Mijn Linux/*BSD distro gebruikt
applicaties 
Zo'n Lenovo Chromebook Duet is mooi spul en helemaal niet duur.
[
Afbeelding]
Wat een verschrikkelijk toetsenbord...
- Geen ANSI layout.
- Geen normale grootte/vorm van de F-toetsen.
- Pijltjestoetsen grootte/vorm ook een ramp.
Valt me tegen van Lenovo notabene...

RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:58:
Maar er kan geen Linux op toch?
* RobertMe heeft een antieke Asus Transformer TA103, meen ik. Met kickstand en type cover zoals de MS Surface en ogenschijnlijk deze(?) (dus niet de bekende Transformer opzet qua laptop waar je scherm kunt loskoppelen). Ben wel op zoek naar iets nieuws, maar hoef geen "Google rommel" (dan kan ik net zo goed MS nemen

).
Ik zou eens uitzoeken hoe men dit soort dingen doet :
v&a aangeboden: Asus Chromebox 2 G072U, 8GB, 240GB, met Debian
En dan de Tablet versie natuurlijk, want die heb ik ook voorbij zien komen
Ik moet ook nog eens een keer een oude Windows 8.x tablet omtoveren in een Linux smaakje om wat ermee te rommelen/testen hoe fijn een touchscreen werkt onder Linux

maar kom er maar niet aan toe...
Maar dat kan je toch ook gewoon met een Linux distro doen
En als je toch de Administrator/root daar bent dan kan je laten en doen wat je maar wilt

Begrijp me niet verkeerd; de vrijheid van een linux desktop is natuurlijk zalig.
Maar het gemak en stabiliteit van ChromeOS is ook best positief.
Iets van een Stable/LTS Linux distro zal toch net zo goed werken

Heb hier kleine 6K gebruikers, allemaal via chromebook.
Heb hier aanzienlijk minder werk/problemen mee, dan bij een windows omgeving met 800 users.
Dat laatste kan ik me heel goed voorstellen, want
"All it takes is one bad Windows Update to ruin it all..."
Nou heb je dat opzich ook wel met Android apps om maar wat te noemen, maar toch wel minder vaak met het hele OS gelukkig

Voor de eindgebruiker ben ik sterk van mening dat het een betere keuze is dan windows (100% afhankelijk van de tools en software die gebruikt wordt).
Tja,
users...
Die geef je het liefst zoiets :
https://i5.walmartimages....dnHeight=612&odnBg=ffffff 
- Één knop.
- Weinig aan te slopen.
- Weinig aan te begrijpen/Moeten weten hoe het werkt.

In mijn geval, loopt bijna alles remote/cloud/saas/webbased.
Wat @
Hero of Time ook schrijft; praktisch alles is tegenwoordig webbased/saas.
Native (lokale) tools is zeer beperkt.
Dat begrijp/weet ik ook wel, maar op het moment dat je echt ALLES zo doet dan vraag ik me wel af waarmee bepaalde dingen vervangen zijn waarvan voor zover ik weet geen webGUI versie van bestaat...
Zit je dan aan bepaalde Google software vast om maar wat te noemen

Wat betreft 'linux op chromebook' zijn er volgens mij 2 opties; chromeos compleet whipen, en linux installeren. ChromeOS laten staan, en dev-tools activeren (voor linux terminal omgeving

)
Het helemaal wipen en Linux installeren zie ik nog weleens in V&A langskomen, maar als je erover gaat lezen dan zitten er af en toe toch nog wel wat ogen en haken aan vanwege de opzet van die dingen...
//edit; er is geen -beste OS- alles is situatie/doel afhankelijk.
Opzich wel, maar als ik Apple/Google/Microsoft/<Stock Android ROM van Samsung/Xiaomi/Huawei/OnePlus/enz.> kan ontwijken : Heeeel graag !!!

Daar hebben we toch iets als
https://kdeconnect.kde.org/download.html voor al jarenlang

En mis je security features van Google zoals dat iedere ChromeOS app standaard werkt in een eigen sandbox
Dan installeer je toch iets als
https://www.qubes-os.org/ of één van die andere opties die op een soortgelijk systeem zijn gebaseerd

Voor 200-250 euro koop je al heel wat moois, zoals een Asus Flip.
[
Afbeelding]
Is tegenwoordig wat duurder zo te zien :
uitvoering: ASUS Chromebook Flip CX1 CX1500FKA-E80049
Verder niet echt bepaald mooi en ook waarschijnlijk de eerder genoemde nadelen aanwezig, terwijl je ook andere ASUS modellen kan kopen die op zijn minst mooier zijn om naar te kijken
Verder lijkt mij het bewust kiezen voor een ChromeOS apparaat ook gelijk DE KANS om iets ARM SoC based te kopen i.p.v. x86-64 based om zodoende een shitload aan accutijd te winnen

RobertMe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:40:
Cool om te lezen dat op die Chromebooks ook Linux kan, incl de ARM modellen (die Duet 3 heeft in ieder geval bij postmarketOS een pagina met dat een algemeen (Chromebook) image er op werkt, en alternatieven lijken ook wel/niet te kunnen).
Als het goed is hoef je niet gelijk aan de PostmarketOS voor zoiets... denk ik...

Maar Android apps kunnen draaien zou wel een "plusje" zijn dus, maar het Google "minnetje" is veel groter.
Waydroid kan je ook op de Desktop draaien geloof ik...
[
Voor 5% gewijzigd door
nero355 op 09-01-2025 19:10
]