In about:config is het: 'browser.tabs.warnOnClose = true' om een waarschuwing te krijgen.BootVluchteling schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:21:
Vraagje aan de experts. Maak sinds kort gebruik van de tabbladen aan de linkerkant in plaats van de bovenkant. Werkt op zich best ok. Echter krijg ik geen pop-up meer als ik de browser sluit met de vraag of ik zeker weet of ik de browser wil sluiten. Die kreeg ik namelijk wel als ik meerdere tabbladen aan de bovenkant had staan. Nu sluit ik regelmatig per ongeluk de hele browser met een hele sloot tabbladen terwijl ik alleen een tabblad wilde sluiten..
Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!
Grootste pluspunt, vind ik, is uBlock origin. Chrome, Chromium, Vivaldi vergeet het maar. Je hebt uBlock Lite, maar die is lang niet zo goed als de reguliere. Misschien dat het nog beter wordt, maar dat weet ik niet zeker.Blokker_1999 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Ik vind dat irrelevant. Firefox heeft een klein marktaandeel, maar dat zijn nog altijd miljoenen gebruikers. Een goede exploit kan nog altijd veel schade aanrichten.
Nog nooit van gehoord...desalniettemin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:48:
[...]
Grootste pluspunt, vind ik, is uBlock origin. Chrome, Chromium, Vivaldi vergeet het maar. Je hebt uBlock Lite, maar die is lang niet zo goed als de reguliere. Misschien dat het nog beter wordt, maar dat weet ik niet zeker.
Of gewoon in de instellingen bij 'General', onder 'Tabs', optie 'Ask before closing multiple tabs'.Room42 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:34:
[...]
In about:config is het: 'browser.tabs.warnOnClose = true' om een waarschuwing te krijgen.
Als je een venster als laatst hebt gesloten, zal ctrl+shift+t juist het venster heropenen, ipv de tab die je daarvoor had gesloten.BootVluchteling schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:36:
[...]
OH nice! Die 2e toetsencombinatie kende ik al, maar die eerste niet.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ik ben in Firefox ook fan (van het eerste uur) van Noscript. Eigenlijk de beste addon in Firefox.desalniettemin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:48:
[...]
Grootste pluspunt, vind ik, is uBlock origin. Chrome, Chromium, Vivaldi vergeet het maar. Je hebt uBlock Lite, maar die is lang niet zo goed als de reguliere. Misschien dat het nog beter wordt, maar dat weet ik niet zeker.
Zoveel ellende van het internet wordt niet geladen en je geeft geen onzin door aan vele telemetrie of andere tracking. Ook een typo maakt niet dat je opeens wat laadt van een duistere website (omdat die nogsteeds niet toegelaten is iets te laden qua script).
Ik heb goede hoop voor Ladybird, maar die is nog lang niet stabiel en er is nog heel veel werk te doen.Sjah schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:37:
Maak me zorgen over Firefox, haar aandeel is nu structureel onder de 6%, die teloorgang gaat maar door. Vroeger dacht ik nog dat keert wel om, maar gebeurt maar niet, waar eindigt dit, voor we het doorhebben zitten we op 4%. Alle toevoegingen hebben het niet kunnen tegenhouden, misschien hebben ze zelfs averechts gewerkt, alhoewel ik Fx nog steeds geen bloated browser vind, en niet langzamer dan Chrome.
Of er een kleine nieuwe kale snelle browser is, is mij niet bekend.
Chrome is zo groot geworden doordat ze reclame maken. In welke landen heb ik geen zicht op, in NL niet al hebben ze dat ooit wel gedaan in bushokjes. Maar meer in Google's voordeel acht ik dat ze op hun zoekmachine Chrome pushen.
Nu maar hopen dat de geldstroom richting Mozilla niet opdroogt, want dan kan het wel ns snel einde oefening zijn, iets dat ik niet wil.
Hier een zeer interessante presentatie van de grondlegger van de browser.
Nu vandaag heb ik gemerkt dat ik in F1TV nu ook in Firefox kan inloggen en kan kijken. Voordeel van F1TV is de hogere resolutie / scherper beeld, maar nadeel is dat als je later kijkt (dus later dan live) als de uitzending live is afgelopen dat dan doodleuk automatisch naar het volgende programma wordt overgeschakeld dan moet je zelf weer het moment terugvinden waar je gebleven was met kijken.
[ Voor 19% gewijzigd door Navel Knop op 28-06-2025 21:58 . Reden: ik heb de volgorde van de nadelen bij Viaplay veranderd, en de ontvangsttbuffer in de driverinstelllingen van de netwerkkaart toegevoegd ]
Eerste Alpha wordt in 2026 verwacht.Zawaponga schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:55:
[...]
Ik heb goede hoop voor Ladybird, maar die is nog lang niet stabiel en er is nog heel veel werk te doen.
Hier een zeer interessante presentatie van de grondlegger van de browser.
@Navel Knop Ik heb dat ook met Firefox en Viaplay. Daarom gebruik ik voor Viaplay Brave, want die heeft die problemen niet.
Zelfs bij HomeAssistant gebeurt dat terwijl de server hier in het netwerk hangt.
Vandaag DuckDuckGo browser er bij geïnstalleerd en afwisselend gebruikt.
Tot dusver gaat DDG als een speer terwijl FF telkens maar blijft hangen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
https://www.neowin.net/ne...p-cpu-and-drains-battery/
TLDR:
“If you are also dealing with CPU spikes and battery drain from Firefox's new AI features, you can disable them through the browser's advanced settings. Head to about:config in a new tab, accept the risk warning, and use the search bar to find the controls. To kill the AI chatbot feature, search for browser.ml.chat.enabled and set it to false. To stop smart tab grouping, search for browser.tabs.groups.smart.enabled and set it to false.”
Ik las het ook op https://www.omgubuntu.co....u-usage-inference-disable . Ik merkte het zelf nog niet op, en heb nu btop opengezet om het wat in de gaten te houden, voorlopig lijkt alles oké.Locolau schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:50:
Hmmm, weer wat domme acties.
https://www.neowin.net/ne...p-cpu-and-drains-battery/
TLDR:
“If you are also dealing with CPU spikes and battery drain from Firefox's new AI features, you can disable them through the browser's advanced settings. Head to about:config in a new tab, accept the risk warning, and use the search bar to find the controls. To kill the AI chatbot feature, search for browser.ml.chat.enabled and set it to false. To stop smart tab grouping, search for browser.tabs.groups.smart.enabled and set it to false.”
Is dat dan alleen bij FF?desalniettemin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:51:
142 is uit. Blijf het klote vinden dat minimize, maximize en close buttons niet meer je thema volgen op Linux. Hebben ze veranderd in versie 141. Staan nu ook verder uit elkaar op 142. Ik geloof dat het niet veranderd is in KDE desktop, maar ben ik niet zeker van
Het valt mij nu wel ineens op dat bij Win10 ook de knoppen verder uit elkaar staan dan bij oudere versies, v.z.v. mijn geheugen me niet in de steek laat.. Maar dat is bij elk programma zo.
Ik dacht ook niet dat je dat kan beïnvloeden zonder diep in de Windows API te duiken.
Debian 13 Xfce. Het is een GTK ding, want KDE, die gebruikt QT, heeft het namelijk niet.JukeboxBill schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:49:
[...]
Is dat dan alleen bij FF?
Het valt mij nu wel ineens op dat bij Win10 ook de knoppen verder uit elkaar staan dan bij oudere versies, v.z.v. mijn geheugen me niet in de steek laat.. Maar dat is bij elk programma zo.
Ik dacht ook niet dat je dat kan beïnvloeden zonder diep in de Windows API te duiken.
Ja dat heeft effect, maar ik wil die titlebar niet. Het schijnt een GTK ding te zijn, want KDE=QT die heeft dit niet. Ik ben nogal een een Pietje Precies, dus ik erger me hier kapot aan. Misschien dat Debian 13 KDE ga proberen en bevalt het niet, dan ga ik terug naar Xfce. Installeren is toch zo gebeurt.Hero of Time schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:48:
Ik heb nog 141.0 draaien hier (laptop werk heeft 141.0.3) en met beide is met KDE niks verandert aan de knoppen. Simpelweg omdat KDE dit doet, niet Firefox via GTK het tekent. Ik heb wel bij 'customize toolbar' links onderaan 'titlebar' aan staan. Dit zorgt voor een eigen title bar ipv dat het in de menubalk/tabbalk integreert. Heeft dat een vergelijkbaar effect bij Xfce?
Ik gebruikte vroeger ook Xfce en m'n oude pc heeft dat nog, maar ben met m'n nieuwe systemen over naar KDE, mede ook omdat de window management van Xfce nogal te wensen over laat aan functionaliteit die ik met Compiz wel had.
Toen viel mij op dat bij mij in het customize toolbar menu de *title bar* optie afwezig was en herinnerde ik mij dat ik *gtk3-nocsd* (voor een klassieke titlebar op alle gtk software) op al mijn systemen heb geïnstalleerd. Als ik dat pakket deïnstalleer krijg ik de title bar optie terug, en het werkt dan identiek als bij jou.
En het gebruik van aparte (client side) decorations komt inderdaad door gtk. Niet geheel toevallig is dat gedoe met thema's en decoraties met nieuwere gtk software precies waarom ik dat nocsd pakket gebruik. Helaas niet erg behulpzaam voor jou omdat jij zonder title bar werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door AnonymousGerbil op 21-08-2025 14:42 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Sjah op 01-09-2025 02:46 ]
Wat een waardeloos bericht. Je geeft totaal geen (diagnostische) info of zelfs maar een foutmelding. Wat moeten we hier nou mee?Sjah schreef op maandag 1 september 2025 @ 02:35:
Vreemd genoeg lukt inloggen op icloud.com me niet meer via Fx, maar nog wel via Chrome.....? Heb ook geprobeerd in veilige modus.
Verder gaat het om Ubuntu met Snap Firefox 142.0.1, die altijd inlogde. Heb zelfs vanwege dit euvel password van Apple id gereset.
edit: hmm lijkt iets met snap versie...
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1984386
[ Voor 82% gewijzigd door Sjah op 01-09-2025 12:26 ]
Zojuist stopte een YT video.
Andere starten ook niet op meer op. Draaiende cirkel.
Eerst even op Arc en Floorp geprobeerd en daar geen problemen.
FF opnieuw gestart geen verbetering; alleen nu ook geen verbinding met https://vafri.is/quake/.
Overzicht aardbevingen IJsland.
Dat vind ik wel vreemd.
Eigen icoontje rechtsboven is grijs maar mijn naam komt wel naar voren.
Ook grijzen icoontjes onder Kijkgeschiedenis / abonnementen
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Ondertussen ook de pc uit/aan gezet en van de gelegenheid gebruik gemaakt om even op stof te bekijken.
Helaas geen goed resultaat.
Wanneer 2 andere browsers het wel goed doen dan moet ik maar uitwijken.
Edit
Oorzaak IJslandsite op FF gevonden.......
Reden verbaast mij. Daar is ineens de AdBlocker Ultimate de oorzaak. Nooit last gehad.
Diezelfde op Floorp kan gewoon actief blijven
Verder zoekend blijkt dat dus nu ook op YT de oorzaak is.
Dat wordt weer wachten op actie van AdBlocker Ultimate
[ Voor 36% gewijzigd door KroontjesPen op 05-09-2025 22:24 ]
Stem blanco!
Ik kan ineens Wednesday op Netflix niet meer kijken met Firefox, want foutcode E100. Brave geen enkel probleem.
Stem blanco!
Ik heb ook de laatste versie maar wat bedoel je hier eigenlijk "Firefox met Title Bar"? Ik zie helemaal niets dat hier op lijkt.desalniettemin schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:24:
Ik vind dat gewoon helemaal niks Firefox met title bar. Kan er maar niet aan wennen. Het is wat het is.
klikbaar
Wellicht omdat die bij jou uit staat? Om hem te zien moet je hem aanvinken, links onder in het customize toolbar configuratiescherm, dan neemt firefox de title bar over van de window manager.Snowwie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:16:
[...]
Ik heb ook de laatste versie maar wat bedoel je hier eigenlijk "Firefox met Title Bar"? Ik zie helemaal niets dat hier op lijkt.
klikbaar
[Afbeelding]
Let op dat enkele bookmarks en welke websites aanwezig zijn in openstaande tabs zichtbaar zijn in je afbeelding.
[ Voor 18% gewijzigd door AnonymousGerbil op 06-09-2025 13:55 ]
Correct, Windows 10 nog altijd.desalniettemin schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:50:
@Snowwie Jij gebruikt zeker Windows? Op Windows staat de title bar standaard uit. Op Linux niet, niet altijd tenminste. Die kun je aan/uit zetten in Customize.
/f/image/vg0Xl9tP6GE92Sew9fwLxbFy.png?f=fotoalbum_large)
sinds enkele dagen bij opstarten actieve forum, refreshen geeft normale pagina.
[ Voor 10% gewijzigd door beascob op 26-09-2025 16:59 . Reden: aanvulling ]
gewaarwordingshorizon
Heeft ws met dit te maken: Custom CSS wordt af en toe niet geladenbeascob schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:57:
Is dit iets van Firefox of van Tweakers?
[Afbeelding]
sinds enkele dagen bij opstarten actieve forum, refreshen geeft normale pagina.
Bij mij werkt https://vafri.is/quake/ in FirefoxKroontjesPen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:42:
Even ter informatie.
Zojuist stopte een YT video.
Andere starten ook niet op meer op. Draaiende cirkel.
Eerst even op Arc en Floorp geprobeerd en daar geen problemen.
FF opnieuw gestart geen verbetering; alleen nu ook geen verbinding met https://vafri.is/quake/.
Overzicht aardbevingen IJsland.
Dat vind ik wel vreemd.
Eigen icoontje rechtsboven is grijs maar mijn naam komt wel naar voren.
Ook grijzen icoontjes onder Kijkgeschiedenis / abonnementen
video's op Youtube spelen gewoon zonder te stoppen
ik gebruik uBlock Origin
[ Voor 4% gewijzigd door Navel Knop op 28-09-2025 01:29 ]
https://www.abnamro.nl/mijn-abnamro/authenticatie/inloggen/
ik krijg een groene qr te zien op de desktop ff.Tazzios schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:24:
Zien andere met Firefox wel een QR code?
https://www.abnamro.nl/mijn-abnamro/authenticatie/inloggen/
Dom van mij, maar firefox herstarten hielp. Achteraf bedacht ik mij dat ik dat soms ook met Home assistant grafieken heb.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Ik heb al geprobeerd om via Instellingen>Lettertypen>Geavanceerd> Pagina’s toestaan om hun eigen lettertypen te kiezen, in plaats van uw selecties hierboven uit te vinken.
Dat leek in eerste instantie even te werken, maar al snel toch niet langer.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Edit: een herstart van Firefox en mijn PC lijken tot dusver te hebben geholpen.
[ Voor 6% gewijzigd door choogen op 12-12-2025 12:10 ]
Of dat nu weer een eigenaardigheid van FF is of van Tweakers, wie zal het zeggen. Herstart van PC hielp niet dus nu de lettergrootte iets kleiner gezet in FF.
Maar het ziet er naar mijn idee toch nog steeds anders uit dan vorige week.
Ik heb hier geen last van.
Overigens is de nieuwste versie van Firefox 146.0, niet 164.0
misschien een cijfer volgorde foutje? :-)
Dat is de Firefox ESR versie 140.6.0, die gebruik ik ook meestal hier.Navel Knop schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:08:
Overigens is de nieuwste versie van Firefox 146.0, niet 164.0
misschien een cijfer volgorde foutje? :-)
Er is zelfs ook nog een ESR update voor Windows 7-8(1).
Firefox 115.31.0 ESR
TPU: Firefox Dev Clarifies New AI Feature Killswitch: "I Hope We Can (Re)gain Your Trust Here"
"Something that hasn't been made clear: Firefox will have an option to completely disable all AI features. We've been calling it the AI kill switch internally. I'm sure it'll ship with a less murderous name, but that's how seriously and absolutely we're taking this. All AI features will also be opt-in. I think there are some grey areas in what 'opt-in' means to different people (e.g. is a new toolbar button opt-in?), but the kill switch will absolutely remove all that stuff, and never show it in future. That's unambiguous.
I'm not asking for faith in our direction - the thing I love about the Firefox community is how open, honest, and technical it is. But I do ask that you don't have the opposite of faith. Like, try not to be determined that we're going to do the wrong thing here. I hope we can (re)gain your trust here. I don't personally work on this stuff, but I'll try hard to answer any questions you have. And other than that, I'll get back in my lane, and stick to web platform stuff. -Jake (@jaffathecake)
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Met de huidige staat van standaard AI aan ben ik toch benieuwd hoe ze het dan gaan doen om het vertrouwen terug te winnen dat het werkelijk opt-in gaat zijn.
Volgens de handleiding moet ik eerst de nieuwe zijbalk activeren om AI opties in te stellen, maar zelfs dan kan ik nergens een AI chatbot installeren, laat staan uitschakelen.
Heb ik ook geen behoefte aan. Die enkele keer dat ik zoeken met behulp van AI gebruik, dan doe ik dat in DuckDuckGo.
Ik heb mijn twijfels. Want dan hoef je ook geen kill-switch in te bouwen.Help!!!! schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:13:
Een lichtpuntje:
[...]
All AI features will also be opt-in.
Signatures zijn voor boomers.
Klik eens met rechts op een tab. Daar staat 'summarize using AI' bij. En in voorkeuren vind je 2 opties over AI. Waarbij eentje over AI gebruiken voor tabgroepen voorstellen.JukeboxBill schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:38:
Ik heb vziw de meest recente versie van FF (146.0.1) maar ik ben nog nergens iets tegengekomen van AI.
Volgens de handleiding moet ik eerst de nieuwe zijbalk activeren om AI opties in te stellen, maar zelfs dan kan ik nergens een AI chatbot installeren, laat staan uitschakelen.
Heb ik ook geen behoefte aan. Die enkele keer dat ik zoeken met behulp van AI gebruik, dan doe ik dat in DuckDuckGo.
Dat Firefox er verdienen in ziet zal ook wel, maar of dat echt op gang komt.. Daarvoor mogen ze wel weer wat groter groeien.
Merk dat ik vooral Google en zijn Gemini gebruik, en tegenwoordig minder op Wiki kom, die zijn de dupe, terwijl wel alles van ze gejat wordt.
[ Voor 19% gewijzigd door Sjah op 19-12-2025 17:35 ]

Firefox is nog altijd redelijk mooi aanpasbaar, maar in de loop van de tijd zijn er wat dingetjes in gekropen die ik niet kan verwijderen met 'customize Firefox'. Het gaat om het lege vakje (groene kader) en de drie icoontjes in het oranje. Het 1e icoontje betekent "Toggle Reader View F9", het tweede icoontje is "Add tab to Taskbar" en het derde icoontje heet "Extensions". Misschien dat het 1e icoontje iets te maken heeft met Adobe Reader, dat moet ik checken. Maar dat lege vakje, dat kan ik ook als zijnde "Flexible space" niet weg trekken.
Lukt het voor "Extensions" ook niet om hem weg te krijgen door er met de rechtermuisknop op te klikken en dan "remove from toolbar" te selecteren?Snowwie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:39:
[Afbeelding]
Firefox is nog altijd redelijk mooi aanpasbaar, maar in de loop van de tijd zijn er wat dingetjes in gekropen die ik niet kan verwijderen met 'customize Firefox'. Het gaat om het lege vakje (groene kader) en de drie icoontjes in het oranje. Het 1e icoontje betekent "Toggle Reader View F9", het tweede icoontje is "Add tab to Taskbar" en het derde icoontje heet "Extensions". Misschien dat het 1e icoontje iets te maken heeft met Adobe Reader, dat moet ik checken. Maar dat lege vakje, dat kan ik ook als zijnde "Flexible space" niet weg trekken.
De twee andere icoontjes zijn onderdeel van de address field, niet van de balk zelf. De "reader view" laat een webpagina zien in een "kaal" soort-van artikel formaat, heeft niks met adobe te maken. "Reader view" kan uitgeschakeld worden via de reader.parse-on-load.enabled optie in de about:config, "Add tab to taskbar" via de browser.taskbarTabs.enabled optie.
Het lijkt bovendien wel of je dubbele window-decorations hebt op je firefox. In dat geval vermoed ik dat de lege ruimte door de binnenste laag decorations veroorzaakt wordt. Vink in de "customize toolbar", links onder, de optie "title bar" aan. Daarmee zouden die binnenste windows decorations samen met die lege ruimte wegvallen.
[ Voor 12% gewijzigd door AnonymousGerbil op 21-12-2025 08:23 . Reden: typos & laatste paragraaf ]
De flexible space dividers kunnen wel degelijk verwijderd worden: ga naar Customize Toolbar en doe daar rechtermuisknop (op dat lege vakje) => Remove from Toolbar.Snowwie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:39:
[Afbeelding]
Het stukje wat in het plaatje staat is niet wat er gebruikelijk tussen de adresbalk en extension icoontjes is, noch het stukje dat tussen de navigatieknoppen en de adresbalk. Dit lijkt echt een Windows specifiek dingetje vanwege de dubbele titelbalk.XWB schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:01:
[...]
De flexible space dividers kunnen wel degelijk verwijderd worden: ga naar Customize Toolbar en doe daar rechtermuisknop (op dat lege vakje) => Remove from Toolbar.
Niet Windows- maar die inrichting-specifiek. En inderdaad, die zou je moeten kunnen wegslepen via Customise toolbarHero of Time schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:11:
Het stukje wat in het plaatje staat is niet wat er gebruikelijk tussen de adresbalk en extension icoontjes is, noch het stukje dat tussen de navigatieknoppen en de adresbalk. Dit lijkt echt een Windows specifiek dingetje vanwege de dubbele titelbalk.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Nou, op Windows heb ik ze ook niet. Net geprobeerd, maar ik kan ze toevoegen en weer verwijderen.Hero of Time schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:11:
[...]
Het stukje wat in het plaatje staat is niet wat er gebruikelijk tussen de adresbalk en extension icoontjes is, noch het stukje dat tussen de navigatieknoppen en de adresbalk. Dit lijkt echt een Windows specifiek dingetje vanwege de dubbele titelbalk.
https://www.pcmag.com/new...irefox-into-an-ai-browser
Firefox en Prime Premier League wedstrijden de beeldkwaliteit is waardeloos, want alleen 480p en met Brave buffert het regelmatig, maar beeldkwaliteit is goed. Tijdens films en series met Brave beeldkwaliteit prima. Ik snap er echt geen reet van. Wat ik ook doe niets helpt. Zelfs Chrome buffert regelmatig. Met en zonder ad blocker, zonder extensies. Cache geleegd en cookies verwijderd. Misschien komt het door Debian? Ik weet het echt niet meer.
[ Voor 4% gewijzigd door desalniettemin op 21-12-2025 12:03 ]
Dat stukje over het bannen van ad-blockers kon ik in het artikel niet terugvinden. Heeft de nieuwe CEO dat wellicht elders verkondigd?desalniettemin schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:01:
De nieuwe CEO van Firefox meer AI in Firefox en het bannen van ad blockers. Die man spoort niet: https://www.pcmag.com/new...irefox-into-an-ai-browser
https://www.theverge.com/...a-ceo-anthony-enzor-demeochoogen schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:43:
[...]
Dat stukje over het bannen van ad-blockers kon ik in het artikel niet terugvinden. Heeft de nieuwe CEO dat wellicht elders verkondigd?
"He says he could begin to block ad blockers in Firefox and estimates that’d bring in another $150 million, but he doesn’t want to do that. It feels off-mission."
Dat ging over hoe er meer geld verdiend zou kunnen worden, dus in dat opzicht hoef je je dus geen zorgen te hebben - tegelijkertijd, als je iets niet wil doen hoef je het ook niet te zeggen. Feit DAT hij dit gezegd heeft betekent voor mij wel dat dit een optie is die op tafel ligt.
Misschien was het alleen een luchtballonnetje, om meer donaties uit te lokken.
En hoe wil de beste man mijn pihole laten blokkeren?desalniettemin schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:01:
De nieuwe CEO van Firefox meer AI in Firefox en het bannen van ad blockers. Die man spoort niet:
https://www.pcmag.com/new...irefox-into-an-ai-browser
Non profit betekent alleen niet dat er geen geld verdiend moet worden.JukeboxBill schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:54:
Hoezo geld verdienen? Mozilla is toch een non-profit organisatie?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
De inkomsten moeten kostendekkend zijn. Volgens mijn definitie is dat iets anders dan geld verdienen.Help!!!! schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:37:
[...]
Non profit betekent alleen niet dat er geen geld verdiend moet worden.
Personeel wil graag betaald worden, servers moeten draaien, etc.: ze hebben inkomsten nodig. Alleen niet meer dan nodig om te diensten te kunnen leveren, niet voor de winst van aandeelhouders. Vergelijk: de overheid is er ook niet om winst te maken, maar toch betaal je belasting omdat de politieagent graag en eten en een dienstauto heeftJukeboxBill schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:54:
Adblockers in Firefox zou de doodsteek zijn. Gelukkig dat 'ie het proefballonnetje zelf al door prikte.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Je mag natuurlijk je eigen definitie verzinnen.JukeboxBill schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:49:
[...]
De inkomsten moeten kostendekkend zijn. Volgens mijn definitie is dat iets anders dan geld verdienen.
PC Specs
Door wat o.a. YT doet, ads serveren van een domein dat veel bezocht wordt en zaken stuk zou maken als je het blokkeert.XWB schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:55:
[...]
En hoe wil de beste man mijn pihole laten blokkeren?
Mozilla corporation is een for-profit, geheel in handen van de non-profit mozilla foundation.JukeboxBill schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:54:
De structuur is zo opgezet dat de dividenten van firefox voor alle activiteiten van de stichting ingezet kunnen worden, die meer omvatten als enkel de browser en thunderbird (tb moet overigens de eigen broek ophouden).
Donaties aan mozilla gaan niet naar firefox, die harkt vooralsnog genoeg google-miljarden binnen. Donaties aan thunderbird gaan wel direct naar het deelbedrijf (MZLA Technologies Corporation) dat dát programma ontwikkelt.
Ik laat het aan de lezer om een eigen oordeel te vellen over deze gang van zaken.
[ Voor 4% gewijzigd door AnonymousGerbil op 22-12-2025 03:05 ]
Niet bij mij. Dit lege gedeelte is ook iets kleiner dan de "flexibele ruimte" (oranje kader). Maar als ik hier klik op dit lege stukje kan ik het niet verwijderen van de toolbar.XWB schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:01:
[...]
De flexible space dividers kunnen wel degelijk verwijderd worden: ga naar Customize Toolbar en doe daar rechtermuisknop (op dat lege vakje) => Remove from Toolbar.
Ja, dat is wel gelukt. Vreemd genoeg heb ik dat niet geprobeerd of niet aan gedacht.AnonymousGerbil schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 02:27:
Lukt het voor "Extensions" ook niet om hem weg te krijgen door er met de rechtermuisknop op te klikken en dan "remove from toolbar" te selecteren?
Dat laatste zal ik even proberen, daarna de browser herstarten, ik zit nu in het midden van het schrijven van deze reactie, met diverse quotes. :-) update: browser herstart, het werkt: dank jeDe twee andere icoontjes zijn onderdeel van de address field, niet van de balk zelf. De "reader view" laat een webpagina zien in een "kaal" soort-van artikel formaat, heeft niks met adobe te maken. "Reader view" kan uitgeschakeld worden via de reader.parse-on-load.enabled optie in de about:config, "Add tab to taskbar" via de browser.taskbarTabs.enabled optie.
Ik heb niet eens Windows decoraties, de browser is gewoon 'schoon' zoals het is, zonder poespas. Het enige wat ik wel heb is een userchrome.css bestand om de tabs ONDER de adresbalk te krijgen en daarbij tevens in about:config de toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets op True gezet.Het lijkt bovendien wel of je dubbele window-decorations hebt op je firefox. In dat geval vermoed ik dat de lege ruimte door de binnenste laag decorations veroorzaakt wordt. Vink in de "customize toolbar", links onder, de optie "title bar" aan. Daarmee zouden die binnenste windows decorations samen met die lege ruimte wegvallen.
Met windows decoraties bedoel ik het minimize, maximize, close-trio rechtsboven:Snowwie schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:17:
...
Ik heb niet eens Windows decoraties, de browser is gewoon 'schoon' zoals het is, zonder poespas. Het enige wat ik wel heb is een userchrome.css bestand om de tabs ONDER de adresbalk te krijgen en daarbij tevens in about:config de toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets op True gezet.
:strip_exif()/f/image/odOvrzTPqnPpU6N7b03wBP17.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zou moeten gebeuren is dat firefox ze zelf tekent (het binnenste setje, bij "title bar" uit), óf dat de windows manager in je os ze tekent (het buitenste setje, bij "title bar" aan). Niet allebij tegelijk.
Die lege ruimte is dan inderdaad geen flexible space maar ruimte waarvan de ontwikkelaars hebben besloten om die leeg te laten, mogelijk omdat het te dicht op die decorations zit.
[ Voor 21% gewijzigd door AnonymousGerbil op 29-12-2025 04:17 . Reden: typos ]
Is dat niet gewoon een defecte add-on of theme? Die ruimte heb ik nog nooit gezien.Snowwie schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:10:
[...]
Niet bij mij. Dit lege gedeelte is ook iets kleiner dan de "flexibele ruimte" (oranje kader). Maar als ik hier klik op dit lege stukje kan ik het niet verwijderen van de toolbar.
[Afbeelding]
Deze twee komen niet overeen. Geen poespas is ook géén usercss voor Firefox. Dat je dubbele vensteracties hebt en de ruimte aan de rechterkant komt juist door die css. Dus niet gek dat je het via 'werkbalk aanpassen' niet kan verwijderen.Snowwie schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:17:
[...]
Ik heb niet eens Windows decoraties, de browser is gewoon 'schoon' zoals het is, zonder poespas. Het enige wat ik wel heb is een userchrome.css bestand om de tabs ONDER de adresbalk te krijgen en daarbij tevens in about:config de toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets op True gezet.
https://www.omgubuntu.co....irefox-split-view-feature
Het is nog wel een beetje buggy, logisch dat het nog niet standaard enabled is. Als je een derde of vierde tab aan de split view groep toevoegd, worden de extra tabs full size achter de split view tabs getoond. Dat zal nog wel gefixed worden.Locolau schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:27:
Split view is er eindelijk, super tof. Gebruik het al veel.
https://www.omgubuntu.co....irefox-split-view-feature
Het punt was eigenlijk, Firefox was voorheen 'schoner' zonder die extra icoontjes en zonder dat extra stukje lege ruimte, en toen gebruikte ik al het genoemde userchrome.css bestand (puur om de tabs beneden de adresbalk te krijgen). Maar Firefox update ook om de zoveel tijd en het is de vraag hoe de css code dan wordt gehanteerd met de nieuwere versie. Het kan best zijn hoor, dat de nieuwe versie(s) van Firefox dit stukje lege ruimte op wat voor manier dan ook creëren. Het was in elk geval voorheen niet zo en het css bestand is al redelijke tijd in gebruik. Als ik ergens de pest aan heb is; tabs boven de adresbalk. Iets dat menig Firefox gebruiker al 10 miljoen keer naar Mozilla heeft geschreeuwd maar blijkbaar aan dovemansoren gericht. En dat voor zo'n simpele optie.Hero of Time schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:58:
[...]
Deze twee komen niet overeen. Geen poespas is ook géén usercss voor Firefox. Dat je dubbele vensteracties hebt en de ruimte aan de rechterkant komt juist door die css. Dus niet gek dat je het via 'werkbalk aanpassen' niet kan verwijderen.
Eindconclusie: als het niet weg kan, ik kan er wel mee leven, het is maar een klein vakje en ik kijk er ook bijna niet naar. Het is niet bijzonder storend ofzo.
Die paar icoontjes kan je met wat instellingen hier en daar wel weg krijgen, maar die witruimte is echt puur te wijten aan je css. Hernoemd 'm maar eens naar userchrome.css.bak of zo om te controleren. Kan je daarna in het bestand duiken en uitzoeken waar die ruimte gedefinieerd staat.
Bij alle andere programma's heb ik dat niet, dus ik neem aan dat het geen Windows probleem is, maar wordt veroorzaakt door FF. Kan er ook geen patroon in herkennen wanneer zoiets gebeurt,
Misschien een bijverschijnsel van het onlangs geïntroduceerde split view? Wat ik overigens niet gebruik.
Ik gebruik de standaard Windows title bar omdat je anders met verticale tabs helemaal geen min/max knoppen meer hebt.

Ik kwam met ChatGPT al aardig op weg, maar bij de volgende opties heb ik GPT-5 nodig.
Het volgende geprobeerd dat NIET de oorzaak is van bovenstaande:
Dan vraagt het me in about:support naar de volgende waarden, deze geef ik dan op:Laatste videokaart drivers ❌
200% scaling ❌ not the cause
100% scaling ❌ still present
DPI override ❌ no change
userChrome disabled ❌
WebRender disabled ❌
Restart Explorer ❌
Cold reboot ❌
VLC works ✅
That eliminates DPI rounding entirely.
- Compositing : Webrender
- GPU #1 is a menu with multiple settings, please clarify what you need to know from here
- Using CTRL+F I cannot find a setting regarding "Windows Protocol"
...en op dit moment kan ik niet verder in deze chat en houdt het op.
Meer mensen hier last van met de huidige versie van Firefox 147.0.3
- Ik draai Windows 10
- Resolutie 3840x2160 (4K)
- Scaling 200%
bovenstaande settings heb ik al heel lang overigens.
Ik heb hier geen last van in Firefox. Ik werk toevallig ook met Windows 10 en een 4K scherm op 200% weergave. Gebruik je toevallig nog browser add-ons die een rol zouden kunnen spelen?Snowwie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:52:
Ik heb ineens sinds vandaag dat in Firefox YouTube niet meer volledig full screen gaat. Klik op onderstaand plaatje; er is een vette witte balk, de taakbalk blijft zichtbaar en er zijn zwarte randen te zien.
[..]
Meer mensen hier last van met de huidige versie van Firefox (147.0.3) ?
- Ik draai Windows 10
- Resolutie 3840x2160 (4K)
- Scaling 200%
bovenstaande settings heb ik al heel lang overigens.
3 add-ons,choogen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:24:
Ik heb hier geen last van in Firefox. Ik werk toevallig ook met Windows 10 en een 4K scherm op 200% weergave. Gebruik je toevallig nog browser add-ons die een rol zouden kunnen spelen?
- Tampermonkey
- OGame Tracker
- uBlock Origin
maar deze heb ik al heel lang in gebruik
Een goeie vriend van me zei dat hij dat probleem ook een keer gehad heeft, en volgens hem het niet aan Firefox zou liggen maar aan YouTube.
Extra opmerking, in Chrome speelt YouTube gewoon wel full screen af. En ik weet dat Firefox recentelijk nog geupdate is.
[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 13-02-2026 15:40 ]
Ik neem verder aan dat je niet standaard ingelogd bent op Google/Gmail/YouTube? Daarin kun je namelijk de weergave-instellingen wijzigen voor o.a. de full-screen modus. Indien je echter daar nooit op inlogt is het onwaarschijnlijk dat je daar ongemerkt een keer een instelling gewijzigd hebt.
Ik weet niet of je in het verleden verder nog uitgebreide fine-tuning van je eigen Firefox instellingen hebt gedaan; mogelijk dat dat ook een rol speelt i.c.m. de eventuele software-aanpassingen die YouTube soms achter de schermen uitvoert.
Toevoeging: hier een ander, maar enigszins vergelijkbaar geval op Reddit: https://www.reddit.com/r/...screen_makes_a_border_on/ Wellicht heb je iets aan de tip om het window eerst kleiner te maken en daarna weer full-screen te zetten of aan de tip om hardware-acceleratie aan/uit te zetten.
[ Voor 31% gewijzigd door choogen op 13-02-2026 15:59 ]
Beter is het om even een nieuw profiel te testen (`firefox -p -no-remote`) en kijken of het daarin werkt of niet. Zo ja, dan moet je huidige profiel iets breken. Zo niet, dan ligt het misschien aan je Windows-installatie, drivers, of netwerk, etc.
Heb o.a. Enhancer for YT, YTBlock en ublock origin. Ik geef voor dit gedrag deels ublock de schuld, al heb ik niet getest of dit zonder ook gebeurt. Maar mijn vermoeden is dat het weer eens iets is van YT om adblock gebruikers te pesten.
Wat betreft je issue met full screen, @Snowwie, je kan natuurlijk altijd nog met about:profiles even een tijdelijk nieuw profiel maken en daar in testen. Sluit je instellingen van FF zelf uit en add-ons.
Ik vermoed dat er achter de schermen 'iets' is gebeurt bij Mozilla, of misschien YouTube. Geen idee, erg raar.
Ik vind het wel handig namelijk.
Waar ik wel eens last van had met Netflix en Firefox was een witte lijn bovenin met volledig beeld. Ik moest dan altijd 110% procent gebruiken om de witte lijn weg te krijgen. Nooit met Brave overigens. Om de melding Firefox is now fullscreen melding weg te krijgen API in about:config en zet full-screen-api.warning.timeout op 0Hero of Time schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:35:
Op Debian heb ik ook geen probleem met full screen van Firefox. Maar wat ik wel merk is dat soms video's gewoon stoppen en het laad cirkeltje toont. Ik moet dan verversen en terug naar de positie springen om weer verder te kunnen kijken.
Heb o.a. Enhancer for YT, YTBlock en ublock origin. Ik geef voor dit gedrag deels ublock de schuld, al heb ik niet getest of dit zonder ook gebeurt. Maar mijn vermoeden is dat het weer eens iets is van YT om adblock gebruikers te pesten.
Wat betreft je issue met full screen, @Snowwie, je kan natuurlijk altijd nog met about:profiles even een tijdelijk nieuw profiel maken en daar in testen. Sluit je instellingen van FF zelf uit en add-ons.
In about:config:Locolau schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:46:
Als de tabbalk vol zit, dan scrolt die balk zeg maar wat vrij irritant is ipv dat de tabs op dezelfde plek blijven.
browser.tabs.tabClipWidth 50 en browser.tabs.tabMinWidth ook op 50. Je krijgt dan wel een kruisje op elke tab.
Het draait heerlijk crossplatform op iOS, Linux Mint (server), Windows 11 (home pc) en mac (laptop) met wachtwoord en bookmarksynchronisatie. En als bonus; ik heb zowaar een ICQ wachtwoord en inlog in de keychain teruggevonden waarvan ik niet eens wist dat ik die nog had
[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-02-2026 15:09 ]
youtube.com/@hisrep