Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Ja maar die Ms muis kan anders, zo heb ik een Roccat Kova.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:32
@nero355 Ik ben developer, en ik heb de opvolger: pricewatch: Microsoft Ergonomic Desktop (Qwerty US)
Dat is dus inclusief muis, en die is behoorlijk fijn! In elk geval beter dan de pricewatch: Cougar 500M die ik al lang geleden aan de kant heb geschoven.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jogai schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:00:
Ik ben developer, en ik heb de opvolger: pricewatch: Microsoft Ergonomic Desktop (Qwerty US)
Dat is dus inclusief muis, en die is behoorlijk fijn!
Ik ben niet zo'n fan van "vleugeltjes" op een muis dus dat zou niet heel gauw mijn keuze worden :)
In elk geval beter dan de pricewatch: Cougar 500M die ik al lang geleden aan de kant heb geschoven.
Dat lijkt me eerlijk gezegd een leuker model! :$ :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Gaan jullie de LTT challenge voor het switchen naar Linux ook volgen? :)

YouTube: I Have MORE to Say About Steam Deck - WAN Show October 8, 2021
YouTube: We're switching to Linux.

Voor sommige is hij misschien niet zo leuk om te kijken, maar ik ben erg benieuwd omdat ze hopelijk ook de Linux community promoten en zich ook richten op gaming. Dankzij Valve met de Steam Deck + Proton is er ook meer belangstelling gekomen voor Linux. Met de Windows 11 TPM/SB verplichtingen, hoop ik ook op een groei voor 'ons'.

Heb nu een aantal clips van hun gekeken en ze praten ook interessant (lang) over de dingen waar ze tegenaan lopen, o.a. NV-driver, installeren van software en audio problemen. Ik herken veel van de problemen en ook de onduidelijkheden van termen voor beginners. Dus hopelijk kan de Linux-community ook iets met de feedback en worden zaken (nog) eenvoudiger.

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 09-10-2021 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

Cyphax

Moderator LNX
Mijn laatste hurdle is nog de game-pc. Nu zal het meeste uit m'n library wel werken met Proton, maar de Oculus Rift is een ander verhaal. Maar nu ben ik nog eens op onderzoek uit gegaan en zie ik mensen Beat Saber werkend krijgen op Linux met OpenHMD, dus wellicht is er meer mogelijk dan ik dacht... en ik zolang ik deze oude Rift nog heb; ik ga bij een onvermijdelijke upgrade al gauw in de richting van Valve kijken en dan is Linux-support waarschijnlijk niet zo'n issue. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:21:
Gaan jullie de LTT challenge voor het switchen naar Linux ook volgen? :)
Klinkt als die veel te irritante Linus op YouTube gezien je ook deze linkjes erbij doet :
Ik kan die vent niet uitstaan net als het hedendaagse YouTube over het algemeen dus ik sla over als je het niet erg vindt! :)
Voor sommige is hij misschien niet zo leuk om te kijken
:+
maar ik ben erg benieuwd omdat ze hopelijk ook de Linux community promoten en zich ook richten op gaming.
Dankzij Valve met de Steam Deck + Proton is er ook meer belangstelling gekomen voor Linux.
Met de Windows 11 TPM/SB verplichtingen, hoop ik ook op een groei voor 'ons'.
Ik stiekem ook, want dit probleem heb ik ook :
Cyphax schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:25:
Mijn laatste hurdle is nog de game-pc.
En met de Game PC doe ik ook wat Foto/Video dingetjes waarvoor ik nog niet echt een goed/voor mijn fijn werkend alternatief heb gevonden qua RAW foto's :/

Wat ook niet meehelpt : De Color Management schijnt onder Linux nog slechter zijn dan onder Windows :o :D _O-

Je zou vanwege de Adobe programma's bijna een Mac kopen... :X :+
Heb nu een aantal clips van hun gekeken en ze praten ook interessant (lang) over de dingen waar ze tegenaan lopen, o.a. NV-driver, installeren van software en audio problemen.
De Nvidia Driver installeren vond ik eerlijk gezegd niet echt heel boeiend onder Debian Testing dus dat is wel maf :?

Audio werkt ook gewoon zonder enig probleem, zelfs via S/P-DIF Output! :)
Ik herken veel van de problemen en ook de onduidelijkheden van termen voor beginners.
Dus hopelijk kan de Linux-community ook iets met de feedback en worden zaken (nog) eenvoudiger.
Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd waar jij tegenaan liep ?? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:27:
[...]

Klinkt als die veel te irritante Linus op YouTube gezien je ook deze linkjes erbij doet :

[...]

Ik kan die vent niet uitstaan net als het hedendaagse YouTube over het algemeen dus ik sla over als je het niet erg vindt! :)
Dat is hem inderdaad. ;)

Ik heb nu een tijd geluisterd en begin je mening wel een beetje te delen. Hij heeft gelukkig nog andere mensen in de video's tegenwoordig die ik wel beter vind. Daar probeer ik naar te luisteren, al is Linus wel erg aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 19:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Heb een XPS 15 van Dell van mijn werk overgenomen. Een i7 met GTX 1050 GB machine. Er leuk en met Pop!_OS was het erg makkelijk om snel na installatie al via lutris te kunnen gamen en Nvidia met Optimus is al geregeld en geïntegreerd.

PS. Via LVFS komen er ook UEFI firmware upgrades!

[ Voor 10% gewijzigd door Daantje20 op 10-10-2021 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:35

aawe mwan

Wat ook leuk is:

HollowGamer schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:37:
Ik heb nu een tijd geluisterd en begin je mening wel een beetje te delen. Hij heeft gelukkig nog andere mensen in de video's tegenwoordig
Hmm ja. Linus maakt er zelf geen geheim van dat de video's van zijn bedrijf verkoopbevorderend bedoeld zijn. Eigenlijk is het zo dat als Linus een filmpje maakt, dat een bepaalde merknaam voor de inhoud betaald heeft.

Maar al met al denk ik wel dat de informatie die hij geeft grotendeels correct is en met de komst van Anthony is er wat meer aandacht voor het NOS topic bij Linus en dat is goed.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Hmm ja. Linus maakt er zelf geen geheim van dat de video's van zijn bedrijf verkoopbevorderend bedoeld zijn. Eigenlijk is het zo dat als Linus een filmpje maakt, dat een bepaalde merknaam voor de inhoud betaald heeft.

Maar al met al denk ik wel dat de informatie die hij geeft grotendeels correct is en met de komst van Anthony is er wat meer aandacht voor het NOS topic bij Linus en dat is goed.
Ik zag laatst een video waarin hij het een en ander uitlegde, als er voor betaald werd gebruikte hij een bepaalde naam. Voor onbetaalde reviews gebruikte hij de review titel. Dus hij doet beide, en het zit waarschijnlijk in de details om het verschil te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

nero355 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:27:
En met de Game PC doe ik ook wat Foto/Video dingetjes waarvoor ik nog niet echt een goed/voor mijn fijn werkend alternatief heb gevonden qua RAW foto's :/
Darktable al gevonden? Erg goed.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Daantje20 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:31:
Heb een XPS 15 van Dell van mijn werk overgenomen. Een i7 met GTX 1050 GB machine. Er leuk en met Pop!_OS was het erg makkelijk om snel na installatie al via lutris te kunnen gamen en Nvidia met Optimus is al geregeld en geïntegreerd.

Dat laatste is wel wat ik mis, ik moet nu steeds handmatig updaten bij GB en hij reset ook elke keer weer de UEFI settings. :/

Hoe is Lutris? Ik kreeg het de laatste keer niet erg goed aan de praat (Arch Linux), gelukkig voldoet Steam voor mij prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

HollowGamer schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:41:
[...]

Dat laatste is wel wat ik mis, ik moet nu steeds handmatig updaten bij GB en hij reset ook elke keer weer de UEFI settings. :/

Hoe is Lutris? Ik kreeg het de laatste keer niet erg goed aan de praat (Arch Linux), gelukkig voldoet Steam voor mij prima. :)
In mijn ervaring is Lutris een heel fijne tool nu. Speel af en toe weer World of Warcraft, geen makkelijke titel, maar werkt tot nu toe zonder problemen. Heb ook GOG titels, probleemloos met Lutris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Compizfox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:12:
Darktable al gevonden? Erg goed.
* nero355 pakt zijn KDE Launcher erbij...

JA! Die had ik al gevonden! :D

Maar het probleem is dat de meeste programma's een Adobe Lightroom vervanger willen zijn, terwijl ik naar een Adobe Photoshop Camera RAW vervanger op zoek ben, omdat ik dat toch wel de fijnste workflow vind! :)

Dus ik ben nog een beetje aan het rommelen met van alles, totdat ik zoiets vind...
Daantje20 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:31:
Dat schijnt wel echt een draak te zijn onder Linux dus als een distro dat standaard goed geregeld heeft : NICE! d:)b 8) :*)
Mooi dat het bij andere laptops wel goed werkt, want op mijn oud beestje was ik er niet echt van onder de indruk... :-(

Ik vind het verder wel een mooi initiatief : https://fwupd.org/ _O_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:41:
[...]

lutris is super - al lang in ontwikkeling, gast heeft heel lang de kar alleen getrokken, maar sinds het wat 'mainstream' is geworden is het gigantisch uitgebreid.

voorheen gebruikte ik meestal 'playonlinux' maar die is ver achterhaald nu.

lutris maakt het eenvoudig mogelijk om 'de beste' optie voor jouw systeem te gebruiken (dat klinkt vaag, ik weet het) maar soms is een opstelling icm proton beter dan native, of bepaalde engine builds wel of niet te activeren. Vanuit lutris kan dat eenvoudig geselecteerd worden. Daar waar je (pak m beet 10jr geleden) zelf nog moest gaan lopen kuttne met wine-bottles en prefix (zeker bij meerderre games, werd het een teeeering zooi waardoor uiteindelijk niets meer werkte).

voor mij gaat gamen op linux hand in hand met lutris (en zekere hoogte steam). Maar lutris maakt dan weer gebruik van de steam libs enzo :P lovely

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik moet toegeven dat ik een tijdje wel redelijk wat spelletjes aan de gang had onder steam op ubuntu, maar de laatste tijd werkt bijna niets meer.

Ik zal eens kijken wat er precies wel/niet meer werkt. Wel jammer, behoefte aan entertainment betekent dus nu en dan rebooten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Eens dat Lutris het gamen veel eenvoudiger maakt, maar voor steam is STL bij mij ook erg goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Boudewijn schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:34:
Ik moet toegeven dat ik een tijdje wel redelijk wat spelletjes aan de gang had onder steam op ubuntu, maar de laatste tijd werkt bijna niets meer.

Ik zal eens kijken wat er precies wel/niet meer werkt. Wel jammer, behoefte aan entertainment betekent dus nu en dan rebooten.
In verleden veel issues gehad met 64vs32bit libs. Dat was meestal vanwege wine: dat gaf incompatibility issues want je draait een 64bit Linux, maar Windows games/software is 32bit - en wine is not an emulator:+

Dacht dat die issues inmiddels opgelost zijn vanuit wine (of omheen kan werken).

Voor ‘native’ games of andere oude software loop je vaak tegen dat probleem aan. Weet dat er een “standaard” verzamel package is bij nodige distros voor die 32bit meuk, en/of je kunt de 32bit libs via package manager installeren.

Sommige oude games gaan bij mij ook niet (meer) goed. Oorzaak niet altijd even duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 12:21
himlims_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

In verleden veel issues gehad met 64vs32bit libs. Dat was meestal vanwege wine: dat gaf incompatibility issues want je draait een 64bit Linux, maar Windows games/software is 32bit - en wine is not an emulator:+

Dacht dat die issues inmiddels opgelost zijn vanuit wine (of omheen kan werken).

Voor ‘native’ games of andere oude software loop je vaak tegen dat probleem aan. Weet dat er een “standaard” verzamel package is bij nodige distros voor die 32bit meuk, en/of je kunt de 32bit libs via package manager installeren.

Sommige oude games gaan bij mij ook niet (meer) goed. Oorzaak niet altijd even duidelijk.
Ik weet niet of je Steam gebruikt, maar Valve heeft een Steam Runtime Environment. Bij games waarbij ik tegen de door jouw genoemde problemen aanloop, draai ik ze met de SRE. Met behulp van SteamTinkerLaunch kun je dat makkelijk per game instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ronnie N schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Ik weet niet of je Steam gebruikt, maar Valve heeft een Steam Runtime Environment. Bij games waarbij ik tegen de door jouw genoemde problemen aanloop, draai ik ze met de SRE. Met behulp van SteamTinkerLaunch kun je dat makkelijk per game instellen.
klopt, maar dat gaat steam niet oplossen wanneer de games niet of nooit op steam gaan komen. Zo hadden we vroeger het amazing loki-games (door verkeerde en foutieve investeringen failliet)

https://www.lokigames.com/

bijna alle games die zij ooit uitgebracht hebben, bezit ik orgineel *O* vele kun je niet meer spelen, of kosten veel tijd om uit te vogelen.

zo zijn er wel meer (oude) games. Inmiddels heb ik daar omheen gewewerkt door een distro te gebruiken uit die periode voor specifiek die games (ook weel lastig want vaak zijn die packages/repositories offline)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
himlims_ schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:04:
[...]
zo zijn er wel meer (oude) games. Inmiddels heb ik daar omheen gewewerkt door een distro te gebruiken uit die periode voor specifiek die games (ook weel lastig want vaak zijn die packages/repositories offline)
Ja, niet de meest ideale oplossing, maar ik denk de enige. Het nadeel van geen DLL-hell hebben. Ik denk dat we dit probleem in de toekomst minder gaan hebben, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Wetende dat sommigen in dit topic een hekel hebben aan Linus Tech Tips: hij is nu dus bezig met een overstap naar een op Linux draaiend OS. In zijn podcast licht hij al een tipje van de sluier op, en hij loopt tegen ontzettend veel problemen aan. Zowel qua driver ondersteuning als de werking van het OS.

Dit is niet de eerste keer dat ik dit soort verhalen hoor. Hoe kan het dat mensen die net overstappen zo vaak tegen dat soort problemen aanlopen terwijl voor ons "veteranen" dit soort problemen minder spelen.

Als mijn systeem niet stabieler, sneller, beter beheerbaar zou zijn dan een Windows-systeem, dan zou ik nooit Linux gebruikt hebben. Maar altijd als ik mensen zoals Linus hoor, lijkt het alsof Linux op de desktop bijna een hobby OS zou zijn. En dat terwijl ik, en vele anderen, het niet dagelijks als productiemachine zouden kunnen gebruiken als het een onstabiel hobby OS was.

Waar komt deze discrepantie vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:36
Ronnie N schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:07:
Wetende dat sommigen in dit topic een hekel hebben aan Linus Tech Tips: hij is nu dus bezig met een overstap naar een op Linux draaiend OS. In zijn podcast licht hij al een tipje van de sluier op, en hij loopt tegen ontzettend veel problemen aan. Zowel qua driver ondersteuning als de werking van het OS.

Dit is niet de eerste keer dat ik dit soort verhalen hoor. Hoe kan het dat mensen die net overstappen zo vaak tegen dat soort problemen aanlopen terwijl voor ons "veteranen" dit soort problemen minder spelen.

Als mijn systeem niet stabieler, sneller, beter beheerbaar zou zijn dan een Windows-systeem, dan zou ik nooit Linux gebruikt hebben. Maar altijd als ik mensen zoals Linus hoor, lijkt het alsof Linux op de desktop bijna een hobby OS zou zijn. En dat terwijl ik, en vele anderen, het niet dagelijks als productiemachine zouden kunnen gebruiken als het een onstabiel hobby OS was.

Hij gebruikt een "gekke" setup (server in hok naast zijn werkkamer, met een thunderbolt-dock dat hij gebruikt voor alle I/O op zijn werkplek) - kans is dat daar al een deel van zijn problemen door valt te verklaren.
Daarnaast ligt het natuurlijk aan wat er al direct ondersteund wordt "out of the box" - hij heeft ook aardig wat peripherals die niet automatisch werken (spullen van z'n streaming-setup b.v.) of die zorgden voor een overvloed aan opties in b.v. zijn sound-panel.

Ik ben benieuwd naar de video's die eruit komen. Het lijkt erop dat zijn collega met wie hij het samen doet (Luke) veel minder problemen tegenkomt, maar hij is dan ook enigszins (echt een beetje, maar "voldoende") onderlegd in het gebruik van een distro, en hij heeft een minder "exotische" setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Merethil schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Hij gebruikt een "gekke" setup (server in hok naast zijn werkkamer, met een thunderbolt-dock dat hij gebruikt voor alle I/O op zijn werkplek) - kans is dat daar al een deel van zijn problemen door valt te verklaren.
Daarnaast ligt het natuurlijk aan wat er al direct ondersteund wordt "out of the box" - hij heeft ook aardig wat peripherals die niet automatisch werken (spullen van z'n streaming-setup b.v.) of die zorgden voor een overvloed aan opties in b.v. zijn sound-panel.

Ik ben benieuwd naar de video's die eruit komen. Het lijkt erop dat zijn collega met wie hij het samen doet (Luke) veel minder problemen tegenkomt, maar hij is dan ook enigszins (echt een beetje, maar "voldoende") onderlegd in het gebruik van een distro, en hij heeft een minder "exotische" setup.
Zeer zeker waar dat hij een exotische setup heeft, waar hij ook flink wat uren in heeft moeten steken om dat onder Windows goed werkend te krijgen.

Ik denk dat Luke, gezien zijn achtergrond als programmeur, het ook makkelijker heeft Linux te doorgronden en effectief te gebruiken.

Trouwens, ik denk dat Linus ook een compleet verkeerde instelling heeft aangaande dit experiment. Er werd commentaar geleverd op het feit dat je op Linux bepaalde dingen op meerdere manieren kon instellen/configureren. Ik denk dat dat inherent is aan een verzameling losse software componenten zoals die in een Linux distro zitten en dat juist de kracht is van een Linux distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wetende dat sommigen in dit topic een hekel hebben aan Linus Tech Tips
:Y })
hij is nu dus bezig met een overstap naar een op Linux draaiend OS. In zijn podcast licht hij al een tipje van de sluier op, en hij loopt tegen ontzettend veel problemen aan. Zowel qua driver ondersteuning als de werking van het OS.

Amerikaanse drama toestanden : Alles voor de clicks/views/likes/thumbs up/enz. :F
Ik denk dat mensen het gewoon zichzelf altijd onnodig moeilijk maken door allerlei rare hardware te gebruiken...

Pak gewoon een 100% Intel laptop of systeem erbij en alles zou gewoon meteen moeten werken! :Y)

Volgens mij is zelfs tegenwoordig de AMD Support op een soortgelijk niveau gekomen :?

En als je veel randapparatuur hebt dan is het IMHO erg verstandig om die in het begin effe los te koppelen en pas weer te gaan gebruiken als je alles een beetje verkend hebt en verder geen problemen ervaart :)

Wat wel humor was een tijdje geleden :

Scannen en Printen onder Kubuntu 20.04 LTS vs. Windows 10

- Kubuntu :
Scannen = Inprikken en werken!
Printen = Effe een netwerkprinter toevoegen en gaan met die banaan!

- Windows 10 :
Scannen = Gaat niet! :/
Vue Scan moeten kopen voor € 29,95 :X

Printen = Eerst de Windows 7 of 8.x Driver zoeken en downloaden en dan keihard bidden dat het ook daadwerkelijk werkt...
Deed de Printer gelukkig ook :)

Dus het kan ook gewoon in één klap goed gaan! :Y) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oh, over printers gesproken. Ontwikkelaars bij ons gebruiken een MBP. Met MacOS 11. Toen ze nog MacOS10 hadden, was het 'printer toevoegen' -> lijstje -> aanklikken -> werken. Nu dus niet meer en als 'ie met de printserver wil verbinden, is het dus niet eens duidelijk welk type het is (logisch, want bij direct discovery wordt er met SNMP gesnuffeld wat het nou precies is, dat werkt natuurlijk niet bij een Windows printserver :P). Zit 'ie dus te vloeken op de printers. Niet op de manier waarop 't OS moeilijk doet. Want het type kan hij niet eens opgeven.

Leve Linux, daar is het hoe dan ook mogelijk om ten alle tijde aan te geven met wat voor printer je nou mee te maken hebt. Heerlijk.

Over het Linus verhaal, volg zijn video's verders niet, maar kan mij ook zo voorstellen dat die gast zo enorm vast zit aan de Windows manier, dat hij dat als een koppige gebruiker aan vast blijft houden alsof 'ie anders verdrinkt. Dan ben je hoe dan ook op weg om te falen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Unix werkt vaak wel heel anders dan Windows en zodra je buiten je GUI configuratieapps (die soms toch iets tekort schieten) gaat kijken wordt dat snel duidelijk.

Bedenkt dat je in Windows 2k en later nooit in een shell hoeft te werken om wat voor instelling dan ook aan te passen. Gelukkig maar; command.com/cmd is vreselijk en powershell commando's/cmdlets zijn Lang-EnNietTeOnthouden. Men heeft het objectgeoriënteerde 'register' voor instellingen in plaats van config files, vele configuratiepanelen en Microsoft Management Consoles om dat te muteren met gevarieerde niveaus van abstractie.

Dat men soms voor de meest simpele handelingen allerlei derderangstooltjes moet gaan downloaden van 1001 bronnen die allemaal weer een eigen auto-updater daemon hebben, zaken als printen (waarom is printen zo ruk op Windows clients?!?!) en de UI in de kernel zitten met bijbehorende stabiliteitsproblemen i.c.m. brakke drivers of updates, het karige, inconsistente en veranderingsonderhevige geheel wat Explorer heet en allerlei andere zaken wordt dan gemakshalve even aan voorbij gegaan omdat men dat simpelweg gewend is en vanaf mijn generatie al vanaf de kleuterschool mee werkt. Leren met een computer omgaan hoorde er gewoon bij; dat was dus in de praktijk Windows 9x en Word '97 (?) leren.

Iets anders; na nu 3 jaar met een tiling WM te hebben gewerkt (i3 en sway) voel ik mij een baviaan als ik een reguliere WM gebruik. Ik ga ergens op kantoor zitten, ram super+enter en dan gebeurt er gewoon niets :+ Vensters die overlappen, slepen met de muis... vreselijk werken.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 14-10-2021 20:49 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie N
Hero of Time schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:23:
Oh, over printers gesproken. Ontwikkelaars bij ons gebruiken een MBP. Met MacOS 11. Toen ze nog MacOS10 hadden, was het 'printer toevoegen' -> lijstje -> aanklikken -> werken. Nu dus niet meer en als 'ie met de printserver wil verbinden, is het dus niet eens duidelijk welk type het is (logisch, want bij direct discovery wordt er met SNMP gesnuffeld wat het nou precies is, dat werkt natuurlijk niet bij een Windows printserver :P). Zit 'ie dus te vloeken op de printers. Niet op de manier waarop 't OS moeilijk doet. Want het type kan hij niet eens opgeven.
Nu je het zegt, dat is inderdaad de eerste reflex waar mensen inschieten. Het kan natuurlijk nooit aan de door hun vertrouwde en jarenlang gebruikte software liggen. En Apple is een groot bedrijf, dus hun software zal wel goed zijn.
silverball schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Unix werkt vaak wel heel anders dan Windows en zodra je buiten je GUI configuratieapps (die soms toch iets tekort schieten) gaat kijken wordt dat snel duidelijk.

Bedenkt dat je in Windows 2k en later nooit in een shell hoeft te werken om wat voor instelling dan ook aan te passen. Gelukkig maar; command.com/cmd is vreselijk en powershell commando's/cmdlets zijn Lang-EnNietTeOnthouden. Men heeft het objectgeoriënteerde 'register' voor instellingen in plaats van config files, vele configuratiepanelen en Microsoft Management Consoles om dat te muteren met gevarieerde niveaus van abstractie.
Ik ben Linux gaan gebruiken op m'n 15e (zo 10 jaar geleden alweer...) puur omdat ik mijn desktop mooi wilde maken. Niet wetende dat ik ontzettend veel zou leren. Ik weet nu niet beter dan dat ik dingen instel met config files, achtergrond service kan maken met systemd, meeste van m'n server applicaties in docker-compose schrijf. Een objectgeoriënteerd register voor instellingen lijkt mij nodeloos ingewikkeld in inderdaad erg lastig aan te passen via de commandline. Wie ooit gedacht heeft dat dat een goed idee zou zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Zo, vanavond mijn Ubuntu installatie vervangen door Manjaro GNOME. Ook direct maar de overstap gemaakt van ext4 naar btrfs.
GNOME 40 zonder het Ubuntu sausje bevalt heel erg goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Bedenkt dat je in Windows 2k en later nooit in een shell hoeft te werken om wat voor instelling dan ook aan te passen.
Nog nooit geprobeerd een WiFi Netwerk te verwijderen in Windows 8.x zeker ?! :P
Gelukkig maar; command.com/cmd is vreselijk en powershell commando's/cmdlets zijn Lang-EnNietTeOnthouden. Men heeft het objectgeoriënteerde 'register' voor instellingen in plaats van config files, vele configuratiepanelen en Microsoft Management Consoles om dat te muteren met gevarieerde niveaus van abstractie.
Ik vind lekker ouderwets MS-DOS achtig rommelen via de Command Prompt in Windows eigenlijk wel heel fijn! :)

Je gaat alleen wel heel gauw de tekortkomingen zien als je Linux/BSD bent gewend... :+
Dat men soms voor de meest simpele handelingen allerlei derderangstooltjes moet gaan downloaden van 1001 bronnen die allemaal weer een eigen auto-updater daemon hebben, zaken als printen (waarom is printen zo ruk op Windows clients?!?!) en de UI in de kernel zitten met bijbehorende stabiliteitsproblemen i.c.m. brakke drivers of updates, het karige, inconsistente en veranderingsonderhevige geheel wat Explorer heet en allerlei andere zaken wordt dan gemakshalve even aan voorbij gegaan omdat men dat simpelweg gewend is en vanaf mijn generatie al vanaf de kleuterschool mee werkt. Leren met een computer omgaan hoorde er gewoon bij; dat was dus in de praktijk Windows 9x en Word '97 (?) leren.
MS-DOS en Windows 3.x zelfs! :)

Maar vooral thuis eerlijk gezegd...

Wat ik vooral humor vind sinds Windows 10 is een tooltje downloaden om je Windows Updates beter te beheren, terwijl dat tooltje niks anders dan Windows Update van Windows 7 en lager nabootst! :o :D _O-
Iets anders; na nu 3 jaar met een tiling WM te hebben gewerkt (i3 en sway) voel ik mij een baviaan als ik een reguliere WM gebruik. Ik ga ergens op kantoor zitten, ram super+enter en dan gebeurt er gewoon niets :+
Vensters die overlappen, slepen met de muis... vreselijk werken.
Muscle memory kan inderdaad een kreng zijn! :Y :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er zijn anders zat zaken die je alleen kan aanpassen door een of andere registry key te veranderen. Dat is technisch gesproken natuurlijk geen shell commando, maar in mijn optiek net zo irritant en niet te onthouden.

Zelfs al is er wel een programmaatje voor om een instelling te wijzigen dan moet je dat programma soms weer opstarten door een vaag commando in de "Run" dialoog van windows te gooien, zoals bijvoorbeeld als je het rechtermuismenu niet naar links wil laten werken.

Technisch heb je geen shell geopend als je in Windows een "Run" commando geeft, maar wat mij betreft valt dit ook gewoon onder het uitvoeren van een vaag commando wat niet te onthouden is.

Op zo'n manier kan je ook zeggen dat je onder Linux nooit een shell hoeft te openen om een instelling aan te passen. Als je maar een editor gebruikt die ook de mogelijkheid heeft een shell command uit te voeren. Volgens mij kunnen zowel vi als emacs dat al heel erg lang 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:26
Ik ben weer eens een poging aan het doen over te stappen naar Linux. Nog wel even dual boot want ja, Steam spelletjes werken alleen onder Windows :). Maar bevalt goed tot nu toe!

Even een korte vraag: ik heb (al jaren) wat Linux servertjes en onder Windows gebruikte ik altijd WinSCP en Putty. Mijn favoriete optie was rechtsklik op een WinSCP site en dan "Verbinden met Putty". Is zoiets ook onder FileZilla te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dennis schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:00:
Ik ben weer eens een poging aan het doen over te stappen naar Linux.
Goed bezig! d:)b
Nog wel even dual boot want ja, Steam spelletjes werken alleen onder Windows :)
Maar bevalt goed tot nu toe!
Steam of beter gezegd Valve is juist heel erg bezig met alles voor Linux of beter gezegd SteamOS geschikt te maken dus dat komt vanzelf wel goed! ;)
Even een korte vraag: ik heb (al jaren) wat Linux servertjes en onder Windows gebruikte ik altijd WinSCP en Putty. Mijn favoriete optie was rechtsklik op een WinSCP site en dan "Verbinden met Putty". Is zoiets ook onder FileZilla te regelen?
Als ik met Dolphin onder KDE wat zit te browsen op mijn netwerk dan worden er vanzelf SSH en SCP Services ontdekt op Remote PC's en andere apparaten en kan ik daarop clicken om direct ermee te verbinden! :*)

Zoek je zoiets eventueel :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
nero355 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:13:
Steam of beter gezegd Valve is juist heel erg bezig met alles voor Linux of beter gezegd SteamOS geschikt te maken dus dat komt vanzelf wel goed! ;)
De vraag is of dat ook goed werkt als het gaat om Microsoft games. Ik ben verslaafd aan Age of Empires II en ik wil ook Flight Simulator aanschaffen.

Zijn trouwens nog wel meer issues hoor. Heb thuis KNX en de configuratiesoftware is ook alleen op Windows te gebruiken.
Als ik met Dolphin onder KDE wat zit te browsen op mijn netwerk dan worden er vanzelf SSH en SCP Services ontdekt op Remote PC's en andere apparaten en kan ik daarop clicken om direct ermee te verbinden! :*)

Zoek je zoiets eventueel :?
Ja, dat zou ook leuk zijn. Ik ben trouwens begonnen met ElementaryOS. Probleem is denk ik dat ik mijn netwerk lekker dicht heb staan en de meeste VM's waar ik mee wil verbinden in 'de cloud' draaien (waar ik via VPN mee ben verbonden).

Heb trouwens al iets gevonden om de private keys van puttygen om te zetten naar ssh keys en het commando is ook redelijk simpel. Denk dat het zo wel te doen is, alleen ben ik liever lui dan moe he :+.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis op 21-10-2021 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
FS and linux? No-go!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Dat vermoeden had ik ook al :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een tijd terug een fijne Linux applicatie gebruikt voor mijn dymo labelwriter. GUI gebaseerd ding en werkte beter/intuitiever dan de officiele windows software. Het was niet glabels.

Iemand een idee wat het geweest kon zijn?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 22:27

Cyphax

Moderator LNX
Echt? Ik zou het wel een kans durven geven als ik die ProtonDB-pagina zie: https://www.protondb.com/app/1250410
En over AoE zou ik me ook niet al teveel zorgen maken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Cyphax schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

Echt? Ik zou het wel een kans durven geven als ik die ProtonDB-pagina zie: https://www.protondb.com/app/1250410
En over AoE zou ik me ook niet al teveel zorgen maken. :)
tJa ik had het over FsX das echt een dikke stroperige ramp. Maar blijkbaar doet de nieuwe het aardig, maar dan nog, 't blijft een 55 euro game, dus dan wil je platina/multiplayer (als ik zo vrij mag zijn te mogen invullen wat een gemiddeld iemand voor zijn 55 wenst).

[ Voor 8% gewijzigd door Sjah op 24-10-2021 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjah
Even op de site van system76.com gekeken, ziet er kick-ass uit, met niet zozeer hun PopOS! maar met hun desktops met dat hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

We hebben ook in Europa een soort System76, uit Duitsland. https://www.tuxedocomputers.com/en

Wel een premium prijs zie ik, voor de hardware die je krijgt.

Inclusief een eigen Ubuntu spin.

[ Voor 20% gewijzigd door Daantje20 op 24-10-2021 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Boudewijn schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:54:
Ik heb een tijd terug een fijne Linux applicatie gebruikt voor mijn dymo labelwriter. GUI gebaseerd ding en werkte beter/intuitiever dan de officiele windows software. Het was niet glabels.

Iemand een idee wat het geweest kon zijn?
Als er zoiets bestaat dan is dat echt goud waard! :o :D

Kan me die software onder Windows nog heel goed herinneren en de logica was echt heel ver te zoeken! :F _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:04
Misschien ook belangrijk om rekening mee te houden zodra die filmpjes naar buiten gaan komen: Linus heeft zelf al aangegeven dat hij nooit op dagelijkse basis Linux gebruikt heeft. Hij heeft ook al gezegd dat ervaren Linux gebruikers zijn eerste filmpjes gaan haten, dus ik vermoed dat de man verwaarloosbaar weinig ervaring heeft met Linux of iets anders dan Windows in zijn algemeenheid.

Wat we gaan zien is iemand die bewust of onbewust decennia aan Windows-ervaring gaat proberen te gebruiken op een systeem wat wezenlijk anders in opzet is. Windows is een kaartenhuis aan abstractielagen, waarbij je via je muis je systeem tot binnen de grenzen van wat Microsoft je toelaat kunt configureren. Wanneer de bende in mekaar flikkert en je tegen een vastgelopen Windows-logo @ boot aan kijkt pak je je install USB erbij om het hele OS opnieuw op de schijf te knallen.

Dit laatste is precies wat Linus ook herhaaldelijk gaat doen vanwege het gebrek aan tijd en aandacht om te wennen aan een andere manier van werken. De man runt immers een groot mediabedrijf en is daarnaast gebaat bij sappige filmpjes. Helaas is er zoals bij Windows geen mechanisme wat automatisch instellingen en documenten overneemt bij het inzetten van dit paardenmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
code:
1
apt install golang

* FireDrunk krijgt golang 1.15.9 (Debian Stable)
code:
1
y

code:
1
<applicatie die go gebruikt> doe-iets

code:
1
een of andere dependency error

* FireDrunk googled de error
Je moet upgraden naar 1.15.10
* FireDrunk kijkt waar golang 1.15.10 in zit -> Debian Testing
* FireDrunk voegt Debian Testing sources to (met preference voor stable)
code:
1
apt install -t testing golang

* FireDrunk krijgt 1GB aan nieuwe packages binnen...

Blijkbaar wil golang 1.17.x een shitload aan nieuwere packages installeren.

Iemand een simpele manier om uit een repo alle beschikbare versies te halen?
apt-policy levert regels als 1.15~1 of 1.17~1 op, wat echt een draak van een notatie is.

Ik wil de laatste 1.15 'stable' binnen harken, en niet 1.17, maar aan apt vragen welke exacte versie dat is om die dan te pinnen, en/of te installeren met iets als:
apt install golang=1.15.10-xxx

Is blijkbaar te ingewikkeld....

EDIT:

En het voorgestelde tooltje om dit mee te doen rmadison uit het package
devscripts
is een package wat ook weer een aanslag op je schone systeem is...

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 26-10-2021 10:38 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Morzzz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:49:
Misschien ook belangrijk om rekening mee te houden zodra die filmpjes naar buiten gaan komen: Linus heeft zelf al aangegeven dat hij nooit op dagelijkse basis Linux gebruikt heeft. Hij heeft ook al gezegd dat ervaren Linux gebruikers zijn eerste filmpjes gaan haten, dus ik vermoed dat de man verwaarloosbaar weinig ervaring heeft met Linux of iets anders dan Windows in zijn algemeenheid.
Ik stel voor dat we het hele onderwerp gewoon laten varen, want het blijft niks anders dan een op sensatie beluste YouTuber :z :F
Windows is een kaartenhuis aan abstractielagen, waarbij je via je muis je systeem tot binnen de grenzen van wat Microsoft je toelaat kunt configureren.
De echt leuke dingetjes zitten juist in het Register! :)
Wanneer de bende in mekaar flikkert en je tegen een vastgelopen Windows-logo @ boot aan kijkt pak je je install USB erbij om het hele OS opnieuw op de schijf te knallen.
De beunhazen wel, maar de rest fixt gewoon het probleem, zoals het hoort! :P
Helaas is er zoals bij Windows geen mechanisme wat automatisch instellingen en documenten overneemt bij het inzetten van dit paardenmiddel.
Dat heet een aparte /home partitie :P

Maar waarom zou je dat doen als je de boel offline kan mounten en alles daarmee fixen :?

Als het überhaupt al een keer stukgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@FireDrunk pak voor dit soort dingen aptitude, want met apt en meta-packages ga je hoe dan ook het overzicht verliezen. Wil je golang versie x hebben, dan moet je niet domweg 'apt install golang' gebruiken, want dat geeft je de system default via de meta-package. Jij wilt een nieuwere 1.15 en versie 1.15.15 staat in Testing. Als je dus niet door hebt dat 'golang' een leeg package is, ga je nooit op het antwoord 'apt install golang-1.15' komen.

In het vervolg graag een apart topic, zie ook de topic warning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Omdat het kan... OpenCL geactiveerd op een Ryzen 5 5600G. Test gedaan met Darktable en het exporteren van 125 RAW foto's.
Eigenlijk geen snelheidsverschil.

Oké..., maar:

Zonder OpenCL staan alle cores van de CPU op 100% en de CPU fan natuurlijk ook.

Mèt OpenCL is het CPU gebruik nog geen 25% (op alle cores) en tikt de CPU net 50 graden Celcius aan, en hoor ik de CPU fan niet.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07
Hero of Time schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:22:
@FireDrunk pak voor dit soort dingen aptitude, want met apt en meta-packages ga je hoe dan ook het overzicht verliezen. Wil je golang versie x hebben, dan moet je niet domweg 'apt install golang' gebruiken, want dat geeft je de system default via de meta-package. Jij wilt een nieuwere 1.15 en versie 1.15.15 staat in Testing. Als je dus niet door hebt dat 'golang' een leeg package is, ga je nooit op het antwoord 'apt install golang-1.15' komen.

In het vervolg graag een apart topic, zie ook de topic warning.
Het was meer een /rant dan een vraag :+
Frustraties...

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-10 13:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Linus Tech Tips: hij is nu dus bezig met een overstap naar een op Linux draaiend OS. In zijn podcast licht hij al een tipje van de sluier op, en hij loopt tegen ontzettend veel problemen aan.

Ik noem het wel eens het "tweakers probleem". Dat gaat over "power users" die gewend zijn om op hoog niveau te werken en dan opeens weer beginner zijn. Nu zit er opeens een enorm gat tussen wat ze willen en wat ze kunnen. Ze willen iets ingewikkelds waar "normale" beginners al heel blij zijn als Facebook en Youtube werken.
Het ergste zijn de doorzetters ;) In plaats van iets anders te proberen dat misschien makkelijker is gaan ze het proberen op te lossen. Maar omdat ze het gereedschap niet kennen ("Waar vind ik de registry en wat bedoel je met grep?") wordt het een pijnlijke ervaring. Vervolgens gaan ze dingen proberen (zoals drivers installeren) die gevolgen hebben die ze niet overzien en dat veroorzaakt weer nieuwe problemen.

Ik zet het een beetje overdreven neer en wil niemand ontmoedigen om moeilijke dingen te proberen want die zijn vaak het leerzaamste, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Een kennis van mij heeft een tijd lang ieder dag een verse install van Ubuntu gedaan op een van zijn computers. Dan kon hij lekker experimenteren zonder zich zorgen te maken over neveneffecten op lange termijn. Hij moest dan wel iedere dag wat dingen opnieuw instellen en configureren maar dat was ook leerzaam.

Er zit overigens ook een stukje "survivor bias" in. Wie veel problemen heeft met Linux die blijft niet lang hangen. Iedereen die al jaren met Linux werkt heeft per definitie geen onoverkomelijke problemen gehad ;)
En zo iets geldt ook voor de hardware en software die we gebruiken. Als een printer niet werkt onder Linux dan kopen wij die niet. Als er geen goede software is voor een bepaald bestandsformaat dan gebruiken wij dat bestandsformaat niet maar iets anders dat wel werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

AlterEgo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:06:
Omdat het kan... OpenCL geactiveerd op een Ryzen 5 5600G. Test gedaan met Darktable en het exporteren van 125 RAW foto's.
Eigenlijk geen snelheidsverschil.

Oké..., maar:

Zonder OpenCL staan alle cores van de CPU op 100% en de CPU fan natuurlijk ook.

Mèt OpenCL is het CPU gebruik nog geen 25% (op alle cores) en tikt de CPU net 50 graden Celcius aan, en hoor ik de CPU fan niet.

8)7
Leuk om te weten! d:)b Bedankt voor het delen van de ervaring! _O_

Zou ook als het goed is een voordeel moeten opleveren qua accutijd denk ik :?
Zeg dat nou niet...

Er zijn al zo weinig mensen met een fatsoenlijk doorzettingsvermogen tegenwoordig! :'(
Een kennis van mij heeft een tijd lang ieder dag een verse install van Ubuntu gedaan op een van zijn computers. Dan kon hij lekker experimenteren zonder zich zorgen te maken over neveneffecten op lange termijn. Hij moest dan wel iedere dag wat dingen opnieuw instellen en configureren maar dat was ook leerzaam.
Waarom doet die een installatie als een LiveCD/DVD of ISO Boot vanaf een USB Stick net zo lang mee zou gaan :?

Maar wel leuk om te lezen dat er mensen zijn die het leuk vinden om gewoon lekker ergens mee te rommelen! d:)b
Iedereen die al jaren met Linux werkt heeft per definitie geen onoverkomelijke problemen gehad ;)
Misschien heb ik geluk gehad, maar ik heb eigenlijk nooit echt problemen gehad, tenzij ik ze zelf had veroorzaakt, maar daar leer je weer van! :)
En zo iets geldt ook voor de hardware en software die we gebruiken. Als een printer niet werkt onder Linux dan kopen wij die niet. Als er geen goede software is voor een bepaald bestandsformaat dan gebruiken wij dat bestandsformaat niet maar iets anders dat wel werkt.
Kijk ik echt totaal niet naar eerlijk gezegd... :$ :X O-)

Maar IMHO zijn er ook weinig dingen die anno 2021/bijna 2022 niet werken onder Linux dus zo'n ramp is het nou ook weer niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Ik noem het wel eens het "tweakers probleem". Dat gaat over "power users" die gewend zijn om op hoog niveau te werken en dan opeens weer beginner zijn. Nu zit er opeens een enorm gat tussen wat ze willen en wat ze kunnen. Ze willen iets ingewikkelds waar "normale" beginners al heel blij zijn als Facebook en Youtube werken.
Het ergste zijn de doorzetters ;) In plaats van iets anders te proberen dat misschien makkelijker is gaan ze het proberen op te lossen. Maar omdat ze het gereedschap niet kennen ("Waar vind ik de registry en wat bedoel je met grep?") wordt het een pijnlijke ervaring. Vervolgens gaan ze dingen proberen (zoals drivers installeren) die gevolgen hebben die ze niet overzien en dat veroorzaakt weer nieuwe problemen.

Ik zet het een beetje overdreven neer en wil niemand ontmoedigen om moeilijke dingen te proberen want die zijn vaak het leerzaamste, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Een kennis van mij heeft een tijd lang ieder dag een verse install van Ubuntu gedaan op een van zijn computers. Dan kon hij lekker experimenteren zonder zich zorgen te maken over neveneffecten op lange termijn. Hij moest dan wel iedere dag wat dingen opnieuw instellen en configureren maar dat was ook leerzaam.

Er zit overigens ook een stukje "survivor bias" in. Wie veel problemen heeft met Linux die blijft niet lang hangen. Iedereen die al jaren met Linux werkt heeft per definitie geen onoverkomelijke problemen gehad ;)
Ja inderdaad, als je het zo zegt klinkt het heel logisch. Wel kudo''s voor je collega, dat is een echte doorzetter.

Ander vraagje: is er hier iemand die een tiling WM gebruikt? Ik wil misschien wel switchen, draai nu een minimale KDE Plasma installatie met een tiling script en dat bevalt goed. Verder ben ik geen programmeur (hoewel ik nu voor m'n studie aan een project ga werken waar veel gemodelleerd moet gaan worden in Python, dus ik ga het wel leren) en ben wel benieuwd of een tiling wm "nut" heeft voor een non programmeur.

Dus hoe zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-10 14:43

Blonde Tux

<advertisement>

Kleine succesjes moet je vieren: Zojuist mijn ouders over gekregen op Linux Mint.
Een langzaam stappenplan gebruikt om ze eerst alternatieve software te laten gebruiken en afgelopen weekend ook het OS kunnen vervangen, nadat het ding weer eens gebukt ging onder een flinke dosis virussen.

Overstap is soepeltjes gegaan, uiterlijk van de software komt overeen (Firefox, Thunderbird en LibreOffice).
De eerste opmerking: Goh, de laptop is anders nooit zo snel met opstarten of responsief

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mijn pa heb ik (dnek alweer 10jr geleden) op opensuse gezet.

Hij klikt graag op alles, waardoor hij de skill heeft om een windows installatie binnen een maand functioneel onbruikbaar te maken.

nu zit hij op een ubuntu met kde. software overstap was toen vergelijkbaar met wat @Blonde Tux schrijft. Enige uitzondering hierin is office, daar voor WPS-office gekozen (omdat zij de look/feel van microsoft office goed gekopieerd hebben)

op eerste gezicht zou je zeggen, dat is microsoft office;
Afbeeldingslocatie: https://blog.desdelinux.net/wp-content/uploads/2013/10/2013-10-11-143552_644x439_scrot.png

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 02-11-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:27:
Hij klikt graag op alles, waardoor hij de skill heeft om een windows installatie binnen een maand functioneel onbruikbaar te maken.
Hehehehe! :D Een echte Windows gebruiker! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 23:15

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dit is de kroeg toch? En in de kroeg mag je toch wel effe lekker klagen toch?
In Firefox is het geluid met extreme vervorming. Als je dan op google zoekt dan krijg je vele mensen die hier over klagen maar niemand weet een oplossing.
En Chromium zit de eerste minuut na opstarten helemaal vast. Irritant dat je eerst een minuut moet wachten voordat je het kan gebruiken.
Toch maar eens kijken of ik Edge op Ubuntu geinstalleerd krijg, je moet toch wat :P

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ronnie N schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:35:
[...]

Ander vraagje: is er hier iemand die een tiling WM gebruikt? Ik wil misschien wel switchen, draai nu een minimale KDE Plasma installatie met een tiling script en dat bevalt goed. Verder ben ik geen programmeur (hoewel ik nu voor m'n studie aan een project ga werken waar veel gemodelleerd moet gaan worden in Python, dus ik ga het wel leren) en ben wel benieuwd of een tiling wm "nut" heeft voor een non programmeur.

Dus hoe zijn jullie ervaringen?
Wellicht beter voor het De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments topic maar hier even kort mijn ervaring met i3/sway;

De eerste weken heb ik inefficiënt gewerkt omdat de sneltoetsen uiteraard niet goed in mijn vingers zaten en de gehele werkwijze wat overweldigend voor mij was. Het is echt anders. Daarnaast ben ik teveel tijd bezig geweest met het configureren van 1001 zaken zoals de WM, bar, dmenu, vi waar ik uiteindelijk een beetje in verdwaald ben geraakt met bijvoorbeeld dubbele sneltoetsen en allerlei plugins.

Later opnieuw begonnen met een zoveel mogelijk vanilla configuratie, de standaard statusbar en gewoon weer visual studio code (met vi emulatie) omdat vim (mis)bruiken als IDE en het bijhouden van een vimrc niets voor mij is ben ik er langzaam aan gaan wennen en na nog een maand voelde ik mij prima thuis.

Daarna ben ik incrementeel wel wat kleine dingen gaan configureren die direct positieve invloed hadden op mijn werkwijze en zo op organische wijze een prettige workflow en config gecreëerd. (Zet je config in een git repo of iets!)

Ik wil niet meer terug naar een pure floating wm, mijn workflow is erg prettig en efficiënt voor mijn lichaam, systeem en snelheid. Het heeft wel lang geduurd voordat ik echt thuis was in het zelf configureren en het gebruik van X tooltjes als xrandr met het inpluggen van een tweede scherm o.i.d. (tegenwoordig gebruik ik sway). Of ik nu programmeer, tekstverwerk, browse, de sysadmin uithang, het werkt allemaal prettig en het had niets uitgemaakt als ik niet toevallig devver was.

Denk niet dat ik het zou aanraden want er zit best tijd in gewenning en configuratie t.o.v. een tiling plugin in Gnome of KDE. Wat is er mis met je huidige set-up? I3 al eens geprobeerd, staat waarschijnlijk gewoon in je repo.
Zojuist heb ik in de auto wat van die podcasts gehoord en buiten zijn gaming gerelateerde issues is eigenlijk alles gewoon te wijten aan 't feit dat Linux Windows niet is, hij een hele exotische set-up gebruikt betreft graphics en gewoon dommigheid of klikbeet IMO. Best frustrerend om naar te luisteren. Als hij perse 30 jaar aan MS Windows kennis 1:1 wilt toepassen is er een perfect OS; MS Windows!

Ik heb 4x minecraft bedrock gekocht in de Microsoft Store, waarom kan ik dit niet overzetten naar Steam, nu zijn mijn kinderen boos
8)7 Letterlijk niemand in de 'Linux community' kan hier wat aan doen. Ik ga ook niet lopen klagen dat mijn Xbox store spel niet op een Playstation werkt. Windows en *nix zijn niet hetzelfde platform.

Ik wilde mijn filemanager als root openen, ik kreeg het antwoord dat je dat niet moet willen. Ik wilde dat wel omdat ik een nieuwere Java-binary wilde kopiëren naar mijn systeem.
Lekkere Windows werkwijze. Volgende stap is /usr/bin/ leegmaken als ik een programma niet meer wil?

De microsoft store is beter dan pacman
:?

Het updaten van discord d.m.v. tarballs is moeilijk
Ja dat is het zeker :? Download de flatpak image op flathub o.i.d.. Staat die bende niet in een repo?

Troubleshooten op Linux is veel lastiger
Eehm hoe werk het troubleshooten van een Windows programma eigenlijk, ik kan niet even 't programma vanuit een terminal emulator draaien dus dan moet ik toch direct de logs in? Errors in de trant van Oopsie woepsie, je programma is gestopt! Draai een probleemoplosser ! Vind ik niet behulpzaam.

Niet alle Windows programma's draaien
Als je al je Windows programma's wilt blijven draaien dan heeft IMO Linux geen zin en tevens is dat een weg vol met potentiele ellende en frustratie. Er is 1 OS dat heel goed is in Windows apps draaien, dat is WIndows. Dat is niet Linux met WineHQ, overigens een enorm toffe tool.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
silverball schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:58:

Ik heb 4x minecraft bedrock gekocht in de Microsoft Store, waarom kan ik dit niet overzetten naar Steam, nu zijn mijn kinderen boos
8)7 Letterlijk niemand in de 'Linux community' kan hier wat aan doen. Ik ga ook niet lopen klagen dat mijn Xbox store spel niet op een Playstation werkt. Windows en *nix zijn niet hetzelfde platform.

De microsoft store is beter dan pacman
:?
Eens met het meeste, maar toch even reageren op deze twee punten. Had het ook geluisterd en hij had het wat betreft Minecraft over "Minecraft Dungeons", de "rpg" van Minecraft.

Die werkt dus niet onder Linux terwijl Minecraft zelf (sowieso de Java-editie natuurlijk) prima werkt. Als ik hier tegenaan zou lopen dan zou ik ook even achter mijn oren krabben van "huh, waarom dan?".

Wat betreft pacman/microsoft store - hij vergeleek Pamac met de MS store en hij vond de MS store net wat beter. Tja, dat zal ook aan design liggen ofzo; qua aanbod is Pamac natuurlijk veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Merethil schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:06:
[...]

Eens met het meeste, maar toch even reageren op deze twee punten.
Oke jij hebt waarschijnlijk wat aandachtiger geluisterd dan ik.
[...]

Eens met het meeste, maar toch even reageren op deze twee punten. Had het ook geluisterd en hij had het wat betreft Minecraft over "Minecraft Dungeons", de "rpg" van Minecraft.

Die werkt dus niet onder Linux terwijl Minecraft zelf (sowieso de Java-editie natuurlijk) prima werkt. Als ik hier tegenaan zou lopen dan zou ik ook even achter mijn oren krabben van "huh, waarom dan?".
Wilde hij niet simpelweg de key van "Minecraft Dungeons" op steam hebben zodat hij 't met proton kan draaien ? Ik dacht dat 't daarom ging. Dit ligt toch echt bij MS.
[...]

Wat betreft pacman/microsoft store - hij vergeleek Pamac met de MS store en hij vond de MS store net wat beter. Tja, dat zal ook aan design liggen ofzo; qua aanbod is Pamac natuurlijk veel beter.
Hmm oke, maar 't ene is een 'store' en 't andere is een fullfledged packagemanager. Geloof niet dat ik met MS store mijn OS kan updaten, packages kan downgraden, repo's kan toevoegen en zaken.

Edit: ik snap ook niet waarom een beginner meteen een Arch based distro moet draaien, maar dat terzijde.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 03-11-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
silverball schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:10:
[...]

Oke jij hebt waarschijnlijk wat aandachtiger geluisterd dan ik.

[...]

Wilde hij niet simpelweg de key van "Minecraft Dungeons" op steam hebben zodat hij 't met proton kan draaien ? Ik dacht dat 't daarom ging.

[...]

Hmm oke, maar 't ene is een 'store' en 't andere is een fullfledged packagemanager. Geloof niet dat ik met MS store mijn OS kan updaten, packages kan downgraden, repo's kan toevoegen en zaken.
Je gaat voorbij aan wat ze willen aantonen: als je al jaren Windows gebruikt en nu eindelijk over wil naar Linux dan is het automatisme om op zoek te gaan naar dingen die je kent, b.v. een "store" (die eigenlijk veel meer dan een store is, maar dat zie je op het eerste oog niet en als je het alleen als store ziet dan oogt pamac wat archaïsch).

Uiteindelijk kunnen zij het ook allemaal uitzoeken, maar als je "met je Windows-insteek Linux wil gaan gebruiken" loop je dus nog steeds tegen non-noobfriendly problemen aan. Dat je die in Windows ook hebt (in meer of mindere mate) zie je niet als je al 30 jaar die tools gebruikt, maar dat is andersom ook net zo.

Ze chargeren waarschijnlijk wel voor de likes en views; LTT is meestal best integer maar ze hebben toch het liefst nog meer inkomsten die de kunnen krijgen door een beetje clickbaity te zijn.
Doet niet af aan het feit dat Windows-gebruikers niet zomaar de Linuxwereld in kunnen zonder veel dingen opnieuw te leren (waar niets mis mee is), met de kans dat ze een minder fijn deel van de community tegenkomen die continu afkraken wat de persoon in kwestie wil doen zonder goede oplossingen aan te dragen (de java-naar-usr/bin-kwestie is een goed voorbeeld).

Luke (zijn tafelgenoot en collega van Floatplane) heeft een hoop minder moeite met de challenge, maar da's vooral omdat hij al ervaring had met oudere versies van Ubuntu en Mint. Die heeft dus daar een voordeel omdat hij eerder tijdens zijn "computercarriere" al meer uitstapjes heeft gehad en zo meer heeft geleerd toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Merethil schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:20:
[...]

Je gaat voorbij aan wat ze willen aantonen: als je al jaren Windows gebruikt en nu eindelijk over wil naar Linux dan is het automatisme om op zoek te gaan naar dingen die je kent, b.v. een "store" (die eigenlijk veel meer dan een store is, maar dat zie je op het eerste oog niet en als je het alleen als store ziet dan oogt pamac wat archaïsch).
Dat snap ik wel maar als ik naar Windows wil na +5 jaar puur aan de *nix loop ik ook tegen problemen aan en zal ik ook af en toe wat documentatie moeten lezen. Wat is er mis met 't feit dat Linux anders werkt ? OSX werkt ook anders en daar heeft men gemiddeld een torenhoge tolerantie voor. Het is wat mij betreft de verkeerde insteek om Linux als Windows te gebruiken. Dan kom je op termijn altijd van een koude kermis thuis.
[...]

Doet niet af aan het feit dat Windows-gebruikers niet zomaar de Linuxwereld in kunnen zonder veel dingen opnieuw te leren (waar niets mis mee is)
Als ik zo het sentiment van de podcast opvang blijkt dit dus wel een probleem te zijn. De meest aparte Windows oplossingen worden geprobeerd en er wordt niet in documentatie gedoken. Conclusie; Linux is niet klaar voor de desktop.
[...]

(de java-naar-usr/bin-kwestie is een goed voorbeeld).
Zekers, maar ik betwijfel of de mensen in dat forumdraadje wisten wat hij daadwerkelijk probeerde te doen. Ik kan mij niet voorstellen dat niemand hem hier gerichte hulp voor wilde bieden.

[ Voor 12% gewijzigd door silverball op 03-11-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je maar één OS gewend bent en je gaat dan een keer achter een ander OS zitten, dan is het eerste wat je denkt „ojee ik kan NIKS meer”. Dat denk je zelfs met een GUI op de Mac.

Maar als je dan de moed hebt om door te gaan en op internet op te zoeken hoe het moet en je hebt een beetje technisch inzicht, dan denk je al snel „hee dit zit eigenlijk veel logischer in elkaar dan Windows” en binnen een dag gaat het meeste al vanzelf.

Ik heb verschillende die-hard Windows Youtubers een RAID array zien herstellen met Linux en Luke heeft natuurlijk Floatplane technisch gebouwd dus die is echt wel op de hoogte van het gebruik van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
silverball schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:33:

Dat snap ik wel maar als ik naar Windows wil na +5 jaar puur aan de *nix loop ik ook tegen problemen aan en zal ik ook af en toe wat documentatie moeten lezen. Wat is er mis met 't feit dat Linux anders werkt ? OSX werkt ook anders en daar heeft men gemiddeld een torenhoge tolerantie voor. Het is wat mij betreft de verkeerde insteek om Linux als Windows te gebruiken. Dan kom je op termijn altijd van een koude kermis thuis.
Tja, mensen die veel Linux hebben gebruikt zijn ook meer gewend documentatie te lezen. Windows is vrij "simpel" voor mensen die het overal met de paplepel ingegoten krijgen, maar dat ligt gewoon aan de jarenlange dominantie over de hele wereld heen.

Na 20 jaar lang in totaal 8 verschillende Windows-varianten te hebben gebruikt vond ik Linux ook "moeilijk". Je handje wordt niet zo vastgehouden als toen je net voor het eerst je eerste pc thuis aanzette. Uiteindelijk vind ik dat zelf geen probleem, maar mijn ouders zouden bijvoorbeeld nooit van Windows af kunnen komen.

Wat betreft OS X (nu MacOS, foei :+ ) - Apple heeft wel jarenlang gewerkt aan UI, UX en bijzonder veel uitleg hoe alles werkt in het OS zelf. En zelfs dan was MacOS jarenlang "dat systeem voor designers/fotoshoppers/artiesten". Pas sinds meer via de browser gaat en smartphones/tablets veel meer gebruikt worden (en MacOS dezelfde soort tools ingebouwd krijgt die mensen nu kennen van hun telefoon/tablet) groeit het gebruik onder de "gemiddelde mens" weer flink vziw.
Als ik zo het sentiment van de podcast opvang blijkt dit dus wel een probleem te zijn. De meest aparte Windows oplossingen worden geprobeerd en er wordt niet in documentatie gedoken. Conclusie; Linux is niet klaar voor de desktop.
Dat zeg je wel heel stellig, en is ook niet helemaal wat zij zeggen. Ze zeggen alleen dat Linux niet (direct) geschikt is voor de grote groep "ik heb altijd alleen Windows gebruikt"-gebruikers wereldwijd. Ze geven ook aan geen directe oplossing te weten, want het is gewoon "anders dan Windows" en daar lopen veel mensen tegenaan.
Zekers, maar ik betwijfel of de mensen in dat forumdraadje wisten wat hij daadwerkelijk probeerde te doen. Ik kan mij niet voorstellen dat niemand hem hier gerichte hulp voor wilde bieden.
Tja, dat weet ik ook niet. Voor zover ik zijn bugreports van Windows-issues heb gezien kan hij prima verwoorden wat hij wil en waar hij tegenaan loopt, maar de forumposts in kwestie over dit onderwerp heb ik verder niet kunnen vinden. Ik geef hem het voordeel van de twijfel, maar ik snap het ook als je dat niet zomaar doet ;)

aawe mwan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:34:.

Maar als je dan de moed hebt om door te gaan en op internet op te zoeken hoe het moet en je hebt een beetje technisch inzicht, dan denk je al snel „hee dit zit eigenlijk veel logischer in elkaar dan Windows” en binnen een dag gaat het meeste al vanzelf.
Hier zit dus een probleem: veel mensen zijn niet een beetje technisch. Ze hebben geen technisch inzicht. Het merendeel van de gebruikers kan zelfs niet eens normaal begrijpend lezen als ze een foutmelding zien. Dan hoor je "ja, ik kreeg een foutmelding. Weet niet wat het was, ik klikte het maar weg".

Zolang dingen niet direct werken "out of the box" gaat het grootste deel van de niet-technische mensheid niet Linux gebruiken. Dat is prima, en dus ook wat ze bij LTT willen aankaarten.

[ Voor 13% gewijzigd door Merethil op 03-11-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Merethil schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:45:
[...]

Tja, dat weet ik ook niet. Voor zover ik zijn bugreports van Windows-issues heb gezien kan hij prima verwoorden wat hij wil en waar hij tegenaan loopt, maar de forumposts in kwestie over dit onderwerp heb ik verder niet kunnen vinden. Ik geef hem het voordeel van de twijfel, maar ik snap het ook als je dat niet zomaar doet ;)
Maar zelfs de verkeerde oplossing is zo dichtbij, aanschouw hier op z'n eigen forumpje:https://linustechtips.com...comments#comment-15080731

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
silverball schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:53:
[...]

Maar zelfs de verkeerde oplossing is zo dichtbij, aanschouw hier op z'n eigen forumpje:https://linustechtips.com...comments#comment-15080731
Sorry, ik snap niet helemaal wat je hiermee wil zeggen. Iemand heeft hem horen mopperen tijdens de podcast en op het forum (niet "forumpje", kom op. Hij heeft een miljoenenbedrijf opgezet en heeft een prima community, dus zullen we er een beetje netjes over blijven?) besloten te posten hoe het opgelost zou kunnen worden.

Dit antwoord is dus ondertussen drie weken na zijn opname van zijn probleem pas gepost op dat forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Als ik deze hele discussie zo een beetje samenvat is de conclusie: poweruser op Windows != poweruser op Linux. Maar Linus lijkt me toch een redelijk intelligent man, dit zag hij toch zelf ook wel aankomen.

Ik ben 11 jaar geleden Linux gaan gebruiken, toen ik 14 was. En ik heb pas sinds een jaar of 3 echt het idee dat ik het systeem goed ken (Ik gebruik het niet professioneel, maar ben het wel van plan na m'n master Evolutie en Ecologie (ja ja, iets heel anders)).

Zijn er in dit forum mensen die pas op latere leeftijd Linux gaan gebruiken (eind 20 of later) en komen jullie ervaringen overeen met wat Linus ervaart? Ik ben genegen Tweakers toch eerder op hun ervaringen te vertrouwen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Merethil daar zit de 'pijn' ook; ligt maar net aan waarmee je begonnen bent (opgegroeid), voor de meeste zal dat windows zijn. Stel ik zou mijn neefje vanaf dag 1 op linux bak zetten, zal dat veel logischer aanvoelen voor hem, als hij naar 5jr ineens met een Windows bak werkt.

Bij mijn huidige werkgever is enkel macos als desktop toegestaan, ik werk nu 2-3jr met macos, vind het nog steeds een bagger OS. Begrijp oprecht niet waarom dit zo populair moet zijn.

Begonnen met linux via HCC beurs, cd doos gekregen met 4-5 disks voor redhat. Daarna misschien wel 500x linux (her)installeerd / andere flavor / server etc. etc. (zakelijk en prive)

Zeker als je kijkt naar 20jr geleden vs 2021, is er zoooo veel veranderd en verbeterd. Toen vond ik het nogal een drama om systeem lekker werkend te krijgen. Vooral de package-hell en lib-dependencies .... tegenwoordig via tools als apt, hark je gewoon alle relevante pakketten binnen.

het 'tunen' van je desktop vind ik nog steeds een van de leukste dingen die je met je desktop kan doen; jij bent de baas, jij bepaald wat goed werkt voor jou (ideaal) Die vrijheid maakt Linux voor mij uniek.

Dat je 'alles' kun terugzoeken, waarom iets verkeerd gaat, wat reden is van crash of error. Zie een fout maar eens te debuggen in windows van software pakketje-x .... veeel sterkte.

Ene is niet per definitie beter dan andere - ligt helemaal aan de gebruiker en wensen/doel van systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Merethil schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:58:
[...]

Sorry, ik snap niet helemaal wat je hiermee wil zeggen. Iemand heeft hem horen mopperen tijdens de podcast en op het forum besloten te posten hoe het opgelost zou kunnen worden.
Ik bedoelde aan te geven dat het antwoord makkelijk te vinden is. Ook in andere bronnen. Maar het is een bewuste keuze van de dolphin devs om dit te blokkeren, het blijft nog steeds de verkeerde oplossing.
[...]

(niet "forumpje", kom op. Hij heeft een miljoenenbedrijf opgezet en heeft een prima community, dus zullen we er een beetje netjes over blijven?)
Dacht dat het alleen een YouTube kanaal was, volg hem verder ook niet. Torvalds is voor mij een interessantere Linus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Dat is eigenlijk ook alles wat ze proberen te schetsen, @himlims_ - de overstap is gewoon "lastig" als je gewend bent aan iets anders. Dat is het naar alle platformen die anders werken dat wat je gewend bent.

Ik gebruik zelf de drie platformen door elkaar: Windows voor games en bij een klant, MacOS bij mijn eigen werkgever en Linux (Ubuntu, Debian, CentOS op servers; Manjaro voor de desktop) voor m'n privéwerkzaamheden. Die overstap naar Linux was pas na 20 jaar gebruik van Windows en was voor mij dus ook een culture shock, maar als technisch onderlegd persoon is het goed te doen (als je ook echt doorzet).

Ik vind dat Linus best wat meer zelfstudie had kunnen doen, maar dat zou dan een beetje ondermijnen wat hij wil aantonen - "blind" Linux in stappen is gewoon lastig (en "blind" Windows in stappen is ook lastig als je altijd Linux/MacOS hebt gebruikt). Je hoort echter veel mensen die zeggen "ik wil van Windows af" en als je dan wil dat mensen overstappen naar Linux zijn er dus nog zeker dingen te "verbeteren" wat betreft de ervaring van de allereerste keer een distro starten en gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
Toch is het verhaal 'linux ~= lastig' wel wat breder. De 'commercielen' zoals MS/Apple/Google doen er alles aan om een gebruiker binnen hun muren te krijgen. Dat zorgt er voor dat ze die een zo rimpelloos mogelijke ervaring willen geven, en dan ontkomen ze niet aan ook gewoon 'alles' aan te bieden. Wij als techneuten zien liever een modulair iets, maar een geintegreerd systeem is voor velen gewoon aantrekkelijker. (Zie ook de populariteit van apple producten op een site als tweakers). Ik heb laatst wat machines overgezet naar windows 11 en dan is de ervaring ook echt rimpelloos. Natuurlijk wordt het lastig als er iets niet werkt, maar dat komt simpelweg gewoon minder voor.

Ten tijde van overgang Win 98 naar XP ben ik begonnen met linux te experimenteren. In die tijd was windows ook absoluut niet rimpelloos, en al was linux dan wat spartaanser, je kon vaak wel met genoeg doorzettingsvermogen gedaan krijgen wat je wilde doen. Linux (in de brede zin van het woord, dus vooral wat je ziet bij grotere/populairdere distro's) heeft in die zin veel stappen gemaakt, maar doordat iedere distro toch een verzameling van bouwstenen is wordt het lastig om te concurreren met volledig geintegreerde systemen.

Concreet voorbeeld: Ik heb een koptelefoon met hifi & headset modus. In windows 10/11 is het pairen met bluetooth en via het mixer icoon kiezen van de modus genoeg. Op linux (meerdere distro's) moet ik eerst een bluetooth manager installeren (die niet goed werkt, dus eigenlijk gebruik ik dan altijd maar bluetoothctl via cli) dan moet ik mn sound backend inwisselen voor pipewire (mooi product overigens!) en dan pas kan ik mn koptelefoon gebruiken. Voor mij op zich geen probleem, en ik vindt het dan weer leuk dat ik op die manier pipewire ontdek bijvoorbeeld, maar duidelijk geen 'plug & play' zoals tegenwoordig verwacht wordt. Overigens zal het wel aan Sony liggen misschien, maar de gemiddelde niet-techneut heeft daar geen boodschap aan, en dat weten partijen als MS donders goed, vandaar dat die zorgend dat alles 'gewoon werkt'.

Vandaar dat ik het wat breder zie als 'overstap is altijd lastig'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:49:
Dacht dat het alleen een YouTube kanaal was, volg hem verder ook niet. Torvalds is voor mij een interessantere Linus :+
+1 d:)b
Ronnie N schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:28:
Maar Linus lijkt me toch een redelijk intelligent man, dit zag hij toch zelf ook wel aankomen.
Irritante ADHD YouTuber die aandachtgeil is : WEG ERMEE!!! :/
Iemand heeft hem horen mopperen tijdens de podcast en op het forum (niet "forumpje", kom op. Hij heeft een miljoenenbedrijf opgezet en heeft een prima community, dus zullen we er een beetje netjes over blijven?)
DAMN...

Bizar dat zoiets kan op basis van een dergelijk verdienmodel! :X :F
Zijn er in dit forum mensen die pas op latere leeftijd Linux gaan gebruiken (eind 20 of later) en komen jullie ervaringen overeen met wat Linus ervaart? Ik ben genegen Tweakers toch eerder op hun ervaringen te vertrouwen :)
Ik heb zelfs onder iets van Windows 95/98/ME destijds BeOS 5 Personal Edition gebruikt en ik vond het GE-WEL-DIG !!! _O_

Kon zoveel dingen op het gebied van multitasking die gewoon niet mogelijk waren onder Windows uit die tijd! :o 8) :*)

Wat betreft de ervaring op het gebied van GUI en Desktop omgeving moet je richting XFCE denken : Waar je ook je rechtermuisknop op de desktop indrukt je "Start Menu/Launcher" verschijnt meteen! :Y)

Geen idee hoe oud ik toen was... :$

De belofte dat het op elk platform zonder aanpassingen jouw game of programma kan draaien wordt blijkbaar weer eens niet vervuld! _O- HEERLIJK!!! :+
silverball schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:33:
Dat snap ik wel maar als ik naar Windows wil na +5 jaar puur aan de *nix loop ik ook tegen problemen aan en zal ik ook af en toe wat documentatie moeten lezen. Wat is er mis met 't feit dat Linux anders werkt ? OSX werkt ook anders en daar heeft men gemiddeld een torenhoge tolerantie voor.
Ja, maar dat is het hippe en heilig verklaarde Apple dus men valt er als een blok voor! _O- :+

[quote]Merethil schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:06:
Die werkt dus niet onder Linux terwijl Minecraft zelf (sowieso de Java-editie natuurlijk) prima werkt. Als ik hier tegenaan zou lopen dan zou ik ook even achter mijn oren krabben van "huh, waarom dan?".[/quote]
Ahh! Java leedvermaak! Altijd leuk! :)

/EDIT :
Merethil schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:01:
Hm, het lijkt erop dat Minecraft Dungeons niet in Java is gebouwd, maar op de Unreal Engine. Dan snap ik net even iets beter dat 't niet zomaar werkt op Linux :+ (alhoewel er net een Linux-port is gereleased blijkbaar). Tijdens het aanhoren van hun podcast dacht ik nog dat 't een Java-game was.

Dus eigenlijk helemaal niet een Java-dingetje :P
Tweemaal jammer dan, want :
- Ik heb een hekel aan Java }) :+
- De UnReal Engine was geloof ik meestal wel "Linux friendly" of haal ik die nou met de Quake Engine door elkaar :?

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 04-11-2021 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
nero355 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:10:

Ahh! Java leedvermaak! Altijd leuk! :)

De belofte dat het op elk platform zonder aanpassingen jouw game of programma kan draaien wordt blijkbaar weer eens niet vervuld! _O- HEERLIJK!!! :+
Hm, het lijkt erop dat Minecraft Dungeons niet in Java is gebouwd, maar op de Unreal Engine. Dan snap ik net even iets beter dat 't niet zomaar werkt op Linux :+ (alhoewel er net een Linux-port is gereleased blijkbaar). Tijdens het aanhoren van hun podcast dacht ik nog dat 't een Java-game was.

Dus eigenlijk helemaal niet een Java-dingetje :P

[ Voor 6% gewijzigd door Merethil op 04-11-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik wilde wat tekenen met Gimp en daardoor zag ik dat ik een font mis op mijn computer.

Ah ja, ik heb het systeem opnieuw ingericht, voor fonts zat nog niks in Ansible, dus dan krijg je dat. Nou is het installeren van een font niet moeilijk om te doen, maar waarom kunnen mijn persoonlijke fonts niet gewoon meekomen met de backup?

De oplossing blijkt simpel:
Fonts die je zelf installeert, bewaart Ubuntu in /usr/local/share/fonts en dus niet in je homefolder.
Maar je mag ze ook zetten in ~/.local/share/fonts en dan komen ze in je homefolder backup.

Geen idee dat het kon, maar het kan al zeker 10 jaar, want toen kon je al de folder ~/.fonts hiervoor gebruiken, zie ik nu. En ik heb geleerd dat je in /usr/local moet kijken voordat je een systeem gaat formatteren, want daar staat ook een deel van je configuratie.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 06-11-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:10:
[...]

Irritante ADHD YouTuber die aandachtgeil is : WEG ERMEE!!! :/
Hebben over die veel te dikke, of over die andere kerel die ik niet ken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Sjah
Maakt het wat uit :?

Allemaal één pot nat! >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Mja, ik vind dat je best mag antwoorden, niet iedereen leeft in the speed of sound waarin jij leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:33:
Mja, ik vind dat je best mag antwoorden, niet iedereen leeft in the speed of sound waarin jij leeft.
Als optie twee bedoel jij ook iemand die ik niet ken dus pot en ketel en zo... ;)

Maar wij bedoelen dus Linus Tech Tips die vooral van YouTube bekend is... helaas... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De Linus van LTT is Linus Sebastian en aangezien hij commercieel is, vertelt hij het verhaal van degene die er voor betaalt. Het bedrijf dat betaalt voor het gaming experiment, zal ook bepalen hoe het afloopt.
Linus kan niet ineens zomaar iets gaan doen dat adverteerders niet van hem verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• im_ik
  • Laatst online: 06-07 11:24

im_ik

dat ben ik dus

FF een kroeg vraagje; Zijn er nog mensen die CP/M + GEM kunnen developen ?

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

aawe mwan schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:18:
De Linus van LTT is Linus Sebastian en aangezien hij commercieel is, vertelt hij het verhaal van degene die er voor betaalt. Het bedrijf dat betaalt voor het gaming experiment, zal ook bepalen hoe het afloopt.
Linus kan niet ineens zomaar iets gaan doen dat adverteerders niet van hem verwachten.
Dan heeft 'ie echt beroerde afspraken met z'n sponsoren/adverteerders. Had 'ie beter acteur kunnen worden, maar hij zal wel gezakt zijn op de toneelschool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Lon Seidman (van het kanaal lon.tv op YouTube en Amazon) doet het anders; het is al jaren zo dat hij bij elke computer en laptop die hij reviewt hij even checkt of Linux er wel op werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie N
Dit weekend verhuist en in plaats van 100Mbps up en down heb ik nu 1Gbps. Dus in Arch mijn mirrors maar even aangepast om daar goed gebruik van te maken.

Wat een waslijst aan mirrors worden er in Nederland gehost, niet alleen van Arch maar eigenlijk van elke bekende distrubutie. Meer (soms veel meer) dan in sommige van onze grotere buurlanden.

Weet iemand hoe dit zo is gekomen? Of wat de reden hiervoor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ronnie N schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:28:
Dit weekend verhuist en in plaats van 100Mbps up en down heb ik nu 1Gbps.
Gefeliciteerd met de upgrade! :)
Dus in Arch mijn mirrors maar even aangepast om daar goed gebruik van te maken.

Wat een waslijst aan mirrors worden er in Nederland gehost, niet alleen van Arch maar eigenlijk van elke bekende distrubutie. Meer (soms veel meer) dan in sommige van onze grotere buurlanden.

Naar mijn mening :

- Wij zijn best wel een heel heftig landje qua IX punten en Routing richting het buitenland en zo.
- Veel ISP's en Hosting Providers in verschillende vormen.
- Veel Technische Universiteiten in het land.

Maar misschien weet iemand een betere/correctere verklaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik kreeg van een collega de eerste video door van de Linux challenge van de 'andere linus'.
Zijn eerste ervaring is ietwat genuanceerder dan gedacht doch bijzonder. Uiteraard wel allebei opgescheept met Nvidia, moet niet te makkelijk worden.

Hij begint over dat het lastig is om de goede distro te vinden. Is ook wel logisch; maar pak dan een gevestigde naam (Ubuntu, Fedora, Debian, elementary, Linux mint o.i.d) i.p.v. een of andere niche Ubuntu spin voor gaming ? Maar inderdaad de hits die hij in Google vind zijn beroerd, maar niet echt de schuld van 'Linux'

Zijn Steam installatie probleem is sneu en een beroerde zaak vanuit de POP_!OS maintainers. Zijn oplossing om steam maar handmatig te installeren en ernstige waarschuwingen te negeren en verplicht 'yes do as i say' over te tikken zijn ronduit bizar en ongeloofwaardig. Debugt hij ook zo in Windows? "Debuggen in Windows is makkelijker"

Daarna gaat hij maar naar een Arch distro, Tja. Ook is volgens hem discord installeren command-line intensief, terwijl t in de repo staat van manjaro?

Beetje overdreven allemaal conform verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

En het ging net de goede kant op met het topic... -O- :+

/EDIT :
Dat dan weer wel! :D :P

[ Voor 61% gewijzigd door nero355 op 10-11-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Blijft de kroeg he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ronnie N schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:28:
Dit weekend verhuist en in plaats van 100Mbps up en down heb ik nu 1Gbps. Dus in Arch mijn mirrors maar even aangepast om daar goed gebruik van te maken.

http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/archlinux/ ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakertje21
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:21
silverball schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:57:
Zijn Steam installatie probleem is sneu en een beroerde zaak vanuit de POP_!OS maintainers. Zijn oplossing om steam maar handmatig te installeren en ernstige waarschuwingen te negeren en verplicht 'yes do as i say' over te tikken zijn ronduit bizar en ongeloofwaardig. Debugt hij ook zo in Windows? "Debuggen in Windows is makkelijker"
Vergeet niet dat Windows users zijn getraind in "Yes, I accept the terms and conditions". Hij wilde snel Steam installeren en "apt-get install steam" had ook gewoon moeten werken. Maar ja, broken packages...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-10 13:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

silverball schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:57:
Precies waar ik bang voor was. Hij stelt zich op als power-user maar heeft niet de skills die daar bij horen. We kregen al een duidelijk hint toen hij op zoek ging naar een hardware overzicht om te controleren of de juiste drivers zijn geinstalleerd. Welke normale user doet dat nu? Dat is typisch gedrag van een Windows power- user. Hij heeft een duidelijke verwachting dat drivers een probleem zijn en dat je daar iets mee moet doen. Maar hij had beeld, z'n geluid werkte, z'n microfoon werkte, z'n controller deed het, z'n thunderbolt dock werkte, muis en toetsenbord werkte. Oftewel geen reden om je al druk te maken over drivers.

Het is natuurlijk onvergeefelijk dat Steam niet installeerde maar een 'gewone" user zou het daar op hebben gegeven en was iets anders gaan proberen. Misschien zou de user nog even gegoogled hebben maar bij het zien van een CLI was die waarschijnlijk als nog afgehaakt. Maar Linus heeft de verwachting dat het normaal is dat je de CLI moet gebruiken. Dat is niet gek want zijn eerdere ervaringen met Linux zijn, voor zover ik dar een beeld van heb, steeds voor typische poweruser zaken als het "draaien van macOS X in een virtuele machine" waarbij hij zich laat bijstaan door experts. Als een expert het doet lijkt het altijd makkelijk. Dat heeft hem zo te zien het zelfvertrouwen gegeven dat hij dat wel even kan en gaat het dus doen. Ondanks verschillende forse waarschuwingen en een enorme lijst met software die verwijderd zou gaan worden. Dat is iets wat zelfs Linux power-users wordt ontraden.

Overigens maakt dat de video niet "ongeldig" of zo iets. Er zijn tal van mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Dat ik het probleem zo kon voorspellen geeft wel aan dat deze situatie vaker voorkomt. Wat ook niet helpt is dat de meeste mensen nooit zelf een OS installeren en zeker geen OS anders dan Windows. Linus kan natuurlijk wel Windows installeren maar dat is dan ook zijn enige referentiekader voor zover ik dat kan overzien.

Dat Steam niet werkte is de fout van Steam/PopOS. Maar dat hij vervolgens z'n systeem sloopte door instructies te volgen die hij niet begreep en de waarschuwingen te negeren is zijn eigen schuld.

Ik adviseer nieuwe Linux gebruikers om er van uit te gaan dat ze de eerste week iedere dag hun systeem slopen en opnieuw moeten installeren. Dat ze dat moeten zien als deel van het leerproces en dat je meer leert van vallen en opstaan dan van krampachtig proberen om niet te vallen.
Enerzijds is dat verwachtingsmanagement om duidelijk te maken zodat mensen niet teleurgesteld zijn als ze niet direct een vlekkeloze ervaring hebben maar een flinke leercurve zullen moeten doorgaan.
Anderzijds is dat om te voorkomen dat problemen zich opstapelen. Dan forceren ze op dag 1 iets en snappen op dag 2 niet waarom het stuk is. In theorie is alles oplosbaar maar als je niet weet waar je mee bezig bent is dat vooral frustrerend.

Verder maakt het duidelijk dat je de eerste dagen niet blind op je nieuwe OS moet vetrouwen. Anders gaan mensen vol vertrouwen al hun bestanden overhalen waardoor ze hun systeem niet meer eenvoudig kunnen formatteren als het stuk gaat omdat ze eerst hun data moeten redden (met een forse kans dat het fout gaat omdat ze niet weten wat ze doen). Of raken ze in paniek raken omdat ze iets (nog) niet kunnen doen wat niet kan wachten.

Direct in het diepe duiken is wel heel leerzaam maar niet als je daardoor alleen maar gefrustreerd bent omdat je leven in de soep loopt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:36:
Wat ook niet helpt is dat de meeste mensen nooit zelf een OS installeren en zeker geen OS anders dan Windows.
Ik ken alleen Windows gebruikers die mij bellen om Windows te installeren of upgraden of te fixen als het misgaat en anderen hebben weer een of ander handig neefje in de familie of iets in die richting! _O- :+

Tot zover dus dat eene OS waar iedereen zogenaamd mee kan omgaan... :')
Ik adviseer nieuwe Linux gebruikers om er van uit te gaan dat ze de eerste week iedere dag hun systeem slopen en opnieuw moeten installeren.
Dat ze dat moeten zien als deel van het leerproces en dat je meer leert van vallen en opstaan dan van krampachtig proberen om niet te vallen.
Dat geldt voor Windows ook en ik denk dat we allemaal hier al onze OS'en op zo'n manier hebben leren kennen :? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:36:
[...]
Dat Steam niet werkte is de fout van Steam/PopOS. Maar dat hij vervolgens z'n systeem sloopte door instructies te volgen die hij niet begreep en de waarschuwingen te negeren is zijn eigen schuld.
100% - er is geen linux distro waarbij ik steam niet na hartenlust heb kunnen gebruiken (debian based, gentoo, arch etc.) altijd mijn games kunnen spelen (de laatste paar jaar tenminste :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11

L0g0ff

omg

Ik heb net ook even dat filmpje zitten kijken van Linus. Die issues waar ze tegenaan lopen dat zijn wel issues waar iedereen tegenaan loopt die start met Linux. Ik hou daar wel van, beetje troubleshooten. Als je daar geen zin in hebt pak lekker een mainstream os (apple/Windows) en je leven wordt een stuk eenvoudiger. Al staat apple ook niet echt bekend als lekker gaming platform.

Microsoft en Apple behoren tot de rijkste bedrijven wereldwijd. Het gaat gewoon nooit gebeuren dat een random community distro op het zelfde niveau gaat komen.

Canonical of IBM mogen misschien ook wel behoorlijk diepe zakken hebben. Hun focus ligt gewoon niet bij gaming en exotische hardware.

Daarnaast helpt de Linux distributie versplintering ook niet mee voor third party hard en software leveranciers en de versplintering van de desktop environments ook niet.

Ik vind het zelf de kracht van Linux maar voor deze Linus use case gaan ze gewoon tegen shit aanlopen.

Je kijkt voordat je hardware koopt op windows toch ook of het compatible is met Windows? Alles wat in hun situatie out of the box werkt onder Linux is toch prachtig?

Dat Linux wel degelijk een mooi platform kan zijn voor gaming laten steam (steam deck) Android prima zien.

Misschien hadden ze beter een maandje in kunnen lezen ipv een avondje. Maar dan hadden ze minder gedoe gehad en dus minder van die mooie televisie kunnen maken.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

L0g0ff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:38:
Ik heb net ook even dat filmpje zitten kijken van Linus. Die issues waar ze tegenaan lopen dat zijn wel issues waar iedereen tegenaan loopt die start met Linux. Ik hou daar wel van, beetje troubleshooten. Als je daar geen zin in hebt pak lekker een mainstream os (apple/Windows) en je leven wordt een stuk eenvoudiger. Al staat apple ook niet echt bekend als lekker gaming platform.
Tja (ja ik val in herhaling) ze gebruiken exotische hardware, Linus gebruikt een nogal nice distro (klaagt over teveel keuze, kiest een lit le epic 420 bacon gamer Ubuntu spin onderhouden door 3 (?) rust devvers bij system76) en voert wat shell commando's uit als sudo die hij niet begrijpt en leest geen (ernstige) waarschuwingen. Gewoon even wat shit kopiëren en plakken.

Als Unix / Linux gebruiker ga ik ook niet, als ik sporadisch een Windows bak gebruik, even onbekende register sleutels muteren als ik één of ander probleem heb. Simpelweg omdat ik daar niet de skillset voor heb.

Bij een gemiddelde gaming machine, liefste AMD, is het echt wel triviaal om Fedora, Ubuntu, openSUSE, mint etc. te booten en steam te installeren uit een grafische 'store'. Het kan echt wel.

Het irriteert mij omdat de video onder de stagiairs op kantoor nogal speelt :9

[ Voor 11% gewijzigd door silverball op 11-11-2021 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

L0g0ff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:38:
Microsoft en Apple behoren tot de rijkste bedrijven wereldwijd.
Het gaat gewoon nooit gebeuren dat een random community distro op het zelfde niveau gaat komen.
Zou je dat dan willen :?

Ik gebruik Linux/BSD/andere projecten juist omdat ik iets anders wil dan de gevestigde orde en niet precies hetzelfde in een ander jasje! :P
silverball schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:51:
Het irriteert mij omdat de video onder de stagiaires op kantoor nogal speelt :9
Sterkte! :+

[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 10-11-2021 23:39 ]

• silverball

silverball

Edit : excuus dit was niet de bedoeling.
Probeerde op mobiel een spellingsfout in mijn vorige post te fixen

[ Voor 90% gewijzigd door silverball op 11-11-2021 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

silverball schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:51:
[...]
Het irriteert mij omdat de video onder de stagiairs op kantoor nogal speelt
Welkom in de wereld van de youtubers die leven van inkomsten op basis de views.
Die youtuber speelt bewust de rol van 'idioot' en hij weet maar al te goed dat hij daarmee extra views krijgt.
Wat mij betreft in dezelfde categorie als die youtuber die extreem dure autos vernielt.

Nu weer even terug naar mijn eigen problemen; ik krijg het geluid niet goed op mijn Ryzen 5600G systeem met Ubuntu 20.04 + HWE.
Sinds twee dagen is nu ook ook het luisteren van youtube op chromium niet te doen zo extreem slecht.
Daarom zit ik erover te denken om er toch maar Windows 11 op te zetten :X

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Vishari Beduk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:01:
[...]

Die youtuber speelt bewust de rol van 'idioot' en hij weet maar al te goed dat hij daarmee extra views krijgt.
Wat mij betreft in dezelfde categorie als die youtuber die extreem dure autos vernielt.
Exact! Inmiddels hebben andere bekende Youtubers als Chris Titus en Techhut ook al een video geplaatst waarin ze weer reageren op de video van Linus. Dus het werkt!

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
[...]

Nu weer even terug naar mijn eigen problemen; ik krijg het geluid niet goed op mijn Ryzen 5600G systeem met Ubuntu 20.04 + HWE.
Sinds twee dagen is nu ook ook het luisteren van youtube op chromium niet te doen zo extreem slecht.
Is mpv een optie? Die speelt af zonder ads met behulp van yt-dlp.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Jogai schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:21:
[...]

Is mpv een optie? Die speelt af zonder ads met behulp van yt-dlp.
Zojuist geinstalleerd maar precies hetzelfde probleem :/

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:04
Nu weer even terug naar mijn eigen problemen; ik krijg het geluid niet goed op mijn Ryzen 5600G systeem met Ubuntu 20.04 + HWE. Sinds twee dagen is nu ook ook het luisteren van youtube op chromium niet te doen zo extreem slecht.
Heb je een voorbeeld?
Welke soundcard gebruik je?
Pipewire/Pulseaudio?
Rap doen. Als je te lang op Linux zit kan je echt de Windows-gevangenis niet meer in! ;)
Pagina: 1 ... 61 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.