Even wat opmerkingen op je punten, want niet alles klopt naar mijn ervaring.
FireDrunk schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:52:
* FireDrunk dacht, laat ik weer eens KDE proberen (100 jaar terug voor het laatst gebruikt)...
Ik moet eerlijk zeggen, wat een drama... Ik zeg niet dat Gnome zoveel beter is, maar User Friendly is KDE echt niet.
Een paar dingen zover:
- Venster positie onthouden please? Nee doen we niet. Ik werk op 2560x1440 en de helft van de settings schermen neemt maar 20% van het schermoppervlak bij start. Elke keer scherm vergroten als ik dus een setting wijzig... Best irritant.
Ik had met meerdere schermen aangesloten eigenlijk geen probleem dat het niet onthield waar een venster stond bij het opnieuw openen. Je kan die optie ook aanpassen volgens mij, met 'smart' placement, onder de muis, en meer van die dingen.
- Desktop wallpaper aanpassen... Ik moet een activity maken?? Seriously?
Dat is nieuw, dat hoefde ik niet bij 5.4, 5.5 en 5.6. Ik kon gewoon een wallpaper kiezen.
- Global shortcuts zijn stuk. Je kan ze zetten, dan werken ze, tot je uitlogd. Schijnt een bekende bug te zijn, die al meer dan anderhalf jaar open staat....
Geen last van gehad eigenlijk. Werkte gewoon bij mij. Moet ik dan zeker geluk hebben gehad, of ze hebben het bij Debian gefixt maar is de patch niet upstream toegepast om wat voor reden dan ook.
- Global shortcuts instellen per 'sectie'? Je kan wel zoeken, maar alleen per sectie, dus ik moet alle secties af, om te zoeken waar een actie onder valt...
Ja, dat is wel een puntje idd. Als er een sneltoets al in gebruik is, of je wilt weten of die toevallig al in gebruik is en wat het mogelijk doet, is het niet eenvoudig om alles in een mooi rijtje te hebben.
Nou is dat bij Xfce ook niet ideaal, omdat je twee plekken hebt waar sneltoetsen gebruikt worden, maar 'global application' en 'window manager' is beter te behappen dan de vele opties bij KDE (kmix is los, kmail is los, etc).
- Windows key gebruiken om het 'start' menu te openen? Nee dat kan niet. Je kan alleen een combinatie van "Windows Toets" + "iets" doen... Niet in zijn uppie... Seriously?
Daar hebben meerdere DE's last van volgens mij, want Xfce kan dat ook niet.

Maar is wel jammer idd.
- Themas installeren? Prima, 4 verschillende types: Desktop Theme, Window decorations, Icon Packs, Login styles, Look and Feel.
Jup, nogal een

gevoel daarmee.
- HiDPI support? Nope. veel schermen zijn veel en veel te klein.. (Network venster, notifications panel)
Is gewoon aanwezig hoor, hebben ze al sinds KDE 5.2 meen ik. Staat volgens mij tussen de opties van schermresolutie.
- Notification Icons uitzetten? Ja per stuk, als je het inklappen aan hebt staan. Ik wil altijd alle icons tonen, maar ik hoef echt niet altijd dat printer icoontje... UIT... ohnee, dat kan niet.
/rant
Jep, best een irritant dingetje. Of je zet alles aan en krijgt dus ook nutteloze iconen erbij die je eigenlijk liever niet hebt, of je moet ze per stuk op 'always show' zetten, waarbij nieuwe iconen op 'automatisch' komen te staan.
Ik houd het daarom maar gewoon bij Xfce als DE en gebruik Compiz-Fusion versie antiek (0.8.4) als WM. Minimale issues, maximale functionaliteit.