Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste
Acties:
  • 297.230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:00:
@Vishari Beduk We hebben daar volgensmij al vaker een discussie over gehad.

Jij mag zeker de Chinese distro gebruiken hoor, vertrouw vooral hun boven op gevestigde namen als Debian, Ubuntu, Fedora, etc.
Eh, Ubuntu vertrouwen? Hele debacle met Amazon Lens vergeten? ALLES wat je intypte om te zoeken ging naar AWS toe. Heeft misschien niet lang bestaan, maar het zat wel in een LTS release en gaf een hele hoop gezeik.

En je kan de distro wellicht vertrouwen, maar wat van de mensen erachter? Bij Debian is het de community/vrijwilligers team van Debian. Bij Ubuntu is het Canonical, een commercieel bedrijf. Fedora heeft Red Hat achter zich, ook een commercieel bedrijf.
HollowGamer schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:29:
Hebben jullie een idee hoe schadelijk het is voor HDDs als je stand-by mode aanzet?

Ik kan deze in Gnome Disks aanzetten, het werkt erg goed, alleen een trage opstarttijd.
Heb nu enkel op allow-spindown (127 - APM) staan, voorheen op stand-by, maar sommige zeggen dat dit dus fataal kan zijn voor de levensduur van de HDDs.

Het zou mij wel geluid en warmte schelen denk ik. Mijn desktop gaat wel elk anderhalf uur op stand-by en ook in de nacht.
Dat is nieuw voor mij. Ik heb m'n pc's altijd in sleep gezet en doe dat met eentje nog steeds. M'n nieuwe kan niet echt in slaapstand, het wordt niet goed wakker waardoor ik alsnog moet rebooten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Eh, Ubuntu vertrouwen? Hele debacle met Amazon Lens vergeten? ALLES wat je intypte om te zoeken ging naar AWS toe. Heeft misschien niet lang bestaan, maar het zat wel in een LTS release en gaf een hele hoop gezeik.

En je kan de distro wellicht vertrouwen, maar wat van de mensen erachter? Bij Debian is het de community/vrijwilligers team van Debian. Bij Ubuntu is het Canonical, een commercieel bedrijf. Fedora heeft Red Hat achter zich, ook een commercieel bedrijf.

[...]

Dat is nieuw voor mij. Ik heb m'n pc's altijd in sleep gezet en doe dat met eentje nog steeds. M'n nieuwe kan niet echt in slaapstand, het wordt niet goed wakker waardoor ik alsnog moet rebooten.
Yes, herinner je ook nog dat ze NSFW gewoon lieten zien, aangezien ze geen filter hadden lol.

Ik had het niet over slaapstand, maar het is slaapstand zetten van de HDDs zelf. De PC blijft dus aan, de schijven gaan in slaap.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Deepin is China is Xi is autocratie waarmee wij in een economische en humanitaire strijd zijn verwikkelt ... is mijn mening.
Voor mij zo min mogelijk producten uit China.

Ik richt oa servers in voor m'n beroep en ook voor hobby.
Daar komt een Deepin niet op met z'n bling desktop (zoiezo geen desktop).
Als ik voor servers Debian, RH/CentOS of Suse toepas, dan heb ik graag dat m'n werkstation ook dezelfde distro draait.
Dit zodat je het ea makkelijk kan superponeren van het één naar het ander.

Ik denk dat ieder zo wel z'n eigen redenen heeft om te kiezen.
To bling or not to bling ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:13:
[...]

[...]
Fedora is net als Debian een community distro. De Enterprise / commercial distro is RHEL, dan heb je het ook over 10 jaar life cycle support. https://www.redhat.com/en...-red-hat-enterprise-linux

Sponsoring maakt het voor mij geen commercial distro. Debian wordt ook gesponsord, waaronder door Google.
https://www.debian.org/partners/

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CR2032 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:18:
[...]

Fedora is net als Debian een community distro. De Enterprise / commercial distro is RHEL, dan heb je het ook over 10 jaar life cycle support. https://www.redhat.com/en...-red-hat-enterprise-linux

Sponsoring maakt het voor mij geen commercial distro. Debian wordt ook gesponsord, waaronder door Google.
https://www.debian.org/partners/
Fedora wordt maintained door the Fedora Project, wat weer uit contributors bestaat waarvan 35% RH werknemers zijn, zie: https://mattdm.org/fedora...raAugust2016-v160731a.pdf
Is Fedora een community distro? Ja. Maar het is wel net iets meer enterprise backed dan Debian even los van sponsoring in harde Dollars.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hero of Time schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:50:
In ander nieuws, had hier al eerder een opmerking over gemaakt, maar dit weekend was het nog absurder. In Linux is er nu 'predictable interface names' voor je NIC. Nou, ik heb het volgende geobserveerd bij mijn systeem nu ik een aparte GPU erin heb:
- WLAN in EUFI aan: enp13s0
- WLAN in UEFI uit: enp12s0
- WLAN uit+losse GPU: enp15s0

Wat is hier in vredesnaam voorspelbaar aan? Als ik m'n wifi weer aan zou zetten zal de naam van de interface wéér veranderen.
Ik weet wel waarom ik toch nog altijd met Udev netjes naar eth0 hernoem etc. 🤪

Kan ik tenminste onthouden en met de juiste matching (iets wat Debian vroeger ook al deed als ik het goed heb, voor systemd dat onding door onze strot ramde) blijft het gewoon dezelfde fysieke interface.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:34

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Borromini schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:44:
Kan ik tenminste onthouden en met de juiste matching (iets wat Debian vroeger ook al deed als ik het goed heb, voor systemd dat onding door onze strot ramde) blijft het gewoon dezelfde fysieke interface.
Dan maar Devuan draaien :? :D

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• deHakkelaar
  • Nu online
Borromini schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:44:
Ik weet wel waarom ik toch nog altijd met Udev netjes naar eth0 hernoem etc. 🤪
$ man systemd-udevd.service
[..]
KERNEL COMMAND LINE
       Parameters prefixed with "rd." will be read when systemd-udevd is
       used in an initrd, those without will be processed both in the
       initrd and on the host.
[..]
       net.ifnames=
           Network interfaces are renamed to give them predictable names
           when possible. It is enabled by default; specifying 0 disables
           it.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben me ervan bewust dat het ook ineens via systemd kan 😋.

@nero355 Voor bv. network namespaces is systemd dan weer wel handig, het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn 🙂.

[Voor 50% gewijzigd door Borromini op 29-03-2023 07:24]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• nero355

nero355

Borromini schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:21:
Voor bv. network namespaces is systemd dan weer wel handig, het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn :)
Ik heb er een soort haat/liefde verhouding mee, maar als je leest wie het heeft ontwikkeld, wat voor een persoon dat is en hoeveel mensen destijds flink tegen het geheel waren of nog steeds zijn dan... tja... wordt het best wel heel moeilijk om ze ongelijk te geven...

#WeetNietEchtWatIkErmeeAanMoet :$ O-) :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CR2032
  • Niet online
True schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:02:
[...]

Fedora wordt maintained door the Fedora Project, wat weer uit contributors bestaat waarvan 35% RH werknemers zijn, zie: https://mattdm.org/fedora...raAugust2016-v160731a.pdf
Is Fedora een community distro? Ja. Maar het is wel net iets meer enterprise backed dan Debian even los van sponsoring in harde Dollars.
Als je kijkt waar de huidige contributors uit bestaat van Red Hat is dat naast hosting ook het ontwikkelen van o.a. systemd, Gnome, Xorg, SELinux en natuurlijk niet te vergeten de Linux kernel zelf. Dat gaat dus niet alleen over Fedora. Dan kun je bijna iedere distro benoemen tot RH gesponsord. :)

Je link is al 7 jaar oud. Hier is een recent overzicht en geeft goed aan hoe diep Red Hat is geworteld in de Linux wereld. https://www.fedoraproject.org/wiki/Red_Hat_contributions

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CR2032 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:03:
[...]

Als je kijkt waar de huidige contributors uit bestaat van Red Hat is dat naast hosting ook het ontwikkelen van o.a. systemd, Gnome, Xorg, SELinux en natuurlijk niet te vergeten de Linux kernel zelf. Dat gaat dus niet alleen over Fedora. Dan kun je bijna iedere distro benoemen tot RH gesponsord. :)

Je link is al 7 jaar oud. Hier is een recent overzicht en geeft goed aan hoe diep Red Hat is geworteld in de Linux wereld. https://www.fedoraproject.org/wiki/Red_Hat_contributions
Dit maakt mijn punt dat Fedora beduidend minder community based is dan Debian toch niet minder waar?

• CR2032
  • Niet online
True schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Dit maakt mijn punt dat Fedora beduidend minder community based is dan Debian toch niet minder waar?
Zie mijn eerdere punt. Debian maakt gebruik van veel commerciele partners, waaronder Google voor het schrijven van code. Waarom is Debian dan beduidend meer community based dan Fedora?
Naast Fedora Workstation worden ook nog de Fedora Spins ontwikkeld door de community. https://spins.fedoraproject.org/

Ik denk dat er op dit punt geen verschil is. Debian en Fedora zijn beide community based distro's.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

nero355 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:56:
[...]
Volgens mij is dat het verhaal dat er USB Enclosures bestaan die een USB <>SATA Controller gebruiken die de HDD niet volledig 1:1 doorgeeft en je daarom die problemen had :)

Ik heb gelukkig een kast met een eigen SATA Dock die volledig via reguliere SATA werkt : Xigmatek Elysium :Y) 8) :*) d:)b O+
Ik heb een nieuwe dock gekocht met USB-C aansluiting en met deze raakt Linux niet meer helemaal overstuur als hij een bad block tegenkomt. Ik denk dat het probleem zit in de firmware van de oude dock, want het USB ID 174c:55aa van de docks is hetzelfde. Met het nieuwe dock zie ik gewoon het merk van de drive en SMART werkt ook, plus ik heb een partitie met badblocks gewoon kunnen formatteren en dat met de UASp driver.

Maar toch lijkt het nog steeds zo te zijn dat Linux niet echt goed tegen bad blocks kan, bijvoorbeeld het commando shred stopt doodleuk bij het eerste bad block dat hij tegenkomt.

En inderdaad: er is niks beter dan de disk gewoon aansluiten op het moederbord via zo'n inbouw rack.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +5Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mag ik waardering uitspreken voor Docker & Podman in dit topic? :)

Ik heb een container runnen die nogal process gevoelig is (veel conversies en imports), waardoor mijn systeem helemaal vol zat en de CPU temperaturen bleven oplopen.

Door even te Googelen, kwam ik er achter dat je een Docker container gewoon een CPU/memory limiet kan geven on-the-fly:
code:
1
2
$ podman ps // zoek hier de container
$ podman update <container-id> --cpus=2 // https://docs.docker.com/engine/reference/commandline/update/

Wow, that's crazy! :D
Je kan het dus ook weer verhogen/verminderen, gewoon wat uitkomt voor jou/het systeem.

Ik was al aan het denken aan tools als cpulimit of iets van settings aanpassen via systemd, maar dit is werkelijk erg cool. Of ben ik gewoon niets gewend? :9

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:26
Mag ik even ranten op Ubuntu Server :X

Dit is al een tweede of derde keer dat een update door Ubuntu Server, precies tijdens een GRUB update, mijn hele NUC laat vastlopen en de GRUB installatie verziekt waardoor ik in een prompt wordt gegooid :( :( :(

Uiteindenlijk opgelost door Ubuntu Server live USB stick te starten, de grub.cfg in gebruik uit mijn partitie te peuteren, de commando's zoals search, linux, en initrd te noteren, rebooten en in te tikken in de grub prompt, en in de live installatie install-grub etc te gebruiken om de boel te herstellen. 8)7

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• HollowGamer
  • Niet online
@Sebazzz Grub vind ik echt een draak van een boot loader, alleen is het de enige die een smooth transition heeft en voor de meeste werkt. Persoonlijk vond ik systemd-boot zoveel fijner en eenvoudiger, maar die heeft minder features.

Hopelijk vervangen de meeste distro's Grub eindelijk door systemd-boot, maar ik zie het nog niet gebeuren helaas.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Sebazzz Ik heb 'm gelukkig zelf nog niet vaak nodig gehad maar voor een bootloader die het noorden kwijt is gebruik ik heel vaak Super Grub2 Disk.

• HollowGamer
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:29:
@Sebazzz Ik heb 'm gelukkig zelf nog niet vaak nodig gehad maar voor een bootloader die het noorden kwijt is gebruik ik heel vaak Super Grub2 Disk.
Ziet er goed uit, maar kan je niet beter de stappen van je distro op hun wiki volgen?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat dat ding doet is bestaande partities scannen op boot entries en die dan proberen opstarten. In vergelijking met bv. de reddingsmodus van Debian doorlopen is dat vaak een stuk sneller. Heel handig als GRUB zelf defect is, maar de UUID's etc. wel nog gewoon kloppen.

Voor de reddingsmodus dien je vaak de installer op te starten en in ieder geval bij Debian dien je best wat menuutjes te doorlopen voor je dan bij de eigenlijke reddingsmodus komt.

[Voor 25% gewijzigd door Borromini op 28-04-2023 00:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebazzz
HollowGamer schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:41:
[...]

Ziet er goed uit, maar kan je niet beter de stappen van je distro op hun wiki volgen?
Nou, die van Ubuntu zijn echt waardeloos wat dat betreft, zeker zodra LVM in de mix zit. |:(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 19:43
@Sebazzz had je niet beter met chroot aan de slag kunnen gaan? Dan kan je daar je grub install doen, en sla je al dat typewerk over.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Sebazzz
Jogai schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:11:
@Sebazzz had je niet beter met chroot aan de slag kunnen gaan? Dan kan je daar je grub install doen, en sla je al dat typewerk over.
Geprobeerd, maar lukte niet. Volgens mij probeerde hij een MBR weg te schrijven terwijl ik wel onder EFI geboot was dus daar gaf hij uiteindelijk fouten op.

• HollowGamer
  • Niet online
Jogai schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:11:
Je moet dacht ik parameters meegeven of iets als grub-install-efi. Het probleem is dat het verschilt per distro, sommige hebben het andere geregeld (helaas).

Daarnaast heb je nog uitzonderingen per setup, daar kan grub al heel snel moeilijk over doen.

• Sebazzz
Ik moet denk ik maar gewoon eens een andere bootloader proberen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Sebazzz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:55:
Mag ik even ranten op Ubuntu Server :X
Alleen als het over snapd gaat! :P :+
Dit is al een tweede of derde keer dat een update door Ubuntu Server, precies tijdens een GRUB update, mijn hele NUC laat vastlopen en de GRUB installatie verziekt waardoor ik in een prompt wordt gegooid :( :( :(
Dat ligt IMHO eerder aan je hardware :?
Uiteindenlijk opgelost door Ubuntu Server live USB stick te starten, de grub.cfg in gebruik uit mijn partitie te peuteren, de commando's zoals search, linux, en initrd te noteren, rebooten en in te tikken in de grub prompt, en in de live installatie install-grub etc te gebruiken om de boel te herstellen. 8)7
- Live omgeving booten.
- Het systeem offline mounten.
- GRUB2 opnieuw installeren.

KLAAR!!! :Y) 8) :*)

Zo vaak gedaan voor klanten die de boel hadden verpest! _O-

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:12:
[...]

Alleen als het over snapd gaat! :P :+

[...]

Dat ligt IMHO eerder aan je hardware :?

[...]

- Live omgeving booten.
- Het systeem offline mounten.
- GRUB2 opnieuw installeren.

KLAAR!!! :Y) 8) :*)

Zo vaak gedaan voor klanten die de boel hadden verpest! _O-
Zo eenvoudig is het echt niet. Heb het zelf ook meerdere keren meegemaakt, vaak is ook niet je eigen schuld, maar de EFI waar het mis in gaat. Instructies ontbreken vaak of verschillen met iets als LVM (mensen overschrijven vaak hun config).

Als je dual boot met Windows is het nog leuker. Microsoft vind dat je Grub (en je Linux distributie) niet nodig hebt. :+

[Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 28-04-2023 22:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

In mijn ervaring wel :)
Heb het zelf ook meerdere keren meegemaakt, vaak is ook niet je eigen schuld, maar de EFI waar het mis in gaat.
Het waren geen UEFI Servers maar dat mag de pret niet drukken!
Instructies ontbreken vaak of verschillen met iets als LVM (mensen overschrijven vaak hun config).
Tja, dan is het een gevalletje PEBCAK :)

Daarnaast is LVM een veel grotere draak dan GRUB2 wat mij betreft!
Vooral nu we zoiets als OpenZFS hebben 8) :*) <3
Als je dual boot met Windows is het nog leuker. Microsoft vind dat je Grub (en je Linux distributie) niet nodig hebt. :+
UEFI is één groot Microsoft feestje dus dat is niet zo raar! :r

Ik hou die twee dan ook liever volledig gescheiden van elkaar! :Y)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Heb Ubuntu Lobster 2304 installd. Ging foutloos, en loopt nu goed en snel, nadat ik van 2204 kwam. Kortom die upgrader van Ubuntu is niet puur poep. Wel een minpunt dat die SABNZBd eraf keilde (hij zei het wel van tevoren, maar why?), plus hij keilde mijn non-snap Firefox eraf.
Nou vond ik dat helemaal niet leuk, dat ik de Firefox snap kreeg, totdat ik zag dat die tenminste nu wel instant opstart. tJa daarmee verdwijnt mijn grote haatpunt als sneeuw voor de zon. Wil niet zeggen dat het met alle snaps nu instant opstarten zal zijn (icq..), maar toch, er zit vooruitgang in.

• nero355

nero355

Sjah schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:50:
Kortom die upgrader van Ubuntu is niet puur poep.
Blijkbaar wel, want :
Wel een minpunt dat die SABNZBd eraf keilde (hij zei het wel van tevoren, maar why?), plus hij keilde mijn non-snap Firefox eraf.
Externe meuk wordt nog steeds verwijderd en disabled :-(
Wil niet zeggen dat het met alle snaps nu instant opstarten zal zijn (icq..)
"Oh oh!" :+

• Sjah
Ja, maar externe meuk weer terugzetten is peanuts voor mij. Ander verhaal is het als Lobster als een slak zou lopen ivm hoe het voor de upgrade was, dat valt niet te fixen.

• Jogai
Wbt booten, bij EndeavourOS krijg je tegenwoordig dracut er bij. Heb even zitten lezen, maar ziet er wel goed uit. Krijg alleen plymouth niet goed werkend ermee, maar dat boeit niet zoveel want mn pc is al geboot voordat mn scherm klaar is met wakker worden.

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:50:
Heb Ubuntu Lobster 2304 installd. Ging foutloos, en loopt nu goed en snel, nadat ik van 2204 kwam. Kortom die upgrader van Ubuntu is niet puur poep. Wel een minpunt dat die SABNZBd eraf keilde (hij zei het wel van tevoren, maar why?), plus hij keilde mijn non-snap Firefox eraf.
Nou vond ik dat helemaal niet leuk, dat ik de Firefox snap kreeg, totdat ik zag dat die tenminste nu wel instant opstart. tJa daarmee verdwijnt mijn grote haatpunt als sneeuw voor de zon. Wil niet zeggen dat het met alle snaps nu instant opstarten zal zijn (icq..), maar toch, er zit vooruitgang in.
SAB vereist een nieuwere Python versie, waarschijnlijk gaat het hier in mis.

Naar mijn weten wordt Firefox's snap onderhouden door Ubuntu zelf. Persoonlijk vind ik dat snaps, flatpaks, appimages, etc. deels bij de ontwikkelaar en eventueel community moet liggen i.p.v. een externe partij.

Het lijkt me namelijk dat de ontwikkelaar veelal op de hoogte is van deps en zaken die nodig zijn, voor een goede werking ervan. Tevens testen zij niet de app, en moet Firefox dus min-of-meer mee om problemen op te lossen bij Snap packages.

Nee, Canonical kan mij met snap de boom in. :Y)

Edit: Hmm, het lijkt toch dat Mozilla zelf de snap-tree van Firefox onderhoud (met hulp van de community).

[Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 30-04-2023 11:28]

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 06:57
Waarschijnlijk zijn er hier mensen die die hard anti-Apple en anti-Microsoft zijn ( :+ ), maar kopen jullie toch nog hardware dat verkrijgbaar is bij die grote namen? Misschien mezelf wat duidelijker maken: laptop met Linux maar zit eraan te denken een iPad te kopen. Maar ik merk wel dat ik sneller een stap achteruit maak en denk van: wil ik Apple daarmee geld laten verdienen? :/

Maar de alternatieven op dat vlak, bv een tablet, zijn altijd wel wat lastigere aankopen als je er full on Linux op wilt draaien. Dan lijkt me "gemak" de makkelijkste oplossing. :) Ben zelf ook iPhone gebruiker hoor maar daar ook aan het denken om de switch te maken en gewoon jah .. meer mijn privacy in handen nemen. 8)

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
Tablets en smartphones worden helaas gedomineerd door Apple en Google dus het is kiezen tussen 2 kwaden.

Ik had graag gezien dat die markt ook net zo open was als desktop computers, maar helaas.

Maar als Linux gebruiker is Android denk ik een betere optie. Apple-producten werken vooral goed samen met andere Apple producten.

[Voor 44% gewijzigd door WernerL op 29-04-2023 20:42. Reden: Irrelevant. Commit in sudo is al een jaar oud]

• nero355

nero355

Sjah schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:25:
Ander verhaal is het als Lobster als een slak zou lopen ivm hoe het voor de upgrade was, dat valt niet te fixen.
offtopic:
ivm = i.v.m. = In verband met
Dus NIET In vergelijking met! ;)

Zie : https://www.woorden.org/woord/i.v.m.
Jogai schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:57:
Wbt booten, bij EndeavourOS krijg je tegenwoordig dracut er bij. Heb even zitten lezen, maar ziet er wel goed uit. Krijg alleen plymouth niet goed werkend ermee, maar dat boeit niet zoveel want mn pc is al geboot voordat mn scherm klaar is met wakker worden.
Zowel dracut als plymouth kwam me bekend voor en verrek : Die ken ik uit de jaren dat ik met Red Hat en/of Fedora zat te prutsen! :D

En dat betekent dus ook dat die twee toch echt goed zouden moeten samenwerken :?
HollowGamer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:51:
SAB vereist een nieuwere Python versie, waarschijnlijk gaat het hier in mis.
Die kan je sowieso beter op een apart systeempje draaien of zelfs iets van Proxmox of zo pakken en hem dan in een LXC of VM proppen! :)
Canonical kan met snap de boom in. :Y)
AMEN! d:)b
jmignolet schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:28:
Waarschijnlijk zijn er hier mensen die die hard anti-Apple en anti-Microsoft zijn ( :+ )
* nero355 meldt! 8) :*) })
maar kopen jullie toch nog hardware dat verkrijgbaar is bij die grote namen?
NOPE.AVI :Y)
Misschien mezelf wat duidelijker maken: laptop met Linux maar zit eraan te denken een iPad te kopen. Maar ik merk wel dat ik sneller een stap achteruit maak en denk van: wil ik Apple daarmee geld laten verdienen? :/
Dat vind ik heel fijn om te lezen! _O_

Zouden meer mensen wel wat vaker mogen doen! d:)b
Maar de alternatieven op dat vlak, bv een tablet, zijn altijd wel wat lastigere aankopen als je er full on Linux op wilt draaien. Dan lijkt me "gemak" de makkelijkste oplossing. :)
Ik zit me de laatste tijd af te vragen hoe fijn een x86-64 Intel Atom powered tablet zou werken met het hedendaagse GNOME als DE bijvoorbeeld :)
Ben zelf ook iPhone gebruiker hoor maar daar ook aan het denken om de switch te maken en gewoon jah .. meer mijn privacy in handen nemen. 8)
Ik heb grofweg een half jaar een iPhone kunnen gebruiken via een tijdelijke werkgever die dat heel graag wilde en ik zag daar echt 0,0 meerwaarde in en eigenlijk alleen maar rare onlogische dingen... :/
WernerL schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:37:
Tablets en smartphones worden helaas gedomineerd door Apple en Google dus het is kiezen tussen 2 kwaden.
Helaas inderdaad de keiharde waarheid! ;(

Maar...
Ik had graag gezien dat die markt ook net zo open was als desktop computers, maar helaas.
Er zijn wel wat opties! :*)

- Jolla Sailfish :
Op een Sony telefoon of Gemini PDA : https://shop.jolla.com/
Daarnaast zijn er nog hier en daar projecten voor andere telefoons op XDA te vinden dus check of een telefoon die je nog hebt liggen ermee geflashed kan worden! ;)
- Ubuntu Touch :
Op een telefoon die je toevallig nog hebt liggen : https://devices.ubuntu-touch.io/
+ ook hetzelfde XDA verhaal...
Of een gloednieuwe telefoon die je nu kan kopen : https://ubports.com/nl/supported-products
- PostmarketOS :
Een beetje een vreemde eend in het verhaal, maar is ook het een en ander voor te vinden qua telefoons!
Het betekent dus echt niet meteen dat je aan een PinePhone vast zit als je die overweegt!
Maar als Linux gebruiker is Android denk ik een betere optie.
Ik noem Android al sinds mijn eerste Android telefoon "Fake Linux" want het komt totaal niet in de buurt van een echt Linux systeem dus alleen een Linux Kernel gebruiken betekent niet dat ik het meteen geweldig moet vinden! :P
Apple-producten werken vooral goed samen met andere Apple producten.
Zo goed dat ik Apple gebruikers altijd moet vertellen dat "die eene optie" er ook op zit... LOL! :') _O-

Het enige waar ik Apple kudo's voor zal geven :
- Color Management in MacOS
- Terminal in MacOS

Voor de rest echt 0,0 interesse in eigenlijk...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

HollowGamer schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:27:
nero355 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:33:
[...]

UEFI is één groot Microsoft feestje dus dat is niet zo raar! :r

Ik hou die twee dan ook liever volledig gescheiden van elkaar! :Y)
Het enige probleem dat ik ooit heb gehad op dit gebied is dat Windows de functie-update tijdens de eerste herstart telkens terugdraait wanneer Grub aanwezig is, Grub eraf en bootloader van MS terug: Niks aan de hand. Na afronden functie-update Grub weer terug en nu zit ik met 2 W10 entries in Grub waarvan er 1 niet werkt en de ander wel |:(

Dit op een laptop van voor het UEFI-era.
jmignolet schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:28:
Maar de alternatieven op dat vlak, bv een tablet, zijn altijd wel wat lastigere aankopen als je er full on Linux op wilt draaien.
De keus op dat gebied is helaas erg beperkt, maar * Raven heeft een PineTab met Mobian :)
De performance kan wel wat aandacht gebruiken, maar leuk speelgoed :D Die wat ik heb is overigens de early adopters (a.k.a. proefkonijnen) versie van het vorige model, er is een nieuwere versie in de maak.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• nero355

nero355

Raven schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:52:
Het enige probleem dat ik ooit heb gehad op dit gebied is dat Windows de functie-update tijdens de eerste herstart telkens terugdraait wanneer Grub aanwezig is, Grub eraf en bootloader van MS terug: Niks aan de hand. Na afronden functie-update Grub weer terug en nu zit ik met 2 W10 entries in Grub waarvan er 1 niet werkt en de ander wel |:(

Dit op een laptop van voor het UEFI-era.
Volgens mij kan je de niet werkende optie slopen via de GRUB2 config als het goed is! :)

Kan me ook herinneren dat ik laaaang geleden ook een keer zoiets heb gezien en het was toen in ieder geval te fixen...
De keus op dat gebied is helaas erg beperkt, maar * Raven heeft een PineTab met Mobian :)
De performance kan wel wat aandacht gebruiken, maar leuk speelgoed :D

Die wat ik heb is overigens de early adopters (a.k.a. proefkonijnen) versie van het vorige model, er is een nieuwere versie in de maak.
NICE!!! :*)

Maar dat zie ik dus meer als experimenteel speelgoed! :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:37:
[...]

Volgens mij kan je de niet werkende optie slopen via de GRUB2 config als het goed is! :)

Kan me ook herinneren dat ik laaaang geleden ook een keer zoiets heb gezien en het was toen in ieder geval te fixen...
Ik heb ooit eens een tool gebruikt om dat te doen, maar om de een of andere reden komt ie af en toe weer terug.
nero355 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:37:
[...]

NICE!!! :*)

Maar dat zie ik dus meer als experimenteel speelgoed! :D
Dat zeker :P , maar het idee is goed :D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vorige week heel spontaan, van het ene op het andere moment, krakend geluid. In de ochtend nog in orde, later op de dag systeem weer op gestart en geluid raar. Paar dingen geprobeerd met PulseAudio maar een paar van de dingen die ik vond hielpen niet.

Toen toch maar de duik genomen en Wireplumber geïnstalleerd om Pipewire te gaan gebruiken. PA service ervan er bij en alles wat met PA zelf te maken had waar mogelijk verwijdert. Reboot en geluid was weer zoals verwacht, zonder krakende effecten. Echt heel raar. Waarom dit gebeurde weet ik niet, want updates had ik al een tijdje niet meer gedaan en zo veel zijn er momenteel niet door de hard freeze in Debian Testing.

Enig voordeel nu is dat het systeem niet zomaar de HDMI uitvoer aanpast naar een andere poort. Dat deed PA zelf wel eens, evenals telkens de onboard HDMI weer aanzetten. Die blijft nu ook uit.

Toev.
Gek genoeg doet Kodi raar met geluid. Moet nog uitzoeken wat het precies is, wellicht passthrough dat anders werkt, hoewel het bestand geen codec heeft hiervoor.

[Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 05-05-2023 14:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:13:
Vorige week heel spontaan, van het ene op het andere moment, krakend geluid. In de ochtend nog in orde, later op de dag systeem weer op gestart en geluid raar. Paar dingen geprobeerd met PulseAudio maar een paar van de dingen die ik vond hielpen niet.

Toen toch maar de duik genomen en Wireplumber geïnstalleerd om Pipewire te gaan gebruiken. PA service ervan er bij en alles wat met PA zelf te maken had waar mogelijk verwijdert. Reboot en geluid was weer zoals verwacht, zonder krakende effecten. Echt heel raar. Waarom dit gebeurde weet ik niet, want updates had ik al een tijdje niet meer gedaan en zo veel zijn er momenteel niet door de hard freeze in Debian Testing.

Enig voordeel nu is dat het systeem niet zomaar de HDMI uitvoer aanpast naar een andere poort. Dat deed PA zelf wel eens, evenals telkens de onboard HDMI weer aanzetten. Die blijft nu ook uit.

Toev.
Gek genoeg doet Kodi raar met geluid. Moet nog uitzoeken wat het precies is, wellicht passthrough dat anders werkt, hoewel het bestand geen codec heeft hiervoor.
https://wiki.archlinux.org/title/PipeWire

Volgens het artikel op de Arch Wiki, is Wireplumber ook de standaard sessie manager voor Pipewire.
Pulseaudio hoef je niet verwijderen, want nu werken mogelijk apps die Pulse gebruiken niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:59:
[...]

https://wiki.archlinux.org/title/PipeWire

Volgens het artikel op de Arch Wiki, is Wireplumber ook de standaard sessie manager voor Pipewire.
Pulseaudio hoef je niet verwijderen, want nu werken mogelijk apps die Pulse gebruiken niet.
Daar is pipewire-pulse voor. Als PA specifieke programma's niet meer zouden werken, zou ik met Firefox niets meer kunnen horen en dat doe ik nog prima. Puur pipewire draaien gaat dacht ik wat lastig en wat voor nut heeft PW als je er alsnog PA naast hebt draaien?

Ik zie net dat er een nieuwere Pipewire versie in Experimental staat. Ik heb nu 0.3.65 en 0.3.70 is beschikbaar. Verwacht er niet veel van overigens en het is heel goed mogelijk dat waar ik tegenaan loop een Kodi ding is, want geen enkel ander programma geeft issues.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:28:
[...]

Daar is pipewire-pulse voor. Als PA specifieke programma's niet meer zouden werken, zou ik met Firefox niets meer kunnen horen en dat doe ik nog prima. Puur pipewire draaien gaat dacht ik wat lastig en wat voor nut heeft PW als je er alsnog PA naast hebt draaien?

Ik zie net dat er een nieuwere Pipewire versie in Experimental staat. Ik heb nu 0.3.65 en 0.3.70 is beschikbaar. Verwacht er niet veel van overigens en het is heel goed mogelijk dat waar ik tegenaan loop een Kodi ding is, want geen enkel ander programma geeft issues.
Heeft pipewire-pulse geen dep on pulseaudio? Ik dacht namelijk van wel.
Edit: zo te zien op libpulse, niet op het hele package.

Ik heb ook een haat-liefde verhouding met Pipewire. Heb nu een vaag issue, waardoor geluid opeens verdwijnt en dan weer terugkomt. Kodi ging bij mij wel altijd goed gelukkig, maar helemaal bug-vrij is het nog niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-06 22:48
*loopt binnen*
Hallo Lui, is het bier hier te verdragen?
Doe mij er maar eentje

Ik kom niet uit LNX en versta jullie accent maar amper. Maar ik ga m'n best doen. Ik Wilde het op straat vragen maar ik Ben bang dat dit een draadje niet waard is.

Ik Ben opzoek naar stappenplannen of checklists om een webhosting server hack-proof te maken.
Linkjes worden ook erg gewaardeerd

Ik heb een zo kaal mogelijk OS met enkel apache en nginx.
Het netwerk is torified, inclusief de DNS.

Een namiddag aan googlen heeft me geleerd dat ik niet de juiste zoektermen gebruik.

[Voor 11% gewijzigd door 7Sins op 05-05-2023 18:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:38
7Sins schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:24:

Ik Ben opzoek naar stappenplannen of checklists om een webhosting server hack-proof te maken.
Linkjes worden ook erg gewaardeerd
https://cisofy.com/lynis/
YouTube: Awesome Linux Tools: Lynis from CISOfy

PS. niet gelijk mensen gaan beledigen ;-)

[Voor 52% gewijzigd door Metabool op 05-05-2023 18:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 7Sins
Wat laat ik verkeerd overkomen? Ik bedoelde alles goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:38
7Sins schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Wat laat ik verkeerd overkomen? Ik bedoelde alles goed.
Weet ik toch ook wel, was van mij ook met knipoog.
'versta jullie accent maar amper'

Belangrijker; kan je wat met de linkjes?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 7Sins
Metabool schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Weet ik toch ook wel, was van mij ook met knipoog.
'versta jullie accent maar amper'

Belangrijker; kan je wat met de linkjes?
Ziet er super behulpzaam uit. Ik ga er zsm eens Mee aan de slag! Thanks!

En kwa accent,
Je kan me wel vertellen dat ik eventjes mn iptables een bepaalde manier moet masquaraden, Zou ik Al niet weten hoe ik dat bij elkaar google :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Heeft pipewire-pulse geen dep on pulseaudio? Ik dacht namelijk van wel.
Edit: zo te zien op libpulse, niet op het hele package.

Ik heb ook een haat-liefde verhouding met Pipewire. Heb nu een vaag issue, waardoor geluid opeens verdwijnt en dan weer terugkomt. Kodi ging bij mij wel altijd goed gelukkig, maar helemaal bug-vrij is het nog niet.
Mjah, dit is pas het tweede systeem waar ik Pipewire op heb geïnstalleerd. Heb 't eerst op m'n werklaptop toegepast en daar was het overigens ook niet heel vlekkeloos. Als ik namelijk een Teams call in ga en de laptop mic gebruik, krijgt men luide ruis van mijn kant, ongeacht of ik de mic gemute heb of niet (zolang die bij Teams dat niet is). Met een bluetooth headset geen enkel probleem. En ik hoor het zelf niet en heb ook niet direct getest door een opname te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Na 10 jaar Ubuntu heb ik een half jaartje op een Chromebook gewerkt als "Dagelijkse Drijver".

Ik ben maar tegen een paar dingen aangelopen die niet kunnen op een Chromebook en wel op Ubuntu: je kunt geen eigen fonts installeren (dus geen font dat "->" automatisch toont als een ligatuur "→") en je hebt geen low-level toegang tot je disks, sowieso werkte het inpluggen van diverse USB 3 harddisk enclosures helemaal niet. In ssh is "X11 forwarding" opzettelijk onklaar gemaakt, dus je kunt geen grafische applicatie op een andere computer draaien via ssh (wel lokaal).

Leuk was dat de WiFi printer/scanner wel gewoon goed werkt, zonder dat ik daar iets voor moest instellen. KeePass (wachtwoordkluis) en gocryptfs (versleutelen op bestandsniveau) werkten goed op de Linux prompt van ChromeOS, met versleutelingen die ik voorheen onder Ubuntu gemaakt had.

Groot nadeel aan ChromeOS is dat er weinig updates komen en dat het langer duurt tot bugs opgelost worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@aawe mwan, was het eigenlijk je bedoeling om de post in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 te plaatsen ipv hier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:50:
Na 10 jaar Ubuntu heb ik een half jaartje op een Chromebook gewerkt als "Dagelijkse Drijver".

Ik ben maar tegen een paar dingen aangelopen die niet kunnen op een Chromebook en wel op Ubuntu: je kunt geen eigen fonts installeren (dus geen font dat "->" automatisch toont als een ligatuur "→") en je hebt geen low-level toegang tot je disks, sowieso werkte het inpluggen van diverse USB 3 harddisk enclosures helemaal niet. In ssh is "X11 forwarding" opzettelijk onklaar gemaakt, dus je kunt geen grafische applicatie op een andere computer draaien via ssh (wel lokaal).

Leuk was dat de WiFi printer/scanner wel gewoon goed werkt, zonder dat ik daar iets voor moest instellen. KeePass (wachtwoordkluis) en gocryptfs (versleutelen op bestandsniveau) werkten goed op de Linux prompt van ChromeOS, met versleutelingen die ik voorheen onder Ubuntu gemaakt had.

Groot nadeel aan ChromeOS is dat er weinig updates komen en dat het langer duurt tot bugs opgelost worden.
Ben je gedwongen door je werkgever?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Bijna goed : Driver = Bestuurder ;) :+
Je hebt geen low-level toegang tot je disks, sowieso werkte het inpluggen van diverse USB 3 harddisk enclosures helemaal niet.
In ssh is "X11 forwarding" opzettelijk onklaar gemaakt, dus je kunt geen grafische applicatie op een andere computer draaien via ssh (wel lokaal).

Kortom : TROEP!!! :P
Leuk was dat de WiFi printer/scanner wel gewoon goed werkt, zonder dat ik daar iets voor moest instellen.
Als ze dat nou ook voor Android hadden gedaan i.p.v. dat je met allerlei HP/Samsung/Canon apps moet gaan zitten prutsen... :') 8)7 _O-

In other news...

Ik heb wat gezeik met mijn Game PC dus om wat te kunnen testen zonder mijn Windows 7 Pro installatie te vervuilen of alle overige Storage niet onnodig te stressen het volgende gedaan :
- El Cheapo SATA WD Green 120 GB SSD erbij gepakt die ik nog had liggen.
- Debian Testing + Officiële Nvidia Driver + KDE Minimal installatie erop gegooid.
- En vervolgens onder andere met https://benchmark.unigine.com/ wat zitten testen...

Wat blijkt :
Die applicatie gaat gewoon PERFECT!!! om met een 3 x 1920x1200 setup onder Linux als je in Nvidia Surround Gaming Mode wilt testen! :o
- Ik stel echt helemaal NIKS in en gebruik de schermen gewoon normaal in Extended Desktop Mode zeg maar.
- In de applicatie selecteer je bij "Monitors :" dat je een "Surround 3x1" configuratie wilt draaien.
- Daaronder selecteer je bij "Resolution :" dat de resolutie per monitor 1920x1200 moet zijn.

En dat wordt dus "automagisch" in 5760x1200 omgezet! :D 8) :*) _O_

Werkten alle games maar op die manier! <3 :9~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online

Herkenbaar. Hier ook langere tijd met meerdere Chromebooks gewerkt. Wat zo goed werkte was ook dat je Android apps en Linux apps erop kon installeren en dat het zo eenvoudig en razendsnel werkte. Niet te vergelijken met een Linux systeem in eigen beheer, het lijkt meer op het werken met een tablet. Security is erg goed geregeld. Chrome OS is feitelijk ook Gentoo met Google saus.

Privacy is wel een ding met Google, maar wanneer je toch al Android gebruikt maakt dat ook niet meer veel uit.
Het nadeel herken ik niet. Iedere zes weken komt er een volledige upgrade of vaker bij security.

Het beviel mij wel allemaal, maar uiteindelijk wilde ik toch liever een compacte tablet en werd het toen een iPad. Later opnieuw een Chromebook zou zeker weer kunnen.

[Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 14-05-2023 22:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjah
ChromeOS....tja hoe veilig is dat? Heb wel ns gehoord dat Android bijv. ook een zeer veel aangevallen OS is, waar veel malware voor is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jogai
@nero355 Je valt wel door de mand natuurlijk dat je voor gamen nog altijd windows gebruikte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jogai schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:35:
@nero355 Je valt wel door de mand natuurlijk dat je voor gamen nog altijd windows gebruikte.
Windows 7 zelfs nog :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Nee, mijn desktop was kapot en ik had nog geen zin om hem te repareren. Heel raar, maar ik zie ChromeOS niet als een Linux distributie, vandaar dat ik daar ook niet over nagedacht heb.

Wat een voordeel van een Chromebook zou kunnen zijn boven een Linux distributie, is dat er voor ChromeOS wel een ARM versie van Chrome beschikbaar is, terwijl die voor ARM Linux niet bestaat.

Linux in de werkomgeving lijkt me lastig, bijvoorbeeld omdat ze toch verwachten dat je de software die op de Barco dongels staat gewoon installeert. Op een Chromebook kan dat in elk geval niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

Jogai schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:35:
Je valt wel door de mand natuurlijk dat je voor gamen nog altijd windows gebruikte.
Ik zie daar geen probleem in zolang het niet over Windows 8.x/10/11 gaat, want daar krijg ik jeuk van! :X

Daarnaast zijn de paar games die ik nog speel zo'n buggy teringzooitje af en toe dat ik op zo'n moment geen zin heb om te twijfelen of het aan de game ligt of het feit dat ik geen Windows gebruik... ;)
Laatste fijne Windows versie wat mij betreft dus zolang het werkt blijft het lekker zo! :Y) O+
aawe mwan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:07:
Wat een voordeel van een Chromebook zou kunnen zijn boven een Linux distributie, is dat er voor ChromeOS wel een ARM versie van Chrome beschikbaar is, terwijl die voor ARM Linux niet bestaat.
Dat is een halvegare browser die je toch niet wilt gebruiken dus niks aan de hand! d:)b

#PaleMoon&FirefoxFTW!!! :Y) 8) :*) d:)b O+ _O_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat ik trouwens nog ontdekt heb, is hoe gemakkelijk het kan zijn om een nieuwe kernel te installeren.
sudo apt-get install linux-oem-22.04c
om kernel 6.1.0.1010-oem te installeren (in Linux Mint).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op maandag 15 mei 2023 @ 05:00:
ChromeOS....tja hoe veilig is dat? Heb wel ns gehoord dat Android bijv. ook een zeer veel aangevallen OS is, waar veel malware voor is.
Tja, dat wordt ook over Windows gezegd. En waarom? Heel simpel: enorm marktaandeel. Iets met hoge bomen en wind en zo. ;)
aawe mwan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:07:
Er is wel Chromium beschikbaar op ARM, staat gewoon in de default repo. Ik snap niet echt waarom je de Google bloat en call-home rotzooi überhaupt zou willen.
Linux in de werkomgeving lijkt me lastig, bijvoorbeeld omdat ze toch verwachten dat je de software die op de Barco dongels staat gewoon installeert. Op een Chromebook kan dat in elk geval niet.
Ik gebruik Linux op werk en geen enkel probleem mee. Barco is gewoon een bagger toko, want ze maken geen software voor Linux. Alleen de gesloten systemen krijgen "ondersteuning". Maar denk maar niet dat je die dongles zomaar kan gebruiken als met een moderne laptop of een Apple ding aan komt zetten. Je kan ze namelijk niet aansluiten omdat het geen usb-c connector heeft. Succes als je je 1001-in-1 dongle bent vergeten.

Bij ons hebben we dan maar 1 ruimte met die Barco zut, maar de schermen die we hebben doen ook Miracast en dat werkt met gnome-displays op zich prima. Je moet geen video gaan afspelen, want er is een merkbare vertraging in en echt vloeiend is het beeld niet, maar het werkt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:10:
Wat ik trouwens nog ontdekt heb, is hoe gemakkelijk het kan zijn om een nieuwe kernel te installeren.
sudo apt-get install linux-oem-22.04c
om kernel 6.1.0.1010-oem te installeren (in Linux Mint).
In alle eerlijkheid : Effe een Kernel compilen vond ik onder FreeBSD in ieder geval totaal geen ramp! :)
Hero of Time schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:21:
Barco is gewoon een bagger toko, want ze maken geen software voor Linux. Alleen de gesloten systemen krijgen "ondersteuning". Maar denk maar niet dat je die dongles zomaar kan gebruiken als met een moderne laptop of een Apple ding aan komt zetten. Je kan ze namelijk niet aansluiten omdat het geen usb-c connector heeft. Succes als je je 1001-in-1 dongle bent vergeten.

Bij ons hebben we dan maar 1 ruimte met die Barco zut, maar de schermen die we hebben doen ook Miracast en dat werkt met gnome-displays op zich prima. Je moet geen video gaan afspelen, want er is een merkbare vertraging in en echt vloeiend is het beeld niet, maar het werkt!
Is dat van die rotzooi die een licentie uitleest vanaf een USB Stick en dus ophoudt met werken als die USB Stick op een bepaald moment kapot is gegaan :?

Zo JA, ik haat die troep! :( :r

Ooit een of ander stuk software moeten beheren dat ook zoiets gebruikte, maar dan van een andere toko en wie dat bedacht heeft vind ik niet zo tof! })

[Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 16-05-2023 18:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, nee, de dongel die je in je systeem moet prikken is iets te groot daarvoor en heeft ook een knop erop om te zorgen dat er verbinding gemaakt wordt met het basisstation. Je krijgt meen ik 2 of meer van die dongels per station.

Geen flauw idee hoe het licentietechnisch in elkaar steekt, als er al een licentie voor nodig is, want het werkt alleen met hun software en hardware.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het is trouwens best gemakkelijk op te lossen: de presentatiedongel gewoon in een Windows PC en dan met alle Chromebooks, Linux machines en Macs een Teams sessie opzetten.

• CR2032
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 15 mei 2023 @ 05:00:
Chromebooks worden vaak als een van de meest veilige OS'en aanbevolen. Bijvoorbeeld om voor je financieen alleen al een Chromebook te gaan gebruiken. Sandbox functioneel je werkzaamheden.

Google heeft een groot aantal veiligheidsmaatregelen ingebouwd als onderdeel van het OS waarvan een aantal redelijk uniek. Iedere internetpagina of tab wordt bijvoorbeeld standaard gesandboxed.
Interessant hoe ze dat met Gentoo als basis allemaal voor elkaar hebben gekregen.

https://support.google.com/chromebook/answer/3438631?hl=nl

[Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 20-05-2023 22:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:24:
Chromebooks worden vaak als een van de meest veilige OS'en aanbevolen. Bijvoorbeeld om voor je financieen alleen al een Chromebook te gaan gebruiken. Sandbox functioneel je werkzaamheden.
En zo laat je dus ook Google alles meelezen!

THE HORROR!!! :X :| :F
Google heeft een groot aantal veiligheidsmaatregelen ingebouwd als onderdeel van het OS waarvan een aantal redelijk uniek. Iedere internetpagina of tab wordt bijvoorbeeld standaard gesandboxed.
Interessant hoe ze dat met Gentoo als basis allemaal voor elkaar hebben gekregen.
Met de juiste Linux Distro i.c.m. Firefox bijvoorbeeld heb je dat ook! :Y) 8) :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:39:
[...]

En zo laat je dus ook Google alles meelezen!

THE HORROR!!!

[...]

Met de juiste Linux Distro i.c.m. Firefox bijvoorbeeld heb je dat ook!
Welnee, lees de Google voorwaarden eens door. Horror verhalen zijn er al genoeg.

Met de juiste Linux distro en Firefox?
Ik ben werkelijk heel benieuwd over welke Linux distro je het dan hebt die een echt vergelijkbare security feature set heeft als Chromebooks. Hun deployment procedure zit erg goed in elkaar, iedere 6 weken krijg je een volledig dichtgetimmerde volledig OS upgrade. Ik ken geen vergelijkbare Linux distro, want zou dit wel heel graag willen.

Lees ook eens hun security whitepaper.
https://chromium.googleso...os_security_whitepaper.md

Wanneer je bugs meldt bij Google kun je ook nog eens aardig bijverdienen. :P
Rewards for qualifying security bugs typically range from $500 to $150,000.

We have a standing $150,000 reward for participants that can compromise a Chromebook or Chromebox with device persistence in guest mode (i.e. guest-to-guest persistence with interim reboot, delivered via a web page).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:39:
Ik ben werkelijk heel benieuwd over welke Linux distro je het dan hebt die een echt vergelijkbare security feature set heeft als Chromebooks.

Ik ken geen vergelijkbare Linux distro, want zou dit wel heel graag willen.
Als het goed is deze : https://www.qubes-os.org/intro/ :)

Is lang geleden dat ik daar wat over heb gelezen dus misschien zijn er ondertussen al betere alternatieven erbij gekomen...

Verder ga ik geen tijd verspillen aan Google meuk lezen! ;) :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:39:
[...]

Welnee, lees de Google voorwaarden eens door. Horror verhalen zijn er al genoeg.

Ik ben werkelijk heel benieuwd over welke Linux distro je het dan hebt die een echt vergelijkbare security feature set heeft als Chromebooks. Hun deployment procedure zit erg goed in elkaar, iedere 6 weken krijg je een volledig dichtgetimmerde volledig OS upgrade. Ik ken geen vergelijkbare Linux distro, want zou dit wel heel graag willen.

Lees ook eens hun security whitepaper.
https://chromium.googleso...os_security_whitepaper.md

Wanneer je bugs meldt bij Google kun je ook nog eens aardig bijverdienen. :P

[...]
lol

Sorry, maar wat denk je dat Red Hat en iets als Ubuntu (eventueel met extra Enterprise service), allemaal aan boord hebben? Het verschilt niet anders dan met andere distro's, die pushen ook gewoon updates en upgrades + passen beveilingsmaatregelingen toe.

Maar zoals zo vaak: de zwakste schakel blijft de gebruiker. Je kunt wel alles dichttimmeren, maar als die zaken als sudo uitschakelt, SELinux/Apparmor of allemaal scripts runt vanaf het net, dan heb je er nog niet veel aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Applicatie op werk deed het niet meer. Draait op een Ubuntu 18.04 server. M'n voorganger had zoveel verziekt in /home dat .bash_history van root was, dus wat ik eerder had gedaan was niet opgeslagen. Omdat die applicatie bij het starten van het systeem ook zou moeten starten, de bak maar een reboot gegeven, dat was blijkbaar toch nodig.

En toen deed de smb mount het niet waar de applicatie gebruik van maakt. Waarom? Omdat er blijkbaar een update van systemd en aanverwante onderdelen, waaronder systemd-resolved toegepast was. Resultaat: het resolved onze interne domein niet meer, .local. De ontwikkelaar van het systemd systeem vond het nodig om lokale domeinen te beschermen tegen lekken naar internet DNS servers en zal die dus niet meer gaan resolven of navragen bij de DNS servers van het systeem. Dat die authorative zijn voor het desbetreffende .local domein boeit blijkbaar niet.

Stik, sterf en verbrand dat hele resolved geneuzel. Heb er geen tijd meer extra in gestoken om het fatsoenlijk te fixen en heb de symlink van /etc/resolv.conf verwijdert, nieuw bestand gemaakt en daar de DNS servers in gezet. Klaar, werkt weer.

Dus, wie er een intern domein heeft, op kantoor of thuis, ga geen systemd-resolved gebruiken want de kans is groot dat je intern niets kan resolven. Alleen internet adressen werken. En logs ga je niet zo snel vinden over wat er aan de hand is als je een intern systeem wilt benaderen en het niet werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:18:
Omdat er blijkbaar een update van systemd en aanverwante onderdelen, waaronder systemd-resolved toegepast was.
Resultaat: het resolved onze interne domein niet meer, .local.

De ontwikkelaar van het systemd systeem vond het nodig om lokale domeinen te beschermen tegen lekken naar internet DNS servers en zal die dus niet meer gaan resolven of navragen bij de DNS servers van het systeem. Dat die authorative zijn voor het desbetreffende .local domein boeit blijkbaar niet.

Stik, sterf en verbrand dat hele resolved geneuzel.

Dus, wie er een intern domein heeft, op kantoor of thuis, wees niet zo dom om die .local te noemen, want dat is dus echt een heel slecht idee, omdat het gereserveerd is voor andere dingen!
B) :P :+

100% PEBCAK van de vorige beheerder die alles .local heeft gemaakt/de boel heeft ingericht! :F

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 23:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

nero355 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:09:
[...]

B) :P :+

100% PEBCAK van de vorige beheerder die alles .local heeft gemaakt/de boel heeft ingericht! :F
Dat was inderdaad niet slim. .local is gereserveerd voor mDNS/Zeroconf en link-local. Dat in een netwerk hanteren als "TLD" gaat vroeg of laat een keer mis. Dat kun je resolved niet echt kwalijk nemen :P

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:50
Applicatie op werk deed het niet meer. Draait op een Ubuntu 18.04 server. M'n voorganger had zoveel verziekt in /home dat .bash_history van root was, dus wat ik eerder had gedaan was niet opgeslagen. Omdat die applicatie bij het starten van het systeem ook zou moeten starten, de bak maar een reboot gegeven, dat was blijkbaar toch nodig.

En toen deed de smb mount het niet waar de applicatie gebruik van maakt. Waarom? Omdat er blijkbaar een update van systemd en aanverwante onderdelen, waaronder systemd-resolved toegepast was.
Die update werd pas actief na een reboot? Dat vind ik ook wel opmerkelijk, dacht dat bij Linux OS-en ondertussen vrijwel alle updates zonder reboot gedaan kunnen worden, enkel nieuwe kernels een reboot nodig hebben.

Los daarvan ben ik nog steeds geen fan van systemd. Doe mij maar gewoon de ouderwetse init-scripts en dergelijke, voor mij beter te snappen en te debuggen. Wellicht dat het voor professionele beheerders of mensen die er meer tijd aan besteden anders is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:51
Manmanman wat een ellende om Linux goed draaiend te krijgen op mijn ThinkPad T400.

Advies gevraagd, kreeg terug dat Mint/Cinnamon wel goed zou werken. Mint/Cinnamon erop gegooid, maar door het gebrek aan GPU-power draaide de UI extreem bagger - als in 15FPS constant. Blijkbaar is de GM45 in de T400 bagger, maarja, waarom geven mensen dan advies om een zware DE te draaien???

Stap verder, Cinnamon eraf mikken, Xfce erop gooien, want die schijnt goed te werken voor lagere specs. Klopt inderdaad, maar geen idee hoe je met een recht gezicht kunt claimen dat Xfce stabiel is, want je moet door configs heen werken om het soepel te krijgen.

Probleem 1: De Synaptics touchpad ondersteunt wel multi-touch (2 finger scrolling/tapping), maar die staat uit. Na een hoop vage dingen te proberen uiteindelijk het toch werkend gekregen met xinput en synclient in een startup script aanroepen. Als laatste nog een environment variable zetten om Firefox zover te krijgen dat smooth scrolling werkt...

Probleem 2: Screen tearing. Blijkt snel opgelost te zijn met X11 een hint te geven dat het om een Intel systeem gaat door een erg minimale config in /etc/X11/xorg.conf.d/20-intel.conf te mikken.

Probleem 3: Zwart scherm na unlocken scherm. Blijkt dat de Linux 6.1 kernel wat heeft aangepast in de backlight handling, dus toevallig mijn ThinkPad die één van de modellen is waar het probleem voorkomt. Kernel 6.1 eraf gemikt en 5.19 er op, en de boel werkt weer!

Probleem 4: Maar niet heus! Want de brightness stappen verdubbelen zich. Blijkt dat er twee backlight devices in /sys/class/backlight staan - acpi_video0 én intel_backlight. acpi_backlight=none in de kernel flags in GRUB moeten gooien om het enkel op intel_backlight te krijgen. Alles werkt!

Probleem 5: Ho, niet zo snel. Want nu is het scherm nog steeds *(&@$()!% donker specifiek ná het unlocken van de laptop na een lid-close event, maar niet andere events! Na meer rondbazuinen op het internet erachter gekomen dat het xfce4-settings is die op een of andere manier niet lekker werkt met upower, dus het kolereding moeten hercompileren zonder die optie.

Eindelijk na 2 weken beunen het ding lekker werkend gekregen, maar nog steeds belachelijk dat dit überhaupt heeft moeten gebeuren. Het is 2023, en nog steeds is de out-of-the-box ervaring benedenmaats. Zo veel instellingen aanpassen en debuggen voor erg basale dingen. En het helpt niet dat 70% van de maintainers de issues aanmerkt als "niet mijn probleem, werkt op mijn machine, issue closed!"

Enfin het werkt. Er is nog een probleem dat het unpluggen van de laptop pas na 2 minuten wordt opgemerkt want op een of andere manier merkt xfce4-power-manager / upower er niks van - maar wél het inpluggen...

/rant

Acties:
  • +4Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ikt schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:51:
Manmanman wat een ellende om Linux goed draaiend te krijgen op mijn ThinkPad T400.

Advies gevraagd, kreeg terug dat Mint/Cinnamon wel goed zou werken. Mint/Cinnamon erop gegooid, maar door het gebrek aan GPU-power draaide de UI extreem bagger - als in 15FPS constant. Blijkbaar is de GM45 in de T400 bagger, maarja, waarom geven mensen dan advies om een zware DE te draaien???

Stap verder, Cinnamon eraf mikken, Xfce erop gooien, want die schijnt goed te werken voor lagere specs. Klopt inderdaad, maar geen idee hoe je met een recht gezicht kunt claimen dat Xfce stabiel is, want je moet door configs heen werken om het soepel te krijgen.

Probleem 1: De Synaptics touchpad ondersteunt wel multi-touch (2 finger scrolling/tapping), maar die staat uit. Na een hoop vage dingen te proberen uiteindelijk het toch werkend gekregen met xinput en synclient in een startup script aanroepen. Als laatste nog een environment variable zetten om Firefox zover te krijgen dat smooth scrolling werkt...

Probleem 2: Screen tearing. Blijkt snel opgelost te zijn met X11 een hint te geven dat het om een Intel systeem gaat door een erg minimale config in /etc/X11/xorg.conf.d/20-intel.conf te mikken.

Probleem 3: Zwart scherm na unlocken scherm. Blijkt dat de Linux 6.1 kernel wat heeft aangepast in de backlight handling, dus toevallig mijn ThinkPad die één van de modellen is waar het probleem voorkomt. Kernel 6.1 eraf gemikt en 5.19 er op, en de boel werkt weer!

Probleem 4: Maar niet heus! Want de brightness stappen verdubbelen zich. Blijkt dat er twee backlight devices in /sys/class/backlight staan - acpi_video0 én intel_backlight. acpi_backlight=none in de kernel flags in GRUB moeten gooien om het enkel op intel_backlight te krijgen. Alles werkt!

Probleem 5: Ho, niet zo snel. Want nu is het scherm nog steeds *(&@$()!% donker specifiek ná het unlocken van de laptop na een lid-close event, maar niet andere events! Na meer rondbazuinen op het internet erachter gekomen dat het xfce4-settings is die op een of andere manier niet lekker werkt met upower, dus het kolereding moeten hercompileren zonder die optie.

Eindelijk na 2 weken beunen het ding lekker werkend gekregen, maar nog steeds belachelijk dat dit überhaupt heeft moeten gebeuren. Het is 2023, en nog steeds is de out-of-the-box ervaring benedenmaats. Zo veel instellingen aanpassen en debuggen voor erg basale dingen. En het helpt niet dat 70% van de maintainers de issues aanmerkt als "niet mijn probleem, werkt op mijn machine, issue closed!"

Enfin het werkt. Er is nog een probleem dat het unpluggen van de laptop pas na 2 minuten wordt opgemerkt want op een of andere manier merkt xfce4-power-manager / upower er niks van - maar wél het inpluggen...

/rant
Out-of-the-box ervaring van een laptop van meer dan 14 jaar oud :P
Also: https://wiki.archlinux.org/title/Lenovo_ThinkPad_T400 thank me later.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikt
True schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Out-of-the-box ervaring van een laptop van meer dan 14 jaar oud :P
Also: https://wiki.archlinux.org/title/Lenovo_ThinkPad_T400 thank me later.
Ja, dat was een van de eerste dingen die ik gebruikte, maar jammer genoeg weinig informatie over de problemen die ik tegenkwam.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

En toen deed de smb mount het niet waar de applicatie gebruik van maakt. Waarom? Omdat er blijkbaar een update van systemd en aanverwante onderdelen, waaronder systemd-resolved toegepast was. Resultaat: het resolved onze interne domein niet meer, .local. De ontwikkelaar van het systemd systeem vond het nodig om lokale domeinen te beschermen tegen lekken naar internet DNS servers en zal die dus niet meer gaan resolven of navragen bij de DNS servers van het systeem. Dat die authorative zijn voor het desbetreffende .local domein boeit blijkbaar niet.

Stik, sterf en verbrand dat hele resolved geneuzel. Heb er geen tijd meer extra in gestoken om het fatsoenlijk te fixen en heb de symlink van /etc/resolv.conf verwijdert, nieuw bestand gemaakt en daar de DNS servers in gezet. Klaar, werkt weer.

Dus, wie er een intern domein heeft, op kantoor of thuis, ga geen systemd-resolved gebruiken want de kans is groot dat je intern niets kan resolven. Alleen internet adressen werken. En logs ga je niet zo snel vinden over wat er aan de hand is als je een intern systeem wilt benaderen en het niet werkt.
Die symlink is er voor een reden, die is er voor de systemd-resolved service.

Deze versie van Ubuntu verloopt deze maand zo te zien.. misschien een goed idee voor een nieuwe OS installatie of migreren naar een andere server? :)

Verder heb ik geen problemen met systemd-resolved, het werkt prima voor mij. Het doet ook aan lokale caching, dat scheelt ook weer requests.

[Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 23-05-2023 10:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

/rant
Even serieus, wat verwacht je van zo'n oud beestje? Niemand onderhoud dat meer, en enkel bij de nieuwe(re) machines heb je betere koeling/prestaties doordat ze zich daar op focussen tegenwoordig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ikt
HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Even serieus, wat verwacht je van zo'n oud beestje? Niemand onderhoud dat meer, en enkel bij de nieuwe(re) machines heb je betere koeling/prestaties doordat ze zich daar op focussen tegenwoordig.
Leuk hobbyprojectje :)

Mijn verwachting was wel "ach, 't is zo'n oud ding en óók nog een ThinkPad en de laatste waar TPM IME uit kan worden gegooid, support zal wel stabiel zijn ondertussen".

En zó oud issie ook weer niet - met wat meer RAM, een CPU-upgrade, nieuwe WLAN kaart, BT 4.0 dingetje en een flinke SSD voelt het gewoon lekker vlot aan. Het ding stijgt niet eens op tijdens normale desktoptaken vergeleken met mijn moderne laptop van werk.

[Voor 3% gewijzigd door ikt op 23-05-2023 11:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
ikt schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Leuk hobbyprojectje :)

Mijn verwachting was wel "ach, 't is zo'n oud ding en óók nog een ThinkPad en de laatste waar TPM uit kan worden gegooid, support zal wel stabiel zijn ondertussen".

En zó oud issie ook weer niet - met wat meer RAM, een CPU-upgrade, nieuwe WLAN kaart, BT 4.0 dingetje en een flinke SSD voelt het gewoon lekker vlot aan. Het ding stijgt niet eens op tijdens normale desktoptaken vergeleken met mijn moderne laptop van werk.
Zit hier niet een Core2 Duo in? Het voordeel is inderdaad dat je daarvan nog de CPU kan upgraden, maar erg veel performance winst zou ik niet verwachten.

Wat bedoel je precies met TPM? Daar is toch niets mis mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikt
HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Zit hier niet een Core2 Duo in? Het voordeel is inderdaad dat je daarvan nog de CPU kan upgraden, maar erg veel performance winst zou ik niet verwachten.

Ja, heb er de T9800 in gestopt. De T9900 en X9100 bestaan, maar zijn nog steeds dual cores, met een ietwat hogere TDP, en de koeling kan deze minder goed aan.

Dit is zat processing power voor licht gebruik. Mocht ik quad-core willen, dan moeten er wat pinnetjes worden gesloopt, een jumper-wire op het PCB komen en een custom BIOS die quad-core aan kan, is me wat te hoog gegrepen voor wat ik met het ding wil doen.

Bedoelde niet TPM maar Intel Management Engine :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
ikt schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Ja, heb er de T9800 in gestopt. De T9900 en X9100 bestaan, maar zijn nog steeds dual cores, met een ietwat hogere TDP, en de koeling kan deze minder goed aan.

Dit is zat processing power voor licht gebruik. Mocht ik quad-core willen, dan moeten er wat pinnetjes worden gesloopt, een jumper-wire op het PCB komen en een custom BIOS die quad-core aan kan, is me wat te hoog gegrepen voor wat ik met het ding wil doen.

Yep, Intel MEI zou verboden moeten worden. Het is erg eng om te lezen wat dit allemaal kan. Helaas heeft AMD iets vergelijkbaars, en uitschakelen levert weer issues op (voor beide vendors dacht ik).

Ik vind het cool hoor, hoe meer hardware wordt hergebruikt hoe beter. Maar persoonlijk zou het te weinig voor mij performen. Bedoel je hebt tegenwoordig ook leuke mini PC's en tweedehandse moderne notebooks. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

vanaalten schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:47:
Die update werd pas actief na een reboot? Dat vind ik ook wel opmerkelijk, dacht dat bij Linux OS-en ondertussen vrijwel alle updates zonder reboot gedaan kunnen worden, enkel nieuwe kernels een reboot nodig hebben.
Een aantal dingen kunnen alleen na een reboot geüpdate worden naar de laatste versie en dat zie je allemaal genoemd worden als je goed oplet tijdens het updaten via de Terminal in ieder geval :)
Los daarvan ben ik nog steeds geen fan van systemd.
Doe mij maar gewoon de ouderwetse init-scripts en dergelijke, voor mij beter te snappen en te debuggen.

Wellicht dat het voor professionele beheerders of mensen die er meer tijd aan besteden anders is...
Ik vind het ook maar een raar zooitje, vooral als je beseft hoeveel gedoe eromheen is geweest en hoeveel mensen de bedenker/ontwikkelaar van het geheel maar een rare vent vinden, maar helaas zal je ondanks dat alles nog steeds ermee moeten leren leven bij een groot aantal van de Linux distros in de toekomst, tenzij je bijvoorbeeld Devuan i.p.v. Debian gebruikt en dergelijken... :)
Dat ding heeft niet eens een i3/i5/i7 Series APU/CPU+iGPU :o

- uitvoering: Lenovo ThinkPad T400 6474 (NM816MH)
- uitvoering: Lenovo ThinkPad T400 2765-22G
- uitvoering: Lenovo ThinkPad T400 (NM38JMH)

En is blijkbaar zo ongeveer tussen 2008 en 2010 verkocht/geproduceerd en dan heb je kans dat zelfs een cheapass Atom/Celeron van € 30 al die modellen wegblaast! :D
IMHO dan ook iets dat je gewoon zelf met allerlei Live ISO downloads had moeten testen, want ik durf te wedden dat niet één van al die personen daadwerkelijke ervaring heeft met zo'n systeem onder Linux ;)
Kwestie van pech hebben IMHO ;)
Probleem 1: De Synaptics touchpad ondersteunt wel multi-touch (2 finger scrolling/tapping), maar die staat uit. Na een hoop vage dingen te proberen uiteindelijk het toch werkend gekregen met xinput en synclient in een startup script aanroepen.
Onder KDE en een wat nieuwere ThinkPad T520 is dat een kwestie van een vinkje zetten en gaan met die banaan! :Y)
Als laatste nog een environment variable zetten om Firefox zover te krijgen dat smooth scrolling werkt...
Hé bah! :r Zet ik altijd meteen UIT !!! :P
Las ik laatst toevallig wat over en lijkt vooral bij de wat oudere generaties voor te komen als het om Intel GPU's gaat :)

Gloednieuwe Kernel i.c.m. Stokoude GPU dus niet heel raar dat er van alles mis is gegaan...
En daarom had ik vroeger zo'n lol met FreeBSD : Alles lekker compilen zoals JIJ het wilt hebben! :Y) O+

/rant
ikt schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:02:
Ja, dat was een van de eerste dingen die ik gebruikte, maar jammer genoeg weinig informatie over de problemen die ik tegenkwam.
Tja, aan de eene kant jammer dat je dit allemaal hebt moeten ervaren, maar aan de andere kant vind ik het niet heel raar, want je hebt grote kans dat je allemaal dingen moet aanpassen vanwege de EOL hardware die in die modellen zit!

Neem bijvoorbeeld één van de modellen die ik hierboven link uit de Pricewatch :
Daar zit een ATi/AMD HD3470 in en alles vanaf de HD5000 Serie is volgens mij door AMD als niet meer ondersteund in de nieuwste drivers verklaard onder Windows in ieder geval!
Dus ik kan me voorstellen dat zo'n model ook niet echt helemaal geweldig zal werken onder Linux vergeleken met een wat nieuwere R9 290X of zo... :)
HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:24:
Wat dat betreft is het een heel irritant onderdeel van SystemD en kunnen er allerlei symlinks een hoop roet in het eten gooien als je besluit om wat anders te gebruiken of het geheel op een andere manier op te zetten... :X
Verder heb ik geen problemen met systemd-resolved, het werkt prima voor mij.
Het doet ook aan lokale caching, dat scheelt ook weer requests.
Wat het weer irritant maakt, want als je wat zit te testen dan wil je dat juist weer niet... :/
HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:27:
Even serieus, wat verwacht je van zo'n oud beestje?
Dat die het nog steeds prima doet als MP3 speler en Terminal natuurlijk! ;)
Niemand onderhoud dat meer, en enkel bij de nieuwe(re) machines heb je betere koeling/prestaties doordat ze zich daar op focussen tegenwoordig.
Nieuwe zooi kopen is ook maar zo saai en vooral als je een ThinkPad liefhebber bent die nog dat prachtige oude toetsenbord wil gebruiken i.p.v. die nieuwe shit van ze! :P
HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:04:
Daar is een heleboel mis mee, maar helaas mag ik daar blijkbaar niet over beginnen, want de laatste keer waren al mijn reacties erover verwijderd... :O

HINT : Zoek eens met je favoriete zoekmachine naar Palladium/TCPA/TPM/Fritz Chip/Pluton Chip/enz...
En ga eens wat documentatie erover lezen, want IMHO zou een beetje echte Tweaker daar gewoon alles over moeten weten! ;)
ikt schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:37:
Volgens mij heb ik ook weleens upgrades qua koeling voorbij zien komen, maar heel eerlijk gezegd zou ik daar niet eens aan beginnen, tenzij je een Lenovo ThinkPad Collectie/Museum of zo wilt beginnen :)

Core Boot BIOSje erop :?
HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:40:
Yep, Intel MEI zou verboden moeten worden. Het is erg eng om te lezen wat dit allemaal kan. Helaas heeft AMD iets vergelijkbaars, en uitschakelen levert weer issues op (voor beide vendors dacht ik).
Dat vindt die dan weer wel eng! :D _O-
Ik vind het cool hoor, hoe meer hardware wordt hergebruikt hoe beter. Maar persoonlijk zou het te weinig voor mij performen.
Bedoel je hebt tegenwoordig ook leuke mini PC's en tweedehandse moderne notebooks. :)
Ik zou eigenlijk wel het liefst iets ARM based willen hebben om te kijken hoe ver je tegenwoordig met zo'n SoC kan komen qua performance en compatibility maar wat ik tot nu toe langs heb zien komen nodigt niet echt uit om het ook daadwerkelijk aan te schaffen eerlijk gezegd... :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@nero355 Ik snap je probleem echt niet met systemd-resolved. Ze hebben ook een utility zoals resolvectl (uit mijn hoofd), kijk ook even op de Arch Wiki.

Nu je de symlink hebt verwijderd, kan dat nog weleens gevolgen hebben voor sommige services.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:15:
@nero355 Ik snap je probleem echt niet met systemd-resolved. Ze hebben ook een utility zoals resolvectl (uit mijn hoofd), kijk ook even op de Arch Wiki.
Ken ik allemaal ook wel, maar ik ken ook helaas het resultaat van Unbound installeren op een systeem dat SystemD en dus ook systemd-resolved gebruikt : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/
Disable resolvconf.conf entry for unbound (Required for Debian Bullseye+ releases)

Debian Bullseye+ releases auto-install a package called openresolv with a certain configuration that will cause unexpected behaviour for pihole and unbound. The effect is that the unbound-resolvconf.service instructs resolvconf to write unbound's own DNS service at nameserver 127.0.0.1 , but without the 5335 port, into the file /etc/resolv.conf. That /etc/resolv.conf file is used by local services/processes to determine DNS servers configured. You need to edit the configuration file and disable the service to work-around the misconfiguration.

Step 1 - Disable the Service

To check if this service is enabled for your distribution, run below one. It will show either active or inactive or it might not even be installed resulting in a could not be found message:

code:
1
systemctl is-active unbound-resolvconf.service

To disable the service, run the statement below:

sudo systemctl disable --now unbound-resolvconf.service

Step 2 - Disable the file resolvconf_resolvers.conf

Disable the file resolvconf_resolvers.conf from being generated when resolvconf is invoked elsewhere.

sudo sed -Ei 's/^unbound_conf=/#unbound_conf=/' /etc/resolvconf.conf
sudo rm /etc/unbound/unbound.conf.d/resolvconf_resolvers.conf

Restart unbound.

sudo service unbound restart
;)
Nu je de symlink hebt verwijderd, kan dat nog weleens gevolgen hebben voor sommige services.
Ik heb niks verwijderd hoor! :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Omdat het de kroeg is: @nero355 komt binnen en lult iedereen weer onder de toog :9B

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

* nero355 een nieuw woord opzoekt : https://www.encyclo.nl/begrip/toog

Aha! Weer wat nieuws geleerd! Thnx! ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Nu online
Ultraman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:20:
[...]

Dat was inderdaad niet slim. .local is gereserveerd voor mDNS/Zeroconf en link-local. Dat in een netwerk hanteren als "TLD" gaat vroeg of laat een keer mis. Dat kun je resolved niet echt kwalijk nemen :P
Kon de RFC niet gemakkelijk vinden maar is ook een nette wiki voor:
The domain name .local is a special-use domain name reserved by the Internet Engineering Task Force (IETF) so that it may not be installed as a top-level domain in the Domain Name System (DNS) of the Internet. As such it is similar to the other special domain names, such as .localhost.[1] However, .local has since been designated for use in link-local networking, in applications of multicast DNS (mDNS)[2] and zero-configuration networking (zeroconf) so that DNS service may be established without local installations of conventional DNS infrastructure on local area networks.
Wikipedia: .local

EDIT: Aha RFC gevonden via de wiki ;)
https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc6762.html

[Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 23-05-2023 19:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ultraman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 00:20:
[...]

Op m'n vorige werk werd er al het .nl domein gebruikt van het domein, maar degene die AD had geïnstalleerd had het niet als subdomein gemaakt, waardoor toen de nieuwe site live ging op het hoofddomein deze intern niet bereikbaar was, want dat was van de domain controllers. Had ik aangepast naar een subdomein door de boel te migreren, want de structuur was daar ook ver te zoeken.

Maar .local wordt nog angstvallig veel gebruikt bij bedrijven, vooral omdat het als legacy ooit is geïntroduceerd en nooit is verandert. Zo ook hier.
Maar ik geef resolved wel alle schuld, want de DNS servers die zijn ingesteld zijn de authorative servers voor het domein. Dus er lekt helemaal niets naar buiten.
vanaalten schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:47:
[...]

Nou, er waren updates toegepast en bij het inloggen staat er dan door Ubuntu heel mooi 'system reboot required'. Maar het systeem draaide al best lang, dus geen flauw idee wat er allemaal gewijzigd is sindsdien en wat de opzet eerst was. Dus bij reboot werd de netplan config weer toegepast en dat doet blijkbaar systemd-resolved gebruiken en herstelde wellicht dat wat eerst 'kapot' gemaakt was.
HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Die heb ik ook gestopt en draait niet meer. ;) Al was het alleen een 'systemctl stop' en geen 'systemctl disable'. Maar het is Ubuntu, dat gebruikt de ramp genaamd netplan, dus het is hoe dan ook f'd. :P
Deze versie van Ubuntu verloopt deze maand zo te zien.. misschien een goed idee voor een nieuwe OS installatie of migreren naar een andere server? :)
Dat was mijn idee ook. Maar we hebben straks ook een alternatief waardoor deze hele machine niet meer nodig is.
Verder heb ik geen problemen met systemd-resolved, het werkt prima voor mij. Het doet ook aan lokale caching, dat scheelt ook weer requests.
Caching doet dnsmasq ook, iets wat eerst de standaard was bij Ubuntu en gewoon prima werkte zonder dit soort gezeik. En voor standaard thuis gebruik zal het ook prima werken, maar heb je een intern domein voor wat zaken, dan gaat dat met systemd-resolved dus niet meer lekker werken tenzij je wat aanpast aan de config of heel die systemd-resolved meuk eruit trapt. Ik heb thuis bijvoorbeeld met Pi-hole een .lan netwerk. Wat ik even snel zag in de config van resolved is dat die dat domein ook weigert te resolven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Nu online
Hero of Time schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:03:
... maar heb je een intern domein voor wat zaken, dan gaat dat met systemd-resolved dus niet meer lekker werken tenzij je wat aanpast aan de config ...
Das toch niet zo lastig en zijn toch vaak instellingen die je ook zonder systemd-resolved ergens zal moeten opvoeren?
$ man systemd-resolved
[..]
       The DNS servers contacted are determined from the global settings
       in /etc/systemd/resolved.conf, the per-link static settings in
       /etc/systemd/network/*.network files (in case systemd-
       networkd.service(8) is used), the per-link dynamic settings
       received over DHCP, information provided via resolvectl(1), and
       any DNS server information made available by other system
       services.

EDIT: Moet wel zeggen dat ik geen enkel systeem heb dat systemd-resolved toepast :)
$ systemctl is-enabled systemd-resolved
disabled

[Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 23-05-2023 21:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Das toch niet zo lastig en zijn toch vaak instellingen die je ook zonder systemd-resolved ergens zal moeten opvoeren?
Als je een interne DNS server hebt die thuis.local bevat en je hebt al je systemen hierheen staan wijzen, zal het systeem dat systemd-resolve gebruikt geen enkel intern systeem kunnen resolven. Dus iets als meterkast.thuis.local of wifi.thuis.local zal een NXDOMAIN als antwoord geven. Maar doe je 'dig meterkast.thuis.local @<jouw dns server>', dan krijg je wel het resultaat. Het is iets dat ook echt alleen met systemd gebeurt.

Zoek maar online, Poetterin geeft uitgebreid antwoord op de tickets hierover waarom dit zo is. Maar het is in mijn ogen zo enorm bekrompen en onbedacht voor o.a. zakelijke omgevingen met legacy domeinnamen of anderszins non-internet TLDs in gebruik dat het gewoon de boel sloopt. En een duidelijke melding in logs of überhaupt het response krijg je niet. Gewoon "geen DNS server gevonden" of "domein bestaat niet".

En dus de melding "geen dns beschikbaar" geeft je hoofdpijn, want je bekijkt je configuratie, ziet een DNS server staan en hebt echt iets van "WAT!? HOE DAN!?". En omdat /etc/resolv.conf effectief 127.0.0.53 als server heeft, weet je alsnog niet wat de werkelijke DNS servers voor het systeem zijn. Kan geen zijn, kan dode servers zijn, kan ook precies zijn wat het moet zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Nu online
@Hero of Time , ja ok ik snap um uitgaande van dat foute .local domein.
Ter info (EDIT: of wist je al), die stub resolver die vaak luistert op 127.0.0.53, of welk ander loopback adres, is gemakkelijk te achterhalen met een:
code:
1
sudo ss -nltup sport = 53

$ dpkg -S /bin/ss
iproute2: /bin/ss

De meeste stubs vallen te configureren.

[Voor 18% gewijzigd door deHakkelaar op 23-05-2023 22:46]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

6 jaar geleden ben ik vanuit de netwerkwereld de linux wereld ingerold. Deze week ben ik begonnen aan het upgraden van in totaal 800 openstack hypervisors. Ik had toch nog wel even stress toen ik op de eerste batch van 200 alle VMs in een keer uit zette. Maar na een dag klussen alles geupgrade en geen enkele Hypervisor verloren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:23:
@Hero of Time , ja ok ik snap um uitgaande van dat foute .local domein.
Ter info (EDIT: of wist je al), die stub resolver die vaak luistert op 127.0.0.53, of welk ander loopback adres, is gemakkelijk te achterhalen met een:
code:
1
sudo ss -nltup sport = 53

$ dpkg -S /bin/ss

De meeste stubs vallen te configureren.
Dat het een stub is weet ik, dat heb je goed bedacht. :) En welke stub dat is weet ik ook met o.a. die methode. Maar het gaat er om hoe die stub is geconfigureerd, welke servers staan dan juist dáár in.

Voor systemd-resolve kon ik namelijk geen bestand vinden waar dit in staat. Terwijl NM voor dnsmasq een heel basic configje maakt in /var/run/NetworkManager/dnsmasq.d. Voor systemd-resolve moet je dan weer 'systemd-resolve --status' uitvoeren. Want je kan er niet zomaar blind op vanuit gaan dat wat er in de netplan configuratie staat ook echt wordt toegepast. Zeker als er runtime wijzigingen zijn aangebracht.

Wanneer je iets als dig gebruikt, zie je als server ook de stub gebruikt worden en het zou juist mooi zijn als daar de gebruikte server door de stub bij zou staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:43:
Voor systemd-resolve moet je dan weer 'systemd-resolve --status' uitvoeren.
Tjemig dat je die nog gevonden hebt ;)
Ik zie hem namelijk niet terug in de man page voor systemd-resolved.
Maarja de meeste stubs hebben wel een soort API (dnsmasq, connmand etc).

Sommigen antwoorden ook netjes met een dig (in dit geval dnsmasq):
pi@ph5b:~ $ dig +short @localhost servers.bind chaos txt
"127.0.0.1#5335 27857 694"

127.0.0.1#5335 = unbound upstream.

[Voor 16% gewijzigd door deHakkelaar op 24-05-2023 19:08]

• deHakkelaar
  • Nu online
@TrailBlazer , ik merk nog een klein beetje stress omdat je die laatste "Hypervisor" met een hoofdletter schrijft ;)
Wat een klus!

EDIT: Ow met wat?
Puppet, Ansible?

[Voor 12% gewijzigd door deHakkelaar op 24-05-2023 19:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Nu online
Ow ik plakte deze erbij:
deHakkelaar schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:23:
$ dpkg -S /bin/ss
Omdat:
$ dpkg -S /usr/bin/lsof
lsof: /usr/bin/lsof

&
$ dpkg -S /bin/netstat
net-tools: /bin/netstat

iproute2 heb je bijna altijd OOTB.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

deHakkelaar schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:10:
@TrailBlazer , ik merk nog een klein beetje stress omdat je die laatste "Hypervisor" met een hoofdletter schrijft ;)
Wat een klus!

EDIT: Ow met wat?
Puppet, Ansible?
Day to day wordt alles gedaan met puppet maar voor deze actie zetten we Puppet even uit doen we alles met Ansible. Playbooks zijn niet eens zo complex de grootste complexiteit zit hem in een stukje Openstack. In plaats van de reguliere Neutron voor het netwerk deel gebruiken we hier een commercieel product voor. Ook dit component wordt geupgrade en dat is echt een complex stuk software.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Tjemig dat je die nog gevonden hebt ;)
Ik zie hem namelijk niet terug in de man page voor systemd-resolved.
Maarja de meeste stubs hebben wel een soort API (dnsmasq, connmand etc).
Vond het toen ik juist ging ddg'en naar m'n probleem.
Sommigen antwoorden ook netjes met een dig (in dit geval dnsmasq):
pi@ph5b:~ $ dig +short @localhost servers.bind chaos txt
"127.0.0.1#5335 27857 694"

127.0.0.1#5335 = unbound upstream.
En daar zie je dus niet wat upstream dan weer gebruikt. Enige wat je weet is dat er iets lokaal draait dat het uiteindelijke request afhandeld, maar aan wat? Tuurlijk, dat weet je bij de volgende dan ook niet, maar het is wel wat makkelijker debuggen als het ene systeem raar doet en de andere niet, wanneer ze beide dezelfde DNS gebruiken.

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee