Ik zou het wel interessant vinden, want ik heb dat hele X11 vs. Wayland verhaal eigenlijk totaal gemist en weet ook niet zo goed wat er nou is gebeurd destijds...
maar er natuurlijk wel iets moet komen dat X11 effectief gaat kunnen vervangen.
Is dat zo ?!
Waarom dan precies ?
Jammer dat je het zo stelt, want het klinkt als een heleboel ASSuME op dit moment...

Men vond PulseAudio ook een ramp, zie wat het uiteindelijk is geworden.
Distro's schakelen nu langzaamaan over naar Pipewire.
Heel het audio gebeuren in Linux/*BSD land is IMHO hele lange tijd een puinhoop geweest dus ik vind het niet raar ze het voor een 3de keer
(Voor zover ik weet ?!) opnieuw gaan proberen...
Er zou ook een lang topic zijn vol met mensen die blijven herhalen hoe waardeloos Systemd is, toch is het breeduit geaccepteerd en geïmplementeerd.
Ik vind het maar een gedrocht eerlijk gezegd :
- Of gebruik /etc/init.d/ en de oude /etc/network/interfaces bijvoorbeeld.
- Of gebruik voor dat alles SystemD.
Wat heel veel distro's nu doen is oude en nieuwe dingen door elkaar gebruiken en dat kan gewoon voor hele lelijke problemen zorgen die je liever niet wilt hebben
Iets waar ik echt serieus goed op ga letten als ik één van mijn systemen opnieuw ga installeren de volgende keer !!
Wayland heeft tijd nodig om uit te kristalliseren.
Werd het niet eens een keer tijd na 10+ jaar of zo geloof ik

Gelukkig!

Net zo min dat je het geweldig moet vinden dat straks geen benzine/diesel auto's er meer zijn en je een elektrische moet hebben.
Dat gaat toch niet gebeuren...
Elektrische auto's zijn ook een soort X11 die straks gewoon hun Wayland opvolger krijgen

Onnodig blijven herhalen dat iets naar jouw mening kut en klote is.
En dat laatste zou zo'n topic zijn over wat voor 'ramp' Wayland is.
Dat is juist heel goed !!!
Zo blijf je de geschiedenis in stand houden en zorg je ervoor dat de volgende generaties zich ervan bewust zijn van hoe alles is verlopen en welke kant het op gaat !!
Als we alles in de doofpot gaan stoppen dan krijg je straks weer een toestand die vergelijkbaar is met "Hoe zit het nou met die Piramides in Egypte eigenlijk ?!" en vergeet men steeds meer en meer belangrijke dingen of kennis over bepaalde onderwerpen...

Ik gebruik het nu op m'n pc thuis omdat ik m'n twee schermen met aparte schaal wil hebben.
Er zijn wat bugs mbt m'n cursor maar dat is het ook wel.
Is dat niet bizar ?!
Cursor bugs...
Come on... Hoe basic wil je het hebben

Maar wat was voor jullie dan de reden om over te stappen ??
LOL! NICE!!!

De originele xz maintainer gaf bijvoorbeeld toe een burnout te hebben
Arme vent...

Dat dit uitgerekend sshd raakt pfff. Het friggin' enige dat toegang geeft tot de meeste Linux servers. Andere diensten draaien toch vaak in een container en / of met beperkte rechten.
Tja, je kan natuurlijk ook SSH over een VPN doen
Maar ook die kan weer ooit een ernstige bug krijgen...
_JGC_ schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:15:
Hangt nogal van je videokaart af.
Nvidia en Wayland is geen gelukkig huwelijk.
Intel en AMD met Wayland werkt een stuk beter.
Nvidia maakt wel vordering, maar tot voor kort waren ze heel eigenwijs.
Die zijn nu toch met een hele rewrite bezig vanwege allerlei standaarden die ze niet ondersteunden of zoiets
Ik heb daar ooit wat over gelezen op het Kodi Forum maar ik kan het me niet allemaal echt goed herinneren...
Komt bij dat veel games nog via Xwayland werken, wat niet heel bevorderlijk is voor de prestaties ervan.
Dat is ook zoiets wat ik op dit moment erg verwarrend vind : Er lijken een hoop dingen nog half/half op beiden gebaseerd te zijn of via iets van emulatie/proxy achtige toestanden te werken geloof ik

Maargoed, X11 werd ruim 15 jaar geleden door de ontwikkelaars al omschreven als "trainwreck".
Maar waarom dan

Toen begon de implementatie van Wayland en ondertussen heeft Canonical het nog geprobeerd met MIR.
MIR was er inderdaad ook nog... Ook iets wat ik niet helemaal goed heb meegekregen...
X11 is gewoon een samenraapsel van allerlei extensies die om een onveilig framework uit de jaren 80 is gebouwd.
In de jaren 80 deed men hele andere dingen dan nu.
Ik heb de hele opkomst van composite, XGLX en daarna AIGLX meegemaakt, het is hack op hack op hack.
En instabiel dat het was door de jaren heen...
Tja, effe gek gezegd doe je DirectX via een RDP Terminal Server achtige omgeving : Het is al een wonder dat het dan goed werkt ook al is het maar puur lokaal

Voor het mooie heb je dan twee systemen nodig :
- 1 x AMD/Intel GPU - Linux
- 1 x Nvidia GPU - Windows
Duur geintje als het allemaal ook een beetje 3D Powerrr moet hebben...
Overigens verandert de situatie snel de afgelopen tijd, dus geen idee wanneer je voor het laatst Wayland geprobeerd hebt?
Nvidia heeft namelijk nieuwe drivers gemaakt voor Linux met betere Wayland support.
Ze ondersteunen vanaf versie 495 namelijk ook GBM ipv alleen EGLStreams.
GBM is inderdaad iets dat ik me kan herinneren in het eerder genoemde Kodi verhaal, maar er waren nog meer standaarden waar men het over had en er moest echt serieus veel veranderen vanuit Nvidia om geheel compatible met AMD/Intel te blijven...
Zoals met alles in de wereld...

Hoop dat men zich bij Debian nog eens achter de oren krabt na de uiteindelijk toch vrij enthousiaste systemd-ificatie nadat de voorstanders er van de GR "gewonnen" hadden.
Voor een stel conservatieve gasten vond ik het ook maar een beetje raar ?!
Ineens was er ook Devuan als alternatief en kreeg die een aardige aanhang...

NICE!!!
In het verleden las ik daar alleen maar horrorverhalen over en pas toen System76 met hun Pop!_OS kwam begon dat een beetje werkbaar te worden, want hey... er moesten barebones met Intel iGPU i.c.m. Nvidia MXM GPU verkocht worden!

Dus ik zal moeten wachten totdat alle spelen native op Wayland draaien!
Over lang wachten gesproken...