Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aarding kelder - PC

Pagina: 1
Acties:

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12-12 21:06

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Topicstarter
Hoi mensen :w

Ik zit met iets merkwaardigs dat betrekking heeft tot de aarding van een PC en de kelder.

Even een korte situatieschets:
De PC staat in de kelder (nogal grote ruimte, vandaar). Tussen de fundering (beton) en mijn voeten zit alleen één stukje tapijt. (ik loop op sokken atm)

Ik was bezig met het installeren van Windows op een PC waar ik snel even een DVD-speler aan had gesloten en het zijpaneel er dus af was. Nu was ik de PC na de installatie even aan het stressen en ik wou even aan de CPU-koeler voelen of die nou echt warm werd. Op dat moment kreeg ik een beste schok. Ofwel: de PC is niet geaard.

Tijdens de installatie had ik wat drinken gehaald en had ik wat gemorst op het tapijt hier :P Wel met doekje schoongemaakt, maar vochtig blijft het toch. Nu ben ik erachter gekomen dat ik de schok alleen krijg ik wanneer ik op die vlek sta. (en na die conclusie ben ik gaan nadenken hoe toevallig het is dat ik precies daar op stond :p) Sta ik er niet op, dan krijg ik ook geen schok. Deze vooralsnog vochtige vlek zorgt voor een geleiding tussen de fundering en mijn voeten-PC dus.

De PC is naar mijn weten wel geaard. Ik heb hier een Belkin Surgemaster als stekkerdoos liggen en daar zit ook zo'n lampje op die aangeeft of de hele handel geaard is. Deze is groen, dus geaard volgens dat ding.

Nu vraag ik me af hoe dit mogelijk is, en vooral niet te vergeten: hoe het te verhelpen is.

Bij voorbaat dank :>

Bolletje wijzigde deze reactie 14-03-2010 20:58 (5%)

• KaWaReZ
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 00:35
je stekkerdoor zit aangesloten op een geaard contact?
hier in huis hebben we alleen aarde in de badkamer en keuken.

Btw, probeer het eens met je monitor losgekoppeld ;)
Op 1 of andere manier krijg ik ook wel eens n schok als de monitor aanstaat (pc zonder voedingskabel) en ben aan t klooien ermee

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je daarvoor de search al gebruikt?
http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart

Het is geen uniek probleem zeg maar ;) Elke PC die niet geaard is staat onder +/- 110volt AC. En inderdaad, aarden is de enige oplossing daarvoor.

• RagEnigma
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09:06
quote:
_ferry_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:05:
http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data[q]=pc+aarden&x=0&y=0&data[boolean]=AND&data[forums][]=82&where=Dit+forum#hitstart

Het is geen uniek probleem zeg maar ;) Elke PC die niet geaard is staat onder +/- 110volt AC. En inderdaad, aarden is de enige oplossing daarvoor.
Hij geeft alleen wel aan dat het lampje van aarding aan het branden is op zijn stekkerdoos. Dus als dat klopt ligt het dus niet aan het niet geaard zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:40

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Heb je een 3 polig stopcontact in je kelder?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Het kan dat binnenin je computer niet alles geaard is.

• Engineer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-12 19:27
.

Engineer wijzigde deze reactie 13-10-2018 23:20 (99%)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

quote:
RagEnigma schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:08:
[...]

Hij geeft alleen wel aan dat het lampje van aarding aan het branden is op zijn stekkerdoos. Dus als dat klopt ligt het dus niet aan het niet geaard zijn.
IDD, maar dat stond eerst niet in zijn verhaal. Maar die aarding zal wel niet voldoende/in orde zijn dan.

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-12 16:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

quote:
Bolletje92 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 20:56:
De PC is naar mijn weten wel geaard. Ik heb hier een Belkin Surgemaster als stekkerdoos liggen en daar zit ook zo'n lampje op die aangeeft of de hele handel geaard is. Deze is groen, dus geaard volgens dat ding.
Ik heb hier ook een aantal Belkin Surgemasters liggen. Echter geeft dat groene lampje niet aan of de handel ook daadwerkelijk geaard is aangesloten.
Met de Surgemaster in een stopcontact zonder randaarde gaat het groene lapje bij Protected ook branden!

Het lampje is dus geen indicator voor het geaard aangesloten zijn van de Surgemaster of hij geeft false positives. In ieder geval is het geen betrouwbare bron voor controle of gebruik wordt gemaakt van een geaarde aansluiting.

Ultraman wijzigde deze reactie 14-03-2010 21:37 (16%)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• golfdiesel
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-06 15:32
quote:
_ferry_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:05:
http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data[q]=pc+aarden&x=0&y=0&data[boolean]=AND&data[forums][]=82&where=Dit+forum#hitstart

Dat is niet waar, ik heb geregeld in de buurt van een niet geaarde PC gewerkt en daar staat echt geen spanning op de kast o.i.d.
Als dit zo zou zijn dan zou er dus 110 volt tussen kast en aarde moeten staan, dat is pertinent niet waar...

Misschien je NEN3140 cursus even opnieuw doorlopen...

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
De Belkin stekkerdoos zit op een andere stekkerdoos aangesloten en die zit op een geaard stopcontact ja.

Waar ik nu wel achter kom is dat bij die middelste stekkerdoos er een aardingskabel (groen/gele) los aan zit. Moderne stekkerdozen hebben niet zo'n kabel eraan. Ik denk dus nu dat het hierdoor komt. Dus nu is het zaak om die aardingskabel aan bijvoorbeeld de muur/vloer te krijgen?

@ Metalman
Oo, dat wist ik niet. Ik heb de Surgemaster volgens mij nog nooit op een niet-geaard stopcontact aangesloten, vandaar.

Bolletje wijzigde deze reactie 14-03-2010 21:54 (9%)

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:40
quote:
golfdiesel schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:36:
[...]

Dat is niet waar, ik heb geregeld in de buurt van een niet geaarde PC gewerkt en daar staat echt geen spanning op de kast o.i.d.
Als dit zo zou zijn dan zou er dus 110 volt tussen kast en aarde moeten staan, dat is pertinent niet waar...

Bij een apparaat met netfilter waarvan de aarde niet aangesloten wordt zal de aarde gaan zweven tussen 0 en 220Vac, effectief staat er dan een spaning van 110Vac op het apparaat. Gelukkig is de stroom diegeleverd kan worden zeer klein waardoor dit niet direct gevaarlijk is, maar irritant is het wel. Dell heeft hetzelfde probleem bijvoorbeeld gehad met ongeaarde voedingen en laptops met metalen polssteun. Ik zie overigens niet wat NEN3140 hiermee te maken heeft behalve dat apparaten die met randaarde uitgevoerd zijn ook daadwerkelijk met randaarde aangesloten moeten worden.

edit: een waterleiding of metalen cv leiding kan een goede aarde geven alhoewel dit officieel eigenlijk ook niet mag maar wel beter is als helemaal geen aarde ;) Een echte aarde kan je vinden in de meterkast en bij alle echt geaarde stopkontakten.
oja: een online UPS kan ook een oplossing zijn aangezien deze normaliter galvanisch gescheiden spanning levert waardoor de gemiddelde uitgangsspanning altijd 0 is (itt 110V tussen 0 en 220V), dit is echter wel een dure oplossing. Goedkoper is een veiligheidstrafo, dit is echter ook nog steeds veel duurder als een aardedraad trekken.

base_ wijzigde deze reactie 14-03-2010 22:07 (22%)

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
quote:
base_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:58:
[...]
edit: een waterleiding of metalen cv leiding kan een goede aarde geven alhoewel dit officieel eigenlijk ook niet mag maar wel beter is als helemaal geen aarde ;) Een echte aarde kan je vinden in de meterkast en bij alle echt geaarde stopkontakten.
Ja, dat had ik gelezen en sommigen zeiden zelfs dat het verboden was. Niet alle buizen waren namelijk van metaal en het was erg gevaarlijk als het niet goed werkte.

Ik denk dat ik al weet hoe ik het op ga lossen: een andere stekkerdoos nemen die niet zo'n vreemde aardingskabel nodig heeft.

Ik heb namelijk nu met een andere stekkerdoos (=stekkerdoos2) in een ander stopcontact (contact2) getest en daar krijg ik geen schokken mee. Ik ga nu stekkerdoos2 tussen contact1 testen en kijken of het helpt. Ik heb dan alleen het probleem dan ik één apparaat minder kwijt kan (stekkerdoos 2 heeft 3 aansluitingen ipv 4).

• base_
Euh andere stekkerdoos gaat echt niet helpen, zoals eerder al aangegeven is de enige juiste oplossing goed aarden! De pc heeft dus juist een geaarde stekkerdoos nodig, en ook al het tussenliggend aansluitmateriaal moet juist geaard zijn.

edit: wel kan het filter in jouw stekkerdoos het effect versterken, zoals ik al aangaf veroorzaakt juist het netfilter deze spanning, echter bevat de pc ook zo'n filter.

base_ wijzigde deze reactie 14-03-2010 22:10 (26%)

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
quote:
base_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:09:
Euh andere stekkerdoos gaat echt niet helpen, zoals eerder al aangegeven is de enige juiste oplossing goed aarden! De pc heeft dus juist een geaarde stekkerdoos nodig, en ook al het tussenliggend aansluitmateriaal moet juist geaard zijn.

edit: wel kan het filter in jouw stekkerdoos het effect versterken, zoals ik al aangaf veroorzaakt juist het netfilter deze spanning, echter bevat de pc ook zo'n filter.
Volgens mij is dat dus wel het probleem.

Hier nog een schema van de situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Situatie 1:
[o|o 1] -------- [o.o.o.o 1] ------ [Belkin] ----- [PC]
                  |
                  |

Situatie 2:
[o|o 2] -------- [o.o.o. 2] ----- [PC]        

Situatie 3:
[o|o 1] -------- [o.o.o. 2] ---- [Belkin] ----- [PC]                  

[o|o] = stopcontact
[o.o.o.o] = Stekkerdoos 1 met 4 aansluitingen
[o.o.o.] = Stekkerdoos 2 met 3 aansluitingen
| = aardingskabel van stekkerdoos 1

Bij situatie 1 krijg ik dus schokken.
Bij situatie 2 niet.
Ik ga nu situatie 3 proberen.

Edit:
Bij situatie 3 nog steeds schokken.

Toen heb ik het volgende getest:
code:
1
2
3
[o|o 2] -------- [o.o.o.o 1] ------ [PC]
                         |
                         |

En toen geen schokken.

Eindconclusie: stopcontact 1 is niet geaard. Toch?

Bolletje wijzigde deze reactie 14-03-2010 22:47 (11%)

• Engineer
.

Engineer wijzigde deze reactie 13-10-2018 23:20 (102%)

• Groentenman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:28
Kan het niet gewoon statische elektriciteit zijn geweest die je zelf opwekt door met je sokken over de vloerbedekking te schuiven en jezelf zo te laden? Kom je dan in de buurt bij iets wat geleid breng je dat over op de pc waardoor je een schok krijgt die best wel vervelend kan zijn!

• Engineer
.

Engineer wijzigde deze reactie 13-10-2018 23:19 (100%)

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
quote:
Engineer schreef op maandag 15 maart 2010 @ 00:37:
Zo ziet het er wel naar uit he ;)

Nu is het een kwestie van volg de aardkabel en kijk of 'ie onderbrekingsloos de aardpen in de meterkast bereikt. Als er al een aardkabel is aangesloten in het stopcontact.
Dat wordt denk ik moeilijk aangezien de afstand meer dan 30 meter is volgens mij.

Het andere stopcontact in die kamer heeft dus wel gewoon aarde. Kan ik niet gewoon een aardingskabel trekken van het ongeaarde stopcontact naar het geaarde stopcontact?

Want wat ik me nu herinner is dat het ongeaarde stopcontact een stuk ouder is dan het geaarde stopcontact in die kamer. Er is namelijk een tijdje geleden (ofja, 5 jaar geleden ;P) een muurtje gezet zodat de kamer werd verdeeld in twee ruimtes. Op die muur is toen ook een nieuw stopcontact aangebracht die dus wel gewoon goed is.

En het is volgens mij geen statische elektriciteit. De schok is constant en blijft ook bestaan als je het metaal (in dit geval de koeler) langere tijd aanraakt. Bij statische elektriciteit wordt je in een fractie ontladen volgens mij.
Later had ik ook iets een verkramping in de hand (na langere tijd testen en dat ding aanraken, :p), gelukkig is dat nu wel over.

• Reptile209
  • Laatst online: 07:16

Reptile209

- gers -

Schroef dan om te beginnen het oude stopcontact eens open om te zien of er überhaupt een aarddraad is aangesloten. Zo ja, dan zou je met een multimeter eens kunnen meten wat de weerstand tussen beide aardaansluitingen is. Die zou vrijwel 0 ohm moeten zijn voor een werkende aansluiting (aarde is normaal centraal allemaal met elkaar verbonden naar één aardpin).
En anders zou ik toch een keer een weekendje spenderen om te achterhalen waar het dan misgaat. Best kans dat er nog meer stopcontacten niet geaard blijken te zijn, terwijl je denkt van wel.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• base_
quote:
Bolletje92 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:50:
[...]
Het andere stopcontact in die kamer heeft dus wel gewoon aarde. Kan ik niet gewoon een aardingskabel trekken van het ongeaarde stopcontact naar het geaarde stopcontact?
...
Bij statische elektriciteit wordt je in een fractie ontladen volgens mij.
Juist, je kan gerust de aarde van het ene stopkontakt dooorlussen naar het andere
En weer juist: statische lading ontlaad direct en geeft dus een korte schok, jouw omschrijving komt meer overeen met het bekende aardingsprobleem

• guus.assmann
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 27-01-2015
Een aarddraad tussen die stopcontacten mag alleen maar als ze op dezelfde groep zitten ! (= dezelfde zekering in de meterkast)
In principe zal dan ook een pijp tussen de beiden aanwezig moeten zijn.
Anders mag het toch echt niet anders als een draad helemaal naar de meterkast.

Dit is al vaker op dit forum langsgekomen. :z

Guus Assmann

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Zojuist het stopcontact onderzocht, maar jammergenoeg kon ik daar geen schroef vinden (is overheen geschilderd volgens mij).

Toen heb ik maar brute force zo'n soort krimpkous eraf gehaald (die van plastic is) en toen zag ik dat er maar twee draden heen gingen, de bekende blauwe en bruine. Geen groen/gele dus, wat een beunhazen ook :( Dat volk maar zeggen dat het wel geaard is.

Dat wordt dus een leuk project voor in de vakantie :p
quote:
guus.assmann schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:17:
Een aarddraad tussen die stopcontacten mag alleen maar als ze op dezelfde groep zitten ! (= dezelfde zekering in de meterkast)
Ok, bedankt. :)
quote:
Dat zou goed kunnen, maar in eerste instantie wist ik niet precies wat er aan de hand was, vandaar. :>

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 02:03
quote:
base_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:58:
[...]

edit: een waterleiding of metalen cv leiding kan een goede aarde geven alhoewel dit officieel eigenlijk ook niet mag maar wel beter is als helemaal geen aarde ;)
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar zoals TS ook al had gevonden is dit dus echt LEVENSGEVAARLIJK. Als je niet weet waar je over praat dan doe je er dus zeker bij 230V installaties goed aan om je mond te houden.

• base_
quote:
guus.assmann schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:17:

Die is nieuw voor mij, heb je wat details/links? Voor zover mij bekend geldt dit uiteraard wel voor de 0 (N) ivm aardlek, maar ik zie niet in waarom dit voor de aarde geldt aangezien deze niet geschakeld wordt en er bij aanwezigheid van een aardlekschakelaar niet veel meer als 30-50mA door de aardleiding zal lopen.
paar gerelateerde links:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1295401/0
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

• Reptile209
  • Laatst online: 07:16

Reptile209

- gers -

quote:
base_ schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:54:
[...]
Die is nieuw voor mij, heb je wat details/links? Voor zover mij bekend geldt dit uiteraard wel voor de 0 (N) ivm aardlek, maar ik zie niet in waarom dit voor de aarde geldt aangezien deze niet geschakeld wordt en er bij aanwezigheid van een aardlekschakelaar niet veel meer als 30-50mA door de aardleiding zal lopen.
paar gerelateerde links:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1295401/0
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
Niet gehinderd door specifieke kennis, maar ik kan me voorstellen dat je aardlekschakelaar gekke dingen gaat doen. Normaal wordt een geaarde groep door de aardlekschakelaar afgeschakeld als de fase aan de aarde komt te hangen. Als je nu een aarddraad naar een groep trekt die niet achter een aardlekschakelaar zit, dan zet je dus je halve huis onder stroom als je spanning op de aarddraad zet en moet je vertrouwen op de gewone zekering die moet afslaan. Snijdt dat hout?

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• base_
Nee dat snijdt geen hout, een aardlek wordt aangestuurd door het stroomverschil van het stroomnetwerk, dit wordt alleen veroorzaakt door een 'lek' naar aarde, dit mag ook gewoon de vloer zijn b.v., het aardleidingnetwerk is dus normaliter 100% gescheiden van het energienet. Details over werking: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar Bij de meeste woningen is er ook geen aardlekschakelaar voor iedere groep maar 1 enkele voor alle 3 de fasen zelfs (bij aanwezigheid van meerdere fasen). Wel zijn veel geaarde stopkontakten VOOR de aardlekschakelaar aangesloten om afschakeling bij stroompieken door inschakelen te voorkomen (klasse I apparaten zijn immers afgeschermd waardoor spaningsvoerende delen niet aan te raken zijn). Veel wasdrogers en/of wasmachines kunnen de meeste normale aardlekschakelaars af doen slaan. Het enige dat groepen doen is het opdelen van de fase en nulleidingen en de stroom hierin beperken tot een maximum.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Een aarddraad van het ene stopcontact naar een ander heeft één bedenking, en daarom is het eigenlijk niet toegestaan. Het punt is nl. wat er gebeurt bij demontage, al of niet tijdelijk. De gebruiker van een geaard stopcontact mag er op vertrouwen dat de aarding niet zomaar onderbroken wordt, waar fase en nul gewoon intact blijven. En die onderbreking gaat wel plaats vinden als (b.v. bij opnieuw behangen o.i.d.) dat andere stopcontact tijdelijk wordt verwijderd.

• guus.assmann
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 27-01-2015
De aardgeleider is ook bedoeld om in geval van een onderbroken nul of een sluiting tussen fase en aarde, toch de gehele stroom te kunnen afvoeren.
En dit moet per groep, per "eigen" zekering.
In het (bijna onmogelijke) geval dat er op twee groepen gelijktijdig iets fout gaat, terwijl er maar een aardgeleider is, mag dus niet tot problemen leiden.
Dit staat volledig los van de aardlek schakelaar. (Is veel "nieuwer" dan de regels over een aardgeleider)

Vanwege dezelfde reden, beveiliging bij kortsluiting, mag ook niet op een verwarming of waterleiding worden geaard, ter vervanging van een aarde-draad.

Guus Assmann

• Techneut
  • Niet online
quote:
guus.assmann schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:49:
De aardgeleider is ook bedoeld om in geval van een onderbroken nul of een sluiting tussen fase en aarde, toch de gehele stroom te kunnen afvoeren..........
Nee, dat heeft niets met een onderbroken nul te maken, dit leidt alleen maar tot het helemaal niet meer doen en verder niets. Een aarding daarentegen is enkel voor veiligheid en niets meer. Dus voor als de fase op een of andere manier, helemaal of gedeeltelijk, het gestel raakt. Geen "ook bedoeld" voor wat dan ook.

Edit:
Wat wel helemaal klopt, is het zinsdeel "per groep" en de opmerking over niet aarden op verwarming, waterleiding etc.

Techneut wijzigde deze reactie 16-03-2010 18:08 (9%)

• Infant
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 06-12 18:15

Infant

It's a floating Dino!

Stukken koper gaan niet zomaar willekeurige spanningen aan nemen als je het niet aard, zoals veel mensen suggereren. Anders zou namelijk elke minuut mijn aardlek eruit vliegen...

Mijn PC is ook niet geaard.

Ik zou het probleem bij de voeding van je PC zoeken. Als je namelijk geen aarde in je PC prikt, dan werk hij gewoon prima en kun je ook prima de behuizing, of wat dan ook, aan raken....(*steekt hand in pc, krijgt geen opdonder.)
Voor zover ik weet, zitten er op de + en de 0V van de stekker in je voeding condensatoren naar de aarde toe.... Als die een beetje gaar zijn en van mening zijn dat ze weerstand kunnen spelen, kan er een leuke spanning op je behuizing komen te staan.

Wellicht heeft je Belkin dinges eenzelfde constructie binnen in?

• MBV
  • Laatst online: 10-12 21:48
Right. Pak nu eens de verwarming vast, en raak een ongelakt stuk metaal van de PC aan. Dan voel je een 50hz trilling door je spieren, best een raar gevoel.

@TS: waarom test je dat met het koelblok dat op je CPU zit? Ik zou het risico van rare spanningen door je moederbord niet willen lopen, en gewoon een blank stuk kast aanraken om het te testen... Nog een tip: pak vooral je geheugen niet beet als je jezelf niet eerst hebt geaard aan de kast, dat kan er namelijk erg slecht tegen.

MBV wijzigde deze reactie 17-03-2010 01:26 (15%)

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:20

AlexanderB

7800 rpm

ongeaarde spullen kunnen anders wel flink statische electriciteit opbouwen (ff los van het hele 115v op de kast verhaal)

als je pc geaard is, staat dr als het goed is ook geen spanning meer op de kast. en de stroom die weg zou lekken door de condensatoren in de voeding naar de aarde is zo weinig dat de aardlek inderdaad niet uitslaat :) tis maar een fractie van een miliamp, dus weet je gelijk ook waarom het meer irritant is, maar dus niet dodelijk...

• rapture
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11-10 22:52

rapture

Zelfs daar netwerken?

quote:

Of toch maar een schema van een netfilter (dat zit ook in computervoedingen) erbij nemen?

Een storing met een hoger dan 50 Hz frequentie over C3 en C4. Je kan de impedantie van deze condensatoren uitrekenen en 110 V komt uit deze spanningsdeler. Het is bedoeld om storingen die je niet met C1 kan kortsluiten.

Als de fase verandert en de neutraal blijft hetzelfde, dan zie je een spanningsverandering tussen fase en neutraal => C1 kan het kortsluiten. Als de fase en neutraal samen omhoog/omlaag gaan, dan verandert de spanning tussen fase en neutraal niet. Maar het verandert wel tegen over de aarde, dus kortsluiten met C3 en C4.

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8

• base_
Of pak een multimeter ;)

• MBV
quote:
AlexanderB schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 02:16:
ongeaarde spullen kunnen anders wel flink statische electriciteit opbouwen (ff los van het hele 115v op de kast verhaal)
Niet meer dan 220v, dankzij het netfilter, toch? Je kan wel zelf statisch geladen zijn en daarmee je geheugenreepje verknallen :)

• Xiphalon
  • Laatst online: 22:05
quote:
base_ schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:09:
Bij de meeste woningen is er ook geen aardlekschakelaar voor iedere groep maar 1 enkele voor alle 3 de fasen zelfs (bij aanwezigheid van meerdere fasen). Wel zijn veel geaarde stopkontakten VOOR de aardlekschakelaar aangesloten om afschakeling bij stroompieken door inschakelen te voorkomen (klasse I apparaten zijn immers afgeschermd waardoor spaningsvoerende delen niet aan te raken zijn). Veel wasdrogers en/of wasmachines kunnen de meeste normale aardlekschakelaars af doen slaan. Het enige dat groepen doen is het opdelen van de fase en nulleidingen en de stroom hierin beperken tot een maximum.
Eh, in Nederland moeten (bij alle bijgewerkte/nieuwe installaties) alle wandcontactdozen achter een aardlek van max 30mA zitten. Per aardlek maximaal 4 groepen. Dus vaak zie je na de hoofdschakelaar meerdere aardleks, en dan per aardlek 3 of 4 groepen.
De verschillende groepen waarop de lampen zijn aangesloten moeten op verschillende aardleks, zodat als er 1 tript, niet meteen het hele huis zonder licht zit.

Xiphalon wijzigde deze reactie 17-03-2010 14:40 (0%)
Reden: haakjes goedzetten

• Techneut
  • Niet online
quote:
MBV schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:15:
[...]

Niet meer dan 220v, dankzij het netfilter, toch? Je kan wel zelf statisch geladen zijn en daarmee je geheugenreepje verknallen :)
Dat is geen statische lading, maar gewoon de halve netspanning. Dus niet 220 V, maar 110 à 115 V.
Statische lading is een heel ander fenomeen, en kan vele duizenden volt bedragen.

• MBV
Ik dacht dat je die elimineerde met een netfilter, maar dat heb ik kennelijk verkeerd begrepen. * MBV gaat gauw weer programmeren ;)

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Ik dacht, ik laat nog even iets van me horen.

Ik heb vandaag samen met m'n pa een nieuw stopcontact geplaatst. Nu wel met aarde (als het goed is) en wat meer in de buurt bij de apparaten zodat ik niet allemaal met verlengkabels hoef te werken.

Kan je eigenlijk nog op een simpele manier testen of dit stopcontact nu helemaal in orde is? Hij doet het wel (mijn PC zit er nu aan), maar ik wil nu zeker weten of die aarde goed is :)

• real[B]art
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 04-12 01:47

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Als je een lamp aansluit tussen de fase en de aarde moet de aardlekschakelaar uitschakelen. Maar ik betwijfel of dit de geijkte methode is 8)7

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two" - http://qdb.us/31761

• MBV
Ik had al een bericht staan met een vergelijkbare strekking, en dacht 'laat ik dat nu eens niet doen'. 1 probleem: als de aarde niet goed vast zit, gaat er ergens 220v op staan, wat in het ergste geval brand op kan leveren (of iemand die onder de douche staat een hartaanval bezorgen natuurlijk).

Als je al zoiets doet, pak dan een heel grote weerstand (15K Ohm = 15mA), genoeg om de aardlekschakelaar te laten knallen, en levert maar een paar mA op. Begin eens met de weerstand te meten tussen aarde en retourleiding ;)

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:20

AlexanderB

7800 rpm

een plasje cola morsen op het tapijt en je pckast aanraken? :+

serieus:
een multimeter op 600v wissel stand tussen aarde en fase houden, tussen fase en nul, en kijken of aarde en nul bijna 0v is, en fase en aarde 230. ook met de pc aangesloten dus. (als het nog niet goed is, zouden ze beiden nogsteeds 115 moeten aangeven zegmaar)

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Aardlekschakelaar laten omschakelen is een beetje lastig hier; boiler staat namelijk ook beneden en dan moet je nog instellingen invoeren volgens mij als die uit is gegaan. (ik ben deze week alleen thuis :+)
Was wel het eerste wat bij me te binnen schoot...

600V wisselstand heeft mijn multimeter niet eens :s? Alleen 200 en 300.

Dan kom je nog met het feit dat het nieuwe stopcontact zo'n nieuwe is waar er eerst plastic spul voorzit en je dus niet met de scherpe punt van een meter doorheen kan (zonder het af te breken).

Ik pak wel alvast een fles cola...

• Techneut
  • Niet online
quote:
AlexanderB schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 00:54:
een plasje cola morsen op het tapijt en je pckast aanraken? :+

serieus:
een multimeter op 600v wissel stand tussen aarde en fase houden, tussen fase en nul, en kijken of aarde en nul bijna 0v is, ......
Waarom op 600 V stand? Een standje lager zit toch ook boven de nominale waarde van de netspanning?

• pieturp
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12-12 20:09

pieturp

gaffa!

quote:
Bolletje92 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:52:
Dan kom je nog met het feit dat het nieuwe stopcontact zo'n nieuwe is waar er eerst plastic spul voorzit en je dus niet met de scherpe punt van een meter doorheen kan (zonder het af te breken).
Dan prik je er eerst een verlengkabel in die niet van die irri plastic dingetjes heeft :>
300V-stand lijkt mij ook prima. Hoe moet er in vredesnaam meer op staan dan 230V (+7%) 8)7

... en etcetera en zo

• base_
Als de electricien per ongeluk 2 fases aangesloten heeft ipv 0 en 1 fase? (=380Vac) :+

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:51
quote:

Raak jij dan maar eens zo een pc plus een verwarming aan ;)

Het netfilter zet de 110V op de behuizing

• sjaakwortel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09:14
wisselstroom is 360v. dus voor de zekerheid iets hogers aanhouden. (het vermogen van "220v wisselstroom" is gelijk aan 220 gelijk stroom, maar de toppen zitten op +360en-360volt als ik me niet vergis)

• base_
@sjaakwortel: edit: oops verkeerd gelezen
De pieken liggen inderdaad nog een stuk hoger als de effectieve wisselspanning (wortel2 dacht ik, zou voor 230V op ongeveer 325V piek neerkomen)

230Vac tussen 0 en 3 fases geeft toch echt 400Vac tussen de onderlinge fases! (vroeger was het 220/380)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krachtstroom

base_ wijzigde deze reactie 24-03-2010 21:54 (51%)

• Techneut
  • Niet online
quote:
sjaakwortel schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:28:
wisselstroom is 360v. dus voor de zekerheid iets hogers aanhouden. (het vermogen van "220v wisselstroom" is gelijk aan 220 gelijk stroom, maar de toppen zitten op +360en-360volt als ik me niet vergis)
Nee, de topwaarde ligt √2 maal hoger, dus voor 220 V effectief op 310 V. Maar daar hoef je met een wisselspanningsmeter geen rekening mee te houden, die is gewoon geijkt op effectieve waarde en alleen daar hou je rekening mee.

Om topwaarden niet helemaal de nek om te draaien, met heel andere toepassingen die hier niets mee hebben te maken moet je er wel rekening mee houden, en dat zijn condensatoren in een wisselspanningscircuit. Maar dat is heel iets anders.

• base_
+ en - enkelzijdig gelijkrichten met 2 diodes en 2 condensators: 600Vdc, die raak je maar 1 keer aan... :( wel handig om snel een stroboscoop te bouwen bv ;)

• MBV
Ligt aan de groottes van de condensators, je hart kan X mA hebben dus als ze dat vermogen niet hebben overleef je het makkelijk :+
En een 50Hz stroboscoop? Lijkt mij niet echt spannend.

• base_
voor een strobo is ook nog een trigger van enkele kV's nodig (<10Hz), maar condensators liggen rond de 10uF, indien deze bijgeladen worden is dit 10x dodelijker als 600Vac! 10uF/600V is overigens echt wel voldoende om je flinke koppijn en spierpijn te bezorgen hoor, ik heb heel wat apparaten gerepareerd en meeste schakelende voedingen hebben 1 of 2 van die jampotten van 200uF/300V, daar blijf je echt wel uit de buurt ;)

• LauPro
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

quote:
Bolletje92 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:52:
Kortsluitstekker maken? Dus 1 pin verbinden met de aarde. De fase zou meestal rechts moeten zitten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• pieturp

pieturp

gaffa!

quote:
LauPro schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 23:26:
[...]
Kortsluitstekker maken? Dus 1 pin verbinden met de aarde.
Dat gingen we dus niet doen. |:(
quote:
[...]
De fase zou meestal rechts moeten zitten.
:O

pieturp wijzigde deze reactie 24-03-2010 23:59 (29%)

... en etcetera en zo

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Ik ben niet gecharmeerd van kortsluiting maken.

En met wisselspanning maakt het toch niet uit aan welke kant de fase zit en aan welke kant de nul?
Hoezo zou fase rechts moeten zitten dan?

• pieturp

pieturp

gaffa!

Je mag er nooit van uit gaan dat de fase links ofwel rechts zou zitten. Je kunt zoals eerder is opgemerkt prima gewoon meten of de aarde correct is aangesloten. Een verlengblokje zonder irritante plastic plaatjes heb je toch wel ergens?

edit: kortsluiting maken is natuurlijk zelden een goed idee.
edit: kortsluiting maken via de aarde is net zoiets als recht tegen de vangrail rijden om je auto te stoppen...

pieturp wijzigde deze reactie 25-03-2010 00:10 (26%)

... en etcetera en zo

• MBV
quote:
[...]
Kortsluitstekker maken? Dus 1 pin verbinden met de aarde. De fase zou meestal rechts moeten zitten.
En daarmee kan je dus leuk de hoofdzekering eruit laten vliegen, als je kabels dik genoeg zijn. Lekker snugger.

Een 10kOhm weerstandje tussen aarde en 1 van de poten zou nog wel aardig zijn om je aardlek te testen, dat kan weinig kwaad (behalve als de aarde niet goed is aangesloten, dan staat er misschien 220v op de waterleiding).

• LauPro
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

Jongens jullie laten mij toch wel lachen hor 8)7 .

Ten eerste moet je natuurlijk wel kortsluiten tussen de fase en de aarde. Kortsluiten tussen nul en aarde zal weinig effect hebben.

Het toevoegen van de 10K weerstand kan je doen maar zonder zou ook de aardlek moeten triggeren.

Bij mij ligt zo'n kortsluitstekker gewoon in mijn gereedschapskist. Nooit problemen mee gehad.

Anders deze kopen:

Zelf heb ik deze (zonder testfunctie)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True