LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 79 Laatste
Acties:
  • 367.225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pff, had net een oude 3TB SATA schijf via een USB-SATA-adapter aangesloten, blijkt het de GPT & uiteraard bestandssysteem niet meer te worden gevonden.... gelukkig was snel duidelijk dat de sectorgrootte was verandert (ivm beperkingen van USB): 512bytes/sector toen de schijf intern per SATA aangesloten was, nu is dat per USB 4096bytes per sector geworden. Dus even met dd het eerste deel van de schijf veilig gesteld in een bestand, vervolgens in dat bestand met sgdisk even gekeken in welke sectoren de partities precies aangelegd waren, en vervolgens die locaties /8 weer in een nieuwe GPT naar de schijf schrijven , en het werkt allemaal weer (& gelukkig was het allemaal netjes uitgelijnd...)

Zou wel mooi zijn als dat op de een of andere manier wat automatischerr zou kunnen worden herkend, en ik moet toegeven dat ik ook niet wist dat dit zou gebeuren vanwege de USB-adapter-beperkingen.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 06-01-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is redelijk algemeen bekend dat USB adapters een andere sectorgrootte gebruikt dan wanneer je iets native aansluit. Wel netjes dat je het ondanks die adapter het hebt kunnen wijzigen. Dat lukt niet altijd omdat de adapter ook een controller in zich heeft en de partitie tabel anders interpreteert, met alle rare fratsen die er mee komen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:21:
Het is redelijk algemeen bekend dat USB adapters een andere sectorgrootte gebruikt dan wanneer je iets native aansluit.

Wel netjes dat je het ondanks die adapter het hebt kunnen wijzigen. Dat lukt niet altijd omdat de adapter ook een controller in zich heeft en de partitie tabel anders interpreteert, met alle rare fratsen die er mee komen.
Hoeft niet altijd zo te zijn/zo te gaan :)

@begintmeta
In de DIY NAS en ZFS gerelateerde topics kan je daar heel veel informatie over vinden en mocht je er echt niet uitkomen dan kan je naar de grote DIY NAS/ZFS fora op het internet uitwijken! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 15:17

MartinMeijerink

Computerrorist

begintmeta schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:16:
...oude 3TB SATA schijf via een USB-SATA-adapter aangesloten...
Wat ik me afvraag, is die controller dan niet ook beperkt tot 2TB, en kom je niet alsnog in de problemen als je voorbij deze grens gaat?

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MartinMeijerink schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Wat ik me afvraag, is die controller dan niet ook beperkt tot 2TB, en kom je niet alsnog in de problemen als je voorbij deze grens gaat?
Juist om die grens te omzeilen doet de (moderne) USB-SATA-bridge die ik heb gebruikt dus een automatische vertaling van een sectorgrootte van 512B naar 4kB (op zich wel logisch en vermoedelijk ook algemeen bekend zoals @Hero of Time aangeeft, maar dus niet bij mij :P). Omdat de partities netjes op 4k uitgelijnd waren kon ik dus gelukkig de partitietabel zo omschrijven dat hij dezelfde gebieden - maar dan in 4k sectoren - aanwees voor de partities. Alle data kon ik vervolgens probleemloos herstellen (tenminste, in steekproeven geen fouten gevonden en ook btrfs scrub was helemaal tevreden). Als de uitlijning niet klopte had ik die natuurlijk ook weer handmatig aan kunnen passen.

Er zullen vast sata-usb-bridges zijn die problemen hebben >2TB schijven

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 09-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

MartinMeijerink schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:54:
Als je daarmee problemen krijgt/hebt dan heb je waarschijnlijk te maken met een hele slechte (oude) controller ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

pfff, eerste keer in 20jr werken dat wisselen van baan een bak hoofdpijn geeft.

werkgever ineens moeilijk aan doen over uitdiensttreding (creatief met vakantie/verlof uren - vaststellingsovereenkomst blijkt niet mogelijk)

blegh - denk je een fijne, open samenwerking te hebben gehad afgelopen jaren. Gaat ze ineens moeilijk doen over uitdiensttreden.

Begint beetje een 'vecht scheiding' te worden - daar waar ik dacht, we doen netjes overdracht. En gaan als goede vrienden uti elkaar. Sta nu op punt om mijzelf ziek te melden en dikke fuck-you naar huidige werkgever.

(nieuwe job; linux cloud specialst)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:10:
Sta nu op punt om mijzelf ziek te melden en dikke fuck-you naar huidige werkgever.
Ik zeg DOEN!!! d:)b
(nieuwe job; linux cloud specialst)
NICE! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 11:08
Ik zeg vooral niet doen. Als je graag al je rechten wil weggooien dan kan het, maar netjes blijven komen en gewoon alles afronden zorgt ervoor dat je zelf nooit blaam kan hebben in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Merethil schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:24:
Ik zeg vooral niet doen. Als je graag al je rechten wil weggooien dan kan het, maar netjes blijven komen en gewoon alles afronden zorgt ervoor dat je zelf nooit blaam kan hebben in zo'n situatie.
Mijn ervaring is dat zelfs als je dat belooft je een heel raar gesprek en dus procedure in gaat waarvan je al gauw zoiets hebt van : Dit is echt heel erg vreselijk zonde van mijn tijd en kan ik aan leukere dingen besteden! :| :F

En @himlims_ lijkt in zo'n situatie te zitten helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
nero355 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Mijn ervaring is dat zelfs als je dat belooft je een heel raar gesprek en dus procedure in gaat waarvan je al gauw zoiets hebt van : Dit is echt heel erg vreselijk zonde van mijn tijd en kan ik aan leukere dingen besteden! :| :F

En @himlims_ lijkt in zo'n situatie te zitten helaas...
Nou ja, ontslag nemen is ontslag nemen. Het is niet alsof ze je kunnen dwingen langer te blijven dan je laatste dag.
Ik snap de gedachte "zonde van m'n tijd, ik kan betere dingen doen" maar jezelf ziekmelden terwijl je dat niet bent is gewoon fraude en dat soort gezeik moet je niet over jezelf willen afroepen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als er mentale gezondheid in het geding komt, maar dat lees ik niet uit z'n verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44
Merethil schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:24:
[...]

En ga vooral niet op een openbaar forum aankondigen dat je het gaat doen...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merethil schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Nou ja, ontslag nemen is ontslag nemen. Het is niet alsof ze je kunnen dwingen langer te blijven dan je laatste dag.
Ik snap de gedachte "zonde van m'n tijd, ik kan betere dingen doen" maar jezelf ziekmelden terwijl je dat niet bent is gewoon fraude en dat soort gezeik moet je niet over jezelf willen afroepen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als er mentale gezondheid in het geding komt, maar dat lees ik niet uit z'n verhaal.
Ziek melden is wel een logische gedachte als je nog wat vakantiedagen hebt en men wil niet dat je die opmaakt en weigert ze uit te betalen. Het moet wel van 2 kanten komen.

Bij m'n vorige werk heb ik m'n laptop ingeleverd en m'n dagen opgenomen die ik nog had, wat er over was betaalde men maar uit. Zouden ze er niet mee akkoord zijn gegaan, dan was het een ziekmelding. Jouw laatste punt kwam in dat geval bij mij naar boven, ik was de gang van zaken spuugzat en trok het niet meer. De werkgever had geen andere keus, ik ging sowieso niks meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Werkgevers willen nog weleens vergeten dat het van twee kanten moet komen. Als je een fatsoenlijke overdracht wil moet je de vertrekkende persoon ook fatsoenlijk behandelen. Nog afgezien wat dit soort drama uitstraalt naar klanten en collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Merethil schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:16:
Het grappige is dat ik dat wel een keer door de hoofd van mijn afdeling aangeraden kreeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
nero355 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Het grappige is dat ik dat wel een keer door de hoofd van mijn afdeling aangeraden kreeg ;)
Dat zegt erg weinig; HR/personeelszaken kan het je gewoon heel moeilijk maken, en hem dan dus ook.
Ik ben het helemaal eens dat het van beide kanten moet komen maar er zijn situaties waarin dat niet gebeurt en dan is het juist zaak om degene te zijn die het wél goed doet. Mocht de hele situatie namelijk een staartje krijgen dan is het handig dat je aan kan geven dat je zelf gewoon gedaan hebt wat er moest gebeuren.

Wat ik wel aanraad is alle communicatie vastleggen op een plek waar je er later nog bij kan. Als dat staartje dan komt heb je tenminste iets om op terug te vallen. Als ze aantonen dat je in hun ogen "moeilijk deed" en direct na dat moment heb jij je ziekgemeld heb je namelijk gewoon een probleem als je niet kan aantonen dat je daadwerkelijk ziek was.

Tevens is het gewoon een "houd de eer aan jezelf"-kwestie. Als zij bruggen willen verbranden dan is dat zo, maar jij weet dat je goed gehandeld hebt en dus tref je sowieso geen blaam. Betekent dat minder vrij dan verwacht dan is dat ruk, maar ze kunnen je het in ieder geval niet nog achteraf lastig maken en imo is dat veel meer waard in dit soort situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Tom Paris schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:18:
[...]

En ga vooral niet op een openbaar forum aankondigen dat je het gaat doen...
joh :+ niet dat hier gescreened wordt, en dan nog; heb 100 % valide oorzaak/gevolg.

Uit zo'n 'persoonlijk ontwikkel gesprek' kwamen wat pijn punten naboven (oa. een stuk stoftware uit 1995 - oprecht nog nooit met zo'n stuk bagger gewerkt als dit).

Prima; werkgever wil niet innoveren, en houdt krampachtig vast aan dit stuk ongeluk.

Na 20jr ict denk ik wel te weten wat wel/niet werkt; en deze toepassing, en daarmee ook mijn functie/rol werkt niet (Voor mij).

Dus ... even goede vrienden, ik wens andere rol/functie, werkgever denkt niet dat nodig is. Nou prima, dan scheiden onze wegen.

Maar wat werkgever nu 'eist' is dat ik uitdiensttreden voor bepaalde datum zelfstandig aanvraag - valt iets van te zeggen. Mijn verzoek/vraag is om dit via een vaststellingsovereenkomst te doen; want in wezen is dat ook de realiteit, we hebben een verstoorde abeidssituatie waardoor beide partijen niet lekker door een deur kunnen.

Hiermee behoud ik eventueel recht op een uitkering mocht dit nodig zijn. Echter wil werkgever dat ik per direct mijn contract opzeg, en daardoor 1 maart werkloos ben. zonder recht op uitkering.

Dit ervaar is als onplezierig, en enigsinds verrast over dit standpunt. Immer hebben we prima samen gewerkt, beide partijen flexibel en 'staat klaar waar nodig'.

Maar nu is het ineens een vechtscheiding geworden. Leidinggevende die niet meer wil praten - verlof aanvragen worden niet behandeld (niet goedgekeurd, noch afgewezen; gewoon niets mee gedaan).

Ik heb nog ruim een maand aan dagen staan + 'onofficele overuren'. Laatste restje werkplezier is compleet weg. Samenwerking is er niet meer. Een fatsoenlijke dialoog is niet meer mogelijk. Ik ervaar dit niet als een gezonde werksituatie.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Hoe zetten we anno 2024 nu nog RAID op een DAS op? Doen we dat nu direct met LVM, of doen we LVM over MDRAID? Ik lees wat oude Unix StackExchange posts van 8 jaar geleden dat LVM raid nog qua tooling niet zo volwassen was, hoe is dat nu?

(LVM omdat ik een overgebleven SSD als cache ga inzetten)

Ext4 nog steeds geschikt (Ubuntu latest), of BTRFS of zelfs XFS?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
Sebazzz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:51:
Hoe zetten we anno 2024 nu nog RAID op een DAS op? Doen we dat nu direct met LVM, of doen we LVM over MDRAID? Ik lees wat oude Unix StackExchange posts van 8 jaar geleden dat LVM raid nog qua tooling niet zo volwassen was, hoe is dat nu?

(LVM omdat ik een overgebleven SSD als cache ga inzetten)

Ext4 nog steeds geschikt (Ubuntu latest), of BTRFS of zelfs XFS?
Ik doe uitsluitend lvm op de server, om een setje partities te stripen. Ik hoef er maar af en toe iets mee te doen dus ik moet altijd opzoeken hoe het ook weer allemaal zat met lvdinges en pvdinges. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hmm, dat is toch gewoon meerdere mdraid configs met LVM om de RAID configuraties samen het als JBOD te behandelen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Cyphax schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Ik doe uitsluitend lvm op de server, om een setje partities te stripen. Ik hoef er maar af en toe iets mee te doen dus ik moet altijd opzoeken hoe het ook weer allemaal zat met lvdinges en pvdinges. :P
Ja de documentatie laat wel wat te wensen over, idem met virsh wat ook uit de koker van RedHat komt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Sebazzz, als je alles nieuw gaat inrichten en het doel is een file server maken van meerdere schijven, zou ik iets als ZFS of BTRFS gebruiken. Al heb ik daar niet direct ervaring mee, want op m'n eigen systemen heb ik losse disks met partities erop en zakelijk een enterprise level storage systeem. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Sebazzz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Ja de documentatie laat wel wat te wensen over, idem met virsh wat ook uit de koker van RedHat komt O-)
Met het eenvoudig maken van zaken kan je als RedHat geen geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hero of Time schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:23:
@Sebazzz, als je alles nieuw gaat inrichten en het doel is een file server maken van meerdere schijven, zou ik iets als ZFS of BTRFS gebruiken.
ZFS wist ik wel vanaf dat het meerdere disks ondersteunde, BTRFS wist ik niet, daar ga ik nog even over inlezen.

Wat ik namelijk heb ik twee disks van 6TB en twee van 8TB, dus ik dacht eraan om een RAID5 te bouwen met 6+6+6+6 en met de overgebleven 2+2 een RAID1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:54:
Ik hoef er maar af en toe iets mee te doen dus ik moet altijd opzoeken hoe het ook weer allemaal zat met lvdinges en pvdinges. :P
Jij ook al ?! :$ O-) :+
Sebazzz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:55:
Hmm, dat is toch gewoon meerdere mdraid configs met LVM om de RAID configuraties samen het als JBOD te behandelen?
Geen idee, maar stel je eens voor dat je dat dus moet uitzoeken en nabouwen op het moment dat de boel crashed en je hebt niet precies dezelfde NAS bij de hand waar je alles zo in één keer in kan proppen !! :X :| :/
Sebazzz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:58:
Wat ik namelijk heb ik twee disks van 6TB en twee van 8TB, dus ik dacht eraan om een RAID5 te bouwen met 6+6+6+6 en met de overgebleven 2+2 een RAID1.
Ik zou ze lekker allemaal in één grote ZFS VDEV gooien en dan op een gegeven moment die 6 TB modellen upgraden één voor één en dan laten autoexpanden : 4 x 8 TB geheel in gebruik! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wat me dan altijd specifiek bij blijft is dat het na een uurtje morrelen wel altijd gelukt is. Ik heb nog nooit iets weten te verprutsen met lvm, dus gevoelsmatig is het erg stabiel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik doe niet super veel of vaak iets met LVM, maar wanneer ik het nodig heb weet ik vaak wel wat ik zo ongeveer moet doen. En anders is er altijd nog de --help optie om mij op weg te helpen en de man-pages voor extra info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik voelde me nostalgisch dus heb maar eens het stof van mijn 10 jaar oude Dell Latitude E5430 geveegd en er Debian 12 Xfce op geïnstalleerd. Debian was mijn eerste Linux distro back in 1998 of zo, vandaar. De installatie ging best soepel alleen daarna was het weer even ouderwets klooien om de wifi aan de praat te krijgen maar na wat goegelen is dat gelukt. Zelfs het vanaf OneDrive synchroniseren van mijn KeePass2 database is gelukt. Ook Gimp en OmegaT erop gegooid zodat ik dat oude ding ook daadwerkelijk nuttig kan gebruiken en toen vond ik het wel weer even genoeg gepruts voor vandaag. Morgen maar eens lekker verder mee klooien. Alles loopt trouwens wel lekker soepel en snel ondanks de respectabele leeftijd van de hardware. (Uiteraard zit er 8GB RAM in ipv de originele 2GB en een 250GB SSD ipv de originele spinning rust, dat helpt ook wel haha.) Maar voelt wel fijn om weer een beetje in Linuxland rond te spelen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:51
Mx. Alba schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:07:
Ik voelde me nostalgisch dus heb maar eens het stof van mijn 10 jaar oude Dell Latitude E5430 geveegd en er Debian 12 Xfce op geïnstalleerd. Debian was mijn eerste Linux distro back in 1998 of zo, vandaar. De installatie ging best soepel alleen daarna was het weer even ouderwets klooien om de wifi aan de praat te krijgen maar na wat goegelen is dat gelukt. Zelfs het vanaf OneDrive synchroniseren van mijn KeePass2 database is gelukt. Ook Gimp en OmegaT erop gegooid zodat ik dat oude ding ook daadwerkelijk nuttig kan gebruiken en toen vond ik het wel weer even genoeg gepruts voor vandaag. Morgen maar eens lekker verder mee klooien. Alles loopt trouwens wel lekker soepel en snel ondanks de respectabele leeftijd van de hardware. (Uiteraard zit er 8GB RAM in ipv de originele 2GB en een 250GB SSD ipv de originele spinning rust, dat helpt ook wel haha.) Maar voelt wel fijn om weer een beetje in Linuxland rond te spelen.
Fantastisch wat je met relatief oudere hardware nog kunt doen! En dan te bedenken dat Microsoft vanaf oktober volgend jaar geen ondersteund (Home) OS meer heeft voor dat soort systemen... Gisteren nog een laptop met een 3e generatie i7, 8GB RAM en Windows 10 erop in m'n handen gehad. Ik vond hem echt snel! Het liefst had ik er Linux op gezet, maar dat zal ik m'n schoonmoeder nu nog niet aandoen. Maar ja, na oktober volgend jaar zal ze wel moeten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Ah ja, mijn 11 jaar oude Asus N56VM die ik gewoon als dagelijks gebruiksvoorwerp nog in gebruik had draaide al die tijd Windows, zelfs de upgrade naar Windows-10 werkt prima. Maar, Windows-11 gaat het zonder trucs niet worden, dus besloot ik ook om maar op Debian over te stappen. Nog wel als dual-boot, maar Debian is wel de default.

En op zich... gaat dat prima. Kleine irritaties van dingen die net anders werken. Paint.net die niet voor Linux beschikbaar is. Libreoffice Calc die we voor het kasboek-excelsheet gebruiken die duidelijk irritant werkt. Maar vooralsnog is het OK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
vanaalten schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:39:
[...]

En op zich... gaat dat prima. Kleine irritaties van dingen die net anders werken. Paint.net die niet voor Linux beschikbaar is. Libreoffice Calc die we voor het kasboek-excelsheet gebruiken die duidelijk irritant werkt. Maar vooralsnog is het OK.
Daarvoor gebruik ik nu Pinta; doet eigenlijk alles wat ik ooit met paint.net deed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:04:
[...]

joh :+ niet dat hier gescreened wordt, en dan nog; heb 100 % valide oorzaak/gevolg.

Uit zo'n 'persoonlijk ontwikkel gesprek' kwamen wat pijn punten naboven (oa. een stuk stoftware uit 1995 - oprecht nog nooit met zo'n stuk bagger gewerkt als dit).

Prima; werkgever wil niet innoveren, en houdt krampachtig vast aan dit stuk ongeluk.

Na 20jr ict denk ik wel te weten wat wel/niet werkt; en deze toepassing, en daarmee ook mijn functie/rol werkt niet (Voor mij).

Dus ... even goede vrienden, ik wens andere rol/functie, werkgever denkt niet dat nodig is. Nou prima, dan scheiden onze wegen.

Maar wat werkgever nu 'eist' is dat ik uitdiensttreden voor bepaalde datum zelfstandig aanvraag - valt iets van te zeggen. Mijn verzoek/vraag is om dit via een vaststellingsovereenkomst te doen; want in wezen is dat ook de realiteit, we hebben een verstoorde abeidssituatie waardoor beide partijen niet lekker door een deur kunnen.

Hiermee behoud ik eventueel recht op een uitkering mocht dit nodig zijn. Echter wil werkgever dat ik per direct mijn contract opzeg, en daardoor 1 maart werkloos ben. zonder recht op uitkering.

Dit ervaar is als onplezierig, en enigsinds verrast over dit standpunt. Immer hebben we prima samen gewerkt, beide partijen flexibel en 'staat klaar waar nodig'.

Maar nu is het ineens een vechtscheiding geworden. Leidinggevende die niet meer wil praten - verlof aanvragen worden niet behandeld (niet goedgekeurd, noch afgewezen; gewoon niets mee gedaan).

Ik heb nog ruim een maand aan dagen staan + 'onofficele overuren'. Laatste restje werkplezier is compleet weg. Samenwerking is er niet meer. Een fatsoenlijke dialoog is niet meer mogelijk. Ik ervaar dit niet als een gezonde werksituatie.
Ik snap het niet helemaal, je geeft aan een nieuwe baan te hebben in een ander bericht. In dat geval kan je gewoon je ontslag indienen en je laatste maand uitzitten en daarin al je vakantiedagen opnemen. Aangezien je een nieuwe baan hebt behoudt je recht op WW voor elk gewerkt jaar (onafhankelijk van de werkgever). Een werkgever moet aantonen waarom je je vakantiedagen niet zou kunnen opnemen om deze niet te laten opnemen. Een snelle google leert dat een vakantieaanvraag binnen 2 weken moet worden beoordeeld en dat deze daarna als goedgekeurd kan worden gezien. Als je bij de nieuwe baan ontslagen wordt heb je gewoon recht op uitkeringen.

Als je je ziekmeldt en ze een bedrijfsarts langssturen die vaststelt dat je niet ziek bent kan je denk ik ontslagen worden op staande voet, dan heb je nergens meer recht op. Bij een werkgever die je niet vertrouwd zou ik dat niet doen tenzij je in een situatie zit waarin je mogelijk wordt ontslagen en burnout klachten hebt. Dus niet als je zelf van de baan af wil.

Verder kunnen ze van je verwachten dat je je nog inzet in de laatste periode die je er werkt maar bij een aflopende baan is die inzet logischerwijs minimaal. Uiteindelijk is het enige middel dat ze hebben je laatste loon maar er is geen rechter die vriendelijk zal zijn richting een werkgever die een werknemer het leven bij vertrek zuur maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:51
Jolijter schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:53:
[...]

Het liefst had ik er Linux op gezet, maar dat zal ik m'n schoonmoeder nu nog niet aandoen. Maar ja, na oktober volgend jaar zal ze wel moeten denk ik.
Met deze argumentatie zag ze het zowaar wel zitten om dat nu te gaan proberen. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ik denk dat ik voor m'n eigen sanity ga voor Fedora Kinoite. Dat heeft wat weg van Windows en daar kan ze weinig stuk aan maken denk ik. Ze gebruikt alleen Chrome (heeft haar bladwijzers en dergelijk daarin staan) en dat kan ook wel op Linux. Alleen opstarten en afsluiten is dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb 't bij m'n vader ook al aangegeven. Grootste probleem is dat hij een paar programma's gebruikt die echt alleen voor Windows zijn en hoewel Wine een mogelijke optie is, is dat denk niet geheel de oplossing. Dus dat zal dan wel een nieuwe pc worden. Die van hem nu is ook al aardig oud, dus an sich mag 't wel, maar technisch gezien is er nog niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik voelde me nostalgisch dus heb maar eens het stof van mijn 10 jaar oude Dell Latitude E5430 geveegd en er Debian 12 Xfce op geïnstalleerd.
Dat is een prima laptop die 1 generatie nieuwer is dan de Thinkpad T520 waar ik dit op typ :
The Latitude E5430 comes with an Intel Core i7-3540M processor with Intel HD 4000 Graphics, 4GB of memory, and a 320GB 7,200rpm SATA hard drive.
En volgens de foto's ervan heb je ook nog eens fatsoenlijke pijltjestoetsen met Back/Forward knoppen ernaast i.p.v. die nieuwerwetse onbruikbare dingen !! :*)
Alles loopt trouwens wel lekker soepel en snel ondanks de respectabele leeftijd van de hardware. (Uiteraard zit er 8GB RAM in ipv de originele 2GB en een 250GB SSD ipv de originele spinning rust, dat helpt ook wel haha.).

Maar voelt wel fijn om weer een beetje in Linuxland rond te spelen.
d:)b
Jolijter schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:53:
Fantastisch wat je met relatief oudere hardware nog kunt doen!
De grap is dat alles sinds de Sandy Bridge generatie eigenlijk niet meer oud te noemen is tenzij je zware dingen ermee gaat doen waarbij alle snelheid welkom is :)
En dan te bedenken dat Microsoft vanaf oktober volgend jaar geen ondersteund (Home) OS meer heeft voor dat soort systemen...
Niemand die je tegenhoudt om Windows 7 te blijven gebruiken als je daar zin in hebt ;)

* nero355 kijkt naar zijn 11 jaar oude HEDT systeem met Windows 7 Pro :+
Gisteren nog een laptop met een 3e generatie i7, 8GB RAM en Windows 10 erop in m'n handen gehad. Ik vond hem echt snel!
Dat komt omdat het ook een snel systeem IS !!! :P
Het liefst had ik er Linux op gezet, maar dat zal ik m'n schoonmoeder nu nog niet aandoen.
Maar ja, na oktober volgend jaar zal ze wel moeten denk ik.
Gewoon doen! Mooi experiment !! >:) :Y) :+
vanaalten schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:39:
Paint.net die niet voor Linux beschikbaar is.
Gewoon G.I.M.P. of Krita gebruiken zou ik zeggen! :)

Maar dit ziet er ook wel geinig uit :
Merethil schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:36:
Daarvoor gebruik ik nu Pinta; doet eigenlijk alles wat ik ooit met paint.net deed.
NICE!!! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

nero355 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:51:
[...]

Dat is een prima laptop die 1 generatie nieuwer is dan de Thinkpad T520 waar ik dit op typ :

[...]

En volgens de foto's ervan heb je ook nog eens fatsoenlijke pijltjestoetsen met Back/Forward knoppen ernaast i.p.v. die nieuwerwetse onbruikbare dingen !! :*)
i7? Nee joh. i5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5uzj3CPX2n6cBCqcmcxY6tVNBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bFMtoFbRJ04S3PNeF05Ye5Z9.png?f=user_large

(Let niet op de disk info... Hij telt mijn "NAS" erbij op. "NAS" tussen aanhalingstekens want het is gewoon een Raspberry Pi met een 6TB USB HDD eraan.)

Maar inderdaad wel fatsoenlijke pijltjesknoppen:

code:
1
2
3
  [PgUp] [ Up ] [PgDn]

[ <- ] [Down] [ -> ]

Uptime is maar 6 minuten omdat ik zojuist zelf maar een en_NL locale in elkaar heb geflanst gebaseerd op de meegeleverde en_DK. Ik wil de interface namelijk wel graag in het Engels, maar niehiet met irritante Amerikaanse datum, tijd en andere units. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mx. Alba schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:36:
Uptime is maar 6 minuten omdat ik zojuist zelf maar een en_NL locale in elkaar heb geflanst gebaseerd op de meegeleverde en_DK. Ik wil de interface namelijk wel graag in het Engels, maar niehiet met irritante Amerikaanse datum, tijd en andere units. :D
Daarvoor heb ik m'n systeem op en_IE gezet, Ierland. Heb je ook Euro als valuta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:39:
Daarvoor heb ik m'n systeem op en_IE gezet, Ierland. Heb je ook Euro als valuta.
Dat is wel een leuke hack! :*)

En omdat je de tijd/locatie regelt via tzdata heb je daar geen last van als het goed is, toch ??
Laat ik het anders zeggen : Intel 3000 Serie i.p.v. Intel 2000 Serie CPU/APU generatie :)

[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 03-02-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Dat is wel een leuke hack! :*)

En omdat je de tijd/locatie regelt via tzdata heb je daar geen last van als het goed is, toch ??
Heb jij altijd gezeik dat je tijdzone op PST staat wanneer je en_US selecteert als locale? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:22:
Heb jij altijd gezeik dat je tijdzone op PST staat wanneer je en_US selecteert als locale? ;)
Het is zo lang geleden dat ik ermee heb geklooid dat ik niet meer weet wat er by default mee gebeurt... :$ O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik gebruik en_NL, ... weet niet meer hoe ik die had gedefinieerd, zal ik wel ergens een aantekening van gemaakt moeten hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Nee hoor ik ben geen data hoarder!
dehakkelaar@nas:~$ df -h /volume*
Filesystem              Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/mapper/cachedev_0   35T   12T   24T  34% /volume1
/dev/mapper/cachedev_1   37T   29T  7.6T  80% /volume2

Duurt bijna 3 dagen om een backup terug te zetten.
Backup source is ext4 JBOD volume2.
Destination is btrfs RAID6 volume1.

EDIT:
dehakkelaar@nas:~$ sudo parted -l 2> /dev/null | grep 'Disk.*sd'
Disk /dev/sda: 20.0TB
Disk /dev/sdb: 20.0TB
Disk /dev/sdc: 20.0TB
Disk /dev/sdd: 20.0TB
Disk /dev/sdk: 120GB
Disk /dev/sdl: 120GB
Disk /dev/sdma: 4001GB
Disk /dev/sdmb: 4001GB
Disk /dev/sdmc: 4001GB
Disk /dev/sdna: 4001GB
Disk /dev/sdnb: 4001GB
Disk /dev/sdnc: 4001GB
Disk /dev/sdoa: 4001GB
Disk /dev/sdob: 4001GB
Disk /dev/sdoc: 4001GB
Disk /dev/sdpa: 4001GB

dehakkelaar@nas:~$ iostat -d | grep 'Linux\|Device\|sd'
Linux 3.10.108 (nas)    02/07/24        _x86_64_        (4 CPU)
Device             tps    kB_read/s    kB_wrtn/s    kB_dscd/s    kB_read    kB_wrtn    kB_dscd
sdb             124.67     34416.27     11363.25         0.00 19542429951 6452339406          0
sdc             124.22     34409.88     11363.75         0.00 19538801379 6452622914          0
sdd             123.74     34403.85     11364.86         0.00 19535373402 6453252602          0
sda             124.97     34436.38     11364.82         0.00 19553846085 6453229910          0
sdk               0.00         0.00         0.00         0.00        861         16          0
sdl               0.00         0.00         0.00         0.00        861         16          0
sdpa              4.47       281.75      1958.75         0.00  159987372 1112228688          0
sdna             13.22      6277.64        39.77         0.00 3564603971   22582228          0
sdnb             16.52      6203.82      1757.36         0.00 3522686502  997874616          0
sdnc             21.93      4707.99      6394.37         0.00 2673313127 3630886916          0
sdoa             22.69      5121.82      6429.21         0.00 2908296308 3650670292          0
sdob             22.89      5227.85      6429.00         0.00 2968506172 3650547596          0
sdoc             22.72      5136.29      6428.08         0.00 2916516988 3650025328          0
sdma             17.50      6741.08        35.00         0.00 3827758266   19872924          0
sdmb             14.12      6390.95       147.21         0.00 3628942704   83591500          0
sdmc             13.98      6325.72        77.19         0.00 3591906119   43829580          0

[ Voor 120% gewijzigd door deHakkelaar op 07-02-2024 21:36 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vergeleken met bepaalde DIY NAS builds hier op GoT in bepaalde Topics stelt het eerlijk gezegd geen bal voor :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
I know.
Er is altijd een grotere vis ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

deHakkelaar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:21:
Nee hoor ik ben geen data hoarder!
dehakkelaar@nas:~$ df -h /volume*
Filesystem              Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/mapper/cachedev_0   35T   12T   24T  34% /volume1
/dev/mapper/cachedev_1   37T   29T  7.6T  80% /volume2

Duurt bijna 3 dagen om een backup terug te zetten.
Backup source is ext4 JBOD volume2.
Destination is btrfs RAID6 volume1.
Wat bewaar jij allemaal, zelfs met mijn porno erbij kom ik nog niet eens aan een kwart _O-

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Rustig rustig!
XXX is heilig.
Ik heb de peesfabrieken zelf mogen aanschouwen in Hongarije in de winter.
Buiten min 15 graden en binnen in een gigantische studiohal een gemoedelijke 25 anders kan je weet wel wie niet presteren :)

EDIT: Ow en laten we niet vergeten dat ik voor een jaartje of 7 de XXX download kampioen was in NL.
Ik downde van Playboy, Hustler en Dorcel voor pay TV playout.
Dus je kunt wel raden waarom ie zo vol is ;)

EDIT2: Ow jouw avatar staat ook hoog.

[ Voor 34% gewijzigd door deHakkelaar op 08-02-2024 01:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Pew backup restore is eindelijk voltooit.
Nu kunnen we de andere lege sletjes gaan vullen met disken voor nog meer "art".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@MrMarcie @deHakkelaar

Hebben jullie alle pr0n niet "in de Cloud" staan dan :?

:$ O-) _O- :') :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Nee ik houd ze liever dicht bij m'n hart ;)
En er is tegenwoordig ook veel 4k.
Sommige art "items" die ik downde waren 600GB per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:34:
Nee ik houd ze liever dicht bij m'n hart ;)
En er is tegenwoordig ook veel 4k.
Sommige art "items" die ik downde waren 600GB per stuk.
LOL! :)

In deze dure hardware tijden is dat wel het laatste waar ik mijn geld aan wil besteden! :P

Hier is het motto "Lekker oude meuk blijven gebruiken totdat het implodeert en daarna zien we wel weer wat we gaan doen!" :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:38:
Hier is het motto "Lekker oude meuk blijven gebruiken totdat het implodeert en daarna zien we wel weer wat we gaan doen!" :Y)
Die NAS is ongeveer 10 jaar oud :*)
Dit is onderhand de derde disk wissel naar 20TB's deze keer.

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 08-02-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Als we het toch schaamteloos over onze zondes hebben, m'n games staan op een iSCSI LUN op die NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:51:
Als we het toch schaamteloos over onze zondes hebben, m'n games staan op een iSCSI LUN op die NAS.
Eerlijk ?!

Ik mis die tijd eigenlijk wel !!! })

Als je ziet wat voor gedrochten games tegenwoordig zijn geworden dan wil je daar eigenlijk geen cent aan besteden !!! :r

- Vol met bugs die veel te vaak nooit worden gefixt -O-
- Heel veel "Freemium" games terwijl ik toch echt zou zweren dat ik op een PC aan het gamen ben en niet een telefoon/tablet :F
- Zowat elke game wil je een soort "Second Life" opdringen i.p.v. dat je een spel opstart om wat lol te hebben voor een uurtje of twee/drie/vier hooguit en de game daarna weer een tijdje kan vergeten i.p.v. zooi die door blijft tellen als je offline bent gegaan 7(8)7

Doe mij maar lekker die crack en offline gamen dan! >:) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

Laten we wel even in de gaten houden dat we geen illegale dingen gaan delen met z'n allen, piraterij is niet het meest interessante onderwerp voor LNX. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Als je hiermee mij bedoeld, ik denk dat er een misverstandje is.
Ik was jaren verantwoordelijk voor de content delivery voor Playboy, Hustler en Dorcel voor m'n werk.
Plus voor zo'n 50+ andere niet XXX gerelateerde kanalen mbv zo'n 30+ Linux agents versprijd over de aardkloot.
Ik grapte alleen maar en heb mij daar nog nooit met illegale zaken bezig gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Neemt niet weg dat het hier niet de HK is en dit soort praat niet echt geschikt is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
"HK" ?

EDIT: Ow om welke praat precies?
Over adult content of het illegaal downen ervan?

EDIT2: Dan houd ik daar rekening mee in de toekomst ;)

[ Voor 110% gewijzigd door deHakkelaar op 09-02-2024 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:56:
[mbr]
Laten we wel even in de gaten houden dat we geen illegale dingen gaan delen met z'n allen, piraterij is niet het meest interessante onderwerp voor LNX. :)
[/]
Hero of Time schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:35:
Neemt niet weg dat het hier niet de HK is en dit soort praat niet echt geschikt is hier.
We zijn net niet gek genoeg om hier Torrent en NZB bestanden uit te wisselen als het goed is ;) O+

#OverReactingMuch...
GoT Huiskamer waar je apart toegang voor moet aanvragen : Tweakers huiskamer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:50:
GoT Huiskamer waar je apart toegang voor moet aanvragen : Tweakers huiskamer ;)
Tuurlijk :D
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Cyphax schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:56:
[mbr]
... piraterij is niet het meest interessante onderwerp voor LNX. :)
[/]
Content delivery, ingest, scheduling, playout en broadcast via Linux systemen kan best interessant zijn hoor!
Zeker als het gaat om zoiets dubieus als art ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:38:
"HK" ?

EDIT: Ow om welke praat precies?
Over adult content of het illegaal downen ervan?

EDIT2: Dan houd ik daar rekening mee in de toekomst ;)
Illegal downen is sowieso verboden om te bespreken op het forum. Het andere past hier niet, ondanks dat het een 'kroeg' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:09:
... Het andere past hier niet, ondanks dat het een 'kroeg' is.
Duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:15
Afgelopen week heb ik Fedora 39 Workstation op mijn stofhappende Macbook Air 2017 geïnstalleerd en ik ben zwaar onder de indruk hoe dit systeempje draait. Met de laatst ondersteunende MacOS versie liep het systeem verre van soepel en belandde daardoor in de kast maar dat is dus nu veranderd. Vrijwel alle onderliggende hardware heb ik aan de praat gekregen behalve de webcam maar die gebruik ik toch niet. Zelfs de batterijduur valt me erg mee, geen MacOS cijfers maar meer dan 5 uur haal ik er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35
Heb 2 theorieen over waarom er amper betaalde software is voor Linux, zoals bijv de Adobe-lijn.

1 Voor Linux ontwikkelen, is een kleine markt waarvoor je bovendien voor wel duizend versies apart moet schrijven.

2 Linux gebruikers zijn zo gewend aan alles gratis te krijgen, die gaan echt niet snel over tot portemonnee trekken, en de prive-bedrijven weten dat ook.

Vraag me af welke van deze 2 nou de ware reden is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjah op 30-03-2024 03:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat van die 1000 versies klopt niet, en het is ook niet zo dat Linux- gebruikers hun portemonnee niet trekken. Als je het handig aanpakt hoeft een Linux versie erbij ook niet veel moeite te kosten.

ik denk dat een kleine markt de bepalende factor is, desondanks loont het voor bijvoorbeeld SoftMaker om hun kantoorsoftware voor Linux beschikbaar te hebben (dus mensen betalen ook voor dat soort software, terwijl LibreOffice natuurlijk een bekende gratis concurrent is). In bepaalde technische of wetenschappelijke gebieden bestaat relatief veel commerciële Linux-software (of loont het kennelijk om een Linux-versie parallel te onderhouden). (Bijvoorbeeld MATLAB, Stata, SAS, Maple, Mathematica, Houdini…)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Het probleem van vele Linuxversies (ik denk dat dat een reeel probleem is geweest) is nu denk ik wel tegen te gaan met Flatpaks en Snaps. Een kleine markt lijkt me ook de meestbepalende factor, hoewel die markt met de komst van die Flatsnaps wel redelijk "vlak" is geworden (je hoeft niet meer zo bang te zijn dat je software het niet doet op Fedora terwijl het wel werkte op Debian oid) en ogenschijnlijk over de afgelopen jaren wel behoorlijk is gegroeid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is er eigenlijk al een topic over de ramp die Wayland heet? Het lijkt me een interessante discussie, omdat onderhand wel overduidelijk is dat Wayland gewoon niet gaat voldoen, maar er natuurlijk wel iets moet komen dat X11 effectief gaat kunnen vervangen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Sjah schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 03:54:
Heb 2 theorieen over waarom er amper betaalde software is voor Linux, zoals bijv de Adobe-lijn.

1 Voor Linux ontwikkelen, is een kleine markt waarvoor je bovendien voor wel duizend versies apart moet schrijven.

2 Linux gebruikers zijn zo gewend aan alles gratis te krijgen, die gaan echt niet snel over tot portemonnee trekken, en de prive-bedrijven weten dat ook.

Vraag me af welke van deze 2 nou de ware reden is.
Ik denk dat nummer 2 niet per se waar is. Vooral in commerciële omgevingen zal dit gewoon een kosten-baten afweging zijn. Maar wat ik wel denk is dat linux gebruikers kritischer zullen zijn in deze afweging.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ocf81 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:00:
Is er eigenlijk al een topic over de ramp die Wayland heet? Het lijkt me een interessante discussie, omdat onderhand wel overduidelijk is dat Wayland gewoon niet gaat voldoen, maar er natuurlijk wel iets moet komen dat X11 effectief gaat kunnen vervangen.
Nee, en die gaat er ook niet komen. Als we voor elke 'ramp' een topic zouden maken, zou er elk jaar wel eentje zijn vol met onderbuik gevoelens en ondoordachte en ongefundeerde posts.

Men vond PulseAudio ook een ramp, zie wat het uiteindelijk is geworden. Distro's schakelen nu langzaamaan over naar Pipewire.

Er zou ook een lang topic zijn vol met mensen die blijven herhalen hoe waardeloos Systemd is, toch is het breeduit geaccepteerd en geïmplementeerd.

Wayland heeft tijd nodig om uit te kristalliseren. Je komt nu met een ongefundeerde oneliner dat iets een ramp is. Als je het zo veel beter weet, schrijf zelf dan een opvolger voor X11. Kan je het niet, dan blijf je toch lekker op je geweldige en perfecte X11 zitten? Distro's geven het nog steeds als optie bij het inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Nee, en die gaat er ook niet komen. Als we voor elke 'ramp' een topic zouden maken, zou er elk jaar wel eentje zijn vol met onderbuik gevoelens en ondoordachte en ongefundeerde posts.

Men vond PulseAudio ook een ramp, zie wat het uiteindelijk is geworden. Distro's schakelen nu langzaamaan over naar Pipewire.

Er zou ook een lang topic zijn vol met mensen die blijven herhalen hoe waardeloos Systemd is, toch is het breeduit geaccepteerd en geïmplementeerd.

Wayland heeft tijd nodig om uit te kristalliseren. Je komt nu met een ongefundeerde oneliner dat iets een ramp is. Als je het zo veel beter weet, schrijf zelf dan een opvolger voor X11. Kan je het niet, dan blijf je toch lekker op je geweldige en perfecte X11 zitten? Distro's geven het nog steeds als optie bij het inloggen.
Ik hoop toch niet dat ik gedwongen wordt om systemd een geweldig systeem te vinden? Dat iets breed geaccepteerd wordt betekent niet dat het daarom goed is. Hooguit betekent het dat één belangrijke groep stakeholders er belang bij heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hoe erg is de xz exploit?

Ik draai Fedora Silverblue met de 40-beta, zo te zien heb ik net een update gekregen die iets doet met deze packages. In de Toolbox draaide ik wel de xz versie die dus de backdoor bevatten.

Vind het erg vervelend, want we weten nu dus dat er een exploit inzit, maar eigenlijk kun je het beste die hele repo nuken en beginnen vanaf 0.

Nu gaan er veel naar zstd, maar ben benieuwd of er nog meer projecten zijn die een exploit kunnen bevatten.

Vervelende vind ik de hele discussies over China vs USA, dat interesseert mij niet zo veel. Het is meer hoe dit überhaupt in een repo terecht kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 19:11
Wat is er nou mis met de onvolprezen systemd bijna monoliet ?

Als distro sshd linken met systemd om gebruikt te kunnen maken van de systemd-notify, om vervolgens een liblzma exploit er gratis bij te krijgen terwijl dat deel van systemd en sshd zelf geen gebruik maken van liblzma functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

synoniem schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Ik hoop toch niet dat ik gedwongen wordt om systemd een geweldig systeem te vinden? Dat iets breed geaccepteerd wordt betekent niet dat het daarom goed is. Hooguit betekent het dat één belangrijke groep stakeholders er belang bij heeft.
Dat hoef je ook niet. Net zo min dat je het geweldig moet vinden dat straks geen benzine/diesel auto's er meer zijn en je een elektrische moet hebben.

Er is een verschil tussen iets accepteren, geweldig vinden en onnodig blijven herhalen dat iets naar jouw mening kut en klote is. En dat laatste zou zo'n topic zijn over wat voor 'ramp' Wayland is.

Ik gebruik het nu op m'n pc thuis omdat ik m'n twee schermen met aparte schaal wil hebben. Er zijn wat bugs mbt m'n cursor maar dat is het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Wat voldoet dan niet?

Ik draai al jaren Wayland meer dan prima, al heb ik gelukkig geen NVIDIA GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelfde hier, heel tevreden over Wayland, Gnome op Intel en AMD GPUs.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Over xz, het script om te checken of sshd kwetsbaar is:
Wait, what? Under some circumstances (which ones?) and with some versions of ldd (which ones again?1), ldd may execute the given binary to determine the libraries it uses. Which means that running ldd on an untrusted binary could compromise your system. The manual page goes on to say that you should never run ldd against untrusted binaries.
https://jmmv.dev/2023/07/ldd-untrusted-binaries.html
https://gist.github.com/t...5a074ebc3dce9ee78baad9e27

Dan vraag ik me af of het script wel veilig te draaien is, ook al draait het niet direct op lzma of systemd maar op sshd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Soldaatje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:51:
Over xz, het script om te checken of sshd kwetsbaar is:

[...]

https://jmmv.dev/2023/07/ldd-untrusted-binaries.html
https://gist.github.com/t...5a074ebc3dce9ee78baad9e27

Dan vraag ik me af of het script wel veilig te draaien is, ook al draait het niet direct op lzma of systemd maar op sshd?
Het veiligste is gewoon met de package manager die jouw distro gebruikt even kijken welke versie geïnstalleerd is.

Supply chain attacks als deze zijn wel listig. Deze is toevallig ontdekt door een Microsoft medewerker (de ironie) die zijn Linux server met PostgreSQL aan het benchmarken was. SSH was verdacht traag en gebruikte veel CPU.

Maar hoe je een ecosysteem dat aan elkaar hangt van vrijwilligers veilig kunt houden? De originele xz maintainer gaf bijvoorbeeld toe een burnout te hebben voordat hij de boel overdroeg aan Jia Tan.

Met Debian Stable heb ik geluk gehad lijkt het. Geen bleeding edge stuff op mijn servers.

Wel is er enige kritiek op de feature creep van systemd, want dat lijkt de enige reden te zijn waarom sshd überhaupt iets met xz deed. In de basis wil je immers een kaal systeem met een zo klein mogelijke attack surface.

Dat dit uitgerekend sshd raakt pfff. Het friggin' enige dat toegang geeft tot de meeste Linux servers. Andere diensten draaien toch vaak in een container en / of met beperkte rechten.

PS
Van de Arch community:

openssh does not directly use liblzma. However debian and several other distributions patch openssh to support systemd notification, and libsystemd does depend on lzma.

Arch does not directly link openssh to liblzma, and thus this attack vector is not possible.

[ Voor 21% gewijzigd door Lethalis op 30-03-2024 22:39 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:32
[...]

Maar daar zit nu het probleem. Als Wayland nu echt zo goed is om meteen over te stappen, maar dat is het niet. Ik zit nu met KDE op X11, omdat Wayland gewoon niet werkt. Ik game veel en Wayland is hier gewoon bagger in. Artifacts all over the place en een te lage FPS. Met X11 loopt alles als een zonnetje. En dit is op mijn systemen niet ongefundeerd, maar zelfs een feit. En dan hoef ik de fora's niet eens te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:42
Mark de Vaal schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:55:
[...]

Maar daar zit nu het probleem. Als Wayland nu echt zo goed is om meteen over te stappen, maar dat is het niet. Ik zit nu met KDE op X11, omdat Wayland gewoon niet werkt. Ik game veel en Wayland is hier gewoon bagger in. Artifacts all over the place en een te lage FPS. Met X11 loopt alles als een zonnetje. En dit is op mijn systemen niet ongefundeerd, maar zelfs een feit. En dan hoef ik de fora's niet eens te lezen.
Hangt nogal van je videokaart af. Nvidia en Wayland is geen gelukkig huwelijk. Intel en AMD met Wayland werkt een stuk beter. Nvidia maakt wel vordering, maar tot voor kort waren ze heel eigenwijs.
Komt bij dat veel games nog via Xwayland werken, wat niet heel bevorderlijk is voor de prestaties ervan.

Maargoed, X11 werd ruim 15 jaar geleden door de ontwikkelaars al omschreven als "trainwreck". Toen begon de implementatie van Wayland en ondertussen heeft Canonical het nog geprobeerd met MIR.

X11 is gewoon een samenraapsel van allerlei extensies die om een onveilig framework uit de jaren 80 is gebouwd. In de jaren 80 deed men hele andere dingen dan nu. Ik heb de hele opkomst van composite, XGLX en daarna AIGLX meegemaakt, het is hack op hack op hack. En instabiel dat het was door de jaren heen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Je kan ook andere hardware kopen en alle problemen verdwijnen. Als je de fora namelijk wel leest, weet je ook dat je weg moet blijven van Nvidia hardware.

Overigens verandert de situatie snel de afgelopen tijd, dus geen idee wanneer je voor het laatst Wayland geprobeerd hebt? Nvidia heeft namelijk nieuwe drivers gemaakt voor Linux met betere Wayland support. Ze ondersteunen vanaf versie 495 namelijk ook GBM ipv alleen EGLStreams.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 19:11
Lethalis schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:20:
Wel is er enige kritiek op de feature creep van systemd, want dat lijkt de enige reden te zijn waarom sshd überhaupt iets met xz deed. In de basis wil je immers een kaal systeem met een zo klein mogelijke attack surface.
Die kritiek was er al vrij snel op systemd. Helaas lijkt er weinig mee gedaan te zijn.
Hoop dat men zich bij Debian nog eens achter de oren krabt na de uiteindelijk toch vrij enthousiaste systemd-ificatie nadat de voorstanders er van de GR "gewonnen" hadden.
Dat dit uitgerekend sshd raakt pfff. Het friggin' enige dat toegang geeft tot de meeste Linux servers. Andere diensten draaien toch vaak in een container en / of met beperkte rechten.
Dat zal inderdaad ook in de letterlijke zin uitgerekend zijn en geen toeval :)
Zo ongeveer wel de heilige graal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:32
Lethalis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:46:
[...]

Je kan ook andere hardware kopen en alle problemen verdwijnen. Als je de fora namelijk wel leest, weet je ook dat je weg moet blijven van Nvidia hardware.
Dit is een aanname die beter niet had kunnen doen.
Ik heb een volledig AMD systeem. CPU 5800x3d met een 7900XT. Ook deze draait op X11, omdat spellen hierop beter draaien. Op X11 heb ik 20FPS meer.

Ook heb ik een laptop met een Nvidia 2060 en deze draait ook prima op X11 met prime offload in hybrid. Dus het is niet mijn hardware die problemen geeft.

Dus ik zal moeten wachten totdat alle spelen native op Wayland draaien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:44
Vandaag in OpenSUSE Tumbleweed even gecheckt op updates t.o.v. gisterochtend. Waren 2754 packages die geupdate konden worden.

Zou dit een gevolg zijn van het xz issue? Voor mijn gevoel werd zowat mijn hele OS opnieuw geïnstalleerd. :?

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
pporrio schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:14:
Vandaag in OpenSUSE Tumbleweed even gecheckt op updates t.o.v. gisterochtend. Waren 2754 packages die geupdate konden worden.

Zou dit een gevolg zijn van het xz issue? Voor mijn gevoel werd zowat mijn hele OS opnieuw geïnstalleerd. :?
Ik weet dat niet, maar hier staat wel dat er wordt aanbevolen het OS opnieuw te installeren voor de zekerheid: https://news.opensuse.org/2024/03/29/xz-backdoor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Soldaatje schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Ik weet dat niet, maar hier staat wel dat er wordt aanbevolen het OS opnieuw te installeren voor de zekerheid: https://news.opensuse.org/2024/03/29/xz-backdoor/
For our openSUSE Tumbleweed users where SSH is exposed to the internet we recommend installing fresh, as it’s unknown if the backdoor has been exploited.
Alleen dus als je SSH echt aan het internet/WAN hangt, of dat je het gebruikt in Enterprise.

Voor prive kan je opnieuw installeren, alleen dan krijg je alsnog dezelfde basis. Enkel met dus rebuilds, iets dat ze nu ook al pushen.

Mijn advies zou zijn:
- Update je systemen + containers (podman compose build --no-cache / docker compose build --no-cache, etc.)
- Update ook je VMs en toolboxen/distrobox.
- Mocht je systeem/server aan het WAN hebben gehangen (nooit doen overigens, zet er op z'n minst een VPN tussen), verander dan je SSH-keys.

Last, but eigenlijk het meest belangrijke. Check je logs, files en monitor!
Met journalctl kun je dingen spotten (check ook auditd), en ook op basis van CPU-spikes of memory leaks.

Dit geld overigens ook voor buiten deze lek. Probeer ook je netwerk te monitoren voor gekke dingen.
Ik weet dat malware niet tot nauwelijks te spotten is, maar we weten nog te weinig om te zeggen dat een complete reinstall de oplossing is. Er zijn voorlopig nog geen aanwijzingen op verdere misbruik, buiten de SSH (laten we hopen dat het ook zo blijft).

Je kunt zeker een reinstall doen, maar de vraag is of je een week later weer een nieuwe kan doen.
Voorlopig check ik vooral de logs en update ik meerdere keren per dag (als ze er zijn).

*Dit is gebaseerd op mijn ervaring op Fedora 40 Silverblue (beta). Ik gok dat ik deze versie ook heb gehad, maar heb het enkel in de toolbox gecheckt, niet erbuiten.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 31-03-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Is er eigenlijk al een topic over de ramp die Wayland heet?

Het lijkt me een interessante discussie, omdat onderhand wel overduidelijk is dat Wayland gewoon niet gaat voldoen
Ik zou het wel interessant vinden, want ik heb dat hele X11 vs. Wayland verhaal eigenlijk totaal gemist en weet ook niet zo goed wat er nou is gebeurd destijds...
maar er natuurlijk wel iets moet komen dat X11 effectief gaat kunnen vervangen.
Is dat zo ?!
Waarom dan precies ?
Jammer dat je het zo stelt, want het klinkt als een heleboel ASSuME op dit moment... -O-
Men vond PulseAudio ook een ramp, zie wat het uiteindelijk is geworden.
Distro's schakelen nu langzaamaan over naar Pipewire.
Heel het audio gebeuren in Linux/*BSD land is IMHO hele lange tijd een puinhoop geweest dus ik vind het niet raar ze het voor een 3de keer(Voor zover ik weet ?!) opnieuw gaan proberen...
Ik vind het maar een gedrocht eerlijk gezegd :
- Of gebruik /etc/init.d/ en de oude /etc/network/interfaces bijvoorbeeld.
- Of gebruik voor dat alles SystemD.

Wat heel veel distro's nu doen is oude en nieuwe dingen door elkaar gebruiken en dat kan gewoon voor hele lelijke problemen zorgen die je liever niet wilt hebben :X :| :/

Iets waar ik echt serieus goed op ga letten als ik één van mijn systemen opnieuw ga installeren de volgende keer !!
Wayland heeft tijd nodig om uit te kristalliseren.
Werd het niet eens een keer tijd na 10+ jaar of zo geloof ik :?
Gelukkig! :+
Net zo min dat je het geweldig moet vinden dat straks geen benzine/diesel auto's er meer zijn en je een elektrische moet hebben.
Dat gaat toch niet gebeuren...

Elektrische auto's zijn ook een soort X11 die straks gewoon hun Wayland opvolger krijgen :P :+
Onnodig blijven herhalen dat iets naar jouw mening kut en klote is.
En dat laatste zou zo'n topic zijn over wat voor 'ramp' Wayland is.
Dat is juist heel goed !!!

Zo blijf je de geschiedenis in stand houden en zorg je ervoor dat de volgende generaties zich ervan bewust zijn van hoe alles is verlopen en welke kant het op gaat !! :Y)

Als we alles in de doofpot gaan stoppen dan krijg je straks weer een toestand die vergelijkbaar is met "Hoe zit het nou met die Piramides in Egypte eigenlijk ?!" en vergeet men steeds meer en meer belangrijke dingen of kennis over bepaalde onderwerpen... ;w
Ik gebruik het nu op m'n pc thuis omdat ik m'n twee schermen met aparte schaal wil hebben.
Er zijn wat bugs mbt m'n cursor maar dat is het ook wel.
Is dat niet bizar ?!

Cursor bugs... Come on... Hoe basic wil je het hebben :?
HollowGamer schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:12:
Ik draai al jaren Wayland meer dan prima, al heb ik gelukkig geen NVIDIA GPU.
Borromini schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:16:
Zelfde hier, heel tevreden over Wayland, Gnome op Intel en AMD GPUs.
Maar wat was voor jullie dan de reden om over te stappen ??
Lethalis schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:20:
Deze is toevallig ontdekt door een Microsoft medewerker (de ironie)
LOL! NICE!!! _O- :+
De originele xz maintainer gaf bijvoorbeeld toe een burnout te hebben
Arme vent... ;(
Tja, je kan natuurlijk ook SSH over een VPN doen :)

Maar ook die kan weer ooit een ernstige bug krijgen...
_JGC_ schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:15:
Hangt nogal van je videokaart af.

Nvidia en Wayland is geen gelukkig huwelijk.
Intel en AMD met Wayland werkt een stuk beter.

Nvidia maakt wel vordering, maar tot voor kort waren ze heel eigenwijs.
Die zijn nu toch met een hele rewrite bezig vanwege allerlei standaarden die ze niet ondersteunden of zoiets :?

Ik heb daar ooit wat over gelezen op het Kodi Forum maar ik kan het me niet allemaal echt goed herinneren...
Komt bij dat veel games nog via Xwayland werken, wat niet heel bevorderlijk is voor de prestaties ervan.
Dat is ook zoiets wat ik op dit moment erg verwarrend vind : Er lijken een hoop dingen nog half/half op beiden gebaseerd te zijn of via iets van emulatie/proxy achtige toestanden te werken geloof ik :?
Maargoed, X11 werd ruim 15 jaar geleden door de ontwikkelaars al omschreven als "trainwreck".
Maar waarom dan :?
Toen begon de implementatie van Wayland en ondertussen heeft Canonical het nog geprobeerd met MIR.
MIR was er inderdaad ook nog... Ook iets wat ik niet helemaal goed heb meegekregen...
X11 is gewoon een samenraapsel van allerlei extensies die om een onveilig framework uit de jaren 80 is gebouwd.
In de jaren 80 deed men hele andere dingen dan nu.

Ik heb de hele opkomst van composite, XGLX en daarna AIGLX meegemaakt, het is hack op hack op hack.
En instabiel dat het was door de jaren heen...
Tja, effe gek gezegd doe je DirectX via een RDP Terminal Server achtige omgeving : Het is al een wonder dat het dan goed werkt ook al is het maar puur lokaal :D
Lethalis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:46:
Je kan ook andere hardware kopen en alle problemen verdwijnen.
Als je de fora namelijk wel leest, weet je ook dat je weg moet blijven van Nvidia hardware.
Voor het mooie heb je dan twee systemen nodig :
- 1 x AMD/Intel GPU - Linux
- 1 x Nvidia GPU - Windows

Duur geintje als het allemaal ook een beetje 3D Powerrr moet hebben...
Overigens verandert de situatie snel de afgelopen tijd, dus geen idee wanneer je voor het laatst Wayland geprobeerd hebt?

Nvidia heeft namelijk nieuwe drivers gemaakt voor Linux met betere Wayland support.
Ze ondersteunen vanaf versie 495 namelijk ook GBM ipv alleen EGLStreams.
GBM is inderdaad iets dat ik me kan herinneren in het eerder genoemde Kodi verhaal, maar er waren nog meer standaarden waar men het over had en er moest echt serieus veel veranderen vanuit Nvidia om geheel compatible met AMD/Intel te blijven...
gekkie schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:51:
Die kritiek was er al vrij snel op systemd. Helaas lijkt er weinig mee gedaan te zijn.
Zoals met alles in de wereld... -O-
Hoop dat men zich bij Debian nog eens achter de oren krabt na de uiteindelijk toch vrij enthousiaste systemd-ificatie nadat de voorstanders er van de GR "gewonnen" hadden.
Voor een stel conservatieve gasten vond ik het ook maar een beetje raar ?!

Ineens was er ook Devuan als alternatief en kreeg die een aardige aanhang... :o
Mark de Vaal schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:39:
Ook heb ik een laptop met een Nvidia 2060 en deze draait ook prima op X11 met prime offload in hybrid.
NICE!!! :)

In het verleden las ik daar alleen maar horrorverhalen over en pas toen System76 met hun Pop!_OS kwam begon dat een beetje werkbaar te worden, want hey... er moesten barebones met Intel iGPU i.c.m. Nvidia MXM GPU verkocht worden! :+
Dus ik zal moeten wachten totdat alle spelen native op Wayland draaien!
Over lang wachten gesproken... _O- :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@nero355 Ging in geval van X11 en trainwreck om het input systeem. Dat is uiteindelijk via xf86-input-evdev en later xf86-input-libinput wel beter geworden (met eerst vooral heel veel regressies), maar al die dingen die je met touchscreens en touchpads kunt doen zoals met 2 of 3 vingers tappen of slepen is X helemaal niet op gebouwd.

Verder is X vooral een systeem om lijnen, cirkels, gradients en vakken te tekenen. Alles wat er nu gebeurt wordt met OpenGL via AIGLX gerenderd op je videokaart. Het hele X systeem ertussen is obsolete. In theorie is Wayland een stuk sneller omdat je rechtstreeks met de kernel driver van doen hebt ipv een X server ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@nero355 De belangrijkste redenen waren voor mij security (portals, o.a. op Flatpaks) en performance winst.

X11 heb ik jaren gedraaid, ook al was Wayland toen al stabiel. De reden was voor mij Plasma, dat gewoon erg buggy was en veel crashte op Wayland.

Sinds ik Gnome draai, werkt alles vrijwel feilloos.
Heb meer last van X11 apps die niet fatsoenlijk werken (zoals dus portals) en zich misdragen in de WM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

_JGC_ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:37:
Ging in geval van X11 en trainwreck om het input systeem. Dat is uiteindelijk via xf86-input-evdev en later xf86-input-libinput wel beter geworden (met eerst vooral heel veel regressies)
Dat is trouwens ook wel een goeie : X.org is toch de opvolger van Xfree86 dus Wayland is (MIR effe niet meegeteld) in feite Poging #3 om het nou eindelijk een keer goed te doen... :/
maar al die dingen die je met touchscreens en touchpads kunt doen zoals met 2 of 3 vingers tappen of slepen is X helemaal niet op gebouwd.
Hmm... touchscreens is wel een goeie inderdaad...

Voor telefoons/tablets kom je daar niet onderuit, maar voor touchpads vind ik het eigenlijk wel prima om zoveel mogelijk gewoon lekker de knoppen te gebruiken :)
Verder is X vooral een systeem om lijnen, cirkels, gradients en vakken te tekenen. Alles wat er nu gebeurt wordt met OpenGL via AIGLX gerenderd op je videokaart. Het hele X systeem ertussen is obsolete.
In theorie is Wayland een stuk sneller omdat je rechtstreeks met de kernel driver van doen hebt ipv een X server ertussen.
X.org opent nu in feite een "kijkraampje" (window) waarin verder OpenGL via AIGLX zijn werk doet, toch ?!

Hoe doet Wayland dat anders ?
HollowGamer schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:39:
De belangrijkste redenen waren voor mij security (portals, o.a. op Flatpaks) en performance winst.

X11 heb ik jaren gedraaid, ook al was Wayland toen al stabiel. De reden was voor mij Plasma, dat gewoon erg buggy was en veel crashte op Wayland.

Sinds ik Gnome draai, werkt alles vrijwel feilloos.
Heb meer last van X11 apps die niet fatsoenlijk werken (zoals dus portals) en zich misdragen in de WM.
Dan wordt het voor mij voorlopig geen Wayland want ik vind KDE Plasma echt veel fijner :)

Ik wil wel op een gegeven moment eens gaan kijken hoe goed/slecht Linux op een tablet draait dus dan wordt het misschien wel GNOME + Wayland gezien de eerdere touchscreen opmerking...

Misschien ook effe kijken hoe ver je kan gaan met Lomiri op een tablet om zodoende een beetje "synchroon te lopen" met mijn Ubuntu Touch telefoon :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@nero355 Xfree86 heeft uiteindelijk zijn licentie minder open gemaakt waarna X.org geforkt is. Vervolgens is het opgeknipt in losse drivers, server, tools en libs en geport naar autotools zodat het ook nog een beetje te onderhouden was.

Ik ben voor Archlinux jarenlang X maintainer geweest, begonnen toen het nog Xfree86 was, enkele jaren geleden gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:23:
[...]

[...]

Dit geld overigens ook voor buiten deze lek. Probeer ook je netwerk te monitoren voor gekke dingen.
Ik weet dat malware niet tot nauwelijks te spotten is, maar we weten nog te weinig om te zeggen dat een complete reinstall de oplossing is. Er zijn voorlopig nog geen aanwijzingen op verdere misbruik, buiten de SSH (laten we hopen dat het ook zo blijft).

Je kunt zeker een reinstall doen, maar de vraag is of je een week later weer een nieuwe kan doen.
Voorlopig check ik vooral de logs en update ik meerdere keren per dag (als ze er zijn).

*Dit is gebaseerd op mijn ervaring op Fedora 40 Silverblue (beta). Ik gok dat ik deze versie ook heb gehad, maar heb het enkel in de toolbox gecheckt, niet erbuiten.
Heel veel is nog onduidelijk maar alarmerend is het wel wanneer je de tech sites nu leest.
Vooral als je ziet hoe dit zich heeft ontwikkeld en met welke impact gericht op .deb en .rpm distro's
En hoe de hacker/hackers met oa. Fedora en Ubuntu volop pogingen deden bij de developers om de nieuwste xz toch vooral snel in de stable te krijgen.

Voor Arch lijkt het geen risico te zijn geweest ondanks de backdoor versies volgens de Arch wiki
Arch does not directly link openssh to liblzma, and thus this attack vector is not possible.

Voor alle Fedora gebruikers is het goed dit topic te volgen voor het allerlaatste nieuws.
Deze is actueler dan Fedora Magazine.

https://discussion.fedora...need-to-respond/110683/42

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Mark de Vaal schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Dit is een aanname die beter niet had kunnen doen.
Ik heb een volledig AMD systeem. CPU 5800x3d met een 7900XT. Ook deze draait op X11, omdat spellen hierop beter draaien. Op X11 heb ik 20FPS meer.
Bijzonder. Ik draai ook KDE en heb een RX 7900 XTX. Heb niet echt gelet op de FPS bij m'n games, want sowieso heeft het bij mij geen enkel nut om >60 fps te hebben. Dus een verschil van 220 vs 200 ga ik niet eens merken op het getalletje bij de counter na. Geen idee wat jij specifiek hebt, maar ik heb dus geen instabiliteit. Nou zijn de games die ik recent heb gespeeld ook niet echt veel te noemen: Powerwash Simulator en Satisfactory.
nero355 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:23:
[...]

Ik zou het wel interessant vinden, want ik heb dat hele X11 vs. Wayland verhaal eigenlijk totaal gemist en weet ook niet zo goed wat er nou is gebeurd destijds...

[...]

Jammer dat je het zo stelt, want het klinkt als een heleboel ASSuME op dit moment... -O-

[...]

Dat is juist heel goed !!!

Zo blijf je de geschiedenis in stand houden en zorg je ervoor dat de volgende generaties zich ervan bewust zijn van hoe alles is verlopen en welke kant het op gaat !! :Y)

Als we alles in de doofpot gaan stoppen dan krijg je straks weer een toestand die vergelijkbaar is met "Hoe zit het nou met die Piramides in Egypte eigenlijk ?!" en vergeet men steeds meer en meer belangrijke dingen of kennis over bepaalde onderwerpen... ;w
Niks in de doofpot of wat dan ook. Maar een topic alleen maar om over een stukje software te zeiken heeft geen bestaansrecht hier. Want er is 0 discussiewaarde. Opsomtopics worden ook al snel gesloten om diezelfde reden. Wil je zeiken om het zeiken, ga dan lekker naar X toe, kan je helemaal los op alles wat een ramp is in jouw ogen.
[...]

Is dat niet bizar ?!

Cursor bugs... Come on... Hoe basic wil je het hebben :?
Zal mogelijk eerder aan m'n cursor thema liggen. De 'bugs' die ik merk is dat de grootte hier en daar afwijkt, titelbalk is bijvoorbeeld groter dan in Firefox zelf. Dit zal hoogstwaarschijnlijk met de afwijkende display scaling te maken hebben.

Overigens is Xorg ook niet perfect, op m'n werklaptop is m'n cursor in Firefox standaard Breeze en op elke andere plek degene die ik heb ingesteld. Dit was eerst niet zo.
[...]

MIR was er inderdaad ook nog... Ook iets wat ik niet helemaal goed heb meegekregen...
Van wat ik heb begrepen was het niet eens een volledige vervanger voor X11/Xorg zoals Wayland dat is. Want effectief werd er nog gewoon keihard Xorg gebruikt op de achtergrond.
nero355 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Dat is trouwens ook wel een goeie : X.org is toch de opvolger van Xfree86 dus Wayland is (MIR effe niet meegeteld) in feite Poging #3 om het nou eindelijk een keer goed te doen... :/
Wayland is van de grond af opnieuw gebouwd. Terwijl X11/Xorg is voortgeborduurd op Xfree86. Er is dus niet echt een tweede poging geweest.
[...]

Dan wordt het voor mij voorlopig geen Wayland want ik vind KDE Plasma echt veel fijner :)
Op het enige puntje wat ik hierboven al heb genoemd mbt m'n cursor is er geen instabiliteit meer met KDE op Wayland. Ik weet wat je bedoelt, want de eerste keer dat ik Wayland probeerde was ik al snel m'n GTK programma's kwijt (Firefox) na een crash van een onderdeel. M'n desktop omgeving kwam wel terug, maar het Xwayland gedeelte niet. De processen draaiden nog, maar niet zichtbaar.

Bij KDE Plasma 6 is trouwens Wayland nu de standaard display omgeving. Ik draai zelf nog Plasma 5, want Plasma 6 is nog niet in m'n repo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Heel veel is nog onduidelijk maar alarmerend is het wel wanneer je de tech sites nu leest.
Vooral als je ziet hoe dit zich heeft ontwikkeld en met welke impact gericht op .deb en .rpm distro's
En hoe de hacker/hackers met oa. Fedora en Ubuntu volop pogingen deden bij de developers om de nieuwste xz toch vooral snel in de stable te krijgen.

Voor Arch lijkt het geen risico te zijn geweest ondanks de backdoor versies volgens de Arch wiki

Voor alle Fedora gebruikers is het goed dit topic te volgen voor het allerlaatste nieuws.
Deze is actueler dan Fedora Magazine.

https://discussion.fedora...need-to-respond/110683/42
Bedankt voor je post! Ik heb alles geüpgraded, maar zal morgen nogmaals voor de zekerheid het nalopen. :)

Fedora Magazine is een beetje het OMGUbuntu van Fedora. Al vind ik OMGU beter.

Genoeg artikelen daar gezien, waar ik toch heel erg over twijfelde. Ook zijn ze vaak veel te karig, zoals je nu inderdaad ziet in het forum.

Mensen die nu roepen voor een reinstall vind ik gevaarlijk. Het probleem is namelijk dat die oudere versies ook bijdrages heeft van hem/haar. En we hebben totaal geen idee wat nu precies geraakt is.

Dus een reinstall kan ook gewoon wederom een backdoor omvatten. Gelukkig is het bij Silverblue ook wat makkelijker (image based), dus hopelijk kan het daarmee worden opgelost.

Het maakt mij wel zorgen. Ik doe toch wel wat prive dingen op mijn PC, waarvan ik hoop dat andere het niet zien. En zo ga ik uit van vrijwel iedere persoon die een computer draait met Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
HollowGamer schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:02:
[...]
Het maakt mij wel zorgen. Ik doe toch wel wat prive dingen op mijn PC, waarvan ik hoop dat andere het niet zien. En zo ga ik uit van vrijwel iedere persoon die een computer draait met Linux.
Ik deel je gevoel van onzekerheid. Ik draai Linux ook vooral vanwege goede beveiliging by design. Zo'n security incident als nu met xz slaat wel een gat in mijn vertrouwen in Linux en vooral: wat is er nog meer gecompromitteerd dat we nog niet weten?

Moeten we straks allemaal over op freebsd of openbsd omdat daar een betere controle op zit?

[ Voor 7% gewijzigd door pporrio op 01-04-2024 00:13 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
pporrio schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:08:
[...]

Ik deel je gevoel van onzekerheid. Ik draai Linux ook vooral vanwege goede beveiliging by design. Zo'n security incident als nu met xz slaat wel een gat in mijn vertrouwen in Linux en vooral: wat is er nog meer gecompromitteerd dat we nog niet weten?

Moeten we straks allemaal over op freebsd of openbsd omdat daar een betere controle op zit?
Het voordeel is dat het merendeel opensource is, dus we kunnen het onderzoeken.

Voor Windows en andere hebben we geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:02:
[...]

Bedankt voor je post! Ik heb alles geüpgraded, maar zal morgen nogmaals voor de zekerheid het nalopen. :)

Fedora Magazine is een beetje het OMGUbuntu van Fedora. Al vind ik OMGU beter.

Genoeg artikelen daar gezien, waar ik toch heel erg over twijfelde. Ook zijn ze vaak veel te karig, zoals je nu inderdaad ziet in het forum.

Mensen die nu roepen voor een reinstall vind ik gevaarlijk. Het probleem is namelijk dat die oudere versies ook bijdrages heeft van hem/haar. En we hebben totaal geen idee wat nu precies geraakt is.

Dus een reinstall kan ook gewoon wederom een backdoor omvatten. Gelukkig is het bij Silverblue ook wat makkelijker (image based), dus hopelijk kan het daarmee worden opgelost.

Tja, dat is een eigen keuze of je je systeem nu nog vertrouwd of niet.

Een reinstall is op zich niet vreemd na een backdoor security breach. Want je weet niet of de backdoor op jouw systeem ook werd gebruikt en wat er ondertussen met je systeem is gebeurd.

Deze backdoor blijkt al ruim een maand effectief te zijn geweest voordat deze ontdekt is.
Ook moet je alles nalopen zoals ook je zelf gecompileerde apps, docker images, backups, logs, etc.

Een reinstall naar een niet geraakte distro zoals stable Fedora 39 Workstation is dan gemakkelijker.

Alleen geen backups van de laatste maand gebruiken en ook je disk wipen. Een nvme format crypthographic erase of sanitize gaat snel.

https://wiki.archlinux.or...rive/Memory_cell_clearing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

pporrio schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:08:
Zo'n security incident als nu met xz slaat wel een gat in mijn vertrouwen in Linux
Er zijn ergere dingen die kunnen gebeuren! ;)
en vooral: wat is er nog meer gecompromitteerd dat we nog niet weten?
Als je bezorgd bent om netwerkverkeer vanaf jouw PC/Laptop naar een of andere vreemde plek dan kan je natuurlijk zoiets gewoon onderzoeken door al het netwerkverkeer te gaan sniffen :Y)
Van FreeBSD zou je sowieso geen spijt krijgen! Prachtig OS !!! 8) :*) O+ d:)b _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 15:17

MartinMeijerink

Computerrorist

nero355 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:41:
Van FreeBSD zou je sowieso geen spijt krijgen! Prachtig OS !!! 8) :*) O+ d:)b _O_
FreeBSD heeft ook mijn aandacht, ik heb het weleens geprobeerd, ook Window Maker werkt daar helemaal prima op, maar ik blijf nog ff bij Linux, zolang er nog goede distro's zonder systemd zijn, zoals Slackware.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
nero355 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:41:

Toevallig dat je het zegt. Gisteren op mijn 2e HP Z2 G4 FreeBSD 14.0 geïnstalleerd. KDE Plasma werkt al. Ben nog aan het stoeien om mijn netwerkprinter werkend te krijgen via ipp. Werkt net iets minder eenvoudig dan in Linux.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

pporrio schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:37:
FreeBSD 14.0 . KDE Plasma .

Ben nog aan het stoeien om mijn netwerkprinter werkend te krijgen via ipp.
Lukt het niet via System Settings -> Printers -> Add Printer :?

Ik kan dan vervolgens op een heleboel manieren een Printer toevoegen en het systeem vindt hem ook nog eens automatisch op mijn netwerk :)

IPP is blijkbaar een kwestie van ipp://10.0.0.140/ipp/printer ?!

Pagina: 1 ... 71 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.