|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| ~> neofetch ./o. ./sssso- ---------- `:osssssss+- OS: EndeavourOS Linux x86_64 `:+sssssssssso/. Kernel: 5.15.0-214-tkg-cacule `-/ossssssssssssso/. Uptime: 2 hours, 30 mins `-/+sssssssssssssssso+:` Packages: 1161 (pacman) `-:/+sssssssssssssssssso+/. Shell: fish 3.3.1 `.://osssssssssssssssssssso++- Resolution: 1440x2560, 3840x2160 .://+ssssssssssssssssssssssso++: DE: LXQt 1.0.0 .:///ossssssssssssssssssssssssso++: WM: Openbox `:////ssssssssssssssssssssssssssso+++. Theme: Ant-Dracula [GTK2/3] `-////+ssssssssssssssssssssssssssso++++- Icons: kora [GTK2/3] `..-+oosssssssssssssssssssssssso+++++/` Terminal: qterminal ./++++++++++++++++++++++++++++++/:. Terminal Font: JetBrains Mono 15 `:::::::::::::::::::::::::------`` CPU: AMD Ryzen 5 3600X (12) @ 3.800GHz GPU: AMD ATI Radeon RX 550 640SP / RX 560/560X Memory: 6835MiB / 15928MiB ~> dotnet --info .NET SDK (reflecting any global.json): Version: 6.0.100 Commit: 9e8b04bbff Runtime Environment: OS Name: endeavouros OS Version: OS Platform: Linux RID: linux-x64 Base Path: /usr/share/dotnet/sdk/6.0.100/ Host (useful for support): Version: 6.0.0 Commit: 4822e3c3aa .NET SDKs installed: 6.0.100 [/usr/share/dotnet/sdk] .NET runtimes installed: Microsoft.AspNetCore.App 6.0.0 [/usr/share/dotnet/shared/Microsoft.AspNetCore.App] Microsoft.NETCore.App 6.0.0 [/usr/share/dotnet/shared/Microsoft.NETCore.App] |
Nog meer MS spul op mijn machine
Dit is vaak wel een simpele oplossing voor vele problemen. Er werd een goede poging gedaan met Pulseaudio, maar Pipewire lijkt echt voor eens en voor altijd de Linux audiostack te gaan fatsoeneren.Jogai schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:42:
Oh, ik weet het al, je moet switchen naar Pipewire.
Haha je dacht je te kunnen verstoppen met Linux. Maar Microsoft komt je gewoon pakkenJogai schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:58:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ~> neofetch ./o. ./sssso- ---------- `:osssssss+- OS: EndeavourOS Linux x86_64 `:+sssssssssso/. Kernel: 5.15.0-214-tkg-cacule `-/ossssssssssssso/. Uptime: 2 hours, 30 mins `-/+sssssssssssssssso+:` Packages: 1161 (pacman) `-:/+sssssssssssssssssso+/. Shell: fish 3.3.1 `.://osssssssssssssssssssso++- Resolution: 1440x2560, 3840x2160 .://+ssssssssssssssssssssssso++: DE: LXQt 1.0.0 .:///ossssssssssssssssssssssssso++: WM: Openbox `:////ssssssssssssssssssssssssssso+++. Theme: Ant-Dracula [GTK2/3] `-////+ssssssssssssssssssssssssssso++++- Icons: kora [GTK2/3] `..-+oosssssssssssssssssssssssso+++++/` Terminal: qterminal ./++++++++++++++++++++++++++++++/:. Terminal Font: JetBrains Mono 15 `:::::::::::::::::::::::::------`` CPU: AMD Ryzen 5 3600X (12) @ 3.800GHz GPU: AMD ATI Radeon RX 550 640SP / RX 560/560X Memory: 6835MiB / 15928MiB ~> dotnet --info .NET SDK (reflecting any global.json): Version: 6.0.100 Commit: 9e8b04bbff Runtime Environment: OS Name: endeavouros OS Version: OS Platform: Linux RID: linux-x64 Base Path: /usr/share/dotnet/sdk/6.0.100/ Host (useful for support): Version: 6.0.0 Commit: 4822e3c3aa .NET SDKs installed: 6.0.100 [/usr/share/dotnet/sdk] .NET runtimes installed: Microsoft.AspNetCore.App 6.0.0 [/usr/share/dotnet/shared/Microsoft.AspNetCore.App] Microsoft.NETCore.App 6.0.0 [/usr/share/dotnet/shared/Microsoft.NETCore.App]
Nog meer MS spul op mijn machineMaar wel de laatste kernel (en LXQt final!)
Kijk hier het linux probleem; je mag niet verwachten dat je een main distro installeerd het dan gewoon werkt, je moet diverse avonden googlen.Morzzz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:46:
[...]
Heb je een voorbeeld?
Welke soundcard gebruik je?
Pipewire/Pulseaudio?
Jij bent echt binair he?Rap doen. Als je te lang op Linux zit kan je echt de Windows-gevangenis niet meer in!
Ik verdien mijn geld als C# .NET software developer op Windows en dus heb sowieso een Windows PC.
Maar dat neemt niet weg dat ik Linux interessant vind en ook graag een Linux PC wil.
Echt wel, op deze 5600G PC dan toch.nero355 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:57:
WEAK!!! Niet doen!
Deze was ter vervanging van een oude i5-2500 met Linux, maar die blijft dan gewoon nog in gebruik. Oude hardware doet het tenminste
weet het niet meer
Kijk hier het Windows gebruikers probleem; als ze, in een volledig ander OS, hulp ergens voor nodig hebben worden ze onzeker en weigeren ze 't. Ranten over 'het linux probleem' is makkelijker. /sVishari Beduk schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 04:30:
[...]
Kijk hier het linux probleem; je mag niet verwachten dat je een main distro installeerd het dan gewoon werkt, je moet diverse avonden googlen.
Weet je zeker dat dit het niet is?
Pipewire is overigens daadwerkelijk een mooier pakket dan pulseaudio en zal het waarschijnlijk spoedig gaan vervangen op Ubuntu (vanwege gnome's dependency erop). Je bent een paar commando's verwijderd van pipewire, waarom is dit zo'n schande om even na te zoeken? Of installeer je op Windows ook geen vervangende browser, programma's of drivers?
[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 12-11-2021 13:57 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Saved by the buoyancy of citrus
[ Voor 15% gewijzigd door Dirk op 12-11-2021 16:29 ]
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Ik ben er inmiddels achter dat het probleem wordt veroorzaakt door filmpjes in Firefox.
Als ik Chromium of Edge (ja echt) op start dan heb ik prima geluid bij filmpjes.
Op het moment dat ik Firefox opstart is er nog niets aan de hand.
Maar als er dan een website open met reclame/animatie dan is alle geluid extreem slecht.
Na reset is alles weer OK.
edit: inmiddels pipewire geinstalleerd en ik krijg nu pop-ups dat ik error reports naar ubuntu moet sturen

en het probleem blijft
[ Voor 10% gewijzigd door Vishari Beduk op 12-11-2021 19:16 ]
weet het niet meer
https://tqdev.com/2021-firefox-ubuntu-crackling-sound
@Vishari Beduk
[ Voor 8% gewijzigd door silverball op 12-11-2021 19:42 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Lees net toevallig dit draadje op reddit en moest aan jouw post denken.Vishari Beduk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:01:
[...]
Welkom in de wereld van de youtubers die leven van inkomsten op basis de views.
Die youtuber speelt bewust de rol van 'idioot' en hij weet maar al te goed dat hij daarmee extra views krijgt.
Wat mij betreft in dezelfde categorie als die youtuber die extreem dure autos vernielt.
Nu weer even terug naar mijn eigen problemen; ik krijg het geluid niet goed op mijn Ryzen 5600G systeem met Ubuntu 20.04 + HWE.
Sinds twee dagen is nu ook ook het luisteren van youtube op chromium niet te doen zo extreem slecht.
Daarom zit ik erover te denken om er toch maar Windows 11 op te zetten
https://www.reddit.com/r/...an_11_and_amd_ryzen_5600g
Ik denk dat je hier met Ubuntu 20.04 ook wel eens last van zou kunnen hebben. Heb je een 5.15 kernel of een oudere? Zo niet dan moet je misschien je kernel even voorzien van een update.
Mijn Kubuntu 20.04 LTS werkt in ieder geval met de 5.4.x.x KernelL0g0ff schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:18:
Lees net toevallig dit draadje op reddit en moest aan jouw post denken.
https://www.reddit.com/r/...an_11_and_amd_ryzen_5600g
Ik denk dat je hier met Ubuntu 20.04 ook wel eens last van zou kunnen hebben.
Dat zei ik al : nero355 in "NOS Kroeg - Deel 2"Heb je een 5.15 kernel of een oudere?
Zo niet dan moet je misschien je kernel even voorzien van een update.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat is gewoon Linux met .NET (bloadware) want dat is .NET enterprise bloatware.Jogai schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:58:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ~> neofetch ./o. ./sssso- ---------- `:osssssss+- OS: EndeavourOS Linux x86_64 `:+sssssssssso/. Kernel: 5.15.0-214-tkg-cacule `-/ossssssssssssso/. Uptime: 2 hours, 30 mins `-/+sssssssssssssssso+:` Packages: 1161 (pacman) `-:/+sssssssssssssssssso+/. Shell: fish 3.3.1 `.://osssssssssssssssssssso++- Resolution: 1440x2560, 3840x2160 .://+ssssssssssssssssssssssso++: DE: LXQt 1.0.0 .:///ossssssssssssssssssssssssso++: WM: Openbox `:////ssssssssssssssssssssssssssso+++. Theme: Ant-Dracula [GTK2/3] `-////+ssssssssssssssssssssssssssso++++- Icons: kora [GTK2/3] `..-+oosssssssssssssssssssssssso+++++/` Terminal: qterminal ./++++++++++++++++++++++++++++++/:. Terminal Font: JetBrains Mono 15 `:::::::::::::::::::::::::------`` CPU: AMD Ryzen 5 3600X (12) @ 3.800GHz GPU: AMD ATI Radeon RX 550 640SP / RX 560/560X Memory: 6835MiB / 15928MiB ~> dotnet --info .NET SDK (reflecting any global.json): Version: 6.0.100 Commit: 9e8b04bbff Runtime Environment: OS Name: endeavouros OS Version: OS Platform: Linux RID: linux-x64 Base Path: /usr/share/dotnet/sdk/6.0.100/ Host (useful for support): Version: 6.0.0 Commit: 4822e3c3aa .NET SDKs installed: 6.0.100 [/usr/share/dotnet/sdk] .NET runtimes installed: Microsoft.AspNetCore.App 6.0.0 [/usr/share/dotnet/shared/Microsoft.AspNetCore.App] Microsoft.NETCore.App 6.0.0 [/usr/share/dotnet/shared/Microsoft.NETCore.App]
Nog meer MS spul op mijn machineMaar wel de laatste kernel (en LXQt final!)

Ik stelde geen vraag, ik wilde gewoon even klagen. Klagen dat ik zo dom ben geweest om een nieuwe CPU met chipset te kopen en dan verwachten dat het werkt.
Anyway, ik was vandaag positief verrast dat ik automatisch een 'Hotspot Login' scherm kreeg toen mijn internet kabel tussen router en modem eruit viel.
En sterker nog, met de juiste URL https://router.asus.com:8443/Main_Login.asp
weet het niet meer
Heb zelf de grootste hekel aan een zelfstandig topic te openen op dit forum (omdat je zeikers krijgt), maar snappen doe ik de MoD wel nu.
Saved by the buoyancy of citrus
Euhm, .NET heb ik zelf geinstalleert, dus niemand hoeft deze distro te mijden omdat er MS spul in zit. Reden dat ik de banner ook opnam is om te laten zien dat ik op de laatste kernel & v1.0 van lxqt zat.Immutable schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:13:
[...]
Dat is gewoon Linux met .NET (bloadware) want dat is .NET enterprise bloatware.Gelijk verwijderen als je deze distro installeert.
Hier ook soepel, en ik heb 3 varianten geinstalleerd (om te vergelijken) en ze deden het alle 3 soepel.Ronnie N schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:56:
Hoe zijn jullie ervaringen met kernel 5.15 tot nu toe? Ik lees dat veel mensen problemen hebben met o.a. niet werkende netwerk drivers. Maar hier ging het soepel.
Een kroeg is toch voor meta-discussiesCyphax schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:28:
[mbr]Laten we vooral niet teveel afgeleid worden door meta-discussies en een beetje bij het topic blijven :)[/]
Ik ben tegen deze aangelopen:Ronnie N schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:56:
Hoe zijn jullie ervaringen met kernel 5.15 tot nu toe? Ik lees dat veel mensen problemen hebben met o.a. niet werkende netwerk drivers. Maar hier ging het soepel.
https://bugs.archlinux.org/task/72645
Veroorzaakt door CONFIG_FB_SIMPLEFB die aanstond in de testing branch van Arch. Kreeg zwart beeld bij gebruik van nvidia.
Heeft de gewone gebruiker niets van gemerkt, deze setting is eruit gehaald in de core branch.
Dus een Virtualbox opgezet. Eerste keer opstarten: Zwart scherm nadat alles is ingeladen in de live boot. Reboot, weer. 3D acceleration enabled, nu gaat Garuda door.
Installatie: Prima overview, zeer nette installer. Installeert btrfs per default, geeft de optie Nvidia drivers te gebruiken. Man wat is deze installer mooi.
Installatie compleet, start op met Alacritty die vraagt of ik een system update wil uitvoeren. We hebben allemaal Linus zijn aflevering gezien, uitstekende suggestie. Ziet er prima uit, text based, rapporteert alle stappen.
Post Installation wizard: Vraagt of ik Samba wil, extra wallpapers, KDE components, Extra (aziatische) Fonts, GUI updaters, Firmware updaters etc. Daarna de vraag of ik een andere kernel wil, office suites worden aangeboden, lijstje browsers, Email applicaties, communicatie software zoals telegram, discord, signal, zoom, skype.. etc. Daarna nog wat extra software zoals Deluge, Nextcloud, Download managers. Daarna audio software, video, graphics software, multi media, development software (VScode), Daarna komt de virtualizatie (virtualbox etc) nog wat extra software en daarna start Alacritty weer op die mijn keuzes uitvoert.
Hierna komt een Garuda welkom scherm waarbij je diverse Garuda managers kan opstarten, system cleaner, partition manager and software manager.
Hierna kan ik eindelijk aan de slag. Ik start een console op. Ik draai nog een pacman -Syu, die geeft aan dat alles al gedaan is. Console geeft weer wat de kernel, host, os, uptime en een ton aan extra informatie.
Tijdens het slepen van het scherm zie ik een soort van dronken wobbly effect op het scherm, een grappige touch maar na 3 keer slepen ben ik het effect wel zat. Wat ook opvalt is een semi auto complete tijdens het typen (bash completion) die tijdens het typen van kleur verandert. Als er geen match is dan is het rood, valide input is blauw. sudo !! auto complete ook automatisch naar mijn laatste command. Ben best onder de indruk hoe slick een console eruit kan zien.
Layout is tot nu toe erg gepoetst, maar het moet je smaak zijn. Zelf ben ik van mening dat dit de meest mooie Linux desktop omgeving is die ik ooit gezien heb, als ze iets minder schreeuwerige kleuren zouden gebruiken zou het misschien wel de mooiste desktop omgeving ooit kunnen zijn en een serieuze optie tegenover OSX zijn. Aan alles lijkt gedacht te zijn, desktop icons, eigen wallpapers, de console, alles is gepoetst. Ze gaan erg ver hierin. Zo hebben ze een eigen browser (fork van Librewolf), waarin ze een eigen meta search engine gebruiken: https://searx.garudalinux.org/ Je zou deze zelfs op je eigen machine kunnen draaien. Nice!
Tot nu toe redelijk onder de indruk, wat ziet dit er mooi uit. Zeker als je van Gnome komt.
Edit ze gebruiken:
https://starship.rs/
Ziet er best ok uit, ze gebruiken alleen fish (als je echo $SHELL doet krijg je bash terug... Maar na een ps zag ik al snel dat het fish is. Eens kijken of bash ook werkt, gezien ik graag mijn bashrc in wil laden.
[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 15-11-2021 23:36 ]
Het werkte overigens prima, de vi mode is top en de standaard config, die boordevol features zit, is vlotter gestart dan een kale zsh (met minder features ootb, laat staan als je die installeert. )
[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 16-11-2021 17:03 ]

Niks voor mij dus. Ik vind KaOS verreweg de mooiste distro. Lekker rustig juist.
Alleen heeft KaOS het nadeel dat er helemaal niets op draait en dat je alles zelf moet compileren.
Maar dat Garuda is zeker wel leuk om eens mee te spelen
weet het niet meer
Ik ken er een aantal op het werk, voornamelijk zijn het developers die fish gebruiken. Had er nog niet eerder aan gewaagd. Inmiddels heb ik de opties gevonden om mijn aliassen neer te zetten. Ik denk dat ik later er nog eens terug naar ga, vooral voor starship.silverball schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:02:
Zijn er hier überhaupt fish-gebruikers? Ik heb 't een week geïnstalleerd gehad maar voelde mij niet geroepen (en bovendien zwaar onpraktisch) om de posix en bash-isms in mijn vingers te vergeten voor 't gebruik van een substandard shell.
Het werkte overigens prima, de vi mode is top en de standaard config, die boordevol features zit, is vlotter gestart dan een kale zsh (met minder features ootb, laat staan als je die installeert. )
Voor CKAD moet je in een web based terminal opdrachten uitvoeren in een tijdsbestek van 2 uur, ik vermoed dat starship/fish, neovim of vscode niet tot de tools behoren terwijl neovim en vscode wel tot mijn dagelijkse tools behoren. Dus ik moet even gaan overdenken wat ik ga doen. Op dit moment denk ik erover om bash in te laden in de sessie en gewoon verder gaan (bash intikken en klaar), mijn alias vim=nvim even ongedaan maken en zo saai mogelijk verder pielen.
De grootste voordelen van starship zie ik met de integratie met veel 3rd party tools die ik erg veel gebruik zoals de AWS cli, git en alle andere integraties die starship heeft. Maar daar ga ik later verder mee, de autocompletion is iets wat ik vandaag direct mis op mijn andere systemen, ondanks dat ik bash-completion geïnstalleerd heb. Die magische autocomplete is erg nice.
Iets minder schreeuwerig zou idd wel mogen, als ze de icon sets nou in 4 verschillende kleuren stellingen zouden aanbieden zou het al heel erg nice zijn. Na even na zoeken blijkt dat ze de volgende icon pack gebruiken:Vishari Beduk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:48:
@init6 Ik heb dat Garuda ook een tijdje gebruikt, het is net een kermis attractie. Je wordt helemaal gek van al die kleuren![]()
Niks voor mij dus. Ik vind KaOS verreweg de mooiste distro. Lekker rustig juist.
Alleen heeft KaOS het nadeel dat er helemaal niets op draait en dat je alles zelf moet compileren.
Maar dat Garuda is zeker wel leuk om eens mee te spelen
https://store.kde.org/p/1425426/
Misschien rond de kerst eens downloaden en een eigen variant van maken in Gimp.
Wat betreft de kermis die Garuda is; endeavouros is een veel minimalere laag op Arch die er simpel maar goed uit ziet. Echt een aanrader.
Ja hier! Bash is ook niet POSIX compliant. Maar inderdaad, ik gebruik fish vooral voor de ingebakken features, ze maken je het leven echt veel makkelijker.silverball schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:02:
Zijn er hier überhaupt fish-gebruikers? Ik heb 't een week geïnstalleerd gehad maar voelde mij niet geroepen (en bovendien zwaar onpraktisch) om de posix en bash-isms in mijn vingers te vergeten voor 't gebruik van een substandard shell.
Ik schrijf mijn shell scripts nog wel steeds in bash, maar volgens mij doen de meeste ZSH gebruikers dat ook.
Dat is precies waarom ik het gebruik. Ik kan niet meer terug naar die inferiere history en searchfunctionaliteit van bash. Autocomplete en commando's terugvinden in fish is erg handig en logisch, en het werkt zelfs betrouwbaar tussen verschillende instanties, in tegenstelling tot bij bash.Ik heb 't een week geïnstalleerd gehad maar voelde mij niet geroepen (en bovendien zwaar onpraktisch) om de posix en bash-isms in mijn vingers te vergeten voor 't gebruik van een substandard shell.
Ik heb ook zsh geprobeerd en daar had ik voor dezelfde functionaliteit als fish een berg aan plugins nodig waardoor de boel traag werd.
Bashisms in de shell heb ik me nooit echt aangeleerd, dus mis ik ook niet in fish. Echte scripts draai ik gewoon alsnog in bash.
[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 17-11-2021 00:35 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ronnie N schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:15:
[...]
Ja hier! Bash is ook niet POSIX compliant. [...]
1
| shopt -o posix |

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Jogai schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:28:
Hier een fish gebruiker. Eigenlijk al heel lang, en vooral voor handige autocomplete history. Starship doet altijd moeilijk met fonts voor mij (gare tekens als ik in een git repo zit), dus die gebruik ik niet.
Ronnie N schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:15:
[...]
Ja hier! Bash is ook niet POSIX compliant.
Compizfox schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:31:
[...]
[...]
Dat is precies waarom ik het gebruik.

Snap ik, werkte ook allemaal heel goed OOTB, maar ik vond 't al snel verwarrend als ik in een server SSH'de. Daarvoor gebruikte ik op mijn desktop ZSH, waar ik mijn musclememory wel kan gebruiken, maar geen interesse heb om daar een hele configuratie voor te bouwen (en oh my zsh is traaaag op bijv. mijn pinebook pro).
Nu weer standaard Bash, dat werkt ook
Edit; ik probeer nu zsh met prezto, de defaults lijken tot nu toe een stuk beter dan oh my zsh (geen kerstboom aan stuff die ik niet gebruik). En vlottere starttijd.
[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 17-11-2021 12:06 ]
Ok Fair, maar .NET op Linux? Ja ik weet dat het werkt. Maar why. Back-ends kun je veel beter in andere talen schrijven, en GUI's met .NET bestaat amper en zijn zeer slecht. Dus waarschijnlijk schrijf je headless software, waar voor Linux veel betere alternatieven zijn. Maar goed kan zijn dat je het zelf niet besloten hebt, dat het bij een bedrijf voor je besloten is.Jogai schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:50:
[...]
Euhm, .NET heb ik zelf geinstalleert, dus niemand hoeft deze distro te mijden omdat er MS spul in zit. Reden dat ik de banner ook opnam is om te laten zien dat ik op de laatste kernel & v1.0 van lxqt zat.
Veel pogingen zijn met de gebruikersnaam „root” maar wie even kijkt met netcat ziet dat ik Ubuntu draai en iedereen weet toch dat op Ubuntu je niet kunt inloggen als root?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ik kan natuurlijk niet voor Jogai spreken maar ik doe dat ook. Ik werk dagelijks in .NET op windows en als ik een app wil maken dan is dat zo gedaan in VS op windows. Daarna de source overzetten op Linux en gelijk draaien.Immutable schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:40:
[...]
Ok Fair, maar .NET op Linux? Ja ik weet dat het werkt. Maar why.
Lekker makkelijk
weet het niet meer
Toen bedacht ik me later dat het m'n eigen sshfs sessie was van een externe server naar huis, waar "locate" draaide, die fijn remote de hele disk aan het indexen was. Ahwel
@Vishari Beduk heeft al een mooi antwoord gegegeven, zij het dat ik nu ook Rider heb geinstalleerd zodat ik ook daadwerkelijk een fijne IDE voor dotnet heb. (vscode voor dotnet vond ik het nog .net niet zeg maar).Immutable schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:40:
[...]
Ok Fair, maar .NET op Linux? Ja ik weet dat het werkt. Maar why. Back-ends kun je veel beter in andere talen schrijven, en GUI's met .NET bestaat amper en zijn zeer slecht. Dus waarschijnlijk schrijf je headless software, waar voor Linux veel betere alternatieven zijn. Maar goed kan zijn dat je het zelf niet besloten hebt, dat het bij een bedrijf voor je besloten is.
Daarnaast, "omdat het kan", gewoon een beetje prutsen met software, dat is wat voor mij tweaken is. Bovendien heb ik nu ruim 15 jaar ervaring met C#. Waarom zou ik dat weggooien? Overigens gebruik ik het liefst typescript icm vue in vscode voor frontends, maar dat kon natuurlijk al langer.
En wat zijn dan betere alternatieven? In de techempower benchmark scoort asp.net behoorlijk hoog (en dat is dan niet eens dotnet 6), en performance is niet altijd even belangrijk, dotnet zit gewoon vol features met een fijne DX, en ik ben eigenlijk best wel benieuwd wat daar aan kan tippen uit de open-source wereld.
Wat betreft UI heb je wel een punt, dat is altijd al een probleem in de .NET wereld geweest, maar daarom bouw ik web frontends. Overigens heb ik al wel avalonia apps op linux gezien en dat schijnt een fijne UI kit ter zijn voor dotnet.
Vishari Beduk schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:26:
Ik kan natuurlijk niet voor Jogai spreken maar ik doe dat ook. Ik werk dagelijks in .NET op windows en als ik een app wil maken dan is dat zo gedaan in VS op windows. Daarna de source overzetten op Linux en gelijk draaien.
Lekker makkelijk
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat .NET beter qua multiplatform is dan Java die eigenlijk zo is bedoeld!
Vaak MOET je namelijk toch de code een beetje aanpassen als je zoiets met Java wilt doen, terwijl de belofte ooit was dat het NIET hoeft!

Voor mij persoonlijk is werkt .NET het beste. Maar als je goed bent in javascript dan is nodejs waarschijnlijk een betere keus. Voor eenvoudige zaken kan je daarmee super snel dingen maken. Daar kan ik echt niet tegen op.
Nou nee. Eigenlijk zeg ik dat ik gewoon een diehard .NETter ben.nero355 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:25:
[...]
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat .NET beter qua multiplatform is dan Java die eigenlijk zo is bedoeld!

Helaas ben ik op Linux dan wel aangewezen op Angular als gui waar ik niet echt blij van wordt.
weet het niet meer
Nu maak ik (nog) geen tooltjes voor linux, maar op basis van nodejs zou dan ook weer niet mijn eerste voorkeur zijn. Zowieso verwacht ik dat een node-desktop app toch heel anders opgezet wordt dan een frontend waardoor die ervaring niet echt portable is. Daarbij is javascript voor mij toch vooral iets voor in een browser.Vishari Beduk schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:20:
[...]
Voor mij persoonlijk is werkt .NET het beste. Maar als je goed bent in javascript dan is nodejs waarschijnlijk een betere keus. Voor eenvoudige zaken kan je daarmee super snel dingen maken. Daar kan ik echt niet tegen op.
[...]
Nou nee. Eigenlijk zeg ik dat ik gewoon een diehard .NETter ben.![]()
Helaas ben ik op Linux dan wel aangewezen op Angular als gui waar ik niet echt blij van wordt.
Voor de rest zie ik ook diverse ui projecten voor dotnet (sommigen vanuit het mono tijdperk) dat het zelfs voor een gui nog wel mogelijk is om gewoon iets in dotnet te bouwen.
Waarom ben je 'helaas op angular aangewezen'? Als angular een optie is, dan zijn de vele andere js/web frameworks toch ook mogelijk?
Ook al is het de kroeg, toch weer even iets terug on topic. Ik zie net een video van LTT en na de discussie hier dacht ik het eens te kijken (ik zie nooit content van hem). Heb het in 2 minuten weer uit gezet. Als je zo bewust onnadenkend aan linux begint dan kan je beter geen video's publiceren..

Frustrerende kerel ja, hoewel de ervaring van zijn collega wel aardig geloofwaardig en begrijpelijk overkomt.Jogai schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:30:
[...]
Ook al is het de kroeg, toch weer even iets terug on topic. Ik zie net een video van LTT en na de discussie hier dacht ik het eens te kijken (ik zie nooit content van hem). Heb het in 2 minuten weer uit gezet. Als je zo bewust onnadenkend aan linux begint dan kan je beter geen video's publiceren..![]()
Ik kreeg net de tweede video te zien; sowieso is Linus niet gewend, en te beroerd, om ook maar twee regels aan documentatie/uitleg te lezen. Dit is weer snel duidelijk wanneer hij de conclusie "het zou veel handiger zijn als Linux file-extensions zou gebruiken zoals in Windows, dat is handig is voor t OS en de gebruiker. Nu moet je voor elke file de bestandsrechten nakijken om te zien wat het doet" trekt na 't lezen van deze vraag op stack-overflow.
Sowieso valt zijn algehele ICT kennisniveau mij opnieuw tegen voor iemand die een bedrijf opgericht heeft in 't delen van zijn 'tech tips', maar wellicht zit ik in een bubbel. Wellicht zou ik mijzelf ook gaan zien als een soort van ICT god en daarmee te intelligent voor RTFM als er elke dag zoveel mensen naar mijn 'tech tips' zouden kijken.
Of dat ie na het zien van de eerste de beste reactie onder de eerste de beste 2 jaar oude Reddit thread tot de (verkeerde) conclusie kwam dat NVENC niet zou werken onder Linux. In de eerste episode liet ie nog mooi Linux zien vanuit het perspectief van de gemiddelde gamer, in deze tweede episode heeft ie zich echt opgesteld als een totale technofoob die nog nooit een computer aangeraakt heeft.silverball schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:04:
Ik kreeg net de tweede video te zien; sowieso is Linus niet gewend, en te beroerd, om ook maar twee regels aan documentatie/uitleg te lezen.
[...]
Sowieso valt zijn algehele ICT kennisniveau mij opnieuw tegen voor iemand die een bedrijf opgericht heeft in 't delen van zijn 'tech tips', maar wellicht zit ik in een bubbel.
[ Voor 12% gewijzigd door Morzzz op 24-11-2021 12:16 ]
Maar eventjes tussen neus en lippen door een QEMU/KVM machine maken met pci passtrough voor 't configureren van wat RGB/knoppen gaat primaMorzzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:16:
[...]
Of dat ie na het zien van de eerste de beste reactie onder de eerste de beste 2 jaar oude Reddit thread tot de (verkeerde) conclusie kwam dat NVENC niet zou werken onder Linux. In de eerste episode liet ie nog mooi Linux zien vanuit het perspectief van de gemiddelde gamer, in deze tweede episode heeft ie zich echt opgesteld als een totale technofoob die nog nooit een computer aangeraakt heeft.
Verwijderd
Dat snap ik, maar Linus switcht continu van perspectief wanneer het hem uitkomt.Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:05:
Maar het idee was toch ook om te kijken in hoeverre een standaardgebruiker van Windows kan overstappen? Dan is het geboden perspectief niet direct fout of zo. Als deze video's je al afschrikken, dan moet je waarschijnlijk lekker Windows blijven gebruiken.
Op sommige momenten waant hij zich Linux poweruser; klopt hij zowaar een terminal commando uit z'n vingers om obs te installeren (maak dan geen statements als "The Linux community must stop to lean so heavily on the terminal"),
forceer verwijdert hij GDM, configureert eventjes QUEMU/KVM met PCI passtrough om wat RGB te configureren, verandert hij zijn globale font (die er zo slecht uitziet dat je je afvraagt of het geen poging is tot een in scene gezette graphics glitch) of installeert hij een of ander GUI tooltje om drivers te 'controleren'.
Op andere momenten zijn de meest basale taken te lastig; begrijpend lezen, überhaupt lezen of bijvoorbeeld een scriptje van internet downloaden (hij weet wel hoe github werkt)
IMO is het 't één of het ander, en ik heb veel liever dat hij de noob uithangt dan dat hij overconfident wat commando's uit de losse pols inklopt die hij eigenlijk niet begrijpt.
Nogmaals; zijn collega lijkt er wel redelijk neutraal in te gaan en die heeft dan ook veel minder problemen. De problemen die hij heeft vind ik geloofwaardig.
--
In ander nieuws; dwm met de centeredmaster patch werkt echt heel goed op mijn ultrawide, veel makkelijker dan steeds met i3wm/sway zelf mijn vensters dirigeren elke ochtend. Het werkt nu top, maar zelf meerdere C patches toepassen op C code is niet mijn definitie van makkelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door silverball op 24-11-2021 13:48 ]
Dat vind ik een herkenbare, dit heb ik namelijk zelf ook ooit gedacht.silverball schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:04:
"het zou veel handiger zijn als Linux file-extensions zou gebruiken zoals in Windows, dat is handig is voor t OS en de gebruiker. Nu moet je voor elke file de bestandsrechten nakijken om te zien wat het doet"
Vergeet niet dat er een flink team van schrijvers achter de filmpjes van Linus staat. Veel van de dingen die hij „vindt”, vindt hij niet zelf maar het is gewoon tekst die hij voorleest, geschreven door een redacteur.
Deze opmerking is herkenbaar omdat het in begin van de jaren '90 zo was dat alleen .COM, .EXE en .BAT bestanden uitvoerbaar waren. Deze extensie hoefde je niet eens in te toetsen om het programma te starten, handig! Als het programma in de huidige directory stond, dan hoefde je die directory niet op te geven.
Hoe ontzettend ingewikkeld was het dan dat je in Unix aan de naam niet kon zien of het al dan niet een executable was. Bovendien kon een naam wel 14 karakters lang zijn, wat veel meer typen is dan de maximaal 8 karakters van een DOS commando. En dan moet je ook nog eens goed opletten of het hoofdletters of kleine letters zijn. En je mocht de spatie niet vergeten tussen het commando en het eerste argument. En de overtreffende trap van erg was nog wel: je ziet een programma staan in de huidige directory, je tiept de naam foutloos over en TOCH zal het programma niet starten. (als de directory niet in het $PATH staat).
Dat was de overzichtelijkheid van de jaren '90. Tegenwoordig zijn er in Windows ook zoveel verschillende manieren om executable code te verstoppen onder een andere extensie, dat dit overzicht er totaal niet meer is. Default worden in de Explorer in Windows de extensies van bestanden zelfs voor je verborgen.
Als je dat maar niet via Hyper-V probeert : Die kan niks met USB apparaten i.c.m. Passthrough namelijk!silverball schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:51:
Maar eventjes tussen neus en lippen door een QEMU/KVM machine maken met pci passtrough voor 't configureren van wat RGB/knoppen gaat prima

IMHO is die troep gewoon betaald door Microsoft en mogelijk zelfs ook door Google en Apple om te voorkomen dat er mensen een poging gaan doen om te kijken of ze genoeg hebben aan een willekeurige Linux distro als OS voor hun dagelijkse bezigheden!Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:05:
Maar het idee was toch ook om te kijken in hoeverre een standaardgebruiker van Windows kan overstappen? Dan is het geboden perspectief niet direct fout of zo. Als deze video's je al afschrikken, dan moet je waarschijnlijk lekker Windows blijven gebruiken.

Vooral nu de TPM Chip ineens een heel belangrijk iets is geworden en alle drie partijen een werkend "Linux Terminal alternatief" hebben voor "de risicogroep" zoals wij!
* nero355 heeft een hekel aan dat hele TCPA/Palladium gedoe sinds 2002 of zo dus is een beetje biased...
[ Voor 16% gewijzigd door nero355 op 24-11-2021 16:35 ]
Verwijderd
Daarnaast is het best zoeken naar de fijnste distributie. Momenteel heb ik Manjaro draaien op m'n laptop, want rolling release van Arch vind ik wel fijn, maar ook op basis Arch zijn veel verschillende distro's te vinden. Garuda heb ik even in VM gedraaid, maar dat deed best wel zeer aan mijn ogen...
Altijd leuk. Heb je onedriver al geprobeerd? Er is volgens mij ook een Gnome extensie voor onedrive, wellicht is dat makkelijker.Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:24:
Ik ben momenteel één van de mensen die aan het kijken is of Linux voldoende is voor mijn dagelijkse bezigheden. En ik moet zeggen dat het een heel eind in de richting komt. Grote punten waar ik nog tegenaan loop zijn vooral Nextcloud vs Onedrive, waarbij ik zelf wel Nextcloud wil hosten (maar dat vind ik nog teveel gedoe) en CaptureOne vs Darktable, waarbij Darktable dan gewoon best ruk is.
Daarnaast is het best zoeken naar de fijnste distributie. Momenteel heb ik Manjaro draaien op m'n laptop, want rolling release van Arch vind ik wel fijn, maar ook op basis Arch zijn veel verschillende distro's te vinden. Garuda heb ik even in VM gedraaid, maar dat deed best wel zeer aan mijn ogen...
Ben je niet bang dat op termijn de interesse/ support wegvalt voor deze (met alle respect) toch wat kleinere distro's ? Heb je openSUSE thumbleweed (rolling) of Fedora (snelle release cycle met goed upgrade pad) al geprobeerd? Of wellicht Debian testing.
Verwijderd
Grote of klein distro en support maak ik me nu zeker nog niet druk om, de laptop is niet de primaire productiemachine, maar ik zal eens een blik werpen op openSUSE en Fedora.
Check de ervaring van EposVox met Garuda: YouTube: Game over, WindowsVerwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:24:
Ik heb zelf het idee dat Manjaro het enige viable alternatief is voor barebones Arch. Manjaro vormt nog een tussenlaag met een eigen repo na de stable repo van Arch. De installatie van Arch is echt niet dermate lastig dat al die spinoffs als Garuda, EndeavourOS bestaansrecht hebben imho... (en daar geef je dus de support via de fora en de legendarische wiki van archlinux.org voor op!)
Verwijderd
Ik denk trouwens dat mij keuze qua window manager nog wel eens afhankelijk van het apparaat kan zijn. GNOME vind ik fijn met een touchpad, qua gestures bijvoorbeeld.
NICE!Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:24:
Ik ben momenteel één van de mensen die aan het kijken is of Linux voldoende is voor mijn dagelijkse bezigheden. En ik moet zeggen dat het een heel eind in de richting komt.
Ik doe echt 0,0 met dat soort diensten en als ik daar behoefte aan zou hebben dan zou ik het inderdaad zelf hosten!Grote punten waar ik nog tegenaan loop zijn vooral Nextcloud vs Onedrive, waarbij ik zelf wel Nextcloud wil hosten (maar dat vind ik nog teveel gedoe)
Daar zit ik zelf nog wel een beetje mee : Alle software lijkt zich te richten op een Adobe Lightroom alternatief te zijn, terwijl ik een Adobe Photoshop + Camera RAW alternatief zoek...en CaptureOne vs Darktable, waarbij Darktable dan gewoon best ruk is.

Maar gezien het feit dat Color Management onder Linux nog niet je van het is op het moment is dat misschien ook geen ramp!
Dat is voor mij heel simpel : Elke random distro i.c.m. KDE of XFCE en Firefox of Pale Moon is helemaal prima!Daarnaast is het best zoeken naar de fijnste distributie. Momenteel heb ik Manjaro draaien op m'n laptop, want rolling release van Arch vind ik wel fijn, maar ook op basis Arch zijn veel verschillende distro's te vinden. Garuda heb ik even in VM gedraaid, maar dat deed best wel zeer aan mijn ogen...
Ik doe niks met gestures dus dat maakt me niet zoveel uit, maar ik kan me inderdaad wel voorstellen dat als je een x86-64 tablet gebruikt dat Gnome ineens heel interessant wordt : Beetje het Windows 8.x van de desktop omgevingen...Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:07:
Ik denk trouwens dat mij keuze qua window manager nog wel eens afhankelijk van het apparaat kan zijn. GNOME vind ik fijn met een touchpad, qua gestures bijvoorbeeld.
Verwijderd
GIMP is wel een vervanger voor Photoshop toch? Ik weet alleen niet of daar RAW support in zit, maar dat heb je vast al uitgezocht.nero355 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:10:[...]
Daar zit ik zelf nog wel een beetje mee : Alle software lijkt zich te richten op een Adobe Lightroom alternatief te zijn, terwijl ik een Adobe Photoshop + Camera RAW alternatief zoek...
Maar gezien het feit dat Color Management onder Linux nog niet je van het is op het moment is dat misschien ook geen ramp!
DisplayCal is prima bruikbaar op Linux, dus juist color management ben ik blij mee verrast. Tenzij er een onderliggend probleem is natuurlijk, maar calibreren met DisplayCal ging hier vlekkeloos. Zowel op een externe monitor als op het laptopscherm.
[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2021 21:23 ]
Dat gedeelte is dan ook niet echt het probleem : Krita is ook leuk!Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:15:
GIMP is wel een vervanger voor Photoshop toch?
Dat is dus wel een probleem : Iets vinden dat net zo fijn werkt als Camera RAW :Ik weet alleen niet of daar RAW support in zit, maar dat heb je vast al uitgezocht.

Dit is blijkbaar op een Apple Mac ding, maar effe voor het idee...
Er is wel het een en ander dat in de buurt komt, maar het is het allemaal net niet...

Calibratie is het probleem niet : Color Management helaas wel!DisplayCal is prima bruikbaar op Linux, dus juist color management ben ik blij mee verrast. Tenzij er een onderliggend probleem is natuurlijk, maar calibreren met DisplayCal ging hier vlekkeloos. Zowel op een externe monitor als op het laptopscherm.
Zie bijvoorbeeld onder andere : Wikipedia: Linux color management
Historically, color management was not an initial design consideration of the X Window System on which much of Linux graphics support rests, and thus color-managed workflows have been somewhat more challenging to implement on Linux than on other OS's such as Microsoft Windows or macOS. This situation is now being progressively remedied, and color management under Linux, while functional, has not yet acquired mature status. Although it is now possible to obtain a consistent color-managed workflow under Linux, certain problems still remain:
- The absence of a central user control panel for color settings.
- Some hardware devices for color calibration lack Linux drivers, firmware or accessory data.
Since ICC color profiles are written to an open specification, they are compatible across operating systems. Hence, a profile produced on one OS should work on any other OS given the availability of the necessary software to read it and perform the gamut conversions. This can be used as a workaround for the lack of support for certain spectrophotometers or colorimeters under Linux: one can simply produce a profile on a different OS and then use it in a Linux workflow. Additionally, certain hardware, such as most printers and certain monitors, can be calibrated under another OS and then used in a fully color-managed workflow on Linux.
mcDavid schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:48:
photopea ondersteunt RAW? Ben verder totaal onbekend in de fotobewerking dus geen idee hoe werkbaar het is.
[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 24-11-2021 22:59 ]
Ha! Toevallig heb ik net vanmiddag een uurtje of 2 zitten knutselen met OneDrive. De werkgroep waar ik nu een project doe gebruikt dat voor het delen van bestanden (zoals papers). Helaas is er geen officiële OneDrive client beschikbaar en beheer ik m'n literatuur met Zotero die z'n eigen directories heeft.Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:24:
Ik ben momenteel één van de mensen die aan het kijken is of Linux voldoende is voor mijn dagelijkse bezigheden. En ik moet zeggen dat het een heel eind in de richting komt. Grote punten waar ik nog tegenaan loop zijn vooral Nextcloud vs Onedrive, waarbij ik zelf wel Nextcloud wil hosten (maar dat vind ik nog teveel gedoe) en CaptureOne vs Darktable, waarbij Darktable dan gewoon best ruk is.
Gelukkig zijn er vrije en open-source alternatieven om met OneDrive the syncen, helaas wel alleen via de terminal. Dus een scriptje geschreven die alle pdf's in een directory zoekt, die kopieert naar m'n lokale OneDrive folder en die vervolgens synced met de cloud. Systemd service en timer file gemaakt en zie daar, vlekkeloze OneDrive synchronisatie.
Ik vind dit soort oplossingen dus zo fijn aan Linux, er is zoveel gereedschap ingebouwd om te automatiseren, je moet het alleen nog aan elkaar knopen.
Maar goed, dit zijn natuurlijk geen oplossingen voor een beginnende gebruiker.
Nextcloud zelf opzetten is inderdaad wat gedoe, maar ook een leuke uitdaging. Als je een VPS huurt en de docker images van https://linuxserver.io gebruikt, wordt het een stuk makkelijker. Zowel de installatie als het onderhoud.
[ Voor 4% gewijzigd door Ronnie N op 24-11-2021 23:22 ]
EndeavourOS is meer een arch installer die je een geconfigureerde basis arch geeft. Je kan vervolgens gewoon verder alsof het arch is en ik raadpoleeg daarom de arch wiki als eerste in mijn zoektochten.Morzzz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:03:
[...]
Check de ervaring van EposVox met Garuda: YouTube: Game over, Windows
Ik heb zelf het idee dat Manjaro het enige viable alternatief is voor barebones Arch. Manjaro vormt nog een tussenlaag met een eigen repo na de stable repo van Arch. De installatie van Arch is echt niet dermate lastig dat al die spinoffs als Garuda, EndeavourOS bestaansrecht hebben imho... (en daar geef je dus de support via de fora en de legendarische wiki van archlinux.org voor op!)
Manjaro laat ik tegenwoordig links liggen. Ze hebben in het verleden wel rare keuzes gemaakt en daarover slecht gecommuniceerd. Daarbij voegt het Manjaro sausje niet heel veel toe als je vergelijkt met EndeavourOS.
En voor de mensen die arch of een afgeleide gebruiken icm onedrive, deze client werkt voor mij goed: https://github.com/abraunegg/onedrive
Hoewel ik dit topic al een tijdje op de achtergrond volg en Het Grote Ubuntu topic zo goed als dood is wil ik toch even wat delen.
Sinds mijn nieuwe PC build vlak na de zomervakantie toch een beetje uitgekeken naar Windows 11.
Na release toch vlot geïnstalleerd en het bevalt prima. Het is Windows 10 in een ander jasje.
Maar dat voelde tegelijkertijd ook erg saai. De grootste ophef was over een taakbalk die nu standaard in het midden stond. En alleen te verplaatsen is naar links. Na x jaar ontwikkeling was dit het beste wat ze konden bedenken?
Wat is het dan een verademing om mijn nieuwe PC (eigenlijk zonde) gewoon niet te gebruiken en om mijn oldskool Probook 640 G1 met 60(!!)GB SSD weer uit de tas te pakken om daarop gewoon voor prive mijn zaken te doen. Ubuntu Budgie erop (still a little bit of a noob als het op Linux aankomt), dock onderin, clean desktop en gaan met die banaan.
Of mijn HP AllinOne uit 2014 in de slaapkamer met pop!_OS om savonds lekker te Netflixen.
Linux in welke distrovorm dan ook is gewoon verfrissend, de community springlevend, de mogelijkheden "eindeloos". Of je de taakbalk nu onder, boven, links, rechts of diagonaal wil hebben...
Het maakt "computeren" weer leuk, interessant en uitdagend.
En Windows heeft een gecentreerde taakbalk mensen, laat het even op je inwerken.
Zit nog te twijfelen of ik de overstap naar een Arch based distro durf te maken met mijn skills.
De looks van EndeavourOS spreekt me erg aan... al voldoet mijn huidige Budgie ook aan mijn wensen.
Keuzes keuzes....
....of te weinig verschillende hardware om op te testen.
/f/image/Mr45AFbCy2aG9WLiMU2J3D4M.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Dograver op 28-11-2021 14:15 ]
PSN-ID Dograver
Heb persoonlijk eerst jarenlang met Red Hat (later Fedora) gewerkt, daarna de overstap naar OpenSuse en toen Ubuntu. Die Ubuntu periode mag je eigenlijk wel lezen als meerdere distro's die zijn gebasseerd op Debian of Ubuntu, inclusief PopOS!.Dograver schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:07:
Zit nog te twijfelen of ik de overstap naar een Arch based distro durf te maken met mijn skills.
De looks van EndeavourOS spreekt me erg aan... al voldoet mijn huidige Budgie ook aan mijn wensen.
Keuzes keuzes....
....of te weinig verschillende hardware om op te testen.
Zit nu al ruim een jaar met Manjaro te spelen, dat bevalt prima. Zo'n arch-based systeem is eerst even wennen, maar ik vind het persoonlijk het fijnste wat ik tot nu toe heb geprobeerd. De laptop waarop ik nu type is even gebruikt om Windows 11 te proberen, maar ik ben wel een beetje klaar met Windows. Dus zonet maar weer Manjaro met Gnome erop gezet.
Als je echt twijfelt kun je natuurlijk ook eerst even met een virtuele machine prutsen, bevalt het niet dan druk je gewoon op delete en ga je vrolijk verder. Je leert er altijd wel een beetje van.
"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."
Wel denk ik dat ik binnenkort gnome ga omruilen voor cinnamon. Daar zit gewoon net een beetje meer in waardoor je niet met die gnome addons aan de gang hoeft.
Maar gewoon lekker arch proberen. Dat is het mooie aan Linux. Complete vrijheid
Dat is het fijne van Eos, alle info uit de arch wiki is ook gewoon nog geldig omdat het fundamenteel niet zoveel veranderd.
Wbt win11 zie ik heel veel mensen klagen over de positie van de taakbalk, maar het grappige is dat op veel linux screenshots dan weer een gecentreerd dock in gebruik is. Dus zo gek was de gedachtegang van MS dus niet denk ik dan.
Ik vind dat ook stom!Jogai schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:09:
Wbt win11 zie ik heel veel mensen klagen over de positie van de taakbalk, maar het grappige is dat op veel linux screenshots dan weer een gecentreerd dock in gebruik is. Dus zo gek was de gedachtegang van MS dus niet denk ik dan.
Het beste zijn gewoon het Windows Vista/7 Start Menu of de Application Launcher van KDE
OK, OK...
Xfce en de OpenBox/FluxBox achtigen zijn ook best wel leuk!
Als ik vanaf Ubuntu met ssh verbinding leg, dan zie ik deze foutmelding:
no matching cipher found. Their offer: aes128-cbc,3des-cbc,aes192-cbc,aes256-cbc
Ach ja, jammer, dat apparaat is oud, dan kan je zoiets verwachten, niet meer bij de tijd, dacht ik bij mezelf.
Maar wat lees ik op internet: als je even shelltoegang aanzet op de Synology (staat bij mij normaal uit), dan kan je een scherm openen waar je de actieve ciphers kunt kiezen. In mijn geval bleek er een „custom” instelling actief te zijn, met letterlijk alle onveilige ciphers aan en alle veiligere ciphers uit. Als je dan gewoon kiest voor „secure” dan keren letterlijk alle selecties om. En daarna werkt secure toegang gewoon!
Het is mij een raadsel hoe ik aan het „custom” profiel met alleen de zwakste ciphers gekomen ben.
@aawe mwan Klinkt best verdacht?
Misschien heb ik het ooit zelf in een vlaag van verstandsverbijstering zo ingesteld omdat een of ander oud apparaat (een IP camera of zo) zich verslikte op nieuwe ciphers.
Wel prettig dat Ubuntu die melding geeft en dat je op internet kunt vinden wat er aan te doen is.
Ik had het zelfde een tijdje terug met een oudere Cisco router. Toen ook maar even snel een workaround op mijn blog geplaatst. Ubuntu is gewoon (terecht) kritisch.aawe mwan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:24:
Ik heb vandeweek iets geks meegemaakt met mijn Synology NAS 214+, een apparaat uit 2014 dus.
no matching cipher found. Their offer: aes128-cbc,3des-cbc,aes192-cbc,aes256-cbc
Ach ja, jammer, dat apparaat is oud, dan kan je zoiets verwachten, niet meer bij de tijd, dacht ik bij mezelf.
Maar wat lees ik op internet: als je even shelltoegang aanzet op de Synology (staat bij mij normaal uit), dan kan je een scherm openen waar je de actieve cyphers kunt kiezen. In mijn geval bleek er een „custom” instelling actief te zijn, met letterlijk alle onveilige cyphers aan en alle veiligere cyphers uit. Als je dan gewoon kiest voor „secure” dan keren letterlijk alle selecties om. En daarna werkt secure toegang gewoon!
Het is mij een raadsel hoe ik aan het „custom” profiel met alleen de zwakste cyphers gekomen ben.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ik heb zoiets met een oude Pi MusicBox installatie, maar had totaal geen zin om uit te zoeken wat ik moet/kan doen, omdat een Windows PC met een blijkbaar verouderde PuTTY versie wel erop kwam!aawe mwan schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:24:
Ik heb vandeweek iets geks meegemaakt met mijn Synology NAS 214+, een apparaat uit 2014 dus.
Dus :
Thnx!L0g0ff schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:09:
Ik had het zelfde een tijdje terug met een oudere Cisco router. Toen ook maar even snel een workaround op mijn blog geplaatst. Ubuntu is gewoon (terecht) kritisch.
Dit zit gewoon in de repository (in elk geval die van Raspbian GNU/Linux 10 (buster)).
Wat je nog wel even moet weten, is dat je het commando
tmate show-messages
gebruikt om te achterhalen wat de linkjes van je actuele tmate sessie precies zijn. En verder handig om te weten dat de obscuurheid van de links die je krijgt, je enige security is.
(ha, ik ziet net dat dit dus al jaren bestaat)
[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 27-01-2022 18:54 ]
Zoiets zelf hosten : OK, kan...aawe mwan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:45:
Ik dacht ik stel even tmate voor. Het commando opent een tmux terminal window en maakt voor je een serie linkjes op tmate.io, waarmee je via een browser kunt meekijken met jouw terminal window (meetypen kan ook als je wilt en verbinden met een ssh client kan ook).
Maar het met de hele wereld delen
NOPE.AVI

1
| find .config/ -type f -delete |
ipv
1
| find .config/ -type f -empty |
Nou ja, in elk geval zaten er toen geen empty files in .config/ meer
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Heb meermaals in mijn carrière gehoord dat mensen per ongeluk iets verwijderd hebben. (Dat je nog kon horen: NEEEEE! 4 kamers verder) Heb het zelf nog niet meegemaakt. Net ff af geklopt.nero355 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:41:
@Jogai
Ik heb onlangs door een typo een hele map weggepleurd... w00ps!![]()
[ Voor 5% gewijzigd door init6 op 04-02-2022 15:09 ]
Dus toen ik hier eens een script had weggegooid die m'n LetsEncrypt-certificaten automatisch verlengd, en ik merkte dat dat script nergens gebackupped was, besloot ik op m'n privé-server ZFS als bestandsysteem te gaan gebruiken. Dus ook privé kan ik nu snapshotten.
mijn eerste it job (stage) weet exacte details ook niet meer (20jr geleden). geloof dat het met lotus notus was - oa boekhoudkundige/communicatie tool.init6 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:08:
[...]
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Heb meermaals in mijn carrière gehoord dat mensen per ongeluk iets verwijderd hebben. (Dat je nog kon horen: NEEEEE! 4 kamers verder) Heb het zelf nog niet meegemaakt. Net ff af geklopt.
alle desktops moesten afgesloten worden, niemand kon meer werken.
wij de patches uitgerold, systeem hersteld, getest ... ok bevonden
vervolgens een mailtje verstuurd naar 'alle medewerkers' met beknopte toelichting blablabla alles weer goed blablalba computers kan gestart worden, en inloggen bij het lotus-notus systeem.
pauze of wat later loop ik door de zaak; niemand is aan het werkt. Waarna ik de vraag stel "heb je mijn mailtje niet gelezen [........]"

na stage nog jaartje aangebleven; AS-400 systeemtje database gekudt
Ik zat privé wat te prutsen/testen op mijn laptop dus de schade was zeer klein gelukkiginit6 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:08:
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt.
"Dat was pech... audits weg"
Gelukkig zat het meeste werk in de voorbereiding van alle servers en kon ik met een paar loopjes alle gegevens weer opnieuw ophalen. Maar balen was het wel.
Commandline FTW | Tweakt met mate
/f/image/MtSvKVbAirgh6g5ifSpc8Eys.png?f=fotoalbum_large)
nieuwe VM doos binnen - zoef zoef vlam vlam - damn rap dingetje
800gb ram, paar TB nvme/m2 disks
snap alleen niet goed waarom enkele cpu's afwijkende snelheid hebben, niet dat ik het ga merken, maar toch
[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 10-02-2022 14:42 ]
hij is nu operationeel
himlims_ in "[Linux Performance Showdown] time echo "scale=5000; 4*a(1)"*"
[ Voor 15% gewijzigd door himlims_ op 10-02-2022 15:33 ]
Die proberen binnen hun TDP te blijven, terwijl je UEFI ze vertelt om altijd in High Performance Mode te blijven gok ikhimlims_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:41:
snap alleen niet goed waarom enkele cpu's afwijkende snelheid hebben, niet dat ik het ga merken, maar toch
Ik heb ook een paar keer een Dual E5 2699v1/v2/v3/v4 setup van dichtbij mogen aanstaren : ERG LEUK!!!

Maar een AsRock Rack Series bak met 8 x Titan GPU erin was misschien net wat leuker!
web demo; https://web.dahliaos.io/
iemand die hier ervaring mee heeft?
Als ik daar dit zie staan :himlims_ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:58:
kwam deze tegen; https://github.com/dahliaOS/pangolin_desktop
iemand die hier ervaring mee heeft?
Dan haak ik meteen af!Pangolin UI is a Desktop shell for dahliaOS, written in Flutter, runs on Linux and Zircon
Ik hoef geen Electron troep als Desktop UI op welk apparaat dan ook!

Daarnaast doen die screenshots me teveel aan Windows 10 en 11 denken en die reminder hoef ik ook niet elke dag te zien!
Flutter maakt gewoon native binaries, zonder electron:nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:30:
[...]
Als ik daar dit zie staan :
[...]
Dan haak ik meteen af!
Ik hoef geen Electron troep als Desktop UI op welk apparaat dan ook!![]()
https://flutter.dev/multi-platform/desktop
De essentie van Flutter is nou juist dat het fundamenteel 100% anders is dan Electron.nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:30:
Dan haak ik meteen af!
Ik hoef geen Electron troep als Desktop UI op welk apparaat dan ook!
edit, Laat ik het anders zeggen; bij Flutter zijn ze het wiel opnieuw aan het uitvinden en bij Electron proberen ze zoveel mogelijk te hergebruiken en in één applicatie te stoppen.
[ Voor 23% gewijzigd door Vishari Beduk op 26-02-2022 09:26 ]
weet het niet meer
Eärendil schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 07:42:
Flutter maakt gewoon native binaries, zonder electron:
https://flutter.dev/multi-platform/desktop
Dan nog : Google zooi!!! WEG ERMEE!!!Vishari Beduk schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:23:
De essentie van Flutter is nou juist dat het fundamenteel 100% anders is dan Electron.
edit, Laat ik het anders zeggen; bij Flutter zijn ze het wiel opnieuw aan het uitvinden en bij Electron proberen ze zoveel mogelijk te hergebruiken en in één applicatie te stoppen.
Nu wil ik hier geen discussie starten of je wel of geen Google producten moet gebruiken maar ik denk dat je jezelf tekort doet door alle Google technieken in het geheel af te schieten. Zeker als het volledig vrije software betreft.nero355 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:56:
[...]
[...]
Dan nog : Google zooi!!! WEG ERMEE!!!![]()
![]()
Ik begrijp dat je het niet eens bent met de data honger van menig tech bedrijf maar sommige technieken kunnen dan nog steeds goed in elkaar zitten en zijn dan toch wel het bekijken waard.
Of kijk je ook geen YouTube video's?
Flutter mag dan van Google zijn. Het is volledig opensource en heeft een bsd licentie. Je kunt er dus mee doen en laten wat je wilt
Overigens zou ik zelf ook heel graag een standalone oculus vr bril willen maar omdat ik meta volledig in de ban heb accepteer ik ook maar dat ik die nooit zal gaan kopen (waarmee ik zeg dat de techniek mooi is maar het bedrijf het tegenovergestelde
Maar als de oculus vrije software (zonder vendor lock-in) was geweest dan had ik het toch zeker bekeken.
Die vermijd ik al jarenlang en heb een ontzettende hekel aan mensen die voor alles een YouTube linkje als een oplossing zien inderdaad!L0g0ff schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:42:
Nu wil ik hier geen discussie starten of je wel of geen Google producten moet gebruiken maar ik denk dat je jezelf tekort doet door alle Google technieken in het geheel af te schieten. Zeker als het volledig vrije software betreft.
Ik begrijp dat je het niet eens bent met de data honger van menig tech bedrijf maar sommige technieken kunnen dan nog steeds goed in elkaar zitten en zijn dan toch wel het bekijken waard.
Of kijk je ook geen YouTube video's?
Alsof geschreven artikelen of een stukje begeleidende tekst i.c.m. een dergelijke link niet meer bestaat of zo...

Verder gebruik ik geen :
- Google Chrome/Chromium en alles wat erop is gebaseerd...
- Google Android
Waarbij ik moet vermelden dat ik wel een Android telefoon heb, maar niet "Powered by Google Android" is en een soort Custom ROM AOSP achtig iets is ondanks het feit dat het een Stock ROM is
En zelfs die ben ik aan het uitbannen d.m.v. Ubuntu Touch en Jolla Sailfish en hopelijk ooit iets zoals PostmarketOS
- Google Search
DuckDuckGo is een prima alternatief!
- enz...
- enz..
- enz.
Het was in de basis als Electron zooi bedoeld en ook nog eens van Google : 1+1=2 dus ik moet er niks van hebben!Flutter mag dan van Google zijn. Het is volledig opensource en heeft een bsd licentie. Je kunt er dus mee doen en laten wat je wilt
Ook die hele webApp trend mogen ze van mij houden!

Doe mij maar de Steam/Valve/HTC tegenhanger gewoon!Overigens zou ik zelf ook heel graag een standalone oculus vr bril willen maar omdat ik meta volledig in de ban heb accepteer ik ook maar dat ik die nooit zal gaan kopen (waarmee ik zeg dat de techniek mooi is maar het bedrijf het tegenovergestelde)
Maar als de oculus vrije software (zonder vendor lock-in) was geweest dan had ik het toch zeker bekeken.
Daarnaast zijn er nog een aantal alternatieven die ook heel goed bezig schijnen te zijn, maar ik weet al die namen effe niet meer...
Jammer, want het achterliggende concept en de packagemanager zelf zijn top, buiten de horrorpatch bovenop de Dynamic Linker.
Dan eens GNU Guix proberen, oorspronkelijk een fork van Nix. Guix tools en integraties zijn allemaal geschreven in Scheme (i.p.v. een combinatie van Nix, /bin/bash en python) en de integratie daarvan is ook wel mooi. Alles is redelijk consistent met scheme aan te sturen, ook bijvoorbeeld je services (GNU Shepherd ipv systemd), de initrd, tests en zelfs sommige Window Managers.
Daarnaast komt Scheme ook een stuk volwassener over dan Nix, de tooling werkt gewoon en is redelijk makkelijk op te pakken.
Natuurlijk is 't niet enkel goud dat blinkt; Nix heeft veel veel meer packages en uiteraard heeft GNU Guix alleen maar vrije software (GNU FSDG), op moderne hardware moet je een extra repository ('channel') toevoegen voor de normale Linux kernel en een initrd met microcode.
Allemaal goed te doen en best behapbaar. Ik heb mijn Nix config omgezet naar Guix en alles werkt. Ook ben ik een channel gestart voor wat eigen packages en heb ik hier en daar wat pull requests gedaan voor zaken die mij goed uitkwamen.
Een veelbelovende distro, wellicht stap ik ooit een keer over op mijn workstation.
Mocht iemand een 15% kortingsvoucher willen voor RH examens tot 10-Jul-22 zie ik wel een DM.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Vraag de devs eens uit hoe ze hun key management doen... Zal vast niet voor elke dev hetzelfde zijn, maar als je net dezelfde spreekt ben je weer een illusie armer

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de huidige organisatie van UBports voor de voortgang van Ubuntu Touch in ieder geval een puinhoop is en eigenlijk totaal niet meer lijkt te gaan worden wat het ooit moest worden!jurroen schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:18:
Vraag de devs eens uit hoe ze hun key management doen... Zal vast niet voor elke dev hetzelfde zijn, maar als je net dezelfde spreekt ben je weer een illusie armer

Ook de gebruikers op het officiële forum ervan lijken meer op zoek te zijn naar iets zoals het FirefoxOS verhaal dan een uitgebreide portable Linux PC die ook nog eens een telefoon kan zijn en vice versa...

Maar vertel jouw verhaal eens voor de grap
Inmiddels weer wat uurtjes bezig geweest om e.e.a te reproduceren, waarbij je tot de conclusie komt dat je best wat stomme fouten gemaakt hebt (zo had ik een benodigde unit file niet enabled voor NBDE, kreeg ik X niet aan de praat om "openscap workbench" te draaien en had ik usbguard verprutst).
Binnenkort maar een nieuwe poging wagen. Iemand hier die deze op zak heeft?
Ik had, naast bovengenoemde, met name moeite met custom audit rules, restricting SSH access (achteraf heel makkelijk, je moet werken met bijv. "match group") en SELinux confined users.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Distro- en OS-wars voer je maar IRL
Hou het dus gezellig en vooral over NOS
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB
Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.