Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NOS Kroeg - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:
  • 227.683 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
M.n eerste rpm package gemaakt, vind het toch wat minder lekker werken dan de shellscripts van Arch maar dat is uiteindelijk vooral gewenninge natuurlijk, want zo groot zijn de verschillen ook niet.

Nu alleen nog de openSUSE build service inschakelen...

begintmeta wijzigde deze reactie 25-02-2017 16:23 (8%)

• -ko-
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01:34

-ko-

Leidend Voorwerp

Ik gebruik voor simpele, interne rpm's vaak FPM. Werkt heel prettig!

https://github.com/jordansissel/fpm

Wa Doede Nou

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-02 16:45

Compizfox

I use Arch, btw

Compizfox wijzigde deze reactie 11-03-2017 01:52 (46%)

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• begintmeta
  • Niet online
Wie heeft eigenlijk al met de oude unix-code zitten spelen?

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Voor de desktop users, vond dit stacer wel tof tooltje - vd week op omgubuntu

http://www.omgubuntu.co.u...ntu-system-cleaner-update

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23-02 16:18
whoehoe van de week een dell xps 15 (9560) binnen gekregen, mooi spul zo naast mn oude latitude.
super scherm en mooi formaat. 8) :9~

Helaas nog wat Te nieuw allemaal :|

onder Arch Linux
mn fans worden niet herkend en dus niet aangestuurd.

/usr/bin/pwmconfig: There are no pwm-capable sensor modules installed

hoe kan het tegenwoordig nog he, zoiets basics ;)

HiDPI scaling factor 2 is eigenlijk weer net iets te groot, maar GTK ondersteund geen factoring waardoor 1.5 bijvoorbeeld niet werkt, wellicht nog op te lossen met xrandr :)

en nog wat van die ongein dingen met bijvoorbeeld de nvidia kaart, en de killer nic wifi kaart

zal ook eens wat andere distro's proberen, kijken bij welke de uitdagingen het minste zijn.

maar ik moet zeggen.... ben niet ontevreden.....vette laptop

Vanuit verbondenheid iets moois maken - https://createamemory.nl | About me - https://sjemm.net

• WernerL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:41
quote:
himlims_ schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:33:
beetje de :r van spotify aan het krijgen; features onklaar maken, 1000mb ram zuigen, of hdd vullen met overbodige temp data.

oplossing; https://github.com/Quacky2200/Spotify-Web-Player-for-Linux/
quote:
Please Note: This project has been discontinued.
Jammer, niet echt een goed alternatief helaas. Maar de desktopversie is wel nog steeds beter dan de webplayer dus mij hoor je niet klagen. :) Nog geen issues gehad met ram zuigen of hdd vullen met overbodige temp data. Maar ik gebruik de desktop client dan ook nog niet zo lang. :+

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven probeert Grub2 zo ver te krijgen dat ie het laatst geselecteerde OS onthoud.

Dat zou zo simpel moeten zijn als het toevoegen van
code:
1
2
GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_SAVEDEFAULT=true

aan /etc/default/grub en dan sudo update-grub uitvoeren.

Blijkbaar is het niet zo simpel :/
* Raven Googled verder.

Waarom moet zoiets simpels zo moeilijk gaan :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• letatcest
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 11:48

letatcest

Kidult

quote:
WernerL schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:17:
[...]

[...]

Jammer, niet echt een goed alternatief helaas. Maar de desktopversie is wel nog steeds beter dan de webplayer dus mij hoor je niet klagen. :) Nog geen issues gehad met ram zuigen of hdd vullen met overbodige temp data. Maar ik gebruik de desktop client dan ook nog niet zo lang. :+
Bij mij gebruikt ie maar 230MB ram (3 instances?) en slurpt ie 2,1GB ruimte aan cache.
edit: zie nu na upgrade naar 17.04 dat de hidden files-optie niet meer zichtbaar is in de normale nautilus-menu's... als je dus niet weet dat het ctrl-h is, dan zoek je tot je ene ons weegt, of je moet bij de keyboard shortcuts kijken... heel user friendly)

letatcest wijzigde deze reactie 15-04-2017 11:16 (21%)

Schreef Cryptovaluta voor dummies | Joehoe! Een hele ouwe computer :-)

• Auredium
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22-02 09:49

Auredium

Informaticus Chaoticus

Goeiemoggel iedereen!
neemt de verplichte slok koffie

Arg! soms irriteer ik mij aan bugs. Ik heb een Deel desktop machine met een Geforce GT-210 en 16Gb als mediabak draaien (Intel i7 3770). Onder de standaard driver deed de machine het goed. Met de Nvidia drivers is er echter een kleine bug die er al in zit sinds minstens Ubuntu 12.10. Door een fout in de handling van de EDID informatie overgeleverd via HDMi doet de driver het scherm (een 32 inch full HD Samsung scherm) zien als een 7 inch. Het goede nieuws is dat de resolutie tenminste nog full HD is. :+
Het slechte nieuws is dat de DPI van de tekst zo absurd groot was dat alle vensters en balken in reuzenformaat waren. Aangepast en nu ziet het er normaal uit. Het scherm wordt nog herkent als 7 Inch maar ik twijfel of ik er zin in heb om dit aan te passen. Ik draai Ubuntu Mate maar ik moet dan voor zover ik kan lezen rommelen in xorg.conf en ik vind het wat 'Meh' nu het scherm er goed uit ziet.

Nou ja, nu kijken of ik die vreemde stutterbug kan oplossen die ik bij ZSNES en Torus Trooper ervaar met spelen zo nu en dan. Gaat vermoedelijk deze week nog wat koffie in zitten. :)

Twijfel nog of ik van Mate wil switchen naar Ubuntu 'normaal' als er eenmaal een versie is met Gnome i.p.v. Unity. Vermoedelijk niet omdat eigenlijk Mate mij wel bevalt en stabiel is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:38

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
Auredium schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:48:
Nou ja, nu kijken of ik die vreemde stutterbug kan oplossen die ik bij ZSNES en Torus Trooper ervaar met spelen zo nu en dan. Gaat vermoedelijk deze week nog wat koffie in zitten. :)
Zou natuurlijk kunnen dat het op het oorspronkelijke apparaat ook stotterde in bepaalde situaties. Dat hebben ze bij de eerste Zelda ook zo gemaakt, op bepaalde plekken had je een drop in de framerate en dat zit er netjes geëmuleerd ook in. :P
quote:
Twijfel nog of ik van Mate wil switchen naar Ubuntu 'normaal' als er eenmaal een versie is met Gnome i.p.v. Unity. Vermoedelijk niet omdat eigenlijk Mate mij wel bevalt en stabiel is.
Gnubuntu dus, die is er al een tijdje. ;)

Spekkies | Commandline FTW

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

quote:
Hero of Time schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:02:
[...]

Zou natuurlijk kunnen dat het op het oorspronkelijke apparaat ook stotterde in bepaalde situaties. Dat hebben ze bij de eerste Zelda ook zo gemaakt, op bepaalde plekken had je een drop in de framerate en dat zit er netjes geëmuleerd ook in. :P

[...]

Gnubuntu dus, die is er al een tijdje. ;)
Nou ja, dit is niet de normale stutter. Ik heb een echte SNES thuis liggen. :+
Bovendien treed het zo nu en dan ook op bij Torus Trooper en dat is een stand alone spel. Ik had gehoopt dat de drivers van NVidia zelf het deden verhelpen maar helaas treed het op met zowel de standaard drivers alsook de Nvidia drivers. Ik merk echter wel dat ik aan de limiet zit van mijn draadloze controller wat er misschien voor kan zorgen.

Ubuntu normaal en Ubuntu Gnome worden bij elkaar gevouwen op het moment dat Ubuntu Gnome 3.0 gaat gebruiken. Ubuntu Gnome valt dan weg als smaakje. Grappig trouwens dat je nu leest dat er mensen zijn die wat niet goed kunnen werken met Gnome maar wel met Unity. Dat houd je toch wel, Unity heeft dan ook wel wat fork alternatieven. Hoe lang die Unity forks blijven leven...geen idee. Misschien krijgen we wel een officiele Ubuntu Unity tak in de Ubuntu boom. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Firefox 53 is uit, maar nog niet in Debian Unstable. Hoewel, misschien toch wel. Of niet? :+
quote:

code:
1
2
3
4
5
firefox (53.0.is.52.0.2-1) unstable; urgency=medium

* The "oops, I uploaded 53 to unstable instead of experimental" release.

-- Mike Hommey <glandium@debian.org>  Thu, 20 Apr 2017 05:37:46 +0900

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

Hmm, na een update werkt compositing (Desktop Effects) alleen nog met XRender en lijken sommige effects (o.a. Wobbly Windows) verdwenen te zijn uit KWin...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Klinkt alsof je een package mist waar extra plugins heen zijn gegaan. Aan de andere kant, wobbly windows is meer eye-candy dan functioneel zinvol. Zou mij niets verbazen als dat eruit is gehaald. Render engines zou wat vreemd zijn, tenzij je driver niet volledig functioneert.

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
Hero of Time schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:16:
Klinkt alsof je een package mist waar extra plugins heen zijn gegaan. Aan de andere kant, wobbly windows is meer eye-candy dan functioneel zinvol.
Klopt.

Ik zou niet weten wat voor package dat zou moeten zijn (ik draai Arch). Ik kan geen "kwin-extras" of iets in die richting vinden.
quote:
Render engines zou wat vreemd zijn, tenzij je driver niet volledig functioneert.
Ik ben vergeten wat de verschillen precies zijn maar ik had het altijd op OpenGL 3.1 staan. Na de update deed compositing het in de eerste instantie dus helemaal niet, totdat ik erachter kwam dat die het wel deed met XRender als backend.

EDIT: Ik zie het al, het effect is niet weg, maar hij stond verborgen omdat het niet ondersteund wordt door de compositor. Dat zal dus wel te maken hebben met dat ik nu XRender gebruik...

EDIT: En opgelost, met dank aan deze forumpost. In kwinrc stond een setting nog op "EGL" ipv "GLX", en EGL is verwijderd uit de laatste versie van KWin.

Compizfox wijzigde deze reactie 28-04-2017 19:40 (23%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven doet wifi-driver compilen
Wifi-driver werkt niet, lijkt te komen door ontbrekende cfg80211

Dacht ik dat eventjes te apt-get installen, not :/ Backports gebruiken kan ook niet omdat de juiste kernel-versie daar niet tussen staat :/ (disagrees about version of symbol)

* Raven gaat weer verder Googlen
't is blijkbaar zeldzaam, dat cfg80211 niet aanwezig lijkt te zijn, vond alleen https://github.com/neurob...51#issuecomment-270092719

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:24
Hmm cfg80211 wordt toch standaard in de distro kernel wel mee gecompileerd, weet je zeker dat cfg80211.ko niet in je /lib/modules/.... staat en een modprobe niet werkt ?

Welke wifi driver / kaart probeer je aan de praat te krijgen overigens ?

gekkie wijzigde deze reactie 29-04-2017 22:22 (18%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
Raven schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:10:
* Raven doet wifi-driver compilen
Wifi-driver werkt niet, lijkt te komen door ontbrekende cfg80211

Dacht ik dat eventjes te apt-get installen, not :/ Backports gebruiken kan ook niet omdat de juiste kernel-versie daar niet tussen staat :/ (disagrees about version of symbol)
Je bedoelt een melding als "disagrees about version of symbol module_layout"? Dan moet je de module gewoon opnieuw compileren voor je kernel. Toevallig met DKMS geregistreerd? Want daar ken ik 't mee, icm Debian. Een redelijke update van de kernel triggert geen volledige hercompilatie van de module met dit als gevolg. Handmatig opnieuw compileren lost het dan op, maar blijkbaar bij jou niet.

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:48:
[...]

Je bedoelt een melding als "disagrees about version of symbol module_layout"? Dan moet je de module gewoon opnieuw compileren voor je kernel. Toevallig met DKMS geregistreerd? Want daar ken ik 't mee, icm Debian. Een redelijke update van de kernel triggert geen volledige hercompilatie van de module met dit als gevolg. Handmatig opnieuw compileren lost het dan op, maar blijkbaar bij jou niet.
Met DKMS zou de module juist wel automatisch gelinkt moeten worden bij de installatie van een nieuwe kernel.

Mocht dat om wat voor reden niet gebeuren dan zou je dit handmatig moeten kunnen triggeren met dkms autoinstall.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
gekkie schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:21:
Hmm cfg80211 wordt toch standaard in de distro kernel wel mee gecompileerd, weet je zeker dat cfg80211.ko niet in je /lib/modules/.... staat en een modprobe niet werkt ?

Welke wifi driver / kaart probeer je aan de praat te krijgen overigens ?
Dat dacht ik dus ook. Modprobe gaf echter aan dat ie de module niet kon vinden (net als op die githubpagina en het find-commando). Het enige dat ik mij kan bedenken is dat door het installeren van Ubuntu Server 16.04 LTS in "minimal virtual machine" modus, dat daardoor het een en ander niet mee is geïnstalleerd.

AWUS1900, gebruikt de 8814au module.

Het cfg80211 issue heb ik overigens nu opgelost, door een nieuwere kernel erop te zetten. Zat nog op 4.4 terwijl 16.04.2 4.8 gebruikt, inmiddels staat die incl cfg80211 erop alleen gaat het nu bij het compileren al mis :S
code:
1
2
/home/raven/AWUS1900/driver/rtl8814AU_linux_v4.3.21_17997.20160531/os_dep/linux/ioctl_linux.c:14004:5: error: implicit declaration of function âis_compat_taskâ [-Werror=implicit-function-declaration]
  if(is_compat_task())

Straks maar even verder Googlen en dan gelijk maar even uitzoeken waarom ik regelmatig 'â' krijg te zien in Putty.
edit: De 'â' is opgelost door Putty op utf-8 in te stellen.
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:48:
[...]

Jep. Dat had ik al geprobeerd, moest van wat ik terug kon vinden iets a la
code:
1
sudo make -C /lib/modules/`uname -r`/build M=$PWD modules_install

gebruiken, maar daar kreeg ik telkens dat makefile.kernel niet gevonden kon worden, terwijl die er wel was in de backports map.

Maar goed, de backports heb ik nu niet meer nodig omdat het updaten van het kernel het cfg80211 issue heeft opgelost. Nu het nieuwe probleem, zie hierboven :P

Straks maar eens op Googlen....

Oscar Wilde

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
Compizfox schreef op zondag 30 april 2017 @ 01:23:
[...]

Met DKMS zou de module juist wel automatisch gelinkt moeten worden bij de installatie van een nieuwe kernel.
Dat zeg je goed, 'zou'. Echter verandert bij Debian bij een kernel update niet altijd de naam van het package, waardoor DKMS geen nieuwe install uitvoert omdat het denkt dat de config e.d. gelijk is gebleven en dus niet opnieuw hoeft te compileren.
quote:
Mocht dat om wat voor reden niet gebeuren dan zou je dit handmatig moeten kunnen triggeren met dkms autoinstall.
Dat is leuk en aardig, maar dat is wat dpkg dus al aanroept. Dan kijkt dkms naar de config van de vorige versie en vergelijkt die met de huidige, komt erachter dat er geen verschil is en besluit dan om maar niets te doen. Door eerst de module te verwijderen voor je kernel kan je met dkms autoinstall het weer oplossen. Maar een gewone install doet het ook, alleen moet je wat meer parameters meegeven. ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Inmiddels werkt de wifi-adapter, maar niet met de driver van de fabrikant:
code:
1
2
3
4
git clone https://github.com/diederikdehaas/rtl8814AU.git
cd rtl8814AU/
sudo make
sudo make install

gevolgd door een herstart en werkt gewoon meteen goed.

Oscar Wilde

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:56

Cyphax

Moderator NOS
Mooi dat het werkt, maar het is altijd jammer als je het buiten de packagemanager heen moet doen. Ik vergeet op gegeven moment altijd dat dit soort dingen er ook nog zijn, en dan maar hopen dat de boel niet wordt overschreven bij een kernelupdate oid. :)
Niet-werkende wifi, dat heb ik al een tijdje niet meer gezien gelukkig. Wat dat betreft is de hardwaresupport van Linux eigenlijk heel goed. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• gekkie
Ik bak eigenlijk altijd m'n eigen kernels, maar dkms .. bweh .. kom het met fglrx ook tegen, altijd gezeik omdat mainline zo vlot gaat met z'n wijzigingen dat de source van alles buiten de kernel altijd achterloopt en je weer patches kan gaan zoeken om dat op te fixen (meestal bij archlinux wel te vinden)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Cyphax schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:07:
Mooi dat het werkt, maar het is altijd jammer als je het buiten de packagemanager heen moet doen. Ik vergeet op gegeven moment altijd dat dit soort dingen er ook nog zijn, en dan maar hopen dat de boel niet wordt overschreven bij een kernelupdate oid. :)
Niet-werkende wifi, dat heb ik al een tijdje niet meer gezien gelukkig. Wat dat betreft is de hardwaresupport van Linux eigenlijk heel goed. :)
Ik gok dat dit komt omdat de betreffende 802.11ac chip nog niet al te lang bestaat :P

Wat ik overigens wel opvallend vond: De shitload aan documentatie dat Alfa Networks bij de driver van de AWUS1900 levert (19 pdf's + 1 txt). Weliswaar ietwat outdated (referenties naar kernel 3.nogwat, geen ac in de hostapd.conf die er ook bij zit), maar wat een hoeveelheid -> http://download.alfa.com..../ni6gM3bDf7FxWYH/download
Ik heb nog nooit een driver met zoveel documentatie gezien :o :P

Raven wijzigde deze reactie 30-04-2017 18:05 (25%)

Oscar Wilde

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Zo, dat is een bak documentatie inderdaad. Toen ik nog nics kocht was het doorgaans 3com of realtek, dat werkte altijd wel. Maar da's 15 jaar terug ofzo. Heb nog wel wat van die dingen liggen ook. M'n retro pc heeft een ouderwetsche 905B als ik me niet vergis. Wel PCI al. :+

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

PCI is toch niet zo speciaal? Goed, als je echt heel retro gaat, kom je bij ISA kaarten aan, maar dan heb je het over spul van voor en begin '90. ;)

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Ik weet niet of ik dan 100mbit heb. De SB64 in die pc is wel ISA. :)
Moest er bijna naar terugvallen. Videokaart en 2x voodoo vult het bijna. En dan is er ook nog zo'n klein slot dat ze voor modems ofzo gebruikten maar ik heb alleen pci-modems. :+
Hoop ouwe meuk is dat bij elkaar. 'k Gooi ook nooit hardware weg (als het nog werkt).

• gekkie
Hmm heb uiteindelijk m'n 486dx66 met 8mb en vesa localbus maar wel eens weg gedaan.
M'n allereerste linux bak (router voor kabelinternet) om van het toch net iets te vaak crashende winroute en windows 98 af te zijn.
Tis leuk allemaal maar nam toch allemaal maar fysieke ruimte in terwijl ik er nooit meer naar keek.
quote:
Raven schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:01:
[...]
Ik gok dat dit komt omdat de betreffende 802.11ac chip nog niet al te lang bestaat :P
Hmm mjah realtek is niet echt bepaald van het eerst fatsoenlijke drivers schrijven en dan op de markt gooien.
Als je ziet hoeveel realtek meuk er nog steeds staging drivers heeft :X.

gekkie wijzigde deze reactie 30-04-2017 20:12 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:09
Van de week was er een review van NixOS, de distro waar ik aan meewerk, op Distrowatch.

Ik moet zeggen, ik was verrast hoe positief de reviewer was. Natuurlijk, ik weet dat het gewoonweg de fijnste distro is die er is :P , zowel technisch als ook de community, maar het is toch wel dermate anders dan andere distro's en ook zeker geen gemakkelijke distro.

Er staan wel een paar kleine foutjes in.
quote:
But if you're just a little lonely user and you want to use Chromium in place of Firefox, you can install it without sudo, using nix-env without elevated privileges, and it will be yours. No other users will have access to Chromium and you can just have it all to yourself.
Iedere gebruiker kan zelf programma's in hun eigen profiel installeren, of 'tijdelijk'. In beide gevallen eindigen ze op PATH van de gebruiker en kunnen ze dus direct gebruikt worden. Het betekent niet dat andere het niet kunnen gebruiken, want die kunnen exact hetzelfde programma installeren of de store induiken en daar het programma starten.
quote:
This being said: if another user also wants to use Chromium, she has to install it too. This leads to having, essentially, multiple versions of the same program on a hard drive, and could be seen as a waste of space. But I like it. I don't think that with modern hard drive capacities there is as much of a problem.
Als het exact dezelfde versie is (op exact dezelfde manier gebouwd), dan gebruiken de gebruikers dezelfde /nix/store entry, en is er dus geen sprake van extra ruimte gebruik.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Nooit geweten dat NixOS NLD roots had, misschien leuk om te delen op NLLGG?

Zal van weekend eens proberen, benieuwd naar werking en of mij beetje ligt (keer op keer, val ik terug naar debian-flavor icm xfce) maar is natuurlijk veel toffer een NLD os te runnen :P

nog ergens project/feature pagina staan? kan geen fck bijdragen aan code, maar vertaling, thema, icoontjes ligt meer in mijn straatje

himlims_ wijzigde deze reactie 16-05-2017 09:21 (20%)

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

Acties:
  • +1Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

freaking awsome desktop tooltje; Headset
https://github.com/headsetapp/headset-electron/releases/

wat doet het?
muziek spelen (en zoeken) met YT als database. Hierdoor heb je een soort spotify achtige toepassing

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:25

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kwam het ook net tegen @ http://www.omgubuntu.co.u...tube-desktop-music-player maar daar wordt het als EVIL gezien omdat het Electron based is en in een van de reacties is er iemand die een eigen website heeft gebouwd voor hetzelfde doel dat nog beter schijnt te werken :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• FRidh
quote:
himlims_ schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:16:
Nooit geweten dat NixOS NLD roots had, misschien leuk om te delen op NLLGG?

Zal van weekend eens proberen, benieuwd naar werking en of mij beetje ligt (keer op keer, val ik terug naar debian-flavor icm xfce) maar is natuurlijk veel toffer een NLD os te runnen :P

nog ergens project/feature pagina staan? kan geen fck bijdragen aan code, maar vertaling, thema, icoontjes ligt meer in mijn straatje
Inderdaad Nederlandse roots. Hier is de website http://nixos.org/ waar je meer kan vinden over het OS, de package manager, etc. Ik gebruik de package manager nu ook voor het schrijven van m'n thesis waarbij ik nu reproduceerbaar m'n thesis, inclusief simulaties, kan bouwen :9

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23-02 14:46
Domme vraag misschien, maar als ik een kernel upgrade doe, dan moet een module die nu geladen is toch ook in de nieuwe kernel actief zijn?

In mijn geval: /lib/modules/4.4.0-71-generic/kernel/drivers/net/ethernet/realtek/r8169.ko
Als ik kernel 4.4.0-79 boot heb ik geen netwerk... Hoe kan ik controleren voordat ik herstart of die module in de nieuwe kernel ook wordt geladen? Is voor een ssh only systeempje, dus is niet zo handig als ik er iedere keer een scherm aan moet hangen ed. om na een kernel upgrade weer netwerk te krijgen...

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

lsmod / insmod ?

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
Daar heb je niets aan. Dat laat alleen de huidige modules zien die geladen zijn of je laad een module. Weet je nog niet of een module bij een andere kernel beschikbaar is.
quote:
Jogai schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:44:
Domme vraag misschien, maar als ik een kernel upgrade doe, dan moet een module die nu geladen is toch ook in de nieuwe kernel actief zijn?

In mijn geval: /lib/modules/4.4.0-71-generic/kernel/drivers/net/ethernet/realtek/r8169.ko
Als ik kernel 4.4.0-79 boot heb ik geen netwerk... Hoe kan ik controleren voordat ik herstart of die module in de nieuwe kernel ook wordt geladen? Is voor een ssh only systeempje, dus is niet zo handig als ik er iedere keer een scherm aan moet hangen ed. om na een kernel upgrade weer netwerk te krijgen...
Dit is nou niet echt een vraag die je in een Kroeg-topic plaatst. Te technisch daarvoor. ;) Maar je hebt een Realtek NIC. Dat gaat gewoon werken. Er moet echt iets catastrofaal mis gaan wil je NIC niet gaan werken na een reboot naar een nieuwe kernel. Eerste wat in mij op komt is dat /boot vol is (in geval dat een aparte partitie is) en de gegenereerde initrd is onvolledig weggeschreven door ruimtegebrek. Maar dan krijg je eerder een panic dan dat je NIC niet online komt. ;)

Om te weten of een module bestaat in de nieuwe kernel gebruik je 'modinfo' met de -k optie:
code:
1
2
3
4
5
       -k kernel
           Provide information about a kernel other than the running one. This is particularly useful for distributions
           needing to extract information from a newly installed (but not yet running) set of kernel modules. For example, you
           wish to find which firmware files are needed by various modules in a new kernel for which you must make an
           initrd/initramfs image prior to booting.

Dus doe je het volgende:
modinfo -k 4.4.0-79-generic r8169

Voorbeeld uitvoer (ik draai Debian met kernel 4.10 uit Experimental, maar 4.9 is de 'normale' versie):
code:
1
2
3
4
5
$ modinfo r8169
filename:       /lib/modules/4.10.0-trunk-amd64/kernel/drivers/net/ethernet/realtek/r8169.ko

$ modinfo -k 4.9.0-3-amd64 r8169
filename:       /lib/modules/4.9.0-3-amd64/kernel/drivers/net/ethernet/realtek/r8169.ko

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:11
quote:
Jogai schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:44:

Ik heb op openSUSE wel eens meegemaakt met dezelfde module dat deze in de modprobe blacklist kwam te staan. Ik heb dan een bestand /etc/modprobe.d/50-r8168-blacklist.conf, ik heb dit hernoemd en dan werkt alles naar behoren. In het bestand staat dan blacklist r8169 (Hoewel het bestand soms wel terug komt) Ik heb niet echt onderzocht waarom dit bestand er komt.

EDIT: ah blijkbaar wordt het hier hierom gedaan:
3. Blacklisting the r8169 driver: The r8169 is loaded when the r8168 is not found on your system. This will give you a network and internet connection, but with the r8169 driver your RTL8168 card will be very unstable. This means slow download rates, homepages taking hours to load and so on. To avoid that the r8169 is loaded, we blacklist it. This is be done by entering the following command:
Het leuke aan mijn systeem is dat ik zowel een RTL8168 als een RTL8169 heb....

EDIT: dit zou het wel eens kunnen zijn als je ubuntu draait: https://askubuntu.com/a/777773/373736

LEDfan wijzigde deze reactie 09-06-2017 09:38 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jogai
quote:
Hero of Time schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:27:

[...]

Dit is nou niet echt een vraag die je in een Kroeg-topic plaatst.

modinfo -k 4.4.0-79-generic r8169
Sorry, was alleen maar op zoek naar ja/nee, met evt die modinfo optie als hint. Waarvoor dank!

@LEDfan Thanks, had ik ook gezien idd.

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 21:52

ge-flopt

Gezocht: (Zie ondertitel)

Van de week een beetje aan het rond kijken geweest of en hoe ik Powershell kan draaien op mijn Linux Raspberry Pi. Wat ik altijd van de Linux community is dat men altijd keek naar hoe kunnen we Linux koppelen aan andere systemen. Iets wat bijvoorbeeld Microsoft minder heeft gehad. Maar als je iets van Microsoft naar Linux wilt brengen dan lijkt de pleuris uit te breken, Het lijkt dus een beetje de andere kant op te gaan: Microsoft wordt wat open, zolang we het maar niet naar Linux brengen.

Reden van Powershell voor mij is 2 ledig:
- Object georiënteerd scripts kunnen maken.
- Integratie met Microsoft producten

Strips van Michel Vaillant (voor een leuk prijsje), mail me als je iets hebt!

• Jogai
En is het gelukt of niet?

Anders, zie https://github.com/PowerS...ocs/installation/linux.md

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23-02 18:29

silverball

Professioneel Hapsnurker

https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=865015

Debian Bug report logs - #865015
debian-installer: Live installers are unable to start, "There was a problem reading data from the CD-ROM"

:X

• Merethil
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 06:49
quote:
silverball schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:57:
https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=865015

Debian Bug report logs - #865015
debian-installer: Live installers are unable to start, "There was a problem reading data from the CD-ROM"

:X
Ah daar liep ik tegenaan toen ik 'm wilde installeren in een VM, uiteindelijk een netinstall gedaan die 't wel deed.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-02 18:23
Zucht... soms heb je van die dagen....
unix_listener: "/home/thijs/.ssh/cm_socket/t.cramer@hele-lange-fqdn:22.C8CacCScNivhApnM" too long for Unix domain socket

FireDrunk wijzigde deze reactie 27-06-2017 14:59 (7%)

Even niets...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Hoe krijg je dat voor elkaar? Wat doe je om zo'n cm_socket ding whatever aan te maken? SSH tunnel oid?

• gekkie
*O* https://www.ubuntu.com/usn/usn-3341-1/
En Lennart maar happy babbelen op FOSDEM over z'n geweldige systemd-resolved.

• FireDrunk
quote:
Hero of Time schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:16:
Hoe krijg je dat voor elkaar? Wat doe je om zo'n cm_socket ding whatever aan te maken? SSH tunnel oid?
Ja, cm_socket is Control Master socket (optie ControlMaster Auto in ~/.ssh/config). Dat zorgt er voor dat je meerdere SSH tunnels over 1 verbinding maakt. Efficiënter, en sneller connecten, vooral handig als je veel ssh connecties via 1 specifieke host moet maken (Bastion host, Stepping Stone, hoe het ding ook mag heten :) ).

Blijkbaar mag alleen de naam van een socket niet heel lang zijn.
Je zou denken: Everything is a file in Unix/Posix, maar blijkbaar geldt dat nog niet voor Sockets.

(OS is overigens Fedora 25 Workstation)

Even niets...

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

De eerste Mycroft producten zijn uitgerold in de UK. Ik weet niet of iemand de test van Popi heeft gehoord toen hij vroeg wat bonen waren?

Ik moest mijzelf echt inhouden van het lachen. :D
Het is natuurlijk wel vrij triest maar ik kon twee problemen ervan direct merken;
1) Het duurt te lang voordat er resultaten zijn uit de cloud. Er is een enorme lange stilte tussen het stellen van de vraag en een reactie. Dit moet gewoon korter.
2) Als ik vraag 'wat is X?' dan wil ik een korte uitleg met de mogelijkheid tot doorvragen voor meer. Ik hoef niet gelijk een hele Wikipedia pagina aan info te krijgen.

Ik denk dat probleem 2 vrij eenvoudig te takelen valt. Probleem 1 is wat dat betreft wat anders omdat ik mij afvraag of het ligt aan het ontcijferen wat de gebruiker vraagt of dat het servercapaciteit is. Bij servercapaciteit is het gewoon meer servers plaatsen maar ik vermoed meer dat het ontcijferen/omzetten is wat betekend dat het algoritme niet optimaal is, dat zal meer werk zijn imo.

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22-02 21:02

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
quote:
gekkie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:01:
Ja, en dankzijn die troep in pid 1 zul je je server moeten reboten om dat te fixen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• gekkie
quote:
Kees schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:01:
[...]

Ja, en dankzijn die troep in pid 1 zul je je server moeten reboten om dat te fixen.
systemd-resolvd is geen aparte (systemd) daemon maar net als de kernel een fijn monolitisch geheel ?
Achja het zou me niet verbazen. Draai op Debian nog fijn met zo min mogelijk systemd, het kan en blijft me maar niet bekoren.

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
quote:
gekkie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:05:
[...]

systemd-resolvd is geen aparte (systemd) daemon maar net als de kernel een fijn monolitisch geheel ?
Achja het zou me niet verbazen. Draai op Debian nog fijn met zo min mogelijk systemd, het kan en blijft me maar niet bekoren.
Ik heb ook een behoorlijke schurfthekel aan systemd tegenwoordig. Ik heb het een kans gegeven, maar ik zie weinig voordelen en een heleboel nadelen.

Helaas zit je eraanvast in debian/ubuntu, tenzij je overstapt naar devuan. Maar de releasecycle van debian is erg vervelend en die van ubuntu is wat dat betreft een stuk aangenamer.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• gekkie
quote:
Kees schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:29:
[...]
Ik heb ook een behoorlijke schurfthekel aan systemd tegenwoordig. Ik heb het een kans gegeven, maar ik zie weinig voordelen en een heleboel nadelen.
Op zich ben ik niet tegen verbeteringen, maar de mindset van de ontwikkelaars bevalt me niet en daarmee ook de uitwerking niet. Zou fijn zijn als uiteindelijk de nuttige zaken uit de speeltuin systemd gebruikt zouden worden voor iets fatsoenlijks. Helaas lijkt die kans verkeken nu Debian het zowel als default gebruikt, alswel niet meer vereist dat een alternatief blijft werken.
quote:
Helaas zit je eraanvast in debian/ubuntu, tenzij je overstapt naar devuan. Maar de releasecycle van debian is erg vervelend en die van ubuntu is wat dat betreft een stuk aangenamer.
Tot nu toe blijft alles bij mij werken zonder (server) of met minimale systemdlibs (desktop logind feest).
Wat vindt je vervelend aan de releasecycle ? Duurt te lang ?

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
quote:
gekkie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:58:
[...]

Op zich ben ik niet tegen verbeteringen, maar de mindset van de ontwikkelaars bevalt me niet en daarmee ook de uitwerking niet. Zou fijn zijn als uiteindelijk de nuttige zaken uit de speeltuin systemd gebruikt zouden worden voor iets fatsoenlijks. Helaas lijkt die kans verkeken nu Debian het zowel als default gebruikt, alswel niet meer vereist dat een alternatief blijft werken.

[...]

Tot nu toe blijft alles bij mij werken zonder (server) of met minimale systemdlibs (desktop logind feest).
Wat vindt je vervelend aan de releasecycle ? Duurt te lang ?
Het voordeel van ubuntu is dat er elke 2 jaar een LTS release is, dat is duidelijk en daar kun je op plannen. Het nadeel van debian is dat de stable release vaak al erg oude software bevat; zo draaide jessie nog op kernel 3.16. Ik weet niet hoe eenvoudig dat te updaten is naar een nieuwe kernel maar het zorgt er wel voor dat een boel hardware niet goed ondersteunt word (ik heb netwerkkaarten die 4.8+ vereisen).

Debian testing is ook weer niet handig, dan krijg je teveel updates die eventueel dingen stuk kunnen maken en die moet je dus goed testen. Met stable of ubuntu lts kun je vrijwel altijd probleemloos apt-distupgrade draaien.

Maargoed, mijn huidige eisen aan een distro zijn:
- *java 8 of hoger
- *php 7.1 of hoger
- linux kernel 4.8+
- *ceph 11.2+

* al dan niet via een 3rd party repo.

Debian stable kan opzich wel, maar dan moet ik wel een manier vinden om die kernel geupdated te krijgen zonder elke nieuwe release handmatig te compileren.

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22-02 08:47
quote:
gekkie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:01:
En voor alle systemd haters, hier nog wat meer munitie:
https://github.com/systemd/systemd/issues/6237

Kan zelf niet anders meer, het heeft zo zijn downsides en zijn upsides. De meeste systemd tools zijn qua syntax 100x beter dan nmcli of ovs-vsctl en ja... euh... Er zullen nog wat andere voordelen zijn.

Mijn ochtend bestaat uit met de gcc compiler spelen.

init6 wijzigde deze reactie 10-07-2017 12:26 (4%)

• gekkie
quote:
Kees schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:11:
[...]
Het voordeel van ubuntu is dat er elke 2 jaar een LTS release is, dat is duidelijk en daar kun je op plannen. Het nadeel van debian is dat de stable release vaak al erg oude software bevat; zo draaide jessie nog op kernel 3.16. Ik weet niet hoe eenvoudig dat te updaten is naar een nieuwe kernel maar het zorgt er wel voor dat een boel hardware niet goed ondersteunt word (ik heb netwerkkaarten die 4.8+ vereisen).
In de praktijk komt het bij Debian tegenwoordig ook neer op +/- 2 jaar (in tegenstelling tot het verleden).
Met backports kun je (na een tijdje) wel een nieuwere kernel krijgen, vaak de upstream LTS'en van GregKH danwel de LTS die (waarschijnlijk) gekozen wordt voor de release van testing.
Zelf compileer ik ze zelf met een eigen .config waar alleen door mij benodige hardware ondersteuning in zit.
Dat laatste zorgt er voor dat het een klusje is van nog geen 5 minuten voor het bakken van een nieuwe kernel.
quote:
Debian testing is ook weer niet handig, dan krijg je teveel updates die eventueel dingen stuk kunnen maken en die moet je dus goed testen. Met stable of ubuntu lts kun je vrijwel altijd probleemloos apt-distupgrade draaien.
Klopt, ik switch met de desktop wel na enige tijd na de stable release naar testing, meestal na een half jaar / jaar. Dan is de grootste bulk van updates naar nieuwe upstream versies en eerste fixes daarvoor geweest.
Maar goed of Ubuntu het heel veel beter doet qua stabiliteit is ook de vraag :p
quote:
Maargoed, mijn huidige eisen aan een distro zijn:
- *java 8 of hoger
- *php 7.1 of hoger
- linux kernel 4.8+
- *ceph 11.2+

* al dan niet via een 3rd party repo.
Mjah toch iets meer bleeding edge, php 7.1 ga je er volgens mij nog niet in vinden.
Kan volgens wel op basis van 3rd party repos, heb dat met php7.0 in het begin ook gedaan op Jessie.om toch php7 via packages te hebben.
quote:
Debian stable kan opzich wel, maar dan moet ik wel een manier vinden om die kernel geupdated te krijgen zonder elke nieuwe release handmatig te compileren.
Met make-kpkg is het op zich een fluitje van een cent en heb je een .deb die je eventueel op meerdere machines zou kunnen deployen.
quote:
init6 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:24:
[...]
En voor alle systemd haters, hier nog wat meer munitie:
https://github.com/systemd/systemd/issues/6237
Beschouw mezelf niet echt als een "hater".
quote:
Kan zelf niet anders meer, het heeft zo zijn downsides en zijn upsides. De meeste systemd tools zijn qua syntax 100x beter dan nmcli of ovs-vsctl en ja... euh... Er zullen nog wat andere voordelen zijn.
Last time i checked hadden ze openvswitch nog niet geintegreerd, dus die cli heb je nog steeds nodig :+
(al rommel ik er niet al te veel mee en is dat dus "fire and forget")

gekkie wijzigde deze reactie 10-07-2017 13:21 (12%)

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ja, php7.1 trek ik nu ook al van deb.sury.org af (maar dan de ubuntu ppa). Dat mis ik denk ik nog het meeste aan debian, een centrale plek voor al je 3rd party repos zoals ubuntu dat heeft met hun ppa's

• gekkie
quote:
Kees schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:04:
Ja, php7.1 trek ik nu ook al van deb.sury.org af (maar dan de ubuntu ppa). Dat mis ik denk ik nog het meeste aan debian, een centrale plek voor al je 3rd party repos zoals ubuntu dat heeft met hun ppa's
Mjah ik vind het zelf ook jammer dat bijvb python 3.6 net de boot gemist heeft voor stretch, dus ken het gevoel wel een beetje :)

PS. nog meer lui al nftables geprobeerd ipv iptables ?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Met debian-backports kom je al een flink eind. PPA's lijken leuk, maar zijn ook geen heilige graal. In 't verleden, toen ik nog Ubuntu gebruikte, heb ik al een paar keer gehad dat een PPA zomaar weg was. Moest je weer gaan zoeken naar een andere.

En Ubuntu makkelijk te dist-upgraden? Is dat nu beter dan vroeger, toen het met regelmaat in de soep liep en je een Franken-buntu had dat met wat geluk nog kon herstarten?

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
dist-upgrade is niet een release-upgrade. Het is gewoon alle packages updaten.

En dat is bij mij de afgelopen 5 jaar niet een keer mis gegaan

• begintmeta
  • Niet online
Interessant (had ik gemist, OpenBSD krijgt 'KARL' (kernel address randomized link) een 'random kernel', lijkt me een goede stap boven KASLR.

begintmeta wijzigde deze reactie 10-07-2017 14:27 (26%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
Kees schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:43:
dist-upgrade is niet een release-upgrade. Het is gewoon alle packages updaten.

En dat is bij mij de afgelopen 5 jaar niet een keer mis gegaan
Bij Debian dan wel? Daar heb ik geen enkel probleem meegemaakt. Zelfs naar een nieuwe stable release ging vlekkeloos. Veel beter dan Ubuntu naar een nieuwe release brengen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Geen idee of iemand ooit Nixie Pixel heeft gevolgd in het verleden?
Ik in ieder geval wel en ben wel blij dat ze terug is na twee jaar. Schijnt dat ze nogal door een dik medisch boek is moeten gaan. Mja, rl drama kan drama zijn. Kreeg wel een glimlach toen ze aangaf met een Pi bezig te zijn aan een nerf portal turret. :P

• FireDrunk
Soms heb je van die dagen... Server doet moeilijk, geen idee waarom.
Open je de logs, vage dingen over corruptie in XFS... Wacht... XFS, dat heb ik helemaal niet?

Blijkt mijn docker daemon zich compleet in paniek te hebben opgehangen.. vreemd, hoezo dat dan weer?
Paar herstel werkzaamheden geprobeerd (docker stoppen, docker killen, docker kill-min-9-en...) Niets hielp.

Dan maar een reboot... uh... Hangende taken, XFS corruptie alom, meerdere keren Ctrl + Alt + Del (dan gaat systemd geforceerd door). Hielp ook niet, hele XFS kernel module hing... Dan maar een reset.

BIOS scherm... Piep-piep-piep, beeld, prima.

Memory Failure detected, DIMM A1 has been shut down...

Aaah, explains.. 8)7 :+

Daarna een geforceerde fsck van de docker metadata, en alles draait weer :)

EDIT:

Crap, toch wel dikke corruptie in de docker volumes:

System.Data.SQLite.SQLiteException: disk I/O error
disk I/O error
  at System.Data.SQLite.SQLite3.Prepare (System.Data.SQLite.SQLiteConnection cnn, System.String strSql, System.Data.SQLite.SQLiteStatement previous, UInt32 timeoutMS, System.String& strRemain) <0x41fd58c0 + 0x00cc3> in <filename unknown>:0 
  at System.Data.SQLite.SQLiteCommand.BuildNextCommand () <0x41fd5410 + 0x00239> in <filename unknown>:0 

FireDrunk wijzigde deze reactie 17-07-2017 18:37 (28%)

Even niets...

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
Inmiddels een upgrade gedaan van Fedora 25 naar 26. Nu eens geen clean install gedaan maar de upgrade.

De dnf-plugin haalt de updates binnen, een reboot naar de upgrade mode, 10 minuten bezig en klaar (!). De NVIDIA driver met DKMS, RPM fusion: alles verliep helemaal automatisch en zonder een enkele foutmelding.
Aangenaam verrast dat een volledige upgrade ook zo soepel kan.

Fedora 26 bevat veel moois zoals Gnome 3.24. En weer fraaie nieuwe wallpapers. :)

https://fedoramagazine.org/fedora-26-is-here/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Het foutloos upgraden was ook mijn ervaring van Fedora 18 naar Fedora 19 en daarna 20. Het zit zo ontzettend veel beter in elkaar dan upgrades van Ubuntu waar ik de drie keer dat ik 't deed een niet-werkend systeem had. Debian ging dan weer wel vlekkeloos naar een nieuwe stable release, dus het ligt niet aan de basis distro.

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
quote:
Hero of Time schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:07:
Het foutloos upgraden was ook mijn ervaring van Fedora 18 naar Fedora 19 en daarna 20. Het zit zo ontzettend veel beter in elkaar dan upgrades van Ubuntu waar ik de drie keer dat ik 't deed een niet-werkend systeem had. Debian ging dan weer wel vlekkeloos naar een nieuwe stable release, dus het ligt niet aan de basis distro.
Klopt. Dit was helemaal knap omdat ook de NVIDIA-driver met de DKMS module foutloos mee over ging. Dit was de eerste keer dat alles helemaal foutloos ging.

En er is een mooi andere nieuwtje van Fedora.
Met de Fedora 27 release wordt Fedora Rawhide ook een officiële rolling release distro. Net zoals Tumbleweed en Arch. Stabiel voor dagelijks gebruik, Alpha kwaliteit. Fedora brengt verder geen andere alpha meer uit.

Dat wordt dus interessant; er is een nieuwe stabiele distro op komst. :)

bron: https://fedoraproject.org/wiki/Changes/NoMoreAlpha

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:50
quote:
Kees schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:29:
[...]

Er aan vastzitten is veel gezegd. Je kan Debian nog altijd opstarten met het oude sys-v-init en de meeste software werkt dan ook netjes. Was de afgelopen dagen bezig om mijn Debian server te virtualiseren naar Hyper-V. Maak een image van de bootschijf, gooi deze in de VM, VM start op en systemd gooit hem in de emergency console. Log files geven niet direct iets vreemds aan. Ik reboot met sys-v-init en systeem start zonder problemen op. Heb wel een idee van de oorzaak (een LVM mount die niet gemaakt kon worden omdat die schijven nog in de fysieke fileserver zaten ipv aan de VM te hangen) maar blijf het spijtig vinden dat systemd over zulke zaken valt en geen simpele uitleg geeft van wat er mis is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Systemd is echt mega faal zooi eerste klas. :F Mijn oude computer draait nu bij de buren van m'n ouders. Heb daar voor hun Debian Testing op gezet met automatische updates op de achtergrond. Nu waren ze vorige week even thuis en hadden de computer even aan. Niet lang genoeg om updates af te ronden en een van de updates was systemd. Wel uitgepakt, niet geconfigureerd. Een aantal andere updates waren waarschijnlijk ook niet bevorderend voor de staat van het totaal, maar goed. Dus, systeem deed 't niet meer, o.a. login service faalde te starten. Geen GUI, geen TTY, helemaal niks bruikbaars.

Gelukkig is er nog de sysv-init fallback. Daarmee had ik wel gewoon een TTY. Updates af laten ronden, laatste paar toepassen en werken maar weer.

Het automatisch laten updaten op de achtergrond kan vast beter, heb nu cron-apt maar kwam ook unattended-upgrades tegen die de ingebouwde apt functionaliteit gebruikt voor periodieke updates. Maar mede door de grafzooi van systemd is het uitschakelen tijdens het uitvoeren van updates niet zomaar aangepast met een script dat eerst een controle doet en wacht totdat het klaar is. Zal anders eens een systemd unit maken die bij het opstarten een dpkg --configure -a uitvoert. Dan lost het zichzelf wel weer op.

• FRidh
quote:
Hero of Time schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:26:
Systemd is echt mega faal zooi eerste klas. :F Mijn oude computer draait nu bij de buren van m'n ouders. Heb daar voor hun Debian Testing op gezet met automatische updates op de achtergrond. Nu waren ze vorige week even thuis en hadden de computer even aan. Niet lang genoeg om updates af te ronden en een van de updates was systemd. Wel uitgepakt, niet geconfigureerd. Een aantal andere updates waren waarschijnlijk ook niet bevorderend voor de staat van het totaal, maar goed. Dus, systeem deed 't niet meer, o.a. login service faalde te starten. Geen GUI, geen TTY, helemaal niks bruikbaars.
Dat heeft meer te maken met je package manager, namelijk dat deze pakketten niet atomisch installeert/update.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
FRidh schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:43:
[...]

Dat heeft meer te maken met je package manager, namelijk dat deze pakketten niet atomisch installeert/update.
Nee, er faalde gewoon een aantal systemd units, waardoor je een onbruikbaar systeem hebt. Met sysv-init geen probleem. Dan krijg je iig nog gewoon runlevel 3, aka console login. Systemd faalde in dit geval in z'n geheel om een fatsoenlijke target te bereiken. Geen netwerk, geen login service, geen avahi mDNS/DS ding iets. Dat heeft geen moer met je package manager te maken, maar alles met systemd die gewoon niet de robuustheid heeft die verkondigd wordt.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-02 12:34
Ik weet het gewoon nog niet. Ik vond het oude init.d systeem gewoon eenvoudig en begrijpelijk en dat heb ik met systemd (nog) niet. Weet alleen niet of dat aan mij ligt of aan systemd - want ik ben er ook niet intensief genoeg mee bezig om systemd echt te leren kennen.

Had wel een week of twee geleden dat ik met opendkim aan de slag ging, allerlei wijzigingen aanbracht in /etc/default/opendkim - en het keer op keer geen enkel effect had. Bleek dat je een of ander vaag script moet draaien om er iets systemd-achtigs mee te doen... :(

Maar, dat lijkt ook meer een Debian onhebbelijkheid te zijn dan systemd.

Hoe dan ook, ik heb in elk geval nog geen voordelen ontdekt...

• Katsunami
  • Niet online
quote:
Hero of Time schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:26:
Systemd is echt mega faal zooi eerste klas. :F
Je weet toch... het is geschreven door (hoofdzakelijk) Lennart Poettering, net als PulseAudio en Avahi. Dat betekent waarschijnlijk dat het een monolitisch systeem is, veel problemen veroorzaakt, en niemand weet wat er mis is als het stuk is. (En als het wel werkt, weet ook niemand waarom.)

sytemd is nu standaard in veel distributies, net als Avahi en PulseAudio. Ondertussen is het halve (ofzo )OS geschreven door Poettering, en gezien de weerstand die overal tegen zijn software bestaat, is dat eigenlijk niet echt positief.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:50
Wanneer systemd werkt zoals het hoort dan zie ik de voordelen van het systeem. Maar wanneer het misgaat is het gewoon 1 rotzooi. Gewoon niet opstarten omdat een schijf uit je fstab niet beschikbaar is? Come on man. Op het minste blijkt dat ding te falen in het opstarten en dat is zeer spijtig omdat het de troubleshooting daarmee ook niet bevorderd.

Ondanks dat het oude init trager is in het opstarten, blijf ik het mee installeren en ook vaak gebruiken omdat het zoveel beter overweg kan met systemen in problemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• gekkie
Hmmm net die overgeengineerde zooi van een pulseaudio van m'n PI met kodi afgemikt.
Kreeg met geen mogelijkheid de audio in sync tussen beeld, hdmi audio en usb audio (naar versterkter).
Nou was het met alsa ook wel een puzzel (dmix blijkt niet te werken om de een of andere reden), maar het werkt nu :-) (en blijft waarschijnlijk ook wel werken).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ik heb uit narigheid maar PA op m'n HTPC geïnstalleerd omdat ik geen geluid meer had in m'n browser als Kodi draaide (gewoon idle op 't hoofdscherm), en Kodi geen geluid kon maken als ik een video had gekeken in m'n browser. Plus dat beide tegelijk al helemaal niet kon. Nu heb ik alleen dat ik bij een film geen geluid heb als m'n radio nog speelt, maar dat komt door audio passthrough, dat is exclusief en kan niet gemixt worden.

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-02 19:06
quote:
Blokker_1999 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:16:
Wanneer systemd werkt zoals het hoort dan zie ik de voordelen van het systeem. Maar wanneer het misgaat is het gewoon 1 rotzooi. Gewoon niet opstarten omdat een schijf uit je fstab niet beschikbaar is? Come on man.
Ben ik ook tegenaan gelopen. Oplossing is nofail als mount optie toevoegen aan fstab voor elke schijf die niet noodzakelijk is om op te starten.
En dan is er ook nog Bug 861123 - Please add x-systemd.device-timeout=0 to mount options for encrypted file systems that need a passphrase from the user

In het begin kwam regelmatig de stoom uit mijn oren van systemd, maar ben er als fedora user inmiddels een beetje aan gewend. Grootste nadeel is de complexiteit. Het is allemaal veel ingewikkelder geworden als je het boot proces wil begrijpen of wijzigen, maar voor de gewone gebruiker inmiddels aardig plug en play.

Systemd is ontwikkeld door windows gebruikers. Ik heb Poettering hier op betrapt toen ik ontdekte dat veel van zijn systemd files CRLF line endings hadden.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ah, dat verklaart al het een en ander. Bedenk een of ander vaag systeem dat niets zegt en om onherleidbare redenen stopt omdat je zelf met zo'n soort systeem werkt. Logisch.

• gekkie
quote:
Hero of Time schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:59:
Ik heb uit narigheid maar PA op m'n HTPC geïnstalleerd omdat ik geen geluid meer had in m'n browser als Kodi draaide (gewoon idle op 't hoofdscherm), en Kodi geen geluid kon maken als ik een video had gekeken in m'n browser. Plus dat beide tegelijk al helemaal niet kon. Nu heb ik alleen dat ik bij een film geen geluid heb als m'n radio nog speelt, maar dat komt door audio passthrough, dat is exclusief en kan niet gemixt worden.
Are you sure ?
In mijn zoektocht ben ik toch ook de nodige zaken over shared-access tegen gekomen.
Ik heb er niet zo'n last van aangezien de pi dedicated is voor kodi.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
gekkie schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:36:
[...]

Are you sure ?
In mijn zoektocht ben ik toch ook de nodige zaken over shared-access tegen gekomen.
Ik heb er niet zo'n last van aangezien de pi dedicated is voor kodi.
Ja, 100%. Want heb 't ook op m'n PC geïnstalleerd om een vergelijkbare reden. Daar kreeg ik met ALSA het niet voor elkaar om een stereo en surround bron tegelijk te laten spelen, omdat bij stereo een andere output gebruikt wordt waardoor je geluidskaart 'locked' op die output. 5.1 kan dan geen geluid geven, want het kan de hardware niet in 5.1 openen, die is immers al in gebruik voor de 2.0/2.1 uitvoer. En stereo upmix, zodat de achter speakers meedoen, werkte met veel moeite, maar ik had dan weer m'n twijfels over echte 5.1 output.

Op m'n HTPC opent Kodi de HDMI output met 5.1, terwijl een youtube of Audacious 'm als stereo opent. Probleem, want de ander is in gebruik. Na dagen kloten met asoundrc config heb ik maar PA erop gezet. 3 klikken en alles werkte zoals ik het hebben wilde.

En sommige programma's geven überhaupt geen geluid als je geen PA hebt. *kuch*skype*kuch*

• gekkie
quote:
Hero of Time schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:53:
[...]

Ja, 100%. Want heb 't ook op m'n PC geïnstalleerd om een vergelijkbare reden. Daar kreeg ik met Pulse het niet voor elkaar om een stereo en surround bron tegelijk te laten spelen via ALSA, omdat bij stereo een andere output gebruikt wordt waardoor je geluidskaart 'locked' op die output. 5.1 kan dan geen geluid geven, want het kan de hardware niet in 5.1 openen, die is immers al in gebruik voor de 2.0/2.1 uitvoer. En stereo upmix, zodat de achter speakers meedoen, werkte met veel moeite, maar ik had dan weer m'n twijfels over echte 5.1 output.

Op m'n HTPC opent Kodi de HDMI output met 5.1, terwijl een youtube of Audacious 'm als stereo opent. Probleem, want de ander is in gebruik. Na dagen kloten met asoundrc config heb ik maar PA erop gezet. 3 klikken en alles werkte zoals ik het hebben wilde.

En sommige programma's geven überhaupt geen geluid als je geen PA hebt. *kuch*skype*kuch*
Hebt blijft puzzelen, bij mij was het dus precies andersom ... puzzelen met PA tot ik een ons woog en niks in sync krijgen. Switch naar ALSA en op het dmix probleem na werkt dat weer eenvoudig.

Mjah skype .. zelfde gezeik als met IM, "sociale" meuk, een grotere vendor-lock-in kun je je niet wensen .. en dat geforceerd door je o zo "sociale" werk, familie, vrienden en kenissen. Wat dat betreft is de staat der dingen er niet op vooruit gegaan de afgelopen x jaar. Ooit heb ik iedereen nog eens horen roepen over "open-standaarden" en hoe dat de toekomst was ...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
gekkie schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:59:
[...]

Hebt blijft puzzelen, bij mij was het dus precies andersom ... puzzelen met PA tot ik een ons woog en niks in sync krijgen. Switch naar ALSA en op het dmix probleem na werkt dat weer eenvoudig.
Ik heb niet echt problemen met audio/video sync. Zo af en toe, als ik er echt op zou gaan letten, zou je een kleine vertraging kunnen waarnemen, maar ik vraag mij dan af of het aan m'n OS en bijbehorende software ligt, of aan de overige hardware zoals versterker en TV.

Ben toch wel benieuwd naar waar je zoveel moeite mee had. Bij PA heb je in pavucontrol nog latency offset. En Kodi heeft ook sync opties voor beeld en geluid.
quote:
Mjah skype .. zelfde gezeik als met IM, "sociale" meuk, een grotere vendor-lock-in kun je je niet wensen .. en dat geforceerd door je o zo "sociale" werk, familie, vrienden en kenissen. Wat dat betreft is de staat der dingen er niet op vooruit gegaan de afgelopen x jaar. Ooit heb ik iedereen nog eens horen roepen over "open-standaarden" en hoe dat de toekomst was ...
Ik gebruik Skype eigenlijk niet meer. Had het voor werk destijds aangemaakt en nu hebben we onze eigen 'skype': Lync of ook wel skype for business. Andere chats doe ik niet aan op de computer. SMS of anders Google Hangouts, dat is 't. Voor het echte sociale werk bel je, kom je op bezoek of ga ik naar je toe. Niet een of andere krabbel op een digitaal ding dat geen kloot zegt.

• gekkie
quote:
Hero of Time schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:09:
[...]
Ik heb niet echt problemen met audio/video sync. Zo af en toe, als ik er echt op zou gaan letten, zou je een kleine vertraging kunnen waarnemen, maar ik vraag mij dan af of het aan m'n OS en bijbehorende software ligt, of aan de overige hardware zoals versterker en TV.

Ben toch wel benieuwd naar waar je zoveel moeite mee had. Bij PA heb je in pavucontrol nog latency offset. En Kodi heeft ook sync opties voor beeld en geluid.
Mjah die latency offset die leek dus in mijn geexpirimenteer maar bitter weinig te doen.
Alle sync opties wel aan en uit gehad.

Met kodi via PA en PA naar HDMI en USB audio device klopte de sync niet zowel bij HDMI tussen beeld en audio niet (audio lagde) en tussen HDMI audio en USB audio niet.

Op zich was tussen HDMI audio en USB audio nog wel mee te leven, maar de lag tussen HDMI beeld en audio was nogal sucky.
Daarnaast leverde PA ook nog een berg CPU usage op.
Tot mijn eigen verrassing bleek alles met ALSA ineens gefixed (eerst of HDMI of USB audio, en uiteindelijk dus multi).
quote:
Ik gebruik Skype eigenlijk niet meer. Had het voor werk destijds aangemaakt en nu hebben we onze eigen 'skype': Lync of ook wel skype for business. Andere chats doe ik niet aan op de computer. SMS of anders Google Hangouts, dat is 't. Voor het echte sociale werk bel je, kom je op bezoek of ga ik naar je toe. Niet een of andere krabbel op een digitaal ding dat geen kloot zegt.
Bwegh hangouts, zuigt nog steeds dat ze talk de deur uit hebben gedaan en daarmee xmpp federation (al is het fascinerende dat dat alleen voor de werkelijke chat gespreks data geldt, de status info van accounts komt nog gewoon door van google accounts op m'n eigen xmpp server).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
gekkie schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:31:
[...]

Mjah die latency offset die leek dus in mijn geexpirimenteer maar bitter weinig te doen.
Alle sync opties wel aan en uit gehad.

Met kodi via PA en PA naar HDMI en USB audio device klopte de sync niet zowel bij HDMI tussen beeld en audio niet (audio lagde) en tussen HDMI audio en USB audio niet.

Op zich was tussen HDMI audio en USB audio nog wel mee te leven, maar de lag tussen HDMI beeld en audio was nogal sucky.
Wat mij met je verhaal hier doet afvragen is waarom je USB audio gebruikt ipv direct de HDMI audio output. USB geeft al een aardige latency, al lijk je daar met ALSA geen last van te hebben, maar twee verschillende outputs gebruiken is in feite vragen om sync problemen.
quote:
Daarnaast leverde PA ook nog een berg CPU usage op.
Zou kunnen. Ik merk het niet op m'n PC en HTPC, maar op m'n werklaptop in een VM zie ik wel een verhoging van CPU gebruik op iig de host als ik muziek afspeel. Er is vziw eigenlijk geen reden om PA te gebruiken daar, anders dan de volume applet op m'n panel. Zou tijdens m'n weekje vrij eens kunnen kijken ernaar.

• gekkie
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:58:
[...]

Wat mij met je verhaal hier doet afvragen is waarom je USB audio gebruikt ipv direct de HDMI audio output. USB geeft al een aardige latency, al lijk je daar met ALSA geen last van te hebben, maar twee verschillende outputs gebruiken is in feite vragen om sync problemen.
Ik gebruik dus *beide* .. en die latency op USB valt dus best mee vergeleken met de HDMI audio (ik hoor zo geen mismatch tussen de twee (wat mij ook verwonderde).
(beide aangezien er geen surround meuk is, maar een TV en een stereo versterker. Waarbij de speakers aan de versterker asymetrisch staan tov de TV en het bij beeld gerelateerde zaken irritant is als geluid van de verkeerde kant komt. Aan de andere kant is muziek luisteren via de speakers van de TV weer geen genot. (en surround meuk heb ik geen behoefte aan (voor muziek en het gedoe met plaatsing en bedrading er van). Kortom wellicht een "poormans" oplossing maar het werkt en voldoet aan de eisen :).
quote:
Zou kunnen. Ik merk het niet op m'n PC en HTPC, maar op m'n werklaptop in een VM zie ik wel een verhoging van CPU gebruik op iig de host als ik muziek afspeel. Er is vziw eigenlijk geen reden om PA te gebruiken daar, anders dan de volume applet op m'n panel. Zou tijdens m'n weekje vrij eens kunnen kijken ernaar.
Zal vast komen door de RPi, dan zie je het ongetwijfeld wat duidelijker, niet echt het summum van cpu power 8). Op m'n laptops heb ik overigens ook nog PA lopen.

• Zjemm
  • Laatst online: 23-02 16:18
Systemd als init systeem is nog wel aardig, maar al het andere er omheen maakt het een verschrikking. Logs en nu zelfs containers, snap niet dat het allemaal zo omarmt word

Vanuit verbondenheid iets moois maken - https://createamemory.nl | About me - https://sjemm.net

• silverball

silverball

Professioneel Hapsnurker

quote:
Zjemm schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:00:
Systemd als init systeem is nog wel aardig, maar al het andere er omheen maakt het een verschrikking. Logs en nu zelfs containers, snap niet dat het allemaal zo omarmt word
Vergeet systemd-boot (boot manager) niet :+
Systemd als init is ook niet altijd heilig hoor, het opslaan van logs als binaries blijft toch een rare keuze.

Daarnaast vind ik systemd als afhankelijkheid van Gnome zeer onwenselijk. Je kan dus in principe geen recente versies van Gnome gebruiken icm openRC of zelfs init.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Daarom Xfce4 FTW! :)

• silverball

silverball

Professioneel Hapsnurker

Ik vind zaken zoals de account integratie (kalender) toch wel net iets te makkelijk om over te stappen. Daarnaast de UI van de gnome apps vind ik altijd goed doordacht en consistent.

Het ramgebruik loopt wel de spuigaten uit, en over het algemeen is de enigsinds arrogante houding van Red Hat / Gnome devvers toch ook een dingetje af en toe :(

silverball wijzigde deze reactie 17-08-2017 16:49 (31%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

UI van Gnome apps goed doordacht? Vind je werkelijk? De file manager ervan, Nautilus, heeft een tijd terug bij elke release wel een overhaul gehad mbt features en uiterlijk. Wel of geen dual-pane mogelijk bijvoorbeeld. Nee, er is te veel onenigheid bij de Gnome developers onderling om te zeggen dat Gnome goed doordacht en consistent is. Met je eerste zin dacht ik dat je het over KDE had, want dat is wel een mooi geheel dat netjes samenwerkt. Aan te passen naar hoe de gebruiker het wil, ze zijn zelfs niet te beroerd om een instelling toe te voegen. Bij Gnome wordt juist zo'n beetje alle handige dingetjes weggehaald of verstopt.

Van wat ik heb gehoord en gelezen, zelf geen hands-on ervaring met Gnome3 en de verschillende releases ervan.

• silverball

silverball

Professioneel Hapsnurker

quote:
Hero of Time schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:42:
UI van Gnome apps goed doordacht? Vind je werkelijk?
Ja. Ik vind nautilus bijvoorbeeld een erg prettige file manager. Er is inderdaad wat gerommeld een tijdje geleden maar het resultaat mag er wat mij betreft wezen. De meest prettige file manager die ik gebruikt heb. Ook de eerste file manager waar ik ook wat minder Ict kundige mensen mee heb zien werken zonder dat ik direct uitleg hoefde te geven.

Het zit allemaal erg goed in elkaar. Zelfs op m'n Debian Xfce desktop gebruik ik het :+
quote:
Nee, er is te veel onenigheid bij de Gnome developers onderling om te zeggen dat Gnome goed doordacht en consistent is.
Die is er zeker, maar de laatste releases is daar weinig meer van te merken. Ja, de gang van zaken rond oa de dual panel van nautilus was inderdaad een beetje raar.
quote:
Met je eerste zin dacht ik dat je het over KDE had, want dat is wel een mooi geheel dat netjes samenwerkt.
KDE zou ik ook zo weer in gebruik nemen, maar helemaal stabiel draait het bij mij op geen enkel systeem.
quote:
ze zijn zelfs niet te beroerd om een instelling toe te voegen. Bij Gnome wordt juist zo'n beetje alle handige dingetjes weggehaald of verstopt.
Welke handige dingetjes gaat het over? Ik kan me op dit moment niets bedenken wat ik op dagbasis echt mis in Gnome en zijn apps. Hoewel ik ook altijd prima tevreden geweest ben over kde zit elke app wel prop vol met functies of menu's die ik eigenlijk niet gebruik, of bij gnome apps op een betere plek zitten. of er soms helemaal niet (meer) zijn.

silverball wijzigde deze reactie 17-08-2017 21:45 (6%)

• syl765
  • Laatst online: 21-02 15:52
Systemd. Tsja wat zal ik er over zeggen.
Ik kan er niet aan wennen. Tevens heb ik het idee dat sommige distributies er niet stabieler op worden.
Wij hebben best wel wat te doen gehad met de laatste Ubuntu LTS versie 16.04.

Sommige services wilden gewoon niet normaal herstarten, php-fpm en proftpd bijvoorbeeld. Het zijn geen nieuwe software pakketen of iets dergelijks, maar vaak wilde een proftpd pas na een her install weer starten.
Ook apt-get heeft zo zijn eigenaardigheden gekregen. Wij configureren mysql via ansible. Dat gaat op Ubuntu 10, 12 en 14 allemaal prima. Maar met 16.04 was het wel even zoeken. Het ergste vind ik dat de scripts je steeds meer bij de hand gaan nemen. Met mysql bijvoorbeeld gaf apt iedere keer aan dat mysql nog niet geconfigureerd was. Dat was hij wel maar apt kijkt dan weer naar een bepaald bestand en gaat zich ermee bemoeien. Dan draait je mysql server gewoon en dan moet je bijvoorbeeld tree installeren. Een apt-get install tree gaat dan nog even doodleuk roepen dat je mysql niet geconfigureerd is en stop en start deze doodleuk met een melding dat mysql geconfigureerd word. Niet leuk op een productie machine!!

Ik ben van mening dat apt-get install software moet installeren en zich niet moet gaan bemoeien met een config. Plaats de bestanden en laat het verder met rust.

Ik hoop dat het allemaal wat beter gaat worden maar ik denk niet dat systemd en ik vrienden zullen worden.
Wat ik ook erg vervelend vind is de syntax.
We gebruien al jaren /etc/init.d/XXX start of service XXX start, maar met systemctl draaien we start en de service die je wilt starten ook nog eens om. WHY!!!!! Hoe vaak ik systemctl apache2 start heb getypt .... GRR
Tevens heb ik het idee dat men te snel zaken implementeert in het linux kamp en het maar in de distro stopt zodat het met de volgende versie nummer mee kan. En als het dan een RedHat is dan lopen de meeste distro's er als een stel lemmingen achteraan om er na een jaar of wat achter te komen dat dat het toch ook niet was. Dus gaan we met z'n allen maar voor pakket Y.

Laatst nog een mooie thread waarin werd gemeld dat Lennart Poettering een nieuw project had opgericht.
Een van de antwoorden was dat men hoopte dat Poettering zijn interesse in systemd zou verliezen en men het dan kon vervangen door wat knaps. :D

Wat mij wel blijft verbazen is dat er toch heel veel distributies systemd hebben omarmt, zeker gezien de weerstand. Of dat nu gedwongen is gegaan doordat men Gnome wil blijven mee distribueren of dat men het echt zag als een verbetering. Ik blijf het vreemd vinden.
Het is misschien wel sneller met booten maar ja als ik eerst een x tal minuten moet wachten tot mijn HP GEN 9 server door de bios is dan maakt die paar seconden van het OS ook niet meer uit.

En nu weer lekker verder op mijn FreeBSD machines waar zaken gewoon netjes gescheiden zijn en de init scripts gewoon werken. En als ik een log file wil tailen dan kan ik dat lekker doen met een simpele tail -f :D

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
syl765 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:37:
Ook apt-get heeft zo zijn eigenaardigheden gekregen. Wij configureren mysql via ansible. Dat gaat op Ubuntu 10, 12 en 14 allemaal prima. Maar met 16.04 was het wel even zoeken. Het ergste vind ik dat de scripts je steeds meer bij de hand gaan nemen. Met mysql bijvoorbeeld gaf apt iedere keer aan dat mysql nog niet geconfigureerd was. Dat was hij wel maar apt kijkt dan weer naar een bepaald bestand en gaat zich ermee bemoeien. Dan draait je mysql server gewoon en dan moet je bijvoorbeeld tree installeren. Een apt-get install tree gaat dan nog even doodleuk roepen dat je mysql niet geconfigureerd is en stop en start deze doodleuk met een melding dat mysql geconfigureerd word. Niet leuk op een productie machine!!

Ik ben van mening dat apt-get install software moet installeren en zich niet moet gaan bemoeien met een config. Plaats de bestanden en laat het verder met rust.
Dat is niet apt, maar dpkg die de configuratie af wil maken. Dat wil het doen omdat het in de post-install script staat. Daar heb ik tussen Ubuntu en Debian wel wat verschillen gezien. Debian laat je meer zelf nog een keuze maken, maar Ubuntu neemt je bij elke stap bij het handje en doet alsof je een of andere nitwit bent die niets van het systeem af weet. Leuk dus voor de beginnende gebruiker, maar de echte doorgewinterde beheerder vervloekt het eerder. Daarom neem ik Ubuntu als server OS voor bedrijven niet zo serieus. Er zit dan wel een bedrijf achter Ubuntu en is Debian een community-driven distro, ik merk zelf gewoon dat de mensen achter Debian het veel serieuzer en professioneler aanpakken. Kijk maar naar de release schedule. Ubuntu wordt ongeacht de staat gewoon op de opgegeven datum de deur uit getrapt (kijk maar naar het Skylake drama van 16.04). Debian is pas Stable als het aan de strikte release eisen voldoet.

• gekkie
Meestal mag je bij debian dan toch een apt-get -f install doen om het te fixen. En als je dat doet en mysql staat in het lijstje dan weet je dat je dus een restart gaat krijgen van die service.

En tsja .. leg die bedrijven en managers eens uit dat ze beter iets community driven kunnen gebruiken dan iets met een bedrijf er achter.

En de lichte irritatie als je vervolgens vragen gaat stellen als ...
wat was de laatste keer en de eerste keer dat je gebruikt hebt gemaakt van de support van dat bedrijf ?
Ahhh er moet een bedrijf achter zitten wat een community kan verdwijnen .. wat denk je dat er met Ubuntu gebeurd als de Debian community opeens foetsie is ?
Er al bekend mee dat (een hoop) Ubuntu developers ook Debian developer of maintainer zijn ?
Er al bekend mee dat een hoop Debian developers / maintainers dat ook (ondersteunt) vanuit een bedrijfspositie doen ?

Maar goed uiteindelijk krijgen ze het dan toch weer niet uitlegd aan hoger in de boom .. aan de US of A .. of is het nou eenmaal bedrijfspolicy. Tsja whatever .. en dan met oude meuk blijven hangen omdat updates en upgrades niet mogen omdat er wat negatieve ervaringen zijn met Ubuntu. :F

Eerste PI update naar stretch gaat so far so good .. maar niet echt snel :+

gekkie wijzigde deze reactie 20-08-2017 00:49 (3%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
gekkie schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 00:48:
Meestal mag je bij debian dan toch een apt-get -f install doen om het te fixen. En als je dat doet en mysql staat in het lijstje dan weet je dat je dus een restart gaat krijgen van die service.
Dat commando installeert eventueel missende dependencies. Het rond niet de configuratie af waar dpkg was onderbroken, daar krijg je een aparte melding voor. ;)

• gekkie
quote:
Hero of Time schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:32:
[...]
Dat commando installeert eventueel missende dependencies. Het rond niet de configuratie af waar dpkg was onderbroken, daar krijg je een aparte melding voor. ;)
Mag ook .. niet iets wat ik dagelijks heb :p
Nu wel een PI die er geen zin meer in heeft na een update naar raspbian stretch.
Irritante is dat de boot meuk zo non-verbose is dat dat niet echt pointers geeft :/

• idef1x
  • Laatst online: 21:38
quote:
silverball schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:19:

KDE zou ik ook zo weer in gebruik nemen, maar helemaal stabiel draait het bij mij op geen enkel systeem.
Ik weet niet of je de Mint KDE versie al eens geprobeerd hebt, maar die draait bij mij zeer stabiel. Veel beter dan met Kubuntu.

• syl765
  • Laatst online: 21-02 15:52
Inderdaad dat doet dpkg, maar ze zijn redelijk aan elkaar verbonden.

Maar inderdaad Ubuntu maakt soms rare beslissingen.
Wat mij altijd verbaast is het feit dat met een server install ssh standaard uit staat. Lijkt mij toch DE manier om op je server te komen. Maar wat we wel standaard mee installeren en wat je niet kunt uitvinken is whoopsie.
Ik hoef dat soort zooi niet op mijn server. Maar goed. Ubuntu was een mooi OS maar het gaat wel hard achteruit in mijn optiek.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
syl765 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:31:
Maar inderdaad Ubuntu maakt soms rare beslissingen.
Wat mij altijd verbaast is het feit dat met een server install ssh standaard uit staat. Lijkt mij toch DE manier om op je server te komen. Maar wat we wel standaard mee installeren en wat je niet kunt uitvinken is whoopsie.
Ik hoef dat soort zooi niet op mijn server. Maar goed. Ubuntu was een mooi OS maar het gaat wel hard achteruit in mijn optiek.
In dat opzicht ken ik er nog eentje. Je kan Ubuntu, elke smaak, niet installeren zonder Plymouth te krijgen. Wil je 't verwijderen, dan wordt je halve OS verwijdert. :F |:( 7(8)7 :X
Welke randebiele aap dat daar heeft bedacht als keiharde dependency zou opgeknoopt moeten worden. Wat doet plymouth? Nou, dat geeft je een mooie boot splash terwijl je systeem aan het opstarten is. Tegenwoordig zie je dat ding dus een seconde ofzo, als je naar je scherm blijft staren. En zo hebben ze bij Ubuntu wel meer dependencies waar ik van denk "waarom in vredesnaam?" Zeker als je het project zelf opzoekt en de build dependencies erbij pakt. Sommige packages die je verplicht krijgt bij Ubuntu worden niet eens genoemd als recommend of komt enigszins in de buurt om het te laten functioneren. Een library die je bij Debian bijvoorbeeld zo kan verwijderen zorgt bij Ubuntu ervoor dat je desktopomgeving verdwijnt. :F

• gekkie
Hmm bij Debian vind ik het anders ook best irritant dat een hoop packages dependen op avahi (another Lennart Invention (tm)). Ik wil gewoon Cups .. geen avahi zeroconfig PNP bonjour achtige meuk. Printers kunnen ook prima zonder, maarja kennelijk is het niet zo eenvoudig om dat te splitsen in een los pakketje. Wat dat betreft zijn ze ook wel deels afhankelijk van wat upstream er van maakt.
(en ja plymouth is irritant .. ik wil gewoon altijd alle gory kernel zwets zien).

gekkie wijzigde deze reactie 23-08-2017 22:00 (9%)

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True