Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:45
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:03:
Het probleem zit in de verschillen tussen nummerieke volgorde en de lexicografische volgorde.

Als je nummeriek sorteert dan is het heel logisch dat de 10 na de 9 komt want 10 is groter dan 9. In lexicografische sortering horen 10 en 1 samen, ze beginnen allebei met het cijfer 1.
Klopt ... maar in een "for in loop" had ik dat dan weer niet verwacht. Dat moet gewoon de items in volgorde van indices uitspuigen en dat deed het dus .. tot en met het 9e item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:36:
[...]

Klopt ... maar in een "for in loop" had ik dat dan weer niet verwacht. Dat moet gewoon de items in volgorde van indices uitspuigen en dat deed het dus .. tot en met het 9e item.
Als je dingen gaat quoten kan dat vreemde gevolgen hebben. Iets als for i in "1 2 3 10" doet het anders dan for i in 1 2 3 10, dus zonder quotes.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:48:
[...]

Als je dingen gaat quoten kan dat vreemde gevolgen hebben. Iets als for i in "1 2 3 10" doet het anders dan for i in 1 2 3 10, dus zonder quotes.
Naja ik had in awk dus een string gesplit naar een array .. en was vervolgens door die array aan het for in lopen. Dus het was geen bash for loop, maar eentje in awk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 20:52:
[...]

Naja ik had in awk dus een string gesplit naar een array .. en was vervolgens door die array aan het for in lopen. Dus het was geen bash for loop, maar eentje in awk.
Als oplossing, of was het waar je het probleem had? Want awk is meer voor tekst manipulatie zoals sed, alleen dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:42:
[...]

Als oplossing, of was het waar je het probleem had? Want awk is meer voor tekst manipulatie zoals sed, alleen dan anders.
Waar het probleem was .. en ja in het for loopje werd er inderdaad nog het nodige aan tekst gemanipuleerd .. wat uiteindelijk dan alsnog in een bash array terecht kwam :+
Had er ook wel meerdere geneste bash loops van kunnen maken en splitten door IFS te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vanochtend updates toegepast op m'n werklaptop. Zag dat kernel 4.7rc3 in Experimental beschikbaar is. Omdat 4.4 de laatste is die fatsoenlijk werkt, die eens geprobeerd. Op zich niets mis mee, alle schermen doen het (bij 4.6 valt er 1 uit). Maar m'n muis is super vaag met die kernel. Touchpad geen probleem, maar de muis beweegd alsof het op een grid zit en als ik over de titelbalk van een venster beweeg, wordt deze opgerold, wat pas mag gebeuren als ik met de muiswiel omhoog scroll als de aanwijzer erop staat. Vage zooi, hopelijk heb ik deze vaagheden niet op m'n computers thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Fedora 24 zou vandaag verschijnen, maar ik zie hem nog niet, hoop dat er niet weer uitstel is.

Ik heb mijn thuis servertje onlangs opnieuw geinstalleerd met F23 en smb data share op BTRFS. Tot nu toe ben ik er heel tevreden over.
Snapper en Windows "previous versions" plus COW werkt goed via samba.

Ik heb een paar backup scripts en udev rule gemaakt met differential btrfs send/receive. Simpel een sata HDD in de hotswap plaatsen, [piep], backup start direct en 10 seconden later [piep-piep-piep], spindown, logfile in mijn mailbox en HDD kan er weer uit. Klaar terwijl u wacht zeg maar :)
Oja en systeem plus alle data en backups LUKS encrypted natuurlijk :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 21-06-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10 19:45
Ploink schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:50:
Fedora 24 zou vandaag verschijnen, maar ik zie hem nog niet, hoop dat er niet weer uitstel is.
Daar is ie: https://lwn.net/Articles/692128/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 00:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Tracker zal het wel druk hebben. Timed out.
Zodra ik hem binnen heb seed ik weer mee.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
deadlock2k schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:31:
[..], die pakt alles maar de bootloader config gaat niet goed.[..]
Op een moderne laptop gaat het vaak alleen goed als je de installer DVD/USB in UEFI mode boot.

@Ultraman: Tracker was inderdaad traag, maar download ging vervolgens zeer snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-10 19:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

deadlock2k schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:41:
[...]

AAARGH, ik heb een nieuw moederbord gekregen en het ding staat natuurlijk nog in UEFI mode in plaats van legacy :'(

Even mezelf voor m'n kop slaan. Thanks!

(ik ga UEFI zo lang mogelijk negeren op mijn eigen machines thuis)
Wat heb je tegen UEFI dan?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Tijd lang veel brakke implementaties van geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Compizfox schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:46:
[...]

Wat heb je tegen UEFI dan?
Inderdaad, ik zou juist adviseren om hem in UEFI-only te zetten.
Legacy MBR boot is inmiddels achterhaald imho. Voor sommige distro's moet je wel secure boot uitzetten, maar voor Redhat/fedora en ubuntu/mint is ook dat niet nodig.
Als je even oplet dat er in de bios boot selectie "UEFI: [devicenaam]" staat dan lukt het wel.
Zet je hem op UEFI-only, dan staan er geen MBR boiot devices in de lijst en kun je ook niet per ongeluk de verkeerde kiezen. Om een OS in UEFI te installeren MOET je hem namelijk ook in UEFI booten.

[ Voor 28% gewijzigd door Ploink op 21-06-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deadlock2k, laat mij raden. Je bootmedium startte in Legacy omdat je niet de "UEFI - USB" had gekozen, maar gewoon USB boot. Dat kan best ruk zijn idd. Maar zorg voor de laatste BIOS versie van je apparaat en start gewoon lekker met UEFI.

Overigens wel vreemd dat je een foutmelding kreeg over bootloader installatie. Als je in Legacy mode bent gestart, moet hij gewoon alles doen wat nodig is, alleen start je systeem niet totdat je naar legacy wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 103% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10 18:39

silverball

De wagen voor moderne mensen

deadlock2k schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:55:
Mijn voorkeur gaat dan naar openSUSE uit omdat ik al gewend ben aan SLES en SLED en ook al heb ik daar licenties voor, het loopt nogal achter op de featureset van openSUSE.
Moest dat niet met openSUSE LEAP gelijk lopen??

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

deadlock2k schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:49:
[...]

Ik ben een fan van software die gewoon werkt. Waarom moet ik hier over nadenken, waarom werkt het niet out-of-the-box? Spelen is leuk voor heel veel dingen, ik mag graag uren in IDM Designer met XPATH en XSLT en dergelijke bezig zijn omdat je wat nieuws in elkaar aan het puzzelen bent, maar een OS installatie? Als MS het kan moeten anderen het zeker kunnen evenaren.
Geen idee, bij mij werkt UEFI ook gewoon out of the box.

Ploink schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:50:
[...]

Inderdaad, ik zou juist adviseren om hem in UEFI-only te zetten.
Legacy MBR boot is inmiddels achterhaald imho. Voor sommige distro's moet je wel secure boot uitzetten, maar voor Redhat/fedora en ubuntu/mint is ook dat niet nodig.
Als je even oplet dat er in de bios boot selectie "UEFI: [devicenaam]" staat dan lukt het wel.
Zet je hem op UEFI-only, dan staan er geen MBR boiot devices in de lijst en kun je ook niet per ongeluk de verkeerde kiezen. Om een OS in UEFI te installeren MOET je hem namelijk ook in UEFI booten.
Secure boot is dan eigenlijk het enige van UEFI wat me dan weer niet aanstaat. Dat zet ik altijd uit.

Als je secure boot uitzet werkt het installeren van een OS niet anders dan normaal, zover ik weet. Ik kan me niet herinneren dat ik met UEFI aan en secure boot uit speciaal een installer in UEFI mode heb hoeven booten, tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Compizfox schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:51:
....
Als je secure boot uitzet werkt het installeren van een OS niet anders dan normaal, zover ik weet. Ik kan me niet herinneren dat ik met UEFI aan en secure boot uit speciaal een installer in UEFI mode heb hoeven booten, tenminste.
Is "normaal" dan MBR of UEFI? Juist met secure boot UIT heb je de keuze uit twee boot devices en dat bepaalt of je na installatie een EFI system partition (ESP) hebt of een MBR.

Secure boot is een bescherming die voorkomt dat er malware in het boot proces gaat zitten, dus het is toch wel nuttig om het aan te hebben. Staat SB aan, dan kun je dus niet meer via MBR booten.

De meeste grote distro's gebruiken tegenwoordig grub met een microsoft-signed shim. Voor andere bootloaders kun je de public key in de UEFI importeren en alsnog secure booten als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
deadlock2k schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:41:
[...]
AAARGH, ik heb een nieuw moederbord gekregen en het ding staat natuurlijk nog in UEFI mode in plaats van legacy :'(

Even mezelf voor m'n kop slaan. Thanks!

(ik ga UEFI zo lang mogelijk negeren op mijn eigen machines thuis)
Kijk uit daarmee, want zo heb ik een keer een hele dag verpest voor mezelf.

Ik had een Intel NUC gekocht en deze in legacy boot gezet en Windows 7 compatibiliteitsmodus (in de UEFI bios), omdat ik dacht dat dit handig zou zijn voor Linux :')

Geen enkele distro deed het er op. Ubuntu, Fedora, etc. Ze konden allemaal de hardeschijf niet vinden.

Pas toen ik alle instellingen gereset had in de bios (optimaal voor Windows 8 en 10), installeerde Linux ook zonder issues. Populaire distro's verwachten inmiddels niet anders.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jeej, eindelijk dat irritant geplop in m'n koptelefoon opgelost: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=200978
Module snd_hda_intel de optie 'powersave=0' meegeven helpt. Nu heb ik niet meer dat vervelende geluid constant in m'n oor, dat als ik het algemene volume laag heb zodat ik m'n collega's nog hoor luider klinkt dan de rest. Gelijk in een .conf gezet in /etc/modprobe.d, dus na een reboot zou het nog steeds moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:56:
Jeej, eindelijk dat irritant geplop in m'n koptelefoon opgelost: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=200978
Module snd_hda_intel de optie 'powersave=0' meegeven helpt. Nu heb ik niet meer dat vervelende geluid constant in m'n oor, dat als ik het algemene volume laag heb zodat ik m'n collega's nog hoor luider klinkt dan de rest. Gelijk in een .conf gezet in /etc/modprobe.d, dus na een reboot zou het nog steeds moeten werken.
Geluid blijft vervelend op Linux.
Neem bijvoorbeeld Pulseaudio:
- Lag
- Out-of-sync issues
- Issues met bepaalde sets/subwoofer(s)
- ..

Dan heb je ALSA wat eigenlijk niet helemaal top is (veel apps gebruiken Pulse) en ondersteuning voor dmix niet altijd out-of-the-box werkt.

Same met de module(s), zoals de powersave=0 eigenlijk geen nette workaround is. :/
Je kan ook een model forceren, misschien is het model fout?

[ Voor 9% gewijzigd door HollowGamer op 23-06-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:02:
[...]

Geluid blijft vervelend op Linux.
Neem bijvoorbeeld Pulseaudio:
- Lag
- Out-of-sync issues
- Issues met bepaalde sets/subwoofer(s)
- ..

Dan heb je ALSA wat eigenlijk niet helemaal top is (veel apps gebruiken Pulse) en ondersteuning voor dmix niet altijd out-of-the-box werkt.

Same met de module(s), zoals de powersave=0 eigenlijk geen nette workaround is. :/
Je kan ook een model forceren, misschien is het model fout?
Het was geen issue van Pulseaudio, maar echt de module. Model forceren kan niet met de hoofdmodule snd-hda-intel. Zoals in het Arch topic ook staat, de codec handelt de werkelijke hardware af, en dat doet in mijn geval snd-hda-codec-realtek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:42
Toch grappig, ik kreeg op mijn laptop Linux niet geïnstalleerd zonder de bios op legacy te zetten ipv UEFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jbhc schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:59:
Toch grappig, ik kreeg op mijn laptop Linux niet geïnstalleerd zonder de bios op legacy te zetten ipv UEFI
Dat kan door de ietwat vage implementatie van UEFI komen. Als ik Debian in UEFI modus installeer krijg ik aan het eind de vraag of het de installatie in UEFI moet forceren. Dat kan soms nodig zijn. Momenteel is dat ook gebleken, laptop en HTPC moesten die 'forced install' optie uitvoeren om geregistreerd te worden bij UEFI als boot optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

HollowGamer schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:02:
[...]
Het is trouwens niet of ALSA of PulseAudio. Ook in een audio stack met PulseAudio komt ALSA voor. Het is meer dat PulseAudio een extra laag vormt.

Je zou ALSA zonder PulseAudio kunnen gebruiken, maar niet andersom. Hoe je het ook wendt of keert heb je toch toegang tot de geluidskaart nodig, en dat gaat via ALSA.

Meer uitleg: http://tuxradar.com/conte...rks-linux-audio-explained

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 23-06-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10 19:45
Ik heb ooit een Yubikey U2F stickie gebruikt, en kwam er toen snel achter dat die nog niet te gebruiken was met Gnome Keyring of KWallet. Iemand anders die daar meer van weet, en of dat inmiddels veranderd is? Met wat gegoogel vind ik alleen een bugreport voor KWallet, verder niets...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:35

Blokker_1999

Full steam ahead

Hmm, ik hou langs de ene kant wel van het feit dat foutmeldingen onder Linux soms minder formeel zijn, maar vraag me nu toch af of ik me ineens zorgen moet gaan maken:

Message from syslogd@10Forward at Jun 25 19:01:58 ...
 kernel:[451406.437079] Uhhuh. NMI received for unknown reason 2c on CPU 1.

kernel:[451406.437081] Do you have a strange power saving mode enabled?

kernel:[451406.437082] Dazed and confused, but trying to continue

* Blokker_1999 adds it to the list of things to investigate and moves back to more important things.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oh, het toont alleen maar dat Linux geen last heeft van een strak, streng, bureaucratisch bedrijf dat alles zo formeel mogelijk wil omschrijven. Of nog erger, zo vaag mogelijk zodat je geen zak snapt van wat er nou eigenlijk aan de hand is ("An error occurred" anyone?). Genoeg programmeurs in de open source wereld die een gevoel voor humor hebben en niet bang zijn om hier en daar een grap te maken. Zelfs als dat bij een foutmelding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, vanmiddag eens gekeken of ik Ubuntu Server 16.04 zover kan krijgen een startup en shutdown tune af te spelen. Na het installeren van alsa-utils en mpg123 en het unmuten van de output heb ik Ubuntu zo ver gekregen mp3's af te spelen d.m.v.
code:
1
/usr/bin/mpg123 /home/raven/smb_gameover.mp3

Maar een herstart later werkt dat ineens niet meer. Zowel mpg123 als het openen van alsamixer vereisen ineens root :? Vaag gedoe 8)7

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerder had ik het erover dat het ploppend geluid had opgelost. Vrijdag had ik de laptop herstart naar kernel 4.7rc4 en helaas, weer dat geluid. Module opnieuw laden, terwijl het al de juiste opties had, leverde een lager volume bij het ploppend geluid, voor de rest geen verandering. Vaag ding. Maar ach, nog een paar dagen, dan ben ik er vanaf en is het de vraag of de volgende laptop of wat ik ook maar ga krijgen hetzeflde euvel zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Raven schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:56:
Hmm, vanmiddag eens gekeken of ik Ubuntu Server 16.04 zover kan krijgen een startup en shutdown tune af te spelen. Na het installeren van alsa-utils en mpg123 en het unmuten van de output heb ik Ubuntu zo ver gekregen mp3's af te spelen d.m.v.
code:
1

Maar een herstart later werkt dat ineens niet meer. Zowel mpg123 als het openen van alsamixer vereisen ineens root :? Vaag gedoe 8)7
Werk je misschien remote via ssh? Dan heb je geen console rechten en mag je geen geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ploink schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:52:
[...]

Werk je misschien remote via ssh? Dan heb je geen console rechten en mag je geen geluid maken.
Jep, via PuTTY. Daar kon ik meteen na het installeren van alsa-utils en mpg123 zonder problemen mp3's mee afspelen. Tot er een herstart plaatsvond, daarna ging het ineens niet meer, zonder sudo.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
user toevoegen aan de audio groep ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zal later vandaag even kijken of dat het oplost, maar het blijft vreemd dat het eerst wel werkte en dan zo ineens niet.

edit: Zonder iets te doen werkt het weer zonder sudo 8)7 , via PuTTY.
edit2: Ah wacht, blijkbaar is er geen sudo nodig als er op de pc zelf ingelogd is (naast het via PuTTY ingelogd zijn om via PuTTY mp3's af te spelen), log ik op de pc zelf uit, dan is er via PuTTY ineens wél sudo nodig.

[ Voor 61% gewijzigd door Raven op 27-06-2016 10:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat klinkt ook wel logisch. Via SSH probeert het via bestaande sessies zaken aan te spreken. Stel dat je bent aangemeld in een GUI en je wilt je Firefox aansturen, dan kan dat als je je $DISPLAY waarde zet in je SSH sessie (anders gaat-ie klagen dat-ie geen X scherm kan openen). Voor audio heb je ook zoiets. Vroeger kon je bijvoorbeeld je muziek laten stoppen bij gebruik van PulseAudio door naar een TTY te wisselen. Meld je er aan, dan begon je muziek spontaan weer te spelen, omdat je ben aangemeld met een geldige sessie voor PA.
En zo heb je meer van die dingen die wel of niet werken over SSH als je wel of niet bent aangemeld op de console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, dus dit is normaal gedrag?

....

Inmiddels heb ik rc5.d voorzien van een symlink naar het startupsound script
code:
1
sudo ln -s /etc/init.d/startupsound.sh /etc/rc5.d/S05startupsound.sh
en dat werkt :) , al wordt ie pas ~9 seconden na het verschijnen van het inlogscherm uitgevoerd. Vermoedelijk omdat ie alfabetisch gezien als laatste uitgevoerd wordt.

Máár.... dit script wordt ook tijdens reboot en shutdown uitgevoerd, ik dacht dat alleen scripts in rc0.d en rc6.d dan worden uitgevoerd :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, het is wel normaal gedrag. Anders zou iedereen met SSH toegang jou op de console helemaal gek kunnen maken door met de audio te spelen terwijl ze zelf geen sessie hebben. Dat wil je niet.

Check dan even de andere scripts die er staan. En je zou het via update-rc.d moeten toevoegen. Als je overigens geen 'start' of 'stop' case hebt, dan wordt het hoe dan ook uitgevoerd.

Het begint overigens lang genoeg door te gaan voor een eigen topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:05:
Als je overigens geen 'start' of 'stop' case hebt, dan wordt het hoe dan ook uitgevoerd.
.... ik ging uit van zoiets simpels als
Bash:
1
2
3
#!/bin/sh
## play startup sound
/usr/bin/mpg123 /home/raven/smb_stage_clear.mp3
in rc5.d en
Bash:
1
2
3
#!/bin/sh
## play shutdown sound
in rc0.d en rc6.d.

Maar het lijkt erop dat het script in rc5.d zowel bij opstarten als afsluiten/herstart uitgevoerd wordt, terwijl ik dacht dat die alléén tijdens het opstarten uitgevoerd werd.

Daarna dit er van gemaakt:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
#!/bin/sh
## play startup/shutdown sound
## shutdown /usr/bin/mpg123 /home/raven/smb_gameover.mp3
## startup /usr/bin/mpg123 /home/raven/smb_stage_clear.mp3

case "$1" in
    start)
       /usr/bin/mpg123 /home/raven/smb_stage_clear.mp3
       ;;
    stop)
       ;;
    restart)
       ;;
    status)
       # code to check status of app comes here
       # example: status program_name
       ;;
    *)
       echo "Usage: $0 {start|stop|status|restart}"
esac

exit 0
en die naar rc5.d gesymlinked. Dat lijkt te werken :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tijd om dus eens in te lezen in de runlevels. En als je dat dan doet, kijk dan ook gelijk naar de SystemD implementatie ervan en herschrijf je boel hiervoor. ;) Dit gaat namelijk een keer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat had ik dus gedaan :P , maar heb nergens iets gezien over het óók tijdens shutdown/reboot uitvoeren van scripts in rc5.d :S , van wat ik heb gelezen moet je dan bij rc0.d en rc6.d zijn.

Hmm, goeie. Dat is iets voor later.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 27-06-2016 13:09 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, niet dus. Zaken in rc0 en rc6 worden 'gestart'. De rest krijgt een 'stop' in het runlevel waar je in zat toen je het shutdown/reboot commando gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Raven schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:09:
Dat had ik dus gedaan :P , maar heb nergens iets gezien over het óók tijdens shutdown/reboot uitvoeren van scripts in rc5.d :S , van wat ik heb gelezen moet je dan bij rc0.d en rc6.d zijn.

Hmm, goeie. Dat is iets voor later.
Een startup job kun je ook kwijt in de file /etc/rc.d/rc.local
Bij mij staat daar
code:
1
2
# Beeps when done booting
beep -f 2600 -l 200 -D 100 -n -f 2200 -l 400

PC speaker doet dan "tie-tuuut"

En er staat een beep.sh script in /usr/lib/systemd/system-shutdown/
code:
1
2
3
#!/bin/sh
#shutdown/reboot beep.
beep -f 880 -l 200

Dit werkt voor Fedora24. Vergeet niet script executable te maken.
Voor fedora moet je de beep binary apart installeren (yum install beep) en dan /etc/modprobe.d/beep.conf editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rc.local ben ik bekend mee, die zorgt hier voor het toevoegen van de nodige ip(6)tables regels en het opzetten van de IPv6-tunnel. Beep heb ik ooit wel eens wat over gelezen, alleen vind ik simpele piepjes zo saai :P

Voor startup gebruik ik http://themushroomkingdom...v/smb/smb_stage_clear.wav en voor shutdown http://themushroomkingdom.../wav/smb/smb_gameover.wav , * Raven is fan van Mario uit het (S)NES era O-) Op http://themushroomkingdom.net/wav.shtml staan er meer.

Alleen heb ik beide wel om moeten zetten naar mp3, mpg123 zou met wavjes over weg kunnen, maar ik kreeg een heleboel errors om de oren gegooid dat er iets mis zou zijn met de wavjes. Dan maar mp3 en dat werkt prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 28-06-2016 10:11 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

:F Raven, nog nooit van aplay gehoord, onderdeel van alsa-utils? Die speelt gewoon .wav af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alsa-utils wel, vanwege alsamixer, maar aplay niet :|

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:21
Ik ga waarschijnlijk iets stoms schrijven, maar is het niet handiger om gewoon een .conf file te maken in de /etc/init directory? Daarin kun je aangeven op welke runlevels iets moet starten en stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar heb ik nou nog nooit in gekeken, laat staan gebruikt. IMO ook wat overbodig. Gewoon een scriptje in rc5.d gooien met start en stop cases en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Wel, sinds men KDE naar 5.6 is gegaan crashed plasma niet langer, alleen heeft ksmserver nu die rol overgenomen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 12:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vroeger hostte ik servers die bij mensen thuis stonden. Daarvan wilde het IP-adres nog wel eens veranderen. Op die servers had ik scriptje draaien dat @reboot het IP-adres van de server in Morse-code door de speaker piepte. (dyndns bestond nog niet)
In geval van nood moest de eigenaar dan de telefoon naast de computer houden en dan herstarten, dan kon ik horen wat het juiste IP-adres was om weer toegang te krijgen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:56:
Vroeger hostte ik servers die bij mensen thuis stonden. Daarvan wilde het IP-adres nog wel eens veranderen. Op die servers had ik scriptje draaien dat @reboot het IP-adres van de server in Morse-code door de speaker piepte. (dyndns bestond nog niet)
In geval van nood moest de eigenaar dan de telefoon naast de computer houden en dan herstarten, dan kon ik horen wat het juiste IP-adres was om weer toegang te krijgen.
...en gewoon een http request doen met het IP-adres erin vond je te omslachtig? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:56:
_O- , meest originele oplossing ooit :D _/-\o_

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 12:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mcDavid schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:20:

...en gewoon een http request doen met het IP-adres erin vond je te omslachtig? :+
Zo iets deed ik ook wel maar dat was niet genoeg. Deze servers stonden bij mensen thuis en daar wilde nog wel eens iets mis gaan zoals een extra DHCP-server. Als je server 192. of 169. begint te piepen weet je tenminste wat er aan de hand is. In sommige gevallen had ik meerdere servers op hetzelfde adres, dan kon ik via het interne netwerk inloggen.

Het scriptje had overigens ook een code voor 'geen ip-adres geconfigureerd' een een code voor 'de electriciteit staat uit' (dat was 0 piepjes).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm ik heb afgelopen jaar een headless mobiel servertje gebakken (intel NUC), speakertje ingebouwd, die netjes met text to speech oplepelt waar die is in het boot process. En na het booten door 1x op de powerknop te drukken een status bericht oplepelt met o.a. ip-adres vast en ip-adres van de openwrt wifi router die er in gebakken zat. Dubbel drukken is power-off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-10 12:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

gekkie schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:54:
Hmm ik heb afgelopen jaar een headless mobiel servertje gebakken (intel NUC), speakertje ingebouwd, die netjes met text to speech oplepelt waar die is in het boot process. En na het booten door 1x op de powerknop te drukken een status bericht oplepelt met o.a. ip-adres vast en ip-adres van de openwrt wifi router die er in gebakken zat. Dubbel drukken is power-off.
Gaaf! Hoe heb je dat gedaan tijdens het booten?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Demo schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:32:
[...]
Gaaf! Hoe heb je dat gedaan tijdens het booten?
Naja booten na kernel .. dat was in dit geval het kortste deel, al zou het geloof ik nog eerder kunnen als je het in initrd bakte maar goed dat vond ik allemaal niet echt nodig.
Maar vervolgens dus zo vroeg mogelijk alsa er tegen aan gooien en script starten die alle states checkt.
Maar goed de rest van het booten besloeg dus:
  • 2 virtual machines starten
  • database backup
  • database check
Waarbij in theorie er fouten geconstateerd kunnen worden die je bij gebrek aan scherm dan anders weer niet terug kunt melden, nu dus wel. En de ongeduldige geest (geheel duurt wel 1 a 2 minuten) heeft iemand die tegen hem aanlult en het ding dus niet halverwege reset in het kader van het duurt me te lang :p
Oja .. en aangezien ze zelf in openwrt ipadressen kunnen veranderen, het gedoe met "ik kom er niet meer in want ik weet niet in wat ik het nou gewijzigd had".
Enige ommissie is dat boot kernel + mounten root FS nog mis zou kunnen gaan dus.

Meende dat adriane (knoppix voor blinden en slechtzienden) het ook vroeg in boot deed, maar goed dat is allemaal uit herinnering, alweer een tijdje geleden dat ik daar mee aan het sleutelen ben geweest.

[ Voor 27% gewijzigd door gekkie op 29-06-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik dacht vandaag om maar weer eens in KDE te gaan werken. Zo goed als laatste werkdag hier, dus waarom niet. Nou, nog geen uur later ben ik maar weer teruggegaan naar m'n prachtige Xfce omgeving. Reden: panel was alweer stuk, het ververste niet meer. Dus: klok stond stil, systray iconen worden niet bijgewerkt, tasklist klopt voor geen meter mbt openstaande programma's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:58:
Zo goed als laatste werkdag hier, dus waarom niet.
Reden: panel was alweer stuk, het ververste niet meer. Dus: klok stond stil
Geintje van de baas om je gauw nog wat meer te laten doen op deze oneindige werkdag ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:28:
[...]

Geintje van de baas om je gauw nog wat meer te laten doen op deze oneindige werkdag ? :+
Hehe, dan heeft-ie pech dat ik ook nog de Xfce panel bovenin m'n scherm heb, met juist om die brakke KDE omgeving een extra klok. :P Plus een zwik aan system stats erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hoe doen jullie eigenlijk offsite backups?

Tot nu toe maak ik elke maand een backup naar een USB schijf die ik in mijn auto bewaar. Ik heb 2 schijven die ik afwissel zeg maar.

Alleen merk ik toch wel dat er momenten zijn dat ik het verzuim en dan sla ik een maand over.

Nu zit ik te kijken naar een volledig geautomatiseerde oplossing met een cloud.

Tot nu toe is "het beste" dat ik kon bedenken een basic VPS huren maar met extra storage (20 euro per maand). Daar de schijf van versleutelen en dan met rsync over SSH er naartoe syncen. Het gaat om zo'n kleine 350 GB in totaal (ik heb glasvezel met 100 mbit up thuis, dus het is te doen.. zou er in theorie een uur of 8 over doen de eerste keer en daarna alleen de wijzigingen).

Zijn er nog betere manieren te bedenken?

Eisen zijn:
- Volledig versleutelde opslag (degene die de dienst aanbiedt, mag er ook niet bij)
- Moet makkelijk mee te syncen zijn vanuit headless Linux server met cli (schijf mounten of via SSH)
- Niet al te duur (max 20 euro per maand)
- Minimaal 500 GB opslag

Hoe lossen jullie dit op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-10 11:41

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Storage kost 25 cent per GB per maand bij hun :)

Dus met 350GB zit ik dan op 87,50 dollar per maand. Dat is een dure grap :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-10 11:41
Per encoded deduplicated byte he :)

Je kan voor de grap een dry-run doen om te kijken wat het daadwerkelijk kost.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
TransIP Stack?
Zelf gebruik ik de NAS van mijn ouders voor mijn backups. Maar zit er hard over te denken om ze toch naar mijn stack-account te schrijven. Of naar beiden, waarom ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 01-07-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:25:
TransIP Stack?
Zelf gebruik ik de NAS van mijn ouders voor mijn backups. Maar zit er hard over te denken om ze toch naar mijn stack-account te schrijven. Of naar beiden, waarom ook niet.
https://www.transip.nl/vr...vacy-encryptie-van-stack/

Stack kan bij de data, omdat ze ook de encyptiesleutel zelf bewaren. Hoe veilig jouw data is, is dan dus afhankelijk van hoe veilig zij de sleutel bewaren. Het is geen end to end encryptie.

Afhankelijk van hoe jij het hebt ingericht, zou het dus bij jouw ouders veiliger (qua security, niet qua redundantie) kunnen zijn opgeslagen.

Maar ik heb het er al met wat collega's over gehad om voor elkaar een VPS te hosten inderdaad :)

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 01-07-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
End-to-end encryptie regelt duplicity voor je, daarvoor ben je niet afhankelijk van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:57:
End-to-end encryptie regelt duplicity voor je, daarvoor ben je niet afhankelijk van de provider.
Duplicity klinkt interessant!

Zal er eens mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lethalis schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:47:
[...]

https://www.transip.nl/vr...vacy-encryptie-van-stack/

Stack kan bij de data, omdat ze ook de encyptiesleutel zelf bewaren. Hoe veilig jouw data is, is dan dus afhankelijk van hoe veilig zij de sleutel bewaren. Het is geen end to end encryptie.

Afhankelijk van hoe jij het hebt ingericht, zou het dus bij jouw ouders veiliger (qua security, niet qua redundantie) kunnen zijn opgeslagen.

Maar ik heb het er al met wat collega's over gehad om voor elkaar een VPS te hosten inderdaad :)
Ik gebruik ook Stack.

Je hebt inderdaad niets aan de encryptie die Stack voor je zegt te regelen. Zij hebben immers de key, en ik verwacht niet dat je een gratis dienst met letterlijk je hele digitale hebben en houden vertrouwt (dat doe ik niet, in elk geval).

Daarom moet je het dus zelf encrypten. Vroeger heb ik Duplicity gebruikt, maar tegenwoordig gebruik ik Borg omdat die incremental forever ondersteunt. Duplicity heeft dat niet, waardoor je om de zoveel tijd een full backup moet uploaden.

Meer info: Compizfox in "[Cloud storage] "Stack" van TransIP"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Daarom moet je het dus zelf encrypten. Vroeger heb ik Duplicity gebruikt, maar tegenwoordig gebruik ik Borg omdat die incremental forever ondersteunt. Duplicity heeft dat niet, waardoor je om de zoveel tijd een full backup moet uploaden.
hoe werkt dat met restoren? periodiek een full backup maakt herstel (in mijn beleving) vaak efficient. bedoel backuppen en veiligstellen is 1, herstellen nalv crash of wat dan ook is minstens zo belangrijk

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

himlims_ schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:16:
[...]

hoe werkt dat met restoren? periodiek een full backup maakt herstel (in mijn beleving) vaak efficient. bedoel backuppen en veiligstellen is 1, herstellen nalv crash of wat dan ook is minstens zo belangrijk
Borg werkt niet via het traditionele incremental backup-systeem. In plaats daarvan werkt het via een chunk-based systeem. Daardoor heb je geen periodieke full-backups meer nodig, waar dat bij het traditionele systeem wel nodig is.

Restoren gaat ook gewoon via hetzelfde programma.

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 01-07-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ik wil ook over op borg uiteindelijk, meerdere voordelen:
  • kan ik zowel op windows als linux hetzelfde gebruiken, nu lin: duplicity win: duplicati
  • op beide inderdaad chunk-based-deduplicated storage, duplicati 2.0 doet dat al en dat bevalt wel en zorgt er voor dat je niet eens in de zoveel tijd een veel langer durende backup hebt die ook veel storage kost.
Nu alleen nog tijd voor vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Borg ziet er idd goed uit. Vooral de mogelijkheid een backup archief te mounten en doorbladeren lijkt me een nuttige feature, heb je je bestanden gelijk ook altijd online beschikbaar.
Ga er ook eens naar kijken, als ik mijn backup strategie toch ga herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mcDavid schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:38:
Borg ziet er idd goed uit. Vooral de mogelijkheid een backup archief te mounten en doorbladeren lijkt me een nuttige feature, heb je je bestanden gelijk ook altijd online beschikbaar.
Ga er ook eens naar kijken, als ik mijn backup strategie toch ga herzien.
Zeker. Ik ben er erg tevreden over.

Het enige minpuntje is dat het niet out-of-the-box protocollen zoals WebDAV ondersteunt. Duplicity doet dat dan weer erg goed: die kan overweg met zo'n beetje elk protocol dat je kunt bedenken. Borg ondersteunt eigenlijk alleen een local directory, of SSH.

Daarom moet je een WebDAV-locatie via een FUSE-bestandssysteem lokaal mounten als je Borg wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Cyphax

Moderator LNX
Slackware heeft een nieuwe release, 14.2. :)
Not sure waarom niet 15, maargoed, 't is maar een nummer. Zijn er toevallig nog meer mensen die Slackware gebruiken of ben ik toch in m'n eentje de Slackwaredelegatie op het forum? :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Cyphax schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:02:
Not sure waarom niet 15, maargoed, 't is maar een nummer. Zijn er toevallig nog meer mensen die Slackware gebruiken of ben ik toch in m'n eentje de Slackwaredelegatie op het forum? :+
Bestaat dat nog? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Soms verbaas ik mij daar zelf ook een beetje over maar er zijn genoeg mensen die bijdragen nog blijkbaar, dus da's mooi. :)
Wel is het gewoon nog hetzelfde als 15 jaar geleden. Maarja, daar staat het ook wel een beetje om bekend. Veel consistenter ga je het niet vinden! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Cyphax schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:02:
Ik heb ergens nog zo'n CD pack van Slackware liggen :+

Is wel 16 jaar oud :D

Maar nee, ik gebruik het niet meer. Vrienden hebben mij in die tijd overtuigd dat Debian veel handiger was.

Ik begon ooit met FreeBSD 3.3 uit 1999, jaar daarop Slackware, daarna Debian, ergens tussendoor nog eens SuSE gebruikt, en jaren later uiteindelijk bij Ubuntu beland.

Wel sinds kort ook met Fedora aan de slag gegaan, omdat ik daar steeds vaker goede dingen over hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Omdat ik regelmatig problemen heb met beeld en geluid van lokaal draaiende virtuele machines, denk ik er aan om de VMs die ik regelmatig gebruik te verhuizen naar mijn ESXi server die sinds het einde van mijn studie vooral stof staat te happen. Maar wat raden jullie aan als RDP client? Ik gebruik nu krdc, maar heb bij mijn testen al meegemaakt dat hier de geluidskwaliteit met momenten achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb minimale ervaring met Remmina en geluid en er was redelijk wat latency op de lijn, maar an sich was 't nog wel te doen. Waarom heb je geluid nodig eigenlijk? Zit je ermee Youtube te kijken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Neen, maar wel mijn muziek collectie te beheren (aankoop in iTunes, organiseren en syncen naar telefoon in Groove) en aangezien de webplayer van Groove nog flash nodig heeft (for the love of God, why???) kan ik dat al niet doen op mijn linux bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb goede ervaringen met rdesktop (http://www.rdesktop.org/) :)
't is CLI maar er zijn wel gui's voor zoals XDrdesktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blokker, je weet dat je voor Flash content Pepperflash beschikbaar hebt, toch? En als je Firefox gebruikt ipv Chrome/Chromium, dan gooi je er Freshplayer tussen.

Cyphax, rdesktop klinkt leuk, maar het is eigenlijk voorbijgestreefd door FreeRDP. Al heeft rdesktop wel een meer recente build (maart 2015, vs FreeRDP uit 2014). Beide testen is iig geen slecht idee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:01
Voor Remote desktop heb ik sinds kort op al mijn machines Nomachine draaien. Daarvoor gebruikte ik VNC, maar ik heb een hekel gekregen aan de duizende VNC servers, configuraties enzovoort. Voor nomachine moet ik 1 RPM installeren en het werkt netjes, de daemon wordt ook geïnstalleerd in systemd, dus die moet je niet altijd aan hebben.

Ook de clients zijn zeer goed, heel makkelijk om te kiezen tussen full screen, welk scherm, resolutie enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Tuurlijk zijn er flash alternatieven, maar werk al jaren zonder.

En aangezien ik toch regelmatig op Windows werk en de VMs zoveel mogelijk van mijn workstation af wens te halen kan ik het beter in 1 keer goed doen door meer met RDP te gaan werken. Als ik dan wat portforwarding op zet kan ik ook van overal aan die VMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:42
Is er al iemand die de nieuwe Mint geprobeert heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In het Ubuntu topic hadden er een paar het erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

En weer wat geleerd vandaag: ext4 (by default) is beperkt tot 16TB

root@LCARS:~# resize2fs /dev/vg1/lv1 
resize2fs 1.42.12 (29-Aug-2014)
resize2fs: New size too large to be expressed in 32 bits

root@LCARS:~# lvs
  LV                                         VG   Attr       LSize   Pool Origin Data%  Meta%  Move Log Cpy%Sync Convert                                          
  lv1                                        vg1  -wi-ao----  18.19t   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-10 12:46

Lye

Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 13:46:

LV                                         VG   Attr       LSize   Pool Origin Data%  Meta%  Move Log Cpy%Sync Convert                                          
Weet je zeker dat het ext4 is? Ext4 zou 48 bits voor block addressen moeten gebruiken ipv 32 (Wat ext3 gebruikt)... Het kan ook zijn dat resize2fs er nog niet mee om kan gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Vrij zeker ;)
/dev/mapper/vg1-lv1 on /mnt/lvm type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
Ext4 had origineel slechts 32bit, 48bit is er later in gekomen en vereist dat je tijdens het aanmaken van het FS ook effectief aangeeft dat je deze functionaliteit wenst te gebruiken. Om te wissellen tussen 32 en 48 moet het bestandssysteem ook opnieuw aangemaakt worden. Ben nu dus aan het kijken of ik best ext4 kan blijven gebruiken of dat er een beter alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 13:46:

Bij ZFS is dat 256 zebibytes :P

Ik heb hier een Debian (Stretch) server met een custom /etc/resolv.conf. Probleem is, dat bestand wordt steeds overschreven.

Kan iemand mij vertellen waardoor dat komt? Ik kan het bestand wel immutable maken met chattr +i maar ik wil graag het probleem bij de bron aanpakken.

Op internet kom ik alleen dingen met NetworkManager en resolvconf tegen, maar die zijn allebei niet geïnstalleerd. Ik gebruik wel DHCP, maar zonder resolvconf zou die /etc/resolv.conf niet mogen/kunnen aanpassen toch? Dus hoe kan het dan dat het alsnog steeds gereset wordt?

[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 16-07-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb ik ook een tijdje achter zitten zoeken, na elke boot was mijn resolv.conf volledig leeg, was helemaal niets aan te doen. Zelfs als je met de bestandsattributen begint te spelen kan je niet voorkomen dat deze leeggemaakt wordt (beleive me, i tried).

resolvconf mag dan niet geïnstalleerd staan, ik vermoed dat networkmanager dat wel is. Die zorgt dan voor de problemen. Installeer resolveconf en zet /etc/resolv.conf als een symlink van /etc/resolvconf/run/resolv.conf . Dat bestand wordt dan weer gegenereerd tijdens boot. Wil je je eigen nameserver toevoegen dan doe je dat in /etc/resolvconf/resolv.conf.d/tail .

--edit--

En dan staat een mens op het punt om een ext4 met 48 64bit ondersteuning te formatteren, blijkt dat ik deze niet zal kunnen resizen als ik eenmaal data van men andere schijven heb verplaatst en toegevoegd aan het volume ...

damnit

[ Voor 17% gewijzigd door Blokker_1999 op 16-07-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 17:05:
Heb ik ook een tijdje achter zitten zoeken, na elke boot was mijn resolv.conf volledig leeg, was helemaal niets aan te doen. Zelfs als je met de bestandsattributen begint te spelen kan je niet voorkomen dat deze leeggemaakt wordt (beleive me, i tried).
Dat is dan niet helemaal hetzelfde probleem.

Mijn resolv.conf wordt niet leeggemaakt, maar overschreven met de 'standaard' waarden. Ik vermoed dat dit de nameservers zijn die via DHCP worden gepusht.

Het gebeurt niet na elke reboot zoals jij zegt, maar gewoon om de zoveel minuten/uren, zonder te rebooten dus.

En het immutable maken met chattr +i zorgt er wel degelijk voor dat het niet meer gebeurt :)
resolvconf mag dan niet geïnstalleerd staan, ik vermoed dat networkmanager dat wel is. Die zorgt dan voor de problemen. Installeer resolveconf en zet /etc/resolv.conf als een symlink van /etc/resolvconf/run/resolv.conf . Dat bestand wordt dan weer gegenereerd tijdens boot. Wil je je eigen nameserver toevoegen dan doe je dat in /etc/resolvconf/resolv.conf.d/tail .
Nope, zoals ik al zei, ik gebruik geen NetworkManager. Dit is een kale Debian-installatie (op een server). Resolvconf installeren wil je juist niet hebben lijkt me, aangezien dat meestal juist de bron is van dit soort problemen (aangezien Resolvconf ook de gewoonte heeft om /etc/resolv.conf te overschrijven).

Ik ben juist verbaasd dat dit gebeurt ondanks dat ik geen Resolvconf gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 16-07-2016 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
https://wiki.debian.org/N...the_.28DNS.29_Nameservers

DHCP clients kunnen inderdaad je resolv.conf overschrijven.

Weet niet waarom je dit kennelijk zelf wilt aanpassen, maar wellicht dat ze opnemen bij je DHCP interface als "dns-nameservers" entries. En anders wellicht juist toch wel resolvconf draaien.

(meestal heb je op een server juist een fijn vast ip)

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 16-07-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Indien het de DHCP is kan je die wel overrulen

In /etc/dhcp/dhclient.conf vind je een lijn genaamd prepend domain-name-servers. Deze staat in comment. Gewoon uit comment halen en je eigen nameserver(s) achter zetten. Als alternatief kan je ook de request lijn aanpassen en gewoon geen name-servers vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Compizfox schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 16:34:
[...]

Ik heb hier een Debian (Stretch) server met een custom /etc/resolv.conf. Probleem is, dat bestand wordt steeds overschreven.

Kan iemand mij vertellen waardoor dat komt? Ik kan het bestand wel immutable maken met chattr +i maar ik wil graag het probleem bij de bron aanpakken.

Op internet kom ik alleen dingen met NetworkManager en resolvconf tegen, maar die zijn allebei niet geïnstalleerd. Ik gebruik wel DHCP, maar zonder resolvconf zou die /etc/resolv.conf niet mogen/kunnen aanpassen toch? Dus hoe kan het dan dat het alsnog steeds gereset wordt?
Gebruik je dhclient?
Zie dan tweede antwoord hier of hier.
Pagina: 1 ... 50 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.