Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:46:
[...]

+1 :)

Doe mij maar gewoon VM's waar je alle kanten mee op kan! :Y)

[...]

"There... I fixed it!" :Y) :+
context: ik had t wat anders kunnen formuleren; recentelijk stagiaire gehad - die curl ene naar andere bash script van git/domains.

Zeg niet dat niet kan, maar helft heeft tegenwoordig geen idee wat er gebeurd :+

Dingen zijn idd erg handig; openstack op er ubuntu container, ceph via cent op een gentoo doos :+ toch magic

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

himlims_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:35:
Helft heeft tegenwoordig geen idee wat er gebeurd :+
Dat is toch de trend tegenwoordig : "Heb je een receptje HowTo voor mij ?"

Vervolgens een hoop knippen en plakken en daarna op GoT vragen waarom het niet werkt! _O- :') :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:46:
[...]

+1 :)

Doe mij maar gewoon VM's waar je alle kanten mee op kan! :Y)
Het is een beetje een trade-off; alle overhead die erbij komt kijken voor meer flexibiliteit in operating systems. Als ie krachtiger zou zijn zou ik misschien een combinatie overwegen; een hypervisor met enkele os'en waaronder een host voor containers. :+

Het is zuiver voor de hobby, gelukkig, en momenteel heb ik een paar services op Raspberry Pi's (Homeassistant (is al een docker container), PiHole, OMV met externe HD voor backups), maar die hebben wat nadelen waar ik niet zo blij mee ben (met name dat ik er niks meer mee kan dan stroom eraf als ze om wat voor reden ook niet via het netwerk bereikbaar zijn).
Plus: ik wil graag een VPN, ik heb dat weleens gedaan met zo'n Pi en OpenVPN, maar de snelheden waren bedroevend door de traagheid van de Pi. Een Pi4 is misschien sneller, maar ik wil liever niet weer geld uitgeven voor NOG een Pi (ik heb volgens mij nog 4 van die dingen liggen), en het opnieuw proberen met WireShark. :)

Hmmmm... even over nadenken nog. Misschien toch beginnen met een hypervisor als ESXi en een enkel OS (ws Debian) voor containers? Dan heb ik wel alle flexibiliteit, en ik vermoed dat de overhead wel mee zal vallen...

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Cyphax schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:18:
[...] en het opnieuw proberen met WireShark. :)

Hmmmm... even over nadenken nog. Misschien toch beginnen met een hypervisor als ESXi en een enkel OS (ws Debian) voor containers? Dan heb ik wel alle flexibiliteit, en ik vermoed dat de overhead wel mee zal vallen...
WireGuard bedoel je? :)

En Proxmox VE is misschien een optie?

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 24-04-2021 07:24 . Reden: tiepvaut ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
_Eend_ schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:14:
[...]

WireGuard bedoel je? :)

En Progmox VE is misschien een optie?
Ja WireGuard bedoel ik, zit weer te snel te typen. :P
Ik ken Proxmox wel van naam maar heb er nog nooit iets mee gedaan, zal er eens naar kijken, dank voor de suggestie. Hopelijk is het "gewoon" gratis voor niet-professioneel en niet-commercieel gebruik. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Cyphax schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:16:
[...]

Ja WireGuard bedoel ik, zit weer te snel te typen. :P
Ik ken Proxmox wel van naam maar heb er nog nooit iets mee gedaan, zal er eens naar kijken, dank voor de suggestie. Hopelijk is het "gewoon" gratis voor niet-professioneel en niet-commercieel gebruik. :P
Het is echt gratis ;), je kunt een support contract afsluiten als je dat wil maar dat is niet nodig om van alle features gebruik te kunnen maken. Zelfs HA clustering is gratis en ook het moven van VM's tussen hypervisors kun je gewoon gebruiken.

Als je nog een ESX bak hebt draaien met wat geheugen kun je Proxmox ook als VM installeren om het te testen. Dat heb ik ooit gedaan op mijn ESXi 5.1 bak. Clustertje gebouwt van 3 PVE machines en dat ging prima.

Edit: ik kwam net nog een andere hypervisor tegen: xcp-ng. Gebaseerd op XenServer, is misschien ook nog iets om naar te kijken (naast XenServer uiteraard): https://xcp-ng.org/

[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 23-04-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:45:
https://pine64.com/produc...martphone/?v=0446c16e2e66 2gb ram
https://pine64.com/produc...rder-soon/?v=0446c16e2e66 3gb ram + conversion/docking kit

verkoop is zojuist live gegaan - de prijs is best wel interresant 'om het eens te avonturen' [..]

//edit; besteld @work :) ~230euro de 'desktop' variant
Device Warranty: 30 Days
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
himlims_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:03:
Ben geen fan van docker-achtige systeen (vaak te bloated en 'onbeheerd' - who know what er allemaal in die contains zit). Zo kwam ik deze tegen; https://github.com/nemasu/asmttpd - een 6KB webserver :P is wat anders dan een docker van 800mb :+
Enige docker images die 800MB+ zijn, zijn de jupyter notebooks hier met duizenden library installs. We draaien hier honderden containers, van 2-3MB groot tot de jupyter notebook grote. De vrijheid die onze developers er voor terug krijgen weegt op tegen de overhead.

Het onbeheerd ligt aan jezelf, je kan via vele tools docker images inspecteren en corrigeren (clair, Cilium, sysdig). Er zijn diverse registries met inspectie tools, er zijn diverse tools (zoals Qualys) die kijken wat je op je host hebt draaien en daar security advies over geven. In kubernetes zijn diverse audit tools, Rancher heeft ingebouwd bijvoorbeeld een CIS scan benchmark tool. Misschien is het gewoon onwetendheid vanuit jouw kant. :)

[ Voor 26% gewijzigd door init6 op 23-04-2021 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jogai schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:44:
@mithras Goed gezegd. En het idee is volgens mij ook dat een docker container maar 1 ding moet doen. Dus als je een database hebt draai je die in een andere container. Daarmee zou het niet 'bloated' moeten worden. Alhoewel 800 mb voor nginx-proxy-manager dan wel weer groot lijkt. Misschien toch eens controleren wat daar inzit.
Ik zou zeker eens kijken wat er in die container zit, want als ik een kale OS install doe met alleen CLI, heb ik ~600 MB in gebruik. En dat is dan inclusief kernel en alles. Wat moet er dan in een container zitten om groter te zijn dan een minimale CLI install van een compleet OS? Is het stuk software zelf zo inefficiënt met z'n schijfruimte? Of is het eigenlijk gewoon een veredelde VM install dat naar een container image is geport?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Goed bouwen van een container is ook een skill. Ik heb containers waar ik de moeite niet bij doe omdat ik het gebruik voor een enkele test, maar als ik een container bouw die public komt te staan en welke niet eerder gebouwd is dan stop ik daar veel moeite in te doen om de base image zo klein mogelijk te hebben. Dus er gaat een alpine image of soms een scratch image onder. Vervolgens clean ik elke cache in de container, zorg ik dat build steps samen gevoegd zijn. Je kan een hoop uithalen om een image klein te krijgen. Mijn meest gebruikte docker image is meer dan 50K gedownload, de image is 50MB groot. Ik heb best wat aandacht in die image gestoken.

Laatst heb ik een inhouse training gedaan en daar heb ik een container gebouwd welke een webserver in Go bouwt, heb de go build stappen erin gelaten waardoor de binary file van 4-5MB nu in een container zit van 300MB. De container had 20MB groot kunnen zijn als ik wat moeite had gedaan. Gaat puur om hoe je bouwt en hoe netjes je bent met opruimen. Je kan sizes bekijken in de tag pagina op Docker hub.

[ Voor 8% gewijzigd door init6 op 23-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:04
Weet niet of dit de juiste topic is maar ga toch mijn vraag stellen.

Ik zoek een PDF reader die digitaal handtekening kan plaatsen door gebruik te maken van een ID lezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MiAnVaSa schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:48:

Ik zoek een PDF reader die digitaal handtekening kan plaatsen door gebruik te maken van een ID lezer.
Het is an sich niet de beste plek, dat zou toch een eigen topic zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10 14:32
Hero of Time schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:41:
[...]

Ik zou zeker eens kijken wat er in die container zit, want als ik een kale OS install doe met alleen CLI, heb ik ~600 MB in gebruik. En dat is dan inclusief kernel en alles. Wat moet er dan in een container zitten om groter te zijn dan een minimale CLI install van een compleet OS? Is het stuk software zelf zo inefficiënt met z'n schijfruimte? Of is het eigenlijk gewoon een veredelde VM install dat naar een container image is geport?
Gelukkig is er een alternatief van maar 163MB (jlesage/nginx-proxy-manager). De officiele komt ook met nog een aparte database, dus die zit nog niet eens in die 800 mb erbij. Volgens docker hub wel meer dan 10 miljoen pulls. Je zou zeggen dat er dan wel eens meer mensen moeten zijn die dit bekritiseren.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

MiAnVaSa schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:48:

Libreoffice Draw is able to read PDFs and allows one to verify document's certificate and signature (File -> Digital Signatures -> Digital Signatures…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:18:
Het is een beetje een trade-off; alle overhead die erbij komt kijken voor meer flexibiliteit in operating systems. Als ie krachtiger zou zijn zou ik misschien een combinatie overwegen; een hypervisor met enkele os'en waaronder een host voor containers. :+

Het is zuiver voor de hobby, gelukkig, en momenteel heb ik een paar services op Raspberry Pi's (Homeassistant (is al een docker container), PiHole, OMV met externe HD voor backups), maar die hebben wat nadelen waar ik niet zo blij mee ben (met name dat ik er niks meer mee kan dan stroom eraf als ze om wat voor reden ook niet via het netwerk bereikbaar zijn).
Plus: ik wil graag een VPN, ik heb dat weleens gedaan met zo'n Pi en OpenVPN, maar de snelheden waren bedroevend door de traagheid van de Pi. Een Pi4 is misschien sneller, maar ik wil liever niet weer geld uitgeven voor NOG een Pi (ik heb volgens mij nog 4 van die dingen liggen), en het opnieuw proberen met WireShark. :)

Gewoon gaan met die Proxmox banaan! :)

Voor VPN gedoe en zo wil je het liefst AES-NI support vanuit de CPU/SoC maar ook via de "pure brute kracht" weg haal je zelfs met een Raspberry Pi 3B redelijke snelheden als het goed is! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:35

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik wilde dus mijn Ubuntu systeem een keer opnieuw installeren, omdat ik dacht dat alle troep van de afgelopen jaren upgrade-op-upgrade er dan een keer af zou zijn. Van de home directory heb ik een backup teruggezet, de complete rest kan ik via een Ansible script opnieuw genereren in een verse Ubuntu installatie.

In dit geval ging ik van 20.04 (geupgrade) naar 20.04 (vers geïnstalleerd).
De verse installatie draaide lekker snel, ik dacht dus dat mijn plan gewerkt had!
Maar eigenlijk precies op het moment dat ik de backup van mijn oude /home directory teruggezet had, kon je merken dat hij weer precies dezelfde traagheid van voorheen had.

Een week geleden ben ik begonnen met settings schonen waarvan ik zo wel wist dat ik ze nooit meer nodig zou hebben (ik heb meer dan 10 kB aan dconf settings en bijvoorbeeld Macromedia en Flash settings weggegooid), kreeg hij vandaag ineens weer de snelheid van de verse installatie.

Dus mijn tip is: schoon ook eens je configfiles.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:36:
bijvoorbeeld Macromedia en Flash settings
:o Zijn er dan nog PC's en laptops waar die troep op staat geïnstalleerd :? _O- :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:41:
[...]

:o Zijn er dan nog PC's en laptops waar die troep op staat geïnstalleerd :? _O- :D
Lees je wel goed? Het is in een oude /home van járen geleden. Kijk eens naar je Windows installatie die je vanaf W7 naar de huidige W10 build hebt laten brengen, vind je ook nog troep van 10 jaar geleden terug. Hoe zou dat met Linux anders moeten zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je zelf iets deinstalleert, dan blijven de configfiles in het algemeen wel staan.

Maar van andere oude troep had ik eigenlijk wel verwacht dat het "vanzelf" opgeruimd zou worden. Bijvoorbeeld een browser die blijkbaar in 2016 is overgestapt op een andere cachedirectory, maar z'n oude cache gewoon heeft laten staan.

Ik vond baobab trouwens een handige tool om dat soort grotere brokken rommel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb nog steeds een map uit 2016 met de naam '.icedove_moved_by_thunderbird_starter'. Heb destijds toen die migratie van Icedove naar Thunderbird ging een paar keer geprobeerd de map te verwijderen of de oude op te ruimen, maar telkens kwam het terug. Uiteindelijk maar opgegeven en nu boeit het mij eigenlijk niet meer. Geen idee of er iets stuk zou gaan of niet, geen zin om daar over na te denken.
En zo zal er wel meer zijn wat niet meer nodig is of gebruikt wordt.

Komt wel een keer als ik een nieuwe install ga doen met een nieuwe desktop omgeving ofzo, dan wil ik niet m'n oude config overnemen in geval m'n huidige conflicten geeft met de nieuwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-10 17:21

TommyGun

Stik er maar in!

Mijn RHCSA en RHCE weer refreshed ( RHEL 7 -> RHEL 8 ).
Tussendoor ook nog EX407 en EX447 gedaan, en inmiddels de volgende alweer gepland; EX342 :P

Anyhow, ik wil ook wat meer met PostgreSQL gaan doen dus via EDB heb ik het PostgreSQL 12 Associate Certification examen gepland, maar qua lesstof zou ik niet weten wat wijsheid is. Niet heel erg veel over te vinden. Iemand met ervaringen?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
* Sjah dacht ns kijken wat een iMac nu kost.

Gillend (niet van frustratie, eerder van ergenis), klopt me weer aan bij het Linux fort.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjah op 28-04-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:27
TommyGun schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:12:
Mijn RHCSA en RHCE weer refreshed ( RHEL 7 -> RHEL 8 ).
Tussendoor ook nog EX407 en EX447 gedaan, en inmiddels de volgende alweer gepland; EX342 :P

Anyhow, ik wil ook wat meer met PostgreSQL gaan doen dus via EDB heb ik het PostgreSQL 12 Associate Certification examen gepland, maar qua lesstof zou ik niet weten wat wijsheid is. Niet heel erg veel over te vinden. Iemand met ervaringen?
Neem aan dat ze dat bij EBD toch wel kunnen vertellen voordat je dat lijstje met multiple-gok vragen koopt ?

(ergens jammer dat het niet opensource is die test :+, ik kan er aardig mee over weg en weet de documentatie prima te vinden, maar of ik met hetgeen ze vragen in zo'n test overweg kan, geen idee)

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 28-04-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 13-10 19:25
Sjah schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:44:
* Sjah dacht ns kijken wat een iMac nu kost.

Gillend (niet van frustratie, eerder van ergenis), klopt me weer aan bij het Linux fort.
Er zijn net nieuwe iMacs aangekondigd, dus er zullen ongetwijfeld weer apple-fans hun huidige modellen aanbieden op de bekende handelsplaatsen. Een iMac 21,5 inch 2015 kun je straks voor minder dan 400 op de kop tikken, daar heb je minstens nog 10 jaar plezier van met een distro en lichtgewicht WM/DE. Die intel modellen worden best aardig ondersteund, driver-wise. Ik heb hier een iMac uit 2007, de resolutie van 1680x1050 niet helemaal meer hedendaags, maar hij komt nog prima mee met Arch en BSPWM als WM. En eerlijk is eerlijk, het blijft toch stijlvolle hardware, zelfs na 14 jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Eqj7nw4Cau-WaHmkCT0Pp6PySE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8GoNYGKIvR118y3DgfxbHPDh.png?f=user_large
niet mijn foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@Kaspers

En wat vragen ze voor een 27 incher? Boven de rug, voor een 2015 architectuur? Want dat is de enige die mij interesseert, echter niet voor 1200. En eigenlijk ook niet voor 700....

[ Voor 9% gewijzigd door Sjah op 28-04-2021 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

gekkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:26:
[...]

Neem aan dat ze dat bij EBD toch wel kunnen vertellen voordat je dat lijstje met multiple-gok vragen koopt ?

(ergens jammer dat het niet opensource is die test :+, ik kan er aardig mee over weg en weet de documentatie prima te vinden, maar of ik met hetgeen ze vragen in zo'n test overweg kan, geen idee)
Nou dat is dus het probleem, dat doen ze niet. Anders dan, koop onze foundation course van 1200 USD :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
TommyGun schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:50:
[...]
Nou dat is dus het probleem, dat doen ze niet. Anders dan, koop onze foundation course van 1200 USD :+
Dan zou ik verwachten dat ze in ieder geval in enig detail uit de doeken kunnen doen welke zaken er in de foundation course van 1200 pietermannen allemaal behandeld worden. Maar ook die aanname is vals ?

Heb ook wel eens naar certificaten gekeken, maar ook dat was regelmatig betrekkelijk onduidelijk en een klap geld voor multiple gok. Leuk voor de vinkjes bij HR, maar verder. Kun je nog beter je neus af en toe eens stoten en wat mailinglists, blogs en FOSDEM volgen :)

[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 28-04-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

gekkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:59:
[...]

Dan zou ik verwachten dat ze in ieder geval in enig detail uit de doeken kunnen doen welke zaken er in de foundation course van 1200 pietermannen allemaal behandeld worden. Maar ook die aanname is vals ?
Ik heb geen contact gehad vooralsnog maar bij de certification (https://www.enterprisedb....2-associate-certification) staat dus enkel "Foundations of PostgreSQL course". De omschrijving daarvan is behoorlijk algemeen, en vreemd genoeg bieden ze die niet aan voor 12; https://www.enterprisedb....oundations-postgresql-v11

Ik ga maar elders wat trainingsmateriaal opzoeken en de gok wagen.

Daarom ben ik doorgaans ook meer van het echte praktijk werk ;) maar dit leek me wel leuk om erbij te hebben (en wellicht steek ik er nog wat van op).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
TommyGun schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:16:
[...]
Ik heb geen contact gehad vooralsnog maar bij de certification (https://www.enterprisedb....2-associate-certification) staat dus enkel "Foundations of PostgreSQL course". De omschrijving daarvan is behoorlijk algemeen, en vreemd genoeg bieden ze die niet aan voor 12; https://www.enterprisedb....oundations-postgresql-v11

Ik ga maar elders wat trainingsmateriaal opzoeken en de gok wagen.

Daarom ben ik doorgaans ook meer van het echte praktijk werk ;) maar dit leek me wel leuk om erbij te hebben (en wellicht steek ik er nog wat van op).
Blijft een aparte business certificaten handel.
En tsja als je niet weet wat ze vragen zal trainingsmateriaal ook wel lastig zijn.
Maar aangezien het remote en multiple-gok is neem ik aan dat het een soort "open-boek" is en je het dus in de documentatie kunt opzoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ALTIJD! :P
Het is in een oude /home van járen geleden. Kijk eens naar je Windows installatie die je vanaf W7 naar de huidige W10 build hebt laten brengen
Welke Windows 10 :? >:) :P :+
vind je ook nog troep van 10 jaar geleden terug. Hoe zou dat met Linux anders moeten zijn? ;)
Eens in de zoveel tijd ruim ik de troep op! :Y)

Zo heb ik vorig jaar of het jaar ervoor weer eens mijn Windows 7 Pro (Jawel! }) ) Gamebak ontdaan van allerlei troep zoals Flash en andere troep van oude software en games en zo... 8)
gekkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:59:
Kun je nog beter je neus af en toe eens stoten en wat mailinglists, blogs en FOSDEM volgen :)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voorbeelden van dergelijke content als je zo lief zou willen zijn :)
Kaspers schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:30:
En eerlijk is eerlijk, het blijft toch stijlvolle hardware, zelfs na 14 jaar:

[Afbeelding]
niet mijn foto
Sorry, maar ik vind dat echt een draak van een ontwerp! -O-

- Dikke vette bezels en die kin onderaan!
- Niet eens in de hoogte verstelbaar!
En aan de muur of een aparte standaard hangen zal zeker ook wel een uitdaging zijn :?
- Spiegelend scherm! :r

Nee... gewoon NEE. :|

Een moderne monitor met een Intel NUC achterop of een AsRock A300/X300 achtig kastje erbij ziet er IMHO veel strakker uit! 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
nero355 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:19:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voorbeelden van dergelijke content als je zo lief zou willen zijn :)
Op fosdem.org kun je nog jaren aan videos van presentatie in de Postgresql Dev room zien, al zal een hoop inmiddels al enigszins gedateerd zijn (maar bijvb toen de jsonb support nog vrij nieuw was, hadden ze daar toen best prima presentaties over). Niet iedereen heeft een even groot presentatie talent en een Engels accent wat niet tot hoofdpijn zal leiden, maar toch wel informatief.
En het volgen van blogs die op de RSS feed van https://planet.postgresql.org/ komen zijn ook niet onaardig, zeer verschillend in diepgang, maar je krijgt wel een aardig beeld van functionaliteiten en tools waar je misschien nog minder van op de hoogte bent. Vaak door (core-) developers en vaak komen er ook al bespiegelingen langs op nieuwigheden van de volgende Postgresql versie langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die van je vader/moeder/broer/zus/grootouders/buren/vrienden/collega's/....
[...]

Eens in de zoveel tijd ruim ik de troep op! :Y)

Zo heb ik vorig jaar of het jaar ervoor weer eens mijn Windows 7 Pro (Jawel! }) ) Gamebak ontdaan van allerlei troep zoals Flash en andere troep van oude software en games en zo... 8)
Software verwijderen is 1 ding, de instellingen in je /home is een heel andere sport. ;) Kijk je daar echt regelmatig in om die paar KB aan schijfruimte te winnen of laat je het maar voor wat het is en komt het ooit eens als je een nieuwe installatie met nieuwe /home doet? Ik ga in de mijne iig niet uitzoeken wat er van de afgelopen 10 jaar weg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:01
Ik zou eerlijk gezegd eerder tijd en moeite steken in het effectief in kunnen zetten van SQL data. De praktijk heeft mij geleerd dat in 95% van de gevallen beter naar de data en datamodellen gekeken kan worden. Dat is naar mijn mening veel waardevoller dan weten hoe je een bepaald merk/model server moet installeren en welke foefjes je zoal aan en uit kan zetten.

@nero355 @TommyGun Ik kan je boek "High Performance MySQL" van harte aanbevelen. Het boek is wel wat ouder (uit de MySQL 5.5 tijd) maar SQL zelf is ook enorm oude techniek (stammend uit de jaren 70!) Daarin wordt uitgelegd hoe een tabel opgezet wordt, waarom de juiste data types definiëren zin heeft (dus niet alles VARCHAR(MAX)), hoe je performance kan vergroten door op de juiste plekken indexen te zetten (en wanneer het wel of geen zin heeft), hoe je performance kan meten uit storage engines en de Performance Schema en ga zo maar door.

Nou gaat dit boek over MySQL, maar als je iets in dezelfde strekking kan vinden voor Postgres, dan is dat in jouw geval natuurlijk beter. Maar ik zou dus de focus leggen op SQL als overstijgend onderwerp. Postgres, MySQL, Microsoft SQL server e.d. zijn in mijn ogen gewoon tools om SQL in te kunnen zetten. Door effectief SQL gebruik te leren kan je deze kennis meenemen naar al deze systemen.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hero of Time schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:32:
[...]
Software verwijderen is 1 ding, de instellingen in je /home is een heel andere sport. ;) Kijk je daar echt regelmatig in om die paar KB aan schijfruimte te winnen of laat je het maar voor wat het is en komt het ooit eens als je een nieuwe installatie met nieuwe /home doet?
Ik liet het ook altijd op z'n beloop, vanwege het idee dat het om maar weinig bytes gaat en ik het misschien nog kan gebruiken als ik de software later ooit weer installeer. Maar ik gooi de oude rommel niet weg vanwege de diskruimte, maar omdat er dan ook niks verkeerds in kan staan.

Een foute configuratie in je /home kan bepaalde bugs kan triggeren (en merkbaar performance kosten). Ik las bijvoorbeeld dat (of het nu ook nog zo is weet ik niet) het merkbaar veel performance kost als je meedere XDG directories (Music, Videos, Templates en dat soort directories die je nooit gebruikt) naar dezelfde fysieke directory laat verwijzen.
Bovendien zou er in theorie malware in je configfiles kunnen zitten, want sommige configfiles worden lekker makkelijk gelezen door middel van het "source" commando in de shell.
Verder staan je keyrings in je homedirectory en het grappige is dat je die unlockt bij inloggen op de grafische desktop, maar dat ze daarna zonder wachtwoord te bekijken zijn (ook buiten de desktop om). Als je nooit door de opgeslagen wachtwoorden bladert, kan het zijn dat daar gewoon een belangrijk wachtwoord tussen staat.

Trouwens de folder ~/.config is bij mij meer dan 3GB groot (dat is groter dan de complete ~/.cache folder), omdat Chrome er z'n „worker cache” in gooit. Dat vertekent alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
MainframeX schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:53:
Ik zou eerlijk gezegd eerder tijd en moeite steken in het effectief in kunnen zetten van SQL data. De praktijk heeft mij geleerd dat in 95% van de gevallen beter naar de data en datamodellen gekeken kan worden. Dat is naar mijn mening veel waardevoller dan weten hoe je een bepaald merk/model server moet installeren en welke foefjes je zoal aan en uit kan zetten.

@nero355 @TommyGun Ik kan je boek "High Performance MySQL" van harte aanbevelen. Het boek is wel wat ouder (uit de MySQL 5.5 tijd) maar SQL zelf is ook enorm oude techniek (stammend uit de jaren 70!) Daarin wordt uitgelegd hoe een tabel opgezet wordt, waarom de juiste data types definiëren zin heeft (dus niet alles VARCHAR(MAX)), hoe je performance kan vergroten door op de juiste plekken indexen te zetten (en wanneer het wel of geen zin heeft), hoe je performance kan meten uit storage engines en de Performance Schema en ga zo maar door.

Nou gaat dit boek over MySQL, maar als je iets in dezelfde strekking kan vinden voor Postgres, dan is dat in jouw geval natuurlijk beter. Maar ik zou dus de focus leggen op SQL als overstijgend onderwerp. Postgres, MySQL, Microsoft SQL server e.d. zijn in mijn ogen gewoon tools om SQL in te kunnen zetten. Door effectief SQL gebruik te leren kan je deze kennis meenemen naar al deze systemen.
Naast de basis van SQL kan het soms toch ook wel handig zijn om de specifieke features (vaak extensies van SQL) en eigenaardigheden van je RDBMS een beetje te kennen.
En het allerbelangrijkste is misschien toch wel om naast de theorie, gewoon zelf tegen problemen en vragen aan te lopen en dus om veel te doen met databases en dingen uit te proberen.

Overigens is een van de dingen die altijd wel loont, is om te kijken naar de configuratie opties van je RDBMS, bij de meeste distributies is de default config nogal gericht op dat het bij iedere install wel werkt (hoe simpel en klein de machine/VM/container ook is), ongeacht cpu, mem, storage, maar optimaal voor wat je hebt is het zelden out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

aawe mwan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:42:
[...]

Ik liet het ook altijd op z'n beloop, vanwege het idee dat het om maar weinig bytes gaat en ik het misschien nog kan gebruiken als ik de software later ooit weer installeer. Maar ik gooi de oude rommel niet weg vanwege de diskruimte, maar omdat er dan ook niks verkeerds in kan staan.

Een foute configuratie in je /home kan bepaalde bugs kan triggeren (en merkbaar performance kosten). Ik las bijvoorbeeld dat (of het nu ook nog zo is weet ik niet) het merkbaar veel performance kost als je meedere XDG directories (Music, Videos, Templates en dat soort directories die je nooit gebruikt) naar dezelfde fysieke directory laat verwijzen.
Bovendien zou er in theorie malware in je configfiles kunnen zitten, want sommige configfiles worden lekker makkelijk gelezen door middel van het "source" commando in de shell.
Als ik m'n OS eenmaal heb draaien, komt er eigenlijk geen nieuwe software meer bij of gaat er software af dat issues zou moeten kunnen veroorzaken. Het zou hooguit door de tijd heen wat rare dingen kunnen veroorzaken in de DE vanwege legacy settings. Maar beetje DE moet dat gewoon netjes afhandelen en óf opruimen óf negeren na een tijdje deprecated te zijn.
Verder staan je keyrings in je homedirectory en het grappige is dat je die unlockt bij inloggen op de grafische desktop, maar dat ze daarna zonder wachtwoord te bekijken zijn (ook buiten de desktop om). Als je nooit door de opgeslagen wachtwoorden bladert, kan het zijn dat daar gewoon een belangrijk wachtwoord tussen staat.
Ik heb geen keyring draaien in m'n Xfce omgeving. Dat maakt het extra fijn, want dit soort fratsen zal ik dus niet snel hebben. Helaas zit je met KDE en Gnome al wel direct opgescheept met Kwallet of Gnome-keyring. Zelfs al gebruik je het verder niet.
Trouwens de folder ~/.config is bij mij meer dan 3GB groot (dat is groter dan de complete ~/.cache folder), omdat Chrome er z'n „worker cache” in gooit. Dat vertekent alles.
Zie hier nog een reden om geen Chrome te gebruiken. Flikkert allerlei troep maar overal en nergens neer waar het helemaal niet hoort. Heb al zeker 4 cache directories gezien van Chrome en van allemaal geen flauw idee wat er in wordt opgeslagen en waar het voor dient. Vraag op hoe groot de mappen zijn, leeg je cache en controleer weer hoe groot elke map is. Weinig verschil te merken bij de meeste. Gevolg: je issue is veelal niet opgelost na het 'legen' van de cache, want het probleem zit in een van de andere caches. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:51:
Ik heb geen keyring draaien in m'n Xfce omgeving. Dat maakt het extra fijn, want dit soort fratsen zal ik dus niet snel hebben. Helaas zit je met KDE en Gnome al wel direct opgescheept met Kwallet of Gnome-keyring. Zelfs al gebruik je het verder niet.
Vreselijk irritant inderdaad! :|
Zie hier nog een reden om geen Chrome te gebruiken. Flikkert allerlei troep maar overal en nergens neer waar het helemaal niet hoort. Heb al zeker 4 cache directories gezien van Chrome en van allemaal geen flauw idee wat er in wordt opgeslagen en waar het voor dient. Vraag op hoe groot de mappen zijn, leeg je cache en controleer weer hoe groot elke map is. Weinig verschil te merken bij de meeste. Gevolg: je issue is veelal niet opgelost na het 'legen' van de cache, want het probleem zit in een van de andere caches. |:(
Google Chrome en Chromium en alles wat eraan vast hangt moeten gewoon z.s.m. verdwijnen! }) WEG ERMEE!!! >:) :Y 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Nou, 't Proxmox-avontuur is begonnen. :+ Ik had 't vorige week eigenlijk al geinstalleerd maar de installer vond het niet nodig om te vragen waar grub op moet, en het moet nou eenmaal op een usb-stick in dat servertje, dus dat was even een probleem want het bootte niet en de rescue-prompt van grub kon geen filesystem vinden ergens. Ik ben nog steeds niet gewend aan grub. Tenminste, qua instellen en debuggen enzo.

Na een beetje krabben op m'n hoofd heb ik bedacht dat de rescue-optie van de Debian-installer vast wel grub kan herinstalleren op een door mij aangewezen plek, en als Proxmox dan toch afgeleid is van Debian, what could go wrong? (Vanalles, waarschijnlijk!)
Maargoed, het werkte mooi wel: grub op de usb-stick geinstalleerd en Proxmox draaiende. En nu tijd voor ieders favoriete tijdverdrijf: de fine manual lezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Cyphax

De volgende keer gewoon het systeem offline mounten met een Live CD/USB Stick en dan effe GRUB herinstalleren en KLAAAR!!! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:10:
@Cyphax

De volgende keer gewoon het systeem offline mounten met een Live CD/USB Stick en dan effe GRUB herinstalleren en KLAAAR!!! ;)
Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan met een Debian-iso die ik erbij heb. :)
Maar voor de Debian-installatie die erop stond hoefde dat volgens mij niet. Misschien dat die wel vraagt waar grub naartoe moet, ik ben het vergeten. Ik kom er denk ik snel achter, ik denk dat ik een VM optuig met Debian voor Docker containers. Dan hoop ik dat ik Homeassistant makkelijk kan migreren van de Pi naar de Proxmox. Het is op de Pi ook een Docker container.

Iets moeilijker is nu het vraagstuk van de fileserver: ik heb twee HD's met lvm in den beginne samengevoegd, en Proxmox heeft die gevonden, en ik kan 'm wel mounten. Maar wat ik eigenlijk had bedacht is om daar een VM voor te gebruiken (openmediavault). Ik kan alleen m'n lvm-geval niet doorgeven aan die VM voor zover ik kan zien.

Een andere overweging is om samba gewoon op de proxmox-host te draaien en die de boel te laten sharen. Maarja, dat is ook weer zoiets. :+
Het is trouwens allemaal wel vrij pijnloos tot dusverre, dat Proxmox. Ik ben niet per se een groot fan van web-interfaces voor dit soort dingen maar so far, so good, op zich.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 03-05-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Cyphax schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:26:
Iets moeilijker is nu het vraagstuk van de fileserver: ik heb twee HD's met lvm in den beginne samengevoegd, en Proxmox heeft die gevonden, en ik kan 'm wel mounten. Maar wat ik eigenlijk had bedacht is om daar een VM voor te gebruiken (openmediavault). Ik kan alleen m'n lvm-geval niet doorgeven aan die VM voor zover ik kan zien.
Dan zou je een aparte AHCI/HBA Controller moeten doorgeven via VT-D maar dat kan zo'n G16xx/G18xx processor helaas niet :-(
Een andere overweging is om samba gewoon op de proxmox-host te draaien en die de boel te laten sharen. Maarja, dat is ook weer zoiets. :+
:+
Het is trouwens allemaal wel vrij pijnloos tot dusverre, dat Proxmox. Ik ben niet per se een groot fan van web-interfaces voor dit soort dingen maar so far, so good, op zich.
Ik deel die mening, maar op voorwaarde dat hetgene wat op de achtergrond gebeurt/draait redelijk logisch in elkaar zit en makkelijk bij te sturen is via .conf files en dergelijk vind ik het wel prima! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: https://cloud.githubusercontent.com/assets/1259904/25480718/497a64e2-2b4a-11e7-9cf0-ed52ee0b89c0.png

Demo of https://github.com/rastapasta/mapscii A node.js based Vector Tile to Braille and ASCII renderer for xterm-compatible terminals.

Try it yourself! Open your Terminal and enter => telnet mapscii.me <=

praktisch nut? geen - wel mooi gebouwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
nero355 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:53:
[...]

Dan zou je een aparte AHCI/HBA Controller moeten doorgeven via VT-D maar dat kan zo'n G16xx/G18xx processor helaas niet :-(
Dan bestel ik toch een E3-1260L :+ Gaat ie ook van 2 naar 8 threads. Alleen hopen dat ie niet te heet wordt, die E3 heeft een TDP van 45W en het koelblok op die Celeron is eigenlijk voor max 35W. Dat wordt knutselen dus! oOo
Ben benieuwd of ik dan die controller kan doorgeven en dan dat LVM volume zou kunnen benaderen in een guest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Mijn upgrade van Ubuntu 16.04 naar 20.04 is intussen ook achter de rug.

Dit was voor het eerst dat ik in het upgradeproces alle configbestanden kon laten overschrijven met wat er in het package zit en daarna met Ansible alle relevante instellingen in 5 minuten weer kon goedzetten.

Er zijn door de upgrade (maar) 2 rare dingen gebeurd: het bittorrent programma transmission opende na de upgrade automatisch (dat scherm heb ik misschien 5 jaar geleden voor het laatst gezien) en poort 22 inkomend stond spontaan dicht in de firewall (en Ansible heeft die nodig).

(Hmm, nu ik er over nadenk: waarschijnlijk heb ik dus de bestaande firewall configuratie laten overschrijven...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wilde schrijven; interessant stukje voor bij de koffie - maar dat red je neit met 1-2 bakkies

interview met de grote guru

deel.1: https://www.tag1consultin...us-torvalds-linux-and-git
deel.2: https://www.tag1consultin...-source-and-beyond-part-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om te voorkomen dat een dure laptop in de kast verdwijnt en niet gebruikt wordt, heb ik mij maar opgeofferd om die te gaan gebruiken op m'n werk. Nieuwe installatie erop, encryptie er bij, de hele mikmak. Leuke Ryzen 7 Pro 4750U erin. Installatie stick voorbereid en dan willen installeren. Grub komt netjes in beeld, kies de installer die ik wil, dan de mode (altijd expert install) en gaan. Toch? Nee, geen beeld. Scherm aan maar niets te zien.

Probeer je verschillende ISO bestanden, wat er nog op de stick stond, de laatste weekly build, niets. Het zou toch niet de stick zijn? M'n eigen laptop deed het er prima mee, dus dat zal 't niet zijn. Pak de USB 3 stick van werk, die is hetzelfde ingericht om ook van ISOs te kunnen starten, eerste die ik kies: beeld. |:( Gloeiende, dat was 't dus toch.

Daarna partitioneren natuurlijk. De ESP hoeft niet zo groot te zijn, 10 MB is voldoende. Nope, mag niet, moet minimaal 35 MB zijn. Goed dan, doen we dat. Geven '35' op, resultaat: 34.7 MB. Pas bij 37 MB was het >35. Alles draaien, ingericht, wil je de UEFI firmware bijwerken, ESP te klein. :F

Die vergroten door /boot te verkleinen ging ook niet, fatresize wil niet op kleine partities werken. Nieuwe maken zorgde voor een systeem dat niet meer opstartte. Had ook weer wat werk een aanmoediging nodig in rescue mode maar toch weer werkend gekregen.

Firmware eindelijk bijwerken. Doet 'ie dat niet als secure boot aan staat. -O-

Leuk hoor, nieuw speelgoed, maar soms....

Nu nog achterhalen waarom de wifi verbinding zo ontiegelijk ruk is. Intel is vaak wel goed, maar de Intel Wi-Fi 6 AX200 die hier gebruikt wordt is toch niet zo stabiel. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:25:
Probeer je verschillende ISO bestanden, wat er nog op de stick stond, de laatste weekly build, niets. Het zou toch niet de stick zijn? M'n eigen laptop deed het er prima mee, dus dat zal 't niet zijn. Pak de USB 3 stick van werk, die is hetzelfde ingericht om ook van ISOs te kunnen starten, eerste die ik kies: beeld. |:( Gloeiende, dat was 't dus toch.
Bizar! :o
Daarna partitioneren natuurlijk. De ESP hoeft niet zo groot te zijn, 10 MB is voldoende. Nope, mag niet, moet minimaal 35 MB zijn. Goed dan, doen we dat. Geven '35' op, resultaat: 34.7 MB. Pas bij 37 MB was het >35. Alles draaien, ingericht, wil je de UEFI firmware bijwerken, ESP te klein. :F

Die vergroten door /boot te verkleinen ging ook niet, fatresize wil niet op kleine partities werken. Nieuwe maken zorgde voor een systeem dat niet meer opstartte. Had ook weer wat werk een aanmoediging nodig in rescue mode maar toch weer werkend gekregen.
Uit ellende heb ik die laatst of 512 MB of zelfs 1024 MB gemaakt nadat ik onder andere dit had gelezen : https://www.ctrl.blog/entry/esp-size-guide.html :Y)
Firmware eindelijk bijwerken. Doet 'ie dat niet als secure boot aan staat. -O-
Blame Microsoft! >:) Of zet het uit! :+
Nu nog achterhalen waarom de wifi verbinding zo ontiegelijk ruk is. Intel is vaak wel goed, maar de Intel Wi-Fi 6 AX200 die hier gebruikt wordt is toch niet zo stabiel. :-(
Hmm... dat is wel raar inderdaad, maar het schijnt wel vaker voor te zijn gekomen i.c.m. oudere modellen dus misschien moeten er nog wat patches tegenaan worden gegooid :? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb 't eerder gezien, maar toen was het juist USB 3 dat problemen gaf om vanaf ISO te starten. Dat, of de initrd die ik gebruikte was niet compatible met de hardware. Maar mijn eigen stick werkte op m'n oude, non-efi laptop. En nog vager, voor de recovery mode om weer te kunnen opstarten pakte ik een willekeurige stick uit m'n la en die is zeker geen USB 3, zette via dd de ISO erop en dat werkte zonder problemen.
[...]

Uit ellende heb ik die laatst of 512 MB of zelfs 1024 MB gemaakt nadat ik onder andere dit had gelezen : https://www.ctrl.blog/entry/esp-size-guide.html :Y)
Ik wilde in eerste instantie /boot in de ESP verwerken, maar dat vind de installer niet leuk, die jankt dan dat het geen native filesystem is. Dus dan maar een zo klein, maar functioneel mogelijk EFI partitie gevolgd door een nog wel werkbare maar ook kleine /boot. Want een van de bugs die er nog is in Buster is dat het niet overweg kan met een encrypted /boot. Ik heb dat in 't verleden wel eens gedaan en had toen twee keer de passphrase nodig, tenzij ik die in de initramfs zette, dan was het maar 1 keer nodig (om /boot en dus de initramfs te kunnen benaderen).
[...]

Blame Microsoft! >:) Of zet het uit! :+
Ik weet niet of dat nodig is. Met secure boot doet fwupd een regel toevoegen en 'chainload' het de firmware upgrade via de shimx64.efi loader. Dat faalt ergens. Met secure boot uit wordt het fwupd.efi direct aangeroepen en gaat 't wel aan de gang.
[...]

Hmm... dat is wel raar inderdaad, maar het schijnt wel vaker voor te zijn gekomen i.c.m. oudere modellen dus misschien moeten er nog wat patches tegenaan worden gegooid :? :)
Ik zie kernel stack traces in de logs (en de text console in een TTY) verschijnen. De verbinding an sich valt niet weg, maar verkeer gaat er even niet overheen. Met dus timeouts en 'cannot connect' meldingen aan toe. Schijt irritant als je via RDP werkt, want die vliegt er dus ook om de haverklap uit, soms binnen enkele seconden. Je kan dan net een klik sturen, maar het resultaat ervan moet je op wachten omdat er opnieuw verbinding gemaakt moet worden. Gelukkig heb ik nog een kabeltje beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 11:30

Blokker_1999

Full steam ahead

:( Kreeg vanavond een onaangenaam mailtje van 1 van men hostingproviders dat een machine malware aan het verspreiden was op het internet. En inderdaad, merkte al snel dat er bestanden geserveerd werden die er niet in thuishoren en dat er een minimum aan sporenwissen is gedaan. /run/utmp was verwijderd (en verwijdert zich bij reboot opnieuw) maar de auth.log laat wel gewoon logins van IP adressen die ik niet ken zien sinds vorige Zondag.

Maar vraag me nu vooral af hoe ze zijn binnen geraakt.

Backups uitgezet voorlopig en morgen maar re-imagen. En neen, er staan geen gebruikelijke aanvalsvectoren zoals een WP of Drupal op dat systeem. Vraag me echt af hoe ze zijn binnengeraakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Praktisch alle apps op Android (ook die al jaren slapend zijn) hebben afgelopen maand een of twee upgrades gekregen en mijn router kreeg deze week een upgrade gepusht door de provider die per direct geïnstalleerd moest worden. Mogelijk dat er „iets” aan de hand is met een gapend gat in de beveiliging, waar we later dit jaar nog meer van zullen horen. Nu is het even belangrijk om elke dag de updates te installeren.

@Blokker_1999 Naar aanleiding van jouw bericht heb ik in mijn eigen lastb gekeken en zie dat er bij mij lange reeksen mislukte ssh inlogpogingen gedaan worden door gebruikersnamen die ik niet ken.
Dus ik ben nu dan toch maar begonnen met fail2ban.
Het werkt trouwens gemakkelijker dan ik verwacht had: ik heb mezelf nu al voor een uur buitengesloten.

Een tijd geleden zag ik ergens een lijst van een stuk of 10 logbestanden, die een bepaalde Linux malware wiste om sporen te verwijderen. Precies in die bestanden zou ik kanaries willen stoppen, maar heb de lijst niet meer kunnen terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Blokker_1999 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 01:04:
:( Kreeg vanavond een onaangenaam mailtje van 1 van men hostingproviders dat een machine malware aan het verspreiden was op het internet.
Dat is minder! :-(
Maar vraag me nu vooral af hoe ze zijn binnen geraakt.

En neen, er staan geen gebruikelijke aanvalsvectoren zoals een WP of Drupal op dat systeem. Vraag me echt af hoe ze zijn binnengeraakt.
Wat draaide je dan wel :?
aawe mwan schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:48:
Praktisch alle apps op Android (ook die al jaren slapend zijn) hebben afgelopen maand een of twee upgrades gekregen
Welke apps/Wat voor soort apps :?
Mijn router kreeg deze week een upgrade gepusht door de provider die per direct geïnstalleerd moest worden. Mogelijk dat er „iets” aan de hand is met een gapend gat in de beveiliging, waar we later dit jaar nog meer van zullen horen. Nu is het even belangrijk om elke dag de updates te installeren.
Een tijdje geleden had DNSmasq wat lelijke bugs erin zitten en onlangs is natuurlijk het WiFi gedoe verschenen dus dat zijn in ieder geval twee dingen die ik zo gauw kan bedenken :)
@Blokker_1999 Naar aanleiding van jouw bericht heb ik in mijn eigen lastb gekeken en zie dat er bij mij lange reeksen mislukte ssh inlogpogingen gedaan worden door gebruikersnamen die ik niet ken.
Dus ik ben nu dan toch maar begonnen met fail2ban.
Het werkt trouwens gemakkelijker dan ik verwacht had: ik heb mezelf nu al voor een uur buitengesloten.
Zolang je gewoon SSH Keys gebruikt maken die gebruikersnamen toch geen bal uit :?

/EDIT :

Kwam zojuist een leuke afbeelding tegen die mijn mening over het logo van Fedora mooi beschrijft :

Afbeeldingslocatie: https://uploads.disquscdn.com/images/b07f6b84115b06323f96efae1ff496e0fbbd3aee4f2ca6a4a1874157c6e4e2d5.jpg

_O- >:) :+

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 13-05-2021 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

nero355 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:45:
Zolang je gewoon SSH Keys gebruikt maken die gebruikersnamen toch geen bal uit :?
Da's aan de ene kant wel waar, maar misschien zit er toch ergens een kwetsbaarheid.

Er waren 2 IPv4 adressen die elke dag langskwamen om bij 6 usernames elk 2 passwords uit te proberen. De usernamen die ze proberen, zijn soms namen die bestaan in /etc/shadow maar standaard staat daar een sterretje achter dus volgens mij zou je eigenlijk bij niemand onder die usernamen moeten kunnen inloggen.

Sinds donderdag het ene IPv4 adres na 2 foute passwords geblockt werd, heb ik ze allebei niet meer gezien.
Dat is toch prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

gekkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:58:
[...]

Blijft een aparte business certificaten handel.
En tsja als je niet weet wat ze vragen zal trainingsmateriaal ook wel lastig zijn.
Maar aangezien het remote en multiple-gok is neem ik aan dat het een soort "open-boek" is en je het dus in de documentatie kunt opzoeken ?
Zojuist een poging gewaagd (en nipt gelukt), maar het komt neer op;

Ken alle opties voor pg_dump/pg_dumpall, pgAdmin, initdb, etc.
Ken alle opties voor vacuum, index, etc.
Ken alle system catalogs.

Kan niet echt zeggen dat 't veel toegevoegde waarde heeft, maar het 'bewijst' iig dat je de concepten kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

aawe mwan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:32:
[...]

Da's aan de ene kant wel waar, maar misschien zit er toch ergens een kwetsbaarheid.

Er waren 2 IPv4 adressen die elke dag langskwamen om bij 6 usernames elk 2 passwords uit te proberen. De usernamen die ze proberen, zijn soms namen die bestaan in /etc/shadow maar standaard staat daar een sterretje achter dus volgens mij zou je eigenlijk bij niemand onder die usernamen moeten kunnen inloggen.

Sinds donderdag het ene IPv4 adres na 2 foute passwords geblockt werd, heb ik ze allebei niet meer gezien.
Dat is toch prettiger.
fail2ban; vandaag 4500 requests ontvangen :w succes jongens - tot morgen :+ hamer maar lekker door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 15:31
himlims_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:14:
[...]

fail2ban; vandaag 4500 requests ontvangen :w succes jongens - tot morgen :+ hamer maar lekker door
Hmmm dit mis misschien wel een eigen topic waard, net zoals het Linux Performance Showdown topic:
code:
1
2
3
4
> grep "2021-05-19" /var/log/fail2ban.log | grep INFO | wc -l
4006
> grep "2021-05-19" /var/log/fail2ban.log | grep Ban | wc -l
646

4006 pogingen, 646 IP adressen geblokkeerd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
TommyGun schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:49:
[...]
Zojuist een poging gewaagd (en nipt gelukt), maar het komt neer op;

Ken alle opties voor pg_dump/pg_dumpall, pgAdmin, initdb, etc.
Ken alle opties voor vacuum, index, etc.
Ken alle system catalogs.

Kan niet echt zeggen dat 't veel toegevoegde waarde heeft, maar het 'bewijst' iig dat je de concepten kent.
Alle opties van pg_dump ?!?

man pg_dump, ik ga toch echt niet alle mogelijke opties onthouden ?

En hetzelfde voor de rest, klinkt mij nou niet echt in de oren als "concepten kennen" maar meer als "rijtjes stampen", of ik begrijp je wellicht verkeerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

gekkie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:01:
[...]

Alle opties van pg_dump ?!?

man pg_dump, ik ga toch echt niet alle mogelijke opties onthouden ?

En hetzelfde voor de rest, klinkt mij nou niet echt in de oren als "concepten kennen" maar meer als "rijtjes stampen", of ik begrijp je wellicht verkeerd ?
Klopt, daar komt het wel op neer.

Ik ga weer snel terug naar Redhat :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
TommyGun schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:02:
[...]
Klopt, daar komt het wel op neer.

Ik ga weer snel terug naar Redhat :p
Ik doe het wel met de titel "postgres-prutser" voor ik aan de GIN en RUM raak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Soms he, zit je je af te vragen waarom iets zo raar is en iconen mist bijvoorbeeld in een applicatie, dat je dat niet eerder hebt meegemaakt en het niet boeit welk icon thema je gebruikt. En dan kom je tot het heldere idee om te kijken of de iconen met het programma / in het package zitten. Ja, zitten ze. Heb je ze? Ja, dat ook. Toch werkt 't niet. Nou, dan maar een aptitude reinstall ... en he, spontaan icoontjes.

Echt he, 2 weken af en aan je hersenen kraken wat het kan zijn, is het zo eenvoudig als gewoon even opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

weer een nutteloos edoch leuk tooltje;
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/facundoolano/rpg-cli/main/rpg-cli.png

maakt een dugeon/rpg achtige game van je filesystem :+

https://github.com/facundoolano/rpg-cli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

himlims_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:14:
Anderhalve week was het helemaal stil en ineens zijn de 2 IPv4 nummers weer terug. Ze komen nu 1 keer per dag 's nachts langs en proberen samen bij 4 verschillende accounts 1 keer een password.

Wat een kansloze actie.

Tenzij er ergens door een infiltrant of malware een afgesproken wachtwoord ingesteld is en ze de naam van het betreffende account proberen te verstoppen tussen dummy requests natuurlijk. Spannend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik zat me te bedenken wat mijn 3 domste sudo acties op mijn „daily driver” Ubuntu zijn, die hij overleefd heeft.

1.

Waarschijnlijk was ik met een SD-kaartje bezig, wat ik wilde beschrijven met een dd commando. Terwijl ik op ENTER druk, lees ik dat het dd commando gaat schrijven naar /dev/sda. Meteen afgebroken, maar de bootsector/partitietabel was al overschreven.

Gelukkig had ik een 16GB swappartitie, die vooraan op de disk stond, zodat er van mijn data nog niets overschreven was. Het systeem bleef gewoon werken. Voor de zekerheid heb ik op dat moment nog kopieën gemaakt van mijn meest recent bijgewerkte bestanden en daarna heb ik de partitietabel en bootsector laten herstellen door een tooltje. En gelukkig werkte dat, want hij kon daarna weer opstarten.

2.

Ik heb eens het bestand /etc/bin/sudo verwijderd.

Op dat moment had ik dus geen sudo toegang tot mijn eigen computer meer en dat heb je wel nodig om sudo met de juiste rechten terug te kunnen zetten. Gelukkig had ik een nfs-share met de standaard beveiliging en daarover kon ik sudo terugkopieren vanaf een andere computer. Die kopie werkte gewoon.

3.

Ik heb eens het /dev/null device (met een onhandige sudo dd) overschreven met een gewoon bestand.

Als je dat doet, dan verandert het in een gewoon bestand en als je het bestand leest dan zie je niet meer „niks”, maar je ziet alle tekstjes langskomen die je scripts schrijven naar /dev/null. Wat even best grappig is. Ik kon /dev/null repareren naar het device wat het hoort te zijn, met de een of andere tutorial van internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

aawe mwan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:47:
Ik zat me te bedenken wat mijn 3 domste sudo acties op mijn „daily driver” Ubuntu zijn, die hij overleefd heeft.
Random volgorde;

Was 15-16jr, eerste stageplek ibm as-400, Windows, Novell meuk;
situatie waarbij de werknemers moesten uitloggen ivm eoa security/update/lotus notes-iets (ook al weer 20+je geleden)

Na deploy en test, zou men weer kunnen aanmelden bij domain; ik een informatief mailtje naar al t personeel gestuurd (goedkeuring LG); “werkplek kan je weer aanzetten/inloggen”

Mjah doordat alle computers uit stonden; heeft niemand die mail gelezen. Paar uur later kwam men toch vragen hoe nu verder …. :F

Jezelf buitensluiten (te vaak :+)
ssh fail2ban block,
switch/Cisco jezelf in verkeerde vlan zetten (tripje maar server boer)
Key overschrijven of phrase vergeten

Te enthousiast met update; php 8 deployed terwijl platform nog op 5 zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van FAT16/32 of NTFS onder Linux tegenwoordig :?

Voor zover ik weet :
- Zou FAT16/32 gewoon betrouwbaar moeten werken.
- Was er vroeger een hoop gedoe omtrent NTFS en die NTFS-3G driver of zo ??

Verder zou exFAT sinds enkele jaren toch universeel moeten zijn voor zowel Linux/BSD als Windows :?

Zit namelijk een beetje in de shit zeg maar wat betreft de bruikbaarheid van Linux als foto/video workstation :
- Alle camera's snappen geen EXT2/3/4 :/
- Heb nog steeds een hoop data op Externe USB HDD's die NTFS zijn geformateerd...

Dus om dat recht te trekken is best wel een hoop gedoe geworden en gezien de software die beschikbaar is lijkt het erop dat ik nog een flinke tijd aan Windows vast zal zitten :-(

/Beetje een rant en wat vragen tegelijk en zo... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als ik een externe drive koop, dan gebruik ik hem altijd eerst een flinke tijd met de standaard formattering, voordat ik hem op ext4 overformatteer.

De enige last die ik van NTFS heb, is dat je in htop NTFS nogal wat processorcapaciteit ziet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@nero355 Ik begrijp je verhaal niet helemaal denk ik. Als je linux systeem een (of het) filesystem van je camera snapt is dat geen probleem. De externe HD's kan je sowieso gebruiken met ieder filesystem wat je desktop begrijpt.

Of wil je die externe HD's ook aan andere machines wil hangen met een ander OS? Volgens mij heb je voor windows ook al jaren programma's die ext2/3/4 willen lezen. Volgens mij heb ik deze wel eens gebruikt, maar dat is al lang geleden. Als het maar om "een paar" foto's gaat is het wellicht handiger/sneller om een of andere manier te gebruiken om bestanden te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Snap het probleem ook niet echt. exFAT wordt gewoon ondersteund en als je wat meer wilt kunnen ermee, installeer je de exfat-utils package. Wat mis je dan nog hieraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@JeroenE @Hero of Time

Het gaat er niet om dat ik iets mis, maar vroeg me gewoon af hoe stabiel/betrouwbaar het ondertussen werkt, omdat ik vooral FAT16/FAT32 veel nodig zal hebben en misschien af en toe NTFS om wat oude meuk te lezen :)

Je moet je effe voorstellen dat mijn laatste ervaringen en kennis over dit soort dingen onder Linux/BSD grofweg 15 jaar oud is en ik pas sinds eind 2019 weer de Desktop ervaring onder non-Windows systemen aan het herontdekken ben ;)
Gedurende die tijd wel van alles en nog wat gebruikt voor Server/NAS gebruik, zowel zakelijk/werk als privé, terwijl bijvoorbeeld de laatste KDE versie die ik heb aangeraakt iets van 2.6 of 3.6 of zo was... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@nero355 Aha, maar ik begrijp nog steeds je vraag niet helemaal. Ik zou in ieder geval geen Linux op een FAT-variant gaan draaien. Volgens mij kan het wel, maar je moet dan iets als umsdos of posixovl gebruiken om er voor te zorgen dat je toch de *ux zaken zoals permissies etc op de disk kan bewaren.

Ik zie niet in wat er handig zou zijn om dat te doen, je kan het beter draaien op je eigen favoriete bestandssysteem die wel uit de linux wereld komt.

In het geval van je camera zou ik gewoon een de geheugenkaart in je PC stoppen en kijken of die wordt herkent. Grote kans dat je er gewoon zonder problemen foto's van af kan kopiëren.

Je kan ook een USB-kabel gebruiken en dan via MTP bestanden over halen, maar mijn beperkte ervaring is dat dit meestal niet snel is. Dat ligt niet per se aan linux, als je dit via Windows doet is het meestal ook langzaam. Bij een camera kan ik me er nog iets bij voorstellen (die heeft natuurlijk geen enorm krachtige CPU), maar ook bij recente telefoons werkt dit vaak langzaam. Ik heb een beetje het idee dat het meer een "kijk, wij kunnen het ook"-functie is en geen functie waarop consumenten selecteren waardoor het sneller maken geen aandacht krijgt.

Volgens mij gaat het lezen van NTFS-schijven al heel lang zonder problemen, het probleem zat hem destijds vooral bij schrijven. Dat kon eerst niet, maar later met ntfs-3g dus wel. Ik meen dat je nog wel problemen kan hebben als je een NTFS-schijf hebt die niet netjes door Windows is afgesloten; dan kan je nog steeds alleen maar lezen en niet schrijven.

Maar als je een recente desktopdistributie hebt (ongeacht welke smaak) dan zou ik verwachten dat alles "gewoon werkt" als je een externe schijf of geheugenkaart aansluit op je PC. Enkel wanneer je daar al een 'speciaal' bestandssysteem op hebt gezet zal dat niet werken, maar vaak gebruikte bestandssystemen uit de consumentenwereld werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

JeroenE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:21:
@nero355 Aha, maar ik begrijp nog steeds je vraag niet helemaal. Ik zou in ieder geval geen Linux op een FAT-variant gaan draaien.
Dat is ook zeker niet de bedoeling! :D
In het geval van je camera zou ik gewoon een de geheugenkaart in je PC stoppen en kijken of die wordt herkent. Grote kans dat je er gewoon zonder problemen foto's van af kan kopiëren.
Dat had ik effe erbij moeten vermelden : Mijn CF kaartje wordt gewoon netjes uitgelezen als ik mijn Lexar cardreader aansluit dus dat zit wel goed!

Maar waar het mij bijvoorbeeld om gaat is op het moment dat je de firmware van je camera wil updaten :
Dan zal je naar dat kaartje toe moeten schrijven en dat moet dan wel echt 100% betrouwbaar gebeuren!

Zo niet dan kan je de camera op gaan sturen voor RMA en waarschijnlijk een hele dure reparatie, want de boel opnieuw flashen met speciale apparatuur en zo... :P
Je kan ook een USB-kabel gebruiken en dan via MTP bestanden over halen, maar mijn beperkte ervaring is dat dit meestal niet snel is. Dat ligt niet per se aan linux, als je dit via Windows doet is het meestal ook langzaam. Bij een camera kan ik me er nog iets bij voorstellen (die heeft natuurlijk geen enorm krachtige CPU), maar ook bij recente telefoons werkt dit vaak langzaam. Ik heb een beetje het idee dat het meer een "kijk, wij kunnen het ook"-functie is en geen functie waarop consumenten selecteren waardoor het sneller maken geen aandacht krijgt.
Ik heb best wel een hekel aan MTP en volgens mij is dat protocol gewoon mega brak dus die vermijd ik altijd als de pest! :)
Volgens mij gaat het lezen van NTFS-schijven al heel lang zonder problemen, het probleem zat hem destijds vooral bij schrijven. Dat kon eerst niet, maar later met ntfs-3g dus wel. Ik meen dat je nog wel problemen kan hebben als je een NTFS-schijf hebt die niet netjes door Windows is afgesloten; dan kan je nog steeds alleen maar lezen en niet schrijven.
Als in niet netjes "Safely removed" ??
Maar als je een recente desktopdistributie hebt (ongeacht welke smaak) dan zou ik verwachten dat alles "gewoon werkt" als je een externe schijf of geheugenkaart aansluit op je PC. Enkel wanneer je daar al een 'speciaal' bestandssysteem op hebt gezet zal dat niet werken, maar vaak gebruikte bestandssystemen uit de consumentenwereld werken prima.
Dat klopt ook opzich wel, maar vroeg me gewoon af hoe veilig je het allemaal tegenwoordig kan gebruiken en of er nog haken en ogen aan zitten tegenwoordig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:47:
Maar waar het mij bijvoorbeeld om gaat is op het moment dat je de firmware van je camera wil updaten :
Dan zal je naar dat kaartje toe moeten schrijven en dat moet dan wel echt 100% betrouwbaar gebeuren!
Aha, maar dat zijn meestal FAT-achtige kaartjes, neem ik aan? Dat werkt al sinds jaar en dag betrouwbaar. Er zal vast een tijd geweest zijn dat het niet goed werkte, maar ik kan het mij niet echt heugen.

Het valt of staat natuurlijk ook met het kaartje zelf. Als die een bitje om laat vallen kan linux daar weinig aan doen. Als je daar bang voor bent kan je nog een keer een md5-check uitvoeren (of iets soortgelijks) om te kijken of er wel op staat wat je denkt dat er op staat.
Als in niet netjes "Safely removed" ??
Ja, of bijvoorbeeld power failure of hibernation waardoor het bestandssysteem nog 'actief' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

JeroenE schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:54:
Aha, maar dat zijn meestal FAT-achtige kaartjes, neem ik aan? Dat werkt al sinds jaar en dag betrouwbaar. Er zal vast een tijd geweest zijn dat het niet goed werkte, maar ik kan het mij niet echt heugen.
Vaak FAT16/FAT32 inderdaad :)
Het valt of staat natuurlijk ook met het kaartje zelf. Als die een bitje om laat vallen kan linux daar weinig aan doen. Als je daar bang voor bent kan je nog een keer een md5-check uitvoeren (of iets soortgelijks) om te kijken of er wel op staat wat je denkt dat er op staat.
Daar maak ik me niet al teveel zorgen om eerlijk gezegd, maar misschien geen gek idee om inderdaad effe met MD5 aan de slag te gaan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zijn er meer met issues met de deb repo?

ftp.nl doet het wel *O*

[ Voor 25% gewijzigd door himlims_ op 08-06-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-10 16:45
himlims_ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:57:
zijn er meer met issues met de deb repo?
Lijkt alsof het halve internet het opeens niet doet :o

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Antrax schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:58:
[...]

Lijkt alsof het halve internet het opeens niet doet :o
reddit, stackoverflow, debian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
himlims_ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:59:
[...]

reddit, stackoverflow, debian
Ben ik dus niet de enige die er last van heeft.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
https://status.fastly.com Lijkt een probleem met cdn te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mooi om te zien hoe afhankelijk men geworden is van cloud/cdn

//edit; ik blijf erbij; kan je het zelf, doe het zelf :+ die afhankelijkheden van 3e partijen moet je toch eigenlijk niet willen.

wat zijn macbooks mooie devices, maar dat osx :r gad-ver-damme wat een meuk niet mijn voorkeur :+

[ Voor 73% gewijzigd door himlims_ op 08-06-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:33:
mooi om te zien hoe afhankelijk men geworden is van cloud/cdn

//edit; ik blijf erbij; kan je het zelf, doe het zelf :+ die afhankelijkheden van 3e partijen moet je toch eigenlijk niet willen.
AMEN! :)
wat zijn macbooks mooie devices, maar dat osx :r gad-ver-damme wat een meuk
Sorry, maar ik heb liever mijn Lenovo Thinkpad T520 of een T420/W520 uit dezelfde serie qua toetsenbord en uiterlijk! :Y) 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://github.com/GTAmodding/re3

maakt GTA 3 en vice city mogelijk op linux (zonder wine/proton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:51:
https://github.com/GTAmodding/re3

maakt GTA 3 en vice city mogelijk op linux (zonder wine/proton)
VET!!! :D _O_

Zo te zien is het als een mod begonnen die van alles en nog wat fixt qua bugs en features om vervolgens onder andere zelfs Linux en FreeBSD support in te bouwen! :o d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:40:
[...]

VET!!! :D _O_

Zo te zien is het als een mod begonnen die van alles en nog wat fixt qua bugs en features om vervolgens onder andere zelfs Linux en FreeBSD support in te bouwen! :o d:)b
Ik weet niet precies hoe het juridisch in elkaar steekt; deze engine/reverse enginered, is al eens via een takedown verzoek “verwijderd” door rockstar.

hoelang dit zo blijft staan - en of nu wel “kloppend” gemaakt is, weet ik niet. Ook niet in verdiept.

Wel is er veel aangepast en verbeterd laatste tijd door modders/programmeurs, waardoor er nieuwe dingen mogelijk zijn. Denk dat t vooral singleplayer is; multiplayer zal ongetwijfeld een cheatfestijn zijn :+ or moet via lan/bekende samen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:31:
Multiplayer zal ongetwijfeld een cheatfestijn zijn :+ or moet via lan/bekende samen spelen.
Vroeger speelde ik MTA:VC die als Multiplayer mod voor GTA:VC diende en JA... daar hadden de admins het behoorlijk druk af en toe! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb de fail2ban „recidive” geactiveerd en mijn SSH aanvaller is daardoor 2 weken uitgesloten geweest.
De aanvaller reageert daar nu op, door vanaf het moment dat de ban op zijn oude IP's afgelopen was, ook nog vanaf een vierde IPv4 te gaan aanvallen (2x Cyprus, 2x New York).

Mogelijk dat hij een kwetsbaarheid vergelijkbaar met de polkit exploit wil gebruiken (dat is: door een authenticatiepoging op exact het juiste moment te verstoren, krijg je toegang).

Wat ik zie is dat het regelmatig lukt om 3 of meer inlogpogingen te doen, terwijl ik fail2ban op 2 heb staan. Ik zie ook wel eens de username "1" langskomen, wat volgens mij niet eens een geldige username is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb bij m'n werk een recidive ingesteld dat als het een tweede of derde keer in de ban lijst komt, het gewoon een jaar uitgesloten worden op elke poort.

Heb nu een videokaart 'over' omdat ik een AMD/ATi in m'n HTPC heb geprikt. Die ga ik in m'n pc er bij zetten en kijken of ik die in het oude bakkie via kvm naar een VM kan sturen. Dat betekent dat ik al m'n VirtualBox VMs maar eens om moet gaan zetten naar KVM, of een nieuwe VM op KVM ga bakken om ze dan naast elkaar te draaien. Zal wat worden, IOMMU op een oude Bulldozer CPU. Dacht dat ik het juist uit moest zetten omdat er anders wat issues waren met opstarten of suspend. Dat wordt eens een week of twee vrij nemen om hier mee te gaan pielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

openstack liep hier 4 major builds achter - niemand durfde de upgrade aan (ik een halve poging gewaagd) maar jah, is en blijft beetje een (overdreven) kaartenhuis met die 20 sub services.

nu (na eerst thuis proxmox jaar hebben draaien) op de zaak proxmox aan het deployen; toch allemaal wat minder gevoellig dan openstack heb ik het idee.

ook lekkere host;
48 x Intel(R) Xeon(R) Silver 4214R CPU @ 2.40GHz (2 Sockets) met 376.58 GiB ram, aantal nvme TB - vlammen dat ding :P zojuist een cpu usage spike (van 3%)

nu nog een 2e host opzetten voor ander datacentrum, dan nog een 3e failover en kan die high-availability/fencing shit gaan testen

blijft mooi spul die hippie software *O* }:O

[ Voor 14% gewijzigd door himlims_ op 08-07-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 23:09
KDE Plasma is in de loop van 10-15 jaar toch echt een leuke DE geworden. KDE op een arch-based distro is echt een fantastische combinatie vandaag de dag.
ManjaroARM 64bit draait op mijn RaspberryPi 4 echt wel goed gezien de hardware, het is enkel jammer dat het gegeven van 64bit op ARM nogal wat kleine probleempjes oplevert (Widevine niet werkend krijgen, printerdrivers, samba, …). Jammer anders zou Manjaro de daily driver worden op mijn Pi, want Raspbian is verre van perfect (wel goede documentatie!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

usr101 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:47:
het is enkel jammer dat het gegeven van 64bit op ARM nogal wat kleine probleempjes oplevert (Widevine niet werkend krijgen
Widevine is voor Android troep dus WEG ERMEE!!! >:) :P

Maar heel eerlijk gezegd zou ik nooit een DE op een Raspberry Pi draaien, tenzij het gaat om het testen van een of ander project, zoals KDE Plasma BigScreen of zo... :)

Een Intel NUC of een soortgelijk kastje van ASUS/Gigabyte/AsRock/Zotac/enz. kan dat IMHO vele malen beter als het dan toch een klein systeempje moet zijn! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik ben fan van ELK (elastic search, logstash en kibana); maar nu licentie voorwaarden gewijzigd enzo (overgenomen door microsoft - nu is niet alles per definitie kut van microsoft, helaas veel wel. Github lijkt opzich best ok gebleven (mag alleen geen exploids voor widnows publiseren), skype ... njah ik ga in iedergeval verder kijken naar een alternatief)

dus .... "OpenSearch is a community-driven, open source fork of Elasticsearch and Kibana following the licence change in early 2021. We're looking to sustain (and evolve!) a search and analytics suite for the multitude of businesses who are dependent on the rights granted by the original, Apache v2.0 License."

https://opensearch.org/downloads.html iemand ervaring mee

[ Voor 21% gewijzigd door himlims_ op 13-07-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo, rustig hier.

Heb de laatste tijd regelmatig crashes en vastlopers van m'n htpc met AMD R7 240 videokaart. Ben het nu zat en duw er de oude nVidia maar weer in. Leuk dat het hardware decoding aan kan voor Firefox, maar de voordelen heb ik er nog niet echt van gezien. Kan alsnog niet meerdere Twitch streams tegelijk aanzetten zonder dat het beeld stil staat (audio speelt vrolijk door) tenzij er maar 1 venster actief is, de rest moet geminimaliseerd zijn.

M'n zakelijke laptop heeft ook een AMD videokaart, een Vega8 gpu, en daar heb ik 0 problemen mee. Het is echt de oude kaart die problemen geeft. Had eerst leuk de amdgpu driver in gebruik, dat zorgde later voor spontane crashes, over op de modeset driver (radeon zou wat slechter zijn qua performance en mogelijkheden), maar die zorgt dus de laatste tijd ook voor problemen.
Zou natuurlijk alsnog kunnen dat de kaart, door de leeftijd qua uitgave, alsnog tegen 't einde van z'n levensduur zit en gewoon hardwarematig faalt, maar het is hoe dan ook frustrerend.

Zo jammer. Had ik maar iets beter gekeken en een wat modernere kaart gekocht. Dan had ik deze issues wellicht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:37:
Heb de laatste tijd regelmatig crashes en vastlopers van m'n htpc met AMD R7 240 videokaart.

Zo jammer. Had ik maar iets beter gekeken en een wat modernere kaart gekocht. Dan had ik deze issues wellicht niet.
Tja, ouwe rebranded troep is het gewoon! :/

Kan me voorstellen dat het niet lekker werkt, want onder Windows was de Driver Support ook heel snel voorbij!
Ik had voor een vriend zijn HTPC een R5 230 goedkoop op de kop getikt en binnen 3 maanden kreeg je daar geen nieuwe driver meer voor! 8)7 _O-

Ik zou zeggen probeer desnoods tweedehands goedkoop een RX 530/540 of zo te scoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, het is net iets anders. Alle zaken zijn logisch te verklaren na het terugzetten van m'n oude nVidia kaart. Toen ik die AMD had, was alles prima en werkte alles zoals verwacht. Zelfs met de amdgpu driver was er eigenlijk niets aan de hand. Tot opeens rare dingen gebeurde met de kaart, systeem bleef hangen, andere rare grafische fratsen. Die met de modeset driver weg leken te zijn.

Op een moment had ik vreemde kleuren op het schermpje in de behuizing. Die zit via VGA aangesloten. Dacht dat het scherm zelf na al die tijd er gewoon genoeg van had. Want uiteindelijk was het scherm gewoon zwart, alleen de backlight deed het nog. Zo leek het. Want er kwam immers ook geen melding meer in beeld wanneer het geen signaal zou krijgen.
Tot ik dus gisteren de oude kaart weer terug erin deed en de vga kabel aansloot. Prompt had ik er beeld op, het zij 'no signal'. En het inlogscherm kwam daarna tevoorschijn. Met normale kleuren. Dat was bijzonder, dacht dat die stuk was. Blijkbaar dus toch niet.

Daardoor viel het kwartje. Uitval van het schermpje, de rare vastlopers en crashes. De kaart zelf is gewoon rot en veroorzaakte alle problemen. Het is dus in de tussentijd gewoon stuk gegaan.

Ik denk dat ik het nog maar het jaar uitzing met wat ik nu heb, want ik heb immers al plannen om straks Zen4 aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:37:
Zo, rustig hier.
Ben het nu zat en duw er de oude nVidia maar weer in.
herkenbaar, heb t nog paar keer geprobeerd met amd/ati zowel onboard als losse gpu, (te) vaak is er wel iets.
Met Nvidia (hoe gesloten en bagger t ook moge zijn) heb ik mauwen nog problemen ervaren.
Geregeld dat men het niet met me eens is hierbij, of fanboy ben, maar Linux en beetje gpu power…blijf ik bij toch Nvidia uit komen. Goed, kost wat meer, maar werkt wel “gewoon”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

herkenbaar, heb t nog paar keer geprobeerd met amd/ati zowel onboard als losse gpu, (te) vaak is er wel iets.
Met Nvidia (hoe gesloten en bagger t ook moge zijn) heb ik mauwen nog problemen ervaren.
Geregeld dat men het niet met me eens is hierbij, of fanboy ben, maar Linux en beetje gpu power…blijf ik bij toch Nvidia uit komen. Goed, kost wat meer, maar werkt wel “gewoon”
Nou, de kaart schijnt dus gewoon stuk te zijn. Of iig niet helemaal lekker. Niets direct af te dingen aan AMD in dit geval.

En nVidia was vroeger de go to videokaarten bakker, maar het bied 0 mogelijkheden voor hardware decoding in de browser, omdat ze stug aan VDPAU blijven hangen en de browsers alleen maar libva, oftewel VAAPI, ondersteunen. Iets wat met de open source nouveau driver zou werken, ware het niet dat de boel natuurlijk achter een gesloten firmware zit die je ook met geen mogelijkheid kan bemachtigen. De python scripts om de blobs uit de nVidia driver te plukken geven bestanden, maar die werken dus niet.

Voor mij heeft nVidia toch wel z'n tijd gehad. Of ze moeten opeens van gedachte gaan veranderen en de firmware vrijgeven om de nouveau driver te laten doen wat je wilt dat het kan doen. En het project helpen op een manier zoals AMD dat met de amdgpu driver heeft gedaan. Maar dat zie ik echt niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:15:
En nVidia was vroeger de go to videokaarten bakker, maar het bied 0 mogelijkheden voor hardware decoding in de browser, omdat ze stug aan VDPAU blijven hangen en de browsers alleen maar libva, oftewel VAAPI, ondersteunen.
De Nvidia videokaarten worden steeds meer als deprecated gezien bij LibreELEC en zo dus ik denk en hoop dat er een moment komt waarop Nvidia zelf ook doorkrijgt dat het niet langer zo door kan blijven gaan en ze de boel een flinke upgrade geven! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je een nvidia kaart gebruikt om te minen, heb je die drivers dan ook nodig?

Ik zit zelf te hopen dat de nieuwe videokaartenlijn van Intel de moeite waard zal zijn, ik zou de videokaart dan in de vrije uurtjes voor sheepit-renderfarm willen gebruiken. Ik weet niet of het nu nog steeds zo is, maar ooit was het zo dat Sheepit op Linux alleen nvidia ondersteunden (ik heb net geteld maar ik zag maar 6 van de 462 actieve renderers met een AMD videokaart en ik kan niet zien of deze onder Windows of Linux draaien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Nou mijn AMD r7 265 lijkt het prrima te doen. Maar weet het verder ook niet, ben geen gamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:07:
Als je een nvidia kaart gebruikt om te minen, heb je die drivers dan ook nodig?
Gezien het hele gezeik omtrent Minen en Drivers die dat voorkomen zou ik zeggen van wel! :P

Ik vind het echter zonde van mijn GTX 1080 dus ik blijf lekker ver van die zooi vandaan : Geen slavenarbeid voor mijn kaartje! O+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 14-10 14:32
code:
1
2
3
4
5
6
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 005: ID 045e:082e Microsoft Corp. Microsoft Ergonomic Mouse
Bus 001 Device 006: ID 045e:082c Microsoft Corp. Microsoft Ergonomic Keyboard
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

:+

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Jogai
Tja, niemand zal het je kwalijk nemen dat je de pricewatch: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US) helemaal fantastisch vindt : Heel veel developers gebruiken die tenslotte ook! :D

Pagina: 1 ... 60 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.