B_FORCE schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:44:
Daarnaast gaat het niet over dat mensen maar gewoon Windows moeten blijven gebruiken.
Ik denk dat er inmiddels genoeg mensen zijn die er om staan te springen om van Windows af te komen.
Op deze manier wordt het echter qua user experience wel heel veel inleveren.
Als ze echt zo graag van Windows af willen dan moeten ze daar maar wat moeite en tijd in steken!
Willen ze dat niet dan zijn er hele simpele kant en klare opties :
- Google Chromebooks
- Apple MacBooks
Dus de bestaande gebruikers kunnen gewoon doorgaan met wat ze gewend zijn.
Dat is het probleem ook : Ze zijn niks gewend!
Al die mensen die denken dat ze met Windows kunnen werken en goed daarmee omgaan kunnen dat helemaal niet!

Elke keer als er wat stuk is dan mag iemand anders het komen fixen... je weet wel... dat handige neefje...

LievenD schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:17:
Dat is zo, maar zo irritant vind ik dat nu ook weer niet. Als je in linux een programma wil om CD's te branden, gaat het als volgt: open terminal, tik in sudo apt upgrade, druk op enter, geef je wachtwoord in, druk op enter, wacht even tot het klaar is, tik in sudo apt install xfburn, druk op enter, wacht even en klaar.
Als je hetzelfde in Windows wil doen, gaat het als volgt: open webbrowser, typ cd-brandprogramma in het zoekvenster, kies een link, klik daarop door, zoek een download-knop, download het gewenste programma. Ga naar de map Downloads, dubbelklik op het installatiebestand, klik een 3-tal keer op volgende, en ten slotte op installeren.
Dat duurt mijns inziens langer dan die 2 commando's intikken. En tegenwoordig heb je bij veel distro's ook een software-centrum, om de software daaruit te installeren volstaan enkele muisklikken.
Inderdaad!
Windows is een nog grotere puinhoop, want voordat de Windows Store er ineens was mocht je heel het internet doorbladeren op zoektocht naar dat eene fijne programma...
Doe mij maar dat oh zo fijne Software Center :

En even snel 10 programma's installeren in linux is eenvoudig:
code:
1
2
| sudo apt upgrade
sudo apt install xfburn libreoffice vlc firefox gimp banshee galculator gpaint thunderbird konsole |
Als je dat in Windows moet doen, ben je een kwartier (of zelfs langer) bezig.
Inderdaad!

Jij doet precies hetzelfde : Denken vanuit een manier die je gewend bent
Dat is IMHO dan ook het hele punt :
Overstappen op een OS dat totaal anders werkt betekent ook dat je een totaal andere denkwijze jezelf zal moeten aanleren!
Blijkbaar ben jij ook heel goed in het inhouden van code, regels en namen.
Ik denk dat de meeste Linux gebruikers die hier rondhangen daar inderdaad wel een aanleg voor hebben en vaak ook iets van systeembeheerder/netwerkbeheerder/developer zullen zijn
Je zit dan gewoon totaal anders in elkaar dan de meeste mensen die waarschijnlijk veel beter hun favoriete BN'ers kunnen onthouden uit de roddelbladen of iets dergelijks...

Laat ik vooropstellen dat daar helemaal niets mis mee is, maar dat is niet hoe iedereen werkt en denkt.
Ik denk dus dat DAT het belangrijkste punt is in deze hele discussie!
Dus voor jou is het misschien heel snel om even wat te typen, voor andere mensen duurt dat 10 keer zo lang, omdat ze helemaal moeten gaan zoeken hoe dat precies werkt en welke namen je precies moet gebruiken.
Buiten het feit dat er mensen zijn die al heel veel moeite hebben om uberhaubt te typen.
Wacht maar totdat je een switch moet instellen via de langzame GUI en daar een heel uur aan verspilt, terwijl dat kreng binnen 5 minuten goed was ingesteld als er een CLI aanwezig was geweest!

Hoe dan dan ook, is het iets wat totaal niet in de flow valt van bepaalde mensen en zeker niet iets waar mensen energie in willen steken. Die willen liever focussen in het werk wat ze moeten doen, niet in het onthouden van allerlei command regels. Zo denken die mensen nu eenmaal niet.
Om dezelfde reden dat sommige mensen niks met wiskunde, taal, kunst, bier, vlees or rode wijn hebben.
En daarom is er zoiets als verschillende beroepen ontstaan : Ieder kan dan zijn of haar favoriete kunstje uitoefenen

Een deel kan gedaan worden via een software-centrum, maar er zijn genoeg 3rd party programma's die daar niet direct in voorkomen.
Dan doe je wat je als Windows user ook min of meer doet : Het internet op en op zoek naar de repository van dat programma!

Nogmaals, er is geen goed of fout, er is alleen geen middenweg.
Wat nogmaals een gemiste kans is, JUIST door het open karakter van Linux is het niet zo lastig om die keuze toe te voegen.
Ik zou zeggen begin dan gewoon zelf eens het nieuwe Lindows/Mandrake/Ubuntu/enz.

Dat is het hele probleem : De meeste users weten helemaal niet wat ze willen!
Wat ze vaak eventueel wel weten is wat ze graag anders zouden zien, maar dan moet je ze nog steeds een aanpasbare basis voorschotelen