Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aarding kelder - PC

Pagina: 1
Acties:

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:33

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Topicstarter
Hoi mensen :w

Ik zit met iets merkwaardigs dat betrekking heeft tot de aarding van een PC en de kelder.

Even een korte situatieschets:
De PC staat in de kelder (nogal grote ruimte, vandaar). Tussen de fundering (beton) en mijn voeten zit alleen één stukje tapijt. (ik loop op sokken atm)

Ik was bezig met het installeren van Windows op een PC waar ik snel even een DVD-speler aan had gesloten en het zijpaneel er dus af was. Nu was ik de PC na de installatie even aan het stressen en ik wou even aan de CPU-koeler voelen of die nou echt warm werd. Op dat moment kreeg ik een beste schok. Ofwel: de PC is niet geaard.

Tijdens de installatie had ik wat drinken gehaald en had ik wat gemorst op het tapijt hier :P Wel met doekje schoongemaakt, maar vochtig blijft het toch. Nu ben ik erachter gekomen dat ik de schok alleen krijg ik wanneer ik op die vlek sta. (en na die conclusie ben ik gaan nadenken hoe toevallig het is dat ik precies daar op stond :p) Sta ik er niet op, dan krijg ik ook geen schok. Deze vooralsnog vochtige vlek zorgt voor een geleiding tussen de fundering en mijn voeten-PC dus.

De PC is naar mijn weten wel geaard. Ik heb hier een Belkin Surgemaster als stekkerdoos liggen en daar zit ook zo'n lampje op die aangeeft of de hele handel geaard is. Deze is groen, dus geaard volgens dat ding.

Nu vraag ik me af hoe dit mogelijk is, en vooral niet te vergeten: hoe het te verhelpen is.

Bij voorbaat dank :>

[Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 14-03-2010 20:58]

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
De Belkin stekkerdoos zit op een andere stekkerdoos aangesloten en die zit op een geaard stopcontact ja.

Waar ik nu wel achter kom is dat bij die middelste stekkerdoos er een aardingskabel (groen/gele) los aan zit. Moderne stekkerdozen hebben niet zo'n kabel eraan. Ik denk dus nu dat het hierdoor komt. Dus nu is het zaak om die aardingskabel aan bijvoorbeeld de muur/vloer te krijgen?

@ Metalman
Oo, dat wist ik niet. Ik heb de Surgemaster volgens mij nog nooit op een niet-geaard stopcontact aangesloten, vandaar.

[Voor 9% gewijzigd door Bolletje op 14-03-2010 21:54]

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
quote:
base_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:58:
[...]
edit: een waterleiding of metalen cv leiding kan een goede aarde geven alhoewel dit officieel eigenlijk ook niet mag maar wel beter is als helemaal geen aarde ;) Een echte aarde kan je vinden in de meterkast en bij alle echt geaarde stopkontakten.
Ja, dat had ik gelezen en sommigen zeiden zelfs dat het verboden was. Niet alle buizen waren namelijk van metaal en het was erg gevaarlijk als het niet goed werkte.

Ik denk dat ik al weet hoe ik het op ga lossen: een andere stekkerdoos nemen die niet zo'n vreemde aardingskabel nodig heeft.

Ik heb namelijk nu met een andere stekkerdoos (=stekkerdoos2) in een ander stopcontact (contact2) getest en daar krijg ik geen schokken mee. Ik ga nu stekkerdoos2 tussen contact1 testen en kijken of het helpt. Ik heb dan alleen het probleem dan ik één apparaat minder kwijt kan (stekkerdoos 2 heeft 3 aansluitingen ipv 4).

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
quote:
base_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:09:
Euh andere stekkerdoos gaat echt niet helpen, zoals eerder al aangegeven is de enige juiste oplossing goed aarden! De pc heeft dus juist een geaarde stekkerdoos nodig, en ook al het tussenliggend aansluitmateriaal moet juist geaard zijn.

edit: wel kan het filter in jouw stekkerdoos het effect versterken, zoals ik al aangaf veroorzaakt juist het netfilter deze spanning, echter bevat de pc ook zo'n filter.
Volgens mij is dat dus wel het probleem.

Hier nog een schema van de situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Situatie 1:
[o|o 1] -------- [o.o.o.o 1] ------ [Belkin] ----- [PC]
                  |
                  |

Situatie 2:
[o|o 2] -------- [o.o.o. 2] ----- [PC]        

Situatie 3:
[o|o 1] -------- [o.o.o. 2] ---- [Belkin] ----- [PC]                  

[o|o] = stopcontact
[o.o.o.o] = Stekkerdoos 1 met 4 aansluitingen
[o.o.o.] = Stekkerdoos 2 met 3 aansluitingen
| = aardingskabel van stekkerdoos 1

Bij situatie 1 krijg ik dus schokken.
Bij situatie 2 niet.
Ik ga nu situatie 3 proberen.

Edit:
Bij situatie 3 nog steeds schokken.

Toen heb ik het volgende getest:
code:
1
2
3
[o|o 2] -------- [o.o.o.o 1] ------ [PC]
                         |
                         |

En toen geen schokken.

Eindconclusie: stopcontact 1 is niet geaard. Toch?

[Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 14-03-2010 22:47]

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
quote:
Engineer schreef op maandag 15 maart 2010 @ 00:37:
Zo ziet het er wel naar uit he ;)

Nu is het een kwestie van volg de aardkabel en kijk of 'ie onderbrekingsloos de aardpen in de meterkast bereikt. Als er al een aardkabel is aangesloten in het stopcontact.
Dat wordt denk ik moeilijk aangezien de afstand meer dan 30 meter is volgens mij.

Het andere stopcontact in die kamer heeft dus wel gewoon aarde. Kan ik niet gewoon een aardingskabel trekken van het ongeaarde stopcontact naar het geaarde stopcontact?

Want wat ik me nu herinner is dat het ongeaarde stopcontact een stuk ouder is dan het geaarde stopcontact in die kamer. Er is namelijk een tijdje geleden (ofja, 5 jaar geleden ;P) een muurtje gezet zodat de kamer werd verdeeld in twee ruimtes. Op die muur is toen ook een nieuw stopcontact aangebracht die dus wel gewoon goed is.

En het is volgens mij geen statische elektriciteit. De schok is constant en blijft ook bestaan als je het metaal (in dit geval de koeler) langere tijd aanraakt. Bij statische elektriciteit wordt je in een fractie ontladen volgens mij.
Later had ik ook iets een verkramping in de hand (na langere tijd testen en dat ding aanraken, :p), gelukkig is dat nu wel over.

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Zojuist het stopcontact onderzocht, maar jammergenoeg kon ik daar geen schroef vinden (is overheen geschilderd volgens mij).

Toen heb ik maar brute force zo'n soort krimpkous eraf gehaald (die van plastic is) en toen zag ik dat er maar twee draden heen gingen, de bekende blauwe en bruine. Geen groen/gele dus, wat een beunhazen ook :( Dat volk maar zeggen dat het wel geaard is.

Dat wordt dus een leuk project voor in de vakantie :p
quote:
guus.assmann schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:17:
Een aarddraad tussen die stopcontacten mag alleen maar als ze op dezelfde groep zitten ! (= dezelfde zekering in de meterkast)
In principe zal dan ook een pijp tussen de beiden aanwezig moeten zijn.
Anders mag het toch echt niet anders als een draad helemaal naar de meterkast.
Ok, bedankt. :)
quote:
Dit is al vaker op dit forum langsgekomen. :z
Dat zou goed kunnen, maar in eerste instantie wist ik niet precies wat er aan de hand was, vandaar. :>

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Ik dacht, ik laat nog even iets van me horen.

Ik heb vandaag samen met m'n pa een nieuw stopcontact geplaatst. Nu wel met aarde (als het goed is) en wat meer in de buurt bij de apparaten zodat ik niet allemaal met verlengkabels hoef te werken.

Kan je eigenlijk nog op een simpele manier testen of dit stopcontact nu helemaal in orde is? Hij doet het wel (mijn PC zit er nu aan), maar ik wil nu zeker weten of die aarde goed is :)

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Aardlekschakelaar laten omschakelen is een beetje lastig hier; boiler staat namelijk ook beneden en dan moet je nog instellingen invoeren volgens mij als die uit is gegaan. (ik ben deze week alleen thuis :+)
Was wel het eerste wat bij me te binnen schoot...

600V wisselstand heeft mijn multimeter niet eens :s? Alleen 200 en 300.

Dan kom je nog met het feit dat het nieuwe stopcontact zo'n nieuwe is waar er eerst plastic spul voorzit en je dus niet met de scherpe punt van een meter doorheen kan (zonder het af te breken).

Ik pak wel alvast een fles cola...

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Ik ben niet gecharmeerd van kortsluiting maken.

En met wisselspanning maakt het toch niet uit aan welke kant de fase zit en aan welke kant de nul?
Hoezo zou fase rechts moeten zitten dan?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True