Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 82 Laatste
Acties:
  • 381.382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
VLHware schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:07:
Waarom zou een oude laptop langer op Chrome OS kunnen werken dan een chromebook?
Omdat er vaak hele zielige hardware in lower end Chromebooks zit. Zodra je Chromebooks met een Intel CPU bekijkt, zie je vaak ook dat er langer ondersteuning voor is. Maar ja, dan kost zo'n Chromebookje ook alweer gauw 400 euro en kun je je afvragen waarom je niet gewoon een low end laptop koopt en daar eventueel Linux op zet. Gooi er 100 euro extra tegenaan en je hebt al laptops met een i3 aan boord die prima all round bruikbaar zijn.

Dat en het gebrek aan functietoetsen heeft ervoor gezorgd dat ik nog steeds geen Chromebook heb :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@Lethalis : Je kan natuurlijk ook gewoon een leuke tweedehands Lenovo Thinkpad scoren voor hetzelfde doel! :)

Of zoals in mijn geval : Een T520 gratis krijgen, omdat je vaak iemand helpt met het een en ander... :+

Nieuwe accu erin geknald, Kubuntu erop en gaaaan met die banaan! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Even kijken of dit in de categorie 'kleine vraagjes' valt ;)

Ik heb twee scriptjes in crontab staan.

code:
1
2
0 2 * * * /usr/local/bin/backup.sh
0 19 * * * /usr/local/bin/backup_nas.sh

De eerste werkt prima. De tweede niet. De tweede is een kopie van het eerste scriptje, met wat aanpassingen.
Als ik 'm handmatig uitvoer, werkt het prima.

Het lijkt er dus op dat de cronjob niet wordt getriggerd. Heeft iemand enig idee waar te zoeken? Ik heb cron al opnieuw gestart, zonder resultaat.

Edit: had 2e oorspronkelijk op 0 4 * * * gezet, maar dat werkte vannacht dus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 16-02-2020 20:38 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:56
sOid schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:37:
Even kijken of dit in de categorie 'kleine vraagjes' valt ;)

Ik heb twee scriptjes in crontab staan.

code:
1
2
0 2 * * * /usr/local/bin/backup.sh
0 19 * * * /usr/local/bin/backup_nas.sh

De eerste werkt prima. De tweede niet. De tweede is een kopie van het eerste scriptje, met wat aanpassingen.
Als ik 'm handmatig uitvoer, werkt het prima.

Het lijkt er dus op dat de cronjob niet wordt getriggerd. Heeft iemand enig idee waar te zoeken? Ik heb cron al opnieuw gestart, zonder resultaat.

Edit: had 2e oorspronkelijk op 0 4 * * * gezet, maar dat werkte vannacht dus niet.
Mja, lijkt mij dat het van alles kan zijn en ik mis denk ik wat info.
Is die tweede executable? Van welke user/group zijn beide? Wat zijn die aanpassingen? Staan ze in een user-crontab of /etc/crontab?

"Het lijkt er dus op dat de cronjob niet wordt getriggerd. Heeft iemand enig idee waar te zoeken?"
.../var/log/syslog zou mijn eerste zoekpunt zijn.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:03
Toevallig in je eerste script volledige paths gebruikt en in het tweede niet ?
(PATH is bij cronjobs zelden wat het is in je login shell, kortom waarschijnlijk kan hij de binaries die je in je script aanroept niet vinden.)

• sOid
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:21:
[...]

Mja, lijkt mij dat het van alles kan zijn en ik mis denk ik wat info.
Is die tweede executable? Van welke user/group zijn beide? Wat zijn die aanpassingen? Staan ze in een user-crontab of /etc/crontab?

"Het lijkt er dus op dat de cronjob niet wordt getriggerd. Heeft iemand enig idee waar te zoeken?"
.../var/log/syslog zou mijn eerste zoekpunt zijn.
- Ja, is executable. Net voor de zekerheid nogmaals chmod +x gedaan maar volgens ls -la was 'ie al executable, en kon 'm daarnaast dus ook handmatig uitvoeren.
- Ze zijn beide van root.
- Aanpassing is enkel een ander pad naar de repository (borgbackup) en het script bij de NAS laten draaien zónder encryptie.
- Ze staan in de crontab van root, allebei toegevoegd door sudo crontab -e.

@gekkie Nope, in beide scriptjes volledige paden gebruikt!

code:
1
2
3
/usr/local/bin
-rwx------  1 root root  2314 Feb 15 20:03 backup_nas.sh
-rwx------  1 root root  2343 Feb 11 20:52 backup.sh

Ik zie dit in /var/log/syslog
code:
1
2
Feb 17 18:00:01 ***** CRON[24596]: (root) CMD (/usr/local/bin/backup_nas.sh)
Feb 17 18:00:03 ***** CRON[24595]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)

Edit: die MTA-melding schijnt te duiden op gebrek aan postfix, maar heeft afaik niets te maken met het niet runnen van het script.

Geef maar een gil als ik hiervoor een apart topic aan moet maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 17-02-2020 18:17 ]

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

sOid schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:10:
Edit: die MTA-melding schijnt te duiden op gebrek aan postfix
Het duidt op het ontbreken van een MTA, bijvoorbeeld Postfix.
maar heeft afaik niets te maken met het niet runnen van het script.
Daar valt vanaf hier niets over te zeggen, want zoals uit de melding blijkt wordt alle output weggegooid. Zo'n MTA is best handig, maar ook daar denkt Ubuntu(?) kennelijk anders over.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• sOid
  • Niet online
8088 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:52:
[...]

Het duidt op het ontbreken van een MTA, bijvoorbeeld Postfix.

[...]

Daar valt vanaf hier niets over te zeggen, want zoals uit de melding blijkt wordt alle output weggegooid. Zo'n MTA is best handig, maar ook daar denkt Ubuntu(?) kennelijk anders over.
Opgelost! :o

Na installeren van Postfix weer een stapje verder. Inderdaad raar dat het niet standaard in Ubuntu zit.

Wat blijkt: het blijkt toch aan het scriptje te liggen. Blijkbaar vraagt 'ie om user interaction doordat ik 'm lokaal zonder encryptie heb draaien. Bij aanroepen via sudo gaat dat goed, maar niet als cronjob.

code:
1
2
3
4
Warning: Attempting to access a previously unknown unencrypted repository!
Do you want to continue? [yN] Aborting.
Cache initialization aborted
terminating with error status, rc 2

Edit: foutmelding klopt eigenlijk niet helemaal; heb namelijk eerder handmatig naar diezelfde respository gebackupt. Dus niks unknown.

Heb het scriptje aangepast zodat het niet om user interaction vraagt en nu draait het prima.

Dank voor de hulp, weer wat geleerd over Linux :)

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 17-02-2020 20:40 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Fijn dat.het opgelost is maar ik wil wel even wijzen op de topicwaarschuwing en verzoeken om vragen in een eigen topic te zetten voordat het hier een helpdesk wordt (gruwel). :)

Saved by the buoyancy of citrus

• sOid
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:21:
[mbr]Fijn dat.het opgelost is maar ik wil wel even wijzen op de topicwaarschuwing en verzoeken om vragen in een eigen topic te zetten voordat het hier een helpdesk wordt (gruwel). :)[/]
Wil ik voortaan zeker doen! Maar ik ging af op de openingspost, waarin expliciet over 'kleine vraagjes' wordt gesproken.

Tegenstrijdige boodschap zo, dus wellicht verstandig om het in de openingspost ook te verwijderen :)

• VLHware
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-11 20:03
Hero of Time schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 17:29:
Waarschijnlijk omdat ChromeOS voor die laptops, itt Chromebooks, niet door Google worden onderhouden met updates. Beetje vergelijkbaar met Android en custom roms. Mijn telefoon, de OnePlus One, is alweer bijna 6 jaar geleden uitgebracht. De laatste Android die er door de fabrikant voor beschikbaar is, is 6. Echter draai ik dankzij hobbyisten en vrijwilligers Android 9.

Dat zal op vergelijkbare manier werken met je oudere laptop waar je ChromeOS op zet. Dat zal niet door de 'fabrikant' worden onderhouden, maar door mensen die het zelf bijhouden.
Is die telefoon geroot? Als je dus een chromebook zou rooten gaat hij ook veel langer mee of je gebruikt direct je oude laptop, krijg je dan geen driver/stuurprogramma probleem? Wie onderhoud dan de laptop als je Chrome OS erop zet dat is toch ook van Alphabet?

Het eol probleem is ook precies de reden dat ik nog nooit een smartphone heb gehad, ik vind het milieuprobleem te groot voor een toestel dat al na 2 jaar of zelfs korter zogenaamd vervangen zou moeten worden, vanwege soms maar iets betere specificaties, alleen om de reden dat de Android ondersteuning stopt. Mijn tablet (die heb ik wel) draait om Android 7 (Galaxy tab s2 8 inch), het schijnt dat hiervan de accu ook nog eens vrij eenvoudig (via de achterzijde) is te vervangen. Ik heb ook al 3 computers met CRT scherm "versleten" die haalden het allemaal niet bij mijn tablet. Dan heb ik het nog niet eens over cassetebandjes.

• VLHware
nero355 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:18:
@VLHware : Welke laptop en hoe oud precies :?

We zitten hier op Tweakers.net dus wij bepalen wel effe of die laptop geschikt is of niet en niet de fabrikant! })
Het is een sony vaio vgn ns 38e uit 2009 windows vista met upgrade naar windows 7

Hij draait nu alweer 2 jaar op Windows 10, zonder Sony onderdelen te installeren, die heb je meestal toch niet nodig. Als het nodig is werkt hij ook nog op de originele accu. Van mijn Toshiba uit 2013 is de accu al twee keer vervangen te vaak aan de stroom.
De Sony heeft een management systeem die je zo kunt instellen dat hij maar voor de helft oplaad. Dat werkt dus wel degelijk voor het behoud van de accu. Voor mijn Toshiba moet ik hiervoor telkens de stroom van de oplader halen anders wordt de accu nooit gebruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door VLHware op 01-10-2021 19:02 . Reden: Update ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-12 21:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VLHware schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:42:
[...]

Is die telefoon geroot? Als je dus een chromebook zou rooten gaat hij ook veel langer mee of je gebruikt direct je oude laptop, krijg je dan geen driver/stuurprogramma probleem? Wie onderhoud dan de laptop als je Chrome OS erop zet dat is toch ook van Alphabet?
Mijn telefoon is idd geroot, anders is het niet eens mogelijk een andere ROM erop te zetten (je moet 'm eerst rooten om dit te kunnen, daarna ben je vrij om wel of geen root te hebben).

Maar de directe software support zit dan niet meer bij Google, maar bij degene die de ROM onderhoudt. En bij ChromeOS zal het vergelijkbaar zijn, als daar alternatieven op gemaakt zijn door derden. Dan heb je niet meer (direct) te maken met Google of Alphabet, maar degene die de aangepaste versie beschikbaar maakt voor je.

Ik heb mij verder helemaal niet verdiept in ChromeOS en de mogelijkheden. Ik heb alleen maar mijn Android kennis geëxtrapoleerd naar ChromeOS. Je zal zelf moeten onderzoeken hoe het nou werkelijk zit als je er meer mee wilt doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• nero355

nero355

VLHware schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:57:
Het is een sony vaio vgn ns 38e uit 2009 windows vista met upgrade naar windows 7
Dat is wel echt serieus oud zeg : pricewatch: Sony Vaio VGN-NS38E/S

Meer dan een of andere lichte Linux distro met Xfce of Fluxbox als DE zou ik daarop niet aandurven! :)

En dan kom je nog steeds op de vraag of het gekke ding nog bruikbaar is i.c.m. een recente Firefox voor wat internetten en filmpjes kijken en zo...

Succes alvast! ;)
VLHware schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:42:
Het eol probleem is ook precies de reden dat ik nog nooit een smartphone heb gehad
Wow! Oldschool man! _O_

En ik dacht altijd dat ik een beetje maf was qua geen bankieren apps en zo draaien op mijn smartphone! :+
ik vind het milieuprobleem te groot voor een toestel dat al na 2 jaar of zelfs korter zogenaamd vervangen zou moeten worden, vanwege soms maar iets betere specificaties, alleen om de reden dat de Android ondersteuning stopt.
Ligt er een beetje aan per toestel, maar die batterij hé! :/
Mijn tablet (die heb ik wel) draait om Android 7 (Galaxy tab s2 8 inch), het schijnt dat hiervan de accu ook nog eens vrij eenvoudig (via de achterzijde) is te vervangen.
Samsung produkt met Qualcomm SoC geeft nog opties, maar de Exynos SoC betekent al gauw einde Custom ROM verhaal! :/
Ik heb ook al 3 computers met CRT scherm "versleten" die haalden het allemaal niet bij mijn tablet. Dan heb ik het nog niet eens over cassetebandjes.
Als er niet ineens zoiets als Eyefinity en Surround Gaming op de markt kwam dan zat ik misschien wel nog steeds naar een CRT te staren! :$ O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:15:
[...]

Wow! Oldschool man! _O_

En ik dacht altijd dat ik een beetje maf was qua geen bankieren apps en zo draaien op mijn smartphone! :+
Ik heb anders ook niet een bankieren app op m'n telefoon. Om meerdere redenen. In de eerste plaats zal het waarschijnlijk niet werken vanwege de custom ROM en root en anderzijds maakt het mij niet echt uit. Ik hoef niet elke minuut te kunnen kijken wat m'n saldo is. Of met m'n telefoon kunnen betalen, heb m'n pinpas in m'n telefoonhoesje, werkt net zo goed of in mijn geval, gegarandeerd. :P

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:53:
Of met m'n telefoon kunnen betalen, heb m'n pinpas in m'n telefoonhoesje, werkt net zo goed of in mijn geval, gegarandeerd. :P
Helemaal mee eens! d:)b 8)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

iemand hier die de inhoud van; https://access.redhat.com/articles/1362013 - die post kan bekijken?

issue wat men daar beschrijft lijkt zelfde probleem als mee zit - maar bizonder weinig info over te vinden

dank je @Daantje20 :>

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 24-02-2020 15:35 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:44

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hero of Time schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:53:

Ik heb anders ook niet een bankieren app op m'n telefoon. Om meerdere redenen. In de eerste plaats zal het waarschijnlijk niet werken vanwege de custom ROM en root en anderzijds maakt het mij niet echt uit.
Dat verwachtte ik ook, maar toen ik het probeerde bleek de de ING-app gewoon te werken op mijn LineageOS telefoon (zonder root). Ik heb ook zo m'n redenen om het liever niet te willen, maar het werkt wel.

Direct maar een waarschuwing er bij: na deze test (van alleen de app) moest ik opeens mijn telefoon gebruiken om in te loggen op de website van ING. Na enig protest heeft de servicedesk dat weer uitgeschakeld en kan ik weer gewoon de scanner gebruiken. Eerlijk gezegd kan ik wel begrijpen dat ze het zo doen want als je mensen moet vragen om zelf 2FA in te schakelen dan zullen de meesten dat nooit doen, maar het was toch een onaangename verrassing.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb zelf dus ABN en daar wordt als eerste stap bij inloggen gevraagd of je met de reader of mobiel wilt bevestigen.

De app heb ik niet getest en ook geen behoefte aan. Maar ik heb ook apps gehad die gelijk begonnen te piepen dat er een 'custom' ROM op m'n 1+1 stond (terwijl dat de stock CyanogenOS was) en dienst weigerde dat ik die hele check die uitgevoerd wordt al niet vertrouw. Voor de goede orde, m'n telefoon was toen nog niet geroot.

Meest 'gênante' van checks was nog wel een beveiligingsapp voor two-factor authenticatie op servers die netjes piepte over root, maar met een apart tooltje specifiek voor root was te omzeilen. Oftewel, het klaagt als er wordt gedetecteerd dat het toestel geroot is, maar niet wanneer er feitelijk met de app zelf gerommeld wordt.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Sinds een paar weken ben ik privé geheel overgestapt op linux (opensuse tumbleweed met KDE plasma) en ik ben meer dan tevreden :) Ik heb altijd windows als OS gehad vanwege het kunnen spelen van games, maar sinds de opkomst van o.a. steam proton is dat ook bijna geen issue meer. Ik had dit veel eerder moeten doen :)

Nu maar hopen dat met de opkomst van VR linux ook meekomt :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• VLHware
defiant schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:05:
Sinds een paar weken ben ik privé geheel overgestapt op linux (opensuse tumbleweed met KDE plasma) en ik ben meer dan tevreden :) Ik heb altijd windows als OS gehad vanwege het kunnen spelen van games.
Ik heb nog nooit (computer) games gespeeld. Naar wat ik begrijp is chrome OS ook op linux gebaseerd, maar dan simpeler en (volledig) online? Je kunt er mee in de Google play store en je schijnt er tegenwoordig ook andere versies van linux mee te kunnen instaleren waardoor je wel offline kunt werken.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
defiant schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:05:
Sinds een paar weken ben ik privé geheel overgestapt op linux (opensuse tumbleweed met KDE plasma) en ik ben meer dan tevreden :) Ik heb altijd windows als OS gehad vanwege het kunnen spelen van games, maar sinds de opkomst van o.a. steam proton is dat ook bijna geen issue meer. Ik had dit veel eerder moeten doen :)

Nu maar hopen dat met de opkomst van VR linux ook meekomt :)
Het is dat laatste dat maakt dat mijn game-pc nog op Windows draait... maar dat gaat over Oculus (al hebben ze het wel ooit beloofd en gedaan, maar hebben ze dat pad weer verlaten). Valve daarentegen, daar heb je nog wat aan. Hun Index moet het gewoon doen op Linux.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

menig techneut/IT'er ken(de) een 'oude verstrooide computerman' op werk, via de bibliotheek etc.
die met de eerste generatie computers en netwerken heeft gewerkt en gebouwd, beetje vast geroest in zijn haar laten ...

vanochtend kwam ik op een pagina, en stoorde me aan 'de nieuwe stijl IT'; via docker of andere obscure vaag (onbeheerde)tools, onbekende scripts via curl uitvoeren als root in terminal :X zag het onderstaande ... entoen dacht ik "Ik ben die verstroode computerman" geworden (huidige is kudt, mijn oud beheer systeem werkt prima, i'm in control ...)

maar zo werkt de wereld niet meer, freaking emoji's in je terminal 8)7

Afbeeldingslocatie: https://d33wubrfki0l68.cloudfront.net/e0f6f1da25268d7a0f4ca71368f5b8ab6ae68102/fcc29/images/kind-create-cluster.png

wordt oud(er) .... i dont like it

• nero355

nero355

himlims_ schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:24:
maar zo werkt de wereld niet meer, freaking emoji's in je terminal 8)7
Nog erger : Freaking smartphone emoji's op GoT die totaal niet bij de huisstijl passen! :r

* nero355 voelt zich soms ook heel erg oud, terwijl dat best wel meevalt ;(

Gelukkig is daar een oplossing voor : GoT bejaardensoos - hier melden deel 2 :*) :+

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:36
Ik kom er vandaag achter dat ubuntu de niet-lts versies slechts 9 maanden ondersteund. Dat verklaard dat ik geen updates meer krijg. :') :+

Toch maar even upgraden naar 19.10 en vanaf 20.04 gewoon LTS versie blijven draaien tot volgende LTS. Merk dat ik niet veel zin meer heb om ieder half jaar naar de volgende ubuntu versie te gaan.

En emojis in de terminal? Oh god... Genoeg hipster developers die dat vast wel cool vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door WernerL op 17-03-2020 17:28 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• nero355

nero355

WernerL schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:27:
Ik kom er vandaag achter dat ubuntu de niet-lts versies slechts 9 maanden ondersteund. Dat verklaard dat ik geen updates meer krijg. :') :+
Beetje maf inderdaad, want tussen de versies door zou je in principe zonder updates kunnen komen te zitten!
Toch maar even upgraden naar 19.10 en vanaf 20.04 gewoon LTS versie blijven draaien tot volgende LTS. Merk dat ik niet veel zin meer heb om ieder half jaar naar de volgende ubuntu versie te gaan.
Zoveel gedoe vond ik het nou ook weet niet toen ik van Kubuntu 19.04 naar 19.10 ging :?

En dat op een laptop uit 2012 :*)

• WernerL
Niet veel gedoe maar wel meer gedoe dan een simpele `sudo apt update && sudo apt full-upgrade` om de zoveel tijd. Duurt langer en hij zet mijn third-party repos uit dus die moet ik opnieuw aanzetten. En een grotere kans dat er dingen breken na een dist-upgrade.

• nero355

nero355

WernerL schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:37:
Niet veel gedoe maar wel meer gedoe dan een simpele `sudo apt update && sudo apt full-upgrade` om de zoveel tijd. Duurt langer en hij zet mijn third-party repos uit dus die moet ik opnieuw aanzetten. En een grotere kans dat er dingen breken na een dist-upgrade.
Ik doe het algemene onderhoud met :
apt-get update
apt-get dist-upgrade

En de 19.04 naar 19.10 upgrade ging via :
do-release-upgrade -m desktop

waarbij je dus kan zeggen blijf met je poten van mijn repo's af! :Y)

Zie ook : https://help.ubuntu.com/community/EoanUpgrades/Kubuntu :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WernerL schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:27:
Hoe kom je daar pas vandaag achter? Dit principe wordt al jaren gehanteerd. Zo kan je rustig afwachten tot een normale release bruikbaar is en dan upgraden.

Je kan idd overstappen op LTS, maar voor een aantal zaken, o.a. LibreOffice, zal je aan externe repo's moeten omdat je anders toch wel erg achter gaat lopen.

• WernerL
Hero of Time schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:54:
[...]

Hoe kom je daar pas vandaag achter? Dit principe wordt al jaren gehanteerd. Zo kan je rustig afwachten tot een normale release bruikbaar is en dan upgraden.
Doordat het standaard sudo apt full-upgrade al een tijdje geen nieuwe updates meer geeft dus ben toen even gaan googlen hoelang de support eigenlijk is van normale releases..
Je kan idd overstappen op LTS, maar voor een aantal zaken, o.a. LibreOffice, zal je aan externe repo's moeten omdat je anders toch wel erg achter gaat lopen.
Dat is inderdaad ook weer zo. Nouja, release-upgrade naar 19.10 is probleemloos verlopen dus ik ben voorlopig weer bij. :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik blijf er bij dat Debian Testing best of both geeft: stabiel en je blijft met je software bij zonder elke x maanden te moeten upgraden.

En mocht er toch een issue zijn, dan is dat in korte tijd opgelost. Bij Ubuntu moet je na release vaak weken wachten voordat het echt fatsoenlijk samenwerkt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De kroegen zijn sinds deze week weer open, dus laten we hier ook maar weer eens een drankje doen.

Collega werkt weer eens een dag op kantoor vanwege een overleg waar hij bij moest zijn. Hij kijkt even met mij mee bij een issue en in een terminal selecteer ik heel normaal een blok. Dus niet hele regels, maar een stukje op meerdere regels. Hij meteen "hoe doe je dat!? Dat wil ik ook kunnen!".

Met xfce4-terminal kan je dus met ctrl+linkermuisknop blokken selecteren ipv regels. Schijnt bij de gnome-terminal ook zo te zijn. Voor Konsole, in KDE, is het ctrl+alt+linkermuisknop.

Het zijn de kleine dingetjes dat Linux zo fijn maakt en werk gemakkelijker. :)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 15:53

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hero of Time schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:14:
De kroegen zijn sinds deze week weer open, dus laten we hier ook maar weer eens een drankje doen.

Collega werkt weer eens een dag op kantoor vanwege een overleg waar hij bij moest zijn. Hij kijkt even met mij mee bij een issue en in een terminal selecteer ik heel normaal een blok. Dus niet hele regels, maar een stukje op meerdere regels. Hij meteen "hoe doe je dat!? Dat wil ik ook kunnen!".

Met xfce4-terminal kan je dus met ctrl+linkermuisknop blokken selecteren ipv regels. Schijnt bij de gnome-terminal ook zo te zijn. Voor Konsole, in KDE, is het ctrl+alt+linkermuisknop.

Werkt in kiTTY ook prima.
Alt-select en *tadaa*

[harmen@vax:~]$ echo "Di
Dit is geen block
Dit is geen block
Dit is geen block
[harmen@vax:~]$
vax jet C-a 200603 20:3

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:14:
In Windows cmd of powershell werkt dit met de Alt-linkermuisknop, dus zo heel erg Linux specifiek is dit toch niet?

Werkt trouwens hetzelfde in putty of MS Word/Outlook, maar in notepad of wordpad dan weer niet.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• nero355

nero355

Hmm...

Aan de eene kant is dat het OS waarmee het allemaal voor mij is begonnen, maar aan de andere kant heb ik het al een tijdje niet gebruikt, terwijl het wel op mijn toekomstige DIY NAS lijstje als OS staat gepland.

Dus : Wel of niet invullen :?

Lastig... :)

• JeroenE
  • Niet online
Je kan door de vragen bladeren zonder per se iets in te vullen. Ze gaan er behoorlijk vanuit dat je het nu al gebruikt (wat op zich natuurlijk niet gek is).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JeroenE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:02:
[...]
In Windows cmd of powershell werkt dit met de Alt-linkermuisknop, dus zo heel erg Linux specifiek is dit toch niet?
Voor mij zal het bijna nooit in Windows gaan werken, want ik draai het dan bovenop Linux of maak verbinding ernaar via Linux. En linker alt + linkermuisknop = venster verplaatsen. Dat is ook enorm handig.
Werkt trouwens hetzelfde in putty of MS Word/Outlook, maar in notepad of wordpad dan weer niet.
Wist niet dat het in MS Office werkte. Dat is dan eigenlijk wel gek, want in welke situatie zou je juist een onleesbaar blok tekst willen hebben? Als de tekst al netjes gestructureerd is, staat het eigenlijk al in een tabel en kan je de individuele cellen selecteren.

Blokselectie werkt overigens ook niet in Mousepad (text editor van Xfce). Geen idee hoe je dat zou doen. Bij Kate van KDE kan je dacht ik wel zo'n modus in, al zit het een beetje verstopt.

• JeroenE
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:02:
Voor mij zal het bijna nooit in Windows gaan werken, want ik draai het dan bovenop Linux of maak verbinding ernaar via Linux. En linker alt + linkermuisknop = venster verplaatsen. Dat is ook enorm handig.
Prima, maar dat ligt dan niet aan Windows maar aan het feit dat jij iets gebruikt wat deze toets-muiscombinatie niet doorstuurt aan je Windows sessie.
Wist niet dat het in MS Office werkte. Dat is dan eigenlijk wel gek, want in welke situatie zou je juist een onleesbaar blok tekst willen hebben?
Ehm, jij begon er zelf over dat het zo handig is om een blok te kunnen selecteren en nu vraag je je af waarom mensen dat zouden willen doen? :+

Niet ieder Word document (of emailtje) is natuurlijk helemaal strak en netjes geformatteerd. Beter dat het kan en dat je het niet nodig hebt dan dat je het nodig hebt maar niet kan.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:02:
Blokselectie werkt overigens ook niet in Mousepad (text editor van Xfce). Geen idee hoe je dat zou doen. Bij Kate van KDE kan je dacht ik wel zo'n modus in, al zit het een beetje verstopt.
Geany kan het wel. Met het keyboard gebruik je shift+alt, maar met de muis hou je ctrl ingedrukt. Misschien niet de fijnste texteditor. (VS) Code doet het ook met shift+alt zo te zien maar die gedraagt zich een beetje vreemd...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JeroenE schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:09:
[...]
Prima, maar dat ligt dan niet aan Windows maar aan het feit dat jij iets gebruikt wat deze toets-muiscombinatie niet doorstuurt aan je Windows sessie.
Klopt. Maar die toets heb ik ook helemaal niet nodig om een blok te selecteren in een command prompt of powershell venster. Dat doet het namelijk al standaard. ;)
[...]
Ehm, jij begon er zelf over dat het zo handig is om een blok te kunnen selecteren en nu vraag je je af waarom mensen dat zouden willen doen? :+
Voor een terminal of kladblok kan ik het mij nog indenken, maar bij een full blown tekst verwerker waar je met opmaak, plaatjes en dergelijke te maken kan hebben lijkt het mij wat minder praktisch en logisch om te hebben.
Niet ieder Word document (of emailtje) is natuurlijk helemaal strak en netjes geformatteerd. Beter dat het kan en dat je het niet nodig hebt dan dat je het nodig hebt maar niet kan.
Dat is nog te verdedigen, al is het beter om degene die zo'n broddelwerk maakt een klap te geven. Er zijn zo veel zaken die je liever zou hebben maar er niet is dan functionaliteit voor dit soort edge cases.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dit is niet bedoeld als flame of war, maar ik wil toch even (zoals je in een kroeg weleens doet) even mijn ongenoegen en frustraties uiten. Ik moet zeg maar even mijn ei kwijt (en ook niet veel meer dan dat, maar inhoudelijk erop ingaan is altijd erg interessant)

Ik draai inmiddels als bijna zo'n 4 jaar Manjaro als mijn main system op mijn Asus laptop (iets ouder beestje met GTX 960M GPU)

Dus echt als mijn werkpaard zeg maar.
Helaas zitten er bij elke Linux distro wat haken en ogen.
Daar kan ik nog best mee leven.

Echter heb ik met Manjaro de laatste tijd echt alleen maar problemen. Ik gebruik XFCE.
Van kleine irritaties en dingen die niet werken, tot inmiddels meerdere keren een systeem dat gewoon totaal onbruikbaar was. Ja, je kunt met Timeshift, backups ed nog SOMS weer terug.
Maar uiteindelijk brengt dit wel stabiliteits anxiety met zich mee (mooi woord, kwam het laatst toevallig tegen)
Wat een beetje ironisch is voor Linux.
Daarnaast al de uren en weekenden die ik kwijt ben geweest doordat dingen ineens zomaar niet meer werkten (na bv een update oid).
Even voor het totaal plaatje, ik ben hardware engineer, gebruik mijn laptop heel veel op ook daadwerkelijk werk op te verrichten. Af en toe eens wat dingen fixen is geen probleem, maar uiteindelijk wil ik wel gewoon iets hebben zonder daar teveel tijd in te moeten besteden (en Windows gaat het niet meer worden voor mij)

Nu is dat misschien ook nog wel te overzien, maar ik voel me door de Manjaro community dus alles behalve serieus genomen. Ik lees ook dat andere mensen hier heel veel problemen mee hebben.
Kritiek wordt alles behalve in dank afgenomen, de mond wordt vaak gesnoerd, topics zonder pardon dichtgegooid wanneer zij dat vinden.
Uiteindelijk voelt dat nogal sterk als een vorm van censuur.
Wat in z'n algemeen nogal verkeerd voelt, maar gezien van een open-source platform misschien nog wel meer.

Anyway, lang verhaal kort, ik ben dus nog steeds op zoek naar een distro dat echt als een werkpaard gebruikt kan worden.
In het verleden alle Ubuntu varianten afgegaan, maar die hadden allemaal problemen met Bumblebee, nividia/intel optirun drivers of uberhaubt dat mijn Asus laptop niet kon booten.

Dus de eerste vraag, suggesties?
Tweede vraag; wat zijn jou ervaringen met stability anxiety en zijn er misschien makkelijke manieren om dat te verhelpen? En misschien nog wel interessanter, waar kan dit aan liggen?

edit:
Nog vergeten toe te voegen, maar in principe heb ik de top10 op distrowatch geprobeerd.

One World Concepts

• nero355

nero355

B_FORCE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:43:
Ik draai inmiddels als bijna zo'n 4 jaar Manjaro als mijn main system op mijn Asus laptop (iets ouder beestje met GTX 960M GPU)

Dus echt als mijn werkpaard zeg maar.
IMHO gaat het daar al mis : Zelfs onder Windows heb ik het nodige gezeik gezien als je een Intel iGPU + losse nVidia GPU in je laptop hebt zitten! :X

En een dergelijke laptop lijkt me sowieso een slechte keuze als "werkpaard" eerlijk gezegd...

Scoor gewoon net als ik een tweedehands Lenovo Thinkpad en dan het liefst uit de x20 serie dus een X220/W520/T420/T520 zonder een extra nVidia GPU en gebruik die lekker als werkpaard! :)

Een nieuwer model kan natuurlijk ook : nieuws: Lenovo gaat al zijn ThinkPad P-workstations voor Linux certificeren
Anyway, lang verhaal kort, ik ben dus nog steeds op zoek naar een distro dat echt als een werkpaard gebruikt kan worden.
In het verleden alle Ubuntu varianten afgegaan, maar die hadden allemaal problemen met Bumblebee, nividia/intel optirun drivers of uberhaubt dat mijn Asus laptop niet kon booten.

Dus de eerste vraag, suggesties?
Tweede vraag; wat zijn jou ervaringen met stability anxiety en zijn er misschien makkelijke manieren om dat te verhelpen? En misschien nog wel interessanter, waar kan dit aan liggen?
Op mijn T520 werkt Kubuntu 19.10 eigenlijk wel prima! :)

• B_FORCE
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:57:
[...]

IMHO gaat het daar al mis : Zelfs onder Windows heb ik het nodige gezeik gezien als je een Intel iGPU + losse nVidia GPU in je laptop hebt zitten! :X

En een dergelijke laptop lijkt me sowieso een slechte keuze als "werkpaard" eerlijk gezegd...

Scoor gewoon net als ik een tweedehands Lenovo Thinkpad en dan het liefst uit de x20 serie dus een X220/W520/T420/T520 zonder een extra nVidia GPU en gebruik die lekker als werkpaard! :)

Een nieuwer model kan natuurlijk ook : nieuws: Lenovo gaat al zijn ThinkPad P-workstations voor Linux certificeren

[...]

Op mijn T520 werkt Kubuntu 19.10 eigenlijk wel prima! :)
Interessant, ik heb Windows er nog steeds op staan als 2e OS.
Dat draait al jaren zonder enige problemen (behalve de normale windows frustraties)
Maar zoals ik al zei, wil ik bij voorkeur geen Windows meer.

Voor nu is deze combinatie voor mij best goed, zeker omdat ik af en toe toch 3D CAD moet tekenen.
De Intel GPU heeft daar toch echt wel veel moeite mee (ook met nieuwere systemen buiten mijn laptop)
voor de toekomst zou voor mij een AMD APU echt ideaal zijn, krachtig genoeg voor zulk werk.

Helaas moet ik nu echt roeien met de riemen die ik heb.
Financieel kan ik namelijk geen nieuwe laptop veroorloven (ook niet 2e hands)

Het idee van Manjaro was dan eerst ook erg aantrekkelijk, om dus nooit meer een OS te moeten herinstalleren. Helaas valt dat dus vies tegen :( .
Ik vraag mij ook af of andere dit ervaren (ook met andere distros) ?

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 09-06-2020 19:06 ]

One World Concepts

• nero355

nero355

B_FORCE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:05:
Financieel kan ik namelijk geen nieuwe laptop veroorloven (ook niet 2e hands)
Ik zie hier mooi spul staan voor relatief weinig geld : https://tweakers.net/aanb...6hjlJBYnpqcGZVqpKVoYFBLQA

Zoiets heb ik, maar dan met een slechter scherm en ooit voorzien van een cheapass 120 GB SSD : V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad T520 i5 2520m 10gb ram 500gb hd :)

Je kan dan een originele caddy voor € 10 kopen waarin je de HDD kan proppen en heel makkelijk i.p.v. de DVD drive kan inschuiven om vervolgens indien nodig tussen de twee te wisselen!

• B_FORCE
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:13:
[...]

Ik zie hier mooi spul staan voor relatief weinig geld : https://tweakers.net/aanb...6hjlJBYnpqcGZVqpKVoYFBLQA

Zoiets heb ik, maar dan met een slechter scherm en ooit voorzien van een cheapass 120 GB SSD : V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad T520 i5 2520m 10gb ram 500gb hd :)

Je kan dan een originele caddy voor € 10 kopen waarin je de HDD kan proppen en heel makkelijk i.p.v. de DVD drive kan inschuiven om vervolgens indien nodig tussen de twee te wisselen!
Dank voor je hulp wat betreft laptops, maar niet kunnen veroorloven betekend helaas in mijn geval op dit moment echt 0,0 euro meer over hebben voor zulke dingen :'(
Ook in die gevallen ga ik nogal achteruit in specs, ik heb nu een i7-6700HQ met 16GB RAM (en die krijg ik vol met een goede 3D CAD tekening)

Er zitten nu dus ook al twee HDD's in (nouja, SSD).
Punt is om dus gewoon ergens op te komen dat direct werkt zonder zo veel tijd te moeten spenderen om kleine problemen steeds maar weer op te moeten lossen.

Ik zal de (K)(L)Ubuntu serie dan maar weer inmiddels een 4e kans gaan geven

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 09-06-2020 19:27 ]

One World Concepts

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

B_FORCE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:43:
Nog vergeten toe te voegen, maar in principe heb ik de top10 op distrowatch geprobeerd.
Wat was er allemaal mis met de distro's in de (weinigzeggende) top 10?

Als je een stabiel werkpaard wilt met Xfce met minimaal onderhoud (meer eisen kan ik niet destilleren uit je posts), dan zou ik kiezen voor Debian. Als je liever een rolling release en stabiliteit wilt en bereid bent eenmalig de handen uit de mouwen te steken, dan Arch (en nee, Manjaro is niet hetzelfde). Als je afstand kunt doen van Xfce, dan zou Fedora wellicht kunnen voldoen. Of een Fedora spin met Xfce, maar ik heb geen idee van de stabiliteit en continuïteit daarvan. Of wat conservatiever: CentOS.
B_FORCE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:19:
Ik zal de (K)(L)Ubuntu serie dan maar weer inmiddels een 4e kans gaan geven
Als je juist om de zoveel tijd herinstalleren wilt voorkomen, dan lijkt Ubuntu me niet de juiste keuze. Maar na drie keer proberen zul je daar vast zelf al achter zijn gekomen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• B_FORCE
  • Niet online
8088 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Wat was er allemaal mis met de distro's in de (weinigzeggende) top 10?

Als je een stabiel werkpaard wilt met Xfce met minimaal onderhoud (meer eisen kan ik niet destilleren uit je posts), dan zou ik kiezen voor Debian. Als je liever een rolling release en stabiliteit wilt en bereid bent eenmalig de handen uit de mouwen te steken, dan Arch (en nee, Manjaro is niet hetzelfde). Als je afstand kunt doen van Xfce, dan zou Fedora wellicht kunnen voldoen. Of een Fedora spin met Xfce, maar ik heb geen idee van de stabiliteit en continuïteit daarvan. Of wat conservatiever: CentOS.

[...]

Als je juist om de zoveel tijd herinstalleren wilt voorkomen, dan lijkt Ubuntu me niet de juiste keuze. Maar na drie keer proberen zul je daar vast zelf al achter zijn gekomen.
Mis? Ik weet niet of "mis" het goede woord is hier.
Maar ik kreeg de meerderheid daarvan maar amper aan de praat.
Een groot deel ervan boot niet eens, een ander deel werkt niet met bumblebee

Waar dat aan ligt, ik zou het niet weten?
Wat ik uiteindelijk probeer te vertellen, is dat ik het geen probleem vind om af en toe eens wat onderhoud te plegen.
Maar ik heb gewoon niet meer de tijd om iedere keer uren te spenderen om weer iets simpels werkend te krijgen.
(vandaag bijvoorbeeld ineens random blank screens op mijn externe monitor, volgens mij na een update van iets, ligt zeker niet aan de kabel, laptop, of scherm, Windows doet het bv prima)

Vooral omdat voor mij de energie op is na een lange week werken (en ik ook niet dan echt de tijd heb om uren te spenderen aan zulke dingen)

XFCE is zeker geen eis, maar ik merk dat KDE gewoon niet helemaal in mijn flow ligt.
Uiteindelijk destijds KDE helemaal weggedaan toen men root-rechten uit de standaard file manager had gehaald in Manjaro. Nog geprobeerd met een aantal woork-arounds, maar het viel niet meer te matchen met mijn workflow.

Heel lang geleden heb ik veel Fedora gedraaid, met ik meen me te herinneren dat ook die problemen hadden met Bumblebee (ik kan daar totaal naast zitten trouwens)
Daarnaast weet ik niet of een aantal programma's die ik heb compatible zijn met Fedora.

Maar kennelijk ben ik de enige met zulke problemen?

One World Concepts

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Manjaro is Arch based en die is erg bleeding edge tot het stuk gaan aan toe. Beide zullen hoe dan ook meer onderhoud/beheer vereisen dan een distro die iets conservatiever is met updates.

Wil je niet telkens opnieuw installeren, maar wel 'bij' blijven, dan heb je IMO twee keuzes: Fedora en Debian.

Waarom Fedora?
Het upgrade proces is rock solid, onbeschrijfbaar veel beter uitgewerkt dan die van Ubuntu. Het doet geen upgrade op je al draaiende omgeving, maar start een aparte omgeving op om de upgrade uit te voeren. Zeg maar een aparte kernel en doet de upgrade via een chroot oplossing. Niets draait wat bijgewerkt wordt, dus niets kan dan ook crashen omdat het bijgewerkt wordt.

Waarom Debian?
Ook rock solid. Zeker als je de stable releases neemt. Upgrades worden uitvoerig getest voordat de release als 'af' wordt bestempeld en gebruikt alleen apt, geen aparte upgrade-manager oid. Wil je helemaal geen upgrades uitvoeren elke ~2 jaar, dan pak je de Testing branch en blijf je zo stukje bij beetje bij met de software.

Dual graphics is vaak een probleem geweest. In het begin had nVidia z'n eigen GLX libraries en die waren niet compatible met de Mesa versies die bij de andere drivers gebruikt werden (zoals nouveau en intel). Daarom was het juist zo'n gezeik en kreeg je veel problemen. Tegenwoordig (of eigenlijk al een paar jaar) doen de gesloten nVidia drivers aan glvnd versies van de 3D libraries, waardoor je 'GL vender neutral dispatch' hebt, en netjes mee speelt met de andere drivers voor 3D acceleratie. Bumblebee is nu ook met nouveau mogelijk.

Als je verder wilt bespreken wat je opties zijn en welke kant je op wilt gaan, is het beter om in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 te posten. :)

• B_FORCE
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:57:
Manjaro is Arch based en die is erg bleeding edge tot het stuk gaan aan toe. Beide zullen hoe dan ook meer onderhoud/beheer vereisen dan een distro die iets conservatiever is met updates.

Wil je niet telkens opnieuw installeren, maar wel 'bij' blijven, dan heb je IMO twee keuzes: Fedora en Debian.

Waarom Fedora?
Het upgrade proces is rock solid, onbeschrijfbaar veel beter uitgewerkt dan die van Ubuntu. Het doet geen upgrade op je al draaiende omgeving, maar start een aparte omgeving op om de upgrade uit te voeren. Zeg maar een aparte kernel en doet de upgrade via een chroot oplossing. Niets draait wat bijgewerkt wordt, dus niets kan dan ook crashen omdat het bijgewerkt wordt.

Waarom Debian?
Ook rock solid. Zeker als je de stable releases neemt. Upgrades worden uitvoerig getest voordat de release als 'af' wordt bestempeld en gebruikt alleen apt, geen aparte upgrade-manager oid. Wil je helemaal geen upgrades uitvoeren elke ~2 jaar, dan pak je de Testing branch en blijf je zo stukje bij beetje bij met de software.

Dual graphics is vaak een probleem geweest. In het begin had nVidia z'n eigen GLX libraries en die waren niet compatible met de Mesa versies die bij de andere drivers gebruikt werden (zoals nouveau en intel). Daarom was het juist zo'n gezeik en kreeg je veel problemen. Tegenwoordig (of eigenlijk al een paar jaar) doen de gesloten nVidia drivers aan glvnd versies van de 3D libraries, waardoor je 'GL vender neutral dispatch' hebt, en netjes mee speelt met de andere drivers voor 3D acceleratie. Bumblebee is nu ook met nouveau mogelijk.

Als je verder wilt bespreken wat je opties zijn en welke kant je op wilt gaan, is het beter om in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 te posten. :)
Thanks, ik zal tzt daar wel even wat bevindingen neerzetten :)

Mijn bericht was ook een beetje tweeledig.
Ik was ook vooral benieuwd naar andere ervaringen, zeker als het gaat om gebruikerservaringen.
Helaas blijven er altijd programma's die mee moeten wat upgrades betreft.

One World Concepts

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

B_FORCE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:07:
[...]

Thanks, ik zal tzt daar wel even wat bevindingen neerzetten :)

Mijn bericht was ook een beetje tweeledig.
Daarom m'n 2-ledig antwoord. ;)
Ik was ook vooral benieuwd naar andere ervaringen, zeker als het gaat om gebruikerservaringen.
Helaas blijven er altijd programma's die mee moeten wat upgrades betreft.
In dat topic is er meer plek voor ervaringen. Geen idee welke software je precies nodig hebt en waarom je daarvoor specifiek Manjaro draait, maar als het ook via een Ubuntu PPA wordt aangeboden, kan je die net zo makkelijk in Debian hangen. Er wordt afgeraden om een FrankenDebian te maken op de Debian Wiki, maar sommige software zit nou eenmaal niet standaard in de main repo's en dan is het wel fijn om een PPA te kunnen pakken van een van de Ubuntu LTS releases die dicht bij de huidige stable staat.

Maar het mooie van binary package distro's zoals Debian is dat er alsnog gewoon compilers en development packages beschikbaar zijn zodat je, als het nodig is, alsnog zelf software kan compileren.

• B_FORCE
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Daarom m'n 2-ledig antwoord. ;)

[...]

In dat topic is er meer plek voor ervaringen. Geen idee welke software je precies nodig hebt en waarom je daarvoor specifiek Manjaro draait, maar als het ook via een Ubuntu PPA wordt aangeboden, kan je die net zo makkelijk in Debian hangen. Er wordt afgeraden om een FrankenDebian te maken op de Debian Wiki, maar sommige software zit nou eenmaal niet standaard in de main repo's en dan is het wel fijn om een PPA te kunnen pakken van een van de Ubuntu LTS releases die dicht bij de huidige stable staat.

Maar het mooie van binary package distro's zoals Debian is dat er alsnog gewoon compilers en development packages beschikbaar zijn zodat je, als het nodig is, alsnog zelf software kan compileren.
Zeg het maar, ik wil de discussie ook best daarheen verhuizen.

Niet specifiek voor Manjaro gekozen. Manjaro kwam destijds beter uit de verf dan allerlei Ubuntu smaken, waar ik mijn bumblebee gewoon absoluut niet aan de praat krijg.
Manjaro werkte vrijwel direct en was redelijk goed gedocumenteerd.
Daarnaast spreekt het concept van Manjaro mij dusdanig aan in de zin van nooit meer een OS te hoeven installeren.
Helaas valt mij de support dus gewoon en ook de houding inmiddels heel erg tegen.
Het blijft echt steeds weer pleisters plakken waardoor ik steeds weer in de problemen kom, probeer je deze frustratie te ventileren, krijg je ook nog eens de wind van voren. 8)7

Uiteindelijk wil ik gewoon een OS waarbij ik niet continu in een terminal moet gaan zitten kloten om steeds weer iets aan de praat te krijgen. Ik merk gewoon dat het tegenwoordig teveel energie van mij vraagt.
Zeker wanneer dit keer op keer dingen zijn die daarvoor letterlijk jaren prima werkten.

Wellicht is het een beetje krom, maar om deze manier draai ik nu (helaas) behoorlijk wat dingen in Wine

One World Concepts

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-12 09:25
Inderdaad Debian en Fedora, of Opensuse kan ook nog. Ze hebben zowel fixed release als een hele degelijke rolling Tumbleweed.
Geen stabiliteitsproblemen mee in 3 jaar of zo, erg prettige KDE omgeving ook. Yast voor onderhoud en echte rollback opties. Hij voelt iets trager dan Fedora, maar niet genoeg om een barebones netinstall te proberen..
Voor Bumblebee e.d. even een vraag: heb je die Gtx buiten Windows en 3D CAD ook nodig? Ik had vroeger dual boot en op Linux Nvidia uit. Lekker lange batterijtijd. Windows en CAD had wel toegang.

• B_FORCE
  • Niet online
wouter_va schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:36:
Inderdaad Debian en Fedora, of Opensuse kan ook nog. Ze hebben zowel fixed release als een hele degelijke rolling Tumbleweed.
Geen stabiliteitsproblemen mee in 3 jaar of zo, erg prettige KDE omgeving ook. Yast voor onderhoud en echte rollback opties. Hij voelt iets trager dan Fedora, maar niet genoeg om een barebones netinstall te proberen..
Voor Bumblebee e.d. even een vraag: heb je die Gtx buiten Windows en 3D CAD ook nodig? Ik had vroeger dual boot en op Linux Nvidia uit. Lekker lange batterijtijd. Windows en CAD had wel toegang.
Dual boot vind ik niet echt een optie, tenzij het echt niet anders kan.
Maar voor de workflow totaal niet handig, zo moet ik vaak switchen tussen programma's voor simulaties en schema en ook 3D mechanische CAD. Op een gegeven moment kun je dan net zo goed alles via Windows gaan doen (en het idee was juist om dat niet meer te doen)

Een aantal programma's krijg ik werkend via een virtual machine, maar ook daar merk ik zeer sterk het verschil tussen nvidia of onboard intel.
Af en toe wil ik ook nog wel eens een spelletje doen. Vandaar dat ik destijds op deze laptop (2e hands) uit kwam. Enkel zijn helaas inmiddels de accu's helemaal naar de gedver :(
(soldeer klusje, staat al op de to-do lijst)

One World Concepts

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-12 09:25
Ah, ik meende te begrijpen dat je CAD toch al onder Windows gebruikte. Kan je in bios instellen om altijd discrete gpu te gebruiken? Nvidia driver zonder Bumblebee te gebruiken een optie? Energieverbruik en warmteontwikkeling worden natuurlijk veel hoger dan. Een distro die je nog kan bekijken is PopOS, ubuntu base met uitgebreide driverondersteuning. Daar heb ik zelf geen ervaring mee verder.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zullen we de discussie hier stoppen en in de daarvoor bestemde topic verder gaan? :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:56
Hero of Time schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:10:
Zullen we de discussie hier stoppen en in de daarvoor bestemde topic verder gaan? :)
Is dat een retorische vraag? Mogen we hier 'nee' antwoorden en dan gewoon doorgaan? ;)

Hier druk bezig m'n huis klaar te maken voor de foto's door de verkoop-makelaar. Styliste gaf vooraf wat tips voor o.a. badkamer, slaapkamers enzo, om te zorgen dat kijkers naar mijn huis een 'hotel-ervaring' krijgen.

Dus ik denk... hotel-ervaring... laat ik het dan helemaal compleet maken. Dus druk bezig geweest met m'n Unifi router & access points om een voucher-based guest-systeem op te zetten. Werkt best leuk! Aparte app op m'n telefoon om vouchers voor kortdurende toegang aan te maken enzo. Onlangs een vrij gladde vertegenwoordiger over de vloer die ik liever geen permanente toegang had gegeven tot m'n netwerk - en vanaf nu kan dat dus.

En ja, geeft ook meteen een hotel-ervaring, zo'n voucher portal. :)
(oh, verkeerde kroeg, dit is NOS, niet NT... nou ja, de Unifi controller draait op een Debian systeem, om het toch wat on-topic te maken...)

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 11-06-2020 08:15 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vanaalten schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:13:
[...]

Is dat een retorische vraag? Mogen we hier 'nee' antwoorden en dan gewoon doorgaan? ;)
Is dit een retorische vraag? Kan ik jullie niet gewoon op de vingers tikken de posts verplaatsen? :+

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

had deze vandaag op m'n desktop / 60gb ssd :+ +300gb viber chat app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gV0KAFNYqW_-NaFhcnNOlbzhE-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZcKr226gMJAWqLpJ790MhvnK.jpg?f=user_large 8)7

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
Lol, rare hardlink die recursief geteld wordt ofzo?

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 23-06-2020 11:10 ]

Even niets...

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
346GB... het wordt steeds gekker met die "apps" tegenwoordig. :+ Je zou haast denken dat een van de dependencies een enorm secundair OS is. :D

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Altijd handig om even te dubbelchecken wat het nou wil doen. Vooral leuk als het een map wil verwijderen wat eigenlijk een mountpoint is voor een andere schijf/partitie.

• nero355

nero355

himlims_ schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:57:
had deze vandaag op m'n desktop / 60gb ssd :+ +300gb viber chat app:

[Afbeelding] 8)7
Het ging al mis toen je Viber installeerde! :P

Dus 100% terecht dat je zoiets raars meemaakt! >:) :+

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-12 13:41

amx

Bitwarden installatie (5 staps docker installatie)

na installatie kan ik geen masteraccount registreren (unknown error)
na wat zoekwerk omdat ik zonder ssl draai en de browser dat niet wil (reverse proxy doet ssl)
registreren kan wel via firefox, maar aanmelden ook niet - unexpected error occurred (ook met ssl)
na enkele dagen: kan wel aanmelden via de android app because reasons
probeer wachtwoorden te importeren - kan alleen via web vault - unexpected error occurred
zoeken in de logs - geen logs te vinden van moment van klikken op login
enkele dagen later op een ingeving browser extensie geinstalleerd - kan ook inloggen maar geen wachtwoorden importeren.
bitwarden-cli snap geinstalleerd en import gestart van wachtwoorden csv - access denied
csv binnen de snap verplaatst - wachtwoorden geimporteerd.

Op dit moment vind ik mezelf heel slim

probeert wachtwoord via autocomplete in te laten vullen - no entry found
blijkbaar kan ik wel aanmelden via oude password manager en wachtwoorden opslaan in bitwarden, maar via de geimporteerde wachtwoorden niet
Nog steeds niet duidelijk of dit komt door het niet kunnen aanmelden bij de webvault - unexpected error occurred

ik:
code:
1
docker stop bitwarden

code:
1
docker rm bitwarden

:|

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
Dat is toch prima? Of zat de data van je Bitwarden in de container ipv op een los volume?

Even niets...

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-12 13:41

amx

Wat me tegenstaat is ruim 400 website logins over moeten zetten door handmatig aan te melden. Dat de web vault onbereikbaar is, vind ik alleen maar meegenomen.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Geen idee of dit filmpje uit 1998 al gepost is, maar ik vond 'm interessant
YouTube: Mandrake Linux Commercial (1998)

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:03
terabyte schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 00:41:
placeforlinux.com komt inmiddels wel bij een shady chinees uit :p

• nero355

nero355

terabyte schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 00:41:
Op een bepaalde manier is het best wel eng als je beseft dat we dus nu 22 jaar later nog steeds voor het grootste gedeelte opgescheept zitten met Windows als het meest gebruikte OS en Office nog steeds de standaard is! :|

Zelfs Apple is relatief gezien amper populairder geworden, terwijl ze elk jaar zoveel iDevices verkopen! :o 8)7 _O-

We leven echt in een maffe wereld... :X :F

• B_FORCE
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Op een bepaalde manier is het best wel eng als je beseft dat we dus nu 22 jaar later nog steeds voor het grootste gedeelte opgescheept zitten met Windows als het meest gebruikte OS en Office nog steeds de standaard is! :|

Zelfs Apple is relatief gezien amper populairder geworden, terwijl ze elk jaar zoveel iDevices verkopen! :o 8)7 _O-

We leven echt in een maffe wereld... :X :F
Als het puur om desktops en laptops gaat.

Maar Microsoft/Windows doet het niet al te best voor mobiele apparaten.
En ik denk toch dat inmiddels een zeer groot aantal mensen dagelijkse taken vaker via de telefoon of tablet doen dan via een computer.

Wat Linux betreft valt het verhaal ook wel weel mee als je naar embedded en server systemen kijkt.

Als het puur om de consument gaat, is het naar mijn mening vooral treurig te zien dat Linux qua gebruikersvriendelijkheid nauwelijks is opgeschoten.
En dit is toch echt marketing 101, zeker anno 2020.
Het over grote gros van de mensen, incl professionals en zelfs ook wetenschappers, wil niet voor elk wissenwasje naar een terminal moeten gaan om vervolgens code van een google search te moeten copy-pasten. Zulk soort stappen halen je namelijk compleet uit je work-flow.

De rest is vooral een kip-en-ei verhaal.
Microsoft heeft gewoon direct een relatief goede gebruiksvriendelijke omgeving neergezet dat niet al te buggy was in combinatie met een gigantische (agressieve) marketing-campagne.
Wanneer er geen alternatieven zijn, of alternatieven die voor veel mensen te ingewikkeld is (ondanks gratis), is dat een directe win.

One World Concepts

• nero355

nero355

B_FORCE schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:04:
Als het puur om de consument gaat, is het naar mijn mening vooral treurig te zien dat Linux qua gebruikersvriendelijkheid nauwelijks is opgeschoten.
En dit is toch echt marketing 101, zeker anno 2020.
Het over grote gros van de mensen, incl professionals en zelfs ook wetenschappers, wil niet voor elk wissenwasje naar een terminal moeten gaan om vervolgens code van een google search te moeten copy-pasten. Zulk soort stappen halen je namelijk compleet uit je work-flow.
Dat is niet mijn ervaring met het hedendaagse Kubuntu eerlijk gezegd :)

Daarnaast zie ik het verschil niet tussen code copy pasten en stap voor stap in een GUI clicken om de zoveelste fuckup in Windows 10 te fixen :?
Of allerlei 3rd party tooltjes installeren om van alles en nog wat te verwijderen en/of het OS bruikbaarder te maken ?!

Elk OS heeft zo zijn/haar voor en nadelen...

• B_FORCE
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Dat is niet mijn ervaring met het hedendaagse Kubuntu eerlijk gezegd :)

Daarnaast zie ik het verschil niet tussen code copy pasten en stap voor stap in een GUI clicken om de zoveelste fuckup in Windows 10 te fixen :?
Of allerlei 3rd party tooltjes installeren om van alles en nog wat te verwijderen en/of het OS bruikbaarder te maken ?!

Elk OS heeft zo zijn/haar voor en nadelen...
Ik ben het helemaal met je eens.
Om duidelijk te zijn, ik ben ook echt geen fanboy.
Het zal mij echt worst wezen of het Windows, Linux of Apple heet.

Maar de ervaring leert inmiddels dat het merendeel van de mensen wel liever klikt dan code copy-paste.
Vanuit een puur gebruikers oogpunt vind ik dat ook wat aantrekkelijker en meestal overzichtelijker.
Voor de duidelijkheid, het gaat er niet om wat mensen allemaal persoonlijk als individu (als jij en ik) allemaal fijn of beter vinden, maar hoe een grote gros mensen naar bepaalde problemen kijkt.

Een terminal met code valt gewoon echt niet meer aan de man te praten.
Of iemand dat nu stom vind of niet, is niet relevant.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 24-08-2020 19:37 ]

One World Concepts

• nero355

nero355

B_FORCE schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:30:
Maar de ervaring leert inmiddels dat het merendeel van de mensen wel liever klikt dan code copy-paste.

Een terminal met code valt gewoon echt niet meer aan de man te praten.
Of iemand dat nu stom vind of niet, is niet relevant.
Daarom schijten ze ook allemaal in hun broek als ze iets via de Command Prompt of Powershell moeten fixen in Windows 10 >:) :+

• B_FORCE
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:51:
[...]

Daarom schijten ze ook allemaal in hun broek als ze iets via de Command Prompt of Powershell moeten fixen in Windows 10 >:) :+
Het punt wat ik probeer te maken, is dat er geen goed of fout is.
Het is simpelweg een andere manier van werken en denken.
Het feit is wel dat je in Windows te keuze hebt, je kunt in principe alles ook via command line runnen, installeren en updaten.
Maar zelfs de meeste doorgewinterde systeembeheerder doet dat niet voor simpele taakjes.

Ik moet ook zeggen dat ik zelf op een gegeven moment nogal zout wordt om altijd de zelfde 3 terminal lines in te moeten voeren om in Linux een programmaatje te installeren of up te daten meteenveeltelangebestandsnaam_met_g3kk3_t3kens!_V1.02.b
Om vervolgens 4 keer een typefout te maken, waardoor het niet werkt, of soms dingen fout gaan.

Waarom kan dat niet gewoon in 1 keer met een bestandje (shortcut achtig iets) dat ik open?
Het zijn letterlijk altijd dezelfde lines die je gebruikt. 8)7 |:(

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 24-08-2020 20:22 ]

One World Concepts

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-12 15:16

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Daar heb je tab-completion voor. ;)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• B_FORCE
  • Niet online
Dirk schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:32:
Daar heb je tab-completion voor. ;)
I know, maar je moet nog steeds handmatig dingen invoeren.
Het is nog steeds onnodige manual labor.

One World Concepts

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

B_FORCE schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Het punt wat ik probeer te maken, is dat er geen goed of fout is.
Het is simpelweg een andere manier van werken en denken.
Het feit is wel dat je in Windows te keuze hebt, je kunt in principe alles ook via command line runnen, installeren en updaten.
Maar zelfs de meeste doorgewinterde systeembeheerder doet dat niet voor simpele taakjes.
Nou, zoals MS bezig is, moet de beheerder steeds vaker en eerder naar de command line grijpen om wat simpels te kunnen doen. Er wordt alsmaar meer en meer naar PowerShell gedropt. Vraag een Exchange admin wat hij 10 jaar geleden nog met een GUI kon en nu schier onmogelijk is, omdat het gewoonweg is verwijdert en naar PS is verhuisd.

Ik heb zakelijk een AzureAD koppeling, want onze mail hangt in O365. Voor SSO is er een apart computeraccount. Die update niet elke 30 dagen automatisch het wachtwoord, dat moet handmatig, via, jawel, PowerShell commando's bijgewerkt worden.

Voor beheerders wordt op Windows de CLI steeds meer een ding en kan je steeds minder klikken.
Wat zeggen de *NIX beheerders hierover? "Dat deden we al toen je nog in de luiers liep". :P

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
B_FORCE schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:21:.
...
Waarom kan dat niet gewoon in 1 keer met een bestandje (shortcut achtig iets) dat ik open?
Klinkt als iets waar redelijk eenvoudig een script (met een korte naam) voor te maken zou moeten zijn.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kwam https://www.nushell.sh/about.html tegen via ycombi
lijkt me opzich best handig, maar de demo doet mij overkomen alsof het een stuk meer typen is :+
iemand ervaring met deze shell?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt_m9CEBPrWgpjvwLD-V8dJUQGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J74XsL5r36x7Knb0Vll9gv4g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door himlims_ op 25-08-2020 15:56 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maandag updates op m'n pc op werk toegepast. In Debian Experimental is de 5.8 kernel beschikbaar, dus die erop gezet. Herstart, werkt prima. Zo dacht ik. Toen ik de volgende dag VirtualBox wilde gebruiken, kreeg ik de melding dat de kernel module niet beschikbaar was. Die bouwen met dkms was mislukt. Want https://www.virtualbox.org/ticket/19644 is het issue. Dat oplossen was meer werk dan ik wilde steken in het probleem. Herstarten naar 5.7 had ik geen zin in.

Dus maar de W10 VM die ik wilde starten omgezet naar een KVM vm. Wonderbaarlijk ging dat zonder veel issues. Geeneens een BSOD van Windows omdat het opeens compleet andere hardware kreeg.

Later maar eens meer verdiepen in de netwerkstack van KVM, want voor NAT mode heeft het dnsmasq nodig en die heb ik liever niet draaien omdat het problemen met DNS lastiger maakt om op te lossen, maar KVM spawnt z'n eigen proces met aparte config, dus dat zou niet m'n systeem zelf in de weg moeten zitten.

Ondertussen thuis aan het pielen geweest om hardware video decoding met Firefox 80 aan de praat te krijgen. Helaas blijft bij about:support maar staan dat Compositing 'basic' is. De WebRender initialization faalt.

Aangezien ik een nVidia videokaart heb en de gesloten drivers gebruik, maar eens geprobeerd of nouveau wel werkt. Je maakt dan gebruik van VAAPI ipv VDPAU. Maar helaas, dat werkt ook niet. FF werkt daar niet aan mee, maar hardware video decoding is gewoon helemaal niet functioneel. Als ik beeld heb, zie ik m'n CPU gebruik omhoog schieten en als het toch via de video kaart gaat, is 't zwart en zie ik niets.

Dan maar weer terug naar de gesloten driver. Als ik weer eens een nieuw systeem ga bouwen, ga ik maar eens kijken naar een AMD videokaart. Ryzen is sowieso sneller tegenwoordig en met een GPU erin ben je gelijk klaar. M'n huidige systeem heeft geen VP8 en VP9 acceleratie, alleen H.264 en MP4.

• nero355

nero355

@Hero of Time

Als ik zo links en rechts op de LibreELEC achtige fora rondkijk dan lijkt het erop dat je het beste af bent met een Intel of AMD videokaart qua drivers onder Linux :)

Nvidia heeft haar voorsprong zo zwaar kwijtgeraakt dat men zelfs de drivers in toekomstige releases gaat weglaten, omdat ze hopeloos achterlopen qua ondersteuning van nieuwe rendermethodes! :X

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, toen ik dit systeem bouwde, was de GT610 nog een prima kaart (voor waar ik 'm nodig heb) en bestond H.265 nog niet, iig niet voor hardware decoding.

Als ik namelijk zo op m'n systeem rondkijk om te achterhalen wanneer ik 'm ook alweer heb geïnstalleerd, dan is dat 15 juni 2013 geweest. 7 jaar geleden dus. Toen was AMD echt nog niet zo goed en Intel begon wel met wat dingen, maar nVidia was toch echt wel de beste.

Daarom dat ik ook aangeef dat als ik ooit dit systeem ga vervangen, ik een Ryzen ga nemen. Zit alleen met koeling en geluidsproductie van het systeem, maar dat zie ik tegen die tijd wel. Gaat waarschijnlijk ook in een andere behuizing dan ik nu heb, want het is wel leuk een klein schermpje in de kast, het levert ook nog wel eens gedoe op met vensters die opeens daar verschijnen en niet willen verhuizen.
Alleen de videokaart veranderen kan natuurlijk ook, maar voor nu doet het systeem het nog prima en kan ik alles er mee doen wat ik wil. De CPU (i5-3470T) trekt 't nog als de GPU niet wil voor video's afspelen.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17

Blokker_1999

Full steam ahead

Bah, vandaag een server omgezet van Debian 9 naar 10. Alles ging goed, reboot gedaan en wilde toen snel even wat ruimte op de kleine schijf vrijmaken (het is een VPS) dus doe een apt-get autoremove en duw zonder nakijken op enter. Byebye PHP en mariadb.

Gelukkig heb ik uit het verleden mijn lesje geleerd en had ik backups waardoor de database snel terug up and running was. Vraag me nu wel af waarom dat die apps ineens werden weggegooid aangezien ze toch echt handmatig geïnstalleerd zijn geweest.

@Hero of Time, de tijd dat Windows moeilijk deed over het opstarten op een totaal andere PC is al weer enkele jaren voorbij. Met Windows 8 heeft MS grote stappen vooruit gezet en vandaag zal Windows tijdens het opstarten telkens netjes de hardware nagaan en waar nodig de drivers aanpassen aan het nieuwe systeem. Kan je enkel problemen geven met activatie en, als je bitlocker gebruikt, het ontsleutelen van je schijf.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Activatie in die VM was geen probleem. Het heeft geen key, nooit gehad en is puur voor testdoeleinden. :+ Als ze gaan klagen, jammer joh, de hardware waar ik het op draai heeft een licentie, frot ik die er wel in en stuur ik de acpi tabel er nog heen voor licentieverificatie. :w

• Saven
  • Laatst online: 28-12 09:57

Saven

Administrator

nero355 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:26:
Niet zo gek met die absurde prijzen voor een desktop of laptop van Apple ;)

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:05:
@nero355, toen ik dit systeem bouwde, was de GT610 nog een prima kaart (voor waar ik 'm nodig heb) en bestond H.265 nog niet, iig niet voor hardware decoding.
I know : Heb hier een passief gekoelde GT 630 liggen die als reserve videokaart functioneert, nadat mijn grote HTPC een passief gekoelde GT 1030 als upgrade heeft gekregen :)
Als ik namelijk zo op m'n systeem rondkijk om te achterhalen wanneer ik 'm ook alweer heb geïnstalleerd, dan is dat 15 juni 2013 geweest. 7 jaar geleden dus. Toen was AMD echt nog niet zo goed en Intel begon wel met wat dingen, maar nVidia was toch echt wel de beste.
Ik bedoelde dan ook voor het nieuwe systeem :)
Daarom dat ik ook aangeef dat als ik ooit dit systeem ga vervangen, ik een Ryzen ga nemen. Zit alleen met koeling en geluidsproductie van het systeem, maar dat zie ik tegen die tijd wel. Gaat waarschijnlijk ook in een andere behuizing dan ik nu heb, want het is wel leuk een klein schermpje in de kast, het levert ook nog wel eens gedoe op met vensters die opeens daar verschijnen en niet willen verhuizen.
Alleen de videokaart veranderen kan natuurlijk ook, maar voor nu doet het systeem het nog prima en kan ik alles er mee doen wat ik wil. De CPU (i5-3470T) trekt 't nog als de GPU niet wil voor video's afspelen.
Lekker zo'n AsRock A300 kastje nemen of die nieuwe ASUS AMD "NUC" die onlangs is aangekondigd *O*
Blokker_1999 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:47:
Bah, vandaag een server omgezet van Debian 9 naar 10. Alles ging goed, reboot gedaan en wilde toen snel even wat ruimte op de kleine schijf vrijmaken (het is een VPS) dus doe een apt-get autoremove en duw zonder nakijken op enter. Byebye PHP en mariadb.

Gelukkig heb ik uit het verleden mijn lesje geleerd en had ik backups waardoor de database snel terug up and running was. Vraag me nu wel af waarom dat die apps ineens werden weggegooid aangezien ze toch echt handmatig geïnstalleerd zijn geweest.
Dat is wel maf inderdaad!

Mocht je er ooit nog achterkomen waarom dat was dan hoor ik dat graag! d:)b
@Hero of Time, de tijd dat Windows moeilijk deed over het opstarten op een totaal andere PC is al weer enkele jaren voorbij. Met Windows 8 heeft MS grote stappen vooruit gezet en vandaag zal Windows tijdens het opstarten telkens netjes de hardware nagaan en waar nodig de drivers aanpassen aan het nieuwe systeem. Kan je enkel problemen geven met activatie en, als je bitlocker gebruikt, het ontsleutelen van je schijf.
Met Windows 7 Pro heb ik soortgelijke ervaringen, want mijn gamebak is al meerdere PC generaties (7+ jaren!) niet hergeinstalleerd geweest! :+

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:08
B_FORCE schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:21:
[...]
Ik moet ook zeggen dat ik zelf op een gegeven moment nogal zout wordt om altijd de zelfde 3 terminal lines in te moeten voeren om in Linux een programmaatje te installeren of up te daten meteenveeltelangebestandsnaam_met_g3kk3_t3kens!_V1.02.b
Om vervolgens 4 keer een typefout te maken, waardoor het niet werkt, of soms dingen fout gaan.

Geef eens een paar voorbeelden van die 3 terminal lijnen?
En in welke map staan die programmaatjes net voor ze geïnstalleerd worden? Is dit in /home/<username>/Downloads?
Ik wil wel eens proberen of ik daarvoor een script kan schrijven.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:06:
[...]

Ik bedoelde dan ook voor het nieuwe systeem :)
Spuit11 opmerking dus, want dat zei ik aan het begin al. ;)
[...]

Lekker zo'n AsRock A300 kastje nemen of die nieuwe ASUS AMD "NUC" die onlangs is aangekondigd *O*
Ha, echt niet. M'n HTPC nu heeft interne schijven (2x 3TB), dat zou in zo'n 'nuc'-achtig ding nooit passen. Nee, ik neem gewoon een full-blown computer die tevens HTPC dingen kan doen. Heb ik nu ook. Een NAS klinkt leuk, maar ik heb toch maar 1 systeem die er iets mee doet. M'n andere computer heeft ook een paar schijven erin zitten en die twee systemen synchroniseren hun data heel mooi (handmatig via Unison, dat wel). Zo heb ik tenminste nog een backup in geval er eentje de geest geeft. Want de PC die ik boven heb, is nog veel ouder (5 november 2011).

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:25

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hero of Time schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:40:
[...]

Spuit11 opmerking dus, want dat zei ik aan het begin al. ;)

[...]

Ha, echt niet. M'n HTPC nu heeft interne schijven (2x 3TB), dat zou in zo'n 'nuc'-achtig ding nooit passen. Nee, ik neem gewoon een full-blown computer die tevens HTPC dingen kan doen. Heb ik nu ook. Een NAS klinkt leuk, maar ik heb toch maar 1 systeem die er iets mee doet. M'n andere computer heeft ook een paar schijven erin zitten en die twee systemen synchroniseren hun data heel mooi (handmatig via Unison, dat wel). Zo heb ik tenminste nog een backup in geval er eentje de geest geeft. Want de PC die ik boven heb, is nog veel ouder (5 november 2011).
Als die NUC Thunderbolt 3 of eSATA heeft dan kun je gewoon een externe RAID array er aan hangen, even groot als een NAS maar vele malen sneller en geen gedoe met shares ;)

www.maartendeboer.net

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ventieldopje schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:37:
[...]

Als die NUC Thunderbolt 3 of eSATA heeft dan kun je gewoon een externe RAID array er aan hangen, even groot als een NAS maar vele malen sneller en geen gedoe met shares ;)
Heb ik nu ook niet. Als ik met TB oid zou gaan werken, is dat juist méér gedoe. Alles wat ik nodig heb en gebruik zit in de behuizing. Wat ik nu heb, is het snelste wat je kan krijgen. Naast full SSD storage dan. :P

• B_FORCE
  • Niet online
LievenD schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:01:
[...]

Geef eens een paar voorbeelden van die 3 terminal lijnen?
En in welke map staan die programmaatjes net voor ze geïnstalleerd worden? Is dit in /home/<username>/Downloads?
Ik wil wel eens proberen of ik daarvoor een script kan schrijven.
Ik kan er ook wel een scriptje voor maken, dat is het punt niet.

Maar de meest simpele vorm is al dat je een soort van sudo apt upgrade, sudo apt get iets etc etc moet doen wanneer je iets wilt installeren.
Beetje afhankelijk van welke distro je gebruikt uiteraard, maar je snapt het punt hoop ik.
Gemiddeld zijn dat altijd wel iets van 3-5 regels die je nodig hebt.

Een ander voorbeeld is bv drivers installeren.
Vanuit de gebruiker gezien, ben je letterlijk een handje vol terminal commands aan het copy-pasten
Even ter illustratie; https://linuxconfig.org/h...ivers-on-manjaro-18-linux

Uiteraard zitten er een aantal variabelen in deze installatie procedure, maar dat kun je heel makkelijk automatiseren.
Vanuit een user experience vind ik het echt meer dan absurd.
Het voelt voor mij echt 15 jaar teruggaan in de tijd en voelt echt als bezigheidstherapie.
Zoals ik al zei, ik ben al jaren bekend met Linux, dus het iets wat ik inmiddels maar heb geaccepteerd.
Maar het is alles behalve gebruikersvriendelijk.
Zoiets kan namelijk ook in een simpel setup bestandje oid.

Ja, je kunt overal wel weer scriptjes en patches voor maken, en dat is nu juist het hele probleem.
Op een gegeven moment wordt een een bij elkaar geknutseld spinnenweb, waar niemand meer precies weet wat, waar en hoe. Een beetje een ducttape idee zeg maar.
Om eerlijk te zeggen, voelt Linux soms ook zo, als een bij elkaar geknutseld en geïmproviseerd huisje.
Niet lullig bedoeld overigens! (gewoon een omschrijving)

Naar mijn idee is dit iets dat fundamenteel anders kan en vooral moet als men zo graag wil dat Linux populairder wordt.

One World Concepts

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:25
Naar mijn idee is dit iets dat fundamenteel anders kan en vooral moet als men zo graag wil dat Linux populairder wordt.
Voor mij hoeft dat niet hoor. Laat de meeste mensen maar gewoon windows gebruiken. Anders gesteld: wie is "men" ?

• B_FORCE
  • Niet online
neeroeter schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:23:
[...]

Voor mij hoeft dat niet hoor. Laat de meeste mensen maar gewoon windows gebruiken. Anders gesteld: wie is "men" ?
Vraag jij je dat serieus af?
Ongeveer elke gemiddelde linux fan komt daarmee?
Incl vele makers van distros zelf.

Sterker nog, het is in sommige gevallen duidelijk hun main focus zelfs.

Daarnaast gaat het niet over dat mensen maar gewoon Windows moeten blijven gebruiken.
Ik denk dat er inmiddels genoeg mensen zijn die er om staan te springen om van Windows af te komen.
Op deze manier wordt het echter qua user experience wel heel veel inleveren.

Gemiste kansen, gat in de markt, vooral omdat het niet hoeft.
Ook omdat je tevens het oude ook niet hoeft in te leveren.
Dus de bestaande gebruikers kunnen gewoon doorgaan met wat ze gewend zijn.

One World Concepts

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou haal je het installeren van de gesloten nVidia driver aan bij een distro die alles behalve gebruikersvriendelijk is voor beginners. Ubuntu heeft gewoon een GUI, klik de versie aan die je nodig hebt (dat heeft 'ie al voor je uitgezocht welke er voor je kaart werken) en klik op install. Reboot en klaar, het is in gebruik.

Je kan zo voor elk dingetje wel iets vinden dat niet gebruikersvriendelijk is, maar als je dat echt wilt doen, dan moet je die ook voor de andere besturingssystemen gaan zoeken. Dat maakt het wel zo eerlijk. Dan blijkt opeens dat het echt wel meevalt met hoe 'slecht' het voor een beginner is in de Linux wereld. Zeker als je het met 10 jaar geleden vergelijkt.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:08
B_FORCE schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:34:
[...]

Maar de meest simpele vorm is al dat je een soort van sudo apt upgrade, sudo apt get iets etc etc moet doen wanneer je iets wilt installeren.
Beetje afhankelijk van welke distro je gebruikt uiteraard, maar je snapt het punt hoop ik.
Gemiddeld zijn dat altijd wel iets van 3-5 regels die je nodig hebt.
Dat is zo, maar zo irritant vind ik dat nu ook weer niet. Als je in linux een programma wil om CD's te branden, gaat het als volgt: open terminal, tik in sudo apt upgrade, druk op enter, geef je wachtwoord in, druk op enter, wacht even tot het klaar is, tik in sudo apt install xfburn, druk op enter, wacht even en klaar.

Als je hetzelfde in Windows wil doen, gaat het als volgt: open webbrowser, typ cd-brandprogramma in het zoekvenster, kies een link, klik daarop door, zoek een download-knop, download het gewenste programma. Ga naar de map Downloads, dubbelklik op het installatiebestand, klik een 3-tal keer op volgende, en ten slotte op installeren.

Dat duurt mijns inziens langer dan die 2 commando's intikken. En tegenwoordig heb je bij veel distro's ook een software-centrum, om de software daaruit te installeren volstaan enkele muisklikken.

En even snel 10 programma's installeren in linux is eenvoudig:
code:
1
2
sudo apt upgrade
sudo apt install xfburn libreoffice vlc firefox gimp banshee galculator gpaint thunderbird konsole

Als je dat in Windows moet doen, ben je een kwartier (of zelfs langer) bezig.

Wat moet er dan volgens jou veranderen zodat je nog makkelijker software kan installeren?

• B_FORCE
  • Niet online
LievenD schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:17:
[...]

Dat is zo, maar zo irritant vind ik dat nu ook weer niet. Als je in linux een programma wil om CD's te branden, gaat het als volgt: open terminal, tik in sudo apt upgrade, druk op enter, geef je wachtwoord in, druk op enter, wacht even tot het klaar is, tik in sudo apt install xfburn, druk op enter, wacht even en klaar.

Als je hetzelfde in Windows wil doen, gaat het als volgt: open webbrowser, typ cd-brandprogramma in het zoekvenster, kies een link, klik daarop door, zoek een download-knop, download het gewenste programma. Ga naar de map Downloads, dubbelklik op het installatiebestand, klik een 3-tal keer op volgende, en ten slotte op installeren.

Dat duurt mijns inziens langer dan die 2 commando's intikken. En tegenwoordig heb je bij veel distro's ook een software-centrum, om de software daaruit te installeren volstaan enkele muisklikken.

code:
1
2
sudo apt upgrade
sudo apt install xfburn libreoffice vlc firefox gimp banshee galculator gpaint thunderbird konsole

Wat moet er dan volgens jou veranderen zodat je nog makkelijker software kan installeren?
Jij denkt alleen in een manier van tijd en dan ook nog specifiek iets wat voor jou werkt.
Blijkbaar ben jij ook heel goed in het inhouden van code, regels en namen.

Laat ik vooropstellen dat daar helemaal niets mis mee is, maar dat is niet hoe iedereen werkt en denkt.
Dus voor jou is het misschien heel snel om even wat te typen, voor andere mensen duurt dat 10 keer zo lang, omdat ze helemaal moeten gaan zoeken hoe dat precies werkt en welke namen je precies moet gebruiken.
Buiten het feit dat er mensen zijn die al heel veel moeite hebben om uberhaubt te typen.
Hoe dan dan ook, is het iets wat totaal niet in de flow valt van bepaalde mensen en zeker niet iets waar mensen energie in willen steken. Die willen liever focussen in het werk wat ze moeten doen, niet in het onthouden van allerlei command regels. Zo denken die mensen nu eenmaal niet.
Om dezelfde reden dat sommige mensen niks met wiskunde, taal, kunst, bier, vlees or rode wijn hebben.

Een deel kan gedaan worden via een software-centrum, maar er zijn genoeg 3rd party programma's die daar niet direct in voorkomen.

Nogmaals, er is geen goed of fout, er is alleen geen middenweg.
Wat nogmaals een gemiste kans is, JUIST door het open karakter van Linux is het niet zo lastig om die keuze toe te voegen.

One World Concepts

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:25
Vraag jij je dat serieus af?
Ongeveer elke gemiddelde linux fan komt daarmee?
Incl vele makers van distros zelf.
Ja, dat vraag ik me serieus af, en wat is 'de gemiddelde linux fan' ?

Ik zit al heel lang op een distro die niet voor beginners is, en de filosofie van die distro is heel simpel: als je hun website weet te vinden, dan wordt er een en ander van je verwacht. Het forum van die distro is dan ook niet heel liberaal tegenover beginners vragen.
Ik vind het best en als ik een probleem heb dan is google mijn beste vriend.Dus ik ben waarschijnlijk niet jou "men".....

Ik gebruik op een acer chromebook Gallium OS. Niet voor n00b's om te installeren. Daarna heel simpel om te gebruiken en te onderhouden. Maar ja, da's de schuld van Google inc.
Neuh....Liinux treft geen blaam voor de beperkte dektop user base percentages. Da's al heel ang uitgediscussieerd. En het zal mij worst wezen.

• B_FORCE
  • Niet online
neeroeter schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:43:
[...]

Ja, dat vraag ik me serieus af, en wat is 'de gemiddelde linux fan' ?

Ik zit al heel lang op een distro die niet voor beginners is, en de filosofie van die distro is heel simpel: als je hun website weet te vinden, dan wordt er een en ander van je verwacht. Het forum van die distro is dan ook niet heel liberaal tegenover beginners vragen.
Ik vind het best en als ik een probleem heb dan is google mijn beste vriend.Dus ik ben waarschijnlijk niet jou "men".....

Ik gebruik op een acer chromebook Gallium OS. Niet voor n00b's om te installeren. Daarna heel simpel om te gebruiken en te onderhouden. Maar ja, da's de schuld van Google inc.
Neuh....Liinux treft geen blaam voor de beperkte dektop user base percentages. Da's al heel ang uitgediscussieerd. En het zal mij worst wezen.
De hele discussie ging om juist meer user friendly maken van Linux om juist meer als een alternatief aan te bieden?
Jij hebt het over een niche gebruikers case?
Het leek mij vrij duidelijk dat ik het niet had over persoonlijke smaak, maar juist de bigger picture.

En die percentages zijn nogal een "wij van WC-eend verhaal".
Als je iets van marketing af weet, moet je juist NIET naar je huidige users kijken, maar juist kijken naar wat andere willen. Dat is net zoiets als zeggen dat je bevonden hebt dat je gebruikers blauw de mooiste kleur vinden, terwijl de rest van de wereld liever groen heeft.

Die discussie is zeker niet weg, maar wordt wel met overtuigende arrogantie door bepaalde (hoofd) personen direct in de doofpot gesmeten.
Niet bepaald professioneel als je het mij vraagt, maar dat terzijde.
Het is vooral niet heel constructief.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 06-09-2020 20:15 ]

One World Concepts

• nero355

nero355

B_FORCE schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:44:
Daarnaast gaat het niet over dat mensen maar gewoon Windows moeten blijven gebruiken.
Ik denk dat er inmiddels genoeg mensen zijn die er om staan te springen om van Windows af te komen.
Op deze manier wordt het echter qua user experience wel heel veel inleveren.
Als ze echt zo graag van Windows af willen dan moeten ze daar maar wat moeite en tijd in steken!

Willen ze dat niet dan zijn er hele simpele kant en klare opties :
- Google Chromebooks
- Apple MacBooks
Dus de bestaande gebruikers kunnen gewoon doorgaan met wat ze gewend zijn.
Dat is het probleem ook : Ze zijn niks gewend!

Al die mensen die denken dat ze met Windows kunnen werken en goed daarmee omgaan kunnen dat helemaal niet! _O-
Elke keer als er wat stuk is dan mag iemand anders het komen fixen... je weet wel... dat handige neefje... :+
LievenD schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:17:

Inderdaad!

Windows is een nog grotere puinhoop, want voordat de Windows Store er ineens was mocht je heel het internet doorbladeren op zoektocht naar dat eene fijne programma... :o :D

Doe mij maar dat oh zo fijne Software Center :
Kubuntu Updates - GUI Version
O+
code:
1
2
sudo apt upgrade

Inderdaad! _O- :D
B_FORCE schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:32:
Jij denkt alleen in een manier van tijd en dan ook nog specifiek iets wat voor jou werkt.
Jij doet precies hetzelfde : Denken vanuit een manier die je gewend bent :)

Dat is IMHO dan ook het hele punt :
Overstappen op een OS dat totaal anders werkt betekent ook dat je een totaal andere denkwijze jezelf zal moeten aanleren!
Blijkbaar ben jij ook heel goed in het inhouden van code, regels en namen.
Ik denk dat de meeste Linux gebruikers die hier rondhangen daar inderdaad wel een aanleg voor hebben en vaak ook iets van systeembeheerder/netwerkbeheerder/developer zullen zijn :)

Je zit dan gewoon totaal anders in elkaar dan de meeste mensen die waarschijnlijk veel beter hun favoriete BN'ers kunnen onthouden uit de roddelbladen of iets dergelijks... :+
Laat ik vooropstellen dat daar helemaal niets mis mee is, maar dat is niet hoe iedereen werkt en denkt.
Ik denk dus dat DAT het belangrijkste punt is in deze hele discussie!
Dus voor jou is het misschien heel snel om even wat te typen, voor andere mensen duurt dat 10 keer zo lang, omdat ze helemaal moeten gaan zoeken hoe dat precies werkt en welke namen je precies moet gebruiken.
Buiten het feit dat er mensen zijn die al heel veel moeite hebben om uberhaubt te typen.
Wacht maar totdat je een switch moet instellen via de langzame GUI en daar een heel uur aan verspilt, terwijl dat kreng binnen 5 minuten goed was ingesteld als er een CLI aanwezig was geweest! ;) :P :'(
Hoe dan dan ook, is het iets wat totaal niet in de flow valt van bepaalde mensen en zeker niet iets waar mensen energie in willen steken. Die willen liever focussen in het werk wat ze moeten doen, niet in het onthouden van allerlei command regels. Zo denken die mensen nu eenmaal niet.
Om dezelfde reden dat sommige mensen niks met wiskunde, taal, kunst, bier, vlees or rode wijn hebben.
En daarom is er zoiets als verschillende beroepen ontstaan : Ieder kan dan zijn of haar favoriete kunstje uitoefenen :)
Een deel kan gedaan worden via een software-centrum, maar er zijn genoeg 3rd party programma's die daar niet direct in voorkomen.
Dan doe je wat je als Windows user ook min of meer doet : Het internet op en op zoek naar de repository van dat programma! :Y)
Nogmaals, er is geen goed of fout, er is alleen geen middenweg.
Wat nogmaals een gemiste kans is, JUIST door het open karakter van Linux is het niet zo lastig om die keuze toe te voegen.
Ik zou zeggen begin dan gewoon zelf eens het nieuwe Lindows/Mandrake/Ubuntu/enz. :)
B_FORCE schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:51:
Als je iets van marketing af weet, moet je juist NIET naar je huidige users kijken, maar juist kijken naar wat andere willen.
Dat is het hele probleem : De meeste users weten helemaal niet wat ze willen!

Wat ze vaak eventueel wel weten is wat ze graag anders zouden zien, maar dan moet je ze nog steeds een aanpasbare basis voorschotelen :)

• B_FORCE
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:14:
[...]

Als ze echt zo graag van Windows af willen dan moeten ze daar maar wat moeite en tijd in steken!

Willen ze dat niet dan zijn er hele simpele kant en klare opties :
- Google Chromebooks
- Apple MacBooks

[...]

Dat is het probleem ook : Ze zijn niks gewend!

Al die mensen die denken dat ze met Windows kunnen werken en goed daarmee omgaan kunnen dat helemaal niet! _O-
Elke keer als er wat stuk is dan mag iemand anders het komen fixen... je weet wel... dat handige neefje... :+

[...]

Inderdaad!

Windows is een nog grotere puinhoop, want voordat de Windows Store er ineens was mocht je heel het internet doorbladeren op zoektocht naar dat eene fijne programma... :o :D

Doe mij maar dat oh zo fijne Software Center :
[Afbeelding: Kubuntu Updates - GUI Version]
O+

[...]

Inderdaad! _O- :D

[...]

Jij doet precies hetzelfde : Denken vanuit een manier die je gewend bent :)

Dat is IMHO dan ook het hele punt :
Overstappen op een OS dat totaal anders werkt betekent ook dat je een totaal andere denkwijze jezelf zal moeten aanleren!

[...]

Ik denk dat de meeste Linux gebruikers die hier rondhangen daar inderdaad wel een aanleg voor hebben en vaak ook iets van systeembeheerder/netwerkbeheerder/developer zullen zijn :)

Je zit dan gewoon totaal anders in elkaar dan de meeste mensen die waarschijnlijk veel beter hun favoriete BN'ers kunnen onthouden uit de roddelbladen of iets dergelijks... :+

[...]

Ik denk dus dat DAT het belangrijkste punt is in deze hele discussie!

[...]

Wacht maar totdat je een switch moet instellen via de langzame GUI en daar een heel uur aan verspilt, terwijl dat kreng binnen 5 minuten goed was ingesteld als er een CLI aanwezig was geweest! ;) :P :'(

[...]

En daarom is er zoiets als verschillende beroepen ontstaan : Ieder kan dan zijn of haar favoriete kunstje uitoefenen :)

[...]

Dan doe je wat je als Windows user ook min of meer doet : Het internet op en op zoek naar de repository van dat programma! :Y)

[...]

Ik zou zeggen begin dan gewoon zelf eens het nieuwe Lindows/Mandrake/Ubuntu/enz. :)

[...]

Dat is het hele probleem : De meeste users weten helemaal niet wat ze willen!

Wat ze vaak eventueel wel weten is wat ze graag anders zouden zien, maar dan moet je ze nog steeds een aanpasbare basis voorschotelen :)
Lees nou eens wat ik eerder heb gezegd?

Ik heb inmiddels al jaren ervaring met allerlei OS'en, het zou mij ook worst wezen hoe of wat.
Dus ik ben juist iemand die (vanuit interesse) veel moeite in dingen stopt en ook prima overweg kan met command lines ed.
Het gaat dan ook niet over mijzelf, maar over hoe andere mensen werken en denken.
Nogmaals, ik zou het op prijs stellen om beter te lezen wat ik eerder heb gezegd.

Helaas begint het inmiddels weer een fan-boy discussie te worden waar men weer lekker vooral alle gebreken gaat belachelijk maken. :O :O :O Zeer saaie discussie wat mij betreft.
Beetje jammer, en alles bepaald constructief, met ook nog de nodige sneer en negatieve grappen hier en daar.

Ik probeer juist een interessante open discussie te houden, waarbij persoonlijke smaak niet zo relevant is, maar je vooral focust op de bigger picture.
Linux heeft potentie om beiden makkelijk te kunnen, dat heeft helemaal niets met "leren van een nieuw OS" te maken.
Dat heeft letterlijk enkel te maken met de koppigheid van bepaalde personen waardoor deze potentie niet benut wordt.
Om vervolgens dit gebrek af te schuiven op de "onkunde" van de gebruiker.
Zoals ik al zei, alles behalve professioneel en ook nog eens vrij arrogant.

One World Concepts

Pagina: 1 ... 57 ... 82 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.