Systemd. Tsja wat zal ik er over zeggen.
Ik kan er niet aan wennen. Tevens heb ik het idee dat sommige distributies er niet stabieler op worden.
Wij hebben best wel wat te doen gehad met de laatste Ubuntu LTS versie 16.04.
Sommige services wilden gewoon niet normaal herstarten, php-fpm en proftpd bijvoorbeeld. Het zijn geen nieuwe software pakketen of iets dergelijks, maar vaak wilde een proftpd pas na een her install weer starten.
Ook apt-get heeft zo zijn eigenaardigheden gekregen. Wij configureren mysql via ansible. Dat gaat op Ubuntu 10, 12 en 14 allemaal prima. Maar met 16.04 was het wel even zoeken. Het ergste vind ik dat de scripts je steeds meer bij de hand gaan nemen. Met mysql bijvoorbeeld gaf apt iedere keer aan dat mysql nog niet geconfigureerd was. Dat was hij wel maar apt kijkt dan weer naar een bepaald bestand en gaat zich ermee bemoeien. Dan draait je mysql server gewoon en dan moet je bijvoorbeeld tree installeren. Een apt-get install tree gaat dan nog even doodleuk roepen dat je mysql niet geconfigureerd is en stop en start deze doodleuk met een melding dat mysql geconfigureerd word. Niet leuk op een productie machine!!
Ik ben van mening dat apt-get install software moet installeren en zich niet moet gaan bemoeien met een config. Plaats de bestanden en laat het verder met rust.
Ik hoop dat het allemaal wat beter gaat worden maar ik denk niet dat systemd en ik vrienden zullen worden.
Wat ik ook erg vervelend vind is de syntax.
We gebruien al jaren /etc/init.d/XXX start of service XXX start, maar met systemctl draaien we start en de service die je wilt starten ook nog eens om. WHY!!!!! Hoe vaak ik systemctl apache2 start heb getypt .... GRR
Tevens heb ik het idee dat men te snel zaken implementeert in het linux kamp en het maar in de distro stopt zodat het met de volgende versie nummer mee kan. En als het dan een RedHat is dan lopen de meeste distro's er als een stel lemmingen achteraan om er na een jaar of wat achter te komen dat dat het toch ook niet was. Dus gaan we met z'n allen maar voor pakket Y.
Laatst nog een mooie thread waarin werd gemeld dat Lennart Poettering een nieuw project had opgericht.
Een van de antwoorden was dat men hoopte dat Poettering zijn interesse in systemd zou verliezen en men het dan kon vervangen door wat knaps.
Wat mij wel blijft verbazen is dat er toch heel veel distributies systemd hebben omarmt, zeker gezien de weerstand. Of dat nu gedwongen is gegaan doordat men Gnome wil blijven mee distribueren of dat men het echt zag als een verbetering. Ik blijf het vreemd vinden.
Het is misschien wel sneller met booten maar ja als ik eerst een x tal minuten moet wachten tot mijn HP GEN 9 server door de bios is dan maakt die paar seconden van het OS ook niet meer uit.
En nu weer lekker verder op mijn FreeBSD machines waar zaken gewoon netjes gescheiden zijn en de init scripts gewoon werken. En als ik een log file wil tailen dan kan ik dat lekker doen met een simpele tail -f