Waarom Firefox gebruiken? |
Firefox biedt onder andere ondersteuningen voor de volgende functies:
• Van Firefox 5.0 naar 27 en verder.. Heb me af en toe afgevraagd wat moet ik nu met de TS, er is geen grote scheidslijn meer, sinds we de jaar+ releases hadden van Fx 1 t/m 3. Sinds Fx 4/5 is de realiteit anders, we hebben een snellere ontwikkelcyclus van week of 6, iets waar zowel lof als (in de meuktracker soms best luide-) kritek op kwam, sommigen mistten de ouderwetse IE-achtige versienummering. Vroeger was het makkelijk, het ging vooral om de skin-change dat een nieuw major-nummer meebracht. Heb zelf ook moeite ermee gehad, mijn motivering was een beetje weg om snel een nieuwe TS te doen. Inmiddels went het, en Opera doet het zo, evenals Chrome. Daarom zet ik in deze TS een opsomming van de in het oog springende changes van 5.0 t/m 27.0. En ja, er komt ook een Major Skin-change aan, namelijk Australis zou er met versie 29.0 of 30.0 eens moeten zijn. Daarover loopt ook discussie, die skin, U raadt het al er is nogal kritiek. Toch wil dat niet zeggen dat Firefox dik aan aandeel verliest, in de afgelopen 3 jaar is het van 24 naar 19 procent gegaan, ja niet heel weinig, maar gezien de sterke terugkomst van IE, die het goed doet sinds IE9, valt de schade nog mee. Ook Chrome is ons niet hard voorbij komen zeilen, althans wie je het vraagt, de site Net Marketshare schat het aandeel Chrome duidelijker lager dan dat van Firefox. Stat Counter echter schat Chrome weer stukken belangrijker in, maar die site maakt zich schuldig aan het meetellen van de door Chrome geprecachte sites. • Opsomming belangrijkste (jup,subjectief) punten der changelogs Firefox 5.0-27.0 klik op het versienr. om naar de meuktracker post te gaan • 5.0 >> Ondersteuning CSS Animaties. • 6.0 >> De URL-balk drukt nu de domeinnaam vet af. • 7.0 >> Verbeterde geheugenafhandeling. De "http://" aan het begin van een adres wordt voortaan verborgen. • 8.0 >> Add-ons die door 3rd-party programmas worden installt, nu voortaan uitgeschakeld. Twitter als zoekmachine toegevoegd in de adresbalk. • 9.0 >> Prestaties Javascript vebeterd. Wat verbeteringen voor OSX Lion. • 10.0 >> De voorwaarts knop is nu verborgen, totdat je echt terug kùnt. Meeste add-ons nu standaard compatible met aankomende versie's Firefox. • 11.0 >> Favorieten etc. kunnen nu ook uit Chrome geimporteerd worden. Sync feature strekt zich nu uit tot ook de add-ons. • 12.0 >> URL's die je in de downloadmanager plakt, worden gedownload. • 13.0 >> Openen nieuwe tab geeft nu meest bezochte pagina's als default. SPDY protocol staat nu standaard aan voor sneller bezoeken van site's die het ondersteunen. • 14.0.1 >> De url-balk vult nu automagisch getypte url's aan. Plugins alleen activeren als je erop klikt, is nu een mogelijkheid. • 15.0 >> Verbeterd geheugengebruik add-ons. Stille updates op de achtergrond. • 16.0 >> Web apps ondersteuning, althans een begin. • 17.0 >> Onveilige plugins nu standaard uitgeschakeld. • 18.0 >> Web-RTC toegevoegd aan Firefox. OSX 10.7+ >> Retina ondersteund. • 19.0 >> Een pdf-Reader ingebouwd. Sneller opstarten. • 20.0 >> Mogelijkheid om vastgelopen plugins te killen, zonder Firefox te laten hangen. • 21.0 >> Social API staat nu meerdere providers toe (denk aan FaceBook etc.). Firefox zal suggesties doen hoe startup-tijd te verbeteren, als die dat nodig acht. • 22.0 >> Op Windows houdt Fx zich nu aan display-scaling opties om tekst groter te renderen op hoge-resolutie displays (wat een zin...). • 23.0 >> Logo heeft een sopje gehad. DXVA2 op Windows Vista+ aangezet, om zo H.264 video decodering te versnellen via de GPU. • 24.0 >> Alle tabbladen die rechts (vd tab waar op je rechtsklikt) staan kunnen met 1 klik worden gesloten. • 25.0 >> Zoekveld niet meer gedeeld tussen de verscheidene tabs. • 26.0 >> Ondersteuning voor H.264 op linux. Java-plugins moeten voortaan eerst een klikje krijgen voordat ze afspelen (opt-in dus...). • 27.0 >> TLS 1.1 en 1.2 staat standaard aan. |
Waar kan ik Firefox downloaden? |
Voordat je Firefox ook daadwerkelijk gaat downloaden is het verstandig om de minimale systeemeisen door te nemen om er zeker van te zijn dat het op jouw systeem gaat draaien. Het is niet aannemelijk dat je systeem niet krachtig genoeg is, maar toch. de Beta http://www.mozilla.org/nl/firefox/beta/ Aurora http://www.mozilla.org/en-US/firefox/aurora/ Nightly Builds: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/ *extended service release, voor 't lang bij één versie blijven (bedrijven) Bekende problemen:
|
Heb je nog wat handige links voor mij? |
In onderstaande lijst zijn diverse links opgenomen welke meer informatie geven over Firefox en daaraan gerelateerde producten/onderdelen.
|
FAQ |
• Vraag Hoe zet je de automatische afbeelding-naar-passend uit? In de about:config op False zetten >>> browser.enable_automatic_image_resizing • Vraag: Zie de beroemde Oranje Firefoxbutton helemaal niet? Ga naar beeld >> werkbalken>> schakel de menubalk uit. Dit werkt ook in Xp. • Vraag Hoe krijg je de titelbalk weer leeg, ik wil dat oldskool? Daarvoor ga je naar about:config en verander je de waarde browser.tabs.drawInTitlebar naar false • Vraag Heeft Firefox nou last van memoryleaks? Verschillen de meningen over, kijk eens in dit topic. Over het algemeen staat Fx juist erg goed bekend voor lichte systemen met niet gek veel geheugen. Ook is het slim om in about:memory te kijken naar geheugencomsumptie, die is accurater dan die van taakbeheer. • Vraag Welk about schakels zijn er eigenlijk? Type eens about:about in de url-balk... • Vraag Lettertypes zien er niet uit in Fx4 met dat harwarerendering? tJa dit probleem speelt al lang, de oorzaak is mij niet duidelijk, ik en de meesten hebben het wel mooi. Zet maar hardwarerendering uit :opties>> geavanceerd>> hardwareversnelling afvinken (restart vereist). • Vraag: Hoe kun je extensies, die eigenlijk voor oudere versies van Firefox gemaakt zijn, toch gebruiken? Daarvoor moet het maximale extensienummer in de extensie wijzigen. Dit kan als volgt worden gedaan:
• Vraag: Waar kan ik mijn profiel vinden? Dit verschilt per OS wat wordt gebruikt om Firefox te draaien. Hieronder vind je een overzicht waar de profielen terug zijn te vinden:
Hiervoor moet je de volgende code in je UserChrome.css plakken. .tabs-alltabs-stack {display: none !important;} Voor meer vragen kun je de officiële (Nederlandse) FAQ bekijken. |
Firefox extensies, thema's & plugins |
• OpenDownload voegt een Run knop toe in 't Save-dialoogvenster • [smilies]BBCode extensie in firefox met GoT smilies voor BBCode met GoT-smiles ![]() • Tabbrowser Extensies:
• IE View IE apart openen vanuit contextmenu's • Chrome View sites in Chrome bekijken vanuit contextmenu's • Downloadmanager tweak -- als je de standaard DL manager niet goed genoeg vind. De download manager vervangen door een externe kan met DownloadWith • Webdeveloper - Makkelijker voor WebDevelopers. Verschillende functies om windows te resizen, css te editen en nog veel meer.. • Mozilla Backup - Een losstaand programma dat makkelijk een backup van je Firefox profiel kan maken. Zo kun je snel instellingen overzetten (bv als je een keer een nieuw profiel moet maken omdat de oude problemen geeft) • MinimizeToTray - Handig voor mensen die Firefox in de systemtray handiger vinden, in plaats van op de taakbalk. • AppTab Nav-B-Gone - Geen urlbalk meer bij je apptabs. • Status-4-Evar - U mist de statusbalk? Speel hier eens mee... • Animated Addons Bar - Voor de addonbar, maakt hem kleiner en nog meer • App Button Clear - Handig voor als je de Firefoxbutton iets te Oranje vindt, je maakt hem hiermee transparent, of blauw mocht je classic Theme draaien • No Squint - De ultieme controltool voor Firefox sterk verbeterde zooming • about:me - Nieuwe feature vanaf 3.5+ , waardoor je je surfstatistieken kan zien door about:me in te typen (je moet wel de extentie op de gelinkte site downloaden om de feature aan te zetten). • Webpagina's naar je eigen wensen aanpassen:
|
Topicstart redelijk onder handen genomen, vooral aangepast vooral waar het de opsomming van changelog vanaf Fx 5 aangaat, verder eea geschrapt/toegevoegd in de FAQ en de "handige links", en downloadsectie bijgewerkt, ESR/Aurora/Beta toegevoegd; alle lnks gecontroleerd. En eindelijk worden Win7/8 nu genoemd bij het profile-path..

[Voor 20% gewijzigd door Sjah op 12-02-2014 13:37]