LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 78 Laatste
Acties:
  • 357.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Hero of Time schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:08:
En daar zie je dus niet wat upstream dan weer gebruikt.
Idd dan moet je upstream weer vragen als deze toelaat/implemented:
code:
1
dig +short @127.0.0.1 -p 5335 servers.bind chaos txt

Maar ver kom je vaak niet omdat deze chaos class vaak niet geimplementeerd is of default uitgeschakeld.

EDIT:
pi@ph5b:~ $ dig +short @127.0.0.1 -p 5335 servers.bind chaos txt
pi@ph5b:~ $

pi@ph5b:~ $ dig +short @127.0.0.1 -p 5335 version.bind chaos txt
"unbound 1.13.1"

pi@ph5b:~ $ dig +short @9.9.9.9 version.bind chaos txt
"Q9-U-7.6"

EDIT2: Ow en ik vermoed dat als het een volwaardige recursieve server betreft ipv een stub, dan krijg je helemaal geen antwoord op die servers.bind zoals boven met unbound.
Met recursief is het natuurlijk een beetje lastig om nou weer te geven welke DNS server(s) worden aangesproken ;)

[ Voor 42% gewijzigd door deHakkelaar op 25-05-2023 19:45 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 09:31

Sebazzz

3dp

Ik probeer een oude ReadyNAS NVX op te poetsen en heb er Debian Buster opgekregen, via de seriele TTL terminal.

Maar de netwerkdriver krijg ik niet werkend, ik heb eigbe.ko nodig maar dit zit niet meer in moderne kernels lijkt het.
01:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation EP80579 Integrated Processor Gigabit Ethernet MAC (rev 01)
01:01.0 Ethernet controller: Intel Corporation EP80579 Integrated Processor Gigabit Ethernet MAC (rev 01)
01:02.0 Ethernet controller: Intel Corporation EP80579 Integrated Processor Gigabit Ethernet MAC (rev 01)
Dit bijvoorbeeld: https://github.com/mirror...tel/e1000gbe/iegbe_main.c

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En als je de PCI ID googlet?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Lastig:
01:00.0 Ethernet controller [0200]: Intel Corporation EP80579 Integrated Processor Gigabit Ethernet MAC [8086:5040] (rev 01)
01:01.0 Ethernet controller [0200]: Intel Corporation EP80579 Integrated Processor Gigabit Ethernet MAC [8086:5044] (rev 01)
01:02.0 Ethernet controller [0200]: Intel Corporation EP80579 Integrated Processor Gigabit Ethernet MAC [8086:5048] (rev 01)
Ik vind wel wat over de CPU, en dit: https://forum.openwrt.org...promise-ns4600-nas/108745

Misschien maar kijken of ik een OpenWrt build kan maken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Het rare is, je hebt wel een kernelmodule voor de EP80579, dat is i2c-i801 maar dat lijkt niets te doen. Ik weet niet of je die moet combineren met iets anders, of dat het helemaal niet bedoeld is voor netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 21:35

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wil je verder met uitzoeken en oplossen, lees dan de TW nog even extra door. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
--hoort-hier-niet--

[ Voor 98% gewijzigd door HollowGamer op 23-07-2023 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@HollowGamer de topicwarning zegt toch duidelijk om vragen elders te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:43:
Voor systemd-resolve moet je dan weer 'systemd-resolve --status' uitvoeren.
https://discourse.pi-hole...gh-http-ip-admin/63580/14

;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat wil je hiermee zeggen? De persoon waar je dat commando aan gaf heeft niet het commando uitgevoerd, maar 'systemctl status systemd-resolved'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ok laat maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ondertussen mijn project om alle hypervisors te upgraden zo goed as afgerond. In totaal 2000 servers gereboot en een tiental hebben dat niet overleefd. Denk dan aan disks die toch brak bleken te zijn of ergens iets in het OS wat niet helemaal goed was voor de upgrade en Ansible het verder stuk maakte. We onderzoeken dat soort gevallen maar heel beperkt. Is het niet binnen 30 minuten te fixen dan helaas pindakaas en we gooien alle VMs weg die er op draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:25:
Ondertussen mijn project om alle hypervisors te upgraden zo goed as afgerond. In totaal 2000 servers gereboot en een tiental hebben dat niet overleefd. Denk dan aan disks die toch brak bleken te zijn of ergens iets in het OS wat niet helemaal goed was voor de upgrade en Ansible het verder stuk maakte. We onderzoeken dat soort gevallen maar heel beperkt. Is het niet binnen 30 minuten te fixen dan helaas pindakaas en we gooien alle VMs weg die er op draaien.
Ik vind een tiental nog best hoog. Monitoren jullie de disks niet?
Tegenwoordig draai je die los van je storage, hebben we het hier nog over HDDs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:00:
[...]

VM draaien hier meestal op SSD/NVME
De 'data' gewoon op platterdisk.

Komt de boel niet up? disk kan issue zijn, bij mij bleek vaker een change in bios (batterij) een issue.

Opzich hoeft een defecte disk geen issue te zijn, ligt beetje aan onderliggend file-system.

* himlims_ is groot fan van Ceph (boel rebuilden en weer gaan)

ik ken geen ander opslagsysteem wat zo solide en betrouwbaar is als Ceph. (we hebben geprobeerd onze installatie fucked te krijgen; ruwe poweroff, disks eruit trekken, mount points verkeerd zetten etc.) tot nu toe heeft Ceph de boel altijd recht weten te trekken.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

HollowGamer schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Het waren niet alleen disks he ook memory errors die opeens kritiek blijken bij een reboot of een firmware update die opeens mis gaat.
himlims_ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Komt de boel niet up? disk kan issue zijn, bij mij bleek vaker een change in bios (batterij) een issue.

Opzich hoeft een defecte disk geen issue te zijn, ligt beetje aan onderliggend file-system.

ik ken geen ander opslagsysteem wat zo solide en betrouwbaar is als Ceph. (we hebben geprobeerd onze installatie fucked te krijgen; ruwe poweroff, disks eruit trekken, mount points verkeerd zetten etc.) tot nu toe heeft Ceph de boel altijd recht weten te trekken.
Tijdens stroom werkzaamheden een keer 380v ipv 230v gehad op alle poweroutlets. Dat vond ceph iets minder grappig. Uiteindelijk geen dataloss gehad dacht ik maar het duurde wel even voordat alles weer happy was.

We bieden wel ceph volumes aan maar de 95% van alle data staat gewoon op een local disk. Hoe de gebruikers die redundantie regelen is aan hun.

[ Voor 57% gewijzigd door TrailBlazer op 10-07-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:01:
[...]

ZFS? Het gebruikt wel super veel geheugen, maar daardoor ook snel.
Verder gebruikt iets als Synology iets als Btrfs met LVM (dacht ik), opzicht is ook betrouwbaar.

Ja, ik bedoelde inderdaad dat het gescheiden was van elkaar. Daarom vond ik het vreemd dat @TrailBlazer het had over OS issues. Meestal komt dit door defect memory (moeilijk te diagnosen als het OS runt) of een corruptie NVMe/SSD controller (ook meegemaakt). Dacht dat hij HDD errors bedoelde. :)

*Overigens is backup key.
TrailBlazer schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Het waren niet alleen disks he ook memory errors die opeens kritiek blijken bij een reboot of een firmware update die opeens mis gaat.
Ah, dat verklaard een hoop. :)

Disks kun je testen met iets als smartctl, ook genoeg die een service hebben en je een melding kunnen geven als het misgaat, al is het meestal te laat.. maar ook op corruptie kun je testen.

Overigens vind ik het wel vreemd dat beide stuk zijn. Zijn dit oude machines? Check ook de omgeving op stof en warmte.

Een firmware update vind ik apart, is dit van een RAID-controller ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

TrailBlazer schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:
[...]

[...]

Tijdens stroom werkzaamheden een keer 380v ipv 230v gehad op alle poweroutlets. Dat vond ceph iets minder grappig. Uiteindelijk geen dataloss gehad dacht ik maar het duurde wel even voordat alles weer happy was.

We bieden wel ceph volumes aan maar de 95% van alle data staat gewoon op een local disk. Hoe de gebruikers die redundantie regelen is aan hun.
dat is toch wel de essentie. Goed rebuilden kan soms tijdje duren, maar uiteindelijk toch weer een werkend filesystem. Toegeven; soms geen idee hoe het werkt :X maar Ceph 'fixed het wel' op de achtergrond. _/-\o_ meerdere nodes, quorum moet natuurlijk wel draaien, maar zelfs na wegvallen daarvan een succesvolle restore/rebuild.

Noem mij 1 opslagsysteem wat zo solide draait [..] ik heb dat in praktijk nog niet gezien.

(gebruik het vooral icm proxmox, minder configuratie/hoofdpijn; wel high-availablity omgeving)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

HollowGamer schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Verder gebruikt iets als Synology iets als Btrfs met LVM (dacht ik), opzicht is ook betrouwbaar.

Ja, ik bedoelde inderdaad dat het gescheiden was van elkaar. Daarom vond ik het vreemd dat @TrailBlazer het had over OS issues. Meestal komt dit door defect memory (moeilijk te diagnosen als het OS runt) of een corruptie NVMe/SSD controller (ook meegemaakt). Dacht dat hij HDD errors bedoelde. :)

*Overigens is backup key.

[...]

Ah, dat verklaard een hoop. :)

Disks kun je testen met iets als smartctl, ook genoeg die een service hebben en je een melding kunnen geven als het misgaat, al is het meestal te laat.. maar ook op corruptie kun je testen.

Overigens vind ik het wel vreemd dat beide stuk zijn. Zijn dit oude machines? Check ook de omgeving op stof en warmte.

Zo vaak doen we dit soort dingen niet dus als we een keer alles herstarten dan laden we gelijk de laatste firmwares dus kan van alles zijn wat er dan gepatched wordt. Systemen zijn ook wel redelijk bejaard hier en daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Alleen als je Deduplication gebruikt en anders valt dat reuze mee! ;)

Dat fabeltje moet echt eens een keer de wereld uit geholpen worden! :P
Ik vind al die eigen rare uitvindingen van die gasten echt gewoon troep! :F

Hebben we zoveel moois dat je bij nood in een willekeurig systeem kan proppen en opnieuw kan rebuilden/data recovery doen en dan gaan zij ineens allerlei eigen meuk verzinnen... 8)7
Een Server heeft ook andere firmwares hé! :P
- BIOS/UEFI
- iLO/iDRAC/IPMI
- Soms zelfs de Onboard Chipsets want toch wel een beetje anders dan in je PC thuis :)
- Vergeet de Onboard NIC's niet!
- enz.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Btrfs op Synology maakt geen gebruik van LVM maar heeft z'n eigen volume managment:
dehakkelaar@nas:~$ sudo lvdisplay
dehakkelaar@nas:~$

dehakkelaar@nas:~$ btrfs --help subvolume
usage: btrfs [--help] [--version] <group> [<group>...] <command> [<args>]

btrfs subvolume create [-i <qgroupid>] [<dest>/]<name>
        Create a subvolume
    btrfs subvolume delete [options] <subvolume> [<subvolume>...]
        Delete subvolume(s)
    btrfs subvolume list [options] [-G [+|-]value] [-C [+|-]value] [--sort=gen,ogen,rootid,path] <path>
        List subvolumes (and snapshots)
    btrfs subvolume snapshot [-r] [-i <qgroupid>] [-u <subvolume id>|<subvolume path>] <source> <dest>|[<dest>/]<name>
        Create a snapshot of the subvolume
[..]

dehakkelaar@nas:~$ sudo btrfs subvolume list /volume1/
ID 257 gen 491151 top level 5 path @syno
ID 269 gen 478871 top level 257 path music
ID 270 gen 442284 top level 257 path video
[..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:15:

Hebben we zoveel moois dat je bij nood in een willekeurig systeem kan proppen en opnieuw kan rebuilden/data recovery doen en dan gaan zij ineens allerlei eigen meuk verzinnen... 8)7
Btrfs door Synology ontwikkelt?
Developer(s) SUSE, Meta, Western Digital, Oracle Corporation, Fujitsu, Fusion-io, Intel, The Linux Foundation, Red Hat, and Strato AG
Wikipedia: Btrfs

EDIT: Was wel een inschoppertje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 12-07-2023 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
himlims_ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:49:
Noem mij 1 opslagsysteem wat zo solide draait [..] ik heb dat in praktijk nog niet gezien.
Ik heb zowel XFS als GFS2 in productie ingericht.
XFS voor grote media bestanden (tot wel 500GB) en dit was rete snel en stabiel (EDIT: sneller als ZFS).
GFS2 voor clusters en ook daar geen problemen in de 7 a 8 jaar dat ik daar werkte.

[ Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 12-07-2023 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:15:
[...]

Alleen als je Deduplication gebruikt en anders valt dat reuze mee! ;)

Dat fabeltje moet echt eens een keer de wereld uit geholpen worden! :P

[...]

[...]

Een Server heeft ook andere firmwares hé! :P
- BIOS/UEFI
- iLO/iDRAC/IPMI
- Soms zelfs de Onboard Chipsets want toch wel een beetje anders dan in je PC thuis :)
- Vergeet de Onboard NIC's niet!
- enz.
ZFS gebruikt gewoon veel geheugen, ook als je features uitschakelt. Het idee is namelijk dat het gebruikt wordt als cache, en dat is ook zeker een goede toevoeging. Je kunt ZFS wel cappen (memory limits) overigens, dus erg groot is het issue niet. :)

Synology geeft je verschillende opties. Je kunt gewoon kiezen voor een traditionele RAID, die je dus in willekeurig elke Linux setup kan stoppen. Toegeven, zij hebben het aangemaakt, dus je zult ook hun pad moeten volgen. Denk dat je het niet snel doet overigens, het idee van hun systeem is wegzetten en laten gaan. Schijf(en) vervangen als deze stuk gaan, en door.

Ja, ik snap dat servers meer aan firmware upgrades doen, alleen vroeg ik mij af wat dan stuk ging. ;)

Vroeger gingen firmware upgrades nog weleens verkeerd, maar ik heb van alles geüpgraded, en als je het goed doet (niet power switchen, geen gekke apparatuur aangesloten, etc.), dan is de kans op een brakke firmware nihil. Tenzij de firmware gewoon niet goed was, maar daarvoor check je checksum(s).

Ik beheer (gelukkig) niets, maar voor mijn eigen devices check ik de sum, en eventueel zoek ik even op of er issues zijn met bepaalde firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:26:
[...]

Ik heb zowel XFS als GFS2 in productie ingericht.
XFS voor grote media bestanden (tot wel 500GB) en dit was rete snel en stabiel (EDIT: sneller als ZFS).
GFS2 voor clusters en ook daar geen problemen in de 7 a 8 jaar dat ik daar werkte.
Let op dat XFS en ext4 anders met data omgaan.
XFS is inderdaad snel, maar wellicht niet robust genoeg (afhankelijk van usecase).

Het voordeel van Brtrfs en ZFS is dat je potentieel corruptie sneller spot, en dat het FS dat ook (beter) kan repareren.

ZFS is ook echt heerlijk om te gebruiken. Encryptie, compressie, sharing, etc. Het zit er allemaal in.

Helaas is het niet op Fedora Silverblue beschikbaar, anders had ik het weer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-05 18:26
sorry, nieuw topic gestart

[ Voor 96% gewijzigd door rvdgaag op 12-07-2023 14:03 . Reden: sorry, nieuw topic gestart ]

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:38:
ZFS gebruikt gewoon veel geheugen, ook als je features uitschakelt. Het idee is namelijk dat het gebruikt wordt als cache, en dat is ook zeker een goede toevoeging. Je kunt ZFS wel cappen (memory limits) overigens, dus erg groot is het issue niet. :)
Er zijn hier op GoT genoeg medeTweakers die een DIY NAS lokaal/remote draaien met maar 4 tot 8 GB RAM en daar meer dan genoeg aan hebben! ;)

Dat je in Enterprise omgevingen misschien naar een veelvoud daarvan wilt, want meer gebruikers en data en alles is een ander verhaal...
Synology geeft je verschillende opties. Je kunt gewoon kiezen voor een traditionele RAID, die je dus in willekeurig elke Linux setup kan stoppen. Toegeven, zij hebben het aangemaakt, dus je zult ook hun pad moeten volgen. Denk dat je het niet snel doet overigens, het idee van hun systeem is wegzetten en laten gaan. Schijf(en) vervangen als deze stuk gaan, en door.
Ik bedoelde meer dit soort meuk : https://kb.synology.com/e..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

Dat is dus echt gewoon je klanten in de maling nemen wat mij betreft... 7(8)7 :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:37:
[...]

Er zijn hier op GoT genoeg medeTweakers die een DIY NAS lokaal/remote draaien met maar 4 tot 8 GB RAM en daar meer dan genoeg aan hebben! ;)

Dat je in Enterprise omgevingen misschien naar een veelvoud daarvan wilt, want meer gebruikers en data en alles is een ander verhaal...

[...]

[...]

Ik bedoelde meer dit soort meuk : https://kb.synology.com/e..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

Dat is dus echt gewoon je klanten in de maling nemen wat mij betreft... 7(8)7 :F
Zoals gezegd, je kunt ZFS prima draaien op devices met weinig memory en/of specs. Wil je geloven dat ik ZFS heb gedraaid op een rPi4, omdat ik daaraan weer mijn HDD enclosure had hangen? :+

Kwa performance niet top, maar om af-en-toe een backup weg te schrijven prima. :)

---

Over SHR, dat is iets van hun. Je hoeft er niet voor te kiezen. Ik heb dat wel gedaan, maar je kunt gewoon kiezen tussen verschillende RAID-levels, had bijvoorbeeld ook voor RAID-5 kunnen gaan (dus zonder hun toevoeging).

Het handige van SHR, is dat het erg flexibel is. Mocht je bijvoorbeeld gaan mixen (je plaatst er een van 12TB erbij bijvoorbeeld), dan wordt die er in opgenomen. Vergelijk het met Unraid, het is een eigen systeem, en dat heeft zo zijn voordelen (en nadelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
@HollowGamer , de keuze voor XFS was idd puur need for speed.
Die media stond op een enorme tape library/robot gearchiveerd en werdt alleen naar XFS geschoten op het moment dat deze afgespeeld moest worden.
Dat werkte jaren probleemloos met enorme hoeveelheid media die daar doorheen is gegaan.

EDIT: Ter info voor dit systeem:
https://www.grassvalley.c...egrated-playout-platform/

[ Voor 17% gewijzigd door deHakkelaar op 13-07-2023 00:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
@nero355 , dat is duidelijker ;)
Maar zoals @HollowGamer al zei, die SHR is optioneel en bied voor sommigen toch nog een andere manier voor opslag.
Ik heb deze ook niet geconfigureerd thuis en doe het nog met klassieke RAID6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:36:
@HollowGamer , de keuze voor XFS was idd puur need for speed.
Die media stond op een enorme tape library/robot gearchiveerd en werdt alleen naar XFS geschoten op het moment dat deze afgespeeld moest worden.
Dat werkte jaren probleemloos met enorme hoeveelheid media die daar doorheen is gegaan.

EDIT: Ter info voor dit systeem:
https://www.grassvalley.c...egrated-playout-platform/
Interessant!

Werk(te) je voor een media bedrijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
@HollowGamer , een "playout centre".
Media werdt geaggregeerd van over de hele wereld voor zo'n 80 tot 100 kanalen (Discovery, NatGeo, Film1, Playboy, Hustler TV, Dorcel) en ook afkomstig van de grote jongens (Sony, MGM, Paramount, Disney, Fox etc).
En voor liniaire TV omhoog gestraald naar de satelieten etc.
Of voor VOD beschikbaar gesteld.
Ook distribueerde we weer media naar andere bedrijven.

Ik heb daar zo'n jaartje of 15 geleden bijgedragen in de transitie van VHS/DAT tapes naar digitaal via Internet.
Toen ik daar begon kwam alles op tapes aangeleverd via couriers etc en stonden deze tapes in de gangpaden opgestapeld tot tegen het plafond aan.
Ik was recordhouder voor downloaden van XXX content in NL (ook wel "art" genoemd) ;)
Het bedrijf in kwestie is alweer opgeslokt door Liberty Global (van de Formule 1) en weer op/afgesplitst.
Was een leuke baan met veel Linux systemen.

[ Voor 2% gewijzigd door deHakkelaar op 23-07-2023 15:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 20-05 22:40

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Vandaag op deze natte herfstdag mijn tweede deepin PC leeggemaakt en weer teruggezet naar windows 10.
Ik was inmiddels wel helemaal klaar met dat deepin :+
Probleem was dat er wel heel erg weinig updates kwamen, echt maanden lang niets. Ook die laatste beta was al ruim een half jaar in beta en geen updates.
Dat gaf wel erg weinig vertrouwen in de wereld vol hackers en piraten.

Nu alleen nog worstelen om die ellendige grub van de hd te krijgen :(
Iedere keer opstarten door het intypen van 'chainloader (hd0,gpt1)/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi' is niet handig.

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Vishari Beduk schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:29:
Nu alleen nog worstelen om die ellendige grub van de hd te krijgen :(
Iedere keer opstarten door het intypen van 'chainloader (hd0,gpt1)/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi' is niet handig.
Als GRUB een entry is in je UEFI kan je die verwijderen met efibootmgr, ik weet wel niet hoe dit samen werk met windows, Zie bv https://wiki.archlinux.or...ware_Interface#efibootmgr en https://wiki.gentoo.org/w...mgr#Deleting_a_boot_entry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon de bestanden van de EFI partitie gooien. Sowieso, als je een ander OS gaat installeren op een systeem en geen dual boot (meer) wilt, gooi je toch alle partities weg?

En anders je UEFI BIOS in gaan en daar de entry verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ha, er blijkbaar zoiets als een EUFI settings in je BIOS
weer wat geleerd vandaag :X

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niks anders dan een uitbreiding op het oude boot priority. Enige verschil is dat als een OS niet automatisch toegevoegd of verwijdert wordt, je dit daar handmatig kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:54:
ha, er blijkbaar zoiets als een EUFI settings in je BIOS
weer wat geleerd vandaag :X
Misschien wel handig dat je de juiste benaming leert: UEFI. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:15:
Niks anders dan een uitbreiding op het oude boot priority. Enige verschil is dat als een OS niet automatisch toegevoegd of verwijdert wordt, je dit daar handmatig kan doen.
Windows/MS does disagree, die verwijderen gewoon doodleuk je systemd-boot/GRUB, om plaatst te maken voor hun eigen loader. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Windows/MS does disagree, die verwijderen gewoon doodleuk je systemd-boot/GRUB, om plaatst te maken voor hun eigen loader. :+
Dat kan op 2 manieren gedaan worden: de ESP formatteren en hun eigen ding erin zetten. Of tegen UEFI zeggen dat alle custom entries weg moeten en op plaats 1 Windows moet.

Ik ken het gedrag. Genoeg gehoord. Niet zelf meegemaakt, want waarom zou ik dual boot gaan draaien? Als ik Windows nodig heb, gooi ik dat wel in KVM. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Dat kan op 2 manieren gedaan worden: de ESP formatteren en hun eigen ding erin zetten. Of tegen UEFI zeggen dat alle custom entries weg moeten en op plaats 1 Windows moet.

Ik ken het gedrag. Genoeg gehoord. Niet zelf meegemaakt, want waarom zou ik dual boot gaan draaien? Als ik Windows nodig heb, gooi ik dat wel in KVM. :P
Ik had dual boot destijds voor Forza Horizon 4 en nog een paar ander games. Geen idee of het tegenwoordig in Proton draait, aangezien ik dankzij dit (+ consoles) helemaal ben afgestapt van Windows op de PC. :)

Je kunt er niet echt omheen, Windows gooit je EFI-partitie leeg, en overschrijft deze met hun eigen loader. Het schijnt gefixed te zijn, maar ik had het na die fix nog steeds lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FH4 is volgens protondb.com prima speelbaar, gezien de status 'silver'.

Dat Windows de ESP leeg gooit is overigens wel erg slecht. Bij installatie kan ik het nog geloven, maar is wel schofterig. Na een update, wat ik vaker heb gehoord, is gewoon pure hufterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kwam deze vandaag tegen; https://chimeraos.org/

iemand hier mee geexperimenteerd? opzich lijkt niets nieuws te doen (wat je zelf handmatig ook kunt installeren) maar totaal pakketje en wat pre-config is wel handig :) (liever lui dan moe :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had er eerder al eens van gehoord. Zonder de link te bezoeken, is het niet zo'n dertien-in-een-dozijn Arch wrappers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hero of Time schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:05:
Had er eerder al eens van gehoord. Zonder de link te bezoeken, is het niet zo'n dertien-in-een-dozijn Arch wrappers?
Onderwater inderdaad SteamOS wat weer draait op Arch Linux. :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:03:

iemand hier mee geexperimenteerd? opzich lijkt niets nieuws te doen (wat je zelf handmatig ook kunt installeren) maar totaal pakketje en wat pre-config is wel handig :) (liever lui dan moe :+)
Deze lijkt me erg betrouwbaar. Denk dat ik op het werk even ga bespreken of we Ubuntu, CentOS, Debian, etc. kunnen inwisselen voor deze distro. :)

Het lijkt me ook de ideale distro om mijn bankzaken op te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 19:47
himlims_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:03:

Ik heb deze er snel af gegooid als een full desktop en is net als steamos wat veroudert in zijn pakketjes.

Als je een volwaardige gaming desktop wil hebben, zou ik eens gaan kijken naar PikaOS (Ubunutu based) of Nobara.

Op mijn laptop draai ik al een tijdje PikaOS (Intel 10 serie met een 2060) en deze draait heel stabiel en kan ik lekker mee gamen.

Game PC (volledig AMD) draait op NobaraOS, maar ook deze gaat binnenkort naar PikaOS vanwege het Debian ecosysteem.

[ Voor 19% gewijzigd door Mark de Vaal op 12-08-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Mark de Vaal schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb deze er snel af gegooid als een full desktop en is net als steamos wat veroudert in zijn pakketjes.

Als je een volwaardige gaming desktop wil hebben, zou ik eens gaan kijken naar PikaOS (Ubunutu based) of Nobara.

Op mijn laptop draai ik al een tijdje PikaOS (Intel 10 serie met een 2060) en deze draait heel stabiel en kan ik lekker mee gamen.

Game PC (volledig AMD) draait op NobaraOS, maar ook deze gaat binnenkort naar PikaOS vanwege het Debian ecosysteem.
In verleden veel getest en geëxperimenteerd met Linux distros. Nodige benchmarks gedraaid, my 2ct:

- zonder twijfel, snelste(efficiënt) is gentoo (fps / systeem bronnen)
- arch stock lijkt iets sneller dan ubuntu(varianten)
- sommige game distros kunnen “iets” efficiënter zijn dan een arch/Ubuntu, maar niet veel
- onderaan de streep kan je prima overweg met elke variant wand de verschillen zijn minimaal.
- gloom/blur/glow grafische effecten van games onder Linux lijken meer systeem bronnen te eten dan Windows
- Linux meer vrijheid als gaat om optimalisatie waardoor je meer fps uit je hardware kan persen dan win32, maar sterk afhankelijk van gameengine en gpu

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 12-08-2023 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
himlims_ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:24:
[...]

In verleden veel getest en geëxperimenteerd met Linux distros. Nodige benchmarks gedraaid, my 2ct:

- snelste is gentoo (fps / systeem bronnen)
- arch stock lijkt iets sneller dan ubuntu(varianten)
- sommige game distros kunnen “iets” efficiënter zijn dan een arch/Ubuntu, maar niet veel
- onderaan de streep kan je prima overweg met elke variant, en de verschillen minimaal.
- gloom/blur/glow effecten van games onder Linux lijken meer systeem bronnen te eten dan Windows
- Linux meer vrijheid als gaat om optimalisatie
Klopt helemaal. Alleen game ik heel veel en vind, dat extra tweakje die mijn game niet laat crashen of die 10fps extra om lekkerder te kunnen spelen (zeker op mijn nvidia laptop) veeel belangrijker.
En dit is nou net wat NobaraOS & PikaOS geven.

Extra effecten zoals Pika geeft vind alleen maar mooi. Anders is een desktop saai (iets met ADHD) en blijf ik hoppen. En dit zijn niet meer dan een andere theme voor Plasma en wallpapers (deze zijn lekker druk zeg maar).

Maar overall ben ik het met je eens. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Altijd leuk selinux. Door een verkeerde filecontext kon logrotate een log niet rotaten en was dat log bestand gegroeid tot 4,2 TB :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hah! Ik heb een paar keer gehad dat Evolution iets niet leuk vond en door het idiote logsysteem van systemd met journald, was m'n root opeens vol omdat het in korte tijd (kwartiertje ongeveer) even >5 GB had vol gescheten.

Hoezo kan userspace, een unprivileged gebruikersproces, zo'n enorm probleem veroorzaken voor het OS en heeft het root rechten nodig om op te lossen? 8)7 Ik had toen juist verwacht dat het beperkt bleef bij $HOME/.xsession-errors.

Wel bijzonder bij jou dat er geen nieuw log gemaakt kon worden. Dat zou betekenen dat logrotote volgens de context niet het bestand mocht wijzigen (hernoemen). Nieuwe aanmaken zou wel moeten kunnen, want dat is onderdeel van /var/log context. Maar ja, als de oude niet te hernoemen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Hero of Time logfile stond ook niet in /var/log maar in een /var/lib/<SUBDIR> want die partitie had meer ruimte. /var/lib heeft alleen een andere context dan /var/log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, ja, dat verklaart een hoop. Waarom logs buiten /var/log dan? Hierom wordt op systemen ook vaak /var als aparte partitie gemaakt, maar ook voor /var/cache die nog wel eens kan oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Er was al bekend dat per dag er nogal veel van die logs zouden komen. De partitie van /var/log is niet zo heel erg groot. De meeste ruimte wordt altijd gereserveerd voor /var/lib omdat hier of docker volumes of disk images voor vm's komen te staan. Dus ook wel voldoende ruimte voor wat logs en dat klopte ook wel alleen logrotate was ergens door een controle heen geslipt.
Ach anders ga je je ook maar vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

(Betere) monitoring inrichten om dit soort excessen te spotten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:34
Heb FS2020 gekocht, en ja het werkt prima onder Steam en zijn Proton. Misschien nog een grotere overwinning is dat mijn SideWinder ForceFeedback2 werkt, weliswaar zonder Force, maar dat ligt aan FS2020 en heeft weinig met linux van doen. Goh, een joystick uit 2004, goeie ondersteuning mag je gerust zeggen.

Dit alles draai ik op een Ryzen 5600g met 24GB, en gpu op de chip. Tuurlijk geen superframerate bij de resolutie van 1920x1200, maar met fps of 17 kan ik leven, de game is voor mij niet van levensbelang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:05:
met fps of 17 kan ik leven, de game is voor mij niet van levensbelang. :)
Krijg je daar niet serieuze hoofdpijn van :?

Ik heb in mijn Dual en Quad Crossfire dagen soms zonder 1 of meerdere videokaarten gezeten en een paar uur achter elkaar naar minder dan 30 fps staren was echt gewoon niet tof te noemen! :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ik game zo goed als nooit.

Heb jij Quad gedraaid, ja hoor? Hmm, dan zal je ook wel wat waardering voor Ms hebben, haa.

[ Voor 64% gewijzigd door Sjah op 13-10-2023 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:10:
Heb jij Quad gedraaid, ja hoor?
Dual Crossfire - 2 x HD5870 :
Stacker vs. Elysium

Quad Crossfire - 2 x HD5870 & 2 x HD5870v2 :
The old dark cave left behind and the new one ready to boot :D

;)
Hmm, dan zal je ook wel wat waardering voor Ms hebben, haa.
Huh :?

Maar FYI : Nee, zeker niet! :N :P

Alles vanaf Windows 8.x en hoger vind ik echt ronduit belachelijk! :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
En? Ben je een goeie gamer? En in welk game betaalde dat quad en dual zich uit? Ben zelf slecht, werd gek van mensen die mij uitlachten in de Quake2 tijd etc. Was wel de mooiste tijd, met VoodooGraphics al lekker Unreal spelen.

En Ms nee vanaf win 8, ben ik met je eens, das niet alles. En toch sta ik zo te kijken dat zoveel mensen bij Windows blijven, achja tis ook net wat je bij je pc opgedrongen krijgt. En daarnaast zit de hele 3e wereld (vermoed ik) op de mobieltjes, en kennen de pc/desktop/laptop niet eens meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjah op 14-10-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PCs worden wel minder bij mensen thuis, het meeste is tegenwoordig telefoon en tablet. Bij de paar waar nog wel wat staat, is het idd voornamelijk Windows omdat men dat kent en op het werk mee te maken krijgt. Plus dat ze dat ene programma gebruiken en men geen alternatieven voor kent die op andere systemen te gebruiken zijn.

Het is een bepaalde gebruikersgemak en gebrek aan verder kijken. Je ziet dat soort gedrag, en het tegenovergestelde, bij meer situaties. Blijven vasthouden aan een bepaald merk, bijvoorbeeld telefoon van Samsung. Maar voor iets als een bankstel of gordijnen wordt er maanden besteed aan onderzoek wat te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hero of Time schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:40:
PCs worden wel minder bij mensen thuis, het meeste is tegenwoordig telefoon en tablet. Bij de paar waar nog wel wat staat, is het idd voornamelijk Windows omdat men dat kent en op het werk mee te maken krijgt. Plus dat ze dat ene programma gebruiken en men geen alternatieven voor kent die op andere systemen te gebruiken zijn.

Het is een bepaalde gebruikersgemak en gebrek aan verder kijken. Je ziet dat soort gedrag, en het tegenovergestelde, bij meer situaties. Blijven vasthouden aan een bepaald merk, bijvoorbeeld telefoon van Samsung. Maar voor iets als een bankstel of gordijnen wordt er maanden besteed aan onderzoek wat te kiezen.
Het is -denk ik- voor de gemiddelde consument vooral een gebrek aan noodzaak. Als je computer niet werkt omdat er iets mis is met Windows ga je verder kijken. De meeste consumenten komen dan uit bij MacOS. Voor de gemiddelde consument is er geen noodzaak voor Linux omdat Windows voldoet en betaalbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhannie
  • Laatst online: 15-05 07:32

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

True schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:17:
[...]

Het is -denk ik- voor de gemiddelde consument vooral een gebrek aan noodzaak. Als je computer niet werkt omdat er iets mis is met Windows ga je verder kijken. De meeste consumenten komen dan uit bij MacOS. Voor de gemiddelde consument is er geen noodzaak voor Linux omdat Windows voldoet en betaalbaar is.
Voor de meeste mensen is een computer zo'n enorm complex apparaat dat een alternatief voor een besturingsysteem zoeken nooit in ze op zal komen. De meeste mensen hebben totaal geen concept van wat een besturingssysteem uberhaupt is of wat het doet. Elk apparaat dat groter is dan een telefoon is een "ipad", als het beeldscherm niet aan gaat dan wordt het probleem omschreven als "het internet werkt niet", de laptop herstarten doen ze door de deksel een keer dicht en open te klappen en als in een programma een knop 5 pixels naar links of naar rechts verplaatst of van kleur verandert, dan breekt er blinde paniek uit. Ik heb zelfs een keer gehad dat iemand tegen me begon te schreeuwen dat ik niet zulke ingewikkelde taal moest gebruiken toen ik vroeg of ze linksonderin het scherm op de knop met de windows vlag wilde klikken. :D En dat zijn mensen die 40 uur per week op kantoor achter een PC zitten.

Voor die mensen moet een computer gewoon werken en daar zijn Windows en MacOS geschikter voor dan Linux, omdat het al voorgeinstalleerd is en ze support kunnen krijgen bij zowat elke computerwinkel. Dat is natuurlijk een beetje een kip/ei verhaal, maar Linux zal eerst flink wat marktaandeel moeten gaan winnen op de desktopmarkt voordat dat gaat veranderen.

Ik heb dit weekend ook weer gemerkt dat Linux installeren niet altijd even makkelijk is. Ik heb een testlaptop met Debian 12 erop en ik werd het een beetje zat dat sommige type tekens niet weergegeven konden worden (Koreaans, bijv.), dat het geluid via HDMI de ene keer wel en de andere keer niet werkt en dat bepaalde combinaties van openstaande applicaties de laptop steevast lieten vastlopen tot het punt dat de aan-knop ingedrukt houden de enige oplossing was.

Ik had Linux Mint Cinnamon op een USB stick gezet en bij het booten kreeg ik direct een kernel panic met de melding "out of memory". Volgens de Linux Mint forums was dat een bekend probleem en moest je de Linux Mint Edge versie gebruiken om het op te lossen. Daar had ik alleen exact hetzelfde probleem mee. Daarna heb ik een totaal andere distro (Opensuse) geprobeerd om te kijken of dat wel werkte, maar daar had ook ik hetzelfde probleem mee. Uiteindelijk heb ik het kunnen fixen door de bios te resetten, ondanks dat dat qua bios settings geen verschil maakte. 8)7

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's 9/10 te danken aan een brakke BIOS-implementatie die op Windows toesgepitst is en de rest bekijkt het maar.

ACPI tables etc., ... Genoeg zien langskomen toen ik jaren terug op nieuwe hardware Linux wilde draaien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ACPI implementaties, zeker bij OEMs en nog erger bij hun laptops, is een ramp. Op m'n werk ben ik van een Dell XPS laptop met 7e generatie Intel naar een Latitude van de huidige generatie gegaan. Waar ik eerst geen enkel probleem had met S3/sleep, is het nu niet meer beschikbaar. En in het BIOS staat doodleuk een optie 'block S3' om het wel of niet beschikbaar te stellen aan het OS. Het doet echter niks. Dus die hele optie is overbodig.

Maar waarom het er überhaupt is? Nou, Windows heeft schijnbaar tegenwoordig issues met S3 en kan het een BSOD geven als je het systeem weer hervat. Dus ipv dat MS het oplost, laten ze de hardwarefabrikanten maar de hele functie eruit slopen.
Hoe bedoel je machtsmisbruik? :r

Maar brakke ACPI werkt ook de andere kant op. M'n oude AMD Bulldozer systeem kon geen Windows 7 installeren, dat proberen gaf bij de installer al direct een BSOD met ACPI error en dat er een nieuwere BIOS op gezet moest worden. De laatste stond er al op om de processor te ondersteunen.
En Linux? Die draait nog steeds prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik zou zeggen van wel !!! >:) 8) :*) :P
En in welk game betaalde dat quad en dual zich uit?
Destijds meer voor de grap van Dual naar Quad gegaan en dat werkte erg goed i.c.m. Battlefield 3 vooral en 5760x1200 resolutie bestaande uit 3 x 1920x1200 monitoren, maar andere games zoals alles wat op basis van de Valve Source Engine draaide en de CryTek Engine(s) benutte alles ook verrassend goed! :)
Ben zelf slecht, werd gek van mensen die mij uitlachten in de Quake2 tijd etc. Was wel de mooiste tijd, met VoodooGraphics al lekker Unreal spelen.
Ik heb nog ergens een VooDoo Banshee van 12 of 16 MB liggen als het goed is <3 :+
En Ms nee vanaf win 8, ben ik met je eens, das niet alles. En toch sta ik zo te kijken dat zoveel mensen bij Windows blijven, achja tis ook net wat je bij je pc opgedrongen krijgt. En daarnaast zit de hele 3e wereld (vermoed ik) op de mobieltjes, en kennen de pc/desktop/laptop niet eens meer.
Precies! :'(
True schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:17:
Het is -denk ik- voor de gemiddelde consument vooral een gebrek aan noodzaak. Als je computer niet werkt omdat er iets mis is met Windows ga je verder kijken. De meeste consumenten komen dan uit bij MacOS.
Als ik zie wat tegenwoordig Windows 10 of 11 is geworden dan heb ik nog liever MacOS dan wat dan ook van Microsoft heel eerlijk gezegd... :X :| :F
Voor de gemiddelde consument is er geen noodzaak voor Linux omdat Windows voldoet en betaalbaar is.
Windows los kopen doet maar een hele kleine groep vergeleken met de massa die het gewoon voorgeïnstalleerd op hun PC/Laptop krijgt dus de prijs boeit niet eens uiteindelijk !!

Daarnaast zouden ze überhaupt hun licenties ondertussen kunnen schrappen als je ziet hoeveel data er tegenwoordig wordt uitgelezen door dat gek OS :o Bizar gewoon! :X

Zelfs Google Android is niet eens zo zeikerig, tenzij Samsung telefoon/tablet en alle troep die daarop altijd is voorgeïnstalleerd... :+
Rhannie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:51:
Voor de meeste mensen is een computer zo'n enorm complex apparaat dat een alternatief voor een besturingsysteem zoeken nooit in ze op zal komen. De meeste mensen hebben totaal geen concept van wat een besturingssysteem uberhaupt is of wat het doet. Elk apparaat dat groter is dan een telefoon is een "ipad", als het beeldscherm niet aan gaat dan wordt het probleem omschreven als "het internet werkt niet", de laptop herstarten doen ze door de deksel een keer dicht en open te klappen en als in een programma een knop 5 pixels naar links of naar rechts verplaatst of van kleur verandert, dan breekt er blinde paniek uit. Ik heb zelfs een keer gehad dat iemand tegen me begon te schreeuwen dat ik niet zulke ingewikkelde taal moest gebruiken toen ik vroeg of ze linksonderin het scherm op de knop met de windows vlag wilde klikken. :D

En dat zijn mensen die 40 uur per week op kantoor achter een PC zitten.
Funny because it's true! _O_ :+
Voor die mensen moet een computer gewoon werken en daar zijn Windows en MacOS geschikter voor dan Linux, omdat het al voorgeinstalleerd is en ze support kunnen krijgen bij zowat elke computerwinkel. Dat is natuurlijk een beetje een kip/ei verhaal, maar Linux zal eerst flink wat marktaandeel moeten gaan winnen op de desktopmarkt voordat dat gaat veranderen.
Ik hoop echt dat Valve dankzij Steam en hun SteamDeck/SteamOS en zo daar flink wat aan gaat veranderen! :)

Overigens zie ik bij best wel een redelijke hoeveelheid games op G.O.G. vaak een Ubuntu Linux vermelding erbij staan dus daar zit best wel wat vooruitgang in als je alles bij elkaar optelt !!
Ik heb dit weekend ook weer gemerkt dat Linux installeren niet altijd even makkelijk is. Ik heb een testlaptop met Debian 12 erop en ik werd het een beetje zat dat sommige type tekens niet weergegeven konden worden (Koreaans, bijv.), dat het geluid via HDMI de ene keer wel en de andere keer niet werkt en dat bepaalde combinaties van openstaande applicaties de laptop steevast lieten vastlopen tot het punt dat de aan-knop ingedrukt houden de enige oplossing was.

Ik had Linux Mint Cinnamon op een USB stick gezet en bij het booten kreeg ik direct een kernel panic met de melding "out of memory". Volgens de Linux Mint forums was dat een bekend probleem en moest je de Linux Mint Edge versie gebruiken om het op te lossen. Daar had ik alleen exact hetzelfde probleem mee. Daarna heb ik een totaal andere distro (Opensuse) geprobeerd om te kijken of dat wel werkte, maar daar had ook ik hetzelfde probleem mee. Uiteindelijk heb ik het kunnen fixen door de bios te resetten, ondanks dat dat qua bios settings geen verschil maakte. 8)7
Klinkt voor mij allemaal als hele slechte hardware die in gebruik is eerlijk gezegd op dat font gedoe na dan! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Hero of Time schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:13:
ACPI implementaties, zeker bij OEMs en nog erger bij hun laptops, is een ramp. Op m'n werk ben ik van een Dell XPS laptop met 7e generatie Intel naar een Latitude van de huidige generatie gegaan. Waar ik eerst geen enkel probleem had met S3/sleep, is het nu niet meer beschikbaar. En in het BIOS staat doodleuk een optie 'block S3' om het wel of niet beschikbaar te stellen aan het OS. Het doet echter niks. Dus die hele optie is overbodig.

Maar waarom het er überhaupt is? Nou, Windows heeft schijnbaar tegenwoordig issues met S3 en kan het een BSOD geven als je het systeem weer hervat. Dus ipv dat MS het oplost, laten ze de hardwarefabrikanten maar de hele functie eruit slopen.
Hoe bedoel je machtsmisbruik? :r
Die optie heeft (helaas) vrij weinig te maken met BSODs in Windows. S3 wordt uitgefaseerd en wordt vervangen door S0 (ook wel bekend als 'modern standby', 'connected standy' en 'low power idle'), dus je hebt kans dat jouw laptop S3 gewoonweg niet meer ondersteunt.

Het "voordeel" van S0 is dat je laptop sneller uit sleep komt en dat je verbonden blijft met het netwerk en daardoor dingen als Windows updates kan installeren en mail op kan halen terwijl de laptop uit staat, zodat je daar niet op hoeft te wachten. Een beetje vergelijkbaar met telefoons en tablets zeg maar. In de praktijk komt het erop neer dat je batterij in standby in een hoop gevallen in een rap tempo leeg loopt en dat laptops oververhit raken als ze in een tas zitten.

Ik heb eerder dit jaar op werk aardig wat tijd gestoken in issues hiermee en ik kan niet zeggen dat ik echt vrolijk wordt van deze functionaliteit.
nero355 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:13:
[...]

Klinkt voor mij allemaal als hele slechte hardware die in gebruik is eerlijk gezegd op dat font gedoe na dan! :)
Vooralsnog lijkt het erop dat Linux Mint installeren al die issues heeft gefixt, dus ik ben tevreden. 8)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Rhannie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Die optie heeft (helaas) vrij weinig te maken met BSODs in Windows. S3 wordt uitgefaseerd en wordt vervangen door S0 (ook wel bekend als 'modern standby', 'connected standy' en 'low power idle'), dus je hebt kans dat jouw laptop S3 gewoonweg niet meer ondersteunt.
Dat is juist het punt. Als ik bij het opstarten kijk wat het als Sx states ondersteund, staat S3 er niet bij. Maar dat zou niet moeten kloppen, want S3 block staat uit in het BIOS. Die hele optie zegt in feite dat S3 wel ondersteund zou moeten zijn.
Het "voordeel" van S0 is dat je laptop sneller uit sleep komt en dat je verbonden blijft met het netwerk en daardoor dingen als Windows updates kan installeren en mail op kan halen terwijl de laptop uit staat, zodat je daar niet op hoeft te wachten. Een beetje vergelijkbaar met telefoons en tablets zeg maar. In de praktijk komt het erop neer dat je batterij in standby in een hoop gevallen in een rap tempo leeg loopt en dat laptops oververhit raken als ze in een tas zitten.

Ik heb eerder dit jaar op werk aardig wat tijd gestoken in issues hiermee en ik kan niet zeggen dat ik echt vrolijk wordt van deze functionaliteit.
Ik heb een hekel aan systemen die toch niet uit blijken te zijn of nog allerlei shit mogen doen als het in 'slaapstand' staat. Want slaapstand zou moeten zijn dat processen bevroren zijn, het enige wat nog actief blijft is het geheugen, meer niet. Als het nog met netwerk verbonden blijft is het dus niet 'uit', slaapt er niets, maar is het OS in feite nog gewoon volledig actief.

Dit zijn dus zaken waar ik helemaal niets om geef. MS hoeft mij niet op te leggen wat er aan Sx states niet meer beschikbaar zijn omdat zij het zonodig 'oud' vinden en er niet meer mee overweg kunnen. Ze slopen in feite zaken en maakt het minder compatible met andere besturingssystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Embrace, extend, extinguish is nooit helemaal verdwenen in Redmond. Ze hebben gewoon ingezien dat open source ook hen voordelen kan opleveren, goodwill die ze dan weer op andere manieren kunnen verkwanselen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ach, er komt een dag dat Windows niks meer is dan een Window Manager. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Wordt er hier geen liefde gedeeld voor OpenSUSE? Ik draai zelf Tumbleweed op alles en vind het een van de beste distributies.Altijd de laatste software, zonder dat daar problemen door ontstaan, goedgevulde standaard repos, goede ondersteuning van proprietary drivers zoals Nvidia, user repos. Kan eigenlijk niks verzinnen wat slecht is, maar om nu te zeggen dat het een wijdverspreide distributie is, nee. Tenminste zo lijkt het. Of is iedereen zo tevreden en werk het allemaal zo goed dat het niet de moeite is om te noemen? :)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-01 11:51
Ik vind openSUSE echt een geweldige distributie. Als je een rolling release wilt gebruiken, dan is Tumbleweed (voor mij) het antwoord. Helaas toch wat probleempjes mee gehad en zit daarom op Fedora. Maar ik denk inderdaad dat mensen die openSUSE gebruiken te druk bezig zijn met hun werk in plaats van Linux distributies uitproberen en fixen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:20

Cyphax

Moderator LNX
@afterburn ik heb je vraag even verplaatst naar de LNX kroeg. Leuk onderwerp om over te kletsen, als je een wat meer centraal (groot) Suse-topic wil maken kan dat natuurlijk, maar dan is een wat uitgebreidere topicstart wel weer wenselijk. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

@Cyphax top! Misschien dat ik nog eens een OpenSUSE topic aanmaak met wat tips en truuks ofzo als daar animo voor is. Maar het aantal mentions van OpenSUSE is zoals gezegd nogal beperkt, dus dat zal wss wel geen eigen topic nodig hebben

[ Voor 42% gewijzigd door afterburn op 23-10-2023 20:26 ]

Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er was een Ubuntu topic, maar die is ook zo goed als dood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ha leuk, de kroeg :*)
Ik heb nog wel een kroegpraat; ik was nieuwsgierig hoe het met Manjaro/KDE ging.
Dus voor de grap dit weekend eens een verse install gedaan. En het viel zwaar tegen.
Nou wil ik niemand beledigen of een flame war starten.
Maar persoonlijk kreeg ik een 'windows 7' gevoel. En niet mooi afgewerkt. Nou gaat nero mij natuurlijk vertellen dat het allemaal instelbaar is maar toch.
En wat ik helemaal bijzonder vind is dat de web paginas die Firefox laat zien minder mooi zijn dan bij Ubuntu. :?

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat uiterlijk van sites komt gegarandeerd door de lettertypes die standaard geïnstalleerd worden bij Ubuntu en bij Manjaro niet.

KDE heeft idd standaard grote task list iconen zoals dat bij Windows 7 en nieuwer standaard is. Wat de standaard applicatie launcher is weet ik niet, ik heb er zelf een geselecteerd die ik zelf prettig vind. Geen idee of dat de default is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Vishari Beduk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:41:
Ha leuk, de kroeg :*)
Ik heb nog wel een kroegpraat; ik was nieuwsgierig hoe het met Manjaro/KDE ging.
Dus voor de grap dit weekend eens een verse install gedaan. En het viel zwaar tegen.
Nou wil ik niemand beledigen of een flame war starten.
Maar persoonlijk kreeg ik een 'windows 7' gevoel. En niet mooi afgewerkt. Nou gaat nero mij natuurlijk vertellen dat het allemaal instelbaar is maar toch.
En wat ik helemaal bijzonder vind is dat de web paginas die Firefox laat zien minder mooi zijn dan bij Ubuntu. :?
Persoonlijk denk ik dat je dan beter Garuda Linux kan installeren. Dit omdat zij vaak al complete builds in .bin in hun repo's hebben. Deze hoef je dan niet meer zelf te compilen. Scheelde ontzettend veel tijd en energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Moet zeggen heb het niet zo op Manjaro, zoals zij de config doen kwa uiterlijk/ (wilde eerst zeggen met dat rare groen, maar dan heb ik met OpenSUSE ook gelijk boter op mn hoofd ;) ) en ook niet zoveel met de standaard layout van KDE.Te Windows-achtig. Maar KDE is wel mijn King of the DE. Kost me welgeteld 2 minuten om de standaard config te verwijderen en mijn eigen instellingen er op te zetten. De grote kracht van KDE is naar mijn mening toch ook echt wel dat als jij het kan verzinnen, je het in KDE kan configureren. Het app landschap is een andere, met veel grote en krachtige pakketten die echt iets toevoegen.

Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

afterburn schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:44:
Wordt er hier geen liefde gedeeld voor OpenSUSE? Ik draai zelf Tumbleweed op alles en vind het een van de beste distributies.Altijd de laatste software, zonder dat daar problemen door ontstaan, goedgevulde standaard repos, goede ondersteuning van proprietary drivers zoals Nvidia, user repos. Kan eigenlijk niks verzinnen wat slecht is, maar om nu te zeggen dat het een wijdverspreide distributie is, nee. Tenminste zo lijkt het.
Of is iedereen zo tevreden en werk het allemaal zo goed dat het niet de moeite is om te noemen? :)
Ik heb nog steeds een beetje een vies nasmaakje vanuit de tijd dat SUSE als Linux distro niet echt wist wat het nou wilde doen :
- De beste Linux distro worden.
- Vooral bedrijven aantrekken dan wel Red Hat verslaan daarin.
- Later zelfs een of ander SUSE + Novell avontuur aangegaan wat uiteindelijk is geflopt geloof ik ?!

Maar ik heb ook weer hier en daar wat berichten door de jaren heen gezien waarin het leek alsof ze dat allemaal achter zich hebben gelaten en (alweer ?!) een nieuwe weg op zijn gegaan... :)
afterburn schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:24:
Misschien dat ik nog eens een OpenSUSE topic aanmaak met wat tips en truuks ofzo als daar animo voor is. Maar het aantal mentions van OpenSUSE is zoals gezegd nogal beperkt, dus dat zal wss wel geen eigen topic nodig hebben.
Ik zou zeggen doe het gewoon! :Y)

Liever een topic over OpenSUSE erbij dan een heleboel andere topics op het GoT van tegenwoordig!

Mijn +1 en Bookmark van het Topic heb je al te pakken! d:)b
Vishari Beduk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:41:

Persoonlijk kreeg ik een 'windows 7' gevoel.
Als iemand die onlangs noodgedwongen Windows 10 heeft geïnstalleerd zie ik dat als een enorm positief iets : Alles hoger dan Windows 7 zuigt gewoon! :( :r
En niet mooi afgewerkt. Nou gaat nero mij natuurlijk vertellen dat het allemaal instelbaar is maar toch.
Ik ga je helemaal niks vertellen, maar juist vragen wat je dan precies allemaal anders wilt hebben en of je wel de juiste extra "KDE Modules" erbij hebt geïnstalleerd zodat je van alles kan instellen en in eerste instantie vooral checken wat er allemaal standaard ingesteld staat :? ;)

Overigens is KDE hooguit mijn #1 keuze, maar dat betekent niet dat ik #2 en #3 niet leuk vind : XFCE en Fluxbox :*)
Ubuntu Firefox = snapd package

Dus die twee met elkaar vergelijken kan een flinke uitdaging zijn, want dan moet je de boel uit elkaar gaan slopen om te kijken wat erin zit !!

Succes alvast! :+
Mark de Vaal schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:09:
Persoonlijk denk ik dat je dan beter Garuda Linux kan installeren.

Dit omdat zij vaak al complete builds in .bin in hun repo's hebben. Deze hoef je dan niet meer zelf te compilen. Scheelde ontzettend veel tijd en energie.
Als ik de website zie dan word ik er niet vrolijk van : https://garudalinux.org/
- Google Translate balk bovenaan :r
- Zo te zien is snapd standaard aanwezig :? :| :/
- Eigen browser gebaseerd op LibreWolf wat weer een soort Firefox is maar dan met een heleboel zooi eruit gesloopt dus wat heeft die van hen dan als meerwaarde ?!

#HetWielOpnieuwUitvinden...

/EDIT :
Groen is prachtig! 8) O+

De standaard Wallpaper die mijn Debian Testing installatie op het moment heeft is echt rustgevend gewoon! _O_
de standaard layout van KDE. Te Windows-achtig.
Ik veracht alleen de standaard Application Launcher die ze tegenwoordig hebben "verWindows10-ed" zeg maar en installeer standaard lekker de oude : https://store.kde.org/p/1468103/ :Y) 8) :*)

[ Voor 7% gewijzigd door nero355 op 25-10-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@nero355 OpenSuse was/is toch DE oplossing voor novell/IPX(?) zo lang geleden dati k het niet meer weet :+

Mijn pa draait al 10jr op een OpenSuse installatie (moet die trouwens binnenkort maar eens gaan vervangen). Niet dat hij een digi-beet is, maar is nogal van 'klik op alles - wat juist niet moet'. Hier staat toch dat ik een nieuwe telefoon gewonnen heb? Dat er hoeren in de buurt willen appen etc.... gevolg; iedere maand zijn windows installatie in de soep.

Goeie 10jr geledne omgezet naar Linux Suse; klik maar een eind raak. Icoontje op bureaublad voor de camera, browsertje, en filesystem. En sinds kort spotify. Prima!

Dat gezegd hebben; ben geen fan van suse. Wat jij al schrijft; ze waren beetje de weg kwijt, en wilde zaken anders doen. Kan goed uitpakken, maar hoe yast(2) en package manager yum jouw base-installatie binnen 2min. compleet onbruikbaar kon maken, was ik er zelf wel klaar mee.

@afterburn voor mij blijf Debian (of ubuntu voor desktop) toch wel het meest stabiele en plezierigste werken. Zeker in combinatie met xfce interface (simpel, snel, geen glossy icoontjes of nutteloze animaties).

Meeste prestatie uit je hardware haal je met gentoo. Echter vind ik die installatie veel te tijd rovend. En te vaak iets stuk gemaakt wat ik niet zelf hersteld kreeg. Dan vind ik ubutnu/debian relatief simpel, voor domme mensen zoals moi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
afterburn schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:44:
Wordt er hier geen liefde gedeeld voor OpenSUSE? Ik draai zelf Tumbleweed op alles en vind het een van de beste distributies.Altijd de laatste software, zonder dat daar problemen door ontstaan, goedgevulde standaard repos, goede ondersteuning van proprietary drivers zoals Nvidia, user repos. Kan eigenlijk niks verzinnen wat slecht is, maar om nu te zeggen dat het een wijdverspreide distributie is, nee. Tenminste zo lijkt het. Of is iedereen zo tevreden en werk het allemaal zo goed dat het niet de moeite is om te noemen? :)
Zeker wel, hier een tevreden gebruiker van openSUSE Leap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:50:
@nero355 OpenSuse was/is toch DE oplossing voor novell/IPX(?) zo lang geleden dati k het niet meer weet :+
Mijn oude Novell Servers met het heerlijke GroupWise 6.5.x hadden gewoon TCP/IP Connectivity hoor! 8) :*) O+
Mijn pa draait al 10jr op een OpenSuse installatie (moet die trouwens binnenkort maar eens gaan vervangen). Niet dat hij een digi-beet is, maar is nogal van 'klik op alles - wat juist niet moet'. Hier staat toch dat ik een nieuwe telefoon gewonnen heb? Dat er hoeren in de buurt willen appen etc.... gevolg; iedere maand zijn windows installatie in de soep.
Kerel... :D Wat zeg je nou toch allemaal over je eigen vader ?!?! Foei toch! :P
Meeste prestatie uit je hardware haal je met gentoo. Echter vind ik die installatie veel te tijd rovend.
En toch wil ik dat een keer gaan proberen, want als je relatief snel FreeBSD via de /src en /ports bij elkaar kan compilen i.c.m. een Pentium 4 van 3 of 3.2 GHz of een Athlon 64 X2 4400+ op wat HDD's dan moet dat met een hedendaags systeem en SSD's gewoon lekker snel gaan! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
ls ik de website zie dan word ik er niet vrolijk van :
- Google Translate balk bovenaan :r
- Zo te zien is snapd standaard aanwezig :? :| :/
- Eigen browser gebaseerd op LibreWolf wat weer een soort Firefox is maar dan met een heleboel zooi eruit gesloopt dus wat heeft die van hen dan als meerwaarde ?!
Gast snapper is geen snapd. Ook bij Garuda moet je snapcraft en flathub etc repo's toevoegen.

Dragonwolf is heel kleur intensief, maar wel een goede browser en die dingen die zij eruit gesloopt hebben is hetzelfde als de script betterfox!

[ Voor 94% gewijzigd door Mark de Vaal op 25-10-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verder ken ik alleen de vis dus zo kwam het bij mij over... oopsie... :$ :+
Ook bij Garuda moet je snapcraft en flathub etc repo's toevoegen.
Mooi! d:)b
Dragonwolf is heel kleur intensief, maar wel een goede browser en die dingen die zij eruit gesloopt hebben is hetzelfde als de script betterfox!
Ik ken de script niet, maar inderdaad die kleuren... WAAROM :?

Niet mijn ding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Verder ken ik alleen de vis dus zo kwam het bij mij over... oopsie... :$ :+

[...]

Mooi! d:)b

[...]

Ik ken de script niet, maar inderdaad die kleuren... WAAROM :?

Niet mijn ding...
Je kan ook Garuda Linux KDE versie baremetal gebruiken als je die kleuren niet wil. Ik gebruik nu Debian testing, maar ik mis wel bv de gaming assistent van Garuda om meteen alle emulators en losse games te installeren.

Oja en al die kleuren. India en kleuren. Het is immers een kleurrijke land en volk

[ Voor 7% gewijzigd door Mark de Vaal op 25-10-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hero of Time schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:50:
Dat uiterlijk van sites komt gegarandeerd door de lettertypes die standaard geïnstalleerd worden bij Ubuntu en bij Manjaro niet.
Mij gaat het om het eind resultaat wat ik te zien krijg als ik een distro installeer.
En ik wil best geloven dat als je een paar avonden moeite doet dat het dan beter wordt.
Mark de Vaal schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:09:
[...]
Persoonlijk denk ik dat je dan beter Garuda Linux kan installeren.
Garuda is net een kermis attractie, doet gewoon pijn aan je ogen.
Maar ik wilde gewoon weten wat de status is van Manjaro/KDE
nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:28:
Als iemand die onlangs noodgedwongen Windows 10 heeft geïnstalleerd zie ik dat als een enorm positief iets : Alles hoger dan Windows 7 zuigt gewoon!
Ik heb precies het omgekeerde; ik doe mijn best om een aantal zaken op een Linux pc te doen maar op Windows is alles (voor mij) zoveel makkelijker/sneller/beter. Enige uitzondering hierop is Docker.

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

Ik heb nog steeds een beetje een vies nasmaakje vanuit de tijd dat SUSE als Linux distro niet echt wist wat het nou wilde doen :
- De beste Linux distro worden.
- Vooral bedrijven aantrekken dan wel Red Hat verslaan daarin.
- Later zelfs een of ander SUSE + Novell avontuur aangegaan wat uiteindelijk is geflopt geloof ik ?!

Maar ik heb ook weer hier en daar wat berichten door de jaren heen gezien waarin het leek alsof ze dat allemaal achter zich hebben gelaten en (alweer ?!) een nieuwe weg op zijn gegaan... :)
Dat had ik dus ook. Mijn vorige ervaringen met SUSE waren nog uit de jaren 90, en die ervaringen waren niet bepaald positief. Maar omdat ik me verveelde en een goede KDE distributie zocht, toch maar eens geprobeerd. En nu draai ik inmiddels al weer maanden Tumbleweed op alle machines en zou niet anders meer willen.

Waar vroeger Yast een draak van een applicatie was, is het nu echt wel een nuttige toevoeging. Niet het snelste, maar een van de weinige goed werkende 'control panel' achtige apps op Linux die je eigenlijk je complete systeem laten configureren. Ik gebruik het niet veel, want ik doe het meeste makkelijker gewoon in de terminal, maar sommige zaken zijn zelfs makkelijker en sneller via de GUI. Zo gebruik ik voor opslag een iscsi drive gemount op mijn NAS. Op alle distributies altijd met het handje geconfigureerd, en 9 van de 10 keer gezeur met automatisch mounten tijdens boot ivm login perikelen die niet optreden nadat het boot proces klaar is. In Yast, 3 klikken en een IP adres en het werkt zonder verder omkijken.

Het is snel, heel veel packages in OBS (beetje als AUR, met dezelfde valkuilen), altiijd de laatste versies van software. Kan bijna alles vinden zonder naar flatpak te moeten grijpen (not a fan). Zypper is een beetje traag, maar werkt wel goed en intuitief. Maar je kunt ook dnf of yum gebruiken als je dat wilt. Opi laat je moet alleen alle OBS repos doorzoeken (inclusief de user repos), maar biedt ook snelle en makkelijke toegang tot 3rd party repos van veel gebruikte al dan niet proprietary software die je anders via een website moet downloaden.

Verder werkt het gewoon, zonder gezeur of drama.

Maargoed, genoeg reclame. :) Neemt niet weg dat ik altijd een zwak zal houden voor Debian en Slackware. De laatste vooral uit sentimentele overwegingen, aangezien dat de distributie is geweest waar ik in de jaren 90 uiteindelijk echt linux op heb leren gebruiken.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

afterburn schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:53:
Dat had ik dus ook. Mijn vorige ervaringen met SUSE waren nog uit de jaren 90, en die ervaringen waren niet bepaald positief. Maar omdat ik me verveelde en een goede KDE distributie zocht, toch maar eens geprobeerd. En nu draai ik inmiddels al weer maanden Tumbleweed op alle machines en zou niet anders meer willen.
Interessant! :)
Waar vroeger Yast een draak van een applicatie was, is het nu echt wel een nuttige toevoeging.
Niet het snelste, maar een van de weinige goed werkende 'control panel' achtige apps op Linux die je eigenlijk je complete systeem laten configureren.
Eerlijk is eerlijk : Als die een fatsoenlijke vervanger is voor Discover van KDE dan zou ik er ook weleens fan van kunnen worden! :$ O-) :+
Sommige zaken zijn zelfs makkelijker en sneller via de GUI.
Zo gebruik ik voor opslag een iscsi drive gemount op mijn NAS.

Op alle distributies altijd met het handje geconfigureerd, en 9 van de 10 keer gezeur met automatisch mounten tijdens boot ivm login perikelen die niet optreden nadat het boot proces klaar is.
Ik heb het idee dat dergelijke problemen steeds vaker door het gebruik van SystemD komen!
Als je zoiets wilt dan moet je waarschijnlijk via een SystemD Service de boel instellen i.p.v. de "oude manieren" die de meesten van ons zijn gewend...

Zo ben ik van plan om de volgende keer mijn VLAN Interfaces niet meer op de reguliere manier in te stellen en de boel door SystemD te laten beheren onder Raspberry Pi OS en daarmee hopelijk allerlei vage problemen achter me te kunnen laten :)
In Yast, 3 klikken en een IP adres en het werkt zonder verder omkijken.
Opzich niet verkeerd! :)
Altijd de laatste versies van software.
Kan bijna alles vinden zonder naar flatpak te moeten grijpen (not a fan).
Hmm... :)
Neemt niet weg dat ik altijd een zwak zal houden voor Debian en Slackware.
De laatste vooral uit sentimentele overwegingen, aangezien dat de distributie is geweest waar ik in de jaren 90 uiteindelijk echt linux op heb leren gebruiken.
Oh ja... Slackware! :o :*)

Je zou tussen al het huidige distro geweld bijna vergeten dat het ook nog bestaat! _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik kan OpenSUSE ook aanraden als je het een keer wil proberen. Tumbleweed werkt erg prettig. Houd alleen rekening met de enorme hoeveelheid updates die je elke dag krijgt. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nero355 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:55:
[...]

...

Zo ben ik van plan om de volgende keer mijn VLAN Interfaces niet meer op de reguliere manier in te stellen en de boel door SystemD te laten beheren onder Raspberry Pi OS en daarmee hopelijk allerlei vage problemen achter me te kunnen laten :)
Wil je dat echt vrijwillig doen? :+ Ifupdown kan dat heel netjes doen op Debian - ik ben met tegenzin overgestapt naar de systemd-manier omdat dat niet lekker werkte in combinatie met bonding, als ik het mij goed herinner.

De manier waarop systemd het doet is echt wel een clusterf**k aan onderling afhankelijke configuratiebestandjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
systemd laat het toe om het nog gewoon op de ouderwetse manier via ifupdown te doen ipv met systemd-networkd of andere network managers:
$ systemctl is-enabled systemd-networkd.service
disabled

$ systemctl is-enabled networking.service
enabled

$ systemctl cat networking.service | grep ifup
Wants=network.target ifupdown-pre.service
After=local-fs.target network-pre.target apparmor.service systemd-sysctl.service systemd-modules-load.service ifupdown-pre.service
ExecStart=/sbin/ifup -a --read-environment
ExecStart=-/bin/sh -c 'if [ -f /run/network/restart-hotplug ]; then /sbin/ifup -a --read-environment --allow=hotplug; fi'

$ dpkg -S /sbin/ifup
ifupdown: /sbin/ifup

$ man ifup
[..]
DESCRIPTION
       The  ifup  and  ifdown  commands  may be used to configure (or, respec-
       tively, deconfigure) network interfaces based on interface  definitions
       in  the  file  /etc/network/interfaces.  ifquery command may be used to
       parse interfaces configuration.

EDIT:
https://wiki.debian.org/Bonding

Die wiki is (ook) nog met systemv dus onder:
code:
1
/etc/init.d/networking stop

Wordt:
code:
1
systemctl stop networking.service

[ Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 28-10-2023 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-01 11:51
Gisteren Ubuntu 23.10 maar eens geïnstalleerd om te kijken hoe zaken zijn in Ubuntu-land (kom van Fedora af). Eerste wat me opviel is dat ik helemaal niks meer merk van dat Firefox een snap is (tot nu toe in ieder geval). Ik heb zelfs Spotify als snap geïnstalleerd en dat gaat prima (de rest als deb / flatpak). Ik heb ook gemerkt dat "specialistische" software zoals MATLAB een stuk beter werkt out-of-the-box vergeleken met Fedora, wat wel prettig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

afterburn schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:53:
Waar vroeger Yast een draak van een applicatie was, is het nu echt wel een nuttige toevoeging. Niet het snelste, maar een van de weinige goed werkende 'control panel' achtige apps op Linux die je eigenlijk je complete systeem laten configureren.
Yup, Yast is een verborgen parel die helaas nogal worstelt met een slechte reputatie die het al (minstens) 10 jaar niet meer verdient, als het niet 20 jaar is. SUSE is erg gelikt met een heel hoog "just works" gehalte. Het is misschien minder interessant voor de klassieke hacker of Tweaker maar het is heel geschikt voor een breed publiek dat neit per se het onderste uit de kan hoeft te hebben als alles maar werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

NEE :+

Maar het is gewoon R-U-K als je VLAN Interfaces raar UP/UP zijn gekomen en je niet via SSH erbij kan op de eth0 Interface zelf waarop die expliciet is gebind :| :F

En na een rebootje is er opeens niks aan de hand... 8)7
Ifupdown kan dat heel netjes doen op Debian - ik ben met tegenzin overgestapt naar de systemd-manier omdat dat niet lekker werkte in combinatie met bonding, als ik het mij goed herinner.
Dat is ook wel gek eigenlijk ?! :-(
De manier waarop systemd het doet is echt wel een clusterf**k aan onderling afhankelijke configuratiebestandjes.
Ik vind het echt een kwalitatief uitermate teleurstellend geheel, maar het is helaas niet anders, tenzij je kiest voor Devuan en dergelijken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

trouwen al gezien dat mozilla firefox aanbiedt via eigen repository (eindelijk)

https://blog.nightly.mozi...ased-linux-distributions/

# Create a directory to store APT repository keys if it doesn't exist:
sudo install -d -m 0755 /etc/apt/keyrings

# Import the Mozilla APT repository signing key:
wget -q https://packages.mozilla.org/apt/repo-signing-key.gpg -O- | sudo tee /etc/apt/keyrings/packages.mozilla.org.asc > /dev/null

# The fingerprint should be 35BAA0B33E9EB396F59CA838C0BA5CE6DC6315A3
gpg -n -q --import --import-options import-show /etc/apt/keyrings/packages.mozilla.org.asc | awk '/pub/{getline; gsub(/^ +| +$/,""); print "\n"$0"\n"}'

# Next, add the Mozilla APT repository to your sources list:
echo "deb [signed-by=/etc/apt/keyrings/packages.mozilla.org.asc] https://packages.mozilla.org/apt mozilla main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list.d/mozilla.list > /dev/null

# Update your package list and install the Firefox Nightly .deb package:
sudo apt-get update && sudo apt-get install firefox-nightly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

himlims_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:16:
trouwen al gezien dat mozilla firefox aanbiedt via eigen repository (eindelijk)
ja natuurlijk, oud nieuws :P
https://9to5linux.com/moz...ebian-based-linux-distros

altijd grappig om nieuws pas een dag of twee dagen later op tweakers te lezen

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Vishari Beduk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:16:
[...]

Geen ervaring, maar ik lees dat het om de ESR gaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

:?

Wat fijn dat jij je zo verheven voelt om te moeten melden dat jij je nieuws eerder hebt dan anderen die het hier wellicht enkel goedgezind wilden delen omdat het interessante materie is en het raakvlak heeft met dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

Ook geen nieuws draadje, een kroeg, krijg je uiteindelijk ook de weetjes en nieuwtjes door.

Waarom heeft dat eigenlijk zo lang geduurd? Verleden op andere externe repositories geleund

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar zelfs voor een kroeg-topic is het eigenlijk off-topic aangezien we een heel topic hebben speciaal en specifiek voor Firefox: [Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien.

@Sjah, het gaat om de daily builds, dus niet eens ESR of normale releases. Het artikel noemt alleen dat sommige distro's zoals Debian Stable alleen de ESR versie aanbieden.

Pagina: 1 ... 69 ... 78 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.