Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NOS Kroeg - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste
Acties:
  • 260.366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

B_FORCE schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:27:
Het gaat dan ook niet over mijzelf, maar over hoe andere mensen werken en denken.
Daar heb ik het toch ook over :?

En dat is ook het hele probleem in dit soort discussies : Men begrijpt niet dat die andere mensen waar ze het over hebben het toch echt zelf moeten willen en je anders alleen maar tijd aan het verspillen bent...

Ik ken bijvoorbeeld iemand die Windows ten tijde van XP helemaal zat was en sindsdien 100% aan de Apple is gegaan op eigen kracht en dat is IMHO de enige manier die werkt :
- Het zelf willen.
- Het zelf ook daadwerkelijk doen zonder invloed van buitenaf!
- Eventuele problemen zelf oplossen!

En sinds de meeste mensen het allemaal eigenlijk niet zoveel kan schelen ga je dat echt niet opeens met wat voor geweldig OS dan ook voor elkaar krijgen ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:19

Cyphax

Moderator NOS

Lieve mensen, laten we niet te emotioneel worden over besturingssystemen en packagemanagers, op de zondagavond. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• neeroeter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 11:32
B_FORCE schreef op zondag 6 september 2020 @ 20:27:
[...]
Ik probeer juist een interessante open discussie te houden, waarbij persoonlijke smaak niet zo relevant is, maar je vooral focust op de bigger picture.
Linux heeft potentie om beiden makkelijk te kunnen, dat heeft helemaal niets met "leren van een nieuw OS" te maken.
Dat heeft letterlijk enkel te maken met de koppigheid van bepaalde personen waardoor deze potentie niet benut wordt.
Om vervolgens dit gebrek af te schuiven op de "onkunde" van de gebruiker.
Zoals ik al zei, alles behalve professioneel en ook nog eens vrij arrogant.
Goedemorgen,

ik begrijp je punt wel. Ik denk alleen dat het niet mogelijk is. De meeste gebruikers zijn toch echt onkundig op het gebied van pak 'm beet bios, gpt, bootloader, partitionering, enz..alles wat bij een OS installatie handig is om te snappen. Voor 'the big picture' zou het handig zijn als er een gelijkwaardiger verdeling zou zijn van besturingssystemen in de thuissituatie. Alleen boeit het de gebruiker niet echt.
Ik denk dat Ubuntu al een heel eind in de buurt komt. Veel beter/makkelijker zal het niet worden en dan kom je vanzelf uit bij het addagio van Nero hierboven: de wil en de inzet van de eindgebruiker.
Overigens denk ik dat deze discussie al te vaak gevoerd is, en eigenlijk ook niet echt thuishoort in een Non windows forum deel.

Iets anders: zij er luitjes hier die verstand hebben van Refind (boot manager)? Ik kan een post aanmaken hoor, maar wil ff inventariseren..

[Voor 4% gewijzigd door neeroeter op 07-09-2020 05:59]

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

https://twitter.com/Foone/status/1302820468819288066

https://pbs.twimg.com/media/EhM-1HLU4AMI_rp?format=jpg&name=4096x4096

^--- we hebben een winnaar omtrent "doom runs anywhere"

op een freaking zwangerschapstest

[Voor 21% gewijzigd door himlims_ op 07-09-2020 10:05]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com脝 Origin HollandHardsƱplay HollandHards

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:05:
https://twitter.com/Foone/status/1302820468819288066

[Afbeelding]

^--- we hebben een winnaar omtrent "doom runs anywhere"

op een freaking zwangerschapstest
Vroeger dacht ik dat doom op elke zwangerschapstest draaide, maar dat het gelukkig niet altijd opstartte, achteraf viel dat mee, of misschien ook niet.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

Ik kom tot de conclusie dat PCI/DSS helemaal niet leuk is :+ :X

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• RoestVrijStaal
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-06 00:04
himlims_ schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:10:
Ik kom tot de conclusie dat PCI/DSS helemaal niet leuk is :+ :X
Ik moest even mijn zoekmachine gebruiken en oef. Het is nogal wat je moet doen om aan die standaard te houden. Zou wel mooi zijn als ieder bedrijf zo met hun (klanten)data omgaat ipv enkel betalingsgegevens.
Maar in hoeverre heeft het te maken met niet-Windows besturingssystemen? :X

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

RoestVrijStaal schreef op woensdag 9 september 2020 @ 01:17:
[...]
Ik moest even mijn zoekmachine gebruiken en oef. Het is nogal wat je moet doen om aan die standaard te houden. Zou wel mooi zijn als ieder bedrijf zo met hun (klanten)data omgaat ipv enkel betalingsgegevens.
Maar in hoeverre heeft het te maken met niet-Windows besturingssystemen? :X
365 pages aantoonbaar maken dat iets zo is en hoe dat geimplementeerd is en gecontroleerd kan worden(met wel verwacht resultaat). je moet t compliant hebben, wil je kaart data (betalingen) mogen verwerken. een willekeurige vraag;

https://tweakers.net/i/-WDjCWmDhENJbVUNWuw6ly-7yy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOqXNKaJnFZp9akFa4kZ3tdv.jpg?f=fotoalbum_large

slaan bepaalde data niet op, maar gaat versleuteld t geheugen in. dat soort specifieke toepassingen kun je volgens mij niet in windows regelen. kan me haast niet voorstellen dat er een betaalplatform is wat op win32 draait :X :+

manier van verwerking over data zou inderdaad voor persoonlijke data mooi uitgangspunt zijn. helaas is dat voor vele onmogelijk om zo te implementeren.

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Happy 16e8 :+

Trackers of betalen...鉀 check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Moet zeggen over phoronix dat ze toch mij teveel lopen navelstaren over HW. Volgens mij doen ze goed werk, maar een site voor een wat bredere linuxervaring vond ik niet. Nja of je moet itsFoss super vinden.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

Sjah schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:41:
Moet zeggen over phoronix dat ze toch mij teveel lopen navelstaren over HW. Volgens mij doen ze goed werk, maar een site voor een wat bredere linuxervaring vond ik niet. Nja of je moet itsFoss super vinden.
https://www.reddit.com/r/linux/
https://news.ycombinator.com/news
https://www.omgubuntu.co.uk/
https://linux.slashdot.org/
//edit; owja super hippe niet meer actuele rootgamer.com :+

[Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 22-09-2020 11:28]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• Sjah
Heb even een kijkje genomen in de installersguide van Arch. Verwachten ze echt dat je alles rustig gaat intypen, of erger dat je die commands uit je knar kent...?

Nouja whatever. Vind de memes wel leuk. :)

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:19

Cyphax

Moderator NOS
Sjah schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 03:08:
Heb even een kijkje genomen in de installersguide van Arch. Verwachten ze echt dat je alles rustig gaat intypen, of erger dat je die commands uit je knar kent...?

Nouja whatever. Vind de memes wel leuk. :)[Afbeelding]
Ik vond dat eigenlijk helemaal niet zo verkeerd, die installatiemethode. Zo vreselijk veel stappen zijn het niet, het is allemaal vrij logisch en erg goed gedocumenteerd. Maar het mooist vond ik wel hoe minimaal het systeem opgetuigd wordt door die installatie en hoe makkelijk en snel Xfce erop stond (volgens mij duurde dat allemaal geen minuut). Als je niet zelf wil optuigen is Arch geen aanrader wat mij betreft, maar er zijn vast wel afgeleiden die dat probleem oplossen. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• Dimitrip
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:47
Ik heb Arch ooit ook al eens geinstalleerd via de installer en ik vind ze heel erg duidelijk. Als newbie kan je onmogelijk alle commando's van buiten leren, dus het was idd wel klakkeloos overtypen.
Maar zo heb je wel een idee wat er op je distro staat en heb je het gevoel dat je het zelf gemaakt hebt.

De documentatie bij ARCH is in het algemeen z茅茅r goed.

Ik heb lang geleden deze gevolgd om ARCH te installeren

https://lifehacker.com/bu...-installation-and-5680453

Nu terug over naar Debian omdat ik een distributie eens echt goed onder de knie wou hebben en ik ooit les heb gekregen in Debian en dit is blijven hangen. Ook een stabiele ouwe die niet teleurstelt. ARCH is mijn tweede keuze, andere nog niet echt geprobeerd (buiten Kali, Caine, ubuntu, die allemaal Debian derivaten zijn).

Als je er zin in hebt en je hebt nog ergens een laptop of pc liggen, zou ik het zeker eens aanraden.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

hier zelfde; arch nooit blijven hangen

iedere werkgever draaien we of debian of bsd (afhankelijk van doel). Debian gewoon rete solide systeem.

Voor experimenteren en 'knutselen' blijf ik gentoo geweldig vinden met emerge package systeem. Maar net als Arch, geen EZ installatie :+

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• nero355

nero355

Zeker nooit een switch of router via de CLI geconfigureerd ?! :P :+
himlims_ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:30:
Voor experimenteren en 'knutselen' blijf ik gentoo geweldig vinden met emerge package systeem. Maar net als Arch, geen EZ installatie :+
Ik heb ooit te maken met gehad met een klant die lekker eigenwijs alleen maar Gentoo gebruikte en daarom ook niemand eraan mocht zitten, tenzij ervaren Gentoo gebruiker/admin en... je raadt het al... het kwam erop neer dat hij alles zelf moest doen... elke keer! _O- :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Sjah
Dimitrip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Als je er zin in hebt en je hebt nog ergens een laptop of pc liggen, zou ik het zeker eens aanraden.
No offence, maar als je dit niveau aankan, is een spare partitie op een van je SSD's in principe geen probleem. Dat heb ik dan ook, een van 75 GB, kortom ik gooi het gewoon op mijn desktop waarmee ik altijd werk. Dank voor de mooie link. :)

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is de hele ironie h茅, net zoals met Gentoo:
  1. $Distro positioneert zich als distro voor kenners.
  2. $Distro wordt populair.
  3. Gebruikers beginnen documentatie uit te breiden.
  4. Bekeringsdrang zorgt ervoor dat 'iedereen toch $Distro moet kunnen gebruiken'.
  5. Installatieproces houdt vast aan commandoregel want no pain no gain*
  6. Nieuwe gebruikers met weinig achtergrondkennis kunnen gewoon de (goed gedocumenteerde) installatie-commando's letterlijk kopi毛ren en plakken.
  7. De veteranen beginnen te klagen over de toestroom aan n00bz.
Rinse, repeat.

* Er is niks mis met de commandoregel, integendeel. Maar tekst is nu 茅茅nmaal eenvoudig te copy/pasten. Nog steeds niet zo makkelijk als een screenshotje met pijltjes of de muis op de juiste knop, maar je moet nog minder kijken en lezen.

En nu we toch met de memes bezig zijn :9 :

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sjah
@Borromini

Hoe wil jij/ik een opdrachtregel pasten, als ik in de shell zit van een nieuwe install, zijnde niet in Vmware (kortom gewoon bare to the metal)?

Verder heeft het ook wel iets arrogants, dat gentoo -en Arch users wat minder ervaren linux gebruikers als n00bs zien die zg. niet weten waar ze mee bezig zijn... (als ik op jou af moet gaan ;) )

[Voor 11% gewijzigd door Sjah op 16-10-2020 09:10]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het analoge equivalent is gewoon overtikken. Daar moet je nog steeds niet bij nadenken. Het is lang geleden dat ik nog een text only browser zoals Lynx/Links gebruikt heb, misschien dat die ook een basale vorm van kopi毛ren hebben.

Dat misplaatste superioriteitsgevoel is vaak aanwezig bij Arch- en Gentoo-gebruikers (bij die laatsten is dat minder omdat Gentoo niet meer het profiel heeft van weleer, dus het is een bewustere keuze op dit moment, in tegenstelling tot Arch). Bij velen is het niet eens latent. Als je wat ervaring hebt met de bredere Linux-community dan merk je dat snel. Alleen al het feit dat sommige mensen ook hier op GoT posten met 'ik zit op Ubuntu maar ik ben klaar voor de volgende stap'. Daarmee schrijf je je in in dat 'wereldbeeld' waarin 'DYI' distro's de enige echte distro's zijn.

Ik heb zelf jaren Arch gedraaid, en ik was ook heel erg actief op het forum daar. De ondertoon is vaak subtiel, maar hij is er niettemin.

[Voor 4% gewijzigd door Borromini op 16-10-2020 09:19]

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• neeroeter
Dimitrip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Ik heb Arch ooit ook al eens geinstalleerd via de installer en ik vind ze heel erg duidelijk. Als newbie kan je onmogelijk alle commando's van buiten leren, dus het was idd wel klakkeloos overtypen.
Maar zo heb je wel een idee wat er op je distro staat en heb je het gevoel dat je het zelf gemaakt hebt.

De documentatie bij ARCH is in het algemeen z茅茅r goed.

Ik heb lang geleden deze gevolgd om ARCH te installeren

https://lifehacker.com/bu...-installation-and-5680453
Als je met deze guide aankomt op het Arch forum wordt je waarschijnlijk niet geholpen. Alleen de officiele documentatie wordt ondersteund. Verder snap ik dat Arch bashen niet zo. Men is streng, maar dat is alleen maar goed, je moet meegaan in de filosofie. Voor mij de voordelen:

- package management
- rolling release, dus geen distro upgrades meer
- mooie wiki
- flexibel, met een kale start van een geinstalleerd systeem
- als er iets misgaat, dan verwacht men dat je zelf je probleem onderzoekt. Dat vind ik prima

• Dimitrip
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:47
neeroeter schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 06:54:
[...]

Als je met deze guide aankomt op het Arch forum wordt je waarschijnlijk niet geholpen. Alleen de officiele documentatie wordt ondersteund. Verder snap ik dat Arch bashen niet zo. Men is streng, maar dat is alleen maar goed, je moet meegaan in de filosofie. Voor mij de voordelen:

- package management
- rolling release, dus geen distro upgrades meer
- mooie wiki
- flexibel, met een kale start van een geinstalleerd systeem
- als er iets misgaat, dan verwacht men dat je zelf je probleem onderzoekt. Dat vind ik prima
De guide heeft me toen toch goed op weg geholpen. Nadien heb ik de wiki van arch gebruikt. Dit om oa optimus te installeren (nvidia kaart) en andere tweaks te doen.
De wiki is zeer duidelijk.

Ik vond deze "tutorial" sneller dan de wiki, ik was op Arch uitgekomen via een forum en was benieuwd om het eens te proberen.

Zoals al gezegd, Arch werkt goed (of ik heb geluk gehad), maar nu ben ik terug bij Debian omdat ik een distro 茅cht goed wil leren en met Debian al verder was dan Arch.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

neeroeter schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 06:54:
[...]

Als je met deze guide aankomt op het Arch forum wordt je waarschijnlijk niet geholpen.
Dat is letterlijk de mentaliteit die ik beschreef (y). No offense :P

Neus in de lucht en nog een grammaticafout erbij :P

[Voor 11% gewijzigd door Borromini op 17-10-2020 22:10]

• neeroeter
Borromini schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Snap ik heel goed. Het is dus een keuze. Ik zou best weleens Debian willen proberen, maar ik denk dat ik nu vast zit aan Arch om de redenen die ik eerder aangaf. Voor mij iets teveel voordelen om nog te switchen en virtueel iets installeren, dan denk ik eerder aan een exoot als Openbsd. Lelijk nadeel en iets van de laatste tijd: er breekt nog weleens wat bij Arch: gdm, gnome-shell, amd drivers. Die nieuwe kernels binnen de 5.8 range, hmmmmm...ik draai dus meerdere WM's/DE's, heb standaard een LTS kernel en de laatste, en ben me noodzakelijkerwijs meer bewust van wat en wanneer ik mijn systemen update. Ik heb dus momenteel aardig wat beheer aan mijn bakkies.
Nou typ ik dit vanaf een Dell XPS15 uit 2011. Die blijft gewoon doorgaan,wat ik er ook tegenaan gooi. :)

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

[...]
Arch is erg populair en cult tegelijk, alleen boeit dat mij niet echt. Er zijn nu zelfs Arch mondkapjes te koop, hoe ver wil je gaan?! Na de allereerste keer succesvol Arch te hebben geinstalleerd mag je best wel een klein beetje trots zijn op jezelf. Het is ook meer werk dat alleen een USB-stick inpluggen.

Zelf draai ik al lange tijd Arch, na een flinke tijd Fedora te hebben gebruikt. Grootste voordeel van Arch is dat het een heel modern OS wat je zelf kunt opbouwen zonder overbodige poespas. En met een meer dan uitstekende support met de Arch wiki en het forum.

Iedere distro heeft af en toe wel eens kuren, bij Fedora was dat te vaak met nvidia, met Debian met te oude packages of anders backports gedoe. Arch is een rolling en wat meer opletten, vor iets meer stabiliteit gebruik ik de linux-lts en nvidia-lts packages.

Voor nog meer redenen: https://itsfoss.com/why-arch-linux/ ;)

• nero355

nero355

CR2032 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:04:
Er zijn nu zelfs Arch mondkapjes te koop, hoe ver wil je gaan?!
Ik zie een reden om het nooit meer te gebruiken! >:) :+

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:26
Voordeel bij debian is tegen de tijd dat het nodig is, de arch wiki keurig beschrijft wat er in de tussentijd allemaal is uitgedokterd. Dus ik ben best blij met arch, nouja in iedergeval met de wiki :+

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@gekkie Heel herkenbaar :+
CR2032 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:04:
Het is ook meer werk dat alleen een USB-stick inpluggen.
Lezen, overtikken, op Enter drukken. De installatie is uitstekend gedocumenteerd. Het lezen hoeft zelfs niet begrijpend te zijn. Z贸 moeilijk is het ;).

Ik kan me voorstellen dat als je vers van een ander OS (Windows, Mac) komt, dat dat dan als een grote stap voelt. Maar zoals met veel distro's leer je Arch. En niet per se Linux.

[Voor 3% gewijzigd door Borromini op 19-10-2020 09:13]

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
Heb juist Arch alleen maar gedraaid destijds met de installers welke nu niet meer onderhouden worden, Arch had mijn voorkeur... Toch een gemis in Arch, een fatsoenlijke installer. Het was ook de reden waarom ik naar Mac ben overgestapt, als ik 100 servers manage wil ik niet tijd in mijn laptop steken. Mijn laptop moet altijd up and running zijn. Of dat nou met Ubuntu, Fedora of Arch was er was altijd wel een moment na een update dat mijn hdmi poort niet werkte, dat het geluid ermee kapte, etc.

• CR2032
  • Niet online
init6 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:54:
Heb juist Arch alleen maar gedraaid destijds met de installers welke nu niet meer onderhouden worden, Arch had mijn voorkeur... Toch een gemis in Arch, een fatsoenlijke installer. Het was ook de reden waarom ik naar Mac ben overgestapt, als ik 100 servers manage wil ik niet tijd in mijn laptop steken. Mijn laptop moet altijd up and running zijn. Of dat nou met Ubuntu, Fedora of Arch was er was altijd wel een moment na een update dat mijn hdmi poort niet werkte, dat het geluid ermee kapte, etc.
De hele Arch filosofie is natuurlijk DIY, dat gemis is een bewuste keuze. Al is het geen Gentoo of Linux from Scratch.

Zo ingewikkeld is zelf Arch installeren nu ook weer niet. Partitioneer je SSD, mount je partities, run pacstrap, chroot in je nieuwe installatie, zet de tijd, taal, keyboard, genereer fstab, configureer een bootloader en een DE en done!

Installers zijn er nog steeds zoals https://anarchyinstaller.org/ of de Zen Installer.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

het is mooi uitgangspunt van arch, maar denk dat het vooral voor de 'hobbist' interresant is.

In productie/professionele omgeving heb ik het nog niet gezien, en in 20jr tijd toch nodige bedrijfjes bezocht/support geleverd.

//edit
redelijk van aan het worden van salt; https://repo.saltstack.com/#debian - 100+ bakkies in beheer met dat systeempje; kom er nu achter dat je de host ook kunt salten :+ minions *O*

[Voor 29% gewijzigd door himlims_ op 19-10-2020 14:41]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• CR2032
  • Niet online
@himlims_

Er zijn genoeg voorbeelden over Arch op productie / serveromgevingen. Google is your friend.

De server sectie op de Arch wiki is uitgebreid: https://wiki.archlinux.org/index.php/Category:Servers
Zelfs wanneer je een andere distro gebruikt is de Arch wiki goed Linux leesvoer. Vooral de tips & tricks die er vaak apart bijstaan.

[Voor 20% gewijzigd door CR2032 op 19-10-2020 16:59]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

dit is echt fucking brilliant

https://www.consolechat.io/

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15:06

silverball

De wagen voor moderne mensen

Lekker balen dat teamviewer gewoon niet wilt starten zonder display manager. Nu moet ik dus lightdm gebruiken (X11) of gdm met allemaal gnome dependencies om sway (wayland) te starten. Geen melding op de stdout / stderr helemaal niets.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

sudo apt-get install xorg
xinit tamviewer-bin $* -- :0 vt$XDG_VTNR
sudo xinit teamviewer-bin $* -- :1

kan dan zonder de

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• silverball

silverball

Tnx, werkt helaas niet. Wellicht handig om te weten dat 't ook niet werkt in een X display manager zoals openbox of i3 zonder een DM.

code:
1
systemctl start lightdm

en het werkt. Lopen op community.teamviewer.com een aantal draadjes over.

• nero355

nero355

silverball schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:27:
Lekker balen dat teamviewer gewoon niet wilt starten zonder display manager. Nu moet ik dus lightdm gebruiken (X11) of gdm met allemaal gnome dependencies om sway (wayland) te starten. Geen melding op de stdout / stderr helemaal niets.
OpenSSH i.c.m. X-Forwarding werkt dus niet i.c.m. Wayland :?

• silverball

silverball

@nero355 Met Xwayland applicaties wellicht wel, maar ik heb toch teamviewer nodig om ondersteuning te bieden aan een aantal klanten van mijn werkgever.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:06

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Deze week bezig geweest met 802.1x EAP-TLS op Linux. Nergens vind je fatsoenlijke informatie over het maken van een CSR voor een Windows CA PKI omgeving, maar toch voor elkaar gekregen met een aparte config te maken en daar wat informatie in te knallen.

Standaard maak je een CSR met private key zonder wachtwoord. Maar NetworkManager vereist keihard dat je een wachtwoord invult voor de private key. Uiteindelijk maar een wachtwoord op de key gezet, vergeet ik om de verwijzing naar de key te veranderen. Maakt NM alsnog gewoon verbinding. :?

Test ik vervolgens om een onzin invoer in het wachtwoordveld te zetten, maakt het alsnog gewoon verbinding. Oftewel, het wordt vereist om in te vullen, maar als het niet nodig is, boeit het geen drol. 8)7

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Sjah
Dat flathub installt spul, zeg maar flatpack, start ook sloom op, niks beter dan snap.

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-06 21:56
Sjah schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:04:
Dat flathub installt spul, zeg maar flatpack, start ook sloom op, niks beter dan snap.
Die ervaring heb ik niet. Flatpaks starten een stuk sneller op dan Snaps.
In deze case is overigens het verschli wel heel erg groot: https://www.ctrl.blog/entry/firefox-linux-flatpak-snap.html

• Sjah
Nou, heb het alleen met Transmission geprobeerd.

edit: na 2e poging lijkt het idd nu wel goed (ook na een reboot), 1e keer was het echt langzaam...

[Voor 51% gewijzigd door Sjah op 31-10-2020 13:13]

• silverball

silverball

@Sjah Waarom zou je een applicatie als transmission als container willen draaien? Zoveel dependencies heeft 't nu ook weer niet.

• Sjah
Omdat ik even flatpack wilde proberen, meer niet.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Note to self: voortaan niet je / klein houden (als in, <10 GB). Updaten is nu best lastig geworden. Kreeg een gcc update binnen, 800 MB, per library (dus gcc en g++). En de rest moet nog. Kan nu niet eens m'n kernel updaten, want geen schijfruimte meer. :F

Met alles wat ik nog moest updaten, is de kernel het laatste wat nog moet. Dat gaat net niet passen in 400 MB. :+

Ah, toch net wel, als ik de twee van de drie nog ge茂nstalleerde kernels eraf gooi. :P

[Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 11-11-2020 18:04]

• Sjah
Heb Edge maar 'ns installd, nouja leuk icoon. :+ Verder lijken de browsers veel op mekaar tegenwoordig.

[Voor 3% gewijzigd door Sjah op 12-11-2020 19:57]

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sinds 2012 gebruik ik Linux en dat bevalt zo goed, dat ik me afvraag waarom ik daar niet minstens 10 jaar eerder mee begonnen ben.

Daarom heb ik dit lijstje gemaakt van top 3 redenen waarom ik niet 10 jaar eerder met Linux begonnen ben:

1. Omdat precies de belangrijkste CLI commando's anders heten: TYPE, FIND, ls, CD.. enzovoorts
2. Omdat je een USB-stick of een CD moest "mounten" voordat je hem kon lezen
3a. Als je als beginner om hulp vroeg op een computerforum, kreeg je alleen maar botte reacties
3b. Als je "de documentatie" wilde lezen, moest je naar een speciale bibliotheek fietsen met zeldzame boeken.

鑰佸幃鏄簜

• Sjah
Zelf ben ik er pas in 2018 echt mee overgestapt. Wat jij zegt klopt voor mij voor punt 3 en ook wel voor de irritatie over moeten mounten van HDD's en DVD's destijds, maar echte reden kwam door 2 dingen:

1.Mijn diepe haat tegen W10, ik vind het qua GUI en spy-beleid, niks. Daarnaast liep W7 af.
2.Daarnaast werkte eindelijk alles met Ubuntu in 1x, en ik vond het (dat vooral ) een sexy GUI.

Maar dan nog vind ik nog steeds Linux niet zo geschikt voor beginners als Windows is, maar wel 5x geschikter dan de situatie in 2001 was.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sjah schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:15:
Maar dan nog vind ik nog steeds Linux niet zo geschikt voor beginners als Windows is
Voor een beginner? Voor een beginner zou ik anno 2020 absoluut geen Windows meer adviseren.

Wil je beginnen als gebruiker? Koop dan een Chromebook: dan kan je in eerste instantie je vertrouwde Android apps blijven gebruiken en Chrome apps (bijvoorbeeld SketchUp) en later kan je eventueel Linux aanzetten en bijvoorbeeld Gimp gaan gebruiken.

Wil je met techniek-hobby beginnen? Koop dan een Raspberry Pi 400 met bijbehorend leerboek, dan kan je experimenteren met sensors en met Linux. Gaat het stuk, dan maak je een nieuwe SD-kaart en/of koop je een nieuw moederbord.

鑰佸幃鏄簜

• Sjah
@aawe mwan

Wat bedoel je met sensors, welke sensors? Een treinbaan aansluiten op je pc?

Maar hee, wat een leuk dinkie die 400. :)

ChromeOS adviseren voor een beginner? Mwa, weet niet of je dan voorsorteert dat dat OS ooit groot wordt, wat natuurlijk niet zeker is. Zelf zou ik moeite hebben daarmee, ben zelf niet zo gek op Android, dus die reden voor dat te adviseren zie je bij mij niet. Daarnaast wil ik 2 jaar later geen boos iemand van " je hebt me een kleine speler aangeraden" .
Linux is uiteraard een kleine speler ook, maar daar kiezen wij ervaren jongens/meisjes zelf voor.

[Voor 91% gewijzigd door Sjah op 14-11-2020 17:39]

• Corrigan
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Sjah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:54:
@aawe mwan

ChromeOS adviseren voor een beginner? Mwa, weet niet of je dan voorsorteert dat dat OS ooit groot wordt, wat natuurlijk niet zeker is. Zelf zou ik moeite hebben daarmee, ben zelf niet zo gek op Android, dus die reden voor dat te adviseren zie je bij mij niet. Daarnaast wil ik 2 jaar later geen boos iemand van " je hebt me een kleine speler aangeraden" .
Linux is uiteraard een kleine speler ook, maar daar kiezen wij ervaren jongens/meisjes zelf voor.
Waarom niet voor een beginner? ChromeOS is Gentoo Linux met veel lekkere Google saus.
Ook voor de NOS-liefhebbers want je krijgt Debian er gratis bij.

Op een Chromebook staat mijn Darktable en Steam app van Debian gebroedelijk naast de Android app van Netflix, tussen alle andere ChromeOS apps. Je merkt geen verschil, wat knap is gedaan.
YouTube: Installing Linux on Chrome OS - Sept 2020

[Voor 16% gewijzigd door Corrigan op 15-11-2020 17:55]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

Sjah schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:54:
@aawe mwan

ben zelf geen chromos gebruiker; maar heb hun devices inmiddels wel diverse mensen geadviseerd;
- 99% van de gebruikers doet alleen www/surfen/browsen
- praktisch 'alles' van android werkt (herkenbaarheid)
- geen gemauw met virussen
- standaard cloud backup
- hardware is opzich ook prima

momenteel een macbook pro (verplicht :r voor werk) vind dat os echt 10x niets :+ na jaar kan ik er nog niet mijn draai vinden. inmiddels daar xubuntu op gezet (dat blijft mijn favoriete smaak)

maar zal mijn pa echt geen xubuntu adviseren (hoewel die 8jr op suse werkt heeft), pak gewoon chromebookje, is minder hoofdpijn

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• Sjah
Over ChromeOs.......snap dat jullie het een prima solution vinden.
Dat gezegd hebbende, voeg ik eraan toe: waar blijft de gratizz leechbare en legaal installbare iso van dat Os? Zeg ik dat omdat ik het als een linux-distro zie? Nou nee, ik vind het geen Linux, al is het dat wel, maar toch weer niet.

• nero355

nero355

Voor zover ik het goed heb begrepen kan je zo'n ChromeOS ding vooral heel snel weer "herinstalleren" mocht er wat misgaan : Het is in feite niks anders dan zoals je een "Factory Reset" op je smartphone doet en alles is meteen up-to-date! :*)

Het enige wat me tegenhoudt om zoiets aan iemand te adviseren is dan ook de Google afhankelijkheid, maar voor sommige mensen zou het inderdaad zomaar eens de ideale oplossing kunnen zijn! d:)b

/AlsHetMaarGeenWindows10hoeftTeDraaien! }) :+

• himlims_
  • Niet online

himlims_

馃惂 Linux HOoligan

tooltje van de week gaat naar; https://www.brow.sh/

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik dacht effe dat het een links/lynx-equivalent was maar het heeft een recente Firefox-engine nodig. Dus nog steeds een hele sloot grafische bibliotheken.

Dat gezegd zijnde: het ziet er wel leuk uit.

• Corrigan
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Sjah schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:26:
Over ChromeOs.......snap dat jullie het een prima solution vinden.
Dat gezegd hebbende, voeg ik eraan toe: waar blijft de gratizz leechbare en legaal installbare iso van dat Os? Zeg ik dat omdat ik het als een linux-distro zie? Nou nee, ik vind het geen Linux, al is het dat wel, maar toch weer niet.
ChromeOS is geen open source. Wel heb je:

https://wiki.gentoo.org/wiki/ChromeOS
Met wat geknutsel, want het blijft Gentoo natuurlijk.

Gratis CloudReady ISO
https://www.neverware.com/freedownload#intro-text

Al is het nog eenvoudiger om gewoon een Chromebook te kopen.
Het gebruiksgemak is fenomenaal. Beter dan welk OS ook, dit pas echt 'dumb proof'. :9~

De markt van Chromebooks gaat hard, +122% in het derde kwartaal.

[Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 19-11-2020 18:13]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat komt ook omdat veel scholen dit jaar voor de kinderen Chromebooks zijn gaan gebruiken.

Ik zou zelfs durven te stellen dat als het tweaken van UEFI/BIOS settings op het moederbord en het installeren van een OS het hoofddoel zijn waarvoor je een PC gebruikt, dat je dan niks hebt aan een Chromebook.

鑰佸幃鏄簜

• WernerL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:30
Gamers hier toevallig? Ik wil binnenkort een nieuwe GPU kopen maar twijfel tussen Nvidia en AMD. Ik weet dat AMD opensource drivers heeft voor Linux maar op internet lees ik verschillende verhalen. Sommige beweren dat de AMD drivers minder volwassen zijn dan die van Nvidia en dus minder presteren, anderen vinden AMD beter omdat dat op linux plug&play is (driver komt standaard met de kernel)

Ik heb een lichte voorkeur voor AMD maar als de Nvidia drivers voor heel veel betere game-prestaties zorgen neem ik de closed-sources drivers voor lief (doe ik nu ook).

Iemand toevallig ervaring met gamen met Linux + AMD GPU?

//edit
Deze youtuber heeft mij overtuigd dat AMD de enige juiste keuze is.

[Voor 15% gewijzigd door WernerL op 21-11-2020 13:36]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Idd, met de introductie van de amdgpu driver, is AMD de betere keus geworden. In het verleden was het nog nVidia, maar daar komt langzaamaan steeds meer gedoe mee. Voornamelijk als je nieuwere kernels wilt draaien en de gesloten driver daar nog niet geschikt voor is.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb deze onlangs besteld :P

Maar ook ineens T-shirt gehaald B)

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Is zo'n videokaart alleen te gebruiken om mee te gamen, of kan je er ook nog wat anders mee doen?

Een NVIDIA videokaart heeft CUDA cores, die je kunt gebruiken voor het renderen met Sheep-it.

鑰佸幃鏄簜

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

aawe mwan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:15:
Is zo'n videokaart alleen te gebruiken om mee te gamen, of kan je er ook nog wat anders mee doen?
Je kan er ook super vette desktop effecten mee laten weergeven. oOo

Maar je video met hardware versnelling afspelen behoort ook tot de mogelijkheid, zodat je niet je CPU in 't rood laat werken.
Een NVIDIA videokaart heeft CUDA cores, die je kunt gebruiken voor het renderen met Sheep-it.
Op Linux heb je gewoon libraries om die CUDA cores aan te roepen. Het is dus niet dat je een nVidia kaart zou hebben en de helft van de potentie kwijt bent.

• Egocentrix
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:12

Egocentrix

Parttime zeurkous

Borromini schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:24:
[...]

Ik heb deze onlangs besteld :P

[Afbeelding]

Maar ook ineens T-shirt gehaald B)
Die mok is perfect belachelijk. Ik vind hem op Amazon, heb jij hem daar ook vandaan?
(nvm, je kunt gewoon klikken. Ik moet meer/minder koffie drinken)

[Voor 8% gewijzigd door Egocentrix op 02-12-2020 14:17]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:37

Compizfox

Bait for wenchmarks

aawe mwan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:15:

"CUDA cores" zijn geen apart soort cores op een GPU of zo. Het is gewoon hoe Nvidia CUs (Compute Units) noemt.

CUDA is ook Nvidia's (proprietaire) API voor GPGPU.

Sheep-it/Blender ondersteunt zo te zien ook gewoon AMD GPUs via OpenCL.

[Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 02-12-2020 14:07]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Compizfox schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:04:
[...]
CUDA is ook Nvidia's (proprietaire) API voor GPGPU.
Sheep-it/Blender ondersteunt zo te zien ook gewoon AMD GPUs via OpenCL.
Ooit was het zo dat sheep-it AMD GPU's wel ondersteunde met de Windows software maar niet met de Linux software. Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet of dat veranderd is: jouw link gaat over Blender, maar de Sheep-it site bevat nu nog minder informatie dan toen. Maar er is hoop, in elk geval.

-update-
Op de Sheepit site staat "Requires cuda GPU" als reden dat mijn computer sommige projecten niet mag renderen. Omdat er expliciet "cuda" staat, vrees ik dat ze nog geen AMD GPU's ondersteunen onder Linux.
Maar ik heb nog niet zo'n videokaart, dus het kan natuurlijk ook zijn dat de melding niet klopt.

[Voor 20% gewijzigd door aawe mwan op 20-12-2020 18:09]

鑰佸幃鏄簜

• nero355

nero355

Dat doe ik gewoon nog steeds onder Windows 7 Pro en dat blijft lekker zo! 8) :+
Iemand toevallig ervaring met gamen met Linux + AMD GPU?
Qua videokaarten onder Linux zijn Intel en AMD samen met wat ARM SoC's op dit moment de beste keuzes d:)b

Het afgelopen jaar is zelfs bekend geworden dat vanwege drivers geneuzel en het niet ondersteunen van bepaalde libraries/nieuwe manieren om de GPU aan te spreken het LibreELEC Team de Nvidia GPU's niet meer gaat ondersteunen! :o

• GuntherDW
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06-04 09:08
aawe mwan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:30:
Sinds 2012 gebruik ik Linux en dat bevalt zo goed, dat ik me afvraag waarom ik daar niet minstens 10 jaar eerder mee begonnen ben.

Daarom heb ik dit lijstje gemaakt van top 3 redenen waarom ik niet 10 jaar eerder met Linux begonnen ben:

1. Omdat precies de belangrijkste CLI commando's anders heten: TYPE, FIND, ls, CD.. enzovoorts
Ik gebruik nu ongeveer 20 jaar Linux en in die tijd had je of gewoon packages welke het voor je deden of kon je het zelf instellen in je shell dat ze meer op DOS achtige commando's leken.

Dus dingen als "dir" e.d.
Al zijn de argumenten erachter vaak anders inderdaad :P.
2. Omdat je een USB-stick of een CD moest "mounten" voordat je hem kon lezen
Dat moet je nog altijd doen, tenzij je een DE draait of een aparte automount oplossing?
3a. Als je als beginner om hulp vroeg op een computerforum, kreeg je alleen maar botte reacties
Als je zonder veel op het Arch of Gentoo forum afkomt met "ik typ X en het werkt niet fiks dit voor mij aub" ga je nog altijd botte reacties krijgen.
Het hangt er grotendeels van af wat je ingesteldheid is, beide fora zijn meer zoals Tweakers. Toon eigen inzet en kom niet af met absolute basisvragen welke al 500 miljard keer zijn beantwoord en je zal geholpen worden.
3b. Als je "de documentatie" wilde lezen, moest je naar een speciale bibliotheek fietsen met zeldzame boeken.
Dat moest je toen niet en nu eigenlijk nog altijd niet. Je had gewoon altijd al de man pages en /usr/share/doc/... e.d. welke vaak gewoon de volledige documentatie van je applicatie had (als het die had en je distro ze mee installeerde natuurlijk).

• Sjah
@nero355 Kan raytracing dan op W7? En ik kan bevestigen dat AMD heerlijk flawless loopt op linux. Nee amper getest met games, maar het werkt gewoon prima.

• nero355

nero355

Nee, maar dat heb ik voorlopig ook niet nodig, want ik speel geen DirectX 12 titels :)
En ik kan bevestigen dat AMD heerlijk flawless loopt op linux. Nee amper getest met games, maar het werkt gewoon prima.
NICE! d:)b

• Egocentrix
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:12

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ik weet dat op pixls.us een aantal mensen heel gelukkig zijn met hun Nvidia 1650/1660. Vooral foto-/videobewerking dus, maar blijkbaar werkt in elk geval OpenCL prima op die kaarten met Nvidia's (gesloten) drivers. Zal voor gamen vast ook werken.

Mijn AMD-gpu (toegegeven, Firepro mobile, dus niet de meest gangbare) geeft met Linux juist minder drivergezeik dan met Windows, dat was een welkome verrassing :)

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Iedereen weet vast wel waarom is besloten om van de netwerkinterfacebenaming eth0 e.d. af te stappen toch? Het zou dan zo veel voorspelbaarder en logischer zijn, toch?

NIET DUS!

De netwerkkaart van de pc op m'n werk was enp2s0. Redenatie erachter, geen flauw idee. Maar goed, het zal wel.

Bij m'n collega met dezelfde pc is de ssd rot, Windows start niet meer, boot config mist of corrupt. Omdat ik op een 2,5" ssd werk, is de M.2 in m'n PC ongebruikt. Dus, trek die eruit, frot 'm bij hem erin als vervanging en ga weer verder met m'n werk. Alleen, geen netwerkverbinding. Eh, huh? IP configuratie is gewoon aanwezig, bridge is up, tweede vlan is er, wat is er dan mis?

Link status: down. Vaag. Welke interface links heb ik dan? Wat doet enp1s0 daar? In mijn config staat enp2s0.

Dus, om het 'voorspelbaar' en 'logisch' te maken, is m'n NIC hernoemd na het verwijderen van de M.2 ssd. Ja, dat was echt een super briljant idee om niet meer eth0 als naam te gebruiken, maar de hardware locatie. Want die zou niet veranderen, toch? :/

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:00:
Iedereen weet vast wel waarom is besloten om van de netwerkinterfacebenaming eth0 e.d. af te stappen toch? Het zou dan zo veel voorspelbaarder en logischer zijn, toch?

NIET DUS!
https://www.freedesktop.o...bleNetworkInterfaceNames/
Echt wel stamppot! :P
De netwerkkaart van de pc op m'n werk was enp2s0. Redenatie erachter, geen flauw idee. Maar goed, het zal wel.
See above! :+
Bij m'n collega met dezelfde pc is de ssd rot, Windows start niet meer, boot config mist of corrupt. Omdat ik op een 2,5" ssd werk, is de M.2 in m'n PC ongebruikt. Dus, trek die eruit, frot 'm bij hem erin als vervanging en ga weer verder met m'n werk. Alleen, geen netwerkverbinding. Eh, huh? IP configuratie is gewoon aanwezig, bridge is up, tweede vlan is er, wat is er dan mis?

Link status: down. Vaag. Welke interface links heb ik dan? Wat doet enp1s0 daar? In mijn config staat enp2s0.

Dus, om het 'voorspelbaar' en 'logisch' te maken, is m'n NIC hernoemd na het verwijderen van de M.2 ssd. Ja, dat was echt een super briljant idee om niet meer eth0 als naam te gebruiken, maar de hardware locatie. Want die zou niet veranderen, toch? :/
:o Dat is wel vaag! 8)7

Het is dus niet een zogenaamde Dual Port NIC :?

• Sjah
Echt wel stamppot? Die uitdrukking ken ik niet, maar shit nu wel zin in (chorizo)boerenkool. :)

[Voor 4% gewijzigd door Sjah op 03-12-2020 00:48]

• gekkie
Wat de boer niet kent dat vreet tie niet .. dus ik heb al tijden braaf "net.ifnames=0" "biosdevname=0" als kernel parameters. En een heerlijke klassieke udev persistent-net.rules file die ze op basis van mac address koppelt aan een naam.
Bios'en willen nog wel eens de hele pci device zooi re-enumeraten als je iets verwijdert of veranderd van slot, heb een AMD systeem wat dan echt alles onvoorspelbaar in de war gooit (heerlijk met pci-passthrough).

[Voor 31% gewijzigd door gekkie op 03-12-2020 01:16]

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:40:
Echt wel stamppot? Die uitdrukking ken ik niet, maar shit nu wel zin in (chorizo)boerenkool. :)
YouTube: Lidl - Stamppotweken ;)
gekkie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:15:
Bios'en willen nog wel eens de hele pci device zooi re-enumeraten als je iets verwijdert of veranderd van slot, heb een AMD systeem wat dan echt alles onvoorspelbaar in de war gooit (heerlijk met pci-passthrough).
Klinkt als zo'n geweldig ASUS moederbord! >:) :+

• gekkie
nero355 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:55:
Klinkt als zo'n geweldig ASUS moederbord! >:) :+
Nope een oude MSI 890fxa-gd70 wel veel PCI-e sloten voor die tijd :p

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Een echte quickshot ben je, of niet?
[...]

See above! :+
Nog steeds geen tijd genomen om eerst alles fatsoenlijk te lezen voordat je reageert? :P
[...]

:o Dat is wel vaag! 8)7

Het is dus niet een zogenaamde Dual Port NIC :?
PC heeft maar 1 NIC erin zitten. Gewoon een HP ProDesk 400G5. De M.2 is wel een PCIe variant, niet SATA.
Dus blijkbaar ziet het systeem 1 PCIe apparaat minder en schuift de andere PCIe apparaten naar voren. Eerst de M.2, dan de NIC. M.2 afwezig, dan is de NIC het eerste apparaat. Hence enp2s0 naar enp1s0.

Wat nog het meest bizar was, was dat bij een 'ip a' om de IP adressen te zien, m'n opgegeven enp2s0 gewoon in het lijstje stond. Alsof het opeens een virtuele interface was geworden, zonder tun/tap tools oid nodig te hebben. Maarja, simpelweg 'ip link add' uitvoeren is al voldoende daarvoor, dus...

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:38:
Een echte quickshot ben je, of niet?
Lucky Luke is er niks bij! 8) :+
Nog steeds geen tijd genomen om eerst alles fatsoenlijk te lezen voordat je reageert? :P
Eigenlijk wel :P

Maar daarnaast wist ik ook wel waar het over ging, echter begrijp ik dus iets verkeerd volgens jou :?
PC heeft maar 1 NIC erin zitten. Gewoon een HP ProDesk 400G5. De M.2 is wel een PCIe variant, niet SATA.
Dus blijkbaar ziet het systeem 1 PCIe apparaat minder en schuift de andere PCIe apparaten naar voren. Eerst de M.2, dan de NIC. M.2 afwezig, dan is de NIC het eerste apparaat. Hence enp2s0 naar enp1s0.

Wat nog het meest bizar was, was dat bij een 'ip a' om de IP adressen te zien, m'n opgegeven enp2s0 gewoon in het lijstje stond. Alsof het opeens een virtuele interface was geworden, zonder tun/tap tools oid nodig te hebben. Maarja, simpelweg 'ip link add' uitvoeren is al voldoende daarvoor, dus...
Bizar, want voor zover ik het goed heb begrepen zou de daadwerkelijke fysieke plek uitgelezen moeten worden en dat gebeurt dus blijkbaar niet of is niet statisch genoeg op de een of andere manier... lekker handig dan... :/

• gekkie
nero355 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:15:
Bizar, want voor zover ik het goed heb begrepen zou de daadwerkelijke fysieke plek uitgelezen moeten worden en dat gebeurt dus blijkbaar niet of is niet statisch genoeg op de een of andere manier... lekker handig dan... :/
Mjah het lijkt een aanname te zijn van de systemd broeders, maar bios bakkers zijn een zo mogelijk nog eigenzinniger type volk :p.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:15:
[...]

Lucky Luke is er niks bij! 8) :+

[...]

Eigenlijk wel :P

Maar daarnaast wist ik ook wel waar het over ging, echter begrijp ik dus iets verkeerd volgens jou :?
Ging meer over het feit dat je m'n post in stukken brak en reageerde alsof je niet de hele post had gelezen. ;) Direct met een link komen met uitleg, reageren om het tegendeel te zeggen en dan opeens enorm verbaasd te zijn. In andere woorden: iemand niet fatsoenlijk laten uitpraten.
[...]

Dit is mijn vermoeden van de reden voor het hernoemen. Immers was er tussen reboots niets verandert aan m'n systeem. De voorspelbaarheid is bij consumenten PCs altijd al eth0 geweest voor de NIC, want zelden kom je er eentje tegen met meer dan 1 netwerkkaart. De keus om de namen maar te gaan veranderen om het op die manier 'meer voorspelbaar' te maken is dus een vreemde, want in de oude situatie had het bij mij gewoon nog eth0 geweest.

Voor iets als routers of servers is het te begrijpen, je wilt niet zomaar je interne DHCP op je WAN interface hebben draaien. :P

• hostname
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:33
Hero of Time schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:47:
Dit is mijn vermoeden van de reden voor het hernoemen. Immers was er tussen reboots niets verandert aan m'n systeem. De voorspelbaarheid is bij consumenten PCs altijd al eth0 geweest voor de NIC, want zelden kom je er eentje tegen met meer dan 1 netwerkkaart. De keus om de namen maar te gaan veranderen om het op die manier 'meer voorspelbaar' te maken is dus een vreemde, want in de oude situatie had het bij mij gewoon nog eth0 geweest.
De wijziging is dan ook niet voor consumenten PCs gedaan, maar voornamelijk voor servers met meerdere netwerkinterface. Daar krijg je bij het booten een race condition tussen de verschillende interfaces, waardoor eth0/eth1 konden wisselen. Wel eens meegemaakt met een server die ver weg hing, kon je opeens niet meer inloggen omdat het IP adres geconfigureerd was op een poort waarin geen kabel zat. Ellende was dat ;(

In dat opzicht zijn de nieuwe namen toch echt een stuk voorspelbaarder. Hardware wijzigingen zijn sowieso relatief zeldzaam.

[Voor 6% gewijzigd door hostname op 04-12-2020 21:01]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan nog lijkt het me toch makkelijker om de naam van de interface aan het MAC-adres te linken? MAC A -> eth0, MAC B -> eth1, ...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Dat was hoe ik het nog ken iig, met de udev persistent-net.rules. MAC adres A met driver X heeft naam K.

edit:

Ik heb op dit systeem zelfs nog een /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules met exact die opgave:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# This file was automatically generated by the /lib/udev/write_net_rules
# program, run by the persistent-net-generator.rules rules file.
#
# You can modify it, as long as you keep each rule on a single
# line, and change only the value of the NAME= key.

# PCI device 0x10ec:/sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.4/0000:03:00.0 (r8169)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="zz:zz:zz:zz:zz:zz", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth0"

# PCI device 0x10ec:/sys/devices/pci0000:00/0000:00:1c.5/0000:04:00.0 (r8169)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="xx:xx:xx:xx:xx:xx", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth1"

Laatst gewijzigd: 15 juni 2013. :o

[Voor 81% gewijzigd door Hero of Time op 05-12-2020 00:08]

• hostname
Borromini schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:18:
Dan nog lijkt het me toch makkelijker om de naam van de interface aan het MAC-adres te linken? MAC A -> eth0, MAC B -> eth1, ...
Theoretisch wel, maar heeft wat praktische bezwaren. De kernel assignt vrij vroeg een interfacenaam, mogelijk nog voordat het rootfs gemount is of uberhaupt init gestart is. Dan moet de naam dus later aangepast (of worst case, geswapped) worden. Dan moet je dus zorgen dat udev (of equivalent) dat doet voordat wordt gepoogd je netwerk online te brengen, met bijbehorende synchronisatieproblemen. Bovendien: waar ga je die mapping opslaan? Logisch is ergens in /etc, maar je kan je rootfs op NFS hebben staan, dan gaat dat dus niet op. Bovendien maakt dit een image hardware-afhankelijk, wat met (o.a.) virtualisatie niet echt handig is.

Al met al denk ik dat de trade-off dat bij een relatief zeldzame hardware wijziging (met mogelijk een buggy BIOS - want volgens mij is dit behaviour zoals eerder al opgemerkt niet zo bedoeld) de naam van de interface verandert, maar alle race conditions ge毛limineerd zijn best een goede. En als het je niet bevalt kan je het altijd nog uitzetten ;)

EDIT: Overigens kan je met (iig) systemd-networkd interfaces gewoon configureren op basis van hun MAC-adres (of een hele berg andere parameters), ipv hun naam. Dat lijkt me uiteindelijk de beste optie, dan zijn die hele namen niet meer relevant.

[Voor 9% gewijzigd door hostname op 05-12-2020 00:22]

• gekkie
Doet z'n naam eer aan .. persistent :+.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

gekkie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:14:
[...]

Doet z'n naam eer aan .. persistent :+.
Zeker. Het wordt ook nog steeds toegepast. Mijn interfaces heten netjes eth0 en eth1. En geen kernel parameter oid aanwezig.

Rond de tijd dat de hernoeming plaats vond, had je nog een package 'biosdevnames' oid dat mede verantwoordelijk was voor de nieuwe naamgeving. Als je die verwijderde, samen met het udev .rules bestand, kreeg je na reboot ook weer de oude naamgeving.

• gekkie
Hero of Time schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:18:
[...]
Zeker. Het wordt ook nog steeds toegepast. Mijn interfaces heten netjes eth0 en eth1. En geen kernel parameter oid aanwezig.

Rond de tijd dat de hernoeming plaats vond, had je nog een package 'biosdevnames' oid dat mede verantwoordelijk was voor de nieuwe naamgeving. Als je die verwijderde, samen met het udev .rules bestand, kreeg je na reboot ook weer de oude naamgeving.
Ik zat nog even stiekem op m'n homeserver te kijken, maar kennelijk heb ik er ooit ingeklust, die is pas van 2017, de persistent-cd dinges is van 2009, that's more like it, zal de laatste Debian reinstall wel zijn geweest :p

• gekkie
Bestaan er dan ook non-buggy-BIOS'en ?

• hostname
gekkie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:24:
[...]

Bestaan er dan ook non-buggy-BIOS'en ?
Wel minder-buggy-BIOS'en ;) Ik heb dit effect zelf nog nooit meegemaakt, maar moet erbij zeggen dat ik ook maar een paar keer hardware heb gewijzigd.

• gekkie
hostname schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:26:
Wel minder-buggy-BIOS'en ;) Ik heb dit effect zelf nog nooit meegemaakt, maar moet erbij zeggen dat ik ook maar een paar keer hardware heb gewijzigd.
Tot nu toe al genoeg gedoe gehad, IOMMU implementaties is ook een tijd lang een groot succes geweest :X.
(met ASUS die dan vrolijk terug reageert, dat ik niet moest zeiken met een consumentenbordje, errrr zowel de proc als chipset als jullie bios bieden het aan, zorg dan dat het ook fatsoenlijk werkt).
Laatste gedoetje met de Asrock mobo, functie starten als de stroom er weer op gezet wordt, was wel snel gefixt met een beta-bios en Nederlandse support :)

• nero355

nero355

gekkie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:31:
Tot nu toe al genoeg gedoe gehad, IOMMU implementaties is ook een tijd lang een groot succes geweest :X.
(met ASUS die dan vrolijk terug reageert, dat ik niet moest zeiken met een consumentenbordje, errrr zowel de proc als chipset als jullie bios bieden het aan, zorg dan dat het ook fatsoenlijk werkt).
Als ik @|sWORDs| mag geloven dan is de IOMMU implementatie heel lang buggy geweest bij AMD en dan heb ik het over EPYC systemen! :X
Laatste gedoetje met de Asrock mobo, functie starten als de stroom er weer op gezet wordt, was wel snel gefixt met een beta-bios en Nederlandse support :)
AsRock Support in Nijmegen is inderdaad een toppertje! d:)b

Onlangs nog voor mijn 7 jaar oud moederbord allerlei tips en info gehad omtrent de kapotte chipset fan _O_

• Sjah
nero355 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:40:
[...]

Onlangs nog voor mijn 7 jaar oud moederbord allerlei tips en info gehad omtrent de kapotte chipset fan _O_
Kijk dat is nou de reclame waar ik voor val. Opzouten met dure Tv-reclames op de NL tv/mijn Tv. Gewoon mond op mond. O+

[Voor 15% gewijzigd door Sjah op 05-12-2020 00:45]

• gekkie
nero355 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:40:
Als ik @|sWORDs| mag geloven dan is de IOMMU implementatie heel lang buggy geweest bij AMD en dan heb ik het over EPYC systemen! :X
Die Asus was een intel, maar ook dat was in de eerste implementaties buggy, ACPI tabellen die niet klopten of onvolledig waren.
Bij m'n amd 890fx idemditto, maar die heb ik aan de praat kunnen sjorren toen men een boot-parameter in de hypervisor had gemaakt voor mijn probleem *O*, lang leven open-source.
Maar dat ze dat kennelijk nou bij EPYC nog niet in de vingers hebben :/.
Ja ik was blij verrast moet ik zeggen.
Net als bij Noctua, met nog gratis adapter setjes om van AM3 naar AM4 socket te gaan.

• nero355

nero355

gekkie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:49:
Die Asus was een intel, maar ook dat was in de eerste implementaties buggy, ACPI tabellen die niet klopten of onvolledig waren.
Dan was het een ASUS "feature" voor de zoveelste keer... :+

IOMMU zie ik als de AMD term zeg maar, omdat Intel VT-D als term voor die feature gebruikt :)

/EDIT :
Compizfox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:56:
IOMMU is de algemene term. De merknamen van Intel en AMD respectievelijk zijn VT-d en AMD-Vi ;)
Ahh! Hebben ze eindelijk een eigen variant ? Mooi! :)
Bij m'n amd 890fx idemditto, maar die heb ik aan de praat kunnen sjorren toen men een boot-parameter in de hypervisor had gemaakt voor mijn probleem *O*, lang leven open-source.
Proxmox toevallig :?
Maar dat ze dat kennelijk nou bij EPYC nog niet in de vingers hebben :/
Was alweer een flinke tijd geleden, maar wel slecht inderdaad... :/

[Voor 15% gewijzigd door nero355 op 05-12-2020 14:47]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

nero355 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:52:
[...]
IOMMU zie ik als de AMD term zeg maar, omdat Intel VT-D als term voor die feature gebruikt :)
IOMMU is de algemene term. De merknamen van Intel en AMD respectievelijk zijn VT-d en AMD-Vi ;)

• gekkie
nero355 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:52:
Dan was het een ASUS "feature" voor de zoveelste keer... :+

Maar voor de overkoepelende term is in de meeste opensource projecten toch voor IOMMU gekozen.
Proxmox toevallig :?
Nope Xen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Compizfox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:56:
[...]

Grappig en verwarrend van AMD. Want virtualisatiesupport is VT-x en AMD-V resp. Hardware passthrough is VT-d en IOMMU. Dat laatste staat zelfs in het BIOS van m'n FX-8150. Niets over AMD-Vi.

Als ik Wikipedia: x86 virtualization lees, werd het oorspronkelijk ook zo genoemd:
AMD's I/O Virtualization Technology, "AMD-Vi", originally called "IOMMU"

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 01:23:
[...]

Grappig en verwarrend van AMD. Want virtualisatiesupport is VT-x en AMD-V resp. Hardware passthrough is VT-d en IOMMU. Dat laatste staat zelfs in het BIOS van m'n FX-8150. Niets over AMD-Vi.

Als ik Wikipedia: x86 virtualization lees, werd het oorspronkelijk ook zo genoemd:

[...]
Als je dat stukje van Wikipedia leest zie je ook dat IOMMU als algemene, vendor-agnostische term wordt gebruikt voor deze technologie.

Het zou kunnen dat AMD hun merknaam ervoor (AMD-Vi) pas later heeft ge茂ntroduceerd en dat het daarom nooit zo ingeburgerd is geraakt, maar dat weet ik niet precies.
Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True