Hero of Time schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:46:
[...]
Ik vind het een enorm enge gedachte dat de NetworkManager Command Line Interface ook maar iets met m'n ssd kan doen. En al helemaal met de firmware ervan.
Alle firmware updates lopen in principe via fwupd. Er zijn grafische interfaces omheen, zoals Gnome Firmware, Gnome Software, KDE Discover en meer.
Ik denk dat je flashrom of flashprog bedoelde, die kan firmware zoals BIOS, NIC en andere apparaten direct schrijven. Omschrijving in Debian:
[...]
Good one, nmcli

. Ik bedoelde nvme-cli.
V.w.b. fwupd durf ik niet te zeggen hoe die exact werkt. Of die alles zelf implementeert of bv nvme-cli aanspreekt voor NVME SSDs, etc etc.
And on that note: vanmorgen op mijn Dell laptop van het werk een bios update gedaan (middels fwupd dus). 2 uur later had ik weer een werkende laptop

. Is geïnstalleerd met full disk encryption en TPM unlock. Reboot gedaan, bios update geïnstalleerd, en vervolgens moest ik de recovery key invullen
Dat gewoon werkte en dan boote die. Alleen had ik een verkeerde kronkel en dacht ik dat het een secure boot issue was. Eerst gewoon
sbctl enroll-keys -m gedaan maar dat gaf een error dat die niks met de keys kon en ik (mogelijk)
chattr -i op de errorende bestanden moest doen. Maar daarvan stond niks mij bij van originele installatie, en de Arch wiki vermelde het ook niet. Als gevolg daarvan in de BIOS settings gaan zitten rommelen waardoor ik ineens bij boot op een Dell scherm uit kwam met iets van "HTTP(S) boot" en om met wifi te connecten. En daar kwam ik maar niet vanaf. Waarbij ik mij intussen wel had bedacht dat ik geen SB issue had maar een TPM issue (want het systeem boote gewoon, kreeg Manjaro splash screen en "halverwege" vroeg systemd/luks/... voor de recovery key. Met een SB failure zal die natuurlijk niet beginnen te booten). Conclusie dus dat ik intussen meer stuk had gemaakt dan nodig was.
Toch maar eens op die "HTTP(S) boot" gezocht en daarbij wees het internet uit dat dit gewoon een boot optie is en er geen (werkende) boot optie was. Vervolgens SB ("weer") in audit mode gezet en waarempel, Manjaro startte weer (met uiteraard dan wel vraag naar recovery key). Vervolgens nog eens
sbctl enroll-keys -m en weer dezelfde error. Toch maar eens beginnen te typen aan
sudo chattr... en hmm, dat commando stond blijkbaar toch in de shell history

. Uitgevoerd, nieuwe enroll poging, en succes. Reboot, bios gecheckt, en SB stond weer in de normale modus (oftewel: SB wordt volledig gecontroleerd en afgedwongen), en de boel boote nog steeds.
Dus toen maar weer gepuzzeld om de / een nieuwe enrollment van de/een LUKS key naar de TPM te schrijven en dat was natuurlijk vrij eenvoudig:
sudo systemd-cryptenroll /dev/<nvme...> --wipe-slot=tpm2 --tpm2-device=auto. Waarbij die zowel een nieuwe key als ook een token (verwijzende naar die key) aanmaakt voor gebruik met de TPM, deze ook weg schrijft naar de TPM, en als de nieuwe enrollment succesvol is daarna in dit geval een "wipe" doet van alle bestaande tpm2 tokens/keys behalve die wat nu net is aangemaakt. En daarna kwam ik met een reboot weer meteen op het login scherm uit zonder enige interactie.
Oorzaak hiervan zal dus vast samen liggen met het "niveau" tot waar de hard- en software gecontroleerd wordt door de TPM. En dat door de bios update dezelfde hardware niet meer "geldig" was door een wijziging in de (low level) software.