Aangezien dit de kroeg is mag ik met Systemd-haat aan de wandel gaan

Ik heb namelijk een enorme hekel aan systemd. Daarbij heb ik het eerlijk gezegd meer over de werkwijze dan de software op zich, want qua features is systemd onovertroffen.
Ze racen door het hele software landschap en vervangen op hoog tempo het een na het ander en verbranden daarbij alle bruggen en maken het lastig voor anderen. Software waar tientallen jaren aan is geprogrammeerd wordt er uitgerukt en vervangen door een simplistische implementatie die jaren praktijkervaring negeert. Zo hebben ze een flut dhcp-client, een flut NTP-client en een flut DNS-implementatie, en dat is dan nog alleen mijn persoonlijke ervaring.
Ik vind de systemd-programmeurs irritant arrogant in hoe ze problemen naast zich neer leggen met een "suck to be you, pas je maar aan ons aan"-attitude.
Daarbij zijn ze in mijn ogen uit het oog verloren dat software ten dienste moet staan van de gebruiker.
Zeker een init-systeem moet heel toegankelijk zijn. Ik vind het een verschrikking om opstart en/of systemd problemen te debuggen. Bij het minste of geringste start je systeem helemaal niet meer op, en als een systeem echt goed stuk is dan gaat systemd zelf ook stuk doordat er zo veel onderdelen zijn die op een complexe manier met elkaar samenwerken. Complexiteit zie ik als een groot nadeel voor een init-systeem.
Het huidige AMD-probleem is ergens wel illustratief. Laat ik voorop stellen dat de bug bij AMD zit, niet in systemd. Het probleem uit zich onder systemd omdat systemd zo vroeg random data wil gebruiken. Daar hebben we eerder gedoe mee gehad, van alles begon te blokkeren omdat systemd om random data vroeg terwijl die nog niet beschikbaar was omdat het systeem net aan stond. Vanuit de kernel is toen gewaarschuwd dat het niet handig is. Een systeem dat net start kan nu eenmaal niet altijd garanderen dat er voldoende random data is. Zeker bij VMs is dat een probleem. Daar zijn oplossingen voor, zoals pseudo-random-number-generators maar systemd wilde perse echt random data hebben en liet daar desnoods het hele systeem op blokkeren. Die hele "wij hebben theoretisch gelijk, ook al is dat onwerkbaar"-houding staat me nogal tegen.
Nu lijken we dus het volgende probleem te hebben dat verergert wordt (maar in alle eerlijkheid niet veroorzaakt) doordat systemd te veel wil.
Ik geloof dat systemd de toekomst heeft, maar ik had liever gehad dat ze zich eerst een paar jaar hadden gericht op het bouwen van een goede init systeem voordat ze begonnen met alle andere systeem-software te vervangen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.