LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollowGamer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Het is eigenlijk bijzonder dat ze nog bestaan.
Ze snapten hun core business (printers & copiers) wel. Maar konden zich geen voorstelling maken van de impact die microcomputers in de jaren 80 zouden hebben.
Volgens mij waren er ook een handvol mensen bij betrokken inderdaad. Dacht dat die persoon zowel de GUI + muis had ontwikkeld?
Nou, het ligt weer ingewikkelder, want aan de Alto werkten weer mensen mee die eerder het NLS systeem hadden ontwikkeld. En daar is de muis ook ontwikkeld.
Wikipedia: NLS (computer system)

Frustrated by the direction of Engelbart's "bootstrapping" crusade, many top SRI researchers left, with many ending up at the Xerox Palo Alto Research Center, taking the mouse idea with them.
Veel heeft ook met visie en geld te maken. Ten tijde van de NLS waren computers nog experimenteel en onbetaalbaar. De Alto kwam uit toen computers nog als speeltjes voor banken en verzekeraars werden gezien en tienduizenden euro's kostten. Ze hadden echt Apple en Microsoft nodig om die ideeën naar de desktop te brengen omdat microcomputers in de jaren 70 door "echte" computerbedrijven als speeltjes werden gezien. Volgens mij zag zelfs IBM de PC als een hype die vooral moest helpen om klanten naar "echte" computers te lokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga nou niet klagen als je mijn eerste comment niet snapte en een expliciet voorbeeld nodig had om m'n voorkeur duidelijk te maken.
[...]

Windows is toch gejat van die eene printer/kopiëerapparaat fabrikant in het verleden of zoiets ??
Je kent de geschiedenis niet eens. :N Hierboven is het al gezegd, Apple heeft het van Xerox overgenomen en populair gemaakt.
[...]

Volgens zowel AMD als Nvidia een 100% Microsoft probleem waarvan ze simpelweg zeggen : "Will not fix!" :| :/

En bovendien werkte het onder Windows 7 zonder enig probleem! ;)
Ah, juist, net zoals Creative destijds naar MS wees toen het driver model van Windows met de introductie van Vista overhoop gooide en ze 0 moeite wilde doen om hun Create Live en Audigy kaarten er mee te laten werken. Wijs maar naar MS, dat is lekker makkelijk om je eigen onkunde te verbergen. d:)b
[...]

Vind ik wel meevallen :)
In een GTK omgeving of puur Windows classic zal het vast prima eruit zien, maar voor KDE standaarden is het niet om aan te zien. De uniformiteit die met alle KDE applicaties is, van de knoppen tot de menu indeling past gewoon niet. Dat was met Office 2007 ook al zo vreselijk, eigen titelbalk, ribbon, etc en paste totaal niet bij de rest van Windows.
[...]

Gelukkig ben ik meer iemand van de antieke stijl :+

#OudZieltjeInEenJongLichaam :P
Dan andersom, moderne keuken met antieke meubels.
[...]

Ja, maar daar hadden ze al iets voor : https://apps.kde.org/amarok/
Sterker nog, daar zijn al meerdere opties voor : https://apps.kde.org/categories/multimedia/
Amarok vond men log en niet meer degelijk te onderhouden. Het was van vroeger, KDE 3 of zelfs ouder. Te veel wisseling van de wacht. Logisch dat men dan liever opnieuw begint met wat nieuws. Gebeurt zo ontiegelijk vaak in softwareland. Is dat opeens verboden?
Om over alle non-KDE opties (waarvan sommige prima via QT aan te roepen zijn) maar niet te beginnen...
Je kan idd Qt gebruiken en vergelijkbare styling te krijgen. Maar het is geen KDE Framework applicatie met dezelfde standaarden qua UI. Het is de uniformiteit die Apple afdwingt voor wat op hun OS draait. Je kan veel slechts zeggen over Apple, maar dit is iets waar ik het wel mee eens ben. Niks is zo frustrerend als dat verschillende programma's de knoppen op constant andere plekken zet. De een heeft "Cancel" en "OK", de ander heeft weer "OK" en "Cancel", nog een mafketel doet aan "Yes" en "No". Zelfs MS is daar zelf niet eens consistent mee!
[...]

Nee, want dat zijn twee merken waarmee ik vanaf een bepaald jaartal eigenlijk liever niks meer mee te maken wil hebben :P :+

Maar gezien het hele opensource verhaal zou het toch best kunnen dat men elkaar helpt IMHO :?
Er zal vast wat PRs hier en daar zijn, maar het zijn in de basis toch aparte teams en code basis. Een front-end devver moet ook niet direct met de back-end bemoeien en vice-versa.
[...]

Dat wist ik dan weer niet :)
Iets toch best eenvoudig te bedenken als je de site van de applicaties zelf bekijkt en leest. Het is wel onderdeel van KDE, maar volgt een eigen schema e.d. tov de KDE desktop omgeving en framework. Ze maken wel 'gewoon' gebruik van het KDE framework. Maar ook het framework staat los van Plasma desktop. Dat zie je ook aan de releases van het verleden, ik zag eerder framework updates dan desktop updates.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:49
Vraag me niet wat ik toen aan het roken of drinken was, maar een half jaar terug had ik bij installatie van Linux MX blijkbaar besloten dat zowel de /boot/efi als de /boot partitie beiden FAT32 moeten zijn.

Dat laatste vindt update-initramfs niet zo leuk, want die probeert bij iedere poging een hardlink te maken, en op een partitie met welke vorm dan vfat dan ook gaat dat niet:
ln: failed to create hard link '/boot/initrd.img-6.9.9-1-liquorix-amd64.dpkg-bak' => '/boot/initrd.img-6.9.9-1-liquorix-amd64': Operation not permitted

Het rare is dat dit pas sinds een paar maanden een ding is en niet meteen 2 dagen na mijn installatie toen.
Omdat update-initramfs een configuratie-optie heeft om niet te hardlinken, moest ik het dus andersom doen: de FAT32 vervangen voor een ext4 partitie.
  • Dus moest ik met een Live USB-tje de huidige inhoud van mijn /boot veilig stellen.
  • De /boot partitie weg gooien en opnieuw maken maar dit keer met ext4.
  • En dan de inhoud weer terug kopieren naar die /boot partitie.
  • chrooten naar mijn installatie om de fstab aan te passen, want iemand (Lennart Pöttering?) vond UUID's o-zo "handig".
  • in dezelfde chroot grub-install --recheck /dev/nvm-nogwat gedraaid om grub te fixen.
  • Nog wat getuned aan initrd-tools want de images werden echt groot (COMPRESSLEVEL stond uit ondanks dat zstd gebruikt werd, dus die heb ik gelijk maar op 19 gezet.
Leuk weetje trouwens:
In geval van vfat wordt in /etc/fstab de FAT-volumenaam gebruikt als UUID.
Ik wilde die UUID hergebruiken voor mijn nieuwe ext4 partitie. Je weet maar nooit waar die nog meer gebruikt wordt. Maar tune2fs vond het maar geen geldig UUID (duh). Dan maar andersom door de oude "UUID" met de UUID van die nieuwe partitie in de fstab te verwisselen.

En nu wil ik mijn verdiende bier :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

In de loop de jaren nodige diverse systeemen en met breed scala aan software gewerkt, nu voor eerst met project waarbij de eindgebruiker op een chromebook werkt.

Natuurlijk houdt de inzetbaarheid (vervang o365 voor google) sterk af van applicatielandschap. Maar anno 2024 is veeeel cloud / saas beschikbaar.

Inmiddels maandje verder, en ben oprecht prositief verrast over de toepasbaarheid en vooral de snelheid- en stabiliteit van chromebook/chromeos.

Qua beheerbaarheid valt het niets tegen, en voor de eindgebruiker (5800) wordt 100% webbased gewerkt. Opzicht doet zoń chromebook niets speciaals - jammer dat het grote canonical/redhat dit (bij mijn weten) nooit zo mooi afgeleverd heeft gekregen.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@RoestVrijStaal, mooi om te horen dat je het hebt om weten te zetten. De reden waarom UUIDs wordt gebruikt is omdat er een tijd was dat schijven nog wel eens van letter wilden wisselen omdat ze moesten 'opstarten' en dat was niet altijd consistent wanneer welke disk op kwam, zeker tussen cold boot en warm boot. Ene keer was / op /dev/hda te vinden, reboot later was het opeens /dev/hdc. Vind het OS ook niet leuk. Dat is vziw niet iets wat de bedenker van discutabele software zoals PulseAudio en Systemd verantwoordelijk voor is.

Je kan labels gebruiken, maar dat is nog fout gevoeliger ivm conflicten/duplicaten. Stel dat je je / altijd 'root' noemt en je moet even wat van een oud systeem halen, dus prik je de disk in je huidige systeem. Oeps, twee partities met de naam 'root'.

Wel apart dat je het buiten je draaiende OS moest doen. Als je /boot/efi umount, zou je /boot ook gewoon kunnen umounten, er is niks meer wat het in gebruik houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:09:
Ga nou niet klagen als je mijn eerste comment niet snapte en een expliciet voorbeeld nodig had om m'n voorkeur duidelijk te maken.
Dat is jouw interpretatie... Die fout was... :P
Je kent de geschiedenis niet eens. :N
Eerder vergeten, want heeeel lang geleden voor de laatste keer wat mee gedaan! :P
Ah, juist, net zoals Creative destijds naar MS wees toen het driver model van Windows met de introductie van Vista overhoop gooide en ze 0 moeite wilde doen om hun Create Live en Audigy kaarten er mee te laten werken. Wijs maar naar MS, dat is lekker makkelijk om je eigen onkunde te verbergen. d:)b
Nee, dat is een heel ander verhaal, want dit werkt gewoon, echter zijn er wat grafische glitches waar Microsoft blijkbaar geen tijd in wil stoppen B)
In een GTK omgeving of puur Windows classic zal het vast prima eruit zien, maar voor KDE standaarden is het niet om aan te zien. De uniformiteit die met alle KDE applicaties is, van de knoppen tot de menu indeling past gewoon niet.
Dit is mijn VLC onder KDE op het moment :
VLC onder KDE
Nou zie ik nu pas dat de titelbalk niet is meegenomen in de screenshot, maar die is toch echt 100% gelijk aan al mijn andere applicaties dus dat is ook niet echt een probleem te noemen :)

Wat zie jij hier verkeerds aan precies :?
Dat was met Office 2007 ook al zo vreselijk, eigen titelbalk, ribbon, etc en paste totaal niet bij de rest van Windows.
Ribbon meuk is sowieso crap wat mij betreft en alle Office applicaties vond ik altijd al een draak als oude Corel Office gebruiker dus voor mij zal het nooit wat zijn... :O
Amarok vond men log en niet meer degelijk te onderhouden. Het was van vroeger, KDE 3 of zelfs ouder. Te veel wisseling van de wacht. Logisch dat men dan liever opnieuw begint met wat nieuws. Gebeurt zo ontiegelijk vaak in softwareland. Is dat opeens verboden?
Nee, maar zet dan je oude/ongewenste software in een EOL hoekje met de label DEPRECATED erop of zo... :)
Je kan idd Qt gebruiken en vergelijkbare styling te krijgen. Maar het is geen KDE Framework applicatie met dezelfde standaarden qua UI.
Zijn daar ergens voorbeelden van te vinden ?
Of misschien handiger : Hoe zie jij die voor je dan precies ?
Niks is zo frustrerend als dat verschillende programma's de knoppen op constant andere plekken zet. De een heeft "Cancel" en "OK", de ander heeft weer "OK" en "Cancel", nog een mafketel doet aan "Yes" en "No". Zelfs MS is daar zelf niet eens consistent mee!
Daar kan ik het dan weer alleen maar mee eens zijn! d:)b
Iets toch best eenvoudig te bedenken als je de site van de applicaties zelf bekijkt en leest. Het is wel onderdeel van KDE, maar volgt een eigen schema e.d. tov de KDE desktop omgeving en framework. Ze maken wel 'gewoon' gebruik van het KDE framework. Maar ook het framework staat los van Plasma desktop. Dat zie je ook aan de releases van het verleden, ik zag eerder framework updates dan desktop updates.
Waar volg je dit soort dingen dan precies ??

Changes Log die via de e-mail binnenkomt of zo :?
himlims_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:20:
Door de eindgebruiker wordt 100% webbased gewerkt.
IMHO is dat ook al jarenlang de manier om een heleboel dingen gedaan te krijgen! :)

Zo zie ik bijvoorbeeld heel veel mensen nog steeds knoeien met dat logge en onoverzichtelijk Outlook waarbij ik dan denk : Waarom kijk je niet eerst eens hoe ver je komt met de webmail versie :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:20:
In de loop de jaren nodige diverse systeemen en met breed scala aan software gewerkt, nu voor eerst met project waarbij de eindgebruiker op een chromebook werkt.

Natuurlijk houdt de inzetbaarheid (vervang o365 voor google) sterk af van applicatielandschap. Maar anno 2024 is veeeel cloud / saas beschikbaar.

Inmiddels maandje verder, en ben oprecht prositief verrast over de toepasbaarheid en vooral de snelheid- en stabiliteit van chromebook/chromeos.

Qua beheerbaarheid valt het niets tegen, en voor de eindgebruiker (5800) wordt 100% webbased gewerkt. Opzicht doet zoń chromebook niets speciaals - jammer dat het grote canonical/redhat dit (bij mijn weten) nooit zo mooi afgeleverd heeft gekregen.
Was ook mijn eerste indruk. Chrome OS heeft ook Android apps en Linux (Debian), het is dan niet alleen meer webbased. Het blijft apart dat Chromebooks hier niet zo populair zijn voor het grote publiek als bijvoorbeeld in de US.

Als je bijvoorbeeld op Amazon.com kijkt zie je zoveel meer aanbod voor hele scherpe prijzen met de verzending en douane naar Nederland. Ik heb zelf meerdere Chromebooks daar gekocht met wereldwijde garantie. De Samsung Chromebook 2 in 1 voor 300 euro is een koopje. Onbekend maakt onbemind?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/HeaY6wB36NvAjv2Ca8P8Jj-1200-80.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Privé moet ik er niks van hebben in ieder geval :r

Mocht een werkgever die krengen aanleveren dan moet dat maar, echter mijn eigen geld ga ik er niet aan uitgeven! :N
En dat toetsenbord is meteen een flinke afknapper als ik naar de pijltjestoetsen kijk... -O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Dit is mijn VLC onder KDE op het moment :
[Afbeelding: VLC onder KDE]
Nou zie ik nu pas dat de titelbalk niet is meegenomen in de screenshot, maar die is toch echt 100% gelijk aan al mijn andere applicaties dus dat is ook niet echt een probleem te noemen :)

Wat zie jij hier verkeerds aan precies :?
Menu is niet hetzelfde als bij KDE applicaties. Dolphin, Okular, Konsole, etc hebben allemaal dezelfde opmaak voor het menu. Ook de bedienknoppen, volume slider e.d. is niet in de stijl van KDE. VLC doet z'n eigen ding. En eigen ding doen is niet integreren in het uiterlijk. Alsof je een rij heren huizen hebt met een trapgevel en jij moet zo nodig wat anders hebben.
[...]

Nee, maar zet dan je oude/ongewenste software in een EOL hoekje met de label DEPRECATED erop of zo... :)
Even de sites erbij gepakt van Amarok en Elisa. Die zijn van zichzelf al flink anders, maar ook de omschrijving voor de software geeft toch wel aan wat het doel is van elk:
Amarok:
Amarok is a powerful music player for Linux...
Elisa:
The Elisa music player is developed by the KDE community and strives to be simple and pleasant to use.
Amarok krijgt trouwens nog gewoon updates, dus deprecated is het niet. Maar blijkbaar een ander team? Of gewoon niet in de applicatie suit van KDE. Elisa volgt het jaar en maand release schema qua versienummering dat andere applicaties van KDE ook hanteren, zoals Gwenview, Okular, etc. doen. En Amarok heeft z'n eigen nummering.
[...]

Zijn daar ergens voorbeelden van te vinden ?
Of misschien handiger : Hoe zie jij die voor je dan precies ?
Zoals eerder aangegeven hoe de KDE applicaties omgaan met het menu en iconen/knoppen, etc. Jouw VLC doet het al anders. SMPlayer is ook Qt, doet het ook op z'n eigen manier. VirtualBox gebruikt ook Qt voor de interface en wijkt ook weer af van de rest.

Dus, leuk dat je Qt gebruikt als toolkit, dat is nog geen garantie dat je applicatie de UI normen van de desktop omgeving volgt.
[...]

Waar volg je dit soort dingen dan precies ??

Changes Log die via de e-mail binnenkomt of zo :?
Eigen interpretatie. Site bekijken, package info en dependencies bekijken in m'n repo en daar conclusies uit trekken.
[...]

IMHO is dat ook al jarenlang de manier om een heleboel dingen gedaan te krijgen! :)

Zo zie ik bijvoorbeeld heel veel mensen nog steeds knoeien met dat logge en onoverzichtelijk Outlook waarbij ik dan denk : Waarom kijk je niet eerst eens hoe ver je komt met de webmail versie :?
Blijdschap dan voor je, bij Office 365 is er Outlook en kan je ook het nieuwe uiterlijk nog proberen, hetgeen wat straks de standaard wordt. En dat lijkt meer een veredelde webapp te zijn dan een losstaande client zoals vroeger. Het lijkt namelijk best veel op OWA.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:48
Corrigan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:51:
[...]

Was ook mijn eerste indruk. Chrome OS heeft ook Android apps en Linux (Debian), het is dan niet alleen meer webbased. Het blijft apart dat Chromebooks hier niet zo populair zijn voor het grote publiek als bijvoorbeeld in de US.

Als je bijvoorbeeld op Amazon.com kijkt zie je zoveel meer aanbod voor hele scherpe prijzen met de verzending en douane naar Nederland. Ik heb zelf meerdere Chromebooks daar gekocht met wereldwijde garantie. De Samsung Chromebook 2 in 1 voor 300 euro is een koopje. Onbekend maakt onbemind?

[Afbeelding]
Ik heb zelf een MacBook. Dat is duur maar dat heb ik er voor over. Het kan alles en heeft mooi dun design met metalen kast.

Echter.. een poos terug moest ik een kennis adviseren met een smalle beurs. Ik heb heel erg een Chromebook overwogen. Ik durfde het toch niet aan.
De kennis had veel foto’s, die moeten dan wel op een interne drive passen.
Vervolgens ook wens om die te bewerken.

In mijn hart denk ik dat de Chromebook een goede keuze was geweest.
Ook al omdat dan het hele idee van “verouderende software” verdampt.
Maar diezelfde kennis komt bij mij vragen als die iets niet snapt of een specifieke app wil hebben.
Met een Chromebook moet ik dan alles zelf uitleggen want dat is dan dus anders als wat alle vrienden hebben.

Puur op techniek denk ik ergens dat de Chromebook een goede keuze was geweest. Echter….. Als de Windows pc later wat underpowered blijkt dan is dat verklaarbaar vanuit het budget. Als de Chromebook later niet bevalt dan krijg ik de schuld.

Dat gezegd hebbende..
Voor projecten, scholen, dus in situaties waar de eindgebruiker de keuze niet maakt, heb ik het idee dat het heel erg handig kan zijn. Met name omdat heel veel steeds meer cloud based gaat.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:30

silverball

De wagen voor moderne mensen

Stefannn schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:42:
[...]

Ik heb zelf een MacBook. Dat is duur maar dat heb ik er voor over. Het kan alles en heeft mooi dun design met metalen kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw84Hmz3oc3u-lj-Z1w1CNuBwac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q5zYhZyFkefaTGhr157MBgQK.jpg?f=user_large

Grapje.

Ik word geen vrienden met emacs, hoewel dat wel fijn zou zijn voor mijn lisp/ gnu guile avonturen. Configureren kost enorm veel tijd en al die kant en klare 'distro's' (spacemacs) zijn voor mij altijd instabiel.

Ik heb spacemacs dus vorige maand geïnstalleerd, een maand niks mee gedaan, geen mutaties niks en als ik hem nu start verslikt hij zich al in updates, en die ervaring heb ik meerdere keren gehad.

Dus nu maar proberen om neovim (vim fork) zoveel mogelijk in de buurt te krijgen, dat werkt tenminste hoe ik verwacht.

Ik kan overigens iedereen aanraden om te oefenen met de vi keybindings (vimtutor) Het is enorm efficiënt en scheelt enorm veel onnodig muisgebruik.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Stefannn schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:42:
[...]

Echter.. een poos terug moest ik een kennis adviseren met een smalle beurs. Ik heb heel erg een Chromebook overwogen. Ik durfde het toch niet aan.
De kennis had veel foto’s, die moeten dan wel op een interne drive passen.
Vervolgens ook wens om die te bewerken.

In mijn hart denk ik dat de Chromebook een goede keuze was geweest.
Ook al omdat dan het hele idee van “verouderende software” verdampt.
Maar diezelfde kennis komt bij mij vragen als die iets niet snapt of een specifieke app wil hebben.
Met een Chromebook moet ik dan alles zelf uitleggen want dat is dan dus anders als wat alle vrienden hebben.

Puur op techniek denk ik ergens dat de Chromebook een goede keuze was geweest...
Klinkt dat een Chromebook echt prima zou voldoen. Het werkt zo eenvoudig, Terwijl je als je wilt ook uitgebreid aan de slag kan met eigen Linux apps erbij te installeren zoals Gimp, Darktable of Firefox met het ingebouwde Debian.

Begin van het jaar waren we in Australie en overal reclame voor Chromebooks. Zoals de Chromebook Plus, de luxere lijn. Dan nog steeds iets maar van $400 / $500. Het is vooral onbekendheid hier in Nederland. Vreemd eigenlijk, want we zijn altijd in voor scherpe deals.

Nu is er ook veel over Google AI te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 23-08-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Grootste probleem van een Chromebook is dat het OS van Google is. Als de hardware niet ge-locked is kun je er wel prima Linux opzetten. In de regel is kernel ondersteuning wel op orde sinds Google aanpassingen weer regelmatig upstream doorgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MartinMeijerink schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:53:
Een maatje kleiner zou nog kunnen, maar toch is 42.5 best fijn, de vensters waar ik actief mee werk staan ook rond het midden van het scherm, en de minder belangrijke rondom, zodat ik toch nog het een en ander in de gaten kan houden, dat werkt wel prettig:
[Afbeelding: screenshot]
:)
Ik ben al sinds 2016 van de 40-inch-en-groter-club voor mijn gaming/hobby computer. Ik wil ook niks anders meer. Voor laptops is 2x 27" nog steeds mijn favoriet, maar dat komt doordat ik niet de ruimte heb voor 2 plekken met zulke monitoren :'(

edit: oops, datum niet gezien. Sorry voor het schopje van dit oude onderwerp binnen dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 23-08-2024 19:15 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57
Een Macbook/Desktop? Veel te duur voor wat je krijgt... Was dat niet zo, dan had ik niet naar Ubuntu gevlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Hero of Time schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:51:
@RoestVrijStaal, mooi om te horen dat je het hebt om weten te zetten. De reden waarom UUIDs wordt gebruikt is omdat er een tijd was dat schijven nog wel eens van letter wilden wisselen omdat ze moesten 'opstarten' en dat was niet altijd consistent wanneer welke disk op kwam, zeker tussen cold boot en warm boot. Ene keer was / op /dev/hda te vinden, reboot later was het opeens /dev/hdc. Vind het OS ook niet leuk. Dat is vziw niet iets wat de bedenker van discutabele software zoals PulseAudio en Systemd verantwoordelijk voor is.

Je kan labels gebruiken, maar dat is nog fout gevoeliger ivm conflicten/duplicaten. Stel dat je je / altijd 'root' noemt en je moet even wat van een oud systeem halen, dus prik je de disk in je huidige systeem. Oeps, twee partities met de naam 'root'.
Thanks! :)

Naar mijn weet heeft ie wel minimaal één blogpost aan gewijd. Dat is voor mij de kwalificatie van dat die iig eraan mee heeft gelobbyd.

Ik begrijp dat het een onontkoombaar probleem was die opgelost moest worden.
Toch is het stuitend dat de manier hoe Microsoft het doet met maximaal 26 mogelijkheden adresseren blijft werken. Oké, het is ook niet ideaal en handig, want per machine wil de letter ook verschillen, maar het werkt en is enigzins makkelijker te onthouden? :X
Wel apart dat je het buiten je draaiende OS moest doen. Als je /boot/efi umount, zou je /boot ook gewoon kunnen umounten, er is niks meer wat het in gebruik houdt.
Ja, umount bleef maar weigeren om /boot the unmounten ondanks dat ik sudo gebruikte. Uiteindelijk wel gelukt met
code:
1
sudo umount -l /pad/naar/dev/schijf
. Maar KDE Partionmanager bleef maar neinen. En ik ben een gebruiker van "Als er een GUI is die dezelfde featureset heeft, gebruik het dan!"

Ik ben stiekem benieuwd naar /boot/efi.
Want ik had van te voren lui de hele /boot gekopieerd naar veilige locatie.
En na het opnieuw aanmaken van de /boot partitie terug gekopieerd.
Dus eigenlijk heb ik een partitie met /boot/efi als mountpoint, en heb ik op de partitie die gemount is als /boot ook nog een map (met inhoud) /boot/efi.

Momenteel zie ik gewoon dat /boot/efi gebind is aan de juiste partitie, dus eigenlijk zou ik nou op de partitie van /boot een soort spookruimte ofzo moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Hero of Time schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:40:
[...]

Menu is niet hetzelfde als bij KDE applicaties. Dolphin, Okular, Konsole, etc hebben allemaal dezelfde opmaak voor het menu. Ook de bedienknoppen, volume slider e.d. is niet in de stijl van KDE. VLC doet z'n eigen ding. En eigen ding doen is niet integreren in het uiterlijk. Alsof je een rij heren huizen hebt met een trapgevel en jij moet zo nodig wat anders hebben.
Eigenlijk een beetje hetzelfde als Blender. Die hebben voor hun progsel ook een eigen toolkit gemaakt :)

Sowieso heb ik het idee dat de ontwikkeling van VLC op z'n kont ligt.

Als je via de GUI van VLC Audio-cd's of DVD's afspelen crasht het gewoon. En dat is al jaren zo. Sloop het spul eruit als je het niet meer wil onderhouden of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door RoestVrijStaal op 23-08-2024 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RoestVrijStaal schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Toch is het stuitend dat de manier hoe Microsoft het doet met maximaal 26 mogelijkheden adresseren blijft werken. Oké, het is ook niet ideaal en handig, want per machine wil de letter ook verschillen, maar het werkt en is enigzins makkelijker te onthouden? :X
Die driveletters zijn alleen maar een abstractie. De Windows kernel ziet gewoon Volume GUID's. Dat moet ook want ook in Windows kun je een disk mounten onder een andere disk (dus zonder driveletter) en ook in Windows kun je meer disks hebben dan er letters in het alfabet zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RoestVrijStaal schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:21:
Ik begrijp dat het een onontkoombaar probleem was die opgelost moest worden.
Die 26 letters waar je het over hebt, zijn mount points. Geen schijf identificatie. Dus waar bij Windows het C: is, is het op Linux /. Wat is flexibeler en heeft minder beperkingen? Juist, een mappen structuur, niet het alfabet waarop gekoppeld wordt.

Zoals @downtime ook aangeeft, kan je bij Windows ook schijven koppelen op een map waardoor je deels die beperking niet meer hebt. Maar hoe ga je met zo'n situatie zien hoe vol de schijf is? En het geheel wordt ook wat onoverzichtelijk, want een partitie van 50 GB met daarop een map waar een schijf van 2 TB is gemount geeft een bijzonder resultaat. Hoeveel ruimte is er in gebruik op schijf D? 1,5 TB, maar hoe groot is schijf D? 50 GB. Huh? ;)
[...]
Ja, umount bleef maar weigeren om /boot the unmounten ondanks dat ik sudo gebruikte. Uiteindelijk wel gelukt met
code:
1
sudo umount -l /pad/naar/dev/schijf
. Maar KDE Partionmanager bleef maar neinen. En ik ben een gebruiker van "Als er een GUI is die dezelfde featureset heeft, gebruik het dan!"
Dat je /boot niet kon umounten was dus waarschijnlijk door /boot/efi. En GUIs zijn bij Linux niet altijd uitgebreider dan command line zaken.
Ik ben stiekem benieuwd naar /boot/efi.
Want ik had van te voren lui de hele /boot gekopieerd naar veilige locatie.
En na het opnieuw aanmaken van de /boot partitie terug gekopieerd.
Dus eigenlijk heb ik een partitie met /boot/efi als mountpoint, en heb ik op de partitie die gemount is als /boot ook nog een map (met inhoud) /boot/efi.

Momenteel zie ik gewoon dat /boot/efi gebind is aan de juiste partitie, dus eigenlijk zou ik nou op de partitie van /boot een soort spookruimte ofzo moeten hebben.
Klopt. Er is extra ruimte in gebruik op /boot die je na het mounten van /boot/efi niet meer kan opruimen. Wat er in staat, is de ESP, de EFI system partitie. Hier is de EFI loader(s) van je OS(en) te vinden. Als deze partitie leeg is, zal je systeem (grub) niet kunnen starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hero of Time schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Maar hoe ga je met zo'n situatie zien hoe vol de schijf is?
Met DiskManager, WMI, en elke monitoring tool onder de zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

downtime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Met DiskManager, WMI, en elke monitoring tool onder de zon.
Maar dus niet door even de rechtermuisknop -> Eigenschappen op de schijfletter. ;) Want dat is het makkelijkste en kan Tante Truus nog net aan doen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Beetje eerbied voor Tante Joke, he..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hero of Time schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Maar dus niet door even de rechtermuisknop -> Eigenschappen op de schijfletter. ;) Want dat is het makkelijkste en kan Tante Truus nog net aan doen. :P
En jij denkt dat Tante Truus wel snapt hoe zij een disk onder een directory moet mounten? Of wat dat uberhaupt is? En waarom je dat zou willen?

Als je de lat zo laag legt moet je ook gewoon durven zeggen dat het mounten van een disk een nutteloze functie is omdat Tante Truus dat niet snapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sjah schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:01:
Beetje eerbied voor Tante Joke, he..
Huidige werkgever krijg ik niet overtuigd van bepaalde restricties welke ik noodzaakelijk acht; zoals het gebruik van usb sticks limiteren voor tante Joke en Truus

In overleg met onze CISO willen we graag een “neus op de feiten gedrukt” social engineering testje doen (usb sticks op / langs / in kantoor verspreiden) en vervolgens kijken of die usb stick in een laptop gefrot wordt.

Leuk praktijk voorbeeld, maar ik zit beetje met die laatste stap: hoe ga ik vaststellen dat die “lost-and-found” usb stick in een device geplaatst is?

er zijn leuke (en dure) toko’s die zo’n praktijk test faciliteren, maar ik zou dat graag “inhouse” doen.

Tips hoe dit te automatiseren? Dus bij usb-aangesloten; send mail …

hebben de experts hier nog suggesties?

//edit: zoals dit: https://medium.com/@chris...with-gophish-44cc7e1a88b9
Optie: https://getgophish.com/
//edit2: betreft Google workspace omgeving

[ Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 30-08-2024 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
himlims_ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:53:
[...]

Huidige werkgever krijg ik niet overtuigd van bepaalde restricties welke ik noodzaakelijk acht; zoals het gebruik van usb sticks limiteren voor tante Joke en Truus

In overleg met onze CISO willen we graag een “neus op de feiten gedrukt” social engineering testje doen (usb sticks op / langs / in kantoor verspreiden) en vervolgens kijken of die usb stick in een laptop gefrot wordt.

Leuk praktijk voorbeeld, maar ik zit beetje met die laatste stap: hoe ga ik vaststellen dat die “lost-and-found” usb stick in een device geplaatst is?

er zijn leuke (en dure) toko’s die zo’n praktijk test faciliteren, maar ik zou dat graag “inhouse” doen.

Vroegûh toen een usb-stick nog automatisch opstartte liet ik een html file "starten" met een link naar een statistics link op een webserver. Ik denk (hoop?) dat tegenwoordig als er een extra knop ingedrukt moet worden de meeste mensen daar niet meer intrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
himlims_ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:53:
[...]

Hoe worden de servers beheerd?

Aangezien ook USB-sticks een uniek ID hebben, zou je ook daarop kunnen luisteren met een script.

Niet om je bubbel te breken, maar wat levert het uiteindelijk op? Persoonlijk zou ik gewoon USB-sticks verbieden en de mounts blokkeren. Dat kan met usbguard dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Aangezien ook USB-sticks een uniek ID hebben, zou je ook daarop kunnen luisteren met een script.
Dat is misschien een optie om eens te avonturen , merci

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
HollowGamer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:01:
Niet om je bubbel te breken, maar wat levert het uiteindelijk op? Persoonlijk zou ik gewoon USB-sticks verbieden en de mounts blokkeren.
Lees het bericht van @himlims_ nog eens: persoonlijk zou hij dat ook doen, maar dat levert blijkbaar verzet op bij management.

Dus wat hij, denk ik, met deze USB-drop actie wil bereiken is dat 'ie management kan laten zien dat dit een reeel risico voor het bedrijf is - en hij daarna wel toestemming krijgt om USB-sticks te verbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Lees het bericht van @himlims_ nog eens: persoonlijk zou hij dat ook doen, maar dat levert blijkbaar verzet op bij management.

Dus wat hij, denk ik, met deze USB-drop actie wil bereiken is dat 'ie management kan laten zien dat dit een reeel risico voor het bedrijf is - en hij daarna wel toestemming krijgt om USB-sticks te verbieden.
Met USBGuard kan je een allowlist maken, denk misschien zelfs een monitor.

Zelf geen ervaring mee, maar het is daarvoor gemaakt dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

vanaalten schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

10 punten! Dat is inderdaad mijn insteek, alleen weet nog niet goed hoe dit aan te vliegen.

Ik vond eerder geopperd idee van usb/hw-id wel een goeie.

Eventueel kan er content op zetten, wanneer die geopend wordt ik een bericht krijg.

Ik hoef niet te weten wie m gebruikt heeft, alleen dat ze in een beheerde laptop geplaatst zijn

[ Voor 25% gewijzigd door himlims_ op 30-08-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:05

neanderthaler

Are friends electric?

Ik heb een klein vraagje mbt optische wijziging in Mint Cinnamon. Leek mij beetje te onbelangrijk om er een heel topic over te openen.

Modbreak:Derde zin in de TW zegt: VRAGEN IN EIGEN TOPIC. Dus gelieve apart topic openen.

[ Voor 70% gewijzigd door Hero of Time op 16-09-2024 19:40 . Reden: Vraag hoort hier niet. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit topic is voor losjes ergens over babbelen. Maar technische vragen moeten toch echt naar een eigen topic. Anders had dit wel het 'Grote kleine Linux vraagjes topic' geheten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik moet een tweetal servers configureren. Normaal doen we dat met Puppet maar omdat op deze servers uiteindelijk de puppet servers als vm moeten gaan draaien is dat een slecht idee. In het geval van een disaster recovery moet het met Ansible kunnen. Uiteraard maak ik een fout in het sudoers file en sloopt Ansible mijn accrsd. Gelukkig nog wel root access dmv console.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Microsoft does it again. Ik draai al jaren dual boot, maar gebruik Windows vrijwel niet.

Gisteren toevallig dus wel, en uiteraard updates. Wil later Linux opstarten, en een keiharde faal. /dev/nvme0n1p4 kon niet gemount worden (naar /new_root) omdat deze van het type NTFS is. USB stick met Ventoy gepakt, Arch ISO opgestart, blijkt dus dat die Windows update waarschijnlijk de Windows partitie heeft gesplitst en een kleine partitie (minder dan 1GB) heeft toegevoegd achteraan...

Dus toch maar eens gezorgd dat ik opstart op basis van een partuuid i.p.v. device path :X

• Sjah
RobertMe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:58:
Microsoft does it again. Ik draai al jaren dual boot, maar gebruik Windows vrijwel niet.

Gisteren toevallig dus wel, en uiteraard updates. Wil later Linux opstarten, en een keiharde faal. /dev/nvme0n1p4 kon niet gemount worden (naar /new_root) omdat deze van het type NTFS is. USB stick met Ventoy gepakt, Arch ISO opgestart, blijkt dus dat die Windows update waarschijnlijk de Windows partitie heeft gesplitst en een kleine partitie (minder dan 1GB) heeft toegevoegd achteraan...

Dus toch maar eens gezorgd dat ik opstart op basis van een partuuid i.p.v. device path :X
Jammer dat je niet uitzoekt welke update de boosdoener was, daar hebben anderen ook wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sjah schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:29:
[...]

Jammer dat je niet uitzoekt welke update de boosdoener was, daar hebben anderen ook wat aan.
Voor mij had het geen nut om de update uit te zoeken, fixen was veel makkelijker. Verder had ik ook niet van iemand de vraag gekregen om het uit te zoeken, dus nouja, waarom zou ik dat dan doen? ;) And last but not least: het gaat waarschijnlijk om meer dan een half jaar aan updates.

En owja, de meeste distros zullen vast al zijn ingericht op het voorkomen van dit euvel. Dus gebruik maken van een label, partuuid, of wat dan ook. Dus het euvel komt alleen voor bij én dual boot (met Windows 11 in mijn geval, geen idee of het ook bij Win 10 speelt), én distros die gewoon root=/dev/... gebruiken en geen label / partuuid / .... En vervolgens is het IMO ook nog eens alleen een probleem bij "gebruikersvriendelijke distros". Dit is de eerste keer in de 2 jaar dat ik deze laptop heb dat "iets stuk gaat", en dat is dan met Arch, waarbij je altijd rekening moet houden dat iets stuk kan gaan, én ik zelf verantwoordelijk ben om de bootloader (goed) op te zetten. En gebruik maken van /dev/nvme... / dev/sd... is uiteraard tricky.
En van willen opstarten maar falen, tot reboot om de switch naar root=PARTUUID=... te testen duurde uhm, denk geen 15 minuten.

En "welke update veroorzaakt dit" is IMO uberhaupt niet relevant. Updates terugdraaien om iets dat makkelijk te fixen is (makkelijkst: partitienummer aanpassen) te fixen, en daarmee "voor altijd" achter blijven lopen is nooit een goed idee. Veel betere vraag is dus "hoe heb je het opgelost?", en dat is nogal afhankelijk van de bootloader. Dat is in mijn geval rEFINd, waarbij ik uiteindelijk gewoon heb geboot en in initrd ben gedropt, en vervolgens met mount /dev/nvme0n1p5 /new_root de root partitie gemount en vervolgens exit om de boot te hervatten. Maar had op rEFInd scherm ook Tab => Tab kunnen doen voor "(sub)opties" (van die entry, dus bv de normale boot of "zonder uitgebreide cmdline) => edit. En daar gewoon de 4 naar een 5 corrigeren. Eenmaal opgestart de bestaande /boot/refind_linux.conf aangepast. Eerst het uuid opgezocht van de partitie, simpelweg met ls -l /dev/disk/by-partuuid en kijken welke filename linkte naar nvme0n1p5 en daarna dan in de refind_linux.conf de root=/dev/nvme0n1p4 vervangen door root=PARTUUID=.... Kind kan de was doen dus. Tenzij je grub / systemd-boot / ... gebruikt. Dan zal het net iets anders zijn.

• nero355

nero355

Alsof je dat effe doet tegenwoordig... :X :| :/

Ik zie mijn Windows installatie tegenwoordig als een soort Android/ChromeOS toestand :

Is het stuk ? Herinstallatie !!!

Tweak/Pas dan ook zo min mogelijk aan, want het is gewoon verspilde moeite tegenwoordig... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

En dan? Wat heb je er aan om te weten welke update het is? Je kan zelf toch ook wel bedenken dat het om de updates van deze maand gaan en tegenwoordig is het 1 update pakket met alles erin wat nodig is voor je systeem. Ik ken niemand die elke KB die in de cummulatieve update zitten apart uit de catalog gaan halen en los installeert.

Daarbij, je moet toch best knullig te werk gaan (sorry @RobertMe, maar dat is het nou eenmaal :P ) met je distro en config als je na ruim 20 jaar nog steeds het device node opgeeft om te gebruiken ipv UUID (LVM even daar gelaten). Dit probleem bestond al lang voordat SATA bestond namelijk. Klassieke harde schijven waren altijd traag met reageren en waren daarom met regelmaat op een andere node te vinden tussen reboots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
@Hero of Time ik draai nu all in all zeker 10 jaar Arch. Vast altijd met direct device path, en nooit problemen gehad. En daar zit ook een periode bij met SATA SSD + HDD en dus twee SATA devices waarbij dit probleem dus gespeeld zou kunnen hebben Maar naar mijn idee pakt die ze gewoon op basis van poortnummer (volgorde).
En intussen bedenk ik mij ook dat ik een tijd met 2 NVME drives heb gedraaid.

En ja, uiteraard is/was het niet perse heel handig om dit zo te doen. En (deel van) de schuld ligt natuurlijk bii mijzelf hiervoor. Anderzijds is het natuurlijk ook nogal raar dat een Windows update ineens in de partities zit te rommelen (en de eigen partitie kleiner maakt om er een kleine tussen te plakken).

En ja, met ZFS "koppel" ik de HDDs netjes op basis van het id (/dev/disk/by-id). En hetzelfde met serial USB sticks (Zigbee & ZWave ontvangers), die ik netjes via /dev/serial/by-id gebruik via een Udev regel een vaste alias geef en die gebruik in software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@RobertMe, toch apart, want de Installation Guide geeft juist aan om UUID of labels te gebruiken voor je fstab. Je wijkt dus al af van wat ze aangeven om te doen. En dan ga je nu MS de schuld geven dat je dingen moet fixen omdat MS hun eigen fuckup hersteld of iets voor de toekomst voorbereid... Tja.

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:55:
@RobertMe, toch apart, want de Installation Guide geeft juist aan om UUID of labels te gebruiken voor je fstab.
Ik heb geen idee wat in mijn fstab staat, en heb die ook niet aangepast ;) Het issue was rEFInd / de cmdline en daarin de verwijzing naar de root. En op de wiki van Arch v.w.b. rEFInd staat alleen om refind-install uit te voeren en dat die de refind_linux.conf aanmaakt. Kan me verder ook niet herinneren dat ik daarin ("eigenwijs") de nvme0n1p4 path/file heb gezet. Dus ik gok dat het script dan de config "verkeerd" installeert. Ook gezien er dus geen optie nodig is om op te geven waar iets staat of wat dan ook. Bij bv ZFS als je pools aanmaakt maakt het AFAIK verschil of je naar de disks verwijst als /dev/nvme / /dev/sd, /dev/disk/by-id/, .... Maar dat lijkt bij rEFInd niet aan de orde te zijn.

Edit:
@Hero of Time
$ cat /etc/fstab 
# Static information about the filesystems.
# See fstab(5) for details.

# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass>
# /dev/nvme0n1p4
UUID=f9e1143c-e4bb-400c-b444-61a772642221       /               ext4            rw,relatime     0 1

# /dev/nvme0n1p1
UUID=3CF6-6221          /boot           vfat            rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,utf8,errors=remount-ro       0 2

Dus die is gewoon dikke prima en dus ook nooit het issue geweest ;) Ja, de comment is nu uiteraard fout. Die p4 is nu in werkelijkheid p5

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 18-09-2024 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij Debian staat er zoiets als dit boven de partitie (met UUID verwijzing in de effectieve regel):
code:
1
# /boot/efi was on /dev/nvme0n1p1 during installation

En dat klopt dan altijd, want dat was de waarheid tijdens installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:49:
Bij Debian staat er zoiets als dit boven de partitie (met UUID verwijzing in de effectieve regel):
code:
1
# /boot/efi was on /dev/nvme0n1p1 during installation

En dat klopt dan altijd, want dat was de waarheid tijdens installatie.
Nouja, bij Arch gebeurd hetzelfde ;) UUID wordt gebruikt, device name staat in comment erboven. En "dat was de waarheid tijdens genereren".

Doet echter niks er aan af dat rEFInd iets totaal anders doet omdat die, nouja, niks met fstab te maken heeft ;)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

nero355 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:56:
[...]

Alsof je dat effe doet tegenwoordig... :X :| :/

Ik zie mijn Windows installatie tegenwoordig als een soort Android/ChromeOS toestand :

Is het stuk ? Herinstallatie !!!

Tweak/Pas dan ook zo min mogelijk aan, want het is gewoon verspilde moeite tegenwoordig... -O-
Dit is toch LNX kroeg?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mindfarts die langskomen als antwoord daarop :
Ja, daarom ook Android/ChromeOS genoemd, want dat is ook zogenaamd Linux hoe vreselijk fout en kreupel ze verder ook zijn! :P :+
Precies! En daarbij hoort ook Windows tot het kwaad der kwaden verklaren! >:)
Als er wat mis is gegaan waarbij Windows/Microsoft is betrokken dan is het natuurlijk altijd de schuld van één van die twee !!! }) dUh! :+
Kies er maar één die het beste bij je past zou ik zeggen ;) O-) :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:42:
Als er wat mis is gegaan waarbij Windows/Microsoft is betrokken dan is het natuurlijk altijd de schuld van één van die twee !!! }) dUh! :+
In dit geval klopt het toch ook. Windows update heeft iets gedaan waardoor mijn Linux installatie die het altijd perfect heeft gedaan ineens niet meer werkte.
En wat ik deed was wellicht niet de aanbevolen manier, maar werkt verder prima. Zolang er dus niet "ineens" iets aan de partitie indeling veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik hoorde deze week voor het eerst dat er in Linux een auditsysteem ingebouwd is. Je kunt dit gebruiken om te laten loggen wanneer iemand (user of programma) toegang tot een bestand gehad heeft. Zo kan je het bijvoorbeeld laten loggen als iemand zit te kijken in /etc/ssh/sshd_config, of dat iemand met rootrechten in de homedirectory van een gewone user bezig is (dit is een voorbeeldje van de man-page).

Je activeert auditing met het commando auditctl en dat woord kwam ik met de zoekfunctie nog niet tegen op Tweakers, dus vandaar deze melding.

-update- blijkbaar niet goed genoeg gezocht

[ Voor 10% gewijzigd door aawe mwan op 21-09-2024 12:49 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:58:

Dus niet gerelateerd aan nieuws: Linux-dualboot kan problemen ondervinden na Windows-update ? Daar moest ik aan denken, voordat ik je gehele bericht had gelezen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Raven schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:10:
[...]

Dus niet gerelateerd aan nieuws: Linux-dualboot kan problemen ondervinden na Windows-update ? Daar moest ik aan denken, voordat ik je gehele bericht had gelezen :P
Dat denk ik niet nee. Ken de specifieke gevolgen daarvan niet, maar dat had oets met EFI te maken en volgens mij dat bepaalde EFI executables (/bootloaders dus) daardoor niet meer startte?
Terwijl het in dit geval ging om een nieuw aangemaakte partitie waardoor nu de nummering afweek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:10:
Dus niet gerelateerd aan nieuws: Linux-dualboot kan problemen ondervinden na Windows-update ?

Daar moest ik aan denken, voordat ik je gehele bericht had gelezen :P
IMHO een geheel ander probleem dat misschien wel veel erger is als je beseft dat Windows 8.x/10/11 totaal geen manier hebben om de details van Windows Updates/Patches te lezen/bekijken voordat je ze installeert :X :| :F

Dat was in Windows 7 en ouder veel beter geregeld en daarom heeft men zelfs sinds het uitbrengen van Windows 8.x of 10 een 3rd Party Tool gemaakt om dat een beetje na te bootsen, maar hoeveel en wat je ermee kan weet ik niet...

Ik geloof dat het zoiets was : https://www.bleepingcompu...th-this-open-source-tool/

Zodat je dus een beetje deze ervaring hebt : https://files.techtalkz.c...7-automatic-updates/7.jpg
Waarbij je vervolgens op "1 important update is available" kan clicken om te zien waar het over gaat en ervoor kan kiezen om de update te verbergen en dergelijke :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Laatst online: 16-09 21:29
Hero of Time schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:41:
Dit topic is voor losjes ergens over babbelen. Maar technische vragen moeten toch echt naar een eigen topic. Anders had dit wel het 'Grote kleine Linux vraagjes topic' geheten.
Waarom dan:
:? Waarom de NOS Kroeg? :?

(...) opmerkingen....kleine vraagjes....(...), maar bij wie kan ik het kwijt?
?

Ik stond namelijk ook net op het punt om een kort vraagje te stellen waarvan het niet eens een eigen topic waard is, maar dan zag ik de all-caps opmerking onder het opmerkingen-veld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Opifex schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:19:
[...]

Waarom dan:

[...]

?

Ik stond namelijk ook net op het punt om een kort vraagje te stellen waarvan het niet eens een eigen topic waard is, maar dan zag ik de all-caps opmerking onder het opmerkingen-veld?
Je quote de TS uit 2007 ..
Dat is alsof je bij de koffieautomaat in 2007 zegt dat init geweldig is omdat in 2007 sytemd nog niet uit is.

* True pakt nog een biertje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Laatst online: 16-09 21:29
True schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:25:
[...]

Dat is de TS van het huidige topic.
Dat is alsof je bij de koffieautomaat in 2007 zegt dat init geweldig is omdat in 2007 sytemd nog niet uit is.
Misschien is het dan tijd dat iemand die collega's van bij de koffieautomaat dan eens op pensioen stuurt en vervangt met jonge knapen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opifex schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:19:
[...]

Waarom dan:

[...]

?

Omdat de TS niet bijgehouden wordt en de TW wel, want die is op elke pagina te zien/lezen. Heb eigenlijk nooit de TS hiervan gelezen, ook niet toen ik nog geen moderator was.

Het gevoel in dit topic krijg je vanzelf als je hier langere tijd leest en meepraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
True schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:25:
Het is 2024. Wat mij betreft is init nog steeds geweldig en systemd een draak van een systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
vanaalten schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Het is 2024. Wat mij betreft is init nog steeds geweldig en systemd een draak van een systeem.
Het is een bijzondere tegenstrijdige ontwikkeling in Linux land. Aan de ene kant microservices waarbij geldt hoe kleiner hoe beter en aan de andere kant systemd wat steeds meer een grote binary blob met mediocre code aan het worden is. Mijn voorkeur is overigens runit i.p.v. sysvinit, kleine footprint, modulair opgebouwd en eenvoudige structuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

synoniem schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Het is een bijzondere tegenstrijdige ontwikkeling in Linux land. Aan de ene kant microservices waarbij geldt hoe kleiner hoe beter en aan de andere kant systemd wat steeds meer een grote binary blob met mediocre code aan het worden is. Mijn voorkeur is overigens runit i.p.v. sysvinit, kleine footprint, modulair opgebouwd en eenvoudige structuur.
De eeuwige discussie :P
Als sysadmin was en ben ik blij met systemd. Als gebruiker maakt het mij niet zoveel uit. Overigens zitten er in systemd een hoop tools om containers/microservices te beheren.

Runit heb ik nog nooit geprobeerd, zit ook niet echt in de grotere distros heb ik het idee ? GNU Shepherd heb ik op GNU guix wel ervaring mee.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
silverball schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:24:
[...]

De eeuwige discussie :P
Als sysadmin was en ben ik blij met systemd. Als gebruiker maakt het mij niet zoveel uit. Overigens zitten er in systemd een hoop tools om containers/microservices te beheren.
Dat is nou net mijn punt, ik heb al prima tools om mijn containers/microservices te beheren of mijn netwerkkaart of mijn home directory of mijn ntp-client, "mijn eigen microservices". Dus ik snap die trend niet zo goed.
Runit heb ik nog nooit geprobeerd, zit ook niet echt in de grotere distros heb ik het idee ? GNU Shepherd heb ik op GNU guix wel ervaring mee.
Runit is in de meeste grotere distro's wel beschikbaar maar heeft niet voor alle services een run/finish/down commando en valt dan terug op sysv/openrc scripts. Maar voor de embedded en container omgevingen loont het al snel de moeite om zelf de run, finish en down commando's te maken. Zoveel services hebben die in de regel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

synoniem schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:11:
Runit is in de meeste grotere distro's wel beschikbaar
Maar noem dan eens een distro die het 100% gebruikt en echt een soort "Showcase" ervan is zeg maar :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:55:
[...]

Maar noem dan eens een distro die het 100% gebruikt en echt een soort "Showcase" ervan is zeg maar :?
Niet door mij geschreven maar installatie Debian met runit hier.

Nog een distro maar met een uitgesproken mening is Artixlinux met de keuze in de initsystemen openrc, runit, s6,en dinit maar geen systemd daarvoor verwijzen naar ze naar de upstream Arch Linux. Voor de genoemde initsystemen hebben ze vrij veel aanvullende packages waar ik nog wel eens wat runit zaken uit pluk als ik Alpine met runit in een container gebruik.

[ Voor 34% gewijzigd door synoniem op 03-11-2024 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

nero355 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:55:
[...]

Ja dit. Ik draag alle alternatieve init's een warm hart toe, maar mijn init wisselen op een prima werkende distro zie ik mijzelf niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

synoniem schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:40:
Niet door mij geschreven maar installatie Debian met runit hier.
Interessant! Thnx! d:)b
Nog een distro maar met een uitgesproken mening is Artixlinux
Klinkt als "My people!" dus misschien wel iets om een keer uit te proberen :+
Voor de genoemde initsystemen hebben ze vrij veel aanvullende packages waar ik nog wel eens wat runit zaken uit pluk als ik Alpine met runit in een container gebruik.
NICE!!! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dit weekend een PC-tje in elkaar gezet en het was de bedoeling om er Ubuntu op te zetten.
Maar de installer crashed :(

Dec 01 10:54:34 ubuntu subiquity_event.4268[4268]: subiquity/Late/apply_autoinstall_config:
Dec 01 10:55:01 ubuntu subiquity_log.4268[5030]: umount: /var/lib/snapd/seed/snaps/pc-kernel_2010.snap: target is busy.

Edit: je moet de internet verbinding losmaken, hoe verzin je het |:(

[ Voor 53% gewijzigd door Vishari Beduk op 01-12-2024 12:31 ]

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:03:
Dit weekend een PC-tje in elkaar gezet en het was de bedoeling om er Ubuntu op te zetten.

Dec 01 10:54:34 ubuntu subiquity_event.4268[4268]: subiquity/Late/apply_autoinstall_config:
Dec 01 10:55:01 ubuntu subiquity_log.4268[5030]: umount: /var/lib/snapd/seed/snaps/pc-kernel_2010.snap: target is busy.

Ubuntu wordt ook vervelend met van alles omzetten naar Snaps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In het verleden kon je tijdens installatie updates laten toepassen die nooit werden toegepast, want hoewel je het aanvinkte, had je na reboot alsnog een zwik aan updates. Bijzonder dat je nu juist internet uit moet houden om te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:03:

Hero of Time schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:19:
Bijzonder dat je nu juist internet uit moet houden om te kunnen installeren.
Opzich wel handig voor de doelgroep, want net Windows 8.x/10/11 om te voorkomen dat het dingen gaat doen die je niet wilt !!! >:) :+
synoniem schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:16:
Dat sowieso... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
synoniem schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:16:
[...]

Ja, en mochten ze alles snel met opstarten weten te maken, maar helaas...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Soms vind je zomaar een pareltje van een kleine Linux app die het delen waard is.

Blanket
Een ambient noise speler waarbij je ook de tracks kunt mixen en zelf kunt toevoegen.
Ontspannend of perfect voor de focus om je even af te sluiten van de omgeving.
Rain, Wind & Waves. :P

https://github.com/rafaelmardojai/blanket

Afbeeldingslocatie: https://github.com/rafaelmardojai/blanket/raw/master/brand/screenshot-1-dark.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ik ben al tijden op zoek naar een app waar je iptv mee kan afspelen met m3u links. Via VLC kan het ook wel maar een mooie app liikt me stuk fijner. Voor op de Android TV gebruik ik TiviMate Pro bijvoorbeeld. En daar kan je ook meerdere playlists hebben en favorieten aanmaken bijvoorbeeld.

Gebruik zelf vooral Fedora als OS.

Hoop dat iemand me de goede richting op kan duwen.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
MrMarcie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:32:
Ik ben al tijden op zoek naar een app waar je iptv mee kan afspelen met m3u links. Via VLC kan het ook wel maar een mooie app liikt me stuk fijner. Voor op de Android TV gebruik ik TiviMate Pro bijvoorbeeld. En daar kan je ook meerdere playlists hebben en favorieten aanmaken bijvoorbeeld.

Hoop dat iemand me de goede richting op kan duwen.
Misschien niet wat je zoekt, maar heb je naar Jellyfin gekeken? Je kunt daar namelijk heel eenvoudig een IPTV provider gebruiken (schijnt, nog nooit gedaan zelf..), je kunt zelfs zoeken en je hebt een handige EPG.

Vroeger was ik ook van de losse apps, maar ik vond VLC super langzaam, en die van Linux Mint was compleet onbruikbaar (buggy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Corrigan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:46:
Soms vind je zomaar een pareltje van een kleine Linux app die het delen waard is.

Blanket
Een ambient noise speler waarbij je ook de tracks kunt mixen en zelf kunt toevoegen.
Ontspannend of perfect voor de focus om je even af te sluiten van de omgeving.
Rain, Wind & Waves. :P

https://github.com/rafaelmardojai/blanket

[Afbeelding]
Er zijn mensen die zo'n apps weigeren te gebruiken, want libadwaita.

Persoonlijk vind ik libadwaita apps het beste uitzien, zeker als je het vergelijkt met KDE en helemaal gekeken naar oude X zooi.

Deze app installeer ik altijd, maar nog nooit de tijd genomen eens het rustig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

HollowGamer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Misschien niet wat je zoekt, maar heb je naar Jellyfin gekeken? Je kunt daar namelijk heel eenvoudig een IPTV provider gebruiken (schijnt, nog nooit gedaan zelf..), je kunt zelfs zoeken en je hebt een handige EPG.

Vroeger was ik ook van de losse apps, maar ik vond VLC super langzaam, en die van Linux Mint was compleet onbruikbaar (buggy).
Jellyfin ooit naar gekeken maar dat was het niet of werkte niet. Weet niet meer precies.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dank je wel. Zal dat eens bestuderen.
Ik ben in mijn vraag denk ik niet duidelijk genoeg geweest. Ik zoek iets wat in de standaard repositories zit en waar ik ervan kan uitgaan dat het veilig is en up to date gehouden wordt. Zeker op mijn werkpc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
HollowGamer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Er zijn mensen die zo'n apps weigeren te gebruiken, want libadwaita.

Persoonlijk vind ik libadwaita apps het beste uitzien, zeker als je het vergelijkt met KDE en helemaal gekeken naar oude X zooi.

Deze app installeer ik altijd, maar nog nooit de tijd genomen eens het rustig te gebruiken.
Ik heb niets tegen libadwaita. Je hebt altijd wel mensen die tegen bepaalde nieuwe ontwikkelingen van Linux zijn. Zoals bij de intro van systemd, snaps, flatpaks, Atomic, Immutable en nu dan ook libadwaita. Gelukkig is er zoveel keuze aan distro's dat je daar geen last van hoeft te hebben.

Ik gebruik Blanket als flatpak met Fedora Sway Atomic.
Heerlijk: Mod+Shift+b = onder de blanket. :P

https://flathub.org/apps/com.rafaelmardojai.Blanket

[ Voor 8% gewijzigd door Corrigan op 07-01-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Huidige werkgever werkt men voor 99% met een chromebook. Initeel wat sceptisch, bedoel het is google [..]
Maar nu klein half jaartje verder, en begin stiekem wel enthousiast te worden over ChromeOS.
Beetje iPhone gevoel; "it just works"

Mijn inner geek kan prima vooruit met de ´dev tools' (Linux omgeving).
De gemiddelde gebruiker kan er prima mee vooruit; klik maar een zooi raak, doet systeem moeilijk kan men zelfstandig een powerwash uitvoeren. Het beheer en support is het aanzienlijk minder werk dan een windows/azure omgeving.

De google admin wat rommelig, maar dat is met alles wat nieuw is [..] duur even voordat je een systeem eigen gemaakt hebt. Onder aan de streep positief verrast over dit OS.

Nu verder aan verdiepen in de google admin. Zie hier wel potentie in (voor de toekomst)

[ Voor 18% gewijzigd door himlims_ op 08-01-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Google Admin nieuw? Het bestaat al >10 jaar, hoe is dat dan 'nieuw'? Het is gewoon net als MS, er wordt zut gemaakt, een MVP wordt in productie geflikkerd en voordat het fatsoenlijk is uitontwikkeld, staat de volgende MPV al live om de vorige te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MrMarcie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:32:
Ik ben al tijden op zoek naar een app waar je iptv mee kan afspelen met m3u links.

Via VLC kan het ook wel maar een mooie app liikt me stuk fijner.
Bij VLC kan je geloof ik een extra venster tevoorschijn halen waarmee je meer een "WinAmp" ervaring krijgt en niet elke keer een nieuwe .M3U file handmatig hoeft te openen :)
Voor op de Android TV gebruik ik TiviMate Pro bijvoorbeeld.
En daar kan je ook meerdere playlists hebben en favorieten aanmaken bijvoorbeeld.

MrMarcie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:29:
Ik zoek iets wat in de standaard repositories zit en waar ik ervan kan uitgaan dat het veilig is en up to date gehouden wordt.
Kodi heeft een IPTV Client als plug-in die je kan gebruiken en je kan dan ook dezelfde oplossing onder Android TV gebruiken :)
Zeker op mijn werkpc.
Beetje TV kijken onder je werktijd hé! :P :+
himlims_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:26:
Huidige werkgever werkt men voor 99% met een chromebook. Initeel wat sceptisch, bedoel het is google [..]
Maar nu klein half jaartje verder, en begin stiekem wel enthousiast te worden over ChromeOS.
Beetje iPhone gevoel; "it just works"
Ik vond een iPhone helemaal R-U-K eerlijk gezegd en van ChomeOS zou ik al helemaal niet vrolijk worden, maar zolang ik het niet zelf hoef te betalen en het puur een "Thin Client" is richting een andere omgeving zou het misschien nog net wel ermee door kunnen...
Het beheer en support is het aanzienlijk minder werk dan een windows/azure omgeving.
Welke software gebruiken jullie dan ?!

Ik bedoel...

Je zal ergens mee "het daadwerkelijke werk" uit moeten voeren :?
En helaas is dat over het algemeen Windows + Office bij de meeste bedrijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, het meeste werk gebeurt tegenwoordig in een browser. Ook het typen van een mailtje, briefje, spreadsheet, etc. Dus wat dan beter dan een OS dat al voornamelijk een browser is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:01:
@nero355, het meeste werk gebeurt tegenwoordig in een browser. Ook het typen van een mailtje, briefje, spreadsheet, etc. Dus wat dan beter dan een OS dat al voornamelijk een browser is?
I know :)

Maar desondanks heb je toch wel vaak met software te maken die misschien niet eens onder ChromeOS kan draaien en moet je dus een "Proxy" hebben, zoals een RDP connectie met een Windows Terminal Server of iets dergelijks...

Of software waarvan de webGUI expres kreupel is gemaakt en zo... Jij kent die meuk ook wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is als bedrijf allemaal te beïnvloeden. Geen software gebruiken/afnemen die zo ruk in elkaar zit dat er een eigen GUI voor nodig is. En welke webGUI gaat zo stuk tegenwoordig dat het in Chrome niet werkt? Het gezeik is juist eerder dat het alleen maar daar in werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hero of Time schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:11:
Dat is als bedrijf allemaal te beïnvloeden. Geen software gebruiken/afnemen die zo ruk in elkaar zit dat er een eigen GUI voor nodig is. En welke webGUI gaat zo stuk tegenwoordig dat het in Chrome niet werkt? Het gezeik is juist eerder dat het alleen maar daar in werkt.
Ik kan zakelijk nog wel enkele voorbeelden noemen, maar waarschijnlijk niet zonder dat ik hier schuimbekkend in mijn stoel hang :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Ik kan zakelijk nog wel enkele voorbeelden noemen, maar waarschijnlijk niet zonder dat ik hier schuimbekkend in mijn stoel hang :9
Oh, ik ook wel hoor. Maar als je Chromebooks met ChromeOS als oplossing gaat aanbieden voor je werkplek, ben je al praktisch klaar om je hele infra de wolken in te smijten en volledig web-based te gaan werken. Zolang je kritieke legacy systemen hebt die je niet zomaar native kan gebruiken met een Chromebook, ga je nog niet volledig inzetten op die dingen. Anders is het gewoon vragen om problemen, gezeik en te veel onnodige extra investeringen om je shit te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:11:
En welke webGUI gaat zo stuk tegenwoordig dat het in Chrome niet werkt?
Ik bedoelde echt expres vanuit de fabrikant functies weglaten in de web versie :)
Het gezeik is juist eerder dat het alleen maar daarin werkt.
True! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Ik bedoelde echt expres vanuit de fabrikant functies weglaten in de web versie :)
Maar dan is er een 'app', vaak ook voor de mobiel. ChromeOS heeft de mogelijkheid (even afhankelijk van je hardware specs) om Android apps te draaien.

Ik heb iig nog geen webversie gezien die bewust beperkt is, behalve dan MS Office, maar dat is pure upsell. Dat ga je echt niet gebruiken als je in een Google ecosysteem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Maar dan is er een 'app', vaak ook voor de mobiel. ChromeOS heeft de mogelijkheid (even afhankelijk van je hardware specs) om Android apps te draaien.

Ik heb iig nog geen webversie gezien die bewust beperkt is, behalve dan MS Office, maar dat is pure upsell. Dat ga je echt niet gebruiken als je in een Google ecosysteem zit.
Naast Android apps werken ook al je Linux apps op de meeste Chromebooks. Dat werkt perfect, helemaal in developer mode.

Zo'n Lenovo Chromebook Duet is mooi spul en helemaal niet duur.

Afbeeldingslocatie: https://chromeunboxed.com/wp-content/uploads/2024/11/LenovoChromebookDuet11inch.webp?ezimgfmt=ng:webp/ngcb118

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Corrigan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:52:
[...]

Naast Android apps werken ook al je Linux apps op de meeste Chromebooks. Dat werkt perfect, helemaal in developer mode.

[Afbeelding]
Maar er kan geen Linux op toch?

* RobertMe heeft een antieke Asus Transformer TA103, meen ik. Met kickstand en type cover zoals de MS Surface en ogenschijnlijk deze(?) (dus niet de bekende Transformer opzet qua laptop waar je scherm kunt loskoppelen). Ben wel op zoek naar iets nieuws, maar hoef geen "Google rommel" (dan kan ik net zo goed MS nemen ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:26
Hero of Time schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Maar de developer kan er voor kiezen de app 'incompatible' te maken voor ChromeOS. Microsoft bijvoorbeeld... de Teams, Outlook en alle O365-suite apps kun je niet installeren op een Chromebook.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:07:
[...]

I know :)

Maar desondanks heb je toch wel vaak met software te maken die misschien niet eens onder ChromeOS kan draaien en moet je dus een "Proxy" hebben, zoals een RDP connectie met een Windows Terminal Server of iets dergelijks...

Of software waarvan de webGUI expres kreupel is gemaakt en zo... Jij kent die meuk ook wel :)
ik rdp/ssh/scp vanalles vanuit chromebook. Wat @Hero of Time ook schrijft; praktisch alles is tegenwoordig webbased/saas. Native (lokale) tools is zeer beperkt.

Zolang ik kan ssh'en, filetransfer kan doen, vang ik al 80% af.

Begrijp me niet verkeerd; de vrijheid van een linux desktop is natuurlijk zalig. Maar het gemak en stabiliteit van ChromeOS is ook best positief. Heb hier kleine 6K gebruikers, allemaal via chromebook. Heb hier aanzienlijk minder werk/problemen mee, dan bij een windows omgeving met 800 users.

Voor de eindgebruiker ben ik sterk van mening dat het een betere keuze is dan windows (100% afhankelijk van de tools en software die gebruikt wordt). In mijn geval, loopt bijna alles remote/cloud/saas/webbased.

Wat betreft 'linux op chromebook' zijn er volgens mij 2 opties; chromeos compleet whipen, en linux installeren. ChromeOS laten staan, en dev-tools activeren (voor linux terminal omgeving _/-\o_ ) zit er sterk over na te denken om een chromebook prive te halen.

//edit; er is geen -beste OS- alles is situatie/doel afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:58:
[...]

ChromeOS is al een Linux distro. Linux app support moet je alleen zelf aanzetten, daarna draait dit allemaal in een eigen sandbox. https://support.google.com/chromebook/answer/9145439?hl=nl

Linux apps zoals Gimp of Darktable staan daarna tussen alle andere apps op de desktop. Je ziet geen verschil, ook niet met Android apps. Werkt fantastisch. Zelf een eigen Linux zoals Ubuntu installeren kan ook met crouton, al raak je dan wel Android kwijt zoals sync met je Android telefoon. En mis je security features van Google zoals dat iedere ChromeOS app standaard werkt in een eigen sandbox

Voor 200-250 euro koop je al heel wat moois, zoals een Asus Flip.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81NUzRG7zzL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Corrigan op 09-01-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Cool om te lezen dat op die Chromebooks ook Linux kan, incl de ARM modellen (die Duet 3 heeft in ieder geval bij postmarketOS een pagina met dat een algemeen (Chromebook) image er op werkt, en alternatieven lijken ook wel/niet te kunnen).
Corrigan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:09:
Linux apps zoals Gimp of Darktable staan daarna tussen alle andere apps op de desktop. Je ziet geen verschil, ook niet met Android apps. Werkt fantastisch. Zelf een eigen Linux zoals Ubuntu installeren kan ook met crouton, al raak je dan wel Android kwijt zoals sync met je Android telefoon. En mis je security features van Google zoals dat iedere ChromeOS app standaard werkt in een eigen sandbox
Klinkt "misschien" leuk. Maar ik heb dan toch liever een gewone Linux zonder Google dan dat ik er Android apps op kan draaien / alles sandboxed is / .... Maar Android apps kunnen draaien zou wel een "plusje" zijn dus, maar het Google "minnetje" is veel groter.

[Afbeelding]
Niet het design waar ik naar op zoek ben :p Werd specifiek getriggerd door de Duet die je eerder poste. Die "flip" / "flex" varianten heb ik niks mee. Een model met kickstand kun je ook zo op tafel zetten, alleen heb je dan nog een werkbaar toetsenbord voor de neus. I.p.v. een toetsenbord aan de achterkant. En een 400 voor zo'n Duet vind ik ook nog wel acceptabel. Zal zijn antieke Asus ook zoiets gekost hebben. Maar dat was toen al "budget" (1200x720 of zoiets scherm, brakke Intel Atom, 4GB RAM, ...). En met zo'n Duet gewoon een hoge resolutie (2000x1200 of wat was het?) Snapdragon met 8 cores, 8GB RAM, ....

Overigens (nog) niet meteen aan het kopen. Na mijn ervaringen v.w.b. Bricked bios Yoga Slim 7 Pro opnieuw flashen via EEPROM . Leuk merk, dat Lenovo "wij brikken het BIOS en jij mag betalen".

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 09-01-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mijn Linux/*BSD distro gebruikt applicaties :P

[Afbeelding]
Wat een verschrikkelijk toetsenbord... -O-

- Geen ANSI layout.
- Geen normale grootte/vorm van de F-toetsen.
- Pijltjestoetsen grootte/vorm ook een ramp.

Valt me tegen van Lenovo notabene... -O-
RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:58:

* RobertMe heeft een antieke Asus Transformer TA103, meen ik. Met kickstand en type cover zoals de MS Surface en ogenschijnlijk deze(?) (dus niet de bekende Transformer opzet qua laptop waar je scherm kunt loskoppelen). Ben wel op zoek naar iets nieuws, maar hoef geen "Google rommel" (dan kan ik net zo goed MS nemen ;)).
Ik zou eens uitzoeken hoe men dit soort dingen doet : v&a aangeboden: Asus Chromebox 2 G072U, 8GB, 240GB, met Debian
En dan de Tablet versie natuurlijk, want die heb ik ook voorbij zien komen :)

Ik moet ook nog eens een keer een oude Windows 8.x tablet omtoveren in een Linux smaakje om wat ermee te rommelen/testen hoe fijn een touchscreen werkt onder Linux :Y) maar kom er maar niet aan toe...
himlims_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:46:
ik rdp/ssh/scp vanalles vanuit chromebook.

Zolang ik kan ssh'en, filetransfer kan doen, vang ik al 80% af.

Zit er sterk over na te denken om een chromebook prive te halen.
Maar dat kan je toch ook gewoon met een Linux distro doen :?

En als je toch de Administrator/root daar bent dan kan je laten en doen wat je maar wilt :*)
Begrijp me niet verkeerd; de vrijheid van een linux desktop is natuurlijk zalig.
Maar het gemak en stabiliteit van ChromeOS is ook best positief.
Iets van een Stable/LTS Linux distro zal toch net zo goed werken :?
Heb hier kleine 6K gebruikers, allemaal via chromebook.
Heb hier aanzienlijk minder werk/problemen mee, dan bij een windows omgeving met 800 users.
Dat laatste kan ik me heel goed voorstellen, want "All it takes is one bad Windows Update to ruin it all..." :X :| :/

Nou heb je dat opzich ook wel met Android apps om maar wat te noemen, maar toch wel minder vaak met het hele OS gelukkig :D
Voor de eindgebruiker ben ik sterk van mening dat het een betere keuze is dan windows (100% afhankelijk van de tools en software die gebruikt wordt).
Tja, users...

Die geef je het liefst zoiets : https://i5.walmartimages....dnHeight=612&odnBg=ffffff :+
- Één knop.
- Weinig aan te slopen.
- Weinig aan te begrijpen/Moeten weten hoe het werkt.

O-)
In mijn geval, loopt bijna alles remote/cloud/saas/webbased.

Wat @Hero of Time ook schrijft; praktisch alles is tegenwoordig webbased/saas.
Native (lokale) tools is zeer beperkt.
Dat begrijp/weet ik ook wel, maar op het moment dat je echt ALLES zo doet dan vraag ik me wel af waarmee bepaalde dingen vervangen zijn waarvan voor zover ik weet geen webGUI versie van bestaat...

Zit je dan aan bepaalde Google software vast om maar wat te noemen :?
Wat betreft 'linux op chromebook' zijn er volgens mij 2 opties; chromeos compleet whipen, en linux installeren. ChromeOS laten staan, en dev-tools activeren (voor linux terminal omgeving _/-\o_ )
Het helemaal wipen en Linux installeren zie ik nog weleens in V&A langskomen, maar als je erover gaat lezen dan zitten er af en toe toch nog wel wat ogen en haken aan vanwege de opzet van die dingen...
//edit; er is geen -beste OS- alles is situatie/doel afhankelijk.
Opzich wel, maar als ik Apple/Google/Microsoft/<Stock Android ROM van Samsung/Xiaomi/Huawei/OnePlus/enz.> kan ontwijken : Heeeel graag !!! ;)
Al raak je dan wel Android kwijt zoals sync met je Android telefoon.
Daar hebben we toch iets als https://kdeconnect.kde.org/download.html voor al jarenlang :?
En mis je security features van Google zoals dat iedere ChromeOS app standaard werkt in een eigen sandbox
Dan installeer je toch iets als https://www.qubes-os.org/ of één van die andere opties die op een soortgelijk systeem zijn gebaseerd :?

[Afbeelding]
Is tegenwoordig wat duurder zo te zien : uitvoering: ASUS Chromebook Flip CX1 CX1500FKA-E80049

Verder niet echt bepaald mooi en ook waarschijnlijk de eerder genoemde nadelen aanwezig, terwijl je ook andere ASUS modellen kan kopen die op zijn minst mooier zijn om naar te kijken :)

Verder lijkt mij het bewust kiezen voor een ChromeOS apparaat ook gelijk DE KANS om iets ARM SoC based te kopen i.p.v. x86-64 based om zodoende een shitload aan accutijd te winnen :?
RobertMe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:40:
Cool om te lezen dat op die Chromebooks ook Linux kan, incl de ARM modellen (die Duet 3 heeft in ieder geval bij postmarketOS een pagina met dat een algemeen (Chromebook) image er op werkt, en alternatieven lijken ook wel/niet te kunnen).
Als het goed is hoef je niet gelijk aan de PostmarketOS voor zoiets... denk ik... :$
Maar Android apps kunnen draaien zou wel een "plusje" zijn dus, maar het Google "minnetje" is veel groter.
Waydroid kan je ook op de Desktop draaien geloof ik... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 09-01-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:07:
[...]

Als het goed is hoef je niet gelijk aan de PostmarketOS voor zoiets... denk ik... :$
Mijn punt was... dat zij gewoon een wiki hebben waar op staat hoe je hun image er op zet. Pak je ArchLinuxARM mag je zelf gaan puzzelen. Sure, ik zou ook liever Arch (ARM) er op zetten. Maar als dat niet lukt / niet kant en klaar kan (en zelf uitzoeken niet lukt) dan lijkt het in zoverre er op dat je met PostmarketOS gewoon * plop * hun image kunt gebruiken en klaar. En uiteindelijk maakt het toch niet zo heel veel uit. Ze hebben zelfs een plasma-deskop package en bevelen meteen wat alternatieve "launchers" aan om te gebruiken met KDE op desktop, naast dat ze uiteraard ook plasma-mobile als package hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

[Afbeelding]
Als een Chromebook koopt. Zou altijd voor een Intel i5(+) gaan. Die arm/celeron/i3-varianten zijn het net niet. Althans dat is mijn beleving.

Maar er zijn (zeker op v&a) voldoende leuke modellen te vinden, over algemeen heb indruk dat je meer “bang for bucks” krijgt dan gemiddeld Windows-Mediamarkt laptop. Nodige van die instap Chromebooks hebben touchscreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
En iedereen die eens wil experimenteren met ChromeOS zonder meteen een Chromebook te kopen, kan ChromeOS Flex installeren op een (oude) PC/laptop. Enige beperking is dat je geen Play Store apps kunt installeren, maar de Linux omgeving werkt wel gelijk als op een Chromebook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tom Paris schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:26:
[...]

Maar de developer kan er voor kiezen de app 'incompatible' te maken voor ChromeOS. Microsoft bijvoorbeeld... de Teams, Outlook en alle O365-suite apps kun je niet installeren op een Chromebook.
Teams via de browser werkt prima. Als je als bedrijf Chromebooks gaat inzetten en tegelijk Office 365 afneemt, snap je het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Hero of Time schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Teams via de browser werkt prima. Als je als bedrijf Chromebooks gaat inzetten en tegelijk Office 365 afneemt, snap je het gewoon niet.
Het klopt dat je Teams prima in de browser kunt draaien :) Het punt was dat Android apps niet per definitie ook op ChromeOS werken, MS was slechts het voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tom Paris schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Het klopt dat je Teams prima in de browser kunt draaien :) Het punt was dat Android apps niet per definitie ook op ChromeOS werken, MS was slechts het voorbeeld.
En dat zeg ik ook heel duidelijk: "afhankelijk van de specs".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Hero of Time schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:02:
[...]

En dat zeg ik ook heel duidelijk: "afhankelijk van de specs".
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar of een Android app wel of niet op ChromeOS werkt heeft niets te maken met de hardware specs van je Chromebook. De app-developer kan bewust instellen om de app incompatibel te maken met ChromeOS. De Play Store zal die app dan niet installeren, welke hardware je ook draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tom Paris schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar of een Android app wel of niet op ChromeOS werkt heeft niets te maken met de hardware specs van je Chromebook. De app-developer kan bewust instellen om de app incompatibel te maken met ChromeOS. De Play Store zal die app dan niet installeren, welke hardware je ook draait.
Op die manier. Ik doelde juist op het feit dat niet elke chromebook met ChromeOS ook Android apps kan draaien.

Dat een ontwikkelaar ChromeOS uitsluit voor gebruik kan te maken hebben met de layout van de app. Sommige zijn immers ook niet geschikt voor tablets. Maar als het wel op een tablet kan en niet op ChromeOS, is dat stom.

Pagina: 1 ... 74 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.