Om te voorkomen dat een dure laptop in de kast verdwijnt en niet gebruikt wordt, heb ik mij maar opgeofferd om die te gaan gebruiken op m'n werk. Nieuwe installatie erop, encryptie er bij, de hele mikmak. Leuke Ryzen 7 Pro 4750U erin. Installatie stick voorbereid en dan willen installeren. Grub komt netjes in beeld, kies de installer die ik wil, dan de mode (altijd expert install) en gaan. Toch? Nee, geen beeld. Scherm aan maar niets te zien.
Probeer je verschillende ISO bestanden, wat er nog op de stick stond, de laatste weekly build, niets. Het zou toch niet de stick zijn? M'n eigen laptop deed het er prima mee, dus dat zal 't niet zijn. Pak de USB 3 stick van werk, die is hetzelfde ingericht om ook van ISOs te kunnen starten, eerste die ik kies: beeld.

Gloeiende, dat was 't dus toch.
Daarna partitioneren natuurlijk. De ESP hoeft niet zo groot te zijn, 10 MB is voldoende. Nope, mag niet, moet minimaal 35 MB zijn. Goed dan, doen we dat. Geven '35' op, resultaat: 34.7 MB. Pas bij 37 MB was het >35. Alles draaien, ingericht, wil je de UEFI firmware bijwerken, ESP te klein.
Die vergroten door /boot te verkleinen ging ook niet, fatresize wil niet op kleine partities werken. Nieuwe maken zorgde voor een systeem dat niet meer opstartte. Had ook weer wat werk een aanmoediging nodig in rescue mode maar toch weer werkend gekregen.
Firmware eindelijk bijwerken. Doet 'ie dat niet als secure boot aan staat.
Leuk hoor, nieuw speelgoed, maar soms....
Nu nog achterhalen waarom de wifi verbinding zo ontiegelijk ruk is. Intel is vaak wel goed, maar de Intel Wi-Fi 6 AX200 die hier gebruikt wordt is toch niet zo stabiel.