LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35
tJa @hierboven>>> ik ga een heel eind met je mee, maar internet is al zo saai, FB biedt nog een beetje vermaak, soms dan, alles best hoor maar ik ga niet in mijn eigen vleesch snijden. Vroeger had je FTD en leechen leechen en een leuk forum, maar tegenwoordig? Net zoals ik Anand ook nooit meer check...
Daarnaast, SMS ga ik ook helemaal in mee, maar je mist groepen maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjah op 27-06-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:50:
Pfff, doe ik het beter. Gewoon nooit aan begonnen. Stuur maar lekker ouderwets een sms. Zitten er maar 1-2 partijen tussen jouw en de ontvanger/zender: je eigen provider en de ander.

Niks van feesboek is te vertrouwen. Ze claimen e2e encryptie, maar ik geloof daar geen zak van. Te veel dingen die ze hebben 'beloofd' niet te doen hebben ze toch gedaan. Zie ook de excuses die ze maken om een van de onderdelen af te stoten: "nee, dat kan niet, te veel verweven met elkaar". Dikke onzin, het is samen gesmolten, dan kan je het ook weer uit elkaar trekken. Maar dat kost geld en levert niks op, dus verzin maar zo veel mogelijk smoezen om het maar niet te doen.
SMS is wel heet minst veilige protocol volgens mij.

De end-to-end encryptie is wel degelijk van een hoog niveau. Dat is nog niet gekraakt, en is veel veiliger dan 2G waar volgensmij SMS overheen gaat (kan het mis hebben).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:40:
[...]

SMS is wel heet minst veilige protocol volgens mij.
Niet zo gek, er is geen enkel vorm van encryptie of wat dan ook. Maar het zou niet buiten je provider en die van de ontvanger moeten gaan. Tuurlijk, sniffer in de ether en je kan het wellicht lezen. Maar het gaat niet de halve wereld over.
De end-to-end encryptie is wel degelijk van een hoog niveau. Dat is nog niet gekraakt,
Claimt Meta. En de instanties die het mogelijk al wel gekraakt hebben, houden hun mond want lekker makkelijk meelezen. Maar mijn punt is dat er beweert wordt dat het e2e is, maar ik geloof daar geen zak van dat Meta niks kan lezen ervan. Is het niet tijdens verzenden, dan is het wel dat de app zelf alsnog lekker de data naar hun systemen stuurt. Hoe krijg je anders reclame in je Insta feeds gebaseerd op wat je bespreekt in je berichten?
en is veel veiliger dan 2G waar volgensmij SMS overheen gaat (kan het mis hebben).
2G wordt niet veel meer gebruikt en er zijn landen waar het al jaren niet meer beschikbaar is. Het gaat gewoon over wat je telefoon voor verbinding met de mast heeft. Dat kan 4G zijn, of 5G, net wat er voor spraak wordt gebruikt vziw. Data is weer apart.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:00:
[...]

Niet zo gek, er is geen enkel vorm van encryptie of wat dan ook. Maar het zou niet buiten je provider en die van de ontvanger moeten gaan. Tuurlijk, sniffer in de ether en je kan het wellicht lezen. Maar het gaat niet de halve wereld over.

[...]

Claimt Meta. En de instanties die het mogelijk al wel gekraakt hebben, houden hun mond want lekker makkelijk meelezen. Maar mijn punt is dat er beweert wordt dat het e2e is, maar ik geloof daar geen zak van dat Meta niks kan lezen ervan. Is het niet tijdens verzenden, dan is het wel dat de app zelf alsnog lekker de data naar hun systemen stuurt. Hoe krijg je anders reclame in je Insta feeds gebaseerd op wat je bespreekt in je berichten?

[...]

2G wordt niet veel meer gebruikt en er zijn landen waar het al jaren niet meer beschikbaar is. Het gaat gewoon over wat je telefoon voor verbinding met de mast heeft. Dat kan 4G zijn, of 5G, net wat er voor spraak wordt gebruikt vziw. Data is weer apart.
Dat is juist wel het probleem bij 2G. Je kan een cell kopen, en daarop dan al het verkeer onversleuteld ontvangen. Daarom willen we er o.a. van af, maar het is wel het protocol met het meeste bereik.

MS claimt ook dat Bitlocker veilig is, Apple beweert ook dat FileVault veilig is, Telegram claimt ook dat hun protocol veilig is, .. tot nu toe is er geen aannamen/claim dat Meta kan meelezen. Dat kunnen ze namelijk ook doen via je zoekopdrachten, cookies of gebaseerd op het profiel wat ze van je hebben opgebouwd.

Voorbeeld: ik kijk veel F1, voetbal en games. De kans dat ik iets van die onderwerpen op mijn feed krijg, is erg groot. Dat komt niet echt door WA, maar zit bijvoorbeeld wel op Reddit, GitHub en Google. Beide weten wat ik ongeveer zoek, en wat ik interessant vind.

Het is best eng om te weten hoe goed zij jij kennen (niet persoonlijk), en dan noemen we enkel de 3 grootste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34
Zoek eens op SS7 security (bijv. op wiki). Het is een heel oud protocol uit de jaren '70 dat nog steeds gebruikt wordt voor de afhandeling van gesprekken en SMS. Er zijn meerdere aanvallen bekend waarbij via het SS7 protocol SMS berichten omgeleid of gemanipuleerd worden. Danwel door cyber criminelen om MFA codes af te vangen, danwel door staten/diensten voor spionage.
Ook hier, zoek eens op IMSI catchers. Elke henkie met een Raspberry Pi en een SDR radio kan er een bouwen en jouw SMS berichten afvangen. Ze maken gebruik van het feit dat 2G geen authenticatie kent, en jouw telefoon zal er dus gewoon verbinding mee maken. Heeft helemaal niets te maken met of de netwerkprovider nog wel of niet 2G netwerken in de lucht heeft. Vandaar dat in recente versies van iOS en Android de mogelijkheid bestaat om 2G verbindingen te disabelen.

Leuk voorbeeld van criminelen met een goedkope IMSI-catcher in de praktijk is deze casus in Parijs.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Tom Paris schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:26:
[...]

Zoek eens op SS7 security (bijv. op wiki). Het is een heel oud protocol uit de jaren '70 dat nog steeds gebruikt wordt voor de afhandeling van gesprekken en SMS. Er zijn meerdere aanvallen bekend waarbij via het SS7 protocol SMS berichten omgeleid of gemanipuleerd worden. Danwel door cyber criminelen om MFA codes af te vangen, danwel door staten/diensten voor spionage.

[...]

Ook hier, zoek eens op IMSI catchers. Elke henkie met een Raspberry Pi en een SDR radio kan er een bouwen. Ze maken gebruik van het feit dat 2G geen authenticatie kent, en jouw telefoon zal er dus gewoon verbinding mee maken. Heeft helemaal niets te maken met of de netwerkprovider nog wel of niet 2G netwerken in de lucht heeft. Vandaar dat in recente versies van iOS en Android de mogelijkheid bestaat om 2G verbindingen te disabelen.

Leuk voorbeeld van criminelen met een goedkope IMSI-catcher in de praktijk is deze casus in Parijs.
Je kunt dacht ik ook met de IMSI-catcher een proxy maken. Dus je voordoen als Vodafone, de middleware zijn, en dan doorsluizen naar de provider.

Er is wat ik dacht niet echt enige vorm van verificatie op 2G. Alles is vrijwel gebaseerd op vertrouwen. Dan vertrouw ik dus liever WA/Meta, dan 2G. Helaas kan ik het hier niet uitschakelen, want het bereik is veel te slecht en 5G wordt pas straks beter met de vrijgekomen frequenties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34
HollowGamer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:30:
[...]
Je kunt dacht ik ook met de IMSI-catcher een proxy maken. Dus je voordoen als Vodafone, de middleware zijn, en dan doorsluizen naar de provider.
Klopt, dat is ook de truc die politiediensten gebruik(t)en. De gebruiker heeft dan totaal niets door, behalve die ene gek die details van de celltower bijhoudt via een app als NetMonster. Er waren jaren geleden ook initiatieven van o.a. de EFF die in grote steden langdurige scans deden van de aanwezige cell towers. Je kon daar perfect aan afleiden waar en wanneer er IMSI catchers ingezet waren. En in regeringscentra was het helemaal raak natuurlijk.
[...]
Er is wat ik dacht niet echt enige vorm van verificatie op 2G. Alles is vrijwel gebaseerd op vertrouwen. Dan vertrouw ik dus liever WA/Meta, dan 2G. Helaas kan ik het hier niet uitschakelen, want het bereik is veel te slecht en 5G wordt pas straks beter met de vrijgekomen frequenties.
Uiteindelijk komt het neer op je eigen risico-afweging. Vroeger was de kans op interceptie van je SMS laag, in 2024 is die kans een heel stuk groter. Ook als je zelf niet direct target bent.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sjah schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:38:
Ja maar jij..... woont dan ook in een anarchistisch universum, waar is de ingang? :P
"Just around the corner!" :P
Dan vertrouw ik dus liever WA/Meta
Ik vind het altijd zo teleurstellend om zulke dingen te lezen in een Linux/*BSD Community gerelateerd topic... :| -O- ;(

Je zou denken dat iemand die software gebruikt die niet onder Apple/Google/Microsoft/enz. valt juist zoveel mogelijk bij al die ellende uit de buurt wil blijven :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:51:
[...]

"Just around the corner!" :P

[...]

Ik vind het altijd zo teleurstellend om zulke dingen te lezen in een Linux/*BSD Community gerelateerd topic... :| -O- ;(

Je zou denken dat iemand die software gebruikt die niet onder Apple/Google/Microsoft/enz. valt juist zoveel mogelijk bij al die ellende uit de buurt wil blijven :?
Dat wil ik ook graag, maar het is ontzettend moeilijk als de rest (ook werk) op deze merken zitten.

Ben al vrij alleen, als ik Signal zou gaan gebruiken als enige app, dan praat ik vrijwel enkel tegen mijzelf.

Het is een soort afweging die je moet maken. Voor prive is vrijwel alles opensource, en zet ik alle opt-out wel heel erg vaak aan, want er zijn vrijwel geen opt-ins meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:12:
Dat wil ik ook graag, maar het is ontzettend moeilijk als de rest (ook werk) op deze merken zitten.
Als het voor werk is dan is het heel simpel IMHO : Werktelefoon waarop je al die shit offload :)
Voor mijn part een of ander el cheapo € 100 ding of zo... Boeit me niet eens...

Wat dat betreft vond ik het heel ironisch dat vooral IT/ICT collega's dat maar niet konden begrijpen en ik dus de periode totdat ik de werktelefoon kreeg simpelweg :w deed op het moment dat iemand mij WhatsApp wilde aansmeren op mijn (toevallig op dat moment net vers geflashde) privé telefoon : Je had de gezichten en discussies eens moeten zien/horen... :') _O- :+
Ben al vrij alleen, als ik Signal zou gaan gebruiken als enige app, dan praat ik vrijwel enkel tegen mijzelf.
Dat is jammer, maar blijf gewoon stevig in je schoenen staan zou ik zeggen! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Altijd grappig idd, als je dan vraagt "als je vrienden in de sloot springen, spring jij er dan ook in?" reageren velen met "dit is anders".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:30:
Altijd grappig idd, als je dan vraagt "als je vrienden in de sloot springen, spring jij er dan ook in?" reageren velen met "dit is anders".
En als je geen vrienden hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:42:
[...]

En als je geen vrienden hebt?
Heb je ook geen WA nodig, of andere messaging apps, of (anti-)social media accounts. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Een sloot is nog te doen dus ik gebruik liever de "Vanaf een brug springen" variant }) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Om de metafoor in stand te houden. Als al je vrienden daarna aan de overkant van de sloot ergens heen gaan en jij daarvoor 5 kilometer in je eentje moet omlopen is het in de sloot springen opeens een stuk minder vreemd.

Uiteindelijk ben je afhankelijk van een netwerk, in bepaalde gebieden kun je niet kiezen naar welke supermarkt je gaat, of je met de auto of het ov gaat, of je verwarmt op gas of een andere bron. Netwerkeffecten zijn sterker dan individuele keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Guus... schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:05:
[...]

Om de metafoor in stand te houden. Als al je vrienden daarna aan de overkant van de sloot ergens heen gaan en jij daarvoor 5 kilometer in je eentje moet omlopen is het in de sloot springen opeens een stuk minder vreemd.
Dan moet het ook echt de moeite waard zijn. Anders doen ze maar lekker wat ze willen en ga ik terug naar huis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Is er nou niemand die moet gniffelen om Crowdstrike? Bedoel, op Linux is dat geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sjah schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:06:
Is er nou niemand die moet gniffelen om Crowdstrike? Bedoel, op Linux is dat geen issue.
Echt niet?

https://www.neowin.net/ne...s-ago-but-no-one-noticed/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn ervaring is dat de *nix beheerders gewoon net iets recalcitranter zijn en hun systemen niet laten updaten door een manager die dat een keer in een sales presentatie gezien heeft.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Op het moment dat CrowdStrike kerneldrivers levert voor de Linux kernel heb je dezelfde problemen. Het is onvoorstelbaar dat zo'n bedrijf zulk slecht geteste software in productie stuurt. Daar gaat geen besturingssysteem iets tegen doen behalve dan een snelle rollback procedure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In dit specifieke geval bleek het driverbestand 'leeg' te zijn. Iedereen weet dat nullpointer exceptions niet leuk zijn en het is aan de ontwikkelaars om hier fatsoenlijke foutafhandeling voor te hebben. MS heeft dit schijnbaar dus niet. Of niet op de juiste plekken.

Linux checkt gelukkig ook vaak wat voor type bestand het is voor/tijdens het laden en gaat niet zomaar uit van de extensie. Ik heb al vaak genoeg gehad met o.a. nVidia drivers dat het een module niet wilde laden omdat die niet voor de huidige kernel configuratie was gebouwd. Stel je voor dat zoiets niet werd gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

True schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:15:
Mijn ervaring is dat de *nix beheerders gewoon net iets recalcitranter zijn en hun systemen niet laten updaten door een manager die dat een keer in een sales presentatie gezien heeft.
* nero355 heeft zojuist een nieuw woord geleerd om zijn fantastische persoonlijkheid te omschrijven! }) :+

Thnx! @True d:)b O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Obstinaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:59:
[...]

* nero355 heeft zojuist een nieuw woord geleerd om zijn fantastische persoonlijkheid te omschrijven! }) :+

Thnx! @True d:)b O+
BOFH komt meer in de buurt, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
synoniem schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:17:
Op het moment dat CrowdStrike kerneldrivers levert voor de Linux kernel heb je dezelfde problemen. Het is onvoorstelbaar dat zo'n bedrijf zulk slecht geteste software in productie stuurt. Daar gaat geen besturingssysteem iets tegen doen behalve dan een snelle rollback procedure.
Bij onze organisatie komt dit soort software er niet eens in als het niet on-premise via OTAP kan draaien.
Rechtstreeks updaten vanuit de leverancier is al gelijk een no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
ed1703 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:19:
[...]

Bij onze organisatie komt dit soort software er niet eens in als het niet on-premise via OTAP kan draaien.
Rechtstreeks updaten vanuit de leverancier is al gelijk een no-go.
En terecht. Bij ons draaien deels behoorlijk kritische processen die invloed hebben op de veiligheid van mens (en dier), vergeet het maar dat je daar als leverancier rechtstreeks toegang toe krijgt. Voor de kantooromgeving is het een ander verhaal dat wordt goeddeels uitbesteed (maar gelukkig niet beheerd met Crowdstrike).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hero of Time schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:32:
In dit specifieke geval bleek het driverbestand 'leeg' te zijn. Iedereen weet dat nullpointer exceptions niet leuk zijn en het is aan de ontwikkelaars om hier fatsoenlijke foutafhandeling voor te hebben. MS heeft dit schijnbaar dus niet. Of niet op de juiste plekken.
Volgens sommige reacties die ik zag doet Microsoft het juist goed. Als een kritiek stukje beveiliging niet start dan is het niet correct om het OS gewoon in kwetsbare staat op te laten starten. Het móet falen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
downtime schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:53:
[...]

Volgens sommige reacties die ik zag doet Microsoft het juist goed. Als een kritiek stukje beveiliging niet start dan is het niet correct om het OS gewoon in kwetsbare staat op te laten starten. Het móet falen.
Alleen zou je dan wel moeten kijken naar de manier van falen. Dat je er dan helemaal niet meer remote bij kan en bedrijven op zwart gaan kan je als techneut dan prima vinden, maar ik denk dat shareholders daar een iets andere mening op na houden. Ik weet namelijk wel vrij zeker dat ik op Linux de boel gescript voor een gebruiker kan dichtsmijten en er als admin nog remote bij kan en pas weer opengaat als de benodigde services weer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ed1703 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Alleen zou je dan wel moeten kijken naar de manier van falen. Dat je er dan helemaal niet meer remote bij kan en bedrijven op zwart gaan kan je als techneut dan prima vinden, maar ik denk dat shareholders daar een iets andere mening op na houden.
Dat hangt van het soort bedrijf af. De shareholders van Hema en de AH vinden het waarschijnlijk belangrijker dat de operatie doordraait en die winkels bevoorraad worden. Maar de aandeelhouders van ASML of Lockheed hebben waarschijnlijker liever dat de bedrijfsgeheimen veilig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ja, maar als je wel enig verstand hebt van hoe dit probleem tot stand gekomen is én weet waarom MS dan een blue screen geeft weet je eigenlijk dat dit gewoon ronduit een kul argument is, kan mij alleen voorstellen dat dit geroepen wordt door mensen die er inhoudelijk niets van weten en/of MS fans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

True schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Ja, maar als je wel enig verstand hebt van hoe dit probleem tot stand gekomen is én weet waarom MS dan een blue screen geeft weet je eigenlijk dat dit gewoon ronduit een kul argument is, kan mij alleen voorstellen dat dit geroepen wordt door mensen die er inhoudelijk niets van weten en/of MS fans.
Als je het zo goed weet had je ook inhoudelijk kunnen reageren. Nu ben je alleen maar je ego aan het strelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

downtime schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Als je het zo goed weet had je ook inhoudelijk kunnen reageren. Nu ben je alleen maar je ego aan het strelen.
Dat was zeker niet mijn intentie om dat te doen. @Hero of Time had enkele posts geleden het al uiteengezet: Hero of Time in "LNX Kroeg - Deel 2".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:11
Ik ben begonnen met Tiny Core en probeer contact maken met de community
ik probeer een account aan te maken op
https://forum.tinycorelinux.net

volgens de site "is dat gelukt" maar ik krijg vervolgens geen activatie mail.
De enige manier dat ik "aandacht kan vragen" voor het issue is als ik een account heb.... en dat heb ik dus niet.
Iemand, bijvoorbeeld iemand met een account, die me kan helpen???

alvast bedankt

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Stefannn schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:25:
Waarmee???

https://workaround.org/getting-help-on-irc/ ;) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Een BSOD is een aardig catastrofale manier van falen. "Er gebeurt iets wat niet hoort, system halted". En dan opnieuw proberen, en opnieuw, en opnieuw, en.... Dat is niet de juiste manier. Probeer hetzelfde 1000x en verwacht bij de 1001e keer een ander resultaat.
ed1703 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Alleen zou je dan wel moeten kijken naar de manier van falen.
Precies. Bij Linux wordt je naar een rescue shell gestuurd als iets niet goed gaat bij het opstarten. Op Windows krijg je gewoon een boot loop. Als het niet kan starten, moet het niet constant opnieuw proberen. Zie ook het gedrag als het OS file system niet gevonden/gemount kan worden. Herhalen tot je een ons weegt, of stoppen en aangeven dat er wat gedaan moet worden. Uiteindelijk doet Windows dat ook, maar pas na meerdere keren gefaald te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Ik zoek iemand die member is van betreffend Tiny core forum en die een message aan de beheerder kan sturen:

Hi, someone tried to registrate as user “stefannn”, email xxx@xxx.nl. Registration ended with a success message and promised to send a mail to confirm registration. Confirmation mail was however never received so the registration was not able to get successfully completed.
This guy tried multiple times and checked spam folders but was not able to succeed.
As there seems to be no way to contact the moderators of this forum “if not being a member” I’m relay8ng this message as a courtesy.
I/he can send the full email address in private message if that would help
Thanks for helping

Nb… zo te zien is het forum nog actief.
Afgezien dat ik niet kan posten werkt ook de search functie alleen voor geregistreerde members. Dat laatste is wel echt bere onhandig.

Alvast bedankt.

Inmiddels heb ik Tiny core draaiend op een oude hp t510 thin client. Dat is wel leuk

De enige manier dat ik "aandacht kan vragen" voor het issue is als ik een account heb.... en dat heb ik dus niet.

alvast bedankt

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024

alvast bedankt
Join us here and on IRC Freenode #tinycorelinux.
http://tinycorelinux.net/welcome.html

Hij is down op dit moment maar:
https://webchat.freenode....nycorelinux&nick=Stefannn

EDIT: Of een IRC client installeren en naar dat kanaal gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 23-07-2024 01:47 . Reden: betere IRC client linkje ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Super bedankt!
- ik had nog nooit van IRC gehoord.
- ik had betreffende regel dan ook compleet gemist, wel gelezen maar niet “compute”
- ik heb even gekeken en het wordt nog wel een steile leercurve om dit voor elkaar te krijgen.
Maar…
- Dit is exact de “way out” die ik uit deze deadlock zocht.
- Dit gaat me met enig zweten wel lukken.

Het zal het weekend worden, maar ik ga er mee aan de slag.

(En zoals altijd bij deze hobby: “elk probleem brengt bij het oplossen ervan weer nieuwe kennis mee”)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Stefannn , er zijn meerdere IRC web chat aanbieders:
https://web.libera.chat/?nick=Stefannn?#tinycorelinux

Vroeghu voor X, Facebook, MSN, Hyves, ICQ etc ging alles via IRC.
Is een heel oud protocol.

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 23-07-2024 09:15 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
deHakkelaar schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:07:
@Stefannn , er zijn meerdere IRC web chat aanbieders:
https://web.libera.chat/?nick=Stefannn?#tinycorelinux

Dank!
Het is me inderdaad gelukt met de libera webserver.
Helaas, 12 mensen online, maar geen enkele reactie. Lijkt erop dat het toch wat “dood” is.
Ik zag echter wel onderstaande message.
Kennelijk kan ik iets met NickServ en /msg. Ik heb echter geen flauw idee wat hier bedoeld wordt.
Nog een tip?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyHltPe84Prdma43XcZHH6SSfc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJO1z9WJ4rZ83Qrl54L5vYcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je dient te registreren (account aan te maken) en in te loggen (met identify). Alleen dan gaan mensen jouw berichten in het kanaal kunnen zien.

IRC is geen hotline, dus je gaat geduld moeten hebben. De meerderheid van gebruikers hangt wel rond op een kanaal maar is niet actief bezig ermee.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:40:
Je dient te registreren (account aan te maken) en in te loggen (met identify). Alleen dan gaan mensen jouw berichten in het kanaal kunnen zien.

IRC is geen hotline, dus je gaat geduld moeten hebben. De meerderheid van gebruikers hangt wel rond op een kanaal maar is niet actief bezig ermee.
Help volle mensen op IRC zijn heel erg zeldzaam. Het is zo'n beetje de standaard als hier op T.net. Je stelt een vraag en de eerste reactie is: wat heb je zelf gevonden?

De persoon die deze reactie geeft, weet vrijwel niets van het onderwerp, en zal je ook bij genoeg zoeken niet verder helpen. Dit gebeurt ook vaak op Discord, de betweters zitten meestal daar, echt verschrikkelijk.

Is er een Reddit community? Je hebt daar ook een /r/linuxquestions sub, daar zitten meestal wel mensen die je helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

alvast bedankt
Is er een reden dat je hebt gekozen voor deze distro?
Persoonlijk probeer ik weg te blijven bij de kleintjes, tenzij daar weer een grotere partij achter zit.

Kan je niet beter kijken naar iets als Fedora CoreOS of gewoon Debian? Snap dat Tiny gefocust is op lightweight, maar veelal is het zo mager, dat het niet echt lijkt op een OS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HollowGamer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:46:
[...]

persoon die deze reactie geeft, weet vrijwel niets van het onderwerp, en zal je ook bij genoeg zoeken niet verder helpen. Dit gebeurt ook vaak op Discord, de betweters zitten meestal daar, echt verschrikkelijk.
Mijn ervaring met IRC is net best goed... Maar ik zit dan ook op meerdere kanalen.
Is er een Reddit community? Je hebt daar ook een /r/linuxquestions sub, daar zitten meestal wel mensen die je helpen.
Ik heb nooit de indruk gehad dat Reddit zo'n schat aan kennis biedt. Wat wel kan helpen is naar een distro kijken met een grotere userbase.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:54:
[...]

Mijn ervaring met IRC is net best goed... Maar ik zit dan ook op meerdere kanalen.

[...]

Ik heb nooit de indruk gehad dat Reddit zo'n schat aan kennis biedt. Wat wel kan helpen is naar een distro kijken met een grotere userbase.
Er zitten juist veel op Reddit, mede door de mod tools en het up/down vote systeem. Genoeg keren gehad dat ik daar een (oude) comment zag, met de oplossing voor mijn probleem. :)

Dat wil zeggen, doe nooit copy/paste, altijd even checken wat het precies doet en wat de gevolgen mogelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Diegenen die heden nog steevast op IRC zitten zijn wel vaak nog oudgedienden die meestal alles al voorbij hebben zien komen.
Geduld en een beetje geluk!

In mijn IRC dagen had ik ook een 24/7 IRC relay servertje draaien zodat ik geen berichtje kon missen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ik zat vroeghu nog vaak op het Xen Project kanaal:
https://web.libera.chat/#xen
24 people here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
deHakkelaar schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:16:
Diegenen die heden nog steevast op IRC zitten zijn wel vaak nog oudgedienden die meestal alles al voorbij hebben zien komen.
Geduld en een beetje geluk!

In mijn IRC dagen had ik ook een 24/7 IRC relay servertje draaien zodat ik geen berichtje kon missen ;)
Ik gebruikte een IRC bouncer op een VPS. (https://wiki.znc.in/ZNC) Erg handig als je langere tijd op vakantie ging. Maarja, tegenwoordig zit bijna iedereen op discord en heb je op diverse netwerken te maken met lege kanalen :/

Das war einmal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Dat was het woord (y)
Tis lang geleden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Oeps het roert een beetje bij Freenode en verklaart mogelijk waarom de webchat link down is:
On 19 May 2021, Freenode underwent what some staff described as a "hostile takeover"[4] and at least 14 volunteer staff members resigned.[5] Following the events, various organisations using Freenode – including Arch Linux, CentOS, FreeBSD, Free Software Foundation Europe, Gentoo Linux, KDE, LineageOS, Slackware, Ubuntu, and the Wikimedia Foundation – moved their channels to Libera Chat, a network created by former Freenode staff.[6][7][8] Others like Haiku or Alpine Linux moved to the Open and Free Technology Community (OFTC).[9][10] By 16 August 2021, over a thousand projects had left Freenode.
Wikipedia: Freenode

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:19

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Help volle mensen op IRC zijn heel erg zeldzaam. Het is zo'n beetje de standaard als hier op T.net. Je stelt een vraag en de eerste reactie is: wat heb je zelf gevonden?

De persoon die deze reactie geeft, weet vrijwel niets van het onderwerp, en zal je ook bij genoeg zoeken niet verder helpen. Dit gebeurt ook vaak op Discord, de betweters zitten meestal daar, echt verschrikkelijk.

Dat is mijn ervaring niet. Op de grotere rooms van libera zit best wel wat kennis en behulpzaamheid, ik ben zelf ook regelmatig actief.

Wel helaas regelmatig spammers, zeker in de offtopic kanalen, of MAGA mafkezen die een gesprek altijd wel weer richting politiek kunnen sturen. Ga toch lekker terug naar facebook.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:49:
Oeps het roert een beetje bij Freenode en verklaart mogelijk waarom de webchat link down is:

[...]

De meeste zijn inderdaad over na iets anders. Maar IRC is ook niet zo veilig? Dacht dat het geen encryptie had (enkel HTTPS - maar dus niet end-to-end), en in feite zijn het een soort van mailinglists. Dacht namelijk dat het als plaintext wordt weggeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Dat is mijn ervaring niet. Op de grotere rooms van libera zit best wel wat kennis en behulpzaamheid, ik ben zelf ook regelmatig actief.

Wel helaas regelmatig spammers, zeker in de offtopic kanalen, of MAGA mafkezen die een gesprek altijd wel weer richting politiek kunnen sturen. Ga toch lekker terug naar facebook.
Fijn om te horen. :)

Het is echt niet dat er geen fatsoenlijke mensen zijn, en soms mag de andere echt wel wat zelf onderzoek doen. Maar weet nog toen ik pas met Arch Linux begon, dat ik gewoon wat vragen had over encryptie en daarin het beste indelen. Als een noob, wil je gewoon een beetje iemand die je wat geruststelt of iets van antwoord geeft.

Uiteindelijk weer zoals gewoonlijk: wat heb je zelf gevonden? Waarom val je ons ermee lastig? Dat terwijl je juist super veel vindt, maar even de draad kwijt bent. Zoals ook in het normale leven, terwijl het bord van je bestemming recht voor je neus staat.

Ik vind dat heel jammer, want dat zie je super veel in de IT wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:18
HollowGamer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:43:
[...]

De meeste zijn inderdaad over na iets anders. Maar IRC is ook niet zo veilig? Dacht dat het geen encryptie had (enkel HTTPS - maar dus niet end-to-end), en in feite zijn het een soort van mailinglists. Dacht namelijk dat het als plaintext wordt weggeschreven?
IRC ondersteunt inderdaad wel TLS voor het opzetten van de verbinding maar daarmee zijn berichten inderdaad zeker niet versleuteld. Je hebt nog wel zoiets als 'libfish' al is de mate van encryptie binnen die oplossing ook niet echt on-par met de standaarden van vandaag de dag volgens mij.

https://github.com/falsovsky/FiSH-irssi

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
HollowGamer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Is er een reden dat je hebt gekozen voor deze distro?
Yep…
Ik heb een 1W 500MHz i386 computertje waar ik mijn home automation systeem op heb draaien.
Het draait nu op Damn Small Linux. Dat draait frugal, dus compleet in ram. Daardoor toch wat snelheid en bijna geen disk writes waardoor de flash kaart niet slijt.
Echter dat is Linux 2.4.31. Heeft sinds 2008 geen updates gehad. En DSL is dood (recentelijk wel weer opgepakt maar het small concept is verlaten.

Tiny Core draait ook in ram. Vrijwel hetzelfde concept. En wordt nog onderhouden. Momenteel Linux 6.6.8.

NB.. met het nodige zuchten en steunen heb ik het trouwens draaiend. Inclusief vnc en ssh server zodat monitor en keyboard er vanaf kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAubAv2y6KlQuNwg7q8FaqNzqCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjCUMxTT5qWhdscVsxnJjTsi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

HollowGamer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Fijn om te horen. :)

Het is echt niet dat er geen fatsoenlijke mensen zijn, en soms mag de andere echt wel wat zelf onderzoek doen. Maar weet nog toen ik pas met Arch Linux begon, dat ik gewoon wat vragen had over encryptie en daarin het beste indelen. Als een noob, wil je gewoon een beetje iemand die je wat geruststelt of iets van antwoord geeft.

Uiteindelijk weer zoals gewoonlijk: wat heb je zelf gevonden? Waarom val je ons ermee lastig? Dat terwijl je juist super veel vindt, maar even de draad kwijt bent. Zoals ook in het normale leven, terwijl het bord van je bestemming recht voor je neus staat.

Volgens mij is de doorgeslagen RTFM houding wel een beetje een Arch community dingetje volgens mij, dat zie ik op reddit ook terug.

Arch is vast een topdistro, de wiki is een fijne resource maar de community eromheen is voor mijn smaak wat elitair. Alsof het doorstappen van de, overigens zeer duidelijke, installatieguide de ultieme vuurproef is O-)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Yep…
Ik heb een 1W 500MHz i386 computertje waar ik mijn home automation systeem op heb draaien.
Het draait nu op Damn Small Linux. Dat draait frugal, dus compleet in ram. Daardoor toch wat snelheid en bijna geen disk writes waardoor de flash kaart niet slijt.
Echter dat is Linux 2.4.31. Heeft sinds 2008 geen updates gehad. En DSL is dood (recentelijk wel weer opgepakt maar het small concept is verlaten.

Tiny Core draait ook in ram. Vrijwel hetzelfde concept. En wordt nog onderhouden. Momenteel Linux 6.6.8.

NB.. met het nodige zuchten en steunen heb ik het trouwens draaiend. Inclusief vnc en ssh server zodat monitor en keyboard er vanaf kunnen.
[Afbeelding]
Dat hoor je niet vaak. Geen idee, maar kan je dan niet beter kiezen voor een ARM (Pi bijvoorbeeld), die klokken zich toch ook terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Volgens mij is de doorgeslagen RTFM houding wel een beetje een Arch community dingetje volgens mij, dat zie ik op reddit ook terug.

Arch is vast een topdistro, de wiki is een fijne resource maar de community eromheen is voor mijn smaak wat elitair. Alsof het doorstappen van de, overigens zeer duidelijke, installatieguide de ultieme vuurproef is O-)
Niet alleen daar hoor, vraag maar eens iets op een programmeer sub. ;)

Het had laatst hier ook, mede een reden dat veel topics doodbloeden en mensen wegblijven.

Er zitten heel veel luie developers tussen, dus heb altijd wel begrip voor een Linus die bijvoorbeeld tig keer hetzelfde moet zeggen. Alleen bij newbies, is er ook vaak een angst drempel of even iemand nodig om tegen te praten.

Denk dat daarom YouTube zo populair is. Heb er zelf niet zoveel mee, maar snap dat sommige de interactie daarin fijn vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 24-07-2024 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
HollowGamer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:52:
[...]

Dat hoor je niet vaak. Geen idee, maar kan je dan niet beter kiezen voor een ARM (Pi bijvoorbeeld), die klokken zich toch ook terug?
Als ik van scratch zou beginnen zou ik dat doen. Maar dit draait al sinds 2008. Home automation is ok compleet zelf geprogrammeerd want home assistent bestond toen nog niet echt.
Ik kan echter nauwelijks nog uitbreiden omdat de Linux versie zo oud is.

Ik heb nu een vergelijkbaar ding (hp t510 thin client) voor 10 euro op marktplaats gekocht om te kijken of ik het op Tiny core kan krijgen. Gaat de goede kant op dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

HollowGamer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Niet alleen daar hoor, vraag maar eens iets op een programmeer sub. ;)
Ja, dat zal ook wel inderdaad.
Stefannn schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Als ik van scratch zou beginnen zou ik dat doen. Maar dit draait al sinds 2008. Home automation is ok compleet zelf geprogrammeerd want home assistent bestond toen nog niet echt.
Ik kan echter nauwelijks nog uitbreiden omdat de Linux versie zo oud is.
Cool! Je zou eventueel ook nog NetBSD (is dat nog ontopic in LNX?) kunnen proberen, dat draait hier sowieso wel op. Mits je automation pakket een beetje portable is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:20:
Uiteindelijk doet Windows dat ook, maar pas na meerdere keren gefaald te hebben.
Ik zit wat te doen met meerdere cardreaders en USB HDD's onder Windows 10 en dat is dus echt gigantisch kwalitatief uitermate teleurstellend geworden :

Die idioten hebben "Safely Remove Hardware/Storage" gewoon helemaal naar de klote geholpen omdat er blijkbaar teveel Windows gebruikers te dom zijn om hun USB zooi normaal te gebruiken !!! |:( 7(8)7

Waar ik nu mee zit is dat ik dus voor het verwijderen van :
- CF en (microSD) spul uit mijn cardreader naar Manage Storage toe moet en die daar kan Ejecten.
- 2,5 inch USB HDD niks kan doen en het liefst de PC uitzet zodat de HDD ook uit wordt gezet...

En dan heb ik weer een Externe USB behuizing voor alles wat SATA is die ineens weer wel het icoontje ergens vandaan tovert als ik die aansluit met een 3,5 inch HDD erin op dit moment !!! :') _O-

Echt...

Welke mafkees heeft dit verzonnen ?!?!?! :(
Stefannn schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:25:
- ik had nog nooit van IRC gehoord.
Stefannn schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:45:
Ik zag echter wel onderstaande message.
Kennelijk kan ik iets met NickServ en /msg. Ik heb echter geen flauw idee wat hier bedoeld wordt.
Nog een tip?[Afbeelding]
Aaaaahhhh.... Wat lievvvv !!! O+ :(:)
(En zoals altijd bij deze hobby: “elk probleem brengt bij het oplossen ervan weer nieuwe kennis mee”)
Goed bezig! d:)b
deHakkelaar schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:07:
Eerlijk gezegd werd ICQ en later ook MSN best wel vaak i.c.m. IRC gebruikt :)
Help volle mensen op IRC zijn heel erg zeldzaam. Het is zo'n beetje de standaard als hier op T.net.
Je stelt een vraag en de eerste reactie is: wat heb je zelf gevonden?
En terecht! :P

Voor de 1000ste keer dezelfde shit herhalen is echt irritant als je via de Search bovenaan een Topic gewoon alles maar dan ook ALLES! kan terugvinden :F
De persoon die deze reactie geeft, weet vrijwel niets van het onderwerp, en zal je ook bij genoeg zoeken niet verder helpen.
Dat is dan weer wel jammer... :/
Dit gebeurt ook vaak op Discord, de betweters zitten meestal daar, echt verschrikkelijk.
Discord is echt troep en als je gek genoeg bent om het op je PC te installeren ook nog eens Electron based Spyware dus dat vind ik sowieso echt drie keer niks! :r
Ik kom weleens wat tegen en zonder https://old.reddit.com is dat rare forum echt totaal onbruikbaar gewoon :X :| :F
Borromini schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:54:
Ik heb nooit de indruk gehad dat Reddit zo'n schat aan kennis biedt.
+1 :)
HollowGamer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:56:
Er zitten juist veel op Reddit, mede door de mod tools en het up/down vote systeem. Genoeg keren gehad dat ik daar een (oude) comment zag, met de oplossing voor mijn probleem. :)
Ik vind het vaak een soort "Hash & Rehash" van wat men op andere plekken heeft gepost en ook nog eens niet de daadwerkelijke oplossing is 9 van de 10 keer... -O-
deHakkelaar schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:49:

[...]

Kwam dat ook ergens anders tegen een tijdje geleden, maar weet niet meer waar precies... :$

Opzich wel mooi dat er nog mensen zijn die "de ziel" van bepaalde dingen willen bewaren en gewoon tegen de nare veranderingen in gaan! d:)b
Wat wil je precies beveiligen dan :?

Mensen moeten echt eens kappen met alles oh zo veilig willen hebben, terwijl er een hoop dingen al die overhead niet eens nodig hebben! :F

Lekker al je onzinnige berichten met daarin 0,0 vertrouwelijke gegevens beveiligen... sure... go ahead! LOL! :') _O- :+
Dacht dat het geen encryptie had (enkel HTTPS - maar dus niet end-to-end), en in feite zijn het een soort van mailinglists. Dacht namelijk dat het als plaintext wordt weggeschreven?
Het wordt alleen weggescreven als de Admins of de beheerder van het kanaal het ergens naartoe laat wegschrijven of eventueel de aanwezigen alles laten wegschrijven in een Channel Log File in hun IRC Client ;)
HollowGamer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:47:
Maar weet nog toen ik pas met Arch Linux begon, dat ik gewoon wat vragen had over encryptie en daarin het beste indelen. Als een noob, wil je gewoon een beetje iemand die je wat geruststelt of iets van antwoord geeft.

Had ik niet als ervaring toen ik lang geleden had besloten om me echt eens in de materie te verdiepen en FreeBSD te installeren en vragen begon te stellen op een of ander Nederlands *BSD Forum :)

Tot op dat moment alleen maar kant en klare omgevingen gedraaid in de vorm van Mandrake/Red Hat/Fedora/Lindows :+ en het prachtige BeOS 5 Personal Edition 8) :*) _O_ <3
Denk dat daarom YouTube zo populair is. Heb er zelf niet zoveel mee, maar snap dat sommige de interactie daarin fijn vinden.
Ja, echt zo tof die interactie :

Stel een vraag en duim dat er iemand erop zal reageren met een nuttige reactie! YAY! 8)7 :+

Om vervolgens die reactie of discussie nooit meer terug te kunnen vinden zoals je dat op een forum wel kan!

Echt een geweldig medium... NOT! :P
silverball schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:03:
NetBSD (is dat nog ontopic in LNX?)
Je moet toch iets op je toaster installeren! :Y) ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:18
nero355 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:39:
[...]

Eerlijk gezegd werd ICQ en later ook MSN best wel vaak i.c.m. IRC gebruikt :)

[...]
Oeh, dat doet mij nog denken aan https://www.bitlbee.org

MSN als window in je IRC client. Back in the day... O+

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

LOL! @ Changes Log :
AIM is just dead.
Ow ja! Die bestond ook nog! MWAHAHAHAHA!!!!! _O_ :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:03:
[...]

Cool! Je zou eventueel ook nog NetBSD (is dat nog ontopic in LNX?) kunnen proberen, ...
Waar denk je dat 'overige clients' naar verwijst in de forumnaam? Zolang het maar geen raam of fruit is. :P
nero355 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:39:
[...]

Wat wil je precies beveiligen dan :?

Mensen moeten echt eens kappen met alles oh zo veilig willen hebben, terwijl er een hoop dingen al die overhead niet eens nodig hebben! :F

Lekker al je onzinnige berichten met daarin 0,0 vertrouwelijke gegevens beveiligen... sure... go ahead! LOL! :') _O- :+
Nou, die onzin berichten, ok, maar als ik m'n IDENT informatie stuur, zou ik dat toch graag beveiligd zien gebeuren. Heb geen zin om na een reboot/restart van de client opeens m'n naam niet meer te kunnen gebruiken omdat een of andere Rus die heeft overgenomen en propaganda aan het rond spuwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Waar denk je dat 'overige clients' naar verwijst in de forumnaam? Zolang het maar geen raam of fruit is. :P
Ik ken een fruit die gebaseerd is op BSD telt dat ook? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

synoniem schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Gebaseerd, maar is het niet meer. Te veel aan versleuteld. Bovendien hebben we al een fruitschaal hier op 't forum. Waarom een tweede? Zo vol is die eerste niet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Blijf weg van de verboden vruchten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
... dus heb altijd wel begrip voor een Linus
Ik hoop dat je Linus Torvalds bedoelt en niet die kwakzalver van YT ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjah
deHakkelaar schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 00:57:
[...]

Ik hoop dat je Linus Torvalds bedoelt en niet die kwakzalver van YT ;)
Je bedoelt die Linus van Tech Tips op YT? Tja ken die kerel niet, maar hij heeft de uitstraling van een rijstwafel. Geef mij maar mensen met een klein beetje charisma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

synoniem schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Gebaseerd is tegenwoordig wel een heel groot woord volgens mij. Er zijn wat verouderde userland utilities nog over en ik meen dat de C lib er nog wat van heeft, maar de networkstack en alle kernel subsystems hebben niet veel meer met BSD te maken.

Ik zou trouwens eerlijk gezegd niet weten of ik als devver liever een MS Windows workstation of the forbidden fruit zou willen hebben zakelijk als ik, hypothetisch, niet meer aan de GNU/Linux mag. Dat is hier weleens ter sprake gekomen, maar tot nu toe heb ik de dans altijd ontsprongen.

Windows
  • - Crapware/ advertenties/ spyware
  • - WSL laag niet native, wel steeds beter
  • - Elke release ben je weer je halve workflow kwijt (toch?)
  • - NTFS is matig, ReFS is nooit klaar, geen next gen filesystem aanwezig
  • + Brede laptopkeuze
  • + Performance algeheel gezien oké
  • + Ik kan mijn collega's veel beter ondersteunen, ik draai hetzelfde OS
Mac OS
  • + Pretendeert in ieder geval UNIX te zijn
  • + Laptops met zeer lange accuduur
  • + Standaard GUI utilities zijn stukken beter
  • - Hardware lock-in
  • - Finder is een waardeloze filemanager en DE
  • - Mac OS is vrij matig met zware SMP workflows t.o.v. Windows (en vooral Linux!)
  • - Xcode is het beroerdste pakket ooit, en je hebt het overal voor nodig als devver op macOS
Oke, hoewel irrelevant, als ik toch lijstjes aan het maken ben

FreeBSD
  • + Ik kan mijn workflow houden die ik nu ook heb
  • + Vrije software
  • - Consumentenhardware support matiger dan GNU/Linux, laptop beroerd
  • - Wayland support is er nog niet (dus screen tearing problemen etc.)
  • - Ik moet heel veel in een Linux VM gaan draaien (kubectl, docker, OLA)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@silverball, ik ben een beheerder en gebruik 100x liever Windows dan dat ik met een Apple moet werken. Ik kan nog enigszins m'n ding doen dankzij wat handigheidjes die nog mogelijk zijn die ik gewend ben. Helpt ook wel dat ik ben opgegroeid met Windows. Maar bij Apple kan ik echt helemaal niks. Direct het gevoel met m'n armen op m'n rug vastgebonden te zitten. "Maar het heeft een terminal" hoor ik vaak, maar daar zit het 'm niet in. Dat heeft Windows ook tegenwoordig en is echt niet bepalend in wat je kan. Vooral fatsoenlijke window management bestaat op MacOS gewoonweg niet. Te veel werk om het ook maar een beetje te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:02:
@silverball, ik ben een beheerder en gebruik 100x liever Windows dan dat ik met een Apple moet werken. Ik kan nog enigszins m'n ding doen dankzij wat handigheidjes die nog mogelijk zijn die ik gewend ben. Helpt ook wel dat ik ben opgegroeid met Windows. Maar bij Apple kan ik echt helemaal niks. Direct het gevoel met m'n armen op m'n rug vastgebonden te zitten. "Maar het heeft een terminal" hoor ik vaak, maar daar zit het 'm niet in. Dat heeft Windows ook tegenwoordig en is echt niet bepalend in wat je kan. Vooral fatsoenlijke window management bestaat op MacOS gewoonweg niet. Te veel werk om het ook maar een beetje te laten werken.
Dat is toch wel grappig dat je dit noemt in een LNX topic. De kernel van macOS is XNU, wat een hybride is van onder meer FreeBSD met een Mach kernel. macOS en Linux liggen dicht bij elkaar, het zijn praktisch neven. Veel dichterbij dan Windows.

Het is de moeite waard om dan eens een paar Apple coarses te volgen voor een nieuwe frisse blik. Veel zijn gratis online te doen met ook proef examens.

https://training.apple.com/overview

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Dat is toch wel grappig dat je dit noemt in een LNX topic. De kernel van macOS is XNU, wat een hybride is van onder meer FreeBSD met een Mach kernel. macOS en Linux liggen dicht bij elkaar, het zijn praktisch neven. Veel dichterbij dan Windows.

Het is de moeite waard om dan eens een paar Apple coarses te volgen voor een nieuwe frisse blik. Veel zijn gratis online te doen met ook proef examens.

Hell f'ing no! Heb zakelijk genoeg te maken gehad met die ondingen dat ik liever ga schoffelen dan met het rampen OS ga werken.

Je maakt dezelfde fout als vele anderen. "Het lijkt zo veel op..." heeft geen zak te maken met hoe het onder de motorkap zit. Het gaat om de gebruikservaring, hoe je als gebruiker er mee werkt. En dat is voor mij een vreselijke ervaring. Logica ontgaat mij, window management bestaat niet en om er iets van te hebben moet je externe tools kopen. Ik kan leukere situaties bedenken waarbij ik gekneveld ben en mij wordt verteld wat en hoe ik iets moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
Hero of Time schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:38:
[...]
Ik kan leukere situaties bedenken waarbij ik gekneveld ben en mij wordt verteld wat en hoe ik iets moet doen.
Too much information. :) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:31:
[...]

Too much information. :) ;)
Moet toch op een of andere manier duidelijk maken waarom ik er niet mee wil werken? Kon even geen betere vergelijking bedenken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Weet je het zeker? Zo korte neven zijn het ook niet. Waar Linux veel via de kernel zelf doet, is de OSX kernel dacht ik juist heel erg klein.

Drivers zitten niet in de kernel bijvoorbeeld, maar als losse Kexts modules (of is dat niet meer zo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 03:50:
[...]

Je bedoelt die Linus van Tech Tips op YT? Tja ken die kerel niet, maar hij heeft de uitstraling van een rijstwafel. Geef mij maar mensen met een klein beetje charisma.
Geef mij maar een super nerd met een tshirt en jeans. :)

Of gewoon niet in beeld, maar wel een goede stem. Probeer elke keer interessanter filmpjes te kijken, veelal over Linux, maar helaas val ik er ook mee in slaap.

Had nu wel weet gelezen over die Microsoft gast, Davids Garage volgens mij, die had vroeger wat shady businesses (adware). Jammer, want hij vertelde altijd goed het verschil tussen Linux en Windows. Al was hij wat meer richting die kant.

Er zijn ook zeker goede dingen aan Windows. Zoals dat je er met WSL vrij makkelijk Linux op kan draaien tegenwoordig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Moet toch op een of andere manier duidelijk maken waarom ik er niet mee wil werken? Kon even geen betere vergelijking bedenken. :+
Nu ken ik je gelukkig niet persoonlijk. Het is nog meer awkward als een directe collega die opmerking maakt.. of zegt 'dat zei mijn vrouw ook vannacht '.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:52:
Had nu wel weet gelezen over die Microsoft gast, Davids Garage volgens mij, die had vroeger wat shady businesses (adware). Jammer, want hij vertelde altijd goed het verschil tussen Linux en Windows. Al was hij wat meer richting die kant.
Dave's Garage. En hij heeft met recente video's best wat inzichtvolle content. Die over z'n led boom zal mij een worst wezen en ook bijzonder dat hij z'n verhaal over de naam en editie in het start menu opnieuw heeft geplaatst en Tom's Hardware er opeens mee kwam. Dave had het al een flinke tijd terug over gehad hoe hij dat dynamisch had gemaakt.
Er zijn ook zeker goede dingen aan Windows. Zoals dat je er met WSL vrij makkelijk Linux op kan draaien tegenwoordig. ;)
En daardoor alle tools tot je beschikking krijgt. Helaas nog geen volledige desktop omgeving met de bijbehorende window management, maar wie weet wordt WSL ooit nog het Windows Subsystem op Linux, ipv dat het andersom draait. Alle voordelen van Linux en voor wie het nodig heeft, een Windows omgeving voor die ene applicatie dat 20 jaar geleden is uitgebracht en nog gebruikt moet worden. Je zou kunnen zeggen 'dat is Wine', maar dat is niet 100% compatible.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:53:
[...]

Nu ken ik je gelukkig niet persoonlijk. Het is nog meer awkward als een directe collega die opmerking maakt.. of zegt 'dat zei mijn vrouw ook vannacht '.
Ben single en geen ervaring met zulke praktijken. Maar heb wel wat verbeeldingsvermogen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Dave's Garage. En hij heeft met recente video's best wat inzichtvolle content. Die over z'n led boom zal mij een worst wezen en ook bijzonder dat hij z'n verhaal over de naam en editie in het start menu opnieuw heeft geplaatst en Tom's Hardware er opeens mee kwam. Dave had het al een flinke tijd terug over gehad hoe hij dat dynamisch had gemaakt.

[...]

En daardoor alle tools tot je beschikking krijgt. Helaas nog geen volledige desktop omgeving met de bijbehorende window management, maar wie weet wordt WSL ooit nog het Windows Subsystem op Linux, ipv dat het andersom draait. Alle voordelen van Linux en voor wie het nodig heeft, een Windows omgeving voor die ene applicatie dat 20 jaar geleden is uitgebracht en nog gebruikt moet worden. Je zou kunnen zeggen 'dat is Wine', maar dat is niet 100% compatible.
Het verbaast mij nog dat MS zo blijft zitten met hun OS. Tuurlijk is het hun core business, maar als je ziet wat ze al met Linux/NIX doen, dan vraag je af, waarom niet eerder gedaan?

Ik vind niet alles top, van Edge blijf ik weg bijvoorbeeld. Dat heeft meer te maken dat het niet opensource is, ik draai op Linux vrijwel enkel open. En vind changelogs en commits wel leuk om te zien. :)

Het is jammer van DG, beetje een nare smaak gekregen. Schijnbaar is hij ook multi miljonair, waarschijnlijk ook door die clears en optimizer tools. Zo blij dat dit (nog) niet is op Linux. Al heb je nog altijd mensen die zeuren over dat hun memory zoveel gebruikt wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Ben single en geen ervaring met zulke praktijken. Maar heb wel wat verbeeldingsvermogen. :P
Zelfde. Vind het jammer, maar aan de andere kant hoef ik niet te weten wat mijn collegas doen.

Was ook zo iemand die allemaal opmerkingen maakte over zijn vriendin en leven ernaast. Erg weird, bespreek dat met je beste vrienden ofzo.

Niet om jouw, gewoon als voorbeeld hoe het op werk was. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Zelfde. Vind het jammer, maar aan de andere kant hoef ik niet te weten wat mijn collegas doen.
Beetje gezelschap kan wel eens fijn zijn idd.
Was ook zo iemand die allemaal opmerkingen maakte over zijn vriendin en leven ernaast. Erg weird, bespreek dat met je beste vrienden ofzo.
Dat zou ik ook niet doen, uitgebreid vertellen op werk wat ik met m'n wederhelft heb uitgespookt.
Niet om jouw, gewoon als voorbeeld hoe het op werk was. :)
Oh, voel mij niet aangesproken hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Ook een goed idee ja.
Er is inderdaad een Reddit community.
Daar heb ik dus ook iemand gevonden die al 15 dagen geen account kan aanmaken omdat hij geen registratie mail krijgt.
Hij had zelfs al iemand kunnen tracen om een bericht te sturen maar kreeg ook niks terug.

De community zelf is wel actief. En de distributie wordt ook nog onderhouden, laatste update afgelopen april.

Ik blijf zoeken.
Gelukkig heb ik het nu wel draaiend. Dan is de urgentie er in ieder geval wat vanaf.

Wel cool hoor… een distributie van 22Mb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Stefannn schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:25:
[...]

Ook een goed idee ja.
Er is inderdaad een Reddit community.
Daar heb ik dus ook iemand gevonden die al 15 dagen geen account kan aanmaken omdat hij geen registratie mail krijgt.
Hij had zelfs al iemand kunnen tracen om een bericht te sturen maar kreeg ook niks terug.

De community zelf is wel actief. En de distributie wordt ook nog onderhouden, laatste update afgelopen april.

Ik blijf zoeken.
Gelukkig heb ik het nu wel draaiend. Dan is de urgentie er in ieder geval wat vanaf.

Wel cool hoor… een distributie van 22Mb
@HollowGamer
Ok… nou de Reddit tip was “met een omweg” wel de oplossing.
- Ik heb de subreddit eens flink doorgespit en kwam er achter dat dit al minimaal 3 jaar speelt (oef kreun…).
- Ongeveer 2 jaar terug had iemand gevonden dat hij er door kon komen door de mail server van Tiny core te whitelisten in zijn e-mail provider.
- inderdaad gebruik ik een custom mail domain met eigen e-mail host bij een provider. Ik heb whitelisten geprobeerd en de spam filter zelfs helemaal uitgezet maar dat mocht niet baten.

Maar…. Oplossing toch gevonden…
- het viel me op dat er toch nieuwe members waren, en ik vroeg me dus af hoe dat kon.
- vervolgens heb ik geprobeerd een account aan te maken met het gmail adres dat ik welliswaar niet voor mijn mail gebruik maar nog wel heb omdat je af en toe niet zonder kan.

Bingo… binnen een minuut gefixt!

Dus…
De tip was niet “letterlijk” de oplossing, maar heeft me er wel toe geleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:35:
[...]

@HollowGamer
Ok… nou de Reddit tip was “met een omweg” wel de oplossing.
- Ik heb de subreddit eens flink doorgespit en kwam er achter dat dit al minimaal 3 jaar speelt (oef kreun…).
- Ongeveer 2 jaar terug had iemand gevonden dat hij er door kon komen door de mail server van Tiny core te whitelisten in zijn e-mail provider.
- inderdaad gebruik ik een custom mail domain met eigen e-mail host bij een provider. Ik heb whitelisten geprobeerd en de spam filter zelfs helemaal uitgezet maar dat mocht niet baten.

Maar…. Oplossing toch gevonden…
- het viel me op dat er toch nieuwe members waren, en ik vroeg me dus af hoe dat kon.
- vervolgens heb ik geprobeerd een account aan te maken met het gmail adres dat ik welliswaar niet voor mijn mail gebruik maar nog wel heb omdat je af en toe niet zonder kan.

Bingo… binnen een minuut gefixt!

Dus…
De tip was niet “letterlijk” de oplossing, maar heeft me er wel toe geleid.
Ik ben jaren geleden gestopt met zelf mail hosten. Het is gewoon niet leuk, clients zijn vrij karig, en de DKIM (of hoe die keys ook allemaal heten..), zijn het gewoon niet waard.

Je komt heel snel op een block list en soms heel moeilijk ervan af. Dat heb je ook met een ISP mail, maar stukken minder als je het (helaas) via hun laat lopen.

Proton is iets wat ik een tijdje heb gebruikt. Maar ook vrij karig en niemand snapt je email adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
HollowGamer schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:44:
[...]

Ik ben jaren geleden gestopt met zelf mail hosten. Het is gewoon niet leuk, clients zijn vrij karig, en de DKIM (of hoe die keys ook allemaal heten..), zijn het gewoon niet waard.

Je komt heel snel op een block list en soms heel moeilijk ervan af. Dat heb je ook met een ISP mail, maar stukken minder als je het (helaas) via hun laat lopen.

Proton is iets wat ik een tijdje heb gebruikt. Maar ook vrij karig en niemand snapt je email adres.
Met “zelf hosten” bedoel ik dat ik het bij een provider heb staan, niet thuis.
(Dat heet wellicht anders maar dat wist ik dan niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:47:
[...]

Met “zelf hosten” bedoel ik dat ik het bij een provider heb staan, niet thuis.
(Dat heet wellicht anders maar dat wist ik dan niet)
Oh sorry, verkeerd begrepen. :)

Succes met je project! Altijd leuk om stuff op zo'n energie zuinige PC'tje te draaien.

Zelf ook maar weer eens gesleuteld, in de hoop wat energie en warmte te besparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
HollowGamer schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:48:
[...]
Altijd leuk om stuff op zo'n energie zuinige PC'tje te draaien.
Klopt…
Zoals ik eerder zei,
Dit betreft de voortzetting van de damn small Linux project dat ik 2008 had gedaan.
Toentertijd bestond de raspberry pi nog niet. En ook home assistant nog niet.

Tinycore heb ik nu dus aan de praat en daarmee een whopping upgrade van Linux 2.4.31 naar 6.6.8. Dat was wel nodig. Ik kreeg nieuwe libraries niet meer door de gcc compiler, ik had geen https ondersteuning.

Eigenlijk is mijn applicatie meer een plc dan een computer applicatie. Hij doet 1 enkele taak (huis besturen met web interface). En doet dat super robust. Loopt maanden zonder glitch.

Aangezien de applicatie een soort plc is heb ik nog overwogen de boel inderdaad maar te verhuizen naar een plc. Dan heb je meteen echter super veel problemen want dan moet je opeens alle basis functies ook gaan regelen.

Een minimaal Linux systeem is helemaal ideaal.
En deze volledige up-to-date distributie is echt super.
Alle basis functies (disk access, netwerk, time, enz) worden ondersteunt.
Er zit een serie super straightforward extensies bij: Apache, php, gcc, Python
En access is super simpel via ssh, samba en VLC.
Ik kan hem draaien met flwm Windows desktop of in text mode (om minder cpu te gebruiken).

En dat alles draait dan op een 1 watt 500MHz i368 computertje.
Super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollowGamer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Weet je het zeker? Zo korte neven zijn het ook niet. Waar Linux veel via de kernel zelf doet, is de OSX kernel dacht ik juist heel erg klein.

Drivers zitten niet in de kernel bijvoorbeeld, maar als losse Kexts modules (of is dat niet meer zo?).
Mach is een microkernel en de bedoeling van een microkernel is dat je alleen de microkernel in Ring 0 draait en het overgrote deel veilig (met minder privileges) in Ring 3. Maar Apple gebruikt Mach niet op die manier.
Ze draaien veel meer componenten (en dus niet alleen Mach) gewoon in Ring 0 waardoor het in de praktijk een monolithic kernel is net als Windows, Linux of BSD.

Of een driver dan wel of niet statisch geladen is doet er niet echt toe. Daar zit niet het verschil tussen een microkernel en een monolithic kernel in.

Nota bene: Bovenstaande geldt voor Intel architectuur. Op andere CPU's bestaan dezelfde principes maar is de implementatie anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollowGamer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:07:
[...]

Het is jammer van DG, beetje een nare smaak gekregen. Schijnbaar is hij ook multi miljonair, waarschijnlijk ook door die clears en optimizer tools.
Zover ik weet zijn veel Microsoft-developers van toen miljonair geworden. Die kregen een pakket stock options naast hun salaris en als je die op het goede moment te gelde maakte dan werd je vanzelf miljonair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

[...]

Ik zou alles wel in twijfel trekken wat hij zegt als voormalig scammer/ malware developer zijnde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mGUSNkZ-fRzxeIlOrMfOKq6gwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OshNkgUk2OTly6iU45EZF3Bf.png?f=fotoalbum_large

:? :? Alleen Torvalds zelf, uhuh.

Ook blijkt steeds maar dat hij zijn eigen betrokkenheid in al die oude Windows software zwaar overdrijft. Het is idd een leuk kanaal, maar ik vind het een beetje een aparte kerel.

[ Voor 8% gewijzigd door silverball op 02-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wanneer je erop zoekt, is men helemaal lyrisch over Haruna Media Player, een mpv frontend. Alsof het de beste uitvinding is sinds gesneden brood. Ik heb 't weer verwijdert. Al een tijdje spuugt het een apart mpv venster over Haruna zelf heen met de video en daar heb je geen zak aan. Ik verwacht dat het in het hoofdvenster speelt. En online zoeken geeft geen fatsoenlijke resultaten.

Gebruikte het toch al weinig en heb mpv al apart geïnstalleerd, dus zo'n 'fancy' frontend dat niet eens fatsoenlijk werkt heb ik dan niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hopelijk is aur.archlinux.org weer snel in de lucht. :'(

Ok, is weer up.

[ Voor 18% gewijzigd door Soldaatje op 10-08-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik ben een beheerder en gebruik 100x liever Windows dan dat ik met een Apple moet werken.
Ik vind dat dus kiezen tussen twee kwaden waarbij ik beiden eigenlijk gewoon totaal NIET wil gebruiken! -O-
Vooral fatsoenlijke window management bestaat op MacOS gewoonweg niet.
Te veel werk om het ook maar een beetje te laten werken.
Maar...

Ironisch genoeg kan dat gek OS dat notabene Windows heet dat toch ook gewoon niet :? :X :| :F

Als ik zie wat je allemaal onder KDE kan bijvoorbeeld dan is al die Apple en Microsoft zooi echt zoo vreselijk zwaar achterhaald... _O- :')
Er zijn ook zeker goede dingen aan Windows.
Zoals dat je er met WSL vrij makkelijk Linux op kan draaien tegenwoordig. ;)
Meh...

Het is een leuk Gaming OS en dat was het dan wel zo'n beetje wat mij betreft! :+

En eigenlijk kan het zelfs dat niet, want sinds Windows 10 zit er een hele vreemde bug in Explorer.exe en het Start Menu als je Nvidia Surround Gaming of AMD Eyefinity gebruikt :
Je kan het Start Menu op je Center Monitor weergeven, maar als je die aanclickt of vanaf je toetsenbord oproept dan verschijnt het stomme ding dus gewoon helemaal links op je Linker Monitor :')

En soms na een boot of reboot zelfs bovenaan je Center Monitor i.p.v. onderaan... _O-
Maar na het aanclicken/oproepen... jawel... ook dan gewoon op de verkeerde plek! LOL! :+

#JustMicrosoftStuff 7(8)7
Hero of Time schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:11:
Wanneer je erop zoekt, is men helemaal lyrisch over Haruna Media Player, een mpv frontend. Alsof het de beste uitvinding is sinds gesneden brood. Ik heb 't weer verwijdert.

Gebruikte het toch al weinig en heb mpv al apart geïnstalleerd, dus zo'n 'fancy' frontend dat niet eens fatsoenlijk werkt heb ik dan niks aan.
Echt weer zo'n "Laten we het wiel opnieuw uitvinden! Project" van het KDE Team -O-

Wat vonden ze zo vreselijk mis aan VLC dat ze die ineens zelf moesten gaan maken :?

Ook toen ze opeens kwamen met dat gekke Elisa had ik echt zoiets van "WHY !?!?!" als daar al zoveel opties voor bestaan ?!?! 8)7

Besteed die devtime lekker aan Krita of Kdenlive die kunnen uitgroeien tot twee verdomd goeie applicaties als ze eenmaal stabiel genoeg worden! :Y) 8) :*) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Ik vind dat dus kiezen tussen twee kwaden waarbij ik beiden eigenlijk gewoon totaal NIET wil gebruiken! -O-
Daarom zeg ik ook 'als ik tussen die twee moet kiezen'. Ik houd ook liever beide armen en benen, maar als Windows gebruiken betekend dat ik een been kwijt raak en Apple eist een arm, nou, dan liever een been minder. Met een prothese is er nog veel te doen.
[...]

Maar...

Ironisch genoeg kan dat gek OS dat notabene Windows heet dat toch ook gewoon niet :? :X :| :F

Als ik zie wat je allemaal onder KDE kan bijvoorbeeld dan is al die Apple en Microsoft zooi echt zoo vreselijk zwaar achterhaald... _O- :')
Nou, er zijn anders een paar dingen die bij Windows vandaan komen hoor. ;) Er zijn meer dingen die bij Windows eerst waren, maar men bij de verschillende desktop omgevingen hebben verbeterd.

En zoals gezegd, bij Apple bestaat het hele concept niet.
[...]

Meh...

Het is een leuk Gaming OS en dat was het dan wel zo'n beetje wat mij betreft! :+
Met Proton is Linux ook heel goed mee te gamen. Windows is geen gaming OS, maar een data hoarder.
En eigenlijk kan het zelfs dat niet, want sinds Windows 10 zit er een hele vreemde bug in Explorer.exe en het Start Menu als je Nvidia Surround Gaming of AMD Eyefinity gebruikt :
Je kan het Start Menu op je Center Monitor weergeven, maar als je die aanclickt of vanaf je toetsenbord oproept dan verschijnt het stomme ding dus gewoon helemaal links op je Linker Monitor :')

En soms na een boot of reboot zelfs bovenaan je Center Monitor i.p.v. onderaan... _O-
Maar na het aanclicken/oproepen... jawel... ook dan gewoon op de verkeerde plek! LOL! :+

#JustMicrosoftStuff 7(8)7
Is dat aan MS te wijten, of de driver bakker die er een bende van maakt en het zo heeft gemaakt, dat er geen touw meer aan vast te knopen is en je daardoor dit soort gedrag krijgt?
[...]

Echt weer zo'n "Laten we het wiel opnieuw uitvinden! Project" van het KDE Team -O-

Wat vonden ze zo vreselijk mis aan VLC dat ze die ineens zelf moesten gaan maken :?
Omdat VLC een andere grafisch toolkit gebruikt en qua uiterlijk super lelijk is. Het integreert voor geen zak met KDE. Alsof je een antieke eettafel in je kamer zet, terwijl de rest van de indeling een moderne stijl heeft. Ziet er ook niet uit.
Ook toen ze opeens kwamen met dat gekke Elisa had ik echt zoiets van "WHY !?!?!" als daar al zoveel opties voor bestaan ?!?! 8)7
Omdat, net als met VLC, het als geheel in de KDE omgeving past. Ik zou voor de integratie en uiterlijk ook liever Kontact gebruiken als zakelijke mail client, maar de EWS functionaliteit laat nogal te wensen over. Evolution is geweldig, maar kwa uiterlijk past het totaal niet. En Thunderbird ziet er ook niet uit.
Besteed die devtime lekker aan Krita of Kdenlive die kunnen uitgroeien tot twee verdomd goeie applicaties als ze eenmaal stabiel genoeg worden! :Y) 8) :*) d:)b
Dat zijn andere ontwikkelaars. Ga je bij Ford ook klagen dat ze maar eens wat meer tijd moeten besteden in het ontwerp van de auto van Volvo?

Elise valt onder het KDE multimedia project, terwijl Kdenlive op zichzelf staat, net als Krita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:15:
Daarom zeg ik ook 'als ik tussen die twee moet kiezen'. Ik houd ook liever beide armen en benen, maar als Windows gebruiken betekend dat ik een been kwijt raak en Apple eist een arm, nou, dan liever een been minder. Met een prothese is er nog veel te doen.
Dude... :X
Nou, er zijn anders een paar dingen die bij Windows vandaan komen hoor. ;)
Er zijn meer dingen die bij Windows eerst waren, maar men bij de verschillende desktop omgevingen hebben verbeterd.
Windows is toch gejat van die eene printer/kopiëerapparaat fabrikant in het verleden of zoiets ??

Verder was het een rampzalig OS voordat Windows 95 uitkwam IMHO en werkte het super kleine maar ohh zo fijne BeOS 5 vele malen fijner en soepeler !! :)
Windows is geen gaming OS, maar een data hoarder.
Spyware/Adware troep : YEP!!! :Y
Is dat aan MS te wijten, of de driver bakker die er een bende van maakt en het zo heeft gemaakt, dat er geen touw meer aan vast te knopen is en je daardoor dit soort gedrag krijgt?
Volgens zowel AMD als Nvidia een 100% Microsoft probleem waarvan ze simpelweg zeggen : "Will not fix!" :| :/

En bovendien werkte het onder Windows 7 zonder enig probleem! ;)
Omdat VLC een andere grafisch toolkit gebruikt en qua uiterlijk super lelijk is.
Het integreert voor geen zak met KDE.
Vind ik wel meevallen :)
Alsof je een antieke eettafel in je kamer zet, terwijl de rest van de indeling een moderne stijl heeft. Ziet er ook niet uit.
Gelukkig ben ik meer iemand van de antieke stijl :+

#OudZieltjeInEenJongLichaam :P
Omdat, net als met VLC, het als geheel in de KDE omgeving past.
Ja, maar daar hadden ze al iets voor : https://apps.kde.org/amarok/
Sterker nog, daar zijn al meerdere opties voor : https://apps.kde.org/categories/multimedia/

Om over alle non-KDE opties (waarvan sommige prima via QT aan te roepen zijn) maar niet te beginnen...
Ik zou voor de integratie en uiterlijk ook liever Kontact gebruiken als zakelijke mail client, maar de EWS functionaliteit laat nogal te wensen over. Evolution is geweldig, maar kwa uiterlijk past het totaal niet. En Thunderbird ziet er ook niet uit.
Durf ik niks over te zeggen, want geen ervaring mee of simpelweg aan de webmail/webclient voldoende tegenwoordig dus dat zou best kunnen, vooral omdat ik Thunderbird ook al lang niet meer zo leuk vind als in het begin ;)
Dat zijn andere ontwikkelaars. Ga je bij Ford ook klagen dat ze maar eens wat meer tijd moeten besteden in het ontwerp van de auto van Volvo?
Nee, want dat zijn twee merken waarmee ik vanaf een bepaald jaartal eigenlijk liever niks meer mee te maken wil hebben :P :+

Maar gezien het hele opensource verhaal zou het toch best kunnen dat men elkaar helpt IMHO :?
Elise valt onder het KDE multimedia project, terwijl Kdenlive op zichzelf staat, net als Krita.
Dat wist ik dan weer niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nero355 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Windows is toch gejat van die eene printer/kopiëerapparaat fabrikant in het verleden of zoiets ??
De GUI van de Xerox Alto was zo revolutionair dat iedereen het idee daar gejat heeft. Om te beginnen Steve Jobs waarna Apple de Lisa en de Macintosh ontwikkelde. De muis is ook door Xerox bedacht. Iedereen behalve de Xerox directie zag dat Xerox goud in handen had.

Wikipedia: Xerox Alto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
downtime schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:19:
[...]

De GUI van de Xerox Alto was zo revolutionair dat iedereen het idee daar gejat heeft. Om te beginnen Steve Jobs waarna Apple de Lisa en de Macintosh ontwikkelde. De muis is ook door Xerox bedacht. Iedereen behalve de Xerox directie zag dat Xerox goud in handen had.

Wikipedia: Xerox Alto
Het is eigenlijk bijzonder dat ze nog bestaan.

Volgens mij waren er ook een handvol mensen bij betrokken inderdaad. Dacht dat die persoon zowel de GUI + muis had ontwikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Vooral fatsoenlijke window management bestaat op MacOS gewoonweg niet. Te veel werk om het ook maar een beetje te laten werken.
Ja, ik kom daar ook niet uit. Vreselijk. Hoewel mijn grafisch-ontwerp collega's graag beweren dat het een kwestie van gewenning is. En de 'unix-shell' is voor mij alleen maar verwarrend, ben te gewend aan de GNU coreutills.

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 19-08-2024 10:59 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.