Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste
Acties:
  • 371.623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43
Compizfox schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:59:
[...]

Thanks. Als ik één van die libdrm-* packages deselecteer, worden al die libpj-* packages (libpjlib-util2 libpjmedia-audiodev2 libpjmedia-codec2 libpjmedia-videodev2 libpjmedia2 libpjnath2 libpjsua2) broken.

Het lijkt er dus op dat ik hier niet onderuit kom.

Dat verhaal over hardwareacceleratie zou een logische verklaring kunnen zijn, maar het is alsnog vrij ruk dat het hierdoor verplicht is om al deze meuk te installeren op een server als je Asterisk wil.
Kijken in de changelog van je libpyjamas zou ik zo zeggen. Staat het hoe en het waarom vast wel in.
En als dat voor hardware accel is .. en jij daar geen behoefte aan hebt, kun je die buildoptie uitzetten .. depencies aanpassen .. en package rebuilden .. et voila.
(nou zul je voor het rebuilden dan wel weer 1001 andere (dev-)packages nodig hebben, maar dat mag de pret niet drukken)

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 03-04-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:03:
[...]

Kijken in de changelog van je libpyjamas zou ik zo zeggen. Staat het hoe en het waarom vast wel in.
En als dat voor hardware accel is .. en jij daar geen behoefte aan hebt, kun je die buildoptie uitzetten .. depencies aanpassen .. en package rebuilden .. et voila.
(nou zul je voor het rebuilden dan wel weer 1001 andere (dev-)packages nodig hebben, maar dat mag de pret niet drukken)
Ja, maar dan moet ik elke keer de boel handmatig builden.

Dit is trouwens de dependency tree van libpjmedia-codec2 (gemaakt met debtree): https://host.tuxplace.nl/out.png

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Compizfox schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:05:
[...]

Ja, maar dan moet ik elke keer de boel handmatig builden.

Dit is trouwens de dependency tree van libpjmedia-codec2 (gemaakt met debtree): https://host.tuxplace.nl/out.png
Mjah lijkt erop dat nieuwere versies van asterisk ook video conferencing dingen doen ... dus libavcodec gebruiken .. en libavcodec wordt weer gecompileerd met hw accel en dus een dependency op libva.
Krijg je een beetje als packages steeds meer uitdijen. Bij Debian heb je op zich nog wel dat het uitgesplitst wordt, in dit geval bijvb in iets van asterisk-core, asterisk-audio, asterisk-video.
Misschien eens aan de maintainer van de package vragen wat die er van vindt ?
(je hebt nu een mooie dependency graph om je punt van een betere / nadere splitsing te ondersteunen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:17:
[...]

Mjah lijkt erop dat nieuwere versies van asterisk ook video conferencing dingen doen ... dus libavcodec gebruiken .. en libavcodec wordt weer gecompileerd met hw accel en dus een dependency op libva.
Krijg je een beetje als packages steeds meer uitdijen. Bij Debian heb je op zich nog wel dat het uitgesplitst wordt, in dit geval bijvb in iets van asterisk-core, asterisk-audio, asterisk-video.
Misschien eens aan de maintainer van de package vragen wat die er van vindt ?
(je hebt nu een mooie dependency graph om je punt van een betere / nadere splitsing te ondersteunen)
Dat was de dependency tree van libpjmedia-codec2, die SIP-functionaliteit bevat. Asterisk-modules is dus puur afhankelijk van libpjmedia-codec2 voor de SIP-functionaliteit, en dit is niet veranderd (dat was hiervoor ook al zo). Wat er veranderd is, is dat die libpj- packages nieuwe dependencies hebben gekregen.

Ik denk dan dus eerder dan je die libpj- packages zou moeten uitsplitsen, niet Asterisk. Maar ik ben bang dat ik hier niet genoeg verstand van heb om een voorstel te doen aan de maintainer.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 03-04-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Compizfox schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:23:
[...]

Dat was de dependency tree van libpjmedia-codec2, die SIP-functionaliteit bevat. Asterisk-modules is dus puur afhankelijk van libpjmedia-codec2 voor de SIP-functionaliteit, en dit is niet veranderd (dat was hiervoor ook al zo). Wat er veranderd is, is dat die libpj- packages nieuwe dependencies hebben gekregen.

Ik denk dan dus eerder dan je die libpj- packages zou moeten uitsplitsen, niet Asterisk. Maar ik ben bang dat ik hier niet genoeg verstand van heb om een voorstel te doen aan de maintainer.
No offence .. maar weet je zeker dat je die recommends UIT hebt staan ?

libva depend alleen via een recommend op de drivers, dus als je de auto install van recommends uit zet zou het volgens mij uit zichzelf geen drivers moeten installeren:
https://packages.debian.org/stretch/libva1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:27:
[...]

No offence .. maar weet je zeker dat je die recommends UIT hebt staan ?

libva depend alleen via een recommend op de drivers, dus als je de auto install van recommends uit zet zou het volgens mij uit zichzelf geen drivers moeten installeren:
https://packages.debian.org/stretch/libva1
Jep, dat weet ik zeker. In de dependency tree kun je ook zien dat de videodrivers via harde dependencies binnengetrokken worden.

Wacht even, als ik --no-install-recommends vallen de videodrivers wel weg. Ik heb alsnog een hoop extra meuk die ik niet nodig zou hebben, zoals videocodecs, de SDL en Wayland (zie hieronder), maar dat scheelt in elk geval iets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# apt upgrade --no-install-recommends
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Calculating upgrade... Done
The following NEW packages will be installed:
  libavcodec-ffmpeg56 libavformat-ffmpeg56 libavutil-ffmpeg54 libbluray1 libcrystalhd3 libdrm2 libegl1-mesa libgbm1 libgme0 libmodplug1 libmp3lame0
  liborc-0.4-0 libschroedinger-1.0-0 libsdl2-2.0-0 libshine3 libsnappy1v5 libsndio6.1 libsoxr0 libssh-gcrypt-4 libswresample-ffmpeg1 libswscale-ffmpeg3
  libtheora0 libtwolame0 libv4l-0 libv4lconvert0 libva1 libwayland-client0 libwayland-cursor0 libwayland-egl1-mesa libwayland-server0 libx264-148
  libx265-79 libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-present0 libxcb-randr0 libxcb-shape0 libxcb-sync1 libxcb-xfixes0 libxkbcommon0 libxshmfence1 libxss1
  libxvidcore4 libxxf86vm1 libzvbi-common libzvbi0 php-symfony-polyfill-mbstring
The following packages will be upgraded:
  libpjlib-util2 libpjmedia-audiodev2 libpjmedia-codec2 libpjmedia-videodev2 libpjmedia2 libpjnath2 libpjsua2 php-symfony-console
8 upgraded, 47 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 11.1 MB of archives.
After this operation, 39.3 MB of additional disk space will be used.

Fair enough, dan installeer ik dit wel :)

[ Voor 58% gewijzigd door Compizfox op 03-04-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Compizfox schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:34:
[...]

Jep, dat weet ik zeker. In de dependency tree kun je ook zien dat de videodrivers via harde dependencies binnengetrokken worden.

Wacht even, als ik --no-install-recommends vallen de videodrivers wel weg. Ik heb alsnog een hoop extra meuk (zie hieronder), maar dat scheelt in elk geval iets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Building dependency tree
  libavcodec-ffmpeg56 libavformat-ffmpeg56 libavutil-ffmpeg54 libbluray1 libcrystalhd3 libdrm2 libegl1-mesa libgbm1 libgme0 libmodplug1 libmp3lame0
  liborc-0.4-0 libschroedinger-1.0-0 libsdl2-2.0-0 libshine3 libsnappy1v5 libsndio6.1 libsoxr0 libssh-gcrypt-4 libswresample-ffmpeg1 libswscale-ffmpeg3
  libtheora0 libtwolame0 libv4l-0 libv4lconvert0 libva1 libwayland-client0 libwayland-cursor0 libwayland-egl1-mesa libwayland-server0 libx264-148
  libx265-79 libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-present0 libxcb-randr0 libxcb-shape0 libxcb-sync1 libxcb-xfixes0 libxkbcommon0 libxshmfence1 libxss1
  libpjlib-util2 libpjmedia-audiodev2 libpjmedia-codec2 libpjmedia-videodev2 libpjmedia2 libpjnath2 libpjsua2 php-symfony-console

Mjah als je een klein en net systeem wilt houden kan het nogal helpen om auto install van recommended packages default uit te schakelen. Scheelt al snel een boel zooi :)
(en tsja media codecs zal altijd wel een berg zooi met veel dependencies blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm ppffr grmbl ... miraclecast .. fijn het bestaat ... depends on systemd .. argh :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10 18:39

silverball

De wagen voor moderne mensen

Zo typisch ook dat de overstap naar Linux voor veel mensen meteen "een brug te ver" is. Ook met een Windows gelijkende Xfce installatie. Blijft maar .exe's installeren :(

Echter de overstap naar Mac os X die in mijn perspectief vele male moeilijker moet zijn gaat dan vaak wel weer vlekkeloos..... Wat zie ik over het hoofd :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
silverball schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:48:
Zo typisch ook dat de overstap naar Linux voor veel mensen meteen "een brug te ver" is. Ook met een Windows gelijkende Xfce installatie. Blijft maar .exe's installeren :(

Echter de overstap naar Mac os X die in mijn perspectief vele male moeilijker moet zijn gaat dan vaak wel weer vlekkeloos..... Wat zie ik over het hoofd :+
Dat men van Apple wel zaken accepteert die men een ander wel zou aanwrijven, kortom is het wel zo vlekkeloos ?
(en wellicht dat het deels scheelt of je een simpele user bent, bij de Mac zitten er meer zaken "verstopt" waardoor het simpeler oogt, maar ook geen enkele clou biedt om het moment dat je tussen simpele user en poweruser in zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:46

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zal meer komen omdat ze voor een Apple grof geld neerleggen en dus redeneren "het moet wel goed zijn" en "ik heb al zoveel betaald, laat ik dan ook maar moeite doen". Zou je dat soort mensen een blinde test laten doen, dan hoor je hele andere verhalen. Heb al vaak genoeg mensen horen vragen wat ik nou op m'n laptop heb draaien, want het ziet er wel mooi en handig uit enzo. Pas als ik zeg "linux" haken ze vaak af omdat het 'te moeilijk' zou zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op donderdag 07 april 2016 @ 16:21:
Pas als ik zeg "linux" haken ze vaak af omdat het 'te moeilijk' zou zijn.
Hmmz, dan komt het volgende vraagstuk. Waarom associeert men Linux vaak met de woorden: 'moeilijk', 'lastig'?

Zouden het de spotgoedkope netbooks zijn die een aantal jaren geleden met vrij gare installaties werden voorzien van een Ubuntu gebasseerde distro?

Zou het raad zijn van een 'handig' familielid die één keer geprobeerd hebt om een distro te installeren en er niet mee overweg kwam.....

Ik weet het niet, zelfs op het ROC vinden veel vakdocenten ICT Linux 'moeilijk' of 'gebruikersonvriendelijk' en zelfs vooroordelen als "Het is gratis, zo goed kan het nooit zijn" :'(

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

silverball schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:11:
Ik weet het niet, zelfs op het ROC vinden veel vakdocenten ICT Linux 'moeilijk' of 'gebruikersonvriendelijk' en zelfs vooroordelen als "Het is gratis, zo goed kan het nooit zijn" :'(
zo herkenbaar

we trachten dat hier te doorbreken; door de gebruiken 2 opties te bieden in het boot menu; windows 7 of ubuntu ltsp

soms is er een issue met de (P)DC of ander windows dingetje O-) dan blijkt ubuntu ineens een werkend alternatief. daarmee kan ik wel stellen dat iedere leerling die hier van school gaat, ervaring heeft met ubuntu desktop (8>

of die ervaring positief is, laat ik in het midden O-)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:11:
[...]

Hmmz, dan komt het volgende vraagstuk. Waarom associeert men Linux vaak met de woorden: 'moeilijk', 'lastig'?
Weet 't niet zeker, maar waarschijnlijk omdat ze gelijk denken aan dikke, bebaarde nerds die alleen maar naar een zwart scherm zitten te starten en op 't toetsenbord aan het rammelen zijn. En een zwart scherm met tekst heeft direct de associatie met command line en men wil dat niet. Die willen klikken. Geef ze een systeem zonder toetsenbord en ze kunnen nog iets. Geef ze alleen een toetsenbord en men is nog kreupeler dan een lichamelijk gehandicapte. :X
Zouden het de spotgoedkope netbooks zijn die een aantal jaren geleden met vrij gare installaties werden voorzien van een Ubuntu gebasseerde distro?
Nah, er waren maar een paar modellen die met Ubuntu Netbook Remix kwamen en dat was al voorgeïnstalleerd. Veel van de verkochte versies draaide XP, wat eigenlijk ook best ruk werkte, maar men snapte dat iig.
Zou het raad zijn van een 'handig' familielid die één keer geprobeerd hebt om een distro te installeren en er niet mee overweg kwam.....
Ik hoop 't niet, want zo'n "Handige Harrie" moet je niet in de familie willen. Als je een computerprobleem hebt, kan je beter naar Google gaan, dan naar zo'n gast.
Tja, die weten niet waar de wereld op draait. En wat de wereld-economie laat werken, 'dat kan nooit goed zijn'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:07:
[...]

Nah, er waren maar een paar modellen die met Ubuntu Netbook Remix kwamen en dat was al voorgeïnstalleerd. Veel van de verkochte versies draaide XP, wat eigenlijk ook best ruk werkte, maar men snapte dat iig.

[...]
Daar doel ik inderdaad op. Kende wel een aantal mensen met zo'n netbook, echter waren ze niet tevreden over die "Windows kloon". Ik vond het echter zo gek nog niet. Unity werkte best fijn, maar was wel redelijk instabiel.
Hero of Time schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:07:

[...]

Ik hoop 't niet, want zo'n "Handige Harrie" moet je niet in de familie willen. Als je een computerprobleem hebt, kan je beter naar Google gaan, dan naar zo'n gast.

[...]
Die heb je. Het is voor veel mensen makkelijker om zo'n type te raadplegen dan eerst even zelf te zoeken op het internet. Zo heeft een ver familielid een aantal pc's die ik van Lubuntu had voorzien (waarop best wel eens wordt geinternetbankierd) teruggezet naar Windows XP. Er stond geen Windows media player op :? :X 8)7 |:( gelukkig is mij door de bewuste mensen later weer gevraagd om de boel te herstellen, XP liep erg traag na het installeren van de servicepacks.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 07-04-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Damn, had die Harrie in de familie nog wel een backup gemaakt van de documenten e.d.? En waarom zou hij aan die computers zitten, als jij de beheerder bent? Schop onder de hol en klap voor de kop met de handleiding van Windows 95 (ja, alle delen!), dat zal 'm leren.

Ik heb laatst een onbekend merk tablet met Android 'hersteld'. De eigenaren waren in de veronderstelling dat er een virus op stond (er stond alleen een ander homescreen op en er werd na elke reboot gevraagd welke de default moest zijn). Ze hadden 'm eerder al eens weggebracht en moesten daar >€200 voor de 'reparatie' betalen. 8)7 En het was niet eens opgelost. |:( Mij kostte het 10 minuten werk (waarvan 5 voor het zoeken van de firmware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Hero of Time schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:47:
Damn, had die Harrie in de familie nog wel een backup gemaakt van de documenten e.d.? En waarom zou hij aan die computers zitten, als jij de beheerder bent? Schop onder de hol en klap voor de kop met de handleiding van Windows 95 (ja, alle delen!), dat zal 'm leren.
De 'verre Harry' in kwestie kreeg dat niet voor elkaar. Enkelt een paar foto's waren gered. Maar gelukkig wordt alles elke week incremental gebackupt naar mijn servetje.

Moet er wel bij zeggen dat er ook de mentaliteit was gaan hangen van " KPN internet televisie werkt niet, dus Linux is minder"

Hoe zulke dingen gebeuren snap ik niet. Naja sympathieke jongen, bedoelt het goed, laptop bij zich met een hippe rainmeter setup... Zoveel computers al kapot gegaan door het willekeurig omwisselen/forceren van hardware Aargh! :( Echter ben ik een tijdje gezien als "even handig" als hij. Naja zoek het lekker uit dan :*)

Duidelijke afspraken en een BIOS master password houd hem wel buiten de deur. Dit laatste is noodzakelijk helaas.....
Hero of Time schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:47:

Ik heb laatst een onbekend merk tablet met Android 'hersteld'. De eigenaren waren in de veronderstelling dat er een virus op stond (er stond alleen een ander homescreen op en er werd na elke reboot gevraagd welke de default moest zijn). Ze hadden 'm eerder al eens weggebracht en moesten daar >€200 voor de 'reparatie' betalen. 8)7 En het was niet eens opgelost. |:( Mij kostte het 10 minuten werk (waarvan 5 voor het zoeken van de firmware).
Ik geef altijd raad om eerst goed te lezen wat er staat, en op basis daarvan een beslissing te nemen (en het helpt niet!) cursusje "Hoe los ik mijn probleem op door een logische zoekterm te bedenken voor de zoekmachine" (Helpt ook niet). Maar men probeert eens wat

Wel leuke verhalen om uit te wisselen :+

Zo zijn er ook Digibeten in mijn kring die meteen helemaal weg waren van dat "Lineks". Een vriend van mij is zelfs de terminal in gedoken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mwah zoeken op internet is ook niet altijd even eenvoudig .. als je de goede termen niet weet voor je probleem ... als je de goede termen niet weet van de oplossing en alle grote non-oplossing niet gelijk kan skippen voor je ze gaat uitproberen. En enig doorzettingsvermogen is ook wel handig.

terminal / console .. heet hier zwarte schermen magie :p
en ik ben uiteraard de automagiër :p

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 07-04-2016 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:06

Blokker_1999

Full steam ahead

We zijn hier zelf recent begonnen met het uitrollen van Linux clients op het werk. Deze moeten enkel aan een bepaalde intranet pagina kunnen, meer niet. Heb tot op heden nog geen klachten gehoord en vind het ongelooflijk hoe snel sommige mensen er in slagen om hun desktop naar hun hand te zetten ondanks dat ze er nog nooit mee gewerkt hebben.

Daarnaast is er ook 1 persoon die er telkens opnieuw in slaagt (minstens 1x per week) om zijn systeem gewoon de vernieling in te rijden (ondanks dat niemand admin rechten heeft op zijn machine). Meestal opgelost door het verwijderen van zijn home directory gelukkig.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:07
zat die persoon al die rare .* files/directories te verwijderen ofzo? En dan nog, sloop je het systeem er niet mee, maar alleen zijn/haar eigen zooi...Eigenlijk knap dus van die persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Tijd voor "kiosk modus" dus .. of bij elke boot een vers image er overheen van z'n homedir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan je desktop omgeving zo tweaken dat het niet meer fatsoenlijk werkt. Zeker als je in de config files zelf gaat rommelen. Nog leuker is om dconf of gconf met een text editor te gaan bewerken. Dat gaat ook fout. En dan snapt je DE er helemaal niets meer van. Of je gooit je panels weg en kan ze niet meer terughalen. Ook altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Blokker_1999 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 08:12:
Daarnaast is er ook 1 persoon die er telkens opnieuw in slaagt (minstens 1x per week) om zijn systeem gewoon de vernieling in te rijden (ondanks dat niemand admin rechten heeft op zijn machine). Meestal opgelost door het verwijderen van zijn home directory gelukkig.
meestal is browser + office toereikend [..] maar dat usertjes graag hun desktop omzeep helpen hebben wij ook nog steeds.
Hero of Time schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:33:
Je kan je desktop omgeving zo tweaken dat het niet meer fatsoenlijk werkt. Zeker als je in de config files zelf gaat rommelen. Nog leuker is om dconf of gconf met een text editor te gaan bewerken. Dat gaat ook fout. En dan snapt je DE er helemaal niets meer van. Of je gooit je panels weg en kan ze niet meer terughalen. Ook altijd leuk.
wij bieden de desktop via ltsp-cluster aan van revolution linux, dat heeft enkele tools die de gebruiker kunnen helpen met herstellen van hun onkunde; prefinator

wanneer je 3x iets moet uitleggen, moet je documenteren, 3x herstelln/handeling uitvoeren is automatiseren, of de zelfredzaamheid van de gebruiker vergroten;

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Cx8L99tgPD60FEb1R7ifa1vA/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

2 van de reddingsacties hadden voorkomen kunnen worden. De eerste, en vraag me niet hoe of waarom iemand het gedaan heeft, was ineens legacy boot uitgeschakeld in de UEFI instellingen waardoor het systeem niet meer opstarte. De tweede keer (opnieuw, vraag me niet hoe, in principe door tijdens de eerste seconden op F10 te duwen) was hij er in geslaagd om gewoon de computer via PXE op te starten met als resultaat dat die zichzelf opnieuw begon te installeren from scratch, maar door de unieke locatie waar deze persoon zit ontstaat er daarbij een fout in de netwerkconfig (waarvoor een oplossing wel in de maak is aangezien we ondertussen te veel uitzonderingen hebben).

De andere keren was het inderdaad voldoende om zijn home dir gewoon weg te gooien en de skel te laten terugzetten.

Lessen die we dus al zeker geleerd hebben: UEFI/BIOS beschermen met een wachtwoord en PXE boot uitschakelen. En de volgende keer dat hij zijn homedir omzeep helpt zal het inderdaad een kwestie zijn om, zeker bij hem, die telkens bij het opstarten te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

bios behoord sowieso met wachtwoord dicht gezet te zijn

pxe is hier 1st priority; a. boot windows (lokaal) b. boot ubuntu (ltsp) c. herinstalleer werkplek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Compizfox schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:34:
[...]

Wacht even, als ik --no-install-recommends vallen de videodrivers wel weg. Ik heb alsnog een hoop extra meuk die ik niet nodig zou hebben, zoals videocodecs, de SDL en Wayland (zie hieronder), maar dat scheelt in elk geval iets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Building dependency tree

Drie keer raden wat er vandaag gebeurde bij het updaten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# apt upgrade
Building dependency tree
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  libasyncns0 libavformat-ffmpeg56 libbind9-90 libbluray1 libcaca0 libdns100 libdrm2 libegl1-mesa libgbm1 libgme0 libisc95 libisccc90 libisccfg90
  liblwres90 libmodplug1 libpj2 libpjlib-util2 libpjmedia-audiodev2 libpjmedia-codec2 libpjmedia-videodev2 libpjmedia2 libpjnath2 libpjsip-simple2
  libpjsip-ua2 libpjsip2 libpjsua2 libpulse0 libsdl1.2debian libsdl2-2.0-0 libsndio6.1 libssh-gcrypt-4 libv4l-0 libv4lconvert0 libwayland-client0
  libwayland-cursor0 libwayland-egl1-mesa libwayland-server0 libx11-xcb1 libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-present0 libxcb-randr0 libxcb-shape0
  libxcb-sync1 libxcb-xfixes0 libxkbcommon0 libxshmfence1 libxss1 libxtst6 libxxf86vm1
Use 'sudo apt autoremove' to remove them.

Het is dus allemaal weer ongedaan gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check dan even bugs.debian.org voor je package. Kans is groot dat er een report van is geweest dat het te veel packages opeens nodig had wat niet past bij je release. Je draait toch Stable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Compizfox schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:03:
[...]

Drie keer raden wat er vandaag gebeurde bij het updaten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# apt upgrade
Building dependency tree
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  libasyncns0 libavformat-ffmpeg56 libbind9-90 libbluray1 libcaca0 libdns100 libdrm2 libegl1-mesa libgbm1 libgme0 libisc95 libisccc90 libisccfg90
  liblwres90 libmodplug1 libpj2 libpjlib-util2 libpjmedia-audiodev2 libpjmedia-codec2 libpjmedia-videodev2 libpjmedia2 libpjnath2 libpjsip-simple2
  libpjsip-ua2 libpjsip2 libpjsua2 libpulse0 libsdl1.2debian libsdl2-2.0-0 libsndio6.1 libssh-gcrypt-4 libv4l-0 libv4lconvert0 libwayland-client0
  libwayland-cursor0 libwayland-egl1-mesa libwayland-server0 libx11-xcb1 libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-present0 libxcb-randr0 libxcb-shape0
  libxcb-sync1 libxcb-xfixes0 libxkbcommon0 libxshmfence1 libxss1 libxtst6 libxxf86vm1
Use 'sudo apt autoremove' to remove them.

Het is dus allemaal weer ongedaan gemaakt...
Je hebt in je apt / aptitude config ongetwijfeld nog steeds de default staan dat recommends geinstalleerd worden. Kennelijk gebeurd dat ook bij updates ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkie schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:39:
[...]

Je hebt in je apt / aptitude config ongetwijfeld nog steeds de default staan dat recommends geinstalleerd worden. Kennelijk gebeurd dat ook bij updates ?
Hij haalde die packages die ik bij de vorige update verplicht moest installeren weer weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Compizfox schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:45:
[...]

Hij haalde die packages die ik bij de vorige update verplicht moest installeren weer weg ;)
Ah zo .. misread :p
Staat idd in de changelogs van asterisk:
http://metadata.ftp-maste...k_13.7.2~dfsg-1_changelog

Avoid X11-related on not-in-testing linkage (until in testing and
X11-related binaries are in separate binary package).
+ Only enable PJProject, SDL or FFMpeg when targeted experimental.
+ Disable in non-experimental releases.
+ Ignore ABI drift on experimental builds.
+ Temporarily stop build-depend on libpjproject-dev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk om te lezen allemaal ! Ik zit in een bijzondere positie: in mijn gewone werk "user" bij een grote organisatie waar MS nog steeds Koning is, en buiten het werk linux-hobbyist, tester en beheerder van wat websites.

Ik ben jááren geleden als user overgestapt op Linux juist omdat ik niets snapte van Windows - nog steeds niet trouwens. Bij software, en ook bij andere onderwerpen, wil ik het gevoel hebben dat er een bepaald systeem, een bepaalde logica, in dingen zit. Dat ik het in principe zou kunnen leren. Bij Windows had ik dat nooit. Het was altijd als de Nederlandse spellingsregels: OK, het lijkt op een een systeem maar het is het niet echt, het is een partij uitzonderingen met een nietje er door. Idem dus voor Windows. Voor mij een veel te hoog WTF-gehalte. Hoewel, eerlijk is eerlijk, bij ons het systeem best vlot en stabiel loopt. Je moet niks willen natuurlijk, maar dan loopt het vlot. Maar toen een jaar of 12 jaar geleden The Year of the Linux Desktop voor mij aanbrak, was dat een gevoel van thuiskomen. OK, ook Linux sucks, net als andere operating systems, maar dit is een soort suckage dat ik zou kunnen leren !!

Wat ik het meest mis in Windows is een package manager en een werkbare windown manager. ANY window manager.

Af en toe doe ik wat systeembeheer bij familieleden, Windows. Onbegrijpelijk dat dit "gemakkelijker" zou zijn dat welke Linux distro ook. Om maar eens één WTF-je te noemen: geen dmesg uiteraard en een log file die dat niet in text vorm staat maar in een Windowsonly format waarvoor je weer een apart programma moet installeren ? WAAROM ?? En daarmee kun je dus multimiljardair worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 09:21
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 01:27:
Leuk om te lezen allemaal ! Ik zit in een bijzondere positie: in mijn gewone werk "user" bij een grote organisatie waar MS nog steeds Koning is, en buiten het werk linux-hobbyist, tester en beheerder van wat websites.

Ik ben jááren geleden als user overgestapt op Linux juist omdat ik niets snapte van Windows - nog steeds niet trouwens. Bij software, en ook bij andere onderwerpen, wil ik het gevoel hebben dat er een bepaald systeem, een bepaalde logica, in dingen zit. Dat ik het in principe zou kunnen leren. Bij Windows had ik dat nooit. Het was altijd als de Nederlandse spellingsregels: OK, het lijkt op een een systeem maar het is het niet echt, het is een partij uitzonderingen met een nietje er door. Idem dus voor Windows. Voor mij een veel te hoog WTF-gehalte. Hoewel, eerlijk is eerlijk, bij ons het systeem best vlot en stabiel loopt. Je moet niks willen natuurlijk, maar dan loopt het vlot. Maar toen een jaar of 12 jaar geleden The Year of the Linux Desktop voor mij aanbrak, was dat een gevoel van thuiskomen. OK, ook Linux sucks, net als andere operating systems, maar dit is een soort suckage dat ik zou kunnen leren !!

Wat ik het meest mis in Windows is een package manager en een werkbare windown manager. ANY window manager.

Af en toe doe ik wat systeembeheer bij familieleden, Windows. Onbegrijpelijk dat dit "gemakkelijker" zou zijn dat welke Linux distro ook. Om maar eens één WTF-je te noemen: geen dmesg uiteraard en een log file die dat niet in text vorm staat maar in een Windowsonly format waarvoor je weer een apart programma moet installeren ? WAAROM ?? En daarmee kun je dus multimiljardair worden ?
Windows 10 heeft package management tegenwoordig: Some words...: Windows 10 (10074) Package Management (nog een beetje wip, maar ok...)

En de logs kan je gewoon in de meegeleverde eventviewer bekijken toch?

Voor de rest begrijp ik je punt wel. Het is heerlijk om bij linux wel aan alle knoppen te kunnen draaien, maar je moet het wel net zo goed leren. Met een helicopter kan je ook meer als met een auto, maar de laatste werkt wel 10x simpeler.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kwam een leuke bugreport tegen. De ontwikkelaar is best een eikel:
https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=819703
Gaat over melding dat je xscreensaver te oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:50:
Op zich heeft de ontwikkelaar best een aantal valide punten vanuit het gezichtspunt van upstream ..
Debian en de package maintainers hebben dat ook vanuit distro-oogpunt. Maar de manier van communiceren van upstream zou je inderdaad wel onder de noemer "eikel" kunnen laten vallen ja.

Waar er vanuit Debian begrip is voor de problemen van upstream, is er vanuit de ontwikkelaar geen enkele compassie met het concept en de regels van een Debian stable release.

Wat dan weer best jammer is .. en aangezien het gezeik nu al een tijdje duurt heb ik er maar een andere locker op gemikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ben onderweg gestopt met lezen, maar die gast is inderdaad niet normaal. Iets onder een FOSS licentie uitgeven zodat anderen er gebruik van kunnen maken, maar dan wel gaan eisen dat men geen aanpassingen maakt en zeggen dat ze het dan maar volledig uit de distributie moeten halen gaat wel heel ver.

En zoals gekkie ook schrijft. De community heeft begrip, maar upstream niet. Als upstream geen bugreports wenst over oude versies, dat hij die dan gewoon negeerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:50:
Jamie Zawinski; die gast is wereldberoemd geworden in de jaren 90, en als ik zo even rondlees, is hij recalcitrant, arrogant en narcistisch vanwege zijn status als "goddelijke ontwikkelaar."

Een stereotype low-level "genius hacker"; net als Lennart Poettering. Meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

man man, een simple gui even in glade klikken welke lult met een python script, wat een gedoe zeg :X
dare i say it; onder windows was ik al klaar geweest :X

dan mist libjex, dan werkt versie glade niet op de host, dan is er geen gtk mismatch, dan is er weer dienst van ubuntu offline

met vbscript heb je dit gejank niet :(

//edit; glade werkt niet lekker meer met 15.10; gtk2 vs gtk3 wordt niet herkend :s
* himlims_ gooit handoek in de ring; kut debs, onnodig complex dit

quicky, ubuntu-sdk, qtdesigner, glade, snappy .. ene werkt wel, andere werkt niet (meer)

het is in mijn beleving een zooitje geworden; helft werkt niet, instructies kloppen niet, documentatie incompleet, toepassingen incompatible. voor een systeem waarvan men zegt "ideaal voor development" mis ik het gemakt van vb :x zelfs de ubuntu-sdk is in-compleet :?

dan maar windows installeren 8)7 8)7 8)7 8)7
//edit; vbscript half uurtje :F

[ Voor 49% gewijzigd door himlims_ op 19-04-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:X Ik lees de frustratie er aan af ;-) ... maar eh... kun je ff rustig zeggen wat er aan de hand is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2016 00:31 . Reden: kan ik ook berichten *verwijderen?* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:47
@himlims_, is PyQt niet iets voor je?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 16:53
Ik heb nooit geweten dat er zo enorm veel Linux distributies waren en zijn gestopt.

Linux time line

[ Voor 51% gewijzigd door LEX63 op 19-04-2016 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LEX63 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 07:59:
Ik heb nooit geweten dat er zo enorm veel Linux distributies waren en zijn gestopt.

Linux time line
Waarom denk je dat we Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 hebben? En mensen niet naar Linux willen vanwege keuzestress? Als je zegt "er is Ubuntu Linux", dan gaat het nog, maar als je dan komt met "Er is Debian, Fedora, Arch, Ubuntu, Gentoo, Slackware, SuSE, [noemnogwat]" dan begint het al gelijk te draaien voor hun ogen, want wat is nou de 'juiste' keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Hero of Time schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:20:
[...]

Waarom denk je dat we Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 hebben? En mensen niet naar Linux willen vanwege keuzestress? Als je zegt "er is Ubuntu Linux", dan gaat het nog, maar als je dan komt met "Er is Debian, Fedora, Arch, Ubuntu, Gentoo, Slackware, SuSE, [noemnogwat]" dan begint het al gelijk te draaien voor hun ogen, want wat is nou de 'juiste' keus?
Bedankt voor de link.

Ik heb inmiddels heel veel Linux distributies geprobeerd en vind tot nu toe MINT de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Wat maakt MINT nou eigenlijk zo populair? Zijn het de configuratietools? De codecs die meegeleverd worden? Ik heb het recent eventjes geprobeerd maar vond het niet echt meerwaarde hebben tov *buntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

silverball schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:25:
Wat maakt MINT nou eigenlijk zo populair? Zijn het de configuratietools? De codecs die meegeleverd worden? Ik heb het recent eventjes geprobeerd maar vond het niet echt meerwaarde hebben tov *buntu
my 2ct; standaard codecs, vlc, flash, en interface

ben er zelf totaaaal geen fan van; mint doet dingen 'anders'; sommige default scripts die onder ubuntu/debian draai, werkte niet icm mint. (zegt misschien meer over mijn script, dan over mint)

daarlangs heeft mint wel eens vaker high-security (important) security updates als laag-prioriteit bestempeld.

maar het is vooral een persoonlijk ding :+ zo ben ik zelf fan van http://sparkylinux.org/ (weinig unieks, rolling release, debian based, ... vooral naam vind ik leuk :F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Linux is net een bankstel het moet er niet alleen goed uitzien maar het moet ook lekker, stevig en stabiel zitten.

De een vind het een heerlijk bankstel om in te zitten de ander krijgt rugpijn van.

Zo is het ook met linux ze maken allemaal gebruik van drie hoofd kernels Debian, Slackware en Redhat
waaraan regelmatig word gesleuteld.

Ik vind Mint tot nu toe het lekkerst om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-10 16:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat betreft Linux smaken; ik denk dat het heel erg afhangt van wat je ermee wilt. Moet het lightweight zijn, is het voor een server of desktop, wellicht een embedded device?

En als het dan voor de desktop hebt; wil je dan een 'tip-of-the-spear' distro hebben zoals Arch of kan het wat rustiger in de updates zodat het wat stabieler is?

De reden waarom er zoveel versies van Linux zijn komt omdat iedereen een andere visie op linux erop na houd. Sommige mensen maken gewoon hun eigen versie omdat ze wat gepersonaliseerd willen hebben ookal lijkt hun versie van Linux voor 99% op een reeds bestaande versie. Soms zijn er versies 'voor de lol' zoals HannahMontana Linux (Who the hell wilt dat draaien?) Soms is het de GUI die het hem doet; kijk maar naar de Ubuntu forks; de meeste ervan kenmerken zich hoofdzakelijk doordat ze een andere Gui hebben. Sommige Linux versies richten zich op security en andere uist op het kraken van security.

In tegenstelling tot Windows waar je maar een paar soorten van hebt is Linux veelzijdig customisable en daarom is er zo'n bos aan disto's. Voor een nieuweling is dit 'eng' en het is aan oudgedienden met veel ervaring emt normale gebruikers om dergelijke mensen te helpen in dit bos. Linux Mint en Ubuntu zijn vaak (maar niet altijd) goede versies van Linux om mee te beginnen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Net een collega paar dingen van de terminal met het toetsenbord uitgelegd. De ctrl+u en ctrl+y bijvoorbeeld, maar ook ctrl+pijl link/rechts voor cursor per woord verplaatsen (werkt niet overal) en escape-backspace voor woord wissen. Z'n gezicht, prachtig. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Waar de meeste Ex windows gebruikers op stuklopen is

"Terminal"

Ik heb vroeger ook wat af gevloekt voordat ik doorhad hoe dat allemaal werkte, ik heb nog steeds een behoorlijk volgeschreven kladblok met aantekeningen en tips.

Een typische windows gebruiker loopt al meteen vast als hij een gedownload programma wilt instaleren wat niet in het pakket zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

silverball schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:25:
Dat er geen for-profit-organisatie met commerciele uitingen als Amazon search results, Ubunto One en Software Center achter zit vind ik wel een pluspunt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-10 09:34
Maar waarom moet je een nieuwe distro maken als je iets net anders ingesteld wil hebben? Want daar komt het vaak wel op neer. Ik denk dat een hoop distro's niet zouden bestaan als configuratie gescheiden zou zijn van pakketten.

Dit vind ik nou zo mooi met NixOS. In de repository vind je expressies voor het bouwen van alle beschikbare pakketten, en wil je een pakket net iets anders bouwen, dan override je de expressie. En om services te configureren heb je 'modules' waar hetzelfde voor geldt. Door 1 tekstbestandje aan te passen kan je een compleet ander systeem bouwen (wat natuurlijk nog wel gebruik maakt van Nix).

Trouwens, wanneer gebeurt het eigenlijk nog dat een programma niet via je pakketbeheerder geinstalleerd kan worden? Is dit niet alleen nog zo met kleine distributies? Of iets als een specifieke module voor Python of Perl?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

8088 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:45:
[...]

Dat er geen for-profit-organisatie met commerciele uitingen als Amazon search results, Ubunto One en Software Center achter zit vind ik wel een pluspunt.
Dat kan, maar met die reden kan je bijna elke distro draaien behalve Fedora,centos,openSUSE,Ubuntu etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ik redeneer liever andersom: het is voor mij een reden om Ubuntu links te laten liggen. Dat betekent niet dat alle andere distro's zonder commerciele uitingen zonder meer in aanmerking komen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-10 16:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ach, er zijn ook mensen die non-conformist zijn en die iedere vorm van mainstream niet moeten. Zo zullen er mensen zijn geweest die van Debian naar Ubuntu sprongen helemaal in het begin omdat dit juist geen mainstream was, diezelfde mensen zullen nu mopperend naar een nieuwe niche versie van Linux zijn gesprongen omdat Ubuntu de mainstream is geworden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Voor mij als redelijke Linux-noob is Mint gewoon heel prettig: tamelijk stabiel (tot ik een kernel-update doe en weer eens mijn video-drivers vernaggel), snel en compleet (zoals himlims_ al zei: standaard codecs, vlc, flash, en interface). :)

Overigens draai ik op mijn werk-laptop dualboot Debian en Windows10, gewoon omdat ik weer eens iets met Debian wilde doen.

Verder heb ik 2 Raspi's, 1x model B en 1x Model 3, allebei met Jessie. De 3 doet het goed (draait Domoticz en Pihole), met de model B heb ik nog wat ruzie over de manier waarop hij de output van mijn slimme meter upload naar PVOutput. Die ruzie hoop ik 1 dezer dagen te winnen, al is het maar door de stekker uit dat ding te trekken ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:56
8088 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:45:
[...]

Ubuntu One is dood, Amazon Search results gelukkig ook reeds lang, en het Softwarecenter is inderdaad een gedrocht maar daar zijn genoeg alternatieven voor. Bovendien forceert het je niet om dingen te kopen: er is ook genoeg (overgrote deel?) gratis/vrije software in te verkrijgen.

Als je dat je bezwaren zijn kan je Mint beter ook links laten liggen want die hadden hun beveiliging niet op orde :Y)

* Thedr houd het erop dat iedere distro zijn voor- en nadelen heeft en het bijzonder persoonlijk is wat men prioriteert en prefereert.

[ Voor 9% gewijzigd door Thedr op 19-04-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat dunkt u eigenlijk van DC/OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Vandaag na een HDD crash (tijdelijk, helaas?) overgegaan naar Fedora, omdat er een iso voorhanden was, matig internet, en ik snel aan het werk moest.

De is eigenlijk erg straight forward. Behalve als het gaat om handmatig partitioneren. Op de een of andere manier was ik daar best lang mee bezig tov bij Debian, waarmee ik meteen ben gaan invoeren wat ik wilde. Daarnaast zijn de meest standaard dingen "gebruiker aanmaken" vaak net een aantal klikken verder weg dan ubiquity.

Wel toch een aardig vervelend probleem, na het kiezen voor het automatisch partitioneren, geeft anaconda mijn "/" partitie 7 gigabyte. Na het installeren van mijn programma's raakte het vol tijdens het updaten.

Verder lijkt het best wel een prima distro. Het lijkt wel wat minder stabiel dan mijn Debian testing installatie. Ik kom toch hier een daar foutmeldingen tegen, af en toe een venstertje dat niet geslepen wil worden... Kleine dingetjes. Daarnaast lijkt de meegeleverde repo vrij incompleet. Ook wat betreft vrije software. Daarom RPMfusion.

De documentatie lijkt net wat minder noob vriendelijk dan die van Debian of Ubuntu. Er zijn vaak "geavanceerde" opties gedocumenteerd en dat zou weleens wat verwarring kunnen zaaien.

SELinux kan af en toe in de weg zitten, maar dankzij de GUI daarvoor kan dit niet al te moeilijk opgelost worden. Niet echt voor beginnende gebruikers weggelegd.

Dus,
Werkt het goed? Ja.
Zal ik het aanraden? Mwa. Ik zal eerder Debian of Ubuntu aanraden. Ligt aan het persoon.
Thedr schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:14:
[...]

het Softwarecenter is inderdaad een gedrocht maar daar zijn genoeg alternatieven voor. ]
Wordt of is al vervangen door GNOME software gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Thedr schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:14:
Ubuntu One is dood, Amazon Search results gelukkig ook reeds lang, en het Softwarecenter is inderdaad een gedrocht maar daar zijn genoeg alternatieven voor. Bovendien forceert het je niet om dingen te kopen: er is ook genoeg (overgrote deel?) gratis/vrije software in te verkrijgen.
Of die zaken wel of niet dood zijn is niet mijn punt; het gaat mij om de mentaliteit. Overigens is de Amazon-'feature' niet dood: het wordt opt-in in plaats van opt-out.
Als je dat je bezwaren zijn kan je Mint beter ook links laten liggen want die hadden hun beveiliging niet op orde :Y)
Wat een vreemde gevolgtrekking. Overigens laat ik Mint wel inks liggen (terug naar Debian zodra m'n nieuwe SSD's binnen zijn), maar niet alleen vanwege het beveiliginsdebacle. De manier waarop het gebruikers bij het handje neemt staat me ook tegen.
* Thedr houd het erop dat iedere distro zijn voor- en nadelen heeft en het bijzonder persoonlijk is wat men prioriteert en prefereert.
Ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

8088 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:40:
[...]

Of die zaken wel of niet dood zijn is niet mijn punt; het gaat mij om de mentaliteit. Overigens is de Amazon-'feature' niet dood: het wordt opt-in in plaats van opt-out.
Dit. Het grootste verschil tussen al die distro's is niet de software, maar de filosofie (die op zijn beurt weer invloed heeft op allerlei beslissingen die gemaakt worden).

In het geval van Ubuntu quote ik graag dit artikel: "Ubuntu is pulling an Apple".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

himlims_ schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 10:16:
[...]

zo ben ik zelf fan van http://sparkylinux.org/ (weinig unieks, rolling release, debian based, ... vooral naam vind ik leuk :F)
Hoe gaat dat? Mijn eigen ervaring met rolling distros is dat dit prima werkt in versies die er voor gemaakt zijn (Arch, Gentoo) en redelijk goed in Debian Unstable (a.k.a. Debian Sid) gebaseerde distros als Aptosid en Siduction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:50:
[...]

Dit. Het grootste verschil tussen al die distro's is niet de software, maar de filosofie (die op zijn beurt weer invloed heeft op allerlei beslissingen die gemaakt worden).

In het geval van Ubuntu quote ik graag dit artikel: "Ubuntu is pulling an Apple".
Eens....met een aanvulling ! Als iemand bij lijstje kan verbeteren of aanvullen, be my guest ! Wat mij betreft zijn de verschillen deze.
  1. de filosofie
  2. de community
  3. de package manager (apt-get, pacman, portage, dnf enz)
  4. de onderliggende basis (debian, arch, gentoo, enz.) en de omvang van de repositories
  5. de default keuzes qua desktop omgeving, programma's, layout, design, typografie

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:32:
[...]

Eens....met een aanvulling ! Als iemand bij lijstje kan verbeteren of aanvullen, be my guest ! Wat mij betreft zijn de verschillen deze.
  1. de filosofie
  2. de community
  3. de package manager (apt-get, pacman, portage, dnf enz)
  4. de onderliggende basis (debian, arch, gentoo, enz.) en de omvang van de repositories
  5. de default keuzes qua desktop omgeving, programma's, layout, design, typografie
Punt 3 hangt nogal samen met punt 4.
Uiteindelijk kan je met de meeste distro's hetzelfde, en zullen ook de verschillen in de filosofie, community, en kwa DE's niet al te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt yum op Debian en apt-get op Fedora mogelijk, dus echt samenhangend is het niet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

silverball schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:09:
[...]

Punt 3 hangt nogal samen met punt 4.
Uiteindelijk kan je met de meeste distro's hetzelfde, en zullen ook de verschillen in de filosofie, community, en kwa DE's niet al te groot zijn.
Je kan uiteindelijk hetzelfde, ja, maar de verschillen in filosofie en community zijn soms best groot, toch?

Om dat even uit te werken:

De filosofie. Dit gaat wat mij betreft over wat de goals & non-goals van een distro zijn. Dus zaken als
  • doelgroep - voor *wie* is het gebruiksvriendelijk ?
  • makkelijk of moeilijk aan te passen;
  • everything& the kitchen sink versus lean en kaal;
  • stabiel of cutting edge; rolling versus stapsgewijze upgrades;
  • nadruk op binaire bestanden (meeste distros) of bron
Mijn ervaring is dat een install van bijvoorbeeld Arch veel gemakkelijker aan te passen is dan bijv. Mint of Ubuntu. Ik weet dat je ook Mint en Ubuntu kúnt aanpassen, maar *ik* vind het moeilijker, je wordt er niet toe uitgenodigd. terwijl het in Arch (of Gentoo) eigenlijk verplicht is om je eigen configuratie bij elkaar te vogelen.

De community. Superbelangrijk. Omdat Linux een open source product is en je dus (afgezien van betaalde support voor bedrijven) voor je support vooral op de community bent aangewezen. Dus van belang zijn dan (voor mij) dingen als
  • hoe groot is de community
  • hoe actief
  • hoe deskundig
  • hoe behulpzaam
  • hoe goed is de digitale ondersteuning (kwaliteit forums; IRC; documentatie)
Als je zo'n forum ziet waar 5 berichten per jaar in worden gepost, dan denk ik..... die distro doen we dus maar niet! Maar een kleine community van gedreven "experts" kan prima werken. Liever 1 goed antwoord dan 20 reacties waar je niks aan hebt....... En het is ook iets persoonlijks natuurlijk, voel je je "thuis" bij bepaalde forums ja of nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:18:
Je hebt yum op Debian en apt-get op Fedora mogelijk, dus echt samenhangend is het niet. :P
Zou dat nou echt goed werken in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee. Maar wat je wel moet leren is dat je je laatste bericht aanpast en niet gaat dubbel posten. Dit is nu al de 2e keer in een paar uur dat je dit doet en dat is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, duidelijk!

Edit: sorry!

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 09:21
Voor mensen die meer performance uit hun intel cpu willen persen:
We want to showcase the best of Intel Architecture technology, from low-level kernel features to complex applications that span across the entire OS stack.
Benchmarks: http://www.phoronix.com/s...em=intel-clr-opengl&num=2

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Vandaag eens beginnen aan een nieuwe kernel voor mijn RPI. Is al weer wat jaartjes geleden dat ik dat gedaan heb, maar het moet. Draai nu blijkbaar kernel 4.1.17, maar de modules zijn niet mee geinstalleerd. Echter staat door rpi-update al wel 4.4.7 erop, maar dan boot de PI niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik draai dus Debian Sid/Unstable. Vrijdag kwam kernel 4.5.1 beschikbaar. Ik had al eerder de RC draaien op m'n laptop, maar dat gaf dus problemen met suspenden en dat is met 4.5.1 nog steeds zo. 4.4 deed 't wel gewoon prima. Nu heb ik uit Experimental 4.6rc3 geïnstalleerd, maar die is ook niet geweldig. Opstarten doet het prima, maar ik krijg in m'n log opeens dit te zien:
kernel: [   66.877206] [drm] Reducing the compressed framebuffer size. This may lead to less power savings than a non-reduced-size. Try to increase stolen memory size if available in BIOS.

Geen idee waar dat precies vandaan komt, maar wanneer die melding komt, schakelt m'n laptopscherm uit. Het blijft wel geconfigureerd, dus alles wat erop getekend zou worden, zoals de logout/shutdown vraag van KDE, komt daar ook, maarja, die zie ik vervolgens niet.

Ziet er naar uit dat ik gedoemd ben om kernel 4.4 te blijven draaien om niet tegen vage dingen aan te lopen met deze laptop (Dell E7450 btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:53:
Ik draai dus Debian Sid/Unstable. Vrijdag kwam kernel 4.5.1 beschikbaar. Ik had al eerder de RC draaien op m'n laptop, maar dat gaf dus problemen met suspenden en dat is met 4.5.1 nog steeds zo. 4.4 deed 't wel gewoon prima. Nu heb ik uit Experimental 4.6rc3 geïnstalleerd, maar die is ook niet geweldig. Opstarten doet het prima, maar ik krijg in m'n log opeens dit te zien:
kernel: [   66.877206] [drm] Reducing the compressed framebuffer size. This may lead to less power savings than a non-reduced-size. Try to increase stolen memory size if available in BIOS.

Geen idee waar dat precies vandaan komt, maar wanneer die melding komt, schakelt m'n laptopscherm uit. Het blijft wel geconfigureerd, dus alles wat erop getekend zou worden, zoals de logout/shutdown vraag van KDE, komt daar ook, maarja, die zie ik vervolgens niet.

Ziet er naar uit dat ik gedoemd ben om kernel 4.4 te blijven draaien om niet tegen vage dingen aan te lopen met deze laptop (Dell E7450 btw).
Is er een reden dat je altijd de allernieuwste kernel wilt draaien dan? Zitten er in die nieuwe versie die je wil features of opgeloste bugs dat je die per se wil? Als 4.4 prima werkt zou ik geen reden zien om over te stappen naar een nieuwere.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is maar 1 reden: ik wil de laatste versie draaien. :P Daarom heb ik ook Sid, ipv Testing. Update fetish zeg maar, alleen niet zo erg dat ik gelijk maar naar Arch ren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat is er mis met Arch :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijstje met wat er niet mis mee is, is korter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He, Hero of Time, ik werk ook met Arch, maar in verleden was dat een tijdje Sid. Ik dacht: hé, lekker, de grote repos van Debian maar dan alles cutting edge nieuw. Viel me toch wat tegen:
* aantal programma's waren niet beschikbaar, moest ik ze alsnog zelf gaan bouwen. Arch had ze dan vaak wel in de AUR. OK, de kwaliteit van de AUR packages is niet altijd top.
* apt-get is langzamer dan pacman. Zo lijkt het voor mij tenminste.
* community! Ik kon niet zo heel veel Sid-mensen vinden, een beetje bij sidduction en aptosid, en een beetje bij Linuxbbq (maar dat kwam op mij over als een vrij gesloten vriendenclubje die niet erg zitten te wachten op nieuwkomers). Terwijl er bij Arch meer activiteit is, dus ook meer kans om je vraag beantwoord te krijgen

Het voelde alsof Arch/ pacman gemaakt is voor rolling, en dat het met Sid/apt-get een beetje geforceerde (dist-upgrade) er in was gefietst......

Wat is jouw ervaring dan? Wat doet Sid beter dan Arch ?

( Misschien moet ik toch ook maar Sid installeren, hoewel ik eigenlijk liever één distro goed leer kennen dan bij elke moeilijkheid te distrohoppen..... )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben nooit verder gekomen dan de hierogliefen installer, dus kan geen vergelijking maken.

Dat apt (of eigenlijk dpkg) langzamer is, kan best zo zijn. Maar als je 't met Yum (rpm) zou vergelijken is het juist weer snel. Community doe ik eigenlijk niets mee, alles heb ik zelf geleerd en omdat ik Ubuntu als basis had, was dat geen probleem.

Sid doet voor mij wat het moet doen. Wat ik nodig heb, is aanwezig en anders is er nog wel een Ubuntu PPA die je kan misbruiken (zoals voor m'n browser, Otter).

Overigens is 'dist-upgrade' niets meer dan 'voer updates uit waarbij packages wijzigen in dependencies'. Denk dan aan VLC dat een nieuwe versie van codecs nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Bluugh, Fedora ging gisteren prima. Sinds vandaag wordt ik overspoeld met de meest uiteenlopende SElinux probleempjes. (De dhcp client die niet bij zijn config files mag komen, packagekit die geen schrijfrechten krijgt) En de probleemoplosser helpt niet. Daarnaast is de laatste kernel update op wonderbaarlijke wijze mis gegaan. Kernel Panic.

Ik ga vanavond maar weer Debian testing of sid erop installeren. Mijn nieuwe hardeschijf is binnen, dus kan zelfs eventueel een backup terugzetten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm die i915 drivers van intel lijken er niet beter op te worden.
Ik draai hier nu 4.6-rc4 op m'n laptop en homeserver, ook een update fetish / hobby.
Maar goed levert ook bugreports op zodat dingen opgelost zijn voor de kernels die op m'n zakelijke bakken draaien (en inzicht in hoe dingen werken en er voor staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Laatst online: 22:04

Zjemm

...

Draai arch (desktop) en debian testing (server) merk weinig verschil tussen beide. Pacman voelt wel sneller. maar ach, ik zit er niet zo boven op.
mooie van testing/sid is dat het eigenlijk een rolling release is net als arch. en dat is best fijn.

maar oh wat hekel ik systemd. En dan met name journal...... elke keer als ik de log nodig hem moet ik weer gaan nadenken welk journal commando ik nodig heb om het juiste eruit te filteren... zal best een kwestie van wennen zijn....maar voor nu GRRRRR

zo dat moet er even uit :)

eens kijken of ik journal niet kan slopen en gewoon syslog kan gebruiken

[ Voor 6% gewijzigd door Zjemm op 20-04-2016 13:08 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zjemm schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:52:

maar oh wat hekel ik systemd. En dan met name journal......
Ik ben wel fan van systemd (op de desktop), vooral afsluiten gaat razendsnel.
(Opstarten ook sneller, maar daar is die middeleeuwse BIOS die ik heb de bottleneck. En ik heb me nog nooit aan Coreboot durven wagen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:22:
Bluugh, Fedora ging gisteren prima. Sinds vandaag wordt ik overspoeld met de meest uiteenlopende SElinux probleempjes. (De dhcp client die niet bij zijn config files mag komen, packagekit die geen schrijfrechten krijgt) En de probleemoplosser helpt niet. Daarnaast is de laatste kernel update op wonderbaarlijke wijze mis gegaan. Kernel Panic.
Je kan altijd nog SELinux in permissive mode gooien door //etc/sysconfig/selinux aan te passen. Tijdens runtime via setenforce permissive.
gekkie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:23:
Hmm die i915 drivers van intel lijken er niet beter op te worden.
Ik draai hier nu 4.6-rc4 op m'n laptop en homeserver, ook een update fetish / hobby.
Maar goed levert ook bugreports op zodat dingen opgelost zijn voor de kernels die op m'n zakelijke bakken draaien (en inzicht in hoe dingen werken en er voor staan).
Voor oudere videokaarten werkt 't op zich prima, maar collega van mij heeft een nieuwere laptop met Skylake en dat is met een docking station een drama. Zodra hij z'n laptop in 't docking zet en een extern scherm aansluit, crasht de boel met een kernel panic en zegt iets over power management op de videokaart.
Zjemm schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:52:
Draai arch (desktop) en debian testing (server) merk weinig verschil tussen beide. Pacman voelt wel sneller. maar ach, ik zit er niet zo boven op.
mooie van testing/sid is dat het eigenlijk een rolling release is net als arch. en dat is best fijn.

maar oh wat hekel ik systemd. En dan met name journal...... elke keer als ik de log nodig hem moet ik weer gaan nadenken welk journal commando ik nodig heb om het juiste eruit te filteren... zal best een kwestie van wennen zijn....maar voor nu GRRRRR

zo dat moet er even uit :)

eens kijken of ik journal niet kan slopen en gewoon syslog kan gebruiken
Gewoon journalct | grep <bla> doen. Debian heeft iig nog gewoon /var/log/syslog e.d. Erg prettig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:34:

....collega van mij heeft een nieuwere laptop met Skylake en dat is met een docking station een drama. Zodra hij z'n laptop in 't docking zet en een extern scherm aansluit, crasht de boel met een kernel panic en zegt iets over power management op de videokaart.
Only Intel |:( :N Wel (Platimum Member) lid zijn van de Linux Foundation, maar vervolgens geen of slechts marginale support voor Linux op de laptop geven.

Edit: Skylake's power management under Linux is dreadful and you shouldn't buy one until it's fixed

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:41:
[...]

Only Intel |:( :N Wel (Platimum Member) lid zijn van de Linux Foundation, maar vervolgens geen of slechts marginale support voor Linux op de laptop geven.

Edit: Skylake's power management under Linux is dreadful and you shouldn't buy one until it's fixed
Er zijn wel bedrijven (denk AMD en nVidia) die van Intel wel wat mogen overnemen op dat gebied. Intel zegt geen neen tegen Linux. Met nieuwe hardware zal het altijd wel even duren voor er goede, stabiele ondersteuning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35
Oops, verkeerde topique!

[ Voor 91% gewijzigd door Brent op 20-04-2016 18:38 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Laatst online: 22:04

Zjemm

...

[...]

Gewoon journalct | grep <bla> doen. Debian heeft iig nog gewoon /var/log/syslog e.d. Erg prettig. :)
Ja heb al gelezen dat ik systemd moet vertellen log ook door te geven aan de syslog

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blokker_1999 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 16:49:
[...]
Er zijn wel bedrijven (denk AMD en nVidia) die van Intel wel wat mogen overnemen op dat gebied. Intel zegt geen neen tegen Linux. Met nieuwe hardware zal het altijd wel even duren voor er goede, stabiele ondersteuning is.
AMD was best aardig bezig en had ook aardig wat OSS developers (voor cpu en platform stuff), tot de grote ontslag ronde een paar jaar terug .. toen lagen ze er ineens allemaal uit op een paar na.
Voor oudere videokaarten werkt 't op zich prima, maar collega van mij heeft een nieuwere laptop met Skylake en dat is met een docking station een drama. Zodra hij z'n laptop in 't docking zet en een extern scherm aansluit, crasht de boel met een kernel panic en zegt iets over power management op de videokaart.
Hmm naja op issues met sandy bridge gpu stuff krijg je gewoon doodleuk te horen dat dat allemaal maar te oud en unsupported is ... ze hebben op freedesktop.org een verzamel bug waar zo ongeveer alles als duplicate onder gemikt wordt zonder dat er ooit een oplossing komt. Heb niet echt de indruk dat ze aan die kant heel goed bezig zijn en de handel een beetje onder controle hebben.
En voor skylake genoeg patches voorbij zien fietsen op LKML idd.

[ Voor 44% gewijzigd door gekkie op 20-04-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Duidelijk een te grote monopolie. Als ze geprikkeld werden door een concurrent (en als de markt voor Linux iets groter zou zijn) zouden ze allemaal hard gaan rennen.

Ik had stille hoop dat SteamOS misschien wat stof zou laten opwaaien binnen al die bedrijven om aan betere Linux drivers te werken, maar helaas.. :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Vandaag toch aardig bezig geweest om mijn steam games werkend te krijgen in Fedora. Er waren een hoop problemen met muis input. Na een tijdje kwam ik erachter, ik zit bijna een week onbewust in Wayland, daarmee gaat het blijkbaar zo goed dat het verschil voor mij niet merkbaar was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

FireDrunk schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:52:
Ik had stille hoop dat SteamOS misschien wat stof zou laten opwaaien binnen al die bedrijven om aan betere Linux drivers te werken, maar helaas.. :(
kijk intel, zie nvidia, amd (heb ik afgeschreven)
er zijn freaking veel AAA titels uitgekomen, binnen maand verschijnd ook de nieuwe tomb-raider op het hippie platform *O* dat had ik 1-2jr echt niet geloofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag in een VM een package opnieuw laten compileren met extra header packages, zodat spellingscontrole werkt. En verdomt, dat doet het ook. *O* Had niet verwacht dat het zo eenvoudig zou zijn. Gewoon een kwestie van de juiste deb-src in je sources.list (of sources.list.d), apt source <package> en je bent eigenlijk al klaar. Alleen maar een apt build-dep <package> en devscripts installeren, gevolgd door de extra headers die ik nodig had (libkf5sonnet-dev in dit geval) en gaan.

Dus, eindelijk in m'n nieuwe standaard browser spellingscontrole beschikbaar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 19:47:
Vandaag in een VM een package opnieuw laten compileren met extra header packages, zodat spellingscontrole werkt. En verdomt, dat doet het ook. *O* Had niet verwacht dat het zo eenvoudig zou zijn. Gewoon een kwestie van de juiste deb-src in je sources.list (of sources.list.d), apt source <package> en je bent eigenlijk al klaar. Alleen maar een apt build-dep <package> en devscripts installeren, gevolgd door de extra headers die ik nodig had (libkf5sonnet-dev in dit geval) en gaan.

Dus, eindelijk in m'n nieuwe standaard browser spellingscontrole beschikbaar. :D
Vaak valt het ook wel mee.
Soms wordt het iets spannender als je bijvb Mesa van git probeert te bakken in het skeleton van de huidige mesa-deb .. ding blijkt dan een lijst van symbols bij te houden en gaat daar over mekkeren.
Maar goed lijstje aanpassen aan de nieuwe situatie en gaan met die banaan.

Afhankelijk van hoe ingewikkeld de dependencies zijn (vooral hoeveel specifieke versie dependencies er zijn) is het dan ook vrij makkelijk om nieuwe versies vanuit stretch te compileren voor jessie. Voornaamste waar je nu soms tegen aan loopt is dat je dev meuk van systemd moet hebben (voor het geval je het niet wil :-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor mij was 't een eitje eigenlijk. PPA van Otter-browser van Vivid toegevoegd en gaan. Kan ook die van Xenial gebruiken, boeit in feite niet omdat ze toch een geautomatiseerde build gebruiken. Heb aan de ontwikkelaar gevraagd of hij de maintainer kan vragen om de build iets aan te passen zodat Sonnet erbij zit. Er was eerst de gedachte dat sonnet-plugins samen met de libkf5sonnet libraries een zooi KDE packages mee zou nemen, maar met maar 3 extra valt dat zeer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:10:
Voor mij was 't een eitje eigenlijk. PPA van Otter-browser van Vivid toegevoegd en gaan. Kan ook die van Xenial gebruiken, boeit in feite niet omdat ze toch een geautomatiseerde build gebruiken. Heb aan de ontwikkelaar gevraagd of hij de maintainer kan vragen om de build iets aan te passen zodat Sonnet erbij zit. Er was eerst de gedachte dat sonnet-plugins samen met de libkf5sonnet libraries een zooi KDE packages mee zou nemen, maar met maar 3 extra valt dat zeer mee.
:) gelijk maar even kijken wat FF doet, maar die gebruikt libhunspell, sonnet is er eentje gericht op Qt.

Waarom niet gelijk naar de maintainer(mailinglist) gemaild, (er vanuitgaande dat het wel een optie is in de upstream build config, alleen niet als (soft) dependency aangezet door de package-maintainer ?
Niet alle upstreams zijn even responsive als blij met gedoe over packaging, zie het hele xscreensaver debacle (al is dat wel heel erg in extreme).

(soft dependency alsin een harde build-dependency en een runtime recommend, geen idee of het mogelijk is met hoe de interfacing van sonnet en otter is geregeld, maar is opzich wel een nette mogelijkheid als het kan aangezien spellcheck wellicht niet echt core functionaliteit is voor een browser)

Dit weekend eens kijken of ik m'n nieuwe bluetooth muis aan de praat ga krijgen ...
ff niet opgelet en gewoon besteld ipv eerst nagegaan of het ook gaat werken.
Bij m'n oude bluetooth muis is dat geen probleem ... maar dit ding is hippe bluetooth smart / Low energy meuk ... allemaal mooi en aardig maar dat werkt dus verre van out of de box ..
(schrale troost .. ook windows 7 is non supported)

[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 22-04-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het hele project van Otter staat op Github en er is al een 'issue' van: https://github.com/OtterBrowser/otter-browser/issues/504. Daar vraag ik 't ook aan Emdek, de ontwikkelaar. Welke mailinglist moet ik dan vragen? Het is geen package in de Debian repo, het is een Ubuntu PPA die je gewoon op Debian kan gebruiken.

Ik merk nu wel dat ik geen suggesties krijg bij verkeerd geschreven woorden. Het rode kringeltje eronder gaat weg als ik de cursor op 't woord zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:44:
Het hele project van Otter staat op Github en er is al een 'issue' van: https://github.com/OtterBrowser/otter-browser/issues/504. Daar vraag ik 't ook aan Emdek, de ontwikkelaar. Welke mailinglist moet ik dan vragen? Het is geen package in de Debian repo, het is een Ubuntu PPA die je gewoon op Debian kan gebruiken.

Ik merk nu wel dat ik geen suggesties krijg bij verkeerd geschreven woorden. Het rode kringeltje eronder gaat weg als ik de cursor op 't woord zet.
Ah ok .. dacht dat het al een officiele package was :)
Taal van de pagina moet ook nog wel goed staan overigens ... standaard engels.
Hier op tweakers werkt het bij mij ook niet goed, kennelijk zetten ze de taal niet. .. of ik heb geen NL spell lib geinstalleerd staan. .. of op tweakers werkt het toch gewoon niet .. ondanks dat ze wel een lang="nl" in de html tag hebben staan .. weird ... op eigen site werkt dat wel gewoon nu ik NL spell libs heb geinstalleerd :+

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 22-04-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar heb je het in vredesnaam over? Klik eens met de rechtermuisknop in het quick-reply veld, als deze focus heeft. Onderaan het menu zet je vervolgens spellingcontrole aan en kies je de taal. Zolang je een hunspell woordenboek hebt geïnstalleerd, zal het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:31:
Waar heb je het in vredesnaam over? Klik eens met de rechtermuisknop in het quick-reply veld, als deze focus heeft. Onderaan het menu zet je vervolgens spellingcontrole aan en kies je de taal. Zolang je een hunspell woordenboek hebt geïnstalleerd, zal het werken.
En principe volgt je browser in eerste instantie de taal die de pagina definieert.

En aan gezien tweakers een lang="nl" mee geeft zou ik automagisch NL verwachten (en indien niet geinstalleerd zou ik geen kringeltjes moeten krijgen).
Maar dat werkt dus hier voor geen meter op de een of andere manier.

Op een eigen webapp waar je zowel engels als nederlands aan kunt geven als taal (en dus <html lang='en'> of <html lang='nl'> wordt gezet afhankelijk van je inlog voorkeur .. daar werkt dat wel perfectemundo.

Zie alleen in de source van tweakers zo geen aanleiding waarom het niet zou werken. vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, op die manier. Heb je ooit eens Opera gebruikt, voordat het een Chrome kloon werd? Die werkt namelijk op dezelfde manier als hoe het in Otter is toegepast: je selecteert zelf de taal. Klik maar eens met de rechtermuisknop op het veld en selecteer een woordenboek. Maar de standaard build in de PPA bied geen spellingscontrole, dus als het op jouw site wel werkt, dan doet de site dat voor je, niet Otter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Opera is wel heel heel heel lang geleden dat ik het wel eens geprobeerd heb. Maar voornamelijk bij firefox blijven hangen omdat dat de eerste was met wat uitgebreidere devtools.
Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.