Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 21:27
Uhmm denk dat het niet echt holden was, maar dat tie op manual stond, vanuit de tijd dat systemd nogal gepusht werd en voor je het wist je sysvinit foetsie was.

En neu zolang het niet absoluut nodig is om het te accepeteren, accepteer ik het niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een package dat manual geïnstalleerd is, gaat niet zit soort ongein veroorzaken. Simpelweg omdat deze meegenomen wordt als update omdat het hoe dan ook als afhankelijkheid staat voor nogal wat pakketten. Deze breakage kan alleen met een expliciete hold of forbid komen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:51:
Maar waarom zou je libsystemd holden op een specifieke versie? Had je nog ergens een package van old-old-stable dat op een specifieke versie afhankelijk was?
De nieuwe Ryzen modellen schijnen beter te draaien op een oude systemd versie :+

Ubuntu 18.04 LTS = Niks aan de hand, systeem start gewoon.
Ubuntu 19.04 = Allerlei gedoe met systemd downgraden en soms zelfs de kernel.

Ubuntu 18.04 LTS die geupgrade wordt naar de nieuwere kernel en systemd = Afhankelijk van de combinatie van verschillende versies van beiden werkt het soms wel en soms niet!

Leuk man! Echt... LOL! :D _O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
nero355 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:21:
[...]

De nieuwe Ryzen modellen schijnen beter te draaien op een oude systemd versie :+

Ubuntu 18.04 LTS die geupgrade wordt naar de nieuwere kernel en systemd = Afhankelijk van de combinatie van verschillende versies van beiden werkt het soms wel en soms niet!

Voor zover ik het gevolgd heb leek het toch een kernel crash te zijn, wellicht door iets in de hardware RNG in die processoren. Waarbij systemd ongetwijfeld naar voren komt omdat het vroeg in het boot process wat random nummertjes opsouppeert. Niet alles is altijd de schuld van systemD >:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:30:
[...]

Voor zover ik het gevolgd heb leek het toch een kernel crash te zijn, wellicht door iets in de hardware RNG in die processoren. Waarbij systemd ongetwijfeld naar voren komt omdat het vroeg in het boot process wat random nummertjes opsouppeert. Niet alles is altijd de schuld van systemD >:).
Terwijl juist in de commentaren onder het artikel werd aangegeven dat als men de backports repo inschakelde en de 'foute' kernel installeerde, er geen issue was. Het moet dan echt een combinatie zijn of iets specifieks zoals idd systemd. In dit geval zou het staan voor systemdead. :+

Wel een leuk item om lekker bij Debian te blijven, die scheept 4.19 mee met Buster en heeft dus nergens last van. :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:03

jurroen

Security en privacy geek

Ik moet mijn onderzoek nog even uitschrijven, maar ik heb het getest met 20 verschillende kernel-versies, zowel met als zonder systemd en daaruit de conclusie kunnen trekken dat het wel degelijk een systemd(ead) issue is.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, Debian heeft versie 241, Ubuntu 19.04 heeft 240. Gelukkig heb ik geen Ryzen CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Vermoedelijk is de fix triviaal, dikke kans dat het opgelost is in de eerstvolgende 'point release' (19.04.1).

En gelukkig gebruik ik geen Linux. Vond het interessant om dit even uit te pluizen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jammer dat je geen Linux gebruikt, gezien je ondertitel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hero of Time schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:54:
Jammer dat je geen Linux gebruikt, gezien je ondertitel. :P
Verrassend zelfs.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
jurroen schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:53:
Vermoedelijk is de fix triviaal, dikke kans dat het opgelost is in de eerstvolgende 'point release' (19.04.1).

En gelukkig gebruik ik geen Linux. Vond het interessant om dit even uit te pluizen :)
Er is onderhand een gepatchte systemd (voor Debian in iedergeval) die o.a. -1 en 0 als random numbers weg mikt en er komt een bios/microcode update aan van AMD.

Maar hoe zo "gelukkig" ?

Zo laatste buster loodjes zijn in zicht, net de imap VM gehad, ff de config wijzigingen gemerged in mijn config, nu als laatste nog de smtp doen. oOo

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 12-07-2019 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

gekkie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:09:
[...]

Er is onderhand een gepatchte systemd (voor Debian in iedergeval) die o.a. -1 en 0 als random numbers weg mikt en er komt een bios/microcode update aan van AMD.
Tof, goed om te horen! Is het genoeg als de microcode door de bootloader wordt geladen, bijvoorbeeld GRUB?
Maar hoe zo "gelukkig" ?
Omdat ik persoonlijk systemd geen fijne ontwikkeling acht. En het gemak waarmee het is doorgevoerd ook wat vreemd vind. Ik gebruik zelf overigens BSD, maar dat is niet echt relevant ;)
Zo laatste buster loodjes zijn in zicht, net de imap VM gehad, ff de config wijzigingen gemerged in mijn config, nu als laatste nog de smtp doen. oOo
Cool! Welke SMTP daemon gebruik je? Postfix, Exim?

[ Voor 4% gewijzigd door jurroen op 13-07-2019 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
jurroen schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:33:
[...]
Tof, goed om te horen! Is het genoeg als de microcode door de bootloader wordt geladen, bijvoorbeeld GRUB?
Zou het wel verwachten, op zich zou early microcode loading in het OS vroeg genoeg in het boot proces moeten zijn om dit probleem te tackelen.
Omdat ik persoonlijk systemd geen fijne ontwikkeling acht. En het gemak waarmee het is doorgevoerd ook wat vreemd vind. Ik gebruik zelf overigens BSD, maar dat is niet echt relevant ;)
Ah maar systemd =/= linux, al denken ze er zelf misschien graag anders over in hun queste voor wereld dominantie. Ik had het vooral bij Debian niet echt verwacht dat het er op deze wijze en snelheid door gedrukt zou worden nee. En ook niet dat het voorstel tot het op z'n minst zo veel mogelijk behouden van de mogelijkheden tot gebruiken van andere init systemen bewaard zou blijven, het niet gehaald heeft.
Cool! Welke SMTP daemon gebruik je? Postfix, Exim?
Exim, postfix ooit geprobeerd maar met een draak van een config nog steeds niet werkend wat ik daarvoor had met exim, dus weer terug. Als je eenmaal je hersenkronkels wat gealigned hebt met hoe die exim specificatie werkt qua syntax kun je er best leuke dingen in maken :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16

Zjemm

...

Postfix is juist best simpel. En werkt ook echt goed. Ben wel benieuwd wat je met exim doet specifiek

Zelf nooit met exim gewerkt

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zjemm schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:06:
Postfix is juist best simpel. En werkt ook echt goed. Ben wel benieuwd wat je met exim doet specifiek

Zelf nooit met exim gewerkt
Het is alweer een tijdje geleden, dus de details weet ik niet meer precies.
Maar ik meende dat het zat in het stukje waarbij ik met getmail wat externe mailboxen leeg trek en vervolgens door exim via de normale procedure (labelen met spamassassin, dan door via lmtp naar dovecot die het na processen met sieve filters in de juiste maildir dumpt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
nero355 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:21:
[...]

De work-around in systemd:

https://github.com/system...8ad2d384ba0014d0eb6bae077

Dit is iets wat AMD moet fixen. Het is al maanden bekend en nog steeds niet opgelost, wat best wel sneu is.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:50

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aangezien dit de kroeg is mag ik met Systemd-haat aan de wandel gaan ;)
Ik heb namelijk een enorme hekel aan systemd. Daarbij heb ik het eerlijk gezegd meer over de werkwijze dan de software op zich, want qua features is systemd onovertroffen.
Ze racen door het hele software landschap en vervangen op hoog tempo het een na het ander en verbranden daarbij alle bruggen en maken het lastig voor anderen. Software waar tientallen jaren aan is geprogrammeerd wordt er uitgerukt en vervangen door een simplistische implementatie die jaren praktijkervaring negeert. Zo hebben ze een flut dhcp-client, een flut NTP-client en een flut DNS-implementatie, en dat is dan nog alleen mijn persoonlijke ervaring.
Ik vind de systemd-programmeurs irritant arrogant in hoe ze problemen naast zich neer leggen met een "suck to be you, pas je maar aan ons aan"-attitude.

Daarbij zijn ze in mijn ogen uit het oog verloren dat software ten dienste moet staan van de gebruiker.
Zeker een init-systeem moet heel toegankelijk zijn. Ik vind het een verschrikking om opstart en/of systemd problemen te debuggen. Bij het minste of geringste start je systeem helemaal niet meer op, en als een systeem echt goed stuk is dan gaat systemd zelf ook stuk doordat er zo veel onderdelen zijn die op een complexe manier met elkaar samenwerken. Complexiteit zie ik als een groot nadeel voor een init-systeem.

Het huidige AMD-probleem is ergens wel illustratief. Laat ik voorop stellen dat de bug bij AMD zit, niet in systemd. Het probleem uit zich onder systemd omdat systemd zo vroeg random data wil gebruiken. Daar hebben we eerder gedoe mee gehad, van alles begon te blokkeren omdat systemd om random data vroeg terwijl die nog niet beschikbaar was omdat het systeem net aan stond. Vanuit de kernel is toen gewaarschuwd dat het niet handig is. Een systeem dat net start kan nu eenmaal niet altijd garanderen dat er voldoende random data is. Zeker bij VMs is dat een probleem. Daar zijn oplossingen voor, zoals pseudo-random-number-generators maar systemd wilde perse echt random data hebben en liet daar desnoods het hele systeem op blokkeren. Die hele "wij hebben theoretisch gelijk, ook al is dat onwerkbaar"-houding staat me nogal tegen.
Nu lijken we dus het volgende probleem te hebben dat verergert wordt (maar in alle eerlijkheid niet veroorzaakt) doordat systemd te veel wil.

Ik geloof dat systemd de toekomst heeft, maar ik had liever gehad dat ze zich eerst een paar jaar hadden gericht op het bouwen van een goede init systeem voordat ze begonnen met alle andere systeem-software te vervangen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 15-10 12:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ben het met je eens qua "racen door software landschap". Gelukkig zijn al die "herimplementaties" om het zo maar even te noemen aangeschroefde componenten ipv vastgelaste stukken blik. Je kunt ze weg laten of vervangen door de gevestigde namen.

Ik kan prima met systemd door een deur.
Qua debugging... meh het is wel te doen. Al komt het steeds minder voor. Veel wordt toch gegenereerd of config managed en dan is het al snel nuke & pave. Maar gelukkig kan ik het nog wel: Afgelopen maand een laptop met Linux Mint van een klant laten herrijzen uit de dood na een botched system upgrade. Die installatie/upgrade had zichzelf goed een lus om de nek geknoopt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Upgrades is voor mij een reden om een rolling release te draaien of elke keer een clean install. Als het iig om Ubuntu en Mint gaat. Fedora en Debian durf ik wel aan om te upgraden.

Overigens ook waarom Red Hat upgrades voor hun Enterprises distro upgraden niet mogelijk maakt, laat staan ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

@Hero of Time: daar is sinds RHEL 7 verandering in gekomen:
As of Red Hat Enterprise Linux 7.0 GA, there is one supported upgrade path: from the latest version of Red Hat Enterprise Linux 6 to the latest version of Red Hat Enterprise Linux 7.
https://access.redhat.com..._planning_guide-upgrading

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oh, dat wist ik niet. Gedurfd ook van Red Hat, aangezien de 'migratie' van sysv-init naar systemd niet altijd zo vlekkeloos gaat. Persoonlijk ga ik eerder een nieuwe installatie ernaast opbouwen om dan de oude weg te gooien. Voor RH systemen dan. Op kantoor heb ik twee Debian servers met Stretch, die ga ik later upgraden naar Buster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
*O* eindelijk libreoffice 6.3-rc2 in zowel buster-backports als bullseye, eindelijk fatsoenlijk copy pasten tussen tabellen van calc naar writer *whoot*. Is mooi hoef ik nu als het goed is ms-office nergens meer voor te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@gekkie, ik heb al bijna een maand de beta en nu rc draaien. :+

Ik zit nog te wachten op de nieuwe KDE, Qt5 en de kernel. Want experimental heeft maar tot 5.0.2 die al op 18 maart werd geüpload. Ondertussen zitten we al op 5.2.5.

Vanochtend wel een van onze servers bijgewerkt van Stretch naar Buster. Kwartiertje ongeveer, toen was 't klaar. Ter vergelijking, de laptop die ik moest inrichten voor een nieuwe collega had langer nodig om de 1903 versie te downloaden. Over hoe lang het installeren duurde zal ik maar niets zeggen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:17:
@gekkie, ik heb al bijna een maand de beta en nu rc draaien. :+

Ik zit nog te wachten op de nieuwe KDE, Qt5 en de kernel. Want experimental heeft maar tot 5.0.2 die al op 18 maart werd geüpload. Ondertussen zitten we al op 5.2.5.

Vanochtend wel een van onze servers bijgewerkt van Stretch naar Buster. Kwartiertje ongeveer, toen was 't klaar. Ter vergelijking, de laptop die ik moest inrichten voor een nieuwe collega had langer nodig om de 1903 versie te downloaden. Over hoe lang het installeren duurde zal ik maar niets zeggen. :+
Had geen zin om het uit unstable te halen (geen idee welke dependencies het eventueel allemaal mee zou trekken). Maar 6.2 was ook al goed geweest aangezien daar die copy en paste toestand was aangepast.

Mjah windows installaties blijven een feestje.
Ik heb nu zelf alles op buster draaien (laptops en servers), binnenkort paar machines van klanten ook maar eens over zetten, kan het er weer even tegen.

Zonet wel ergens tegen een dependency fuckup aangelopen die tiny-initramfs-tools installeerde (ipv de full blown initramfs-tools) en vervolgens nagenoeg lege initrd's op leverde (die vervolgens weer niet booten met root partitie op een LVM lv).
Maar goed na een vmlinuz en initrd transplantatie van een andere machine het ding weer bootable gekregen en de initrd's gefixt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik had LO uit Experimental. En er zijn geen extra dependencies voor LO dan wat er al in Testing zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ah dat scheelt, soms zit er ergens een vage dependency op een bepaalde versie van een lib die dan alles over hoop dreigt te trekken. En zelf van source builden zag ik met libreoffice ook nog niet echt zitten (al heb ik zo geen idee hoeveel dev packages je daar dan voor nodig hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VM maken en daar de build-deps installeren voor LO, source packages downloaden en bouwen maar. Duurde vroeger wel erg lang, ik weet nog van een Gentoo gebruiker dat hij het een of twee keer deed en daarna maar via 'emerge' de binaries ophaalde. Zo'n 10 jaar geleden was dat, toen kon het makkelijk enkele uren duren om te compileren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mjah dat zal dan nu wel wat vlotter gaan, al zijn er nog steeds dingen zoals bijvb tensorflow die niet echt vlot gaan. Maar goed voornaamste wat ik zelf bak zijn kernels en opencv, kernels met een uitgekleede .config gaat dat in een minuutje of 5 a 10 ofzo. Opencv misschien iets langer maar dat is ook nog wel te doen.

En verder af en toe eens wat om te debuggen of iets wat niet gepackaged is of om idd van een klein pakketje een nieuwere versie op stable te krijgen.
Maar die oergedachte van gentoo om alles zelf constant te gaan lopen bakken dat hoeft nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oh ja openoffice kon gewoon een paar uur duren destijds (ik heb het over 10 jaar geleden, en een dual opteron 244 ofzo, wat destijds zeker geen zielige bak was).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En anders kan je LO altijd nog als flatpack, snap of appimage verkrijgen, naast de al reeds aanwezige optie 'm normaal als .deb te downloaden in een 168 MB grote tarball. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En LO 6.3.0 final staat in Sid, evenals kernel 5.2.6, kort opgevolgd door 5.2.7. :) Er komen mooie updates aan zo te zien. Nu nog KDE. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 23:17
Zo, kogel is door de kerk, nieuwe nvme disk gehaald en op mijn werklaptop over op ubuntu. Voor één tool moet ik nog wel even een Windows VM hebben, al kan ik ook nog kijken of het in Wine draait.

Heb wel oude disk apart bewaard zodat ik in geval van problemen voor support bij werkgever er gewoon weer Windows in kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oh bugger, 't is net alsof mijn router-pc met Debian weet dat ie vervangen gaat worden door een virtuele pc, erop inloggen werkt niet meer. Na invoeren username via SSH verbinding meteen verbroken en na aansluiten monitor en ramplank kom ik ook niet verder dan de username, zit al een tijdje tegen knipperende _ aan te kijken.
Router-functionaliteit werkt echter nog wel, had eigenlijk gehoopt vnstat-data nog over te kunnen zetten naar virtuele pc.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10
Zijn hier toevallig mensen die cloud storage in combinatie met lokale encryptie gebruiken? Ik heb een stack account bij TransIP die ik wil gebruiken om belangrijke shit offsite gebackupt te hebben. Alleen ik wil zelf de encryptie verzorgen maar ben er nog niet uit welke Filesystem ik hier voor wil gebruiken.

EncFS schijnt nog wat beveiligingsproblemen te hebben waardoor het niet aangeraden wordt
CryFS is bij mij traag als stront en daardoor onbruikbaar
Ik ga nu kijken of ik een versleutelde folder met GoCryptFS kan maken. Hopelijk werkt dat wel zoals gewenst.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Als het om backups gaat, waarom dan niet een dedicated backup programma gebruiken zoals duplicity Daniel duplicati?

Heb zelf mijn belangrijke bestanden ook allemaal encrypted op stack staan dmv duplicity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
WernerL schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:21:
Zijn hier toevallig mensen die cloud storage in combinatie met lokale encryptie gebruiken? Ik heb een stack account bij TransIP die ik wil gebruiken om belangrijke shit offsite gebackupt te hebben. Alleen ik wil zelf de encryptie verzorgen maar ben er nog niet uit welke Filesystem ik hier voor wil gebruiken.
Ik backup m'n belangrijkste data 's-nachts naar een Amazon S3 storage. Encrypted, incrementeel en compressed. Daarvoor hoeft m'n filesysteem niet aangepast te worden (en zou ik raar vinden om te moeten doen). En inderdaad wat @mcDavid zegt: gewoon een daarvoor bedoeld backup-programma gebruiken. Ik doe dat met Amanda.
EncFS schijnt nog wat beveiligingsproblemen te hebben waardoor het niet aangeraden wordt
CryFS is bij mij traag als stront en daardoor onbruikbaar
Ik ga nu kijken of ik een versleutelde folder met GoCryptFS kan maken. Hopelijk werkt dat wel zoals gewenst.
...en als je dat dan backupt, wordt dan de data direct vanaf de harddisk (dus de encrypted data) naar Stack gekopieerd, of wordt het door je filesystem eerst decrypted en dan plain naar Stack gekopieerd?

Plus, bij mijn aanpak is de oplossing dat de 'plain' data eerst gezipped wordt (en dat gaat veeeeel beter met plain dan encrypted data) en pas daarna encrypted. Bespaar je dus op transfer-tijd en remote storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10
vanaalten schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

Ik backup m'n belangrijkste data 's-nachts naar een Amazon S3 storage. Encrypted, incrementeel en compressed. Daarvoor hoeft m'n filesysteem niet aangepast te worden (en zou ik raar vinden om te moeten doen). En inderdaad wat @mcDavid zegt: gewoon een daarvoor bedoeld backup-programma gebruiken. Ik doe dat met Amanda.
Ik ben even bezig geweest met Duplicity en ga daar denk ik ook mijn backups mee draaien. Dat is wat makkelijker en werkt incrementeel.
...en als je dat dan backupt, wordt dan de data direct vanaf de harddisk (dus de encrypted data) naar Stack gekopieerd, of wordt het door je filesystem eerst decrypted en dan plain naar Stack gekopieerd?

Plus, bij mijn aanpak is de oplossing dat de 'plain' data eerst gezipped wordt (en dat gaat veeeeel beter met plain dan encrypted data) en pas daarna encrypted. Bespaar je dus op transfer-tijd en remote storage.
Dit zijn overlay-filesystems. Je hebt dus een map met encrypted data die je in je dropbox/stack/cloud-storage map zet. Die mount je vervolgens op een andere plek.

Dus stel ik heb mijn CryFS map staan in /home/werner/stack/backups dan kan ik deze mounten in de map /home/werner/backups bijvoorbeeld. Alles wat ik dan naar /home/werner/backups schrijf wordt versleuteld en weggeschreven naar /home/werner/stack/backups. De stack-client synct vervolgens de ge-encrypte data.

Ik ga dat misschien sowieso doen voor wat kleine bestanden waar ik makkelijk bij wil kunnen zodat ik het ook op andere devices direct beschikbaar heb mocht dat nodig zijn.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-10 22:58
Ik net overgestapt van Windows 10 naar Linux, en ik maar zoeken en zoeken naar een goed Excel alternatief. Na een week zoeken eindelijk de perfecte vervanger gevonden.
- Super lichtgewicht.
- Zeer goed contrast en duidelijk leesbaar.
- Kan het draaien in mijn eigen lokale cloud, en inloggen vanuit overal ter wereld en bewerken. (Geen cloud van Microsoft nodig!!)
Ideaal. Ik snap niet dat er niet meer mensen zijn die overgestapt zijn. Waarschijnlijk is het gewoon een verborgen diamant. En ik deel het nu met jullie. Doe er je voordeel mee:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Immutable Shit, ik wilde net roepen dat je blijkbaar Open365 nog niet kent, maar dat project blijkt dood te zijn. :( De websites zijn offline, website van de makers ook.

https://computertotaal.nl...is-office-killer-open365/

MIj een totaal raadsel, het was een extreem veelbelovend project.
De GitHub pagina is er nog wel, maar sinds 2016 niet meer bijgewerkt:
https://github.com/Open365

Wel blijkt er iets te zijn als LibreOffice Online (waarop Open365 was geent), maar de vraag is hoe bruikbaar dat is: https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-online/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:55

Auredium

Informaticus Chaoticus

Iemand de discussie over portable user directories aan het volgen? Waarbij er wordt gepraat over het veranderen van de user directories naar een enkele encrypted file die wat kan worden mee genomen? Persoonlijk vind ik het een geniaal idee.

Het maakt het makkelijker om meerdere users te managen. Bovendien is het gewoon ook episch als je een willekeurige Linux computer als 'thuis' kunt laten voelen middels je USB stick zonder afhankelijk te zijn van cloud oplossingen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:28

Cyphax

Moderator LNX
Auredium schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:02:
Iemand de discussie over portable user directories aan het volgen? Waarbij er wordt gepraat over het veranderen van de user directories naar een enkele encrypted file die wat kan worden mee genomen? Persoonlijk vind ik het een geniaal idee.

Het maakt het makkelijker om meerdere users te managen. Bovendien is het gewoon ook episch als je een willekeurige Linux computer als 'thuis' kunt laten voelen middels je USB stick zonder afhankelijk te zijn van cloud oplossingen.
Dat laatste kan toch al heel lang? Op welke manier wordt dat handiger/beter?
Zolang je nog maar gewoon differentiële backups kunt maken. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• gekkie
Op zich lijkt er me weinig wat je nu in principe in de basis tegenhoudt om het te doen.
Mijn home directory (partitie) is al encrypted ... het staat alleen niet op een USB stick (en ik zou het ook niet willen aangezien er nogal wat USB sticks vrij abrupt sneuvelen inclusief data).

Of het idee geniaal is moet nog maar blijken.
Wat als destinatie B .. config van A overschrijft met dingen die voor B leuk en nuttig zijn maar niet voor A.
Of erger nog A laten crashen. Dat hangt dus gedeeltelijk van implementaties het OS en desktop omgeving af, gedeeltelijk van implementaties en uitgangspunten in individuele applicaties.

Voor alles wat non-config is kan het sowieso prima werken, maarja wat is er nieuw aan documenten op een USB stick vervoeren en mounten ?

Kortom ik zie nog wel wat hobbeltjes op de weg en relatief weinig nut.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
Iemand die me uit kan leggen wat CentOS Stream nu precies is? Een rolling release van CentOS? Een soort Fedora stable?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

persoonlijk ben ik daar totaal geen voorstander van, en moet ook nog zien hoe dat in praktijk werkt.

het is een leuk idee; uniform $user-profiel/indeling, helaas werken 'alle' distro's anders en ligt veel aan de DE qua structuur en opmaak. (andere/afwijkende instellingen)

Daarlangs is de vrijheid van individuele files en mogelijkheden (denk ik) breder dan via een container.

Die meuk (single binary/file) hebben we al te doen gehad met gconf (zon freaking ranzige windows register-achtige tool .... die!!!) zelfde met dat boot-service systeem.

Stop nu eens met het 'afhankelijk maken' van 3rd party tools [..] dan had ik wel windows geinstalleerd.

Zie dan ook weinig in dit voorstel.

terugkomend op 'look en feel' van werk/thuis, dan kan je ook prima zelf zetten via een bash-script. (mits DE zelfde is). Heb regelmatig eoa script/cronjob oid waarbij ik op files lek in $home. Wanneer die structuur in een container zit (al dan niet via TPM key), lijkt het mij minder praktisch om daar tegenaan te lullen.

@Immutable lol >:)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Brent schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:52:
Iemand die me uit kan leggen wat CentOS Stream nu precies is? Een rolling release van CentOS? Een soort Fedora stable?
Het is een midstream rolling release tussen RHEL en Fedora. Het voordeel zou meer en kleinere releases moeten zijn wat het release proces simplistischer moet maken. Dit omdat minder gewijzigde packages tegelijkertijd in theorie minder compatibiliteitsproblemen zou moeten geven. Daarnaast zou het ontwikkelaars van de special interest groups een voordeel kunnen geven omdat ze publiekelijk tegen een RHEL upstream kunnen ontwikkelen in plaats van publieke achteraan de RHEL downstream (CentOS) ontwikkelen.

Zie ook die notes in de mailing list:
CentOS Stream is a rolling-release Linux distro that exists as a
midstream between the upstream development in Fedora Linux and the
downstream development for Red Hat Enterprise Linux (RHEL). It is a
cleared-path to contributing into future minor releases of RHEL while
interacting with Red Hat and other open source developers. This pairs
nicely with the existing contribution path in Fedora for future major
releases of RHEL.

In practice, CentOS Stream will contain the code being developed for the
next minor RHEL release. This development model will allow the community
to discuss, suggest, and contribute features and fixes into RHEL more
quickly.

To do this, Red Hat Engineering is planning to move parts of RHEL
development into the CentOS Project in order to collaborate with
everyone on updates to RHEL.
En de release notes
...
First, it eliminates the need for mass rebuilds of the distribution and SIG contents. Because the updates change from a mass batch-style to a stream of developmental packages as they happen, the updates are more frequent, but less world-altering in that packages will change a few at a time, rather than the 600-700 packages that update all at once.

Second, because this is a path to deliver patches and changes to the RHEL development packages, the community will have a chance to weigh in on features and fixes by submitting pull requests, adding comments, and participating in discussions about use cases before the features land in RHEL. This change will give the community a way to test and contribute to the RHEL process in a way that wasn’t previously available.

Last, and especially useful across the open source development ecosystem, this new method will provide layered projects built atop CentOS Stream, such as Ansible, oVirt, and RDO, and the SIGs that shepherd that work, a way to publicly develop against what’s coming in RHEL, rather than scrambling to catch up, or waiting months for a platform they can use in various public CI infrastructures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52

Waar wordt die discussie gehouden? Ik schrik hier nogal van omdat ik hier zoveel haken en ogen in zie en van harte hoop dat het 100% optioneel is.

Zo'n bestand zou in mijn situatie >500 GB groot zijn. Als die corrupt raakt ben ik dus alles kwijt?

Net als zo'n "Keepass"-stick: Wat als die in verkeerde handen valt en even gewacht wordt totdat quantum computers de encryptie kunnen breken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat hebben RedHat en CentOS de update van dovecot trouwens pas laat uitgebracht.. . Een maand...

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 27-09-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe groot is het verschil in versie, @begintmeta? Want er wordt bij RH niet zomaar een nieuwe major versie naar binnen gefietst. De commit die het probleem oplost wordt gebackport naar de versie die bij de distro wordt gebruikt. Als de versies nogal uit elkaar liggen, kan dat best lastig zijn om goed te patchen. Want je wilt niet meer problemen veroorzaken bij het oplossen van een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hero of Time schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:34:
Hoe groot is het verschil in versie, @begintmeta? Want er wordt bij RH niet zomaar een nieuwe major versie naar binnen gefietst. De commit die het probleem oplost wordt gebackport naar de versie die bij de distro wordt gebruikt. Als de versies nogal uit elkaar liggen, kan dat best lastig zijn om goed te patchen. Want je wilt niet meer problemen veroorzaken bij het oplossen van een.
Dat snap ik, de nu gefixte versie in CentOS is 2.2.36-3.el7_7.1 (vanaf 2.2.36-3.el7), de fix voor 2.2.36.3 op dovecot is 28 augustus gereleased (2.2.36.4). Ik weet niet hoe lastig het allemaal was, en wat het uiteindelijke verschil tussen de fixes van RedHat en Dovecot was, maar ik heb toch het idee dat het vrij lang heeft geduurd voor een dergelijke bug.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmmm, dat is niet eens zo'n enorm versieverschil. Ik dacht dat het dan iets van 2.2.15 in RHEL zou zijn. Dit is wel enigszins vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
Dennis schreef op zaterdag 3 oktober 2015 @ 18:48:
Ik ben helemaal blij dat ik na weken werk eindelijk mijn Certificate Authority klaar heb :+. Ik heb EJBCA geïnstalleerd in een FreeNAS jail m.b.v. deze tutorial.
In 2015 was ik nog zo lyrisch over mijn PKI die ik op mijn NAS had geplaatst maar de (on-premise) NAS is inmiddels overleden en komt niet meer terug. Omdat ik een jail in de cloud NAS niet zo prettig vind werken en ik de PKI-infrastructuur lang wil gebruiken uiteindelijk maar een nieuwe VPS bij TransIP aangemaakt en daar met behulp van deze video EJBCA nogmaals op geïnstalleerd.

Dus nu mag ik weer een paar dagen kijken hoe ik dat de vorige keer allemaal goed gedaan had :+.

Waar ik nu benieuwd naar ben, zijn er ook anderen die wel eens iets met EJBCA doen of hebben gedaan en die misschien ook wel eens iets met CMP hebben geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

|:( |:( |:( |:( foutje in netwerk interfaces gemaakt mbt bridged netwerk voor vm, gaf de service herstart mee en dacht al ... daar zit een foutje in ... putty is niet happy: Network error: connection refused, die bak staat ergens in verwegiestan fffffuuuck. ech zo praktisch dat remote beheer, tot je jezelf buitensluiten en dan is fysieke afstand ineens wel een probleem :+

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 13-11-2019 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar is IPMI voor uitgevonden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IPMI is toch vooral om bakken remote te sploiten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kan me niet herinneren dat eerder gezien te hebben, eens bekijken of t wat is. wake-on-lan meets 'local admin'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, IPMI is gewoon remote console (en wat extra dingetjes). Bij HP bekend als iLO en Dell noemt 't iDrac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
...vakantie! Dus afgelopen weken gebruikt om m'n privé Debian server te upgraden:
- LVM in gebruik genomen
- LUKS disk encryptie erbij
- Gelijk van legacy naar UEFI boot

Eigenlijk teveel veranderd dan verstandig is. Maar aan de andere kant: ik heb een server en een backup-server, twee identieke machines (op het IP adres na) en ik heb dit alles op de backup-machine gedaan.

En vandaag, na flink wat uren werk, had ik 'm eindelijk zo ver dat 'ie goed opstartte, wachtwoord vroeg, doorstartte. Opstarten duurde wel wat lang, dus ondertussen wat anders gedaan.

...echter, als de backup machine opstart, dan legt 'ie contact met de hoofd-server en maakt een volledige kopie van die hoofdserver naar zichzelf en stuurt na afloop een mail met backup-log. Ofwel... in een paar minuten tijd flink wat werk verloren gegaan en hoogstwaarschijnlijk een niet-bootende, kreupele machine overgehouden: alle config bestanden in /etc zijn overschreven, de /boot/efi directory is gewist...

Ik was NIET blij. :(

Morgen eens kijken wat er nog te redden valt.

Edit: een dagje later. Minimale Debian-install met UEFI, LVM en LUKS op een ongebruikte harddisk en dat gebruikt als basis om m'n machine weer te herstellen. En alles draait weer vlekkeloos. :)
Straks datzelfde eens doen met de hoofdserver, daarna proberen om ssh in de initrd-image te krijgen zodat ik op afstand de harddisk kan unlocken. Leuk spul. :)

[ Voor 14% gewijzigd door vanaalten op 04-01-2020 13:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

rondje 🍺 van mij; nieuwe job, linux security operator

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 06-01-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nice, maar ik lust geen bier. Mag het ook iets anders zijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Whut ?! Hoe is dat gebeurd dan :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:59:
[...]

Zelfde reden als kinderen geen spruitjes of witlof lusten. Vind 't gewoon niet lekker. Geeft ook nog eens een gore nasmaak. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:12
Hero of Time schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:01:
[...]

Zelfde reden als kinderen geen spruitjes of witlof lusten. Vind 't gewoon niet lekker. Geeft ook nog eens een gore nasmaak. :r
Goede opvoeders maken het verplicht en uiteindelijk lusten ze het. Dat zou groepsdruk voor bier moeten doen >:)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jogai schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:10:
[...]

Goede opvoeders maken het verplicht en uiteindelijk lusten ze het. Dat zou groepsdruk voor bier moeten doen >:)
Dan ken je mij niet. Forceer het op mij en je komt zeiknat thuis. })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Zou ook wel goed zijn voor de lui uit zuid-europa die FOSDEM bezoeken, belgisch bier is toch wat anders dan uw lokale gekleurde water :+ :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-10 13:09
Wat is dat DisplayLink toch een ruk product. Hoe is het mogelijk dat er nog steeds geen drivers zijn voor Ubuntu 19.10... Daar zit je dan op werk met twee mooie _zwarte_ schermen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

stijnos1991 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:18:
Wat is dat DisplayLink toch een ruk product. Hoe is het mogelijk dat er nog steeds geen drivers zijn voor Ubuntu 19.10...
Ondertussen maken ze er wel reclame mee :
Afbeeldingslocatie: https://www.displaylink.com/img/home/home-prod.jpg
:D _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:59:
[...]
Over smaak valt niet te twisten :P

Ik dronk vroeger samen met mijn vriendin rond de feestdagen ook weleens Chocomel met Baileys er in. Genoeg mensen die dat goor vinden, maar ik heb er nooit moeite mee gehad.

Of Cola met Whiskey met mijn vader.

Meeste bier vind ik te waterig trouwens. Palm of Hertog Jan gaat nog wel.

Dat gezegd hebbende, drink ik al jaren geen druppel alcohol meer :) Ik krijg er tegenwoordig buikpijn van, dus dan kick je gauw genoeg af (ik heb tijden gekend dat ik elke avond wat dronk om rustig te worden / lekker te slapen).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is dat DisplayLink toch een ruk product. Hoe is het mogelijk dat er nog steeds geen drivers zijn voor Ubuntu 19.10... Daar zit je dan op werk met twee mooie _zwarte_ schermen voor je.
We hebben een paar USB docks op kantoor die DisplayLink gebruiken en ik heb toevallig vorige week een laptop voorzien van Debian Stable. Als ik 't niet vergeet, zal ik eens testen of het werkt.

Ik voorzie 3 mogelijke resultaten:
1) Alles werkt gewoon zonder gedoe;
2) Alleen de schermen doen 't niet;
3) De boel crasht met een kernel panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Heeft iemand een toegankelijke nftables uitleg om een aantal basistaken te doen? :/

Omdat ik een Debian machine direct aan het internet wil hangen met SSH wou ik een paar simpele rules maken:
- Default input policy drop
- SSH alleen toestaan vanaf bepaalde ip adressen
- ipv6 volledig blokkeren omdat ik dat nog niet goed genoeg ken

Ondanks dat ze zeggen dat het eenvoudiger is geworden dan iptables, voelt het niet zo _O-

Ik heb al meerdere tutorials doorgelezen, maar die halfdode hersencellen van mij willen graag simpele voorbeelden.

PS
Ik heb thuis alleen een KPN router ertussen en die kan niet meer dan een port helemaal openzetten.

PPS
Het begint al ergens op te lijken, al ben ik er (gevoelsmatig) nog niet helemaal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#!/usr/sbin/nft -f

flush ruleset

table inet filter {
        chain input {
                # Standaard niks toestaan
                type filter hook input priority 0;
                policy drop;

# Loopback
                iif lo accept;

# Connection tracking
                ct state established, related accept;
                ct state invalid drop;

# Pingen mag
                ip protocol icmp icmp type echo-request ct state new accept;

# SSH alleen toestaan vanaf LAN en extern ip
                tcp dport 22 ip saddr 192.168.2.0/24 accept;
                tcp dport 22 ip saddr externe.ip accept;
        }
        chain forward {
                type filter hook forward priority 0;
                policy drop;
        }
        chain output {
                type filter hook output priority 0;
                policy accept;
        }
}

Ik moest vooral even een goed voorbeeld vinden O-) Uiteraard staat op mijn SSH ook Google Authenticator aan, als extra maatregel. Daarnaast even met een online portscanner getest en SSH staat dicht naar het internet toe (behalve dan het ip dat ik wil, dus so far so good).

[ Voor 51% gewijzigd door Lethalis op 15-01-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

displaylink !=display poort? of wat anders? daarbij nodige issues gehad, bleek aan stekker te liggen; pc DP 1.2, stekker voor 1.0. Andere converter/adapter en zwarte schermen is niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Lethalis schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:30:
Ondanks dat ze zeggen dat het eenvoudiger is geworden dan iptables, voelt het niet zo _O-
Klinkt een beetje als die nieuwe hippe manier van je netwerk configureren waar ik laatst bij Ubuntu tegenaan knalde : nero355 in "NOS Kroeg - Deel 2" :X
Ik heb al meerdere tutorials doorgelezen, maar die halfdode hersencellen van mij willen graag simpele voorbeelden.
Dat probleem heb ik ook vaak!

En als ik dan het geheel eenmaal snap denk ik bij mezelf : "Waarom kan ik het nu beter uitleggen aan iemand dan zij op hun eigen webpagina doen ?!" _O-

Maar goed... zag een andere oude reactie van mij :
nero355 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:50:
Mmm... Linux op een Thinkpad laptop! Lekkerder wordt het niet! :9~

Zit er nog steeds aan te denken om een tweedehands W520 of W530 te kopen en als dedicated Linux laptop te gebruiken met KDE Plasma, maar ondertussen zijn die modellen best wel achterhaald en de nieuwere modellen zijn amper nog een echte Thinkpad te noemen... twijfels, twijfels, twijfels! :)
En ondertussen is dat werkelijkheid geworden!

Een oude collega van mij had nog een voorraadje T520 modellen staan en daar typ ik nu dit bericht mee met Kubuntu 19.04 erop :*) Werkt heerlijk! _O_

Hiervoor alleen wat ermee gekloot op een oude PC en in een Proxmox VM, maar nu een maandje verder ongeveer en kan eigenlijk alles ermee doen zoals ik had gepland :Y)

Best wel schrikken trouwens na een jaar of 15 geleden voor het laatste wat gerommeld te hebben met KDE 3.x.x en de net zo oude Gnome/Xfce/Fluxbox varianten en nog ergens tussendoor Unity van Ubuntu, want Ubuntu Phone hype en zo... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-10 13:09
himlims_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:18:
[...]

displaylink !=display poort? of wat anders? daarbij nodige issues gehad, bleek aan stekker te liggen; pc DP 1.2, stekker voor 1.0. Andere converter/adapter en zwarte schermen is niet meer
Het is een chipset voor docking stations meen ik. De drivers voor Linux laten echter te wensen over. Het is dus inderdaad wat anders dan displayport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:44:
[...]
Klinkt een beetje als die nieuwe hippe manier van je netwerk configureren waar ik laatst bij Ubuntu tegenaan knalde : nero355 in "NOS Kroeg - Deel 2" :X
Dat is 1 van de redenen waarom ik tegenwoordig Debian gebruik als ik een Linux VM nodig heb. Daar doet /etc/network/interfaces nog wat ik verwacht :)

Toen ik nog Ubuntu voor KVM gebruikte, had ik een vrij complexe setup met VLAN's + bridges. Ik durfde serieus niet te upgraden.

Daarna maar een tijd ESXi gebruikt, waar het configureren van virtuele switches op verschillende VLAN's echt simpel gaat.

Tsja... en door mijn werk - dat zich vooral in het Windows ecosysteem afspeelt - kwam ik erachter dat Hyper V 2019 en ook de Hyper V role in Windows 10 Pro zo slecht nog niet is :$

In het kader van minder apparatuur in huis draait er nu automatisch op mijn Windows 10 machine een Debian mee als VM voor 2FA SSH toegang.

Dus als ik naar huis wil verbinden, tunnel ik mijn Windows RDP door Debian heen via SSH :+ Je moet wat als je Windows enigszins veilig via het internet wil benaderen _O-

Ik heb wel een hele tijd Fedora als desktop OS gebruikt, maar door allerlei kleine irritaties terug bij Windows. Maar blijf Linux leuk vinden voor server toepassingen / virtuele machines / development.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

stijnos1991 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:50:
[...]

Het is een chipset voor docking stations meen ik. De drivers voor Linux laten echter te wensen over. Het is dus inderdaad wat anders dan displayport.
Ik had vorige week nog getest voor je. Dock doet idd zoals ik verwachtte: alles behalve schermen. :P Vond met een snelle Google wel dat DL zelf drivers aanbiedt, maar dat die slechter zijn dan iemand op Github beschikbaar heeft gemaakt. Moet je ook zo kunnen vinden.

@nero355, wat betreft Ubuntu en netwerkconfig, dat is niet het enige waar ze mee klooien. Er is een rock solid basis: Debian. Ubuntu gaat hier aan rommelen en zaagt zo wat palen van de fundering weg om 't te vervangen voor een paar stengeltjes.
Maar ach, er zijn Ubuntu derivaten die daarop dan weer 'hold my beer' zeggen. :+

Op werk heb ik ook KDE in gebruik en ben er best wel van gecharmeerd. Alleen jammer dat er geen alternatief is voor wat ik met Xfce nog heb (overigens is Xfce in al die jaren nauwelijks verandert) en dat is een panel gevuld met systeem informatie zoals netwerk gebruik, vrije schijfruimte, temperatuur, etc. Er is wel iets, maar niet zo fijn overzichtelijk.

@Lethalis, heb je al eens aan WSL gedacht? Kan je daar niet doen wat je zou willen ipv een complete VM nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:14:
[...]
@Lethalis, heb je al eens aan WSL gedacht? Kan je daar niet doen wat je zou willen ipv een complete VM nodig hebben?
Ik werk dagelijks met WSL :)

"The newest version of WSL uses Hyper-V architecture to enable its virtualization"

Het maakt dus praktisch gezien niks meer uit sinds WSL versie 2 en dan heb ik liever Debian on my own terms ;) Microsoft heeft het opgegeven om een soort omgekeerde WINE developer te spelen :P

WSL is vooral handig voor development. Niet als server environment die het altijd moet doen.

Debian gebruikt ook amper resources, dus ik merk het geeneens dat het er is (in tegenstelling tot Ubuntu dat echt bloatware is vergeleken met Debian).

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 15-01-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:14:
Op werk heb ik ook KDE in gebruik en ben er best wel van gecharmeerd. Alleen jammer dat er geen alternatief is voor wat ik met Xfce nog heb (overigens is Xfce in al die jaren nauwelijks verandert) en dat is een panel gevuld met systeem informatie zoals netwerk gebruik, vrije schijfruimte, temperatuur, etc. Er is wel iets, maar niet zo fijn overzichtelijk.
Er is wel een hele lading aan widgets die standaard worden meegeleverd, maar ik heb daar niks mee dus geen idee of die aan je wensen voldoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:27:
[...]

Er is wel een hele lading aan widgets die standaard worden meegeleverd, maar ik heb daar niks mee dus geen idee of die aan je wensen voldoen :)
Niet, want die dingen moet je op je bureaublad plaatsen. De paar die je op een panel kan neerzetten, bieden niet de informatie die ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sinds een maand ofzo doet ziggogo.tv het niet meer lekker op alle browsers (firefox, chrome,opera) op mijn ubuntu bak. Weet iemand hier een workaround voor?

edit: wtf en toen zag ik deze: Geen Ziggo Go Tv op Linux

laat maar.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij mij niet een maand, maar twee weken hooguit. Daarvoor had ik wel de melding dat er 'een' plugin was gecrasht zonder melding wélke, maar speelde het nog wel gewoon af. Kwam er uiteindelijk achter dat het met de Widevine plugin te maken had (leuke plek geven ze die ook, niet in /plugins oid |:(). In de crashreports werd 'clearkey' genoemd, leg dan maar eens de link met Widevine.

Wel flink klote dat het niet meer werkt. We wachten enigszins hoopvol af op verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:37:
Sinds een maand ofzo doet ziggogo.tv het niet meer lekker op alle browsers (firefox, chrome,opera) op mijn ubuntu bak. Weet iemand hier een workaround voor?

edit: wtf en toen zag ik deze: Geen Ziggo Go Tv op Linux

laat maar.
En dat soort frustraties hebben er bij mij dus toe geleid dat ik Windows op mijn desktop gebruik. Linux wordt op zoveel fronten tegengewerkt, zeker op het gebied van streaming en gaming (nieuws: Rocket League staakt ondersteuning Linux en macOS

Dat soort dingen zijn gewoon irritant.

Maar goed, Linux blijft wel koning der (web)servers :) Hoewel ik ook wel wat blijf voelen voor FreeBSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mja, wat mij betreft : Jammer dan! >:) :P

Ik hoop aan het eind van het jaar nog maar één Windows PC in huis te hebben en dat is mijn Gamebak, want nu Windows 7 EOL is heb ik echt totaal geen zin om overal Windows 10 te gaan zitten installeren! :/

Zou zelfs nog liever een Chromebook of Apple apparaat overwegen dan dat ik met Windows 10 ga zitten knoeien... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
Misschien verkeerde topic hier, maar windows 10 is wel de beste windows versie mi. Natuurlijk privacy enzo, maar misschien met ltsb beginnen en dan eea strippen / uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/danjones000/image/upload/image.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jogai schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:19:
Misschien verkeerde topic hier,
Qua onderwerp, zeer zeker, want we hebben er Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 voor.

Maar omdat het om sarcasme gaat, kan het hier wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind het gebruik van de google stack (Zoekmachine, browser, <andere services>) eigenlijk veel enger dan het gebruik van windows.

* Boudewijn gebruikt alle 3 door. Geld verdienen doen we met Linux ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Kwam net OpenCore / Clover tegen. Heeft dit nog bepaalde voordelen voor linux multi-boot of zijn er andere leuke tweaks die hiermee mogelijk worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik snel Google op 'opencore' zie ik voornamelijk resultaten voor Macs. Dus bepaal zelf of het iets van voordeel zou hebben voor je PC.

Zoeken op 'clover' is natuurlijk onmogelijk, wat heeft een klaver (plantje) nou met computers te maken?

Wil je een discussie starten, kom dan met fatsoenlijke informatie. In een apart topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Laat maar, het was maar kroegpraat. Lekker selectief ook, @Boudewijn vraagt iets over ziggotv en je beantwoord de vraag. @Lethalis en @nero355 hebben het over windows, prima, maar oh wee, als ik begin dan moet er wat van gezegd worden. Start alsjeblieft een nieuw topic voor het nieuwe decennia. Dan krijg ik geen notificaties meer hiervan en zal ik wegblijven uit het nieuwe topic. Zijn we van elkaar af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

vond deze wel gaaf gedaan
Bash:
1
 seq 26 | awk 'BEGIN { printf "http://" }; { n = int(1 + 62 * (10/7)^($1-26)); c = sprintf("%c",0x61 + $1-1); for(i=1;i<=n;i++) printf c; printf "."; }; END { printf "me\n"; }' 

_O-

de output is functional url

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 06-02-2020 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jogai schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:12:
Laat maar, het was maar kroegpraat. Lekker selectief ook, @Boudewijn vraagt iets over ziggotv en je beantwoord de vraag. @Lethalis en @nero355 hebben het over windows, prima, maar oh wee, als ik begin dan moet er wat van gezegd worden. Start alsjeblieft een nieuw topic voor het nieuwe decennia. Dan krijg ik geen notificaties meer hiervan en zal ik wegblijven uit het nieuwe topic. Zijn we van elkaar af.
Je kan zelf stoppen met het topic volgen, dan krijg je ook geen notificaties meer.

De reden dat ik je verzocht een apart topic te maken is omdat het onderwerp geen simpel kroegpraat is, maar een grotere discussie gaat hebben. Dat hoort in een apart topic, niet in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:40:
vond deze wel gaaf gedaan
Bash:
1
 seq 26 | awk 'BEGIN { printf "http://" }; { n = int(1 + 62 * (10/7)^($1-26)); c = sprintf("%c",0x61 + $1-1); for(i=1;i<=n;i++) printf c; printf "."; }; END { printf "me\n"; }' 

_O-
Effe getest op https://www.jdoodle.com/test-bash-shell-script-online/ en hij is inderdaad leuk! :D d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik voel me even een kneus.

Ik heb net userwachtwoord aangepast met passwd op Ubuntu. Maar via SSH kan ik alleen inloggen met het oude wachtwoord. SSH opnieuw gestart en zelfs een reboot gedaan, maar SSH blijft alleen het oude wachtwoord accepteren.

Ik vermoed dat het ergens met sshd_config te maken heeft. Maar ik kan niet precies pinpointen wat. Hebben jullie een idee?

Om in te loggen maak ik gebruik van keys + password. Kan het hier aan liggen? PasswordAuthentication no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Klinkt alsof je eigenlijk het wachtwoord van die key opgeeft steeds en niet je userwachtwoord. Maak anders een nieuw topic even, als dat het niet is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Cyphax schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:08:
Klinkt alsof je eigenlijk het wachtwoord van die key opgeeft steeds en niet je userwachtwoord. Maak anders een nieuw topic even, als dat het niet is. :)
Haha, zo simpel kan het zijn! Helemaal vergeten dat zo'n ssh key een apart wachtwoord heeft. Was hetzelfde als userwachtwoord op Ubuntu, vandaar.

Anyway: aangepast met ssh-keygen -p -f ~/.ssh/id_rsa en nu werkt het zoals ik bedoelde.

Thanks, weer wat geleerd :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
sOid schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:23:
[...]

Haha, zo simpel kan het zijn! Helemaal vergeten dat zo'n ssh key een apart wachtwoord heeft. Was hetzelfde als userwachtwoord op Ubuntu, vandaar.
Je mag dat wachtwoord ook weglaten (bij het maken van de key), ik heb er bij mij thuis geen wachtwoorden op gezet.
Nou nog even kijken of er meer wachtwoorden niet aangepast zijn. Samba wellicht. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 13:07
Dat is wel alleen aan te raden als je full-disk-encryption gebruikt met een boot-password. (Of een vage home-drive encryptie hebt zoals Ubuntu).

Anders kan iemand je key natuurlijk erg makkelijk misbruiken als hij je harddrive in handen krijgt :)

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 13-02-2020 10:17 ]

Even niets...

• sOid
  • Niet online
@FireDrunk Precies. Better safe than sorry denk ik altijd maar.

@Cyphax Verder geen last van hetzelfde password op andere plekken :p Maar wel goed om te weten dat Samba dus blijkbaar ook een ander pwd heeft.

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
Jogai schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:19:
Misschien verkeerde topic hier, maar windows 10 is wel de beste windows versie mi. Natuurlijk privacy enzo, maar misschien met ltsb beginnen en dan eea strippen / uitschakelen.

[Afbeelding]
Volgens dit diagram heb ik dus een halve leven. Ik gebruik Manjaro dus het is geen scheepje-in-fles-uitvouwen als Arch, noch "overal stootkussens" zoals bij Ubuntu (hoewel) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VLHware
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 15:18
Ik heb nog een Windows 7 laptop uit 2009 in gebruik, deze zou niet voor Windows 10 geschikt zijn, dat zal denk ik te maken hebben met de (Sony) vaio functies.

Ook is er nog een mini desktop op de tv aangesloten, met kodi maar die is al langer geleden naar Windows 10 gezet maar ontzettend traag. Nu kan ik er ook Chrome OS opzetten (wat nu veel aangeraden wordt als Windows (7) vervanger) , maar ik lees nu over EOL (END OF LIVE POLICY) bij chromebooks, die feitelijk jongere zijn dan de Windows 7 laptops (alles na 2007 draait op chrome OS) Waarom zou een oude laptop langer op Chrome OS kunnen werken dan een chromebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarschijnlijk omdat ChromeOS voor die laptops, itt Chromebooks, niet door Google worden onderhouden met updates. Beetje vergelijkbaar met Android en custom roms. Mijn telefoon, de OnePlus One, is alweer bijna 6 jaar geleden uitgebracht. De laatste Android die er door de fabrikant voor beschikbaar is, is 6. Echter draai ik dankzij hobbyisten en vrijwilligers Android 9.

Dat zal op vergelijkbare manier werken met je oudere laptop waar je ChromeOS op zet. Dat zal niet door de 'fabrikant' worden onderhouden, maar door mensen die het zelf bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@VLHware : Welke laptop en hoe oud precies :?

We zitten hier op Tweakers.net dus wij bepalen wel effe of die laptop geschikt is of niet en niet de fabrikant! })

Verder lees ik iets nieuws : Kan je Chrome OS zomaar op een random laptop installeren tegenwoordig :?
Wist ik niet! :$ :X O-)

Pagina: 1 ... 56 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.