Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste
Acties:
  • 297.316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:54
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:28:
[...]

Hoe omzeil je dan onder:

[...]
Hoe denk je dat dat geen probleem is bij VMs? Het hele punt is dat een container gevoelig is als de host gevoelig is. Dus... De host heeft dat probleem ook zonder containers, alleen zit je applicatie dan niet zomaar in een sandbox.
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:29:
[...]

Ok, daar ga ik even niet op in.
Jammer. Ik heb me nog zacht uitgedrukt want claims dat containers inherent onveiliger zijn omdat ze op een host draaien die potentieel onveilig is vind ik echt megavreemde logica. Dat reken ik jou niet aan, maar wel de bronnen die je aandraagt.

[Voor 34% gewijzigd door Merethil op 09-03-2023 18:41]

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:31:
Probeer dat maar eens allemaal met een VM. Of met die flexibiliteit.
Daarvoor heb je snaps.
Je maakt er 1tje voor de update en als je niet bevalt ga je weer terug.
EDIT: ow en automatische updates voor services doe ik nooit aan ivm de problemen die ze vaak veroorzaken.

[Voor 16% gewijzigd door deHakkelaar op 09-03-2023 18:35]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 23:46

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dat is echt pure troep gewoon! :r

Dan nog liever :
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:31:
Zelfde met Flatpaks, die installeer je ook heel makkelijk en gooi je zo weer weg.
Als het echt niet anders kan! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Daarvoor heb je snaps.
Je maakt er 1tje voor de update en als je niet bevalt ga je weer terug.
Dat is het verschil, je hoeft geen snapshots meer te maken. Je kiest dan gewoon eentje van vorige week bijvoorbeeld. Verder slaat een snapshot alles op (incl. OS) omdat alles met elkaar verweven is, bij een Docker kan je bijvoorbeeld kiezen enkel van een container te rebuilden of te swappen.

Overigens heeft Docker ook deze snapshot functionaliteit, maar buiten het voorkomen van downtime, zie ik niet echt een reden om die te gebruiken.

Oh.. en over je edit. Please zeg me dat je een grapje maakt? Dit probleem lost je dus ook op met een Docker, als het niet (goed) werkt, ga je gewoon terug (in theorie, maar wel makkelijker dan een VM).

[Voor 13% gewijzigd door HollowGamer op 09-03-2023 18:40]

• Merethil
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:37:
[...]

Dat is het verschil, je hoeft geen snapshots meer te maken. Je kiest dan gewoon eentje van vorige week bijvoorbeeld. Verder slaat een snapshot alles op (incl. OS) omdat alles met elkaar verweven is, bij een Docker kan je bijvoorbeeld kiezen enkel van een container te rebuilden of te swappen.

Overigens heeft Docker ook deze snapshot functionaliteit, maar buiten het voorkomen van downtime, zie ik niet echt een reden om die te gebruiken.
Bij een docker image tag je hopelijk de huidige voor je een nieuwe maakt zodat je daarna altijd makkelijk terug kan. Verder zie ik inderdaad ook geen nut van snapshots tenzij je container data bevat die je niet op een volume zet maar toch belangrijk is, maar dan doe je sowieso iets fout :+

• HollowGamer
  • Niet online
Merethil schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Bij een docker image tag je hopelijk de huidige voor je een nieuwe maakt zodat je daarna altijd makkelijk terug kan. Verder zie ik inderdaad ook geen nut van snapshots tenzij je container data bevat die je niet op een volume zet maar toch belangrijk is, maar dan doe je sowieso iets fout :+
Ik ben niet zover nog haha, maar heb wel over de mogelijkheden gelezen. :)

Zou ook iets met Vapor ofzo willen doen, maar dat is ook allemaal nieuw.

• deHakkelaar
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:37:
[...]
Verder slaat een snapshot alles op (incl. OS) omdat alles met elkaar verweven is, ...
Nee, een snap slaat alleen difjes op (verschillen).
Tenminste dat is als je al eerder een snapje hebt gemaakt wat je meestal doet nadat je een VM nieuw hebt ingericht.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:42:
[...]

Nee, een snap slaat alleen difjes op (verschillen).
Tenminste dat is als je al eerder een snapje hebt gemaakt wat je meestal doet nadat je een VM nieuw hebt opgezet.
Dat is ook weer een probleem, een diff snapshot kan dus omvallen als je vorige corrupt zijn geraakt. Je zult ook om de zoveel tijd een volledige snap moeten maken.

Maar ik heb dit probleem gelukkig niet meer. Data los en verder gewoon die image rebuilden. :)

• Merethil
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Ik ben niet zover nog haha, maar heb wel over de mogelijkheden gelezen. :)

Zou ook iets met Vapor ofzo willen doen, maar dat is ook allemaal nieuw.
Uiteindelijk is taggen niets anders dan een versienummertje. Als je dan een nieuwe "latest" (of andere versie (tag)) maakt via je buildcommando wordt de "oude" getagde versie dus ook niet zomaar overschreven.
Het kost vaak niet eens dubbele opslag om ze naast elkaar op je systeem te hebben want veel layers van de images overlappen en zijn dus één keer opgeslagen.

• deHakkelaar
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:43:
Dat is ook weer een probleem, een diff snapshot kan dus omvallen als je vorige corrupt zijn geraakt. Je zult ook om de zoveel tijd een volledige snap moeten maken.
Ja als als als.
Als je goed inricht zal dit niet gebeuren.
Denk een redundant distributed storage en off-site backups etc.
Ik denk wel dat je onderscheid moet maken tussen hobby en professioneel.

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Ja als als als.
Ik denk dat wij het nooit eens zullen worden met elkaar. Dat geeft niet hoor, maar dat Docker niet interessant professioneel zou zijn, klopt natuurlijk niet.

Let's agree, to disagree.

Vind het meer een bezwaar dat je services niet updated, dat lijkt me zeker niet de bedoeling.

• Merethil
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Ja als als als.
Exact dit kan je zeggen over containers. Of over baremetal.

Ik probeer je trouwens niet te overtuigen of aan te vallen hoor, mijn vorige opmerkingen "ter verdediging van docker/containers" zijn slechts om mensen niet verkeerde informatie te geven mochten ze in een zoektocht op deze thread stuiten.

Sterker nog - er zijn ook gewoon goede redenen om wél een VM te draaien en soms raad ik het onze klanten ook aan; bijvoorbeeld wanneer hun kennis daarin veel groter is, of wanneer het nuttiger is een hele dikke bak performance zonder extra overhead te hebben (looking at you, k8s met al je overhead! :+)

• deHakkelaar
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:49:
... maar dat Docker niet interessant professioneel zou zijn, klopt natuurlijk niet.
Nee nu begrijp je mij verkeerd.
Ik zeg alleen dat de twee technologien verschillende voor en nadelen hebben en dus ook verschillende toepassingen.
De eene keer komt Docker misschien handiger uit, de andere keer heb je wat meer tweak mogelijkheden nodig die een VM vaak wel geeft.
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:49:
Vind het meer een bezwaar dat je services niet updated, dat lijkt me zeker niet de bedoeling.
Dat heb ik niet beweerd.
Ik zeg alleen dat ik niet aan automatische updates doe voor services.

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:54:
[...]

Nee nu begrijp je mij verkeerd.
Ik zeg alleen dat de twee technologien verschillende voor en nadelen hebben en dus ook verschillende toepassingen.
De eene keer komt Docker misschien handiger uit, de andere keer heb je wat meer tweak mogelijkheden nodig die een VM vaak wel geeft.

[...]

Dat heb ik niet beweerd.
Ik zeg alleen dat ik niet aan automatische updates doe voor services.
Vreemd, want dat haalde ik niet uit je eerste verhaal.

Gelukkig dan, neem ik mijn woorden daarover terug. :)

• deHakkelaar
@HollowGamer , onder is het enige wat ik heb gezegd over automatische updates:
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:33:
EDIT: ow en automatische updates voor services doe ik nooit aan ivm de problemen die ze vaak veroorzaken.
EDIT: Dat wil niet zeggen dat ik nooit update ;)

[Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 09-03-2023 19:04]

• deHakkelaar
Ow er schoot me nog iets te binnen, niet alles is open source en wordt containerised.
In het verleden heb ik veel ervaring opgedaan met onder:
code:
1
https://www.signiant.com/

Een veredelde scheduler die scriptjes uit een dbase plukte en naar agents schiet om grote bestanden te transporteren.
Populair onder media bedrijven.
Maar geen Docker manager of agents officieel beschikbaar ... nog:
https://duckduckgo.com/?q...igniant.com&t=ffab&ia=web

[Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 09-03-2023 20:25. Reden: duckduck aangepast]

• Merethil
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:11:
Ow er schoot me nog iets te binnen, niet alles is open source en wordt containerised.
In het verleden heb ik veel ervaring opgedaan met onder:
code:
1
https://www.signiant.com/

Een veredelde scheduler die scriptjes uit een dbase plukte en naar agents schiet om grote bestanden te transporteren.
Populair onder media bedrijven.
Maar geen Docker manager of agents officieel beschikbaar ... nog:
https://duckduckgo.com/?q...igniant.com&t=ffab&ia=web
Maar je kan het wel prima inbakken in een zelfgebouwde image. Want als je het kan installeren op een Linux VM dan kan het zeer (99%+, als het geen UI vereist :+) waarschijnlijk ook in een container draaien.
Ik houd zelfs niet echt van kant-en-klaar geleverde images omdat je zelf misschien net wat anders wil doen dan de maker bedacht heeft, en omdat je inderdaad jezelf afhankelijk maakt.

Er zijn genoeg grote bedrijven die images bakken en ze goed onderhouden maar sommige zaken kan je toch gewoon beter zelf doen.

• deHakkelaar
@Merethil , eens.
Maar images bakken vereist ook weer meer technisch inzicht (EDIT: en resources).
En de licentie moet het maar toelaten.
Plus je krijgt waarschijnlijk geen support voor je eigen baksel ;)

EDIT: Ow en was allemaal webGUI en een hele mooie.

[Voor 16% gewijzigd door deHakkelaar op 09-03-2023 20:42]

• Merethil
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:40:
@Merethil , eens.
Maar images bakken vereist ook weer meer technisch inzicht.
En de licentie moet het maar toelaten.
Plus je krijgt waarschijnlijk geen support voor je eigen baksel ;)
Licenties zijn altijd wel een ding - zeker met "per CPU" betalen is het ruk. Maar goed, zoals ik eerder al zei zijn er gewoon ook redenen om geen containers te gebruiken en een VM te pakken. Beide opties hebben zat voor- en nadelen.

Maar ik denk dat je niet nog meer cherrypicked voorbeelden hoeft te geven van dingen die niét containerized zijn hoor :+ volgens mij is de discussie wel beslecht :P

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je tegenwoordig met een RH developer account geen toegang (inzage) meer in de advisories? (zoals bugs en workarounds daarvan?)

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• deHakkelaar
@true , heb je een linkje dan kijk ik ff?
Ik heb wel een account maar geloof niet dat dit een dev account is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:45:
@true , heb je een linkje dan kijk ik ff?
Ik heb wel een account maar geloof niet dat dit een dev account is.
Bijv. deze: https://access.redhat.com/solutions/6167932

Ik zie (onder de preview) dan:

En na inloggen:

Ik meen te herinneren dat ik dit eerder (vroeger 1/2jr geleden?) gewoon wel inzage in had of ben ik abuis?

* True verzoekt RMS hem niet treffen voor het stellen van een vraag in LNX kroeg

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat punt over gevoelige data heeft in mijn stukje niet per se te maken met de techniek om de applicatie te draaien, maar met waar je de data host. Waar containers vaak in een public cloud worden neergezet is dat voor gevoelige data niet zo handig.

• deHakkelaar
@True :
Hoewel goed bedoelt kan het delen van informatie dat achter een subscriptie zit problemen geven voor de persoon of het platform waarop dit wordt gedeeld. Houd hier aub rekening mee.

[Voor 81% gewijzigd door Hero of Time op 09-03-2023 21:36]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:56:
@True :
*knip, hier stond een link naar plaatje*
Ja ik heb m'n probleem inmiddels opgelost, maar het ging mij even om de toegang tot dit soort advisories, voorheen kon ik dit soort zaken wél inzien (althans, dat geloof ik).
Overigens wel bedankt voor het kijken :> maar ik neem aan dat jij nog iets aan je RH-account hebt hangen wat je toegang geeft tot deze support?

Edit: ik bedenk mij nu, misschien komt het omdat ik geen machines meer aan mijn RH-account gekoppeld heb, eerder had ik een testmachine met RH draaien, misschien is het wel zo simpel als dat. Dev-account met test machine op license (gratis tot 16 stuks) = toegang tot advisories.

[Voor 29% gewijzigd door Hero of Time op 09-03-2023 21:36]

• deHakkelaar
@True , deze jaren geleden aangemaakt na behalen van een cert.
Niks bizonders gedaan.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:06:
@True , deze jaren geleden aangemaakt na behalen van een cert.
Niks bizonders gedaan.
Ja ik heb op dit moment nog een geldig cert op dit account staan, dat zou eigenlijk ook nog wel reden genoeg moeten zijn om inzage te krijgen in die advisories. Misschien morgen maar even een chat of zo openen.

• deHakkelaar
@True , ik kan niet zien of er certs aan m'n account hangen.
Bij Dashboard krijg ik:
We're having trouble displaying this page.
Ik heb wel een mooie titel daar die ik zelf niet heb gekozen:
Organization administrator

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoewel de hele docker vs VM discussie erg interessant is, hebben we ook een heel Docker topic om containers te bespreken: [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic. Het is beter om het bespreken ervan daar te doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:35
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:28:
[...]

Niet helemaal want je installeert of packages of compileert van source.
Met een Docker image is het al gouw dat maar 1 iemand of misschien een paar lui een container onderhouden.
Met packages of source code zit er vaak een veel grotere groep ontwikkelaars achter.
Ik heb zat projecten gezien die het een jaartje of mogelijk twee volhouden en dan is de fut eruit.
Scheve vergelijking, je packages kunnen net zo goed maar 1 maintainer hebben, en volgens mij hebben we het hier meer over eigen containers, en als je die zoals gezegd baseerd op de laatste debian (of alpine) dan zit je qua container goed. Wat betreft kernel exploits heb je gelijk, maar ook daar maak je de vergelijking scheef, namelijk met een docker host die niet geupdate wordt en een vm die wel geupdate wordt. Waarom zou een beheerder bij een vm wel kiezen om te updaten, en bij een docker host niet? Sterker nog, als je kubernetes draait (of docker swarm) is het nog eens makkelijker om je onderliggende servers te herstarten, dus kunnen updates juist sneller en vaker worden doorgevoerd.

@Hero of Time sorry, liep nog een pagina achter dus dacht dat ik op de laatste reactie reageerde.

[Voor 4% gewijzigd door Jogai op 10-03-2023 09:54]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Vandaag kwam ik in Arch Linux bij het updaten naar systemd-253.1-3 onderstaande melding over systemd-ukify tegen. Ik had eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord van Ukify. Wat blijkt te staan voor Unified Kernel Image" (UKI). Het is een nieuwe signed combinatie van Linux kernel image, initrd, en UEFI stub.

Het lijkt erop dat Linux vergelijkbaar wordt met de route waar Apple met macOS al een tijd mee bezig is.

code:
1
2
3
( 6/36) upgrading systemd                                    [################################] 100%
New optional dependencies for systemd
    systemd-ukify: combine kernel and initrd into a signed Unified Kernel Image

Lennart Poettering, de lead ontwikkelaar van systemd heeft er een uitgebreid artikel over geschreven in zijn blog. De overstap naar systemd was een grote stap waar niet iedereen niet bepaald gelukkig over was.

Zelf vindt ik het wel een goede ontwikkeling om minder een losse bouwdoos te hebben wat Linux hiervoor was.

Wat denken jullie, is dit een goede ontwikkeling voor Linux en anders waarom niet?
https://www.phoronix.com/news/Lennart-Trusted-Boot-World

• deHakkelaar
Jogai schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:49:
@Hero of Time sorry, liep nog een pagina achter dus dacht dat ik op de laatste reactie reageerde.
Zo geef je mij niet de kans om inhoudelijk te reageren.
Handiger was geweest als je je reactie had verplaatst naar waar het meer gepast is en hier voor mij een linkje had achtergelaten.
Nu voelt het alsof je mij expres de mond wilt snoeien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:18:
Vandaag kwam ik in Arch Linux bij het updaten naar systemd-253.1-3 onderstaande melding over systemd-ukify tegen. Ik had eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord van Ukify. Wat blijkt te staan voor Unified Kernel Image" (UKI). Het is een nieuwe signed combinatie van Linux kernel image, initrd, en UEFI stub.

Het lijkt erop dat Linux vergelijkbaar wordt met de route waar Apple met macOS al een tijd mee bezig is.

code:
1
2
3
( 6/36) upgrading systemd                                    [################################] 100%
New optional dependencies for systemd
    systemd-ukify: combine kernel and initrd into a signed Unified Kernel Image

Lennart Poettering, de lead ontwikkelaar van systemd heeft er een uitgebreid artikel over geschreven in zijn blog. De overstap naar systemd was een grote stap waar niet iedereen niet bepaald gelukkig over was.

Zelf vindt ik het wel een goede ontwikkeling om minder een losse bouwdoos te hebben wat Linux hiervoor was.

Wat denken jullie, is dit een goede ontwikkeling voor Linux en anders waarom niet?
https://www.phoronix.com/news/Lennart-Trusted-Boot-World
Iedereen is er mee bezig, Fedora komt er ook als het goed is mee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:40:
Hoewel de hele docker vs VM discussie erg interessant is, hebben we ook een heel Docker topic om containers te bespreken: [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic. Het is beter om het bespreken ervan daar te doen.
Tja, hier is het meer Docker vs VM, dat is niet hetzelfde wellicht?

Het is hier toch ook de kroeg?

• deHakkelaar
Hero of Time schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:21:
Toen de Pi net kwam en Rasbian Jessie er nog was,
Ja ik weet het ik ben een data hoarder maar:
code:
1
2012-12-16-wheezy-raspbian.zip

• deHakkelaar
HollowGamer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:47:
Tja, hier is het meer Docker vs VM, dat is niet hetzelfde wellicht?
Das mij voor de leeuwen gooien als ik daar VM's ga proberen te verdedigen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Das mij voor de leeuwen gooien als ik daar VM's ga proberen te verdedigen :)
Dat valt wel mee, zijn gewoon enthousiaste mensen zoals ik. :)

Maar dacht inderdaad dat de kroeg hier meer voor bedoeld was. Anders krijg je daar weer de opmerking dat je offtopic dingen aan het bespreken bent. Maar goed, soms weet ik het ook niet meer haha.

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 16:08

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Hero of Time schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:40:
In dat topic gaat meer over IP-configuratie enzo. Dat is te moeilijk voor mij, ik begrijp er niets van. :P

Ik wil nog wel even kwijt dat als iemand helemaal blij en gelukkig wordt van 'good old' virtual machines dan vind ik dat prima. :)
Maar .... de wereld om ons heen stapt wel degelijk over naar docker of microservice achtige oplossingen. En als je in de IT-wereld werkzaam bent dan is het zinvol om bij te blijven met nieuwe technologien.
Als je ooit nog eens een nieuwe baan zoekt dan beperk je jezelf onnodig als jouw kennis niet meer up-to-date is.

deepin linux addict

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:23:
Maar .... de wereld om ons heen stapt wel degelijk over naar docker of microservice achtige oplossingen. En als je in de IT-wereld werkzaam bent dan is het zinvol om bij te blijven met nieuwe technologien.
Als je ooit nog eens een nieuwe baan zoekt dan beperk je jezelf onnodig als jouw kennis niet meer up-to-date is.
En zorg er dan ook voor dat je daadwerkelijk alle mogelijkheden leert en bij blijft leren wat er beschikbaar komt. Heb collega's gehad die met containers werkten, maar zo bekrompen en antiek bleven bij hun standpunt voor hun lokale omgeving omdat ze niet eens een simpele optie wilden gebruiken. Of überhaupt het bestaan van hadden bedacht!

• deHakkelaar
@Vishari Beduk , nu doe je het weer.
Ik herhaal mezelf niet graag als ik iets al duidelijk eerder heb vermeld:
Vishari Beduk schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:46:
Het is mij niet helemaal duidelijk wat jij nou eigenlijk duidelijk wil maken :P
deHakkelaar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:31:
Hypervisors, containers etc is echt niet iets van alleen deze tijd.
Ze bestaan al zo'n 50 jaar.
Als je dit beweert tijdens een sollicitatie, dan val je bij mij direct door de mand.
Als je tegen mij zegt: "die bestaan al 50 jaar", dan ga ik misschien denken ... hmmm die gozer/meid heeft er misschien meer verstand van als ik ;)

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:51:
[...]

En zorg er dan ook voor dat je daadwerkelijk alle mogelijkheden leert en bij blijft leren wat er beschikbaar komt. Heb collega's gehad die met containers werkten, maar zo bekrompen en antiek bleven bij hun standpunt voor hun lokale omgeving omdat ze niet eens een simpele optie wilden gebruiken. Of überhaupt het bestaan van hadden bedacht!
XAMPP rules! :+

Maar je bent niet de enige hoor.. het is best schrijnend om te zien hoe weinig een development omgeving opzetten met iets als Docker. Genoeg die echt met de tooltjes van vroeger werken: XAMPP, WampServer, EasyPHP.. ik heb ze allemaal voorbij zien komen.

Verder is echt de kennis van veel (web)developers erg slecht. Totaal geen Linux kennis, basic zaken niet onder de knie.. en dat heb ik zelfs gezien bij 'senioren'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:32:
@Vishari Beduk , nu doe je het weer.
Ik herhaal mezelf niet graag als ik iets al duidelijk eerder heb vermeld:

[...]

[...]

Als je dit beweert tijdens een sollicitatie, dan val je bij mij direct door de mand.
Als je tegen mij zegt: "die bestaan al 50 jaar", dan ga ik misschien denken ... hmmm die gozer/meid heeft er misschien meer verstand van als ik ;)
Reageer je nou op jezelf? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld?

Wikipedia: OS-level virtualization

'chroot' uitgevonden in 1982, 41 jaar geleden.
Maar ik zou dat niet echt in hetzelfde rijtje schalen als de moderne VM opzet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:33:
[...]

XAMPP rules! :+

Maar je bent niet de enige hoor.. het is best schrijnend om te zien hoe weinig een development omgeving opzetten met iets als Docker. Genoeg die echt met de tooltjes van vroeger werken: XAMPP, WampServer, EasyPHP.. ik heb ze allemaal voorbij zien komen.

Verder is echt de kennis van veel (web)developers erg slecht. Totaal geen Linux kennis, basic zaken niet onder de knie.. en dat heb ik zelfs gezien bij 'senioren'.
Het was nog veel erger. Men gebruikte wel Docker, maar hadden echt geen flauw idee wat er mogelijk mee was. Dus zodra ze tegen iets aanliepen wat met een optie opgelost kon worden was het "WE MOETEN EEN LOKALE GEBRUIKER MET ID X HEBBEN !!!11111" 7(8)7

Er was dus helemaal niet bij hun het idee dat er duizenden ontwikkelaars tegen een vergelijkbaar dingetje hadden gelopen en er al heel lang een optie zou bestaan om juist dat ene puntje te verhelpen. ;w

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deHakkelaar
HollowGamer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:42:
Reageer je nou op jezelf? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld?
Deze vraag werdt gesteld:
Vishari Beduk schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:46:
Het is mij niet helemaal duidelijk wat jij nou eigenlijk duidelijk wil maken :P
En onder is daarop m'n antwoord (al was dit al voor de vraag geplaatst):
deHakkelaar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:31:
Hypervisors, containers etc is echt niet iets van alleen deze tijd.
Ze bestaan al zo'n 50 jaar.
HollowGamer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:42:
'chroot' uitgevonden in 1982, 41 jaar geleden.
Maar ik zou dat niet echt in hetzelfde rijtje schalen als de moderne VM opzet.
Ietsjes ouder:
1979: Unix V7

Note to reader, yes, I was less than 10 years old at the time. During the development of Unix V7 in 1979, the chroot system call was introduced, changing the root directory of a process and its children to a new location in the filesystem. This advance was the beginning process isolation: segregating file access for each process. Chroot was added to BSD in 1982.
https://blog.aquasec.com/...70s-chroot-to-docker-2016

In het begin was een VM vaak niks anders als een veredelde chroot met wat HW geemuleerd (QEMU etc).

EDIT: Ow en voordat we beginnen met dat dit geen 50 jaar is, OK ik stel het een beetje bij naar bijna 45 ;)
EDIT2: Men onderschat vaak in welke jaren sommige technologieen zijn onstaan.
Ik heb dan ook heel veel respect voor al het werk verzet door Bell labs en IBM in die jaren.
We plukken daarvan vandaag nog steeds de vruchten.

[Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 12-03-2023 22:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Het was nog veel erger. Men gebruikte wel Docker, maar hadden echt geen flauw idee wat er mogelijk mee was. Dus zodra ze tegen iets aanliepen wat met een optie opgelost kon worden was het "WE MOETEN EEN LOKALE GEBRUIKER MET ID X HEBBEN !!!11111" 7(8)7

Er was dus helemaal niet bij hun het idee dat er duizenden ontwikkelaars tegen een vergelijkbaar dingetje hadden gelopen en er al heel lang een optie zou bestaan om juist dat ene puntje te verhelpen. ;w
Dat maak ik dagelijks mee, of mensen die hun eigen implementatie maken, i.p.v. kijken wat er al is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:15:
[...]

Deze vraag werdt gesteld:

[...]

En onder is daarop m'n antwoord (al was dit al voor de vraag geplaatst):

[...]

[...]

Ietsjes ouder:

[...]

https://blog.aquasec.com/...70s-chroot-to-docker-2016

In het begin was een VM vaak niks anders als een veredelde chroot met wat HW geemuleerd (QEMU etc).

EDIT: Ow en voordat we beginnen met dat dit geen 50 jaar is, OK ik stel het een beetje bij naar bijna 45 ;)
EDIT2: Men onderschat vaak in welke jaren sommige technologieen zijn onstaan.
Ik heb dan ook heel veel respect voor al het werk verzet door Bell labs en IBM in die jaren.
We plukken daarvan vandaag nog steeds de vruchten.
Daar ben ik het zeker met je over eens. :)

Maar laten we niet vergeten wat de recente ontwikkelingen allemaal hebben gebracht. Dat had toch niet gekund zonder bepaalde Linux-kernel features bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deHakkelaar
@HollowGamer , alles wordt idd steeds abstracter (verder weg van de HW) waarvoor je graag hebt dat dit in de kernel is geimplementeerd.
Niks wordt makkelijker, het wordt alleen maar moeilijker ;)

• deHakkelaar
Bedankt voor het linkje nog!
Deze sub was heel interesant om te zien (inclusief chroot en Docker):
Wikipedia: Timeline of virtualization development

• Jogai
deHakkelaar schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Zo geef je mij niet de kans om inhoudelijk te reageren.
Handiger was geweest als je je reactie had verplaatst naar waar het meer gepast is en hier voor mij een linkje had achtergelaten.
Nu voelt het alsof je mij expres de mond wilt snoeien.
Je kan me altijd quoten in een passender topic...

En het was niet de bedoeling om je de mond de snoeren (en snoeien wil ik helemaal niets), want ik liep simpelweg achter op GoT. (En verder; "dont attribute to malice etc." ).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Opzich niet verkeerd :
- Ik ben een kneus als ik iets zou moeten (web)developen.
- Zij zijn kneuzen op het gebied van Linux/Servers en waarschijnlijk ook Networking.

Dan vullen we elkaar dus mooi aan! :Y :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:19

silverball

De wagen voor moderne mensen

HollowGamer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Dat maak ik dagelijks mee, of mensen die hun eigen implementatie maken, i.p.v. kijken wat er al is.
Werken we allemaal in hetzelfde bedrijf ? :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

vind dat ergens wel logisch; een web-dev heeft daar ook weinig mee van doen.
Omgekeerde ook zo; ik kan niet web-dev spelen, want heb daar weinig mee van doen :+

Als admin heb je gewoon de tools beschikbaar te stellen voro de web-dev; jij nieuwe test omgeving nodig? hier heb je de tools (eoa simpel web-script/docker/VM-omgeving). toch?

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

himlims_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Omgekeerde ook zo; ik kan niet web-dev spelen, want heb daar weinig mee van doen :+

Als admin heb je gewoon de tools beschikbaar te stellen voro de web-dev; jij nieuwe test omgeving nodig? hier heb je de tools (eoa simpel web-script/docker/VM-omgeving). toch?
In theorie zou dit kunnen, maar de praktijk is vaak grijzer. Als je als web-devver niet eens weet wat een subnet is, bij wijs van spreken, dan wordt het ook lastiger aan een sys-admin of netwerk operator om uit te leggen wat je nodig hebt. Ik zie te vaak dat er dan 'over de schutting' gedrag ontstaat, bij onwil van de een of de ander omdat er kennis ontbreekt. Ik probeer als medior/senior sysadmin de keten te kennen en de behoeften van mensen te leren kennen. Vaak zie ik ook mensen bij me binnen komen lopen die dan roepen, ik heb dit of dat nodig! En dan zeg ik meestal, ga eerst eens even zitten en leg eens uit wat je doet en dan ga ik kijken waar ik je mee kan helpen. Gelukkig heb ik (hobbie) ervaring aan de andere kant van de schutting dus ik kan me een voorstelling maken van waar de andere medewerkers mee komen te stoeien. Niet gehinderd door enige kennis roepen ze dan al gauw, ja, doe maar een grotere server, terwijl er mogelijk ook nog wel het een en andere aan de code geoptimaliseerd kan worden, waar helemaal niet naar gekeken wordt.
Het loont dus wel degelijk voor beide partijen om in ieder geval kennis te nemen van enige technolgie waar jouw proces op leunt en niet zo maar "Hey, nu is het jouw probleem" te roepen.
Just my two cents.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

worked fine in dev ops problem now :+

shirtje van een webdevver bij vorige werkgever;

//edit; was mijn standaard reactie; heb je al een ticket aangemaakt?

[Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 20-03-2023 11:25]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Nou ja, je mag wel een beetje een basis kennis verwachten. Zoals hoe een webserver werkt, Docker, Linux basics, terminal, VM, etc.

Vaak in kleine bedrijven heb je meerdere petten op, dus ook die van systeembeheerder. Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen, er zijn genoeg tools en services die dit (veilig) voor je managen, en dus je server up and running houden.

Netwerkbeheer is een andere koek, daarbij valt ook deels systeembeheer, maar die moet je wellicht uitbesteden als je er echt geen kaas van hebt gegeten.

*Systeembeheer is nog niet zo eenvoudig, maar had het over omgevingen met bijvoorbeeld enkel Chromebooks of laptops die niet met elkaar communiceren.

[Voor 14% gewijzigd door HollowGamer op 20-03-2023 11:57]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• silverball

silverball

HollowGamer schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Nou ja, je mag wel een beetje een basis kennis verwachten. Zoals hoe een webserver werkt, Docker, Linux basics, terminal, VM, etc.

Vaak in kleine bedrijven heb je meerdere petten op, dus ook die van systeembeheerder. Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen, er zijn genoeg tools en services die dit (veilig) voor je managen, en dus je server up and running houden.
Ja graag, maar vrijwel alle webdevvers die bij ons solliciteren hebben die kennis gewoon niet. 0, noppes, nada. Met een beetje mazzel weten ze het docker-compose commando te vinden, maar zeker de mbo'ers krijgen vanuit school uit gewoon een cursus XWAMPP (?) en dat was 't. De verse HBO (technische informatica) boys weten vaak wel vaak theoretisch hoe en wat, maar missen dan nog vertaalslag naar de praktijk.

Zo krijgen wij nog zat MBO stagaires die vanuit school PHP-5 en de oude (geen mysqli of PDO) mysql api connector moeten gebruiken vanwege limitaties van de development omgeving. :? 8)7

Ook met PHP'ers die langer in het vak zitten is het hit-or-miss, ondanks dat er meestal vanalles in de CV's staat. Denk aan docker, k8s, oeboentoe et cetera.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

silverball schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Zo krijgen wij nog zat MBO stagaires die vanuit school PHP-5 en de oude (geen mysqli of PDO) mysql api connector moeten gebruiken vanwege limitaties van de development omgeving. :? 8)7

Ook met PHP'ers die langer in het vak zitten is het hit-or-miss, ondanks dat er meestal vanalles in de CV's staat. Denk aan docker, k8s, oeboentoe et cetera.
Langzaam bij beetje behoren wij tot de 'oude grijze chagrijnige' (8> BOFH :+

Jouw ervaring met stagaires klinkt zoooo bekend voor;

gewoon "blind" sudo curl docker-installbalbla.sh && sudo chmod +x blabla.sh gewoon blind copy/past uitvoeren. Dude ... .wat gebeurd er nu? waarom doe je dit? wie gaat die docker beheren? wat zit er in die docker etc. etc.

jah weet ik veel; webserver, apache ofzo :F

Jij bent af; ga maar terug naar de boeken :+

* himlims_ doet niet meer aan stagairs, werd er nog sneller grijs van dan een muis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silverball

silverball

himlims_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Langzaam bij beetje behoren wij tot de 'oude grijze chagrijnige' (8> BOFH :+
Ho eens even, ik ben net afgelopen maand 24 geworden :D
En ik word overigens eerder kaal dan grijs.

Maar goed zo sta ik hier wel te boek dus onwaar is het ook niet >:)
himlims_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:30:

* himlims_ doet niet meer aan stagairs, werd er nog sneller grijs van dan een muis
Snap ik heel goed, wij hebben tegenwoordig (schijnbaar) een vrij moeilijke toelatingstest dus er komt in de praktijk hier ook niemand meer binnen.
  • Wat is JavaScript
  • Waar gebruikt men SQL voor
  • Wat is recursie en geef een voorbeeld (of implementatie) waar dit nuttig kan zijn
  • Wat is het verschil tussen client-side code (denk aan JavaScript in de browser) en server-side code en geef aan hoe je interactie voorziet tussen die twee.
  • Implementeer een (linear search) zoekfunctie in een webdevelopment taal naar keuze

[Voor 3% gewijzigd door silverball op 20-03-2023 16:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:09:
Snap ik heel goed, wij hebben tegenwoordig (schijnbaar) een vrij moeilijke toelatingstest dus er komt in de praktijk hier ook niemand meer binnen.
  • Wat is JavaScript
  • Wat is recursie en geef een voorbeeld (of implementatie) waar dit nuttig kan zijn
  • Wat is het verschil tussen client-side code (denk aan JavaScript in de browser) en server-side code en geef aan hoe je interactie voorziet tussen die twee.
  • Implementeer een (linear search) zoekfunctie in een webdevelopment taal naar keuze
Potver! :o

Als ik nog effe aan dat laatste werk dan kan ik developer worden :? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silverball

silverball

nero355 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Potver! :o

Als ik nog effe aan dat laatste werk dan kan ik developer worden :? :+
Je mag dan in principe bij ons stage komen lopen, mits je in het team past d:)b :+

Ik verwacht overigens iets als

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
function search($arr, $x) {
    $n = count($arr);
    for($i = 0; $i < $n; $i++)
    {
        if($arr[$i] == $x)
            return $i;
    }
    return -1;
}

Maar krijg altijd

code:
1
2
3
4
5
<?php
function search($arr, $x) {
  return array_search($x, $arr);
}
?>

:P

Overigens hebben wij hier een hele collectie met creatieve antwoorden op de vragen:
" Wat mij betreft is PHP bijvoorbeeld heel erg server side, maar ook zeer client-side !
Je gebruikt PHP vooral als je iets snel klaar wilt hebben " :? :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
Lang geleden eens op een php baan gesolliciteerd waar ik de vraag kreeg "Waarom denk je dat wij PHP gebruiken?". Ik weet niet meer wat ik antwoordde, maar kreeg wel hun argument, nl: "Snellere time to market". Nu vraag ik me al een decenium af waarom dat dat karakteristiek is voor PHP en minder voor de andere mainstream talen. Nou ja, ik ben het niet geworden, en ben verder gegaan met (ASP).NET etc...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

PHP :?

Anyway, weer even tijd voor een Ubuntu rant.
Waarom heeft Ubuntu in de file explorer niet gewoon een optie voor 'create new file'?
Nu moet ik eerst 'open terminal' kiezen en vervolgens in de terminal 'vi filename.txt' intoetsen.
dan 'a' van append en mijn tekst
dan ZZ en terminal sluiten
Waarom zo moeilijk??

En nu ik toch bezig ben; waarom kan je vanuit de file explorer niet de complete directory copieren??
Nu krijg je met 'copy location' alleen de laatste folder en niet het geheel. :(
Dan moet je weer een terminal openen en vanuit de terminal kan je wel de directory copieren.

En dan die afgrijselijke oranje kleuren overal :r

Ik ben een gepassioneerd Ubuntu-hater O-)

deepin linux addict

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
  • Wat is JavaScript
Voeg dan gelijk de vraag "wat is SQL injectie en geef een voorbeeld van code waarin dit zich voor kan doen".
Dat sluit prima aan op: "PHP5, mysql api connector" en alle tutorials die daar ongetwijfeld nog voor te vinden zijn :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Vishari Beduk schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:49:

Waarom heeft Ubuntu in de file explorer niet gewoon een optie voor 'create new file'?
Nu moet ik eerst 'open terminal' kiezen en vervolgens in de terminal 'vi filename.txt' intoetsen.
Waarom zo moeilijk??

En nu ik toch bezig ben; waarom kan je vanuit de file explorer niet de complete directory copieren??
Dan moet je weer een terminal openen en vanuit de terminal kan je wel de directory copieren.

toe geven, heb misschien al 10jr geen ubuntu/unity meer gebruikt, maar aanmaken van files, dir copy/delete kon toch gewoon (met ctrl+x/c/v?)

Er is/was eoa Unity tweak tool; https://launchpad.net/unity-tweak-tool (maar dat lijkt redelijk dood :+)

Doe mij maar xbubuntu/xfce (geen glossy/shiny/animatie, puur functie :P) ik kan er niet tegen wanneer een tool/toepassing veel ram gebruikt. Niet dat het heden dag een issue is met 16/32/64gb ram, maar ... bah :+ xfce doet minimaal gebruik, kde vond ik nog harder zuigen dan mijn ex.

Overigens kan je prima met linux werken zonder ook maar ooit een console/terminal te openen. Mijn pa draait nu ~12jr op een OpenSuse installatie. Kan beetje surfen, fotos van camera bewerken en muziek via spotify luisteren. Ik werd knetter gek van iedere keer zijn windows installatie onbruikbaar (vraag me niet wat voor obscure websites, dubieuze mailtjes etc hij binnen krijgt). Met OpenSuse heb ik er geen omkijken meer na, eens inde zoveel tijd een (dist)upgrade en dat was het wel.

Lijkt me ergens wel grappig om keertje een tweakers xfce/gtk2 thema te bouwen :) of iemand anders met tijd te veel al gedaan? via search op t.net krijg ik zo iets niet gevonden

weet iemand of er een 'gratis' VM boer is waar je (webbased) een linux desktop/omgeving kunt gebruiken?

Ik had er eentje in mijn bookmarks staan, maar daar heb ik helaas geen toegang tot momenteel

[Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 21-03-2023 09:13]

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waarom zo moeilijk??
Ik kom nu pas achter dat Nautilus (Fedora file browser met Gnome) dit ook niet heeft. Nog nooit last van gehad eigenlijk. Misschien omdat ik de meeste tekst bestanden bewerk via VScodium, daar zit dat natuurlijk wel in.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• silverball

silverball

Waarom zo moeilijk??
Eehm
code:
1
touch filename

maar waarom maak je de file niet aan vanuit het programma waaruit je 'm wilt muteren? Ik gebruikte die functie eigenlijk nooit

Heh? Tuurlijk wel, gewoon copy paste?
Jogai schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:55:
Lang geleden eens op een php baan gesolliciteerd waar ik de vraag kreeg "Waarom denk je dat wij PHP gebruiken?". Ik weet niet meer wat ik antwoordde, maar kreeg wel hun argument, nl: "Snellere time to market". Nu vraag ik me al een decenium af waarom dat dat karakteristiek is voor PHP en minder voor de andere mainstream talen. Nou ja, ik ben het niet geworden, en ben verder gegaan met (ASP).NET etc...
Denk dat het een beetje een fabel is. Met Django of Express ben je ook lekker snel op weg. Waarschijnlijk gaat het vooral om het feit dat PHP'ers over het algemeen tegen de plinten op klotsen t.o.v. bijvoorbeeld Python mensen en daardoor ook goedkoper.

Nadeel is dat het gemiddelde niveau bij (heus niet alle!) PHP devvers niet al te hoog ligt, tevens is het ook bizar makkelijk om troep te maken.

[Voor 30% gewijzigd door silverball op 21-03-2023 09:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

* himlims_ is wederom teleurgesteld bij werkgever

blijkt dat wij 6k per maar betalen aan externe partij om 'automatisch' een handtekening onder o365 mail te zetten [...]

een brok teleurstelling

• Jogai
@himlims_ Ik heb die vraag ook wel eens voorbij zien komen, maar een goeie oplossing ken ik nog niet. Wat zou volgens jouw goed en niet duur zijn (en dat het ook werkt via web-outlook).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jogai schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:07:
@himlims_ Ik heb die vraag ook wel eens voorbij zien komen, maar een goeie oplossing ken ik nog niet. Wat zou volgens jouw goed en niet duur zijn (en dat het ook werkt via web-outlook).
zelf handmatig instellen [..] alsof zo'n handtekening 5x per jaar veranderd.

ongetwijfeld dat er betere oplossingen zijn, ik had zelf een html formuliertje gemaakt wat een html handtekening genereerd. gegevens gebruiker invullen (copy/past) en dan een signature genereren. Die vervolgens instellen bij de gebruiker.

copy/past en klaar (3min. per handtekening?) is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan een extern bedrijf / plugin hiervoor te gebruiken. ik snap het niet :+

denk dat ik dat ngo wel ergens op github heb staan, ga zoeken

@Jogai https://github.com/HollandHards/signature (dit heb ik zo te zien 8jr geleden geknutseld; perfect vorobeeld van spagetti code :+ maar voor mij was dit functioneel voldoende voor o365)

ga toch geen 6k betalen hiervoor

[Voor 25% gewijzigd door himlims_ op 21-03-2023 13:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
Niets mis mee voor een klein buro, maar als je een wat groter bedrijf hebt, werknemers in verschillende landen, en/of onderweg waar ze apps/webmail gebruiken dan schiet het wel tekort natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jogai schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:11:
Niets mis mee voor een klein buro, maar als je een wat groter bedrijf hebt, werknemers in verschillende landen, en/of onderweg waar ze apps/webmail gebruiken dan schiet het wel tekort natuurlijk.
begrijp prima de voordelen; uniformiteit, tijdswinst, koppeling met AD (functie/werktijden/contact gegevens), updaten van huisstijl, reclame/campagne etc. is super dat je dit centraal regelt.

maar [..] bij een club van ~80man vind ik het compleet overbodig (5000-6000 per jaar), dat is prima te doen 2 nieuwe collega's per maand, qua tijd en investering is dat minimaal werk. Zit je bij grote toko, meer verloop personeel, interne promoties etc. dan lijkt me dat een prima tooltje.

[Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 21-03-2023 16:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Waarom zo moeilijk??

Waarom gebruik je in feite "de Windows File Explorer equivalent van GNOME" zo'n beetje i.p.v. een fatsoenlijke File Manager zoals :
- Double Commander
- Tux Commander
- Midnight Commander
- Krusader
- enz.

:?

En die kleuren fix je natuurlijk met een andere thema! d0h! :P

Je doet me denken aan iemand die heel de dag zijn hoofd tegen de muur stoot en zich daarna afvraagt waarom die constant hoofdpijn heeft... :F :+
himlims_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:52:
Er is/was eoa Unity tweak tool; https://launchpad.net/unity-tweak-tool (maar dat lijkt redelijk dood :+ )
Die mensen zijn waarschijnlijk aan UTTT gaan werken : https://open-store.io/app/ut-tweak-tool.sverzegnassi :+
Doe mij maar xbubuntu/xfce (geen glossy/shiny/animatie, puur functie :P) ik kan er niet tegen wanneer een tool/toepassing veel ram gebruikt. Niet dat het heden dag een issue is met 16/32/64gb ram, maar ... bah :+ xfce doet minimaal gebruik, kde vond ik nog harder zuigen dan mijn ex.
KDE is anders lichter dan XFCE geweest op een bepaald moment dus ik zou zeggen zolang je dat rare GNOME vermijdt dan zit je wel goed! >:) :Y) :+
Mijn pa draait nu ~12jr op een OpenSuse installatie.
Kan beetje surfen, fotos van camera bewerken en muziek via spotify luisteren.
NICE! :)

Wat gebruikt hij voor de foto's precies ?
Ik kan maar niks vinden dat ik echt fijn vind, want alles is op Lightroom gebruikers gericht en dat gebruik ik dus niet onder Windows :/

Zit eraan te denken om een keer te kijken wat voor plug-ins er allemaal zijn voor GIMP of Krita of zo...
Ik werd knetter gek van iedere keer zijn windows installatie onbruikbaar (vraag me niet wat voor obscure websites, dubieuze mailtjes etc hij binnen krijgt). Met OpenSuse heb ik er geen omkijken meer na, eens inde zoveel tijd een (dist)upgrade en dat was het wel.
"Dad's Pr0n proof webbrowsing machine!" _O- :+
weet iemand of er een 'gratis' VM boer is waar je (webbased) een linux desktop/omgeving kunt gebruiken?

Ik had er eentje in mijn bookmarks staan, maar daar heb ik helaas geen toegang tot momenteel
Kijk effe of dit wat is : ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" :)
Shivs schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:29:
Ik kom nu pas achter dat Nautilus (Fedora file browser met Gnome) dit ook niet heeft.
Nog nooit last van gehad eigenlijk.
Check mijn eerdere suggesties :)
himlims_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:32:
* himlims_ is wederom teleurgesteld bij werkgever

blijkt dat wij 6k per maar betalen aan externe partij om 'automatisch' een handtekening onder o365 mail te zetten [...]

een brok teleurstelling
Kunnen ze nu mooi over jullie salarissen verspreiden! }) :+
Jogai schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:11:
Vaak gaan dat soort dingen via overdracht van collega tot collega dus ik zie heel eerlijk gezegd totaal geen nut in een dergelijke dienst! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@nero355
LightZone en darktable volgens mij

zelf doe ik tegenwoordig alles met https://www.photopea.com/ (webbased photoshop :P)

-- 5-6k besparing voor overbodige signature dienst; ik heb voorgesteld om met personeel naar de efteling te gaan. Qua salaris niet veel te mauwen O-)

[Voor 36% gewijzigd door himlims_ op 21-03-2023 16:39]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:09

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Omdat hij dat wel heeft. Je kunt alle bestanden nieuw aanmaken die in je folder ~/Templates staan.
Maar als die folder helemaal leeg is (is de standaard installatie), dan verbergt hij de optie in het contextmenu.

code:
1
touch ~/Templates/Untitled\ Document
fixt dit voor je.

(Er bestaat ook zoiets voor shellscripts.)

[Voor 37% gewijzigd door aawe mwan op 21-03-2023 18:24]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

himlims_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:52:
[...]
maar aanmaken van files, dir copy/delete kon toch gewoon (met ctrl+x/c/v?)
nee, ik heb een lege directory in ik wil daarin een nieuw tekst bestand aanmaken
dat gaat niet lukken met 'paste'
silverball schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:36:
[...]
Eehm
code:
1
touch filename
dan moet ik nog steeds eerst een terminal openen
maar waarom maak je de file niet aan vanuit het programma waaruit je 'm wilt muteren? Ik gebruikte die functie eigenlijk nooit
als ik standaard ubuntu text editor open moet ik bij 'save' vervolgens mijn hele directory structuur doorklikken om bij de juiste subfolder aan te komen
mega irritant
nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:28:
[...]
Waarom gebruik je in feite "de Windows File Explorer equivalent van GNOME" zo'n beetje i.p.v. een fatsoenlijke File Manager zoals :
- Double Commander
- Tux Commander
- Midnight Commander
- Krusader
- enz.
Dat bedoel ik dus; dat je voor het aanmaken van een simpel tekst bestandje al een third party oplossing moet installeren.
aawe mwan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:16:
[...]

Omdat hij dat wel heeft. Je kunt alle bestanden nieuw aanmaken die in je folder ~/Templates staan.
Maar als die folder helemaal leeg is (is de standaard installatie), dan verbergt hij de optie in het contextmenu.

code:
1
touch ~/Templates/Untitled\ Document
fixt dit voor je.

(Er bestaat ook zoiets voor shellscripts.)
Bedankt :*)
Beetje jammer dat dit niet standaard aan staat.

deepin linux addict

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:10:
dan moet ik nog steeds eerst een terminal openen
CTRL+ALT+T is zo gedaan! :P
Dat bedoel ik dus; dat je voor het aanmaken van een simpel tekst bestandje al een third party oplossing moet installeren.
Tja, als iemand die al 25+ jaar of zo Windows/Total Commander is gewend onder Windows omdat File Explorer simpelweg zuigt dan is zo'n tooltje gewoon dagelijkse kost geworden voor allerlei dingen dus ik installeer die sowieso meteen na een verse installatie! :Y)

En laten we Norton Commander uit het MS-DOS tijdperk niet vergeten! O+

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Idioot dat juist Nautilus pas wat kan als er $HOME/Templates bestaat, terwijl er ook nog /usr/share/templates bestaat. Toegegeven, alleen Libreoffice heeft er bij mij wat ingezet, waardoor ik in Dolphin ook LO bestanden kan maken, maar by default heb ik ook de optie voor een leeg bestand, een tekst bestand of html bestand.

Er zal vast wel een andere locatie waar KDE dat vandaan haalt, maar zelfs bij Thunar, van Xfce, had ik altijd al de optie om een leeg bestand te maken, wat niets meer deed dan 'touch $bestandsnaam'.

Geef het maar weer aan de Gnome ontwikkelaars om iets simpels en handigs eruit te slopen.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Al lezende kreeg ik het idee dat ze de Templates het liefst zouden willen uitfaseren.

Terwijl het oorspronkelijk toch zo logisch bedacht was:
  • ofwel je opent een bestaand bestand dat je hebt opgezocht
  • ofwel je gaat ergens een nieuw bestand maken aan de hand van een template die je kiest
Geen enkele noodzaak om eerst een applicatie te zoeken en daarin "save as" op te zoeken in het menu.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

nero355 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 03:35:
[...]
het MS-DOS tijdperk niet vergeten!
Ik doe juist mijn best om dat te vergeten. Dat was een zeer sombere periode waar ik absoluut niet aan herinnerd wil worden :r

pfff dan hebben we het tegenwoordig zoveel beter :*)

deepin linux addict

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:47:
Ik doe juist mijn best om dat te vergeten. Dat was een zeer sombere periode waar ik absoluut niet aan herinnerd wil worden :r

pfff dan hebben we het tegenwoordig zoveel beter :*)
Nog steeds beter dan Windows 8.x/10/11 }) :P :+

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Lang geleden had ik een USB "harddisk dock" aangeschaft, met de bedoeling om deze te gaan gebruiken om mijn kostbare data te redden, als ooit een harddisk met bad sectors te maken zou krijgen.

Laatst had ik eindelijk een keer een harddisk met bad sectors, met deze disk in de dock ging ik oefenen:
sudo e2fsck -fck /dev/sdb2

Het lijkt of deze chipset niet tegen bad sectors kan, want elke keer als e2fsck een paar bad sectors gevonden heeft, daalt de doorvoersnelheid en al vrij blokkeert de USB 2/3 bus op de computer compleet en definitief, zelfs inclusief toetsenbord en muis! Dit alles in Ubuntu 22.10 op ARM en in Linux Mint 21.1 op Intel.

Met een andere dock lukt het wel om deze disk om deze bad sectors heen te lezen (hetzelfde commando).

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:43:
Lang geleden had ik een USB "harddisk dock" aangeschaft, met de bedoeling om deze te gaan gebruiken om mijn kostbare data te redden, als ooit een harddisk met bad sectors te maken zou krijgen.

Het lijkt of deze chipset niet tegen bad sectors kan, want elke keer als e2fsck een paar bad sectors gevonden heeft, daalt de doorvoersnelheid en al vrij blokkeert de USB 2/3 bus op de computer compleet en definitief, zelfs inclusief toetsenbord en muis!

Met een andere dock lukt het wel om deze disk om deze bad sectors heen te lezen (hetzelfde commando).
Volgens mij is dat het verhaal dat er USB Enclosures bestaan die een USB <>SATA Controller gebruiken die de HDD niet volledig 1:1 doorgeeft en je daarom die problemen had :)

Ik heb gelukkig een kast met een eigen SATA Dock die volledig via reguliere SATA werkt : Xigmatek Elysium :Y) 8) :*) d:)b O+

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Bij een vorige upgrade van firefox kon ik nog 'English' kiezen in het dropdown menu.
Nu helaas niet meer }:|

deepin linux addict

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:14:
Bij een vorige upgrade van firefox kon ik nog 'English' kiezen in het dropdown menu.

[Afbeelding]
Is dat die Chinese distro?

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

HollowGamer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Is dat die Chinese distro?
Dit zie je toch aan het scherm vol Chineze tekens :+

deepin dus

deepin linux addict

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:14:

[Afbeelding]
Je kunt Firefox ook zelf installeren vanuit een Mozilla build.
Updaten gaat dan in vervolg direct vanuit Firefox.

Op hun site staat een duidelijke uitleg hoe te installeren in Linux.
https://support.mozilla.org/nl/kb/firefox-installeren-linux

[Voor 8% gewijzigd door CR2032 op 26-03-2023 22:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Dit zie je toch aan het scherm vol Chineze tekens :+

deepin dus
Ah ja, klinkt als een betrouwbare distro voor westerse normen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 19:26

MrMarcie

CFMoto 650MT gekocht

HollowGamer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:42:
[...]

Ja toch! Niet dan? _/-\o_

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
https://service.npo.nl/on...e-zaken#systeemvoorkeuren
We ondersteunen het gebruik van Linux niet. Mocht je een van bovenstaande browsers gebruiken in Linux, dan kunnen we de werking niet garanderen.
Nu is de NPO-app niet zo geweldig, moet veel klikken en hij onthoudt je laatste positie niet, maar Linux support mag toch wel er zijn?

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:06:

[...]

Nu is de NPO-app niet zo geweldig, moet veel klikken en hij onthoudt je laatste positie niet, maar Linux support mag toch wel er zijn?
Wat dat betreft zou ik eerder Deepin dan de NPO vertrouwen, want dat soort onzin flikken ze wel vaker! :P

Je zou eens kunnen kijken of je het fijn vindt om via Kodi en de Retrospect plug-in van een medeTweaker te gebruiken i.p.v. die halvegare website van ze te bezoeken ? :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

Cyphax

Moderator LNX
HollowGamer schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:06:

[...]

Zolang ze er maar geen detecties op loslaten; de site werkt bij mij altijd prima (Linux+Firefox), ik heb er nooit problemen mee geloof ik. Ik gok dat het om drm-achtige zaken gaat waarvan ze weten dat de kans aanwezig is dat het onder Linux niet aanwezig is omdat het niet FOSS is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het altijd zo'n slap excuus van online diensten om maar te zeggen dat Linux niet ondersteund wordt. Alles werkt via een browser tegenwoordig, zorg gewoon dat de browser wordt ondersteund en klaar.

Alsof je opeens langs de snelweg borden gaat zien dat men je niet gaat wegslepen als je panne krijgt wanneer je een Skoda rijdt ofzo. 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In ander nieuws, had hier al eerder een opmerking over gemaakt, maar dit weekend was het nog absurder. In Linux is er nu 'predictable interface names' voor je NIC. Nou, ik heb het volgende geobserveerd bij mijn systeem nu ik een aparte GPU erin heb:
- WLAN in EUFI aan: enp13s0
- WLAN in UEFI uit: enp12s0
- WLAN uit+losse GPU: enp15s0

Wat is hier in vredesnaam voorspelbaar aan? Als ik m'n wifi weer aan zou zetten zal de naam van de interface wéér veranderen.

Waarom de naam verandert? Nou, ik durf te wedden dat het de naam baseert op het PCIe adres en die schuift blijkbaar op bij het wel of niet aanwezig zijn van bepaalde apparaten. Lekker als je een headless systeem hebt, gebeurt er iets waardoor je BIOS instellingen opeens veranderen en je niet meer bij je systeem kan omdat de NIC een andere naam heeft. |:(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deHakkelaar
Advocaat van de duivel, voor software schijnt het meer "predictable" te zijn.
Voor ons mortals is het allemaal abracadabra.
Meer info op de man page ... waar ik al snel de weg kwijt raak:
$ man systemd.net-naming-scheme
SYSTEMD.NET-NAMING-SCHEMsystemd.net-naming-scSYSTEMD.NET-NAMING-SCHEME(7)

NAME
       systemd.net-naming-scheme - Network device naming schemes

DESCRIPTION
       Network interfaces names and MAC addresses may be generated based
       on certain stable interface attributes. This is possible when
       there is enough information about the device to generate those
       attributes and the use of this information is configured. This
       page describes interface naming, i.e. what possible names may be
       generated. Those names are generated by the systemd-
       udevd.service(8) builtin net_id and exported as udev properties
       (ID_NET_NAME_ONBOARD=, ID_NET_LABEL_ONBOARD=, ID_NET_NAME_PATH=,
       ID_NET_NAME_SLOT=).
[..]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

CR2032 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:36:
[...]
Je kunt Firefox ook zelf installeren vanuit een Mozilla build.
Updaten gaat dan in vervolg direct vanuit Firefox.
Op hun site staat een duidelijke uitleg hoe te installeren in Linux.
https://support.mozilla.org/nl/kb/firefox-installeren-linux
Bedankt voor de tip, er zit niet veel anders op.

Maar eerst een ander urgenter probleem oplossen:

Ik heb in VS code per ongeluk ergens op gedrukt waardoor ik de terminal en debug console naast elkaar heb. En ik kan helemaal nergens vinden hoe ik de twee weer boven elkaar krijg (zoals de standaard is).
:(
HollowGamer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:42:
[...]
Tja, je hebt 'gewone' crimelen die geld van je willen. Chinezen zijn echter anders en die willen macht ofzo ???
Anyway, ik weet niet wat ze met mijn gegevens aan moeten. Echt geen idee.
Dus ik vind het gewoon wat bangmakerij waar ik mij niet druk om ga maken.

deepin linux addict

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Vishari Beduk We hebben daar volgensmij al vaker een discussie over gehad.

Jij mag zeker de Chinese distro gebruiken hoor, vertrouw vooral hun boven op gevestigde namen als Debian, Ubuntu, Fedora, etc.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:50:
In ander nieuws, had hier al eerder een opmerking over gemaakt, maar dit weekend was het nog absurder. In Linux is er nu 'predictable interface names' voor je NIC. Nou, ik heb het volgende geobserveerd bij mijn systeem nu ik een aparte GPU erin heb:
- WLAN in EUFI aan: enp13s0
- WLAN in UEFI uit: enp12s0
- WLAN uit+losse GPU: enp15s0

Wat is hier in vredesnaam voorspelbaar aan? Als ik m'n wifi weer aan zou zetten zal de naam van de interface wéér veranderen.

Waarom de naam verandert? Nou, ik durf te wedden dat het de naam baseert op het PCIe adres en die schuift blijkbaar op bij het wel of niet aanwezig zijn van bepaalde apparaten. Lekker als je een headless systeem hebt, gebeurt er iets waardoor je BIOS instellingen opeens veranderen en je niet meer bij je systeem kan omdat de NIC een andere naam heeft. |:(
Ik dacht dat het ook afhankelijk is van hoe goed/slecht je BIOS/UEFI de boel regelt en doorgeeft, want in een test die ik ergens hier op GoT een keer zag kon het ook WEL goed gaan in bepaalde gevallen! :)

Maar eerlijk is eerlijk : Doe mijn maar gewoon eth0 of en1 i.c.m. UDEV slopen als je het anders wilt hebben! :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
Vishari Beduk schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:52:
[...]

[...]

Tja, je hebt 'gewone' crimelen die geld van je willen. Chinezen zijn echter anders en die willen macht ofzo ???
Anyway, ik weet niet wat ze met mijn gegevens aan moeten. Echt geen idee.
Dus ik vind het gewoon wat bangmakerij waar ik mij niet druk om ga maken.
Alleen ken ik geen distro die door criminelen uitgegeven wordt.

• HollowGamer
  • Niet online
Hebben jullie een idee hoe schadelijk het is voor HDDs als je stand-by mode aanzet?

Ik kan deze in Gnome Disks aanzetten, het werkt erg goed, alleen een trage opstarttijd.
Heb nu enkel op allow-spindown (127 - APM) staan, voorheen op stand-by, maar sommige zeggen dat dit dus fataal kan zijn voor de levensduur van de HDDs.

Het zou mij wel geluid en warmte schelen denk ik. Mijn desktop gaat wel elk anderhalf uur op stand-by en ook in de nacht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:29:
Hebben jullie een idee hoe schadelijk het is voor HDDs als je stand-by mode aanzet?

Ik kan deze in Gnome Disks aanzetten, het werkt erg goed, alleen een trage opstarttijd.
Heb nu enkel op allow-spindown (127 - APM) staan, voorheen op stand-by, maar sommige zeggen dat dit dus fataal kan zijn voor de levensduur van de HDDs.

Het zou mij wel geluid en warmte schelen denk ik. Mijn desktop gaat wel elk anderhalf uur op stand-by en ook in de nacht.
Ik zou zeggen gewoon doen als je daar behoefte aan hebt, want er is een reden dat alle fabrikanten eigen tools beschikbaar stellen waarmee je het ON/OFF kan zetten :)

* nero355 denkt aan de WD Green tijd van vroeger... :D
Jogai schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:21:
Alleen ken ik geen distro die door criminelen uitgegeven wordt.
Elk Big Evil Corp bedrijf toch :? :+

Pagina: 1 ... 67 68 69 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee