![]() |
Waarom Firefox gebruiken? |
Firefox biedt onder andere ondersteuningen voor de volgende functies:
• We zijn gearriveerd bij versie 4, de Verlosser? Er is heel wat tijd en beta-versie's vooraf gegaan, maar daar was die dan eindelijk. Sneller, dat mag duidelijk zijn, een ander GUI, ook dat is wel duidelijk, en gebruik makend van de technieken die Windows 7 en Vista ons brengen. Er zijn 12 beta's geweest, met een flinke jacht op bugs, dus wees niet bevreesd, Firefox4 zal geen bug-festival geven. Kan Firefox 4 de race aan met IE9 en Chrome {whatever versie}, kan Mozilla marktaandeel terugpakken? Installeer Firefox4 zelf, en oordeel ..... • Jaegermonkey brengt ons de Javascript snelheid, hierachter mag je wederom een zeer belangrijke reden zoeken van de toegenomen snelheidervaring t.o.v. Fx 3.6. 3.6 had TraceMonkey, Jaegermonkey is wel een orde van grootte sneller. (wat benches met IE9 en Chrome erbij) • Tabs kan je nu in groepen plaatsen, of je doet pin tabblad, klik rechts op een tab en probeer het uit • Hardware acceleratie, door D2D en D3D in 7/Vista (GPU acceleratie, de Mac gebruikt op dit gebied OpenGL, en linux doet het via XRender (Xp heeft enkel D3D content creatie)). Dan is er DirectWrite. Verder WebGL (HTML5 feature ,cross-platform 3d games in je browser via een API die vlakbij OGL ligt) en bepaalde HTML5 features (denk WebM, het antwoord van Mozilla, Opera en Google voor HD videos (ipv het dure (licentie) H264) , hier een demo). GPU-acceleratie is eveneens een zeer belangrijke reden voor de Firefox 4 speed. • Fx4 voldoet aan de HTML5 en CSS3 specs, voor het grootste gedeelt althans (specs zijn nog steeds niet definitief), en zeker een stuk beter dan IE9. • OpenType fonts, oftewel downloadable webfonts. Fx4 geeft een platform onafhankelijk fonting, wat uitleg. • Sync tussen je pc's/laptops, en heb snel toegang tot je browserhistorie, de bookmarks, en uiteraard je wachtwoorden. Je vindt Sync onder opties. • Wat zeker genoemd moet worden is de Add-ons manager, die een grondige verbouwing heeft ondergaan. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook de updates van je extensie's gaan nou zonder irri vragen vooraf. On a sidenote: ook de algehele update van Firefox naar zeg versie 4.0.1 zal zonder vragen gaan (je zal het echter nog wel zien gebeuren, zodat je weet dat er iets geupdate is). • Een algeheel afgeslankte GUI, waarvan de oranje Firefoxbutton wel erg opvalt, en natuurlijk dat de tabs naar boven zijn gegaan is minstens zo opvallend. Verder moesten de statusbalk en menubalk wijken, voordeel natuurlijk is dat je meer screen estate hebt. Zie onder voor links naar Extensie's die die UI tweaken • De vernieuwende Do Not Track feature. Zet het aan in opties>>geavanceerd. [/td] |
Waar kan ik Firefox downloaden? |
Voordat je Firefox ook daadwerkelijk gaat downloaden is het verstandig om de minimale systeemeisen door te nemen om er zeker van te zijn dat het op jouw systeem gaat draaien. Het is niet aannemelijk dat je systeem niet krachtig genoeg is, maar toch. Mirrors: http://www.mozilla.org/products/firefox/mirrors.html Nightly Builds: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/ Bekende problemen:
|
Heb je nog wat handige links voor mij? |
In onderstaande lijst zijn diverse links opgenomen welke meer informatie geven over Firefox en daaraan gerelateerde producten/onderdelen.
|
FAQ |
• Vraag: Zie de beroemde Oranje Firefoxbutton helemaal niet? Ga naar beeld >> werkbalken>> schakel de menubalk uit. Dit werkt ook in Xp. • Vraag Hoe krijg je de titelbalk weer leeg, ik wil dat oldskool? Daarvoor ga je naar about:config en verander je de waarde browser.tabs.drawInTitlebar naar false • Vraag Heeft Firefox nou last van memoryleaks? Verschillen de meningen over, kijk eens in dit topic. Over het algemeen staat Fx juist erg goed bekend voor lichte systemen met niet gek veel geheugen. Ook is het slim om in about:memory te kijken naar geheugencomsumptie, die is accurater dan die van taakbeheer. • Vraag Welk about schakels zijn er eigenlijk? Type eens about:about in de url-balk... • Vraag Lettertypes zien er niet uit in Fx4 met dat harwarerendering? tJa dit probleem speelt al lang, de oorzaak is mij niet duidelijk, ik en de meesten hebben het wel mooi. Zet maar hardwarerendering uit :opties>> geavanceerd>> hardwareversnelling afvinken (restart vereist). • Vraag: Hoe kun je extensies, die eigenlijk voor oudere versies van Firefox gemaakt zijn, toch gebruiken? Daarvoor moet het maximale extensienummer in de extensie wijzigen. Dit kan als volgt worden gedaan:
• Vraag: Waar kan ik mijn profiel vinden? Dit verschilt per OS wat wordt gebruikt om Firefox te draaien. Hieronder vind je een overzicht waar de profielen terug zijn te vinden:
Firefox houdt niet op alle pagina's vast waar je gebleven bent. Dit is een bekend probleem. Op GoT kun je het in ieder geval oplossen door in je Voorkeuren (via Myreact in het menu bovenaan) HTTP 304-headers aan te zetten. Dit blijkt alleen ook niet voor iedereen te werken, voor de meesten wel. Met Firefox 2.0 zou dit probleem verholpen moeten zijn, helaas is dit nog steeds niet zo ,ook met Firefox 3.x is het nog niet verholpen.• Update: Inmiddels heeft Tweakers coder Crisp het probleem omzeild voor de FP, dus probleem is hiermee grotendeels opgelost. restore scroll position helpt je uit de brand voor sites waar je het nog steeds ervaart • Vraag: In Firefox 2.0 zitten van die leuke shortkeys. Op GoT gebruik ik vaak Alt+S op te posten, en nog meer van die dingen. Dit gaat niet meer, omdat Firefox ze gebruikt. Hoe zet ik dit uit? Hiervoor moet je twee waardes in de verborgen instellingen aanpassen... about:config ui.key.chromeAccess --> 0 ui.key.contentAccess --> 4 • Vraag: In Firefox 2.0 en 3 worden mijn tabs, als de balk erg vol is, in een menu'tje gegooit, en ik wil ze gewoon allemaal naast elkaar zien! Hoe zet ik dit weer zoals het vroeger was? Hiervoor moet je de volgende code in je UserChrome.css plakken. .tabs-alltabs-stack {display: none !important;} • Vraag Firefox 3.0 nieuwe urlbalk-dropdown bevalt me niet. In about config: browser.urlbar.richResults - to switch from the new dropdown list to the old one. browser.urlbar.MatchOnlyTyped = true om geen favorieten meer in het dropdown te zien. Verder heb je de oldbar extensie, die je het oude 2.0 uiterlijk geeft. • Ik wil dat nieuwe plusje/tabknopje in 3.5 weg mij is nog geen about:config setting bekend hiervoor, maar er is een extentie. Ook mogelijk: %appdata%Mozilla\Firefox\Profiles\********.default\chrome\userChrome.css, daar in toevoegen>>.tabs-newtab-button {display:none !important;} . Voor meer vragen kun je de officiële (Nederlandse) FAQ bekijken. |
Firefox extensies, thema's & plugins |
• BBCodeExtra, makkelijk op verschillende fora om snel BBCode te gebruiken. Zie [smilies]BBCode extensie in firefox met GoT smilies voor BBCode met GoT-smiles • Tabbrowser Extensies:
• DownloadStatusbar of Downloadmanager tweak -- als je de standaard DL manager niet goed genoeg vind. De download manager vervangen door een externe kan met DownloadWith • Webdeveloper - Makkelijker voor WebDevelopers. Verschillende functies om windows te resizen, css te editen en nog veel meer.. • Mozilla Backup - Een losstaand programma dat makkelijk een backup van je Firefox profiel kan maken. Zo kun je snel instellingen overzetten (bv als je een keer een nieuw profiel moet maken omdat de oude problemen geeft) • MinimizeToTray - Handig voor mensen die Firefox in de systemtray handiger vinden, in plaats van op de taakbalk. • AppTab Nav-B-Gone - Geen urlbalk meer bij je apptabs. • Status-4-Evar - U mist de statusbalk? Speel hier eens mee... • Animated Addons Bar - Voor de addonbar, maakt hem kleiner en nog meer • App Button Clear - Handig voor als je de Firefoxbutton iets te Oranje vindt, je maakt hem hiermee transparent, of blauw mocht je classic Theme draaien • No Squint - De ultieme controltool voor Firefox 3 sterk verbeterde zooming • about:me - Nieuwe feature in 3.5 , waardoor je je surfstatistieken kan zien door about:me in te typen (je moet wel de extentie op de gelinkte site downloaden om de feature aan te zetten). • Webpagina's naar je eigen wensen aanpassen:
|
Het installeren van verschillende plugins/handigheidjes in Linux |
• Java: Installeer, als je dat nog niet had, een java runtime environment of een development kit (deze als je ook in java wilt programmeren), zoals J2RE1.4. Vervolgens zoek je de locatie van de file javaplugin_oji.so (dit kan afwijken, het eindigt in ieder geval op oji.so, dus gebruik find/locate hierop). Doe als je het path van deze file gevonden hebt dit als je in /usr/lib/mozilla-firefox/plugins staat: ln -s /usr/lib/j2se/1.4/jre/plugin/i386/mozilla/javaplugin_oji.so . Herstart firefox en kijk bij about:plugins of het gelukt is. • Flash. Gebruik de flash linux installer van macromedia (typ deze 3 woorden in in je adresbalk en je bent er) en maak net zoals bij java in /usr/lib/mozilla-firefox/plugins symlinks naar de files /usr/lib/flashplugin-nonfree/flashplayer.xpt en /usr/lib/flashplugin-nonfree/libflashplayer.so . • Als je geen rootrechten op het systeem hebt maar deze software wel aanwezig is kun je de symlinks maken in ~/.mozilla/plugins/ . Eventueel moet je deze directory nog zelf aanmaken. • Als je graag wilt dat externe applicaties firefox gebruiken om urls in te openen (zoals amsn, xchat) kun je dit als volgt doen: mozilla-firefox -remote "openurl(http://www.tweakers.net)" |
Redelijk zoals het vorige deel 13, alleen aangepast vooral waar het toevoeging van de argumenten voor Fx4 betrof natuurlijk. Aanvullingen welkom, ik volg het topic vrij nauw.
[ Voor 0% gewijzigd door Sjah op 27-10-2012 15:31 . Reden: Status-4-Evar (extensie) toegevoegd ]