Ik dacht dat het overschrijven van /etc/resolv.conf door DHCP via Resolvconf ging. Dat heb ik dan verkeerd begrepen, blijkbaar?gekkie schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:52:
https://wiki.debian.org/N...the_.28DNS.29_Nameservers
DHCP clients kunnen inderdaad je resolv.conf overschrijven.
Omdat je voor het joinen van een AD-domein met Winbind de domain controller als DNS-server ingesteld moet hebben staanWeet niet waarom je dit kennelijk zelf wilt aanpassen, maar wellicht dat ze opnemen bij je DHCP interface als "dns-nameservers" entries. En anders wellicht juist toch wel resolvconf draaien.
(meestal heb je op een server juist een fijn vast ip)
En ja, het IP-adres is wel vast, maar wordt wel via DHCP opgevraagd.
Thanks. Hoe doe ik dat tweede? Gewoon "domain-name, domain-name-servers, domain-search" weghalen en dan wordt /etc/resolv.conf niet meer overschreven?Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:39:
Indien het de DHCP is kan je die wel overrulen
In /etc/dhcp/dhclient.conf vind je een lijn genaamd prepend domain-name-servers. Deze staat in comment. Gewoon uit comment halen en je eigen nameserver(s) achter zetten. Als alternatief kan je ook de request lijn aanpassen en gewoon geen name-servers vragen.
Op internet lees ik wat over dhclient-script hooks maar dat is net zo smerig als de chattr +i-methode die ik nu gebruik en veel omslachtiger.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes