Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ehh... NEE :?

Waarom zou je dat doen ?!

Af en toe adviseert men echt de raarste dingen IMHO :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-09 08:34

kujinshi

seven heroes

JukeboxBill schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:12:
Heb nu een poosje "cache legen bij afsluiten FF" ingesteld en heb het idee dat met name bij Youtube sommige dingen veel sneller gaan.
Ben bezig met een playlist van 400 items af te werken, elke avond een paar filmpjes, en naarmate ik vorder, moet ik steeds verder naar beneden scrollen. Dat gaat nu een stuk sneller.
Ik heb vandaag wat gevonden omtrent het Youtube niet goed laden debakel.

Soms zie ik in Noscript dat Youtube -> "jnn-pa.googleapis.com" heeft geladen.

Wanneer dat in Noscript zichtbaar is (niet bij elke Youtube) dan laden en draaien al die video's prima zonder happeren of stilvallen na een tijdje.

Kan het zijn dat die "jnn-pa.googleapis.com" dus altijd nodig is voor goed preloaden (cachen) van video's?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navel Knop
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-09 19:46
kujinshi schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Ik heb vandaag wat gevonden omtrent het Youtube niet goed laden debakel.

Soms zie ik in Noscript dat Youtube -> "jnn-pa.googleapis.com" heeft geladen.

Wanneer dat in Noscript zichtbaar is (niet bij elke Youtube) dan laden en draaien al die video's prima zonder happeren of stilvallen na een tijdje.

Kan het zijn dat die "jnn-pa.googleapis.com" dus altijd nodig is voor goed preloaden (cachen) van video's?
Dat zou best kunnen. Als je in Noscript jnn-pa.googleapis.com (of googleapis.com) permanent toestaat dan kun je zien of dat inderdaad zonder deze problemen gaat, zet hiervoor het betreffende domein in de lijst onder de tab Per-site permissions (bovenaan de pagina) met Trusted, dus dat je dit domein vertrouwt.

Edit: in de Noscript instellingen kun je per domein expliciet aangeven of een domein actieve inhoud mag sturen. Als een domein niet in de Noscript toestemmingslijst staat dan staat dat op Default.
Default is standaard zeer beperkt, ik heb in de Noscript instellingen dat bij Default helemaal niets mag, ook niet beperkt, dat beperkt risico's op onbekende sites. Default en Untrusted zijn bij mij hetzelfde, namelijk niets toegestaan. Dit kun je instellen in Noscript Options --> General, onderaan de pagina, klik op 1 van de tabs Default, Trusted, Untrusted. Ik heb ingesteld:
Default: alle vinkjes uit
Trusted: alle vinkjes aan
Untrusted: alle vinkjes uit

[ Voor 36% gewijzigd door Navel Knop op 22-02-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:17
nero355 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Ehh... NEE :?

Waarom zou je dat doen ?!

Af en toe adviseert men echt de raarste dingen IMHO :F
Jij gebruikt het as is? Ik heb ook Floorp en daar heb ik dingen aangepast die ze op github deden en Firefox zonder aanpassingen op compact mode en open bookmarks in new tab na en zonder extensies en aanpassingen en ook dan heb ik steeds bevriezingen met beide tijdens live wedstrijden op Viaplay. Met Brave heb ik nooit ergens last van. Snap er echt de ballen van. Ben niet zo'n fan van Brave, maar sites laden toch sneller en zien er vaak ook beter uit.

[ Voor 9% gewijzigd door desalniettemin op 23-02-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ja en Nee :

- Ja, ik gebruik over het algemeen de browser zoals die is.
- Ik pas echter wel een heleboel dingen aan qua GUI toestanden.
- Nee, ik schakel geen "FORCE/FORCED" opties in via about::config over het algemeen.
- Wat ik wel doe is eventuele mogelijke Privacy schendende dingen slopen via about:config.

Maar al met al zou niks van dit geheel het functioneren van de browser opzich mogen benadelen of zogenaamd sneller maken of iets ;)
ook dan heb ik steeds bevriezingen met beide tijdens live wedstrijden op Viaplay.
Wie zegt dat het niet aan Viaplay ligt :?

Vooral als je dit zegt :
Met Brave heb ik nooit ergens last van. Snap er echt de ballen van.
Ben niet zo'n fan van Brave, maar sites laden toch sneller en zien er vaak ook beter uit.
Volgens mij ben je dan Render Engines aan het vergelijken en niet de browsers opzich ;)

En dan ben ik dus ook geneigd te zeggen gevalletje 'Alles wat niet "The new Internet Explorer" a.k.a. Chromium based troep is ondersteunen wij niet!' toestand waarschijnlijk...?!?!

Sinds je met Viaplay te maken hebt zou het me niks verbazen eerlijk gezegd :r

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Misschien is het wel Viaplay, maar waarom vraag ik me dan af. Wat heeft Viaplay tegen Firefox en niets tegen de Chrome based?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Navel Knop schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:31:
[...]

Dat zou best kunnen. Als je in Noscript jnn-pa.googleapis.com (of googleapis.com) permanent toestaat dan kun je zien of dat inderdaad zonder deze problemen gaat, zet hiervoor het betreffende domein in de lijst onder de tab Per-site permissions (bovenaan de pagina) met Trusted, dus dat je dit domein vertrouwt.

Edit: in de Noscript instellingen kun je per domein expliciet aangeven of een domein actieve inhoud mag sturen. Als een domein niet in de Noscript toestemmingslijst staat dan staat dat op Default.
Default is standaard zeer beperkt, ik heb in de Noscript instellingen dat bij Default helemaal niets mag, ook niet beperkt, dat beperkt risico's op onbekende sites. Default en Untrusted zijn bij mij hetzelfde, namelijk niets toegestaan. Dit kun je instellen in Noscript Options --> General, onderaan de pagina, klik op 1 van de tabs Default, Trusted, Untrusted. Ik heb ingesteld:
Default: alle vinkjes uit
Trusted: alle vinkjes aan
Untrusted: alle vinkjes uit
Bij trusted heb ik de PING wel uit staan, niks hoeft mij te pingen, nooit op het internet.

Heb jnn-pa.googleapis.com een tijdje getest, maar toch nogsteeds wel slecht ladende YT video's.

Het is toch echt de Google YT server oid. Tenzij mensen melden dat ze nooit ergens last van hebben. Dan willen we graag alles van die mensen weten, wat browser, Windows versie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:58:
Misschien is het wel Viaplay, maar waarom vraag ik me dan af.

Wat heeft Viaplay tegen Firefox en niets tegen de Chrome based?
Gokje :

Widevine Level geneuzel (DRM dus!) dat net iets minder lekker werkt i.c.m. non-Chronium dan wel non-Google Chrome browsers :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
desalniettemin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:58:
Misschien is het wel Viaplay, maar waarom vraag ik me dan af. Wat heeft Viaplay tegen Firefox en niets tegen de Chrome based?
Zelfde met MS sites. M365 Copilot (https://m365.cloud.microsoft/chat) weigert dienst in Firefox. Terwijl, als ik de user agent op Chrome instel, werkt het zonder problemen. :r

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Misschien moet ik dat eens proberen die user agent extension. Ik gebruik no overigens Floorp, want op Netflix met Firefox kreeg ik opeens in aflevering 3 van Red Zone een E100 foutmelding, die ik met Floorp niet krijg. WTF :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
https://www.reddit.com/r/F1TV/s/pWjQUXhzUu

Blijkbaar geen F1 TV meer voor Firefox (zonder hacky workaround).

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ericafterdark schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 04:51:

Klopt :( Werd in het "[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4"-topic ook al besproken, daar had ik al gezien dat de user agent aanpassen gewoon werkt. Het is dus weer bullshit en dit soort dingen maakt me kwaad. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Elke keer als die dienst überhaupt werkt mag je in je handjes knijpen dus lekker belangrijk >:) :+

Zo blij dat ik überhaupt geen F1 meer kijk sinds het een Amerikaanse Drama Show is geworden... :Y) 8) :*) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
nero355 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Elke keer als die dienst überhaupt werkt mag je in je handjes knijpen dus lekker belangrijk >:) :+

Zo blij dat ik überhaupt geen F1 meer kijk sinds het een Amerikaanse Drama Show is geworden... :Y) 8) :*) d:)b
offtopic: Max wordt geen kampioen, maar ik ga wel kijken, maar niet de testdagen en vrije trainingen kijk ik ook niet meer. Kwalficatie en race kijk ik pas 5 minuten van te voren op Viaplay.

Ik weet niet wat er aan de hand is met Fx opeens, maar het vreet ineens geheugen en het gebruikt 100% CPU soms. Voorlopig ben ik terug op Floorp.

[ Voor 12% gewijzigd door desalniettemin op 26-02-2025 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Sinds gisteravond ervaar ik problemen met het kijken van YouTube video's op mijn desktop in Firefox i.c.m. NoScript. Alle video's stoppen namelijk steeds met afspelen na 59 of 60 seconden. Dit probleem is me eerder overkomen en toen bleek het te helpen om het domein jnn-pa.googleapis.com tijdelijk toestemming te geven in NoScript. Dat domein jnn-pa.googleapis.com verschijnt sinds gisteren niet langer in het NoScript-lijstje van domeinen waar je al dan niet toestemming aan kunt geven. M.b.v. de tip van Navel Knop in "[Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien" lukte het me om dat domein weer toe te voegen in NoScript (dank @Navel Knop ), maar dat maakt helaas vooralsnog geen verschil; de YouTube filmpjes lopen nog steeds na 1 minuut vast.

Het lijkt er dus op dat YouTube bepaalde veranderingen heeft doorgevoerd. Op Reddit vond ik een zeer recente link die laat zien dat YouTube sowieso nu zelfs reclames naast de te kijken video afspeelt, zie de screenshot hier: https://www.reddit.com/r/.../viva_la_revolublocktion/

[ Voor 16% gewijzigd door choogen op 26-02-2025 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nicco (KDE developer) heeft een video over de nieuwe privacy policy van Mozilla:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Room42 Doe dan tenminste een TL;DR erbij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:51:
@Room42 Doe dan tenminste een TL;DR erbij :P
Je kunt hem W-en en L-en, je hoeft niet te R-en. ;)

De video gaat over Mozilla’s nieuwe gebruiksvoorwaarden en privacybeleid voor Firefox, wat leidde tot veel ophef en zorgen bij gebruikers. De kern is dat Mozilla géén gebruikersdata verkoopt, maar door onhandige communicatie en vaag geformuleerde voorwaarden lijkt het alsof ze dat misschien wel doen, wat tot paniek leidde—hoewel er eigenlijk weinig reden is om over te stappen op een andere browser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:05:
[...]

Je kunt hem W-en en L-en, je hoeft niet te R-en. ;)

De video gaat over Mozilla’s nieuwe gebruiksvoorwaarden en privacybeleid voor Firefox, wat leidde tot veel ophef en zorgen bij gebruikers. De kern is dat Mozilla géén gebruikersdata verkoopt, maar door onhandige communicatie en vaag geformuleerde voorwaarden lijkt het alsof ze dat misschien wel doen, wat tot paniek leidde—hoewel er eigenlijk weinig reden is om over te stappen op een andere browser.
Dat mist eigenlijk het, voor mij, belangrijkste punt: deze voorwaarden komen niet op zichzelf maar nadat mozilla zelf direct in de advertentie-handel is gestapt en heeft aangekondigd vol in te gaan zetten op het hele "ai" gebeuren.

In dat geval is het inderdaad gepast om iedere picometer aan extra ruimte die mozilla claimt onder een electronenmicroscoop te plaatsen. Iets met katten en spek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toch apart dat het halve internet valt over de bewoording van Mozilla, maar geen kik geeft over het gebrek aan privacy en zelfs volgen in incognito bij Chrome. De andere browsers die Blink engine gebruiken doen het ook niet veel beter wat dat betreft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Jij blijft iig Firefox gewoon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien het alternatief Internet Explorer is, zeer zeker! En anders wordt het wellicht weer Iceweasel, wat Debian er van maakte toen het logo nog niet aan hun licentierichtlijnen voldeed. Eventuele code dat exorbitante telemetry terugstuurt zie ik Debian nog wel verwijderen. Ze hebben iets vergelijkbaars met andere pakketten al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik heb het nog steeds geinstalleerd, maar voorlopig blijf ik Floorp gebruiken. Bevalt prima en binnenkort niet meer ESR, maar laatste versie van Fx gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:44
Wat is er nu weer aan de hand?
FF is net bijgewerkt naar v.136.0 en nu moet ik overal opnieuw inloggen.
Verder is de regelhoogte anders geworden of alle instellingen in FF zijn ook gereset.
==================================================================
Heb het gevonden. Je kan niet meer afzonderlijk instellen wat je wil wissen bij afsluiten FF.
Ik had ingesteld dat de cache moest worden geleegd, maar cookies moeten worden bewaard. Dat kan nu niet meer.
Misschien nog iets in de about:config. Ga verder zoeken.

[ Voor 46% gewijzigd door JukeboxBill op 04-03-2025 20:56 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keppie_3
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-09 15:28
JukeboxBill schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:20:
Wat is er nu weer aan de hand?
FF is net bijgewerkt naar v.136.0 en nu moet ik overal opnieuw inloggen.
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Bij mij komt nu direct de "Please enter your primairy password" prompt bij het openen van Firefox (v136.0). Mijn startpagina is about:blank, dus eigenlijk is niets om in te loggen. Op zowel mijn laptop als desktop het geval. Lijkt dan een bug te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Keppie_3 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Bij mij komt nu direct de "Please enter your primairy password" prompt bij het openen van Firefox (v136.0). Mijn startpagina is about:blank, dus eigenlijk is niets om in te loggen. Op zowel mijn laptop als desktop het geval. Lijkt dan een bug te zijn?
Is dat het wachtwoord voor je FF account om gegevens te synchroniseren of het master password van je opgeslagen wachtwoorden?

Hier zijn de instellingen voor het synchroniseren wel bewaard gebleven. Opgeslagen wachtwoorden gebruik ik niet.
Maar ik moest dus wel op alle sites, zoals o.a. bij Tweakers opnieuw inloggen, want de cookies waren allemaal gewist.

De "bug" is dat het venster voor de instellingen van wat moet worden bewaard/gewist bij afsluiten van FF is veranderd.
Voor de update zag het er zo uit (staat nb. ook nog op de helppagina's):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mABW-iObrU9PV9li28Bl12XEOUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XV0tYks5eCcqIKHD4mOUCEaC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik gebruik geen Fx account en hoefde dus nergens opnieuw in te loggen overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Idem, en wachtwoorden laat ik ook niet opslaan daar. Heb wel 1 fatsoenlijke verbetering gezien: als je een tab op mute zette, was de staat niet duidelijk te zien of het nou wel of niet actief was. En het verving de favicon, nu niet meer en staat het tussen het icoon en de paginatitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keppie_3
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-09 15:28
Ah, bij mij gaat het om het "master password van je opgeslagen wachtwoorden". Ik ga FF even een reset geven...dit is geen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
desalniettemin schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:16:
Ik gebruik geen Fx account en hoefde dus nergens opnieuw in te loggen overal.
Ik ook niet, maar ik had wel ingesteld dat de cache moest worden geleegd bij afsluiten FF.
En dat is bij de nieuwe update veranderd in dat alles wordt verwijderd, inclusief de cookies, waar kennelijk de wachtwoorden voor de afzonderlijke sites in zijn opgeslagen.

Kortom, bij elke "verbetering" wordt iets anders verknoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik heb 136 maar even kort gebruikt. Even naar vertical tabs gekeken, maar dat vond ik helemaal niks. Het zag er ook meteen zo raar uit op MX Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JukeboxBill schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:49:
[...]
En dat is bij de nieuwe update veranderd in dat alles wordt verwijderd, inclusief de cookies, waar kennelijk de wachtwoorden voor de afzonderlijke sites in zijn opgeslagen.
Wachtwoorden staan niet opgeslagen in cookies. Je actieve sessie staat opgeslagen in een cookie.

Daarnaast kun je nog steeds Cache los van cookies wissen. Dus je hebt waarschijnlijk ook "Cookies and site data" aangevinkt staan. Daar staat ook bij: "May sign you out of most sited or empty shopping carts".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj0ch9SaUSD28ISYa-mgvOOeIo4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/se8Wt1XdFNIpdgL0BKQ7z5sn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
desalniettemin schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:48:
Ik heb 136 maar even kort gebruikt. Even naar vertical tabs gekeken, maar dat vond ik helemaal niks. Het zag er ook meteen zo raar uit op MX Linux.
Gelukkig is dat gewoon optioneel. Sterker nog, niet eens standaard als je een horizontale tab bar hebt. Je moet het actief inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Keppie_3 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:44:
Ah, bij mij gaat het om het "master password van je opgeslagen wachtwoorden". Ik ga FF even een reset geven...dit is geen doen!
FF resetten is een beetje overdreven hiervoor. Je gebruikt de Firefox password manager met een master password. Iets probeert een opgeslagen wachtwoord te benaderen. Mogelijk je startpagina?

Hoe vaak herstart je Firefox? Ik alleen als ik mijn computer herstart en dat is max 1x per maand. De rest staat ie gewoon stand-by of in hibernation. Na een herstart moet ik Bitwarden weer unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Altijd na een update herstart ik het. Wachtwoord manager in Fx gebruik ik nooit, want Bitwarden extensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Room42 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:34:
[...]

Wachtwoorden staan niet opgeslagen in cookies. Je actieve sessie staat opgeslagen in een cookie.

Daarnaast kun je nog steeds Cache los van cookies wissen. Dus je hebt waarschijnlijk ook "Cookies and site data" aangevinkt staan. Daar staat ook bij: "May sign you out of most sited or empty shopping carts".

[Afbeelding]
Hoe kom je dan bij dat venster?
Ik kan nu bij afsluiten alleen alles wissen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiPNFBBeW0u1VDlsGnKJCb6lZ4Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pBtLx1jpvsG9UtOvmqqWQEwV.png?f=user_large

of bij gegevens wissen dit venster en dan moet ik kiezen over welke tijdsperiode moet worden gewist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IXcG0Poy9oedpkhmr2Er_yvojI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uN6FJPrNmPrU3f2m3OT9X8IM.png?f=user_large

Maar ik heb nu als work arround in about:config de cache op nul staan.
Dat komt op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-09 19:29
Firefox gebruik ik al sinds het Phoenix heette.
Met de update naar 136 kan ik de bladwijzers niet meer openen met een snelkoppeling. Dat was altijd Alt+A, maar om een of andere reden werkt dat niet meer. Voor de goede orde: het ligt niet aan mijn toetsenbord; Alt+H opent het helpmenu en zoals jullie zien lukt het prima om een a te typen.
Is hier een fix voor? Ik heb gezocht en in about:config gekeken, maar er niets gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Alt+B opent de menubar met bookmarks highlighted. Ctrl+B opent bookmarks sidebar.

[ Voor 24% gewijzigd door desalniettemin op 07-03-2025 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
desalniettemin schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:04:
Alt+B opent de menubar met bookmarks highlighted. Ctrl+B opent bookmarks sidebar.
Shortcuts via de hoofdmenubalk bovenin volgen de standaard van het besturingssysteem en de taal, tenzij je dat zelf overruled.
Alt-B is in Windows NL (en ws. ook in Linux) het openen van het Bestand menu, zoals aangegeven door de onderstreep.
In het Engelstalig is het dan Alt-F van File.

Het vreemde is dan wel weer dat bij mij (Win 10 NL) Alt-a Bladwijzers dan ook niets doet, net als bij @nogeeninlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JukeboxBill schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Hoe kom je dan bij dat venster?
Ik kan nu bij afsluiten alleen alles wissen:

[Afbeelding]
Achter "Cookies en websitegegevens verwijderen zodra Firefox wordt gesloten" heb je een knop "Uitzonderingen beheren...". Daar komt mijn screenshot vandaan. :*)
Maar ik heb nu als work arround in about:config de cache op nul staan.
Dat komt op hetzelfde neer.
Zo, dat ben ik weer helemaal niet met je eens. :o :P Je downloadt nu ALLE bestanden/resources voor élke request weer helemaal opnieuw, ook al zou de cache nog volstaan. Slaat natuurlijk nergens op. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Room42 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Achter "Cookies en websitegegevens verwijderen zodra Firefox wordt gesloten" heb je een knop "Uitzonderingen beheren...". Daar komt mijn screenshot vandaan. :*)
Dan krijg ik dit venster:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mv9XooJGgU7M3J_Odo7_IFi-juY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RJw5lfzdjeBoggcPfFJ7l40d.png?f=user_large
[...]

Zo, dat ben ik weer helemaal niet met je eens. :o :P Je downloadt nu ALLE bestanden/resources voor élke request weer helemaal opnieuw, ook al zou de cache nog volstaan. Slaat natuurlijk nergens op. :')
Voor mijn doel komt het op hetzelfde neer. De cache zit binnen de korste keren aan het maximum en dan laden pagina's juist langzamer. Dat is i.i.g. mijn ervaring, of je het er nou mee eens bent of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha, blijkbaar zitten deze twee vinkjes aan elkaar verbonden. Als je bij die onderste kijkt, heb je wel de Settings die in mijn screenshot staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1has4asA0TVXJdq6gCPR87-w54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BaQhLcPWegDWWoj46rEHPtI0.png?f=user_large
[...]

Voor mijn doel komt het op hetzelfde neer. De cache zit binnen de kortste keren aan het maximum en dan laden pagina's juist langzamer. Dat is i.i.g. mijn ervaring, of je het er nou mee eens bent of niet.
Dan heb jij een bijzonder systeem. :)

edit:
Nogmaals voor de duidelijkheid: Cache moet juist vol zitten, anders wordt het niet gebruikt. Daar is het voor gemaakt. Dat het bij jou vertragend werkt moet een lokaal iets zijn. De cache storage is dan blijkbaar bij jou trager dan je internetverbinding. Dat is ongebruikelijk maar niet onmogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 07-03-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Room42 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:45:
[...]

Aha, blijkbaar zitten deze twee vinkjes aan elkaar verbonden. Als je bij die onderste kijkt, heb je wel de Settings die in mijn screenshot staan.

[Afbeelding]
Dan is dat verplaatst of ik ben de draad kwijt.
[...]

Dan heb jij een bijzonder systeem. :)

edit:
Nogmaals voor de duidelijkheid: Cache moet juist vol zitten, anders wordt het niet gebruikt. Daar is het voor gemaakt. Dat het bij jou vertragend werkt moet een lokaal iets zijn. De cache storage is dan blijkbaar bij jou trager dan je internetverbinding. Dat is ongebruikelijk maar niet onmogelijk.
PC van 8 jaar oud met een i3.
Maar ik heb het nu weer teruggezet naar zoals het was voordat de moeilijkheden begonnen.
Kijken of het nog steeds vertraagt.

I.i.g. bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navel Knop
nero355 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Ja en Nee :

- Ja, ik gebruik over het algemeen de browser zoals die is.
- Ik pas echter wel een heleboel dingen aan qua GUI toestanden.
- Nee, ik schakel geen "FORCE/FORCED" opties in via about::config over het algemeen.
- Wat ik wel doe is eventuele mogelijke Privacy schendende dingen slopen via about:config.

Maar al met al zou niks van dit geheel het functioneren van de browser opzich mogen benadelen of zogenaamd sneller maken of iets ;)

[...]Ik kijk Formule 1 bij Viaplay in Firefox, geen enkel probleem en geen vastlopers

Wie zegt dat het niet aan Viaplay ligt :?

Vooral als je dit zegt :

[...]

Volgens mij ben je dan Render Engines aan het vergelijken en niet de browsers opzich ;)

En dan ben ik dus ook geneigd te zeggen gevalletje 'Alles wat niet "The new Internet Explorer" a.k.a. Chromium based troep is ondersteunen wij niet!' toestand waarschijnlijk...?!?!

Sinds je met Viaplay te maken hebt zou het me niks verbazen eerlijk gezegd :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navel Knop

Ik kijk Formule 1 bij Viaplay in Firefox, geen enkel probleem en geen vastlopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@Navel Knop Met Brave browser heb ik nooit haperingen of micro freezes, maar met Firefox en alle Firefox gebaseerden ook, heb ik dat wel. Ik heb Chrome Mask geprobeerd, maar ook dan heb ik er last van. Als ik een live wedstrijd kijk en ik dan naar een andere site en ga dan terug naar Viaplay dat is het hele beeld bevroren, maar het geluid niet en na een seconde en soms een paar dan speelt het weer normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navel Knop
choogen schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:51:
Sinds gisteravond ervaar ik problemen met het kijken van YouTube video's op mijn desktop in Firefox i.c.m. NoScript. Alle video's stoppen namelijk steeds met afspelen na 59 of 60 seconden. Dit probleem is me eerder overkomen en toen bleek het te helpen om het domein jnn-pa.googleapis.com tijdelijk toestemming te geven in NoScript. Dat domein jnn-pa.googleapis.com verschijnt sinds gisteren niet langer in het NoScript-lijstje van domeinen waar je al dan niet toestemming aan kunt geven. M.b.v. de tip van Navel Knop in "[Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien" lukte het me om dat domein weer toe te voegen in NoScript (dank @Navel Knop ), maar dat maakt helaas vooralsnog geen verschil; de YouTube filmpjes lopen nog steeds na 1 minuut vast.

Het lijkt er dus op dat YouTube bepaalde veranderingen heeft doorgevoerd. Op Reddit vond ik een zeer recente link die laat zien dat YouTube sowieso nu zelfs reclames naast de te kijken video afspeelt, zie de screenshot hier: https://www.reddit.com/r/.../viva_la_revolublocktion/
Ik heb in NoScript doubleclick.net op untrusted gezet, dan kan doubleclick.net geen reclames meer afspelen dus ook niet in Youtube, dat is mijn ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-09 17:14
**stond aanvankelijk denk ik verkeerd, bij Geachte Redactie, maar hoort beter hier thuis**

Misschien interessant voor diegene die graag de TABS beneden de adresbalk wil blijven houden, er is een 'verse' CSS beschikbaar, die werkt ook bij de nieuwe v 138.0.1. Niet alleen plaatst deze CSS de tabs beneden de adresbalk maar maakt het ook de bookmarks compacter. Hieronder de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
/* Source file https://github.com/MrOtherGuy/firefox-csshacks/tree/master/chrome/tabs_on_bottom_v2.css made available under Mozilla Public License v. 2.0
See the above repository for updates as well as full license text. */

/* This reorders toolbar to place tabs below other toolbars. Requires Firefox 133+ */

@media (-moz-bool-pref: "userchrome.force-window-controls-on-left.enabled"),
       -moz-pref("userchrome.force-window-controls-on-left.enabled"){
  #nav-bar > .titlebar-buttonbox-container{
    order: -1 !important;
    > .titlebar-buttonbox{
      flex-direction: row-reverse;
    }
  }
}
@media not (-moz-bool-pref: "sidebar.verticalTabs"),
       not -moz-pref("sidebar.verticalTabs"){
  .global-notificationbox,
  #tab-notification-deck,
  #TabsToolbar{
    order: 1;
  }
  #TabsToolbar > :is(.titlebar-spacer,.titlebar-buttonbox-container){
    display: none;
  }
  :root[sizemode="fullscreen"] #nav-bar > .titlebar-buttonbox-container{
    display: flex !important;
  }
  :root:is([tabsintitlebar],[customtitlebar]) #toolbar-menubar:not([autohide="false"]) ~ #nav-bar{
    > .titlebar-buttonbox-container{
    }
    :root[sizemode="normal"] & {
      > .titlebar-spacer{
      }
    }
    :root[sizemode="maximized"] & {
      > .titlebar-spacer[type="post-tabs"]{
      }
      @media (-moz-bool-pref: "userchrome.force-window-controls-on-left.enabled"),
        -moz-pref("userchrome.force-window-controls-on-left.enabled"),
        (-moz-gtk-csd-reversed-placement),
        (-moz-platform: macos){
        > .titlebar-spacer[type="post-tabs"]{
          display: none !important;
        }
        > .titlebar-spacer[type="pre-tabs"]{
        }
      }
    }
  }
}

/*** Tighten up drop-down/context/popup menu spacing ***/

menupopup:not(.in-menulist) > menuitem,
menupopup:not(.in-menulist) > menu {
  padding-block: 4px !important; /* reduce to 3px, 2px, 1px or 0px as needed */
  min-height: unset !important; /* v92.0 - for padding below 4px */
}
:root {
  --arrowpanel-menuitem-padding: 4px 8px !important;
}

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:04
Ze hebben eindelijk profiles, maar gebruik al tijden container tabs.
https://support.mozilla.o...-firefox-stores-user-data

Ook tab groups:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/tab-groups

Hoe zorg ik wanneer ik een tab in een group doe, en dan meerdere links open van die tab, die ook in die group openen?

[ Voor 66% gewijzigd door Locolau op 02-05-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Locolau schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:02:
Ze hebben eindelijk profiles, maar gebruik al tijden container tabs.
https://support.mozilla.o...-firefox-stores-user-data
[...]
Eindelijk profiles? Dat gebruik ik al sinds jaar en dag om zaken binnen Firefox te scheiden. Op mijn computer heb ik standaard 4 gescheiden profiles open staan. :)

En in mijn hoofd profile werk ik met container tabs om de boel nog verder te scheiden. Dat werkt ook al jaren.
Ook tab groups:

Hoe zorg ik wanneer ik een tab in een group doe, en dan meerdere links open van die tab, die ook in die group openen?
Daar heb ik nog niet mee gewerkt.

edit:
Sterker nog; het werkt bij mij niet. Mogelijk heb ik het ergens uitgeschakeld of conflicteert het met container tabs? Later nog maar even onderzoeken.

edit:
In about:config moest ik 'browser.tabs.groups.enabled' op true zetten. Die staat standaard op false bij mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 02-05-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Locolau schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:02:
[...]
Ook tab groups:

Wat bedoel je precies? Als ik tweakers in een groep zet en open een nieuwe tab vanuit een gegroepeerde tab, dan komt de nieuwe tab gewoon in dezelfde groep, bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Room42 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Eindelijk profiles? Dat gebruik ik al sinds jaar en dag om zaken binnen Firefox te scheiden. Op mijn computer heb ik standaard 4 gescheiden profiles open staan. :)

En in mijn hoofd profile werk ik met container tabs om de boel nog verder te scheiden. Dat werkt ook al jaren.
Klopt, alleen werkte het wat moeizamer geloof ik en ook niet geheel met Sync? En nu wat makkelijk. Weet er het precieze ook niet van.
Room42 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:48:
Wat bedoel je precies? Als ik tweakers in een groep zet en open een nieuwe tab vanuit een gegroepeerde tab, dan komt de nieuwe tab gewoon in dezelfde groep, bij mij.
Geen idee wat er hier fout gaat, maar als ik dat doe werkt dat niet hier...
Ik open meerde links in een new tabs dmv Snaplinks add-on. https://cpriest.github.io/SnapLinksPlus/#/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yNjBzpElqy1P0FEZLujn39bRa4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wcPtUJy39MAJ9NbrFFjdyQ22.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Locolau schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Klopt, alleen werkte het wat moeizamer geloof ik en ook niet geheel met Sync? En nu wat makkelijk. Weet er het precieze ook niet van.
Wat met sync? :? Ik werk in ieder geval in een met Sync (om settings te syncen met mijn laptop), en dat werkt prima.
[...]
Geen idee wat er hier fout gaat, maar als ik dat doe werkt dat niet hier...
Ik open meerde links in een new tabs dmv Snaplinks add-on. https://cpriest.github.io/SnapLinksPlus/#/
[Afbeelding]
Ok, maar als je gewoon Ctrl+Click of Middle click doet, opent de tab dan wel netjes in de groep? Dan ligt het aan de manier waarop Snaplinks de tabs opent. Oftewel -> Issue maken (of +1'en als ie al bestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag had ik updates toegepast op m'n systeem en hier kwam Firefox 138.0.1 mee. Merkte al heel snel dat op Twitch ik geen channel points meer kreeg. Via DDG kwam ik bij deze bugzilla: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1964173. Zelfde issue. Nieuw profiel en daar werkte het wel.

Dus zelf ook even nieuw profiel gemaakt, m'n cookies.db overgenomen zodat ik niet overal opnieuw moet inloggen (voornamelijk dus Twitch) en idd, kreeg weer punten. Stukje bij beetje het test profiel voorzien van zaken die in m'n standaard profiel zijn toegepast. Eerst de prefs.js met alle instellingen. Geen verschil, ook add-ons maakte niet uit. Maar in de console zag ik wel andere meldingen, of eigenlijk, veel minder errors. Voornamelijk berichten over CORS en een melding over remote content blocked.

Ik had bij Privacy & Security ook content blocking aan staan en in het verleden waren daar 2 lijsten die je kon kiezen. Ik merkte al eens eerder op bij een ander systeem dat de knop voor het kiezen van de lijst ontbrak, maar ik had 'm nog. Nu heb ik de knop wel, maar geen lijst om te kiezen. Hele optie uit gezet en dat was iig bij mij de oorzaak.

Waarom opeens de Tracking Content blocking een probleem werd weet ik niet. Mocht dus iemand ooit dit ook hebben toegepast en met 138.0.1 opeens tegen vreemde dingen aan lopen, is dit een eerste punt om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Thx maar zie geen letterlijke optie voor "content blocking" ? Welke optie bedoel je exact? Of heb je wellicht een screenshot?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sorry voor het niet geven van de letterlijke tekst zoals die staat in de opties. Met een beetje interpreteren had je kunnen achterhalen dat het om 'Tracking content' gaat als je 'custom' kiest. Maar aangezien je het niet direct zag, zal je het vast niet hebben ingesteld.

Het ontbreken van de lijsten wat ik noemde staat ook hier beschreven: https://www.askwoody.com/...for-firefox/#post-2769038. Die knop was ooit gewoon beschikbaar, is op een bepaald moment achter een about:config optie gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Die lijsten kwamen en komen mij eigenlijk niet bekend voor. Volgensmij zit dat er al lang niet meer in :?

[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 08-05-2025 19:26 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tot versie 138 het dialoogvenster nutteloos heeft gemaakt, stonden er 2 lijsten in. Maar volgens mijn about:config hierover was de laatste update van de lijst 5 jaar geleden. Deed iig iets, maar de dienst die het bied, Disconnect, heeft een add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Hebben jullie Firefox Labs nog in settings? Ik heb die optie niet meer in Firefox 138.01. Je kan nu namelijk een eigen afbeelding uploaden in settings van de nieuwe tab pagina of een eigen kleur toevoegen. Die optie heb ik trouwens niet.

Om eigen afbeelding te kunnen oploaden dubbelklik deze naar true in about:config:

browser.newtabpage.activity-stream.newtabWallpapers.customWallpaper.enabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat vinden jullie van het idee dat Firefox veiliger is omdat het klein is qua marktaandeel?

Kan je prima tot de pluspunten rekenen, die veiligheid, als het geen gezwam is dan. :>

[ Voor 27% gewijzigd door Sjah op 09-06-2025 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had liever gehad dat het marktaandeel wat groter was, zeg 15-20%. Iig een stuk groter dan nu. Want hoewel veel security lekken meer gericht zijn op Chromium-based browsers een plus zijn, is het nadeel gelijk dat veel ontwikkelaars alleen voor die zooi testen en sommige dingen gewoon niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, het zijn niet veel sites die niet werken, maar kwam een maand terug er toch een tegen, althans op een onderdeel ervan (bij de abnamro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjah schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:10:
Klopt, het zijn niet veel sites die niet werken, maar kwam een maand terug er toch een tegen, althans op een onderdeel ervan (bij de abnamro).
Het irritantste is dat als je vaak de user agent op 'Chrome' zet, alles weer prima werkt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Room42 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 01:25:
[...]

Het irritantste is dat als je vaak de user agent op 'Chrome' zet, alles weer prima werkt. :X
Oww, maar het is wel een tip an sich.

Iets anders: ben blij dat Firefox nu sinds paar versies een optie naar Ai-engines heeft gemaakt, in de zijbalk.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjah op 10-06-2025 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maak me zorgen over Firefox, haar aandeel is nu structureel onder de 6%, die teloorgang gaat maar door. Vroeger dacht ik nog dat keert wel om, maar gebeurt maar niet, waar eindigt dit, voor we het doorhebben zitten we op 4%. Alle toevoegingen hebben het niet kunnen tegenhouden, misschien hebben ze zelfs averechts gewerkt, alhoewel ik Fx nog steeds geen bloated browser vind, en niet langzamer dan Chrome.
Of er een kleine nieuwe kale snelle browser is, is mij niet bekend.

Chrome is zo groot geworden doordat ze reclame maken. In welke landen heb ik geen zicht op, in NL niet al hebben ze dat ooit wel gedaan in bushokjes. Maar meer in Google's voordeel acht ik dat ze op hun zoekmachine Chrome pushen.

Nu maar hopen dat de geldstroom richting Mozilla niet opdroogt, want dan kan het wel ns snel einde oefening zijn, iets dat ik niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
Vraagje aan de experts. Maak sinds kort gebruik van de tabbladen aan de linkerkant in plaats van de bovenkant. Werkt op zich best ok. Echter krijg ik geen pop-up meer als ik de browser sluit met de vraag of ik zeker weet of ik de browser wil sluiten. Die kreeg ik namelijk wel als ik meerdere tabbladen aan de bovenkant had staan. Nu sluit ik regelmatig per ongeluk de hele browser met een hele sloot tabbladen terwijl ik alleen een tabblad wilde sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BootVluchteling schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:21:
[...] Nu sluit ik regelmatig per ongeluk de hele browser met een hele sloot tabbladen terwijl ik alleen een tabblad wilde sluiten..
Los van de optie, je kunt een non-private window met alle tabs heropenen met Ctrl+Shift+N (net als je met Ctrl+Shift+T een tab kunt heropenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
Room42 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Los van de optie, je kunt een non-private window met alle tabs heropenen met Ctrl+Shift+N (net als je met Ctrl+Shift+T een tab kunt heropenen).
OH nice! Die 2e toetsencombinatie kende ik al, maar die eerste niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45
Sjah schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:40:
Wat vinden jullie van het idee dat Firefox veiliger is omdat het klein is qua marktaandeel?

Kan je prima tot de pluspunten rekenen, die veiligheid, als het geen gezwam is dan. :>
Ik vind dat irrelevant. Firefox heeft een klein marktaandeel, maar dat zijn nog altijd miljoenen gebruikers. Een goede exploit kan nog altijd veel schade aanrichten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:48
Ik gebruik altijd Crtl-W om de huidige tab te sluiten, bij de laatste tab sluit je het huidige venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BootVluchteling schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:21:
Vraagje aan de experts. Maak sinds kort gebruik van de tabbladen aan de linkerkant in plaats van de bovenkant. Werkt op zich best ok. Echter krijg ik geen pop-up meer als ik de browser sluit met de vraag of ik zeker weet of ik de browser wil sluiten. Die kreeg ik namelijk wel als ik meerdere tabbladen aan de bovenkant had staan. Nu sluit ik regelmatig per ongeluk de hele browser met een hele sloot tabbladen terwijl ik alleen een tabblad wilde sluiten..
In about:config is het: 'browser.tabs.warnOnClose = true' om een waarschuwing te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Blokker_1999 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Ik vind dat irrelevant. Firefox heeft een klein marktaandeel, maar dat zijn nog altijd miljoenen gebruikers. Een goede exploit kan nog altijd veel schade aanrichten.
Grootste pluspunt, vind ik, is uBlock origin. Chrome, Chromium, Vivaldi vergeet het maar. Je hebt uBlock Lite, maar die is lang niet zo goed als de reguliere. Misschien dat het nog beter wordt, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
desalniettemin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Grootste pluspunt, vind ik, is uBlock origin. Chrome, Chromium, Vivaldi vergeet het maar. Je hebt uBlock Lite, maar die is lang niet zo goed als de reguliere. Misschien dat het nog beter wordt, maar dat weet ik niet zeker.
Nog nooit van gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:34:
[...]

In about:config is het: 'browser.tabs.warnOnClose = true' om een waarschuwing te krijgen.
Of gewoon in de instellingen bij 'General', onder 'Tabs', optie 'Ask before closing multiple tabs'.
BootVluchteling schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:36:
[...]

OH nice! Die 2e toetsencombinatie kende ik al, maar die eerste niet.
Als je een venster als laatst hebt gesloten, zal ctrl+shift+t juist het venster heropenen, ipv de tab die je daarvoor had gesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

desalniettemin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Ik ben in Firefox ook fan (van het eerste uur) van Noscript. Eigenlijk de beste addon in Firefox.

Zoveel ellende van het internet wordt niet geladen en je geeft geen onzin door aan vele telemetrie of andere tracking. Ook een typo maakt niet dat je opeens wat laadt van een duistere website (omdat die nogsteeds niet toegelaten is iets te laden qua script).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:45
Sjah schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:37:
Maak me zorgen over Firefox, haar aandeel is nu structureel onder de 6%, die teloorgang gaat maar door. Vroeger dacht ik nog dat keert wel om, maar gebeurt maar niet, waar eindigt dit, voor we het doorhebben zitten we op 4%. Alle toevoegingen hebben het niet kunnen tegenhouden, misschien hebben ze zelfs averechts gewerkt, alhoewel ik Fx nog steeds geen bloated browser vind, en niet langzamer dan Chrome.
Of er een kleine nieuwe kale snelle browser is, is mij niet bekend.

Chrome is zo groot geworden doordat ze reclame maken. In welke landen heb ik geen zicht op, in NL niet al hebben ze dat ooit wel gedaan in bushokjes. Maar meer in Google's voordeel acht ik dat ze op hun zoekmachine Chrome pushen.

Nu maar hopen dat de geldstroom richting Mozilla niet opdroogt, want dan kan het wel ns snel einde oefening zijn, iets dat ik niet wil.
Ik heb goede hoop voor Ladybird, maar die is nog lang niet stabiel en er is nog heel veel werk te doen.
Hier een zeer interessante presentatie van de grondlegger van de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navel Knop
Nadelen van Viaplay is dat de resolutie bij Viaplay lager is / het beeld vager is en dat de F1 streams bij Viaplay haperen en dan vaak een paar seconden terug gaat en vanaf daar weer verder streamt (dus een paar seconden herhaalt). Zou dat haperen misschien kunnen door een te kleine ontvangstbuffer in de driverinstellingen van de netwerkkaart? Die had ik op 96 staan, nu sinds vanmiddag op 256 gezet om te testen, tot nu nog geen nadeel van ondervonden.

Nu vandaag heb ik gemerkt dat ik in F1TV nu ook in Firefox kan inloggen en kan kijken. Voordeel van F1TV is de hogere resolutie / scherper beeld, maar nadeel is dat als je later kijkt (dus later dan live) als de uitzending live is afgelopen dat dan doodleuk automatisch naar het volgende programma wordt overgeschakeld dan moet je zelf weer het moment terugvinden waar je gebleven was met kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Navel Knop op 28-06-2025 21:58 . Reden: ik heb de volgorde van de nadelen bij Viaplay veranderd, en de ontvangsttbuffer in de driverinstelllingen van de netwerkkaart toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Zawaponga schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Ik heb goede hoop voor Ladybird, maar die is nog lang niet stabiel en er is nog heel veel werk te doen.
Hier een zeer interessante presentatie van de grondlegger van de browser.
Eerste Alpha wordt in 2026 verwacht.

@Navel Knop Ik heb dat ook met Firefox en Viaplay. Daarom gebruik ik voor Viaplay Brave, want die heeft die problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik heb het wel even gehad met Firefox. Al een hele tijd last van onderbrekingen met zo'n ronddraaiend kringetje.
Zelfs bij HomeAssistant gebeurt dat terwijl de server hier in het netwerk hangt.

Vandaag DuckDuckGo browser er bij geïnstalleerd en afwisselend gebruikt.
Tot dusver gaat DDG als een speer terwijl FF telkens maar blijft hangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Locolau
Hmmm, weer wat domme acties.
https://www.neowin.net/ne...p-cpu-and-drains-battery/

TLDR:
“If you are also dealing with CPU spikes and battery drain from Firefox's new AI features, you can disable them through the browser's advanced settings. Head to about:config in a new tab, accept the risk warning, and use the search bar to find the controls. To kill the AI chatbot feature, search for browser.ml.chat.enabled and set it to false. To stop smart tab grouping, search for browser.tabs.groups.smart.enabled and set it to false.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 20:33
Locolau schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:50:
Hmmm, weer wat domme acties.
https://www.neowin.net/ne...p-cpu-and-drains-battery/

TLDR:
“If you are also dealing with CPU spikes and battery drain from Firefox's new AI features, you can disable them through the browser's advanced settings. Head to about:config in a new tab, accept the risk warning, and use the search bar to find the controls. To kill the AI chatbot feature, search for browser.ml.chat.enabled and set it to false. To stop smart tab grouping, search for browser.tabs.groups.smart.enabled and set it to false.”
Ik las het ook op https://www.omgubuntu.co....u-usage-inference-disable . Ik merkte het zelf nog niet op, en heb nu btop opengezet om het wat in de gaten te houden, voorlopig lijkt alles oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
142 is uit. Blijf het klote vinden dat minimize, maximize en close buttons niet meer je thema volgen op Linux. Hebben ze veranderd in versie 141. Staan nu ook verder uit elkaar op 142. Ik geloof dat het niet veranderd is in KDE desktop, maar ben ik niet zeker van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
desalniettemin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:51:
142 is uit. Blijf het klote vinden dat minimize, maximize en close buttons niet meer je thema volgen op Linux. Hebben ze veranderd in versie 141. Staan nu ook verder uit elkaar op 142. Ik geloof dat het niet veranderd is in KDE desktop, maar ben ik niet zeker van
Is dat dan alleen bij FF?
Het valt mij nu wel ineens op dat bij Win10 ook de knoppen verder uit elkaar staan dan bij oudere versies, v.z.v. mijn geheugen me niet in de steek laat.. Maar dat is bij elk programma zo.
Ik dacht ook niet dat je dat kan beïnvloeden zonder diep in de Windows API te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
JukeboxBill schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Is dat dan alleen bij FF?
Het valt mij nu wel ineens op dat bij Win10 ook de knoppen verder uit elkaar staan dan bij oudere versies, v.z.v. mijn geheugen me niet in de steek laat.. Maar dat is bij elk programma zo.
Ik dacht ook niet dat je dat kan beïnvloeden zonder diep in de Windows API te duiken.
Debian 13 Xfce. Het is een GTK ding, want KDE, die gebruikt QT, heeft het namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb nog 141.0 draaien hier (laptop werk heeft 141.0.3) en met beide is met KDE niks verandert aan de knoppen. Simpelweg omdat KDE dit doet, niet Firefox via GTK het tekent. Ik heb wel bij 'customize toolbar' links onderaan 'titlebar' aan staan. Dit zorgt voor een eigen title bar ipv dat het in de menubalk/tabbalk integreert. Heeft dat een vergelijkbaar effect bij Xfce?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:48:
Ik heb nog 141.0 draaien hier (laptop werk heeft 141.0.3) en met beide is met KDE niks verandert aan de knoppen. Simpelweg omdat KDE dit doet, niet Firefox via GTK het tekent. Ik heb wel bij 'customize toolbar' links onderaan 'titlebar' aan staan. Dit zorgt voor een eigen title bar ipv dat het in de menubalk/tabbalk integreert. Heeft dat een vergelijkbaar effect bij Xfce?
Ja dat heeft effect, maar ik wil die titlebar niet. Het schijnt een GTK ding te zijn, want KDE=QT die heeft dit niet. Ik ben nogal een een Pietje Precies, dus ik erger me hier kapot aan. Misschien dat Debian 13 KDE ga proberen en bevalt het niet, dan ga ik terug naar Xfce. Installeren is toch zo gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

offtopic:
Ik gebruikte vroeger ook Xfce en m'n oude pc heeft dat nog, maar ben met m'n nieuwe systemen over naar KDE, mede ook omdat de window management van Xfce nogal te wensen over laat aan functionaliteit die ik met Compiz wel had.

• desalniettemin
Terug op Xfce, want ook met KDE niet het thema dat ik gebruik.

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
@desalniettemin voortboordurend op de opmerkingen onder het software-update artikel heb ik ook gekeken wat er met de inbegrepen versie van firefox (141) gebeurt op mijn iets recentere mint xfce (4.18) installatie, en daar is het identiek. Evenzo met de mozilla tar (142).

Toen viel mij op dat bij mij in het customize toolbar menu de *title bar* optie afwezig was en herinnerde ik mij dat ik *gtk3-nocsd* (voor een klassieke titlebar op alle gtk software) op al mijn systemen heb geïnstalleerd. Als ik dat pakket deïnstalleer krijg ik de title bar optie terug, en het werkt dan identiek als bij jou.

En het gebruik van aparte (client side) decorations komt inderdaad door gtk. Niet geheel toevallig is dat gedoe met thema's en decoraties met nieuwere gtk software precies waarom ik dat nocsd pakket gebruik. Helaas niet erg behulpzaam voor jou omdat jij zonder title bar werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door AnonymousGerbil op 21-08-2025 14:42 ]

• desalniettemin
Ik vind dat gewoon helemaal niks Firefox met title bar. Kan er maar niet aan wennen. Het is wat het is.
Fx met titlebar? Das dus dat er een hele bar is voor alleen de naam Firefox? Das zonde, maar feit is ook dat we dat haten omdat die stomme 16:9 is ingevoerd in TFT's, 16:10 was al beterrrr.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je alleen "Firefox" in hebt staan, heb je ergens iets fout gedaan denk ik. Bij mij staat namelijk de hele titel van de pagina die ik open heb daar. Dus met dit topic open, zie ik in de titelbalk "[Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien - Client software algemeen - GoT -- Mozilla FIrefox", ipv "[Fi" op de tab zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vreemd genoeg lukt inloggen op icloud.com me niet meer via Fx, maar nog wel via Chrome.....? Heb ook geprobeerd in veilige modus.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjah op 01-09-2025 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjah schreef op maandag 1 september 2025 @ 02:35:
Vreemd genoeg lukt inloggen op icloud.com me niet meer via Fx, maar nog wel via Chrome.....? Heb ook geprobeerd in veilige modus.
Wat een waardeloos bericht. Je geeft totaal geen (diagnostische) info of zelfs maar een foutmelding. Wat moeten we hier nou mee? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Failed to verify your indentity.

Verder gaat het om Ubuntu met Snap Firefox 142.0.1, die altijd inlogde. Heb zelfs vanwege dit euvel password van Apple id gereset.

edit: hmm lijkt iets met snap versie...

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1984386

[ Voor 82% gewijzigd door Sjah op 01-09-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed mogelijk dat het Apple is die gebruikers aan het pesten is. Zal niet de eerste keer zijn dat iets van hun alleen met hun eigen systemen werkt. En omdat ze het hier niet direct mee kunnen door het enorme marktaandeel van Chrome, slopen ze gewoon de rest. Firefox is dan het bokkie. Dat zie je bij meer en meer sites/diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Helaas hier ook last van - dacht dat het aan mij lag. Probeer in te loggen met wachtwoord, krijg wel een melding op iOS apparaten maar 'Failed verification' bij iCloud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Even ter informatie.

Zojuist stopte een YT video.
Andere starten ook niet op meer op. Draaiende cirkel.
Eerst even op Arc en Floorp geprobeerd en daar geen problemen.

FF opnieuw gestart geen verbetering; alleen nu ook geen verbinding met https://vafri.is/quake/.
Overzicht aardbevingen IJsland.
Dat vind ik wel vreemd.

Eigen icoontje rechtsboven is grijs maar mijn naam komt wel naar voren.
Ook grijzen icoontjes onder Kijkgeschiedenis / abonnementen

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Bij mij werkt die aardbevingen site gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Die aardbevingssite kom wel op maar grafisch niet goed.

Ondertussen ook de pc uit/aan gezet en van de gelegenheid gebruik gemaakt om even op stof te bekijken.

Helaas geen goed resultaat.

Wanneer 2 andere browsers het wel goed doen dan moet ik maar uitwijken.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste