vanaalten schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:47:
Die update werd pas actief na een reboot? Dat vind ik ook wel opmerkelijk, dacht dat bij Linux OS-en ondertussen vrijwel alle updates zonder reboot gedaan kunnen worden, enkel nieuwe kernels een reboot nodig hebben.
Een aantal dingen kunnen alleen na een reboot geüpdate worden naar de laatste versie en dat zie je allemaal genoemd worden als je goed oplet tijdens het updaten via de Terminal in ieder geval

Los daarvan ben ik nog steeds geen fan van systemd.
Doe mij maar gewoon de ouderwetse init-scripts en dergelijke, voor mij beter te snappen en te debuggen.
Wellicht dat het voor professionele beheerders of mensen die er meer tijd aan besteden anders is...
Ik vind het ook maar een raar zooitje, vooral als je beseft hoeveel gedoe eromheen is geweest en hoeveel mensen de bedenker/ontwikkelaar van het geheel maar een rare vent vinden, maar helaas zal je ondanks dat alles nog steeds ermee moeten leren leven bij een groot aantal van de Linux distros in de toekomst, tenzij je bijvoorbeeld Devuan i.p.v. Debian gebruikt en dergelijken...

Dat ding heeft niet eens een i3/i5/i7 Series APU/CPU+iGPU
-
uitvoering: Lenovo ThinkPad T400 6474 (NM816MH)
-
uitvoering: Lenovo ThinkPad T400 2765-22G
-
uitvoering: Lenovo ThinkPad T400 (NM38JMH)
En is blijkbaar zo ongeveer tussen 2008 en 2010 verkocht/geproduceerd en dan heb je kans dat zelfs een cheapass Atom/Celeron van € 30 al die modellen wegblaast!

Advies gevraagd, kreeg terug dat Mint/Cinnamon wel goed zou werken. Mint/Cinnamon erop gegooid, maar door het gebrek aan GPU-power draaide de UI extreem bagger - als in 15FPS constant. Blijkbaar is de GM45 in de T400 bagger, maarja, waarom geven mensen dan advies om een zware DE te draaien???
IMHO dan ook iets dat je gewoon zelf met allerlei Live ISO downloads had moeten testen, want ik durf te wedden dat niet één van al die personen daadwerkelijke ervaring heeft met zo'n systeem onder Linux

Stap verder, Cinnamon eraf mikken, Xfce erop gooien, want die schijnt goed te werken voor lagere specs. Klopt inderdaad, maar geen idee hoe je met een recht gezicht kunt claimen dat Xfce stabiel is, want je moet door configs heen werken om het soepel te krijgen.
Kwestie van pech hebben IMHO

Probleem 1: De Synaptics touchpad ondersteunt wel multi-touch (2 finger scrolling/tapping), maar die staat uit. Na een hoop vage dingen te proberen uiteindelijk het toch werkend gekregen met xinput en synclient in een startup script aanroepen.
Onder KDE en een wat nieuwere ThinkPad T520 is dat een kwestie van een vinkje zetten en gaan met die banaan!

Als laatste nog een environment variable zetten om Firefox zover te krijgen dat smooth scrolling werkt...
Hé bah!

Zet ik altijd meteen UIT !!!

Probleem 2: Screen tearing. Blijkt snel opgelost te zijn met X11 een hint te geven dat het om een Intel systeem gaat door een erg minimale config in /etc/X11/xorg.conf.d/20-intel.conf te mikken.
Las ik laatst toevallig wat over en lijkt vooral bij de wat oudere generaties voor te komen als het om Intel GPU's gaat

Probleem 3: Zwart scherm na unlocken scherm. Blijkt dat de Linux 6.1 kernel wat heeft aangepast in de backlight handling, dus toevallig mijn ThinkPad die één van de modellen is waar het probleem voorkomt. Kernel 6.1 eraf gemikt en 5.19 er op, en de boel werkt weer!
Probleem 4: Maar niet heus! Want de brightness stappen verdubbelen zich. Blijkt dat er twee backlight devices in /sys/class/backlight staan - acpi_video0 én intel_backlight. acpi_backlight=none in de kernel flags in GRUB moeten gooien om het enkel op intel_backlight te krijgen. Alles werkt!
Gloednieuwe Kernel i.c.m. Stokoude GPU dus niet heel raar dat er van alles mis is gegaan...
Probleem 5: Ho, niet zo snel. Want nu is het scherm nog steeds *(&@$()!% donker specifiek ná het unlocken van de laptop na een lid-close event, maar niet andere events! Na meer rondbazuinen op het internet erachter gekomen dat het xfce4-settings is die op een of andere manier niet lekker werkt met upower, dus het kolereding moeten hercompileren zonder die optie.
En daarom had ik vroeger zo'n lol met FreeBSD : Alles lekker compilen zoals JIJ het wilt hebben!

Eindelijk na 2 weken beunen het ding lekker werkend gekregen, maar nog steeds belachelijk dat dit überhaupt heeft moeten gebeuren. Het is 2023, en nog steeds is de out-of-the-box ervaring benedenmaats. Zo veel instellingen aanpassen en debuggen voor erg basale dingen. En het helpt niet dat 70% van de maintainers de issues aanmerkt als "niet mijn probleem, werkt op mijn machine, issue closed!"
Enfin het werkt. Er is nog een probleem dat het unpluggen van de laptop pas na 2 minuten wordt opgemerkt want op een of andere manier merkt xfce4-power-manager / upower er niks van - maar wél het inpluggen...
/rant
Tja, aan de eene kant jammer dat je dit allemaal hebt moeten ervaren, maar aan de andere kant vind ik het niet heel raar, want je hebt grote kans dat je allemaal dingen moet aanpassen vanwege de EOL hardware die in die modellen zit!
Neem bijvoorbeeld één van de modellen die ik hierboven link uit de Pricewatch :
Daar zit een ATi/AMD HD3470 in en alles vanaf de HD5000 Serie is volgens mij door AMD als niet meer ondersteund in de nieuwste drivers verklaard onder Windows in ieder geval!
Dus ik kan me voorstellen dat zo'n model ook niet echt helemaal geweldig zal werken onder Linux vergeleken met een wat nieuwere R9 290X of zo...

Wat dat betreft is het een heel irritant onderdeel van SystemD en kunnen er allerlei symlinks een hoop roet in het eten gooien als je besluit om wat anders te gebruiken of het geheel op een andere manier op te zetten...

Verder heb ik geen problemen met systemd-resolved, het werkt prima voor mij.
Het doet ook aan lokale caching, dat scheelt ook weer requests.
Wat het weer irritant maakt, want als je wat zit te testen dan wil je dat juist weer niet...

Dat die het nog steeds prima doet als MP3 speler en Terminal natuurlijk!

Niemand onderhoud dat meer, en enkel bij de nieuwe(re) machines heb je betere koeling/prestaties doordat ze zich daar op focussen tegenwoordig.
Nieuwe zooi kopen is ook maar zo saai en vooral als je een ThinkPad liefhebber bent die nog dat prachtige oude toetsenbord wil gebruiken i.p.v. die nieuwe shit van ze!

Daar is een heleboel mis mee, maar helaas mag ik daar blijkbaar niet over beginnen, want de laatste keer waren al mijn reacties erover verwijderd...
HINT : Zoek eens met je favoriete zoekmachine naar Palladium/TCPA/TPM/Fritz Chip/Pluton Chip/enz...
En ga eens wat documentatie erover lezen, want IMHO zou een beetje echte Tweaker daar gewoon alles over moeten weten!

Volgens mij heb ik ook weleens upgrades qua koeling voorbij zien komen, maar heel eerlijk gezegd zou ik daar niet eens aan beginnen, tenzij je een Lenovo ThinkPad Collectie/Museum of zo wilt beginnen

Dit is zat processing power voor licht gebruik. Mocht ik quad-core willen, dan moeten er wat pinnetjes worden gesloopt, een jumper-wire op het PCB komen en een custom BIOS die quad-core aan kan, is me wat te hoog gegrepen voor wat ik met het ding wil doen.
Bedoelde niet TPM maar Intel Management Engine

Core Boot BIOSje erop

HollowGamer schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:40:
Yep, Intel MEI zou verboden moeten worden. Het is erg eng om te lezen wat dit allemaal kan. Helaas heeft AMD iets vergelijkbaars, en uitschakelen levert weer issues op (voor beide vendors dacht ik).
Dat vindt die dan weer wel eng!

Ik vind het cool hoor, hoe meer hardware wordt hergebruikt hoe beter. Maar persoonlijk zou het te weinig voor mij performen.
Bedoel je hebt tegenwoordig ook leuke mini PC's en tweedehandse moderne notebooks.

Ik zou eigenlijk wel het liefst iets ARM based willen hebben om te kijken hoe ver je tegenwoordig met zo'n SoC kan komen qua performance en compatibility maar wat ik tot nu toe langs heb zien komen nodigt niet echt uit om het ook daadwerkelijk aan te schaffen eerlijk gezegd...