Geen Ziggo Go Tv op Linux

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het aantal Linux gebruikers is moeilijk te schatten maar de cijfers die er zijn laten zien dat dit max 4% van de gebruikers betreft. Dat is in absolute aantallen aardig wat maar relatief gezien stelt het niet zo heel veel voor. Laten we het dus niet overdrijven.
gdisselkoen schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:36:
@Centurius
Wat de "ondersteuning" door Ziggo betreft, ze geven zelf aan dat het in een browser die HTML5 ondersteund werkt. Daarnaast lokken ze klanten met de slogan "Maak van elk scherm je tv met Ziggo GO" en wordt er met geen woord gerept dat het op Linux niet werkt. Daarnaast werken alle grote streamingdiensten wel zonder problemen met Linux. En ook die gebruiken DRM. Voor de consument is er dan ook geen enkele reden om er van uit te gaan dat Ziggo Go niet werkt, zeker omdat het altijd gewerkt heeft. Ziggo verschuilt zich vooral achter hun eigen onkunde\onwil om het ook op Linux te laten werken.
Dat is nogal een boude uitspraak als Ziggo zelf heeft aangegeven nog niet te weten waarom het niet meer werkt. Men geeft alleen aan geen ondersteuning te bieden voor Linux als in (we gaan dit niet eerst op diverse distro's testen voordat we een nieuwe versie uitbrengen). Nu lijkt er dus iets specifiek voor Linux niet goed te gaan. Lycke gaf duidelijk aan dat ze wel willen begrijpen waarom dit nu ineens niet meer werkt. Waarmee dus geen garantie gegeven wordt maar mocht het iets kleins zijn dan heeft Ziggo er alle baat bij dit wel op te lossen. Zie daarom niet in waarom er sprake zou zijn van onwil.

Begrijp me niet verkeerd, ik wens elke Linux gebruiker Ziggo Go maar het is niet redelijk te claimen dat het je recht is. Laten we hopen dat met een kleine aanpassing het weer werkt, en zo niet. Tja dan heb je pech.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jay-B schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:42:
Het aantal Linux gebruikers is moeilijk te schatten maar de cijfers die er zijn laten zien dat dit max 4% van de gebruikers betreft. Dat is in absolute aantallen aardig wat maar relatief gezien stelt het niet zo heel veel voor. Laten we het dus niet overdrijven.
Ik denk niet dat Ziggo (of ieder ander bedrijf) graag 4% van zijn klanten verliest.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:25

jurroen

Security en privacy geek

wowotiel schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:32:
[...]
Netflix en ook Disney+ kunnen, zoals het hoort, gewoon onder Linux bekeken worden.
Het kan aldus gewoon wel.
Ziggo en KPN kunnen er dus ook voor zorgen.
Ps de doelgroep is overigens helemaal niet enorm klein.
"Enorm klein" is uiteraard subjectief. Met de cijfers die bekend zijn kan ik mij best voorstellen dat het zo te betitelen is. Daarnaast is het niet strikt de keuze van Ziggo en KPN. Dit is je reinste licentiepolitiek, de kans is zeker aanwezig dat dit een eis is van de contentboeren. Widevine kent verschillende niveau's, een deel van de techniek is zelfs afhankelijk van je hardware en drivers 8)7 Zie bijvoorbeeld: https://www.androidauthority.com/widevine-explained-821935/ Dat het wel op ChromeOS en Android werkt en niet op Linux, zal waarschijnlijk zijn omdat Widevine van Google is.

Voordat ik iedereen over mij heen krijg: nee, ik ben het hier zeker niet mee eens. Als het aan mij ligt zou DRM compleet verbannen worden, bizarre techniek van een stelletje psychoten die vinden dat ze alles op mijn computer moeten kunnen, puur omdat ik hun content zou willen afspelen. Daahhhaaaaggg!

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:46:
[...]

Ik denk niet dat Ziggo (of ieder ander bedrijf) graag 4% van zijn klanten verliest.
Nee maar als 4% van je gebruikers graag iets ondersteund wil hebben dan is dat niet de makkelijkste business case. Misschien zelfs voordeliger om de gok te nemen en er vervolgens achter te komen dat van die 4% er maar een handjevol daadwerkelijk opzegt. ;)

Maar goed, laten we eerst de bevindingen afwachten. Kunnen we daarna wedden hoeveel er daadwerkelijk opzeggen of niet. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Jay-B op 22-01-2020 22:01 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Alleen de grootste principieel zegt het abonnement op omdat een klein stukje van het afgenomen pakket niet werkt.
De rest slikt het en pakt een tablet of reboot naar Windows. Die weten dat Linux en alles wat daar op lijkt ondergewaardeerd is, hebben geen zin in een conflict met hun partner over HBO :+ of zijn blij dat ze niet via ADSL het internet op gaan. ;)

• Room42
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:01:
[...]

Alleen de grootste principieel zegt het abonnement op omdat een klein stukje van het afgenomen pakket niet werkt.
Het is de enige manier dat ik TV kijk, dus het is niet per se een principekwestie. Zo heb ik er gewoon niks meer aan :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor mij is het ook de enige manier om TV te kijken, maar Ziggo weet prima dat er in veel gevallen geen alternatief te vinden is bij de concurrent en wenst je veel succes met de overstap. :P

• bert.roelse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-01-2024
@Centurius, het gaat er niet om dat Linux niet ondersteund wordt door Ziggo, het gaat er niet om dat de algemene mening zou zijn dat Linux gebruikers misschien wel hackers zijn. Het gaat er zelfs niet om hoeveel gebruikers er daadwerkelijk met Linux draait.
Het gaat erom dat Ziggo zegt 'TV op al uw schermen' en niet 'TV op al uw schermen, behalve als u Linux heeft'. Als eindgebruiker betaal ik voor datgene dat Ziggo levert en die dient als zodanig al z'n gebruikers serieus te nemen en dat gebeurd niet. Trouwens, ik ben nooit ingestapt bij Ziggo, maar 25 jaar geleden bij Chello. Later is dat UPC geworden en nog later overgenomen door Ziggo. Ziggo is een log apparaat dat voor zijn eigen spullen veel Linux gebruikt (nmap je router maar eens) maar naar Linux gebruikers zich direct verschuilt achter de muur van 'wij ondersteunen geen Linux'. Is ook niet van belang, ik (en met mij de meeste Linux gebruikers) lossen hun eigen problemen wel op. De ondersteuning gaat over problemen met hun product: aansluitingen, signaalversterkers, kabels, etc. De helpdesk helpt mensen door de setting problemen heen zodat ze weer internet en televisie hebben, en die ondersteuning heb ik (en met mij de meeste Linuxgebruikers) niet nodig.
Als eindafnemer wil ik gewoon een produkt dat werkt. Het zou wat zijn: ik koop een auto en dan zegt de fabrikant (na aankoop): "hij doet het alleen maar als u er blauwe benzine ingooid"
De hele DRM / Widevine / Silverlight rotzooi is voor mij als eindgebruiker niet van belang, dat dienen zij op te lossen.

Verwijderd

In feite is er geen enkele fatsoenlijke denkbare reden om als consument linux als main os te draaien. Linux bewijst zijn kracht in de datacenters en eventueel voor hobbyisten om mee te klooien.

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:03:
In feite is er geen enkele fatsoenlijke denkbare reden om als consument linux als main os te draaien. Linux bewijst zijn kracht in de datacenters en eventueel voor hobbyisten om mee te klooien.
Wat een onzin :w

• bert.roelse
Hahaha, ja die is goed! Schertsend bedoeld, denk ik?

Ik draai Linux als main OS omdat:

Het alles doet wat ik wil doen (behalve ZiggoGo TV afspelen, topic van dit draadje)
Het virus veilig is
Het gratis is
Het OpenSource is
Het niet van Microsoft of Apple afhankelijk is

Genoeg fatsoenlijke denkbare reden, lijkt mij.

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
[...]

Wel als de baten niet opwegen tegen de initiële en tevens structurele kosten die zoiets maken en bijhouden met zich mee brengt.

Daarnaast zijn Linux gebruikers doorgaans ook de types die wel andere wegen weten te vinden tot Ziggo content te consumeren.

• Room42
  • Niet online
Sowieso werkt het zo veel fijner dan Windows! Maar dat is echt onzin om dat hier te gaan bespreken.
Hoiz schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:22:
[...]

Wel als de baten niet opwegen tegen de initiële en tevens structurele kosten die zoiets maken en bijhouden met zich mee brengt.
Eens, maar dat lijkt me hier niet van toepassing aangezien het altijd gewoon gewerkt heeft. Ze hebben geen regressietest gedaan, dan wel vinden het aantal Linux-klanten verwaarloosbaar. Ik snap wel dat dit eigenlijk hun core-business niet is (want dat is TV en Internet) maar ze verkopen het wel als product.
Daarnaast zijn Linux gebruikers doorgaans ook de types die wel andere wegen weten te vinden tot Ziggo content te consumeren.
Ook hier weer aannames en generalisatie. :/ Nee, mijn vader weet niet hoe hij die content alsnog kan vinden. En ja, die draait heel vrolijk en bewust Linux!

[ Voor 92% gewijzigd door Room42 op 22-01-2020 23:27 ]

• gdisselkoen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08 17:48
Meest kansloze reactie die ik ooit gehoord heb over Linux. Gezien je reactie ga ik er van uit dat je er nog nooit mee gewerkt hebt. Onbekend maakt onbemind?

• gdisselkoen
En nog even een aanvulling op mijn vorige reactie.

Heb je enig benul hoeveel mensen er zijn die een Raspberry in huis hebben waar Raspbian op draait? Een Linux variant, afgeleid van Debian Linux, en die bijvoorbeeld gebruiken als Mediacenter of voor hun domotica oplossing. Heel veel gebruikers die beperkt kennis hebben van computers maar het wel voor elkaar krijgen een werkend systeem te bouwen.

En heel veel Linux gebruikers kiezen voor Linux omdat ze het crappy OS van Microsoft beu zijn. Persoonlijk begrijp ik niet dat mensen er geld aan uitgeven, maar aangezien het je min of meer opgedrongen wordt bij de aanschaf van een PC begrijp ik het wel.

• Bytemaester
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-03-2021
Heb er ook last van. Verschrikkelijk irritant.

[ Voor 14% gewijzigd door Bytemaester op 22-01-2020 23:45 ]

• Bytemaester
  • Laatst online: 20-03-2021
*Vind ik dat. Voer het niet als een vaststaand feit op, arroganticus.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-10 15:34
Welja, laten we lekker de windows vs linux discussie hierbij halen om de zaken te vertroebelen. Deze opmerking voegt niks toe aan dit topic. man man man

|:(

• Brent
  • Nu online
418O2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:54:
Hun content leveranciers willen dat ze drm waarborgen en ik kan me voorstellen dat dat lastiger is onder een versnipperd landschap als de Linux distros
2001 belde net, ze willen hun argumenten terug.

Als dit belangrijk voor je is, gewoon stemmen met je portomonnee: no tux no bux. Zodra de Linux client er wel is, kun je altijd nog weer zo'n dienst afsluiten. Overigens snap ik die appificatie van TV sowieso niet. Multicast streaming is al zo oud als het IP protocol zelf, clients voor ieder platform, waarom doet men dat gewoon niet?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zo doe ik het, ik geef geen geld aan bedrijven die het mij moeilijk maken.

Het is alleen zo jammer dat door de verregaande monopolisering je dan niet kan overstappen naar een andere leverancier die wel een goed aanbod heeft. Hele stukken van Nederland zijn nog steeds afhankelijk van Ziggo voor snel internet. Gelukkig komt er steeds meer glasvezel, maar helaas zijn grote stukken daarvan in handen van KPN en die dwingen de andere gebruikers van dat netwerk min of meer om ook hun televisie-aanbod af te nemen. Ik weet niet of dat ook al gekoppeld is aan een verplicht digitaal platform, maar vroeg of laat verwacht ik dat wel.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zou met de huidige snelheden 1 ziggo lijn makkelijk kunnen delen met zeker 2 buren, dat zal ze leren :) .

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
OMD schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:30:
[...]

Dat snap ik, maar het werd nooit ondersteund toch? Dan is het toch alleen maar een voordeel geweest zo lang het heeft gewerkt? Zal vast aan mij liggen maar er wordt zo heftig op gereageerd.
Het lijkt mij ongepast om hier van een voordeel te spreken wanneer er net zo goed voor betaald moet worden. Linux-gebruikers betalen namelijk niet om online TV te kijken op een Windows PC of een Mac. Het voordeel zit eerder bij de provider die meer Linux-gebruikers als klant krijgt als het werkt, en het heeft jarenlang gewerkt. Dan lijkt mij het niet dat een provider kan volstaan met een zinnetje dat het het officieel niet ondersteund wordt.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-10 22:39

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dit is niet de plek om te discussiëren of je Linux wel of niet moet gebruiken als consument zijnde. Zou je s.v.p. dit soort reacties achterwege willen laten @Verwijderd?
gdisselkoen schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:42:
[...]

En nog even een aanvulling op mijn vorige reactie.
Daarvoor hebben we dus de 'Wijzig' button bij de posts staan. :)

www.google.nl

• wowotiel
  • Laatst online: 03-07 16:12
Inmiddels is de titel van het topic veranderd in:
Online tv kijken met Ziggo Go werkt niet meer in Web Browsers onder Linux

https://community.ziggo.n...rt=dateline.desc#comments

Gelukkig verwijst de oude link die ik in de vorige post heb genoemd ook nog automatisch door.
Nu nog (on)geduldig wachten op de fix.........

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-10 22:43
bert.roelse schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:54:
@Centurius, het gaat er niet om dat Linux niet ondersteund wordt door Ziggo, het gaat er niet om dat de algemene mening zou zijn dat Linux gebruikers misschien wel hackers zijn. Het gaat er zelfs niet om hoeveel gebruikers er daadwerkelijk met Linux draait.
Het gaat erom dat Ziggo zegt 'TV op al uw schermen' en niet 'TV op al uw schermen, behalve als u Linux heeft'. Als eindgebruiker betaal ik voor datgene dat Ziggo levert en die dient als zodanig al z'n gebruikers serieus te nemen en dat gebeurd niet. Trouwens, ik ben nooit ingestapt bij Ziggo, maar 25 jaar geleden bij Chello. Later is dat UPC geworden en nog later overgenomen door Ziggo. Ziggo is een log apparaat dat voor zijn eigen spullen veel Linux gebruikt (nmap je router maar eens) maar naar Linux gebruikers zich direct verschuilt achter de muur van 'wij ondersteunen geen Linux'. Is ook niet van belang, ik (en met mij de meeste Linux gebruikers) lossen hun eigen problemen wel op. De ondersteuning gaat over problemen met hun product: aansluitingen, signaalversterkers, kabels, etc. De helpdesk helpt mensen door de setting problemen heen zodat ze weer internet en televisie hebben, en die ondersteuning heb ik (en met mij de meeste Linuxgebruikers) niet nodig.
Als eindafnemer wil ik gewoon een produkt dat werkt. Het zou wat zijn: ik koop een auto en dan zegt de fabrikant (na aankoop): "hij doet het alleen maar als u er blauwe benzine ingooid"
De hele DRM / Widevine / Silverlight rotzooi is voor mij als eindgebruiker niet van belang, dat dienen zij op te lossen.
Een blijvend erg groot probleem is dat Linux gebruikers het marktaandeel zwaar overschatten. In de praktijk zijn er weinig desktop gebruikers met Linux en voor dat kleine percentage gebruikers is het onderhouden van een app gewoon niet interessant. Om dan met Ziggo's marketingterm "op al uw schermen" aan te komen, ik heb nog wel een berg "schermen" waar geen Ziggo app voor is. Digitaal fotolijstje, mijn schermen van Nintendo (DS, Switch), een PS Vita, een zonnescherm, een regenscherm en ga zo maar door. Feit blijft dat de markt voor consumenten toestellen over het algemeen bestaat uit Windows (x86/64 zo u wil), Android, iOS en nog wat mac OS links en rechts. Windows Phone is ook geflopt en wordt bijna nergens meer ondersteund en zo zijn er nog zat systemen waar geen support voor is.

Pogingen voor Linux op desktop/laptop zijn er echt wel geweest, herinnert u zich de eerste netbooks/eeepc's nog? Consumenten zijn kwaad terug de winkel in gelopen omdat ze er niet mee uit de voeten konden. Kip/ei verhaal wellicht maar ik begrijp een bedrijf als Ziggo wel.

• wowotiel
  • Laatst online: 03-07 16:12
@Andros
App ???????
Het gaat in dit geval om ZiggoGo tv kijken via een HTML5 webbrowser.
Daarvan is het grote voordeel dat daar helemaal geen app voor nodig/ontwikkelt hoeft te worden.
Ziggo kan dat dus eenvoudig weg weer in orde maken.

Wat betreft jouw opmerking dat het niets is geworden met netbooks/eeepc's: MIcrosoft het ook heeft geprobeerd met simpele uitgeklede versies van Windows en dat is ook jammerlijk mislukt. Een netbook/eeepc heeft mij ook nooit echt kunnen bekoren omdat ze zo weinig konden.
Een desktop met Linux daarentegen is naar mijn mening heerlijk om mee te werken.

Verder info een link naar de Linux Foundation:
https://www.linuxfoundation.org/about/
The Linux Foundation, the home of Linux creator Linus Torvalds and lead maintainer Greg Kroah-Hartman, provides a neutral home where Linux kernel development can be protected and accelerated for years to come.

Wanneer je de volgende link bekijkt dan zie dat veel bedrijven niet alleen in woord maar ook in daad (en geld) bijdragen aan de Linux Foundation:
https://www.linuxfoundation.org/about/board-members/

Microsoft die een tijd terug een Linux hater was, omarmt Linux o.m. omdat hun cloud-dienst daarvan afhankelijk maar misschien ook (maar dat is speculatief) omdat Windows in de toekomst gebruik gaat maken van de Linux kernel in navolging van Android.
Overigens is macOS afgeleid van UNIX (BSD; Darwin).
iOS is afgeleid van macOS en is dus ook een UNIX variant.
Linux heeft zich ontwikkelt uit GNU en heeft best wel overeenkomsten met UNIX.
Android wat een zeer groot marktaandeel heeft, draait op een Linux kernel.

Hoewel Chromebooks met Adroid een flinke opmars maken, hebt je waarschijnlijk gelijk dat het marktaandeel van particuliere Linux desktops procentueel niet zo groot is, maar Linux zelf heeft een zeer groot marktaandeel op de volgende gebieden:
  • Linux is the operating system for over 95% of the top one million domains
  • More than 80% of new smartphones sold run Android, which is based on the Linux kernel
  • All of the top 500 supercomputers in the world run on Linux
  • Most of the global markets run on Linux, including the New York Stock Exchange, NASDAQ, the London Exchange, and the Tokyo Stock Exchange
  • The majority of consumer electronics devices use Linux for its small footprint (dus waarschijnlijk ook jouw foto-lijstje ;))
  • More than 75% of cloud-enabled enterprises report using Linux as their primary cloud platform (oa ook Azure van Microsoft)
  • Linux is the go-to infrastructure supporting the world’s ecommerce leaders, including Amazon, eBay, PayPal, Walmart, and others

[ Voor 7% gewijzigd door wowotiel op 29-01-2020 17:51 ]

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
wowotiel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:44:
Verder info een link naar de Linux Foundation:
https://www.linuxfoundation.org/about/
The Linux Foundation, the home of Linux creator Linus Torvalds and lead maintainer Greg Kroah-Hartman, provides a neutral home where Linux kernel development can be protected and accelerated for years to come.

Wanneer je de volgende link bekijkt dan zie dat veel bedrijven niet alleen in woord maar ook in daad (en geld) bijdragen aan de Linux Foundation:
https://www.linuxfoundation.org/about/board-members/

Microsoft die een tijd terug een Linux hater was, omarmt Linux o.m. omdat hun cloud-dienst daarvan afhankelijk maar misschien ook (maar dat is speculatief) omdat Windows in de toekomst gebruik gaat maken van de Linux kernel in navolging van Android.
Overigens is macOS afgeleid van UNIX (BSD; Darwin).
iOS is afgeleid van macOS en is dus ook een UNIX variant.
Linux heeft zich ontwikkelt uit GNU en heeft best wel overeenkomsten met UNIX.
Android wat een zeer groot marktaandeel heeft, draait op een Linux kernel.

Hoewel Chromebooks met Adroid een flinke opmars maken, hebt je waarschijnlijk gelijk dat het marktaandeel van particuliere Linux desktops procentueel niet zo groot is, maar Linux zelf heeft een zeer groot marktaandeel op de volgende gebieden:
  • Linux is the operating system for over 95% of the top one million domains
  • More than 80% of new smartphones sold run Android, which is based on the Linux kernel
  • All of the top 500 supercomputers in the world run on Linux
  • Most of the global markets run on Linux, including the New York Stock Exchange, NASDAQ, the London Exchange, and the Tokyo Stock Exchange
  • The majority of consumer electronics devices use Linux for its small footprint (dus waarschijnlijk ook jouw foto-lijstje ;))
  • More than 75% of cloud-enabled enterprises report using Linux as their primary cloud platform (oa ook Azure van Microsoft)
  • Linux is the go-to infrastructure supporting the world’s ecommerce leaders, including Amazon, eBay, PayPal, Walmart, and others
En je punt is? Niemand beweert dat Linux geen enorm flexibel systeem is qua mogelijkheden en ook niemand zegt dat Linux in het algemeen niet gebruikt wordt. Echter zijn alle applicaties die jij noemt of bedrijfsmatig of voor de consument volledig transparant (Android, Chromebooks, consumenten electronica). Dat is nog wel iets heel anders dan de specifieke Linux Desktop/Laptop markt. Ziggo Go op Linux in het algemeen is het probleem ook niet, de app op Android doet nog steeds z'n ding. Ziggo Go op desktop distro's is waar het mis gaat, en daar komt terug dat DRM en andere mechanismen makkelijk gemaakt kan worden voor de software van bijvoorbeeld een Google waarbij het gewoon een enorm hoge investering in verhouding met het percentage klanten is voor Linux Mint of de andere smaakjes desktop Linux.

Verwijderd

Mensen, is het niet mogelijk om met het progje PlayOnLinux een win browser aan de praat te krijgen, die dan Ziggo go wel kan laten werken?
Het is mij nog niet gelukt, maar ik ben ook niet zo handig als menig Linux gebruiker.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-10 22:43
App of browser, tot daar aan toe. Mijn punt blijft staan dat Linux op de desktop gewoon heel erg weinig wordt gebruikt en alleen door enthousiastelingen. Wat daar dan ook de reden van moge zijn, het is gewoon een vaststaand gegeven. Ik kom nu al enkele jaren dagelijks bij veel mensen over de vloer als telecom technieker (andere provider weliswaar) en ik geloof dat ik slechts één keer iemand heb getroffen met een Linux pc in gebruik. Zelfs Chromebooks tref ik vaker. Ik zeg gewoon dat ik Ziggo kan begrijpen dat ze voor die bijzonder kleine groep geen mankracht gaan inzetten om tv op Linux werkend te krijgen. Hoe spijtig dat ook is maar het blijft een commerciële partij met hun eigen belangen.

• gdisselkoen
@Centurius Ik ben bang dat je de kern van het probleem niet begrijpt. Er is geen Ziggo Go App voor Linux distributies. Die is er nooit geweest en zal waarschijnlijk er ook nooit komen. Ziggo Go is naast de Apps voor Android, iPhone en Windows 10 ook te gebruiken in de browser. Iedere moderne browser die HTML5 ondersteunt is in principe geschikt om native (streaming)media af te spelen, ongeacht het onderliggende OS.

Waar vroeger nogal eens plugins zoals Silverlight of Flash nodig waren, hoeft dat met HTML5 niet meer. Vrijwel alle gangbare streamingdiensten werken via een browser op een Linux desktop, of er nu gebruik gemaakt wordt van DRM of niet. Het werkt. Behalve bij Ziggo. Bij Ziggo kun je zelfs de content van de publieke omroepen niet bekijken, die vrij van rechten is.

Verder is het mij niet duidelijk wat je bedoeld met "een enorm hoge investering" en waar het op gebaseerd is. Dikke duim?

• gdisselkoen
@Andros Als jouw redenering klopt is het wel opmerkelijk dat alle grote streamingdiensten naast hun App's de content ook aanbieden via de browser ongeacht het onderliggende OS. Zelfs de kleinere streamingdiensten doen dat. Als het commercieel niet interessant is, zal een streamingdienst, wiens main product het aanbieden van streaming diensten is, niet in Linux investeren.

En ik weet niet waar jij zoal over de vloer komt, maar ik zie toch vrij regelmatig een Linux desktop in het veld.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gdisselkoen schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:12:
...En ik weet niet waar jij zoal over de vloer komt, maar ik zie toch vrij regelmatig een Linux desktop in het veld.
Kwenie hoor, als ik hier kijk is het aandeel linux kleiner dan 1%

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• gdisselkoen
Brahiewahiewa schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Weet niet waarop dit gebaseerd is. De site komt bij mij niet door de ballotagecommissie heen. Bevat waarschijnlijk reclame of is vooral reclame.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-10 09:52
Het zal een paar procent zijn max.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Room42
  • Niet online
Dat soort trackers zijn misleidend omdat die standaard door adblockers geweerd worden. Grote kans dat een Linux-gebruiker meer aan zijn privacy denkt dan andere users.

Verwijderd

Is het mogelijk om binnen een virtual machine iets te doen, om Ziggo go toch te laten draaien?

• technorabilia
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:27:
Is het mogelijk om binnen een virtual machine iets te doen, om Ziggo go toch te laten draaien?
Ja, Windows draaien in een VM op Linux... ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:27:
Ja, ongetwijfeld maar dan vraag ik me af of het niet lichter is om de Android-app te emuleren (als dat ook werkt, natuurlijk).

Verwijderd

kraades schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:49:
[...]

Ja, Windows draaien in een VM op Linux... ;)
En dan zal Ziggo go wel werken..?

• technorabilia
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:56:
[...]

Ja, maar in feite draai je dan gewoon Windows en ik denk niet dat dit hier de gewenste oplossingsrichting is.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:56:
[...]

Ik heb het even getest voor je: Ja, dat werkt. :)

Maar inderdaad, dat is echt geen gewenste oplossing, imho.

Verwijderd

Room42 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:00:
[...]

Ik heb het even getest voor je: Ja, dat werkt. :)

Maar inderdaad, dat is echt geen gewenste oplossing, imho.
En evt met PlayOnLinux..?

• Room42
  • Niet online
PlayWhatOnLinux, precies?
En dat kun je toch zelf testen? ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 29-01-2020 22:35 ]

• gdisselkoen
In Windows werkt het, maakt niet uit of het een fysieke of virtuele machine is. Wanneer je Chrome onder Windows gebruikt, kun je het eventueel ook casten naar Chromecast. Iets dat vanuit de App niet werkt. In de App kun je alleen live TV casten, niet de afleveringen die je terug wilt kijken, dat kan wel met Chrome. Overigens liegen ze daar ook over in hun reclame uitingen.

Verwijderd

Room42 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:34:
[...]

PlayWhatOnLinux, precies?
En dat kun je toch zelf testen? ;)
haha, het lukte mij niet, maar zoals ik al eerder zei: ik ben niet zo thuis in dit soort zaken :)

• bert.roelse
Afgelopen weekend heb ik een hoop combinaties geprobeerd op Ubuntu 18.03 en Ubuntu 19.10 (laptop i7-6th gen/32Gb/250+1000Gb/GTX960)
Het spelen van Ziggo Go lukt alleen in een VM met Windows (KVM / w10), maar na 10 - 20 minuten begint het beeld te haperen, dan dus verversen met F5. Het geluid doet continu een beetje moeilijk, maar niet heel vervelend.
Bij alle andere combi's, zoals AnBox of Android in KVM met de ZiggoGo app of in een browser krijg ik ZiggoGo tv op geen enkele wijze aan de praat.

Verwijderd

bert.roelse schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:53:
Afgelopen weekend heb ik een hoop combinaties geprobeerd op Ubuntu 18.03 en Ubuntu 19.10 (laptop i7-6th gen/32Gb/250+1000Gb/GTX960)
Het spelen van Ziggo Go lukt alleen in een VM met Windows (KVM / w10), maar na 10 - 20 minuten begint het beeld te haperen, dan dus verversen met F5. Het geluid doet continu een beetje moeilijk, maar niet heel vervelend.
Bij alle andere combi's, zoals AnBox of Android in KVM met de ZiggoGo app of in een browser krijg ik ZiggoGo tv op geen enkele wijze aan de praat.
Bedankt voor het proberen Bert.
Jammer dat er, voor tijdelijk, geen foefje is....

• bert.roelse
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:35:
[...]

Bedankt voor het proberen Bert.
Jammer dat er, voor tijdelijk, geen foefje is....
Ik heb nu sinds 2 dagen een proef-abo'tje bij NLZiet.nl en dat werkt wel (Huh :? ?? Die gebruiken toch ook die DRM?? Da's raar, daar werkt het dus wel! 8)7) Dit is een oplossing die aangedragen werd op het community forum van Ziggo. Eerste maand kost €00,1, daarna €7,95 per maand. Zo kan in ieder geval mijn vrouw op haar kamer weer ongestoord tv kijken. En voor mij is het eenvoudiger dan via KVM en Win10. Die KVM en Win10 oplossing is echt een lelijke omzeiling van het probleem, en niet in de laatste plaats omdat ik helemaal geen Windows wil. Hopelijk heeft Ziggo het binnen een maand weer voor elkaar.

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-10 18:49
Op een systeempje Manjaro geïnstalleerd i.c.m. Firefox en Widevine DRM. Geneuzel over marktaandeel ten spijt betaal ik gewoon voor deze meuk en moet het werken.

Crux van het probleem (voor mij) is niet eens zozeer dat dit niet werkt maar dat ik letterlijk geen alternatief heb op de vaste lijn voor Ziggo. Kan wel gaan dreigen dat ik naar KPN ga maar dat is niet eens een mogelijkheid.

• sampoo
  • Niet online
bert.roelse schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Ik heb nu sinds 2 dagen een proef-abo'tje bij NLZiet.nl en dat werkt wel (Huh :? ?? Die gebruiken toch ook die DRM?? Da's raar, daar werkt het dus wel! 8)7) Dit is een oplossing die aangedragen werd op het community forum van Ziggo. Eerste maand kost €00,1, daarna €7,95 per maand. Zo kan in ieder geval mijn vrouw op haar kamer weer ongestoord tv kijken. En voor mij is het eenvoudiger dan via KVM en Win10. Die KVM en Win10 oplossing is echt een lelijke omzeiling van het probleem, en niet in de laatste plaats omdat ik helemaal geen Windows wil. Hopelijk heeft Ziggo het binnen een maand weer voor elkaar.
Het werkt inmiddels ook op Disney+, Netflix, Amazon Prime, bedenk het maar en dat zit propvol met DRM. Dat je ze nog een maand geeft is eigenlijk van de zotte. Als dan de grootste Nederlandse providers het niet lukt moeten ze niet gek opkijken dat ze vroeg of laat helemaal buitenspel worden gezet.

Ik ga er al vanuit dat een hoop gebruikers de overstap zullen maken naar internet via Amazon en SpaceX als ze dit soort "kleinigheden" niet serieus gaan nemen. De ervaring leert dat we hier in Nederland maar al te vaak achter de feiten aanlopen totdat een disruptive marktpartij anders dwingt.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Dat baseren ze op de browser useragent. Linux gebruikers zullen meer dan gemiddeld hun useragent spoofen om hun surfgedrag te beschermen tegen tracking en aangezien Windows het meest gangbare is op een desktop schat ik zo in dat een deel van de Linux-gebruikers mee tellen in de Windows-statistieken. Nu zal het vast niet zo zijn dat Linux in werkelijkheid vaker wordt gebruikt als Desktop dan OSX maar het zal toch wel het nodige kunnen schelen.

[ Voor 20% gewijzigd door sampoo op 01-02-2020 21:22 ]

• sampoo
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door sampoo op 01-02-2020 21:22 . Reden: had in een bericht gekund ]

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ze halen volgens mij de OS informatie toch uit de data dat naar EME gestuurd wordt.
Ik heb handmatig een andere widevine versie geinstalleerd en in de payload data staat er duidelijk linux.
Een android VM met widevine zou misschien nog een idee zijn, bluestacks heeft in elk geval geen widevine..

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sampoo schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:09:
Dat je ze nog een maand geeft is eigenlijk van de zotte. Als dan de grootste Nederlandse providers het niet lukt moeten ze niet gek opkijken dat ze vroeg of laat helemaal buitenspel worden gezet.
Ik denk dat je het probleem bij het moederbedrijf Liberty Global moet zoeken : Die zijn gewoon vreselijk traag met veranderingen/verbeteringen doorvoeren! :/

Zo duurt het ook al eeuwen om een Android TV app te maken voor https://f1tv.formula1.com/ of de smartphone gebruikers de optie te geven om de boel te Casten/AirPlay-en vanuit de app!

Raar, maar waar...
Ik ga er al vanuit dat een hoop gebruikers de overstap zullen maken naar internet via Amazon en SpaceX als ze dit soort "kleinigheden" niet serieus gaan nemen. De ervaring leert dat we hier in Nederland maar al te vaak achter de feiten aanlopen totdat een disruptive marktpartij anders dwingt.
Voor zover ik weet zijn die twee totaal niet actief in Nederland dus daar zou ik niet mijn hoop op richten :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• gdisselkoen
Wat het casten betreft vanuit de App, daar heb ik in het verleden al over geklaagd. Volgens Ziggo mag dat niet van de aanbieder van de content. Leek mij een bullshit verhaal om dat het via andere aanbieders wel mogelijk is. Ook kun je het vanuit de Chrome browser zonder problemen casten naar Chromecast. Mits je dit doet vanuit Windows natuurlijk, want in Linux werkt het überhaupt niet meer.

Ik heb nu ook even een proef abonnement bij NLZiet in afwachting van wat er bij Ziggo gaat gebeuren.Helaas werkt dat ook niet altijd vlekkeloos. Had gisteren de eerste error in de browser te pakken. Gelukkig kun je daar nog switchen naar de App op de tablet en casten naar Chromecast.

In maart stopt mijn huidige internet abonnement omdat ze dat niet meer aanbieden en moet ik overstappen op een ander abonnement. Denk dat ik begin met het droppen van TV. Ik zag dat het niet meer verplicht is TV af te nemen bij een internet abonnement. Wat ik met internet ga doen weet ik nog niet. Zal er sterk van af hangen met welk aanbod ze komen. Al heb ik wel gezien dat ik waarschijnlijk zo'n 20-30 procent duurder uit zal zijn. Wel krijg ik daar een hogere snelheid bij. Maar dat vind ik niet echt noodzakelijk.

• frankvanes
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-05 22:50
Kan je bij NLziet app op de apple TV een pauzeren en dam 30 min later gaan kijken zodat je de reclame blokken versnelt kan doorspoelen. Zoja danga ik daar mee verder

• gdisselkoen
frankvanes schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:34:
Kan je bij NLziet app op de apple TV een pauzeren en dam 30 min later gaan kijken zodat je de reclame blokken versnelt kan doorspoelen. Zoja danga ik daar mee verder
Ik heb zelf geen AppleTV dus zou het niet weten. Maar waarom probeer je het niet zelf? Een proefabonnement van een maand kost je slechts €0.01.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
mrtl schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:22:
Op een systeempje Manjaro geïnstalleerd i.c.m. Firefox en Widevine DRM. Geneuzel over marktaandeel ten spijt betaal ik gewoon voor deze meuk en moet het werken.

Crux van het probleem (voor mij) is niet eens zozeer dat dit niet werkt maar dat ik letterlijk geen alternatief heb op de vaste lijn voor Ziggo. Kan wel gaan dreigen dat ik naar KPN ga maar dat is niet eens een mogelijkheid.
KPN heeft met Linux op dit moment hetzelfde probleem

• bert.roelse
mad-dog schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Hoe gaat KPN hier mee om? Proberen zij het wel actief op te lossen?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
bert.roelse schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Hoe gaat KPN hier mee om? Proberen zij het wel actief op te lossen?
Ik heb geen idee. Kan me niet voorstellen dat het hoge prioriteit heeft, gezien het marktaandeel van Linux

Verwijderd

Ik hoop dat er snel een oplossing komt

Hier hebben ze er ook mee te maken:
https://arstechnica.com/g...t-content-to-linux-users/

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2020 18:41 ]

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:55:
Ik hoop dat er snel een oplossing komt

Hier hebben ze er ook mee te maken:
https://arstechnica.com/g...t-content-to-linux-users/
TCPA/Palladium strikes again :
After this story went live earlier in the week, an Ars reader reached out to speculate that the problem was most likely due to enabling VMP (Verified Media Path) on CBSi's Widevine server. Verified Media Path, similarly to UEFI Secure Boot, makes certain that content will only be delivered to browsers with sanctioned, verifiable "authentic" framework; this is a configurable behavior, and by default, unverified platforms are allowed to receive licenses.
:| :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• henkoegema
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 10:16
mad-dog schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Ik heb geen idee. Kan me niet voorstellen dat het hoge prioriteit heeft, gezien het marktaandeel van Linux
KPN doet (bij mijn weten) (nog) niets om het probleem op te lossen. 8)7

Verwijderd

Op de site van Widevine staat het volgende:

Windows and Mac OS X platforms support VMP by default.
Desktop Linux platform does not support VMP by default.
Note: The override must be enabled to issue a license to a Linux desktop.

en ook:

The Widevine Cloud License Service returns the platform verification status (Verified Media Path) for supported platforms only (browsers).

For non-VMP platforms such as Android and living room devices, the status returned is PLATFORM_NO_VERIFICATION.

Als het dus nodig is om voor Android zo’n override te doen, kan Ziggo dit dus ook doen voor Linux, lijkt mij.

Verder:

Widevine will publish updated license APIs by March 31 - with strict enforcement taking effect by May 30 (in line with the browser CDM deprecation schedule - see section below).

Daarmee zou het dus (na 30 mei 2020) opgelost zijn?
Of zal dat niet?

• Room42
  • Niet online
Ik merk dat ik niet genoeg kennis van zaken heb om een MitM-proxy op te zetten om de app af te luisteren (tenminste, niet zo simpel als ik dacht), maar kunnen wij met Linux geen Android-client nadoen?

Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 09-02-2020 03:11 ]

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:51
Kan je dan niet beter een Android emulator gebruiken op je Linux? Lijkt me praktischer.

• Room42
  • Niet online
polopolo150 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 03:23:
Kan je dan niet beter een Android emulator gebruiken op je Linux? Lijkt me praktischer.
Dan zit je wel weer met de overhead van zo'n emulator... tenminste, de laatste keer dat ik zo'n VM bekeek was het vreselijk zwaar en ben je trouwens ook niet van de privacy-problemen van Android af. Dan gebruik ik liever de browser met een hack, of zo. :+

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:11
mad-dog schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Inmiddels werkt het weer bij KPN
https://forum.kpn.com/int...rt=dateline.desc#comments

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:11
Bericht van Ziggo!

https://community.ziggo.n...9/index32.html#post558720

Nog even geduld maar ze gaan het oplossen!

Verwijderd

Nou ja, Ziggo houdt wel erg veel slagen om de arm. Ik moet het echt nog zien. Ze zeggen niet alleen dat ze geen beloftes geven of ze het nu gaan oplossen, maar zeggen ook dat ze het waarschijnlijk niet gaan oplossen als er in de toekomst nog eens iets aan de hand is.

Voor iedereen die contact wil opnemen met Widevine; dat kan hier: https://support.google.co...hooter/6027072#ts=6027097

Ik heb de situatie met streamingdiensten in Nederland uitgelegd, en aangegeven dat veel mensen bang zijn dat andere TV-aanbieders straks ook klakkeloos VMP gaan aanzetten. Ik heb dus nadrukkelijk gevraagd of ze ofwel:
  • VMP-support willen maken in libwidevinecdm.so voor Linux;
  • VMP weer standaard uit willen zetten;
  • Standaard een override voor VMP op Linux willen aanmaken;
  • Afnemers veel beter informeren over het belang van de override en Linux-support.
Verder heb ik ze er ook op gewezen dat Chromebooks ook niet meer werken, en dat Google die toch wel graag op de Nederlandse markt wil blijven verkopen.

Daarnaast heb ik ook NLZIET, Dplay, Netflix en Disney+ bedankt voor hun wel-werkende Linux-support en gevraagd of ze vooral geen VMP willen gaan aanzetten. Van Netflix en Disney+ denk ik ook niet dat ze dat snel zullen doen, maar van NLZIET en Dplay vrees ik het toch wel een beetje.

Oftewel, hoe meer mensen dit doen, hoe beter.

• Room42
  • Niet online
Ik baal enorm dat het nog niet gefixed is, want zondag is de F1 weer. Dat is de enige reden dat ik Ziggo Go echt nodig heb. NPO kijk ik wel via de site zelf, hoewel dat ook een draak is.

Met ChromeCast krijg ik Ziggo Go op android ook niet aan de praat. Wtf.

Alternatief dat ik nog aan het testen ben in Anbox op Ubuntu 18.04 (in een VM). Ik heb succesvol de APK (com.igi.ziggotv) kunnen downloaden en installeren op Anbox via adb, maar bij het starten krijg ik enkel wat meldingen in dmesg maar verder niks. Ik weet niet of dat gaat werken.

• nero355

nero355

Room42 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 00:02:
Ik baal enorm dat het nog niet gefixed is, want zondag is de F1 weer. Dat is de enige reden dat ik Ziggo Go echt nodig heb. NPO kijk ik wel via de site zelf, hoewel dat ook een draak is.
https://f1tv.formula1.com/en/ d:)b
Met ChromeCast krijg ik Ziggo Go op android ook niet aan de praat. Wtf.
Dat is een Liberty Global mankement in het algemeen : F1 TV Pro heeft nog steeds geen Casting optie of Android TV app na twee jaar! :X
Alternatief dat ik nog aan het testen ben in Anbox op Ubuntu 18.04 (in een VM). Ik heb succesvol de APK (com.igi.ziggotv) kunnen downloaden en installeren op Anbox via adb, maar bij het starten krijg ik enkel wat meldingen in dmesg maar verder niks. Ik weet niet of dat gaat werken.
Lekker Ziggo opzeggen en F1 TV Pro nemen : Werkt prima vanuit mijn Firefox browser onder Kubuntu 19.10 :Y)

Vraag gelijk ook effe naar de aanbieding van 50% korting van begin dit jaar! ;) })

• Room42
  • Niet online
offtopic:
@nero355 Zit daar commentaar bij?

• nero355

nero355

Room42 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 01:11:
offtopic:
@nero355 Zit daar commentaar bij?
offtopic:
Zowel de Ziggo meuk als het heerlijke commentaar van Sky U.K. ;)

• BingoBango
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-06-2023
Beste mensen ik lees jullie frustratie en ben het helemaal met jullie eens,ik ben zelf een chromebook en een linux gebruiker ik heb alleen geen ziggo maar xs4all (lees stiekem kpn) waar ik hier ook al wat over lees.Ik baal er enorm van dat er geen app is van xs4all voor linux maar wel voor de chromebooks.Ben wel aan het sleutelen gegaan met fxcast heb nu wel beeld maar geen geluid.Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat wij als linux gebruikers een statement moeten maken dat dit soort software ten alle tijden onder welk besturings systeem dan ook zou moeten werken,de providers adverteren tenslotte dat je het zogenaamd op alle apperaten kan kijken.

• valkenier
BingoBango schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:28:
Beste mensen ik lees jullie frustratie en ben het helemaal met jullie eens,ik ben zelf een chromebook en een linux gebruiker ik heb alleen geen ziggo maar xs4all (lees stiekem kpn) waar ik hier ook al wat over lees.Ik baal er enorm van dat er geen app is van xs4all voor linux maar wel voor de chromebooks.Ben wel aan het sleutelen gegaan met fxcast heb nu wel beeld maar geen geluid.Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat wij als linux gebruikers een statement moeten maken dat dit soort software ten alle tijden onder welk besturings systeem dan ook zou moeten werken,de providers adverteren tenslotte dat je het zogenaamd op alle apperaten kan kijken.
Eh ja, maar het topic gaat specifiek over de grap die Ziggo/LibertyGlobal met de Linux-users van hun TV-platform heeft uitgehaald en de onwil het te fixen. Ik denk dat xs4all (niet stiekem, maar publiekelijk ingelijfd bij KPN) een ander topic mag hebben. Bij KPN is dit issue namelijk gewoon gefixed.

Verwijderd

Voor die smak geld dat je aan Ziggo betaalt, mag je toch ook verwachten dat álle services werken ongeacht welk besturingssysteem je zit?

Je koopt toch ook geen splinternieuwe auto bij een garage waarbij je erachter komt dat de remmen het niet doen of waarvan de wielen slecht zijn aangedraaid?

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:54:
Je koopt toch ook geen splinternieuwe auto bij een garage waarbij je erachter komt dat de remmen het niet doen of waarvan de wielen slecht zijn aangedraaid?
Zoals gewoonlijk een vreselijk slechte vergelijking, maar aan de andere kant : Dit Topic laat wel mooi zien waarom ik al die jaren op xDSL ben gebleven bij KPN zelf i.p.v. Chello/UPC/Ziggo :)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat offtopic berichten verwijderd.

Verwijderd

Hi all,

I want to give you some good news "unofficially" because I work for Liberty Global here in the Netherlands in the Digital Video Ops Team and I can assure you that we have been working on fixing this issue despite not having it reported officially by any Ziggo Customer Department to us.

I've been pushing for a fix for this issue since we first discovered it in our office back in January. Yes we also
have engineers ande developers using linux and yes we have been working in the background with several teams and vendors including Irdeto and Google to solve this situation.

Last week, after testing the new upgrade in labs we upgraded our RRM license manager in our preproduction environment to support VMP for linux desktops and the tests so far have been successful.

We are now waiting on a change to be scheduled for the production platform but please bear in mind this upgrade impacts several countries and platforms and it is not so easy to plan and get approval from all countries.

I cannot comment on why Ziggo support could not report this to us if you made a formal complaint via the official contact forums but we hope to have this issue resolved within the next few weeks.

Once it has been done I'll come back to update this post.

I understand the frustration you are experiencing. Unfortunately it is true what one post mentioned that Ziggo does not consider linux as one of their supported platforms (even though many of the backend systems run on it) and for this reason and the fact that the customer base using linux is very tiny in comparison to the other platforms probably played a role in not having this issue resolved faster.

I know its no excuse but please bear in mind also that we are working with many different countries and teams on a L1 to L3 level, work with vendors and developers and testers and we face a wide range of issues for several platforms (ios, android, windows, chromecast, appletv, androidtv, firetv, web, stb) and sometimes we have to prioritise other issues impacting bigger customer base numbers and officially supported platforms first.

On behalf of my team I do apologize and appreciate your patience while we finish resolving this issue.

_/-\o_

Regards
Carles

PS: please do not get back to me with other issues here I just wanted to give you some feedback and update as I stumbled upon this forum by chance. When you have any major issue please raise it via twitter or contact the customer support team so they can raise a ticket to us.

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:00
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:07:
Hi all,

...

I understand the frustration you are experiencing. Unfortunately it is true what one post mentioned that Ziggo does not consider linux as one of their supported platforms (even though many of the backend systems run on it) and for this reason and the fact that the customer base using linux is very tiny in comparison to the other platforms probably played a role in not having this issue resolved faster.

...

Regards
Carles
Thanks for the update Carles, it is really appreciated.

Just one comment about Linux: Please feedback to your management that Linux is THE most used FREE operation system in the world.

It is rediculous that customers of LG are forced to either buy a Mac or buy an expensive Windows license, just to use their (browser-based) product.

I mean, if one obscure distro isn't supported/doesn't work, ok I understand that, but the whole of Linux?! Sorry, that is embarrasing for such a big company as Liberty Global.

And it is also a smack in the face towards the Linux community. LG takes all the benefits of using the software to run their back-end on, but then itself doesn't support the platform towards their consumers...

• GeforceAA
  • Laatst online: 07-11-2024
Op macOS krijg je de melding dat je Silverlight moet installeren. In welk jaar leven ze daar bij Ziggo?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:34
Biggg schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:00:
[...]

Thanks for the update Carles, it is really appreciated.

Just one comment about Linux: Please feedback to your management that Linux is THE most used FREE operation system in the world.

It is rediculous that customers of LG are forced to either buy a Mac or buy an expensive Windows license, just to use their (browser-based) product.

I mean, if one obscure distro isn't supported/doesn't work, ok I understand that, but the whole of Linux?! Sorry, that is embarrasing for such a big company as Liberty Global.

And it is also a smack in the face towards the Linux community. LG takes all the benefits of using the software to run their back-end on, but then itself doesn't support the platform towards their consumers...
hoezo LG ?

dat isniet een linux of ziggo probleem maar een probleem van LG
om geen fatsoenlijke android tv te maken maar een webos tv

zodat de ziggo app niet ondersteund wordt

dit is ook waarom LG zoveel marktaandeel verliest aan PHILIPS en SONY omdat die wel fatsoenlijke android tvs maken

maar met een android stb is dit op te lossen
dus je hoeft geen mac of windows aan te schaffen

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 26-04-2020 05:04 ]

• Biggg
boyette schreef op zondag 26 april 2020 @ 05:03:
[...]

hoezo LG ?

zodat de ziggo app niet ondersteund wordt

dit is ook waarom LG zoveel marktaandeel verliest aan PHILIPS en SONY omdat die wel fatsoenlijke android tvs maken

maar met een android stb is dit op te lossen
dus je hoeft geen mac of windows aan te schaffen
offtopic:
LG in mijn post staat voor Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo ;)

• nero355

nero355

Dat komt omdat iedereen tegenwoordig de drang heeft om alles onnodig af te korten :F

Sorry, maar daar heb je echt zwaar ongelijk in :
- De LG OLED TV's gaan als warme broodjes over de toonbank in het OLED TV Aanbiedingen Topic.
- Ik heb zowel het netwerkverkeer van WebOS als Android TV zitten volgen en terwijl mijn LG OLED TV stil is blijft mijn nVidia Shield TV 2017 maar DNS Request plaatsen bij mijn Pi-Hole DNS Server terwijl ik die niet eens gebruik op dat moment! :/

Niet dat WebOS heilig is, maar Android TV is gewoon spyware zowat vergeleken met WebOS in ieder geval!
En een losse Chromecast Ultra is nog veel erger...

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:34
Biggg schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:26:
[...]

offtopic:
LG in mijn post staat voor Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo ;)
lol

• Genelec
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10 11:25
Ik ben bang dat de mogelijk oplossing samen gaat vallen met de volgende update van Widevine, en een eventueel daarin aanwezige oplossing. Of te wel ziggo doet er zelf niks aan. En het is ook wel een enorm zwaktebod, dat ze de schuld bij Google neerleggen, want die zouden niet gecommuniceerd hebben. Volgens mij hebben ze de releasenotes niet gelezen en alles maar "blind" geinstalleerd, de eventuele oplossing staat zelfs op de Widevine site.

En wat ik zorgelijk vind is dat er één centraal DRM platform is voor Europa? waarop dit aangepast moet gaan worden. Is dit mischien ook de reden dat er nog altijd geen Android TV app is omdat er vanuit verschillende landen/content aanbieders verschillende eisen zijn die niet samen gaan?

Niet dat ik me er nog erg druk om kan maken, ik ben geen klant meer sinds kort :-)

[ Voor 0% gewijzigd door Genelec op 28-04-2020 19:46 . Reden: typo's ]

Als ik inspiratie had zou ik hier iets moois neerzetten

Verwijderd

Hi,

as promised I came back to the forum to inform you that last night IRDETO executed the upgrade to RRM 12.0.9 successfully. This morning we have tested streaming under linux and chromeOS and both work fine. The ZiggoGo app works under Chrome / Chromium and Firefox. Opera was never a supported browser. 

Update release RRM 12.0.9 for Widevine in Ubuntu client platforms was closed as successful.

Thanks for all the feedback received. I'll make sure to pass it on as well.

Best Regards

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:59:
Hi,

as promised I came back to the forum to inform you that last night IRDETO executed the upgrade to RRM 12.0.9 successfully. This morning we have tested streaming under linux and chromeOS and both work fine. The ZiggoGo app works under Chrome / Chromium and Firefox. Opera was never a supported browser. 

Update release RRM 12.0.9 for Widevine in Ubuntu client platforms was closed as successful.

Thanks for all the feedback received. I'll make sure to pass it on as well.

Best Regards
WOW! :o Wie had dat ooit nog gedacht! Ik kan weer Ziggo Go kijken! Thanks for your update!! _/-\o_

En dat net nu de NPO weer eens een belachelijke update aan hun player gedaan heeft, waardoor deze nog irritanten geworden is. Wat een incompetente @#$%& daar! :r

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 12-05-2020 11:39 ]

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-10 12:00

lohost

iemand had al localhost :-(

YES!!!

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• valkenier
Top! _/-\o_ Ik had er niet meer op gerekend...

• Biggg
Bij mij werkt het ook weer :).

Best wel genant dat via de officiele kanalen op het ziggo forum nog steeds geen update gegeven wordt.

Sterker nog, die officiele moderators ontkenden eerder dat Carles een betrouwbare bron is.
Ondanks dat ik begrijp dat jullie allemaal heel blij worden van de berichten van @Carles , wil ik hier nog wel even op ingaan. Dit is namelijk géén officiele reactie vanuit Ziggo en het is ook niet de informatie die bij ons bekend is. Vooralsnog blijft het antwoord dus zoals eerder gegeven.
Dit is niet omdat ik jullie hoop wil wegnemen, natuurlijk, maar ik zou het ook heel erg jammer vinden als jullie er nu met z'n allen vanuit gaan dat de boel volgende week gefixt is en dit later niet zo blijkt te zijn.
Dat forum is dus totaal nutteloos, de moderators staan kennelijk extreem ver van wat er binnen de organisatie precies gebeurd, het is gewoon PR managen en simpele voorgekauwde problemen oplossen van digibete gebruikers.

https://community.ziggo.n...rt=dateline.desc#comments

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-10 19:27
Het Ziggo forum wordt beheerd door mensen, die voor Ziggo werken en niet overal toegang hebben tot wiki's van LG (Liberty Global).
Zoals Carles dat al aan gegeven had, moet er een change request ingeschoten worden, die ook andere landen raakt en daardoor langer op goedkeuring laat wachten.
Het kan zomaar zijn, dat de door jou genoemde moderator op het Ziggo forum, helemaal geen toegang had tot dat change request platform.

Just my two cents. In ieder geval was het probleem niet, zoals al die andere mensen op dat forum riepen, maar een aanpassing in de encryptie software leverancier IrDeto (ook nog eens een Nederlands bedrijf...)

• Genelec
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10 11:25
Nou applaus hoor na een dikke vijf maanden is het voor nu opgelost. En dan nog ziggo bedanken ook voor het fixen.

Blijkbaar konden ze de widevine instellingen niet eens meer aanpassen in hun drm management software van irdeto. Ik weet niet wat erger is het niet willen aanpassen van een setting of het niet kunnen door verouderde management software. De irdeto rrm update was voor widevine zoals ik het bericht lees. Het probleem lijkt nog altijd de widevine configuratie maar deze was niet te bewerken doordat dit vanuit irdeto rrm niet mogelijk was of iets dergelijks.

Het is te triest voor woorden dat het zo lang heeft moeten duren. En bereid je maar vast voor op volgende updates want de boel zal weer een keer om donderen en dan is het maar weer afwachten of het gefixed wordt en hoe lang het gaat duren. En ook dan zal ziggo blijven zeggen we ondersteunen dat rare enge Linux niet.

Als ik inspiratie had zou ik hier iets moois neerzetten

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Hoewel ik op dit moment op openSUSE thumbleweed F1 zit te kijken zijn er een aantal dingen die ik niet snap.

Gisteren kreeg ik het werkend met chrome ( ziggo go) , en chrome installeerde ook iets.
Was nodig voor de F1 andere ziggo go streams deden het al.

Vandaag met firfox wil dat niet lukken maar wat wel werkte was de link kopiëren van uit chrome naar firefox.

ik snap er niets van. :?

Als ik hier ben:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ziggo.tv

Dan staat er dat ik geen apparaten heb. Dat gebeurd dus niet met chrome.

[ Voor 16% gewijzigd door Gps4l op 19-07-2020 15:06 ]

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Ik weet niet waarom je Google Play hierbij haalt, als die je telefoon niet ziet dan ben je mogelijk niet ingelogd / met het verkeerde account ingelogd. Met Linux heeft dat weinig te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door AlbertJP op 19-07-2020 17:50 ]

• sojab0on
  • Laatst online: 24-10 14:13
Het is een simpele fix google chrome instaleren
Firefox pakt teh DRM content niet goed op.
Chromium ook niet

Google Chrome wel

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-10 19:27
sojab0on schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:42:
Het is een simpele fix google chrome instaleren
Firefox pakt teh DRM content niet goed op.
Chromium ook niet

Google Chrome wel
Ben je niet gestikt in het stof, dat van deze thread afkwam???
Stof van een jaar oud?

• sojab0on
  • Laatst online: 24-10 14:13
Doe normaal

• Biggg
Dit topic is inderdaad een beetje oud. Ik denk dat voor de meeste gebruikers Ziggo Go op hun Linux machine gewoon goed werkt op firefox. Bij mij iig wel.

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Precies, het probleem waar dit topic over gaat is allang opgelost. Wel duurt het laden van een zender soms lang maar ik heb niet geprobeerd of dat anders is met andere browsers of besturingssystemen.

Je moet in Firefox uiteraard wel de DRM-plugin hebben maar Firefox biedt die uit zichzelf aan.

[ Voor 23% gewijzigd door AlbertJP op 07-04-2021 19:08 ]

Pagina: 1 2 Laatste