Toon posts:

Linux desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:44

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik wil een PC samenstellen met de volgende eigenschappen:
  • Goede prijs/prestatie verhouding. Veel rekenkracht.
  • Stil en zuinig. Geen gaming en zeker niet overklokken.
  • Gebruik van powerlimit moet mogelijk zijn zoals in https://tweakers.net/revi...-i9-13900k-bedwongen.html
  • Budget is minder dan 1000 euro.
  • Display port aansluiting.
Dit de configuratie welke ik zelf heb samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 285€ 285
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 119€ 119
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 59€ 59
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 39€ 39
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 86€ 86
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 70€ 70
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 72€ 72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730

De meeste onderdelen zijn gekozen op basis van de diverse aankoop adviezen hier op tweakers.
Waar ik nog over twijfel is het type geheugen en de koeler.

deepin linux addict

Alle reacties

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Misschien wel interessant voor de meelezers is mijn keuze van de CPU op basis van de meeste threads per euro:
CPU P E thread prijs factor
Intel Core i3-12100 Boxed 2 0 4 150 2.7%
Intel Core i5-12400 Boxed 6 0 12 193 6.2%
Intel Core i5-13400 Boxed 6 4 16 245 6.5%
Intel Core i5-13500 Boxed 6 8 20 285 7.0%
Intel Core i5-12600 Boxed 6 0 12 283 4.2%
Intel Core i7-12700 Boxed 8 4 20 370 5.4%
Intel Core i7-13700 Boxed 8 8 24 454 5.3%

Ik heb ook naar Ryzen systemen gekeken. Als ik dan kijk naar de prijs van een compleet systeem en dan de cpubenchmark erbij haal dan kom ik tot de volgende score van cpubenchmark / prijs:

Intel Core i5-13500: 32542 / 730 = 45
AMD Ryzen 7 5700G: 24598 / 584 = 42
AMD Ryzen 7 7700: 34388 / 983 = 35 --> te duur platform
AMD Ryzen 9 7900X34388: 52120 / 1045 = 50 --> beste verhouding maar wel erg veel cores die bij mij niets doen

[Voor 62% gewijzigd door Vishari Beduk op 29-01-2023 10:42]

deepin linux addict

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
De Bitfenix is slecht verkrijgbaar, deze be quiet is een kwalitatief goed alternatief. En ik zou nu DDR5 RAM nemen, het is niet heel veel duurder meer dan DDR4.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 269,90€ 269,90
1MoederbordenASRock B760M PG Riptide€ 156,20€ 156,20
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 53,75€ 53,75
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BBK2-32€ 133,90€ 133,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 550W FM€ 81,30€ 81,30
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Totaal€ 789,84

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
@martyw bedankt voor je feedback.
Ik heb jouw configuratie doorgerekend en dan kom ik op een totaal prijs van 846 euro, dus is wel ruim 100 euro duurder voor DDR5. Dat is het voor mijn gebruik niet waard.

Disclaimer: Ik koop niet bij de goedkoopste uit de pricewatch omdat ik een zeer slechte ervaring met amazon heb. Ik kocht ooit onderdelen voor een PC waarbij de CPU uit Spanje moest komen. Dat duurde extra lang en bleek een gebruikt exemplaar. Daarna heeft het veel tijd en moeite gekost om mijn geld terug te krijgen.

deepin linux addict

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Voor het geval iemand deze build nog via de zoek-functie tegenkomt: Na een aantal dagen gebruik bevalt dit systeem goed. Snel en opvallend stil. Ook de behuizing is redelijk compact. Je moet er echter waarschijnlijk geen harddisk in willen, want daar zit geen demping.
Energie opname is 25 W idle en 230 W als alle cores op 100% staan. Dus dat ik ook prima.

deepin linux addict

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-03 20:33
Lijkt me een prima config voor het doel. Wat voor Linux versie heb je geïnstalleerd?

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
pzijde schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:07:
Wat voor Linux versie heb je geïnstalleerd?
Dat was nog een lastige; vanwege raptor lake heb ik een recente kernel nodig (met een oudere kernel krijg ik geen 4k beeld). Daarom momenteel Ubuntu 22.10 waarbij ik wel opvallend veel bugs tegen kom. Dan merk je dat een LTS versie wel voordelen heeft.
Maar zodra er een nieuwe deepin versie uit komt met een nieuwere kernel dan stap ik weer over.

Overigens doe ik zo veel mogelijk in docker. Ook software development in devcontainers.

deepin linux addict

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-03 20:33
Vishari Beduk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:51:
[...]

Dat was nog een lastige; vanwege raptor lake heb ik een recente kernel nodig (met een oudere kernel krijg ik geen 4k beeld). Daarom momenteel Ubuntu 22.10 waarbij ik wel opvallend veel bugs tegen kom. Dan merk je dat een LTS versie wel voordelen heeft.
Maar zodra er een nieuwe deepin versie uit komt met een nieuwere kernel dan stap ik weer over.

Overigens doe ik zo veel mogelijk in docker. Ook software development in devcontainers.
Je kunt Linux Mint 21.1 proberen (Ubuntu based). Die is stabiel en zo nodig kan je de grafische driver voor intel 'uhd graphics 770' apart installeren. Of in het ergste geval de kernel apart updaten naar 6.x.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Overweeg ook eens manjaro of zeker opensuse tumbleweed..

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
oei gevaarlijk hoor, we zitten hier in het 'Desktop koopadvies' forum en niet in 'Linux en overige clients'
voordat je het weet wordt er een modje boos :P

@SVMartin Manjaro ken ik, maar niet handig omdat het niet debian-based is. Voor mij is docker belangrijk en dat is makkelijker op een debian-derivaat.
@pzijde Mint is echt niets voor mij, dan blijf heeft gewoon Ubuntu toch de voorkeur
Anyway, de chinezen zijn aan het werk https://www.deepin.org/en/deepin-os-v23-alpha-2-released/ dus dat gaat goed komen :*)

deepin linux addict

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:54
Vishari Beduk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:10:
oei gevaarlijk hoor, we zitten hier in het 'Desktop koopadvies' forum en niet in 'Linux en overige clients'
voordat je het weet wordt er een modje boos :P

@SVMartin Manjaro ken ik, maar niet handig omdat het niet debian-based is. Voor mij is docker belangrijk en dat is makkelijker op een debian-derivaat.
@pzijde Mint is echt niets voor mij, dan blijf heeft gewoon Ubuntu toch de voorkeur
Anyway, de chinezen zijn aan het werk https://www.deepin.org/en/deepin-os-v23-alpha-2-released/ dus dat gaat goed komen :*)
offtopic:
Haha, je hebt gelijk, we raken compleet off topic. Maar voor UHD 770 graphics is dacht ik Linux kernel 5.16 of hoger nodig, ik zag dat niet zo snel terugkomen op de link die je geeft - en deze kernel is ook niet LTS - de laatste LTS is 5.15. Maar misschien is er er wat gebackport voor de GPU driver door je vrienden in China.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee