LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 79 Laatste
Acties:
  • 368.044 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Maverick_aios schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:42:
[...]

Custom css was het niet, maar andere browser doet het wel! Bedankt voor de feedback... ik dacht al dat het kwam omdat ik niet lang genoeg actief ben geweest :-)
gerucht gaat als je een rondje geeft, dat de functionaliteit terug komt :+

is dit (jouw screenshot) van vandaag? ik meen dat er in loop van de middag wel een kleine hickup/error500 is geweest in de bereikbaarheid van t.net/got [..]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar die hickup verborg niet 1 knop, noch werd de uitlijning van de zoekbalk aangepast. De rariteit van eerder vandaag was een webserver die duidelijk niet lekker was.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:18

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Even een rant :-(

Ik heb op mijn deepin file system in dvierse directories allerlei .json bestandjes. Nu zou ik graag 'even snel' de inhoud willen bekijken en vergelijken. Maar dat is blijkbaar onmogelijk; je moet in de file explorer per bestand 'open with text editor' aanklikken. En daar krijg je RSI van en ik raak de weg kwijt.
Nu kan je dat ook in visual studio code bekijken maar als vs code config bestanden ziet dat gaat deze van alles opstarten en downloaden. Vreselijk irritant.
Kijk ik op google met de zoekopdracht 'linux file preview' dan krijg ik wel allerlei file managers maar geen die even een simpele preview geeft.
Nou had ik ooit in windows een WPF app geschreven die links een directory structuur geeft, in het midden de files en rechts de inhoud of preview van de geselecteerde file. Super handig en gebruik het dagelijiks.
Dus is nu de snelste manier om even snel bestanden te bekijken dat ik eerst complete directories naar mijn windows PC copieer en deze dan bekijk in mijn WPF app. |:(

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Is nnn dan niets voor je ?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:52:
Even een rant :-(

Ik heb op mijn deepin file system in dvierse directories allerlei .json bestandjes. Nu zou ik graag 'even snel' de inhoud willen bekijken en vergelijken. Maar dat is blijkbaar onmogelijk; je moet in de file explorer per bestand 'open with text editor' aanklikken. En daar krijg je RSI van en ik raak de weg kwijt.
Nu kan je dat ook in visual studio code bekijken maar als vs code config bestanden ziet dat gaat deze van alles opstarten en downloaden. Vreselijk irritant.
Kijk ik op google met de zoekopdracht 'linux file preview' dan krijg ik wel allerlei file managers maar geen die even een simpele preview geeft.
Nou had ik ooit in windows een WPF app geschreven die links een directory structuur geeft, in het midden de files en rechts de inhoud of preview van de geselecteerde file. Super handig en gebruik het dagelijiks.
Dus is nu de snelste manier om even snel bestanden te bekijken dat ik eerst complete directories naar mijn windows PC copieer en deze dan bekijk in mijn WPF app. |:(
Daar zijn superveel tools voor, zelf gebruik ik Meld. Maar je hebt ook Kompare.

Het makkelijkste is natuurlijk dat je dit in versiebeheer doet, dan kun je het heel makkelijk bekijken met bijvoorbeeld een pull request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Jogai dat nnn ziet er inderdaad interessant uit, wel effe een leercurve om alles aan de praat te krijgen :P

@HollowGamer Meld had ik inmiddels al geinstalleerd. Werkt inderdaad goed als je grote directory structuren wilt vergelijken. Maar voor effe snel niet zo handig.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@HollowGamer bedankt maar ... ik zit met een groot aantal verschillende directories waarbinnen slechts 3 bestanden net even anders zijn

Misschien is het handiger om te vertellen wat waar ik eigenlijk naar op zoek ben; ik wil een complete ontwikkel omgeving in dockers. Het enige wat op ik op een kaal linux systeem wil installeren zijn docker + git + vs code
Vervolgens kan ik C#/.NET inclusief debuggen volledig in docker in dankzij https://github.com/micros...ee/main/containers/dotnet
Maar voor Angular lukt mij dat nog niet; ik kan wel Node apps debuggen dankzij https://github.com/micros...ontainers/typescript-node en het lukt mij ook om de Angular CLI binnen een devcontainer aan de praat te krijgen. Maar vervolgens debuggen lukt nog niet.
Echter nu heb ik een hele berg .json en dockerfiles die het allemaal net niet doen.

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb op mijn deepin file system in dvierse directories allerlei .json bestandjes.
Nu zou ik graag 'even snel' de inhoud willen bekijken en vergelijken.

Maar dat is blijkbaar onmogelijk; je moet in de file explorer per bestand 'open with text editor' aanklikken. En daar krijg je RSI van en ik raak de weg kwijt.

Dat is echt iets wat ik al eeuwenlang deed met Windows Commander/Total Commander O+

Onder Linux kom je dan terecht bij :
- Double Commander
- Krusader

Naast het simpele diff commando dat je op de Terminal/CLI kan gebruiken! ;)

Dus ergens is er iets misgegaan tijdens je zoektocht of misschien begrijp ik je vraag/wens verkeerd :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Dat is echt iets wat ik al eeuwenlang deed met Windows Commander/Total Commander O+

Onder Linux kom je dan terecht bij :
- Double Commander
- Krusader

Naast het simpele diff commando dat je op de Terminal/CLI kan gebruiken! ;)

Dus ergens is er iets misgegaan tijdens je zoektocht of misschien begrijp ik je vraag/wens verkeerd :?
je hebt ook gentoo (nee niet het OS, maar als file-manger)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Gentoo_0.19.12_2012.png

weet alleen niet of die nog actief gebruikt wordt

Wikipedia: gentoo (file manager)

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 01-02-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@himlims_

Ik heb ergens begin vorig jaar of zo een aantal "Total Commander clones" vergeleken en naast de beroemde Midnight Commander O+ bleven deze twee het meest aan me plakken zeg maar! :)

Een goede 3de is Tux Commander maar die heeft geen vergelijk optie en weer wel een "F3 - View" optie zoals de andere drie alternatieven.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Ik begrijp de vraag ook niet. Het lijkt meer te zitten in de werkwijze dan de tool(s).

Kan mij haast niet voorstellen dat geen enkele tool geschikt is. Dan zul je toch naar je directory-structuur moeten kijken, je werkwijze algemeen (volg je guidelines?), en wellicht deze aanpassen.

Vergelijk nu al jaren bestanden en mappen met elkaar, daarvoor heb ik nog nooit een tool zelf moeten schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Vishari Beduk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:52:
@HollowGamer bedankt maar ... ik zit met een groot aantal verschillende directories waarbinnen slechts 3 bestanden net even anders zijn

Misschien is het handiger om te vertellen wat waar ik eigenlijk naar op zoek ben; ik wil een complete ontwikkel omgeving in dockers. Het enige wat op ik op een kaal linux systeem wil installeren zijn docker + git + vs code
Vervolgens kan ik C#/.NET inclusief debuggen volledig in docker in dankzij https://github.com/micros...ee/main/containers/dotnet
Maar voor Angular lukt mij dat nog niet; ik kan wel Node apps debuggen dankzij https://github.com/micros...ontainers/typescript-node en het lukt mij ook om de Angular CLI binnen een devcontainer aan de praat te krijgen. Maar vervolgens debuggen lukt nog niet.
Echter nu heb ik een hele berg .json en dockerfiles die het allemaal net niet doen.
vraag niet goed begrepen, je zoekt; Kompare
https://apps.kde.org/nl/kompare/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[...]
Aan de reacties te lezen ben ik blijkbaar niet in staat om mijn probleem uit te leggen :/
Ik heb gewoon een berg .json files in diverse directories die ik wil bekijken op zoek naar bepaalde instellingen.
HollowGamer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:28:
[...]
daarvoor heb ik nog nooit een tool zelf moeten schrijven.
Dat woord 'moeten' klinkt nogal dramatisch. Als je zelf handig bent in schrijven van tools dan kan je precies datgene maken wat je zelf het handigst vind.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Something completely different; dat deepin werkte zo goed dat het mij een goed idee leek om een nieuw systeem in elkaar te zetten. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2171360
Maar na installeren bleek dat deepin helemaal niet werkt op een raptor lake |:(
Waarschijnlijk is de kernel net te oud. Probleem is dat de display driver alleen een extreem lage resolutie ondersteunt.
Zojuist Manjaro erop gezet (deze heeft kernel 6.1) en dat werkt wel goed. Echter vind ik die look&feel van Manjaro onprettig.
Ik denk dat ik er dan toch maar windows 11 op zet en dan met WSL verder ga.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Vishari Beduk schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Aan de reacties te lezen ben ik blijkbaar niet in staat om mijn probleem uit te leggen :/
Ik heb gewoon een berg .json files in diverse directories die ik wil bekijken op zoek naar bepaalde instellingen.
Mis ik je vraagstelling, Of kan dit niet gewoon met cat en evt grep ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

silverball schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:57:
[...]
Mis ik je vraagstelling, Of kan dit niet gewoon met cat en evt grep ?
Laat maar zitten aub, niet meer hierop reageren. Forget it.
Natuurlijk ken ik grep uit de tijd dat ik nog vi gebruikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiGKHkz7gGXQRir_8SA88re-cpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZDCHnTwMZMjIs9ha7HcIt2Xx.jpg?f=user_large

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Jogai Ik zal het eens bekijken :)

Ik had vanochtend toch maar ubuntu geprobeerd en dat bleek probleemloos op deze gloednieuwe CPU te werken. Dus daarop verder gegaan. Inmiddels draaien alle dockers weer :9

Gewoon geinig terwijl de kamertemperatuur 18 graden is, waarom die lucht gekoelde core denkt dat het 14 graden is 8)7

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0: +22.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 0: +18.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 4: +18.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 8: +18.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 12: +14.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 16: +22.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 20: +16.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 24: +17.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 25: +17.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 26: +17.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 27: +17.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 28: +16.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 29: +16.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 30: +16.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 31: +16.0°C (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1: +16.8°C (crit = +20.8°C)
temp2: +27.8°C (crit = +105.0°C)

nvme-pci-0100
Adapter: PCI adapter
Composite: +28.9°C (low = -5.2°C, high = +79.8°C)
(crit = +84.8°C)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04
Waarom hoor ik, na al gedoe en geroep (waar ik zelf aan meedoe) rond Snaps, nooit iets over Flatpak?
Heeft dat dan geen flaws als het over veiligheid gaat..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:43:
Waarom hoor ik, na al gedoe en gerooep (waar ik zelf aan meedoe) rond Snaps, nooit iets over Flatpak?
Heeft dat dan geen flaws als het over vejiligheid gaat..?
Zie nieuws: Flathub-bèta laat zien of afkomst app geverifieerd is

M.a.w. het is nog altijd uitkijken als je zomaar een flatpak installeert. Tevens heeft het in mijn ogen nog altijd te veel rechten by default, dus moet je met als iets als Flatseal aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dolphin werkt precies zo.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Dolphin-default-view.png

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ha, interessant :*)
maar ik krijg de preview niet te zien 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC26poKyAZWtlxlipTTCidIJd3E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iHAgXts5UFmJKBymvlShtfgw.png?f=fotoalbum_medium

ik ben inmiddels al zo wanhopig dat ik op het punt sta om maar gewoon een complete zip maak van mijn folder structuur zodat ik deze dan op een windows pc kan openen en makkelijk de inhoud kan bekijken

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 18-09 22:31
Idem voor lf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5gCf00b_A8e2YEpylA0BXaQZaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odMZYi5XLOfMUqSqAxsqsagS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:49
Vishari Beduk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:09:
[...]

[Afbeelding]

ik ben inmiddels al zo wanhopig dat ik op het punt sta om maar gewoon een complete zip maak van mijn folder structuur zodat ik deze dan op een windows pc kan openen en makkelijk de inhoud kan bekijken
Heb je misschien gewoon de "preview"-instelling niet aanstaan?
https://docs.kde.org/stab.../configuring-dolphin.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vishari Beduk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:09:
Ik kan zo snel drie oorzaken bedenken.
1. Je hebt de preview-mode nog niet aangezet of de zijbalk niet uitgeklapt (dat kan ik je screenshot niet zien).
2. In het "optie" scherm Dolphin is het filetype .txt niet aangevinkt. Dat was bij mij het geval en ik weet niet of dat default is of mijn eigen keuze.
3. Je mist het onderdeel van KDE dat previews verzorgt.
Technisch gezien is die preview functionaliteit deel van KDE en niet van Dolphin. Dolphin maakt gebruik van de systeem service. Als je KDE integraal installeert gaat dat vanzelf goed maar ik kan me voorstellen dat het niet werkt als je álleen Dolphin installeert zonder de rest van KDE.

Op mijn Debian systeem zit het relevante stukje software in het pakket 'kio-extras'. Om precies te zijn het bestand '/usr/lib/x86_64-linux-gnu/qt5/plugins/kf5/thumbcreator/textthumbnail.so'
Onder andere distributies kan het anders heten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Die previews heten eigenlijk Information. Previews in Dolphin zijn thumbnails in plaats van iconen aan de linkerkant. Information (de)activeer je in het menu (Show Panels -> Information) of met F11.

[ Voor 7% gewijzigd door 8088 op 15-02-2023 14:38 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

proeft beetje als; maak er maar een support topic voor aan :+

zijn volgens mij al meerdere oplossingen langsgekomen om files te previewen en te diffen

ubuntu, canonical dan :+ heeft realtime ubuntu gisteren uitgebracht/beschikbaar gemaakt:
Real-time Ubuntu brings end-to-end security and reliability to the time-bound workloads of modern enterprises. With support for real-time compute, Canonical furthers its commitment to providing a best-in-class experience for open-source software consumption.
https://ubuntu.com/blog/r...s-now-generally-available

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Doet me denken aan Norton Commander in het MS-DOS tijdperk of Midnight Commander voor Linux/*BSD :)
HollowGamer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:45:
Zie nieuws: Flathub-bèta laat zien of afkomst app geverifieerd is

M.a.w. het is nog altijd uitkijken als je zomaar een flatpak installeert. Tevens heeft het in mijn ogen nog altijd te veel rechten by default, dus moet je met als iets als Flatseal aan de slag.
Gelukkig gaat het blijkbaar over mobile apps en geen desktop/laptop applications dus ik zit veilig! :Y)

/Flauw _O- O-) :+

* nero355 heeft echt een hekel aan alles maar op dezelfde verkeerde manier noemen en de bedrijven/instanties/organisaties die het alleen maar erger maken! :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zorg ook bij Dolphin dat je bij de instellingen ervan de preview bestandstypes aan zet. Bij mij staan ze standaard allemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ha, F11 was de truc
nu inderdaad een preview van de inhoud, het ziet er echter niet uit
daarnaast werkt Dolphin op Ubuntu nu de tweede keer opstarten extreeeeeeeeeem traaaaaaaaaaag
anyway forget it, dit is onbruikbaar

weet het niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Lief dagboek,

mijn eerste 'linux' (Red Hat Enterprise Linux 2.1) op de HCC gekregen, sinds dien ~20jr met linux gekloot.

Ik had t beetje gehad met eindeloos ssh'en en 'saaie' werkomgeving; overstap gemaakt van systeembeheer/security enigneer naar applicatiebeheerder in jeugdzorg.

Andere werkomgeving, andere functie, ander doel (ipv Maserati van de CEO, nu iets 'maatschappelijks')

Ik dacht, met mijn werkervaring "Hoe moeilijk kan het zijn?"

Ik kan je met hand op hart drukken; -heeeeeeel- moeilijk, in 20jr ICT nog nooit zo'n stuk bagger meegemaakt wat oud, lomp, overmatig complex, vol van 3rd party afhankelijkheden als 'Care4' https://avinty.com/zorgoplossingen/care4-het-dossier/ (owjah, er is geen handleiding)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUwUWtqKC55FuJmuk4Q4w4wSHB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UQ30Bn9iF9OrnxSmfndKUunA.png?f=user_large

ik zit hier inmiddels een half-jaar, en nu snap ik helemaal waarom ik de 4e applicatiebeheerder in 4jr tijd ben. En waarom er ook een 5e moet gaan komen - want ik ga dit niet uitzingen. Man man man wat een stuk bagger is dit. Geen wonder dat jeugdzorg een zooitje is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Op de site lijkt het een soort webapplicatie te zijn, maar zo te zien heb je daar een 'classic' versie. Is dat het probleem niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jogai schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:21:
Op de site lijkt het een soort webapplicatie te zijn, maar zo te zien heb je daar een 'classic' versie. Is dat het probleem niet?
frontend kan/is webbased; backend, inrichting en alle 'leuke' dingen gaan uit deze jaar-krentenbol app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

himlims_ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:45:
Lief dagboek,

mijn eerste 'linux' (Red Hat Enterprise Linux 2.1) op de HCC gekregen, sinds dien ~20jr met linux gekloot.

Ik had t beetje gehad met eindeloos ssh'en en 'saaie' werkomgeving; overstap gemaakt van systeembeheer/security enigneer naar applicatiebeheerder in jeugdzorg.

Andere werkomgeving, andere functie, ander doel (ipv Maserati van de CEO, nu iets 'maatschappelijks')

Ik kan je met hand op hart drukken; -heeeeeeel- moeilijk, in 20jr ICT nog nooit zo'n stuk bagger meegemaakt wat oud, lomp, overmatig complex, vol van 3rd party afhankelijkheden als 'Care4' https://avinty.com/zorgoplossingen/care4-het-dossier/ (owjah, er is geen handleiding)

[Afbeelding]

ik zit hier inmiddels een half-jaar, en nu snap ik helemaal waarom ik de 4e applicatiebeheerder in 4jr tijd ben. En waarom er ook een 5e moet gaan komen - want ik ga dit niet uitzingen. Man man man wat een stuk bagger is dit. Geen wonder dat jeugdzorg een zooitje is :X
Ja, dat is toch overheid. Ooit ook voor overheid tijdje interim gewerkt. Mijn bek viel open. Dat alles nog draait en goed gaat is een wonder.
Sterkte daar en vooral voor de 'clienten'. Want daar doe je het toch voor.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@himlims_ Om eerlijk te zijn begrijp ik helemaal niets van jouw rant en waarom je een link post van die car4 app.
Nou ja, doet er ook niet toe. Ik ga er maar vanuit dat jij je hart hebt gelucht :P

Ik heb vandaag de alpha versie van deepin gedownload https://cdimage.deepin.com/releases/23-Alpha2/ het kostte wel ruim 6 uur om alle bitjes vanuit China hier te krijgen.
Nu installeren op een oude PC maar zag dat er nog een 'oude' kernel wordt gebruikt; 5.18 -O-

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:28

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

himlims_ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:29:
[...]

frontend kan/is webbased; backend, inrichting en alle 'leuke' dingen gaan uit deze jaar-krentenbol app.
Het blijft knap wat er allemaal geknutseld wordt.

Het kan overigens altijd erger.

"We moeten telnet want anders doet de applicatie het niet."

Sta je dan met je goede gedrag en 20 jaar SSH ervaring.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tering, de jaren '80 heeft gebeld, ze willen hun protocol terug. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:45:

[Afbeelding]
Dan heb je 20 jaar lang een heleboel ellende ontweken kan ik je vertellen! :+

Zomaar wat dingen die ik me kan herinneren of in Systeembeheerders en hun problemen - deel 39 weleens langskwamen :
- Exact Software
- ABN AMRO Bankieren zooi : Ik heb ooit iemand leren kennen die een hele stapel CD's van die troep had staan! _O- :+
- Dat spul voor tandartsen... Exkieze ?!
- Microsoft Navision crap
- Eigenlijk vrijwel alle andere Microsoft software ook :+
- SAP en dergelijken...
- enz...
- enz..
- enz.

Dus ik zou kiezen : "Choose your poison!" >:) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Who writes Linux and open source software?
https://www.theregister.c...4/who_writes_open_source/

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ja, schattig, maar er is een reden dat ik "medebeheerders" zeer moedige mannen en vrouwen noem op het moment dat ze bijvoorbeeld Exchange of Sharepoint beheren! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
Gasten zoals deze: https://github.com/zloiro...23-02-14-so-whats-next.md, of denk aan die openssl maintainer. Bedrijven investeren misschien wel veel, maar ze laten net zo makkelijk belangrijke projecten wegkwijnen bij iemand die het onderhoud uit zijn eigen zak moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Ja, schattig, maar er is een reden dat ik "medebeheerders" zeer moedige mannen en vrouwen noem op het moment dat ze bijvoorbeeld Exchange of Sharepoint beheren! :P
onderschat de sharepoint beheerder niet (salaris sowieso 2x van de gemiddelde lnx beheerder)
ik heb dat eens geavontuurd [..] toch wel een vak apart

heel dat exchange/o365 is beetje in de rondte klikken, dat valt wel mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:03:
onderschat de sharepoint beheerder niet (salaris sowieso 2x van de gemiddelde lnx beheerder)
ik heb dat eens geavontuurd [..] toch wel een vak apart
Op basis van wat ik heb gezien/gelezen/meegemaakt om me heen zou zelfs het viervoudige niet genoeg zijn om daaraan te beginnen! :X

Daarom vind ik die mensen ook zo moedig : Je moet maar net zin hebben in dat hele avontuur! _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Op basis van wat ik heb gezien/gelezen/meegemaakt om me heen zou zelfs het viervoudige niet genoeg zijn om daaraan te beginnen! :X

Daarom vind ik die mensen ook zo moedig : Je moet maar net zin hebben in dat hele avontuur! _O_
Het is wel nifty wat er mee mogelijk is, maar qua inrichting, beheer, code, aan elkaar knopen etc. Bij een goede implementatie zeer mooi product voor eind gebruiker.

Ik zou ook geen (open source) alternatief kunnen benoemen, welke zo’n breed scala aan functionaliteit/ code en modules aan elkaar knoopt in een bruikbaar product, wat zo divers toepasbaar kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik probeer hier op mijn Raptor lake 13500 met Ubuntu 22.10 te ontdekken of er nog iets van logica is welke core (effenciency of power) wordt gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIGMeHjcmvwmbbDLCcxXSbWUqbA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SnRVbGtFXJrhvKJ5xE0bEOZG.png?f=fotoalbum_medium
Dat doe ik door het uitvoeren van een zware SQL-query. Maar ik krijg sterk de indruk dat het volkomen willekeurig is :+
Sowieso jammer dat je niet kan zien welke de P of E cores zijn.

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19
@Vishari Beduk
Je kunt via de terminal zien welke cores de P en E cores zijn via:
code:
1
lscpu --all --extended

Als er achter een CPU nr 2x hetzelfde CORE nr staat is de eerste CPU een P core met SMT ingeschakeld. Komt het CORE nr maar 1x voor achter een CPU, dan is dit een E core.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@pporrio de getoonde volgorde was te verwachten; de P eerst en daarna de E
dus komen zware queries blijkbaar ook op E-cores terecht terwijl de P's niets staan te doen
ruimte voor verbetering blijkbaar, gelukkig is het binnenkort 23.04 en dan updaten

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
Vishari Beduk schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:05:
@pporrio de getoonde volgorde was te verwachten; de P eerst en daarna de E
dus komen zware queries blijkbaar ook op E-cores terecht terwijl de P's niets staan te doen
ruimte voor verbetering blijkbaar, gelukkig is het binnenkort 23.04 en dan updaten
De eerste 12 zijn toch je 6 P-cores plus hyperthreading? Het lijkt erop dat ze juist wel de query verwerken.
Daarnaast is de vraag natuurlijk hoe multithreaded die zware query is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SQL is helemaal niet multi-threaded als het om een enkele query gaat. Trap je er 10 tegelijk af, dan is het ook nog heel erg afhankelijk van de query zelf. Want een select op een tabel waar je ook nog een insert en update op doet gaan niet zo lekker tegelijk.

De vraag is dan ook hoe zwaar de query werkelijk is en of een P-core ook echt sneller het resultaat geeft dan bij een E-core. Daar zullen vast wel reviews van te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Vishari Beduk schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:25:
Dat doe ik door het uitvoeren van een zware SQL-query. Maar ik krijg sterk de indruk dat het volkomen willekeurig is :+
https://www.glennklockwoo...tos/process-affinity.html

EDIT:
$ dpkg -S taskset
util-linux: /usr/share/bash-completion/completions/taskset
util-linux: /usr/bin/taskset
util-linux: /usr/share/man/man1/taskset.1.gz

[ Voor 22% gewijzigd door deHakkelaar op 04-03-2023 15:28 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Wel interessant maar het ging mij er om dat zware SQL taken niet op die efficiency cores gedraaid worden.
Maar hoe langer ik er over nadenk is dat sowieso nog niet zo triviaal.
Wat misschien in de toekomst wel (makkelijk) mogelijk wordt is dat docker alleen power cores gebruikt. Uiteindelijk draait mijn SQL-server in een container.
Maar nu kan ik alleen nog dit vinden https://docs.docker.com/c...the-default-cfs-scheduler

Oh ja, dit is de kroeg dus mag ik even klagen :P Opvallend hoe vaak firefox op ubuntu vast loopt. Het is een standaard procedure; 'kill process' en dan 'do not sent report'

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:10:
Oh ja, dit is de kroeg dus mag ik even klagen :P Opvallend hoe vaak firefox op ubuntu vast loopt.
* nero355 knuffelt zijn SnapD-loze Kubuntu 20.04 LTS met de laatste versie van Firefox erop terwijl hij deze reactie met Pale Moon post :P :Y) 8) :*) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:10:
Oh ja, dit is de kroeg dus mag ik even klagen :P Opvallend hoe vaak firefox op ubuntu vast loopt. Het is een standaard procedure; 'kill process' en dan 'do not sent report'
Gezien de algemene stabiliteit van Firefox, kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat dit een Ubuntu probleem is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
LOL

Niks mis met mijn Ubuntu icm Firefox, ik praat over 2204.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
Sjah schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:47:
LOL

Niks mis met mijn Ubuntu icm Firef;ox, ik praat over 2204.2
Jij draait dan ook een versie uit de verre toekomst (2204 is echt veel nieuwer dan 22.04), dan snap ik wel dat het stabiel is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Aantal jaar geleden heb ik met een beetje mazzel de overstap gemaakt van Cisco networking naar de linux opensource wereld. Ondertussen werk ik in een team wat 3 openstack clusters beheert met in totaal zo’n 2500 hypervisors en een veelvoud aan virtuele machines. Het gekke is ondertussen weet ik soms meer dan mijn collegas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Meer weten dan je collega's hoeft niet zo moeilijk te zijn. Ik heb vroeger, toen ik zo goed en wel 4 jaar fulltime werkte na m'n afstuderen en bij m'n 2e werkgever zat, een senior beheerder onder de tafel geluld. Hij bleef zich in steeds gekkere bochten wurmen met z'n argumenten, simpelweg omdat 'ie eigenlijk geen flauw idee had waar hij het over had. Prachtig om eens mee te maken, een 'oudgediende' die goed op z'n plek werd gezet door een rookie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

TrailBlazer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:56:
Het gekke is ondertussen weet ik soms meer dan mijn collegas.
Ik denk dat een beetje echte Tweaker (van de paar die er nog ondertussen over zijn gebleven op dit forum :+ ) al gauw dat probleem krijgen bij een heleboel bedrijven waar ze terechtkomen eerlijk gezegd...

Het is goed voor je ego maar als de shit uitbreekt dan ben jij vaak de lul i.p.v. dat je het als een team kan aanpakken! :X :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

TrailBlazer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:56:
Ondertussen werk ik in een team wat 3 openstack clusters beheert met in totaal zo’n 2500 hypervisors en een veelvoud aan virtuele machines.
VMmetjes ... ik vind dat zooo 2010 :+
Docker en microservices, dat is pas 2023

Disclaimer: we zitten in de kroeg.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:06
Hero of Time schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:21:
SQL is helemaal niet multi-threaded als het om een enkele query gaat. Trap je er 10 tegelijk af, dan is het ook nog heel erg afhankelijk van de query zelf. Want een select op een tabel waar je ook nog een insert en update op doet gaan niet zo lekker tegelijk.
Heuj ?
We hebben toch al enige tijd dingen als MVCC en parallel queries in diverse RDBMS' en (ok soms multi-process ipv multi-threaded maar hee :) ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vishari Beduk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:24:
[...]

Tja wat onze gebruikers op die vmtjes draaien weet ik niet eens precies. Een hoop ervan heten worker-123 oid dus ik vermoed dat er wel een hoop containers draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik hoor het al, tijd voor een goede K8s oplossing. Weg met de VM tussenlaag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

[...]

Zal wel overheid zijn :O

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:47:
LOL

Niks mis met mijn Ubuntu icm Firefox, ik praat over 2204.2
Ik snap hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:53:
[...]

Heuj ?
We hebben toch al enige tijd dingen als MVCC en parallel queries in diverse RDBMS' en (ok soms multi-process ipv multi-threaded maar hee :) ) ?
Daarom zeg ik ook dat de multi-thread compleet afhankelijk is van het soort query. Wil je 1000 select queries doen, dan kan je dat zeer zeker paralelliseren. Het wordt een heel ander verhaal als die 1000 queries inserts zijn op dezelfde tabel met constraints e.d. Succes met het voorkomen van duplicate primary keys als er auto-increment wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Daarom zeg ik ook dat de multi-thread compleet afhankelijk is van het soort query. Wil je 1000 select queries doen, dan kan je dat zeer zeker paralelliseren. Het wordt een heel ander verhaal als die 1000 queries inserts zijn op dezelfde tabel met constraints e.d. Succes met het voorkomen van duplicate primary keys als er auto-increment wordt toegepast.
Hoe meer ik met Sql werk, hoe meer je verlangt naar iets als noSql. Maar ook weet terug naar Sql.. het is nogal lastig.

1000 queries inschieten kan je ook op een andere manier, als het goed is heb je niet meer zoveel problemen met die auto-incr. Die kun je ook tijdelijk makkelijk uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:19:
[...]
Daarom zeg ik ook dat de multi-thread compleet afhankelijk is van het soort query. Wil je 1000 select queries doen, dan kan je dat zeer zeker paralelliseren.
Volgens mij had je het over een enkele query en niet over 1000' en.
Maar ook een enkele query kan tegenwoordig (soms) parallel worden uitgevoerd, bijvb in het geval van partitioning, maar soms ook bij Aggregate's. https://www.postgresql.or...rallel-query-be-used.html
Het wordt een heel ander verhaal als die 1000 queries inserts zijn op dezelfde tabel met constraints e.d. Succes met het voorkomen van duplicate primary keys als er auto-increment wordt toegepast.
Ik mis het misschien, maar een identity column (dan wel sequence / auto-increment afhankelijk van waar je RDBMS van keuze in voor ziet) zorgt er toch prima voor dat er geen duplicate keys zouden moeten zijn (en als het een primary key is zouden ze sowieso niet toegelaten moeten worden en zou je een duplicate key error moeten krijgen). Die auto increment wordt immers altijd opgehoogd (en is een vrij goedkope handeling) ook al doe je er niks mee, dus elke transactie heeft altijd een eigen uniek id gekregen.
Tenzij je natuurlijk een INSERT INTO (id, ...) VALUES (SELECT MAX(id) +1, ...) achtige constructies gaat doen (en ja dat gebeurd anno 2023 nog steeds).

Als het er 1000 tegelijk zijn zullen ze niet allemaal tegelijk worden uitgevoerd, meestal maak je geen 1000 connecties aan naar een RDBMS maar zul je wel iets van connection pooling gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
HollowGamer schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Hoe meer ik met Sql werk, hoe meer je verlangt naar iets als noSql. Maar ook weet terug naar Sql.. het is nogal lastig.

1000 queries inschieten kan je ook op een andere manier, als het goed is heb je niet meer zoveel problemen met die auto-incr. Die kun je ook tijdelijk makkelijk uitschakelen.
Specialistische database uitgezonderd biedt een noSQL document store me over het algemeen maar weinig tov een RDBMS zoals PostgreSQL waar ik ook prima een JsonB document in een column kan frutten en indexen en query'en if need be, maar tegelijkertijd er ook kolommen met een schema en goede index aan kan hangen voor meta of belangrijke data waar ik op wil Query'en. Mis dan een beetje wat een document store me precies gaat bieden (tenzij het gigantische documents zijn, maar dan is misschien ouderwetsch filestorage toch te prefereren.

En Graph database kan ik me een specialistische gevallen dan weer gemakkelijker wat bij voorstellen en een time-series ook. (al moet ik de timescaleDB Postgresql extensie nog steeds eens uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:47:
[...]

Volgens mij had je het over een enkele query en niet over 1000' en.
Maar ook een enkele query kan tegenwoordig (soms) parallel worden uitgevoerd, bijvb in het geval van partitioning, maar soms ook bij Aggregate's. https://www.postgresql.or...rallel-query-be-used.html
We hadden het over multi-thread, iets wat met 1 query niet echt zinvol is, want het is alsnog maar 1 actie dat uitgevoerd wordt. Subqueries niet meegerekend, want dat is geen enkel query meer. ;)
[...]

Ik mis het misschien, maar een identity column (dan wel sequence / auto-increment afhankelijk van waar je RDBMS van keuze in voor ziet) zorgt er toch prima voor dat er geen duplicate keys zouden moeten zijn (en als het een primary key is zouden ze sowieso niet toegelaten moeten worden en zou je een duplicate key error moeten krijgen). Die auto increment wordt immers altijd opgehoogd (en is een vrij goedkope handeling) ook al doe je er niks mee, dus elke transactie heeft altijd een eigen uniek id gekregen.
Tenzij je natuurlijk een INSERT INTO (id, ...) VALUES (SELECT MAX(id) +1, ...) achtige constructies gaat doen (en ja dat gebeurd anno 2023 nog steeds).

Als het er 1000 tegelijk zijn zullen ze niet allemaal tegelijk worden uitgevoerd, meestal maak je geen 1000 connecties aan naar een RDBMS maar zul je wel iets van connection pooling gebruiken.
Precies, ze worden niet tegelijk uitgevoerd. En dat is ook mijn punt. Het is heel lastig om inserts tegelijk uit te voeren, ook als de query zelf fout is met een MAX(id)+1 erin. Als er een conflict is, wordt de transactie namelijk geweigerd en krijg je dat ook als error terug of het wordt iets later nogmaals geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:54:
[...]
We hadden het over multi-thread, iets wat met 1 query niet echt zinvol is, want het is alsnog maar 1 actie dat uitgevoerd wordt. Subqueries niet meegerekend, want dat is geen enkel query meer. ;)
SELECT * FROM large_partitioned_table WHERE partion_key IN ('bloemetjes', 'bijtjes') ?
Precies, ze worden niet tegelijk uitgevoerd. En dat is ook mijn punt. Het is heel lastig om inserts tegelijk uit te voeren, ook als de query zelf fout is met een MAX(id)+1 erin. Als er een conflict is, wordt de transactie namelijk geweigerd en krijg je dat ook als error terug of het wordt iets later nogmaals geprobeerd.
Ze kunnen prima tegelijk worden uitgevoerd, maar de kans dat je het met alle 1000 tegelijk doet acht ik niet hoog omdat je doorgaans niet zoveel connecties op hebt staan. Maar tenzij je forceert dat je voor iedere INSERT een full table lock neemt (meestal gebruikt men een wat losser locking regime, kan dat prima parallel en hangt het in ieder geval niet van je auto-increment af.
Kan wel zijn dat je wat wenst te insert en updaten wat een dependency heeft en daardoor een deadlock oplevert, maar dat heeft wederom niet zoveel met die auto-increment te maken

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 07-03-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
[...]

Ben het hier niet helemaal mee eens maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Berlinetta schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Ben het hier niet helemaal mee eens maar goed.
Zit je nog aan de LAMP tools?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
HollowGamer schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:22:
[...]

Zit je nog aan de LAMP tools?
Nee, ik had de verkeerde context, maar al je zo begint, kan je natuurlijk beter docker gebruiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
Dat weet ik niet, want iik vergat erbij te melden, dat ik de non-snap versie van Fx heb installd. Standaard wordt er namelijk de snap-versie geinstalleerd, en daar ging ik niet in mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hero of Time schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:54:
[...]
Het hangt er maar helemaal van af welke database het is en hoe je die gebruikt. SQL is geen procedurele taal! Een SQL database heeft juist de mogelijkheid om de query naar eigen inzicht parallel uit te voeren.

Al zijn er wel veel hobbyisten die SQL alleen gebruiken als simpele opslag van records en uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen die werkzaam zijn in de IT een SQL query met meer dan 2 JOINs niet snapt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Waar draai je Docker dan op in een grote omgeving?
Of als iets wat je zoekt niet beschikbaar of mogelijk is in Docker of als μservice?
Of iets sandbox-en?
Of een ander OS wilt draaien (mogelijk voor legacy)?
Ik kan me zat situaties bedenken waarvoor een hypervisor nog kan worden ingezet ipv Docker of K8 of iets dergelijks.
Hypervisors, containers etc is echt niet iets van alleen deze tijd.
Ze bestaan al zo'n 50 jaar.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Of als iets wat je zoekt niet beschikbaar of mogelijk is in Docker of als μservice?
Of iets sandbox-en?
Ik kan me zat situaties bedenken waarvoor een hypervisor nog kan worden ingezet ipv Docker of K8 of iets dergelijks.
Dacht inderdaad dat LXC ofzoiets de voorganger was van de Dockers tegenwoordig. Sandboxing zit ook in Docker en Appimage, Flatpak, etc.

Ik kan mij bijna niet voorstellen om een volledig OS nog te VM'en. Het is namelijk niet zo gebruiksvriendelijk, dan kijk ik bij Windows apps liever naar Wine bijvoorbeeld , en games met Proton. Tevens moet je altijd memory en storage opzij zetten bij een VM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
@HollowGamer , niet helemaal, je hebt zoiets als ballooning voor geheugen:
Wikipedia: Memory ballooning

En afhankelijk van het FS kan deze ook balloonen.

Wbt. gebruiksvriendelijkheid, ik heb binnen een minuut een VM omhoog mbv debootstrap:
https://wiki.debian.org/Debootstrap

Deze kan ik live migreren of snapshots van maken etc.

EDIT: Ow en voor serieuse toepassingen gebruik je vaak niet de opslag vd hypervisor zelf voor de data die wordt verwerkt.
Deze data/mount gaat natuurlijk naar een redundant iSCSI/SAN oplossing ;)

[ Voor 19% gewijzigd door deHakkelaar op 08-03-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@deHakkelaar migreren doen we bij ons dus niet. Problemen met de hypervisor betekent bij ons gewoon uitzetten en alle vms worden verwijderd. We kijken nooit of we een hv/vm kunnen redden bouw maar opnieuw.

Ze kunnen wel volumes op ceph krijgen maar meestal gewoon distributed databases.

[ Voor 16% gewijzigd door TrailBlazer op 08-03-2023 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@TrailBlazer , als de VM orchestrator juist is geconfigureerd en als ondersteund, zal deze een VM die op node 1 bv veel load veroorzaakt, welke de andere VM's in de weg zit, automatisch live migreren naar een andere hypervisor node die het minder druk heeft.
Kan handig zijn in sommige situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De hypervisors zijn niet overboekt mbt cpu en memory er kan wat contention met disk maar die NVME zijn zo snel dat het maar zelden voorkomt. We hebben vms met een local disk van 500G die wil je ook niet migreren zelfs met een 25gbit netwerk kost dat gewoon veel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@TrailBlazer , ik zou ook geen lokale disken gebruiken voor zo'n grote opzet de iSCSI/SAN route doen.
Dan houd migreren alleen maar in dat op node 1 de VM CPU clock wordt gepauzeerd, het geheugen wordt gedumpt en overgeschoten naar de andere hypervisor, en dan een lege VM opstarten op de andere hypervisor met de memory dump en de iSCSI/SAN volumes mounten.
Dat gaat meestal in een blink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@deHakkelaar bij een vorige klus deden we dat wel idd. Hier is gewoon heel duidelijk alle vms zijn cattle en geen pets. Persoonlijk vind ik het wel mooi. Als je er op gaat vertrouwen dat je vm er altijd blijft bestaan ben je misschien ook minder geneigd om je redundantie goed te regelen als gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@TrailBlazer , iedereen z'n dingetje natuurlijk ;)
Maar als klant zou ik toch voor de live migratie optie gaan.
Al was het alleen al omdat als ik bv heel veel VM's wil afnemen, ik dan een beetje meer grip heb als onverwachts veel load of netwerk verkeer wordt gegenereerd door een combinatie van dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

deHakkelaar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Of iets sandbox-en?
Het is mij niet helemaal duidelijk wat jij nou eigenlijk duidelijk wil maken :P
Mijn punt is dat men in moderne architecturen werkt met kleine services die ergens worden gehost. En waar dat dan gehost wordt dat boeit eigenlijk niet (wel bij voorkeur ergens in de cloud).
En het zal best dat er nog bij veel organisaties oude software op VM's draait omdat men het geld/kennis/mankracht/ijd/wilskracht niet heeft om dit te veranderen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat als je nu een nieuw project start met voldoende geld en kennis dat je dan nog met vm-tjes gaat werken.

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:01:
@HollowGamer , niet helemaal, je hebt zoiets als ballooning voor geheugen:
Wikipedia: Memory ballooning

En afhankelijk van het FS kan deze ook balloonen.

Wbt. gebruiksvriendelijkheid, ik heb binnen een minuut een VM omhoog mbv debootstrap:
https://wiki.debian.org/Debootstrap

Deze kan ik live migreren of snapshots van maken etc.

EDIT: Ow en voor serieuse toepassingen gebruik je vaak niet de opslag vd hypervisor zelf voor de data die wordt verwerkt.
Deze data/mount gaat natuurlijk naar een redundant iSCSI/SAN oplossing ;)
Voor mij allemaal te ingewikkeld, ben meer een software man. :+

Klinkt een beetje.. maar zo bedoel ik het niet. Ik heb met Docker zo een project up and running. Dat wil zeggen: database, backend stuff, frontend, etc. Ik kan kiezen uit duizenden images (van stables to alpha's) en die koppelen met volumes en ander stuff. Er zit zelf netwerk controle in.

Omdat het geen OS heeft (ja, een soort van base) zijn de containers erg klein en ook makkelijk te beheren. Vroeger moest ik een Linux VM opzetten, maar daarin dan weer alle packages, config aanpassen en volumes mappen, nu doet Docker dat voor mij. Nog een voordeel is dat het draait op andere zoals Windows en macOS.

Backups maak ik alleen van de data, er bestaat volgens mij wel iets van snapshots, maar omdat je met tagged versies kan werken, maak het mij niet zoveel uit om die containers opnieuw te bouwen.

Verder kan ik zo een container van database service veranderen of toevoegen, maar ook eigen Docker images opzetten gaat relatief eenvoudig.

Ik ben verre van een Pro, maar ik heb mijn workflow nu best goed op orde, al zeg ik het zelf lol. Dat geld niet alleen voor mij, genoeg projecten kan ik nu gewoon een checkout op doen en de provided docker-compose.yml aanpassen en runnen. :)

Nee, ik wil nooit meer terug naar VMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@HollowGamer waar draaien jouw containers dan op ergens moet er iets zijn waar ze op draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
TrailBlazer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:27:
@HollowGamer waar draaien jouw containers dan op ergens moet er iets zijn waar ze op draaien?
Je eigen pc of laptop, een bare metal machine met Windows/Linux/MacOS - en waarschijnlijk "de cloud" waar we het zeker over VMs hebben, maar in het geval van managed k8s, of iets als fargate/lambda draait het allemaal in geoptimaliseerde miniVMs waar je zelf nul werk aan hebt.
Alhoewel het dus nog steeds VMs zijn kun je niet meer echt spreken van volledig gevirtualiseerde OSen; ik denk dat dat vooral het punt is.

Een interessante om over te lezen vond ik deze: https://www.talhoffman.com/2021/07/18/firecracker-internals/
Firecracker wordt gebruikt om megasnel een lichtgewicht microVM voor bijvoorbeeld AWS lambda op te spinnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Merethil op 08-03-2023 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ik zeg ook niet dat het het één of het anders is, beiden hebben bestaansrecht.
Ik snap best dat als bv Docker juist is ingericht in je organisatie, je dan veel minder technische kennis nodig hebt om wat op te starten ... en andere gemakken en voordelen die komen met Docker etc.
Maar ook Docker heeft z'n beperkingen en nadelen.
Zoals bv containers voor Windows hoeven niet altijd portable te zijn naar Linux of vica versa.
Of dat de network stack van Docker onder Windows beperkter is als die voor Linux.
Mijn motto is dan ook om gewoon van beide walletjes te eten en het beste te selecteren voor de specifieke omstandigheden.

EDIT: Ow als voorbeeltje, probeer maar eens iets met GNU radio als backend in Docker op te zetten (bv voor DECT of Zigbee).
Dan ben je al snel beperkt aan lokale HW drivers, gespecialiseerde libraries en de vereiste van hoge doorvoer vd data als deze nog verwerkt moet worden.
Voor de drivers en libraries zul je dan toch weer terug moeten vallen op die van een OS.

[ Voor 22% gewijzigd door deHakkelaar op 09-03-2023 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 02:44:
Ik zeg ook niet dat het het één of het anders is, beiden hebben bestaansrecht.
Ik snap best dat als bv Docker juist is ingericht in je organisatie, je dan veel minder technische kennis nodig hebt om wat op te starten ... en andere gemakken en voordelen die komen met Docker etc.
Maar ook Docker heeft z'n beperkingen en nadelen.
Zoals bv containers voor Windows hoeven niet altijd portable te zijn naar Linux of vica versa.
Of dat de network stack van Docker onder Windows beperkter is als die voor Linux.
Mijn motto is dan ook om gewoon van beide walletjes te eten en het beste te selecteren voor de specifieke omstandigheden.

EDIT: Ow als voorbeeltje, probeer maar eens iets met GNU radio als backend in Docker op te zetten (bv voor DECT of Zigbee).
Dan ben je al snel beperkt aan lokale HW drivers, gespecialiseerde libraries en de vereiste van hoge doorvoer vd data als deze nog verwerkt moet worden.
Voor de drivers en libraries zul je dan toch weer terug moeten vallen op die van een OS.
Alleen dat laatste is niet perse de doelgroep van Docker. Ik heb geen idee of je devices kan koppelen, nooit gedaan, maar het zal waarschijnlijk niet. Over welke stacks hebben we het precies? Op Windows draait deze toch onder WSLv2?

In een VM kan dat inderdaad, maar dan heb je het echt over device/driver control. Dat lijkt me inderdaad iets voor het OS, niet voor een container.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik denk dat deze discussie vooral komt van de hoek waaruit je het benaderd. Een VMware adapt zal alle voordelen van VM's aan je opnoemen, een developer van containers (Docker of andersoortigs) en een architect zal zeggen de techniek te pakken die past bij het doel.

Voor microservice architectuur softwareoplossingen denk ik (als architect) dat een containerized setup inderdaad de meest logische keuze is op het moment. Maar ook die containers moeten ergens op draaien. Afhankelijk van de oplossing kan dat public cloud, hybrid cloud of private cloud zijn. En afhankelijk van de schaal wil je er nog een (managed) K8s tussen hebben om wat meer controle uit te oefenen.

Voor andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld telefooncentrales die op locatie draaien is bare metal gecombineerd met wat VM's misschien passender. Net als bijvoorbeeld voor bepaalde oplossingen met gevoelige data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:56:
Over welke stacks hebben we het precies? Op Windows draait deze toch onder WSLv2?
WSL, ik denk dat je je verspreekt want dan is de circel weer rond dat je Docker draait onder een hypervisor ;)
Geen idee eerlijk gezegt ... enige Docker ervaring die ik heb is op m'n NAS en die draait een Linux kernel.

En wbt de beperkingen vd network stack van Docker onder Windows tov Linux, dit heb ik ook maar vernomen via via.
Een snelle DuckDuck:
I just checked the Docker documentation and the host network is not available on Windows. It's Linux only. With that said, the native NAT network should be enough for most scenarios on which you're trying to expose a port from the host and map that port to the container. Depending on the container orchestrator you're using, there are other options for Windows containers and they are all described here: https://cda.ms/4hz.
https://stackoverflow.com...dows-container-over-linux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Shivs schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:49:
Voor andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld telefooncentrales die op locatie draaien is bare metal gecombineerd met wat VM's misschien passender. Net als bijvoorbeeld voor bepaalde oplossingen met gevoelige data.
Bare metal heeft z'n beperkingen met "scalability" en dat je deze niet live kunt migreren, voor continuiteit, naar een ruimere doos.

En je kaart nog een mooie aan met gevoelige data.
Met containers ben je afhankelijk van diegene die de containers onderhoudt dus ook voor de updates van de verschillende componenten in een container.
Als je echt op veligheid inricht, ben je met een VM een beetje flexibeler of heb je in iedere geval meer paden om te bewandelen tov een container.
Dit verzin ik niet zelf en heb ik ook her en der gelezen:
Docker vs VM: Data Security
This is because a virtual machine does not share an operating system, which makes the virtual machine very strong in terms of being isolated from threats. A Docker container, on the other hand, has a shared host kernel, which makes the container a bit susceptible to vulnerabilities.
https://www.google.nl/url...Vaw3scS_viw6Jl8GoP0cofShv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:08:
[...]

Bare metal heeft z'n beperkingen met "scalability" en dat je deze niet live kunt migreren, voor continuiteit, naar een ruimere doos.

Met containers ben je afhankelijk van diegene die de containers onderhoudt dus ook voor de updates van de verschillende componenten in een container.
Als je echt op veligheid inricht, ben je met een VM een beetje flexibeler of heb je in iedere geval meer paden om te bewandelen tov een container.

[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je de data storage hebt geregeld, je kunt bijvoorbeeld ook een cloud platform koppelen en bij lokaal regel je op de host encryptie (wat ik overigens altijd zou doen).

Tja, als je een VM niet update, dan heb je hetzelfde scenario. Het voordeel van Docker is dat je ook gewoon een pull of build kan doen. Ook kun je dus voorkomen dat een service stukgaat omdat die ene lib te nieuw is bijvoorbeeld of niet lekker werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
deHakkelaar schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:08:
[...]

[...]

Dit lijkt me dus echt je reinste lulkoek. Het punt van containers is dat ze sandboxed zijn - je geeft ze exact toegang tot alles wat ze nodig hebben en meer niet. Als er dus iemand in jouw container inbreekt door een zwakte in jouw code/een exploit in bv Nginx dan zit hij alleen in de sandbox. Op een VM/baremetal systeem kunnen ze zeer waarschijnlijk direct veel meer.

Daarnaast worden base containers ook gewoon onderhouden door de mensen die Linux distro's maken - een goed up-to-date gehouden zelfgebakken container (met als base bv de nieuwste debian) waarin je al je eigen dependencies dus ook goed bijhoudt zal dus zeer waarschijnlijk veiliger zijn dan diezelfde Debianinstallatie op een VM/Baremetal vanwege de sandboxing.

Hier ga ik er natuurlijk wel vanuit dat je alleen je containers daadwerkelijk internet accessible maakt - je host hoeft niets open te hebben staan buiten de poorten die naar je containers wijzen. Als je het allebei doet heb je mogelijk weer andere issues :+

[ Voor 7% gewijzigd door Merethil op 09-03-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:18:
Dat ligt er maar net aan hoe je de data storage hebt geregeld, je kunt bijvoorbeeld ook een cloud platform koppelen en bij lokaal regel je op de host encryptie (wat ik overigens altijd zou doen).
Hoe omzeil je dan onder:
A Docker container, on the other hand, has a shared host kernel, which makes the container a bit susceptible to vulnerabilities.
Dat los je niet op met encryptie en de data ergens anders opslaan.
HollowGamer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:18:
Tja, als je een VM niet update, dan heb je hetzelfde scenario.
Niet helemaal want je installeert of packages of compileert van source.
Met een Docker image is het al gouw dat maar 1 iemand of misschien een paar lui een container onderhouden.
Met packages of source code zit er vaak een veel grotere groep ontwikkelaars achter.
Ik heb zat projecten gezien die het een jaartje of mogelijk twee volhouden en dan is de fut eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Merethil schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:23:
Dit lijkt me dus echt je reinste lulkoek.
Ok, daar ga ik even niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Merethil schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Dit lijkt me dus echt je reinste lulkoek. Het punt van containers is dat ze sandboxed zijn - je geeft ze exact toegang tot alles wat ze nodig hebben en meer niet. Als er dus iemand in jouw container inbreekt door een zwakte in jouw code/een exploit in bv Nginx dan zit hij alleen in de sandbox. Op een VM/baremetal systeem kunnen ze zeer waarschijnlijk direct veel meer.

Daarnaast worden base containers ook gewoon onderhouden door de mensen die Linux distro's maken - een goed up-to-date gehouden zelfgebakken container (met als base bv de nieuwste debian) waarin je al je eigen dependencies dus ook goed bijhoudt zal dus zeer waarschijnlijk veiliger zijn dan diezelfde Debianinstallatie op een VM/Baremetal vanwege de sandboxing.

Hier ga ik er natuurlijk wel vanuit dat je alleen je containers daadwerkelijk internet accessible maakt - je host hoeft niets open te hebben staan buiten de poorten die naar je containers wijzen. Als je het allebei doet heb je mogelijk weer andere issues :+
Er zijn ook mogelijkheden om je docker dagelijks opnieuw te bouwen en te checken of er niets stuk gaat.. weer een voordeel van Dockers.

Dus je kunt bijvoorbeeld ook wekelijks een nieuwe build pullen of al je images herbuilden zonder downtime.

Probeer dat maar eens allemaal met een VM. Of met die flexibiliteit.

Ik ben nog niet zover, weet nog niet alle in and outs, maar er is goed over nagedacht. Was ook eerst een fan van VMs, maar wil nu niet meer terug. Zelfde met Flatpaks, die installeer je ook heel makkelijk en gooi je zo weer weg.

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 09-03-2023 18:33 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.