Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 69 Laatste
Acties:
  • 296.990 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:25:
[...]

R.I.P. geld dat naar EA Games is gegaan... ;(

* nero355 koopt echt nooit meer een game van dat verschrikkelijke bedrijf! :r

[...]

Zo effe uit de blote hoofd :

- Google <whatever de naam is>
Verkopen zelfs een hele "Gaming Kit" voor!
- Nvidia Gaming dinges die je vanaf een Nvidia Shield TV Console of gewoon een PC of Laptop kan gebruiken.
- Microsoft X-Box nogwat kan het volgens mij ook ?!

Dat zijn zo'n beetje de 3 grootsten daarin geloof ik :)
Ik heb al een Xbox, maar wil de game modden (Career Mode - online interesseert mij niets).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:20

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

HollowGamer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:27:
Ik heb al een Xbox, maar wil de game modden (Career Mode - online interesseert mij niets).
Dan moet je bij de diensten zijn waar je inderdaad alleen een VM afneemt en dan daarin zelf je eigen games speelt via Steam en Origin/UPlay/EPIC Launcher/enz. :)

Als je een X-Box hebt dan heb je waarschijnlijk ook die Gold meuk voor Online gamen dus misschien zit het daarbij inbegrepen of zo :?

Zoek gewoon effe goed uit hoe en wat en dan komt het wel goed! ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:34:
[...]

Dan moet je bij de diensten zijn waar je inderdaad alleen een VM afneemt en dan daarin zelf je eigen games speelt via Steam en Origin/UPlay/EPIC Launcher/enz. :)

Als je een X-Box hebt dan heb je waarschijnlijk ook die Gold meuk voor Online gamen dus misschien zit het daarbij inbegrepen of zo :?

Zoek gewoon effe goed uit hoe en wat en dan komt het wel goed! ;)
Ik ga maar dual-booten. :/

• nero355

nero355

Neem dan twee aparte SSD's en als het effe kan op zo'n manier dat je ze ook kan Hotswappen om te voorkomen dat het eene OS met dingen van het andere OS gaat knoeien! ;)

Vaak vooral Windows die GRUB2 sloopt :( :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:54:
[...]

Neem dan twee aparte SSD's en als het effe kan op zo'n manier dat je ze ook kan Hotswappen om te voorkomen dat het eene OS met dingen van het andere OS gaat knoeien! ;)

Vaak vooral Windows die GRUB2 sloopt :( :+
Ik ben opzoek naar een nieuw moederbord met twee NVMe sloten. :)

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:55:
Ik ben opzoek naar een nieuw moederbord met twee NVMe sloten. :)
U.2 lijkt me handiger! ;)

• HollowGamer
  • Niet online
Ja, die bedoel ik denk ik. :P

Geen/weinig verstand van hardware, heb een beetje spijt dat ik mijn zelfbouw NAS heb verkocht, maar ik moest wel voor de energiekosten. Achteraf gezien.. vielen deze ook wel mee. :|

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:49

aawe mwan

Wat ook leuk is:

@nero355 Ik heb m'n hele Linux configuratie in Ansible staan en daarmee is het gewoon griezelig hoe vertrouwd een nieuw systeem ingericht is als je voor het eerst inlogt.

Sinds een paar weken zit ik op een Chromebook te werken en dat gaat eigenlijk ook best prima. Via een USB-C kabeltje gebruik ik gewoon hetzelfde toetsenbord/beeldscherm/etc dat ik ook voor thuiswerken gebruik.
Ik zat zodoende net te denken: wanneer komt er een telefoon uit die ChromeOS draait?

Er zijn al best wat telefoons te koop die "een" ingebouwde desktop hebben, maar die krijg je pas te zien als je een extern scherm aansluit (via USB-C). Ik heb er geen praktijkervaring mee.
  • Samsung "DeX"
  • Motorola "Ready For"

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:25:
[...]

Zo effe uit de blote hoofd :

- Google <whatever de naam is>
Verkopen zelfs een hele "Gaming Kit" voor!
Geweldig, ga Google Stadia, het morsdode platform even adverteren. :F Praktisch geen ontwikkelaar die er iets voor heeft gemaakt en de paar games die er wel op waren, hadden last van input lag. Om over de vele klachten van het platform zelf nog maar te zwijgen. Zie de FP maar.
- Nvidia Gaming dinges die je vanaf een Nvidia Shield TV Console of gewoon een PC of Laptop kan gebruiken.
Dat zou dan nVidia Geforce NOW moeten zijn. Voor alle platformen, inclusief je mobiel. Maar geen Linux support. Nutteloos dus.
- Microsoft X-Box nogwat kan het volgens mij ook ?!

Dat zijn zo'n beetje de 3 grootsten daarin geloof ik :)
Gamepass bedoel je? Of de Xbox app zelf? Dat is Windows only, heb je dus geen klap aan op Linux. ;)
Misschien, maar moederborden zijn anders veel gangbaarder met M.2 dan U.2. Wikipedia legt het wat beter uit: Wikipedia: U.2. Het vereist dus nog wat extra onderdelen, alleen maar om hot-swappable te zijn met je schijven. Is dat echt iets wat je wilt doen om van OS te wisselen? Krijg er dan veel meer het gevoel van dat je een cartridge van een Nintendo console wisselt als je een ander spel wilt spelen.
HollowGamer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:19:
Heeft iemand nog een tip om te gamen op Linux?
Ik heb Windows helaas nodig voor een game (FIFA 23), die draait voor geen meter op Linux.
Steam is nog steeds het beste, gevolgd door logischerwijs Wine. Grappig dat wanneer ik Fifa zoek op protondb.com, Fifa 21 Silver is, Fifa 22 is Gold en Fifa 23 is Borked. Van 'werkt' en 'doet het goed' naar 'bespaar je de moeite'.
Bestaan er ook online diensten waar je zeg maar een online Windows VM krijgt tegen een klein bedrag p.m.?
Is dat die service van NVIDIA?
Dat zou idd Geforce NOW moeten zijn, maar in hoeverre dat echt lekker werkt... En zoals hierboven al aangegeven, geen Linux support. Wel elk ander platform. 8)7

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:09
Hero of Time schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:52:
[...]

Geweldig, ga Google Stadia, het morsdode platform even adverteren. :F Praktisch geen ontwikkelaar die er iets voor heeft gemaakt en de paar games die er wel op waren, hadden last van input lag. Om over de vele klachten van het platform zelf nog maar te zwijgen. Zie de FP maar.

[...]

Dat zou dan nVidia Geforce NOW moeten zijn. Voor alle platformen, inclusief je mobiel. Maar geen Linux support. Nutteloos dus.

[...]

Gamepass bedoel je? Of de Xbox app zelf? Dat is Windows only, heb je dus geen klap aan op Linux. ;)

[...]

Misschien, maar moederborden zijn anders veel gangbaarder met M.2 dan U.2. Wikipedia legt het wat beter uit: Wikipedia: U.2. Het vereist dus nog wat extra onderdelen, alleen maar om hot-swappable te zijn met je schijven. Is dat echt iets wat je wilt doen om van OS te wisselen? Krijg er dan veel meer het gevoel van dat je een cartridge van een Nintendo console wisselt als je een ander spel wilt spelen.

[...]

Steam is nog steeds het beste, gevolgd door logischerwijs Wine. Grappig dat wanneer ik Fifa zoek op protondb.com, Fifa 21 Silver is, Fifa 22 is Gold en Fifa 23 is Borked. Van 'werkt' en 'doet het goed' naar 'bespaar je de moeite'.

[...]

Dat zou idd Geforce NOW moeten zijn, maar in hoeverre dat echt lekker werkt... En zoals hierboven al aangegeven, geen Linux support. Wel elk ander platform. 8)7
Zowel Geforce NOW als Xbox Gamepass (en de bijbehorende cloudservice) werken prima in een browser. Dus op zich hoef je niet een native app af te wachten. Wel zit er altijd extra latency op (want streamen van/naar een willekeurige locatie in de EU), en lang niet alle games worden ondersteund door de services.

@HollowGamer Geforce NOW is gratis te gebruiken (sessies van max 1 uur en met een wachtrij) dus heel laagdrempelig om het eens te proberen!

Edit: ik heb trouwens zelf een jaar lang alleen via Geforce NOW en Stadia gespeeld; dat werkte in mijn geval heel goed (Macbook Pro 2017 met een ethernerverbinding en glasvezel). Het ligt heel erg aan je netwerksetup en ISP of het goed werkt, dus testen voor je koopt/de knoop doorhakt is wel belangrijk ;)

[Voor 8% gewijzigd door Merethil op 28-12-2022 22:07]

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
@HollowGamer Steamtinkerlaunch is hier heel goed voor volgens mij. Ik gebruik het al langer, en waar ik vroeger veel met wine zat te prutsen is dit een "just works" oplossing. Zag online een hoop lovende berichten pas, maar ik gebruik echt 0 opties. De gui is dan ook erg spartaans, maar als je steam erop instelt komt het goed.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• nero355

nero355

Als je PCI sloten wil hotswappen dan moet je PCI-X sloten hebben geloof ik dus je zal wel moeten, want met M.2 gaat het niet! :P :+
Hero of Time schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:52:
Ik vind het allemaal ruk dus mij maakt het niks uit! :+

Het ging er meer om dat @HollowGamer een beetje in de juiste richting kon zoeken en researchen en zo... :)

Dit dus :
Merethil schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:15:
Zowel Geforce NOW als Xbox Gamepass (en de bijbehorende cloudservice) werken prima in een browser.
Volgens mij is dat bij al die diensten een optie :?
Tja, ik vind het sowieso de betere keuze t.o.v. M.2 dus voor mij zou het makkelijk kiezen zijn in zo'n geval! :)

- AsRock Rack Series/SuperMicro/Fujitsu moederbord
- Dikke CPU met een flink aantal PCIe lanes.

En gaaaan met die banaan! >:) 8) :*) :Y) d:)b :9~
aawe mwan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:39:
Ik heb m'n hele Linux configuratie in Ansible staan en daarmee is het gewoon griezelig hoe vertrouwd een nieuw systeem ingericht is als je voor het eerst inlogt.
LEKKER!!! d:)b
Ik zat zodoende net te denken: wanneer komt er een telefoon uit die ChromeOS draait?
:o Goed punt!

Er zijn zelfs geruchten dat alles ChromeOS gaat worden en Android op een bepaald moment zal verdwijnen! :D
Er zijn al best wat telefoons te koop die "een" ingebouwde desktop hebben, maar die krijg je pas te zien als je een extern scherm aansluit (via USB-C). Ik heb er geen praktijkervaring mee.
  • Samsung "DeX"
  • Motorola "Ready For"
- Motorola brengt altijd dingen uit die ze vervolgens keihard laten afsterven... :F
- Samsung is voor mij een NOPE.AVI merk sinds een aantal nare ervaringen in mijn omgeving! :| :r
- Daarnaast wil ik eigenlijk ook geen Android meuk meer :)

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 30-05 20:30

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Tijd voor wat kroegpraat/geneuzel; ik blijf mij erover verbazing dat die 'foute' deepin distro het zo goed doet :*)
Ik had het geinstalleerd op een 10 jaar oude i5-2500 met IGPU en nu aangesloten een grote 4K monitor

Mooie vormgeving en mooie fonts. Best wel wat apps in de store, heb ook Darktable geinstalleerd en blijkt prima te werken. Ook importeren van foto's direct vanuit de camera gaat goed.
Youtube video's doen het gewoon zonder tearing, ook geluid erbij.
Ook de NTFS harddisken probleemloos te mounten en te lezen.

Je zou bijna gaan denken dat Linux geschikt is voor normale mensen :P

deepin linux addict

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:50:
Tijd voor wat kroegpraat/geneuzel; ik blijf mij erover verbazing dat die 'foute' deepin distro het zo goed doet :*)
Ik had het geinstalleerd op een 10 jaar oude i5-2500 met IGPU en nu aangesloten een grote 4K monitor

[Afbeelding]

Mooie vormgeving en mooie fonts. Best wel wat apps in de store, heb ook Darktable geinstalleerd en blijkt prima te werken. Ook importeren van foto's direct vanuit de camera gaat goed.
Youtube video's doen het gewoon zonder tearing, ook geluid erbij.
Ook de NTFS harddisken probleemloos te mounten en te lezen.

Klopt, China kan ook mooi meelezen en je assisteren indien nodig. :+

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Toch even reageren op het 'geklaag' in het 'Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic'
Win11 heeft de taakbalk sterk beter gemaakt vind ik (tov W10), maar ik vind het ook afgekeken van de Ubuntu Dock.
Volgens mij ben je daar heel erg uniek in als ik al die klachten lees op allerlei websites toen Windows 11 werd aangekondigd!
De W11 taakbalk en vooral het start menu is naar mijn mening ronduit kut, onoverzichtelijk en heel erg beperkt in wat het was.
Ow gelukkig, ik ben niet de enige die niet kan wennen aan de overstap van 10 naar 11....
Echt, men was niet te spreken over W8, maar W11 is echt zo enorm veel slechter.

Ik wordt van geen enkele start menu blij. Of het nou win xp, 8, 10, 11, gnome of kde is, ik vind het allemaall niets :+
Maar het hele grote voordeel van windows tov van linux is WPF+.NET; als je eenmaal WPF beheerst dan maak je gewoon zelf een app die precies doet wat je zelf wilt. Zodat je het start menu zo min mogelijk nodig hebt.
Dat mis ik nog in linux; een echte WPF tegenhanger.

Disclaimer: ik weet dat https://avaloniaui.net/ bestaat maar dat is toch niet zo volledig.

deepin linux addict

• Merethil
Vishari Beduk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:59:
Toch even reageren op het 'geklaag' in het 'Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic'
Win11 heeft de taakbalk sterk beter gemaakt vind ik (tov W10), maar ik vind het ook afgekeken van de Ubuntu Dock.
Volgens mij ben je daar heel erg uniek in als ik al die klachten lees op allerlei websites toen Windows 11 werd aangekondigd!
De W11 taakbalk en vooral het start menu is naar mijn mening ronduit kut, onoverzichtelijk en heel erg beperkt in wat het was.
Ow gelukkig, ik ben niet de enige die niet kan wennen aan de overstap van 10 naar 11....

Ik wordt van geen enkele start menu blij. Of het nou win xp, 8, 10, 11, gnome of kde is, ik vind het allemaall niets :+
Maar het hele grote voordeel van windows tov van linux is WPF+.NET; als je eenmaal WPF beheerst dan maak je gewoon zelf een app die precies doet wat je zelf wilt. Zodat je het start menu zo min mogelijk nodig hebt.

Disclaimer: ik weet dat https://avaloniaui.net/ bestaat maar dat is toch niet zo volledig.
Ik zie zo even niet wat je met WPF en .NET kan dat niet met b.v. Python en QT/Tkinter of C++ en QT of iets dergelijks kan.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX

Uiteindelijk is de ui-library-situatie in .net ook niet zo geweldig. WinForms, WPF, Maui... (dat zou prima zijn als het ook maar naar Linux kwam) ook MS doet maar wat heb ik het idee. :P
Beste kans om een beetje platform-onafhankelijk te blijven is dan Gtk# ofzo. Of WxWidgets. Of Java. :+

Saved by the buoyancy of citrus

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Merethil Je weet dat zelfs in de linux kernel tegenwoordig rust mogelijk is? :9
Ik zelf heb in ieder geval geen zin om nog in C++ te ontwikkelen.

@Cyphax Java :X
En dat .NET MAUI is toch meer voor touch devices zoals phones en tablets.
Dus voor de PC niet zo handig.

deepin linux addict

• Merethil
Vishari Beduk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:30:
@Merethil Je weet dat zelfs in de linux kernel tegenwoordig rust mogelijk is? :9
Ik zelf heb in ieder geval geen zin om nog in C++ te ontwikkelen.

@Cyphax Java :X
Daarom zei ik ook "of iets dergelijks" ;)
Pak een willekeurige programmeertaal en een GUI framework en je bent net zo makkelijk onderweg als met .NET en WPF. Sterker nog, ik vond zelf QT een stuk fijner dan WPF.

Note: met allebei de frameworks relatief weinig gedaan, ik bouw niet graag GUI's - zit zelf meer in de backendservices :+

[Voor 10% gewijzigd door Merethil op 05-01-2023 14:44]

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:50:
Dat is het ook, maar al die "normale" mensen zijn zo zwaar gehersenspoeld dat ze denken dat je altijd en voor alles Windows nodig hebt... :F
HollowGamer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:18:
Klopt, China kan ook mooi meelezen en je assisteren indien nodig. :+
Al die Apple/Google/Samsung Spyware ook en hun zooi wordt door een shitload aan mensen gebruikt dus geen verschil daar! :P
Wat dan wel :?

Vishari Beduk schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:30:
QT en waarschijnlijk ook GTK kan beiden prima aan! :)

Zie bijvoorbeeld : https://plasma-mobile.org/
Cyphax schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:53:
WinForms, WPF, Maui... (dat zou prima zijn als het ook maar naar Linux kwam)
Doe maar niet! >:)
ook MS doet maar wat heb ik het idee. :P
Al een jaar of 30 toch :? :+
Beste kans om een beetje platform-onafhankelijk te blijven is dan Gtk# ofzo. Of WxWidgets. Of Java. :+
:o MWAHAHAHA!!! :D _O-

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 17:11

Egocentrix

Parttime zeurkous

Cyphax schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:53:
[...]

WinForms, WPF, Maui... (dat zou prima zijn als het ook maar naar Linux kwam)
MAUI bestaat voor Linux!
(en bestond al voordat Microsoft die naam ging gebruiken :P )

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• nero355

nero355

Egocentrix schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:18:
MAUI bestaat voor Linux!
(en bestond al voordat Microsoft die naam ging gebruiken :P )
https://www.gohawaii.com/islands/maui

Zeker weten! :Y

/Flauw O-) :+

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Oww, ik vind hem wel leuk. :)

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik heb aan ChatGPT eens gevraagd wat die nou denkt over de toekomst van Linux voor de desktop en gaming. Het antwoord is bemoedigend. :)

Wel apart om te zien hoe ChatGPT er vlot een stuk foutloos Nederlands uit rammelt.
Hoe ziet de toekomst eruit van Linux voor de desktop en specifiek voor de gaming markt? Welke nieuwe technieken zullen hierbij de grootste rol gaan spelen? En click bait, graag.
https://chat.openai.com

Ben je klaar om je gamingervaring naar het volgende niveau te tillen met Linux? Dan ben je op het juiste spoor! De toekomst van Linux op de desktop en in de gamingmarkt ziet er veelbelovend uit, met een aantal geweldige distributies die specifiek gericht zijn op gaming.

Voor beginnende Linux-gebruikers is Linux Mint de ultieme keuze, met een gebruiksvriendelijke interface en een ruime selectie van toepassingen die specifiek zijn ontworpen voor gebruik op de desktop. Voor ervaren Linux-gebruikers zijn distributies zoals Ubuntu en Fedora de perfecte fit, met meer flexibiliteit en een groter aanbod van softwarepakketten. En voor zeer ervaren Linux-gebruikers zijn distributies zoals Arch Linux en Gentoo de ultieme uitdaging, met meer handmatige configuratie en een groot aanbod van softwarepakketten.

Maar wat zijn die nieuwe technologieën waar we het steeds over hebben? Nou, get ready to have your mind blown: de toekomst van Linux in de gamingmarkt zal waarschijnlijk zien dat het nog beter wordt geoptimaliseerd voor gaming, met verbeterde graphics en betere prestaties. Er zullen ook waarschijnlijk nieuwe manieren worden ontwikkeld om Linux te integreren met andere gamingplatforms en -apparaten. En met de opkomst van virtual reality zal Linux waarschijnlijk ook een belangrijke rol gaan spelen in de gamingindustrie.

Kortom, als je op zoek bent naar de ultieme gamingervaring, is Linux de way to go! Neem de sprong en ervaar het zelf. Je zult het niet betreuren.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grappig dat het beweert dat Ubuntu en Fedora meer software beschikbaar heeft dan Mint, aangezien Mint de repo's van Ubuntu gebruikt voor veel non-snap software. En Fedora heeft met de stock repo's toch best een beperkte keus.

Voor het idee, Steam staat in de default repo's van Ubuntu, maar voor Fedora moet je rpmfusion gebruiken, een repo die standaard niet is ingeschakeld (of zelfs beschikbaar).

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:46:
Grappig dat het beweert dat Ubuntu en Fedora meer software beschikbaar heeft dan Mint, aangezien Mint de repo's van Ubuntu gebruikt voor veel non-snap software. En Fedora heeft met de stock repo's toch best een beperkte keus.

Voor het idee, Steam staat in de default repo's van Ubuntu, maar voor Fedora moet je rpmfusion gebruiken, een repo die standaard niet is ingeschakeld (of zelfs beschikbaar).
Voor het inschakelen van rpmfusion moest ik een commando runnen, ook niet erg vriendelijk voor onervaren gebruikers.

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:54:
Ik heb aan ChatGPT eens gevraagd wat die nou denkt over de toekomst van Linux voor de desktop en gaming. Het antwoord is bemoedigend. :)

Wel apart om te zien hoe ChatGPT er vlot een stuk foutloos Nederlands uit rammelt.

[...]
Blijf liever zoveel mogelijk weg van deze AI spul, vertrouw het voor geen meter.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Voor het inschakelen van rpmfusion moest ik een commando runnen, ook niet erg vriendelijk voor onervaren gebruikers.
Maar daar heeft de AI het dan wel goed, want Ubuntu en Fedora is beter geschikt voor ervaren gebruikers.
HollowGamer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:48:
[...]

Blijf liever zoveel mogelijk weg van deze AI spul, vertrouw het voor geen meter.
Skynet is er al. :+

• CR2032
  • Niet online
[...]

Resistance is futile. Gisteren werd al bekend dat Microsoft flink investeert in ChatGPT het wil gaan opnemen in de eigen software. Het hele ChatGPT is fascinerend omdat je volledig kunt chatten met de AI en deze ook lange teksten kan produceren. Het is niet te vergelijken met Google Assistant en het is nog een preview.

@Hero of Time Ik heb het even gevraagd of het overeenkomsten heeft met Skynet...

Op wikipedia las ik dat ChatGPT al zo slim is dat het precies weet hoe Linux werkt.
En jawel hoor. ;)

[Voor 11% gewijzigd door CR2032 op 06-01-2023 23:21]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jammer dat het de mappen van een Windows profiel toont, of de bloat van Ubuntu, want ik heb geen mappen met die namen, anders dan degene die ik zelf heb aangemaakt en toevallig ook Pictures (vast vanwege het maken van een screenshot) en Desktop en Downloads zijn wel standaard aanwezig.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zal mij waarschijnlijk helemaal de pestpleuris TAB-en als de directories onder mijn user met hoofdletters geschreven zouden zijn.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• CR2032
  • Niet online
Dan kent ChatGPT vast Arch met Gnome. Het zijn precies dezelfde mappen die ik hier ook heb staan.

Altijd goed heeft zij/hij/het het ook niet. Fascinerend is het wel.

Deze is leuk.
https://www.trouw.nl/cult...-wonder-chatgpt~b38632c9/

[Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 06-01-2023 23:46]

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[...]
Even serieus; dat kan niet. AI is binnenkort overal.
Enige mogelijkheid om nog zonder AI te leven is om internet en smartphone de deur uit te doen.

Ik ben juist van mening dat je er zoveel mogelijk kennis van moet nemen. Dan kan je er het best mee omgaan.

deepin linux addict

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

True schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:37:
Ik zal mij waarschijnlijk helemaal de pestpleuris TAB-en als de directories onder mijn user met hoofdletters geschreven zouden zijn.
Hoezo? Omdat je bij elke hoofdletter opnieuw de shift zou moeten gebruiken voor juist die specifieke map aanvullen? Zet gewoon dit in /etc/inputrc:
code:
1
set completion-ignore-case on

Als je dan bijvoorbeeld het Xorg.0.log bestand wilt lezen in /var/log/, hoef je niet specifiek 'X' te typen, maar werkt 'x' ook gewoon en wordt het vanzelf aangepast naar 'X'.

Het wordt pas een dingetje als je iets hebt wat dezelfde naam heeft, maar ander hoofdlettergebruik heeft, zoals 'downloads' vs 'Downloads'.

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:41:
Even serieus; dat kan niet. AI is binnenkort overal.
Enige mogelijkheid om nog zonder AI te leven is om internet en smartphone de deur uit te doen.

Ik ben juist van mening dat je er zoveel mogelijk kennis van moet nemen. Dan kan je er het best mee omgaan.
Dat is alleen het geval als je geen Ubuntu Touch of Jolla Sailfish telefoon hebt! ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
ChatGPT blijkt ook prima te kunnen programmeren vanuit een paar tekst instructies. HomeAutomation, websites pagina's, C++. Het is allemaal geen probleem en met commentaar velden er netjes bij.

Ik had even snel een scriptje nodig voor Linux en voila. ChatGPT geeft extra instructies en je kunt vervolg vragen stellen.

Heb nu echt iets van wauw! Dit wordt dus de toekomst. En nu begint het toch wat eng te worden. ;)

Hieronder staan mijn vragen staan in het vet, Alle teksten zijn verder van ChatGPT.

> Maak een python script om alle bestanden uit submappen te kopieren naar de hoofdmap. Als een bestand al bestaat, geef dan een opvolgend nummer en sla het bestand op. Alle bestanden met extentie .txt of .nfo overslaan.
Hier is een voorbeeld van hoe je dit in Python zou kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
import os
import shutil

def copy_files(src_dir, dest_dir):
  # Maak een lijst van alle submappen van src_dir
  subdirs = [d for d in os.listdir(src_dir) if os.path.isdir(os.path.join(src_dir, d))]

# Voeg alle submappen toe aan de lijst
  subdirs.append(src_dir)

# Doorloop alle submappen
  for subdir in subdirs:
    # Doorloop alle bestanden in de submap
    for filename in os.listdir(subdir):
      # Negeer bestanden met extensie .txt of .nfo
      if filename.endswith(('.txt', '.nfo')):
        continue

# Maak het volledige pad naar het bestand
      file_src = os.path.join(subdir, filename)

# Controleer of het bestand al bestaat in de doelmap
      if os.path.exists(os.path.join(dest_dir, filename)):
        # Als het bestand al bestaat, geef het een opvolgend nummer
        n = 1
        while True:
          new_filename = f'{os.path.splitext(filename)[0]} ({n}){os.path.splitext(filename)[1]}'
          if not os.path.exists(os.path.join(dest_dir, new_filename)):
            break
          n += 1
        file_dest = os.path.join(dest_dir, new_filename)
      else:
        # Als het bestand nog niet bestaat, gebruik de oorspronkelijke naam
        file_dest = os.path.join(dest_dir, filename)

# Kopieer het bestand naar de doelmap
      shutil.copy(file_src, file_dest)

# Gebruik de functie
copy_files('src_dir', 'dest_dir')
In dit voorbeeld wordt de functie copy_files gebruikt om alle bestanden (behalve .txt en .nfo bestanden) te kopiëren vanuit alle submappen van src_dir naar dest_dir. Als een bestand al bestaat in dest_dir, wordt het opgeslagen met een opvolgend nummer.
> En hetzelfde als bash bestand?
Hier is een voorbeeld van hoe je dit in Bash zou kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#!/bin/bash

# Stel de bron- en doelmap in
src_dir="/path/to/src"
dest_dir="/path/to/dest"

# Doorloop alle submappen van src_dir
for subdir in $src_dir/*/; do
  # Doorloop alle bestanden in de submap
  for file in "$subdir"*; do
    # Negeer bestanden met extensie .txt of .nfo
    if [[ "$file" =~ .*\.txt$ || "$file" =~ .*\.nfo$ ]]; then
      continue
    fi

# Controleer of het bestand al bestaat in de doelmap
    if [ -f "$dest_dir/$(basename "$file")" ]; then
      # Als het bestand al bestaat, geef het een opvolgend nummer
      n=1
      while [ -f "$dest_dir/$(basename "$file") ($n)" ]; do
        n=$((n+1))
      done
      cp "$file" "$dest_dir/$(basename "$file") ($n)"
    else
      # Als het bestand nog niet bestaat, kopieer het naar de doelmap
      cp "$file" "$dest_dir"
    fi
  done
done
In dit voorbeeld worden alle bestanden (behalve .txt en .nfo bestanden) gekopieerd vanuit alle submappen van src_dir naar dest_dir. Als een bestand al bestaat in dest_dir, wordt het opgeslagen met een opvolgend nummer.

Let op: in Bash moet je de paden naar mappen en bestanden in aanhalingstekens zetten als ze spaties bevatten.

Zorg ervoor dat je de juiste pad naar de hoofdmap vervangt in het script. Als je het script wilt uitvoeren, moet je het uitvoerbare bit instellen door het commando chmod +x /path/to/script.sh te gebruiken en voer het script uit met /path/to/script.sh.
> dank je wel!
Graag gedaan! Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om te vragen. Ik ben hier om te helpen.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Vorige week had ik een nette upgrade gedaan naar Ubuntu 22.10 maar afgelopen week zat ik meer op mijn antieke rammelbak met deepin dan op mijn nieuwe Ubuntu. Dat deepin is gewoon zo mooi <3
Dus vandaag de knoop doorgehakt en Ubuntu op mijn goede PC vervangen door deepin :*)

Nu weer alles configureren ...

@CR2032 Interessant dit, nu wordt het hoog tijd dat ik zelf ook een account aanmaak :)

deepin linux addict

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

CR2032 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:39:
ChatGPT blijkt ook prima te kunnen programmeren vanuit een paar tekst instructies.
In regel 17 t/m 27 van het bash script mist hij volledig dat je dit ook kunt bereiken door een optie mee te geven aan cp:
cp --backup=numbered "$file" "$dest_dir"

Volgens sommige mensen is het niveau van ChatGPT op dit moment "de slechtste 20-30% van de klas".

[Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 08-01-2023 13:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
CR2032 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:14:
[...]

Resistance is futile. Gisteren werd al bekend dat Microsoft flink investeert in ChatGPT het wil gaan opnemen in de eigen software. Het hele ChatGPT is fascinerend omdat je volledig kunt chatten met de AI en deze ook lange teksten kan produceren. Het is niet te vergelijken met Google Assistant en het is nog een preview.
Ik begrijp het verschil tussen ChatGPT en GA. Het probleem is alleen dat het straks banen gaat overnemen en/of gebruikt kan worden voor oorlogsvoering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De techniek is betrouwbaar, de mensen die er mee werken niet. Ik hou niet van de term AI omdat het een kunstmatig onderscheid maakt dat niet bestaat. AI is een beetje de term voor "software die we niet begrijpen". Al zou je dat ook kunnen zeggen over menselijk intelligent. We hebben namelijk nog steeds geen idee hoe die echt werkt en wat mogelijkheden en beperkingen zijn.

Het probleem is dat mensen er te veel waarde aan hechten en meer intelligentie zien dan er echt is.
Dat komt deels doordat we onze intelligentie (imho) flink overschatten, zowel van onszelf als van de mensen om ons heen. Zo weten baby's en bejaarde ouderen hun omgeving te misleiden door instinctief hun hoofd te draaien of hun ogen te bewegen als er andere mensen in de buurt zijn. Als je een robot hetzelfde laat doen vinden mensen de robot op eens intelligent zonder dat die robot ook maar een woord hoeft te zeggen.
Voor de duidelijkheid, het komt van twee kanten. Zowel de baby die z'n hoofd beweegt als de moeder die dat interpreert als "herkenning" zitten in het "complot". Als ze beide hun stukje van het toneelspel doen dan lijkt het alsof er een intelligentie interactie is. (Vervolgens kan moeder dan op facebook vertellen dat haar kleine toch zo slim is waarna iedereen dat komt bevestigen dat kleine baby's al heel slim zijn en zo wordt de illusie verder wordt ingesleten).

Veel van de problemen in onze samenleving komen doordat we onze intelligentie overschatten en vertrouwen op simpele kunstjes die minder goed werken dan we zelf denken. Het bestaan van problemen als 'roken', 'racisme' en 'luiheid' zou je kunnen verklaren als dat onze hersenen niet echt nadenken.
Goochelaars zijn een leuk voorbeeld van hoe voorspelbaar en manipuleerbaar mensen zijn. We weten dat we voor de gek worden gehouden en nog trappen we er allemaal in en allemaal op dezelfde manier. Ook weet je hoe het kunstje werkt en sta je er met je neus bovenop. Er zitten 1000 man in de zaal en niemand ziet dat er al 5 minuten lang een kaart open op tafel ligt, of zo iets.

Onze taal staat helemaal bol van dat soort kunstjes. We hanteren heel veel vaste structuren en constructies waardoor na een paar woorden al min of meer vast ligt hoe de rest van de zin er uit gaat zien. Het is niet voor niets dat we vaak elkaars zinnen af kunnen maken. Dat vinden we dan bewijs van hoe goed onze hersens werken maar dat kun je dus ook uitleggen als dat we juist heel voorspelbaar maar te dom om het te zien.

De techniek zelf vind ik niet eng maar alleen maar heel erg gaaf. Waar ik voor vrees zijn de mensen die onterecht geloven in intelligentie, of dat nu die van de computer is of van zichzelf.

Nog een laatste overweging. Veel complexe teksten zijn toch heel voorspelbaar. Neem nu de wet. Dat lijkt een superingewikkelde tekst die moeilijk te voorspellen is. Maar de wet legt (als het goed is) de mening van de meerderheid van de bevolking vast. Die is best voorspelbaar. Zo'n wet wordt vervolgens een taai stuk omdat er systematisch een hele hoop randgevallen worden vastgelegd. Voor mensen wordt het dan snel saai maar niet voor computers. Een andere reden waarom wetten moeilijk lezen is omdat er veel gebruik gemaakt wordt van lastige en woorden en constructies die vaak ook nog een beetje ouderwets zijn en een hele specifieke betekenis hebben in het kader van de wet. Ook dat is vervelend voor mensen maar juist heel prettig voor computers.

Eenzelfde redenering kun je ophangen voor beleidsstukken, nieuwsartikelen, fantasieverhalen, sinterklaasgedichten, speeches en vrijwel alle andere soorten tekst. Allemaal hebben ze hun eigen onuitgesproken regels en aannames die we onderbewust aanvoelen. De grote uitzondering is humor, die werkt vaak door de regels opzettelijk te breken. Maar eigenlijk is dat ook weer een patroon op zich.

Zo kan het dat je op grond van maar een heel klein beetje input hele lappen tekst kan produceren. Sterker nog, het is vaak moeilijker om een tekst kort te houden dan eindeloos uit te weiden (waarvan akte). Zelfs als de informatie heel beperkt is ("auto van de zaak inleveren als je uit dienst gaat").

Zo heb ik een afkeer van het lezen van stukken die eindeloos doorratelen over wat voor iedereen vanzelfsprekend is, alleen maar om zeker te weten dat alle randgevallen gedekt zijn. Aan de andere kant heb ik snel genoeg van het netjes en beleefd antwoorden op simpele vragen die me al honderd keer zijn gesteld. Althans, voor mij simpele vragen die ik het liefst met "ja" of "nee" zou beantwoorden. Maar ik snap dat mensen niet zo werken en het beter verwerken als je het wat vriendelijker en subtieler opschrijft.

En dan ben ik heel blij met GPT. "Leg vriendelijk uit dat backups eigen verantwoordelijkheid zijn en de data dus verloren is gegaan. Suggereer in de prullenbak te zoeken.". "Leg vriendelijk uit dat dit spam is en de hacker niet echt videopnames heeft gemaakt". Let wel, ik vraag niet om conclusies. Ik vertel GPT wat er geschreven moet worden. GPT maakt er vervolgens een prachtige tekst van die ik maar een klein beetje hoef aan te passen.

Maar het is wel een beetje riskant want het is heel makkelijk om lui te worden en niet goed te controleren wat er geschreven wordt. Want het nadeel van compact communiceren is dat er weinig redundantie en context is waardoor de boodschap verkeerd begrepen kan worden. En als mens ben je geneigd om weinig kritisch in te stemmen met wat je wordt aangereikt. Je moet alert blijven op onzin en dat is niet altijd makkelijk. Dat gezegd hebbende, mensen kunnen ook een aardig potje onzin opschrijven en strak uitwerken, daar heb je geen computer voor nodig.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

aawe mwan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:09:
In regel 17 t/m 27 van het bash script mist hij volledig dat je dit ook kunt bereiken door een optie mee te geven aan cp:
cp --backup=numbered "$file" "$dest_dir"

Volgens sommige mensen is het niveau van ChatGPT op dit moment "de slechtste 20-30% van de klas".
Het is misschien een beetje gezocht maar ik kan het goedpraten, op twee manieren zelfs.

1. Die --backup optie is volgens mij geen POSIX-compliant optie maar eentje die alleen werkt op de GNU versie van cp. Als je een algemeen en portable bash script wil schrijven zou je geen GNU uitbreidingen moeten gebruiken.
Nu weet ik dat de meesten daar totaal niet mee bezig zijn maar ik ben opgevoed om daar wel over na te denken, ook al doe ik het meestal niet. Mijn punt is dat het in bepaalde kringen als goede gewoonte wordt gezien om je code zo portable mogelijk te maken zodat het overal werkt en niet alleen onder GNU of Linux.

2. De vraag was niet om een efficient script te schrijven. Efficient werken is moeilijker en levert vaak niks op. Als ik een scriptje moet schrijven dat eenmalig iets doet dan maakt het mij niet uit of dat script 5 minuten nodig heeft of 15 minuten. Voor mij is het veel belangrijker of ik 25 minuten moet programmeren voor een inefficiente oplossing of 45 minuten voor een oplossing die wel efficient is.
De meerderheid van de professionele IT'ers is als hobbyist begonnen en is nooit naar school geweest. De slechtste 20% van de klas heeft nog steeds meer opleiding gehad dan de meesten anderen ;)

Zonder gekheid, het gaat er niet om of GPT de beste oplossing is. Het gaat er om of het goed genoeg is. De slechtste 20% uit mijn klas heeft toch allemaal een baan gevonden. Ze zijn niet allemaal professor geworden maar leveren toch een nuttige bijdrage aan de maatschappij.

Mijn fiets is bepaald niet de beste fiets en toch ben ik er blij mee want de fiets is goed genoeg om naar m'n werk te gaan en boodschappen te doen.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HollowGamer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:14:
Het probleem is alleen dat het straks banen gaat overnemen
Ik zie het probleem niet. Mensen laten zwoegen op een klusje dat een apparaat beter kan doen vind ik zonde van de mens. Overal in de wereld worstelen we met gebrek aan betaalbaar personeel. Ik hoor nooit iemand klagen dat er teveel collega's zijn en iedereen zich maar een beetje zit te vervelen. In tegendeel, overal is de werkdruk hoog.

Laten we zoveel mogelijk simpel werk wegautomatiseren zodat mensen zich kunnen richten op waar wel wel goed in zijn en/of wat we leuk vinden.

Owja, in deze disccusie wordt wel eens geopperd dat "niet iedereen de hersenen heeft om professor te worden, sommige mensen werken liever met hun handen", of zo iets. Dat klopt en dat is dan ook niet wat ik bedoel. Zoals je in mijn vorige post gelezen zou kunnen hebben heb ik een vrije lage dunk van menselijke intelligentie.

Waar wij goed in zijn is menselijk contact, zorg en cultuur. Als de robot voor een prikkie op het land gaat werken zodat ik de hele dag gitaar kan spelen in het buurtcentrum vind ik dat prima. Als we niet hoeven te kiezen tussen thuisblijven voor de kinderen of gaan werken voor het geld vind ik dat prima.

Het enige punt van zorg is dat we het niet aan het bedrijfsleven over moeten laten om de winst te verdelen want dan blijft er voor ons niks over, maar dat doen ze ook wel zonder AI. Het is de taak van de regering om dat te voorkomen. Wij burgers moeten er voor zorgen dat ze dat ook echt doen.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

@CAPSLOCK2000 Welke toepassingen voor openai zie jij in de "NOS" (non-Windows Operating Systems) wereld? Verwacht je dat overbodig geworden programmeurs aan open source projecten gaan werken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Het probleem is alleen dat het straks banen gaat overnemen en/of gebruikt kan worden voor oorlogsvoering.
Dat kan met alle nieuwe ontwikkelingen gebeuren. Vroeger deed men altijd de was met een wasbord en tobbe, reden met paard en wagen en hadden sommigen ook helemaal niets met dit soort van nieuwerwetse fratsen. Daar kan alleen maar ellende van komen, etc.

Feit is dat AI er inmiddels is en niet meer weg zal gaan.
Met de introductie van ChatGPT komt een glimp van de nieuwe toekomst opeens heel dichtbij.

Dit gevoel dus.

En on topic:
De AI gevraagd om een rap over Linux. Is ook geen probleem. ;)

Yo, wat is er gaande mannen
Ik ben hier om te rappen over Linux, de beste keuze van het land
Windows en Mac, jullie kunnen allebei opzij
Want Linux is de baas, geen twijfel aan

Met Linux ben ik vrij, geen beperkingen of blokkades
Ik kan doen wat ik wil, zonder dat ik word gecontroleerd
Windows en Mac, jullie zijn te strak
Linux geeft mij de ruimte die ik nodig heb om te lachen

Linux is open source, ik kan alles aanpassen naar mijn wens
Windows en Mac, jullie zijn te vast
Ik kan mijn systeem aanpassen zoals ik wil, zonder problemen

Linux is stabiel, geen crash of blauw scherm van de dood
Windows en Mac, jullie laten me in de steek
Ik kan vertrouwen op Linux, het laat me nooit in de kou

Windows en Mac, jullie hebben het goed geprobeerd
Maar Linux is de beste, dat is niet te ontkennen
Ik ben vrij met Linux, ik hoef nooit meer te piepen
Ik ben de baas van mijn eigen systeem, en dat voelt goed, mannen!

[Voor 39% gewijzigd door CR2032 op 08-01-2023 16:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Volgens mij wordt het tijd voor een apart ChatGPT topic. Wie start deze?
Dan kan een modje de posts over ChatGPT hieruit verplaatsen, toch?

deepin linux addict

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:47:
ChatGPT is meer een universele tool die je voor verschillende dingen kunt gebruiken. Hier worden vooral voorbeelden genoemd van programmeren en scripting met Linux. Terwijl het nog veel meer kan, zoals taal en wetenschap.

Waar zou je zoiets dan als topic plaatsen en tegelijk dat tweakers het ook kunnen vinden voor hun interesse. Het is voor veel nog zo onbekend.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

aawe mwan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:58:
@CAPSLOCK2000 Welke toepassingen voor openai zie jij in de "NOS" (non-Windows Operating Systems) wereld?
Het is hier de kroeg he, anders was ik niet zo ver offtopic gehad. Ik zie overal toepassingen maar die zijn niet specifiek voor open source. Maar het werkt wel extra goed met en voor open source omdat informatie daarover breed te krijgen is op internet.

Vijf minuten voor ik aan deze post begon heb ik GPT nog gebruikt om een foutmelding van puppet-server voor me uit te zoeken. Dat vertelde me niks dat ik niet wist tot ik m'n eigen config invoerde en GPT me op de fout wees, ik gebruikte de verkeerde directory.

Ik heb GPT ook al ingezet om kleine scriptjes voor me te maken. Ik ben beheerder, geen programmeur. Programmeren vind ik ook leuk hoor, maar soms is het prima als de computer dat voor me doet.

Hoewel het nog niet ver genoeg is om echte programmeurs te vervangen kan het nu al beter programmeren van een hoop IT'ers kunnen. Het kan af en toe prima suggesties doen over de algemene aanpak van problemen, als "Hoe schrijf ik een Android app?".

Ook is het heel geschikt om kleine maar saaie stukjes code te schrijven. Laatst wilde ik een idee proberen in een simulatie. Ik heb GPT gevraagd om python code te schrijven voor een dek kaarten met functies om te schudden en kaarten te trekken en terug te steken. Dat ging prima. Vervolgens heb ik gevraagd om een print functie toe te voegen met een overzicht van het deck. Ging goed.
Vervolgens heb ik gevraagd om er een loopje te maken om steeds kaarten te trekken en weer terug te steken en de getrokken kaarten te printen. Ging ook goed.
Toen werd ik brutaal en heb ik gevraagd om "het algoritme van programma X" te implementeren. Het is open source dus misschien dat GPT het wel kende.
Dat leverde helaas geen werkende code op maar het was een aardige poging en het idee was duidelijk aanwezig.
Het belangrijkste was echter dat er commentaar bij was geschreven waarin stond dat dit algoritme was bedacht door professor X en onder welke naam het in de literatuur bekend stond.

Al die basiscode schrijven had ik zelf prima gekund. Met al het gespeel het GPT dat ik er bij deed had ik het met hand misschien zelfs sneller gedaan. Maar de naam van het algoritme was wel een hele mooie bijdrage.
Verwacht je dat overbodig geworden programmeurs aan open source projecten gaan werken?
Met mijn Star Trek bril op denk ik dat niemand ooit overbodig wordt maar hoop ik dat mensen kunnen werken aan wat ze leuk vinden. ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:47:
In welke mate wil je een ChatGPT topic dan? Want er is al een topic in de HK erover. De hele AI is veel breder dan alleen Linux, dus het beperken tot een specifiek onderwerp gaat niet echt werken imo.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

nero355 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:03:
[...]

Dat is alleen het geval als je geen Ubuntu Touch of Jolla Sailfish telefoon oude software hebt!
Kleine correctie :P
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:06:
[...]
Laten we zoveel mogelijk simpel werk wegautomatiseren zodat mensen zich kunnen richten op waar wel wel goed in zijn en/of wat we leuk vinden.
Helemaal mee eens. :Y

Wat jij niet aanstipt zijn de monsteriuze projecten van de overheid die vele miljoenen kosten en toch vaak na jaren mislukken. Hopelijk kan AI hier helpen.
aawe mwan schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:58:
Verwacht je dat overbodig geworden programmeurs aan open source projecten gaan werken?
De software ontwikkelaars hier in Nederland gaan op een andere manier werken maar worden zeker niet overbodig.
Wel verwacht ik dat het banen gaat kosten die nu ge-outsourced worden naar oost Europa en India. Dat hele outsourcing is toch iets uit noodzaak geboren en waar niet iedereen fan van is.
Hero of Time schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:36:
[...]
In welke mate wil je een ChatGPT topic dan? Want er is al een topic in de HK erover. De hele AI is veel breder dan alleen Linux, dus het beperken tot een specifiek onderwerp gaat niet echt werken imo.
HK :?
Waar kan ik HK vinden (met de zoekfunctie vind ik niets).

deepin linux addict

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vishari Beduk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:37:

HK :?
Waar kan ik HK vinden (met de zoekfunctie vind ik niets).
SM beleid
hk = huiskamer

[Voor 3% gewijzigd door True op 09-01-2023 08:59]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

• nero355

nero355

Hoe kom je daar nou weer bij :?

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Alle fora nagelopen maar geen ChatGPT topic kunnen vinden.
:?
nero355 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:59:
[...]
Hoe kom je daar nou weer bij :?
We staan aan het begin van de AI revolutie, alles wat nog geen AI heeft is oud.

Nog weer even terugkomen op deepin; het blijft prachtig :*)
Gelukkig werkt docker en VS code ook gewoon dus vooralsnog geen problemen.

deepin linux addict

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

met jouw registratie datum zou je dat wel meoten herkennen;
https://gathering.tweakers.net/forum/list_category/1 = generic chat
https://gathering.tweakers.net/forum/list_category/2 = hardware
https://gathering.tweakers.net/forum/list_category/ 3 = software
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/23 = NOS
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/31 = HK

De huiskamer wordt werd voorheen ook /31 genoemd

* himlims_ voelt zich oud, tijd voor whisky en een sigaar

[Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 10-01-2023 08:49]

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:43:
We staan aan het begin van de AI revolutie, alles wat nog geen AI heeft is oud.
:O :F
himlims_ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:47:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_category/2 = hardware
https://gathering.tweakers.net/forum/list_category/ 3 = software
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/23 = NOS
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/31 = HK

De huiskamer wordt werd voorheen ook /31 genoemd

* himlims_ voelt zich oud, tijd voor whisky en een sigaar
Er is blijkbaar nog geen AI beschikbaar die dat voor hem kan uitzoeken... >:) _O- :+

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:47:
[...]

...
Pff, /1 was juist Stuffis Generalis en tegenwoordig Tweakers Lounge. :N

• HollowGamer
  • Niet online
Is dit geen NOS topic meer?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat topic? O-)

• Merethil
Hero of Time schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Pff, /1 was juist Stuffis Generalis en tegenwoordig Tweakers Lounge. :N
Check zijn URL's nog eens. Er zit een verschil tussen list_topics/1 en list_category/1 ;)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

* himlims_ tapt ook een biertje voor foxgamer

[Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 10-01-2023 23:28]

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

nero355 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Er is blijkbaar nog geen AI beschikbaar die dat voor hem kan uitzoeken... >:) _O- :+
Precies, dat zeg ik; de tweakers forum software is inmiddels verouderd.
Als ze nou gewoon even aan ChatGPT vragen om nieuwe software met AI :*)

deepin linux addict

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merethil schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Check zijn URL's nog eens. Er zit een verschil tussen list_topics/1 en list_category/1 ;)
In zo'n geval heeft 'ie alsnog de naam fout, want het is Generale Chat, niet 'generic'. ;)

• Merethil
Hero of Time schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:31:
[...]

In zo'n geval heeft 'ie alsnog de naam fout, want het is Generale Chat, niet 'generic'. ;)
#mierenneuken-voor-gevorderden :+

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik zie dat de kroeg al ruim een week leeg blijft, saai :O

Het enige wat ik te melden heb is dat ik nog steeds razend enthousiast ben over deepin :*)
Als je dat eenmaal gewent ben dan wil je niet meer terug naar gnome, kde of windows.
Momenteel van wat oude computer onderdelen een extra deepin desktop samengesteld zodat ik wat kan rommelen :9 Zelfs twee oude reepjes van 2GB die ik onder het stof vond nu in gebruik.

deepin linux addict

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Chinese trollen })

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:47:
Ik zie dat de kroeg al ruim een week leeg blijft, saai :O

Het enige wat ik te melden heb is dat ik nog steeds razend enthousiast ben over deepin :*)
Als je dat eenmaal gewent ben dan wil je niet meer terug naar gnome, kde of windows.
Momenteel van wat oude computer onderdelen een extra deepin desktop samengesteld zodat ik wat kan rommelen :9 Zelfs twee oude reepjes van 2GB die ik onder het stof vond nu in gebruik.
Doe je Xi de groeten? :)

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

問候

:P

Ik kreeg zojuist een update melding, zal ik deze uitvoeren?

deepin linux addict

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag gnome-network-displays maar geïnstalleerd, omdat KDE helaas geen equivalent heeft. Even getest, eerste connectie crashte de applicatie maar daarna had ik prima verbinding met een WiDi scherm. Wel een vertraging van ongeveer een seconde maar verders prima functioneel.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Vervelend, loop ik gelijk tegen een showstopper aan nadat ik hier post dat deepin zo mooi is -O-
Probleem is een oude versie 19.03.8 van Docker waardoor veel leuke zaken niet werken.
Gisteren dan toch weer even Ubuntu 22.10 geinstalleerd en daar werkt Docker beter vanwege een nieuwere versie.
Ik ben bang dat het uitzoeken hoe ik Docker naar een nieuwe versie update vele avonden gaat kosten en momenteel andere prioriteiten.

het gaar dus verder dan sudo apt-get upgrade docker-ce

deepin linux addict

• Eärendil
  • Laatst online: 21:29
Deepin 20.x is gebaseerd op Debian 10.x (buster), de huidige oldstable.

Met deze stappen kan je de upstream Docker-versie installeren voor Debian Buster:
https://gist.github.com/m...431de5d748dfde6957b8b85ff

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Nee helaas, was het leven maar zo simpel :/
Ook even dat script aangepast dat docker.ce wordt verwijdert ipv het oude engine.
En vervolgens vage foutmeldingen.

Maar ik ga hier geen tijd insteken, voordat je het weet ben je een week verder. Terwijl Ubuntu gewoon 'out of the box' werkt.

deepin linux addict

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:39

silverball

De wagen voor moderne mensen

OpenZFS on Linux is awesome, maar zojuist m'n nieuwe nas op btrfs geinstalleerd. Geen gedoe meer met kernel modules die kapot gaan bij elke kernel upgrade en btrfs-raid1 is best wel een aardig idee voor huis tuin en keuken gebruik. Heel fijn de disks niet even groot hoeven zijn plus er ook 3+ disks aangevoegd kunnen worden dankzij het gebrek aan fixed pairing. Uiteraard kan er maar 1 disk failure getolereerd worden in de array, dus het is niet de ultieme oplossing voor alle usecases.

Op de desktop draai ik al langer btrfs en ook op de zaak hebben we btrfs in productie draaien. Zeker zolang je de btrfs vm/raid functionaliteit niet gebruikt is het echt een heel fijn en capabel FS.

Helaas zijn er nog steeds problemen met de laatstgenoemde functionaliteit. RAID-Z is een zooitje en het feit dat je degraded pools alleen kan mounten met -o degraded is ronduit ruk (OS op een degraded RAID array is dus dikke pech, rescue mode) en het repareren ervan is ook veel minder trivaal dan met ZFS (btrfs balance en zaken, gaat niet vanzelf)
Hero of Time schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:36:
[...]

In welke mate wil je een ChatGPT topic dan? Want er is al een topic in de HK erover.
Jammer, leek mij wel een interessante discussie om te volgen.

• HollowGamer
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:29:
OpenZFS on Linux is awesome, maar zojuist m'n nieuwe nas op btrfs geinstalleerd. Geen gedoe meer met kernel modules die kapot gaan bij elke kernel upgrade en btrfs-raid1 is best wel een aardig idee voor huis tuin en keuken gebruik. Heel fijn de disks niet even groot hoeven zijn plus er ook 3+ disks aangevoegd kunnen worden dankzij het gebrek aan fixed pairing. Uiteraard kan er maar 1 disk failure getolereerd worden in de array, dus het is niet de ultieme oplossing voor alle usecases.

Op de desktop draai ik al langer btrfs en ook op de zaak hebben we btrfs in productie draaien. Zeker zolang je de btrfs vm/raid functionaliteit niet gebruikt is het echt een heel fijn en capabel FS.

Helaas zijn er nog steeds problemen met de laatstgenoemde functionaliteit. RAID-Z is een zooitje en het feit dat je degraded pools alleen kan mounten met -o degraded is ronduit ruk (OS op een degraded RAID array is dus dikke pech, rescue mode) en het repareren ervan is ook veel minder trivaal dan met ZFS (btrfs balance en zaken, gaat niet vanzelf)
Ik ben ook overgestapt op Btrfs, dit aangezien ZFS niet kan draaien op Fedora Silverblue.
Het scheelt ook weer een losse module en gedoe met het niet in sync zijn met de kernel-versie.
Beste zou zijn als ZFS zijn licentie veranderd en het wordt opgenomen in de Linux-kernel zelf, maar dat zie ik niet meer gebeuren. Dan maar hopen dat ze Btrfs blijven improven.

Tevens gebruikte ZFS wel erg veel geheugen (ja, dat heeft zijn redenen), en gingen mijn schijven nooit in stand-by. Voor ZFS moeten die blijven draaien en dat is voor mijn energierekening niet zo lekker.

Overigens zou ik nooit meer mijn OS in RAID zetten, wel mijn belangrijke data. De reden is dat je tegenwoordig beter kan syncen, zo kun je bijvoorbeeld je home-folder op een NAS zetten - mijn games download ik wel opnieuw. Ja, uptime is inderdaad een argument, maar ik denk dat een herinstallatie en dan terug syncen ook prima te doen is. Verder werken kun je dan even op je laptop of tablet.

[Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 25-01-2023 19:00]

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:32:
Vandaag gnome-network-displays maar geïnstalleerd, omdat KDE helaas geen equivalent heeft. Even getest, eerste connectie crashte de applicatie maar daarna had ik prima verbinding met een WiDi scherm. Wel een vertraging van ongeveer een seconde maar verders prima functioneel.
WiDi - bestaat dat nog?

Wikipedia: WiDi - "WiDi was discontinued in 2015 in favour of Miracast,[6] a standard developed by the Wi-Fi Alliance and natively supported by Windows 8.1 and later.[7]"

Miracast is dacht ik inderdaad tegenwoordig de standaard, daarbij zou er ook (vrijwel) geen vertraging moeten zijn. Tenminste, dacht dat je in een bepaalde mode moest zitten.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:21:
[...]

WiDi - bestaat dat nog?

Wikipedia: WiDi - "WiDi was discontinued in 2015 in favour of Miracast,[6] a standard developed by the Wi-Fi Alliance and natively supported by Windows 8.1 and later.[7]"

Miracast is dacht ik inderdaad tegenwoordig de standaard, daarbij zou er ook (vrijwel) geen vertraging moeten zijn. Tenminste, dacht dat je in een bepaalde mode moest zitten.
Miracast idd. Is alsnog een Wireless Display. :P En geen idee welke 'mode' je moet zitten en waar dan, maar alles wat ik deed had een vertraging van ongeveer een seconde tussen wat m'n laptopscherm toonde en de tv liet zien.

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Miracast idd. Is alsnog een Wireless Display. :P En geen idee welke 'mode' je moet zitten en waar dan, maar alles wat ik deed had een vertraging van ongeveer een seconde tussen wat m'n laptopscherm toonde en de tv liet zien.
Jammer, al is het voor mij een lange tijd geleden dat ik met Miracast heb gewerkt en ik het voornamelijk op het werk gebruikte voor presentaties.

Dacht dat het ook afging van de implementatie van de dongle, aangezien er geen vaste standaard is (helaas).

Chromecast werkt voor mij het beste, maar dat is helaas een gesloten protocol. Uiteindelijk werk ik zoveel mogelijk zonder WD, dan maar een rPi er tussen voor mijn media of via UPnP.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
HollowGamer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:58:
Tevens gebruikte ZFS wel erg veel geheugen (ja, dat heeft zijn redenen), en gingen mijn schijven nooit in stand-by. Voor ZFS moeten die blijven draaien en dat is voor mijn energierekening niet zo lekker.
Over veel geheugen weet ik niet, maar op mijn zelfbouw-NAS met twee schijven als ZFS-mirror gaan die schijven gewoon netjes in standby. Dus lijkt mij geen goed argument tegen ZFS.

(nadeel is wel dat elke keer als ik data op die ZFS-mirror wil lezen, er een seconde of vijf vertraging is omdat de schijven moeten opspinnen enzo... maar dat ligt uiteraard niet aan ZFS)

• HollowGamer
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Over veel geheugen weet ik niet, maar op mijn zelfbouw-NAS met twee schijven als ZFS-mirror gaan die schijven gewoon netjes in standby. Dus lijkt mij geen goed argument tegen ZFS.

(nadeel is wel dat elke keer als ik data op die ZFS-mirror wil lezen, er een seconde of vijf vertraging is omdat de schijven moeten opspinnen enzo... maar dat ligt uiteraard niet aan ZFS)
Ah lees nu inderdaad dat ze in spin-down mode gaan, of ze op standby gaan, dat weet ik dan weer niet.

ZFS is ook heerlijk met hun NFS/SMB share, gewoon out-of-the-box en geen gedoe met exports. :)

Edit: Oh, dan vergeet ik nog hun pools. Bij Btrfs is dat ook, maar het voelt complexer en minder vriendelijker.

[Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 25-01-2023 21:54]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:39

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Overigens zou ik nooit meer mijn OS in RAID zetten, wel mijn belangrijke data. De reden is dat je tegenwoordig beter kan syncen, zo kun je bijvoorbeeld je home-folder op een NAS zetten - mijn games download ik wel opnieuw. Ja, uptime is inderdaad een argument, maar ik denk dat een herinstallatie en dan terug syncen ook prima te doen is. Verder werken kun je dan even op je laptop of tablet.
Dat deed ik al :P , RAID is geen back-up, het gaat idd alleen om de uptime.

Ja tijdens scrubben wel, maar ik heb ook gewoon op de pinebook pro (Hexa-Core Rockchip RK3399 4GB LPDDR4 RAM) ZFS en dat werkt al een jaartje prima. Had ook btrfs kunnen wezen maar ik wilde het proberen.

ZFS is O+ hoor, ook de tooling en datarecovery loopt mijlenver voor op btrfs.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Inmiddels lekker bezig op mijn deepin systeempje. Maar ik mis wel mijn kdiff3 :/
En in de deepin store staat niet veel soeps

Dat Kompare wil niet installeren en Sublime merge is betaald.

Moet ik toch weer mijn windows PC opstarten :F

deepin linux addict

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:51:
Inmiddels lekker bezig op mijn deepin systeempje. Maar ik mis wel mijn kdiff3 :/
En in de deepin store staat niet veel soeps
[Afbeelding]
Dat Kompare wil niet installeren en Sublime merge is betaald.

Moet ik toch weer mijn windows PC opstarten :F
Of je kiest gewoon een betrouwbare distro als Mint, Fedora, etc.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HollowGamer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Of je kiest gewoon een betrouwbare distro als Mint, Fedora, etc.
Nu heeft Mint ook niet zo'n best trackrecord. Maar het heeft hopelijk geen Chinese backdoors ingebouwd 8)

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@HollowGamer beetje overdreven om voor een enkele app direct een compleet andere distro te kiezen
ik blijf lekker op deepin, dan maar een beetje prutsen om de bugs heen :P
dat mint is sowieso niets voor mij

deepin linux addict

• nero355

nero355

True schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:24:
Maar het heeft hopelijk geen Chinese backdoors ingebouwd 8)
Ik wacht nog steeds op wat Port Mirroring en Packet Sniffing gerelateerde informatie van @Vishari Beduk i.c.m. dat Chinese wannabe Apple distrotje maar die lijkt er maar niet te komen :? :-( :P :+

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik heb niets te verbergen O-)
toch ... ?

Dan toch even serieus reageren; ik ben op dit moment banger voor de Amerikaanse tech giganten dan voor de Chinese communistische partij.
Ik krijg er ontzettende jeuk van als ik iets in google/youtube intype dat ik dat dan prompt in facebook terug zie :r
Maar ja, ik kan ook niet zonder google/youtube/facebook :/
Neemt niet weg dat ik al mijn geldzaken en echt belangrijke dingen op een aparte Linux PC doe die alleen kort aan zet.

deepin linux addict

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:21:
Ik heb niets te verbergen O-)
toch ... ?
Jij niet, zij misschien wel! :+
Dan toch even serieus reageren; ik ben op dit moment banger voor de Amerikaanse tech giganten dan voor de Chinese communistische partij.
Ik vond deze wel leuk : ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" _O- :D
Ik krijg er ontzettende jeuk van als ik iets in google/youtube intype dat ik dat dan prompt in facebook terug zie :r
Maar ja, ik kan ook niet zonder google/youtube/facebook :/
Tja, dat doe je zelf hé! :P

Maar doe eens gek en maak eens wat aparte Profiles van Firefox bijvoorbeeld, waarbij je dan elke Profile voor maar één ding gebruikt en eventueel zelfs alle History/Cookies/enz. dumpt als je de browser afsluit ;)
Neemt niet weg dat ik al mijn geldzaken en echt belangrijke dingen op een aparte Linux PC doe die alleen kort aan zet.
Daar heb ik dus mijn Linux flaptop en een aparte Profile voor! :Y)

• Maverick_aios
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-03 20:39
Hoi Linux lovers!
Vraagje, sporadisch kom ik nu en dan een Linux Ubuntu systeem tegen die ik dien na te kijken op hardware defecten. Aangezien mijn kennis beperkt is installeer ik meestal snel een Windows os op een nieuwe schijf om zo enkele benchmark tools te laten lopen. En bijvoorbeeld temperaturen op te volgen / regelmatig aan te tonen dat de hardware niet defect is.
Nu lijkt mij dit behoorlijk stom om dit steeds via Windows te doen, en zou ik zoiets ook perfect vanop afstand op de Gui Ubuntu kunnen draaien.
Mijn vraag is dan ook (heb al even gezocht maar kan gelijk niets "ok" vinden) wat de meer gekende (liefst via GUI) tools zijn.

Hoeft niet gratis te zijn!

Duizend maal dank!!!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Maverick_aios schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:54:
Hoi Linux lovers!
Vraagje, sporadisch kom ik nu en dan een Linux Ubuntu systeem tegen die ik dien na te kijken op hardware defecten. Aangezien mijn kennis beperkt is installeer ik meestal snel een Windows os op een nieuwe schijf om zo enkele benchmark tools te laten lopen. En bijvoorbeeld temperaturen op te volgen / regelmatig aan te tonen dat de hardware niet defect is.
Nu lijkt mij dit behoorlijk stom om dit steeds via Windows te doen, en zou ik zoiets ook perfect vanop afstand op de Gui Ubuntu kunnen draaien.
Mijn vraag is dan ook (heb al even gezocht maar kan gelijk niets "ok" vinden) wat de meer gekende (liefst via GUI) tools zijn.

Duizend maal dank!!!
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Oh en:
mandb

* True heeft weekend

• Maverick_aios
True schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Oh en:
mandb

* True heeft weekend
Lekker pittig net voor het weekend :)
Ik kijk er waarschijnlijk zwaar over, maar ik zie nergens hoe ik een nieuwe draad kan starten :-(

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Maverick_aios schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Ik kijk er waarschijnlijk zwaar over, maar ik zie nergens hoe ik een nieuwe draad kan starten :-(
Als je bijvoorbeeld hier kijkt:
Linux en overige clients
...overzicht van alle recente topics in de Linux afdeling...
dan vind je een beetje rechtsboven een blauwe knop om een nieuw topic te starten.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maverick_aios schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Maar wel de waarheid en noodzaak. Je gaat aan de barman toch ook geen medisch advies vragen? Daarvoor ga je naar de huisarts. Dit is een kroeg topic, dus dit soort vragen hoort hier niet.
In 2014 geregistreerd en na 9 jaar nog niet de 'nieuw topic' knop bovenaan de topiclisting gezien? Knap. ;)

• Maverick_aios
vanaalten schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Als je bijvoorbeeld hier kijkt:
Linux en overige clients
...overzicht van alle recente topics in de Linux afdeling...
dan vind je een beetje rechtsboven een blauwe knop om een nieuw topic te starten.
Ik denk dat ik blind ben.

• Maverick_aios
Hero of Time schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Maar wel de waarheid en noodzaak. Je gaat aan de barman toch ook geen medisch advies vragen? Daarvoor ga je naar de huisarts. Dit is een kroeg topic, dus dit soort vragen hoort hier niet.

[...]

In 2014 geregistreerd en na 9 jaar nog niet de 'nieuw topic' knop bovenaan de topiclisting gezien? Knap. ;)
Ik hou gewoon niet zo van mensen die roepen tegen mekaar. Gewoon berichtje was tof geweest :-)
Ik heb ooit nog topic's aangemaakt toen ik meer actief was, nu zie ik het gewoon niet meer.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Custom css uitzetten, of wat je ook maar gebruikt, want de pagina is nogal stoek daar. Zie ook de search bovenin die niet goed getoond wordt.

• Maverick_aios
Hero of Time schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Custom css uitzetten, of wat je ook maar gebruikt, want de pagina is nogal stoek daar. Zie ook de search bovenin die niet goed getoond wordt.
Custom css was het niet, maar andere browser doet het wel! Bedankt voor de feedback... ik dacht al dat het kwam omdat ik niet lang genoeg actief ben geweest :-)

• Maverick_aios
Probleem zat blijkbaar niet bij me :-)

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:21:
Je gaat aan de barman toch ook geen medisch advies vragen? Daarvoor ga je naar de huisarts.
Niet dat je daar wat aan hebt trouwens... :X :| :/
Maverick_aios schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:54:
Hoi Linux lovers!

Korte TIP :

Spendeer gewoon eens een middagje met je favoriete zoekmachine en ga gericht naar dingen op zoek om bijvoorbeeld :
- De temperatuur uit te lezen.
- CPU te stressen.
- GPU te stressen.
- S.M.A.R.T. uit te lezen.

En kijk welke oplossing je het fijnst vindt voor in de toekomst! :)

• Maverick_aios
nero355 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Niet dat je daar wat aan hebt trouwens... :X :| :/

[...]

Korte TIP :

Spendeer gewoon eens een middagje met je favoriete zoekmachine en ga gericht naar dingen op zoek om bijvoorbeeld :
- De temperatuur uit te lezen.
- CPU te stressen.
- GPU te stressen.
- S.M.A.R.T. uit te lezen.

En kijk welke oplossing je het fijnst vindt voor in de toekomst! :)
Al enkele keren gedaan, maar iedereen vertelt er wel wat anders. Terwijl op Windows vlak het behoorlijk duidelijk is wie de grote spelers zijn.

• nero355

nero355

Maverick_aios schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:37:
Al enkele keren gedaan, maar iedereen vertelt er wel wat anders. Terwijl op Windows vlak het behoorlijk duidelijk is wie de grote spelers zijn.
Onder Windows heeft ook iedereen eigen voorkeuren en bijten sommige dingen elkaar zelfs dus moet je soms meerdere oplossingen voor hetzelfde proberen! :)

Pagina: 1 ... 65 ... 69 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee