Hero of Time schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:56:
@
nero355, het is juist Canonical die met hun Ubuntu het constant zit te veranderen voor het veranderen. Ik vind Ubuntu daarom niet meer bruikbaar voor servers, want elke LTS is er wel weer wat overhoop gehaald waardoor je bij wijze van spreken een nieuwe distro moet leren.
Mja, wat ik wel fijn vind is dat ze niet zo moeilijk doen over allerlei dingen waar ze bij Debian wel erg streng naar kijken en dat kan best vaak een hoop gedoe schelen met drivers, codecs, en allerlei andere meuk

Maar Debian zelf blijft nog steeds gewoon met het interfaces bestand werken. Raspbian moest met Jessie via dhcpd.conf, maar met Stretch niet meer.
Debian zelf geloof ik best, maar RaspBian ?! Weet je dat heel zeker
Mijn Raspberry Pi waarop ik weleens wat test zegt het volgende :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| root@testing-pi:/home/pi# cat /etc/network/interfaces
# interfaces(5) file used by ifup(8) and ifdown(8)
# Please note that this file is written to be used with dhcpcd
# For static IP, consult /etc/dhcpcd.conf and 'man dhcpcd.conf'
# Include files from /etc/network/interfaces.d:
source-directory /etc/network/interfaces.d
root@testing-pi:/home/pi# cat /etc/debian_version
9.8
root@testing-pi:/home/pi# uname -a
Linux testing-pi 4.14.98-v7+ #1200 SMP Tue Feb 12 20:27:48 GMT 2019 armv7l GNU/Linux
root@testing-pi:/home/pi# cat /etc/os-release
PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 9 (stretch)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="9"
VERSION="9 (stretch)"
ID=raspbian
ID_LIKE=debian
HOME_URL="http://www.raspbian.org/"
SUPPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianForums"
BUG_REPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianBugs"
root@testing-pi:/home/pi# |
Dat is bij Red Hat based distro's anders, daar moet je expliciet in de ifcfg aangeven dat het niet door NM beheert moet worden.
IMHO is dat een erg fijne optie en alle CentOS versies waarmee ik heb gestoeid luisterden daar ook altijd netjes naar

Heel eerlijk gezegd vind ik FreeBSD beter dan welke Linux distro dan ook, vanwege de controle die je over je systeem hebt en de vrijheid die daarbij komt kijken!
Dit soort dingen zal je bijvoorbeeld nooit meemaken :
Hero of Time schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:37:
Ja, ik wil de nieuwe KDE 5.15 met Qt 5.12 zodat ik op werk niet meer de AppImage versie van m'n browser hoef te gebruiken vanwege een bug in de QtWebkitEngine. En op 't werk wil ik nieuwe servers inrichten met Debian en dan het liefst Buster.
LibreOffice 6.3 alpha1 staat iig in experimental. 6.2 krijg je dus waarschijnlijk niet.
Met Buster Stable krijgen we weer een mooie berg updates in Sid. Gimme gimme gimme.

gekkie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:41:
ijs en weder dienende is het begin volgende maand zo ver met de release van Buster.
6.3 is ook prima voor libreoffice
Ook wel fijn dat PHP dan weer een beetje bij is, nu al een keertje buster moeten gebruiken omdat iets een PHP >= 7.2 vereiste.
En updates in sid is ook weer snel updates in testing.

In FreeBSD kan je gewoon de versie die jij wil installeren met alleen de dependencies die jij daarbij wilt hebben!

HEEERLIJK!!!

Verandering kan men moeilijk aan wennen, en ik ben van mening dat het helemaal geen kwaad kan zaken anders te doen. Maar het probleem met Linux naar mijn mening is dat ze soms ook zaken veranderen omdat het kan.
Ik vind verandering geen enkel probleem, maar dan moet ik wel het idee hebben dat ik erop vooruit ga en dat is helaas niet altijd het geval...

Helaas (voor zover ik het heb kunnen vinden) mag je voor deze functie toch weer miitool of ethtool gaan installeren. Gemiste kans naar mijn mening, maak het dan ook af.
ethtool is wel een verplichte tool op elk systeem inderdaad!

Maar er is al genoeg over gesproken in de topics.
Het is zeker jammer om te zien dat FreeBSD soms het onderspit delft maar er zijn genoeg projecten waar FreeBSD gebruikt word. Zeker in Oostblok landen zijn er genoeg hosters bijvoorbeeld die draaien op FreeBSD.
Komt allemaal goed!
Laten we het hopen!