LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 79 Laatste
Acties:
  • 368.181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sinds afgelopen weekend heb ik weer een Debian-installatie met GUI draaien, mijn vorige laptopje was overleden en de desktop staat sinds de verhuizing ergens in een hoek, dus ik heb het een paar maanden zonder moeten doen. Heerlijk, een beetje pielen met KDE, splash screens die je een halve seconde ziet en compositing-effecten die eigenlijk alleen maar irritant zijn :D Geen Xorg geïnstalleerd maar Wayland, encrypted installatie maar ik krijg de TPM niet goed aan de praat, genoeg te sleutelen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Demo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:55:
...
Geen Xorg geïnstalleerd maar Wayland,
Ik heb Wayland eerder dit jaar geprobeerd, maar dat was niet echt stabiel te noemen. Was spontaan de vensters van Firefox kwijt, die werd schijnbaar via xwayland gestart, dus alles wat via de Xorg compatibility werd gestart was foetsie. Ik wens je succes.
encrypted installatie maar ik krijg de TPM niet goed aan de praat, genoeg te sleutelen.
Daar had ik ook eens naar gekeken en mede door de waarschuwing dat het installeren van eigen certificaten in de TPM bij de Thinkpad ervoor zou zorgen dat de boel gebricked wordt (moederbord zou vervangen moeten worden) ben ik niet verder gegaan met uitzoeken. Ben wel nieuwsgierig hoe je het werkend hebt gekregen, als je dat lukt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Demo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:55:
encrypted installatie maar ik krijg de TPM niet goed aan de praat
En terecht! :P

Alles wat TPM/TCPA/Palladium/Fritz Chip gerelateerd is moet gewoon keihard DOOD!!! })

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26
nero355 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

En terecht! :P

Alles wat TPM/TCPA/Palladium/Fritz Chip gerelateerd is moet gewoon keihard DOOD!!! })
Euh... Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:14:

Daar had ik ook eens naar gekeken en mede door de waarschuwing dat het installeren van eigen certificaten in de TPM bij de Thinkpad ervoor zou zorgen dat de boel gebricked wordt (moederbord zou vervangen moeten worden) ben ik niet verder gegaan met uitzoeken. Ben wel nieuwsgierig hoe je het werkend hebt gekregen, als je dat lukt.
heel eenvoudig vond ik het niet, en ook maar beperkt functioneel gekregen (debian, ubuntu en gentoo)

een relatief uitgebreide beschrijving vond ik via; https://resources.infosec...pic/linux-tpm-encryption/

bij debian heb ik het ook met de installatie meegekregen; dan start je eerst een live sessie, voer je wat opdrachten en parameters is voor kernel boot. en daarna een aantal bios settings en vervolgens de werkelijke installatie

https://blastrock.github.io/fde-tpm-sb.html

note; ik zet het praktisch overal uit :X bespaard koppijn, en bij een system failure/fuckup kan je nog bij je data. bij encrypted wordt het een zooitje (bij mij althans :+)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zoek die termen op en lees hoe bizar de toekomst zou kunnen worden als we die troep in ons leven toelaten! ;)

Alle informatie erover is al heel lang bekend en ik kwam er ergens in 2002 achter en nog was ik in feite te laat bij de les zeg maar... ;(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 22:04
Hero of Time schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:57:
@Dimitrip lees de TW even opnieuw aub. Maak een apart topic aan voor je probleem. Als je hulp wilt althans.
Hey Hero, heb het bericht al verwijderd. Was gewoon een mededeling, het probleem los ik wel op (wachten op juiste update want ik ben niet de enige met dit probleem ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
nero355 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Zoek die termen op en lees hoe bizar de toekomst zou kunnen worden als we die troep in ons leven toelaten! ;)

Alle informatie erover is al heel lang bekend en ik kwam er ergens in 2002 achter en nog was ik in feite te laat bij de les zeg maar... ;(
Ik kan TPM en TCPA niet zo met elkaar rijmen maar ik heb even gezocht op je termen en kom er nog steeds niet uit waarom het een probleem is.

TPM in dit geval is hardwarematige cryptografie - dat lijkt me voor legitieme doeleinden dikke prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hero of Time schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Ik heb Wayland eerder dit jaar geprobeerd, maar dat was niet echt stabiel te noemen. Was spontaan de vensters van Firefox kwijt, die werd schijnbaar via xwayland gestart, dus alles wat via de Xorg compatibility werd gestart was foetsie. Ik wens je succes.

[...]

Dat laatste heb ik gehad met Fedora op een Thinkpad (2021) moest ook teruggestuurd worden .. :X

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Merethil schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:27:
Ik kan TPM en TCPA niet zo met elkaar rijmen maar ik heb even gezocht op je termen en kom er nog steeds niet uit waarom het een probleem is.

TPM in dit geval is hardwarematige cryptografie - dat lijkt me voor legitieme doeleinden dikke prima?
Zie : https://forums.anandtech....nvade-our-privacy.842895/
Gevonden met : https://duckduckgo.com/?q=palladium+tcpa+tpm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Ah, als je alleen zoekt op tcpa krijg je dit: "Telephone Consumer Protection Act of 1991"

Hoe dan ook, TPM is dus blijkbaar slechts een onderdeel van het hele verhaal en nog het minst "enge" deel ook. Het feit dat je TPM ook kan gebruiken buiten Windows lijkt me ook een prima marker dat het in ieder geval anders is dan in 2002 gedacht.
Ze op één hoop gooien terwijl het mijn inziens een goede stap is in persoonlijke beveiliging van je bestanden is vind ik dus wat cru.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Merethil schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 01:30:
Hoe dan ook, TPM is dus blijkbaar slechts een onderdeel van het hele verhaal en nog het minst "enge" deel ook. Het feit dat je TPM ook kan gebruiken buiten Windows lijkt me ook een prima marker dat het in ieder geval anders is dan in 2002 gedacht.
Ze op één hoop gooien terwijl het mijn inziens een goede stap is in persoonlijke beveiliging van je bestanden is vind ik dus wat cru.
Je hebt neem ik aan de Pluton Chip wel meegekregen ?!
Zie : nieuws: AMD, Intel en Qualcomm gaan Microsoft Pluton-beveiligingchip integrer...

Het is gewoon een stap voor stap proces :
- PC/Laptop/Telefoon/Tablet eerst "besmetten" via allerlei mooie beloftes...
- Daarna je Router/Switch/Accesspoints...
- En uiteindelijk kom je het Internet niet meer op zonder zo'n ding in ALLE hardware die je gebruikt!

Dat is namelijk uiteindelijk het doel : Totale controle over ALLES !!! }:| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:42:
Wil je oppassen met zulke complottheorieën uitspreken? Een gezond beetje paranoïde, prima, maar dit neigt naar ongezond veel. We hebben gelukkig nog steeds de FSF en andere organisaties die voor vrijheid staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
nero355 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Je hebt neem ik aan de Pluton Chip wel meegekregen ?!
Zie : nieuws: AMD, Intel en Qualcomm gaan Microsoft Pluton-beveiligingchip integrer...

Het is gewoon een stap voor stap proces :
- PC/Laptop/Telefoon/Tablet eerst "besmetten" via allerlei mooie beloftes...
- Daarna je Router/Switch/Accesspoints...
- En uiteindelijk kom je het Internet niet meer op zonder zo'n ding in ALLE hardware die je gebruikt!

20 jaar geleden werd dit over TPM/palladium gezegd volgens je bron, en tot nu toe is er nog geen wereldoverheersing gebeurt door dit soort maatregelen. Ik ben toch geneigd te denken dat het niet zo hard zal lopen.

Niet afhankelijk willen zijn van een paar grote partijen snap ik heel goed en moedig ik zeker aan, maar ik denk dat de wereld niet zo duister in elkaar steekt als je nu schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb op een HP Probook 640 G8 de secure boot met eigen certificaten en TPM met luks/LVM en Arch Linux (wel met dracut) eigenlijk probleemloos aan de praat gekregen. Moet wel elke kernelupdate opnieuw keys enrollen en zo. Maar ook als alles faalt kan ik luks probleemloos decrypten (met een key die ik heb geprint)

[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 22-10-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:56:
Wil je oppassen met zulke complottheorieën uitspreken? Een gezond beetje paranoïde, prima, maar dit neigt naar ongezond veel. We hebben gelukkig nog steeds de FSF en andere organisaties die voor vrijheid staan.
Lees de officiële documentatie maar eens en vertel me daarna nog dat ik ernaast zit zou ik zeggen! ;)
Merethil schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:39:
20 jaar geleden werd dit over TPM/palladium gezegd volgens je bron, en tot nu toe is er nog geen wereldoverheersing gebeurt door dit soort maatregelen.
Ik ben toch geneigd te denken dat het niet zo hard zal lopen.

Niet afhankelijk willen zijn van een paar grote partijen snap ik heel goed en moedig ik zeker aan, maar ik denk dat de wereld niet zo duister in elkaar steekt als je nu schetst.
Aparte uitspraak nadat hetgene is gebeurd wat er sinds Maart 2020 is gebeurd! ;)

Hoe jullie en waarschijnlijk de meeste mensen (zullen) reageren is juist het grote probleem, maar een te kleine groep is zich daarvan bewust en die worden natuurlijk meteen voor gek verklaard, want belachelijk verhaal en zo, terwijl het al stap voor stap gaande is :
- Games zitten vol met DRM op de eene of de andere manier...
- Software is steeds meer naar een abonnement model toe aan het verschuiven...
- Telefoons/Tablets die je moet rooten voordat je volledig de baas bent over dat ding!
- Met een beetje pech over enige tijd Windows/MacOS ook als het niet al deels zover is ?!
- Films/Series/Muziek die ook achter slot en grendel zit via allerlei streamingdiensten...

Vraag je eens af waarom we dat zomaar hebben laten gebeuren ?! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:45
nero355 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Lees de officiële documentatie maar eens en vertel me daarna nog dat ik ernaast zit zou ik zeggen! ;)

[...]

Aparte uitspraak nadat hetgene is gebeurd wat er sinds Maart 2020 is gebeurd! ;)

Hoe jullie en waarschijnlijk de meeste mensen (zullen) reageren is juist het grote probleem, maar een te kleine groep is zich daarvan bewust en die worden natuurlijk meteen voor gek verklaard, want belachelijk verhaal en zo, terwijl het al stap voor stap gaande is :
- Games zitten vol met DRM op de eene of de andere manier...
- Software is steeds meer naar een abonnement model toe aan het verschuiven...
- Telefoons/Tablets die je moet rooten voordat je volledig de baas bent over dat ding!
- Met een beetje pech over enige tijd Windows/MacOS ook als het niet al deels zover is ?!
- Films/Series/Muziek die ook achter slot en grendel zit via allerlei streamingdiensten...

Wat ik om me heen zie is dat we dit laten gebeuren omdat, zoals je schrijft, de meeste mensen het weinig interesseerd en voor hun gemak zich geen probleem vinden met hun data "gratis" producten af te nemen of accepteren dat producten in abbo-vorm steeds meer aangeboden worden. En voor de producenten zijn dit attractieve verdienmodellen die door de huidige techniek mogelijk gemaakt worden. Ik geloof niet in een master-plan hierachter; commerciele partijen proberen van alles uit om meer te verdienen en wat werkt wordt gekopieerd door anderen. Als een groot deel van de bevoloking dit soort producten niet zou slikken, zouden ze niet populair geworden zijn.
Anderzijds zijn er zeker krachten die samenspannen om de samenleving een bepaalde kant op te "helpen" en daarin slagen; ik lees op dit moment "The dark history of Germany's wealthiest dynasties" en dan zie je dat een aantal Duitse industriëlen met dwe Nazi's samenspannen rond 1932. Dat lukte, met desastreuze gevolgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
nero355 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

[...]

Dat het met de wereld nu niet echt goed gaat zie ik ook wel. Dat daar een duister plan achter zit is minder aannemelijk. Dit kan ook allemaal uitgelegd worden met hebberigheid en incompetentie. Door zo maar wat stellingen en insinuerende vragen neer te pennen bedien je jezelf wel van typische complot-denker argumentatie. Leg maar uit waar je precies op doelt of wat volgens jouw de antwoorden zijn op de vragen die je stelt, met ondersteuning van bronnen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:01

L0g0ff

omg

Ik heb even dat filmpje zitten kijken van die pluton chip. Maar dat is alleen interessant als je hardware signed. Dat wil dus zeggen dat je zelf niet zomaar een hardeschijf /optische lezer, ram, nic etc zelf gaat kunnen vervangen.

Voor een console (of andere apparaten waar het niet de bedoeling is dat je zelf gaat lopen schroeven) een perfecte use case maar ik zie dit niet snel in computers gestopt worden. Misschien bij Apple computers omdat die toch niet willen dat je zelf iets gaat lopen vervangen.

Alleen komt dan de Europese right to repair je even om de oren slaan ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

begintmeta schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:03:
Ik heb op een HP Probook 640 G8 de secure boot met eigen certificaten en TPM met luks/LVM en Arch Linux (wel met dracut) eigenlijk probleemloos aan de praat gekregen. Moet wel elke kernelupdate opnieuw keys enrollen en zo. Maar ook als alles faalt kan ik luks probleemloos decrypten (met een key die ik heb geprint)
Ja maar met één v.d. laatste generaties ThinkPads is dat dus niet mogelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jogai schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:29:
Dat het met de wereld nu niet echt goed gaat zie ik ook wel.
Dat daar een duister plan achter zit is minder aannemelijk.
Helaas is dat wel zo, maar als je hierover begint :
Door zo maar wat stellingen en insinuerende vragen neer te pennen bedien je jezelf wel van typische complot-denker argumentatie.
Leg maar uit waar je precies op doelt of wat volgens jouw de antwoorden zijn op de vragen die je stelt, met ondersteuning van bronnen.
Dan hebben wij verder niks meer te bespreken, want ik ga echt niet nu tijd spenderen aan bronnen opzoeken die ik 15+ jaar geleden heb gelezen, terwijl je zelf ook gewoon je research kan doen... :/

Geloof je me niet ? Ook prima!
Maar kom niet bij mij zitten klagen en huilen als het eenmaal te laat is straks...
L0g0ff schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:18:
Ik heb even dat filmpje zitten kijken van die pluton chip.

Ik zie dit niet snel in computers gestopt worden.
Dat gaat dus helaas wel gebeuren, zoals al eerder gepost! ;)
Misschien bij Apple computers omdat die toch niet willen dat je zelf iets gaat lopen vervangen.
Iedereen zit in het Palladium/TCPA gebeuren : AMD, Intel, Microsoft en dus ook Apple !!

Je gaat daar niet onderuit komen zonder over te stappen naar iets anders dan x86-64 en ARM ;)
Alleen komt dan de Europese right to repair je even om de oren slaan ;)
Die gaat je in dit geval weinig kunnen helpen vrees ik... :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:01

L0g0ff

omg

@nero355 maar leg me dan eens uit hoe je het voor je ziet dat je geen componenten kunt vervangen in je computer omdat pluton dat niet pikt?

Pluton (zoals ik het begrijp) is bedoeld voor hardware matige beveiliging waar je niet wilt dat de hardware zelf gehacked kan worden (en daardoor kun je bijvoorbeeld cheaten en illegaal kopiëren tegenaan)

Hier is de xbox vanaf 2013 al succesvol mee gebleken.

Tuurlijk zijn er use cases maar toch niet voor een computer met losse componenten?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

L0g0ff schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:30:
Maar leg me dan eens uit hoe je het voor je ziet dat je geen componenten kunt vervangen in je computer omdat pluton dat niet pikt?

Tuurlijk zijn er use cases maar toch niet voor een computer met losse componenten?
Zat laptops waarin je niet zomaar een andere WLAN NIC of WWAN Modem mag zetten zonder eerst de BIOS/UEFI te modden via een HEX Tooltje en terug te flashen dus ik gok dat DELL/HP/Lenovo daar heel blij van zullen worden... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Zat laptops waarin je niet zomaar een andere WLAN NIC of WWAN Modem mag zetten zonder eerst de BIOS/UEFI te modden via een HEX Tooltje en terug te flashen dus ik gok dat DELL/HP/Lenovo daar heel blij van zullen worden... ;)
Dat zijn laptops en beruchte OEMs die met whitelists in het BIOS werken. Op welke manier is dat een PC en waar is de Pluton chip daar? Want dat bestond toen nog niet. ;)

Maar zoals eerder gezegd, dit onderwerp gaat richting complottheorieën en daarvoor ben je hier op de verkeerde plaats. Ga maar lekker naar FB ofzo voor die ongein. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:10:
Dat zijn laptops en beruchte OEMs die met whitelists in het BIOS werken. Op welke manier is dat een PC en waar is de Pluton chip daar? Want dat bestond toen nog niet. ;)

Maar zoals eerder gezegd, dit onderwerp gaat richting complottheorieën en daarvoor ben je hier op de verkeerde plaats. Ga maar lekker naar FB ofzo voor die ongein. 8)7
Doe niet zo raar! :F

@L0g0ff vroeg om een voorbeeld en die heeft hij gekregen : That's it!

In 2002 hadden we trouwens ook niet dat verrotte Smoelenboek en toen was alles wat ik je nu vertel ook gewoon bekend! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:22:
@L0g0ff vroeg om een voorbeeld en die heeft hij gekregen : That's it!
Nee, er werd specifiek om een computer met losse onderdelen gevraagd en jij antwoord met laptop. Niet alleen geef je verkeerd antwoord, je hebt de vraag ook niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:25:
Nee, er werd specifiek om een computer met losse onderdelen gevraagd en jij antwoord met laptop. Niet alleen geef je verkeerd antwoord, je hebt de vraag ook niet goed gelezen.
Potato, patato! -O-

Anders pak je maar een DELL/HP/Lenovo Desktop PC erbij die non-standaard onderdelen gebruikt zodat je ook niks kan vervangen of aanpassen : Ook goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

sus

is druk :+

sus schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:19:
Van de week na jaaaaren op Linux Mint Cinnamon gezeten te hebben, 1 van mijn machines omgezet naar Debian Sid met KDE Plasma.

Wauw.

Ben al een week aan het spelen en pielen, lekker die desktop helemaal naar je eigen wens en smaak zetten. Maar wat me vooral opvalt, hoeveel sneller het is tov Mint. Scheelt echt een bak.

Meteen ook van VirtualBox overgestapt naar KVM, ook dat is ff wennen, maar ook zoveel lekkerder.

Zomaar ff mijn 2 cents hier :)
Van de week dan toch maar besloten de rest hier in huis ook om te zetten. Doei Mint, hallo Debian/KDE.
Vind het nog steeds verbazingwekkend hoeveel sneller dat draait; scheelt op mijn laptop toch zo 20-25 seconden.

Alles op Debian Unstable, wat voor de systeempjes hier prima is. Heb in principe geen data op de systemen staan, mocht er dus echt iets goed stuk gaan, dan is dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Momenteel aan het overstappen naar Fedora Silverblue.

Het mooie is dat vrijwel alles via Flatpak gaat en daarbuiten kun je nog altijd deps installeren, maar dan via toolbox. Geen fatsoenlijke Wiki blijft het grootste probleem, daarvoor moet ik steeds bij Arch blijven.

Als alles goed gaat, dan ga ik volledig over op Silverblue en verlaat ik Arch Linux na 8 jaar trouwe dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

misschien ligt het aan mij (als user) , maar waarom zou ik snap/flatpak willen?

begrijp dat voro een dev handig is; support meerdere platformen. maar is dat nog een probleem dan? niet de indruk gehad dat afgelopen jaren nog koppijn heb gehad met dependencies-hell.

en software 'van' distro Y kan ook op X (al dan niet na compilen)

of is dit weer een gevolg van de 'click maar raak' generatie (nofi)

(vorige werkgever, een 'admin' die curl -x http://scriptvansite.com en docker ene ding na het andere; maar beheer???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:22:
misschien ligt het aan mij (als user) , maar waarom zou ik snap/flatpak willen?

begrijp dat voro een dev handig is; support meerdere platformen. maar is dat nog een probleem dan? niet de indruk gehad dat afgelopen jaren nog koppijn heb gehad met dependencies-hell.

en software 'van' distro Y kan ook op X (al dan niet na compilen)

of is dit weer een gevolg van de 'click maar raak' generatie (nofi)

(vorige werkgever, een 'admin' die curl -x http://scriptvansite.com en docker ene ding na het andere; maar beheer???
Voordeel is vooral sandboxing en permissie control (somewhat). Tevens krijg je min-of-meer de garantie dat het werkt, aangezien er geen ontbrekende libs zijn of verschillen van versie.

Een dependencies-hell zie ik niet gebeuren, juist niet. Als ik nu één package installeer, bijvoorbeeld Wine, dan krijg ik een stortvloed aan lib32-* binnen, die er enkel zijn voor Wine. Zelfde met package X, dat gebruikt bijvoorbeeld als enige lib Y. Voor de veiligheid en het beheer van mijn machine, is dat best een gedoe.

Met Arch Linux merkte ik bijvoorbeeld dat sommige libs die ik nog had voor app X, niet meer beschikbaar waren in de repo, maar enkel in de AUR. Of dat lib Y nieuwer was en de app deed crashen. Met een *pak voorkom je deze situatie, het zit in de container erbij.

Het heeft zo zijn voor en nadelen, maar ik merkte vrijwel geen vertraging t.o.v. native, sterker nog, had het gevoel dat alles wat beter werkt dan op Arch.

Misschien komt het door Fedora, die zijn nu eenmaal wat completer, ik voel mij daar tegenwoordig toch wat meer in thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Nu recent begonnen met het gebruiken van een Framework laptop met een 2256 x 1504 13.5-inch 3:2 scherm.

Op X (dwm) is het een draak om te gebruiken. Problemen met fractional scaling, screen tearing en niet alle gestures werken. Met Gnome shell op wayland werkt alles direct en bijzonder vloeiend. Zelfs de vingerafdrukscanner en ambient light sensor werken onmiddellijk (Fedora)

Dus ik wil graag de overstap gaan maken, helaas kan ik mijn dwm config niet overhevelen. Nu aan het twijfelen of ik een nieuwe gepatchte dwl ga knutselen (pfffff), sway, of gewoon maar weer een DE ga gebruiken. Ik heb eigenlijk geen zin om weer dagen aan het finetunen te zijn, maar gebruik wel graag een tiling WM.

Luxeprobleem

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou je je dwm config niet over kunnen nemen? Is het in iets naars als dconf opgeslagen, dat lijkt op het register van Windows?

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:40:
Waarom zou je je dwm config niet over kunnen nemen? Is het in iets naars als dconf opgeslagen, dat lijkt op het register van Windows?
Je configureert dwm eigenlijk niet, je dient direct in de C code te hacken en patchen. Het is een draak van een workflow maar geheel volgens de 'suckless' filosofie. Die mutaties en patches zijn niet bruikbaar in de nieuwe dwL (dwm wayland/wlroots) source. Deze delen in principe geen code.

Ik draai nu sway vanwege de okey defaults, maar zou graag wel terug naar vaste layouts willen; steeds handmatig mijn vensters arrangeren is ook niet alles

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ew, een window manager dat config dmv compileren van de binary gebruikt. Waarom zou je niet een andere WM kunnen gebruiken dat flexibeler is?

• silverball

silverball

Graag, maar ik moet er even eentje zoeken die dynamisch is kwa vensterplaatsing en wayland support heeft. Vooral het laatste was in ieder geval vorig jaar nog flink zeldzaam.

Bij sway en i3 (toch wel de meest bekende tiling wm's) moet je zelf je layout en plaatsing regelen door met vi achtige keybindings een venster te (ver)plaatsen op je scherm. Dat is handmatige tiling.

Kan geweldig zijn maar ik wil gewoon dat mijn vensters gearrangeerd worden volgens een vast stramien, dan hoef ik er ook niet over na te denken. Dwm is hier IMO toch echt beregoed in met zijn master:slave model.

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 24-11-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
silverball schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:16:
Graag, maar ik moet er even eentje zoeken die dynamisch is kwa vensterplaatsing en wayland support heeft. Vooral het laatste was in ieder geval vorig jaar nog flink zeldzaam.

Bij sway en i3 (toch wel de meest bekende tiling wm's) moet je zelf je layout en plaatsing regelen door met vi achtige keybindings een venster te (ver)plaatsen op je scherm. Dat is handmatige tiling.

Kan geweldig zijn maar ik wil gewoon dat mijn vensters gearrangeerd worden volgens een vast stramien, dan hoef ik er ook niet over na te denken. Dwm is hier IMO toch echt beregoed in met zijn master:slave model.
Hier een tevreden i3 (en st) gebruiker; Ik heb wel 'ns gekeken naar dwm, maar nooit gebruikt. Als ik 't zo zie heeft dwm een ander idee bij tiling dan i3, dus ja daar zit wel een verschil in. Tbh denk ik niet dat je snel een tiling window manager vind die 't doet zoals dwm, omdat het best wel opinionated is. Maar ik denk dat als je gebruikt maakt van de layout save/restore van i3, je redelijk in de buurt zal komen.

Maar wayland support zou i3 nooit krijgen, dus wellicht dat je dan beter naar sway kunt kijken. Het verschil tussen sway en dwm lijkt mij iig kleiner dan tussen dwm en Gnome ;)

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

DaFeliX schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:22:
[...]

Hier een tevreden i3 (en st) gebruiker; Ik heb wel 'ns gekeken naar dwm, maar nooit gebruikt. Als ik 't zo zie heeft dwm een ander idee bij tiling dan i3, dus ja daar zit wel een verschil in. Tbh denk ik niet dat je snel een tiling window manager vind die 't doet zoals dwm, omdat het best wel opinionated is. Maar ik denk dat als je gebruikt maakt van de layout save/restore van i3, je redelijk in de buurt zal komen.

Maar wayland support zou i3 nooit krijgen, dus wellicht dat je dan beter naar sway kunt kijken. Het verschil tussen sway en dwm lijkt mij iig kleiner dan tussen dwm en Gnome ;)
Ik gebruik nu sway en alacritty, wayland is wel een pre geworden onderhand. Het werkt allemaal best okey hoor, het is echt een luxeprobleem.

Het punt is niet alleen de layouts maar ook de master:slave configuratie alsin; je hebt één master (of meerdere maar dat even ter zij) en meerdere slaves op je scherm, met een keybinding kan je een venster promoveren tot master. En dat werkt in alle layouts.
Afbeeldingslocatie: https://ratfactor.com/images/dwm/zoom.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb onlangs om echt te prutsen Void Linux base geïnstalleerd. Daaroverheen i3 om eens te kijken of ik het in de vingers kan krijgen om mijn eigen interface te bouwen. Veel werk, veel lezen en veel fouten maken. Ben nu nog op een punt waarbij een reïnstall niet zo'n heel groot probleem is, maar op een gegeven moment zal ik toch snapshots moeten gaan maken, denk ik. Later zorg, eerst maar eens i3 goed in de vingers krijgen. Leuk leerpad, wel hoor!

Daarnaast, alle media pesentatie systemen geïnstalleerd met Pop, mijn werk laptop met KDE Neon en daarnaast een laptop met Mint. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig Neon meer gebruik dan Mint. Als werkt de fingerprint reader in KDE niet, helaas.
Ik moet wel bij iedere nieuwe install eerst goed uitzoeken wat de native manieren zijn van dingen doen. Remote desktop bijvoorbeeld kan bij Mint met x11vnc, maar bij Pop gaat dat heel anders. Lessons learned, zullen we maar zeggen...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

silverball schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:32:
[...]

Het punt is niet alleen de layouts maar ook de master:slave configuratie
Okey, dit is binnen 10 minuten te reproduceren in Qtile, wat een mooie python configuratie API heeft, best wel aardige documentatie en zowel X als wayland doet. Dikke aanrader tot nu toe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

ElCondor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:10:
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig Neon meer gebruik dan Mint.

Remote desktop bijvoorbeeld kan bij Mint met x11vnc, maar bij Pop gaat dat heel anders.
Misschien de KDE manier aanhouden dan :
- https://apps.kde.org/krdc/
- https://apps.kde.org/krfb/

:? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zit op werk verplicht via een VM in Linux om m'n normale werk te doen, want heb geen zin om dat vanuit Windows te doen. Maar het is wel de eis dat er Windows op de laptop zelf staat ivm policies en bitlocker e.d. Prima, via VM werkt ook. Hyper-V ondersteund niet echt lekker meerdere schermen, zeker als je nog 1 fysiek scherm over wilt houden voor Windows zelf. VMware is betaald, of kan je niet direct een VM maken of heeft andere beperkingen. Ben niet zo gecharmeerd van het principe dat ze hebben. Dus gebruik ik VirtualBox.

Had een tijdje terug 3D acceleratie maar uitgezet, want het geeft nogal irritante grafische glitches. Vandaag start ik op, niets aan de hand. Controleer voor updates voor Linux, pas die toe en reboot. En toen had ik geen GUI meer. X crasht met een segfault en maar weinig informatie erover te vinden. Zag ook al bij het toepassen van de updates dat er een kleine kernel update was en het bouwen van de guest additions wat rare meldingen gaf. Kernel versie terug en die meldingen waren weg, maar nog steeds geen GUI. De 6.1rc7 kernel van Experimental gepakt, geen meldingen tijdens compileren van de modules, maar ook nog steeds geen GUI.

Uiteindelijk maar eens kijken wat er gebeurt als ik 3D acceleratie weer aanzet. Start de VM en hoppa er is weer beeld. Zet 3D uit, en GUI doet het weer niet. Nou, dan maar die glitches, beter dan helemaal geen beeld en de updates die ik had, leken nou niet direct wat met X te maken te hebben gehad, maar toch is die stuk zonder 3D acceleratie.

Kijkt m'n manager iets later even mee met een dingetje die hij uitlegt. Maakt een opmerking over het knipperen van het beeld, of gedeelte ervan. Leg uit waarom, waarop hij zegt "dan draai je het toch om? Mijn zege heb je". :D Dat wordt dan wanneer het wat rustiger is even de tijd nemen om de laptop om te bouwen naar native Linux en Windows in een VM. oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Lekker pragmatische manager. Maarja, het is in jouw (werk)voordeel en dus in zijn voordeel, dus geef 'm eens ongelijk. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11
Hero of Time schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:47:
Kijkt m'n manager iets later even mee met een dingetje die hij uitlegt. Maakt een opmerking over het knipperen van het beeld, of gedeelte ervan. Leg uit waarom, waarop hij zegt "dan draai je het toch om? Mijn zege heb je". :D Dat wordt dan wanneer het wat rustiger is even de tijd nemen om de laptop om te bouwen naar native Linux en Windows in een VM.
Ik snap je reactie, maar zou niet te vroeg juichen. Dit soort basale policies zijn er voor een reden. Jij als security(-minded) persoon zal vast kunnen uitleggen dat je ook onder Linux full disk encryption hebt enzo, maar een auditor gaat hier gewoon een finding van maken. En je IT- en/of risk department dus ook. In de meeste bedrijven is het niet aan een lijn-manager om zulke afwijkingen van IT policies zomaar mondeling goed te keuren.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het hangt ook af van de policies van het bedrijf. Het is best mogelijk een passende policy te maken voor een bepaalde groep binnen een bedrijf die geacht worden de security zelf op orde te houden omdat ze afwijken van de standaard.

Maar het belangrijkste van alles, veel plezier met een echte workstation inrichten @Hero of Time! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tom Paris schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
Ik snap je reactie, maar zou niet te vroeg juichen. Dit soort basale policies zijn er voor een reden. Jij als security(-minded) persoon zal vast kunnen uitleggen dat je ook onder Linux full disk encryption hebt enzo, maar een auditor gaat hier gewoon een finding van maken. En je IT- en/of risk department dus ook. In de meeste bedrijven is het niet aan een lijn-manager om zulke afwijkingen van IT policies zomaar mondeling goed te keuren.
Ik ken bedrijven waar dat allemaal totaal niet van toepassing is dus het ligt er maar net aan waar je werkt! :)

Lijkt me trouwens sowieso verschrikkelijk : Een auditor die je Windows opdringt... :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tom Paris schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
[...]

Nou is het toevallig het geval dat ik de beheerder ben in het bedrijf en m'n manager over de IT afdeling gaat, dus dat is wel geregeld. ;) Het was ook een van m'n eisen toen ik er zo'n 2 maanden geleden ging werken. Ik heb eerder met de situatie Linux VM op Windows host gewerkt. Het gaat, maar native is natuurlijk altijd fijner.
nero355 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:15:
[...]

Ik ken bedrijven waar dat allemaal totaal niet van toepassing is dus het ligt er maar net aan waar je werkt! :)

Lijkt me trouwens sowieso verschrikkelijk : Een auditor die je Windows opdringt... :r
Ik zou het nog veel erger vinden als ik dan een Apple met MacOS in m'n maag geschoven krijg. :r Die kan het direct naar het hoofd krijgen. :+

Zal overigens wel m'n eerste ervaring worden met een Optimus systeem. En ik heb geen optie in het BIOS gevonden om altijd op de nVidia videokaart te draaien. Deze laptop is ook al wat ouder, dus wanneer men gaan beslissen dat deze vervangen gaat worden en het hele Optimus systeem werkt toch niet helemaal naar wens, zal dat ook wel aangegeven worden dat het wel leuk en aardig is om een mobile workstation te geven, ik dan toch meer waarde hecht aan de krachtige cpu en geheugen dan de videokaart. Nog liever zie ik voldoende mogelijkheden om zaken aan te sluiten. Een powerhouse met maar 2 USB-C aansluitingen is natuurlijk knudde. Ik heb nu ook niet eens een ethernet aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

In de hoop dat een korte vraag hier mag zonder een topic te hoeven starten:

Ik draai sinds een paar weken Debian Testing, loopt als een malle. Moet vooral nog even wennen aan KDE, ipv de Cinnamon die ik bij Mint draaide. Maar het loopt zo ontzettend veel sneller, bizar

Alleen, ik miste Filezilla. Blijkt op dit moment niet in de repo's te zitten, komt vast in orde. Nu heb ik vanuit de Unstable de boel geinstalleerd, ik gebruik die tool dagelijks en mis hem op precies 1 machine, op alle andere staat hij er wel keurig tussen. Qua workflow zou een andere tool "irritant" zijn.

De vraag: Lopen de updates nu door als hij straks terug in Testing aanwezig is?

(op advies van iemand op de debian-pagina de unstable geinstalleerd ipv vanuit stable ivm versieverschil; die ik nu draai is ook de versie die bij testing op dit moment afgewezen is)

[ Voor 13% gewijzigd door sus op 06-12-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Nu online
sus schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:52:
De vraag: Lopen de updates nu door als hij straks terug in Testing aanwezig is?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@sus heb je een specifieke reden om Filezilla te moeten gebruiken ipv een andere client?

Je kan iig op https://tracker.debian.org/pkg/filezilla het een en ander vinden erover. Vorige week is versie 3.60 uit Testing gehaald omdat het de migratie naar wxwidgets 3.2 in de weg zit. Een paar dagen later is 3.62 in Unstable gekomen, maar die heeft nog steeds 3.0 als dependency, niet 3.2. Dit betekend dus ook dat zolang Filezilla geen gebruik gaat maken van wxwidgets 3.2, het niet in Bookworm zal komen en dus ook geen updates daar krijgt.

Als je trouwens de Unstable repo hebt toegevoegd, heb je ook echt alleen Filezilla geïnstalleerd en daarna de repo weer uitgeschakeld? Anders zit je nu met je release volledig op Unstable/Sid en zal het een week of twee minstens duren om weer op het niveau van Testing/Bookworm te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
Zag een YT video van DebConf14, ja das best oud nu.
Maar ok, Linus vertelde daar dat een applicatie in linux voor alle distro's getest moet worden, en zelfs voor alle versies van een distro ook nog eens. Vind je het gek dat veel win32 populaire sotware er niet is voor het toch al kleine linux. Ok flatpak lijkt een oplossing, en snap ook, maar die laatste wordt gehaat door velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Top!
Hero of Time schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:12:
@sus heb je een specifieke reden om Filezilla te moeten gebruiken ipv een andere client?
Vrijwel dagelijks in gebruik op verschillende machines, als er dan 1 anders werkt is dat - voorzichtig gezegd - reuze irritant. Uiteraard een andere tool gepakt, maar dat werkt dan ineens even anders en is je “flow” weg.
Als je trouwens de Unstable repo hebt toegevoegd, heb je ook echt alleen Filezilla geïnstalleerd en daarna de repo weer uitgeschakeld? Anders zit je nu met je release volledig op Unstable/Sid en zal het een week of twee minstens duren om weer op het niveau van Testing/Bookworm te komen.
Jazeker! Alleen even Filezilla en weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

sus schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:52:
Alleen, ik miste Filezilla. Blijkt op dit moment niet in de repo's te zitten, [...]
Is het nog een idee om hem te pakken als flatpak of als appImage, snap of zoiets?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sus schreef op woensdag 7 december 2022 @ 00:35:
[...]

Jazeker! Alleen even Filezilla en weer terug.
Mooi. Houd ook goed rekening met m'n opmerking eerder. Er is een kans dat Filezilla niet in Bookworm komt. Dat is geheel afhankelijk of het mee gaat met de wxwidget migratie.

Kon het vanmiddag niet meer hebben dat er zoveel grafische glitches waren, terwijl m'n VM maandagochtend gewoon normaal werkte. Dus logs erbij gepakt, vergeleken met een werkende boot en niet-werkende om te kunnen Googlen/ddg'en. Ook maar het lijstje van updates erbij gepakt en een paar potentiële redenen gedowngraded, maar dat loste het helaas niet op. Wel waren er een paar nieuwe updates, waaronder van een paar packages die maandag ook een update hadden (nog een versie hoger dan maandag).

Die toegepast, reboot en zowaar, zonder 3D acceleratie doet X het weer. Ga dan nog wel eens de laptop opnieuw installeren, maar de noodzaak is wat minder. Tot het weer een keer stuk gaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:33:
Maar ok, Linus vertelde daar dat een applicatie in linux voor alle distro's getest moet worden, en zelfs voor alle versies van een distro ook nog eens. Vind je het gek dat veel win32 populaire sotware er niet is voor het toch al kleine linux. Ok flatpak lijkt een oplossing, en snap ook, maar die laatste wordt gehaat door velen.
Vertel Linus effe dat we tegenwoordig ook win64 software hebben! ;) :+

Het enige programma dat ik ECHT mis onder Linux/*BSD is Total Commander heel eerlijk gezegd, want al het andere heb ik of niet nodig of werkt vele malen beter/handiger dan onder Windows :)
sus schreef op woensdag 7 december 2022 @ 00:35:
Vrijwel dagelijks in gebruik op verschillende machines, als er dan 1 anders werkt is dat - voorzichtig gezegd - reuze irritant.
Uiteraard een andere tool gepakt, maar dat werkt dan ineens even anders en is je “flow” weg.
FileZilla is een leuk programma, maar uiteindelijk is het ook wel een beetje de File Explorer onder de FTP Client programma's zeg maar als je Total Commander als FTP Client bent gewend ;)

Dus mijn voorstel is dan om naar soortgelijke programma's onder Linux te kijken :
- Double Commander
- Tux Commander
- Midnight Commander
- Krusader
- enz.

:)

Iets heel anders :

Toen ik ooit Kubuntu non-LTS installeerde vroeg ik me altijd af waarom er niet iets van een melding kwam op het moment dat de Support was verlopen en/of er een nieuwe versie uit was, maar blijkbaar heeft men ondertussen in ieder geval voor de LTS versie een oplossing bedacht!

De oplossing is blijkbaar om vlak voordat de Support verloopt een kleine update uit te rollen in de vorm van een Notifier voor de dergelijke updates die onder van Plasma is en standaard niet wordt geïnstalleerd, want geen dependencies verder t.o.v. andere KDE onderdelen :)

Dit heeft echter ook een nadeel :
Een omhoog gerichte pijl die wit/geel is in je System Tray die niet weg te krijgen is op een simpele rechtermuisknop -> Quit of Disable achtige manier... :F

Uiteindelijk dus maar die update uninstalled en hoe of wat ik verder ga doen zien we over 134 133 dagen wel weer! :P

Best wel naar die Windows achtige trekjes af en toe! Stoute Ubuntu/Kubuntu/KDE Developers !!! :-( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

nero355 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:20:
FileZilla is een leuk programma, maar uiteindelijk is het ook wel een beetje de File Explorer onder de FTP Client programma's zeg maar als je Total Commander als FTP Client bent gewend ;)

Dus mijn voorstel is dan om naar soortgelijke programma's onder Linux te kijken :
- Double Commander
- Tux Commander
- Midnight Commander
- Krusader
- enz.

:)
Snap ik, maar t voldoet aan alle wensen. Heb hem nu draaiend uit Unstable en hij zal vast wel een keer “officieel” komen. En als het echt vervelend wordt… dat zien we dan wel. Mijn initiele vraag ging over de update zelf, niet of Filezilla wel of niet de juiste tool op Linux is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:20:
[...]

Vertel Linus effe dat we tegenwoordig ook win64 software hebben! ;) :+

Het enige programma dat ik ECHT mis onder Linux/*BSD is Total Commander heel eerlijk gezegd, want al het andere heb ik of niet nodig of werkt vele malen beter/handiger dan onder Windows :)
Zelf mis ik niks onder linux. Had het meer over prof. programma's als de Adobe-zut, en AutoCAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:54:
Zelf mis ik niks onder linux. Had het meer over prof. programma's als de Adobe-zut, en AutoCAD.
De Adobe meuk kan je eigenlijk beter i.c.m. een Apple ding gebruiken vanwege de betere Color Management van MacOS :)

De rest... tja... whatever works! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verbindt net m'n Switch ProController via USB aan de pc, ziet het direct als joystick en het ziet de knoppen die ik indruk en alles. Maar in Steam gebeurt er bar weinig. Installeer vervolgens nav een korte zoektocht het package steam-devices en zowaar, Steam zit nu dat er een controller is aangesloten. Maar de rechter analoog stick beweegt ook de muis aanwijzer, de rechter bumper is linker muisknop en de linker bumper is de rechter muisknop. Linker analoog stick doet hetzelfde als de pijltjes toetsen.

Best interessant dat een paar udev regels zo'n verschil maakt en ook grappig dat het nu gebruikt kan worden als muis, soort van. Het bewegen van de cursor gaat nogal snel, erg gevoelig. Dus om nou te zeggen dat het zo out-of-the-box bruikbaar is, niet echt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zijn er al Tweakers hier die ervaring hebben met een mini-PC met een RK3588 ARM chip?

De CPU zou ongeveer 3 keer zo snel zijn als een Raspberry Pi 4 en NVMe kan hij gebruiken op 3GB per seconde, het bijzondere is dat recente versies van Ubuntu en Debian er gewoon op draaien.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo vind je het bijzonder dat recente distro's erop werken? Denk niet dat die SoC gisteren van de tekentafel direct uit de wafer is komen rollen, dus een beetje up to date kernel zal het prima ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Modbreak:Reacties naar een apart topic gestuurd, want de topic warning zegt toch wel heel duidelijk "VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

aawe mwan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:05:
Zijn er al Tweakers hier die ervaring hebben met een mini-PC met een RK3588 ARM chip?

De CPU zou ongeveer 3 keer zo snel zijn als een Raspberry Pi 4 en NVMe kan hij gebruiken op 3GB per seconde, het bijzondere is dat recente versies van Ubuntu en Debian er gewoon op draaien.
ben eigenlijk wel benieuwd naar de mini-pc. Heb hier een oude PI, die echt aan vervanging toe is - maar de huidige prijzen van de PI vind ik niet meer leuk :)

qua support; eigenlijk nauwelijks issues gehad met hardware (oud/nieuw) de afgelopen jaren. de kernel ondersteund echt veel hip en antiek spul :) enige waarbij wat extra werk had, was een blade server die echt net van de productielijn kwam, vereiste paar boot-paramenters, maar daarna ook als een zonnetje aan de gang.

hardware issues (of beter compatibiliteit issues) loop ik nauwelijks nog tegenaan

@Sjah ik werk(te) enkel met photoshop, waarvan photoshop best ok draait icm wine/play-on-linux etc. maar daar ben ik vanaf gestapt, en doe nu puur webbased; https://www.photopea.com/
Er zitten aantal leuke features in photopea; https://www.photopea.com/tuts/ - ik dacht dat die 'uniek' waren, maar zou prima kunnen dat die inmiddels ook in adobe pakketje zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door himlims_ op 15-12-2022 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:41:
Verbindt net m'n Switch ProController via USB aan de pc, ziet het direct als joystick en het ziet de knoppen die ik indruk en alles. Maar in Steam gebeurt er bar weinig. Installeer vervolgens nav een korte zoektocht het package steam-devices en zowaar, Steam zit nu dat er een controller is aangesloten. Maar de rechter analoog stick beweegt ook de muis aanwijzer, de rechter bumper is linker muisknop en de linker bumper is de rechter muisknop. Linker analoog stick doet hetzelfde als de pijltjes toetsen.

Best interessant dat een paar udev regels zo'n verschil maakt en ook grappig dat het nu gebruikt kan worden als muis, soort van. Het bewegen van de cursor gaat nogal snel, erg gevoelig. Dus om nou te zeggen dat het zo out-of-the-box bruikbaar is, niet echt. :P
De Wii Mote werd ook als "Air Mouse" ingezet destijds en wat nog grappiger was : Je eigen TrackIR ermee bouwen! :D
aawe mwan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:05:

Volgens mij bestaat die SoC al een tijdje en zit die in verschillende Android kastjes :?
himlims_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:10:
ben eigenlijk wel benieuwd naar de mini-pc. Heb hier een oude PI, die echt aan vervanging toe is - maar de huidige prijzen van de PI vind ik niet meer leuk :)
Ik ook + Helemaal mee eens! :)
qua support; eigenlijk nauwelijks issues gehad met hardware (oud/nieuw) de afgelopen jaren. de kernel ondersteund echt veel hip en antiek spul :) enige waarbij wat extra werk had, was een blade server die echt net van de productielijn kwam, vereiste paar boot-paramenters, maar daarna ook als een zonnetje aan de gang.

hardware issues (of beter compatibiliteit issues) loop ik nauwelijks nog tegenaan
De VPU benutten bij dat soort minder bekende SoC's schijnt nog weleens een probleem te zijn en al helemaal als je wilt dat die in je browser de video's decodeert en dergelijke... :)
Ik werk(te) enkel met photoshop, waarvan photoshop best ok draait icm wine/play-on-linux etc.
Welke versie precies ??
maar daar ben ik vanaf gestapt, en doe nu puur webbased; https://www.photopea.com/
Er zitten aantal leuke features in photopea; https://www.photopea.com/tuts/ - ik dacht dat die 'uniek' waren, maar zou prima kunnen dat die inmiddels ook in adobe pakketje zitten.
Rechts reclames te zien... ook nog eens "AdBlocker Detected" geneuzel :F Ja, dus ?! :P

Kortom : NOPE.AVI :+

En ik gok dat RAW files bewerken ook niet gaat of toch wel :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://appdb.winehq.org/...sClass=application&iId=17

volgens mij had ik cs2 - maar kan ook eerdere build zijn. maar tegenwoordig 100% https://www.photopea.com/ functioneel volstaat dat voor mij. het is natuurlijk geen volwaardige ontvanger (adobe nog 1001 software features die ik nauwelijk gebruik) :+

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 19-12-2022 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
himlims_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:10:
[...]

Nog heel even geduld dus.

nieuws: Ceo Raspberry Pi: voorraden nemen volgend jaar weer toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zit tegenwoordig vol in de chineese HW. OrangePI bijvoorbeeld; meer bang for bucks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:48:
[...]

zit tegenwoordig vol in de chineese HW. OrangePI bijvoorbeeld; meer bang for bucks
Heb ook wel eens naar Arduino gekeken. Maar heb toch liever de Raspberries. Ik kan namelijk de missie van de Raspberry foundation waarderen om de jeugd op deze manier aan het programmeren te krijgen.

Medio volgend jaar met normale prijzen weer een Raspberry Pi 4B zou welkom zijn. Al doet zelfs een 2B het hier nog prima als audiospeler met PiCorePlayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:48:
Ik vind het alleen jammer dat hun goedkoopste model ook duurder is geworden de afgelopen jaren, want de mogelijkheid om voor € 7,50 een OrangePi te kopen met een LAN NIC aan boord was best wel uniek! :D

Er waren destijds wel verhalen over de SoC die behoorlijk warm werd, maar ondertussen zou dat onder controle moeten zijn als het goed is ?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CR2032 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:27:
[...]

Heb ook wel eens naar Arduino gekeken. Maar heb toch liever de Raspberries. Ik kan namelijk de missie van de Raspberry foundation waarderen om de jeugd op deze manier aan het programmeren te krijgen.

Medio volgend jaar met normale prijzen weer een Raspberry Pi 4B zou welkom zijn. Al doet zelfs een 2B het hier nog prima als audiospeler met PiCorePlayer.
heb ~10jr onderwijs gezeten, de missie van raspberry was daar (vmbo) niet heel ver doorgedrongen. Daar werd vooral gebruik gemaakt van of arduino (advanced), maar meeste programmeer / hardware 'educatie' ging via Micro Bit (in mijn optiek beter geslaagd dan raspberry voro deze missie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

CR2032 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:27:
[...]
Het zijn ook niet helemaal dezelfde dingen. Raspberry Pis zijn single-board PCs*, waar je bv. Linux op kunt draaien. Arduinos zijn microcontroller boards.

* behalve de RPi Pico, da's ook een microcontroller board

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het bedienen van de muis via controller waar ik het eerder over had, dat is iets wat Steam dus blijkbaar doet. 8)7 Wanneer Steam niet draait, doet de controller niets. Je moet ergens in de instellingen voor Big Picture dit gedrag aanpassen. Lekker duidelijk, want het gaf o.a. problemen bij mij met Vampire Survivors. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:45:
[...]

Het zijn ook niet helemaal dezelfde dingen. Raspberry Pis zijn single-board PCs*, waar je bv. Linux op kunt draaien. Arduinos zijn microcontroller boards.

* behalve de RPi Pico, da's ook een microcontroller board
Het is ook maar net wat je zoekt. Ik vind zelf de veelzijdigheid van een microprocessor board als de meeste Raspberry Pi fijner. Je kunt zoveel doen met een Pi, wat ook komt door de grote community.

En het gratis te lezen MacPi magazine pdf is altijd leuk om te lezen. :) https://magpi.cc

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/C5622AQF-ZH4oVO3DXQ/feedshare-shrink_2048_1536/0/1671601844932?e=1674691200&v=beta&t=PtLgXVo9qz5HqB0SnQC68q-pWpYmuixlPRGrezQkdqk

kwam dit spiekbriefje tegen, vond m wel duidelijk en hulpzaam. kennen het meeste wel, maar qua weergaven wel pakkend

[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 21-12-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nooit bij stilgestaan, maar wel mooi overzicht. Sommige tools ken ik niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ss -tulpn blijft toch een van mijn meest gebruikte als ik naar de tools kijk die in de afbeelding staan. Ik mis 'lsof' eigenlijk nog wel in het schema.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@True hoezo mis je die? Kijk eens helemaal links, bovenste van het rijtje: lsof, fatrace filelife en pcstat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hero of Time schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:16:
@True hoezo mis je die? Kijk eens helemaal links, bovenste van het rijtje: lsof, fatrace filelife en pcstat.
Niks gezegd :> .
Bash:
1
In my defence, ik had gisteravond een 13,7% Bourbon barrel aged doppelbock-style lager. 

@Hero of Time fixed :9B

[ Voor 5% gewijzigd door True op 22-12-2022 18:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

True schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:26:
offtopic:
In my defence, ik had gisteravond een 13,7% Bourbon barrel aged doppelbock-style lager.
Eindelijk eens iets wat on-topic is voor de kroeg en dan zet je het in off-topic tags. :N

Omdat je een goede keus voor versnapering hebt, is het je vergeven. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Redactie gaat meer linux review doen hoor ik hier net: Linux distros Laat je horen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jogai schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:36:
Redactie gaat meer linux review doen hoor ik hier net: Linux distros Laat je horen ;)
Ik heb geen Linux review nodig, al helemaal niet van Tweakers en dan al helemaal niet van ..
Sowieso een lastig thema. Je lezers hebben of geen Linux en zullen dit niet snel gaan gebruiken óf je hebt ons zooitje ongeregeld die het dagelijks in handen heeft en bij de koffiehoek op werk anderen bijna venijnig toespitsen omdat ze liever Ubuntu dan RHEL beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

True schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:44:
[...]
bij de koffiehoek op werk anderen bijna venijnig toespitsen omdat ze liever Ubuntu dan RHEL beheren.
Idd liever RHEL of derivaat zoals Rocky of Alma, dan Ubuntu. Debian staat voor mij op gelijke noot als RHEL. Ik heb veel te veel gare shit van Ubuntu gezien dat ik niet kon verklaren. En dan heb ik het nog niet over het upgrade proces dat verre van vlekkeloos is, releases op een vaste dag de deur uit moeten ongeacht de staat, etc.
Bij RHEL weet je tenminste dat het stabiel is en upgrades niet ondersteund worden en je het dus ook niet hoeft te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Hero of Time schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:39:
Bij RHEL weet je tenminste dat het stabiel is en upgrades niet ondersteund worden en je het dus ook niet hoeft te proberen.
Ahum.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Idd liever RHEL of derivaat zoals Rocky of Alma, dan Ubuntu. Debian staat voor mij op gelijke noot als RHEL. Ik heb veel te veel gare shit van Ubuntu gezien dat ik niet kon verklaren. En dan heb ik het nog niet over het upgrade proces dat verre van vlekkeloos is, releases op een vaste dag de deur uit moeten ongeacht de staat, etc.
Ik deel je mening, maar wilde niet gelijk een knuppel in het distrohok gooien O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En ik heb er nog wel direct op gereageerd ook. :F
True schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:18:
[...]

Ik deel je mening, maar wilde niet gelijk een knuppel in het distrohok gooien O-)
Graag gedaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik heb geen Linux review nodig, al helemaal niet van Tweakers en dan al helemaal niet van ..

Sowieso een lastig thema. Je lezers hebben of geen Linux en zullen dit niet snel gaan gebruiken.
Ik zie dat soort dingen liever dan al die Windows artikelen die men uitspuugt en in feite gaan over hoe je Windows fixt zodat het WEL doet wat JIJ WILT !! :X :F

Als ze dan ook nog eens ook maar een beetje ervoor zorgen dat mensen eindelijk eens doorkrijgen dat je voor een heleboel dingen prima zonder Windows kan dan is dat alleen maar mooi meegenomen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 21:56

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[...]
Idd liever RHEL of derivaat zoals Rocky of Alma, dan Ubuntu. Debian staat voor mij op gelijke noot als RHEL. Ik heb veel te veel gare shit van Ubuntu gezien dat ik niet kon verklaren. En dan heb ik het nog niet over het upgrade proces dat verre van vlekkeloos is,
Dat is nog zachtjes uitgedrukt. De reden om LTS te gebruiken is omdat het update proces echt compleet kansloos is. Altijd een clean install.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
[...]

Sowieso een lastig thema. Je lezers hebben of geen Linux en zullen dit niet snel gaan gebruiken óf je hebt ons zooitje ongeregeld die het dagelijks in handen heeft en bij de koffiehoek op werk anderen bijna venijnig toespitsen omdat ze liever Ubuntu dan RHEL beheren.
Ik snap je wel, maar voor een hoop mainstream bezoekers hier lijkt het me wel goed. Zoals iemand anders aangaf, er is voor iedere doelgroep wel een distro te vinden om te reviewen. Het lijkt me een goede manier om weer wat meer mensen er bewust van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:18:
[...]

Ik zie dat soort dingen liever dan al die Windows artikelen die men uitspuugt en in feite gaan over hoe je Windows fixt zodat het WEL doet wat JIJ WILT !! :X :F

Als ze dan ook nog eens ook maar een beetje ervoor zorgen dat mensen eindelijk eens doorkrijgen dat je voor een heleboel dingen prima zonder Windows kan dan is dat alleen maar mooi meegenomen! d:)b
tJa het interesseert de mensen niet, dat ze Win op hun dekstop/laptop kriljgen geleverd. Zelfs de gemiddelde tweaker zal het worst wezen.

Maar ok, ik heb zelf ook jaar of tig meegereden op die wave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat ik persoonlijk altijd mis is juist niet de algemene distro maar meer de opties van sommige componenten.
Bijvoorbeeld wat voor soort GUI en file explorers er zijn in een distro en wat daarin de verschillen zijn.
Dat je bijvoorbeeld een soort van boom krijgt van takken met verschillende onderdelen en de verschillende opties daarin.

Ik begrijp dat je dan bij Linux heel diep het bos in kunt gaan. Maar het zou niet super slecht zijn om juist de belangrijkste componenten in de basis uitlegt en welke opties er zijn. Zaken zoals KDE, Gnome etc. etc.

Voor de gewone gebruiker is een distri overzicht wellicht voldoende maar ik denk dat 1 laagje dieper gaan op zich ook wel leuk zou zijn. Ik denk dat Tweakers de hoofdpagina hier niet geschikt voor is. Maar het zou mss wel leuk zijn als er 'pinbare' topics hier in het NOS gedeelte zijn over dergelijke onderdelen waarin de basis en beschikbare keuzes is uitgelegd en mensen kunnen discussiëren erover. (ik begrijp dat er natuurlijk al dergelijke forums hier zijn maar wellicht niet super goed georganiseerd.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In vrijwel elke distro kun je elke WM/DE (GUI) onder de zon installeren. Bijna elke distro bied op dat gebied dezelfde opties.

Een distributie draait meer om gedachtengoed: het hoe? wat? waarom?
Hoe kijken we tegen free vs non-free aan? Hoe verpakken we de software? Hoe installeren en updaten we die software? Hoe lang onderhouden we een tak/lijn van software of maken we een rolling release? Hoe gaat de bestandsboom er uit ziet (volgen we FHS of verzinnen we wat anders?)? (etc)
En dan zijn er nog wat filosofiische/voorkeur-zaken rondom componentkeuzes. Bijvoorbeeld welk init systeem pakken we; systemd / sysVinit/ OpenRC.

Een "distributie" is vooral de "meta" om alle software heen. Welke software er in zit... men kiest een zwik componenten om een OS neer te zetten en verder installeer jij maar wat je wil hebben. Als jij KDE op Ubuntu wilt drukken dan kan prima, zonder dat je Kubuntu zou moeten hebben, om maar een voorbeeld te geven.
En de "meta" bepaald verder ene "zo doen we het" qua installeren en configureren.

Kan er nog wel tig metaforen van maken, maar dat ik ga ik niet doen want dat wordt vaag.
Distributie is persoonlijke voorkeur. Wat vind jij prettig, waar sta je voor, wat vind je belangrijk, wat niet. Ga je een distributie bespreken dan vind ik juist de software minder interessant. De gedachte achter de distributie bespreken heb je naar mijn idee meer aan. Dat is namelijk waar je mee moet leven en waar je weinig aan gaat kunnen veranderen. En op een paar kerncomponenten na kun je qua software vrijwel alle kanten op in elke distro.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 28-12-2022 11:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Auredium schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:57:
Wat ik persoonlijk altijd mis is juist niet de algemene distro maar meer de opties van sommige componenten.
Bijvoorbeeld wat voor soort GUI en file explorers er zijn in een distro en wat daarin de verschillen zijn.
Dat je bijvoorbeeld een soort van boom krijgt van takken met verschillende onderdelen en de verschillende opties daarin.
Dat is iets wat je denkt leuk te vinden, vervolgens één keer doet en daarna zoiets hebt van : "Hmm... misschien moet ik maar aan de Ansible of zo voor dit soort dingen, want man oh man wat hou je hier een tijdvretende waslijst aan over!" :+
Ik heb veel te veel gare shit van Ubuntu gezien dat ik niet kon verklaren. En dan heb ik het nog niet over het upgrade proces dat verre van vlekkeloos is.
Vishari Beduk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:09:
Dat is nog zachtjes uitgedrukt. De reden om LTS te gebruiken is omdat het update proces echt compleet kansloos is. Altijd een clean install.
Ik heb wat upgrades in het verleden gedaan en helaas is mijn ervaring daarmee vele malen vlekkelozer dan die van jullie, sorry! :P :+

Wat de *Buntu smaakjes betreft vind ik het vele malen erger dat men Snaps zo hard pushed en dat het Ubuntu Touch project zo flauw ten einde is gekomen destijds om vervolgens een doorstart te maken via een community die helemaal de weg kwijtgeraakt lijkt te zijn na een tijdje op het officiële forum rond te hebben gehangen : Stiekem willen ze allemaal een soort FirefoxOS/FireOS of hoe dat ook heet... :| :F

* nero355 droomt al jarenlang van deze toekomst :

Afbeeldingslocatie: https://linuxgizmos.com/files/fxtec_pro1x_ubuntutouch.jpg

Maar omdat de wereld verslaafd is geraakt aan speelgoedtelefoons en domme apps daarop zal die toekomst voor altijd een droom blijven... :'( ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:01:[Afbeelding]

Maar omdat de wereld verslaafd is geraakt aan speelgoedtelefoons en domme apps daarop zal die toekomst voor altijd een droom blijven... :'( ;w
Nokia N900 (later onofficiele upgrade vanuit duitsland N950 - extra ram)

helaas zullen dat soort modellen niet/nauwelijks nog gemaakt gaan worden - een vage chineese android daargelaten.

er is geloof ik nog een canadeese fabrikant bezig met soort 'communicator'-telefoon, maar die kostte meer dan mijn laptop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:23:
Nokia N900 (later onofficiele upgrade vanuit duitsland N950 - extra ram)
Dat vond ik dan weer helemaal niks voor mij! O-)
helaas zullen dat soort modellen niet/nauwelijks nog gemaakt gaan worden - een vage chineese android daargelaten.
Je kan op een Gemini PDA gewoon de officiële Jolla Sailfish ROM installeren, maar ik denk dat ik uiteindelijk toch maar zo'n gekke Sony telefoon ga kopen om Sailfish te gebruiken gezien de price/performance verhoudingen die vele malen beter zijn, ondanks de eigenlijk niet zo toffe prijs van die dingen vergeleken met de Xiaomi en ZUK achtige telefoons die ik normaal gesproken koop :)
er is geloof ik nog een canadeese fabrikant bezig met soort 'communicator'-telefoon, maar die kostte meer dan mijn laptop 8)7
:o Interessant! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@nero355

Die moet je mij even uitleggen, je droomt al jaren over zo een toekomst, zeg je. Ik zie daar een monitor met Linux, plus een kabel naar een pda. Waar droom je nou van? Dat de smartphone en de pc beetje beter met el/kaar samenwerken? Want die wens heb ik ook, opzouten met de Crapps. Maar volgens mij gaat jouw droom over meer, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sjah schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:37:
@nero355

Die moet je mij even uitleggen, je droomt al jaren over zo een toekomst, zeg je. Ik zie daar een monitor met Linux, plus een kabel naar een pda. Waar droom je nou van? Dat de smartphone en de pc beetje beter met el/kaar samenwerken? Want die wens heb ik ook, opzouten met de Crapps. Maar volgens mij gaat jouw droom over meer, toch?
gemiddelde telefoon heeft aardig wat ram en cpu, niet vergelijkbaar met je i7 laptop, maar ... voor wat simpel ssh gedoe en beetje www, moet dat aardig lukken als desktop vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:37:
Convergence natuurlijk! ;)

Zoiets : YouTube: Ubuntu convergence: tablet in desktop mode

Waarmee je dus in principe altijd zowel je PC als je Telefoon bij je hebt! 8) :*) :Y) d:)b

En het werkt dus ook i.c.m. een Tablet als dat meer je ding is! :D
himlims_ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:51:
gemiddelde telefoon heeft aardig wat ram en cpu, niet vergelijkbaar met je i7 laptop, maar ... voor wat simpel ssh gedoe en beetje www, moet dat aardig lukken als desktop vervangen.
We zijn ondertussen op het punt beland dat al die ARM SoC's die in al die telefoons zitten eigenlijk te snel en vooral te warm aan het worden zijn doordat ze zo belachelijk snel zijn geworden!

In principe zou je kunnen zeggen dat zo'n beetje alles sinds de Qualcomm Snapdragon 820/821 generatie uit !! 2016 !! prima geschikt is als een Desktop PC :*)

Vooral nu bijvoorbeeld Apple zit te pronken met hoe snel hun SoC is zouden we eigenlijk al lang richting een soort "iOS naar MacOS Convergence Mode" moeten kunnen gaan!
Ze hebben zelfs ondertussen iPadOS bedacht maar doen daar ook niks mee... 7(8)7 _O-

Soo close... |:(

[ Voor 38% gewijzigd door nero355 op 28-12-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Heeft iemand nog een tip om te gamen op Linux?
Ik heb Windows helaas nodig voor een game (FIFA 23), die draait voor geen meter op Linux.

Bestaan er ook online diensten waar je zeg maar een online Windows VM krijgt tegen een klein bedrag p.m.?
Is dat die service van NVIDIA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:19:
Heeft iemand nog een tip om te gamen op Linux?
Ik heb Windows helaas nodig voor een game (FIFA 23), die draait voor geen meter op Linux.
R.I.P. geld dat naar EA Games is gegaan... ;(

* nero355 koopt echt nooit meer een game van dat verschrikkelijke bedrijf! :r
Bestaan er ook online diensten waar je zeg maar een online Windows VM krijgt tegen een klein bedrag p.m.?
Is dat die service van NVIDIA?
Zo effe uit de blote hoofd :

- Google <whatever de naam is>
Verkopen zelfs een hele "Gaming Kit" voor!
- Nvidia Gaming dinges die je vanaf een Nvidia Shield TV Console of gewoon een PC of Laptop kan gebruiken.
- Microsoft X-Box nogwat kan het volgens mij ook ?!

Dat zijn zo'n beetje de 3 grootsten daarin geloof ik :)

Pagina: 1 ... 64 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.