Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 80 Laatste
Acties:
  • 370.762 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Borromini schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:24:
[...]

Ik heb deze onlangs besteld :P

[Afbeelding]

Maar ook ineens T-shirt gehaald B)
Ik moest even graven naar deze post. Ik heb er destijds hardop om gelachen, heb ook die mok besteld en daar ben ik nu toch wel erg blij mee!

Na vijf jaar eigenlijk volledig op Linux te hebben geleefd, heb ik sinds twee maanden een baan waar net iets meer Windows-systeembeheer bij komt kijken dan me lief is. Ik heb de mok lekker passief-agressief op mijn bureau geparkeerd terwijl ik mijn powershell-cursusje doe :P

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:09

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

True schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:14:
[...]
Wat fijn dat jij je zo verheven voelt om te moeten melden dat jij je nieuws eerder hebt dan anderen die het hier wellicht enkel goedgezind wilden delen omdat het interessante materie is en het raakvlak heeft met dit topic.
help! wat!?
Ik vind het leuk om diverse nerd sites te volgen zoals tomshardware, theregister, phoronix, theverge enzo
en dan valt het gewoon op dat veel nieuwtjes meestal pas twee dagen later op de voorpagina van tweakers verschijnen. Bij hardware.info is het vaak nog later.
Verder niet erg of zo, maar meer soort van grappig.
Maar daarmee voel ik met niet verheven ofzo. Kijk wel uit, weet veel te weinig van Linux :X

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

True schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:14:
:?

Wat fijn dat jij je zo verheven voelt om te moeten melden dat jij je nieuws eerder hebt dan anderen die het hier wellicht enkel goedgezind wilden delen omdat het interessante materie is en het raakvlak heeft met dit topic.
Hij heeft wel een punt ook al is het niet helemaal van toepassing in dit geval :)

* nero355 wil het liefst het Tweakers van 15 jaar geleden of zo weer terug... ;w

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Altijd fijn als je een git blame doet waarom iets gedaan is in het verleden en je eigen naam komt te voorschijn en je geen idee hebt waarom je dat hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TrailBlazer schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:08:
Altijd fijn als je een git blame doet waarom iets gedaan is in het verleden en je eigen naam komt te voorschijn en je geen idee hebt waarom je dat hebt gedaan.
Dat kun je toch gewoon wegmoffelen in een nieuwe commit toch? Althans dat is wat mijn collega altijd doet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Zojuist mijn Ubuntu upgraded naar 23.10 en tot mijn verbazing is het goed gegaan.
Vroeger mislukte de Ubuntu upgrades altijd en nu gaat het al 2x achter elkaar goed :*)

Om dan toch wat te klagen; ik heb ook nog een test systeempje met Manjaro. Met daarin een USB wifi die het met Windows of Ubuntu gewoon doet. Zonder iets te installeren.
Maar onder Manjaro krijg ik dat ding niet in de praat. Ondanks installeren van specifieke driver van AUR repo en downloaden van linux-headers. Dus Manjaro gaat er binnenkort echt weer vanaf :P

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Vishari Beduk klinkt alsof je bij Manjaro wel de kernel module en alles hebt, maar niet de firmware blobs ervoor. Het systeem log zal je dat vertellen wanneer je de stick erin steekt en de kernel de module ervoor wil gaan laden.

Gezien de aard van Manjaro kan je het niet echt de distro aanrekenen. Ubuntu flikkert gewoon alle firmware maar neer want 'gebruiksvriendelijk', maar je hebt ondertussen blobs voor 1001 stukken hardware die je helemaal niet hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:24:
Om dan toch wat te klagen; ik heb ook nog een test systeempje met Manjaro. Met daarin een USB wifi die het met Windows of Ubuntu gewoon doet. Zonder iets te installeren.
Maar onder Manjaro krijg ik dat ding niet in de praat. Ondanks installeren van specifieke driver van AUR repo en downloaden van linux-headers. Dus Manjaro gaat er binnenkort echt weer vanaf :P
Dat is gewoon een terechte straf voor het niet verbinden met je netwerk via een UTP kabel of het installeren van een fatsoenlijke WiFi NIC in je PC/Laptop >:) :P
Hero of Time schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:57:
Ubuntu flikkert gewoon alle firmware maar neer want 'gebruiksvriendelijk', maar je hebt ondertussen blobs voor 1001 stukken hardware die je helemaal niet hebt.
Maar stiekem wel relax op het moment dat je wilt dat die HP 530FLR-SFP+ gewoon werkt! :Y)

Waar ik het weer wel anders zou willen zien is mijn Raspberry Pi die een herinstallatie nodig heeft om nieuwe Kernel Updates te kunnen ontvangen, want /boot die niet meer aan de nieuwste eisen voldoet :/
Er wordt namelijk altijd meuk geïnstalleerd voor Pi modellen die mijn Pi helemaal niet is of het microSDXC kaartje ooit voor zal worden gebruikt !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:15
Vishari Beduk schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:24:
Zojuist mijn Ubuntu upgraded naar 23.10 en tot mijn verbazing is het goed gegaan.
Vroeger mislukte de Ubuntu upgrades altijd en nu gaat het al 2x achter elkaar goed :*)
Ja hier the same....23.04 ging ook al goed. Verder zet 23.10 Edge repo uit, maar dat mag ik wel, altijd weer die grote updates (zeg wekelijks) voor een browser die heel erg secundair is hier (na het primaire Firefox).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik vind het zonde van de grote hoeveelheid kostbare pixels die de gnome top bar in beslag neemt.
En nu blijkt er een speciale extensie te bestaan om die weg te halen https://extensions.gnome.org/extension/545/hide-top-bar/
Hoe verzin je zoiets? Dat moet gewoon een instelling zijn.
Hero of Time schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:57:
Ubuntu flikkert gewoon alle firmware maar neer want 'gebruiksvriendelijk',
Heerlijk, ik sloot een wacom tablet aan op mijn Ubuntu pc en het werkt direct :*)
Alleen moet je geen windows verslepen met de pen want dan gaat gnome raar doen.
nero355 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:37:
Dat is gewoon een terechte straf voor het niet verbinden met je netwerk via een UTP kabel
nu ligt er dus een netwerk kabel midden door de kamer waar ik steeds overheen moet stappen
niet handig }:|

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:19:
Ik vind het zonde van de grote hoeveelheid kostbare pixels die de gnome top bar in beslag neemt.
En nu blijkt er een speciale extensie te bestaan om die weg te halen https://extensions.gnome.org/extension/545/hide-top-bar/
Typisch GNOME eerlijk gezegd, maar bij Apple/Google/Microsoft/Samsung/enz. kunnen ze er ook wel wat van op dat gebied !! :X :| :F
Heerlijk, ik sloot een wacom tablet aan op mijn Ubuntu pc en het werkt direct :*)
Alleen moet je geen windows verslepen met de pen want dan gaat gnome raar doen.
Hmm... een Wacom Tablet... die staat eigenlijk een beetje stilletjes al heel wat jaartjes op mijn wenslijst... Misschien eens wat meer op focussen in 2024 O-)
nu ligt er dus een netwerk kabel midden door de kamer waar ik steeds overheen moet stappen
niet handig }:|
Touwtjespringen!!!111oneoneone d:)b :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

blijft een kwestie van smaak - heb dit soort gekke onlogische zaken te vaak gezien met die gnome3+
vond kde wat beter om naar hand/smaak te zetten. echter vind ik fijn als 'out of the box' prima staat (dus kom steeds weer bij xfce uit, wanneer ik een 'hippe' DE test :+) old habits die hard of zo iets :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 17:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

himlims_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:53:
[...]

blijft een kwestie van smaak - heb dit soort gekke onlogische zaken te vaak gezien met die gnome3+
vond kde wat beter om naar hand/smaak te zetten. echter vind ik fijn als 'out of the box' prima staat (dus kom steeds weer bij xfce uit, wanneer ik een 'hippe' DE test :+) old habits die hard of zo iets :+
Me too, werk met Fedora. Probeer het af en toe eens maar blijf lekker bij mijn XFCE. Vind ik toch het lekkerste werken.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 14:17
Ik ben hier net zo veel pixels kwijt als elk ander DE. Gnome extension compact top bar en ik heb net zoveel pixels vrij (wat ik voor mijn ogen nodig heb) als met een Plasma desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Ubuntu 23.10 heeft een ala Windows nagfeature geintroduceerd....gaat om een reminder die in de taakbalk staat als er een restart moet komen na een update. Bah bah....voor dit soort dingen ben ik weggerend bij Ms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen optie in Software Center? En anders de auto-update functie uitzetten en zelf af en toe uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nee zie ik even niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30

Cyphax

Moderator LNX
Sjah schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:10:
Ubuntu 23.10 heeft een ala Windows nagfeature geintroduceerd....gaat om een reminder die in de taakbalk staat als er een restart moet komen na een update. Bah bah....voor dit soort dingen ben ik weggerend bij Ms.
Fedora ook. Ik heb 1 keer op update & restart geklikt, kon een minuut ofzo wachten voor ik m'n laptop weer kon gebruiken. Dat was gelijk de laatste keer, irritante Windows-XP-praktijken, ik zat me ongelooflijk te ergeren aan dat shitsysteem. Ik moet er niet aan denken dat ie updates en vervolgens een reboot forceert.
dnf update hoeft nooit te rebooten dus dan maar op die manier. Op zich is een reboot na updates niet zo'n ramp maar wel on my terms (en een reboot duurt niet zo lang in de regel).

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 25-11-2023 22:43 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ook Debian geeft die melding standaard als je updates via het software center draait. Maar dat doe ik zelden :+.

Op de desktop nog geen meldingen gezien gelukkig.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 14:17
Cyphax schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:42:
[...]

Fedora ook. Ik heb 1 keer op update & restart geklikt, kon een minuut ofzo wachten voor ik m'n laptop weer kon gebruiken. Dat was gelijk de laatste keer, irritante Windows-XP-praktijken, ik zat me ongelooflijk te ergeren aan dat shitsysteem. Ik moet er niet aan denken dat ie updates en vervolgens een reboot forceert.
dnf update hoeft nooit te rebooten dus dan maar op die manier. Op zich is een reboot na updates niet zo'n ramp maar wel on my terms (en een reboot duurt niet zo lang in de regel).
Borromini schreef op zondag 26 november 2023 @ 05:29:
Ook Debian geeft die melding standaard als je updates bie het software center draait. Maar dat doe ik zelden :+.

Op de desktop nog geen meldingen gezien gelukkig.
Ik neem aan dat jullie Gnome als DE gebruiken/bedoelen? Ik ben dit dus tegen gekomen als ik via Gnome software center update. Dit is bij alle distro's met Gnome DE 40+.
Ik doe dus geen updates via Gnome Software center.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30

Cyphax

Moderator LNX
Mark de Vaal schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:42:
[...]

[...]

Ik neem aan dat jullie Gnome als DE gebruiken/bedoelen? Ik ben dit dus tegen gekomen als ik via Gnome software center update. Dit is bij alle distro's met Gnome DE 40+.
Ik doe dus geen updates via Gnome Software center.
Idd, Gnome. De oplossing is gelukkig simpel maar hopelijk blijft het hierbij en wordt het geen gewoonte. :X

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wilde ook al zeggen dat het de DE is die de melding geeft. KDE zal met Discover vast ook iets vergelijkbaars doen, maar dan wellicht als notificatie 'herstart om de laatste updates toe te kunnen passen', zoals je dat ook met een cli update ziet wanneer dbus wordt bijgewerkt. Die vraagt namelijk altijd om een herstart.

Persoonlijk reboot ik altijd na updates, een enkele keer log ik opnieuw in afhankelijk van welke updates er waren. Maar nou update ik eens per week en zit er vaak wel iets bij dat baat kan hebben bij een reboot. Plus dat ik dat na een clean boot doe, niet ergens halverwege m'n werkzaamheden. Want het is ook irritant als je een update van bijvoorbeeld Firefox hebt en bij het openen van een nieuwe tab de melding krijgt dat je de browser moet herstarten vanwege de update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:45:
Wilde ook al zeggen dat het de DE is die de melding geeft.

KDE zal met Discover vast ook iets vergelijkbaars doen, maar dan wellicht als notificatie 'herstart om de laatste updates toe te kunnen passen', zoals je dat ook met een cli update ziet wanneer dbus wordt bijgewerkt. Die vraagt namelijk altijd om een herstart.
Yep! :)

Maar...

Ik heb ook een paar keer zo'n melding gezien als ik via de Terminal heb zitten APT-en waarbij er een nieuwere Kernel is geïnstalleerd IIRC :o

Maar gelukkig hebben we het over Linux dus je systeem zal niet opeens vreemde dingen gaan doen zonder dat jij daar zin in hebt !! :Y) 8) :*) _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:27:
[...]

Yep! :)

Maar...

Ik heb ook een paar keer zo'n melding gezien als ik via de Terminal heb zitten APT-en waarbij er een nieuwere Kernel is geïnstalleerd IIRC :o
Je bedoelt dat je in je GUI een notificatie zag voor reboot? Dat is dan omdat de grafische package manager/software center/dingus dit ziet. In /var/tmp wordt meen ik een bestand geplaatst wat aangeeft dat een reboot nodig is. In dat bestand staat dan welk package dit vereist iirc.
Maar gelukkig hebben we het over Linux dus je systeem zal niet opeens vreemde dingen gaan doen zonder dat jij daar zin in hebt !! :Y) 8) :*) _O_
Het is hoopvol want open source, maar het zou mij niet verbazen als een DE maker zoals Gnome dit opeens iets minder optioneel maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 13:41

woutur

Klauwtjes uit!

Sa1 logt elke 10 minuten iets... Maar ik weet niet wat. Het schijnt onderdeel te zijn van sysstat. /var/log/sysstat is leeg (er is geen saDD directory). In cron.d staat de entry maar output lijkt standaard naar /dev/null te gaan. Dit is een mooi vrijdagmiddagSherlock klusje :) Normaliter zou het aan mijn r**t roesten maar mijn nieuwe harde schijven maken nogal wat geluid en brommen wat.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
woutur schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:53:
Sa1 logt elke 10 minuten iets... Maar ik weet niet wat. Het schijnt onderdeel te zijn van sysstat.
code:
1
dpkg -L sysstat

EDIT: Man pages:
$ apt-file list sysstat
[..]
sysstat: /usr/share/man/man5/sysstat.5.gz
sysstat: /usr/share/man/man8/sa1.8.gz

[ Voor 22% gewijzigd door deHakkelaar op 08-12-2023 17:13 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:34:
[...]

Die wil ik wel als Screensaver :*)

Hebben ze die toevallig alleen voor klanten of iets ??
https://threatmap.checkpoint.com/

FF hier verder.
Geen idee ... maar wel een leuk idee!
Ik betrapte me er ook op dat ik lange tijd zat te staren.
Hypnotisch ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Die past mooi bij de feestdagen met al die kleurtjes! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op m'n vorige werk kon ik geen 2x 1440p schermen aansturen via 1 USB-C DP-altmode verbinding. Via een docking station wel. In m'n logs zag ik 'no space left on device'. Windows kon het gek genoeg wel.

Eerder deze week met 2x 4k schermen hetzelfde geprobeerd met m'n huidige laptop. Dat werkt wel. *O* Nou helpt het ook wel dat het scherm dat de daisy chain doet DP 1.4 is, ipv 1.2. :P
Maar ik heb op m'n laptop ook TB4 en via het dock waar m'n manager z'n 2x 4k mee aanstuurt krijg ik dat dan weer niet voor elkaar. Ik zie maar 1 van de 2 schermen. Dus niet eens dat de tweede niet mee wil werken, maar gewoon niet aanwezig.

Naja, straks heb ik iig 2x 4k op de zaak, ipv 3x FHD. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Krijg last van m'n nek als het er zoveel zijn en zo groot ;)
Luxe probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door deHakkelaar op 23-12-2023 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Daisy Chaining is geil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 01:09:
Luxe probleem.
Daarom is m'n laptop ook 'maar' 14" en FHD. :P

De 4k schermen zijn 27", de huidige FHD zijn 24". De derde, helemaal rechts, staat de monitoring op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ik zit thuis naar een 42" 4k te staren en voel het in m'n nek.
Op werk had ik 27" FHD met aan beide zijdes een 19" op z'n kant (portrait).
Dan kon ik lekker twee systemen tegelijk monitoren op die 19" panelen (DNS servers, clusters, alles met meer nodes).
En in het midden op de 27" ...kuch... m'n werk doen.

[ Voor 0% gewijzigd door deHakkelaar op 23-12-2023 20:09 . Reden: 19" ipv 17" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thuis heb ik een 32" 4k, de grotere versie van die ik op werk krijg, en hangt nu om redenen aan m'n pc beneden, maar zou boven moeten staan. Daar zit ik echter niet meer, had 'm gekocht namelijk ivm thuiswerken.
Maar als vaste 'monitor' wil ik wel een nieuwe voor m'n pc beneden. De 42" FHD is leuk en aardig, maar denk aan een 65" of zelfs 70" 4k tv. Lekker voor het bank hangen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Er staat ergens een 75" 4k UHD miniLED TV te wachten op mij om mee te nemen.
Maar dat gaat gewoonweg niet omdat ik er nu de ruimte niet voor heb om deze te parkeren :D
EDIT: Ow en ik hoorde dat toen ie daar werdt afgeleverd, dat hij maar net op een paar milimeters in de lift paste ;)

[ Voor 25% gewijzigd door deHakkelaar op 23-12-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:21:
Naja, straks heb ik iig 2x 4k op de zaak, ipv 3x FHD. :9~
Ik begrijp heel die Ultra HD hype niet eerlijk gezegd :
- Ten eerste is het dus geen 4K want dat is 4K2K als resolutie : 4096x2160
- En er is niet één normaal scherm als monitor bruikbaar waarop je al die pixels 1:1 kan gebruiken dus zit je altijd met scaling te rommelen... :F

Dat je het leuk vindt voor films/series en daarom een TV koopt die alles kan verwerken in 3840x2160 = Prima!
Maar op de PC of Laptop heeft het echt geen enkele nut gewoon! 7(8)7

Vooral niet zolang we geen microLED panelen voor een normaal bedrag kunnen kopen, want hoe geweldig ik ook OLED vind het is gewoon geen optie voor PC/Laptop gebruik... :'(
deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 01:09:
Luxe probleem.
Ik heb sinds de introductie van AMD Eyefinity 3 x 1920x1200 voor mijn neus op 24 inch monitoren en als je dat eenmaal hebt gehad dan is al het andere gewoon minderwaardig wat mij betreft :P

Tegenwoordig gebruik ik het dan als Nvidia Surround Gaming omdat AMD hun Eyefinity ergens sinds 2016/2017 voor mij helemaal verpest heeft dus dan maar naar de concurrent overgestapt :)

Het is echt geweldig om te hebben :
- 3 x 1920x1200 Extended Desktop voor Internetten terwijl je op de achtergrond van alles in de gaten houdt/Foto & Video bewerking/Online podukten zoeken en vergelijken/Eigenlijk wel voor alles gewoon handiger! :*)
- 1 x 5760x1200 Nvidia Surround Gaming voor dat extra voordeel links en rechts in een heleboel games! })

100% HEERLIJK !!! 8) <3 _O_ O+ d:)b
Hero of Time schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:17:
Daarom is m'n laptop ook 'maar' 14" en FHD. :P
Dat is zo'n beetje net aan 1:1 te gebruiken zonder scaling :)
De 4k schermen zijn 27"
Dat betekent dus klooien met scaling! :+
deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:21:
Ik zit thuis naar een 42" 4k te staren en voel het in m'n nek.
Als in TV of als in zo'n raar "Curved" onding ??
Op werk had ik 27" FHD met aan beide zijdes een 19" op z'n kant (portrait).
27 inch met 1920x1080 is weer veeeel te groot! :|
Hero of Time schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:48:
Thuis heb ik een 32" 4k, de grotere versie van die ik op werk krijg, en hangt nu om redenen aan m'n pc beneden, maar zou boven moeten staan. Daar zit ik echter niet meer, had 'm gekocht namelijk ivm thuiswerken.
Maar als vaste 'monitor' wil ik wel een nieuwe voor m'n pc beneden. De 42" FHD is leuk en aardig, maar denk aan een 65" of zelfs 70" 4k tv. Lekker voor het bank hangen. :P
Neem gewoon 3 stuks en dan een Custom Resolution aanmaken van 5760x1080 dan heb je tenminste iets echt gaafs !!! :P

Overigens is 5 x 4:3 monitoren van laten we zeggen 1600x1200 of zo stiekem iets wat ik vroeger ook heel graag wilde hebben, maar die mooie tijd is helaas voorbij... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, ben je nou een ouwe lul met leesbril? Want mijn 14" laptop met FHD heb ik helemaal geen schaling nodig. Ook een 13" kan ik prima zonder schaal gebruiken.
Persoonlijk vind ik de standaard dat Windows al bij voorbaat een laptopscherm op 125% of zelfs 150% zet vreselijk. Zelfs bij een 15,6" wordt de boel vergroot wanneer de resolutie FHD is.

Dat de 32" 4k momenteel op 175% staat heeft puur met de afstand te maken, vanaf de bank is het anders turen en slecht te lezen. Maar gewoon op het bureau werkt 100% prima. Dat is ook waar ik eerst mee ga werken. Als het toch net niet blijkt te werken, tja, dan maar 125%.

M'n collega's vinden ook dat de tekst op m'n mobiel wel erg klein is en ze dat (bijna) niet kunnen lezen. Tja, mijn ogen zijn nog prima. Of eigenlijk, m'n rechter oog heeft een kleine afwijking (moet nog eens naar een opticien voor exacte waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:47:
Ben je nou een ouwe lul met leesbril?
Nee, maar iedereen zie ik heel blij doen met hun super hoge resoluties op Laptops en Monitoren terwijl ze dus aan de 125%/150%/200% Scaling zitten elke keer! :') _O- :+
Want mijn 14" laptop met FHD heb ik helemaal geen schaling nodig. Ook een 13" kan ik prima zonder schaal gebruiken.
14 inch of 15,6 inch lukt mij ook wel, maar het is wel een beetje de grens opzoeken zeg maar :)

Iets van 2560x1440 of eigenlijk nog het liefst als het effe zou kunnen 2560x1600 op 27 inch vind ik veel fijner!
Persoonlijk vind ik de standaard dat Windows al bij voorbaat een laptopscherm op 125% of zelfs 150% zet vreselijk. Zelfs bij een 15,6" wordt de boel vergroot wanneer de resolutie FHD is.
Tja, dat rare Gaming OS hé! :') :F :+
Dat de 32" 4k momenteel op 175% staat heeft puur met de afstand te maken, vanaf de bank is het anders turen en slecht te lezen. Maar gewoon op het bureau werkt 100% prima. Dat is ook waar ik eerst mee ga werken. Als het toch net niet blijkt te werken, tja, dan maar 125%.
32 inch aan scherm op "Monitor afstand" is gewoon serieus veel en zou ik niet graag voor me willen hebben...

Volgens sommigen zou je voor 1:1 gebruik van de pixels @ 3840x2160 zelfs nog liever 35 inch willen hebben! :X
M'n collega's vinden ook dat de tekst op m'n mobiel wel erg klein is en ze dat (bijna) niet kunnen lezen. Tja, mijn ogen zijn nog prima.
Bij mij ook en ik word ook vaak genoeg helemaal gestoord van al die koeienletters op verschillende websites terwijl ik achter mijn PC of Laptop zit, maar ik zou nog steeds geen Ultra HD Monitor willen hebben! ;)
Of eigenlijk, m'n rechter oog heeft een kleine afwijking (moet nog eens naar een opticien voor exacte waarde).
Ik vertrouw die gasten niet! :/

IMHO kan je beter om een doorverwijzing naar een specialist vragen en dan naar het ziekenhuis of een kliniek gaan i.p.v. al die winkels in de stad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik heb hier een 4K monitor die bijna net zo groot is als het buro blad waar deze op staat.
Prachtig beeld, ook op 100%.
Probleem is alleen dat dit ding zoveel licht geeft dat ik er slechts korte tijd mee kan werken. :')
Helderheid staat al op minimum en ik heb geen zin om een zonnebril op te zetten.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:04

jurroen

Security en privacy geek

Vishari Beduk schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:04:
Ik heb hier een 4K monitor die bijna net zo groot is als het buro blad waar deze op staat.
Probleem is alleen dat dit ding zoveel licht geeft dat ik er slechts korte tijd mee kan werken. :')
Helderheid staat al op minimum en ik heb geen zin om een zonnebril op te zetten.
Je zou naast de helderheid op z'n laagst te zetten eens kunnen tweaken met een app als Redshift. Maar waarschijnlijk ben je met een zommebril of ander scherm beter af.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Over die stopknop die men wil inbouwen nu de AI zo sterk wordt. Ben voor een makkelijk commando namelijk "cancel program". _o_ Zag dat in Star Trek TNG. Tja ik moest dit even kwijt en wist niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:04:
Dat is waarschijnlijk zo'n heel blij "HDR" scherm waarbij het standje lasogen belangrijker was dan de minimale helderheid ?? _O- :') :+

Allemaal "vooruitgang" onder het motto 'Vooruitgang door achteruitgang' :| :F
jurroen schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:25:
Je zou naast de helderheid op z'n laagst te zetten eens kunnen tweaken met een app als Redshift.
Tegenwoordig zit zoiets volgens mij wel in elk OS zowat geïntegreerd :?
Maar waarschijnlijk ben je met een zommebril of ander scherm beter af.
Ik zou inderdaad lekker op zoek gaan naar een fatsoenlijk scherm! :Y)
Sjah schreef op maandag 25 december 2023 @ 01:09:
Over die stopknop die men wil inbouwen nu de AI zo sterk wordt. Ben voor een makkelijk commando namelijk "cancel program". _o_ Zag dat in Star Trek TNG. Tja ik moest dit even kwijt en wist niet waar.
Sinds de eerste of tweede Terminator film hou ik al rekening met een toekomst waarbij ik voor John Connor moet spelen dus geen enkel probleem! Komt allemaal wel goed! ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:04

jurroen

Security en privacy geek

nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:44:
[...]

Tegenwoordig zit zoiets volgens mij wel in elk OS zowat geïntegreerd :?
Vast - maar die hebben niet allen softwaregebaseerde brightness.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jurroen schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:49:
Vast - maar die hebben niet allen softwaregebaseerde brightness.
Als in de Brightness van de Monitor aansturen via software op je PC i.p.v. de knoppen van de Monitor zelf :?

Dat kan volgens mij alleen i.c.m. een zeer select aantal monitoren en is meer een ding voor Laptops/Tablets/Telefoons als het goed is ?? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 18:22

MartinMeijerink

Computerrorist

nero355 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:49:
[...]

Ik begrijp heel die Ultra HD hype niet eerlijk gezegd :
- Ten eerste is het dus geen 4K want dat is 4K2K als resolutie : 4096x2160
- En er is niet één normaal scherm als monitor bruikbaar waarop je al die pixels 1:1 kan gebruiken dus zit je altijd met scaling te rommelen... :F
[...]
Hoezo niet 1 op 1, ik (ouwe lul zonder leesbril) zit hier met een LG 43UD79-B scherm te werken, resolutie 3840x2160 (104ppi), chroma subsampling 4:4:4, met een bitmapfont van 6x12 pixels, echt geen scaling nodig dus. Ondanks de grootte (42.5") is het m.i. toch een normaal scherm. Ook op mijn werk heb ik een 42,5" UHD scherm, maar ik heb dat ook wel nodig omdat ik vaak wel aardig wat terminalvensters tegelijk open heb staan. En ik zit er ook maar 80cm vanaf.
nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:01:
[...]

Als in de Brightness van de Monitor aansturen via software op je PC i.p.v. de knoppen van de Monitor zelf :?

Dat kan volgens mij alleen i.c.m. een zeer select aantal monitoren en is meer een ding voor Laptops/Tablets/Telefoons als het goed is ?? :)
Volgens mij kan dat met elk zichzelf respecterende monitor wel, ik gebruikte daar in mijn debian periode altijd ddccontrol voor, en nu ik weer op slackware zit ddcutil, ik regel zelfs vanuit de crontab dat aan de hand van het tijdstip van de dag de brightness daarop wordt aangepast :)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MartinMeijerink schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:48:
Hoezo niet 1 op 1, ik (ouwe lul zonder leesbril) zit hier met een LG 43UD79-B scherm te werken, resolutie 3840x2160 (104ppi), chroma subsampling 4:4:4, met een bitmapfont van 6x12 pixels, echt geen scaling nodig dus.
Dat valt dus echt totaal buiten de scope van mijn verhaal, want zoals je zelf al zegt : 104 ppi :)

Dan kan je inderdaad prima naar 4 x 1920x1080 staren de hele tijd zoals de foto's in de Pricewatch al suggereren : LG 43UD79-B Zwart :*)
Ondanks de grootte (42.5") is het m.i. toch een normaal scherm. Ook op mijn werk heb ik een 42,5" UHD scherm, maar ik heb dat ook wel nodig omdat ik vaak wel aardig wat terminalvensters tegelijk open heb staan. En ik zit er ook maar 80cm vanaf.
Moet je alleen nog wel zo'n groot scherm voor je willen hebben en dat doe ik dus weer liever niet :)
Volgens mij kan dat met elk zichzelf respecterende monitor wel
Voor zover ik weet waren het altijd de duurdere modellen die voor professioneel gebruik waren bedoeld, maar misschien is daar ondertussen wat in veranderd :)
ik gebruikte daar in mijn debian periode altijd ddccontrol voor, en nu ik weer op slackware zit ddcutil, ik regel zelfs vanuit de crontab dat aan de hand van het tijdstip van de dag de brightness daarop wordt aangepast :)
NICE!!! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Een maatje kleiner zou nog kunnen, maar toch is 42.5 best fijn, de vensters waar ik actief mee werk staan ook rond het midden van het scherm, en de minder belangrijke rondom, zodat ik toch nog het een en ander in de gaten kan houden, dat werkt wel prettig:
screenshot
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nm....ging over Outrun, ik open eventueel wel een topic..

[ Voor 55% gewijzigd door Sjah op 26-12-2023 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

Een van de coole features van C64 en C64-randapparatuur! O-)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:44:
Sinds de eerste of tweede Terminator film hou ik al rekening met een toekomst waarbij ik voor John Connor moet spelen dus geen enkel probleem! Komt allemaal wel goed! ;) :+
Yul Brynner in Westworld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
MrMonkE schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 03:23:
Een van de coole features van C64 en C64-randapparatuur! O-)
Ja dat was bizar als je aan het copieren was tussen twee 1541 disk drives, dat je dan de C64 kon uitschakelen en het copieren werdt gewoon afgemaakt.

EDIT: Ow ik heb uit nostalgie een oude Raspi met touchscherm ingericht met Little Computer People via VICE.
Ook een beetje AI ;)

[ Voor 27% gewijzigd door deHakkelaar op 26-12-2023 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik wist niet eens dat die serie bestond totdat men het over het origineel had toen de Wikipedia: Westworld versie begon op TV dus daar ben ik niet oud genoeg voor :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@nero355 , nee joh veel ouder (1973) en was eerst een speelfilm voordat er series werden gemaakt:
Wikipedia: Westworld (film)

Is wel een klasieker met Yul die een ijzige android speelt die niet stuk te krijgen is.
Beetje hetzelfde als de Terminator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dit bericht hoort wel in dit topic thuis: https://www.tomshardware....degree-rotation-computing
zinlozer dan dit wordt het niet :F

weet het niet meer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Vishari Beduk schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:09:
Dit bericht hoort wel in dit topic thuis: https://www.tomshardware....degree-rotation-computing
Nou, zo zinloos is dat niet, je zal maar net je beeldscherm scheef hebben staan en er niet bij kunnen, dan kun je het altijd nog met xrandr oplossen. Net ook ff met xrandr gespeeld, en deze one-liner in elkaar geflanst (bc werkt alleen met radialen, maar heb ik met *4*a(1)/180 opgelost):
while :;do read -p "graden: " g;l=0;u=0;c=$(bc -l<<<"c($g*4*a(1)/180)");s=$(bc -l<<<"s($g*4*a(1)/180)");xrandr --output DisplayPort-2 --transform $c,$s,$l,-$s,$c,$u,0,0,1;done

Wel zelf ff aanpassn op juiste output
Praktijkvoorbeeld

/edit: Ook handig als je de adapter van je laptop nergens kwijt kan, je legt hem gewoon onder je laptop, en trekt daarna met xrandr het beeld weer recht :)

[ Voor 13% gewijzigd door MartinMeijerink op 29-12-2023 13:26 . Reden: praktijkvoorbeeld met foto er ff bij geplakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:09:
Als je de cockpit van een vliegtuig of racewagen wilt nabootsen is het misschien wel nuttig voor ooit in de toekomst :)

Of als ze in een of andere film iets fancy willen laten zien... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Op een deinend schip met een gyro-accelerator sensor.
EDIT: Of als je wandelend beschonken uit de kroeg besluit op je laptop nog wat werk af te maken ;)
EDIT2: Ow op een schip is het niet deinen maar slingeren natuurlijk als het scherm vooruit gericht staat :o

[ Voor 74% gewijzigd door deHakkelaar op 29-12-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@MartinMeijerink wel bijzonder grappig nu ik jouw foto zie _/-\o_
nog leuker op kantoor tussen alle windows laptops

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Vishari Beduk schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:39:
@MartinMeijerink wel bijzonder grappig nu ik jouw foto zie _/-\o_
nog leuker op kantoor tussen alle windows laptops
idd, ik kan niet wachten tot de vakantie voorbij is, en ik weer naar mijn werk mag 8)7
en een aantal collega's werkt ook met linux, dus daar in een onbewaakt moment ook even langsgaan O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Werkt xrandr ook in wayland dan? Het is onderdeel van x11-server-utils, dus betwijfel dat het werkt.

Net namelijk op m'n eigen systeem xrandr uitgevoerd en het toont maar 1 output, terwijl wanneer ik een X11 sessie heb ik ook de andere video uitgangen zie (waar al dan niet iets op aangesloten is). M'n display config van KDE toont namelijk ook nog een scherm aan HDMI, uitgeschakeld, die ik met xrandr dus niet zie. En derhalve daarmee ook niet zou kunnen inschakelen als ik zou willen.

Sowieso heb ik 't idee dat Wayland niet overweg kan met meerdere GPUs, aangezien het schermpje via HDMI geen beeld gaf toen ik deze nog wel actief had. Bij X11 sessie heb ik er wel beeld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Hero of Time schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:15:
Werkt xrandr ook in wayland dan? Het is onderdeel van x11-server-utils, dus betwijfel dat het werkt.
Nee, werkt niet in wayland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-10 10:40

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Hero of Time schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:15:
Sowieso heb ik 't idee dat Wayland niet overweg kan met meerdere GPUs, aangezien het schermpje via HDMI geen beeld gaf toen ik deze nog wel actief had. Bij X11 sessie heb ik er wel beeld op.
Tja, heb je deze problemen niet sowsieso niet nog veel met Wayland?
Ik lijk nog wel pittig vaak zulke dingen te horen over Wayland, en dat veel software en hardware met Wayland niet goed werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hermes-3040 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:56:
[...]

Tja, heb je deze problemen niet sowsieso niet nog veel met Wayland?
Ik lijk nog wel pittig vaak zulke dingen te horen over Wayland, en dat veel software en hardware met Wayland niet goed werkt...
Geen idee, gebruik Wayland eigenlijk niet by default, toevallig weer eens geprobeerd omdat Firefox het nu met versie 121 het ondersteund. Dit werkt verders prima.

Maar m'n muisaanwijzer is bijvoorbeeld groter op de titelbalk van vensters en nog een maatje groter op de panels. Komt mede door het schalen van het scherm, maar met nu nog maar 1 monitor actief zou je dit niet meer verwachten, al is de sessie niet herstart sinds ik m'n tv weer los heb gehaald.

Op werk heb ik dat Remmina voor RDP artifacts laat zien en hier en daar knippert. Ook op het panel zie ik wat grafische glitches bij de muis.

Wayland is een mooie vernieuwing, maar met deze rare dingen is het imho nog niet 100% productie klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Qua muisaanwijzer problemen merk ik in X11 (Mint 21.3) dat ik in bepaalde applicaties een andere muisaanwijzer heb, maar dat is ook alles qua problemen.
En als ik nog problemen hoor over Wayland, dan blijf ik dat voorlopig niet intressant vinden...
Ik blijf nog wel een tijdje met mijn trouwe X11 :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Hermes-3040, zijn de applicaties die je start waar je een andere aanwijzer hebt toevallig met root rechten of iets van snap of flatpack?

Voor programma's via root heb ik dat in het verleden 'opgelost' door de index.theme in /usr/share/icons/default aan te passen en te verwijzen naar het cursor thema dat ik zelf heb ingesteld via 'Inherits=<themanaam>'. Of gebruik 'update-alternatives --config x-cursor-theme'.

Voor snap en flatpack, dat is wat lastiger, daar heb ik geen ervaring mee. Mogelijk dat het niet je cursors kan benaderen en terugvalt op een default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Het draait hier dan onder Wine (Proton). Maar het is opzich geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, ja, dat helpt ook niet echt. Daar wil het idd ook nog wel eens de standaard 'Windows' aanwijzer geven. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Collega heeft in z'n privé laptop een extra ssd gezet, daar was ruimte voor, en heeft hier Pop!_OS op geïnstalleerd om eens met Linux te pielen en wellicht zelfs de overstap maken. De volledige installatie, inclusief EFI partitie, is op die nieuwe schijf gegaan. De reeds aanwezige m.2 schijf is onveranderd gebleven en bevat Windows 10. Beide systemen starten gewoon op als er bij het UEFI boot menu wordt gekozen voor de betreffende UEFI bootloader. Maar dat is onhandig.

Pop!_OS maakt gebruik van systemd-boot en deze kan niet degelijk overweg met meerdere EFI partities. Dat is best ruk. Grub2 kan dit gewoon zonder problemen. Er zijn 4 opties om een keuzemenu te krijgen:
- Kopieer of verplaats de EFI loader van de ene ESP naar de andere zodat systemd-boot die wel direct kan aanroepen.
- Vervang systemd-boot voor Grub2
- Gebruik een andere EFI bootloader zoals rEFInd die dan naar Windows of systemd-boot wijst
- Voeg wat handmatige configuratie en een EFI script toe om via systemd-boot toch de Windows bootloader te kunnen starten.

Omdat hij niet eerder met Linux heeft gewerkt, is het aanpassen van dit soort zaken toch wat eng. Vandaag heb voor hem de aanpassingen gemaakt zodat er een keuzeoptie komt bij het opstarten zodat 'ie niet elke keer op F12 moet drukken om het andere dan standaard te starten.

Met dank aan de Arch wiki een aardig eind gekomen, maar het was niet super duidelijk hoe je de andere schijf moet opgeven. "Herstart naar de EFI shell en noteer de alias voor de schijf, gebruik deze in het script". Dat is het, niet hoe de syntax is van de alias, geen voorbeeld uitvoer van 'map' in een EFI shell, niks. Je moet het maar miraculeus weten waar je naar moet kijken. IMO schiet op dit punt de Arch wiki toch echt tekort met gebrekkige informatie.

De standaard config van Pop!_OS was ook nog eens zo dat er überhaupt geen menu werd getoond. Het ontbreken van een timeout in loader.conf geeft blijkbaar de standaard waarde van 0. Wat er in efivars staat opgegeven overruled wat er in loader.conf staat, maar die waarde was ook niet te achterhalen, is dus niet gezet.
Met het opgeven van een timeout in loader.conf hadden we het menu wat we verwachtte.

Maar het startte geen Windows. De regel die we hadden in het .nsh bestand was dus onjuist. Dan maar de EFI shell in, die toont direct de mapping met FS alias. Maar wat dit betekende was ook nog even uitzoeken.
Uiteindelijk was het duidelijk en blij dat er in de EFI shell een editor is. Bestand aangepast, aangeroepen en prompt Windows werd gestart. Reboot, systemd-boot menu wordt getoond en het doet precies wat het moet doen.

Maar wat is het lelijk! In het midden van het scherm een paar opties met kleine tekst en dat is het. Zwarte achtergrond, lichtgrijze tekst. Geselecteerde regel is praktisch over de volledige breedte van het scherm grijs. Grub is echt veel en veel mooier te maken en afhankelijk van de distro al standaard mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Hero of Time , was te verwachten :D
$ apt show systemd-boot
[..]
 systemd-boot (short: sd-boot) is a simple UEFI boot manager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:58:
Reboot, systemd-boot menu wordt getoond en het doet precies wat het moet doen.

Maar wat is het lelijk!

In het midden van het scherm een paar opties met kleine tekst en dat is het.
Zwarte achtergrond, lichtgrijze tekst. Geselecteerde regel is praktisch over de volledige breedte van het scherm grijs.

Grub is echt veel en veel mooier te maken en afhankelijk van de distro al standaard mooi.
Het zoveelste voorbeeld van Red Hat/SystemD ontwikkelaar die het wiel opnieuw heeft uitgevonden inclusief een lading nadelen waardoor niemand het eigenlijk wil gebruiken! :') _O- :+

Ik las laatst ook iets vaags over de (één na) laatste versie van Proxmox : Je ziet wel GRUB2 maar er wordt toch geboot via SystemD-Boot of zoiets... 8)7

Moet het nog eens een keer goed bekijken, want ondertussen heb ik mijn Proxmox Test Bakkie moeten slopen om wat anders ermee te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:26:
Het zoveelste voorbeeld van Red Hat/SystemD ontwikkelaar die het wiel opnieuw heeft uitgevonden inclusief een lading nadelen waardoor niemand het eigenlijk wil gebruiken! :') _O- :+
Alles wat nieuw is is eng ;)
nero355 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:26:
Moet het nog eens een keer goed bekijken, want ondertussen heb ik mijn Proxmox Test Bakkie moeten slopen om wat anders ermee te doen :)
Dat is zonde!
Ik ben heel blij dat ik onlangs thuis m'n oude NUC heb omgetoverd naar een hypervisor.
Wat LV's aanmaken voor de VM's, formateren en met debootstrap het OS zodaning inrichten zoals ik zelf wil.
Niks met ISO's of ongewenste packages etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Niet echt systemd zou zich moeten houden aan het doel van een init systeem. In plaats van met steeds meer halfbakken oplossingen te komen waarvoor al tijden goede oplossingen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@synoniem , die "goede oplossingen" is vaak een wildgroei aan config bestandjes, binaries en werkwijzes.
Ik houd wel van een beetje uniformiteit.
Meningen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@synoniem , ondersteuning is ook makkelijker geworden.
Voorheen moest je 10 of meer vragen stellen voordat je wist hoe een systeem in elkaar zat.
Nu raadpleeg je met de systemd toolstack en je weet alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:00:
@synoniem , ondersteuning is ook makkelijker geworden.
Voorheen moest je 10 of meer vragen stellen voordat je wist hoe een systeem in elkaar zat.
Nu raadpleeg je met de systemd toolstack en je weet alles.
Dan kan je beter gewoon Windows gebruiken: hartstikke standaard.

Ik zie geen enkel nut in een systemd-boot of een systemd-resolv of een systemd-ntp enz.. Allemaal zaken die maar half werken en waar veel betere bestaande oplossingen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@synoniem , zoals ik al eerder zei, meningen verschillen.

Maar jij wilt dus dat helemaal niks veranderd en alles gewoon hetzelfde blijft?
Zelfs als systemd ook een aantal voordelen heeft tov systemv?
Welke init heeft jou voorkeur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:25:
@synoniem , zoals ik al eerder zei, meningen verschillen.

Maar jij wilt dus dat helemaal niks veranderd en alles gewoon hetzelfde blijft?
Zelfs als systemd ook een aantal voordelen heeft tov systemv?
Welke init heeft jou voorkeur?
Ik vind het prima als dingen veranderen als het er daadwerkelijk beter op wordt, dat is met systemd niet het geval. En ik heb heel wat echte verbeteringen gezien sinds mijn eerste kennismaking met Unix in 1988.

Mijn voorkeur init system op dit moment is runit gecombineerd met S6. Doet alles wat een init systeem met supervisor moet doen en niet meer dan dat. De ontwikkeling gaat helaas niet zo hard als ik zou willen maar ja de developer wordt niet gesponsord door Red Had en Microsoft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Systemd als init system is met de units best een mooie en uniforme oplossing. Ook het kunnen stoppen/starten/herstarten van meerdere services met een enkel commando is fijn.

Maar voor de rest... Journald is een binair logsysteem, even een 'less' of 'grep' uitvoeren op het bestand is kansloos. Leuk als je systeem naar de tering is gegaan door iets en je de laatste logs nog even wilt lezen vanaf een installatieomgeving.
Ook is de standaard locatie waar journalctl start rete irritant. Mijne begint bijvoorbeeld op 7 november, 2 maanden terug. Heb ik echt geen zak aan. Op m'n Pi met Domoticz kan ik niet eens naar het einde springen omdat er veel gelogd wordt en het eruit filteren is praktisch onmogelijk. Met rsyslog kan je applicatielogs nog naar een eigen log bestand sturen zodat syslog/dmesg/messages niet vol troep komt te staan.
Wordt er naar stdout wat geschreven door een unit, dan komt het in het journal terecht. Niet te voorkomen tenzij je de applicatie zelf aanpast. Succes, eigen support leveren en elke keer weer moeten compileren bij een nieuwe release en je 'patch' erin verwerken om je logs schoon te houden. Met de potentie dat een crash van de applicatie niet gelogd wordt.

Timesyncd kan alleen de kloksnelheid aanpassen, stappen van enkele minuten corrigeren kan niet, daar zal het meerdere uren mee bezig zijn. Lekker als je een dual boot hebt met Windows en die pleurt je tijd een uur verder omdat die de hardware klok niet in UTC opslaat.

Resolved is ook weer iets dat de standaard glibc resolving kaapt en een bestaand systeem moet overnemen om het overnemen ipv het daadwerkelijk beter te doen. Alles gebruikt de glibc standaard en worden nu van het kastje naar de muur gestuurd omdat systemd er zich mee moet bemoeien.

Networkd is nog minder flexibel dan een massief blok beton tijdens een aardbeving. Dom dhcp is nog net te doen, maar een vast adres is weer een eigen taal leren. Bridges, teams/bonds, vlans, een stuk ingewikkelder dan nodig, als het het al überhaupt ondersteund. En dan heb je ook nog wifi, al járen is wpa_supplicant de standaard. Ik heb geen idee en ook geen behoefte om te weten hoe dat met systemd-networkd moet werken.

Verschillende distro's hadden hun eigen manier voor het netwerk configureren. Canonical begon met Ubuntu al af te wijken met netplan, wat ook een drama is. NetworkManager is voor netwerken tegenwoordig de betere keus voor desktops. Op servers valt er wat over te zeggen, maar de distro default wat gewoon werkt is nog steeds eenvoudiger, fatsoenlijk gedocumenteerd door de jaren heen en flexibel genoeg om er alles mee te kunnen.

Nee, het is niet echt een Zwitsers zakmes te noemen. Eerder een koffer met 20 maten hamers maar geen van de zaken wat je wilt doen vereist een spijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
synoniem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:34:
...mijn eerste kennismaking met Unix in 1988.
Tja ik zat rond dat jaar op school en daar hadden we ook Berkeley Unix.

Wat ik beter ervaar met systemd tov bv systemv zijn:
1 journal en geen apparte log bestandjes voor vanalles en nog wat;
service dependencies zijn gemakkelijk weer te geven;
systemd-analyze voor metrics en debugging;
geen wildgroei aan init.d scripts die vaak tussen de services verschillen kwa opzet;
nog veel overeenkomsten met de oude systemv init dus transitie is niet zo moeilijk.

Ik was in het begin ook sceptisch maar vind toch steeds weer nieuwe aspecten van systemd die mij best bevallen.
Tuurlijk vind ik ook dat het niet een monster moet worden die alles overneemt.
Maar toch vanwege de modulaire opzet kun je vaak kiezen welke systemd aspecten je wel of niet op je systeem wilt toepassen.
Je hoeft niet alles van systemd te adopteren en het draait vaak netjes naast al bestaande "oplossingen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Hero of Time schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:09:
[...]
Maar m'n muisaanwijzer is bijvoorbeeld groter op de titelbalk van vensters en nog een maatje groter op de panels. Komt mede door het schalen van het scherm, maar met nu nog maar 1 monitor actief zou je dit niet meer verwachten, al is de sessie niet herstart sinds ik m'n tv weer los heb gehaald.
Kan komen door de verschillende instellingen in ~/.Xresources en ~/.config/gtk-3.0/settings.ini
De eerste is algemeen voor X, de tweede voor gtk-3.0 applicaties.
Je kan het met een truukje (xrdb in combinatie met een app-specifiek .Xresourcesbestand) zelfs per app op maat instellen, zo heb ik voor alleen mijn terminalvensters gekozen voor Oxygen Yellow, dan wordt de muispointer een gele cursor zodra ik deze over een terminalvenster beweeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:40:
Systemd als init system is met de units best een mooie en uniforme oplossing. Ook het kunnen stoppen/starten/herstarten van meerdere services met een enkel commando is fijn.

Maar voor de rest... Journald is een binair logsysteem, even een 'less' of 'grep' uitvoeren op het bestand is kansloos. Leuk als je systeem naar de tering is gegaan door iets en je de laatste logs nog even wilt lezen vanaf een installatieomgeving.
Ook is de standaard locatie waar journalctl start rete irritant. Mijne begint bijvoorbeeld op 7 november, 2 maanden terug. Heb ik echt geen zak aan. Op m'n Pi met Domoticz kan ik niet eens naar het einde springen omdat er veel gelogd wordt en het eruit filteren is praktisch onmogelijk. Met rsyslog kan je applicatielogs nog naar een eigen log bestand sturen zodat syslog/dmesg/messages niet vol troep komt te staan.
Wordt er naar stdout wat geschreven door een unit, dan komt het in het journal terecht. Niet te voorkomen tenzij je de applicatie zelf aanpast. Succes, eigen support leveren en elke keer weer moeten compileren bij een nieuwe release en je 'patch' erin verwerken om je logs schoon te houden. Met de potentie dat een crash van de applicatie niet gelogd wordt.

Timesyncd kan alleen de kloksnelheid aanpassen, stappen van enkele minuten corrigeren kan niet, daar zal het meerdere uren mee bezig zijn. Lekker als je een dual boot hebt met Windows en die pleurt je tijd een uur verder omdat die de hardware klok niet in UTC opslaat.

Resolved is ook weer iets dat de standaard glibc resolving kaapt en een bestaand systeem moet overnemen om het overnemen ipv het daadwerkelijk beter te doen. Alles gebruikt de glibc standaard en worden nu van het kastje naar de muur gestuurd omdat systemd er zich mee moet bemoeien.

Networkd is nog minder flexibel dan een massief blok beton tijdens een aardbeving. Dom dhcp is nog net te doen, maar een vast adres is weer een eigen taal leren. Bridges, teams/bonds, vlans, een stuk ingewikkelder dan nodig, als het het al überhaupt ondersteund. En dan heb je ook nog wifi, al járen is wpa_supplicant de standaard. Ik heb geen idee en ook geen behoefte om te weten hoe dat met systemd-networkd moet werken.

Verschillende distro's hadden hun eigen manier voor het netwerk configureren. Canonical begon met Ubuntu al af te wijken met netplan, wat ook een drama is. NetworkManager is voor netwerken tegenwoordig de betere keus voor desktops. Op servers valt er wat over te zeggen, maar de distro default wat gewoon werkt is nog steeds eenvoudiger, fatsoenlijk gedocumenteerd door de jaren heen en flexibel genoeg om er alles mee te kunnen.

Nee, het is niet echt een Zwitsers zakmes te noemen. Eerder een koffer met 20 maten hamers maar geen van de zaken wat je wilt doen vereist een spijker.
$ man journalctl
[..]
       --no-pager
           Do not pipe output into a pager.
[..]
       -g, --grep=
           Filter output to entries where the MESSAGE= field matches the
           specified regular expression. PERL-compatible regular expressions
           are used, see pcre2pattern(3) for a detailed description of the
           syntax.

If the pattern is all lowercase, matching is case insensitive.
           Otherwise, matching is case sensitive. This can be overridden with
           the --case-sensitive option, see below.

When used with --lines=, --reverse is implied.
[..]
       -D DIR, --directory=DIR
           Takes a directory path as argument. If specified, journalctl will
           operate on the specified journal directory DIR instead of the
           default runtime and system journal paths.
[..]
       -S, --since=, -U, --until=
           Start showing entries on or newer than the specified date, or on or
           older than the specified date, respectively. Date specifications
           should be of the format "2012-10-30 18:17:16". If the time part is
           omitted, "00:00:00" is assumed. If only the seconds component is
           omitted, ":00" is assumed. If the date component is omitted, the
           current day is assumed. Alternatively the strings "yesterday",
           "today", "tomorrow" are understood, which refer to 00:00:00 of the
           day before the current day, the current day, or the day after the
           current day, respectively.  "now" refers to the current time.
           Finally, relative times may be specified, prefixed with "-" or "+",
           referring to times before or after the current time, respectively.
           For complete time and date specification, see systemd.time(7). Note
           that --output=short-full prints timestamps that follow precisely
           this format.

$ cat /var/log/README
You are looking for the traditional text log files in /var/log, and they are
gone?

Here's an explanation on what's going on:

You are running a systemd-based OS where traditional syslog has been replaced
with the Journal. The journal stores the same (and more) information as classic
syslog. To make use of the journal and access the collected log data simply
invoke "journalctl", which will output the logs in the identical text-based
format the syslog files in /var/log used to be. For further details, please
refer to journalctl(1).

Alternatively, consider installing one of the traditional syslog
implementations available for your distribution, which will generate the
classic log files for you. Syslog implementations such as syslog-ng or rsyslog
may be installed side-by-side with the journal and will continue to function
the way they always did.

Thank you!

Further reading:
        man:journalctl(1)
        man:systemd-journald.service(8)
        man:journald.conf(5)
        https://0pointer.de/blog/projects/the-journal.html

De rest (Timesyncd, Resolved etc) zijn allemaal componenten die je zelf kunt beslissen om te gebruiken of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Init-wars

Afbeeldingslocatie: https://media0.giphy.com/media/6pJNYBYSMFod2/giphy.gif

* True rent

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Wat ik beter ervaar met systemd tov bv systemv zijn:
1 journal en geen apparte log bestandjes voor vanalles en nog wat;
service dependencies zijn gemakkelijk weer te geven;
systemd-analyze voor metrics en debugging;
geen wildgroei aan init.d scripts die vaak tussen de services verschillen kwa opzet;
nog veel overeenkomsten met de oude systemv init dus transitie is niet zo moeilijk.

Ik was in het begin ook sceptisch maar vind toch steeds weer nieuwe aspecten van systemd die mij best bevallen.
Tuurlijk vind ik ook dat het niet een monster moet worden die alles overneemt.
Maar toch vanwege de modulaire opzet kun je vaak kiezen welke systemd aspecten je wel of niet op je systeem wilt toepassen.
Je hoeft niet alles van systemd te adopteren en het draait vaak netjes naast al bestaande "oplossingen".
De wildgroei aan .service files met bijbehorende links is helaas niet veel beter of anders dan init.d. En systemd is inmiddels wel een monster die alles probeert over te nemen. Als dat voortwoekeren niet geremd wordt door de grote distro's dan stap ik weer over op een van *BSD. Als ik een Windows lookalike wilde draaien dan installeerde ik wel Windows zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@synoniem ,
$ man systemctl
[..]
       list-units [PATTERN...]
           List units that systemd currently has in memory.
[..]
       list-unit-files [PATTERN...]
           List unit files installed on the system, in combination with their
           enablement state (as reported by is-enabled).
[..]
       list-dependencies [UNIT...]
           Shows units required and wanted by the specified units. This recursively lists units following the
           Requires=, Requisite=, ConsistsOf=, Wants=, BindsTo= dependencies. If no units are specified,
           default.target is implied.

By default, only target units are recursively expanded. When --all is passed, all other units are
           recursively expanded as well.

Options --reverse, --after, --before may be used to change what types of dependencies are shown.

Note that this command only lists units currently loaded into memory by the service manager. In
           particular, this command is not suitable to get a comprehensive list at all reverse dependencies on a
           specific unit, as it won't list the dependencies declared by units currently not loaded.

EDIT: Ps. wat heb je met die Windows obsessie?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Networkd is nog minder flexibel dan een massief blok beton tijdens een aardbeving. Dom dhcp is nog net te doen, maar een vast adres is weer een eigen taal leren. Bridges, teams/bonds, vlans, een stuk ingewikkelder dan nodig, als het het al überhaupt ondersteund.
Ja voor servers gebruik ik ook nog steeds klasieke ifupdown voor de IP configuratie etc.
Meer heb ik niet nodig voor bridging, bonding etc.
Gelukkig zit die nog in mijn Debian distro OOTB:
$ systemctl cat networking.service
[..]
ExecStart=/sbin/ifup -a --read-environment
ExecStart=-/bin/sh -c 'if [ -f /run/network/restart-hotplug ]; then /sbin/ifup -a --read->
ExecStop=/sbin/ifdown -a --read-environment --exclude=lo
ExecStopPost=/usr/bin/touch /run/network/restart-hotplug

$ man ifup
[..]
DESCRIPTION
       The  ifup and ifdown commands may be used to configure (or, respectively, decon-
       figure) network interfaces based on interface definitions in the file  /etc/net-
       work/interfaces.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:16:
@synoniem ,

;)
Ik heb gezien wat voor een blackbox je creëert als je goed leesbare .ini bestanden vervangt door het windows register. Geen mens die weet wat er allemaal in weggestopt wordt. Hetzelfde zie je nu met systemd gebeuren plus alles wat er nog aan vastgeplakt wordt. En dat daar stopt het niet want de bedenker van dit "grandioze" idee werkt inmiddels voor Microsoft dus nog meer Windows invloed.
Maar goed jij gaat mij niet overtuigen en ik jou niet dus ga ik ga hier verder geen energie in steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MartinMeijerink schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Kan komen door de verschillende instellingen in ~/.Xresources en ~/.config/gtk-3.0/settings.ini
Je kan het met een truukje (xrdb in combinatie met een app-specifiek .Xresourcesbestand) zelfs per app op maat instellen, zo heb ik voor alleen mijn terminalvensters gekozen voor Oxygen Yellow, dan wordt de muispointer een gele cursor zodra ik deze over een terminalvenster beweeg :)
Applicatie zelf is Firefox, dat is GTK. Als DE draai ik KDE, dus gek dat m'n panel en titelbalk, wat Kwin is, dan verschillen. En de menubalken krijgen qua muisaanwijzer dan weer dezelfde als het panel met m'n launchers.
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:59:
[...]

$ man journalctl
[..]
       --no-pager
           Do not pipe output into a pager.
[..]
       -g, --grep=
           Filter output to entries where the MESSAGE= field matches the
           specified regular expression. PERL-compatible regular expressions
           are used, see pcre2pattern(3) for a detailed description of the
           syntax.

If the pattern is all lowercase, matching is case insensitive.
           Otherwise, matching is case sensitive. This can be overridden with
           the --case-sensitive option, see below.

When used with --lines=, --reverse is implied.
[..]
       -D DIR, --directory=DIR
           Takes a directory path as argument. If specified, journalctl will
           operate on the specified journal directory DIR instead of the
           default runtime and system journal paths.
[..]
       -S, --since=, -U, --until=
           Start showing entries on or newer than the specified date, or on or
           older than the specified date, respectively. Date specifications
           should be of the format "2012-10-30 18:17:16". If the time part is
           omitted, "00:00:00" is assumed. If only the seconds component is
           omitted, ":00" is assumed. If the date component is omitted, the
           current day is assumed. Alternatively the strings "yesterday",
           "today", "tomorrow" are understood, which refer to 00:00:00 of the
           day before the current day, the current day, or the day after the
           current day, respectively.  "now" refers to the current time.
           Finally, relative times may be specified, prefixed with "-" or "+",
           referring to times before or after the current time, respectively.
           For complete time and date specification, see systemd.time(7). Note
           that --output=short-full prints timestamps that follow precisely
           this format.

$ cat /var/log/README
You are looking for the traditional text log files in /var/log, and they are
gone?

Here's an explanation on what's going on:

You are running a systemd-based OS where traditional syslog has been replaced
with the Journal. The journal stores the same (and more) information as classic
syslog. To make use of the journal and access the collected log data simply
invoke "journalctl", which will output the logs in the identical text-based
format the syslog files in /var/log used to be. For further details, please
refer to journalctl(1).

Alternatively, consider installing one of the traditional syslog
implementations available for your distribution, which will generate the
classic log files for you. Syslog implementations such as syslog-ng or rsyslog
may be installed side-by-side with the journal and will continue to function
the way they always did.

Thank you!

Further reading:
        man:journalctl(1)
        man:systemd-journald.service(8)
        man:journald.conf(5)
        https://0pointer.de/blog/projects/the-journal.html

De rest (Timesyncd, Resolved etc) zijn allemaal componenten die je zelf kunt beslissen om te gebruiken of niet.
Zoals ik al zei, probeer je journal eens te lezen vanuit een rescue/installer omgeving. Kan niet, want er is geen systemd aanwezig en derhalve dus ook geen journalctl.

En leuk dat je nog wat quote met mogelijkheden om syslog te installeren en wat te krijgen. Geeft je alleen maar de traditionele logs PLUS dat alles ook nog in het journal terecht komt. En daar kan je niets uit filteren om te voorkomen dat het erin komt.

Nogmaals, ik heb een Pi met Domoticz. Ik heb een P1 kabel om m'n slimme meter uit te lezen. ELKE. REGEL. KOMT. IN. HET. JOURNAL! Dat is ELKE SECONDE een entry. Momenteel 3,8 GB!!!!! aan journals waarbij gegarandeerd 3,7 GB aan P1 entries DIE IK NIET WIL! En niet kan voorkomen dat ze erin komen, tenzij ik ALLES van Domoticz kill qua logging door de broncode te wijzigen. Heb ik geen zin in.

Door deze bagger zooi en configuratie die niet bestaat kan ik niet eens het journal openen. Of ik wil een dag wachten met een load van 10, als de Pi niet al eerder op z'n bek gaat omdat het meer geheugen nodig heeft dan er in zit. Je kan er gewoon geen zak mee.

Oh, en ik was de pager die het gebruikt ook nog vergeten. Standaard less is te gebruiken met je scrollwiel. Die systemd gebruikt niet. Ga je een regel omlaag, dan krijgt je terminal er een regel bij in de historie. Scrollwiel omhoog en je gaat in de terminal historie omhoog. Spring nou eens heen en weer in de journal uitvoer en scroll dan met de terminal heen en weer. Log regels door elkaar heen. Meermaals wil ik na een 'journalctl -e' nieuwe uitvoer volgen en druk uit gewoonte op 'shift+f'. Krijg ik m'n prompt terug alsof ik 'q' heb indrukt.

Het bestaat ondertussen al jaren maar het is nog net zo onbruikbaar als toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:45:
Zoals ik al zei, probeer je journal eens te lezen vanuit een rescue/installer omgeving. Kan niet, want er is geen systemd aanwezig en derhalve dus ook geen journalctl.
Als dit een rescue/installer omgeving is die bij je distro hoort, dan lijkt het me sterk dat je daar dan niet het journalctl commando ter beschikking hebt.
Nogmaals, ik heb een Pi met Domoticz. Ik heb een P1 kabel om m'n slimme meter uit te lezen. ELKE. REGEL. KOMT. IN. HET. JOURNAL! Dat is ELKE SECONDE een entry. Momenteel 3,8 GB!!!!! aan journals waarbij gegarandeerd 3,7 GB aan P1 entries DIE IK NIET WIL! En niet kan voorkomen dat ze erin komen, tenzij ik ALLES van Domoticz kill qua logging door de broncode te wijzigen. Heb ik geen zin in.
Maar dit is toch niet te wijten aan systemd?
Dit is een tekortkoming van de app zelf dat ie alles logt.
Als je klasieke rsyslog hebt draaien worden ze daar toch ook gelogd of niet?
Oh, en ik was de pager die het gebruikt ook nog vergeten. Standaard less is te gebruiken met je scrollwiel. Die systemd gebruikt niet. Ga je een regel omlaag, dan krijgt je terminal er een regel bij in de historie. Scrollwiel omhoog en je gaat in de terminal historie omhoog. Spring nou eens heen en weer in de journal uitvoer en scroll dan met de terminal heen en weer. Log regels door elkaar heen. Meermaals wil ik na een 'journalctl -e' nieuwe uitvoer volgen en druk uit gewoonte op 'shift+f'. Krijg ik m'n prompt terug alsof ik 'q' heb indrukt.
De pager die wordt aangeroepen is meestal deze en kun je zelf wijzigen:
$ update-alternatives --display pager
pager - auto mode
  link best version is /usr/bin/less
  link currently points to /usr/bin/less
  link pager is /usr/bin/pager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@Hero of Time , ik vond deze om log entries te filteren op een per unit basis:
To express that in their respective unit files, use SyslogLevel=3.
https://serverfault.com/q...from-systemd-when-i-login

$ man systemd.exec
[..]
       SyslogLevel=
           The default syslog log level to use when logging to the logging system or
           the kernel log buffer. One of emerg, alert, crit, err, warning, notice,
           info, debug. See syslog(3) for details. This option is only useful when
           StandardOutput= or StandardError= are set to journal or kmsg (or to the same
           settings in combination with +console), and only applies to log messages
           written to stdout or stderr. Note that individual lines output by executed
           processes may be prefixed with a different log level which can be used to
           override the default log level specified here. The interpretation of these
           prefixes may be disabled with SyslogLevelPrefix=, see below. For details,
           see sd-daemon(3). Defaults to info.

[ Voor 62% gewijzigd door deHakkelaar op 04-01-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:02:
pager - auto mode
Ow ik was fout wbt the pager geloof ik:
$ man journalctl
[..]
       The output is paged through less by default, and long lines are
       "truncated" to screen width. The hidden part can be viewed by using the
       left-arrow and right-arrow keys. Paging can be disabled; see the
       --no-pager option and the "Environment" section below.

Maar valt wel te configureren met:
ENVIRONMENT
[..]
       $SYSTEMD_PAGER
           Pager to use when --no-pager is not given; overrides $PAGER. If
           neither $SYSTEMD_PAGER nor $PAGER are set, a set of well-known
           pager implementations are tried in turn, including less(1) and
           more(1), until one is found. If no pager implementation is
           discovered no pager is invoked. Setting this environment variable
           to an empty string or the value "cat" is equivalent to passing
           --no-pager.

Note: if $SYSTEMD_PAGERSECURE is not set, $SYSTEMD_PAGER (as well
           as $PAGER) will be silently ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
$ dpkg -S /bin/journalctl
systemd: /bin/journalctl

$ curl -s https://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/iso-hybrid/debian-live-12.4.0-amd64-standard.iso.log | grep systemd
[..]
I: Retrieving systemd 252.19-1~deb12u1
I: Validating systemd 252.19-1~deb12u1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zat nieuwe dingen die ik geweldig vind/vond anders !! ;)

Maar als het mij niet bevalt dan houdt het gewoon op en heb ik eigenlijk helemaal geen zin om daar tijd in te steken of moeite aan te verspillen...
Dat is zonde!
Niks aan de hand hoor : Paar SATA kabeltjes terugsteken en we zijn weer Up & Running :Y)

Dat is het genot van een testbakkie in een heerlijke grote Tower Case : Cooler Master CM Stacker STC-T01 ;) 8) :*) <3
Ik ben heel blij dat ik onlangs thuis m'n oude NUC heb omgetoverd naar een hypervisor.
Wat LV's aanmaken voor de VM's, formateren en met debootstrap het OS zodaning inrichten zoals ik zelf wil.
Niks met ISO's of ongewenste packages etc.
Intel NUC's of andere soortgelijke kastjes zijn AWESOME!!! d:)b
synoniem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:34:
Ik vind het prima als dingen veranderen als het er daadwerkelijk beter op wordt, dat is met systemd niet het geval.
^^ THIS ^^ d:)b
Mijn voorkeur init system op dit moment is runit gecombineerd met S6. Doet alles wat een init systeem met supervisor moet doen en niet meer dan dat. De ontwikkeling gaat helaas niet zo hard als ik zou willen maar ja de developer wordt niet gesponsord door Red Had en Microsoft.
Wat dat betreft zijn er ook een aantal projecten die ik echt tof vind en wat mij betreft vooral "Powered by patience" mogen blijven om invloeden van Big Evil Corp te voorkomen! d:)b
Het wordt pas echt leuk als het bestand waar alles in gepropt staat corrupt is geraakt... :X
Met rsyslog kan je applicatielogs nog naar een eigen log bestand sturen zodat syslog/dmesg/messages niet vol troep komt te staan.
Ik vind RSysLog echt briljant gewoon !!! _O_

Het is een soort "Firewall" die je alles kan laten filteren en in aparte .log files kan laten wegschrijven.
De .conf file waar je dat allemaal instelt komt er dan ook nog eens heel overzichtelijk uit te zien dus je kan alles wat je nodig hebt super snel terugvinden! :Y)
Wordt er naar stdout wat geschreven door een unit, dan komt het in het journal terecht. Niet te voorkomen tenzij je de applicatie zelf aanpast.
Eerlijk gezegd vind ik het dan maar een R-U-K applicatie : Waarom kan je geen LOG LEVEL opgeven in een .conf bestand ervan :?

Dat is echt zo vreselijk algemeen bekend... EPIC FAIL gewoon !! :F
Timesyncd

Resolved

Networkd
Dat zijn drie dingen die echt totaal niet hadden mogen bestaan! :| :/
En dan heb je ook nog wifi, al járen is wpa_supplicant de standaard.
Ik heb geen idee en ook geen behoefte om te weten hoe dat met systemd-networkd moet werken.
In alle eerlijkheid : WiFi via WPA_Supplicant configureren is eigenlijk totaal niet handig!

Voor zulke dingen zou je gewoon iets als nmtui moeten gebruiken die alles naar een .conf bestand wegschrijft op een begrijpbare manier op de hash van je wachtwoord na :)
Verschillende distro's hadden hun eigen manier voor het netwerk configureren.
Canonical begon met Ubuntu al af te wijken met netplan, wat ook een drama is.
Dat is ook iets waar ik niet echt vrolijk van word : Alles lijkt wel iets van YAML te gaan gebruiken tegenwoordig :-(

Ik vind dat echt totaal niet handig...
NetworkManager is voor netwerken tegenwoordig de betere keus voor desktops.
Op servers valt er wat over te zeggen, maar de distro default wat gewoon werkt is nog steeds eenvoudiger, fatsoenlijk gedocumenteerd door de jaren heen en flexibel genoeg om er alles mee te kunnen.
Vooral handmatig nog best wel goed te configureren/aan te passen indien nodig :)
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:47:
Gewoon FreeBSD gebruiken! }) 8) :*) <3
1 journal en geen apparte log bestandjes voor vanalles en nog wat.
Dat is juist overzichtelijker !! :P
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:59:
Het probleem is dat die keuze vaak al voor jou wordt gemaakt en je een hoop moet slopen om achteraf die keuze te maken... :/

Of je moet zin hebben in een LFS installatie of iets van Arch from Scratch of zo... ;)
synoniem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:11:
De wildgroei aan .service files met bijbehorende links is helaas niet veel beter of anders dan init.d.
De wildgroei aan symlinks is inderdaad soms echt vreselijk irritant !!! :(
En systemd is inmiddels wel een monster die alles probeert over te nemen.
Daar lijkt het inderdaad wel op de laatste jaren... :| :/
Als dat voortwoekeren niet geremd wordt door de grote distro's dan stap ik weer over op een van *BSD. Als ik een Windows lookalike wilde draaien dan installeerde ik wel Windows zelf.
+1 :)
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:16:
;)
Source of all Evil :r

En ik kan het alleen maar met hem eens zijn! :P
deHakkelaar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:37:
Ja voor servers gebruik ik ook nog steeds klasieke ifupdown voor de IP configuratie etc.
Meer heb ik niet nodig voor bridging, bonding etc.
Gelukkig zit die nog in mijn Debian distro OOTB
Als die SystemD gekkigheid zo door blijft gaan zal het dus niet lang meer duren totdat je in 6 verschillende bestanden moet gaan knoeien om al die dingen te configureren !! :X :| :F
synoniem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:38:
Ik heb gezien wat voor een blackbox je creëert als je goed leesbare .ini bestanden vervangt door het windows register.
Geen mens die weet wat er allemaal in weggestopt wordt.
Het aantal applicaties die je nog laten kiezen of je alles in de Registry of een .ini file wilt laten wegschrijven is inderdaad op 1 hand te tellen ondertussen... :|
Hetzelfde zie je nu met systemd gebeuren plus alles wat er nog aan vastgeplakt wordt. En dat daar stopt het niet want de bedenker van dit "grandioze" idee werkt inmiddels voor Microsoft dus nog meer Windows invloed.
Ik begrijp nog steeds niet dat men zoveel vertrouwen aan 1 persoon heeft toegeschreven en hem gewoon zijn gang hebben laten gaan ?!?! |:(

Best wel bizar eigenlijk !!! :X
En leuk dat je nog wat quote met mogelijkheden om syslog te installeren en wat te krijgen.
Geeft je alleen maar de traditionele logs PLUS dat alles ook nog in het journal terecht komt.
Vaak ook nog eens standaard het geval bij een groot aantal distro's :X :F
Ik zou dan iets van een RAMdisk opzet overwegen voor dat soort dingen of naar een SSD overstappen, want je microSDXC kaartje gaat dat niet leuk vinden op een gegeven moment... :X :/

Het bestaat ondertussen al jaren maar het is nog net zo onbruikbaar als toen.
Klinkt als dat eene andere project... ** KUCH ** Wayland ** KUCH ** ...LOL!!! O-) :+
Als dit een rescue/installer omgeving is die bij je distro hoort, dan lijkt het me sterk dat je daar dan niet het journalctl commando ter beschikking hebt.
Volgens mij moet je dan het hele systeem Offline Mounten i.p.v. dat je alleen effe snel wat bestanden bekijkt :?
Opzich wel, maar je kan natuurlijk het geheel naar /dev/null/ schoppen! :*)
MartinMeijerink schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:55:
Daar moet ik eens naar kijken! Thnx! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Nope, bij de Debian installer heb je die niet. Want waarom zou het nodig zijn? Er zijn geen daemons die gestart moeten worden om allerlei zut te laten werken met verschillende runlevels of afhankelijkheden. Geen systemd = geen journalctl.
[...]

Bij rsyslog kan ik filteren wat er in het log bestand komt. Dus als ik weet dat een regel met een bepaalde tekst begint, kan ik die laten negeren en zie ik dat nergens meer terug. Bij journald is dat gewoon onmogelijk.
[...]

pager - auto mode
deHakkelaar schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 01:06:
[...]

Ow ik was fout wbt the pager geloof ik:
$ man journalctl
[..]
       The output is paged through less by default, and long lines are
       "truncated" to screen width. The hidden part can be viewed by using the
       left-arrow and right-arrow keys. Paging can be disabled; see the
       --no-pager option and the "Environment" section below.

Maar valt wel te configureren met:
ENVIRONMENT
[..]
       $SYSTEMD_PAGER
           Pager to use when --no-pager is not given; overrides $PAGER. If
           neither $SYSTEMD_PAGER nor $PAGER are set, a set of well-known
           pager implementations are tried in turn, including less(1) and
           more(1), until one is found. If no pager implementation is
           discovered no pager is invoked. Setting this environment variable
           to an empty string or the value "cat" is equivalent to passing
           --no-pager.

Note: if $SYSTEMD_PAGERSECURE is not set, $SYSTEMD_PAGER (as well
           as $PAGER) will be silently ignored.
Maar de default is dus ronduit ruk, kut, klote en moest weer zo nodig het wiel opnieuw uitvinden. Waarom moet het idiote ding in vredesnaam uitvoer naar de terminal blijven schrijven alsof je 'more' gebruikt? Want itt 'more' kan je bij de journalctl pager wel naar boven toe zonder in de terminal te moeten scrollen. Maar wordt dan weer nieuwe uitvoer.

Het standaard gedrag had nooit standaard moeten zijn. Waarom moeten we de boel configureren om het werkbaar te maken? Alsof je zelf een paar extra gaten in je bodemplaat moet boren om je autostoel te verstellen, anders zit je met je knieën in je nek of kan je niet bij de pedalen. 8)7
deHakkelaar schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 01:29:
$ dpkg -S /bin/journalctl
systemd: /bin/journalctl

$ curl -s https://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/iso-hybrid/debian-live-12.4.0-amd64-standard.iso.log | grep systemd
[..]
I: Retrieving systemd 252.19-1~deb12u1
I: Validating systemd 252.19-1~deb12u1
Dat is een live omgeving. Geen standaard installer/rescue. Want dat is nog altijd de netinstall. Beetje aangeven dat een vrachtwagen zat ruimte heeft om spul mee te kunnen nemen terwijl de standaard een personenauto is.
nero355 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:41:
[...]

Het wordt pas echt leuk als het bestand waar alles in gepropt staat corrupt is geraakt... :X
Dat was ik vergeten. Als het bij de laatste write actie spontaan de stroom verliest of de schijf blijkt vol te zijn ben je gewoon de lul en kan je niks meer lezen.
[...]

Ik vind RSysLog echt briljant gewoon !!! _O_

Het is een soort "Firewall" die je alles kan laten filteren en in aparte .log files kan laten wegschrijven.
De .conf file waar je dat allemaal instelt komt er dan ook nog eens heel overzichtelijk uit te zien dus je kan alles wat je nodig hebt super snel terugvinden! :Y)
Precies, en zo enorm krachtig en flexibel, je kan exact bepalen wat je wel en niet wilt en ook nog eens hoe het in het log terecht komt. d:)b
[...]

In alle eerlijkheid : WiFi via WPA_Supplicant configureren is eigenlijk totaal niet handig!

Voor zulke dingen zou je gewoon iets als nmtui moeten gebruiken die alles naar een .conf bestand wegschrijft op een begrijpbare manier op de hash van je wachtwoord na :)
Eigenlijk is het best logisch hoe het bij wpa_supplicant werkt. Vroeger moest je het met wpa-passphrase oid maken waarbij je de SSID en de passphrase opgaf om een hashed string eruit te krijgen. Tegenwoordig hoeft dat niet meer en is het gewoon iets als dit:
code:
1
2
3
4
network {
ssid=naam
passphrase=hier je super veilige wachtwoord
}

Dat is het. Bestand alleen door root laten inzien en klaar. Heb je meer netwerken waar je mee verbinding maakt, dan heb je meerdere network{ } blokken of aparte bestanden.
[...]

Vooral handmatig nog best wel goed te configureren/aan te passen indien nodig :)
Daar had ik tijdens het halen van RHEL 7 certificering nog een leuke in het boek. Wilde je een bond met nog wat anders combineren, dan moest je via nmcli eerst de basis doen en daarna handmatig de config nog bijwerken om het te laten werken. Dan maak je ook liever direct handmatig het ifcfg-$int bestand aan met alles wat er in hoort. :P
[...]

Ik zou dan iets van een RAMdisk opzet overwegen voor dat soort dingen of naar een SSD overstappen, want je microSDXC kaartje gaat dat niet leuk vinden op een gegeven moment... :X :/
Het draait al op een SSD, dus dat is allang afgevangen. :)
[...]

Opzich wel, maar je kan natuurlijk het geheel naar /dev/null/ schoppen! :*)
Alleen jammer dat sommige zaken op hetzelfde log level uitgespuugd worden die je dan weer wél wilt hebben. Gevalletje 'alles of niets' is niet altijd even handig/gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
De wildgroei aan symlinks is inderdaad soms echt vreselijk irritant !!! :(
Met systemv werdt toch ook vanalles gesymlinked?
$ find /etc/rc*.d -type l
/etc/rc0.d/K09umountfs
/etc/rc0.d/K01apache2
/etc/rc0.d/K08ifupdown
/etc/rc0.d/K01umountiscsi.sh
/etc/rc0.d/K11halt
/etc/rc0.d/K01dovecot
/etc/rc0.d/K01pure-ftpd-mysql
/etc/rc0.d/K01clamav-freshclam
/etc/rc0.d/K02mysql
/etc/rc0.d/K02quota
/etc/rc0.d/K02clamav-daemon
/etc/rc0.d/K01urandom
/etc/rc0.d/K03sendsigs
/etc/rc0.d/K02bind9
/etc/rc0.d/K06portmap
/etc/rc0.d/K05umountnfs.sh
/etc/rc0.d/K10umountroot
/etc/rc0.d/K01openbsd-inetd
/etc/rc0.d/K06nfs-common
/etc/rc0.d/K01jailkit
/etc/rc0.d/K02open-iscsi
/etc/rc0.d/K01amavis
/etc/rc0.d/K07networking
/etc/rc0.d/K04rsyslog
/etc/rc0.d/K01fail2ban
/etc/rc0.d/K01postfix
/etc/rc0.d/K01quotarpc
/etc/rc1.d/S01bootlogs
/etc/rc1.d/K01apache2
/etc/rc1.d/S01killprocs
/etc/rc1.d/K01umountiscsi.sh
/etc/rc1.d/K01dovecot
/etc/rc1.d/K01pure-ftpd-mysql
/etc/rc1.d/K01clamav-freshclam
/etc/rc1.d/K02mysql
/etc/rc1.d/K02clamav-daemon
/etc/rc1.d/K02bind9
/etc/rc1.d/K06portmap
/etc/rc1.d/K01openbsd-inetd
/etc/rc1.d/K06nfs-common
/etc/rc1.d/K01jailkit
/etc/rc1.d/K02open-iscsi
/etc/rc1.d/K01amavis
/etc/rc1.d/K04rsyslog
/etc/rc1.d/K01fail2ban
/etc/rc1.d/K01postfix
/etc/rc1.d/S02single
/etc/rc1.d/K01quotarpc
/etc/rc2.d/S01bootlogs
/etc/rc2.d/S16fancontrol
/etc/rc2.d/S17fail2ban
/etc/rc2.d/S17bind9
/etc/rc2.d/S16rsyslog
/etc/rc2.d/S13portmap
/etc/rc2.d/S19clamav-freshclam
/etc/rc2.d/S17clamav-daemon
/etc/rc2.d/S17amavis
/etc/rc2.d/S20rmnologin
/etc/rc2.d/S19dovecot
/etc/rc2.d/S17openbsd-inetd
/etc/rc2.d/S17jailkit
/etc/rc2.d/S17quotarpc
/etc/rc2.d/S19cron
/etc/rc2.d/S14nfs-common
/etc/rc2.d/S16sudo
/etc/rc2.d/S19postfix
/etc/rc2.d/S17dbus
/etc/rc2.d/S20stop-bootlogd
/etc/rc2.d/S17mysql
/etc/rc2.d/S18apache2
/etc/rc2.d/S20rc.local
/etc/rc2.d/S19rsync
/etc/rc2.d/S17ssh
/etc/rc2.d/S17sysstat
/etc/rc2.d/S19pure-ftpd-mysql
/etc/rc2.d/S17ntp
/etc/rc3.d/S01bootlogs
/etc/rc3.d/S16fancontrol
/etc/rc3.d/S17fail2ban
/etc/rc3.d/S17bind9
/etc/rc3.d/S16rsyslog
/etc/rc3.d/S13portmap
/etc/rc3.d/S19clamav-freshclam
/etc/rc3.d/S17clamav-daemon
/etc/rc3.d/S17amavis
/etc/rc3.d/S20rmnologin
/etc/rc3.d/S19dovecot
/etc/rc3.d/S17openbsd-inetd
/etc/rc3.d/S17jailkit
/etc/rc3.d/S17quotarpc
/etc/rc3.d/S19cron
/etc/rc3.d/S14nfs-common
/etc/rc3.d/S16sudo
/etc/rc3.d/S19postfix
/etc/rc3.d/S17dbus
/etc/rc3.d/S20stop-bootlogd
/etc/rc3.d/S17mysql
/etc/rc3.d/S18apache2
/etc/rc3.d/S20rc.local
/etc/rc3.d/S19rsync
/etc/rc3.d/S17ssh
/etc/rc3.d/S17sysstat
/etc/rc3.d/S19pure-ftpd-mysql
/etc/rc3.d/S17ntp
/etc/rc4.d/S01bootlogs
/etc/rc4.d/S16fancontrol
/etc/rc4.d/S17fail2ban
/etc/rc4.d/S17bind9
/etc/rc4.d/S16rsyslog
/etc/rc4.d/S13portmap
/etc/rc4.d/S19clamav-freshclam
/etc/rc4.d/S17clamav-daemon
/etc/rc4.d/S17amavis
/etc/rc4.d/S20rmnologin
/etc/rc4.d/S19dovecot
/etc/rc4.d/S17openbsd-inetd
/etc/rc4.d/S17jailkit
/etc/rc4.d/S17quotarpc
/etc/rc4.d/S19cron
/etc/rc4.d/S14nfs-common
/etc/rc4.d/S16sudo
/etc/rc4.d/S19postfix
/etc/rc4.d/S17dbus
/etc/rc4.d/S20stop-bootlogd
/etc/rc4.d/S17mysql
/etc/rc4.d/S18apache2
/etc/rc4.d/S20rc.local
/etc/rc4.d/S19rsync
/etc/rc4.d/S17ssh
/etc/rc4.d/S17sysstat
/etc/rc4.d/S19pure-ftpd-mysql
/etc/rc4.d/S17ntp
/etc/rc5.d/S01bootlogs
/etc/rc5.d/S16fancontrol
/etc/rc5.d/S17fail2ban
/etc/rc5.d/S17bind9
/etc/rc5.d/S16rsyslog
/etc/rc5.d/S13portmap
/etc/rc5.d/S19clamav-freshclam
/etc/rc5.d/S17clamav-daemon
/etc/rc5.d/S17amavis
/etc/rc5.d/S20rmnologin
/etc/rc5.d/S19dovecot
/etc/rc5.d/S17openbsd-inetd
/etc/rc5.d/S17jailkit
/etc/rc5.d/S17quotarpc
/etc/rc5.d/S19cron
/etc/rc5.d/S14nfs-common
/etc/rc5.d/S16sudo
/etc/rc5.d/S19postfix
/etc/rc5.d/S17dbus
/etc/rc5.d/S20stop-bootlogd
/etc/rc5.d/S17mysql
/etc/rc5.d/S18apache2
/etc/rc5.d/S20rc.local
/etc/rc5.d/S19rsync
/etc/rc5.d/S17ssh
/etc/rc5.d/S17sysstat
/etc/rc5.d/S19pure-ftpd-mysql
/etc/rc5.d/S17ntp
/etc/rc6.d/K09umountfs
/etc/rc6.d/K01apache2
/etc/rc6.d/K08ifupdown
/etc/rc6.d/K01umountiscsi.sh
/etc/rc6.d/K01dovecot
/etc/rc6.d/K01pure-ftpd-mysql
/etc/rc6.d/K01clamav-freshclam
/etc/rc6.d/K02mysql
/etc/rc6.d/K02quota
/etc/rc6.d/K02clamav-daemon
/etc/rc6.d/K01urandom
/etc/rc6.d/K03sendsigs
/etc/rc6.d/K11reboot
/etc/rc6.d/K02bind9
/etc/rc6.d/K06portmap
/etc/rc6.d/K05umountnfs.sh
/etc/rc6.d/K10umountroot
/etc/rc6.d/K01openbsd-inetd
/etc/rc6.d/K06nfs-common
/etc/rc6.d/K01jailkit
/etc/rc6.d/K02open-iscsi
/etc/rc6.d/K01amavis
/etc/rc6.d/K07networking
/etc/rc6.d/K04rsyslog
/etc/rc6.d/K01fail2ban
/etc/rc6.d/K01postfix
/etc/rc6.d/K01quotarpc
/etc/rcS.d/S05hostname.sh
/etc/rcS.d/S01mountkernfs.sh
/etc/rcS.d/S07module-init-tools
/etc/rcS.d/S07ifupdown-clean
/etc/rcS.d/S12procps
/etc/rcS.d/S03mountdevsubfs.sh
/etc/rcS.d/S17open-iscsi
/etc/rcS.d/S13portmap
/etc/rcS.d/S11mountoverflowtmp
/etc/rcS.d/S07mtab.sh
/etc/rcS.d/S12networking
/etc/rcS.d/S04bootlogd
/etc/rcS.d/S08checkfs.sh
/etc/rcS.d/S12udev-mtab
/etc/rcS.d/S14nfs-common
/etc/rcS.d/S02udev
/etc/rcS.d/S16mountnfs-bootclean.sh
/etc/rcS.d/S10mountall-bootclean.sh
/etc/rcS.d/S17quota
/etc/rcS.d/S12x11-common
/etc/rcS.d/S15mountnfs.sh
/etc/rcS.d/S09mountall.sh
/etc/rcS.d/S18stop-bootlogd-single
/etc/rcS.d/S17lm-sensors
/etc/rcS.d/S12urandom
/etc/rcS.d/S06checkroot.sh
/etc/rcS.d/S05hwclockfirst.sh
/etc/rcS.d/S17bootmisc.sh
/etc/rcS.d/S09ifupdown
Ik begrijp nog steeds niet dat men zoveel vertrouwen aan 1 persoon heeft toegeschreven en hem gewoon zijn gang hebben laten gaan ?!?! |:(

Best wel bizar eigenlijk !!! :X
Waarom op de man spelen?
systemd wordt toch niet alleen door Dhr Poettering ontwikkeld.
Je kunt je ook afvragen waarom een boel distros zijn overgestapt naar systemd en niet naar 1 vd vele ander inits in omloop.
$ man journald.conf
[..]
       Storage=
           Controls where to store journal data. One of "volatile",
           "persistent", "auto" and "none". If "volatile", journal log data
           will be stored only in memory, i.e. below the /run/log/journal
           hierarchy (which is created if needed).
Volgens mij moet je dan het hele systeem Offline Mounten i.p.v. dat je alleen effe snel wat bestanden bekijkt :?
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld.
Als nog online, dan heb je toch journalctl ter beschikking.
En voor offline toegang vanaf een ander systeem zal je toch ook moeten mounten om platte log bestandjes te bekijken?

[ Voor 0% gewijzigd door deHakkelaar op 05-01-2024 22:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:58:
Nope, bij de Debian installer heb je die niet. Want waarom zou het nodig zijn? Er zijn geen daemons die gestart moeten worden om allerlei zut te laten werken met verschillende runlevels of afhankelijkheden. Geen systemd = geen journalctl.
Dat is een live omgeving. Geen standaard installer/rescue. Want dat is nog altijd de netinstall. Beetje aangeven dat een vrachtwagen zat ruimte heeft om spul mee te kunnen nemen terwijl de standaard een personenauto is.
I vind wel dat je onderscheid moet maken tussen een installer en rescue.
De installer beschouw ik niet als een rescue omgeving.
En een Debian live image wel.
Bij rsyslog kan ik filteren wat er in het log bestand komt. Dus als ik weet dat een regel met een bepaalde tekst begint, kan ik die laten negeren en zie ik dat nergens meer terug. Bij journald is dat gewoon onmogelijk.
Ze hebben geluisterd:
Implement mechanism to filter logs ingested by journald using regexes (#6432).

Implement for two new keywords in unit files (in Service section):

LogIncludeRegex=
LogExcludeRegex=
https://github.com/systemd/systemd/pull/24058
Maar de default is dus ronduit ruk, kut, klote en moest weer zo nodig het wiel opnieuw uitvinden. Waarom moet het idiote ding in vredesnaam uitvoer naar de terminal blijven schrijven alsof je 'more' gebruikt? Want itt 'more' kan je bij de journalctl pager wel naar boven toe zonder in de terminal te moeten scrollen. Maar wordt dan weer nieuwe uitvoer.
Ik zit niet zo vaak in de journal te wroeten maar als toch, dan is de default less voor mij meer dan voldoende.
Plus dat je natuurlijk de pager kunt uitschakelen en stdout gewoon pipen naar welk filter tooltje je maar wilt (grep, sed, awk etc).
Dat was ik vergeten. Als het bij de laatste write actie spontaan de stroom verliest of de schijf blijkt vol te zijn ben je gewoon de lul en kan je niks meer lezen.
Platte log bestandjes kunnen toch ook corrupt raken door stroomuitval.
Mijn Raspi's met systemd hebben tot nu toe alle stroomuitval aanslagen overleefd.
De journal is tot nu toe nog niet corrupt geraakt.
1 Raspi in het bizonder, een MAME arcade Pi, omdat ik deze veelvuldig moest koud herstarten omdat bepaalde ROM's het systeem lieten vastlopen.
En dit waren een kleine 3000 ROM's die ik moest doorlopen waarvan er velen het systeem lieten vastlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ps. er wordt hier een boel beweert wbt systemd zonder onderbouwing.
Graag zelf eerst ff uitzoeken voordat je wat aanneemt aub?
Het meeste heb ik ook gemakkelijk kunnen vinden via DDG of de man pages.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Waarom op de man spelen?
systemd wordt toch niet alleen door Dhr Poettering ontwikkeld.
Je kunt je ook afvragen waarom een boel distros zijn overgestapt naar systemd en niet naar 1 vd vele ander inits in omloop.
Die ene persoon heeft meer bedacht en gestart wat in den beginnen verre van beter was en het werd redelijk naar de gebruiker geforceerd dat er een logische afkeer deze persoon is.

Mbt systemd wordt er meer dan alleen het init systeem overgenomen. Het begint klein en voor je het weet is het een grote zut dat niet meer uit elkaar te trekken is of alleen dat ene kleine wél zinvolle onderdeel.
deHakkelaar schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Ik vind wel dat je onderscheid moet maken tussen een installer en rescue.
De installer beschouw ik niet als een rescue omgeving.
En een Debian live image wel.
Er staat anders wel heel duidelijk 'RESCUE' als ik de netinstaller opstart. Het stelt mij een paar vragen waaronder welke partitie het root file system is en geeft mij de optie voor een chroot.

Ben het dus niet met je eens dat een 4 GB image met volledige grafische omgeving een minimale eis moet zijn voor een rescue omgeving. Het is geen Windows. 8)7

Als dat de criteria moet zijn, heeft Ubuntu helemaal geen rescue, want de installer is een volledige grafische live omgeving ZONDER ook maar een knop of andere zaken die een rescue kan uitvoeren.
[...]

Ze hebben geluisterd:

[...]

https://github.com/systemd/systemd/pull/24058
Fijn, dank je. Zijn ze wel vele jaren te laat mee, dit had standaard moeten zijn.
[...]

Ik zit niet zo vaak in de journal te wroeten maar als toch, dan is de default less voor mij meer dan voldoende.
Plus dat je natuurlijk de pager kunt uitschakelen en stdout gewoon pipen naar welk filter tooltje je maar wilt (grep, sed, awk etc).
Mijn probleem is dat de 'default' pager dus juist NIET less is, maar een incomplete namaak dat functioneel nog wel wat te wensen over laat.
[...]

Platte log bestandjes kunnen toch ook corrupt raken door stroomuitval.
Mijn Raspi's met systemd hebben tot nu toe alle stroomuitval aanslagen overleefd.
De journal is tot nu toe nog niet corrupt geraakt.
Maar platte log bestanden zijn alleen op de plek van corruptie onleesbaar. De journal bestanden zijn volledig onleesbaar als er ook maar 1 bitje om is gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:31:
Er staat anders wel heel duidelijk 'RESCUE' als ik de netinstaller opstart. Het stelt mij een paar vragen waaronder welke partitie het root file system is en geeft mij de optie voor een chroot.

Ben het dus niet met je eens dat een 4 GB image met volledige grafische omgeving een minimale eis moet zijn voor een rescue omgeving. Het is geen Windows. 8)7
Ja je hebt gelijk.
Maar je kunt natuurlijk net zolang door prikken todat je en gaatje vind.

Laat ik het zo stellen, als ik FS, bestanden of packages wil herstellen, dan gebruik ik de netinstaller.
Als ik echt dieper wil diagnotiseren dan de live image.
Gewoonweg omdat die netinstaller te beperkt is kwa toolstack OOTB.

Ps. die live image die ik eerder linkte is zonder desktop en 1.4GB.
Maar platte log bestanden zijn alleen op de plek van corruptie onleesbaar. De journal bestanden zijn volledig onleesbaar als er ook maar 1 bitje om is gevallen.
Is dat een aanname?

EDIT:
journalctl has been made more robust against corrupted journals so if we encounter one of these corrupted objects we should just skip over it.
https://github.com/systemd/systemd/issues/24150

EDIT2:
Mijn probleem is dat de 'default' pager dus juist NIET less is, maar een incomplete namaak dat functioneel nog wel wat te wensen over laat.
$ pstree -s $(pidof -s journalctl)
systemd---sshd---sshd---sshd---bash---sudo---sudo---journalctl---less

[ Voor 36% gewijzigd door deHakkelaar op 06-01-2024 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

SSD's en Stroomverliesbescherming... Don't get me started... :X

Als er iets een totale puinhoop is geworden dan is dat het wel !! :| :F
Eigenlijk is het best logisch hoe het bij wpa_supplicant werkt. Vroeger moest je het met wpa-passphrase oid maken waarbij je de SSID en de passphrase opgaf om een hashed string eruit te krijgen.
Tegenwoordig hoeft dat niet meer en is het gewoon iets als dit:
code:
1
2
3
4
network {
ssid=naam
passphrase=hier je super veilige wachtwoord
}

Dat is het. Bestand alleen door root laten inzien en klaar. Heb je meer netwerken waar je mee verbinding maakt, dan heb je meerdere network{ } blokken of aparte bestanden.
OK, dat is dan echt serieus verbeterd wat mij betreft, want elke keer klooien met een hash maken vond ik echt iets uit de prehistorie...
Daar had ik tijdens het halen van RHEL 7 certificering nog een leuke in het boek. Wilde je een bond met nog wat anders combineren, dan moest je via nmcli eerst de basis doen en daarna handmatig de config nog bijwerken om het te laten werken.
Dan maak je ook liever direct handmatig het ifcfg-$int bestand aan met alles wat er in hoort. :P
Dat laatste heb ik dus echt veel te vaak gedaan in het verleden! :+

Pagina: 1 ... 70 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.