Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45

Cyphax

Moderator LNX
Hmmm, Lenovo zou machines verkopen waarvan ze de SSD locken in een proprietare RAID-mode, naar eigen zeggen als onderdeel van een overeenkomst met MS, waar ze vervolgens alleen Windowsdrivers voor leveren...
https://www.reddit.com/r/...signature_pc_program_now/
Het is jammer dat ze verder mooie spullen maken maar mijn huidige Thinkpad (al een ouwetje) is zeer zeker m'n laatste (tenzij dit niet waar is, wellicht!), terwijl die dingen juist te boek staan als hardware die uitstekend Linux-compatible is. Toch jammer.
Al lijkt het wel weer beperkt te zijn tot zogeheten Signature editions. Niet per ongeluk aanschaffen dus. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 21-09-2016 09:33 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:29:
Hmmm, Lenovo zou machines verkopen waarvan ze de SSD locken in een proprietare RAID-mode, naar eigen zeggen als onderdeel van een overeenkomst met MS, waar ze vervolgens alleen Windowsdrivers voor leveren...
Het is jammer dat ze verder mooie spullen maken maar mijn huidige Thinkpad (al een ouwetje) is zeer zeker m'n laatste (tenzij dit niet waar is, wellicht!), terwijl die dingen juist te boek staan als hardware die uitstekend Linux-compatible is. Toch jammer.
Al lijkt het wel weer beperkt te zijn tot zogeheten Signature editions. Niet per ongeluk aanschaffen dus. :)
Klinkt een mooi iets voor Tip de Redactie. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:49
Tot nu toe lijken ze alle geintjes vooral op de consumenten yogo yogo lijn uit te voeren en niet op de thinkpad's.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-10 11:41
Mijn X1 Carbon werkt vlekkeloos met Linux inderdaad.

Even niets...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mijn G780 series laptop van Lenovo is mijn 1e en ook mijn laatste, whitelists :(
Ding draait noodgedwongen een gemodde bios...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• gekkie
Mjah ook geen HP meer dan .. en de rest zal het ook wel doen (maar nogal irritant is het inderdaad).

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:09

Blokker_1999

Full steam ahead

Cyphax schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:29:
Het lijkt inderdaad beperkt te zijn tot signature editions. In je reddit link geeft de eerste comment exact aan wat er mis is:

MS verplicht de OEM om bij een signature edition de UEFI zo in te stellen dat de storage zo snel mogelijk werkt. In geval van de vernoemde Yoga toestellen gaat het om een NVME specifieke RAID optie waarvoor geen enkel OS ingebouwde drivers heeft op dit moment. Ik kan me trouwens direct inbeelden dat andere fabrikanten hier ook nog last van gaan krijgen.

Wel grappig dat je op een Surface Pro/Book dan weer geen last hebt van dit probleem.

en zolang de klassieke Thinkpad series gevrijwaard blijven van dit soort geintjes blijf ik wel TPs kopen en gebruiken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-10 14:48

Auredium

Informaticus Chaoticus

Zelf te lang mijn notebook en HTPC links laten liggen en deze week begonnen met configureren. Voor de duidelijkheid wat specs muit mijn hoofd:

Notebook:
i3 generatie 6
256 Gb SSD Samsung
8Gb DDR3
Ubuntu Mate 16.04.01

HTPC
i7 generatie 3
256 Gb SSD Samsung
16Gb DDR3
Geforce GT210
Ubuntu Mate 16.04.01

Die laatste heb ik voor nop gekregen van een vriend van mij dus niet kijken naar de proc die mijn HTPC heeft. :+

Mate geconfigureerd, Variety erop gezet bij beide en geconfigureerd. Inlogscherm en 'the good stuff'.
Alleen kon ik niet de properiety drivers van Nvidia erop zetten bij mijn HTPC. Het blijkt dat mijn Samsung TV verkeerde EDID informatie verstrekt aan de NVidia driver waardoor het wordt gezien als een 7inch scherm in plaats van een 32Inch scherm. ( wel full HD :P )
Nu heb ik begrepen dat er een conf file is die kan worden aangepast. Thou...weinig tijd eventjes en het moet wachten tot in het weekend. Ik vraag mij ook af hoeveel verschil de open source driver heeft t.o.v. de Nvidia als het alleen over video playback gaat en low level emutiespellen zoals SNES spellen.

Het probleem is schijnbaar een bekende bug en ook een fringe case. het is wat maf dat de Samsung TV een verkeerd of incompleet EDID signaal geeft. Meh.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 09:21
Blokker_1999 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 07:58:
[...]

Het lijkt inderdaad beperkt te zijn tot signature editions. In je reddit link geeft de eerste comment exact aan wat er mis is:

MS verplicht de OEM om bij een signature edition de UEFI zo in te stellen dat de storage zo snel mogelijk werkt. In geval van de vernoemde Yoga toestellen gaat het om een NVME specifieke RAID optie waarvoor geen enkel OS ingebouwde drivers heeft op dit moment. Ik kan me trouwens direct inbeelden dat andere fabrikanten hier ook nog last van gaan krijgen.

Wel grappig dat je op een Surface Pro/Book dan weer geen last hebt van dit probleem.

en zolang de klassieke Thinkpad series gevrijwaard blijven van dit soort geintjes blijf ik wel TPs kopen en gebruiken.
Heeft dus te maken hoe Lenovo de configuratie beperkt. Zie: https://mjg59.dreamwidth.org/44694.html
tldr: Lenovo beperkt de configuratie zodat de intel driver geforceerd wordt. Intel heeft niet die driver samengesteld voor linux dus werkt het alleen onder windows.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Auredium schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:02:
Alleen kon ik niet de properiety drivers van Nvidia erop zetten bij mijn HTPC. Het blijkt dat mijn Samsung TV verkeerde EDID informatie verstrekt aan de NVidia driver waardoor het wordt gezien als een 7inch scherm in plaats van een 32Inch scherm. ( wel full HD :P )
Nu heb ik begrepen dat er een conf file is die kan worden aangepast. Thou...weinig tijd eventjes en het moet wachten tot in het weekend. Ik vraag mij ook af hoeveel verschil de open source driver heeft t.o.v. de Nvidia als het alleen over video playback gaat en low level emutiespellen zoals SNES spellen.
Via een xorg.conf optie kan je de EDID informatie negeren, maar zal je mogelijk zelf wat informatie moeten verschaffen over het scherm wat eraan hangt.

Voor wat betreft SNES emulator zal dat geen probleem zijn. Video playback zal het moeten doen zonder hardware decoding, omdat je daar namelijk de firmware voor nodig hebt en die zit bij de gesloten driver.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hero of Time schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:08:
[...]

Via een xorg.conf optie kan je de EDID informatie negeren, maar zal je mogelijk zelf wat informatie moeten verschaffen over het scherm wat eraan hangt.

Voor wat betreft SNES emulator zal dat geen probleem zijn. Video playback zal het moeten doen zonder hardware decoding, omdat je daar namelijk de firmware voor nodig hebt en die zit bij de gesloten driver.
Ik had idd dat van xorg.conf geleezen. Ik kijk er eigenlijk wel naar uit. Tot dit probleem zich voor deed wisty ik niet veel van EDID info af. Ik had zelfs gelezen van iemand die zijn eigen Samswung TV software had geflashed om het probleem aan die kant op te lossen. Dat vind ik echter net wat te hardcore. :+

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• FireDrunk
Context: ArchLinux + Gnome 3.18

Af en toe heb ik last dat als ik een poos geen gnome-terminal geopend heb, en deze aanklik in de favorites bar, deze niet wil openen. Afmelden en weer aanmelden helpt soms, soms ook niet. Dan is een reboot vereist.

Het probleem is lastig te debuggen, want normaal gesproken zou ik een applicatie vanuit een terminal starten om te kijken wat de stdout zegt, maar dat kan dus niet in dit geval.

Iemand een goed idee hoe ik dit moet debuggen? Houdt gnome logging bij van de application launches?

Even niets...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FireDrunk, kijk daarvoor in $HOME/.xsession-errors. Daar zou alle uitvoer van je programma's moeten komen. En anders installeer je een andere terminal, start je die en van daaruit start je de Gnome terminal.

• FireDrunk
Die bestaat niet. Zojuist met journalctl zitten scrollen en ik zag een heel aantal meldingen van Chrome dat ik tegen mijn open file limiet zat, grote kans dat het daar aan ligt dus :)

Nu nog kijken hoe ik de /etc/security/limits.conf gehanteerd krijg, want wijzigingen daarin lijken genegeerd te worden :(

EDIT:

Grmbl, grmbl

[thijs][~]$ ulimit -a
core file size          (blocks, -c) unlimited
data seg size           (kbytes, -d) unlimited
scheduling priority             (-e) 0
file size               (blocks, -f) unlimited
pending signals                 (-i) 31147
max locked memory       (kbytes, -l) 64
max memory size         (kbytes, -m) unlimited
open files                      (-n) 1024
pipe size            (512 bytes, -p) 8
POSIX message queues     (bytes, -q) 819200
real-time priority              (-r) 0
stack size              (kbytes, -s) 8192
cpu time               (seconds, -t) unlimited
max user processes              (-u) 31147
virtual memory          (kbytes, -v) unlimited
file locks                      (-x) unlimited

[thijs][~]$ cat /etc/security/limits.conf 
* soft nofile 65536
* hard nofile 65536
* soft noproc 1024
* hard noproc 1024

Edit2:

Gevonden, lang leve SystemD. Je moet het dus in /etc/systemd/system.conf zetten, omdat pam compleet overgeslagen wordt door systemd.

[ Voor 65% gewijzigd door FireDrunk op 22-09-2016 16:50 ]

Even niets...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat doe je dan dat je tegen het limiet van open files aan loopt? Je moet dan of bizar veel programma's hebben draaien of je hebt er een met een ernstige bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen idee, probleem doet/deed zich vooral voor bij veel tabs in Chrome? (20-25ish):+
Daarnaast een terminal, Franz en Thunderbird open.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FreeBSD 11 lijkt trouwens al te downloaden, maar de site is nog niet helemaal up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Updaten ze vaak pas als de mirrors bij zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Heeft iemand de video's gezien van Microsoft Ignite? Op 29 September hebben ze een lezing geplaatst van hun Open source acties en Azure. Ik ben zelf niet echt in server materiaal maar het is best interessant om te zien hoe MS omgaan met open source en wat hun plannen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-10 09:34
Na een half jaar is er weer een stable release van NixOS, ditmaal 16.09. De grootste veranderingen zijn dat veel pakketten nu minder ruimte innemen en nieuwe security features.

Tijdens het bouwen worden headers bijvoorbeeld in een andere output geplaatst dan libraries, maar hetzelfde kan worden gedaan met manpages, binaries, etc. Daarvoor gebruikt een installatie van Firefox, met alle libraries e.d. dat het nodig heeft, nog maar 212 MB nodig i.p.v. eerst 651 MB.

Een andere mooie feature is de security flags. De meeste distro's gebruiken deze al. Er is nu een methode ontwikkeld om gemakkelijk voor ieder pakket aan te geven welke flags gebruikt moeten worden en welke niet.

Voor de volgende stable is er nog een aardig ambitieus doel gezet: de standaard Python interpreter moet 3.5 worden. Volgens mij is geen enkele distro nog overgeschakeld?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FRidh schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:36:
... standaard Python interpreter moet 3.5 worden. Volgens mij is geen enkele distro nog overgeschakeld?
Volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
FRidh schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:36:
Voor de volgende stable is er nog een aardig ambitieus doel gezet: de standaard Python interpreter moet 3.5 worden. Volgens mij is geen enkele distro nog overgeschakeld?
Debian testing heeft 3.5(.1), dus of het erg ambitieus is weet ik niet.
Duurt alleen nog wel even voor stretch uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:04:
Context: ArchLinux + Gnome 3.18

Af en toe heb ik last dat als ik een poos geen gnome-terminal geopend heb, en deze aanklik in de favorites bar, deze niet wil openen. Afmelden en weer aanmelden helpt soms, soms ook niet. Dan is een reboot vereist.

Het probleem is lastig te debuggen, want normaal gesproken zou ik een applicatie vanuit een terminal starten om te kijken wat de stdout zegt, maar dat kan dus niet in dit geval.

Iemand een goed idee hoe ik dit moet debuggen? Houdt gnome logging bij van de application launches?
Dan open je toch een terminal met een andere applicatie?

Ouderwets xterm ofzo :P

En vanuit daar gnome-terminal.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Lethalis schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:12:
[...]

Dan open je toch een terminal met een andere applicatie?

Ouderwets xterm ofzo :P

En vanuit daar gnome-terminal.
er is voor mij maar 1 terminal; Terminator

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
gekkie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:07:
[...]

Debian testing heeft 3.5(.1), dus of het erg ambitieus is weet ik niet.
Duurt alleen nog wel even voor stretch uit is.
Dat is mooi, want dan zal dat betekenen dat upstream wat meer wordt gepushed om over te schakelen.
Kan je aangeven welke dan? Ik zag dat het bij Fedora vrij lang op de to-do lijst stond maar op een gegeven moment werd het niet meer genoemd.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vziw in ieder geval bij Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
FRidh schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:13:
[...]
Dat is mooi, want dan zal dat betekenen dat upstream wat meer wordt gepushed om over te schakelen.
Wie bedoel je met "upstream" in deze en waarom zouden die gepushed moeten worden om over te schakelen (en van wat) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
gekkie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:45:
[...]

Wie bedoel je met "upstream" in deze en waarom zouden die gepushed moeten worden om over te schakelen (en van wat) ?
Upstream, degene die de software schrijven welke de distro's beschikbaar maken als pakketten.
En waarom? Dat moge duidelijk zijn, we zijn inmiddels al bij Python 3.5, en de EOL van Python 2.7 was ergens vorig jaar, totdat deze helaas weer 5 jaar werd opgeschoven tot 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
FRidh schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:56:
[...]
Upstream, degene die de software schrijven welke de distro's beschikbaar maken als pakketten.
En waarom? Dat moge duidelijk zijn, we zijn inmiddels al bij Python 3.5, en de EOL van Python 2.7 was ergens vorig jaar, totdat deze helaas weer 5 jaar werd opgeschoven tot 2020.
Gepushed om belangrijke modules en libs over te zetten is er al lang, namelijk door de wetenschap dat python3 blijft en the way forward is. Bovendien zijn de meeste modules en libs al wel python compatible.

Daarnaast is python2 min of meer te zien als een aparte taal naast python3.
Ze hebben zeer veel gemeenschappelijk, er zijn compat layers en zaken die het overstappen vereenvoudigen, toch zijn ze verschillend en zal python2 onderhouden blijven zolang daar nog interesse voor is. Snap de helaas dus niet zo zeer, aangezien niet iedereen de keuze heeft tot een snelle rewrite, auditing etc. om het nieuwste glimmende speeltje te hebben (wat je wellicht niet eens gebruikt).
Uiteindelijk zal iedereen wel overgaan, voor nieuwe projecten zeker, alleen het tempo zal wat verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
begintmeta schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:18:
[...]

Vziw in ieder geval bij Arch Linux
Yup

[thijs][~]$ uname -a
Linux carbon 4.7.6-1-ARCH #1 SMP PREEMPT Fri Sep 30 19:28:42 CEST 2016 x86_64 GNU/Linux
[thijs][~]$ python --version
Python 3.5.2

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
gekkie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:23:
[...]

Snap de helaas dus niet zo zeer, aangezien niet iedereen de keuze heeft tot een snelle rewrite, auditing etc. om het nieuwste glimmende speeltje te hebben (wat je wellicht niet eens gebruikt).
Niet iedereen heeft baat bij de upgrade, dus ik snap waarom men dan liever de tijd daar ook niet in investeert.
Echter, vaak worden andere modules gebruikt waarvan men dan weer wel verwacht latere versies te kunnen gebruiken met Python 2.7. Dit brengt extra werk voor de auteurs van die modules wat mijn inziens een verspilling is. Nu is het natuurlijk aan die auteurs om te zeggen, ja, doen we, of nee, je stapt maar over, maar laatste wordt naar mijn mening vaak toch niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
FRidh schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:01:
[...]
Niet iedereen heeft baat bij de upgrade, dus ik snap waarom men dan liever de tijd daar ook niet in investeert.
Echter, vaak worden andere modules gebruikt waarvan men dan weer wel verwacht latere versies te kunnen gebruiken met Python 2.7. Dit brengt extra werk voor de auteurs van die modules wat mijn inziens een verspilling is. Nu is het natuurlijk aan die auteurs om te zeggen, ja, doen we, of nee, je stapt maar over, maar laatste wordt naar mijn mening vaak toch niet gedaan.
De meeste modules stammen oorspronkelijk nog uit de tijd van voor python3.
Dat is dan voornamelijk voor modules met iets wat de laatste jaren pas is ontstaan.
(en met from future en module loading op basis van interpreter versie is het bij een hoop zaken ook prima mogelijk om het relatief eenvoudig python2 compatible te maken/houden).

Hooguit als je module hippe nieuwe taal features als asyncio en hele type hinting gebeuren etc wil gebruiken zal het lastiger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
gekkie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:46:
[...]

De meeste modules stammen oorspronkelijk nog uit de tijd van voor python3.
Dat is dan voornamelijk voor modules met iets wat de laatste jaren pas is ontstaan.
(en met from future en module loading op basis van interpreter versie is het bij een hoop zaken ook prima mogelijk om het relatief eenvoudig python2 compatible te maken/houden).

Hooguit als je module hippe nieuwe taal features als asyncio en hele type hinting gebeuren etc wil gebruiken zal het lastiger worden.
En je kan vervolgens ook six gebruiken. Six gebruiken kost ook niet veel moeite, maar het telt op. Bovendien kan je wanneer je op die manier modules schrijft nog niet gebruik maken van nieuwe features. Ofwel, wanneer je libraries schrijft krijg je alleen maar de nadelen van een upgrade!

Ik gebruik generators veel, en ben blij dat sinds Python 3.x dictionaries ook met generators werken. Later kwam ook de yield from syntax welke het nog fijner maakt om met generators te werken. Nu kan je met een kleine aanpassing zonder deze syntax werken, maar die toevoeging is er voor een reden. En hetzelfde met de @ operator voor matmul. dat maakt lineaire algebra een stuk leesbaarder. Echter, libraries die zulke berekeningen veel doen gebruiken de operator nog niet, omdat ze 2.7 willen ondersteunen. Maargoed, dit is denk ik een discussie voor in een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
FRidh schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:29:
[...]
Maargoed, dit is denk ik een discussie voor in een ander topic ;)
Achja elk voordeel hep z'n nadeel. En idd je zou er zo een topic mee kunnen vullen.
Voornaamste probleem is dat niet iedereen dezelfde randvoorwaarden heeft en je dus in een werkbaar gemiddelde gebied uitkomt, zelfde geldt min of meer bij distro's ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:10:
Die bestaat niet. Zojuist met journalctl zitten scrollen en ik zag een heel aantal meldingen van Chrome dat ik tegen mijn open file limiet zat, grote kans dat het daar aan ligt dus :)

Nu nog kijken hoe ik de /etc/security/limits.conf gehanteerd krijg, want wijzigingen daarin lijken genegeerd te worden :(

EDIT:

Grmbl, grmbl

\[thijs][~]$ ulimit -a
core file size          (blocks, -c) unlimited
data seg size           (kbytes, -d) unlimited
scheduling priority             (-e) 0
file size               (blocks, -f) unlimited
pending signals                 (-i) 31147
max locked memory       (kbytes, -l) 64
max memory size         (kbytes, -m) unlimited
open files                      (-n) 1024
pipe size            (512 bytes, -p) 8
POSIX message queues     (bytes, -q) 819200
real-time priority              (-r) 0
stack size              (kbytes, -s) 8192
cpu time               (seconds, -t) unlimited
max user processes              (-u) 31147
virtual memory          (kbytes, -v) unlimited
file locks                      (-x) unlimited

\[thijs][~]$ cat /etc/security/limits.conf 
* soft nofile 65536
* hard nofile 65536
* soft noproc 1024
* hard noproc 1024

Edit2:

Gevonden, lang leve SystemD. Je moet het dus in /etc/systemd/system.conf zetten, omdat pam compleet overgeslagen wordt door systemd.
Je kan het ook in je service files zetten van de applicatie. Bijvoorbeeld:
LimitNOFILE=1048576
LimitNPROC=1048576
LimitCORE=infinity
Onder het Service kopje

Service files zijn het beste aan systemd (daar houd het ook wel meteen op, ow journalctl helpt ook wel). Ik hou van opties als:
ExecStart
ExecStartPre
PermissionsStartOnly
en EnvironmentFile O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

iemand dit al eens geprobeerd?

> http://www.omgubuntu.co.u...ux-subsystem-ubuntu-16-04

ubuntu in windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijkt mij niet, aangezien hier iedereen wel Linux draait, en geen Windows. Heb 't iig bij m'n vader nog niet bekeken. Is vast een feature die je apart moet installeren en je moet daarbij ook nog eens build 1607 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 03:09

Blokker_1999

Full steam ahead

Beperkt. Ik moet er zelf nog de grote voordelen van ontdekken. Zelf zal ik nog altijd gewoon een ssh doen naar een andere machine ipv dit subsysteem te gebruiken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 17:05

Lye

Jazeker. Werkt over het algemeen prima. Heb wel een en ander te doen gehad met bestandsrechten, echter was dit mijn eigen domme fout.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik het vooral gebruik voor bash en dan vooral ssh te kunnen gebruiken ipv Prutty.

GUIs kunnen ook, echter moet je dan wel een X server op Windows hebben draaien, niet alle applicaties vinden dit leuk. Gnome en Chromium werken bijvoorbeeld niet, Firefox weer wel en ook Unity schijnt te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Lye op 07-10-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 20:20
Bestanden die je maakt in Windows zijn niet zondermeer te openen in Linux Subsystem of vice versa, en dit staat ook op de agenda voor een van de dingen die nog stevig moeten verbeteren. Git ofzo is dus onbruikbaar als je eens een bestandje in een Windows-editor bewerkt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-10 21:16

Zjemm

...

ondanks dat remmina prima werkt zocht ik iets om meerdere RDP sessies mee te beheren ala NremoteNG voor windows, vond ik deze:

https://github.com/szatanszmatan/myrdp

Nee geen spam, ik wilde deze tool alleen even delen, omdat het er netjes uit ziet, en ook nog eens aardig goed werkt

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Gatver piellekes .. lijkt er op dat een recente update van packages in Debian testing de scrollbars in GTK applicaties weer vernaggeld heeft. Ik ben ouderwets en wil dus gewoon ouderwetse scrollbalken met arrow buttons en een fatsoenlijke slider. Geen hip modern smal design dingetje.
Grmbll wordt weer een tijdje pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik draai Sid en heb nergens last van. Weet je zeker dat je "export GTK_OVERLAY_SCROLLING=0" in $HOME/.xsessionrc hebt staan? En dan ook een thema die fatsoenlijk met GTK 3.22 om kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

deze 're-design' van thunderbird interface best tof:

https://dribbble.com/shots/2917534-Thunderbird-Redesign

Afbeeldingslocatie: https://d13yacurqjgara.cloudfront.net/users/1335014/screenshots/2917534/attachments/605071/thunderbird_redesign.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijkt er een beetje op alsof Gmail en Outlook samen een kind hebben gekregen IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die interesse hebben in een goed verhaal van Mikko Hypponen tijdens de OX Summit dit jaar:
https://vimeo.com/188125887
Interessant verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Cool-Retro-Term

sudo add-apt-repository ppa:bugs-launchpad-net-falkensweb/cool-retro-term

sudo apt update && sudo apt install cool-retro-term

- https://github.com/Swordfish90/cool-retro-term

ik ben fan *O*

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 21-11-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
* FireDrunk dacht, laat ik weer eens KDE proberen (100 jaar terug voor het laatst gebruikt)...

Ik moet eerlijk zeggen, wat een drama... Ik zeg niet dat Gnome zoveel beter is, maar User Friendly is KDE echt niet.

Een paar dingen zover:

- Venster positie onthouden please? Nee doen we niet. Ik werk op 2560x1440 en de helft van de settings schermen neemt maar 20% van het schermoppervlak bij start. Elke keer scherm vergroten als ik dus een setting wijzig... Best irritant.

- Desktop wallpaper aanpassen... Ik moet een activity maken?? Seriously?

- Global shortcuts zijn stuk. Je kan ze zetten, dan werken ze, tot je uitlogd. Schijnt een bekende bug te zijn, die al meer dan anderhalf jaar open staat....

- Global shortcuts instellen per 'sectie'? Je kan wel zoeken, maar alleen per sectie, dus ik moet alle secties af, om te zoeken waar een actie onder valt...

- Windows key gebruiken om het 'start' menu te openen? Nee dat kan niet. Je kan alleen een combinatie van "Windows Toets" + "iets" doen... Niet in zijn uppie... Seriously?

- Themas installeren? Prima, 4 verschillende types: Desktop Theme, Window decorations, Icon Packs, Login styles, Look and Feel.

- HiDPI support? Nope. veel schermen zijn veel en veel te klein.. (Network venster, notifications panel)

- Notification Icons uitzetten? Ja per stuk, als je het inklappen aan hebt staan. Ik wil altijd alle icons tonen, maar ik hoef echt niet altijd dat printer icoontje... UIT... ohnee, dat kan niet.

/rant

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Even wat opmerkingen op je punten, want niet alles klopt naar mijn ervaring.
FireDrunk schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:52:
* FireDrunk dacht, laat ik weer eens KDE proberen (100 jaar terug voor het laatst gebruikt)...

Ik moet eerlijk zeggen, wat een drama... Ik zeg niet dat Gnome zoveel beter is, maar User Friendly is KDE echt niet.

Een paar dingen zover:

- Venster positie onthouden please? Nee doen we niet. Ik werk op 2560x1440 en de helft van de settings schermen neemt maar 20% van het schermoppervlak bij start. Elke keer scherm vergroten als ik dus een setting wijzig... Best irritant.
Ik had met meerdere schermen aangesloten eigenlijk geen probleem dat het niet onthield waar een venster stond bij het opnieuw openen. Je kan die optie ook aanpassen volgens mij, met 'smart' placement, onder de muis, en meer van die dingen.
Dat is nieuw, dat hoefde ik niet bij 5.4, 5.5 en 5.6. Ik kon gewoon een wallpaper kiezen.
- Global shortcuts zijn stuk. Je kan ze zetten, dan werken ze, tot je uitlogd. Schijnt een bekende bug te zijn, die al meer dan anderhalf jaar open staat....
Geen last van gehad eigenlijk. Werkte gewoon bij mij. Moet ik dan zeker geluk hebben gehad, of ze hebben het bij Debian gefixt maar is de patch niet upstream toegepast om wat voor reden dan ook.
- Global shortcuts instellen per 'sectie'? Je kan wel zoeken, maar alleen per sectie, dus ik moet alle secties af, om te zoeken waar een actie onder valt...
Ja, dat is wel een puntje idd. Als er een sneltoets al in gebruik is, of je wilt weten of die toevallig al in gebruik is en wat het mogelijk doet, is het niet eenvoudig om alles in een mooi rijtje te hebben.
Nou is dat bij Xfce ook niet ideaal, omdat je twee plekken hebt waar sneltoetsen gebruikt worden, maar 'global application' en 'window manager' is beter te behappen dan de vele opties bij KDE (kmix is los, kmail is los, etc).
- Windows key gebruiken om het 'start' menu te openen? Nee dat kan niet. Je kan alleen een combinatie van "Windows Toets" + "iets" doen... Niet in zijn uppie... Seriously?
Daar hebben meerdere DE's last van volgens mij, want Xfce kan dat ook niet. ;) Maar is wel jammer idd.
- Themas installeren? Prima, 4 verschillende types: Desktop Theme, Window decorations, Icon Packs, Login styles, Look and Feel.
Jup, nogal een 8)7 gevoel daarmee.
- HiDPI support? Nope. veel schermen zijn veel en veel te klein.. (Network venster, notifications panel)
Is gewoon aanwezig hoor, hebben ze al sinds KDE 5.2 meen ik. Staat volgens mij tussen de opties van schermresolutie.
- Notification Icons uitzetten? Ja per stuk, als je het inklappen aan hebt staan. Ik wil altijd alle icons tonen, maar ik hoef echt niet altijd dat printer icoontje... UIT... ohnee, dat kan niet.

/rant
Jep, best een irritant dingetje. Of je zet alles aan en krijgt dus ook nutteloze iconen erbij die je eigenlijk liever niet hebt, of je moet ze per stuk op 'always show' zetten, waarbij nieuwe iconen op 'automatisch' komen te staan. |:(

Ik houd het daarom maar gewoon bij Xfce als DE en gebruik Compiz-Fusion versie antiek (0.8.4) als WM. Minimale issues, maximale functionaliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:42
himlims_ schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:56:
Cool-Retro-Term
[video]
sudo add-apt-repository ppa:bugs-launchpad-net-falkensweb/cool-retro-term

sudo apt update && sudo apt install cool-retro-term

- https://github.com/Swordfish90/cool-retro-term

ik ben fan *O*
Ik dacht, laat ik het eens proberen.
E:The repository 'http://ppa.launchpad.net/bugs-launchpad-net-falkensweb/cool-retro-term/ubuntu yakkety Release' does not have a Release file.
* WernerL haat repos die gewoon niet werken.. -O-

//edit
Ubuntu 16.x wordt niet ondersteund blijkbaar, jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door WernerL op 21-11-2016 15:55 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-10 07:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:52:

[knip]
Om welke versie gaat dit? Ik vermoed dat je een oude versie gebruikt, want
bijvoorbeeld is heel lang een probleem geweest, maar in 5.8 eindelijk opgelost. Nu kan dit wel zonder hulpprogramma's :)
Nee hoor. Activities hoef je niet te gebruiken als je dat niet wilt. Ik heb zelf het nut daarvan ook nooit echt begrepen, maar het schijnt handig zijn als je je DE wilt scheiden qua werk/persoonlijke activiteiten of zo.
Je kunt de scale aanpassen, en ik mijn ervaring werkt de scaling van KDE/Qt zeer goed. Alles schaalt goed mee en het wordt geen vieze blurry bende zoals bij Windows.

De rest van de punten heb ik geen last van gehad of zijn me nooit opgevallen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

WernerL schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:52:
[...]

Ik dacht, laat ik het eens proberen.

[...]

* WernerL haat repos die gewoon niet werken.. -O-

//edit
Ubuntu 16.x wordt niet ondersteund blijkbaar, jammer.
https://launchpad.net/~bu...-retro-term_1.0_amd64.deb

https://launchpad.net/~bu...l-retro-term_1.0_i386.deb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Draai de Fedora KDE spin, volledig geupdatet. KDE Plasma: 5.7.5, KDE Frameworks 5.27.0, Qt: 5.6.1
Kernel: 4.8.8

Wallpapers -> Kon het uiteindelijk vinden: Als je in de linkerbovenhoek op het onmogelijk kleine icoontje klikt en dan op "Folder View settings" (want dat klinkt logisch...) Krijg je een wallpaper optie. Rare is dat die optie niet te vinden is door wallpaper te typen in het start menu....

Window placement -> Zelfs met centered placement is de grootte van de schermen idioot. Kijk maar naar Global Shortcuts en Activity Settings.

Scaling -> ga ik even proberen. Die is inderdaad best OK :)
Helaas helpt het niet bij het vorige puntje. Het scherm is wel opnieuw gescaled, maar effectief nog net zo groot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QbK9UytGi5QGtR5q6PdTpZH9/medium.png

En beetje jammer dat de onderste balk niet mee scaled...

EDIT:

Wat mij trouwens opvalt is dat KDE echt een stuk trager start dan GNOME. Je kan veel zeggen van GNOME, maar dat is wel bijna instant klaar. De totale starttijd van mijn ArchLinux installatie met Gnome was echt maar een paar seconden tot login, en na login echt < 300ms voordat ik iets kon. Bij KDE is de tijd tot Login niet echt lang, maar daarna zit je toch wel 3-4 seconden te wachten voor je iets kan.

Iemand die dit herkend?, en hoe is dit bij bijvoorbeeld XFCE?

Voordat mensen roepen: Dat is toch niet zo erg: Ik gebruik mijn laptop niet super veel, en hij is bijna altijd leeg, dus ik doe vrij vaak een complete boot. Alleen om even snel iets op te zoeken wat bijvoorbeeld niet werk gerelateerd is ofzo. Voor mij is de boot tijd dus relatief belangrijk.

[ Voor 138% gewijzigd door FireDrunk op 22-11-2016 10:42 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 20:20
KDE Neon sluit tegenwoordig niet meer netjes af. Op de een of andere manier hibernate hij voordat hij afsluit (wanneer ik op afsluiten klik). Indien ik daarna opstart, sluit hij direct af. Superhandig weer, ik ben het geneuzel nu wel weer zat :+ , dit weekend maar weer terug naar Unity. Jammer, heb verder nul klachten, maar de usual suspects als meerschermen en afsluiten/herstarten, het voelt weer als 2006 :P

Dan nog even een tip, de volgende keer dat je spam krijgt, forward naar sp@mnestity.com. Je krijgt er leuke conversaties voor terug:
https://spa.mnesty.com/conversations/mbvnmrbc/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• FireDrunk
Zojuist de upgrade naar Fedora 25 (KDE Spin) gedaan, en wauw, wat een verbetering. Loginscherm is echt nice verbeterd, en de opstartsnelheid van KDE is 3 keer zo snel.

HiDPI support is ook weer een tandje beter, en by default, opent de windows toets het start menu. oOo

Even niets...

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-10 07:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:33:
Zojuist de upgrade naar Fedora 25 (KDE Spin) gedaan, en wauw, wat een verbetering. Loginscherm is echt nice verbeterd, en de opstartsnelheid van KDE is 3 keer zo snel.

HiDPI support is ook weer een tandje beter, en by default, opent de windows toets het start menu. oOo
Ah, dan ben je zeker van Plasma 5.7 naar 5.8 gegaan ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• FireDrunk
Jup, KDE 5.8.1 / Frameworks 5.27.0 / Qt 5.7.0 nu.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:47:
[...]

De mankracht lijkt dan Darrick Wong te betreffen, die heeft ook wel iets met btrfs gedaan, maar dat is voor een kernelengineer bij Oracle misschien ook wel standaard (al wijst zijn linkedinpagina wel wat meer naar xfs). De bron is de mailinglist, naast wat commentaar van David Chinner in de source (o.a. hier)
Darrick Wong heeft een kort overzicht voor de geplande ontwikkelingen mbt XFS geschreven, alleen het kunnen verkleinen van het FS blijft dan als een wat vaker gevraagde feature voor XFS staan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 12:31

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dit is natuurlijk eigenlijk van die kroegpraat dat de hele wereld slecht is, etc.. maar ik moet het even kwijt.

Ik heb een principe-kwestie met Dell die me mogelijk 200 e kost. De laatste XPS 13 met Windows 10 is in de *kuch* aanbieding voor 1599 euro. Normaal is technisch exact dezelfde XPS 13 met Ubuntu 50 euro goedkoper, namelijk 1799 ipv 1849 voor de Windows-variant. Nog meer geld.

Nu mag ik echt na 8,5 jaar wel eens een nieuwe laptop, koop graag goed, dan kan het meestal heel lang mee (die 'oude' is nog best ok, maar niet meer om mee te nemen, ondertussen, na een ssd- en geheugen-upgrade, is de tweede accu aan het eind van z'n latijn en hij valt langzaam uit elkaar, je kent het wel).

Als al jaren praktisch Ubuntu-only-gebruiker wil ik natuurlijk graag dat zo'n groot bedrijf ook zijn nicheproducten kwijtraakt. Dus ik dacht, na weken wikken en wegen, het is zo ver. Nu blijkt de Windows-variant met alle toeters en bellen dus in de aanbieding, maar de Ubuntu-versie niet. Jammer. Misschien is er wel een mouw aan te passen. Dus, bellen met de klantenservice.

Ik bel als 'gewone' klant. Na enkele minuten menuutjes doorklikken: helaas deze service is momenteel niet beschikbaar, ga naar dell.nl en stuur een e-mail. Wtf.

De derde keer klik ik op 'zakelijk' in het belmenu. Vervolgens word je doorgeschakeld naar een van de partners van Dell en vraag of het mogelijk is de Ubuntu-versie voor hetzelfde bedrag als de Windows-variant te krijgen. Gewoon omdat het echt technisch om precies hetzelfde ding gaat.

Er is natuurlijk maar één antwoord: neen. Dan moet u de Windows-versie via Dell bestellen en zet u er zelf toch Ubuntu op?

Werkelijk. Het is niet dat ik nu vraag om van een product van twee tientjes twintig cent af te halen. Ook niet dat ik niet de Windows-versie kan kopen er er zelf Ubuntu opgooien. Dat laatste is waarschijnlijk sneller dan alle spyware-opties tijdens de eerste keer opstarten van Windows uit te vinken op zo'n redelijke A-laptop. Het is gewoon dat ik voor het eerst in mijn leven een keer een apparaat kan kopen waar niet Windows of OS X opstaat en ik dat gewoon graag eens zou doen. Gewoon omdat het kán.

[/rantmodus]

Ok. iemand dan maar een koffie met een koekje? :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Daar heb je dan een zwaarwegend puntje. Letterlijk best een groot verschil in dimensions en zo. Misschien wel overwegen waard, al ben ik door zo'n Chromebook Pixel (nee, die heb ik dus niet zelf) best verslingerd geraakt aan... aanraakschermen (ondanks dat een mat scherm prettiger is in verschillende situaties).

Nou ja, ik denk dat ik het overdenk zolang totdat de aanbieding sowieso verlopen is, dan is er ook geen stress meer ;)

En Kaby Lake schijnt iets energiezuiniger te zijn. Maar weet niet of je dat echt merkt tijdens gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ook jaren met een dell xps(12) gelopen - dat touchscreen heeft mij nooit kunnen boeien, dus nieuwe laptop is zonder. Maar system76 maakt leuk spul, is goed bereikbaar en levert nodige support. Ze hebben enkele van mijn teamleden voorzien van hardware, en onze benchmark bak komt ook van hun af.

wil zelf deze halen; https://www.pine64.org/?page_id=3707 voor 90euro

puur om feit dat ie 90piek is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Wow! dat is ook gewoon tof :p

Maar misschien moet ik wel zo'n System76-systeem configureren. Misschien nog even wachten tot ze ook Kabi Lake erin proppen, al zou dat nog wel een even kunnen duren. Vind ze alleen zo op het oog vrij log eruitzien. Maar dat valt misschien wel mee?

Desalniettemin: Dell heeft z'n klantenservice best slecht voor elkaar, zeker naar particulieren (die zich eerst zakelijk voor moeten doen, anders sowieso dus geen intermenselijk telefooncontact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hier op werk nogal wat frikandellen ivm aanbesteding, maar ook b2b zuigt hun support. Hadden een batch waar alle schroeven uit de behuizing vielen .... handig van die ductape laptops :+ :N
9 maanden geduurd voordat er een oplossing kwam [..]

maar dat pine64 ding lijkt me wel leuk hobby machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04

silverball

De wagen voor moderne mensen

himlims_ schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:23:

Allwinner chip ;w
Verschrikkelijk bedrijf.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nou, nu nog even wachten, maar het werd een 14" Lemur met wel eh.... een paar upgrades ;)

Trouwens, die heeft dus sinds vandaag een 7de generatie i7 (of i3). Nou ja, specwise zit ik nu RUIM boven alles wat dell zou bieden voor dat bedrag in misschien een iets dikkere verpakking. Helaas wel veel verzendkosten.. en vermoedelijk ook invoerrechten, maar zelfs dan zit je nog onder Dell.

We zien wel! @himlims_ nogmaals dank voor het 'wijzen' op Systems 76. Mooie review van topmodel op Ars trouwens afgelopen week. Maar die werd me wat te gortig (ook als je eigenlijk op zoek was naar een draagbare laptop :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ook jaren met een dell xps(12) gelopen - dat touchscreen heeft mij nooit kunnen boeien, dus nieuwe laptop is zonder. Maar system76 maakt leuk spul, is goed bereikbaar en levert nodige support. Ze hebben enkele van mijn teamleden voorzien van hardware, en onze benchmark bak komt ook van hun af.

Daar zit geen OS op? Wat een geld zeg, zou dat echt wat zijn? Het idee is wel gaaf op zich. Volgens mij is er van Slackware een ARM-versie dus ik ben geneigd dat te proberen en te kijken hoe bruikbaar zo'n ding nou is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 14:04

-ko-

Leidend Voorwerp

Zit al een maand of 2 te azen op een Oryx Pro. Betaal je je niet scheel aan BTW / verzending als die laptops vanuit de US door de douane gepropt worden?

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

-ko- schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:25:
[...]

Zit al een maand of 2 te azen op een Oryx Pro. Betaal je je niet scheel aan BTW / verzending als die laptops vanuit de US door de douane gepropt worden?
Vooral verzending vond ik erg veel.. btw, dat heb ik vooralsnog ingecalculeerd (al is dat best veel eigenlijk..). Even afwachten.

Als ik naar een vergelijkbare config kijk bij bijv. de xps-serie ben je alsnog wel een stukje goedkoper uit. Je hebt alleen geen 'infinity edges' en minder pixels op je scherm. Nou ja. Dan geen oneindige randjes hoor. En je hebt heel veel aansluitingen waar je ineens geen adapter meer voor nodig hebt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door letatcest op 06-12-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

De Fedora ontwikkelaars discussiëren over hé veranderen van hun release schema.

http://www.phoronix.com/s...F25-Stats-Future-Releases

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 22:35
Zag een paar weken geleden dit linux laptopje voorbij komen: https://www.pine64.org/?page_id=3832
Heb wel interesse erin eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ge-flopt je meent het! :P
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:40:
De Fedora ontwikkelaars discussiëren over hé veranderen van hun release schema.

http://www.phoronix.com/s...F25-Stats-Future-Releases
Interessant. Fedora was al redelijk meegaand met de kernel, heb tijdens een release een major upgrade gehad van de kernel, terwijl je dat zou verwachten bij een upgrade naar een nieuwe release.

Ik vind de benoeming van Fedora Atomic ook wel interessant. Rolling release van Fedora. Iemand die hier ervaring mee heeft? Het was eerst Rawhide, maar is die naam verandert of is het meer het verschil tussen 'Experimental' en 'Unstable' van Debian (of Unstable/Testing, net hoe je 't wilt noemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:15:
[...]

Interessant. Fedora was al redelijk meegaand met de kernel, heb tijdens een release een major upgrade gehad van de kernel, terwijl je dat zou verwachten bij een upgrade naar een nieuwe release.

Ik vind de benoeming van Fedora Atomic ook wel interessant. Rolling release van Fedora. Iemand die hier ervaring mee heeft? Het was eerst Rawhide, maar is die naam verandert of is het meer het verschil tussen 'Experimental' en 'Unstable' van Debian (of Unstable/Testing, net hoe je 't wilt noemen)?
Achter Fedora Atomic zit een andere use-case, namelijk voor het uitroller van applicaties in een container. Nu is er een idee binnen Fedora dat "AtomicWorkstation" heet, maar dat heeft hier niets mee te maken

Rawhide is nog steeds present, niets aan veranderd AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Laatst online: 15-10 21:16

Zjemm

...

letatcest schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:25:
[...]

Vooral verzending vond ik erg veel.. btw, dat heb ik vooralsnog ingecalculeerd (al is dat best veel eigenlijk..). Even afwachten.

Als ik naar een vergelijkbare config kijk bij bijv. de xps-serie ben je alsnog wel een stukje goedkoper uit. Je hebt alleen geen 'infinity edges' en minder pixels op je scherm. Nou ja. Dan geen oneindige randjes hoor. En je hebt heel veel aansluitingen waar je ineens geen adapter meer voor nodig hebt ;)
nice die Lemur, wat kost dat verzenden naar NL nog? en BTW zal er ongetwijfelt nog bij komen, weer paar procent.

ga je ubuntu draaien of anders?

ik snap je keuze wel, als iedereen windows laptops blijft kopen maar er eigenlijk een linux/bsd op knalt geeft dat een vertekend beeld in de verkoop statestieken :)

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Fijne feestdagen 🎄 met Qemu advent calendar 2016

[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 07-12-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wat een leuk idee zeg. :)
'k Heb weleens geprobeerd met Qemu te spelen, 'k geloof voor Win9x, maar lukte toen niet. Ik gebruik eigenlijk altijd VirtualBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zjemm schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:17:
[...]

nice die Lemur, wat kost dat verzenden naar NL nog? en BTW zal er ongetwijfelt nog bij komen, weer paar procent.

ga je ubuntu draaien of anders?

ik snap je keuze wel, als iedereen windows laptops blijft kopen maar er eigenlijk een linux/bsd op knalt geeft dat een vertekend beeld in de verkoop statestieken :)
Blijf Ubuntu draaien, maar kan niet zonder m'n virtual boxjes met exotischer dingen ;) Uiteindelijk ben ik natuurlijk maar gewoon iemand die een veredelde typemachine nodig heeft voor zijn werk als journalist, dus het moet in eerste instantie gewoon goed werken. Voor gekke fratsen heb ik wel ander speelgoed, zoals Pi's, een ouwe Eee 901 en nog wat meuk :p

Het is idd. wel een statistiekdingetje ja. En ik ben ook gewoon benieuwd, las erg positieve review (behalve over de adapter) over de Oryx Pro op Ars. Maar die laptop was me echt te zwaar en groot (hey, ik zocht een mobiele laptop, als ik een groot scherm nodig heb plug ik die wel in).

Overvliegen naar NL: 113 dollar... wil ik eigenlijk stiekem niet weten... en vermoedelijk 21 procent btw over basisbedrag zonder verzendkosten, nou ja. Ik hou me maar voor dat het 100 euro 'goedkoper' is dan Dell

En nu weer terug naar de kroeg :)

Mijn Icon Theme is heel origineel Papyrus. En die van jullie? :p

[ Voor 3% gewijzigd door letatcest op 07-12-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

letatcest schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:53:
[...]

Mijn Icon Theme is heel origineel Papyrus. En die van jullie? :p
Heb maar een bak met een afwijkende icon theme en dat is faience. Dat past lekker in adwaita. Verder gewoon de standaard van Gnome shell en Xfce.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Maar het duurde even. Hij is binnen:
System 76 Lemur
Retesnel. Fijn hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oude laptop maar weer eens aan geslingerd en Grub hersteld. Check voor updates, totaal 1039 packages aanwezig. Aantal om te updaten: 841. Dat valt nog mee. Ik had alles wel verwacht. Wel wat breakage vanwege de overgeslagen gcc5 migratie, maar dat is met aptitude zo opgelost. Na het eten maar de update laten uitvoeren, kijken of er tijdens installatie nog wat stuk gaat. :P Helaas wil 't niets weten van deb-multimedia, de key is verlopen en het package met de key wordt niet gezien als update, want het weigert de lijst met nieuwe packages vanwege de verlopen/missende key. :F

Edit:
Key los geïnstalleerd, opnieuw zoeken naar updates en een paar bij gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 14-12-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iemand hier veel ervaring met NBD? Ik heb een root on NBD setup gemaakt om meerdere VM's van dezelfde ArchLinux installatie op te kunnen laten starten, maar zodra ik systemd-networkd draai (nodig voor de hostname via DHCP), gaat NBD onderuit (hung task > 120 sec bladiebla).

(De machines booten via PXE en het IP dat via PXE is gegeven, staat op de NIC en na systemd-networkd starten staat hetzelfde IP er nog op. NBD server zit in zelfde subnet, dus zou geen issue moeten zijn).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FireDrunk schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:15:
Iemand hier veel ervaring met NBD? Ik heb een root on NBD setup gemaakt om meerdere VM's van dezelfde ArchLinux installatie op te kunnen laten starten, maar zodra ik systemd-networkd draai (nodig voor de hostname via DHCP), gaat NBD onderuit (hung task > 120 sec bladiebla).

(De machines booten via PXE en het IP dat via PXE is gegeven, staat op de NIC en na systemd-networkd starten staat hetzelfde IP er nog op. NBD server zit in zelfde subnet, dus zou geen issue moeten zijn).
Tw gelezen? Vragen moeten in een eigen topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Vandaag maar even gekeken naar de staat van een aantal Fedora spins in de toekomstige release Fedora 26 (dmv rawhide).

Vooral de KDE spin ziet er veelbelovend uit.
Apper is niet meer kapot, Firefox (een niet-Qt applicatie) is niet meer de standaard browser, LightDM is vervangen door SDDM. Het fijnste is nog dat het niet een keer vastgelopen is :) Zelfs Kmail liep.

Ook komt met Fedora 26 de LXQt spin eraan.

Nog even en ik ga misschien terug naar KDE pla.... nee Xfce werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Zeer blij dat er van Fedora 26 nu een LXQt spin komt, zat daar echt op te wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SDDM zit er bij 25 toch ook al in?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

FireDrunk schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:08:
SDDM zit er bij 25 toch ook al in?
Dat zou best kunnen, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik dacht dat SDDM al eerder in Fedora zat. Maar nou is de laatste keer dat ik KDE draaide met Debian geweest en die had 'm allang en daarvoor zat ik met Fedora 19-21. Dat is ondertussen al even geleden dat ik het mij niet 100% meer kan herinneren of ik nou sddm gebruikte, of toch LightDM danwel een andere display manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op woensdag 14 december 2016 @ 17:28:
Maar het duurde even. Hij is binnen:
[afbeelding]
Retesnel. Fijn hoor!
Cool, viel het uiteindelijk mee met de customs en shipping? En overall quality? Dope hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:31:
[...]

Cool, viel het uiteindelijk mee met de customs en shipping? En overall quality? Dope hoor.
Om eerlijk te zijn: prijzig verhaal. 120 shipping en ook nog eens de btw van zo'n 250. Dan kom je op zo'n 1400 euro wat echt te veel is voor de bouwkwaliteit. Nou wist ik natuurlijk wel dat het een relatief goedkope laptop is die ik zelf volgepropt heb met veel te dure hardware ;) (zoals snelste proc, beter scherm, snellere ssd, meer geheugen, etc waardoor de basisprijs van 650 dollar bijna de verdubbelaar in ging). Maar een wolf in schaapskleren vind ik ook wel weer aardig.

Op zich verwachtte ik niet dat het apparaat daardoor ineens van geborsteld aluminium gemaakt zou zijn en als al die - op zich van te voren verwachtte - extra kosten er niet waren, was het nog wel oké, maar de hoofdreden dat ik minder tevreden ben dan verwacht is dat een voor mij belangrijk onderdeel niet naar behoren functioneert: de SD-kaartlezer leest bepaalde kaarten niet. En het is een bekend probleem van de afgelopen paar Lemurs. Als antwoord van System 76 kreeg ik dat het een bekend probleem is dat bepaalde, ultrasnelle kaarten niet werken omdat die zich niet aan bepaalde standaarden zouden houden, etc. Ik heb de computer niet met Windows 10 getest, maar volgens mij is het een 'driverprobleem', maar hier verder geen tech-geneuzel ;) (zie op Ask Ubuntu voor verdere info)

Als laatste antwoordde ik dat die 'ultrasnelle' kaarten die ik gebruik voor foto en video niet bepaald de allernieuwste zijn en zelfs mijn oeroude Eee uit 2008 ze probleemloos leest en dat ik dat excuus eigenlijk niet accepteer bij een setup die ook in dollars ruim boven de 1000 uitkomt. Terugsturen ga ik natuurlijk niet, want dat kost me nog meer, alleen jammer dat je er dan zo achterkomt, iets wat overigens niet erg makkelijk online te vinden is.

Al met al zag ik door die Ars-review van het veel duurdere Onyx-model de boel een beetje door een roze bril. Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon deze Clevo . Als ik ongeveer dezelfde laptop bij BTO in NL samenstel kom je op (zit dan geen Kabi Lake en ddr4 in) iets meer dan 1000 euro met btw.

Nou ja. Ik heb op zich geen dure Kerst gehad :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Yeah, het geklaag op de opleiding dat ik een andere distributie en IDE gebruik dan Ubuntu en netbeans lijkt verdwenen als sneeuw voor de zon. Ondersteuning hoef ik dan niet te verwachten maar dat.... hoeft ook niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 00:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Niks zou leerzaam als afwijken van het gebaande pad. Nadoen wat anderen voor doen is makkelijk, het zelf uitzoeken is een stuk moeilijker.

Ik ben in al mijn studies altijd het buitenbeentje geweest met vrij principiele en radicale keuzes. Daarbij heb ik altijd geweten dat het aan mij is om het verschil bij te leggen, van de rest van de wereld hoef ik het niet te verwachten. Dat heeft af en toe een hoop tijd en frustratie gekost maar uiteindelijk is het eigenlijk altijd gelukt. Daar staat tegenover dat alles wat ik zo geleerd heb er ook echt goed in zit, dat raak ik niet snel meer kwijt, want ik weet van voor tot achter hoe het werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

beetje de :r van spotify aan het krijgen; features onklaar maken, 1000mb ram zuigen, of hdd vullen met overbodige temp data.

oplossing; https://github.com/Quacky2200/Spotify-Web-Player-for-Linux/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzby
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-07 11:57
himlims_ schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:33:
beetje de :r van spotify aan het krijgen; features onklaar maken, 1000mb ram zuigen, of hdd vullen met overbodige temp data.

oplossing; https://github.com/Quacky2200/Spotify-Web-Player-for-Linux/
als youtube red niet snel naar nederland komt dan zou ik hier bijna weer voor terug naar spotify gaan.

alhoewel, dan was er ook nog die ene keer dat spotify m'n volledige telefoon heeft laten crashen waarbij data van de SD kaart was gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

rondje opruiming gedaan van weekend, paar 'pareltjes' gevonden

osjes
- windows 98 sealed
- redhat 6.3 orgineel
- suse 7.1 orgineel
- mandrake (incl. sims!) orgineel

games
- postal
- rune (orgineel - zonder serial key grr)
- tribes 2
- minde rover
- kohan
- soldier of fortune
- unreal
- quake 2 - 3
- civilisation
- simcity
- heretic
- myth 2

...vroeger, toen games nog boekje en doosje hadden, en loki-games nog bestond :+

//edit; heb je nog (oude) linux game liggen ... stuur me een DM

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 13-02-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 18:36

BoAC

Memento mori

Lokigames bestaat nog steeds hoor: http://www.lokigames.com/
En nog steeds staat daar hetzelfde plaatje op de homepage, nostalgi O+
Ik heb er nooit games van gespeeld maar ken de site wel :)

Ik zat even te kijken waar ik het van kende, en dat is van OpenAL :)

[ Voor 15% gewijzigd door BoAC op 13-02-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:30 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.