Geen Ziggo Go Tv op Linux

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bert.roelse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-01-2024
Nog steeds geen Ziggo Go Tv op Linux, Ziggo discrimineert gebruikers en doet alsof z'n neus bloed.

Al sinds enkele weken is er geen Ziggo Go TV meer te kijken op systemen die op Linux draaien vanwege een update die de DRM verificatie onder linux niet meer ondersteunt. Op het community forum van Ziggo (https://community.ziggo.nl/... wordt hier inmiddels al veel over gesproken, maar Ziggo onderneemt niets. Officieel wordt Linux niet ondersteund door Ziggo, hoewel hun eigen systemen veelal wel op Linux draaien (denk aan servers en mediaboxen).

Het wordt dan ook tijd voor Ziggo om a) het probleem op te lossen. b) met concrete informatie naar buiten te komen. c) een grote groep betalende gebruikers als volwaardig te behandelen.

Als er hier gebruikers zijn die Linux als besturings systeem hebben geef dan alsjeblieft commentaar in de bovengenoemde community. Des te meer mensen reageren, des te groter de kans is dat Ziggo eindelijk actie onderneemt.

Linux gebruikers, verenigt u!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tja ik heb ook geen Ziggo Go TV op de Apple TV. Wat kan je dan het beste doen, wachten tot ze de app release (die ze al klaar hebben)... Ik heb mijn abonnement maar stop gezet. Dat is de enige manier waarop ze het voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@bert.roelse Ik gok dat je dit ook op andere fora gepost hebt maar vergeten bent de URL te repareren? ;)

Maar heel goed dat je dit aankaart! Ik heb ook al een tijdje problemen maar heb er nog geen tijd ingestoken wegens andere zaken aan mijn hoofd... Ik baal er wel van en nu ik jouw bericht lees, word ik ook wel weer teleurgesteld door Ziggo.

Dus ik meld me, bij deze. Ik weet nog niet hoe snel ik er wat aan kan doen. Maar het is wel frustrerend!

[ Voor 62% gewijzigd door Room42 op 18-01-2020 14:50 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 13:04
Discriminatie is wel een beetje een heftige term, vind je zelf niet? Je snapt zelf ook wel dat het percentage klanten dat Linux draait niet zo hoog is dat ze er per se veel moeite in willen steken?

Hun content leveranciers willen dat ze drm waarborgen en ik kan me voorstellen dat dat lastiger is onder een versnipperd landschap als de Linux distros

[ Voor 28% gewijzigd door 418O2 op 18-01-2020 14:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gdisselkoen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-11-2022
Voor wie de juiste URL naar het onderwerp op de Ziggo Community zoekt: https://community.ziggo.n...maar-wel-op-windows-47259

Ik heb ook last van het probleem en stoor mij mateloos aan de manier waarop Ziggo met het probleem omgaat en zich verschuilt achter het statement: "Linux wordt niet ondersteund."

De dienst heeft in het verleden gewerkt op Linux in zowel Chrome als Firefox. In het verleden zijn er wel meer problemen gewest met Linux maar die werden dan uiteindelijk wel opgelost. Het lijkt er nu op dat het onwil of onkunde is van Ziggo om te fixen wat ze gebroken hebben.

Overigens heb ik ook al contact gehad met de redactie van het TV programma Kassa. Het zou niet verkeerd zijn als nog meer mensen ook daar gaan klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Is dit niet meer een probleem van de linux wereld?? Die zijn drm moet fixen.

Niet de echte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gdisselkoen
418O2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:54:
Discriminatie is wel een beetje een heftige term, vind je zelf niet? Je snapt zelf ook wel dat het percentage klanten dat Linux draait niet zo hoog is dat ze er per se veel moeite in willen steken?

Hun content leveranciers willen dat ze drm waarborgen en ik kan me voorstellen dat dat lastiger is onder een versnipperd landschap als de Linux distros
Denk niet dat dat het probleem is. Het werkt op diverse devices die op Linux gebaseerd zijn. Het werkt op hun eigen mediabox die op Linux draait. Het werkt in ChromeOS. Het werkt in Chrome en Firefox op Windows, maar niet in Chrome en Firefox op Linux. Het werkt in Chrome op mijn Android tablet. Ik kan het vanuit Chrome op Windows en Android casten naar ieder willekeurig device dat Miracast ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdisselkoen
Meestervisser schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:15:
Is dit niet meer een probleem van de linux wereld?? Die zijn drm moet fixen.
Nee, het probleem is geen Linux probleem. En ook geen browser probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

gdisselkoen schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:21:
[...]

Nee, het probleem is geen Linux probleem. En ook geen browser probleem.
Ziggo Go is altijd een rampenplan.

DRM op linux werkt niet maar ook in de app kan ik dan dingen wel kijken, maar mag ze niet vanuit de app naar chromecast casten. Als dat al werkt...
Dan kun je ook bepaalde dingen niet vooruit spoelen, echt geweldig als het programma van 30 minuten dat je wilt kijken ergens verstopt zit in een 'programma' van 3 uur wat Ziggo je voorschotelt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdisselkoen
Het gebrek aan ondersteuning voor Chromecast in de App heb ik ook al een keer aangekaart evenals de gebrekkige functionaliteit vand het vooruit en terugspoelen. Ik heb het al verschillende keren gehad dat een aflevering halverwege stopte als gevolg van een (technische) fout en je dan niet verder kunt gaan waar je gebleven bent.

De reactie van Ziggo was dat zij dat van de content aanbieder niet mochten aanbieden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
@gdisselkoen Voor het spoelen heb ik al eens een leuk scriptje in elkaar gesleuteld zodat je je pijltjestoetsen kunt gebruiken :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53
Het heeft niet met de verschillende linux distros te maken, wel met implementatie van DRM/VMP en widevine. Helemaal helder is het probleem me niet geworden, maar je krijgt in elk geval een 400 terug van de server, en een “license not valid” json.

Of het aan linux ligt, of aan Ziggo? Zal wel in de combinatie zitten. Is het te fixen? Vast wel, want tot voor kort was er geen probleem. Wil Ziggo dat? Dat weten we nog niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34
KPN interactieve TV werkte tot voor kort nog prima op Linux (Firefox / Ubuntu). Maar ook daar is het nu uit met de pret: ik kan nu alleen nog live naar de NPO zenders kijken. Commerciële en buitenlandse zenders zijn niet meer te bekijken, evenmin als opnames en gemiste programma's vanuit de gids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Ligt het dan toch bij de content providers? Andere eisen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert!
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-04 15:12
Het statement van Ziggo op de Ziggo community, in het topic, genoemd in het eerste bericht van dit topic:
https://community.ziggo.n...ndows-47259?postid=536680

"We ondersteunen Ziggo GO via Linux niet, dus kunnen we de werking hiervan niet garanderen.
Dit betekent echter niet dat er niets gebeurt met het feit dat het nu niet werkt. Ik heb inmiddels informatie doorgekregen waarin aangegeven dat wordt onderzocht wat er exact veranderd is en hoe dit (zo snel mogelijk) weer aangepast kan worden."

[ Voor 21% gewijzigd door Bert! op 18-01-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:57
Als het aan de content-providers ligt waarom werkt het dan wel in W10 zowel met de app als in de browser en niet in Linux?

[ Voor 30% gewijzigd door maasnet op 18-01-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert.roelse
Room42 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:49:
@bert.roelse Ik gok dat je dit ook op andere fora gepost hebt maar vergeten bent de URL te repareren? ;)
Inderdaad, ik ben vergeten de URL te repareren. Ik zag dat de goede URL al geplaatst is, maar voor de volledigheid:
https://community.ziggo.n...maar-wel-op-windows-47259
Ja, ik snap ook wel dat Ziggo niet veel moeite doet voor een klein percentage gebruikers dat zo nodig Linux als besturingssysteem wil gebruiken. Dat er veel Linux distro's zijn staat imho los van het feit dat er dan ook maar niets aan gedaan moet worden. Als betalende klant willen deze gebruikers gewoon van de dienst gebruik blijven maken, zoals dat altijd mogelijk is geweest. Het eenzijdig cancelen hiervan lijkt verdacht veel op discriminatie. De daarbij getoonde laksheid en traagheid van Ziggo is iets dat bij deze gebruikers uiteraard in slechte aarde valt.
Bert! schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:59:
Het statement van Ziggo op de Ziggo community, in het topic, genoemd in het eerste bericht van dit topic:
https://community.ziggo.n...ndows-47259?postid=536680

"We ondersteunen Ziggo GO via Linux niet, dus kunnen we de werking hiervan niet garanderen.
Dit betekent echter niet dat er niets gebeurt met het feit dat het nu niet werkt. Ik heb inmiddels informatie doorgekregen waarin aangegeven dat wordt onderzocht wat er exact veranderd is en hoe dit (zo snel mogelijk) weer aangepast kan worden."
De ondersteuning van Linux zal inderdaad een lastig iets zijn voor Ziggo, maar de Linux gemeenschap is zelf kundig genoeg om alle problemen binnen het besturingssysteem goed op te lossen. Diverse fora bieden snel en uitgebreid hulp, indien nodig. Ondersteuning is dus alleen noodzakelijk voor problemen aan de provider zijde, denk aan slechte verbindingen, uitval van internet en/of televisie, etc.
Waar ik wel mee zit, is het 'zo snel mogelijk' van Ziggo: omdat de Linux gemeenschap klein is, is voor Ziggo het probleem dus ook klein en zou het goed kunnen zijn dat de oplossing daarmee geen prioriteit wordt.

[ Voor 70% gewijzigd door bert.roelse op 20-01-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert.roelse
Bericht samengevoegd met bovenstaande

[ Voor 95% gewijzigd door bert.roelse op 20-01-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert.roelse
Bericht samengevoegd met bovenstaande

[ Voor 95% gewijzigd door bert.roelse op 20-01-2020 15:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@bert.roelse

Zou je je posts willen wijzigen in plaats van meerdere posts onder elkaar te plaatsen?
Dit kan door op de ‘Wijzig’ knop te drukken van de originele post.

Alvast bedankt. :)

www.google.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert.roelse
Inmiddels is er een update van een moderator van de Ziggo Community op dat forum:

​###Quote

Lycke Ziggo schreef:
Heel heel specifieke update heb ik niet. Dat wil zeggen, niet echt een andere boodschap dan eerdere berichten. Ik heb wel intern nagevraagd wat ik hier nu officieel over kan communiceren, daarop kwam dit terug: 

Officieel ondersteunen we Linux niet, daarom testen we dit ook niet door op dit besturingssysteem.
Alleen omdat dit eerder wel gewerkt voor sommige klanten, zijn we wel bezig om te achterhalen waardoor dit nu niet meer het geval is.
We kunnen echter geen garanties of tijdslijnen geven, maar kijken wel of we dit weer terug kunnen brengen. We hebben echter te voldoen aan diverse beveiligingsregels (content afspraken) waar we aan moeten voldoen.

Ik lees dat er hier en daar wat onduidelijkheid is over het woord “ondersteunen” (ik voeg me bij de mening van hanh, dat woord komt me zowat mijn neus uit ;-) ), en dat mensen dit verschillend opvatten. Ik wil nogmaals benadrukken dat “niet ondersteunen” niet gelijk staat aan “niet werken” of zelfs “werking tegenwerken”. Het houdt - kort gezegd- puur in dat we de werking niet garanderen en het ook niet zelf testen hierin. In de praktijk betekent dit lang niet altijd dat het niet werkt.

Kijk bijvoorbeeld ook naar het ondersteunen van bepaalde type's TV's in combinatie met de CI+ module. Er zijn zat tv's die niet gecertificeerd zijn voor tv kijken met een CI+ module van Ziggo, die wel gewoon blijken te werken. 

Toevoeging; jullie testen, informatie en bevindingen worden uiteraard ook gedeeld. Ik kan me voorstellen dat jullie bij de zin “we zijn bezig met achterhalen waardoor dit niet meer het geval is” hier benieuwd naar zijn. Bedankt voor alle input :-) 

### End quote

Ziggo werkt dus aan het probleem, de oplossing laat nog even op zich wachten. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik vind het een goede reactie. Ze realiseren zich dat het een regressie is en zijn bereid te kijken of deze te fixen is. Dat het geluid uit de community komt, helpt daar natuurlijk wel bij. Ik hoop dat het snel komt, want uitzendinggemist op NPO is ook een ramp! :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De js code lijkt een deel gewoon te skippen adhv os detectie, welke de widevine challenge binary genereert en dus door de EME wordt afgewezen omdat het niet compleet is.

[ Voor 8% gewijzigd door Manke op 20-01-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Manke schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:21:
De js code lijkt een deel gewoon te skippen adhv os detectie, welke de widevine challenge binary genereert en dus door de EME wordt afgewezen omdat het niet compleet is.
Kun je dat voor mij iets uitgebreider opschrijven, toelichten? Je zegt dus dat het JavaScript een OS detectie doet, en vervolgens een deel skipt? Begrijp ik je goed dat dat dus “by design” is? Als in linux, dat lust ik niet, en dus ga ik niet verder? Of beschrijf je een bug?

Ik vind het hele DRM proces wat lastig te doorgronden namelijk.

Als we het probleem helder hebben, kunnen we dat Ziggo weer voor de voeten gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
valkenier schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:51:
[...]

Kun je dat voor mij iets uitgebreider opschrijven, toelichten? Je zegt dus dat het JavaScript een OS detectie doet, en vervolgens een deel skipt? Begrijp ik je goed dat dat dus “by design” is? Als in linux, dat lust ik niet, en dus ga ik niet verder? Of beschrijf je een bug?

Ik vind het hele DRM proces war lastig te doorgronden namelijk.

Als we het probleem helder hebben, kunnen we dat Ziggo weer voor de voeten gooien.
Grofweg denk ik dat het volgende gebeurt: De browser stuurt de widevine challenge data als binary naar de /eme server, dit wordt op de pc van de gebruiker gegenereerd, in linux is deze data ongeveer de helft vergeleken met in windows. Iemand had al opgemerkt dat er in js code wordt overgeslagen omdat er geen match met linux is, waardoor de widevine data niet compleet is. Ik heb het probleem ook nog niet helder. Het lijkt er trouwens op dat ze actief aan het ontwikkelen zijn.

oh, zoiets schreef ik hierboven al, ben zelf ook niet zo helder :P
het zou indd by design kunnen zijn, want widevine is redelijk portable geworden wat je de vrijheid geeft hoe je een service wil bekijken.

Verified Media Path (VMP) kwam ook naar voren in dat topic bij ziggo.

De js code:
https://gofile.io/?c=bbAhzZ

[ Voor 12% gewijzigd door Manke op 20-01-2020 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:06
bert.roelse schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:32:
Nog steeds geen Ziggo Go Tv op Linux, Ziggo discrimineert gebruikers en doet alsof z'n neus bloed.

Al sinds enkele weken is er geen Ziggo Go TV meer te kijken op systemen die op Linux draaien vanwege een update die de DRM verificatie onder linux niet meer ondersteunt. Op het community forum van Ziggo (https://community.ziggo.nl/... wordt hier inmiddels al veel over gesproken, maar Ziggo onderneemt niets. Officieel wordt Linux niet ondersteund door Ziggo, hoewel hun eigen systemen veelal wel op Linux draaien (denk aan servers en mediaboxen).

Het wordt dan ook tijd voor Ziggo om a) het probleem op te lossen. b) met concrete informatie naar buiten te komen. c) een grote groep betalende gebruikers als volwaardig te behandelen.

Als er hier gebruikers zijn die Linux als besturings systeem hebben geef dan alsjeblieft commentaar in de bovengenoemde community. Des te meer mensen reageren, des te groter de kans is dat Ziggo eindelijk actie onderneemt.

Linux gebruikers, verenigt u!
ik las het
ik geloofde het niet
ik testte het
blijft op
starten staan

ik geloof het wel

jammer dat ik geen klant ben bij ziggo
anders hadden ze er een klacht bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:06
Manke schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:21:
ja zoiets

wijzigen van de useragent is iig niet afdoende
ik was ook al aan het kijken

any workaround?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-03 18:44
Ik heb zowel Xs4all als Ziggo. Beiden werken niet meer onder Linux. Het probleem ligt dus waarschijnlijk bij de leverancier van de content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Linux staat voor vrijheid en Snowden prijst het, dus dat wordt op deze manier geboycott. De publieke zenders komen nu misschien wel op een andere manier vrij, anders tijd voor een initiatief gezien het free-to-air is, free-to-stream moet dus ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

OMD

Misschien een gekke vraag maar hoe kan je over iets klagen wat niet ondersteund wordt. Wist je dat niet van te voren?

Windows ondersteund geen MacOS programma's. Moet ik dan bij Microsoft gaan klagen omdat ze het niet ondersteunen?

Ik ben er serieus benieuwd naar namelijk.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Omdat het altijd heeft gewerkt, en het in een keer, waarschijnlijk doelbewust geweerd werd.
Ik heb al een idee voor een oplossing, zal gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Manke schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:25:
Omdat het altijd heeft gewerkt, en het in een keer, waarschijnlijk doelbewust geweerd werd.
Ik heb al een idee voor een oplossing, zal gaan kijken.
Dat snap ik, maar het werd nooit ondersteund toch? Dan is het toch alleen maar een voordeel geweest zo lang het heeft gewerkt? Zal vast aan mij liggen maar er wordt zo heftig op gereageerd.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
OMD schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:30:
[...]

Dat snap ik, maar het werd nooit ondersteund toch? Dan is het toch alleen maar een voordeel geweest zo lang het heeft gewerkt? Zal vast aan mij liggen maar er wordt zo heftig op gereageerd.
Je mag van een website verwachten dat het onder elke moderne cross-platform webbrowser werkt ongeacht OS, geen een site onderdsteunt enkel commerciele platformen. Maar het werkt onder linux, alleen niet op de gratis open varianten, wel op de samsung horizon box, dat xbmc op linux is, en android, wat linux is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:57
[...]

Waarom werkt het dan wel onder W10 en Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

maasnet schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Geen idee maar staat los van of ik het raar vind of niet. Er is alleen mede gedeeld dat het niet ondersteund wordt. Het is mij gewoon niet helemaal duidelijk hoe je over iets kan klagen wat van te voren bekend is.

Zelfs als een auto kopen waarbij topsnelheid staat 120 en daarna klagen dat hij geen 160 gaat want dat mag tegenwoordig verwacht worden.

Ik vind het uiteraard een load of crap dat het niet werkt onder Linux, laten we dat voorop stellen maar ik sidder altijd van opmerkingen/reacties zoals discriminatie enz. Vandaar. Meer een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert.roelse
maasnet schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Omdat de afhandeling van de content encryptie anders werkt (zie elders in dit topic).

Dat er geen (technische) ondersteuning voor Linux vanuit Ziggo is, kan ik me nog wel voorstellen, gezien de vele distro's enzo, maar als Ziggo zegt 'TV op all uw schermen' zou in ieder geval dit ook opengesteld moeten zijn voor "exotische" besturings systemen die wel de door Ziggo ondersteunde browsers (Chrome / Firefox) gebruiken.

Trouwens, die ondersteuning van een OS is m.i. vooral van toepassing op problemen die gebruikers hebben met instellingen binnen het OS, zoals netwerk en internet instellingen. Die ondersteuning is voor de meeste Linux gebruikers dan ook nauwelijks van belang, want de meeste gebruikers weten dit zelf wel op te lossen en anders bieden de diverse fora hier wel een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Ik denk dat de oplossing te vinden is in een widevine proxy in wine.

Wat ik al heb gevonden, maar niet getest: https://github.com/easonlin404/license-proxy

[ Voor 15% gewijzigd door Manke op 21-01-2020 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10-2024
Manke schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:43:
[...]

Je mag van een website verwachten dat het onder elke moderne cross-platform webbrowser werkt ongeacht OS, geen een site onderdsteunt enkel commerciele platformen. Maar het werkt onder linux, alleen niet op de gratis open varianten, wel op de samsung horizon box, dat xbmc op linux is, en android, wat linux is.
Dat is dus onzin, je mag van een website in principe niks verwachten dat je niet expliciet gegarandeerd wordt. Alles daarbovenop is mooi meegenomen. Ondersteuning voor streaming diensten op Linux is altijd al een ding geweest, Widevine heeft het makkelijker gemaakt maar de realiteit is dat zelfs de hoogste levels van Widevine niet werken op vrij beschikbare distro's (de reden dan bijvoorbeeld Android het wel werkend heeft is omdat Google expliciet moeite heeft gestoken in de ontwikkeling en implementatie van Widevine en aan de content providers bepaalde hardwarematige garanties kan bieden om illegale activiteiten onmogelijk te maken. Zo is het ook onmogelijk om op Linux Netflix in 4K te kijken terwijl het op Android TV wel gewoon draait en ook in de Windows 10 app/Microsoft Edge.

Daar zit waarschijnlijk ook de reden dat het nu niet meer werkt, hoe onterecht het ook is Linux heeft nog steeds de reputatie als een systeem dat veel gebruikt wordt voor piracy en de open source aard maakt het enorm lastig om de beperkingen in te bouwen die de eigenaars van media willen zien om te voorkomen dat hun content makkelijk gestolen kan worden. Voeg daaraan toe dat de doelgroep enorm klein is en het is financiëel de moeite niet waard om Linux te ondersteunen voor een partij als Ziggo, KPN of Netflix. Wanneer de content eigenaren eisen dat Ziggo en KPN een hoger niveau Widevine/andere DRM implementeert, moeten ze dat doen als ze hun uitzendrechten willen behouden. Als het ze redelijk makkelijk lukt om ondersteuning voor Linux weer werkend te krijgen is dat mooi, maar dat het werkte was al een extra'tje en het is onredelijk dat te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert.roelse
Manke schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:53:
Ik denk dat de oplossing te vinden is in een widevine proxy in wine.

Wat ik al heb gevonden, maar niet getest: https://github.com/easonlin404/license-proxy
Geinstalleerd via 'go get github.com/easonlin404/license-proxy'
Ok, en dan? Kun je even uitleggen hoe dit te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowotiel
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-04 18:11
Centurius schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:19:
[...]
Voeg daaraan toe dat de doelgroep enorm klein is en het is financiëel de moeite niet waard om Linux te ondersteunen voor een partij als Ziggo, KPN of Netflix.
Netflix en ook Disney+ kunnen, zoals het hoort, gewoon onder Linux bekeken worden.
Het kan aldus gewoon wel.
Ziggo en KPN kunnen er dus ook voor zorgen.
Ps de doelgroep is overigens helemaal niet enorm klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdisselkoen
@Centurius Dat is dus onzin. Andere streamingdiensten zoals Netflix, Videoland, Discovery en noem maar op werken zonder problemen. Ook deze maken gebruik van DRM oplossingen.
Het idee van browserbased content aanbieden is juist dat het platform onafhankelijk werkt. Misschien niet in iedere browser, maar als het bijvoorbeeld in Chrome onder Windows werkt, dan moet het ook werken in Chrome onder Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
bert.roelse schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Geinstalleerd via 'go get github.com/easonlin404/license-proxy'
Ok, en dan? Kun je even uitleggen hoe dit te gebruiken?
Nee, geen idee, het is volledig diy, maar ik ga er nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Daar zit waarschijnlijk ook de reden dat het nu niet meer werkt, hoe onterecht het ook is Linux heeft nog steeds de reputatie als een systeem dat veel gebruikt wordt voor piracy
Volgens mij ben je in de war met Windows ;)
de open source aard maakt het enorm lastig om de beperkingen in te bouwen die de eigenaars van media willen zien om te voorkomen dat hun content makkelijk gestolen kan worden.
Dat is wel deels waar, maar ook geen ramp opzich, want tegenwoordig kan je zo'n beetje alles vanuit een browser draaien en dat is gelijk ook de reden dat het "softwarelandschap" van tegenwoordig vol zit met Electron (cr)apps ;(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
OMD schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:00:
Misschien een gekke vraag maar hoe kan je over iets klagen wat niet ondersteund wordt.
Ziggo Go op mijn mobiel werkt ook niet goed omdat Miracast wordt geblokkeerd door de app.
RTL "wil" het niet hebben.
En Ziggo moet luisteren naar RTL...

Gelukkig kan ik op mijn Humax opnemen en de RTL programma's streamen en aanbieden via torrent.
30 jaar geleden ging dat via betamax en VHS.

Ik snap DRM niet zolang het nog steeds niet werkt. Zelfs widevine is nog steeds te omzeilen.

En dan komen we op je vraag over geklaag.
Zou de vraag niet moeten zijn: is de wereld beter zonder DRM of vroeger toen TV interessanter was en je het niet erg vond om iets te missen omdat niemand social media had om over een programma te praten?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert.roelse
[...]

Dat is dus onzin, je mag van een website in principe niks verwachten dat je niet expliciet gegarandeerd wordt.
Bullshit!
[...]
Daar zit waarschijnlijk ook de reden dat het nu niet meer werkt, hoe onterecht het ook is Linux heeft nog steeds de reputatie als een systeem dat veel gebruikt wordt voor piracy en de open source aard maakt het enorm lastig om de beperkingen in te bouwen die de eigenaars van media willen zien om te voorkomen dat hun content makkelijk gestolen kan worden.
Nog meer bullshit!
Ik denk dat er meer (procentueel gezien) misbruik via Windows gedaan wordt dan via Linux. Piracy is niet platform afhankelijk. Omdat Linux opensource is, zou het juist gemakkelijker moeten zijn om de content degelijk te beschermen.
[...]
Voeg daaraan toe dat de doelgroep enorm klein is en het is financiëel de moeite niet waard om Linux te ondersteunen voor een partij als Ziggo, KPN of Netflix.
Alweer bullshit! De doelgroep is groot genoeg om serieus te nemen. En technisch onderlegd genoeg om z'n eigen broek op te houden.
[...]
Wanneer de content eigenaren eisen dat Ziggo en KPN een hoger niveau Widevine/andere DRM implementeert, moeten ze dat doen als ze hun uitzendrechten willen behouden. Als het ze redelijk makkelijk lukt om ondersteuning voor Linux weer werkend te krijgen is dat mooi, maar dat het werkte was al een extra'tje en het is onredelijk dat te verwachten.
Tjonge jonge, doe je huiswerk eens..., alweer bullshit! Waarom werkt Netflix dan wel? En wat is er zo speciaal aan televisie? GTST opnemen? Hou toch op!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Centurius
bert.roelse schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:09:
[...]

Bullshit!

[...]

Nog meer bullshit!
Ik denk dat er meer (procentueel gezien) misbruik via Windows gedaan wordt dan via Linux. Piracy is niet platform afhankelijk. Omdat Linux opensource is, zou het juist gemakkelijker moeten zijn om de content degelijk te beschermen.

[...]

Alweer bullshit! De doelgroep is groot genoeg om serieus te nemen. En technisch onderlegd genoeg om z'n eigen broek op te houden.

[...]

Tjonge jonge, doe je huiswerk eens..., alweer bullshit! Waarom werkt Netflix dan wel? En wat is er zo speciaal aan televisie? GTST opnemen? Hou toch op!
Ik ga het bij deze alleen even op jouw post houden omdat door die te ontkrachten de rest ook meteen antwoord heeft.

Punt 1. Hoezo? Wat geeft jou het recht te verwachten dat een onderneming die jij niet bezit ondersteuning geeft voor iets wat jij wil? Nergens adverteren ze ondersteuning voor Linux, dit kon en kan je weten voordat je klant van Ziggo wordt. Als ik een Windows game haal, moet ik niet vreemd opkijken dat die niet op Linux draait. In theorie zou het kunnen via omwegen als wine, maar de producent geeft er expliciet geen ondersteuning op dus kan ik er geen verwachting of rechten aan ontleden.

Punt 2. Leer eens lezen, zie "hoe onterecht ook". Als in, ik weet dat de reputatie niet terecht is, maar het heeft die reputatie wel. En degene bij content leveranciers die de regels vaststellen zijn niet de techies die in hun vrije tijd Linux draaien of een eigen serverpark beheren. Het zijn de (vaak) oudere advocaten die op Fox News of CNN hebben gehoord over die gevaarlijke hackers op Linux.

Punt 3. https://itsfoss.com/linux-market-share/ . Zelfs met het toevoegen van Chromebooks zit Linux op een totaal van 3,37%. Het toevoegen van Chromebooks gezien de integratie met Android is al onterecht maar zelfs dan is het percentage schrikbarend laag. Daar komt nog eens bij dat waar je met Windows en Mac een redelijk beperkte hoeveelheid producten hebt die je moet ondersteunen, moet je bij Linux je systemen geschikt maken voor meerdere kernels aangezien zelfs de meest populaire distro's verschillende versies gebruikt. Dat Linux gebruikers zelf kunnen troubleshooten is het issue niet, daar zit op andere platformen de kosten ook niet. Het gaat om de ontwikkeling en QA.

Punt 4. Schat, doe je eigen huiswerk. Netflix werkt tot een bepaalde resolutie omdat het Widevine L3 ondersteunt. Linux kan met bijvoorbeeld Chrome voldoen aan die eis. Netflix 4k bijvoorbeeld krijg jij al niet werkend, dat is omdat je daarvoor minimaal Widevine L1 nodig hebt. Oftewel met hardware elementen. Dat is dezelfde reden dat je op Windows bijvoorbeeld ook alleen Netflix op 4k in de app of Edge krijgt wanneer je pc voldoet aan de eisen voor PlayReady. Waar heb ik gezegd dat TV speciaal is? Je hebt er als ISP alleen wel overeenkomsten met de eigenaren van de content voor nodig. Als zij zeggen dat er bijvoorbeeld minimaal een bepaalde DRM eis voldaan moet worden die buiten bereik van Linux is, dan kan KPN en Ziggo dat slikken. Of ze kunnen stikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gdisselkoen
@Centurius Ziggo is zelf nogal vaag in wat zij verstaan onder te kreet "Niet ondersteund". Het wekt de suggestie dat je niet aan hoeft kloppen bij Ziggo op het moment dat je bijvoorbeeld een bepaalde setting in moet stellen en je weet niet hoe of waar.

In het verleden werd gebruik gemaakt van een Silverlight plugin in de browser en dat werkt inderdaad onder Linux niet, of alleen met de nodige kunstgrepen en diepgaande Linux kennis. Tegenwoordig werkt het met HTML5 dat door alle moderne browsers ondersteund wordt. En werkt het in Chrome onder Windows, dan werkt het ook in Chrome onder Linux.

Een maand of 2-3 geleden waren er ook problemen met Ziggo Go, ik heb daar een melding van gemaakt en uiteindelijk is het toen opgelost. Ook toen had ik het probleem in Linux. Toen werd er niet gerept over dat het niet ondersteund wordt. Bovendien, het heeft gewoon goed gewerkt totdat Ziggo het gesloopt heeft.

En een ander puntje. Dat er meer Windows PC's zijn dan Linux PC's is een feit. Vergeet alleen even niet dat het gros van de Windows PC op het bureau in een kantoor staan en alleen zakelijk gebruikt worden. Onder consumenten liggen de verhoudingen anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centurius
gdisselkoen schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:27:
@Centurius Ziggo is zelf nogal vaag in wat zij verstaan onder te kreet "Niet ondersteund". Het wekt de suggestie dat je niet aan hoeft kloppen bij Ziggo op het moment dat je bijvoorbeeld een bepaalde setting in moet stellen en je weet niet hoe of waar.

In het verleden werd gebruik gemaakt van een Silverlight plugin in de browser en dat werkt inderdaad onder Linux niet, of alleen met de nodige kunstgrepen en diepgaande Linux kennis. Tegenwoordig werkt het met HTML5 dat door alle moderne browsers ondersteund wordt. En werkt het in Chrome onder Windows, dan werkt het ook in Chrome onder Linux.

Een maand of 2-3 geleden waren er ook problemen met Ziggo Go, ik heb daar een melding van gemaakt en uiteindelijk is het toen opgelost. Ook toen had ik het probleem in Linux. Toen werd er niet gerept over dat het niet ondersteund wordt. Bovendien, het heeft gewoon goed gewerkt totdat Ziggo het gesloopt heeft.

En een ander puntje. Dat er meer Windows PC's zijn dan Linux PC's is een feit. Vergeet alleen even niet dat het gros van de Windows PC op het bureau in een kantoor staan en alleen zakelijk gebruikt worden. Onder consumenten liggen de verhoudingen anders.
Dat begrijp ik, maar individuele situaties waar ze meer ondersteunen dan ze aanbieden moet je zien als wat ze zijn. Bijzondere momenten van service waar Ziggo extra moeite steekt waar ze dat niet verplicht zijn. Je kunt er alleen alsnog niet de verwachting uit halen dat ze dat altijd gaan doen.

Ziggo Go is inderdaad primair HTML5, wat platform agnostisch is, maar ook daarin zit DRM gebakken. Uit eerdere posts hier is al te halen dat er bijvoorbeeld Widevine in zit (niveau onbekend) en mogelijk hebben ze er nog extra DRM in gestopt op instructies van hun leveranciers. Dat verklaart ook waarom het van de ene op de andere dag niet meer werkt. Bij niet ondersteunde diensten is dat het risico wat je loopt. Om mijn eerdere voorbeeld erbij te halen, via Wine kun je een redelijk aantal Windows games draaien. Maar zelfs die welke erop werken kunnen na een grote update stoppen met werken. Als je garanties wil hebben dat je Ziggo Go kunt gebruiken kun je mijn inziens beter kijken naar een virtuele Android oplossing of zelfs Windows 10 of Mac OS in een vm waar je de Ziggo Go apps of websites op kunt gebruiken. Daarmee kun je ook volledige ondersteuning vanuit Ziggo eisen omdat je dan wel op een ondersteund platform zit. Een Windows 10 key heb je voor een appel en een ei tegenwoordig (zelfs gratis als je student bent met toegang tot Azure for Education of Surfspot).

We klunnen argumenten aanhalen voor individuele cijfers mbt de exacte aantal van Windows vs Linux maar dan moeten we ook de Chromebooks bij Linux weghalen en zo kunnen we een tijdje heen en weer gaan. Het percentage geeft een simpel maar relatief accuraat beeld van de werkelijke verdeling, en wees eerlijk. In je dagelijkse leven, hoeveel mensen kom je tegen die Linux gebruiken? En dan ben jij een Tweaker waardoor je kring waarschijnlijk procentueel meer Linux gebruikers heeft dan de bevolking in het algemeen. De meeste mensen blijven bij dat wat op hun computer zit bij aankoop en wat ze kennen. Oftewel veelal Windows of Mac OS X. Voor de auto updates was het zelfs een hel om de meeste mensen te laten updaten naar de nieuwste versie van een OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdisselkoen
@Centurius De Windows 10 keys die "voor een appel en een ei" te krijgen zijn, zijn illegale keys. Vooral afkomstig van OEM versies die niet gebruikt worden. Lijkt me niet handig dat aan te bevelen. En ik weet niet hoeveel studenten er zijn die hier een probleem hebben.

Ik denk dat je je flink vergist in het aantal Linux gebruikers, dat zijn echt niet allemaal Tweakers en Nerds. Daar zitten aardig wat doorsnee gebruikers tussen die bewust kiezen voor open source software en de opdringerigheid van Microsoft zat zijn.

Wat de "ondersteuning" door Ziggo betreft, ze geven zelf aan dat het in een browser die HTML5 ondersteund werkt. Daarnaast lokken ze klanten met de slogan "Maak van elk scherm je tv met Ziggo GO" en wordt er met geen woord gerept dat het op Linux niet werkt. Daarnaast werken alle grote streamingdiensten wel zonder problemen met Linux. En ook die gebruiken DRM. Voor de consument is er dan ook geen enkele reden om er van uit te gaan dat Ziggo Go niet werkt, zeker omdat het altijd gewerkt heeft. Ziggo verschuilt zich vooral achter hun eigen onkunde\onwil om het ook op Linux te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het aantal Linux gebruikers is moeilijk te schatten maar de cijfers die er zijn laten zien dat dit max 4% van de gebruikers betreft. Dat is in absolute aantallen aardig wat maar relatief gezien stelt het niet zo heel veel voor. Laten we het dus niet overdrijven.
gdisselkoen schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:36:
@Centurius
Wat de "ondersteuning" door Ziggo betreft, ze geven zelf aan dat het in een browser die HTML5 ondersteund werkt. Daarnaast lokken ze klanten met de slogan "Maak van elk scherm je tv met Ziggo GO" en wordt er met geen woord gerept dat het op Linux niet werkt. Daarnaast werken alle grote streamingdiensten wel zonder problemen met Linux. En ook die gebruiken DRM. Voor de consument is er dan ook geen enkele reden om er van uit te gaan dat Ziggo Go niet werkt, zeker omdat het altijd gewerkt heeft. Ziggo verschuilt zich vooral achter hun eigen onkunde\onwil om het ook op Linux te laten werken.
Dat is nogal een boude uitspraak als Ziggo zelf heeft aangegeven nog niet te weten waarom het niet meer werkt. Men geeft alleen aan geen ondersteuning te bieden voor Linux als in (we gaan dit niet eerst op diverse distro's testen voordat we een nieuwe versie uitbrengen). Nu lijkt er dus iets specifiek voor Linux niet goed te gaan. Lycke gaf duidelijk aan dat ze wel willen begrijpen waarom dit nu ineens niet meer werkt. Waarmee dus geen garantie gegeven wordt maar mocht het iets kleins zijn dan heeft Ziggo er alle baat bij dit wel op te lossen. Zie daarom niet in waarom er sprake zou zijn van onwil.

Begrijp me niet verkeerd, ik wens elke Linux gebruiker Ziggo Go maar het is niet redelijk te claimen dat het je recht is. Laten we hopen dat met een kleine aanpassing het weer werkt, en zo niet. Tja dan heb je pech.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Jay-B schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:42:
Het aantal Linux gebruikers is moeilijk te schatten maar de cijfers die er zijn laten zien dat dit max 4% van de gebruikers betreft. Dat is in absolute aantallen aardig wat maar relatief gezien stelt het niet zo heel veel voor. Laten we het dus niet overdrijven.
Ik denk niet dat Ziggo (of ieder ander bedrijf) graag 4% van zijn klanten verliest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:38

jurroen

Security en privacy geek

wowotiel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:32:
[...]
Netflix en ook Disney+ kunnen, zoals het hoort, gewoon onder Linux bekeken worden.
Het kan aldus gewoon wel.
Ziggo en KPN kunnen er dus ook voor zorgen.
Ps de doelgroep is overigens helemaal niet enorm klein.
"Enorm klein" is uiteraard subjectief. Met de cijfers die bekend zijn kan ik mij best voorstellen dat het zo te betitelen is. Daarnaast is het niet strikt de keuze van Ziggo en KPN. Dit is je reinste licentiepolitiek, de kans is zeker aanwezig dat dit een eis is van de contentboeren. Widevine kent verschillende niveau's, een deel van de techniek is zelfs afhankelijk van je hardware en drivers 8)7 Zie bijvoorbeeld: https://www.androidauthority.com/widevine-explained-821935/ Dat het wel op ChromeOS en Android werkt en niet op Linux, zal waarschijnlijk zijn omdat Widevine van Google is.

Voordat ik iedereen over mij heen krijg: nee, ik ben het hier zeker niet mee eens. Als het aan mij ligt zou DRM compleet verbannen worden, bizarre techniek van een stelletje psychoten die vinden dat ze alles op mijn computer moeten kunnen, puur omdat ik hun content zou willen afspelen. Daahhhaaaaggg!

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:46:
[...]

Ik denk niet dat Ziggo (of ieder ander bedrijf) graag 4% van zijn klanten verliest.
Nee maar als 4% van je gebruikers graag iets ondersteund wil hebben dan is dat niet de makkelijkste business case. Misschien zelfs voordeliger om de gok te nemen en er vervolgens achter te komen dat van die 4% er maar een handjevol daadwerkelijk opzegt. ;)

Maar goed, laten we eerst de bevindingen afwachten. Kunnen we daarna wedden hoeveel er daadwerkelijk opzeggen of niet. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Jay-B op 22-01-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
[...]

Alleen de grootste principieel zegt het abonnement op omdat een klein stukje van het afgenomen pakket niet werkt.
De rest slikt het en pakt een tablet of reboot naar Windows. Die weten dat Linux en alles wat daar op lijkt ondergewaardeerd is, hebben geen zin in een conflict met hun partner over HBO :+ of zijn blij dat ze niet via ADSL het internet op gaan. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:01:
[...]

Alleen de grootste principieel zegt het abonnement op omdat een klein stukje van het afgenomen pakket niet werkt.
Het is de enige manier dat ik TV kijk, dus het is niet per se een principekwestie. Zo heb ik er gewoon niks meer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
Voor mij is het ook de enige manier om TV te kijken, maar Ziggo weet prima dat er in veel gevallen geen alternatief te vinden is bij de concurrent en wenst je veel succes met de overstap. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert.roelse
@Centurius, het gaat er niet om dat Linux niet ondersteund wordt door Ziggo, het gaat er niet om dat de algemene mening zou zijn dat Linux gebruikers misschien wel hackers zijn. Het gaat er zelfs niet om hoeveel gebruikers er daadwerkelijk met Linux draait.
Het gaat erom dat Ziggo zegt 'TV op al uw schermen' en niet 'TV op al uw schermen, behalve als u Linux heeft'. Als eindgebruiker betaal ik voor datgene dat Ziggo levert en die dient als zodanig al z'n gebruikers serieus te nemen en dat gebeurd niet. Trouwens, ik ben nooit ingestapt bij Ziggo, maar 25 jaar geleden bij Chello. Later is dat UPC geworden en nog later overgenomen door Ziggo. Ziggo is een log apparaat dat voor zijn eigen spullen veel Linux gebruikt (nmap je router maar eens) maar naar Linux gebruikers zich direct verschuilt achter de muur van 'wij ondersteunen geen Linux'. Is ook niet van belang, ik (en met mij de meeste Linux gebruikers) lossen hun eigen problemen wel op. De ondersteuning gaat over problemen met hun product: aansluitingen, signaalversterkers, kabels, etc. De helpdesk helpt mensen door de setting problemen heen zodat ze weer internet en televisie hebben, en die ondersteuning heb ik (en met mij de meeste Linuxgebruikers) niet nodig.
Als eindafnemer wil ik gewoon een produkt dat werkt. Het zou wat zijn: ik koop een auto en dan zegt de fabrikant (na aankoop): "hij doet het alleen maar als u er blauwe benzine ingooid"
De hele DRM / Widevine / Silverlight rotzooi is voor mij als eindgebruiker niet van belang, dat dienen zij op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
In feite is er geen enkele fatsoenlijke denkbare reden om als consument linux als main os te draaien. Linux bewijst zijn kracht in de datacenters en eventueel voor hobbyisten om mee te klooien.

Niet de echte!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Meestervisser schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:03:
In feite is er geen enkele fatsoenlijke denkbare reden om als consument linux als main os te draaien. Linux bewijst zijn kracht in de datacenters en eventueel voor hobbyisten om mee te klooien.
Wat een onzin :w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert.roelse
Hahaha, ja die is goed! Schertsend bedoeld, denk ik?

Ik draai Linux als main OS omdat:

Het alles doet wat ik wil doen (behalve ZiggoGo TV afspelen, topic van dit draadje)
Het virus veilig is
Het gratis is
Het OpenSource is
Het niet van Microsoft of Apple afhankelijk is

Genoeg fatsoenlijke denkbare reden, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
[...]

Wel als de baten niet opwegen tegen de initiële en tevens structurele kosten die zoiets maken en bijhouden met zich mee brengt.

Daarnaast zijn Linux gebruikers doorgaans ook de types die wel andere wegen weten te vinden tot Ziggo content te consumeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sowieso werkt het zo veel fijner dan Windows! Maar dat is echt onzin om dat hier te gaan bespreken.
Hoiz schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:22:
[...]

Wel als de baten niet opwegen tegen de initiële en tevens structurele kosten die zoiets maken en bijhouden met zich mee brengt.
Eens, maar dat lijkt me hier niet van toepassing aangezien het altijd gewoon gewerkt heeft. Ze hebben geen regressietest gedaan, dan wel vinden het aantal Linux-klanten verwaarloosbaar. Ik snap wel dat dit eigenlijk hun core-business niet is (want dat is TV en Internet) maar ze verkopen het wel als product.
Daarnaast zijn Linux gebruikers doorgaans ook de types die wel andere wegen weten te vinden tot Ziggo content te consumeren.
Ook hier weer aannames en generalisatie. :/ Nee, mijn vader weet niet hoe hij die content alsnog kan vinden. En ja, die draait heel vrolijk en bewust Linux!

[ Voor 92% gewijzigd door Room42 op 22-01-2020 23:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gdisselkoen
Meest kansloze reactie die ik ooit gehoord heb over Linux. Gezien je reactie ga ik er van uit dat je er nog nooit mee gewerkt hebt. Onbekend maakt onbemind?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gdisselkoen
En nog even een aanvulling op mijn vorige reactie.

Heb je enig benul hoeveel mensen er zijn die een Raspberry in huis hebben waar Raspbian op draait? Een Linux variant, afgeleid van Debian Linux, en die bijvoorbeeld gebruiken als Mediacenter of voor hun domotica oplossing. Heel veel gebruikers die beperkt kennis hebben van computers maar het wel voor elkaar krijgen een werkend systeem te bouwen.

En heel veel Linux gebruikers kiezen voor Linux omdat ze het crappy OS van Microsoft beu zijn. Persoonlijk begrijp ik niet dat mensen er geld aan uitgeven, maar aangezien het je min of meer opgedrongen wordt bij de aanschaf van een PC begrijp ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytemaester
  • Laatst online: 20-03-2021
Heb er ook last van. Verschrikkelijk irritant.

[ Voor 14% gewijzigd door Bytemaester op 22-01-2020 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bytemaester
  • Laatst online: 20-03-2021
*Vind ik dat. Voer het niet als een vaststaand feit op, arroganticus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• valkenier
Welja, laten we lekker de windows vs linux discussie hierbij halen om de zaken te vertroebelen. Deze opmerking voegt niks toe aan dit topic. man man man

|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 25-04 18:46
2001 belde net, ze willen hun argumenten terug.

Als dit belangrijk voor je is, gewoon stemmen met je portomonnee: no tux no bux. Zodra de Linux client er wel is, kun je altijd nog weer zo'n dienst afsluiten. Overigens snap ik die appificatie van TV sowieso niet. Multicast streaming is al zo oud als het IP protocol zelf, clients voor ieder platform, waarom doet men dat gewoon niet?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zo doe ik het, ik geef geen geld aan bedrijven die het mij moeilijk maken.

Het is alleen zo jammer dat door de verregaande monopolisering je dan niet kan overstappen naar een andere leverancier die wel een goed aanbod heeft. Hele stukken van Nederland zijn nog steeds afhankelijk van Ziggo voor snel internet. Gelukkig komt er steeds meer glasvezel, maar helaas zijn grote stukken daarvan in handen van KPN en die dwingen de andere gebruikers van dat netwerk min of meer om ook hun televisie-aanbod af te nemen. Ik weet niet of dat ook al gekoppeld is aan een verplicht digitaal platform, maar vroeg of laat verwacht ik dat wel.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Je zou met de huidige snelheden 1 ziggo lijn makkelijk kunnen delen met zeker 2 buren, dat zal ze leren :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Het lijkt mij ongepast om hier van een voordeel te spreken wanneer er net zo goed voor betaald moet worden. Linux-gebruikers betalen namelijk niet om online TV te kijken op een Windows PC of een Mac. Het voordeel zit eerder bij de provider die meer Linux-gebruikers als klant krijgt als het werkt, en het heeft jarenlang gewerkt. Dan lijkt mij het niet dat een provider kan volstaan met een zinnetje dat het het officieel niet ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dit is niet de plek om te discussiëren of je Linux wel of niet moet gebruiken als consument zijnde. Zou je s.v.p. dit soort reacties achterwege willen laten @Meestervisser?
gdisselkoen schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:42:
[...]

En nog even een aanvulling op mijn vorige reactie.
Daarvoor hebben we dus de 'Wijzig' button bij de posts staan. :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowotiel
Inmiddels is de titel van het topic veranderd in:
Online tv kijken met Ziggo Go werkt niet meer in Web Browsers onder Linux

https://community.ziggo.n...rt=dateline.desc#comments

Gelukkig verwijst de oude link die ik in de vorige post heb genoemd ook nog automatisch door.
Nu nog (on)geduldig wachten op de fix.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:25
bert.roelse schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:54:
@Centurius, het gaat er niet om dat Linux niet ondersteund wordt door Ziggo, het gaat er niet om dat de algemene mening zou zijn dat Linux gebruikers misschien wel hackers zijn. Het gaat er zelfs niet om hoeveel gebruikers er daadwerkelijk met Linux draait.
Het gaat erom dat Ziggo zegt 'TV op al uw schermen' en niet 'TV op al uw schermen, behalve als u Linux heeft'. Als eindgebruiker betaal ik voor datgene dat Ziggo levert en die dient als zodanig al z'n gebruikers serieus te nemen en dat gebeurd niet. Trouwens, ik ben nooit ingestapt bij Ziggo, maar 25 jaar geleden bij Chello. Later is dat UPC geworden en nog later overgenomen door Ziggo. Ziggo is een log apparaat dat voor zijn eigen spullen veel Linux gebruikt (nmap je router maar eens) maar naar Linux gebruikers zich direct verschuilt achter de muur van 'wij ondersteunen geen Linux'. Is ook niet van belang, ik (en met mij de meeste Linux gebruikers) lossen hun eigen problemen wel op. De ondersteuning gaat over problemen met hun product: aansluitingen, signaalversterkers, kabels, etc. De helpdesk helpt mensen door de setting problemen heen zodat ze weer internet en televisie hebben, en die ondersteuning heb ik (en met mij de meeste Linuxgebruikers) niet nodig.
Als eindafnemer wil ik gewoon een produkt dat werkt. Het zou wat zijn: ik koop een auto en dan zegt de fabrikant (na aankoop): "hij doet het alleen maar als u er blauwe benzine ingooid"
De hele DRM / Widevine / Silverlight rotzooi is voor mij als eindgebruiker niet van belang, dat dienen zij op te lossen.
Een blijvend erg groot probleem is dat Linux gebruikers het marktaandeel zwaar overschatten. In de praktijk zijn er weinig desktop gebruikers met Linux en voor dat kleine percentage gebruikers is het onderhouden van een app gewoon niet interessant. Om dan met Ziggo's marketingterm "op al uw schermen" aan te komen, ik heb nog wel een berg "schermen" waar geen Ziggo app voor is. Digitaal fotolijstje, mijn schermen van Nintendo (DS, Switch), een PS Vita, een zonnescherm, een regenscherm en ga zo maar door. Feit blijft dat de markt voor consumenten toestellen over het algemeen bestaat uit Windows (x86/64 zo u wil), Android, iOS en nog wat mac OS links en rechts. Windows Phone is ook geflopt en wordt bijna nergens meer ondersteund en zo zijn er nog zat systemen waar geen support voor is.

Pogingen voor Linux op desktop/laptop zijn er echt wel geweest, herinnert u zich de eerste netbooks/eeepc's nog? Consumenten zijn kwaad terug de winkel in gelopen omdat ze er niet mee uit de voeten konden. Kip/ei verhaal wellicht maar ik begrijp een bedrijf als Ziggo wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowotiel
@Andros
App ???????
Het gaat in dit geval om ZiggoGo tv kijken via een HTML5 webbrowser.
Daarvan is het grote voordeel dat daar helemaal geen app voor nodig/ontwikkelt hoeft te worden.
Ziggo kan dat dus eenvoudig weg weer in orde maken.

Wat betreft jouw opmerking dat het niets is geworden met netbooks/eeepc's: MIcrosoft het ook heeft geprobeerd met simpele uitgeklede versies van Windows en dat is ook jammerlijk mislukt. Een netbook/eeepc heeft mij ook nooit echt kunnen bekoren omdat ze zo weinig konden.
Een desktop met Linux daarentegen is naar mijn mening heerlijk om mee te werken.

Verder info een link naar de Linux Foundation:
https://www.linuxfoundation.org/about/
The Linux Foundation, the home of Linux creator Linus Torvalds and lead maintainer Greg Kroah-Hartman, provides a neutral home where Linux kernel development can be protected and accelerated for years to come.

Wanneer je de volgende link bekijkt dan zie dat veel bedrijven niet alleen in woord maar ook in daad (en geld) bijdragen aan de Linux Foundation:
https://www.linuxfoundation.org/about/board-members/

Microsoft die een tijd terug een Linux hater was, omarmt Linux o.m. omdat hun cloud-dienst daarvan afhankelijk maar misschien ook (maar dat is speculatief) omdat Windows in de toekomst gebruik gaat maken van de Linux kernel in navolging van Android.
Overigens is macOS afgeleid van UNIX (BSD; Darwin).
iOS is afgeleid van macOS en is dus ook een UNIX variant.
Linux heeft zich ontwikkelt uit GNU en heeft best wel overeenkomsten met UNIX.
Android wat een zeer groot marktaandeel heeft, draait op een Linux kernel.

Hoewel Chromebooks met Adroid een flinke opmars maken, hebt je waarschijnlijk gelijk dat het marktaandeel van particuliere Linux desktops procentueel niet zo groot is, maar Linux zelf heeft een zeer groot marktaandeel op de volgende gebieden:
  • Linux is the operating system for over 95% of the top one million domains
  • More than 80% of new smartphones sold run Android, which is based on the Linux kernel
  • All of the top 500 supercomputers in the world run on Linux
  • Most of the global markets run on Linux, including the New York Stock Exchange, NASDAQ, the London Exchange, and the Tokyo Stock Exchange
  • The majority of consumer electronics devices use Linux for its small footprint (dus waarschijnlijk ook jouw foto-lijstje ;))
  • More than 75% of cloud-enabled enterprises report using Linux as their primary cloud platform (oa ook Azure van Microsoft)
  • Linux is the go-to infrastructure supporting the world’s ecommerce leaders, including Amazon, eBay, PayPal, Walmart, and others

[ Voor 7% gewijzigd door wowotiel op 29-01-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
wowotiel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:44:
Verder info een link naar de Linux Foundation:
https://www.linuxfoundation.org/about/
The Linux Foundation, the home of Linux creator Linus Torvalds and lead maintainer Greg Kroah-Hartman, provides a neutral home where Linux kernel development can be protected and accelerated for years to come.

Wanneer je de volgende link bekijkt dan zie dat veel bedrijven niet alleen in woord maar ook in daad (en geld) bijdragen aan de Linux Foundation:
https://www.linuxfoundation.org/about/board-members/

Microsoft die een tijd terug een Linux hater was, omarmt Linux o.m. omdat hun cloud-dienst daarvan afhankelijk maar misschien ook (maar dat is speculatief) omdat Windows in de toekomst gebruik gaat maken van de Linux kernel in navolging van Android.
Overigens is macOS afgeleid van UNIX (BSD; Darwin).
iOS is afgeleid van macOS en is dus ook een UNIX variant.
Linux heeft zich ontwikkelt uit GNU en heeft best wel overeenkomsten met UNIX.
Android wat een zeer groot marktaandeel heeft, draait op een Linux kernel.

Hoewel Chromebooks met Adroid een flinke opmars maken, hebt je waarschijnlijk gelijk dat het marktaandeel van particuliere Linux desktops procentueel niet zo groot is, maar Linux zelf heeft een zeer groot marktaandeel op de volgende gebieden:
  • Linux is the operating system for over 95% of the top one million domains
  • More than 80% of new smartphones sold run Android, which is based on the Linux kernel
  • All of the top 500 supercomputers in the world run on Linux
  • Most of the global markets run on Linux, including the New York Stock Exchange, NASDAQ, the London Exchange, and the Tokyo Stock Exchange
  • The majority of consumer electronics devices use Linux for its small footprint (dus waarschijnlijk ook jouw foto-lijstje ;))
  • More than 75% of cloud-enabled enterprises report using Linux as their primary cloud platform (oa ook Azure van Microsoft)
  • Linux is the go-to infrastructure supporting the world’s ecommerce leaders, including Amazon, eBay, PayPal, Walmart, and others
En je punt is? Niemand beweert dat Linux geen enorm flexibel systeem is qua mogelijkheden en ook niemand zegt dat Linux in het algemeen niet gebruikt wordt. Echter zijn alle applicaties die jij noemt of bedrijfsmatig of voor de consument volledig transparant (Android, Chromebooks, consumenten electronica). Dat is nog wel iets heel anders dan de specifieke Linux Desktop/Laptop markt. Ziggo Go op Linux in het algemeen is het probleem ook niet, de app op Android doet nog steeds z'n ding. Ziggo Go op desktop distro's is waar het mis gaat, en daar komt terug dat DRM en andere mechanismen makkelijk gemaakt kan worden voor de software van bijvoorbeeld een Google waarbij het gewoon een enorm hoge investering in verhouding met het percentage klanten is voor Linux Mint of de andere smaakjes desktop Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reijne
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-03-2020
Mensen, is het niet mogelijk om met het progje PlayOnLinux een win browser aan de praat te krijgen, die dan Ziggo go wel kan laten werken?
Het is mij nog niet gelukt, maar ik ben ook niet zo handig als menig Linux gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:25
App of browser, tot daar aan toe. Mijn punt blijft staan dat Linux op de desktop gewoon heel erg weinig wordt gebruikt en alleen door enthousiastelingen. Wat daar dan ook de reden van moge zijn, het is gewoon een vaststaand gegeven. Ik kom nu al enkele jaren dagelijks bij veel mensen over de vloer als telecom technieker (andere provider weliswaar) en ik geloof dat ik slechts één keer iemand heb getroffen met een Linux pc in gebruik. Zelfs Chromebooks tref ik vaker. Ik zeg gewoon dat ik Ziggo kan begrijpen dat ze voor die bijzonder kleine groep geen mankracht gaan inzetten om tv op Linux werkend te krijgen. Hoe spijtig dat ook is maar het blijft een commerciële partij met hun eigen belangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gdisselkoen
@Centurius Ik ben bang dat je de kern van het probleem niet begrijpt. Er is geen Ziggo Go App voor Linux distributies. Die is er nooit geweest en zal waarschijnlijk er ook nooit komen. Ziggo Go is naast de Apps voor Android, iPhone en Windows 10 ook te gebruiken in de browser. Iedere moderne browser die HTML5 ondersteunt is in principe geschikt om native (streaming)media af te spelen, ongeacht het onderliggende OS.

Waar vroeger nogal eens plugins zoals Silverlight of Flash nodig waren, hoeft dat met HTML5 niet meer. Vrijwel alle gangbare streamingdiensten werken via een browser op een Linux desktop, of er nu gebruik gemaakt wordt van DRM of niet. Het werkt. Behalve bij Ziggo. Bij Ziggo kun je zelfs de content van de publieke omroepen niet bekijken, die vrij van rechten is.

Verder is het mij niet duidelijk wat je bedoeld met "een enorm hoge investering" en waar het op gebaseerd is. Dikke duim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdisselkoen
@Andros Als jouw redenering klopt is het wel opmerkelijk dat alle grote streamingdiensten naast hun App's de content ook aanbieden via de browser ongeacht het onderliggende OS. Zelfs de kleinere streamingdiensten doen dat. Als het commercieel niet interessant is, zal een streamingdienst, wiens main product het aanbieden van streaming diensten is, niet in Linux investeren.

En ik weet niet waar jij zoal over de vloer komt, maar ik zie toch vrij regelmatig een Linux desktop in het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gdisselkoen schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:12:
...En ik weet niet waar jij zoal over de vloer komt, maar ik zie toch vrij regelmatig een Linux desktop in het veld.
Kwenie hoor, als ik hier kijk is het aandeel linux kleiner dan 1%

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdisselkoen
Brahiewahiewa schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Weet niet waarop dit gebaseerd is. De site komt bij mij niet door de ballotagecommissie heen. Bevat waarschijnlijk reclame of is vooral reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:37
Het zal een paar procent zijn max.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat soort trackers zijn misleidend omdat die standaard door adblockers geweerd worden. Grote kans dat een Linux-gebruiker meer aan zijn privacy denkt dan andere users.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reijne
Is het mogelijk om binnen een virtual machine iets te doen, om Ziggo go toch te laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Reijne schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:27:
Is het mogelijk om binnen een virtual machine iets te doen, om Ziggo go toch te laten draaien?
Ja, Windows draaien in een VM op Linux... ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Reijne schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:27:
Ja, ongetwijfeld maar dan vraag ik me af of het niet lichter is om de Android-app te emuleren (als dat ook werkt, natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reijne
kraades schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:49:
[...]

Ja, Windows draaien in een VM op Linux... ;)
En dan zal Ziggo go wel werken..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Reijne schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:56:
[...]

Ja, maar in feite draai je dan gewoon Windows en ik denk niet dat dit hier de gewenste oplossingsrichting is.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Reijne schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:56:
[...]

Ik heb het even getest voor je: Ja, dat werkt. :)

Maar inderdaad, dat is echt geen gewenste oplossing, imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reijne
Room42 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:00:
[...]

Ik heb het even getest voor je: Ja, dat werkt. :)

Maar inderdaad, dat is echt geen gewenste oplossing, imho.
En evt met PlayOnLinux..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
PlayWhatOnLinux, precies?
En dat kun je toch zelf testen? ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 29-01-2020 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdisselkoen
In Windows werkt het, maakt niet uit of het een fysieke of virtuele machine is. Wanneer je Chrome onder Windows gebruikt, kun je het eventueel ook casten naar Chromecast. Iets dat vanuit de App niet werkt. In de App kun je alleen live TV casten, niet de afleveringen die je terug wilt kijken, dat kan wel met Chrome. Overigens liegen ze daar ook over in hun reclame uitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reijne
Room42 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:34:
[...]

PlayWhatOnLinux, precies?
En dat kun je toch zelf testen? ;)
haha, het lukte mij niet, maar zoals ik al eerder zei: ik ben niet zo thuis in dit soort zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert.roelse
Afgelopen weekend heb ik een hoop combinaties geprobeerd op Ubuntu 18.03 en Ubuntu 19.10 (laptop i7-6th gen/32Gb/250+1000Gb/GTX960)
Het spelen van Ziggo Go lukt alleen in een VM met Windows (KVM / w10), maar na 10 - 20 minuten begint het beeld te haperen, dan dus verversen met F5. Het geluid doet continu een beetje moeilijk, maar niet heel vervelend.
Bij alle andere combi's, zoals AnBox of Android in KVM met de ZiggoGo app of in een browser krijg ik ZiggoGo tv op geen enkele wijze aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reijne
bert.roelse schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:53:
Afgelopen weekend heb ik een hoop combinaties geprobeerd op Ubuntu 18.03 en Ubuntu 19.10 (laptop i7-6th gen/32Gb/250+1000Gb/GTX960)
Het spelen van Ziggo Go lukt alleen in een VM met Windows (KVM / w10), maar na 10 - 20 minuten begint het beeld te haperen, dan dus verversen met F5. Het geluid doet continu een beetje moeilijk, maar niet heel vervelend.
Bij alle andere combi's, zoals AnBox of Android in KVM met de ZiggoGo app of in een browser krijg ik ZiggoGo tv op geen enkele wijze aan de praat.
Bedankt voor het proberen Bert.
Jammer dat er, voor tijdelijk, geen foefje is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert.roelse
Reijne schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:35:
[...]

Bedankt voor het proberen Bert.
Jammer dat er, voor tijdelijk, geen foefje is....
Ik heb nu sinds 2 dagen een proef-abo'tje bij NLZiet.nl en dat werkt wel (Huh :? ?? Die gebruiken toch ook die DRM?? Da's raar, daar werkt het dus wel! 8)7) Dit is een oplossing die aangedragen werd op het community forum van Ziggo. Eerste maand kost €00,1, daarna €7,95 per maand. Zo kan in ieder geval mijn vrouw op haar kamer weer ongestoord tv kijken. En voor mij is het eenvoudiger dan via KVM en Win10. Die KVM en Win10 oplossing is echt een lelijke omzeiling van het probleem, en niet in de laatste plaats omdat ik helemaal geen Windows wil. Hopelijk heeft Ziggo het binnen een maand weer voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-04 16:24
Op een systeempje Manjaro geïnstalleerd i.c.m. Firefox en Widevine DRM. Geneuzel over marktaandeel ten spijt betaal ik gewoon voor deze meuk en moet het werken.

Crux van het probleem (voor mij) is niet eens zozeer dat dit niet werkt maar dat ik letterlijk geen alternatief heb op de vaste lijn voor Ziggo. Kan wel gaan dreigen dat ik naar KPN ga maar dat is niet eens een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
bert.roelse schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Ik heb nu sinds 2 dagen een proef-abo'tje bij NLZiet.nl en dat werkt wel (Huh :? ?? Die gebruiken toch ook die DRM?? Da's raar, daar werkt het dus wel! 8)7) Dit is een oplossing die aangedragen werd op het community forum van Ziggo. Eerste maand kost €00,1, daarna €7,95 per maand. Zo kan in ieder geval mijn vrouw op haar kamer weer ongestoord tv kijken. En voor mij is het eenvoudiger dan via KVM en Win10. Die KVM en Win10 oplossing is echt een lelijke omzeiling van het probleem, en niet in de laatste plaats omdat ik helemaal geen Windows wil. Hopelijk heeft Ziggo het binnen een maand weer voor elkaar.
Het werkt inmiddels ook op Disney+, Netflix, Amazon Prime, bedenk het maar en dat zit propvol met DRM. Dat je ze nog een maand geeft is eigenlijk van de zotte. Als dan de grootste Nederlandse providers het niet lukt moeten ze niet gek opkijken dat ze vroeg of laat helemaal buitenspel worden gezet.

Ik ga er al vanuit dat een hoop gebruikers de overstap zullen maken naar internet via Amazon en SpaceX als ze dit soort "kleinigheden" niet serieus gaan nemen. De ervaring leert dat we hier in Nederland maar al te vaak achter de feiten aanlopen totdat een disruptive marktpartij anders dwingt.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Dat baseren ze op de browser useragent. Linux gebruikers zullen meer dan gemiddeld hun useragent spoofen om hun surfgedrag te beschermen tegen tracking en aangezien Windows het meest gangbare is op een desktop schat ik zo in dat een deel van de Linux-gebruikers mee tellen in de Windows-statistieken. Nu zal het vast niet zo zijn dat Linux in werkelijkheid vaker wordt gebruikt als Desktop dan OSX maar het zal toch wel het nodige kunnen schelen.

[ Voor 20% gewijzigd door sampoo op 01-02-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door sampoo op 01-02-2020 21:22 . Reden: had in een bericht gekund ]

Pagina: 1 2 Laatste