Geef jezelf even de tijd om te wennen. Fedora is immers een andere tak aan de Linux Originals stam.silverball schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:21:
Vandaag na een HDD crash (tijdelijk, helaas?) overgegaan naar Fedora, omdat er een iso voorhanden was, matig internet, en ik snel aan het werk moest.
De is eigenlijk erg straight forward. Behalve als het gaat om handmatig partitioneren. Op de een of andere manier was ik daar best lang mee bezig tov bij Debian, waarmee ik meteen ben gaan invoeren wat ik wilde. Daarnaast zijn de meest standaard dingen "gebruiker aanmaken" vaak net een aantal klikken verder weg dan ubiquity.
Wel toch een aardig vervelend probleem, na het kiezen voor het automatisch partitioneren, geeft anaconda mijn "/" partitie 7 gigabyte. Na het installeren van mijn programma's raakte het vol tijdens het updaten.
Verder lijkt het best wel een prima distro. Het lijkt wel wat minder stabiel dan mijn Debian testing installatie. Ik kom toch hier een daar foutmeldingen tegen, af en toe een venstertje dat niet geslepen wil worden... Kleine dingetjes. Daarnaast lijkt de meegeleverde repo vrij incompleet. Ook wat betreft vrije software. Daarom RPMfusion.
De documentatie lijkt net wat minder noob vriendelijk dan die van Debian of Ubuntu. Er zijn vaak "geavanceerde" opties gedocumenteerd en dat zou weleens wat verwarring kunnen zaaien.
SELinux kan af en toe in de weg zitten, maar dankzij de GUI daarvoor kan dit niet al te moeilijk opgelost worden. Niet echt voor beginnende gebruikers weggelegd.
Dus,
Werkt het goed? Ja.
Zal ik het aanraden? Mwa. Ik zal eerder Debian of Ubuntu aanraden. Ligt aan het persoon.
Zelf werd ik ooit ook moe van mezelf door snel bij problemen gelijk weer volledig van distro te hoppen. Ik gebruik hier nu inmiddels continue Fedora en het is mijn favoriete distro geworden. Want stabiel, secure en erg recente software allemaal. Het offline upgraden van de hele distro is ook erg nice. Dat er een professioneel bedrijf als Red Hat dicht achter zit vind ik ook een prettig idee voor de security.
Fedora is soms wat anders maar in de basis ook weer niet zo gek veel anders dan Debian of Ubuntu. Met de RPM Fusion repository erbij vindt ik echt alle software die ik nodig heb.
De Fedora Spins zijn ook een aanrader wanneer je nog meer keuze wilt in DE, zoals Fedora met Plasma. https://spins.fedoraproject.org/nl/