Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EL FAQ

Pagina: 1
Acties:
  • 26.022 views sinds 30-01-2008

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10-07 11:24

FAQ: Elektronica

Welkom in Elektronica. Dit deel van GoT is bedoeld voor alle vragen en opmerkingen over elektronica, zowel digitaal als analoog. Wel gelden hier de regels van de GoT FAQ en onze policy.

FAQ: Elektronica
« · ^

Microcontrollers
« · ^

De LED FAQ
« · ^

De LCD FAQ
« · ^

Diversen
« · ^

Contributed HowTo's
« · ^

Links naar EL-gerelateerde sites
« · ^

Credits
« · ^

Opmerkingen
Voor deze FAQ staan we altijd open voor ideeŽn of suggesties. Mensen die een
serieuze aanvulling hebben kunnen een reply plaatsen in dit topic:
De EL FAQ - Geef hier je feedback.

Have fun @ Elektronica :)

• Sprite_tm

Microcontrollers

Microcontrollers worden steeds meer gebruikt, zowel in de hobbyistensfeer als op professioneel nivo. Wat voor geheimen schuilen er in die mysterieuze zwarte blokjes?
Wat is een microcontroller eigenlijk?
Een microcontroller is niets anders dan een processor, zoals ook in je PC zit, maar dan kleiner en meestal met een aantal zaken, zoals RAM, ROM en randapparatuur op de chip geintegreerd

« · ^

Welke microcontrollers worden veel gebruikt?
In het verleden werden kleine processortjes zoals je ze ook wel terugvind in de homecomputers uit die tijd, vaak ook gebruikt als embedded processor, denk aan de Z80, 6502, 6800, 8080 etcetera. Deze boards hadden als nadeel dat de processor nauwelijks wat on board had: de hele busstructuur, het RAM, het ROM, seriële interfaces e.d. moesten allemaal als aparte chips aan het ontwerp toegevoegd worden, wat grote boards opleverde die niet even snel door de hobbyist inelkaar te zetten zijn. Een van de eerste succesvolle microcontrollers die zonder al te veel externe hardware z'n werk kon doen was de 8052-serie van Intel. Deze serie had ROM, RAM, een UART, timers, IO-pinnen e.d. standaard aan boord zitten, zodat een single-chip-oplossing mogelijk werd.

De 8051-architectuur word nog steeds wel veel gebruikt, onder andere omdat er andere fabrikanten (oa Atmel, Dallas/Maxim)er uitgebreidere versies van gemaakt hebben, maar de architectuur ervan stamt uit 1980 en is op een aantal punten niet meer compleet up-to-date. De laatste jaren zijn er echter een aantal nieuwe achtbits-processorfamilies ontstaan, die door handige features als een RISC-architectuur met een kleine maar krachtige instructieset, een kleine grootte (een uC met maar acht pootjes is op dit moment geen uitzondering meer) en veel ingebouwde peripherals de 8051 en tijdgenoten grotendeels uit de markt gedreven hebben.

De door hobbyisten meestgebruikte microcontrollers lijken op dit moment de Atmel AVR en de Microchip PIC te zijn. Dit zijn beide kleine 8-bit RISC-processoren, die in assembly, C, en soms ook nog andere talen als Basic en JAL te programmeren zijn.

Het ligt in de lijn der verwachting dat de microcontrollers, net als de normale processoren, steeds sneller worden. Fabrikanten staan dan ook al te trappelen om nieuwe microprocessoren met een 32-bits-architectuur aan de man te brengen. Deze uCs zijn vaak gebaseerd op de ARM-core, een RISC-core die snelheden van tientallen en zelfs ook honderden megahertzen op z'n sokken aankan.

Het nadeel van deze processoren is dat ze meestal in een TQFP-behuizing zitten, die lastig te solderen is, en dat de verkrijgbaarheid ervan meestal beperkt is. Aan het eerste word wat gedaan: de Philips LPC2103-serie schijnt ook in PLCC-formaat uit te komen, wat met een IC-voetje in een normale experimenteerplaat te steken is. Verder is het een mogelijkheid om experimenteerbordjes te kopen waar een ARM-microcontroller al op voorgesoldeerd is.

Naast de 'rauwe' microcontroller die met C of assembly geprogrammeerd moet worden, bestaan er ook boardjes met een microcontroller, geprogrammeerd met een BASIC-interpreter, en een stukje eeprom erop. De bekendste hiervan is de Basic Stamp van Parallax.

« · ^

Hoe vertel ik mijn microcontroller wat 'ie moet doen?
De meeste microcontrollers zijn het best in een taal te programmeren die dicht tegen machinetaal aanligt: assembly en C zijn bijvoorbeeld vaakgekozen talen. Het voordeel van assembly is dat een assembler voor alle microcontrollers wel gratis te verkrijgen is, en dat je dicht op de processor werkt waardoor je je code strakker en sneller zou kunnen krijgen dan een compiler voor een hogere taal het zou kunnen. Het voordeel van C is dat het een makkelijkere taal is dan assembly, zowel om te leren als om te gebruiken. Het is meestal ook mogelijk om de twee talen door elkaar heen te gebruiken: assembly voor de tijdkritische delen, c voor de rest.

« · ^

Hoe programmeer ik die krengen?
De makkelijkste, en duurste, manier is om een (evaluation bord met ingebouwde) officiele programmer te kopen, maar dat kan duur uitvallen, reken op prijzen van €100-€300. Het kan natuurlijk ook goedkoper: de meeste uCs zijn met een seriële of parallele poort en wat speciale software te programmeren:
  • PonyProg kan veel devices programmeren, ook uCs.
  • ic-prog is ook een universele programmer.
  • De Philips Flash Utility die hier te vinden is kan gebruikt worden om LPC21xx-chips mee te flashen
  • Een PIC programmer
  • Nog een pic programmer
  • Deze pic programmer is zowel zelf te bouwen als te bestellen.
  • Een AVR programmer
  • Ook Velleman verkoopt goedkope programmers en experimenteerboards, bijvoorbeeld de K8048 en K8076 voor de PIC-serie.
« · ^

Veel voorkomende problemen bij microcontrollers
Mijn microcontroller doet raar op vreemde momenten zonder aanwijsbare oorzaak in de code.

Je voedingsontstoring zou wel eens niet adequaat kunnen zijn. Voor een schakeling met alleen een paar kleine gebruikers (uC, logische IC's, ledjes, ...) zou het genoeg moeten zijn om een 10 tot 100uF-elko over de voedingsspanning te zetten, en een condootje van 100nF aan de Vcc- en Gnd-poten van je logische ICs en uCs te hangen. Voor schema's waar een zwaardere belasting aan de voedingsspanning van het uC hangen, moet je een grotere elko kiezen.
Mijn PWM-generator doet het prima, maar geeft zo nu en dan 'glitches' waarbij het signaal heel even veel te hoog of laag is.

Misschien heeft je PWM-generator(-code) last van glitches? Een glitch ontstaat zo: Stel, we hebben een pwm-generator gemaakt uit een teller die continue omhoogtelt van 0 tot 255. Zodra de teller 0 is, word de PWM-uitgang hoog gemaakt, zodra de teller de waarde X (opgeslagen in een variabele of register oid) bereikt heeft, word de uitgang laag gemaakt.
Stel, op een gegeven moment is X 128. De PWM-generator is nu ingesteld op een duty-cycle van 50%. Op het moment dat de teller toevallig bij 127 aangekomen is, verandert de gebruiker of andere code in de uC X naar 126. De teller telt dan door tot 255, wrapt around naar 0 en gaat door tot 126 zonder dat de output laag gaat: de teller komt dus 381 cycles (127+129+126) door zonder de output laag te maken. Dit uit zich bijvoorbeeld in een 'lichtflitsje' bij leds en een raar geluid bij electromotoren.
De manier om dit probleem op te lossen word meestal geimplementeerd als een buffervariabele, Xb. Als de code de duty-cycle van de PWM-generator wil veranderen, schrijft deze niet naar de variabele X, maar naar Xb. Zodra de teller 0 bereikt heeft, kopieert de PWM-code Xb naar X. Omdat X dan alleen wijzigt als de teller 0 is, ben je van de glitches af.

« · ^

Links
    AVR:
  • Atmel, de maker van de AVRs
  • AvrFreaks, een site met veel info over de AVR
  • AVR tutorial op circuitsonline
  • Bascom, een BASIC-compiler voor de AVR. Gratis versie, met enkele limieten, downloadbaar.
  • AAVRS, hier kan je online AVRs kopen voor een prijs die lager ligt dan in de meeste winkels PIC:
  • Microchip, de maker van de PICs
  • Voti, hier kan je online PICs kopen voor een prijs die lager ligt dan in de meeste winkels

• Sprite_tm

De LED FAQ

Leds zijn leuk om je case op te fleuren, als indicatielampje of als verlichting.

De basis voor het aansluiten van een LED, wat kan er wel en wat niet?
Een led heeft over het algemeen een korte en een lange poot. De korte poot is veelal de kathode (-), de lange de anode (+) - of beter gezegd: het pootje met het platte vlakje is de kathode (-). Een LED is eigenlijk een enorm stevig dingetje, hij gaat enorm lang mee en snel achterelkaar in en uitschakelen vindt hij absoluut niet erg. Het enige waar hij niet tegen kan is een te hoge stroom. Een LED werkt alleen maar als je de cathode op de min aansluit, en de anode op de plus. Andersom zal de LED niet gaan werken, omdat het eigenlijk een diode is die licht uitstraalt als er stroom doorheen loopt (LED betekend Light Emitting Diode). En de functie van een diode is stroom wel van A naar B te laten lopen, maar niet van B naar A (dit heet sperren). Dat de LED niet werkt wil niet zeggen dat hij niet stuk kan op dat moment. Een led heeft namelijk ook een maximale sperspanning; ga je daar overheen, dan zal je LED stukgaan (meestal verandert hij voor een halve seconde in een flitslampje, en verbrandt. Een LED die explodeert komt ontzettend weinig voor). Als de LED op de goede manier aangesloten is, kan de LED een te hoge spanning wel overleven; mits het maar van korte duur is. Als je teveel spanning op een LED zet zie je dat snel genoeg, omdat hij dan verkleurt en heet wordt.

« · ^

Hoe regel ik de stroom door de LED?
De stroom door de LED regel je met een weerstand. Het is belangrijk dat je altijd een voorschakelweerstand plaatst, op twee uitzonderingen na. De eerste is het vervangen van de case- of drive-LED's. Op je moederbord en in de drives zijn de bewuste voorschakelweerstanden al aanwezig, en is het dus niet nodig om de stroom nogmaals te begrenzen.
De tweede is in het geval van een LED-met-ingebouwde-voorschakelweerstand. Siemens, Lite-on en Hewlett Packard hebben dergelijke LED's in het pakket; deze zijn alleen niet algemeen verkrijgbaar. Ook zijn er gewone LED's in de handel met een weerstandje, samengevat in een behuizing met draadaansluitingen. Deze zijn algemeen verkrijgbaar en werken meestal op 12V.

« · ^

Hoe bereken ik de weerstandswaarde?
Hiervoor moet je de spanning die over de weerstand moet komen te staan en de stroom door de LED weten. De spanning over de weerstand kom je te weten door de spanning die over de LED valt, af te halen van de totale spanning die over de schakeling moet komen te staan. Als je deze 2 gegevens hebt kunnen we gaan rekenen. We maken gebruik van de Wet van Ohm: U=I*R .
Laten we ervan uitgaan dat er 1,7 volt over de LED moet komen te staan en de LED 15 milliampŤre opneemt. We willen 1 LED op 5 volt aan gaan sluiten.
Over de weerstand komt een spanning van (5-1,7) 3,3 volt te staan en er gaat 15 milliampŤre door de LED heen. Dit vullen we in de formule:
U = 3,3 volt
I = 15 milliampŤre
R = U/I = 3,3/0,015 = 220

De berekende weerstand is dus 220 Ohm. Daarna ga je kijken wat de waarde is die het meest overeenkomt in de E-reeks:
E12: 10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68, 82.
Dit zijn alle beschikbare waarden, in meervouden van 10. De waarde 22 *10 geeft je het antwoord dat de benodigde weerstand van 220 Ohm verkrijgbaar is in de E12 reeks.
Er zal dus een weerstand voor de LED geschakeld kunnen worden van 220 Ohm.

Mocht je dit allemaal veel te lastig vinden, dan kun je het tooltje van Benadski gebruiken: LED Software V1.1 (1,40MB) of de online Ledweerstand-calculator.

« · ^

LED's parallel of in serie:
Parallelschakeling van LED's is niet altijd aan te raden. Omdat er altijd kleine verschillen zijn in de productie (fouttoleranties en dergelijke) zullen je LED's in sommige gevallen niet allemaal even fel branden bijvoorbeeld.
Als de situatie het toelaat, is het altijd verstandiger om voor elke LED een eigen weerstandje te pakken.
Serieschakeling is geen probleem, zolang je maar je voorschakelweerstand in de gaten houdt. Een voorbeeld van seriŽle en parallelle opstelling: Het AMD-logo in LED's

« · ^

Waarom heb ik altijd een weerstand nodig in mijn schakeling?
Dit komt omdat LED's stroomgestuurd zijn. Een LED zal een bepaalde hoeveelheid stroom opnemen, wat een bepaalde spanningsval veroorzaakt. Dit komt omdat een LED een bepaalde interne weerstand heeft. Echter, zodra een led gaat branden zal hij warmer worden met als gevolg dat de interne weerstand minder wordt, waardoor hij meer stroom doorlaat, dus feller gaat branden, dus een lagere weerstand heeft, en dus kapot gaat.
Als je geen stroombegrenzingsweerstand opneemt omdat je bronspanning bijvoorbeeld op 1,7V is afgeregeld, bestaat de kans dat de LED zich gaat gedragen als zenerdiode; hierdoor neemt de stroom exponentieel toe en gaat je LEDje alsnog kapot.

« · ^

Woei, wat brandt dat fel, kan ik daar wat aan doen?
Je kan de hoeveelheid licht die een LED geeft een beetje regelen door de stroom door de led te regelen. Vaak is er een minimale stroom waarbij de LED nog licht geeft. Dit bereik je door er een weerstand met een iets hogere weerstandswaarde voor te zetten.
Over het algemeen volstaat een stroom van 10mA voor een LED. Met die stroom brandt het ding fel genoeg en je loopt geen risico hem op te blazen. De meeste LED's kunnen tot 20mA hebben; informeer voor de zekerheid even bij de winkel waar je ze koopt wat de maximum stroom mag zijn, of kijk op internet voor een datasheet.

Kleurcodes van weerstanden:
Van kleur naar weerstand:

http://faq.tweakers.net/cme/wstand4.gifhttp://faq.tweakers.net/cme/wstand5.gif
KoolfilmMetaalfilm

KleurEerste ringTweede ringDerde ringVermenigvuldigings factorTolerantie
Zilver 0,0110 %
Goud 0,15 %
Zwart0001
Bruin111101 %
Rood2221002 %
Oranje3331 000
Geel44410 000
Groen555100 0000,5 %
Blauw6661 000 0000,25 %
Violet77710 000 0000,10 %
Grijs888
Wit999

Online berekenen:
« · ^

Ik wil graag mijn kast/drive/power/whatever-LEDs vervangen door een blauwe. Moet ik er dan een weerstandje bijhangen?
Nee. Omdat de stroom al begrenst wordt door het apparaat, heb je geen extra weerstandjes nodig.
Ook handig om te weten: over het algemeen geldt: een LED is een LED is een LED.
Al zegt je winkelier dat die LED 5v nodig heeft; probeer het gewoon uit.
Tien tegen ťťn dat je LEDje het gewoon doet namelijk. Het draait bij een LED om de stroom, en als je die maar goed begrenst kun je een LED zelfs op het lichtnet laten branden.
Dus ga geen topics openen met "mijn LED is 3,59437 volt: kan dat dan wel als drive-LED?" maar probeer het gewoon uit.
Tip: [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/862039]\[CM] Blauw ledje in muis (uitleg en pics)[/url] Schakelingen om een led aan te kunnen sluiten ongeacht voedingsspanning: [list] [*][url="http://www.circuitsonline.net/circuits/view/31"]CircuitsOnline: Constante LED voeding[/url] (5-24V) [*][url="http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104"]CircuitsOnline: Alles etende LED[/url] (4-30V) [*]Meer led info: [url="http://members.misty.com/don/ledx.html"]http://members.misty.com/don/ledx.html[/url] [/list] Interessant Led project: [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/835526][EL] Blinkingleds (LED-matrix) Groepsproject[/url]

• Sprite_tm

De LCD FAQ

Je hebt op het forum vast wel eens plaatjes van LCD's zien staan. Nu zal je je misschien afvragen wat nou precies zo'n LCD is. Nou, een LCD waar we het hier over hebben zijn dotmatrix of grafische LCD's waar je allerlei informatie op kan laten verschijnen. Hierbij moet je denken aan CPU load, gebruikte schijfruimte of bijvoorbeeld het geheugen gebruik. Erg leuk om te zien en om te maken. Doe eens een search op LCD binnen het forum CME en er zullen heel wat topics uitrollen .
Ik wil graag een LCD kopen, maar waar kan dit in Nederland?
In Nederland zijn LCD's te krijgen op een paar addressen:
« · ^

Ik kan niet solderen, maar ik wil toch een LCD hebben. Hoe doe ik dit?
Je zou aan een kennis of vriend kunnen vragen om even wat voor je te gaan solderen, maar je kunt ook kant en klare sets kopen, oa bij sommige van bovengemelde winkels.

« · ^

Wat is nou het verschil tussen seriŽle en parallele LCD's?
Het grootste verschil is de poort waar je ze op aansluit. Parallelle LCD's kunnen direct op de printerpoort worden aangesloten, en seriŽle op de COM-poort. Op seriŽle LCD's zit vaak een "backpack" omdat LCD's van zichzelf meestal parallel zijn. SeriŽle LCD's zijn daarom vaak een stuk duurder. Maar omdat er maar weinig draadjes verbonden zijn is de kans dat er iets niet klopt kleiner. Als je handig bent is dit uiteraard zelf te maken. Kijk eens op www.bugs.nl
Matrix Orbital verkoopt ook seriŽle lcd's http://www.matrixorbital.com/

Ook Antratek verkoopt Matrix Orbitals in Nederland.

« · ^

Welk type moet ik nou kopen?
Dat hangt er vanaf wat je ermee wil doen. Character-LCD's zijn relatief goedkoop, en er is al veel software voor geschreven. Grafische LCD's zijn natuurlijk heel mooi, maar er bestaat (nog) niet heel erg veel software voor. Let erop dat je een LCD koopt met een goede controller. Ondersteunde types zijn: HD44780 (voor character), T6963c en SED1330 (voor grafisch). Let op! Als de controller niet een van deze types is hoeft dat niet te betekenen dat hij niet met de gangbare software werkt. Het is goed mogelijk dat hij compatible is met de bovenstaande. Zoek dat dus op. Bv. de samsung KS0066F00 is volledig compatible met de HD44780

« · ^

Ik heb een LCD. Hoe sluit ik hem aan? Kan het kapot gaan als ik het fout doe?
Ja, zeer zeker. Als ie ineens heel warm wordt en begint te roken dan heb je iets fout gedaan.

HD44780: http://lcdsmartie.sourceforge.net/

4x40 en groter: http://home.hccnet.nl/bja.droppers/

Grafisch: Dit is meestal afhankelijk van zowel de controllerchip als ook de software die je gaat gebuiken. Kijk eens op de website van de maker van de SW.

Weet je niet zeker wat 1 is op de connector? Sluit het dan zeker niet zomaar aan! Je kunt het heel simpel controleren door pen 13 en het metaal van het kastje om het schermpje te meten. Als het goed is zijn die doorverbonden. Aan de andere kant zit dan pen 1. Niet alle pinvolgordes zijn gelijk voor alle printjes, vergelijk de pinaanduiding in de datasheet dan ook met de pin volgorde op het printje!

Op HTVision.com staat een LCD Soldeer Howto voor karakter LCD's: http://www.htvision.com/howto_lcd.asp

« · ^

Ik heb alles aangesloten, maar welke software moet ik gaan gebruiken?
Er zijn op GoT een aantal mensen die zich hiermee bezig houden.Andere LCD software:WinAmp plugin:Wil je je LCD onder Linux gebruiken dan kun je deze site eens bekijken:

http://lcdproc.omnipotent.net/

DOS LCD-software:
« · ^

Ik heb een schermpje model XYZ uit een fax gehaald. Doet ie het?
Geen idee. Kijk eens op het alwetende www.google.nl of hij misschien compatible is met een bekende controller. Als het LCD 14 tot 18 aansluitingen heeft dan heb je kans dat hij compatible is. Probeer hem maar eens aan te sluiten en kijk maar wat er gebeurt.

« · ^

Ik heb een LCD uit een oude GSM/rekenmachine/organiser/i-mode/ander- cool-apparaat-met-grafisch-LCD gehaald. Hoe sluit ik die aan?
Die kun je niet aansluiten. De controller (als die er al op zit) van die dingen is industrieel gemaakt en afgestemd op het doel. Het is custom-built. Je kunt die gewoon niet aansluiten.

Uitzondering hierop zijn de Nokia 3210, 3310, 3315, 3330, 3350, 3410, 5110, 5120, 5130, 5160, 6110, 6150 * / Nokia 5110, 5120, 5130, 5160, 8110, 6150 / Ericsson A2618, 2628 * en Ericsson A1018, T20, T28, T29 schermpjes. Deze schermpjes met ingebouwde Philips PCD8544 of PCF8548 controller hebben een SPI interface die op de parallel/serial poort aan te sluiten is. Bij YAMPP wordt deze bijv. middels een PIC aangestuurd en deze site laat een manier zien met een 74LCX245 voor de 3,3/5V level conversie.

PC software die met dergelijke SPI/I2C displaytjes werkt: parallelspi.zip, jalcds.i2c, I2C LCD Serial, I2C LCD Parallel en LCDHype (met de nodige PCD8544 of PCF8548 plugin).

Zie ook de GoT topics: hier en hier.

« · ^

En die van mijn Gameboy/Gamegear en GBA dan?
Gameboy: Nee, voorlopig niet. Het LCD scherm gebruikt een aansturing van ~9.2KHz en is zonder CRT-controller/converter niet direct aan te sluiten op je videokaart. Van de Gameboy's zijn schema's/pinouts bekend, maar totdat iemand er een stukje software voor schrijft gaat dit niet werken. Leert dus allen een taal en ga schrijven! Naslag: http://www.devrs.com/gb/ en http://www.semis.demon.co.uk/Gameboy/Gbmain.htm

In de GameGear zit een 3,3 inch 160x146px Citizen UC-320 LCD waarvan geen aanstuurgegevens van bekend zijn. Met een werkende GameGear (oude serie) + bijbehorende TVtuner is het evt. wel mogelijk een PAL input te maken (bij sommige tunercarts zit er al een jack input op).

Bij de GBA is de ARM 7TDMI processor tevens de LCD-controller. Zie ook http://www.devrs.com/gba/ ,http://www.gbadev.org/ voor naslag. Het meest simpele is om je GBA heel te laten en de benodigde gegevens/plaatjes te uploaden via een linkkabel. Zie ook dit voorbeeld van Zotty:http://liquid-mp3.schijf.org/index.php?content=testlab

« · ^

En het scherm van mijn Palm/PocketPC/PDA?
Een Palm zelf heeft een 10polige serieŽle aansluiting die te gebruiken is om te communiceren met de PC. Voorbeelden van bruikbare software:Voor deze software hoef je dus niet je Palm te demonteren (NB: bij een Palm is de DragonBall CPU tevens LCD controller, je moet dus wel een werkende Palm hebben!).

Voor de PocketPC is een vergelijkbare manier: Pocket PC met PC statistics

« · ^

En hoe zit het dan met laptopschermen?
Laptopschermen zijn in principe aan te sluiten, maar dan moet je een videokaart hebben die speciaal daarvoor geschikt is (300 Š 400 dollar bij oa EarthLCD) of werken met een oude videokaart met een VESA-feature connector (zie oa: hier). Het is vaak makkelijker je laptop intact te laten en dan een programma ervoor schrijven dat dan je schermpje vult met info (zie oa: hier). Voor oude monochroom laptop LCD schermpjes is hier een handig topic.

« · ^

En LCD schermen met PAL input zoals handheld TV's?
Schermen met PAL (of NTSC/SECAM) input, zoals het PSone-LCD *, kun je niet aansluiten op je parallel/seriŽle poort. Deze moet je aansluiten op de TVout of Dsub uitgang van je videokaart. Op die manier kun je zelfs films kijken op het LCD! Voor aansluitinfo, zie De grote tv-out FAQ. Voor het maken / opzoeken van de Composiet / S-video input bij bijvoorbeeld handheld TV's is Google en de fabrikant de eerste naslag. Zie ook dit topic: [HOWTO] ps one lcd in pc

« · ^

Over het slopen van apparaten voor LCD's
Doe vooral wat je niet laten kunt, maar vooral de nieuwere apparaten hebben LCD's die niet voor dit doel te gebruiken zijn. Het is dus zonde als je iets kapot maakt en dan tot de ontdekking komt dat je iets voor niks hebt kapot gemaakt. Alleen sommige faxen/copiers hebben nog wel eens een LCD dat compatible is. Vraag het wel eerst voordat je papa's fax sloopt.

« · ^

Externe naslag

• Sprite_tm

Diversen

In deze sectie staan FAQ-vragen die verder niet echt een duidelijke plek hebben.
Hoe link ik naar een artikel op de Conrad-site?
De URLs op de Conrad-site werken normaal alleen met jouw eigen unieke cookie, en als je ze hier op GoT probeert te gebruiken om een link naar een product te krijgen, gaat dat dus niet werken. Je kan echter zelf een linkje maken: knip & plak deze url naar je post en vervang '123456' door de cijfers voor het streepje van het bestelnummer van het product waar je heen wilt linken.

« · ^

Wat is de pinout van mijn COM/LPT/USB/XYZ-poort of -connector?
Kijk eens op een van deze vier sites, daar kun je het vast wel vinden:Als je geinteresseerd bent in prutsen met je PC-voeding kan dit topic ook interessant zijn: EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts.

« · ^

Ik heb een onderdeeltje met logo/nummers, waar kan ik de datasheet vinden?
Voor een handig overzicht van diverse logo's op IC's:

Identification of IC manufacturer by logo (alt.url's: 1)

Voor een handig overzicht van diverse lettercodes op IC's:

Identification of IC manufacturer by prefixes (alt.url's:1, 2, 3)

Diverse andere identificatie en coderingen:
Educypedia: Electronic > Component codes

Haal de nummers die op onderdelen/stickers staan altijd even door Google heen (ook in gedeeltes), op die manier kun je namelijk vaak veel info terug vinden. ;) Er zijn ook dedicated datasheet-zoekmachines:

http://www.alldatasheet.com

http://www.datasheetcatalog.com/

« · ^

Moet ik mijn PC aarden? Ik krijg schokken als ik 'm aanraak.
Dit is een vraag die best vaak langskomt. Als je zoekt op aarding pc kan je dan ook vrij veel terugvinden. Korte samenvatting: Je PC blijft het vaak wel doen als 'ie niet geaard is, maar zeker bij het in- en uitpluggen van apparaten kan er een vonk overspringen en kan je iets stuk maken. Het beste is toch om je PC te aarden. Doe dit dan via een echt aardlijntje, en niet via de verwarming of waterleiding: ivm slechte aarding, gevaar voor monteurs en evt vervanging van metalen door plastic leidingen kan dit gevaarlijk wezen.

« · ^

Ik snap het nog steeds niet!
Gebruik de search die bovenaan elke pagina staat om nog wat meer informatie te vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/find

Tip: Als je de vreemde woorden invult bij Google Image Search vind je 95% van de gevallen precies wat je zoekt en nog met een handig plaatje ook...

Online Computerwoordenboeken:

www.computerwoorden.nl

Elsevier Woordenboek ICT

Furore Internet Woordenboek

• Sprite_tm

Contributed HowTo's

Hier staan een aantal handige topics en howto's gemaakt door mede-bezoekers. Stuk voor stuk erg handige dingetjes die erg goed van pas zouden kunnen komen. Heb je ook zin om een stukje te schrijven? Ga vooral je gang! Post het topic in EL en het valt ons waarschijnlijk wel op, en anders kan het natuurlijk ook voorleggen in De EL FAQ - Geef hier je feedback.

HowTo's
  • [howto] Bouw je eigen LAN kabel tester (Door: nl2ttl) Bouw je eigen standalone STP/UTP kabeltester middels een 16F877 PIC + HD44780 compatible Pled/lcd scherm. Een leuk instapproject in PIC toepassingen.
  • [HowTo] Ledbar met 64 leds (Door: Lone Gunman) Een mooi project om in de wondere wereld van PIC's te stappen. 64 leds via matrix individueel met instelbare intensiteit aansturen via de seriŽle poort. Leuk als programmeerbare VU-meter/Knightrider met afterglow maar ook bruikbaar om cpu/mem usage, network up/download speeds enz. weer te geven.
  • [HowTo] RGB-led muismod met PIC (Door: jaaasgoed) Een RGB kleurenfader muismod middels PIC met PWM aansturing. Door zijn eenvoud een prachtige instap in de PIC wereld (simpeler dan de 64 ledbar, maar zeker niet minder mooi ;) )
  • [HowTo] Thermometer aan de parallele poort (Door: LAuWe) Een goedkope en makkelijke manier van temperatuurlogging via de printerpoort met een Dallas DS1722. Inclusief schema's, sourcecode en compiled software.
  • De Parallelle poort FAQ (Door: Riff) Alles wat je op, in, aan en rondom ( ;) ) de parallele poort kan. Buitengewoon nuttig stuk!
  • [HowTo] Wireless/USB (Door: LWY) Een nette howto over het maken van een wireless LCD. Integreert veel nuttige kennis: van het gebruik van uCs tot het maken van laadelektronica voor een NiCad-accu'tje.
  • [HowTo] Stappenmotoren (Door: Riff) Een ultieme howto over hoe het aansturen van stappenmotoren via je PC. Hij legt uit hoe je de electronica in elkaar zet, hoe je de software (in Visual Basic) schrijft en somt wat toepassingen op. Als je met stappenmotoren aan de gang wilt is dit topic de perfecte beginplaats.
  • [Mini HowTo] Lego! (Door: Riff) Een stukje over het misbruiken van je PC om legomotoren en legosensoren te gebruiken zonder de aanschaf van een duur pakket van Lego zelf. Ook erg handig dus.
  • [How-to] Baybus (Door: Meneer aard) Met deze mod/ how-to kun je schakelaars en (of) controle leds voor je fans inbouwen zodat je je fan`s aan en uit kunt zetten en zodoende het "stofzuigend" geluid wat uit je computerkast komt verminderen. Je kunt ook hiermee je ccfl of je pomp van je WC aan/uit maken.
  • [How-to] Winamp poort control (Door: Meneer aard) Als je je winamp wilt besturen met knopjes op je case, of ergens anders aan verbonden zul je hier een boel aan hebben. Stap voor stap uitleg over hoe je dit zowel hard- als softwarematig aanpakt via de serieŽle poort.
  • [EL] Infrarood-ontvanger zelf maken (meerdere personen) Je kan winamp (en andere programma's) natuurlijk ook met een oude afstandsbediening bedienen.
  • [EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts (Door: euss) Met minimale onderdelen kun je een voeding testen of gebruiken zonder moederbord. De mogelijkheden zijn eindeloos: Om een 2e voeding in je PC te gebruiken, of als projectvoeding voor de diverse schakelingen te testen die je gemaakt hebt of als alternatieve voeding bij andere apparaten. Zodra je schakelingen gaat maken die wat meer stroom trekken of kortsluitbeveiligd moeten zijn erg handig.
  • [Howto] Het etsen van je eigen printplaten (Door: Oliviertje) Veel van je electroprojectjes kunnen wel met een standaard eilandjesprint af, maar het is natuurlijk veel l33ter (en soms handiger) om een eigen printplaat te etsen.
  • [ FAQ ] Experimenteren met schakelingen (Door: Riff) In dit topic wordt aan de hand van een aantal artikelen uitgelegd hoe je kunt experimenteren met schakelingen. Het gaat hierbij vooral om de manier waarop je de componenten onderling verbind. De meest bekende manier is het maken van printplaten, maar dat is niet altijd zo makkelijk en al zeker niet snel te veranderen. Hier vind je dus informatie over het gebruik en de werking van het breadboard, informatie over alternatieve printplaten en tenslotte nog beknopte informatie over enkele TTL IC's.
  • [ FAQ ] De Transistor FAQ (Door Xplosive) Een oude opzet in nieuw jasje met daarin een basis transitor faq, inclusief voorbeeld, uitleg, pinouts en specificaties.
« · ^

Meer?
Inderdaad, het is nog niet veel, dus laat zien wat je kan en kom met leuke aanvullingen! Mocht je tegen problemen aanlopen bij het opzetten van een howto/faq topic kun je altijd even contact opnemen met ťťn van ons, of het in het
feedback-topic zetten.

• Sprite_tm

Links naar EL-gerelateerde sites

Hieronder zie je een grote lijst links naar verscheidene sites die allemaal gerelateerd zijn tot elektronica. Voordat je een topic post raad ik je aan deze lijst eerst eens door te nemen.
Elektro- en elektronicawinkels
« · ^

LCD's
« · ^

Elektro en elektronica
« · ^

Basis Electro:
« · ^

Solderen:
Solderen (electronica) cursussen/tips:
« · ^

Printplaten maken / laten maken:
Algemene info en tutorialsPrintDesign / Electronica CAD software:Printjes op bestelling laten maken:Alternatieven voor printjes maken:Hulpmiddelen bij PCB maken:
« · ^

Tip voor lokale adressen:
Check eerst even de Gouden Gids / Telefoongids / Scoot.nl e.d., daar kun je nl. per categorie ('Elektronica - onderdelen', 'Oud metaal' etc) je zoektocht doen. Natuurlijk is ook Google en de PriceWatch een goede vriend :)

• Sprite_tm

Credits

Naast alle mods die in de loop der jaren informatie verzameld hebben en alle users
die deze info aangebracht hebben, hebben we ook nog wat mensen te bedanken die complete
stukken uit deze FAQ geschreven hebben:
LCD-FAQ
Dank gaat uit naar Corn voor het maken van deze FAQ

« · ^

Microcontroller-FAQ
Deze is door Sprite_tm op een regenachtige dag inelkaargezet.

« · ^

Links
Veel dank gaat uit naar ReseTTim voor het grotendeels samenstellen van deze lijst!
« · ^

Changelog
Wed Apr 26 2006: Sprite_tm: Led-faq weer toegevoegd, die leek verdwenen te zijn.

Tue Jun 6 2006: Sprite_tm: IE-display-fout hersteld

Tue Feb 12 2008: LCD-faq laten verdwijnen & verschijnen :) en paar kleine fixes.

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True