LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste
Acties:
  • 368.211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

een paar maanden geleden zat ik kansloos naar mijn terminal te tuuren

*gaap* :O

opgestaan, naar directeurtje gestapt; en ontslag aangeboden.

ik vond het wel mooi geweest; mkb, zzp, overheid, klein tot cluster, tikkie tot financieel platform, erotiek tot havermout, wifi tot isp, mailtje bij issue of 24/7 storingsdienst [..] :O been there, done that

na 20jr was ik er wel klaar mee. dus geen uitvoerend ict meer, niet meer reageren op storing etc. *O* oOo nu consultancy / sales buitendienst (kijken of dat iets is, en volhoudt)

//edit: @nero355

Nee, burnout heb ik gehad toen 22(?) ofzo was; bij klein bedrijfje begonnen, lekker informeer en goeie sfeer. Die toko gegroeid tot nationaal dekkend netwerk; veel te veel, geen personeel er bij (Ik was de afdeling) dat was achteraf geen leuke periode – maar goed, leer je weer van; zorg dat je nooit een afdeling wordt :+

[ Voor 44% gewijzigd door himlims_ op 11-05-2022 17:21 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

himlims_ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:17:
opgestaan, naar directeurtje gestapt; en ontslag aangeboden.
En nu :?

Toch geen burnout opgelopen hé :? :-(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:48

L0g0ff

omg

@himlims_ Ik kan dat altijd wel waarderen. Mensen die het zat zijn en denken... Ik ben er eens even weg van.

Het werk moet wel leuk, lerend en lonend zijn. Anders idd :w

Aan de andere kant is er altijd nog wel zoiets als je vaste lasten en je gezin.

Dus eerst even een vacature bank checken en ergens een sollicitatie procedure ondergaan heeft toch wel mijn voorkeur.

Wel heeft mijn vrouw een keer ergens zo slecht gezeten dat ik ook zei: gooi er morgen maar een ontslagbrief uit. We kijken wel hoe we het oplossen en anders moeten we maar wat zuiniger gaan leven. Uiteindelijk had ze een week later gewoon weer ergens anders een baan.

Alles beter dan langzaam ongelukkig aftakelen.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

L0g0ff schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:02:
@himlims_ Ik kan dat altijd wel waarderen. Mensen die het zat zijn en denken... Ik ben er eens even weg van.

Het werk moet wel leuk, lerend en lonend zijn. Anders idd :w

Aan de andere kant is er altijd nog wel zoiets als je vaste lasten en je gezin.

Dus eerst even een vacature bank checken en ergens een sollicitatie procedure ondergaan heeft toch wel mijn voorkeur.

Wel heeft mijn vrouw een keer ergens zo slecht gezeten dat ik ook zei: gooi er morgen maar een ontslagbrief uit. We kijken wel hoe we het oplossen en anders moeten we maar wat zuiniger gaan leven. Uiteindelijk had ze een week later gewoon weer ergens anders een baan.

Alles beter dan langzaam ongelukkig aftakelen.
Begon me te vervelen, en halve dag dumpert kijken en keertje reageren op een notificatie/melding nalv storing of ‘incident’. Had ik geen zin meer in. Moment van ontslag nemen, en daadwerkelijk uit dienst treden zat in mijn geval ~30dagen. Dan heb je een maandje de tijd om iets anders te vinden. Weet dat in de ICT vrij snel gedaan is, maar iets ‘compleet anders doen’ (zeker omdat 0 ervaring heb in zakelijke sales/consultency) is niet handig. Inmiddels maandje of wat aan het werk, meer variatie, reuring en weer ‘nieuwe dingen’. Het lijkt me opzich een goede keuze, maar zeker geen makkelijke. Kijk over halfjaartje wel waar ik sta (of hier, of toch weer terug naar ICT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bij mijn vorige baan had ik precies het zelfde probleem, maar dan uit de andere hoek beredeneerd. Ik zat aan de business kant (Product Owner) en had te weinig enigneers bij het bedrijf waardoor ik dus niets te doen had. Je kan nog zo veel werk voorbereiden en met zoveel klanten praten als je wilt, maar als je niet kan leveren dan heeft dat ook weinig nut.

Ik ben daarom weer terug naar de techniek gegaan. Nu als (cloud) architect in de consultancy, dus weer lekker technisch met de klanten samenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Cyphax

Moderator LNX
himlims_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Begon me te vervelen, en halve dag dumpert kijken en keertje reageren op een notificatie/melding nalv storing of ‘incident’. Had ik geen zin meer in. Moment van ontslag nemen, en daadwerkelijk uit dienst treden zat in mijn geval ~30dagen. Dan heb je een maandje de tijd om iets anders te vinden. Weet dat in de ICT vrij snel gedaan is, maar iets ‘compleet anders doen’ (zeker omdat 0 ervaring heb in zakelijke sales/consultency) is niet handig. Inmiddels maandje of wat aan het werk, meer variatie, reuring en weer ‘nieuwe dingen’. Het lijkt me opzich een goede keuze, maar zeker geen makkelijke. Kijk over halfjaartje wel waar ik sta (of hier, of toch weer terug naar ICT)
Herkenbaar, maar ik heb een oplossing gevonden voor mezelf. In plaats van programmeren voor de baas (wat me echt niet meer bekoorde) leid ik nu studenten op (ict-opleiding) zodat zij dat allemaal mooi kunnen doen. >:)
Geen idee of zoiets iets voor jou is, maar een manier om je opgedane kennis en ervaring in te zetten op toch een hele andere manier is het wel. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Cyphax schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Herkenbaar, maar ik heb een oplossing gevonden voor mezelf. In plaats van programmeren voor de baas (wat me echt niet meer bekoorde) leid ik nu studenten op (ict-opleiding) zodat zij dat allemaal mooi kunnen doen. >:)
Geen idee of zoiets iets voor jou is, maar een manier om je opgedane kennis en ervaring in te zetten op toch een hele andere manier is het wel. :)
heb aardig wat jaartjes in onderwijs gewerkt; 3 voordelen, kerst- mei en zomervakantie *O*
maar voor de klas ben ik niet geschikt persoon voor. ligt je dat, kan je dat? top! (was overigens vmbo - kan me voorstellen dat bij vervolgopleiding andere 'mentatliteit' is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
himlims_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:24:
[...]

heb aardig wat jaartjes in onderwijs gewerkt; 3 voordelen, kerst- mei en zomervakantie *O*
maar voor de klas ben ik niet geschikt persoon voor. ligt je dat, kan je dat? top! (was overigens vmbo - kan me voorstellen dat bij vervolgopleiding andere 'mentatliteit' is)
Ja, het voordeel van de hbo-richting is dat alles dat ik ze nu leer perfect past/aansluit bij m'n werkverleden, maar ik heb geen ervaring met vmbo (in mijn tijd zat ik nog gewoon op de mavo :+), dus ik kan me voorstellen dat dat minder aansluit.
Ik hoop wel dat je iets vindt dat je wel leuk vindt om te doen, want werk moeten doen dat je eigenlijk niet meer wil wens ik niemand toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:17:
In plaats van programmeren voor de baas (wat me echt niet meer bekoorde) leid ik nu studenten op (ict-opleiding) zodat zij dat allemaal mooi kunnen doen. >:)
IMHO kan je dat alleen mensen leren die daar aanleg voor hebben en die zullen er ook echt daadwerkelijk goed in worden of waren zelfs al ermee bezig! :)
Het risico daaraan is dat je ook soms te maken krijgt met "leraren" die beter gezegd een gevalletje "Those who can't teach!" zijn en daar wordt niemand beter van... :X

* nero355 heeft vroeger helaas met zulke leraren te maken gehad... ;(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:37:
[...]

IMHO kan je dat alleen mensen leren die daar aanleg voor hebben en die zullen er ook echt daadwerkelijk goed in worden of waren zelfs al ermee bezig! :)

[...]

Het risico daaraan is dat je ook soms te maken krijgt met "leraren" die beter gezegd een gevalletje "Those who can't teach!" zijn en daar wordt niemand beter van... :X

daarom schrijf ik eerder ook; kan je dat?
Het is echt 'een vak apart'. Moet je kunnen en liggen.

Denk dat de gemiddelde ict'er ongeschikt is als docent. (nofi) maar over het algemeen gezien zijn 'wij' niet vol van geduld, empathisch vermogen en nog meer geduld.

dare i say it; een top docent, zou 'prima' ict-gerelateerde les kunnen geven. maar een top programmeur, maakt iemand nog geen docent.

en 'top' docenten zijn er echt weinig van, net als top programmeurs.

heb gewerkt op scholengemeenschap (9 locaties ~500 docenten) van die 500 zijn er misschien 10 die 'echt heel goed zijn' (geboren docent) voor hen maakt het eigenlijk ook weinig uit welk vak ze geven;

maar goed; tot nu toe bevalt de 180 graden switch wel (van uitvoerend ict, naar sales/consultency - werkgever zocht een chagrijnige ex-systeembeheerder die communicatief vaardig wat, en commecieel inzicht heeft)

[ Voor 27% gewijzigd door himlims_ op 12-05-2022 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:39:
daarom schrijf ik eerder ook; kan je dat?
Het is echt 'een vak apart'. Moet je kunnen en liggen.
Zie mijn reactie als aanvulling op die van jou :)
Denk dat de gemiddelde ict'er ongeschikt is als docent. (nofi) maar over het algemeen gezien zijn 'wij' niet vol van geduld, empathisch vermogen en nog meer geduld.
Mijn ervaring is dat ik op het werk als een soort van ehh... "Praktijk opleider" :? of zo... best wel goed functioneerde op voorwaarde dat de persoon/personen "aan de andere kant" ook echt interesse in het geheel hadden en gemotiveerd waren om iets nieuws te leren :)

Maar of ik dat op een school aan zou durven... de hedendaagse leerlingen kennende... liever niet! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:44:

Maar of ik dat op een school aan zou durven... de hedendaagse leerlingen kennende... liever niet! :+
opleiding niveau bepaald heel veel, ik deed sys.beheer bij vmbo school

zie: (https://wiki.ubuntu-nl.or...renMetUbuntu#Het_Hooghuis - "grootste opensource school" van nederland)

docenten van vmbo konden zich niet vinden in mijn mening: "kids boeit maar 3 dingen; 1. hoeveel likes heb je, 2. zit mijn haar goed, 3. hoe snel rijdt jouw scooter [..] rest boeit ze niet "
(is natuurlijk niet waar, maar .... ergens zit er een kern van waarheid in)

bij vervolg opleiding zijn die kids wat meer volwassen, hebben bewust gekozen voor bepaalde richting/intressen. docent spelen op zo'n school lijkt mij dan ook interresanter dan vmbo. en meer intresse in jouw vakgebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Mijn ervaring is dat ik op het werk als een soort van ehh... "Praktijk opleider" :? of zo... best wel goed functioneerde op voorwaarde dat de persoon/personen "aan de andere kant" ook echt interesse in het geheel hadden en gemotiveerd waren om iets nieuws te leren :)

Wat je dan prima zou kunnen doen is les gaan geven in het bedrijfsleven ;-). De meeste grote IT leverancier bieden vaak trainingen aan voor hun producten, die worden natuurlijk ook gegeven door docenten. De meeste misschien niet met een traditionele lesbevoegdheid, maar les geven doen ze zeker. En de leerlingen zijn in dat geval meestal ook best gemotiveerd :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Ja hee, dat maakt niet uit, als ze het vuile werk maar opknappen. :+
[...]

(De enige reden dat ik er eigenlijk over begon was eigenlijk om out-of-the-box iets te roepen, voor alle duidelijkheid :))

Zoals bij elk vakgebied natuurlijk wel geldt: je moet het niet gaan doen als je niet denkt dat het bij je past. Ik vind de criteria die @himlims_ noemt wel een schot in de roos. Dat zijn voor mij nou net van die argumenten geweest om dit te willen. In mijn geval al zeker 10 jaar geleden, maar de stap heb ik nog niet zo heel lang geleden ook pas echt weten te zetten :)
[...]

Ik heb dat begin dit jaar geprobeerd, om los te peuteren in de klas (eerstejaars in dit geval) wat ze nou inspireert op het gebied van software. Waarom zou je dat willen (kunnen) schrijven? Ik was toen stiekem wel een beetje teleurgesteld dat het stil bleef. Volgende keer eens proberen wat meer gevoel te "kweken" bij ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Cyphax schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:36:

Zoals bij elk vakgebied natuurlijk wel geldt: je moet het niet gaan doen als je niet denkt dat het bij je past. Ik vind de criteria die @himlims_ noemt wel een schot in de roos.
welke bedoel je? "heb aardig wat jaartjes in onderwijs gewerkt; 3 voordelen, kerst- mei en zomervakantie *O* "

ik zou direct terug gaan in het onderwijs, voornamelijk vanwege de vakanties O-) en 'de reuring' er is altijd wel 'iets'. dat vond ik heerlijk. bij de school waar ik zat (was ooit DE opensource school van nederland). inmiddels nieuwe directie, management; volledig o365 etc. (toen ik zag dat die route definitief werd, heb ik daar mijn ontslag genomen).

heb daar nog soms 'spijt' van, maar weet ook dat de koek op was daar; dus iets anders. maar als ik in toekomst een vergelijkbare functie vind, in de regio; zeg ik direct mijn huidige job op. (het is maar werk - belangrijk is dat je er happy van wordt, op school werd ik happy vanwege de vakanties, en variatie).

nu is het leuk boeren, maar of dit (sales/consultency) 'mijn passie is'... ben ik nog niet over uit (waarschijnlijk niet) maar dus zo ver bevalt het me wel; adviseren van bedrijven, je hebt toch 20jr ervaring, dat neem je mee.

en ict blijft toch wel 'passie'; dus nu thuis een zwaar overtrokken cluster opgezet, reversed proxy, routed subnet etc. shared hosted vm om een statische html pagina te presenteren 8)7 blijft leuk dat linux :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
himlims_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:44:
[...]

welke bedoel je? "heb aardig wat jaartjes in onderwijs gewerkt; 3 voordelen, kerst- mei en zomervakantie *O* "
Je noemde empathie en geduld als belangrijke eigenschappen van een docent. Daar ben ik het roerend mee eens, en het zijn dingen waarvan ik weet dat ik ze heb :)

Die schoolvakanties zijn wel prettig, zo heb ik op enkele weken na dezelfde vakanties als m'n kinderen. (We compenseren daar wel voor door 40 uur te werken op een 36uurs-contract. :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Het is aan de andere kant wel zo dat als je op vakantie wilt het automatisch weer duuder is ;-). Mijn vriendin zit in het onderwijs en als je in de zomervakantie iets moet boeken is het altijd belachelijk veel duurder.

Ik heb een grote voorliefde voor onderwijs, maar mij niet gezien als docent. Ooit geprobeerd de PABO te doen en na de eerste dag stage al duidelijk dat ik niet het geduld heb om goed te onderwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Shivs schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:20:
Het is aan de andere kant wel zo dat als je op vakantie wilt het automatisch weer duuder is ;-).
Mijn vriendin zit in het onderwijs en als je in de zomervakantie iets moet boeken is het altijd belachelijk veel duurder.
Tja, de meeste mensen willen een "zee en strand vakantie" dus dat maakt dan ook niks meer uit en is wereldwijd zowat sowieso het seizoen waarin men flink aan de bak moet op dergelijke bestemmingen als al die toeristen eenmaal een soort stampede doen hun kant op! :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

tooltje van de week :+ https://github.com/phyver/GameShell

interactieve shell, in 'spel' vorm, om zo bekend te worden met terminal/linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De Oostenrijker Martin Leyrer geeft al vele jaren lezingen en nog steeds bijzonder interessant vind ik zijn lezingen over handige Linux command line tools. Hoe kom ik daar nu ineens zo op: vorig weekend heeft hij weer een talk gegeven (op GPN) en dit weekend ga ik die video bekijken.

De video (in het Duits)

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47
Shivs schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:20:
Het is aan de andere kant wel zo dat als je op vakantie wilt het automatisch weer duuder is ;-). Mijn vriendin zit in het onderwijs en als je in de zomervakantie iets moet boeken is het altijd belachelijk veel duurder.
Dat geld ook voor de schoonmaker, stratenmaker enz die kinderen heeft. Een leraar heeft er nog een beetje salaris naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik krijg in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic het gevoel dat mensen voor de fun distrohoppen. Kan iemand mij uitleggen wat daar de fun van is? :P Vrijwel alle distro's draaien in grote lijnen dezelfde software op dezelfde platformen.

Persoonlijk wil ik uiteindelijk wil ik toch gewoon X, dwm, Firefox, vim, compiler, zshell en gaan. De sysadmin in mij is nog steeds wel tevreden met de systemd suite, die hoeft ook niet weg.

De laatste keer dat ik echt distrohopte is omdat ik toch wel erg veel last begon te hebben van wat Ubuntu quirks (elke upgrade allerlei dingen stuk, met Debian of Fedora nooit last van gehad); verder ben ik nog geen grote dingen tegengekomen die op distro A wel werken en op B niet. Switchen van distro voor een enkel probleem lijkt mij ook een beetje nutteloos, dan blijf je aan de gang.

Binnenkort wellicht opnieuw omdat GUIX of NIX toch wel echt meerwaarde lijken te bieden in mijn workflow. Maar switchen tussen alle arch of Ubuntu afgeleiden zie ik niet zo zitten. De servers blijven ook gewoon Debian Stable draaien :)

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 16-06-2022 16:56 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
silverball schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:50:
Ik krijg in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic het gevoel dat mensen voor de fun distrohoppen. Kan iemand mij uitleggen wat daar de fun van is? :P Vrijwel alle distro's draaien in grote lijnen dezelfde software op dezelfde platformen.

Persoonlijk wil ik uiteindelijk wil ik toch gewoon X, dwm, Firefox, vim, compiler, zshell en gaan. De sysadmin in mij is nog steeds wel tevreden met de systemd suite, die hoeft ook niet weg.
Daar zit het 'm een beetje in. Ik ben geen distrohopper maar ik vind het wel eens interessant om te kijken wat ontwikkelaars van distributies/de's voor ootb ervaring aanbieden, en dan probeer ik dat eens uit. Meestal in een vm, soms bevalt het genoeg om het als daily driver te gebruiken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik krijg in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic het gevoel dat mensen voor de fun distrohoppen.

Kan iemand mij uitleggen wat daar de fun van is? :P
Grotendeels nieuwsgierigheid en voor de rest veel nieuwe gebruikers die hun plekje nog niet echt gevonden hebben :)
Vrijwel alle distro's draaien in grote lijnen dezelfde software op dezelfde platformen.
Dat is een gevaarlijke uitspraak, want daar kunnen wel degelijk verschillen in zitten die je niet altijd even makkelijk/snel kan oplossen! ;)

Simpel voorbeeld : Kodi + Debian vs. Kodi + Ubuntu
Daar zitten een paar nare verschillen in waarbij de laatste eigenlijk de makkelijkere optie is :)
Firefox is ook zo'n raar verhaal waarbij je effe moet opletten in een aantal gevallen! :)
De laatste keer dat ik echt distrohopte is omdat ik toch wel erg veel last begon te hebben van wat Ubuntu quirks (elke upgrade allerlei dingen stuk, met Debian of Fedora nooit last van gehad).
Als de LTS van Kubuntu 20.04 is afgelopen dan komt er ook wat anders voor in de plaats op mijn Laptop :)
Verder ben ik nog geen grote dingen tegengekomen die op distro A wel werken en op B niet. Switchen van distro voor een enkel probleem lijkt mij ook een beetje nutteloos, dan blijf je aan de gang.
Als het verder weinig uitmaakt en het lost je probleem snel op : "Why not ?!" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het gaat juist om de kleinere dingen. De grote lijn is leuk, dat is de basis, maar juist wat de distro's anders maakt dan de ander is de reden om voor de een of de ander te gaan.
De laatste keer dat ik echt distrohopte is omdat ik toch wel erg veel last begon te hebben van wat Ubuntu quirks (elke upgrade allerlei dingen stuk, met Debian of Fedora nooit last van gehad); verder ben ik nog geen grote dingen tegengekomen die op distro A wel werken en op B niet. Switchen van distro voor een enkel probleem lijkt mij ook een beetje nutteloos, dan blijf je aan de gang.
Er zijn anders zaken die bij de ene distro wel of iets beter werken dan op de andere. Dit kan door versie verschil komen van libraries of de software zelf of build flags. Maar iets wat ook invloed heeft, is of de package maintaner van de distro nog extra patches toevoegt.

Zo kwamen we op het werk er achter dat php 5.6 t/m 7.2 op Debian toch beduidend anders kon reageren dan op CentOS. De reden: toen php 5.5 nog gemeengoed was, was er een PR van iemand om bepaald gedrag te veranderen. Dat werd upstream geaccepteerd maar duurde tot 7.3 voordat het gemerged was. Debian had destijds al die aanpassing meegenomen in hun packages. Bij CentOS was dat niet het geval. En de externe repo van Remi die we nodig hadden voor een specifieke versie van php, bevatte helemaal geen backported patches, dat was volledig standaard. Gevolg: onze applicatie die nog op php 5 draaide, werkte niet meer en moest iets aangepast worden om hier omheen te werken.

En dit is maar een simpel voorbeeld. Er is zo enorm veel meer wat maintainers doen dan alleen maar een package voor je maken zodat je zelf niets hoeft te compileren. Je ervaring met een DE, zelfde versie en alles, kan tussen distro's enorm verschillen. Pak Ubuntu 22.04 en match de versie van Gnome daar met bijvoorbeeld Arch waar alles standaard is. Heel andere ervaring en uiterlijk, toch beide Gnome.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Cyphax schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:22:
[...]

Daar zit het 'm een beetje in. Ik ben geen distrohopper maar ik vind het wel eens interessant om te kijken wat ontwikkelaars van distributies/de's voor ootb ervaring aanbieden, en dan probeer ik dat eens uit. Meestal in een vm, soms bevalt het genoeg om het als daily driver te gebruiken. :)
Dat is ook zo inderdaad, met een DE zullen de direct merkbare verschillen direct een stuk groter zijn, bijvoorbeeld de customized Gnome shell van Ubuntu.
Hero of Time schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:58:

[...]

Er zijn anders zaken die bij de ene distro wel of iets beter werken dan op de andere. Dit kan door versie verschil komen van libraries of de software zelf of build flags. Maar iets wat ook invloed heeft, is of de package maintaner van de distro nog extra patches toevoegt.
Ik snap wel aardig wat de verschillen zijn, wij hebben ook RHEL en Debian in productie draaien, het ging mij er eigenlijk meer om dat ik switchen zelf wat vermoeiend vind en niet zomaar doe.
nero355 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:14:

[...]

Firefox is ook zo'n raar verhaal waarbij je effe moet opletten in een aantal gevallen! :)
Eigenlijk gebruik ik hier nu GNU IceCat inderdaad, want GNU Guix levert geen Firefox binarys.

Ookal zie ik zojuist dat de nonguix channel nu wel kant-en-klare binarys levert, dus ik zou 'gewoon' Firefox kunnen draaien eventueel.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:48

L0g0ff

omg

Binnenkort wellicht opnieuw omdat GUIX of NIX toch wel echt meerwaarde lijken te bieden in mijn workflow. Maar switchen tussen alle arch of Ubuntu afgeleiden zie ik niet zo zitten. De servers blijven ook gewoon Debian Stable draaien :)
Ik vind het heerlijk om te hoppen.

Sommige mensen willen een nieuwe tv, een nieuwe vloer, nieuwe kleding, nieuwe computer, nieuwe auto... Terwijl de oude nog prima werkt.

Ik heb daar dan weer niet zo veel mee. Als het werkt dan werkt het.

Maar qua distrohoppen heb je gewoon net weer even een andere community, net weer een andere package manager, net weer wat meer of minder customization.

Ik ben heel erg gecharmeerd van de debian denkwijze (echte vrije open source) bijvoorbeeld maar als ik dan met manjaro weer de eenvoud zie dat ik alles via een grafische pamac uit de AUR kan plukken dan wordt ik daar ook wel weer heel erg blij van. En als ik dan het concept van Silverblue zie dan wordt ik ook weer heel enthousiast.

Misschien dat ik me ooit nog wel aan een distro commit maar voor nu elke 2 lekker hoppen haha :)

Ps, op de laptop van mijn vrouw staat gewoon solus. Daar blijf ik dan wel van af want anders heb ik oorlog als het weer ineens anders werkt :+

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://vermaden.wordpres...esource-usage-comparison/

vond dit artikeltje wel interresant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Had eigenlijk wel verwacht dat XFCE wel wat minder resources zou trekken, valt mij wel ietwat tegen eigenlijk.

Komische noot is wel dat kpgp (KDE pgp) zo'n beetje het meeste aan RAM nodig heeft :+

[ Voor 11% gewijzigd door True op 12-07-2022 12:20 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

True schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Had eigenlijk wel verwacht dat XFCE wel wat minder resources zou trekken, valt mij wel ietwat tegen eigenlijk.
Hier pakt ie <1gb (zal wel config/compile afhankelijk zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

True schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Zal denk ik eerder komen door GTK3, dan Xfce zelf. Hoewel, ze hebben nog wel wat legacy dingen met GTK2 erin zitten, dus dat beide libraries geladen moet worden helpt iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vage test, want een jaar geleden of zo waren de KDE Developers zo trots op hun finetuning waardoor ze nog minder RAM gebruikten dan XFCE :)

En gezien de reacties onder dat artikel i.c.m. de fouten in het artikel zelf zou ik er niet echt al teveel waarde aan hechten heel eerlijk gezegd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ook het artikel even gelezen. Ik kreeg direct rillingen toen ik 'then' gebruikt zag worden ipv 'than'. Dat is bij mij direct een reden dat ik het niet meer zo heel serieus neem. Vrij vertaalt wordt er gezegd "KDE gebruikt meer geheugen als Xfce", brrrr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In ander licht, sinds kernel 5.18 gebeurt het consistent dat als ik m'n pc uit slaapstand haal, bluetooth geen verbinding meer kan maken. Blueman doet alsof er geen probleem is, bluetoothctl zegt ook niet iets specifieks, maar eerder gepairde devices willen gewoon geen verbinding maken. Ook via bluetoothctl niet.

Maar, door 'systemctl restart bluetooth' uit te voeren, werkt het weer wel. Heb dus maar een simpel script in /lib/systemd/system-sleep gemaakt dat bij het argument 'post' de service herstart. En omdat het ook soms bluetooth uit zet, maar een 'sleep 5 && bluetoothctl power on' toegevoegd.

Voilà, work-around totdat de bug is opgelost. :) En op m'n laptop komt het ook soms voor, maar daar is juist de oplossing om de btusb module opnieuw te laden, dat maar als alias gemaakt, omdat het niet altijd gebeurt, echt iets van eens per week of nog geeneens (zet de laptop maandag aan, rest van de week in slaapstand en vrijdag uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hero of Time schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:42:
Ook het artikel even gelezen. Ik kreeg direct rillingen toen ik 'then' gebruikt zag worden ipv 'than'. Dat is bij mij direct een reden dat ik het niet meer zo heel serieus neem. Vrij vertaalt wordt er gezegd "KDE gebruikt meer geheugen als Xfce", brrrr.
Bij mijn doen dat soort dingen wel afbreuk aan de beleving, maar niet direct aan de kwaliteit van het artikel, anders blijf je bezig :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 19-09 08:37
Ik zat wat met mn fonts te spelen, en ik vind monofur er nu wel heel fijn uit zien, vooral icm bpytop:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/6am6pzshmif91.png

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jogai schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:29:
Ik zat wat met mn fonts te spelen, en ik vind monofur er nu wel heel fijn uit zien, vooral icm bpytop:
[Afbeelding]
Als grafana op kantoor er zo uit zou zien zal ik er nog eens een keer naar kijken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Hero of Time schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:49:
In ander licht, sinds kernel 5.18 gebeurt het consistent dat als ik m'n pc uit slaapstand haal, bluetooth geen verbinding meer kan maken. Blueman doet alsof er geen probleem is, bluetoothctl zegt ook niet iets specifieks, maar eerder gepairde devices willen gewoon geen verbinding maken. Ook via bluetoothctl niet.

Maar, door 'systemctl restart bluetooth' uit te voeren, werkt het weer wel. Heb dus maar een simpel script in /lib/systemd/system-sleep gemaakt dat bij het argument 'post' de service herstart. En omdat het ook soms bluetooth uit zet, maar een 'sleep 5 && bluetoothctl power on' toegevoegd.

Voilà, work-around totdat de bug is opgelost. :) En op m'n laptop komt het ook soms voor, maar daar is juist de oplossing om de btusb module opnieuw te laden, dat maar als alias gemaakt, omdat het niet altijd gebeurt, echt iets van eens per week of nog geeneens (zet de laptop maandag aan, rest van de week in slaapstand en vrijdag uit).
Check met rfkill en flip aan/uit:
$ rfkill list
0: phy0: Wireless LAN
        Soft blocked: no
        Hard blocked: no
1: hci0: Bluetooth

$ rfkill block 1
$

$ rfkill list 1
        Soft blocked: yes

$ rfkill unblock all
$

$ rfkill list 1

Zit in:
$ dpkg -S $(readlink -f $(which rfkill))
rfkill: /usr/sbin/rfkill

Ik had dat vroeger ook als m'n klep dicht ging voor hibernate.
Geen idee meer wat toen heeft verholpen.
Geloof dat met 1 vd updates het weggepoetst is.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

Check met rfkill en flip aan/uit:
$ rfkill list
0: phy0: Wireless LAN

$ rfkill block 1
$

$ rfkill list 1
        Soft blocked: yes

$ rfkill unblock all
$

$ rfkill list 1

Zit in:
$ dpkg -S $(readlink -f $(which rfkill))
rfkill: /usr/sbin/rfkill

Ik had dat vroeger ook als m'n klep dicht ging voor hibernate.
Geen idee meer wat toen heeft verholpen.
Geloof dat met 1 vd updates het weggepoetst is.
Voor mijn geval zal rfkill niet werken. Als ik bij m'n pc namelijk bluetoothctl aanroep, kan het wel de adapter zien en alles, maar scannen doet het niet, power off en on heeft geen effect, niets. Alleen het herstarten van de service doet het dan.

Bij m'n laptop is het zo dat het de hele adapter niet meer ziet. Gewoon 'no device found'. Dat heeft weinig met rfkill te maken om de radio uit te zetten. Het is net alsof het niet meer aanwezig is, dus zeg maar de dongle uit de USB poort. Door de module opnieuw te laden, vind 'ie het apparaat weer en kan 't weer z'n werk doen. En dit is niet consistent, zo heb ik het twee keer in de week, dan een week geen probleem.
Heb niet gecontroleerd of lsusb 'm nog ziet, of ik kan het mij niet meer herinneren of dat zo was. Kon alleen wat log regels vinden over niet kunnen laden van firmware oid, wat ook naar een dood spoor leidde, want zo'n beetje alle resultaten gaan over het überhaupt niet kunnen gebruiken van bluetooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@Hero of Time , bij mij stond ie regelmatig op soft blocked als ik de klep weer opende.
Zonder ff met rfkill te controleren zul je er niet achterkomen ... toch ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deHakkelaar schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:16:
@Hero of Time , bij mij stond ie regelmatig op soft blocked als ik de klep weer opende.
Zonder ff met rfkill te controleren zul je er niet achterkomen ... toch ;)
KDE zelf zegt 'no device found' niet 'turn BT on'. ;) Het is dus wel heel duidelijk dat er wat anders aan de hand is dan simpelweg de radio die uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Jogai schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:29:
Dit 'bpytop' ziet er interessant uit, heb het gelijk geinstalleerd.
Bedankt voor de tip :)

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syl765
  • Laatst online: 12-09 14:47
Bpytop was in mijn geval niet altijd even stabiel. btop daarintegen wel. https://github.com/aristocratos/btop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik had nog een met Bitlocker encrypted ntfs USB externe disk liggen en dacht even proberen op Linux.

Arch Linux gaf gelijk de prompt voor het bitlocker wachtwoord maar gaf een foutmelding over een ntfs kernel config. Na pacman -S ntfs-3g werkt alles zonder problemen, ik gebruik kernel 5.15.63-1-lts.
Met bitlocker, in read/write mode, zonder extra software en op maximale snelheid vanuit Arch.

Is dit al lang zo? Ik ben best verrast dat dit zo goed werkt.
Ideaal om met rsync nu OS onafhankelijk backups te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 28-08-2022 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Als je Linux gebruikt dan ben je toch anti Microsoft? Toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9dHHJw8fj4Qi8w29qFWMXf6AUk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NDtimCfwE8TFWE6RrKlB87e2.png?f=fotoalbum_medium

Edge, VS Code, C#
waar ging het mis? :P

weet het niet meer

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vishari Beduk schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:57:
[Afbeelding]

Edge, VS Code, C#
VS code is wel één van mijn favoriete hedendaagse IDEs voor Linux hoor, niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[Afbeelding]

Edge, VS Code, C#
Je zou bijna LSW willen hebben. :+

• nero355

nero355

[Afbeelding]

Edge, VS Code, C#
Het ging mis toen een lelijk mannetje de hele wereld omkocht om zijn software te gebruiken dat bestond uit een heleboel gejatte dingen! :( }:| :/

Of bedoelde je dat niet :? :P :+

Maar ehh...

Als ik een gokje mag doen : Dit is jouw installatie voor zakelijk gebruik ??
Dan is er niks raars aan, maar wel een beetje heel erg gruwelijk jammer...

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Vishari Beduk bedenk mij net iets wat je mist om het plaatje af te maken: Powershell!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

True schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:11:
[...]
VS code is wel één van mijn favoriete hedendaagse IDEs voor Linux hoor, niks mis mee.
Dat zeg ik :*)
Hero of Time schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:32:
[...]
Je zou bijna LSW willen hebben. :+
Op een of andere manier kan ik dat niet handig vinden. Nu heb ik gewoon alles.
nero355 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:39:
[...]
Als ik een gokje mag doen : Dit is jouw installatie voor zakelijk gebruik ??
Nee, ik heb een bedrijfslaptop. Dat was voorheen mijn thuiswerk pc maar nu overbodig.
En dan moet je toch wat, beetje met docker prutsen.
Hero of Time schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:21:
@Vishari Beduk bedenk mij net iets wat je mist om het plaatje af te maken: Powershell!
Had gekund inderdaad, maar ik ben al jarenlang bash gewend en vind dat veek makkelijker.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:55:
[...]

Op een of andere manier kan ik dat niet handig vinden. Nu heb ik gewoon alles.
Ik doelde op de niet-bestaande tegenhanger van WSL in Windows. ;)
[...]

Had gekund inderdaad, maar ik ben al jarenlang bash gewend en vind dat veek makkelijker.
Je hoeft het niet als je default shell in te stellen, was meer als opmerking om het MS plaatje completer te maken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Had iets geconstateerd, aan mijn Ubuntu install.....sinds ik een nieuwe HP (oem) pc heb. Hij laat het HP logo zien bij afsluiten (en als het goed is bij opstarten ook, maar dat zie ik niet omdat ik wat meldingen krijg tijdens opstarten). Let wel, blijkbaar heeft de Uefi BIOS dat logo erin gegooid, nadat IK Ubuntu 22.04.1 erop heb gezet.
Goh, was ik niet van op de hoogte dat Canonical zo meewerkte aan de "markt die meestal Ms bedient". Waar dat dan precies geprogrammeerd is dat logo en dat dat even ingrijpt in de Ubuntu install....nieuw voor me.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjah op 16-09-2022 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Ik moet zeggen dat VScode inderdaad prima werkt. Gelukkig is er in de spirit van opensource ook een variant die standaard niets naar M$ stuurt: https://github.com/VSCodium/vscodium. Dus ik draai deze ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:45:
Had iets geconstateerd, aan mijn Ubuntu install.....sinds ik een nieuwe HP (oem) pc heb. Hij laat het HP logo zien bij afsluiten (en als het goed is bij opstarten ook, maar dat zie ik niet omdat ik wat meldingen krijg tijdens opstarten). Let wel, blijkbaar heeft de Uefi BIOS dat logo erin gegooid, nadat IK Ubuntu 22.04.1 erop heb gezet.
Goh, was ik niet van op de hoogte dat Canonical zo meewerkte aan de "markt die meestal Ms bedient". Waar dat dan precies geprogrammeerd is dat logo en dat dat even ingrijpt in de Ubuntu install....nieuw voor me.
Als je een non-OEM pc opstart met Windows, krijg je bij het opstarten het normale Windows laad scherm, of eigenlijk, blanco met de draaiende stippen. Is het een OEM pc, dan staat er boven de stippen het logo van de OEM. Dit zal vast iets vanuit het UEFI/BIOS komen, dus als je Ubuntu volledig standaard laat qua boot parameters, dan zal je dus blijkbaar de OEM splash screen zien. Zet eens de 'quiet splash' uit, voornamelijk 'splash' in /etc/default/grub, update je grub config en zie wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Gebeurt niks, behalve dat ik dan uitgebreide opstartmeldingen krijg, maar niks qua logo. Denk eerder dat ik met de paar foutmeldingen aan de gang moet die in quiet worden getoond. Als die wegzijn, dan wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:14:
[...]

Ik doelde op de niet-bestaande tegenhanger van WSL in Windows. ;)
Dat bestaat zeker wel, dat heet Wine ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:14:
[...]

Dat bestaat zeker wel, dat heet Wine ;)
Dank je Captain Obvious. ;)

• Jogai
Zucht, ik deed

code:
1
mv some/sub/dir/ some/destination/

ipv
code:
1
mv -r some/sub/dir some/destination/

En nu heb ik een lege some/destination/dir/

Is dat nog te herstellen? Data is niet belangrijk, maar als het simpel is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[Afbeelding]

Edge, VS Code, C#
not sure if troll :+ maar nee denk het niet (meer)

de tijd dat microsoft linux als een gezwel bestempelde is ver achter ons. Microsoft werkt actief mee aan projecten, doneert (beperkt) wat $, stelt sommige tools en oplossingen open-source beschikbaar. En zonder linux was er ook geen azure geweest :)

neemt niet weg dat ik geen fan ben van het OS en de manier waarop microsoft denk dat het goed is voor de gebruiker. beperkte vrijheid en controle. Menig microsoft product is nog steeds een kak product op hun eigen platform; ik noem een ram/cpu geile toepassing als teams 8)7 (fucking amateurs) :+

• nero355

nero355

himlims_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:09:
de tijd dat microsoft linux als een gezwel bestempelde is ver achter ons. Microsoft werkt actief mee aan projecten, doneert (beperkt) wat $, stelt sommige tools en oplossingen open-source beschikbaar.
En zonder linux was er ook geen azure geweest :)
Iets over Wikipedia: Embrace, extend, and extinguish en zo... >:) :+
Jogai schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:44:
Zucht, ik deed

code:
1
mv some/sub/dir/ some/destination/

ipv
code:
1
mv -r some/sub/dir some/destination/

En nu heb ik een lege some/destination/dir/

Is dat nog te herstellen? Data is niet belangrijk, maar als het simpel is...
Welk filesystem precies ?!

Ik heb een tijdje geleden wat zitten rommelen met EXT4 data terughalen en dat ging opzich wel redelijk, maar het duurt wel effe als je pech hebt en daarnaast hoop ik dat je niks hebt zitten writen/deleten na die actie, want dat verkleint je kans om de data terug te krijgen! ;)

• Jogai
EXT4. Maar echt recoveren is me teveel moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Jogai wat is er nou fout gegaan dan? Want in de eerste plaats bestaat 'mv -r' niet, in de tweede plaats krijg ik precies wat je zou verwachten, dir van some/sub gaat naar some/destination/.

En in de derde plaats, lees de TW even opnieuw. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Rechten; had de 'destination' gemount met een andere gebruiker, en dan zie je geen bestanden natuurlijk...

Ja, ik lees de TW ook wel, maar er zijn er meer die een probleem neerplempen incl. jijzelf... En dat is toch ook kroegpraat, zo van 'zo stom, wat er nu weer misging...'

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, als er een verschil in rechten was dat je er überhaupt niet mocht schrijven, zou er niets moeten zijn gebeurt.

Hoe kwam je trouwens er bij dat je 'mv -r' moest gebruiken?

Mbt verwijzing naar de TW, dat was omdat er al werd gesuggereerd dat je met data herstel bezig zou moeten gaan.

• Jogai
Ik zat op mn homeservertje ingelogd, dus ik dacht ik move even wat. Terwijl ik met een andere gebruiker een directory gemount had. Dus vandaar verschil in rechten. Verder doe bestandsbeheer meestal met PCmanFM dus zijn de commando's wel eens niet paraat. Nu was ik dus mis met mv en cp. Recursief kan alleen met cp, maar omdat ik dus geen files zag dacht ik dat ik wel -r nodig had. Blijkbaar had ik het dan toch goed 'firs try'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

himlims_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:09:
[...]
not sure if troll :+ maar nee denk het niet (meer)
Het was meer een retorische vraag. Aan trollen heb ik echt geen behoefte.
ik noem een ram/cpu geile toepassing als teams 8)7 (fucking amateurs) :+
Teams is zo ongeveer het grootste drama wat er momenteel bestaat. Bizar hoe puur slecht dat is.
Waarschijnlijk vanwege de electron basis. Al blijft het vreemd dat het met VS code wel lukt (ook electron).

weet het niet meer

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Nu ik hier toch ben een vraagje; Weet iemand een mp3 player voor Ubuntu die gewoon simpel mp3 files in een directory afspeelt?
Dus zonder playlists of import of libraries. Nee gewoon alleen een directory opgeven en dan afspelen.
Dat Rhythmbox is te ingewikkeld voor mij.

weet het niet meer

• Jogai
Electron wordt altijd de schuld gegeven, maar dat lijkt me niet terecht. Alle andere electron apps zijn minder slecht. Ze doen volgens mij iets heel doms met encoden van streams, want tijdens videobellen of desktop delen gaat de load significant omhoog.

Een mp3 speler zonder playlist schijnt er logischerwijze niet te bestaan. Je kan je directory openen met vlc? Simpelste mp3 speler is misschien qmmp, al is de interface niet te bedienen op 4k...

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vishari Beduk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:13:
Nu ik hier toch ben een vraagje; Weet iemand een mp3 player voor Ubuntu
Ik gebruik daarvoor „Videos” en dan gewoon drag-and-drop van een folder of een verzameling bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Nu ik hier toch ben een vraagje; Weet iemand een mp3 player voor Ubuntu die gewoon simpel mp3 files in een directory afspeelt?
Dus zonder playlists of import of libraries. Nee gewoon alleen een directory opgeven en dan afspelen.
while true; do play *.mp3; done

//edit; beetje offtopic (met oog op teams eerder); https://news.ycombinator.com/item?id=32932137
ycombi blijft voor mij toch wel nummer 1 qua informatie feed (sorry tweakers :X)

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 22-09-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:06:
[...]

Teams is zo ongeveer het grootste drama wat er momenteel bestaat. Bizar hoe puur slecht dat is.
Waarschijnlijk vanwege de electron basis. Al blijft het vreemd dat het met VS code wel lukt (ook electron).
Hoe kom je er bij dat beide electron gebruiken? Van vscode zou ik echt niet verwacht dat het een veredelde browser is. Teams heb ik het package eens uitgepakt en kon ik geen libelectron vinden. Het heeft ook geen dependency er voor. Terwijl ik bij Slack en Discord dat wel vond.
Jogai schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:58:
Electron wordt altijd de schuld gegeven, maar dat lijkt me niet terecht. Alle andere electron apps zijn minder slecht. Ze doen volgens mij iets heel doms met encoden van streams, want tijdens videobellen of desktop delen gaat de load significant omhoog.
Dat zal eerder te maken hebben met het zelf meeleveren van libraries zoals libvulkan en Mesa. Leuk dat het meegeleverd wordt, maar het kan dan vervolgens geen fatsoenlijk gebruik maken van je hardware omdat de versie die er bij zit te antiek is vergeleken met wat je zelf beschikbaar hebt.
Audacious is het eerste waar ik aan denk, maar die maakt alsnog een (tijdelijke) playlist aan. En anders iets als mpv via 'mpv /pad/naar/muziekmap'. Maar mpv heeft geen fancy interface en navigatie is daardoor minder eenvoudig.

• nero355

nero355

IMHO is dit de beste oplossing als je FooBar2000 gewend bent :
Hero of Time schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:00:
Audacious is het eerste waar ik aan denk, maar die maakt alsnog een (tijdelijke) playlist aan. En anders iets als mpv via 'mpv /pad/naar/muziekmap'. Maar mpv heeft geen fancy interface en navigatie is daardoor minder eenvoudig.
:)

Verder zou je nog kunnen kijken naar :
- https://www.strawberrymusicplayer.org/ wat in feite een fork is van Clementine mocht je dat wat zeggen :)
- QMMP / XMMP / en al die andere WinAmp clones...

Wat ik zelf erg leuk vind : Cantata i.c.m. MPD instances op je netwerk :*)
Kan je zelfs combineren met een app op je telefoon of een leuke webGUI op die instances zelf! :Y)
Jogai schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:58:
Electron wordt altijd de schuld gegeven, maar dat lijkt me niet terecht.
Alle andere electron apps zijn minder slecht.
Alles wat Electron is mag van mij A.S.A.P. uitsterven! :r
Ze doen volgens mij iets heel doms met encoden van streams, want tijdens videobellen of desktop delen gaat de load significant omhoog.
Tja, als je een veredelde browser window/tab aan iemand voorschotelt in een afgeschermde omgeving/package dan moet je niet verwachten dat je bij de (i)GPU kan komen om daarmee de Encoding/Decoding te kunnen doen natuurlijk... _O- :+

Allemaal pure troep gewoon! }:| :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:10
[...]

Hoe kom je er bij dat beide electron gebruiken? Van vscode zou ik echt niet verwacht dat het een veredelde browser is. Teams heb ik het package eens uitgepakt en kon ik geen libelectron vinden. Het heeft ook geen dependency er voor. Terwijl ik bij Slack en Discord dat wel vond.
Microsoft's eigen websites geven dat aan.
Teams: https://learn.microsoft.c...s/teams-memory-usage-perf
How Teams works
Teams being designed on Electron allows for faster development, and it also maintains parity between Teams versions across different operating systems (Windows, Mac, and Linux)
VSCode: https://code.visualstudio...%20and%20other%20projects.
Robust and extensible architecture#
Architecturally, Visual Studio Code combines the best of web, native, and language-specific technologies. Using Electron, VS Code combines web technologies such as JavaScript and Node.js with the speed and flexibility of native apps. VS Code uses a newer, faster version of the same industrial-strength HTML-based editor that has powered the "Monaco" cloud editor, Internet Explorer's F12 Tools, and other projects.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

is gewoon 'brak' geprogrammeerd; zijn tich electron toepassingen die wel rap en geen 3k pc nodig hebben om fatsoenlijk te functioneren.

ironisch genoeg werkt teamsvia browser aanzienlijk beter dan de native app (en die native app wordt niet/nauwelijks bijgewerkt voor linux)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:10
himlims_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:44:
[...]

is gewoon 'brak' geprogrammeerd; zijn tich electron toepassingen die wel rap en geen 3k pc nodig hebben om fatsoenlijk te functioneren.

ironisch genoeg werkt teamsvia browser aanzienlijk beter dan de native app (en die native app wordt niet/nauwelijks bijgewerkt voor linux)
Klopt, ik vind teams op alle platformen een draak van een programma en gebruik dus eigenlijk altijd de webversie. Al is 't maar omdat de batterij van mijn werklaptop het dan ook daadwerkelijk langer dan een uur uithoudt :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toen ik eerst Teams via de browser wilde gebruiken, werd ik doodleuk begroet met "he pauper, Firefox doen we niets mee, ga maar lekker wat anders gebruiken" en toen ik het laatst nog eens wilde gebruiken, was het verandert naar "jammer slumper, camera is nog stuk, wil je dat anderen je zien, pak maar een Google product of onze prut app".

Maar wanneer je je browser agent spooft, werkt alles gewoon. MS is gewoon weer 100% op de "deze site werkt alleen in IE" tour. Eigenlijk is het hele web al zo'n beetje terug bij af, maar ipv IE is het Chromium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Goed om weten. Kan ik die rommel ook gewoon van mijn Debian-installatie afkeilen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

En anders iets als mpv via 'mpv /pad/naar/muziekmap'. Maar mpv heeft geen fancy interface en navigatie is daardoor minder eenvoudig.
Mijn dank is groot voor de gouden tip _/-\o_
Eindelijk naar MP3-tjes luisteren op Ubuntu :*)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Interessant verhaal van een heel groot bedrijf (opgericht door ene meneer Gates) dat een aantal kritische bedrijfs services heeft overgezet van Windows naar Linux.
https://devblogs.microsof...tnet-6-migration-journey/
En ze zijn er blijkbaar nogal blij mee :*)

Disclaimer: Ik ben geen voor- of tegenstander van Windows en Linux. Ik gebruik het allebei, en beide hebben voor mij voor- en nadelen. Ik vind het gewoon interessant om de ontwikkelingen op container gebied te zien.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ze hebben tegenwoordig hun eigen distro: https://github.com/microsoft/CBL-Mariner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 18:18
Hero of Time schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:44:
Toen ik eerst Teams via de browser wilde gebruiken, werd ik doodleuk begroet met "he pauper, Firefox doen we niets mee, ga maar lekker wat anders gebruiken" en toen ik het laatst nog eens wilde gebruiken, was het verandert naar "jammer slumper, camera is nog stuk, wil je dat anderen je zien, pak maar een Google product of onze prut app".

Maar wanneer je je browser agent spooft, werkt alles gewoon. MS is gewoon weer 100% op de "deze site werkt alleen in IE" tour. Eigenlijk is het hele web al zo'n beetje terug bij af, maar ipv IE is het Chromium.
Mjah google-meet meuk (geen idee of dat nog de huidige naam is bij die toko), is ook fijn, alleen met een chrome derivaat heb je de beschikking over opties om iets met je webcam achtergrond te doen (vervangen, bluren etc). Terwijl soortgelijke functionaliteit in Jitsi prima werkt met FF. Reden om vooral zo ver mogelijk weg te blijven bij Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hersenspinsel: op mijn smartphone heb ik GBoard als 'toetsenbord'. Het herkent (onder anderen) automagisch de taal waarin ik type, past daar de spellingscontrole en de autocompletion op aan.
Op mijn linux desktop met conventioneel toetsenbord zou ik die functionaliteit eigenlijk ook willen-niet ingesteld per programma, maar systeembreed. Met zelf aan autocomplete-opties toe te wijzen (functie)toetsen.

Bestaat zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@AlterEgo

Zo te zien heeft KDE zoiets in mijn Kubuntu 20.04 LTS installatie :)

Maar...

Ik heb echt een ontzettende hekel aan dergelijke opties dus ik ga het niet voor je testen! :+
Het is echt één van de eerste dingen die ik altijd op mijn telefoon uitschakel :P

Slinger effe een Live ISO omgeving aan vanaf een USB Stick of in een VM of zo en check of het wat voor je is of niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb m'n nieuwe pc, Ryzen 7 7700X, en heb hier KDE op geïnstalleerd. Zag toen ik 'm ging installeren dat er een rc versie van Plasma beschikbaar was en eerder deze week was 5.26 uitgebracht. Binnen een dag was die in Unstable beschikbaar. *O*

KDE heeft ook hun Connect software zodat je met je telefoon het een en ander kan doen, maar ook vanaf je pc je telefoon zaken kan inzien. Had gehoopt dat je het scherm kon overnemen van je pc voor remote control, maar helaas, het is alleen muis en toetsenbord (scrollen doet het ook maar dat is erg gevoelig en scrolt praktisch een hele pagina ipv een paar regels).

Kreeg net een mailtje op m'n telefoon en terwijl het geluidje speelde kreeg ik op de pc ook direct een notificatie te zien ervan. Vanuit de notificatie kon ik de mail beantwoorden of verwijderen. Maar zag ook het onderwerp en wat tekst.

Het is toch wel geinig, dat KDE Connect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

AlterEgo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:58:
Hersenspinsel: op mijn smartphone heb ik GBoard als 'toetsenbord'. Het herkent (onder anderen) automagisch de taal waarin ik type, past daar de spellingscontrole en de autocompletion op aan.
Op mijn linux desktop met conventioneel toetsenbord zou ik die functionaliteit eigenlijk ook willen-niet ingesteld per programma, maar systeembreed. Met zelf aan autocomplete-opties toe te wijzen (functie)toetsen.

Bestaat zoiets?
In de praktijk betekent dit dat alles wat je waar dan ook intypt wordt door gestuurd naar een server van een bedrijf met data honger.
Ook passwords en alles. Dat is nu al een probleem met Chrome en Edge als je dat verkeerd instelt.
Ik kan mij niet voorstellen dat er tweakers in de NOS hoek zoiets willen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:21:
Het is toch wel geinig, dat KDE Connect.
Het is alleen jammer dat het ineens met andere updates/upgrades meekomt terwijl je het niet eens geïnstalleerd had staan... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

In de praktijk betekent dit dat alles wat je waar dan ook intypt wordt door gestuurd naar een server van een bedrijf met data honger.
Ook passwords en alles. Dat is nu al een probleem met Chrome en Edge als je dat verkeerd instelt.
Ik kan mij niet voorstellen dat er tweakers in de NOS hoek zoiets willen.
Je hebt zeker gelijk. Maar de open source tegenhanger, AnySoftKeyboard is welliswaar sterk in ontwikkeling, maar kan qua functionaliteit nog niet tippen aan GBoard.
GBoard blijft echter prima werken nadat je de woordenboeken hebt geïnstalleerd en vervolgens GBoard de toegang tot netwerken verbiedt.
Voor passwords gebruik ik Keespass2Android, die maakt ook geen gebruik van de copy-paste registers.
nero355 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:49:
@AlterEgo

Zo te zien heeft KDE zoiets in mijn Kubuntu 20.04 LTS installatie :)

Maar...

Ik heb echt een ontzettende hekel aan dergelijke opties dus ik ga het niet voor je testen! :+
Het is echt één van de eerste dingen die ik altijd op mijn telefoon uitschakel :P

Slinger effe een Live ISO omgeving aan vanaf een USB Stick of in een VM of zo en check of het wat voor je is of niet...
Dat ga ik eens uitproberen, bedankt. Ik heb al tijden geen KDE meer voor mijn neus gehad.

[ Voor 26% gewijzigd door AlterEgo op 14-10-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Het is alleen jammer dat het ineens met andere updates/upgrades meekomt terwijl je het niet eens geïnstalleerd had staan... :/
Dan moet je je config aanpassen om niet elk stukje bloat maar als harde afhankelijkheid te installeren, want KDE Connect is nergens een dependency van de standaard Plasma omgeving. Het heeft een recommend en daar zal jij het door krijgen.

Oftewel, geen issue van KDE, maar puur PEBKAC. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:45:
Dan moet je je config aanpassen om niet elk stukje bloat maar als harde afhankelijkheid te installeren, want KDE Connect is nergens een dependency van de standaard Plasma omgeving. Het heeft een recommend en daar zal jij het door krijgen.

Oftewel, geen issue van KDE, maar puur PEBKAC. :P
I blame Discover :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jij bent nog steeds de gebruiker. Volledig jouw schuld als je de 'verkeerde' tools gebruikt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:32:
Jij bent nog steeds de gebruiker. Volledig jouw schuld als je de 'verkeerde' tools gebruikt. :+
In alle eerlijkheid : Ik kreeg een hele waslijst aan updates en clickte maar op goed vertrouwen op update en ging daarna wat anders doen... :$ O-)

Nog nooit meegemaakt in Kubuntu bijvoorbeeld dat ik opeens dingen ERBIJ krijg i.p.v. puur en alleen updates voor de meuk die ik draai :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Afgelopen week heb ik Linux Mint 21 Cinnamon geïnstalleerd op hardware. In een nieuwe installatie zet ik de configuratie altijd goed met een Ansible script. Mijn Ansible script is gebaseerd op Ubuntu dus het is logisch dat niet alles op Mint meteen werkt. Dit waren de foutmeldingen:
  • Op Mint is htop standaard niet geïnstalleerd, dus hij kon het htop configbestand niet aanpassen.
  • Idem voor gedit
  • De vmware client unattended installatie gaf stopte met een foutmelding (heb ik nog niet uitgezocht).
  • snap is standaard niet geïnstalleerd op Mint. Helemaal goed, alleen gebruik ik dat tegenwoordig voor czkawka (bestanden opschonen). Maar dat blijkt ook als .flatpak beschikbaar te zijn.
  • Voor WiFi stel ik altijd netjes de regio NL in, maar het bestand waarin ik dat altijd doe in Ubuntu, blijkt niet te bestaan in Mint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo kan je de htop config niet plaatsen? Je hoort in zo'n geval te controleren of het pad bestaat en indien niet, die aanmaken met de juiste rechten. Ik zou al configuratie voor een heel pakket kunnen maken en klaarzetten voordat ik die installeer.
Het is dus meer een puntje van je Ansible script verbeteren om hier degelijk mee om te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik wil de standaard configfiles zo origineel mogelijk houden. Zo zie ik ook nieuwe opties toegevoegd worden.
Wat dat betreft vind ik configfiles die je kunt „stapelen” erg handig (in directories zoals /etc/sudoers.d): dan kan je inderdaad gewoon altijd een bestand met je eigen settings toevoegen, aan de bestandsnaam kan je precies zien waarvoor die settings zijn en de distributie kan nog gewoon nieuwe dingen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar waar is de systeem config van htop dan? Je gaf aan dat je dat niet kon plaatsen omdat het package niet geïnstalleerd was, maar als ik in het package voor htop kijk, zie ik nergens configuratie staat. Het is pas in je $HOME als je het een keer hebt gestart in de vorm van .config/htop/htoprc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat klopt, want ik was benieuwd naar hoe de default htop er uit zag dus ik heb hem eerst een keer gedraaid. Ik krijg het niet voor elkaar om hem anders een default config te laten schrijven. Met strace zie ik dat hij settings inleest uit /etc/htoprc als hij geen userconfig kan vinden en daar maakt hij de nieuwe userconfig mee aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 17:58

sus

is druk :+

Van de week na jaaaaren op Linux Mint Cinnamon gezeten te hebben, 1 van mijn machines omgezet naar Debian Sid met KDE Plasma.

Wauw.

Ben al een week aan het spelen en pielen, lekker die desktop helemaal naar je eigen wens en smaak zetten. Maar wat me vooral opvalt, hoeveel sneller het is tov Mint. Scheelt echt een bak.

Meteen ook van VirtualBox overgestapt naar KVM, ook dat is ff wennen, maar ook zoveel lekkerder.

Zomaar ff mijn 2 cents hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 22:04
voldoet niet aan forum richtlijnen -> verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Dimitrip op 21-10-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Dimitrip lees de TW even opnieuw aub. Maak een apart topic aan voor je probleem. Als je hulp wilt althans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sinds wanneer heb je een GUI nodig voor logs dan :7

Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.