Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik dacht dat het overschrijven van /etc/resolv.conf door DHCP via Resolvconf ging. Dat heb ik dan verkeerd begrepen, blijkbaar?
Weet niet waarom je dit kennelijk zelf wilt aanpassen, maar wellicht dat ze opnemen bij je DHCP interface als "dns-nameservers" entries. En anders wellicht juist toch wel resolvconf draaien.

(meestal heb je op een server juist een fijn vast ip)
Omdat je voor het joinen van een AD-domein met Winbind de domain controller als DNS-server ingesteld moet hebben staan ;)

En ja, het IP-adres is wel vast, maar wordt wel via DHCP opgevraagd.

Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:39:
Indien het de DHCP is kan je die wel overrulen

In /etc/dhcp/dhclient.conf vind je een lijn genaamd prepend domain-name-servers. Deze staat in comment. Gewoon uit comment halen en je eigen nameserver(s) achter zetten. Als alternatief kan je ook de request lijn aanpassen en gewoon geen name-servers vragen.
Thanks. Hoe doe ik dat tweede? Gewoon "domain-name, domain-name-servers, domain-search" weghalen en dan wordt /etc/resolv.conf niet meer overschreven?

Op internet lees ik wat over dhclient-script hooks maar dat is net zo smerig als de chattr +i-methode die ik nu gebruik en veel omslachtiger.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Compizfox schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:00:
[...]

Thanks. Hoe doe ik dat tweede? Gewoon "domain-name, domain-name-servers, domain-search" weghalen en dan wordt /etc/resolv.conf niet meer overschreven?
Alleen "domain-name-servers" weghalen zou genoeg moeten zijn, de dhcp client vraag dan niet meer om die gegevens aan de server. edit: ben ik eigenlijk niet helemaal zeker van...

Met "domain-name" kan de server een domein naam toewijzen, maar daar doen tenminste Mint en Fedora niks mee, Windows wel.
Op internet lees ik wat over dhclient-script hooks maar dat is net zo smerig als de chattr +i-methode die ik nu gebruik en veel omslachtiger.
Onlangs nog een leuke "hook" geschreven zodat mijn DNS een volledige hostname.domein kan toewijzen aan mijn linux pc. De "domain-name" en "host-name" request attributen worden dan wel gebruikt.

Bash: /etc/dhcp/dhclient-exit-hooks.d/sethostname
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
case $reason in

BOUND|RENEW|REBIND|REBOOT)
        [ -n $new_domain_name ] && hostname "$new_host_name.$new_domain_name"
        ;;

EXPIRE|FAIL|RELEASE|STOP)
        hostname "$(cat /etc/hostname)"
        ;;

esac

Hee cool, syntax highlight voor [code=bash] werkt tegenwoordig :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 16-07-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-10 13:07
Compizfox schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:00:
[...]
Ik dacht dat het overschrijven van /etc/resolv.conf door DHCP via Resolvconf ging. Dat heb ik dan verkeerd begrepen, blijkbaar?
Hmm ik heb op m'n debian jesse laptop resolvconf als package niet geinstalleerd staan (wel network-manager), maar wel een /bin/resolvconf .. en die wordt aangeroepen door scripts uit /etc/dhcp.

Dus kennelijk kan die binary ook door andere pakketten geinstalleerd worden .. tikkie vaag is het wel, ben benieuwd of die er bij jou ook is ?

Of je zit niet met te veel terminals open en kijkt even goed waar je wat doet :o

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 16-07-2016 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
gekkie schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 22:23:
[...]
Of je zit niet met te veel terminals open en kijkt even goed waar je wat doet :o
Been there ;)
Je tiept even "reboot" in een terminal en beseft dan dat je in een remote sessie zit met een server die op een dichtgeklapte laptop draait die dus vrolijk uit gaat op een plaats waar pas maandag ochtend weer iemand aanwezig is - oeps.

Wat betreft mijn dhclient hook script, blijkt dat onder ubuntu/mint de hook scripts niet uitgevoerd worden als je NetworkManager gebruikt. Als je dhclient handmatig start werkt het wel. Bug dateert al uit 2008!!! In Fedora werkt het wel goed.

[rant]Ik krijg een punthoofd van Linux, je struikeld continu over de bugs die vaak niet opgelost worden als je ze rapporteert of pas na jaren. En als het dan enigszins gaat werken dan wordt alles weg gegooid en moet die desktop weer compleet overnieuw met applicaties zoals "files" en "software" die extreem gesimplificeerd zijn.
Als je dan iets simpels wil zoals je samba share gebruiken of een icoontje op de desktop zetten die een script uitvoert als je er op klikt, dan KAN dat gewoon niet zonder je een hoop ellende op de hals te halen.
Ik probeer echt serieus naar Linux te migreren sinds windows 10, maar ga toch steeds weer terug naar Windows.[/rant]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ploink schreef op zondag 17 juli 2016 @ 07:41:
[...]

Been there ;)
Je tiept even "reboot" in een terminal en beseft dan dat je in een remote sessie zit met een server die op een dichtgeklapte laptop draait die dus vrolijk uit gaat op een plaats waar pas maandag ochtend weer iemand aanwezig is - oeps.
Dat overkomt me gelukkig niet zo vaak meer, check check double check.
Wat betreft mijn dhclient hook script, blijkt dat onder ubuntu/mint de hook scripts niet uitgevoerd worden als je NetworkManager gebruikt. Als je dhclient handmatig start werkt het wel. Bug dateert al uit 2008!!! In Fedora werkt het wel goed.

[rant]Ik krijg een punthoofd van Linux, je struikeld continu over de bugs die vaak niet opgelost worden als je ze rapporteert of pas na jaren. En als het dan enigszins gaat werken dan wordt alles weg gegooid en moet die desktop weer compleet overnieuw met applicaties zoals "files" en "software" die extreem gesimplificeerd zijn.
[/rant]
Hangt er een beetje vanaf waar de bug in zit en hoe en waar je het rapporteert.
Hoe meer effort je er zelf in steekt hoe groter de kans is dat het gefixt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
gekkie schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:31:
Hangt er een beetje vanaf waar de bug in zit en hoe en waar je het rapporteert.
Hoe meer effort je er zelf in steekt hoe groter de kans is dat het gefixt wordt.
Probleem is dat er zoveel bugs zijn waar je tegenaan loopt dat het rapporteren en de lobby om het gefikst te krijgen een fulltime job wordt.
Ik gebruik Linux al zo'n 18 jaar als server en al die tijd probeer ik af en toe of het geschikt is voor de desktop, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mwah mij bevalt het eigenlijk wel, had ook niet veel tegen op windows hoor, daar niet van met windows 7 hadden ze het toch aardig voor elkaar.
Maar de nodige handige CLI tools, zelfde als op de server, makkelijk postgres database, python, webservices en alles kunnen draaien. Het gaat toch allemaal net iets makkelijker dan op windows.
Zijn eigenlijk maar een paar dingen die ik mis .. m'n windows mailclient (the bat!) .. en keepass2 wat ik nu onder mono draai maar wat eigenlijk gedoe is aangezien mono maar brak integreert in het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Been there ;)
Daar hebben ze MollyGuard voor uitgevonden. :) Enige jammere is dat het alleen op Debian based distro's aanwezig is. Wil je 't voor Fedora of CentOS of OpenSuSE dan moet je 't via Alien ombouwen of van bron compileren. MG checkt namelijk of je via een remote sessie werkt en vraagt dan om de hostname voor acties als reboot en shutdown.
Als je dan iets simpels wil zoals je samba share gebruiken of een icoontje op de desktop zetten die een script uitvoert als je er op klikt, dan KAN dat gewoon niet zonder je een hoop ellende op de hals te halen.
Ik probeer echt serieus naar Linux te migreren sinds windows 10, maar ga toch steeds weer terug naar Windows.[/rant]
Dan wordt het eens tijd om een simpele Desktop Environment te nemen. Xfce bijvoorbeeld verandert niet met elke release zoals Gnome of KDE dat doen. Velen gruwelen juist van de enorme UI veranderingen in Windows sinds 8.

Wat jij als ergernis noemt, herken ik namelijk niet. Ergens denk je nog op de verkeerde manier voor Linux op de desktop.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
[rant]Ik krijg een punthoofd van Linux, je struikelt continu over de bugs die vaak niet opgelost worden als je ze rapporteert of pas na jaren. En als het dan enigszins gaat werken dan wordt alles weggegooid en moet die desktop weer compleet overnieuw met applicaties zoals "files" en "software" die extreem gesimplificeerd zijn.
Dat ligt meer aan de distro die je gebruikt. Ubuntu zeker? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:56:
keepass2 wat ik nu onder mono draai maar wat eigenlijk gedoe is aangezien mono maar brak integreert in het geheel.
Eens. Dat is het toch net niet.

Er is ook KeePassX, een versie die in Qt is geschreven en dus veel meer native draait onder Linux. Helaas kan KeeFox (Firefox-extensie) daar weer niet mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Compizfox schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:38:
[...]

Eens. Dat is het toch net niet.

Er is ook KeePassX, een versie die in Qt is geschreven en dus veel meer native draait onder Linux. Helaas kan KeeFox (Firefox-extensie) daar weer niet mee overweg.
Weet ik .. en hoop verbeterd de laatste tijd, alleen deed het (last time i checked) nog geen sync over webdav. En op zich werkt het nu met mono .. was alleen het nodige gekloot om m'n self-signed-certificate geaccepteerd te krijgen aangezien mono dus z'n eigen certificate store gebruikt onder linux en niet de standaard meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

He bah, we hebben voor Linux dus gpg/pgp stores, openssl stores, javacert stores en mono cert stores (en wat ik heb gemist)? Hoeveel moeten we hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Compizfox schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:13:
[...]

Dat ligt meer aan de distro die je gebruikt. Ubuntu zeker? :Y)
Mint en Fedora. Mint is nog de beste van de twee.

De Fedora "files" applicatie (nautilus?) kan echt helemaal niks, zo beperkt dat ik er claustrofobie van krijg.
Het gebruik van "smb://" shares via gvfs is vrijwel onbruikbaar. Veel applicaties zijn niet in staat om er files van te openen of te saven, zelfs niet als ik het via een symlink naar het mountpoint benader. De share automatisch mounten bij inloggen of na een suspend kan niet zonder speciale tool daarvoor te installeren. Verder is font rendering wel verbeterd, maar nog steeds niet geweldig.
Hero of Time schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:19:
Dan wordt het eens tijd om een simpele Desktop Environment te nemen. Xfce bijvoorbeeld verandert niet met elke release zoals Gnome of KDE dat doen.
XFCE is idd beter wat dat betreft.
Velen gruwelen juist van de enorme UI veranderingen in Windows sinds 8.
Ik ook, maar daar heb ik Classic Shell voor. Als ik klaar ben met Windows 8 of 10 dan lijkt het weer op Win95 :)
Ergens denk je nog op de verkeerde manier voor Linux op de desktop.
Vertel mensen aub nooit dat ze "verkeerd denken" :(
Als teveel zaken niet goed werken en teveel bugs bevatten, dan komt dat niet omdat ik verkeerd denk. Het voldoet gewoon niet voor wat ik er mee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ploink schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:57:
[...]

Mint en Fedora. Mint is nog de beste van de twee.

De Fedora "files" applicatie (nautilus?) kan echt helemaal niks, zo beperkt dat ik er claustrofobie van krijg.
Dat is Nautilus idd. Er zijn meer mensen die erover klagen. De Gnome ontwikkelaars hebben echt een idee wat ze nou willen. De ene keer kan je wel dual-pane werkende, een release later weer niet. En zo heb je meer van die grappen.
Het gebruik van "smb://" shares via gvfs is vrijwel onbruikbaar. Veel applicaties zijn niet in staat om er files van te openen of te saven, zelfs niet als ik het via een symlink naar het mountpoint benader. De share automatisch mounten bij inloggen of na een suspend kan niet zonder speciale tool daarvoor te installeren.
Klinkt als een taak voor autofs, fstab, Gigolo of gvfs-fuse. Maar er zijn idd een hoop programma's die niet van een URI kunnen openen en een lokaal pad verwachten.
[...]

Vertel mensen aub nooit dat ze "verkeerd denken" :(
Als teveel zaken niet goed werken en teveel bugs bevatten, dan komt dat niet omdat ik verkeerd denk. Het voldoet gewoon niet voor wat ik er mee wil doen.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat je door Windows bepaalde handelingen gewend bent en dat proberen toe te passen op Linux gaat niet werken. Je moet je werkwijze (manier van 'denken' ;)) veranderen. Wat je overigens als voorbeeld gaf, een script op je desktop zetten, dubbelklik en werken, zou gewoon moeten werken. Doet het voor mij met Xfce iig prima. Uiteraard moet het wel executable zijn, gewoon een tekst bestand met de volgende inhoud doet natuurlijk niets:
Bash:
1
2
#!/bin/bash
firefox

Als je hierop dubbelklikt, wordt een kladblok programma (gedit bijv.) geopent om het bestand te bewerken. ;) Over het algemeen maak je launchers aan op je desktop en daarmee roep je dan weer een programma, script of commando aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ploink schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:57:
[...]
Het gebruik van "smb://" shares via gvfs is vrijwel onbruikbaar. Veel applicaties zijn niet in staat om er files van te openen of te saven, zelfs niet als ik het via een symlink naar het mountpoint benader. De share automatisch mounten bij inloggen of na een suspend kan niet zonder speciale tool daarvoor te installeren. Verder is font rendering wel verbeterd, maar nog steeds niet geweldig.
Ik heb Gnome (en daarmee Nautilus) echt al jaren niet meer gebruikt. Met Dolphin (KDE's file manager) kan ik gewoon zonder problemen SMB-shares openen. Wel moet ik volgens mij steeds weer opnieuw het wachtwoord intikken, dat weigert ie te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zondag 17 juli 2016 @ 15:48:
Met Dolphin (KDE's file manager) kan ik gewoon zonder problemen SMB-shares openen. Wel moet ik volgens mij steeds weer opnieuw het wachtwoord intikken, dat weigert ie te onthouden.
Daar had ik dan weer geen last van toen ik KDE draaide op m'n werklaptop. De share werd gemount op een of andere manier, want in kon 'm ook 'ejecten' in Dolphin. Ik moest alleen telkens opnieuw inloggen als ik opnieuw had aangemeld (of herstart, zelfde idee). Je kan overigens in SystemSettings (onder Network) je 'default' credentials opgeven voor SMB shares, dan zou je helemaal geen vraag meer moeten krijgen tenzij je met een andere gebruikersnaam/wachtwoord moet inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zondag 17 juli 2016 @ 15:53:
[...]

Daar had ik dan weer geen last van toen ik KDE draaide op m'n werklaptop. De share werd gemount op een of andere manier, want in kon 'm ook 'ejecten' in Dolphin. Ik moest alleen telkens opnieuw inloggen als ik opnieuw had aangemeld (of herstart, zelfde idee). Je kan overigens in SystemSettings (onder Network) je 'default' credentials opgeven voor SMB shares, dan zou je helemaal geen vraag meer moeten krijgen tenzij je met een andere gebruikersnaam/wachtwoord moet inloggen.
Dat is dan een andere manier, denk ik? Als ik een SMB-share open wordt die niet gemount. Je opent hem gewoon direct via een smb:// adres.

Toen ik net probeerde een share te openen vroeg hij trouwens niet om credentials. Misschien dat het al gefixed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:40:
[...]

Dat is dan een andere manier, denk ik? Als ik een SMB-share open wordt die niet gemount. Je opent hem gewoon direct via een smb:// adres.
Is ook een andere manier, want je ziet 'm volgens mij niet terug in de output van 'mount'. Als je de sidebar links 'devices' aan hebt staan, zie je naast de sharenaam een eject icoontje alsof je 'm kan unmounten of uitwerpen. Ik denk dat je daarmee de verbinding met de server sluit en 'afmeld' van de share, waarna je dus opnieuw je credentials moet invullen als je 'm wilt openen.
Toen ik net probeerde een share te openen vroeg hij trouwens niet om credentials. Misschien dat het al gefixed is?
Geen idee, had je je systeem eens herstart sinds je de vorige keer de share had benadert? Of heb je opgegeven dat 't je credentials moet bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:58:
[...]

Is ook een andere manier, want je ziet 'm volgens mij niet terug in de output van 'mount'. Als je de sidebar links 'devices' aan hebt staan, zie je naast de sharenaam een eject icoontje alsof je 'm kan unmounten of uitwerpen. Ik denk dat je daarmee de verbinding met de server sluit en 'afmeld' van de share, waarna je dus opnieuw je credentials moet invullen als je 'm wilt openen.
Hij staat ook niet onder "Devices". Hij is echt als map in de sidebar (onder "Places"), en het accessen gaat direct via een smb:// pad. Niet via een 'gemount' (als in gemount in KIO) device.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 17-07-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

Zjemm

...

draai al een tijdje arch op een latitude 6540 met recommended cpu/power/fan tools

het valt me op dat de CPU costant op volle snelheid draaid, ookal is die power niet nodig, en is het cpu gebruik nihil. hierdoor word deze al gauw heel heet en slaat de fan op hol :(

Ga het maar eens vergelijken met een live cd van debian/ubuntu. kijken of ie dan ook snel op hol slaat. zo niet dan doe ik iets verkeerd. zo wel, dan is de dell gewoon een ruk laptop voor linux :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb de iets luxere versie gehad, de 7440 volgens mij en dat ging met Debian prima. Fan stond niet constant te blazen. Had geen ruimte meer op m'n panel voor de cpu frequentie, maar die wisselde volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

net even geprobeerd met een live ubuntu usb, zelfde issue, cpu heet, fan blaast, niet op zn max, maar je hoort hem gewoon. en de cpu speed blijft zenuwachtig rond de max mhz zitten in plaats van netje terug te scalen. onder windows gaat dat gewoon goed.

geen latitude meer voor mij :(

misschien een xps of precision, die verkopen ze ook met ubuntu

of misschien toch een mb pro scoren en daar linux op knallen, schijnt redelijk goed gesupport te worden die hardware

system67 zou ook nog kunnen, maar die zien er nogal plastic uit

[ Voor 6% gewijzigd door Zjemm op 20-07-2016 22:02 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou een tijd geleden hebben geroepen "Thinkpad!" maar Lenovo kan je helaas niet (meer) vertrouwen :(

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-10 15:14
HP heeft ook wat supported modellen dacht ik?

Op mijn MBPr(2012) vind ik het trouwens ook niet echt best hoor, maar zelfs onder Windows wordt het erg warm en loopt mijn accucapaciteit rap terug. Dus ik heb geen 2e OS meer in bootcamp momenteel. Ik wil wel eens een Ubuntu USB proberen, maar dan heb je sowieso een generieke kernel neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zjemm schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:50:
net even geprobeerd met een live ubuntu usb, zelfde issue, cpu heet, fan blaast, niet op zn max, maar je hoort hem gewoon. en de cpu speed blijft zenuwachtig rond de max mhz zitten in plaats van netje terug te scalen. onder windows gaat dat gewoon goed.

geen latitude meer voor mij :(

misschien een xps of precision, die verkopen ze ook met ubuntu

of misschien toch een mb pro scoren en daar linux op knallen, schijnt redelijk goed gesupport te worden die hardware

system67 zou ook nog kunnen, maar die zien er nogal plastic uit
Dus omdat je een probleem hebt met de power management van één laptop (wat misschien wel op te lossen valt) schrijf je meteen een hele laptoplijn af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Cyphax schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:15:
Ik zou een tijd geleden hebben geroepen "Thinkpad!" maar Lenovo kan je helaas niet (meer) vertrouwen :(
Elke server met een BMC/idrac/whatever flavour of ipmi module wel dan ?
Of laptop / dekstop met intel vpro ?

Beroerdste waar lenovo mee in het nieuws is geweest is de meuk die ze op de budget lijnen installeerden onder ms windows en niet safe communicatie van hun update tools (waar ze bij mijn weten ook niet helemaal uniek in waren) onder ms windows.
Zjemm schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:50:
Je had de tools wellicht geinstalleerd, maar heb je de meuk ook geconfigureerd ?

En blijft rond de max zitten ? maar dus niet altijd en precies op max ?
En wat is de load op dat moment ?

[ Voor 33% gewijzigd door Hero of Time op 20-07-2016 23:55 . Reden: tag fix ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:10:
[...]

Sterker nog, alle Intel CPUs hebben een 'geheime chip' die proprietary code draait en toegang kan hebben tot het hele RAM: de Intel Management Engine. AMD CPUs hebben ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Dat weet ik niet, ik zit niet in de serverbusiness, dus ik weet niet precies wat daar allemaal speelt :)
Klinkt wel interessant though!
vpro... vpro... is dat uiteindelijk ook weer zo'n rogue firmware?
Beroerdste waar lenovo mee in het nieuws is geweest is de meuk die ze op de budget lijnen installeerden onder ms windows en niet safe communicatie van hun update tools (waar ze bij mijn weten ook niet helemaal uniek in waren) onder ms windows.
Het ging me inderdaad om die rootkit, ze zijn meer dan eens in het nieuws geweest omdat ze nogal onfrisse dingen op die apparaten mee-installeren. :)
Dus in het bedrijf (of eigenlijk de mensen die aan de touwtjes trekken) zou ik niet meer zomaar vertrouwen, ze hebben duidelijk hun manier van werken laten zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 21-07-2016 09:22 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-10 11:41
Intel ME kan je bij alle laptops die ik gehad heb die er mee uitgerust waren in het BIOS(/UEFI) gewoon uitzetten. Niet echt een punt toch :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Cyphax schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:21:
[...]
vpro... vpro... is dat uiteindelijk ook weer zo'n rogue firmware?
vPro :+ .. ongetwijfeld ook erg vrijzinnig. Maar dat is/was een van de termen (naast bijvb AMT / intel ME (management extensions) die intel geeft aan de always on "computer in je computer" tbv "management"
(loopt altijd, KVM mogelijkheden, kan buiten je OS om bij al je geheugen enzovoorts. Tevens is het closed source en wordt het zelden geupdate, hetzelfde geldt dus voor de server implementaties van zowel intel als alle andere serverboeren). Vraag is als je het uitzet of uitzetten ook echt uitzetten is, tis immers closed source.
Op zich werkt het best leuk als je het kunt gebruiken, maar is uiteindelijk natuurlijk wel een potentiele security fuckup waar je vervolgens weinig aan kan doen.
Het ging me inderdaad om die rootkit, ze zijn meer dan eens in het nieuws geweest omdat ze nogal onfrisse dingen op die apparaten mee-installeren. :)
Dus in het bedrijf (of eigenlijk de mensen die aan de touwtjes trekken) zou ik niet meer zomaar vertrouwen, ze hebben duidelijk hun manier van werken laten zien.
Achja Sony had er ook een op z'n laptops . Telefoons hetzelfde drama.
Ethiek en business ... overal toch nog een paar grijpstuivers extra op willen verdienen door van die rommel er op te planten. Vandaar dat ik dan ook graag een wipe en verse install van Linux doe 8)
(al koop ik over het algemeen goede 2e hands (met vervolgens nieuwe storage erin)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb op al mijn Thinkpads (3 in totaal) altijd veel Intel ME updates gekregen, ook voor mijn Server borden werdt dat ook keurig geupdatet... Volgens mij schuilt hier wat FUD in...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gisteren met plezier deze video gekeken. Best grappig om te zien waar Linux allemaal op draait. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:35:
Ik heb op al mijn Thinkpads (3 in totaal) altijd veel Intel ME updates gekregen, ook voor mijn Server borden werdt dat ook keurig geupdatet... Volgens mij schuilt hier wat FUD in...
Updates voor de software die erbij hoort (ik heb hier onder Windows een gelijknamig programma geïnstalleerd, kwam met de chipsetdrivers mee), of voor de firmware op de chip zelf?

Ik vraag me namelijk af of het überhaupt mogelijk is om de firmware op de chip te updaten.

En het probleem is volgens mij meer dat die chip in elke (x86-) CPU die verkocht zit, of je het nou leuk vind of niet. En het draait proprietary software, heeft complete toegang tot je systeem (inclusief toegang tot je RAM en netwerk), het is niet echt uit te zetten en het is niet-auditable. Niemand weet 100% zeker wat die chip allemaal doet. Dat is eigenlijk toch wel een groot probleem, al helemaal voor 'FOSS-extremisten' die ook een vrije BIOS draaien en zo.

Hero of Time schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:26:
Gisteren met plezier deze video gekeken. Best grappig om te zien waar Linux allemaal op draait. :)
[video]
Pff, dat begin. Die preutse Amerikanen, stel je voor dat iemand onder de 18 een scheldwoord hoort, oh jee...

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 21-07-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Op mijn serverplank wel echt firmware updates gehad. Je zag het BIOS dan die update los uitvoeren (en 2x rebooten). Thinkpads niet, maar dat ging volgens mij live vanuit OS, en kreeg je de melding dat de ME aan het rebooten was. (Net als een IPMI reset, kan gewoon online).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:08:

[...]

Pff, dat begin. Die preutse Amerikanen, stel je voor dat iemand onder de 18 een scheldwoord hoort, oh jee...
Jep. Maar tijdens de presentatie en vragen tussendoor heeft hij het ook een paar keer over 'badass' en dat is blijkbaar ook een fout woord, want hij corrigeert zich een paar keer daarmee. Neemt niet weg dat het wel leuk is om te kijken. Linux draait werkelijk overal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 11:45

-ko-

Leidend Voorwerp

Bryan Lunduke is altijd vermakelijk. Hij zit ook achter de 'Linux Sucks' series. Heeft hij op de laatste SCALE nog een talk over gedaan...

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jep, heb ik ook gekeken. Staat op z'n Youtube kanaal. Net als de serie 'Windows is awesome'. Maar bij de laatste 'Linux Sucks' video heeft hij ook een stukje van de CEO van Red Hat. Die was zo slim om bij het wissen van een paar USB sticks de verkeerde schijf te selecteren en had dus de partitietabel van z'n harde schijf gewist. :P Z'n reactie daarop is best grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Compizfox schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:03:
[...]

Dus omdat je een probleem hebt met de power management van één laptop (wat misschien wel op te lossen valt) schrijf je meteen een hele laptoplijn af?
Jep :) was bij mijn vorige werkgever al niet tevreden over de latitude serie, toen draaide ik nog op windows.
te dik, zwaar en lomp. Zeker als je als engineer elke dag op pad bent.

[...]

Je had de tools wellicht geinstalleerd, maar heb je de meuk ook geconfigureerd ?

En blijft rond de max zitten ? maar dus niet altijd en precies op max ?
En wat is de load op dat moment ?
uiteraard had ik ze wel geconfigureerd. en het had ook wel enig effect, maar niet de juiste.
op een gegeven moment ging de fan zelfs elke keer aan en dan weer uit (elke 2 seconde) kwam op een forum tegen dat het te maken zou kunnen hebben met geforceerde bios fan instellingen, maar die kan je binnen dell niet beïnvloeden in het bios.

probleem is gewoon dat de cpu erg heet word, dus de fan moet wel blazen. maar kom er niet achter waarom de cpu niet downscaled als die helemaal niets te doen heeft. dat is dus ook onder een live ubuntu zo.

en ja met rond de max (was 3000 Mhz) bedoel ik, tussen de 2800 en de 3000, en dan flink spastisch heen en weer. maar dus nooit naar 800 bijvoorbeeld, wat het minimum moet zijn. De load is 3 x niets op dat moment

het hele scaling zou vanuit de kernel al gewoon moeten werken zonder dat je daar tooling voor hoeft te installeren

ach goede reden om eens verder te kijken, moet de baas wel een beetje meewerken :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zjemm schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:21:
uiteraard had ik ze wel geconfigureerd. en het had ook wel enig effect, maar niet de juiste.
op een gegeven moment ging de fan zelfs elke keer aan en dan weer uit (elke 2 seconde) kwam op een forum tegen dat het te maken zou kunnen hebben met geforceerde bios fan instellingen, maar die kan je binnen dell niet beïnvloeden in het bios.

probleem is gewoon dat de cpu erg heet word, dus de fan moet wel blazen. maar kom er niet achter waarom de cpu niet downscaled als die helemaal niets te doen heeft. dat is dus ook onder een live ubuntu zo.

en ja met rond de max (was 3000 Mhz) bedoel ik, tussen de 2800 en de 3000, en dan flink spastisch heen en weer. maar dus nooit naar 800 bijvoorbeeld, wat het minimum moet zijn. De load is 3 x niets op dat moment

het hele scaling zou vanuit de kernel al gewoon moeten werken zonder dat je daar tooling voor hoeft te installeren

ach goede reden om eens verder te kijken, moet de baas wel een beetje meewerken :)
Is het in jouw geval dan niet eerder thermal throtteling (heethoofd qua processor icm
ondergedimensioneerde koeling en eventueel een vieze fan / koelblok) ipv cpufreq problemen ?

En als je de govenor op powersave of op userspace met minimum freq. ook al geprobeerd neem ik aan ?

Ah ok, mjah een sucky bios houdt niet over. Maar daar kun je met een thinkpad ook prima last van hebben. Mijn W510 heeft super protectie voor m'n adapter. Als ik de kleine reisadapter van 90W gebruik ipv het inmense 135W blok, dan gaat de performance vanuit het bios naar beneden naar iets wat nog niet de helft is van wat je zelf zou kunnen instellen als het laagste is op de accu.
Dat zuigt nogal want dat is niet vooruit te branden, geen enkele instelling die helpt en dat terwijl die 90W adapter het er niet warm of koud van krijgt. Uit eindelijk het ding maar hardware matig gepatcht door de hardware detectie pin voor 135W waar een bepaalde spanning op moet staan door te verbinden. Et voila opeens weer eens bruikbare laptop op m'n veel kleinere reisadapter.
Waarom ze niet terugschakelde naar het profiel van op de accu, ipv naar nog veel minder is me een volledig raadsel, maar goed, altijd fijn undocumented features.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 22-07-2016 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Check.

Het is gewoon een heethoofd denk ik. Vies niet, ding is gloednieuw. Das meteen jammer wat dan zal ik er nog ff mee moeten doen. Maar dan koop ik liever zelf wel wat ala byod.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:39

silverball

De wagen voor moderne mensen

Was toch even benieuwd waarom er voor openbsd toch vaak net wat meer desktop drivers beschikbaar zijn dan voor freeBSD, en de reden daarvoor lijkt best maf.

De ontwikkelaars van freeBSD zijn vaak ook OS X ontwikkelaars en werken dus op een Apple mac machine. Veel openBSD ontwikkelaars draaien het OS ook zelf, en schrijven dus drivers vooral voor hunzelf.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
silverball schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:46:
Was toch even benieuwd waarom er voor openbsd toch vaak net wat meer desktop drivers beschikbaar zijn dan voor freeBSD, en de reden daarvoor lijkt best maf.

De ontwikkelaars van freeBSD zijn vaak ook OS X ontwikkelaars en werken dus op een Apple mac machine. Veel openBSD ontwikkelaars draaien het OS ook zelf, en schrijven dus drivers vooral voor hunzelf.
OpenBSD heeft trouwens ook wel eens eerder een driver gehad dan Linux.

En even tussendoor: DragonFlyBSD 4.6 is uit, maar Hammer2 laat (natuurlijk) nog wel even op zich wachten. Ben benieuwd of het tijdig af is voordat FS zoals we die kennen zijn vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:35

Blokker_1999

Full steam ahead

Damn, vraag me af wat er met mijn Debian gebeurd is. Alles lijkt tegenwoordig vast te lopen. Mag dagelijks Firefox herstarten en ook Virtualbox weigert al snel om zelf nog het virtuele scherm te hertekenen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goeie vraag, want mijn Debian Sid (2x) doen 't nog prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nalv; nieuws: Unity Desktop draait native op Windows 10

vond ik een artikel waarin de prestatie van ubuntu on windows v/s ubuntu native vergeleken werd - best verrassend resultaat afgaande op deze test; zelf geen ervaring mee

[ Voor 25% gewijzigd door himlims_ op 09-08-2016 22:45 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

En toch mis ik iets in die tests. Hij doet een dd met synchroon schrijven, iets wat Windows negeerd. Waarom dan niet een bijkomende test zonder die vlag? Daarnaast vind ik het ook vreemd dat hij contact opneemt met MS, advies krijgt maar dan de tests niet opnieuw doet omdat hij het artikel niet wil vertragen. We werken hier niet meer met print media die deadlines heeft en die daarna geen toevoegingen kunnen krijgen. Waarom niet gewoon een dag wachten of de resultaten later toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 17:20

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

himlims_ schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:43:
nalv; nieuws: Unity Desktop draait native op Windows 10

vond ik een artikel waarin de prestatie van ubuntu on windows v/s ubuntu native vergeleken werd - best verrassend resultaat afgaande op deze test; zelf geen ervaring mee
Phoronix heeft ook een test gedaan en daar kwam uit naar voren dat IO niet zo snel is onder Ubuntu on Windows, maar CPU-gebaseerde tests wel heel vlot waren.

Het niet uitschakelen van bitdefender vind ik verdedigbaar. Het is gebruikelijk om systemen te testen met hun default configuratie. Anders blijf je bezig met systemen finetunen voor een specifieke benchmark.
Als windows out-of-the-box bitdefender aan heeft staan dan is dat hoe 95% van de gebruikers het zal ervaren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:12:
[...]
Als windows out-of-the-box bitdefender aan heeft staan dan is dat hoe 95% van de gebruikers het zal ervaren.
Windows heeft out-of-the-box BitDefender aan staan? Ben je nu niet in de war met Windows Defender (Windows' ingebouwde virusscanner) of BitLocker (Windows' ingebouwde full-disk encryptie)?

BitDefender is een third-party anti-virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In de war? Neuh, ik heb gewoon geen flauw idee ;) Niet mijn wereld. Excuses als ik verkeerde aannames heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kennen jullie deze al; https://github.com/Immington-Industries/way-cooler is nog rete alpha maar heeft mijn intresse. way-cooler is tiling wm voor wayland geschreven in (het snelle) rust

[ Voor 32% gewijzigd door himlims_ op 13-08-2016 23:27 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10 08:48

amx

Ik dacht 'snel' even Openvpn te installeren, afgaande op de naamsbekendheid.
Ik SSH ingesteld en naar mijn vriendin 40 km verderop en remote bezig.
Ontbreekt in de officiele documentatie bij het aanmaken van een netwerkbrug de instructie om dit remote te doen. Ik redeneer: het is een transparante bridge.
Fout.
Geen route ingesteld bij het aanzetten van de bridge.
Weg remote verbinding.
Paar dagen later thuis met route ingesteld. Ben ik zover dat OpenVPN ingesteld kan worden op mijn telefoon. Er is een aparte app voor nodig? Android ondersteunt geen dhcp forwarding? ;w

Ik heb openvpn verwijderd en zelf maar een l2tp/ipsec tunnel opgezet, met pam authentication zodat ik 2fa kan instellen en een shared ipsec key aangemaakt met een ssh-keygen sleutel :*)

Dit laatste was niet bepaald evident hoe het ingesteld moest worden, maar wat een beperkingen heeft dat Openvpn. /rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

amx schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:13:
Ik dacht 'snel' even Openvpn te installeren, afgaande op de naamsbekendheid.
Ik SSH ingesteld en naar mijn vriendin 40 km verderop en remote bezig.
Ontbreekt in de officiele documentatie bij het aanmaken van een netwerkbrug de instructie om dit remote te doen. Ik redeneer: het is een transparante bridge.
Fout.
Geen route ingesteld bij het aanzetten van de bridge.
Weg remote verbinding.
Paar dagen later thuis met route ingesteld. Ben ik zover dat OpenVPN ingesteld kan worden op mijn telefoon. Er is een aparte app voor nodig? Android ondersteunt geen dhcp forwarding? ;w

Ik heb openvpn verwijderd en zelf maar een l2tp/ipsec tunnel opgezet, met pam authentication zodat ik 2fa kan instellen en een shared ipsec key aangemaakt met een ssh-keygen sleutel :*)

Dit laatste was niet bepaald evident hoe het ingesteld moest worden, maar wat een beperkingen heeft dat Openvpn. /rant
"Wat een beperkingen heeft dat OpenVPN"? Klinkt meer alsof jij niet weet hoe je het moet gebruiken.

Volgens mij kan OpenVPN gewoon wat jij wil. Ik gebruik OpenVPN in TAP-modus. Devices die aan de 'client-kant' gebridged zijn met de TAP-adapter ontvangen gewoon een IP-adres van de DHCP-server in het netwerk aan de 'server-kant'. Of bedoel je iets anders met "DHCP forwarding"?

Dit allemaal remote opzetten is wel tricky aangezien je dan de netwerkconfiguratie van de server overhoop moet halen om een brigde in te stellen. Volgens mij is het mogelijk (met Debian in elk geval) om dat te doen, maar als je een fout maakt heb je jezelf buitengesloten. Maar dat heeft niets te maken met OpenVPN in het speciaal.

Wat je bedoelt met routes ontgaat me even. Als je gebruik maakt van bridging (TAP dus) heb je geen routing nodig. Je werkt immers op laag 2 (bridging/switching) in plaats van laag 3 (routing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

Volgens mij kan OpenVPN gewoon wat jij wil. Ik gebruik OpenVPN in TAP-modus. Devices die aan de 'client-kant' gebridged zijn met de TAP-adapter ontvangen gewoon een IP-adres van de DHCP-server in het netwerk aan de 'server-kant'. Of bedoel je iets anders met "DHCP forwarding"?
Ik kreeg op Android de melding dat tap interfaces niet ondersteund worden. Afaik ook niet op iOS. Ik bedoel inderdaad dat de client van de dhcp server aan de serverkant een ip adres krijgt. Als alternatief hiervoor is een tun device, waaraan een andere private ip range kan worden gekoppeld. Daar moet je dan weer een route voor instellen. Als ik bijvoorbeeld een webinterface op het lokale netwerk wil openen, wil ik daarvoor dezelfde ip range gebruiken als de rest van het lokale netwerk aan de serverkant.

Volgens de documentatie die ik heb gevolgd, is een tap interface niet mogelijk op mobile devices zoals Android en iOS, daarom viel het voor mij af.

Daarnaast wil ik liever zonder extra apps de vpn-verbinding gebruiken. Moet imho prima vanuit het OS zelf kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan met OpenVPN altijd routes naar de client pushen.

Dus ookal heeft je OpenVPN client een adres in bijvoorbeeld de 10.0.0.0/24 reeks, en je thuisnetwerk zit in 192.168.0.0/24, kan je OpenVPN zo configureren dat hij over de tunnel heen verteld tegen de client, dat 192.168.0.0/24 bereikbaar is via de OpenVPN gateway (bijvoorbeeld 10.0.0.1).

Mits er geen firewalling tussen zit, zou het daarna gewoon moeten werken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

amx schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:34:
[...]
Ik kreeg op Android de melding dat tap interfaces niet ondersteund worden. Afaik ook niet op iOS. Ik bedoel inderdaad dat de client van de dhcp server aan de serverkant een ip adres krijgt. Als alternatief hiervoor is een tun device, waaraan een andere private ip range kan worden gekoppeld. Daar moet je dan weer een route voor instellen. Als ik bijvoorbeeld een webinterface op het lokale netwerk wil openen, wil ik daarvoor dezelfde ip range gebruiken als de rest van het lokale netwerk aan de serverkant.

Volgens de documentatie die ik heb gevolgd, is een tap interface niet mogelijk op mobile devices zoals Android en iOS, daarom viel het voor mij af.

Daarnaast wil ik liever zonder extra apps de vpn-verbinding gebruiken. Moet imho prima vanuit het OS zelf kunnen.
Ah, op die manier. Ik wist niet dat TAP-interfaces niet ondersteund worden op Android. Da's meer een limitering van Android dan.

Voor TUN heb je inderdaad routes nodig. Maar die kun je, zoals FireDrunk al zegt, vanuit de server pushen.

Maar eerlijk gezegd wist ik helemaal niet dat Android überhaupt support voor OpenVPN (of VPN in het algemeen) had. Ik weet niet anders of je hebt er een app voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 19-08-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

Ah, op die manier. Ik wist niet dat TAP-interfaces niet ondersteund worden op Android. Da's meer een limitering van Android dan.
afaik de meeste mobile devices tenzij via rooten/jailbreak.

Nu ik onderstaande lees, twijfel ik wel enigszins.
Als de IKE ontcijferbaar is, valt alles in duigen.

https://www.ivpn.net/pptp-vs-l2tp-vs-openvpn

Nog maar eens kijken of het inderdaad nu werkt zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:39:
Maar eerlijk gezegd wist ik helemaal niet dat Android überhaupt support voor OpenVPN (of VPN in het algemeen) had. Ik weet niet anders of je hebt er een app voor nodig.
Waarom zou je daar een aparte app voor nodig moeten hebben? Windows en OSX hebben o.a. L2TP en PPTP support ingebouwd, iOS heeft, Windows Phone doet het, waarom dan Android niet? De mogelijkheden in Android zelf zijn overigens PPTP, L2TP/IPSec PSK, L2TP/IPSec RSA, IPSec Xauth PSK, IPSec Xauth RSA en IPSec Hybrid RSA.
Voor andere soorten, zoals OpenVPN, heb je idd een aparte app nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:50
Voor de liefhebbers;
Wereldberoemd Linux expert Risitas, CTO van het prestigieuze Spaanse open-source bedrijf Las Paelleras S.A., tijdens een 'VPRO Zomergast'-achtig interview over de staat van de Linux desktop. :) _/-\o_

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat een load of bullshit zeg. Puur omdat veel mensen geen Spaans kennen dumpen ze maar wat onzin subs eronder om het wat te laten lijken. Dit valt onder dezelfde 'grappen' die men heeft gemaakt over de scene met Hitler waar hij begint te schreeuwen. Kan even niet op de naam van de film komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
^'Der Untergang' bedoel je, neem ik aan?
Tsja, als je je zwaar ergert aan de 'Bedrijfsuitje' persiflage, dan zal je dit ook niks vinden inderdaad.
Why so serious?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De video die je postte heb ik na een halve minuut al gestopt, zo vreselijk is 't. De parodieën die ze van Der Untergang (dank je) hebben gemaakt zijn tenminste nog grappig. Althans, de paar die ik heb gezien. Deze echter, is verre van grappig te noemen. Meer woorden maak ik er niet aan vuil, dat is 't niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

bah, na veel toetsenborden te proberen en verschillende distributies heb ik uiteindelijk Arch geïnstalleerd op mijn Surface book (min of meer, moet nog enkele problemen oplossen doordat ik deze distributie niet gewoon ben). Alles lijkt vrij goed te werken op 1 ding na: het toetsenbord en trackpad in de basis krijg ik niet direct werkend :( . Voor de rest lijkt alle hardware goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Baserk schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:09:
Voor de liefhebbers;
Wereldberoemd Linux expert Risitas, CTO van het prestigieuze Spaanse open-source bedrijf Las Paelleras S.A., tijdens een 'VPRO Zomergast'-achtig interview over de staat van de Linux desktop. :) _/-\o_
[video]
Ik heb hetzelfde filmpje gezien met compleet andere subs over een politiek onderwerp.
Iemand die spaans kende zei dat het in werkelijkheid ging over die kerel zijn vakantie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:09
Hmmm, onprettige verrassing tijdens m'n vakantie: Debian 'stable' heeft ineens package mediawiki er uit gegooid... daar ging m'n lokale wikipedia. :(

Van wat ik zo lees met goede reden (oude versie kreeg vanaf Mediawiki organisatie geen ondersteuning meer, dus Debian maintainers konden weinig anders) maar dit geeft wel een nare bijsmaak aan het idee van een stable-branch.

Nou hopen dat 'ie met de volgende 'stable' weer terugkomt (en m'n huidige database nog kan lezen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
Ploink schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:12:
[...]

Ik heb hetzelfde filmpje gezien met compleet andere subs over een politiek onderwerp.
Iemand die spaans kende zei dat het in werkelijkheid ging over die kerel zijn vakantie ofzo.
Het origineel heb ik al eens gezien, kerel vertelt over z'n arbeidsverleden, werkte liever niet dan wel. Anekdotes over werken in een restaurantkeuken als ik het me goed herinner.
1 van de vele, vele memes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vanaalten schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:02:
Hmmm, onprettige verrassing tijdens m'n vakantie: Debian 'stable' heeft ineens package mediawiki er uit gegooid... daar ging m'n lokale wikipedia. :(

Van wat ik zo lees met goede reden (oude versie kreeg vanaf Mediawiki organisatie geen ondersteuning meer, dus Debian maintainers konden weinig anders) maar dit geeft wel een nare bijsmaak aan het idee van een stable-branch.

Nou hopen dat 'ie met de volgende 'stable' weer terugkomt (en m'n huidige database nog kan lezen)...
Momenteel staat Mediawiki versie 1.27.1 in Testing/Unstable. Worst case kan je 'm daar nog vandaan halen. Ik zie geen versie specifieke dependencies waardoor je met apt-pinning kan werken zodat je niet spontaan naar Stretch gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik vraag me altijd af of zulke dingen wel plaats hebben in een repositorie zoals bij Debian. Gegeven het aantal bugs dat vaak gevonden wordt in web applicaties moeten die veel te vaak gepatched worden om in een stabiele omgeving zoals Debian repos te kunnen overleven. Ik installeer zulke webapps dan ook altijd buiten de repositories om. Zelfs voor tools die nooit naar buiten toe toegankelijk zijn zoals een phpmyadmin download ik liever de meest recente versie van de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar valt altijd wat voor te zeggen. Het voordeel van de repoversie gebruiken is dat je updates krijgt samen met de rest van het systeem en als er een database gebruikt wordt, deze voor jou aangemaakt en geconfigureerd wordt.
Nadeel is dan weer dat je niet zelf kan bepalen waar de bestanden staan, hoe de rechten worden gezet en major versies vaak niet mee komen.

Zelf de versie downloaden en configureren geeft je meer vrijheid, maar je moet deze wel zelf bij blijven houden. Het is maar net wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hero of Time schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:47:
[...]

Momenteel staat Mediawiki versie 1.27.1 in Testing/Unstable. Worst case kan je 'm daar nog vandaan halen. Ik zie geen versie specifieke dependencies waardoor je met apt-pinning kan werken zodat je niet spontaan naar Stretch gaat.
Heb er over getwijfeld, maar ik ben nou net tevreden dat ik m'n hele systeem 'stable' draai - mixen van stable met wat testing-dingen heeft in het verleden al eens voor problemen gezorgd, dus dat doe ik liever niet.

En goed beschouwd is het ook niet zo nodig, m'n eigen wiki is niet heel actief dus kan wel wachten tot testing de nieuwe stable is. Het was vooral een WTF moment: je kiest voor stable vanwege betrouwbaarheid, onderhoud, support en zo, dan verwacht je niet dat een package er compleet uit gaat. En OK, het is gratis, maar toch.

Komt er dus eigenlijk op neer dat Debian per package zou moeten afspreken met de ontwikkelaar dat versie 'X' in een Debian release komt en dat de ontwikkelaar voor die versie dus ondersteuning blijft geven zolang die versie nog in een stable release zit. Is niet te doen om dat voor elke package te doen, maar da's denk ik de enige manier om dit soort situaties te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:38
Blokker_1999 schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:09:
Ik vraag me altijd af of zulke dingen wel plaats hebben in een repositorie zoals bij Debian. Gegeven het aantal bugs dat vaak gevonden wordt in web applicaties moeten die veel te vaak gepatched worden om in een stabiele omgeving zoals Debian repos te kunnen overleven. Ik installeer zulke webapps dan ook altijd buiten de repositories om. Zelfs voor tools die nooit naar buiten toe toegankelijk zijn zoals een phpmyadmin download ik liever de meest recente versie van de site.
+10000 :) Vooral het backporten van beveilings lekken vind ik riskant. Ook zit je met web applicaites met updates van je DB schema, of plug-ins etc. Dat is iets volledig anders dan firefox, libreoffice etc.
Waarom niet even de MediaWiki versie die je gebruikte manueel installeren? Ik neem aan als je geen backup van de installatie hebt dat je niet veel plugins zult hebben? En kan je bij Debian de packages niet manueel downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
LEDfan schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:23:
Waarom niet even de MediaWiki versie die je gebruikte manueel installeren? Ik neem aan als je geen backup van de installatie hebt dat je niet veel plugins zult hebben? En kan je bij Debian de packages niet manueel downloaden?
Oh, manueel downloaden/installeren kan zeker wel, al moet je wat meer weten van het OS dan als je met packages weet. Zou mij in elk geval wel lukken.
Maar, dit is een van buitenaf toegankelijke wiki-pagina, dus dan moet je wel meer dan normaal zorgen dat de security op orde is. Dus releases in de gaten houden, security updates installeren enzo.

Ik heb daar weinig zin in: ik kies juist voor een distributie als Debian omdat het ontzorgt: installeren en (afgezien van dagelijkse apt-get update/upgrade) niet meer naar omkijken.

(overigens heb ik geen direct probleem met het ontbreken van mediawiki, kan prima wachten tot de volgende 'stable' release en heb ook geen oplossing hiervoor nodig - ik wilde vooral m'n ongenoegen uiten over het instabiel zijn van Debian 'stable'. En afgezien van dit ene incident ben ik er verder absoluut tevreden over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Afspraken maken met ontwikkelaars voor het onderhouden van hun 'oude' software is niet echt te doen. Debian heeft bepaalde wensen die wellicht niet samen gaan met die van Red Hat of andere long term distro's. Zie ook het hele xscreensaver debacle wat ik eerder linkte hier.

Als je nog wilt wachten totdat Stretch stable wordt, kan dat. Ik gaf alleen aan dat MediaWiki in de Testing repo geen extra afhankelijkheden heeft, je hebt alleen de eigen dependencies van MediaWiki en die kan je van https://packages.debian.org/mediawiki ook zelf downloaden.

Het is wat ongebruikelijk dat er bij een Stable release packages worden verwijdert, maar gebeurt wel eens vaker. Het is eigenlijk altijd met de reden die je nu ziet: de veiligheid kan niet gegarandeerd worden van het package omdat het backporten van security fixes te veel moeite is (te complex). In dit geval staat het beschreven in de bug report: https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=825127. MediaWiki geeft zelf geen support meer omdat het ouder dan een jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

vanaalten schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:39:
[...]

Oh, manueel downloaden/installeren kan zeker wel, al moet je wat meer weten van het OS dan als je met packages weet. Zou mij in elk geval wel lukken.
Daar ga ik eigenlijk niet mee akkoord. Zelfs als je met packages werkt zou je eigenlijk moeten weten hoe alles in elkaar steekt. Een package is eenvoudiger in onderhoud maar het is imho nog altijd belangrijk dat je weet hoe dit pakket samenwerkt met andere geïnstalleerde software. Anders ga je op het moment dat het misloopt veel moeite hebben met troubleshooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Blokker_1999 schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:20:
[...]
Daar ga ik eigenlijk niet mee akkoord. Zelfs als je met packages werkt zou je eigenlijk moeten weten hoe alles in elkaar steekt. Een package is eenvoudiger in onderhoud maar het is imho nog altijd belangrijk dat je weet hoe dit pakket samenwerkt met andere geïnstalleerde software. Anders ga je op het moment dat het misloopt veel moeite hebben met troubleshooting.
Zo zwart-wit zou ik het zelf niet beschrijven. Het hangt er nogal van af over wat voor systeem je praat: multi-user? Commercieel gebruik? Meerdere systemen die onderling samenwerken? Bereikbaar vanaf het internet?
In mijn geval gaat het om een hobby-machine voor mij alleen met wat beperkte services naar het internet toe. ALS die al omvalt, dan is m'n grootste probleem dat mail niet meer aankomt. Het volgende probleem is dat m'n films & series niet meer binnenkomen. Om maar te relativeren.

M'n systeem draait sinds 2004 en ik heb geleerd met vallen & opstaan: packages installeren zonder kennis van zaken en veel leren van troubleshooten als dingen mis gaan. Voor bedrijfsmatig gebruik waarschijnlijk compleet fout, maar als hobby... meh...

En vergelijk het met Ubuntu: er op gericht om veel mensen voor thuisgebruik te bedienen met eenvoudig package-beheer - zonder kennis van zaken te gebruiken. En ja, als dan wat mis gaat heb je een probleem, maar voor thuisgebruik lijkt dat risico wel aanvaardbaar te zijn. Ze zijn er in elk geval redelijk succesvol mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het lijkt dat XFS toch van koers gaat veranderen, en men diverse features zal toevoegen, zoals copy-on-write, data checksumming en nog wat zaken. Wat IMHO ook interessant is, is dat Oracle daarbij een drijvende kracht lijkt te zijn. Ik zou denken dat ze daar meer op ZFS en Btrfs zou inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hopelijk voegen ze ook het verkleinen van het file system toe. Want dat is eigenlijk wel een gemis vergeleken met ext2/3/4. Als je namelijk bij een VM de schijf uitbreidt en je voegt de extra ruimte per ongeluk aan het verkeerde LVM volume toe, dan kan je dat niet ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:19:
Afspraken maken met ontwikkelaars voor het onderhouden van hun 'oude' software is niet echt te doen. Debian heeft bepaalde wensen die wellicht niet samen gaan met die van Red Hat of andere long term distro's. Zie ook het hele xscreensaver debacle wat ik eerder linkte hier.
Mja, als ontwikkelaar zit je daar ook niet op te wachten. Ondersteuning voor Linux inbouwen is uiteraard prima, maar je wilt niet voor ieder smaakje (distro) apart aanpassingen doen. Dat zijn er veel te veel, dan kom je niet meer toe aan het bouwen van je applicatie. Nou is Debian natuurlijk bepaald geen kleine speler, maar je wilt daar gewoon überhaupt niet aan beginnen.

Ik zie het hele probleem ook niet. De applicatie ondersteunt Linux, vervolgens is het aan de package maintainer om eventueel benodigde aanpassingen voor die specifieke distro te doen. Prima dat Debian in stable geen nieuwe versies introduceert (ik gebruik het graag), maar dan is het wel de verantwoordelijkheid van Debian om er voor te zorgen dat security fixes gebackport worden, niet die van de ontwikkelaar. Het is tenslotte hun distro, en zij maken die keuze.

Ik snap de klachten van de ontwikkelaar van xscreensaver wat dat betreft ook wel. Maar dat hij daar vervolgens voldoende reden in zag om een timebomb in te bouwen ben ik dan weer totaal niet met hem eens. Dat is geen manier van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:28:
[...]
Ik zie het hele probleem ook niet. De applicatie ondersteunt Linux, vervolgens is het aan de package maintainer om eventueel benodigde aanpassingen voor die specifieke distro te doen. Prima dat Debian in stable geen nieuwe versies introduceert (ik gebruik het graag), maar dan is het wel de verantwoordelijkheid van Debian om er voor te zorgen dat security fixes gebackport worden, niet die van de ontwikkelaar. Het is tenslotte hun distro, en zij maken die keuze.
Het is natuurlijk niet zo dat "de applicatie Linux ondersteunt". Ze ondersteunen Linux helemaal niet in het bijzonder (geen elk OS). Het is gewoon een webapp geschreven in PHP, dat is verder helemaal OS-agnostisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:28:
Prima dat Debian in stable geen nieuwe versies introduceert (ik gebruik het graag), maar dan is het wel de verantwoordelijkheid van Debian om er voor te zorgen dat security fixes gebackport worden, niet die van de ontwikkelaar. Het is tenslotte hun distro, en zij maken die keuze.
Maar het is juist voor pakketten als MediaWiki heel lastig om security fixes te backporten, omdat het vaak tegelijk met andere functies wordt toegepast of een complete refactor betekend wat dan weer slecht is voor de 'Stable' staat aangezien ze daar geen grote wijzigingen willen en al helemaal geen API wijzigingen.

Voor MediaWiki zelf is er nog een punt waarom de nieuwe versie niet beschikbaar is gesteld: Stretch heeft php7 als default. Dat is een flinke rewrite vergeleken met de versie die in Stable zit. Dat zal dan waarschijnlijk ook de reden zijn waarom het niet in Backports is gezet.
Ik snap de klachten van de ontwikkelaar van xscreensaver wat dat betreft ook wel. Maar dat hij daar vervolgens voldoende reden in zag om een timebomb in te bouwen ben ik dan weer totaal niet met hem eens. Dat is geen manier van doen.
Dat hij klachten kreeg en daarom maar zo'n melding maakt is te begrijpen, maar het is eigenlijk ook gedeeltelijk z'n eigen schuld dat hij zoveel klachten kreeg. Hij had tenslotte z'n contactgegevens erin gezet en niet aangegeven om eerst even bij de distro zelf te gaan reporten. Ik heb dan ook geen medelijden met 'm dat hij zoveel mails heeft gekregen over bugs in oudere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iemand hier die al eens Systemd logs naar Logstash heeft proberen te sturen? Google geeft mij 20 verschillende oplossingen (van systemd -> logs -> logstash-forwarder -> logstash, tot vage go clients die systemd-devel gebruiken om journald json output te proppen in een vage speciale pipe in logstash...)

Ik wil gewoon simpel mijn ELK stack (dat in Docker draait) kunnen vullen met de systemd logs van de host :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:45
begintmeta schreef op maandag 05 september 2016 @ 12:04:
Het lijkt dat XFS toch van koers gaat veranderen, en men diverse features zal toevoegen, zoals copy-on-write, data checksumming en nog wat zaken. Wat IMHO ook interessant is, is dat Oracle daarbij een drijvende kracht lijkt te zijn. Ik zou denken dat ze daar meer op ZFS en Btrfs zou inzetten.
Interessant, heb je daar een bron voor? Kan me voorstellen dat ze mankracht verplaatsen van BTRFS naar XFS.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Brent schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:29:
[...]

Interessant, heb je daar een bron voor? Kan me voorstellen dat ze mankracht verplaatsen van BTRFS naar XFS.
De mankracht lijkt dan Darrick Wong te betreffen, die heeft ook wel iets met btrfs gedaan, maar dat is voor een kernelengineer bij Oracle misschien ook wel standaard (al wijst zijn linkedinpagina wel wat meer naar xfs). De bron is de mailinglist, naast wat commentaar van David Chinner in de source (o.a. hier)

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 06-09-2016 14:49 . Reden: even linkedin gecheckd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FireDrunk schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:52:
Iemand hier die al eens Systemd logs naar Logstash heeft proberen te sturen? Google geeft mij 20 verschillende oplossingen (van systemd -> logs -> logstash-forwarder -> logstash, tot vage go clients die systemd-devel gebruiken om journald json output te proppen in een vage speciale pipe in logstash...)

Ik wil gewoon simpel mijn ELK stack (dat in Docker draait) kunnen vullen met de systemd logs van de host :P
Lang verhaal kort: journalbeat

Het lange verhaal:
Als je journald zo gek krijgt om json te loggen dan heb je logstash misschien niet eens nodig en zou je de berichten direct naar elastic search kunnen sturen. Als je ze wil annoteren zul je toch via logstash moeten gaan.

Om dit goed te laten werken moet je op een of andere manier bijhouden welke berichten al naar logstash zijn gestuurd en welke niet. Normaal gesproken gebruik je daar filebeat of logstash-forwarder voor. Die twee gaan echter uit van een traditionele logfile als input.
Er is ook een "journalbeat". Ik heb het zelf nooit gebruikt maar het zou precies moeten doen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-10 09:34
Vakantie voor cluster-admins zou verboden moeten zijn! :-)

Zelf gebruik ik nu al een tijdje de Nix package manager, en nu wil ik het voor m'n onderzoek gebruiken om alle producten van m'n data analyse te bouwen. Nix system-wide installeren gaat waarschijnlijk iets te ver dus wil ik het in user-space installeren. Het probleem is echter dat Nix file-locking nodig heeft, en helaas is het Lustre filesystem gemount zonder `-o flock` of `-o localflock`. Nu weet ik ook meteen waarom een sqlite database op het filesystem eerder ook niet werkte...

Maa het ziet er helaas naar uit dat het nog twee weken wachten wordt voordat ik (hopelijk) verder kan...

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:08:
[...]

Lang verhaal kort: journalbeat

Het lange verhaal:
Als je journald zo gek krijgt om json te loggen dan heb je logstash misschien niet eens nodig en zou je de berichten direct naar elastic search kunnen sturen. Als je ze wil annoteren zul je toch via logstash moeten gaan.

Om dit goed te laten werken moet je op een of andere manier bijhouden welke berichten al naar logstash zijn gestuurd en welke niet. Normaal gesproken gebruik je daar filebeat of logstash-forwarder voor. Die twee gaan echter uit van een traditionele logfile als input.
Er is ook een "journalbeat". Ik heb het zelf nooit gebruikt maar het zou precies moeten doen wat je wil.
Is het dan niet makkelijker om journald om te zetten om toch gewoon naar log files te loggen, en dan gewoon logstash-forwarder (of filebeat) te gebruiken? Al die gare tussenstappen, maken het proces alleen maar ingewikkelder.

Ik zou hopen dat Logstash-forwarder op een gegeven moment pure journald integratie krijgt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Enigzins gerelateerd aar de MediaWiki-problematiek, maar het lijkt er op dat de volgende release van Debian ('Stretch') het zonder OwnCloud moet doen:
It's Looking Like Debian 9.0 Stretch Won't Support OwnCloud - Phoronix
(oud nieuws, maar zie het zelf nu pas)
Kijk ik in de package repository voor 'testing', dan staat daar inderdaad geen OwnCloud bij. Ook geen NextCloud trouwens, dus het is niet dat Debian geswitcht is.

En deze reactie suggereert eigenlijk dat Fedora waarschijnlijk dezelfde kant op gaat. In de Ubuntu repositories zoeken vind ik wat lastiger om dit duidelijk te krijgen, maar ik gok dat Ubuntu het ook wel laat vallen.

Ofwel, volgende major releases van de grootste Linux distributies zonder Own/NextCloud? Lijkt er dus op dat ik Blokker_1999 gelijk moet gaan geven: het wordt tijd om dit soort packages maar zelf te downloaden & installeren. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb zelf begrepen dat Ubuntu Mate 16.10 niet heel erg veel veranderingen zal hebben voor de gebruiker en ik verwacht eigenlijk hetzelfde van de normale Ubuntu flavour. Persoonlijk denk ik dat de reden hiervan ligt in de launchproblemen die Ubuntu had bij 16.04 LTS. Het oplossen van die problemen (grotendeels gedaan in 16.04.01 maar nog niet volledig) heeft waarschijnlijk veel developmenttijd gekost.

Zelf verwacht ik van mijzelf dat ik rustig op Mate 16.04.01 blijf zitten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FireDrunk schreef op woensdag 07 september 2016 @ 07:47:
Is het dan niet makkelijker om journald om te zetten om toch gewoon naar log files te loggen, en dan gewoon logstash-forwarder (of filebeat) te gebruiken? Al die gare tussenstappen, maken het proces alleen maar ingewikkelder.

Ik zou hopen dat Logstash-forwarder op een gegeven moment pure journald integratie krijgt...
Makkelijk is een kwestie van perspectief. Eerst naar file schrijven is de conventionele oplossing maar het is niet de eenvoudigste oplossing.
Zelf schrijf ik m'n logs inderdaad naar file weg en verwerk ze dan met filebeat, al heeft dat een heel ander reden.
Journalbeat zou de meest simpele oplossing zijn: journald -> journalbeat -> logstash
Anders wordt het journald -> (sys)logfile -> filebeat -> logstash

Ik moet wel nog even vermelden dat ik journalbeat nooit heb gebruikt. Ik weet dat het bestaat maar ik heb geen idee of het ook een bruikbaar pakket is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het gaat ook niet om super veel logging, en je kan de retentie super kort zetten, waardoor de grootte van de files ook erg meevalt.

Maar eens over nadenken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-10 09:49
* Dutchess_Nicole schuift aan en bestelt een wit wijntje
Droog graag.

Heb sinds een paar jaartjes Mint draaien en ik ben er erg tevreden over.
Zelfs een paar daagjes terug een in-place upgrade gedaan naar LM18 Sarah (LTS).
Was in een paar minuutjes klaar!

Wat nog het langste duurde was dat er een nieuwe mdadm geinstalleerd werden dus mijn raid arrays werden even gecheckt.

Hulde voor Mint dat ze ook de upgrades nu zo makkelijk gemaakt hebben! O+

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vandaag in Aflevering 1 in van "Prutsers in IT":

Dingen die je niet moet doen via SSH!

* FireDrunk logt in via Cockpit
Networking
Add VLAN (op bestaande bridge)
IP: 10.x.x.x Netmask: 255.255.255.0 Gateway: ....
Hmm... Gateway... ohja, 10.x.x.1 [save]
Wacht, ik heb al een default gateway, das niet handig...

* FireDrunk klikt op het veld Gateway, maakt het leeg, klikt op save.... Klikt nog een keer.... en nog een keer...

fuck...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lang leve recovery bootimages eventueel in combinatie met een soort kvm over ip achtige oplossing (welke de meeste hosting boeren toch wel hebben).

(maar ik ken ook bedrijven die remote machines hebben, geen ipmi/kvm over ip of andere oplossing, geen root account, maar vervolgens mag je wel aan sudoers file gaan kloten die bij een kleine fuckup er al voor zorgt dat heel sudo er geen zin meer in heeft :p, achja het houdt de spanning er een beetje in zullen we maar zeggen)

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 20-09-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Laatst online: 16-10 09:34
GitHub heeft weer eens een overview van het afgelopen jaar gegeven. Daarin heeft de Nixpkgs repo, welke een repo is met pakketten voor de Nix package manager en NixOS operating system, de zesde plaats wat betreft aantal GitHub gebruikers die code in de repo reviewen: 331 gebruikers.

https://octoverse.github.com

De top 10:
  1. Homebrew/homebrew 523
  2. kubernetes/kubernetes 502
  3. apache/spark 478
  4. nodejs/node 356
  5. rails/rails 341
  6. NixOS/nixpkgs 331
  7. docker/docker 330
  8. rust-lang/rust 328
  9. symfony/symfony 322
  10. facebook/react-native 307
Nu moeten we nog wat reviewers van homebrew kapen aangezien OSX ook ondersteund wordt :P

Ik ben benieuwd wat dit aantal (331 reviewende gebruikers) is vergelijken met andere distro's.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Laatst online: 17-10 13:53
FireDrunk schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:36:
Vandaag in Aflevering 1 in van "Prutsers in IT":
Ik wacht met spanning op deel 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Aflevering 2:

Je logt in via je alternatieve connectieroute (direct op je router :) ). Logt weer in via Cockpit (ook al doet de default GW het niet goed, connectie maken kan via een lokaal netwerk natuurlijk wel).
En je zet de extra GW uit :)

Goh, dat was een korte aflevering :P

(Daarnaast heb ik ook nog IPMI als het echt niet anders gaat, maar IPMI over Internet met je Linux laptop is... uitdagend...)

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 20-09-2016 19:38 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
De eerste aflevering was leuk, maar ben bang dat het vanaf aflevering #2 de belofte niet kan waarmaken... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:18:
Lang leve recovery bootimages eventueel in combinatie met een soort kvm over ip achtige oplossing (welke de meeste hosting boeren toch wel hebben).

(maar ik ken ook bedrijven die remote machines hebben, geen ipmi/kvm over ip of andere oplossing, geen root account, maar vervolgens mag je wel aan sudoers file gaan kloten die bij een kleine fuckup er al voor zorgt dat heel sudo er geen zin meer in heeft :p, achja het houdt de spanning er een beetje in zullen we maar zeggen)
In dat geval is virtualisatie dus zo fijn. Als je jezelf buitensluit op een VM kun je gewoon via de hypervisor bij de console van die VM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Compizfox schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:34:
[...]

In dat geval is virtualisatie dus zo fijn. Als je jezelf buitensluit op een VM kun je gewoon via de hypervisor bij de console van die VM ;)
Tenzij je dat ook nuked, maar goed aan de andere kant is die IPMI/BMC/IDrac/AMT/vProc meuk van servers ook vies en het verste van opensource verwijderd, kortom ook niet echt een fan van maar goed, wat ze nu hebben is helemaal totaal onbeheersbaar en dat blijkt verder ook wel :X.
Eigen meuk, danwel meuk die ik wel volledig in beheer heb, heb ik idd ook gevirtualiseerd, zowel thuis als bij de hostingboer, toch is het bij de hostingboer nog wel handig om een rescue image te hebben, al was het maar voor herpartitionering bij installatie en dergelijken (standaard templates hebben geen LVM wat wel weer handig is voor snapshots voor backups, tenzij je nog van BTRFS houdt :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:58:
[...]

Tenzij je dat ook nuked, maar goed aan de andere kant is die IPMI/BMC/IDrac/AMT/vProc meuk van servers ook vies en het verste van opensource verwijderd, kortom ook niet echt een fan van maar goed, wat ze nu hebben is helemaal totaal onbeheersbaar en dat blijkt verder ook wel :X.
Eigen meuk, danwel meuk die ik wel volledig in beheer heb, heb ik idd ook gevirtualiseerd, zowel thuis als bij de hostingboer, toch is het bij de hostingboer nog wel handig om een rescue image te hebben, al was het maar voor herpartitionering bij installatie en dergelijken (standaard templates hebben geen LVM wat wel weer handig is voor snapshots voor backups, tenzij je nog van BTRFS houdt :p).
Het is dan natuurlijk het idee dat je zo min mogelijk met de hypervisor prutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Compizfox schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:55:
[...]

Het is dan natuurlijk het idee dat je zo min mogelijk met de hypervisor prutst.
Meh bij m'n thuisserver is dat niet bepaald het geval :)
Maar goed die loopt ook op de laatste RC kernel en development hypervisor z'n rondjes te doen.
Pagina: 1 ... 51 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.