LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollowGamer schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:34:
[...]

Het voordeel is dat het merendeel opensource is, dus we kunnen het onderzoeken.
En dat is in de praktijk wishful thinking zoals de OpenSSL- en xz-issues wel laten zien. In de praktijk is de software stack veel te complex geworden om nog te begrijpen en wordt maar een klein deel ervan onderzocht. Als de nieuwe code in xz van betere kwaliteit was geweest dan had misschien nog jaren niemand ernaar gekeken omdat het niet voor hand lag dat xz gebruikt zou worden voor een aanval op ssh. En de methode was subtiel genoeg dat het bij een audit misschien niet eens gevonden was.
Dus "we kunnen het onderzoeken" betekent in de praktijk "ik hoop dat iemand anders met kennis van zaken het onderzoekt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:44
Inmiddels gelukt via lpd:
lpd://IP-adres_printer/BINARY_P1

Brother HL-L2375DW PPD-bestand van mijn printer geselecteerd die ik ook onder Linux gebruik.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:17:
[...]

En dat is in de praktijk wishful thinking zoals de OpenSSL- en xz-issues wel laten zien. In de praktijk is de software stack veel te complex geworden om nog te begrijpen en wordt maar een klein deel ervan onderzocht. Als de nieuwe code in xz van betere kwaliteit was geweest dan had misschien nog jaren niemand ernaar gekeken omdat het niet voor hand lag dat xz gebruikt zou worden voor een aanval op ssh. En de methode was subtiel genoeg dat het bij een audit misschien niet eens gevonden was.
Dus "we kunnen het onderzoeken" betekent in de praktijk "ik hoop dat iemand anders met kennis van zaken het onderzoekt".
Vraag MS eens naar hun gesloten crypto API, waarbij ook verwijzing in staat naar NSA (volgens MS een backup key)?

Als ik mag kiezen tussen wat ik vertrouw, dan heb ik liever een opensource oplossing, dan een gesloten API waar een backdoor express in kan zitten.

Overigens speelt hier ook wat anders. Overheden en groepen weten van de hacks/exploits, maar kiezen ervoor dit voor zichzelf te houden. Bij OpenSSL konde we dit gelukkig oplossen, voor de MS Crypto Engine is die unknown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HollowGamer schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:56:
[...]

Als ik mag kiezen tussen wat ik vertrouw, dan heb ik liever een opensource oplossing, dan een gesloten API waar een backdoor express in kan zitten.
Sure. Maar de vraag is niet of open source bijdraagt aan veiligheid. Daar is vrijwel iedereen het wel over eens. Maar in OSS kringen is men vaak veel te zelfverzekerd omdat "iedereen" de code kan inzien en backdoors onmogelijk zouden zijn. Maar dat is gewoon niet waar. De complexiteit van software maakt dat onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:41:
[...]

Sure. Maar de vraag is niet of open source bijdraagt aan veiligheid. Daar is vrijwel iedereen het wel over eens. Maar in OSS kringen is men vaak veel te zelfverzekerd omdat "iedereen" de code kan inzien en backdoors onmogelijk zouden zijn. Maar dat is gewoon niet waar. De complexiteit van software maakt dat onmogelijk.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Opensource betekent niet perse veiliger of beter.

Maar het feit is wel dat je het kan inzien (behalve als het verstopt zit in een tar), terwijl je bij closed er helemaal geen inzicht op hebt. Dus ook niet kan oordelen of iets al slecht is vanaf het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:17:
[...]

Dat software te complex wordt, is dan ook in strijd met de UNIX filosofie. Doe 1 ding en doe dat goed.

SSHD patchen waardoor systemd en liblzma/xz een dependency worden, is een grote fout en vergroot de attack surface zoals we allemaal hebben mogen aanschouwen. Beter was geweest om een los proces te maken dat met systemd communiceert en SSHD vervolgens patchen zodat het bijv via IPC communiceert met dat proces. Hierdoor krijg je een vorm van isolatie.

Een library referencen == full trust.

Dat wil je niet wanneer het een stuk software betreft dat doorspekt van allerlei dependencies is (systemd }:| ). Ik wil bijna mijn eigen build van SSHD gaan draaien zonder die patch. Hoe kaler de SSH setup, hoe beter.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik hoop ook dat de distro's nu wat beter na gaan denken over wat en hoe ze zaken patchen voor niet-standaard functionaliteit en of het ook echt enorme toegevoegde waarde heeft.

En ook voor de maintainers van systemd om een library te gebruiken dat zo'n klein 'team' als ontwikkelaar heeft. Effectief 1 persoon is niet heel verstandig om hard op te leunen, zoals is gebleken.
Als ze echt zo hard afhankelijk zijn er van, spendeer dan wat tijd om mee te helpen in de ontwikkeling en het onderhoud.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Lethalis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:41:
[...]

Dat wil je niet wanneer het een stuk software betreft dat doorspekt van allerlei dependencies is (systemd }:| ). Ik wil bijna mijn eigen build van SSHD gaan draaien zonder die patch. Hoe kaler de SSH setup, hoe beter.
Dat is vrij gemakkelijk te doen hoor alleen maar --without-systemd als vlag mee geven aan het configure script van SSHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zonder het xz drama was ik nooit op het idee gekomen om dit rare bash commando een keer in te toetsen:
Bash:
1
LD_DEBUG=help cat

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@aawe mwan , wat is er raar aan?
$ LC_ALL=en_GB.utf8 date
Sat  6 Apr 16:40:09 CEST 2024

$ LC_ALL=nl_NL.utf8 date
za  6 apr 2024 16:40:18 CEST

EDIT: Hier vandaan:
$ locale -a
C
C.UTF-8
en_GB.utf8
nl_NL.utf8
POSIX

[ Voor 23% gewijzigd door deHakkelaar op 06-04-2024 16:40 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow zo'n drama is het ook weer niet want geen 1 van mijn systemd systemen zijn affected.
$ xz --version
xz (XZ Utils) 5.4.1

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

@deHakkelaar Ja, die kende ik al wel. Ik gebruik bijvoorbeeld LANG=C om een regexp ook te laten matchen met bytes >= \x80 en dat is nodig in dit voorbeeld dat de volgorde van binaire data omkeert:

Bash:
1
echo -en "\x80\x81" | LANG=C tac -r -s '.' | hexdump -C

Het bijzondere van LD_DEBUG=help is dat cat zelf verder helemaal niks meer doet.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@aawe mwan , Je moet ook wat anders als help opgeven ;)
$ LD_DEBUG=libs date
     62524:     find library=libc.so.6 [0]; searching
     62524:      search cache=/etc/ld.so.cache
     62524:       trying file=/lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6
     62524:
     62524:
     62524:     calling init: /lib64/ld-linux-x86-64.so.2
     62524:
     62524:
     62524:     calling init: /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6
     62524:
     62524:
     62524:     initialize program: date
     62524:
     62524:
     62524:     transferring control: date
     62524:
Sat Apr  6 16:56:13 CEST 2024

EDIT: Ow en cat heeft natuurlijk input nodig oftewel van bv stdin of een bestand.
$ LD_DEBUG=statistics cat /etc/hostname
     62534:
     62534:     runtime linker statistics:
     62534:       total startup time in dynamic loader: 732011 cycles
     62534:                 time needed for relocation: 169492 cycles (23.1%)
     62534:                      number of relocations: 89
     62534:           number of relocations from cache: 7
     62534:             number of relative relocations: 27
     62534:                time needed to load objects: 199793 cycles (27.2%)
hak01

[ Voor 75% gewijzigd door deHakkelaar op 06-04-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Kets gewoon NULL erin:
$ LD_DEBUG=versions cat /dev/null
     62546:     checking for version `GLIBC_2.3' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.33' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.16' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.3.4' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.14' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.27' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.4' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.26' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.34' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.2.5' in file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0] required by file cat [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.2.5' in file /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 [0] required by file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_2.3' in file /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 [0] required by file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0]
     62546:     checking for version `GLIBC_PRIVATE' in file /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 [0] required by file /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 [0]
     62546:
     62546:     calling init: /lib64/ld-linux-x86-64.so.2
     62546:
     62546:
     62546:     calling init: /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6
     62546:
     62546:
     62546:     initialize program: cat
     62546:
     62546:
     62546:     transferring control: cat
     62546:

[ Voor 0% gewijzigd door deHakkelaar op 06-04-2024 17:14 . Reden: quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@aawe mwan , ow bedankt nog voor de help!
Ik had die environment variabele wel eerder gezien maar wist nooit alle opties die mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Van het weekend maar weer eens alle packages bijgewerkt en herstart, ben ik iig zeker van het XZ gedoe af (die had ik al gedowngradede en sshd herstart). Ook maar even een ander cursor thema ingesteld en het rare gedoe met verschillende groottes bij verschillende onderdelen in de GUI (titelbalk, panel, KDE app, Firefox, etc.) is weg. Zoals ik eerder al opmerkte moest het wel aan het thema liggen en dat was dus ook het geval.

Laptop op werk doe ik elke week op maandag bijwerken. Vandaag eens Wayland geprobeerd. Remmina of FreeRDP doet iets niet heel fijns. Er is al een bug report van, dus afwachten wanneer dat is uitgezocht en opgelost. Toch maar weer terug naar X11 daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik ben electron apps aan het proberen van Netflix, Disney+ en Prime video. Ik moet zeggen dat dit wel bijzonder goed werkt! Zo te installeren via AUR

of

Github repo's:

https://gitlab.com/netflix-desktop/application

https://gitlab.com/disneyplusdesktop/application

https://gitlab.com/primevideo/application

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom gebruik je geen Chromium voor die diensten? Praktisch hetzelfde zonder de overhead. Electron is echt troep, het is een wrapper om een browser heen en de 'apps' van die diensten bevatten tevens verschillende versies van libraries waardoor ze elk andere bugs en security issues hebben en onnodig groot zijn.

Tenzij men bij Arch het ietsjes beter doen en niet 20 libraries in het package dumpen maar naar die van het systeem linken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Ik doe dit alleen voor zichtbaar beter beeld kwaliteit. Ik weet dat dit soort van webapps zijn, maar Netflix ziet er niet uit in Chromium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
@Mark de Vaal Je zou ook nog naar Kodi kunnen kijken als je graag een app voor streaming wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:04:
Ik doe dit alleen voor zichtbaar beter beeld kwaliteit. Ik weet dat dit soort van webapps zijn, maar Netflix ziet er niet uit in Chromium.
Kijk in je Netflix account settings of je wel de playback op html5 hebt staan. .

Voor Chromium, Chrome en Firefox heb je de Netflix 1080p extension. Helaas is er nog geen 4K ondersteuning voor Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPX
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-07 19:57

GPX

zezke schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:13:
[...]

Natuurlijk is alles te fixen, maar als het een student informatica al de spuigaten uitloopt, hoe verwacht men dan dat linux ooit voor Jan met de Pet wordt?
Edge computing, way to go. Komen veel 'devices' op ons af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 15:53

jurroen

Security en privacy geek

GPX schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:51:
[...]

Edge computing, way to go. Komen veel 'devices' op ons af.
Je quote een bericht van pakweg 15 jaar geleden?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:22
Laten we hopen dat @zezke alsnog reageert, misschien is zijn ervaring de laatste 15 jaar verbeterd 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:31
Geen tijd om met Linux te klooien vrees ik, volledig geswitcht naar Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPX

GPX

jurroen schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:30:
[...]

Je quote een bericht van pakweg 15 jaar geleden?
Hmm.. nee, niet dat ik dat weet maar, daar zit momenteel in de wereldwijde systemen van elektrische netwerken gewoon heel veel nieuwe ontwikkeling, neem bijvoorbeeld het nieuwe S2 protocol van FAN en TNO.. logisch ook, als heel dat stelsel van vraag gestuurd opwekken, naar aanbodgestuurd afnemen beweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

GPX schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:53:
[...]

Hmm.. nee, niet dat ik dat weet maar, daar zit momenteel in de wereldwijde systemen van elektrische netwerken gewoon heel veel nieuwe ontwikkeling, neem bijvoorbeeld het nieuwe S2 protocol van FAN en TNO.. logisch ook, als heel dat stelsel van vraag gestuurd opwekken, naar aanbodgestuurd afnemen beweegt.
Huh? Je reageerde initieel op een reactie over de adoptie van Linux op de desktop (van 15 jaar geleden) met iets over edge computing. En nu heb je het over een of ander energieprotocol.

Ik volg je totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GPX

GPX

jurroen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:58:
[...]

Huh? Je reageerde initieel op een reactie over de adoptie van Linux op de desktop (van 15 jaar geleden) met iets over edge computing. En nu heb je het over een of ander energieprotocol.

Ik volg je totaal niet.
Dank.. mijn reactie was op 'linux voor Jan-met-de-Pet', maar had dan helaas niet goed door dat dit over linux op de desktop ging, foutje, sorry.

En 'een of ander energie-protocol', dat kan wel eens meevallen, zie: nieuws: Ubuntu-maker Canonical start samenwerking met Qualcomm waar IoT ook Jan-met-de-Pet gaat bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35
Who cares... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is hier een kroeg, soms drinkt iemand wat te veel bier en zijn ze niet meer te begrijpen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Goed idee. Na een flink uitgelopen bezoek aan het datacenter lust ik er ook wel twee. Of drie. *plop*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:05:

Laptop op werk doe ik elke week op maandag bijwerken. Vandaag eens Wayland geprobeerd. Remmina of FreeRDP doet iets niet heel fijns. Er is al een bug report van, dus afwachten wanneer dat is uitgezocht en opgelost. Toch maar weer terug naar X11 daar.
Ik heb nog nooit goede ervaringen gehad met RDP clients op Linux. Aantal jaar geleden werd ik zowel van Remmina als FreeRDP helemaal koekoek, want ik zit regelmatig ingelogd op meerdere Windows servers tegelijkertijd.

Vervolgens begonnen de sessies door elkaar te lopen. Stukken beeld van sessie 1 werden weergegeven op sessie 2 etc.

Ben destijds snel terug geswitcht naar Windows op mijn desktop, want er was simpelweg niet mee te werken. Achteraf überhaupt naïef om Linux op de desktop te gebruiken, maar goed.

Ik ben een .NET developer die o.a. ook aan Windows Forms apps werkt. En met thuiswerken is het gewoon handig als ik alles ook lokaal kan draaien als de verbinding met kantoor weer eens dood is.

Dus ik draai simpelweg zelf Visual Studio, SQL Server met lokale databases etc en heb enkel verbinding met mijn werk nodig om code te syncen met git.

Vroeger zat ik dus op een Mac of op Linux de hele dag te RDP-en naar kantoor met alle ellende vandien. Daarnaast gebruik ik mijn computers 90% van de tijd om mee te werken, dus ja.

Anyways, ik gebruik wel dagelijks Linux op de servers :) Laatst heb ik wel een Chromebook van UEFI firmware voorzien en daar Manjaro op geïnstalleerd, gewoon voor de leuk. Maar dat is gewoon om mee te internetten, voor iets anders is die te traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:53:
[...]

Ik heb nog nooit goede ervaringen gehad met RDP clients op Linux. Aantal jaar geleden werd ik zowel van Remmina als FreeRDP helemaal koekoek, want ik zit regelmatig ingelogd op meerdere Windows servers tegelijkertijd.

Vervolgens begonnen de sessies door elkaar te lopen. Stukken beeld van sessie 1 werden weergegeven op sessie 2 etc.

Ben destijds snel terug geswitcht naar Windows op mijn desktop, want er was simpelweg niet mee te werken. Achteraf überhaupt naïef om Linux op de desktop te gebruiken, maar goed.

Ik ben een .NET developer die o.a. ook aan Windows Forms apps werkt. En met thuiswerken is het gewoon handig als ik alles ook lokaal kan draaien als de verbinding met kantoor weer eens dood is.

Dus ik draai simpelweg zelf Visual Studio, SQL Server met lokale databases etc en heb enkel verbinding met mijn werk nodig om code te syncen met git.

Vroeger zat ik dus op een Mac of op Linux de hele dag te RDP-en naar kantoor met alle ellende vandien. Daarnaast gebruik ik mijn computers 90% van de tijd om mee te werken, dus ja.

Anyways, ik gebruik wel dagelijks Linux op de servers :) Laatst heb ik wel een Chromebook van UEFI firmware voorzien en daar Manjaro op geïnstalleerd, gewoon voor de leuk. Maar dat is gewoon om mee te internetten, voor iets anders is die te traag.
Bijzonder, ik werk al jaren met Remmina op Linux en verbindt met Windows servers en Pro clients zonder problemen. Kan me één keer een probleem herinneren nadat Microsoft iets veranderd had in het RDP protocol op een server maar dat was snel opgelost.
Voor de zekerheid heb ik een virtuele Windows machine op mijn desktop beschikbaar maar ik kan me niet heugen wanneer ik die voor het laatst gebruikt heb voor RDP. Moet al jaren geleden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ook zelden problemen gehad met Remmina (dat gebruikt trouwens FreeRDP, dus 1 pot nat). Als je gezeik hebt, moet je eens kijken naar de grafische instelling van de RDP verbinding zelf.

Persoonlijk vind ik Remmina superieur als RDP client. Het kan input schakelen voor alles naar de verbinding of lokaal houden, zoals alt+tab. Mogelijkheid om wat er op je klembord staat te typen, wat super handig is voor als je geen wachtwoord of commando's kan plakken, eenvoudig wisselen tussen connecties (tabs) in hetzelfde venster, etc. En met multi-monitor ondersteuning kan je zelfs opgeven hoeveel schermen je wilt gebruiken, ipv 1 vs allemaal.

Voor Windows heb ik geen vergelijkbare oplossing gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:38
Kom hier ook maar eens meelezen. De komende tijd experimenteer ik op het werk met Ubuntu 22.04 i.c.m. Microsoft Intune en Defender for Endpoint.

Tot nu toe bevalt het hartstikke goed in ieder geval. De registratie in Microsoft Intune voelt nog een beetje houwtje-touwtje. Zonder Microsoft Edge kan er niet ingelogt worden op de Intune portal. :?

Ben zeker niet onbekend met Ubuntu/Linux in het algemeen, maar zit toch her en der wel weer te troubleshooten omdat de happy-flow niet werkte. Maar dat neem ik voor lief, want op hardware uit 2019 werk ik nu zoals ik dat ook met mijn daily driver doe op Windows.

Tot slot: Zijn hier mensen met ervaring m.b.t. Linux/Intune/Defender for Endpoint? Ben erg benieuwd waar jij tegenaan bent gelopen en/of je nog tips hebt. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zakelijk gebruik ik Defender omdat onze Eset niet werkt op Debian Unstable. Maar ik had met een paar updates van MDATP dat het zichzelf verwijderde (maar niet als package) omdat er iets mis ging en de post-install script zegt dan 'verwijder /opt/microsoft/mdatp en de service gebruiker'. Met wat gekloot, verwijderen, herinstalleren en nog wat pogingen installeert het uiteindelijk weer, maar de config was foetsie.

De laatste update ging gelukkig goed. Ben sindsdien erg huiverig met updaten van Defender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

KRDC werkt aardig, als je het mij vraagt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Hero of Time schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:44:
Zakelijk gebruik ik Defender omdat onze Eset niet werkt op Debian Unstable. Maar ik had met een paar updates van MDATP dat het zichzelf verwijderde (maar niet als package) omdat er iets mis ging en de post-install script zegt dan 'verwijder /opt/microsoft/mdatp en de service gebruiker'. Met wat gekloot, verwijderen, herinstalleren en nog wat pogingen installeert het uiteindelijk weer, maar de config was foetsie.

De laatste update ging gelukkig goed. Ben sindsdien erg huiverig met updaten van Defender.
Goed om te weten. Ben überhaupt benieuwd hoe de installatie werkt. Ik wacht vooralsnog op een licentie zodat ik er ook echt mee aan de slag kan. Bij het uitvoeren van het shell script zag ik ook dat er een licentiecheck wordt gedaan op mijn identiteit. Dat wordt dan nog wat als we deze machines semi geautomatiseerd willen uitrollen.

Is vast een oplossing voor, maar nog geen tijd gehad om daar in te duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat het bij mij spontaan verwijdert wordt, heeft denk eerder te maken met mijn distro keus. Maar het is wel idioot om zulke stappen in een post-install stap te zetten. Want dpkg geeft geen error over wat er mis gaat, hooguit dat de configuratie is mislukt. Probeer je het opnieuw, dan blijft het falen want dpkg voert alleen het configuratie gedeelte uit en dat kan niet meer want er bestaat niks meer om te configureren. Plus, 1 typfout en het hele systeem is foetsie. Zie het Bumblebee project maar en een recente bug in Steam.
Ben überhaupt benieuwd hoe de installatie werkt. Ik wacht vooralsnog op een licentie zodat ik er ook echt mee aan de slag kan. Bij het uitvoeren van het shell script zag ik ook dat er een licentiecheck wordt gedaan op mijn identiteit. Dat wordt dan nog wat als we deze machines semi geautomatiseerd willen uitrollen.
Voor enrollment is er een python script die je moet draaien. Dat is het eigenlijk wel vziw. Dat script krijg je dan weer uit de Defender portal. Ik ben op m'n werk de beheerder, dus volledige toegang tot de cloud omgeving. Zodoende dat ik dit allemaal eenvoudig kan uitvoeren en controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Hero of Time schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:50:
[...]

Dat het bij mij spontaan verwijdert wordt, heeft denk eerder te maken met mijn distro keus. Maar het is wel idioot om zulke stappen in een post-install stap te zetten. Want dpkg geeft geen error over wat er mis gaat, hooguit dat de configuratie is mislukt. Probeer je het opnieuw, dan blijft het falen want dpkg voert alleen het configuratie gedeelte uit en dat kan niet meer want er bestaat niks meer om te configureren. Plus, 1 typfout en het hele systeem is foetsie. Zie het Bumblebee project maar en een recente bug in Steam.

[...]

Voor enrollment is er een python script die je moet draaien. Dat is het eigenlijk wel vziw. Dat script krijg je dan weer uit de Defender portal. Ik ben op m'n werk de beheerder, dus volledige toegang tot de cloud omgeving. Zodoende dat ik dit allemaal eenvoudig kan uitvoeren en controleren.
Heb inmiddels een pakketje ontvangen vanuit de portal inderdaad. Ik heb het eerst geprobeerd via de repository van Microsoft, maar dat schijnt dus niet te werken vooralsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:29:
[...]

Heb inmiddels een pakketje ontvangen vanuit de portal inderdaad. Ik heb het eerst geprobeerd via de repository van Microsoft, maar dat schijnt dus niet te werken vooralsnog.
Het is mdatp installeren via de MS repo, daarna uit de Defender portal het activatiescript verkrijgen voor de licentie. Documentatie van MS legt alles netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Hero of Time schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:33:
[...]

Het is mdatp installeren via de MS repo, daarna uit de Defender portal het activatiescript verkrijgen voor de licentie. Documentatie van MS legt alles netjes uit.
Inderdaad.. is inmiddels gelukt! (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
Nou, dat had wel in een apart topic gekund, hihi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:13:
Ook zelden problemen gehad met Remmina (dat gebruikt trouwens FreeRDP, dus 1 pot nat). Als je gezeik hebt, moet je eens kijken naar de grafische instelling van de RDP verbinding zelf.

Persoonlijk vind ik Remmina superieur als RDP client. Het kan input schakelen voor alles naar de verbinding of lokaal houden, zoals alt+tab. Mogelijkheid om wat er op je klembord staat te typen, wat super handig is voor als je geen wachtwoord of commando's kan plakken, eenvoudig wisselen tussen connecties (tabs) in hetzelfde venster, etc. En met multi-monitor ondersteuning kan je zelfs opgeven hoeveel schermen je wilt gebruiken, ipv 1 vs allemaal.

Beetje laat, maar het enige closed alternatief is Teamviewer. Die heeft mij ook nooit in de steek gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:04:
[...]

Beetje laat, maar het enige closed alternatief is Teamviewer. Die heeft mij ook nooit in de steek gelaten.
Anydesk zit in dezelfde closed categorie maar is iets minder agressief in het poneren dat je geen particuliere gebruiker bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

TV is geen alternatief voor RDP, niet vanuit het oogpunt op je scherm zelf vergrendeld hebben of in geval van een server met meerdere tegelijk verbinden.

Je kan dan net zo goed zeggen dat VNC een alternatief is, die overigens wél open is. En gratis. En belt ook niet constant naar huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:32:
[...]

TV is geen alternatief voor RDP, niet vanuit het oogpunt op je scherm zelf vergrendeld hebben of in geval van een server met meerdere tegelijk verbinden.

Je kan dan net zo goed zeggen dat VNC een alternatief is, die overigens wél open is. En gratis. En belt ook niet constant naar huis.
Volgens mij kan dat wel met TV hoor, je moet enkel de enterprise variant hebben dacht ik.

RDP-protocol is van MS, dat is naar mijn weten niet opensource. VNC is opensource, maar ook daar is het een oerwoud, want de ene oplossing wordt beter onderhouden dan de andere. Niet alleen de server-backend, maar ook de clients.

Ik heb zelf het geprobeerd (lokaal), maar heb uiteindelijk uit ellende maar een KVM gekocht voor MacOS omdat RDP/VNC voor geen meter werkte op Linux. Of ja, vooral erg instabiel en grafisch was het erg karig.

We hebben het hier over een lokaal netwerk, op 802.11ax dat minimaal zit boven de 1000Mbit/s zit.
Ik schrok daar toch wel erg van. Denk dat het met TV of Anydesk uiteindelijk wel iets beter zou zijn geweest, maar het was alsnog teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Laatst wilde mijn Manjaro pc niet meer opstarten. Had toen wat problemen mijn files te redden maar uiteindelijk toch gelukt via en live van Ubuntu.
Maar ik kreeg naar een tijdje toch weer heimwee naar de lelijke fonts en windows van Manjaro KDE dus toch maar weer op een andere PC geinstalleerd. Eerste dag ging nog goed maar de tweede dag gelijk weer een crash. 8)7

Anyway, ik weet nu wel waarom ik mijn username niet meer (zeker) wist; je vult die éénmaal in tijdens installatie en daarna nooit meer. Alleen je password moet je ingeven, je username wordt altijd al ingevuld.

Oh ja, en nu ik toch aan het ranten ben; best wel jammer dat er geen viewers zijn in linux waarmee je RAW foto's kan bekijken. Er zijn wel programma's die RAW files kunnen openen maar die zijn gruwelijk traag en hebben geen mogelijkheid om door te stappen naar de volgende foto.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:26:

Oh ja, en nu ik toch aan het ranten ben; best wel jammer dat er geen viewers zijn in linux waarmee je RAW foto's kan bekijken. Er zijn wel programma's die RAW files kunnen openen maar die zijn gruwelijk traag en hebben geen mogelijkheid om door te stappen naar de volgende foto.
Ik gebruik zelf geen RAW files maar zover ik kon herinneren kan gthumb ze wel lezen. Heb nog even gecheckt: Some support for RAW image types is included, especially if the dcraw program is installed on your system.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Laatst wilde mijn Manjaro pc niet meer opstarten. Had toen wat problemen mijn files te redden maar uiteindelijk toch gelukt via en live van Ubuntu.
Maar ik kreeg naar een tijdje toch weer heimwee naar de lelijke fonts en windows van Manjaro KDE dus toch maar weer op een andere PC geinstalleerd. Eerste dag ging nog goed maar de tweede dag gelijk weer een crash. 8)7

Anyway, ik weet nu wel waarom ik mijn username niet meer (zeker) wist; je vult die éénmaal in tijdens installatie en daarna nooit meer. Alleen je password moet je ingeven, je username wordt altijd al ingevuld.
Dat ligt aan het thema van SDDM, of de display manager die je gebruikt. Maar een bepaalde consistentie tussen je systemen mbt gebruikersnaam is wel handig zodat je die iig kan onthouden.
Als Gwenview het niet kan, dan mis je waarschijnlijk een package of een paar. Ik vond het iig best bijzonder dat ik .psd bestanden (van photoshop) kon openen met Gwenview, dat had ik niet verwacht. Raw bestanden zou ik dan juist weer wel verwachten als iets dat het kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

synoniem schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:37:
[...]
Ik gebruik zelf geen RAW files maar zover ik kon herinneren kan gthumb ze wel lezen. Heb nog even gecheckt: Some support for RAW image types is included, especially if the dcraw program is installed on your system.
Volgens de docs "Supported image types are: BMP, JPEG, GIF, PNG, TIFF, TGA, ICO, XPM, JXL, AVIF."
Maar ik heb nodig NEF, CR2, CR3, ORF, RW2, RAF en ARW
Hero of Time schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:03:
[...]
Als Gwenview het niet kan, dan mis je waarschijnlijk een package of een paar. Ik vond het iig best bijzonder dat ik .psd bestanden (van photoshop) kon openen met Gwenview, dat had ik niet verwacht. Raw bestanden zou ik dan juist weer wel verwachten als iets dat het kan openen.
Gwenview kan het wel weergeven maar slechts één foto per keer. Je moet dus iedere foto apart openen en afsluiten. Maar je kan er niet door heen stappen.

Nou ja, doet er verder niet toe. Je merkt dat Linux toch vooral een server OS is.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Vishari Beduk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:52:
Gwenview kan het wel weergeven maar slechts één foto per keer. Je moet dus iedere foto apart openen en afsluiten. Maar je kan er niet door heen stappen.
Works on my machine.
best wel jammer dat er geen viewers zijn in linux waarmee je RAW foto's kan bekijken.
PEBKAC

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Lethalis schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:53:
Ik heb nog nooit goede ervaringen gehad met RDP clients op Linux.
Ik wel :
ocf81 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:58:
KRDC werkt aardig, als je het mij vraagt.
d:)b

Anyways, ik gebruik wel dagelijks Linux op de servers :)
Hoe goed/slecht zou je in zo'n situatie uit de voeten kunnen met Mono achtige software onder Linux ??

Heel veel .NET spul schijnt best goed te draaien onder Linux op die manier :)
Hero of Time schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:13:
Remmina (dat gebruikt trouwens FreeRDP, dus 1 pot nat).
Onlangs flink wat aan gesleuteld zag ik :
- Compatiblity issues door een of andere aanpassing bij Microsoft.
- En een of andere buffer overflow fix meteen na die update :D
Ook niet in de vorm van Royal TS : https://www.royalapps.com/ts/win/features-upgrade :?

Lang geleden leren kennen en sindsdien jarenlang gebruikt totdat ik geen Windows beheer meer deed :)
Is al jarenlang best wel zeikerige software geworden eerlijk gezegd :/

Ook irritant dat je de Service ervan na elke update handmatig weer moet uitschakelen i.p.v. dat die instelling met rust wordt gelaten :(

En de GUI wordt ook maar raarder en raarder...
synoniem schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:35:
Anydesk zit in dezelfde closed categorie maar is iets minder agressief in het poneren dat je geen particuliere gebruiker bent.
Grappig : Ik zag dat altijd als de meer Enterprise Software van de twee zeg maar :)
Ehm...

Dit dus :
Hero of Time schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:03:
:)
Vishari Beduk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:52:
En dit dus :
8088 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:31:
[...]

Works on my machine.

[...]

PEBKAC
:+
Nou ja, doet er verder niet toe. Je merkt dat Linux toch vooral een server OS is.
Raar zo'n Server OS op mijn telefoon :o :P :+

Mijn probleem met RAW files (CR2) is meer dat alle software een soort Adobe Lightroom alternatief wil zijn en er totaal geen alternatieve optie lijkt te zijn voor Adobe Photoshop + Camera RAW waarmee je zoiets krijgt : https://i.ytimg.com/vi/oZ-dsFWSKwo/maxresdefault.jpg
Alle software die ik tot nu toe heb getest is echt super druk met allerlei opties en mogelijkheden die ik totaal niet nodig heb...

Maar goed...

Ik blijf gewoon zoeken/hopen/testen/enz. :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

nero355 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:17:
Mijn probleem met RAW files (CR2) is meer dat alle software een soort Adobe Lightroom alternatief wil zijn en er totaal geen alternatieve optie lijkt te zijn voor Adobe Photoshop + Camera RAW waarmee je zoiets krijgt : https://i.ytimg.com/vi/oZ-dsFWSKwo/maxresdefault.jpg
Alle software die ik tot nu toe heb getest is echt super druk met allerlei opties en mogelijkheden die ik totaal niet nodig heb...
Doet me aan Shotwell denken:

Afbeeldingslocatie: https://gitlab.gnome.org/GNOME/shotwell/raw/shotwell-0.30/data/appdata/edit.png

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Volgens mij had ik die ook al bekeken :)

/EDIT :
Mark de Vaal schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:43:
Wellicht Darktable iets?

Deze gebruik ik namelijk voor .raw bestanden.
Dat is dus één van de vele Lightroom clones die ik niet fijn vind ;)

[ Voor 29% gewijzigd door nero355 op 18-05-2024 15:01 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Wellicht Darktable iets?

Deze gebruik ik namelijk voor .raw bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Ook niet in de vorm van Royal TS : https://www.royalapps.com/ts/win/features-upgrade :?

Lang geleden leren kennen en sindsdien jarenlang gebruikt totdat ik geen Windows beheer meer deed :)
RoyalTS ken ik omdat we dat op 't werk gebruiken. Maar die maakt voor RDP ook gewoon gebruik van de MS RDP client, dus alsnog effectief mstsc. Het ging mij juist om de zaken die je met het toetsenbord kan doen, wisselen tussen input in de remote sessie of input lokaal.

Maar ook voor VNC verbindingen is RoyalTS geen one-stop-shop oplossing. We hebben op locaties systemen die we soms moeten overnemen en daar gebruiken we UltraVNC voor. Echter is de meegeleverde VNC plugin van RoyalTS niet compatible hiermee. Een ander soort systeem met embedded VNC server kunnen we dan weer wel overnemen. Met Remmina en libvnc kan ik beide zonder problemen overnemen. En is ook nog eens sneller/performt beter. Beter dan UVNC met UVNC. Best bizar eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Microsoft loopt ook wel te kloten hoor. Brengen ze Azure Virtual Desktop, Windows 365 en Microsoft Dev Box uit, werkt dat weer niet fatsoenlijk met RDP-clients op Linux. Je bent verbannen naar de HTML5-browser. Bied de applicatie verdorie gewoon multi-platform aan. Is toch niet zo moeilijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online

Ik heb op 24 maart een HP Chromebook van een paar jaar oud van UEFI firmware voorzien (moest daarvoor tijdelijk accu loskoppelen etc) en daarna Manjaro geïnstalleerd. Wel gewoon met Gnome.

Alles doet het out of the box en ik heb *ff afkloppen* geen enkele crash gehad. Firefox is wel een paar keer gecrasht, maar dat kwam omdat ik standaard geen swap file had en de Chromebook maar 4GB RAM heeft.

Inmiddels heb ik 6GB aan swapfiles (steeds beetje uitgebreid ivm beperkte storage) en nu werkt het stabiel. Kortom, je zou ff kunnen kijken of je voldoende RAM en / of swap ruimte hebt.

Voor de rest werkt het beter dan ik had verwacht. Mijn insteek was: ChromeOS is verschrikkelijk en ik kan nu 2 dingen doen. Chromebook op vraag en aanbod plaatsen en weg ermee. Of ik sloop hem en krijg misschien Linux aan de praat.

Ik koos voor het laatste en inmiddels programmeer ik er zelfs voor de lol op. Op een Pentium Silver, 4GB RAM en 64GB storage _O- Hopeloze hardware maar werkt beter dan verwacht. Zeker voor kleine uitprobeersels.

En Netflix, YouTube, Spotify, KPN iptv etc werken ook nog steeds prima. Een knutsel / rommel laptop voor erbij dus. Mijn "echte" Ryzen laptop blijft voorlopig Windows omdat het handiger is vooralsnog.

Maar goed, ik heb nog nooit zo weinig hoeven pielen ermee. It just works.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Hoe goed/slecht zou je in zo'n situatie uit de voeten kunnen met Mono achtige software onder Linux ??

Heel veel .NET spul schijnt best goed te draaien onder Linux op die manier :)
Haha Mono kan ik voor de ERP software waar ik aan werk echt vergeten. Die is zo complex en daar komt zoveel bij kijken dat je al blij mag zijn als het op Windows werkt _O- Als ik écht naar Linux wil switchen moet ik een goede virtuele machine met Windows hebben waarmee ik aan dat project kan werken. Met pci passthrough etc.

Voor web development zou ik wel Linux kunnen gebruiken met vscode, .net 8 en Angular.

Maar goed, ik heb het nog niet aangedurfd om mijn Windows setup te slopen omdat het ook mijn thuiswerk setup is. Het moet dan binnen een bepaalde tijd werken, anders heb ik een probleem :D

Ik zie het al voor me...

Collega: Hey Lethalis, waarom ben jij vandaag op kantoor?
Lethalis: :$ :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lethalis schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:40:
[...]

Inmiddels heb ik 6GB aan swapfiles (steeds beetje uitgebreid ivm beperkte storage) en nu werkt het stabiel.
...

Ik koos voor het laatste en inmiddels programmeer ik er zelfs voor de lol op. Op een Pentium Silver, 4GB RAM en 64GB storage _O- Hopeloze hardware maar werkt beter dan verwacht. Zeker voor kleine uitprobeersels.
Je noemt 64 GB 'beperkte opslag'? Voor Windows is dat net aan om te kunnen installeren, maar voor Linux is het echt ruim voldoende. Hoezo heb je dan niet genoeg voor een degelijke swap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:00:
[...]

Je noemt 64 GB 'beperkte opslag'? Voor Windows is dat net aan om te kunnen installeren, maar voor Linux is het echt ruim voldoende. Hoezo heb je dan niet genoeg voor een degelijke swap?
Op mijn Windows machines heb ik gemiddeld 750 GB in gebruik op 1 TB volumes en dat komt niet door Windows zelf _O-

1 Angular frontend neemt al 300 MB in gebruik en dan zit je op "hello world" niveau. Om over andere projecten nog maar niet te spreken.

Ik heb ook een tijd lang custom Chromium builds gemaakt om te embedden in een Windows app... dat alleen al slokte vele gigabytes op aan storage. En een PC die de halve dag onbruikbaar was lol.

Dus ja, ik ben compleet andere dingen gewend.

En dan heb ik het alleen over werk, niet over hobbies (fotografie, muziekopnames etc). Allemaal dingen die ik niet met een zielige Chromebook ga doen, maar wel onderbouwen waarom ik 64 GB als beperkte opslag zie.

Voor een gewone laptop of PC die ik enigszins normaal zou gebruiken is 512 GB het absolute minimum, en 1 TB "prima". In mijn desktop PC zitten dan ook meerdere SSD's en 32 GB RAM omdat Windows anders begon te haperen als ik in meerdere projecten tegelijk bezig ben.

Als ik Windows zou virtualiseren zodat ik Linux kan gebruiken zou ik het RAM geheugen ook moeten uitbreiden naar 64 GB denk ik en er een dedicated SSD aan toewijzen.

PS
Zelfs mijn Android telefoon heeft 147 GB in gebruik :+ Gelukkig heeft die 256 GB storage en 8 GB RAM (meer dan de Chromebook _O- ).

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 28-04-2024 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Lethalis, ah, de geweldige oplossing van frameworks gebruiken. Je haal een fuckton aan shit binnen en gebruikt misschien 2 libraries eruit, maar door de idiote afhankelijkheden heb je 500 MB extra nodig voor de 3 MB die je eigenlijk gebruikt. Doe dat een paar keer en dan geloof ik best dat je bijna 60 GB aan schijfruimte nodig hebt, puur en alleen om een regel code te kunnen schrijven. :+

En dan ga je er ook maar vanuit dat er geen security issues zijn of als die er zijn, ook fatsoenlijk worden opgelost zonder andere zut te slopen waar je op leunt. Vervolgens ben je klaar en mag je hopen dat er geen security lek in zit die met het framework is meegekomen of zelf wat fout hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@Lethalis Een Chromebook is standaard al een ideale Linux development laptop.
Chrome OS heeft namelijk de optie om volledig Linux te activeren (Debian). Het zit onder de developers instellingen. Of je moet een heel oude Chromebook hebben. Chrome OS is ook in de basis Gentoo Linux. :)

Al je eigen Linux apps werken naast de Chrome OS apps, je merkt geen verschil.
Voordeel is dat alles volledig sandboxed blijft werken. Veel gemakkelijker en secure.

https://chromeos.dev/en/linux/setup

[ Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 28-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:32:
@Lethalis, ah, de geweldige oplossing van frameworks gebruiken. Je haal een fuckton aan shit binnen en gebruikt misschien 2 libraries eruit, maar door de idiote afhankelijkheden heb je 500 MB extra nodig voor de 3 MB die je eigenlijk gebruikt. Doe dat een paar keer en dan geloof ik best dat je bijna 60 GB aan schijfruimte nodig hebt, puur en alleen om een regel code te kunnen schrijven. :+

En dan ga je er ook maar vanuit dat er geen security issues zijn of als die er zijn, ook fatsoenlijk worden opgelost zonder andere zut te slopen waar je op leunt. Vervolgens ben je klaar en mag je hopen dat er geen security lek in zit die met het framework is meegekomen of zelf wat fout hebt gedaan.
Ik heb nooit gezegd dat ik er een fan van ben _O-

Maar op mijn werk is Angular gewoon het standaard frontend framework en dan ga ik niet in mijn eentje iets anders doen. Ik vind de node_modules map echt een verschrikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:58:
@Lethalis Een Chromebook is standaard al een ideale Linux development laptop.
Chrome OS heeft namelijk de optie om volledig Linux te activeren (Debian). Het zit onder de developers instellingen. Of je moet een heel oude Chromebook hebben. Chrome OS is ook in de basis Gentoo Linux. :)

Al je eigen Linux apps werken naast de Chrome OS apps, je merkt geen verschil.
Voordeel is dat alles volledig sandboxed blijft werken. Veel gemakkelijker en secure.

https://chromeos.dev/en/linux/setup
Yep en dat heb ik ook een hele tijd gedraaid. Maar ik moet zeggen dat het een stuk trager was dan Linux bare metal draaien. Zeker als je ook veel grafische apps wil gebruiken. Even de Gimp starten, of LibreOffice. Is nu in Manjaro prima bruikbaar, terwijl het met ChromeOS traag was.

Ook doe ik weleens netwerk diagnose met laptops... en dan is het wel fijn als tools zoals nmap het gewoon doen. Stel ik wil thuis of op mijn werk even snel wat firewall rules testen.

ChromeOS beperkte mij gewoon veel te veel. Ik werd er gek van :P

Ik zou dus ook nooit meer een Chromebook kopen. Tenzij mijn dochter er eentje nodig heeft voor school, maar niet meer voor mezelf :) Mijn volgende laptop wordt een Thinkpad of een HP Probook / Elitebook. Iets in die richting... zou wel heel graag een RJ45 port willen. Dat geknoei met die USB C dongles word ik ook niet heel blij van (lees: "oh ik loop wel ff snel naar de meterkast met mijn laptop en prik hem er in" ... *crap* dongle vergeten ... *dubbel crap* waar is de friggin' dongle?!?). Dit probleem heb ik dus ook met mijn gewone HP Pavilion laptop.

Enige wat mijn Chromebook veel beter doet dan mijn gewone laptop is dat het scherm een stuk helderder kan (350 nits vs 250 nits). Dus dat zal ook een punt van aandacht zijn de volgende keer. Al met al gaat de volgende laptop serieus geld kosten ;w Maar ja, dan heb ik er wellicht meer plezier van.

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 28-04-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
OnlyOffice, had er amper van gehoord, nu installd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lethalis schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:28:
Mijn volgende laptop wordt een Thinkpad of een HP Probook / Elitebook. Iets in die richting... zou wel heel graag een RJ45 port willen. Dat geknoei met die USB C dongles word ik ook niet heel blij van (lees: "oh ik loop wel ff snel naar de meterkast met mijn laptop en prik hem er in" ... *crap* dongle vergeten ... *dubbel crap* waar is de friggin' dongle?!?). Dit probleem heb ik dus ook met mijn gewone HP Pavilion laptop.
Op m'n werk had ik een Dell XPS. Had hierbij 2 USB-A aansluitingen, 1x full HDMI en 1x USB-C/TB. Nieuwere modellen hebben 2x of met wat mazzel 3x USB-C/TB en dat is 't. Mijn eis voor een nieuwe was dan ook een met een netwerkpoort en een USB-A aansluiting, liefst 2. USB-C krijg je er standaard bij, die heb ik ook 2x. In totaal dus 2x USB-A, 2x USB-C/TB4, 1x RJ-45 ethernet en 1x HDMI. Dit met een Latitude 5440, 14" scherm. Ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Na mijn test laptop met Tuxedo Plasma 6 uitgerust te hebben durfde ik het wel aan om mijn desktop te migreren. Ik moet wel zeggen, dat ziet er puik uit zeg! En de migratie ging netjes van een leien dakje. Netjes dat ze nog een aantal bezint-eer-ge-begint momentjes inbouwen maar alles zonder problemen over. Helemaal tevreden hier :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
ElCondor schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:21:
Na mijn test laptop met Tuxedo Plasma 6 uitgerust te hebben durfde ik het wel aan om mijn desktop te migreren. Ik moet wel zeggen, dat ziet er puik uit zeg! En de migratie ging netjes van een leien dakje. Netjes dat ze nog een aantal bezint-eer-ge-begint momentjes inbouwen maar alles zonder problemen over. Helemaal tevreden hier :)
Is Tuxedo OS niet een Ubuntu met snapd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Mark de Vaal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Hmmm, er zit uiterlijk ook nog wel wat custom werk in, maar in de kern is het Ubuntu, inderdaad. Ik gebruik Snap verder niet en maak vooral gebruik van debs of flatpaks.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:08:
[...]
Ubuntu, het Microsoft Windows onder de Linux varianten.

"Try Ubuntu Pro for 30 days to find out what it can do for you" :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:08
Lethalis schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Ubuntu, het Microsoft Windows onder de Linux varianten.

"Try Ubuntu Pro for 30 days to find out what it can do for you" :F
Toevallig kwam ik er afgelopen zondag door ExplainingComputers achter dat voor "personal use" het dus gewoon gratis is. Tot vijf devices op één account. Vraag me af hoe lang dat zo blijft, echter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Merethil schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Toevallig kwam ik er afgelopen zondag door ExplainingComputers achter dat voor "personal use" het dus gewoon gratis is. Tot vijf devices op één account. Vraag me af hoe lang dat zo blijft, echter.
Waarom zou je het willen? Voor enterprise vind ik het al overkill, voor personal use al helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merethil schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Leuk, moet je een online account hebben bij een of andere partij alleen maar om fatsoenlijk updates te kunnen krijgen. Terwijl elke andere (desktop) distro dat niet eist. Maar dus ook weer een partij die je data verkoopt/lekt.

Nog even en het wordt deels Red Hat, neem nu een subscriptie om updates te krijgen, anders moet je 2 maanden wachten. Of wordt het net als Windows, gebruik een cloud account om in te loggen, ben je offline, jammer, inloggen niet mogelijk, toegang tot systeem geweigerd.

Waar Canonical mee bezig is vind ik geen goede zaak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deHakkelaar
Onder in een spam meeltje liet een grijns op m'n gezicht verschijnen:
Received: from localhost (localhost)
by DNS-master.inrete.it (8.15.2/8.13.4/Debian-3sarge1) id 45F1mLLU013435;
Die is bijna 20 jaar oud FTLOG :D
Debian GNU/Linux 3.1 (a.k.a. sarge) was released on 6th of June, 2005
https://www.debian.org/releases/sarge/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Leuk, moet je een online account hebben bij een of andere partij alleen maar om fatsoenlijk updates te kunnen krijgen. Terwijl elke andere (desktop) distro dat niet eist. Maar dus ook weer een partij die je data verkoopt/lekt.

Nog even en het wordt deels Red Hat, neem nu een subscriptie om updates te krijgen, anders moet je 2 maanden wachten. Of wordt het net als Windows, gebruik een cloud account om in te loggen, ben je offline, jammer, inloggen niet mogelijk, toegang tot systeem geweigerd.

Waar Canonical mee bezig is vind ik geen goede zaak.
Voor Enterprise snap ik het nog. Ze kunnen zo geld verdienen aan bedrijven en overheden die liever willen stilzitten.

Persoonlijk lijkt mij het een echte puinhoop. Je krijgt een mixed van LTS opgevuld met moderne backports en andere patches. Heel leuk als je daar proberen mee krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:50:
Persoonlijk lijkt mij het een echte puinhoop. Je krijgt een mixed van LTS opgevuld met moderne backports en andere patches. Heel leuk als je daar proberen mee krijgt.
Die mix was ook de reden dat Plasma 6.0 op KDE Neon niet geweldig draaide en onstabiel was. Arch gebruikers bijvoorbeeld, maar ook Tumbleweed en Fedora Rawhide hadden veel minder problemen en de instabiliteit van Neon was daar niet te reproduceren. Want o.a. Qt6 was fatsoenlijk up to date, recente libraries, kernel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Weet iemand hoe het zit met Ubuntu repositories vs. ip6?

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat ik een nieuwe install doe van een (x)Ubuntu distro en dat een apt upgrade stopt met diverse errors dat het archief niet gevonden kan worden ofzo. Internet werkt dan bijvoorbeeld wel gewoon via een browser.
Uiteindelijk fix ik het door de netwerkverbinding op ip4 vast te zetten. Blijkbaar worden nieuwe verbindingen door mijn router automatisch op ip6 gezet. Maar het is toch wel raar dat een ip6 verbinding niet met een repo kan verbinden?
Nou ja, geen man overboord natuurlijk, maar ik vind et wel raar...

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
DeerDitch schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:10:

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat ik een nieuwe install doe van een (x)Ubuntu distro en dat een apt upgrade stopt met diverse errors dat het archief niet gevonden kan worden ofzo. Internet werkt dan bijvoorbeeld wel gewoon via een browser.
Uiteindelijk fix ik het door de netwerkverbinding op ip4 vast te zetten. Blijkbaar worden nieuwe verbindingen door mijn router automatisch op ip6 gezet. Maar het is toch wel raar dat een ip6 verbinding niet met een repo kan verbinden?
Nou ja, geen man overboord natuurlijk, maar ik vind et wel raar...
Als je het belangrijk genoeg vindt kun je het beter in een nieuw topic onderbrengen, hier is iedereen altijd zat. Tenminste, jullie ook neem ik aan :+

(Zie ook de topicwarning onderaan :))

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Neuh, niet belangrijk, daarom ook hier gepost. Proost!

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DeerDitch schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:10:

Maar het is toch wel raar dat een ip6 verbinding niet met een repo kan verbinden?
Het eerste wat ik zie gebeuren op het moment dat een apt update niet kan verbinden met een repository (om wat voor reden dan ook) is meteen een request via IPv6 dus ergens zit er bij jou iets niet goed gok ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:19

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik hoop echt dat met het hele gedoe (hoe is het nu begonnen ?) binnen nix er niet nog meer forks gaan ontstaan. Men kan zich indien gewenst beter aansluiten bij GNU Guix imo.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het zou idd fijn zijn als de keuzes die bepaalde forks maken in de base distro zouden zitten. Zoals Devuan een systemd-vrije Debian is. En hoe in zekere zin Mint een snap-loze Ubuntu is, maar dan met Mate of Cinnamon zoals er ook Xubuntu en Kubuntu is. Alleen 'jammer' dat Mint zelf ook ongein uithalen om maar 'uniek' te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:48:
Ik hoop echt dat met het hele gedoe (hoe is het nu begonnen ?) binnen nix er niet nog meer forks gaan ontstaan. Men kan zich indien gewenst beter aansluiten bij GNU Guix imo.
Waar heb je het over :?

Het backport verhaal van eerder of... ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:48:
Out of the loop, er schijnt iets met Nix te zijn, maar geen idee wat?

Het idee van NixOS stond mij nooit echt aan. Het zijn een soort containers met configs, en hoewel ik het snap van een reinstall oogpunt, heb ik liever voor containers, niet voor het OS. Het lijkt op Gentoo, maar dan net iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:19

silverball

De wagen voor moderne mensen

nero355 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:54:
[...]

Waar heb je het over :?

Het backport verhaal van eerder of... ??
@HollowGamer volgens mij nog steeds dit verhaal:
https://github.com/KFearsoff/nix-drama-explained.

Ik weet het fijne er niet veel van, wel zie ik veel geruzie nog op de Libera.Chat IRC. Ook is er sinds kort een of andere fork draaiend.

Nogmaals ik weet het fijne er niet van, maar in de reeds bestaande fork GNU Guix (sinds 2016), kunnen we wel wat maintainers en zaken gebruiken. :P
HollowGamer schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:58:
[...]

Het idee van NixOS stond mij nooit echt aan. Het zijn een soort containers met configs, en hoewel ik het snap van een reinstall oogpunt, heb ik liever voor containers, niet voor het OS. Het lijkt op Gentoo, maar dan net iets anders.
Ik heb dus GNU Guix draaiend op mijn desktop en laptop, maar het werkt wel echt als een tiet hoor. Ik kan al mijn systeemconfigs van kernelkeuze tot windowmanager gewoon in één taal beschrijven, namelijk Guile scheme, die heb ik mooi in git staan uiteraard, en kan ik op behoorlijk elegante wijze transactioneel doorvoeren en terugrollen.

Ik kan met een enkel commando terugrollen vanaf mijn huidige config (sway, pipewire) naar de config van vorig jaar (Gnome, X, pulseaudio), en weer terug zonder cruft achter te laten in mijn profile o.i.d.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Door een foutje zijn er wat foute objecten in ons storage cluster terecht gekomen. Complex verhaal nu hebben we nogal wat harde schijven met een directory met daarin tot wel 8 miljoen bestanden en subdirectories. Het kost echt veel tijd om die weg te gooien. Maar om nou 1TB data voor niks te laten staan is ook weer zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
TrailBlazer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:37:
Door een foutje zijn er wat foute objecten in ons storage cluster terecht gekomen. Complex verhaal nu hebben we nogal wat harde schijven met een directory met daarin tot wel 8 miljoen bestanden en subdirectories. Het kost echt veel tijd om die weg te gooien. Maar om nou 1TB data voor niks te laten staan is ook weer zo wat.
Heb je zo een hoge latency op je storage dan, want zo heel erg veel tijd zou het niet moeten kosten op een deftige storage cluster. Of draai je op 5400rpm schijfjes :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:37:
Als die storagecluster een terminalsessie kan starten is het een kwestie van met find de betreffende directories zoeken en aansluitend verwijderen. Desnoods start eerst screen of tmux zodat je zelf weg kan lopen terwijl de storagecluster gewoon door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

c-nan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:14:
[...]

Heb je zo een hoge latency op je storage dan, want zo heel erg veel tijd zou het niet moeten kosten op een deftige storage cluster. Of draai je op 5400rpm schijfjes :P
Elke schijf in het cluster heeft zoveel bestanden staan. Volgens mij iets van 144 7TB nvmes in totaal.
synoniem schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:39:
[...]

Als die storagecluster een terminalsessie kan starten is het een kwestie van met find de betreffende directories zoeken en aansluitend verwijderen. Desnoods start eerst screen of tmux zodat je zelf weg kan lopen terwijl de storagecluster gewoon door gaat.
. Dat doe ik ook alleen het duurt gewoon lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou, ik dacht ik ga WhatsApp Desktop installen, maakt Meta die niet voor Linux. Man, dat vind ik nogal min, hebben we geld te weinig Meta? Heb toevlucht genomen tot WhatsDesk, een onofficiele, die goed werkt, ware het niet dat die opstartscherm (in geval dualscreen) niet onthoudt na een reboot, plus hij heeft geen videocall (daarvoor moet je met je phone aan de gang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:14:
Nou, ik dacht ik ga WhatsApp Desktop installen, maakt Meta die niet voor Linux. Man, dat vind ik nogal min, hebben we geld te weinig Meta? Heb toevlucht genomen tot WhatsDesk, een onofficiele, die goed werkt, ware het niet dat die opstartscherm (in geval dualscreen) niet onthoudt na een reboot, plus hij heeft geen videocall (daarvoor moet je met je phone aan de gang).
Kan je niet de PWA versie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
HollowGamer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Kan je niet de PWA versie gebruiken?
Had nog nooit van PWA gehoord, en snap nog steeds niet wat het is. Bedoel jij web.whatsapp.com? Daar wilde ik juist vanaf, ik haat het dat alles tegenwoordig in de browser gaat.
En FYI ook in de websites versie is de cam niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:20:
[...]

Had nog nooit van PWA gehoord, en snap nog steeds niet wat het is. Bedoel jij web.whatsapp.com? Daar wilde ik juist vanaf, ik haat het dat alles tegenwoordig in de browser gaat.
En FYI ook in de websites versie is de cam niet beschikbaar.
Dat bedoelde ik inderdaad, en in de browser kun je wel met extensies blokken enzo.

Een onofficiële app is niet altijd handig, WhatsApp is er ook niet zo blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:14:
* nero355 laughs in Telegram }) :+

- Android
- Windows
- Linux distro naar keuze
- Ubuntu Touch
- Jolla Sailfish

Alles ten alle tijde 100% synchroon met elkaar! :Y) 8) :*) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:46:
[...]

* nero355 laughs in Telegram }) :+

- Android
- Windows
- Linux distro naar keuze
- Ubuntu Touch
- Jolla Sailfish

Alles ten alle tijde 100% synchroon met elkaar! :Y) 8) :*) :P
Ja, ik ben zelf naar Signal overgegaan, een niet zo superkleine speler, maar ook lang geen WA of Telegram. Heb welgeteld 3 contacten (die er toe doen) in Signal, en mijn belangrijkste vriendin verdomt het om weg te gaan bij WhatsApp, omdat ze iedereen op WA ziet. Zelf ben ik ook zo, mijn hele famile zit op WA. Dus, je kan wel lachen, maar ik weet dat je ongelijk hebt, hoe graag ik ook aan je kant sta, en hoeveel moeite ik er ook voor heb gedaan met mijn Signal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:18:
Ja, ik ben zelf naar Signal overgegaan, een niet zo superkleine speler.
Is opzich ook wel een leuke multi-platform keuze :)
Heb welgeteld 3 contacten (die er toe doen) in Signal, en mijn belangrijkste vriendin verdomd het om weg te gaan bij WhatsApp, omdat ze iedereen op WA ziet. Zelf ben ik ook zo, mijn hele famile zit op WA. Dus, je kan wel lachen, maar ik weet dat je ongelijk hebt, hoe graag ik ook aan je kant sta, en hoeveel moeite ik er ook voor heb gedaan met mijn Signal.
Bij mij is dat dus echt absoluut niet zo! ;)

Ik heb WhatsApp een keiharde SHIFT+DEL gegeven nog dezelfde dag dat Mr. Smoelenboek het geheel overnam en sindsdien eigenlijk nooit meer teruggekeken! :Y) 8) :*) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ja maar jij..... woont dan ook in een anarchistisch universum, waar is de ingang? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pfff, doe ik het beter. Gewoon nooit aan begonnen. Stuur maar lekker ouderwets een sms. Zitten er maar 1-2 partijen tussen jouw en de ontvanger/zender: je eigen provider en de ander.

Niks van feesboek is te vertrouwen. Ze claimen e2e encryptie, maar ik geloof daar geen zak van. Te veel dingen die ze hebben 'beloofd' niet te doen hebben ze toch gedaan. Zie ook de excuses die ze maken om een van de onderdelen af te stoten: "nee, dat kan niet, te veel verweven met elkaar". Dikke onzin, het is samen gesmolten, dan kan je het ook weer uit elkaar trekken. Maar dat kost geld en levert niks op, dus verzin maar zo veel mogelijk smoezen om het maar niet te doen.

Pagina: 1 ... 72 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.