Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aarding

Pagina: 1
Acties:

• MLM
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-01-2018
Een tweetal vragen mbt aarding en PC's, een gebied waar ik niet echt een expert in ben :)

1.
Situatie: Ik huur een studentenkamer in een wat ouder pand, waar de wandcontactdozen geen randaarde hebben. Nu heb ik op mijn kamer behoorlijk wat apparaten, die daardoor niet geaard zijn, maar daar wel voor bedoeld zijn (zoals een combi-magnetron en mijn PC + monitors etc), als ik naar het stekker kijk.

Ik heb al deze apparaten onderling geaard dmv een aantal verdeeldozen die wel randaarde hebben.

Nu begrijp ik uit diverse bronnen op het internet dat de kast van mijn PC standaard onder 115V spanning staat (halve netspanning), maar dat dat in principe geen kwaad kan (kan een schok geven).

In principe werkt dit natuurlijk allemaal prima, maar stel nu dat er iets kapot gaat (bijvoorbeeld de voeding), en op de 1 of andere manier komt fase op mijn aarde terecht. In een situatie waar ik wel een geaard systeem heb, zou de stroom weglekken via aarde, aardlek detecteert dat weglekken en slaat af. Prima natuurlijk.

Echter, in mijn situatie kan die stroom niet weglekken, en heb ik dus in geval van een defect een probleem (de stroom gaat mogelijk weglekken via mij als ik de kast aanraak, met alle mogelijke gevolgen van dien). Dit wil ik natuurlijk voorkomen.

Als tijdelijke oplossing heb ik mijn randaarde van mijn stekkerdozen aan de verwarming gehangen, in bovenstaand geval kan mijn aardespanning weglekken, en slaat de aardlek af etc. Mogelijk probleem, wat ik me terdege realiseer is dat een niet oppassende loodgieter geelectrocuteerd kan worden. Deze oplossing is dan ook tijdelijk :)

Ik ga hierover ook mijn verhuurder een mailtje sturen, met de vraag of ik tenminste 1 geaarde WCD kan krijgen voor deze apparaten. Echter, ik schat in dat die dan een elektricien gaat langssturen op mijn kosten, en dat is niet iets wat ik op het moment financieel kan veroorloven (denk ik).

Mijn vraag is dan ook, als ik zelf dit wil oplossen zonder een electricien en mijn beperkte kennis, waar aard ik dan mijn randaarde draad heen zonder een gevaar voor anderen te vormen? Lijkt me sterk dat ik gewoon die draad de grond in prik en dat het dan "werkt" :P

2:
Ik heb binnenkort een LAN bij iemand thuis. Zelfde situatie op zich, er staan een stuk of 8 PC's op 2 groepen, zonder aarding. Ik bedacht me dat we 1 groep vanuit de keuken zouden kunnen trekken (met aarde), maar volgens mij heb je dan een "verborgen" probleem in de verbindingen tussen de "geaarde" en "ongeaarde" groep, waar potentiaalverschillen zich over netwerkkabels gaan verplaatsen.

En mocht er een probleem optreden in de "ongeaarde" groep, dan gaat de worst-case 230V fase over de ethernet kabels iemand in de "geaarde" groep zijn NIC opblazen (en nog wel meer) denk ik. Misschien is het dan beter om helemaal niets te aarden?
Hoe dan ook, ik ben dus niet op zoek naar het antwoord "laat dat hele huis aarden", omdat dat al niet realistisch is in het tijdsbestek van die LAN.

Is het wellicht een idee om de randaardes van alle stekkerdozen te verbinden (dus, over verschillende groepen), zodat eventuele stroom kan weglekken over de aardelijn van de keuken?

-niks-

• BGB4rn
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:40

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

je kunt als je in een oud huis zit eventueel een budget oplossing gebruiken dmv. het aarden aan de waterleiding , dan moet wel de waterleiding helemaal van metaal zijn en geen plastic dus (geleidt niet :+) maar het is geen officiele manier , de offciele manier is met een aardpin maar dat was niet het idee toch ?

Signature

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

quote:
BGB4rn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:18:
je kunt als je in een oud huis zit eventueel een budget oplossing gebruiken dmv. het aarden aan de waterleiding , dan moet wel de waterleiding helemaal van metaal zijn en geen plastic dus (geleidt niet :+) maar het is geen officiele manier , de offciele manier is met een aardpin maar dat was niet het idee toch ?
Dit mag je dus NOOIT doen, het kan zelfs erg gevaarlijk zijn. Gewoon aarde draaden gaan trekken vanuit de meterkast.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MLM
quote:
BGB4rn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:18:
Ik aard op het moment aan de verwarming. Dat kan gevaarlijk zijn, maar is beter dan niets voor zover ik de theorie begrijp, niet voor mij, maar voor een persoon die aan de leidingen knutselt, want als net als de leiding verbroken is, mijn voeding kapot gaat en 230V op de verwarming zet, en die gast gaat het net weer aan elkaar maken... naja, you fill in the blanks ;) Erg onwaarschijnlijk, maar goed.

-niks-

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:02

Boudewijn

omdat het kan

Wat of gasleiding is extreem not done. NOOIT, zoals _Dune_ ook al zegt.

Helpt het btw bij zoiets om de hele mikmak achter een ups te zetten?
quote:
Ik aard op het moment aan de verwarming. Dat kan gevaarlijk zijn, maar is beter dan niets voor zover ik de theorie begrijp, niet voor mij, maar voor een persoon die aan de leidingen knutselt, want als net als de leiding verbroken is, mijn voeding kapot gaat en 230V op de verwarming zet, en die gast gaat het net weer aan elkaar maken... naja, you fill in the blanks ;) Erg onwaarschijnlijk, maar goed.
Je weet niet of je aardt. Dat is meer het issue ;)

En verder idd het gevaar van netspanning op je verwarming (stel he dat die niet geaard is, jij zet er netspanning op en je buurman zit met zijn tengels aan de verwarming en de aarde tegelijk?)

[Voor 75% gewijzigd door Boudewijn op 25-02-2009 13:35]

• BGB4rn

BGB4rn

quote:
MLM schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:31:
[...]

maar een waterleiding komt wel naar de grond (aarde :P ) maar een verwarming toch niet :9 (of wel ?)

Signature

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Wat heeeft naar de grond komen met aarde te maken? De gemiddelde waterleiding is btw van plastic tegenwoordig.

• BGB4rn

BGB4rn

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:36:
Wat heeeft naar de grond komen met aarde te maken? De gemiddelde waterleiding is btw van plastic tegenwoordig.
maar in nieuwe huizen zijn er meestal allemaal geaarde stopcontacten , dus dat is t issue niet :P maar de ts zit toch in een wat ouder pand zegt ie dus is er best kans dat de waterleiding nog gewoon van koper is :P

btw wat is er zo mis mee om het aan de waterleiding te doen _Dune_ ?(waardoor zegmaar )

Signature

• MLM
quote:
BGB4rn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:34:
[...]

maar een waterleiding komt wel naar de grond (aarde :P ) maar een verwarming toch niet :9 (of wel ?)
Voor zover ik de materie begrijp zijn verwarmingsketels altijd geaard. Dus je verwarmingsleidingen (mits van metaal) leiden altijd naar aarde :)

Ik ga aanbieden aan mijn verhuurder om eventueel zelf aarde te trekken, zo ingewikkeld kan dat niet wezen... Koop een paar meter geel/groene draad en een geaarde contactdoos, verbind kant A van draad met randaarde, kant B met aardepin.

Punt is, als mijn verhuurder daar een elektricien voor gaat laten komen, gaat dat meer kosten dan een uur van mijn tijd zeg maar ;)

Anyway, mijn vraag mbt tot de LAN situatie blijft staan... Als iemand daar iets verstandigs over kan zeggen...
Ga vooral uw gang!

[Voor 8% gewijzigd door MLM op 25-02-2009 13:56. Reden: edit]

-niks-

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh ja maar als het vandaag nog van koper is, weet je niet of dat morgen nog het geval is.
Verder is de verbinding van twee koperbuizen met wat teflontape ertussen ook niet echt goed te noemen.

Zie btw:
Hele huis geaard via waterleiding?

• MLM
Zojuist een blik geworpen in de meterkast, en ik heb geen idee hoe een aardpin eruit zou moeten zien, maar ik zie er geen. Verder heb ik geen ervaring met aardlekschakelaars buiten degene die ik bij mijn ouders huis heb gezien, maar tenzij die er nu ook uit kunnen zien als simpelen aan/uit schakelaars, hebben we die niet eens.

Hmm, misschien toch tijd voor een electricien, mijn leven is me meer waard dan E200...

-niks-

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Aarding via waterleiding. Ik constateer hier en daar de bekende klok en klepel.
Vroeger was deze manier van aarden heel algemeen en toegestaan. Het centrale aardingspunt in de meterkast was met een blanke vertinde koperdraad van minimaal 6 mm2 verbonden met de waterleiding zo dicht mogelijk bij de hoofdkraan. Hoofdkraan en watermeter waren met een extra draad overbrugd omdat de schroefkoppelingen die daar werden gebruikt niet voldoende waarborg boden voor een goede verbinding met het buitennet. Het toen nog metalen openbare net was daarmee een uitstekende aarding.

Toen deed de kunststofleiding z'n intrede. Bij oude woningen werden de buizen van het waterleidingnet uiteraard niet van de ene dag op de andere vervangen en waar dat wel gebeurde kregen de huiseigenaren daarvan bericht, zodat ze tijdig hun maatregelen konden nemen.
Maar bij nieuwe installaties mocht dit niet meer. Ongeacht de status in dat opzicht van het waterleidingnet, want men stelde dat het niet uitgesloten was dat delen van dit net bij reparaties en vernieuwingen van kunsstofleidingen zouden worden voorzien.

Edit:
MLM, een aardpin zie je ook niet in de meterkast, die "aardpin" is een vele meters lange staaf of buis die in de grond is geperst. Daar vandaan loopt er blanke draad naar de meterkast.
Dus niet zomaar iets ter grootte van een wandelstok ;) die je maar even in de grond duwt.

PS:
Dit is absoluut geen electronica, daar hoort het niet in thuis.

[Voor 13% gewijzigd door Techneut op 25-02-2009 15:19]

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-04 11:25
Aarding via de verwarming? DIRECT LOSNEMEN! Wat denk je dat er kan gebeuren in een badkamer? Dit is echt levensgevaarlijk.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
quote:
btw wat is er zo mis mee om het aan de waterleiding te doen _Dune_ ?(waardoor zegmaar )
Het kan het douchen een stuk minder prettig maken.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08-04 21:17

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 14:04:
Uhhh ja maar als het vandaag nog van koper is, weet je niet of dat morgen nog het geval is.
Verder is de verbinding van twee koperbuizen met wat teflontape ertussen ook niet echt goed te noemen.

Zie btw:
Hele huis geaard via waterleiding?
Niet dat ik voor aarden aan de waterleiding ben, maar 'de slechte verbinding van twee koperbuizen met wat teflontape ertussen' boeit niet zoveel als het de waterleiding betreft :+

• oostr048
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 28-03 22:37
Naar mijn inziens:
Oude huizen (houten vloeren): aarde via waterleiding was! toegestaan & aarde is niet nodig omdat jij zelf op een niet geleidende omgeving staat(uitz. verwarming/ waterleiding)
benedenverdieping met een stenen vloer bv keuken/hal/gang hebben wel randaarde.

nieuwe huizen (betonvloer??): aarde is nodig via WCD via waterleiding is aarde niet meer toegestaan

• joesoef
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-03-2018
quote:
In een groot gedeelte van oud Amsterdam en de wat oudere installaties (Rotterdam en ea steden ook trouwens) is het nog steeds 'normaal' dat de installaties op de waterleiding worden aangesloten als aarde. Idd, de buis in de straat is van polyprop maar in die buis zit een koperdraad. Die koperdraad zit er voor zowel ontdooien indien bevroren maar ook om de installaties die nog niet voldoen aan de 'nieuwe' regelgeving te aarden. Alle eigenaren met zo een oude installatie hebben destijds een schrijven ontvangen van toen der tijd het GEB dat er een aarde moet worden geslagen, weinig die het gedaan hebben. Ik zie dat nog regelmatig.

@MLM,

Jouw verlengsnoertjes dus niet aarden aan water-, cv- of gasleiding. Alleen aarden op de manier zoals het hoort, geaard stopcontact en een in de meterkast deugdelijk aangebrachte aarde. Geen aarde, kijk of er een aardlek zit van max 30mA, die voorkomt dat er in geval van een defect een te grote stroom door je lichaam gaat lopen.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Sabbi schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:33:
[...]

Niet dat ik voor aarden aan de waterleiding ben, maar 'de slechte verbinding van twee koperbuizen met wat teflontape ertussen' boeit niet zoveel als het de waterleiding betreft :+
Jawel.
Meet het voor de grap maar eens na ;).

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:31

Part

Helemaal niets.....

quote:
jbhc schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:23:
Aarding via de verwarming? DIRECT LOSNEMEN! Wat denk je dat er kan gebeuren in een badkamer? Dit is echt levensgevaarlijk.
Als het goed is maakt de badkamer gebruik van vereffening. Daarbij zijn alle metalen delen, vloer en leidingen met elkaar verbonden en zou je er niets van mogen merken.

Maar als het niet goed aangesloten is... >:)

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Als het goed is ja.... als het goed is gaat je voeding ook niet stuk.

Lekker als het toch echt fout gaat :/.

Hoe zit het nou met achter een UPS hangen en aarde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17:27

silverstorm

tearing me apart

quote:
MLM schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:08:
Ik heb al deze apparaten onderling geaard dmv een aantal verdeeldozen die wel randaarde hebben.
Je hebt apperaten niet geaard, je hebt het alleen mogelijk gemaakt om een mogelijke gevaarlijke spanning van het ene apparaat naar het andere te laten lopen. Dus je hebt op meer plekken kans een schok te krijgen.
quote:
Als tijdelijke oplossing heb ik mijn randaarde van mijn stekkerdozen aan de verwarming gehangen, in bovenstaand geval kan mijn aardespanning weglekken, en slaat de aardlek af etc. Mogelijk probleem, wat ik me terdege realiseer is dat een niet oppassende loodgieter geelectrocuteerd kan worden. Deze oplossing is dan ook tijdelijk :)
Iets met spanning die een vonkje kan veroorzaken en een gasleiding. geen goede combinatie.

Zoals vaker gemeld. Zorg dat alles netjes geaard word. Tja het zou wat geld kosten, echter is het ook een investering in het gebouw.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08-04 17:02
Ik vind het een beetje raar dat je zelf voor een geaard stopcontact moet opdraaien. Als hier iets aan ons huis mankeert, dan draait de huurbaas daar voor op. Bij ons heeft de brandweer al meerdere malen de huurbaas verplicht om allerlei dingen te veranderen enzo, daar draait de huurder echt niet voor op.

Dus, als je huurbaas niet mee wil werken, dan naai je hem de volgende keer door de brandweer te vertellen dat je aarde via de leidingen loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lastig met huurhuizen, want wat is minimaal verplicht, dit is nl. heel wat anders dan welwillendheid. Verplicht is minimaal voldoen aan de voorschriften die golden tijdens de bouw van het huis dan wel tijdens ingrijpende renovaties waarbij ook grote delen van de installatie werden vernieuwd of uitgebreid. Behoudens dan de aarding die vanaf een bepaalde datum niet meer op de waterleiding mocht. Bij dat laatste bestond destijds wel de verplichting om hierin te voorzien Allerlei aanpassingen zijn verder reglementair gezien voor de huurder.
Of het in alle gevallen redelijk is van een verhuurder om zich alleen maar te beroepen op de reglementen is een heel andere discussie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Voyager1
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 28-03-2010
Ik zit hier in een huurwoning van 1982 en daar heb ik onder de wasbak in de badkamer een aarde draad die uit een contact doos komt en met een speciale klem aan mijn waterleiding vast zit. Mijn vorige woning had exact de zelfde setup dus ik volg het even niet meer als mensen roepen van nee dat mag nooit en ten nimmer zo gedaan worden.

Of zie ik hier nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07-04 23:26
Dit is wat anders dan aarden via de waterleiding. Op deze manier is de waterleiding bij jouw in huis geaard.
Zodat je geen schok krijgt als er stroom op de kraan staat. Dit is gewoon verplicht (net zoals doucheputjes enz)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:14
Argh goed topic dit. Ik zit ook op kamers zonder geaarde WCD'en. Pc staat ook onder stroom, maar weet gewoon -niet- wat ik er aan meot doen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:09
quote:
Techneut schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:07:
Aarding via waterleiding. Ik constateer hier en daar de bekende klok en klepel.
Vroeger was deze manier van aarden heel algemeen en toegestaan. Het centrale aardingspunt in de meterkast was met een blanke vertinde koperdraad van minimaal 6 mm2 verbonden met de waterleiding zo dicht mogelijk bij de hoofdkraan. Hoofdkraan en watermeter waren met een extra draad overbrugd omdat de schroefkoppelingen die daar werden gebruikt niet voldoende waarborg boden voor een goede verbinding met het buitennet. Het toen nog metalen openbare net was daarmee een uitstekende aarding.

Toen deed de kunststofleiding z'n intrede. Bij oude woningen werden de buizen van het waterleidingnet uiteraard niet van de ene dag op de andere vervangen en waar dat wel gebeurde kregen de huiseigenaren daarvan bericht, zodat ze tijdig hun maatregelen konden nemen.
Maar bij nieuwe installaties mocht dit niet meer. Ongeacht de status in dat opzicht van het waterleidingnet, want men stelde dat het niet uitgesloten was dat delen van dit net bij reparaties en vernieuwingen van kunsstofleidingen zouden worden voorzien.

Edit:
MLM, een aardpin zie je ook niet in de meterkast, die "aardpin" is een vele meters lange staaf of buis die in de grond is geperst. Daar vandaan loopt er blanke draad naar de meterkast.
Dus niet zomaar iets ter grootte van een wandelstok ;) die je maar even in de grond duwt.

PS:
Dit is absoluut geen electronica, daar hoort het niet in thuis.
maar dat was vroeger toch ook gevaarlijk ofniet? als er dan stroom weglekte en je stond onder de douche/ je raakte de verwarming aan!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, vroeger waren de leidingen van het waterleidingbedrijf unaniem van metaal en vormden wijd vertakt zijnde een heel deugdelijke aarding. Om daarvan gebruik te mogen maken, moest aan heel strikte veiligheidsvoorschriften worden voldaan.
Ten eerste moest de aarddraad uit de meterkast (die nu dus naar een aardpen loopt) zo dicht mogelijk bij de hoofdkraan en watermeter worden bevestigd, ten tweede moesten die beide met een soortgelijke aardingsdraad worden overbrugd (blank vertinde koperen draad van tenminste 6 mm2.
Enerzijds bereikte men hier een gegarandeerd goed geleidende verbinding (voor hoofdkraan en watermeter zouden klemkoppelingen met hennep of tape als afdichting kunnen zijn gebruikt) anderzijds bleef die verbinding intact bij b.v. vervanging van de watermeter. Ook andere werkzaamheden (gedeelten tijdelijk onderbroken) veroorzaakten op die manier geen gevaarlijke situaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• l.degroot01
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-10-2019
Het is overduidelijk dat de TS hier totaal onbekend is met sterkstroominstallatie's.
Zo worden er her en der levengevaarlijke "oplossingen" genoemd.

Bedenk wel, je valt onder een leek volgens de NEN 3140, en wanneer een leek aan een installatie gaat knoeien, dan kan die leek aansprakelijk gesteld worden mocht er brand of wat dan ook uitbreken.
Een jaar of 2 terug was er nog zon zaak in het nieuws van een loods waarbij brandweermannen omkwamen, de eigenaar die heeft lopen knoeien kon gaan zitten, wat eigenlijk terecht is. Knoeien met elektriciteit kan veel gevaarlijker zijn dan de meesten zich realiseren.

Je moet het zelf weten, maar ik raad je sterk aan een installatiebedrijf in te huren, welke de aarding ter plekke kan beoordelen en eventueel verbeteren.

1 ding kan ik je wel garanderen, wanneer je pc onder spanning staat, dan zou ik die pc maar eens na laten kijken want dat hoort niet.
Tuurlijk heeft elk apparaat een miniscule lekstroom maar de 115V die jij noemt is volstrekt onjuist, als dat het geval zou zijn dan is er toch iets goed mis.

Ander punt, de verhuurder is niet verantwoordelijk voor het vereffenen van de wcd's, toen het pand gebouwd werd was dit namelijk waarschijnlijk niet verplicht. En ook al zit je nu 30 jaar verder, dan geldt nog steeds de NEN die destijds gelde. Pas wanneer je gaat renoveren etc... moet het geïnstalleerd worden volgens de nieuwe norm.

EXTRA WAARSCHUWING: Wanneer na een ongeval gebleken is dat knoeiwerk de oorzaak is, dekt de verzekering uiteraard ook niks.

Al met al lijkt het mij dus niet waarschijnlijk om voor ik noem maar een bedrag, 200 euro zoveel risico te gaan nemen.

Het is natuurlijk anders als je gediplomeerd elektricien bent en klust in je eigen huis.

[Voor 39% gewijzigd door l.degroot01 op 08-03-2009 19:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
quote:
l.degroot01 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 19:07:
......
1 ding kan ik je wel garanderen, wanneer je pc onder spanning staat, dan zou ik die pc maar eens na laten kijken want dat hoort niet.
Tuurlijk heeft elk apparaat een miniscule lekstroom maar de 115V die jij noemt is volstrekt onjuist, als dat het geval zou zijn dan is er toch iets goed mis.
.........
Voor de rest een uit stekend betoog, helemaal mee eens. Alleen op dit ene punt maak je toch de vergissing die heel veel mensen ook maken. Zo ziet nl. een PC-voeding er uit:
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/netfilter.gif
In dit schema is overduidelijk te zien dat via één van de twee condensatoren een ongeaarde PC de kast altijd op de helft van de netspannig staat. Een goede aarding elimineert die spanning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
quote:
Hier zijn alle waterleidingen van koper, en zijn deze geaard op meerdere punten:
- waterleiding is geaard voor en na de meter (meter is grotendeels van plastic!)
- waterleiding is geaard in de douche

Beide keren is deze aarding gerealiseerd door te aarden aan een groengele draad die naar de groepenkast loopt en daar op de aardpin is aangesloten. Dat een waterleiding de grond in gaat is geen bewijs van goede aarde. De enige betrouwbare aarding is een aardpin diep genoeg in de grond geslagen, zoals dat ding waar de aarding van al je groepen in de meterkast naartoe gaan.

Verder heb je met een CV ketel geen betrouwbare aarding:
- wie zegt dat alle leidingen van metaal zijn? Tegenwoordig is flexibele kunststofbuis erg in trek bij installateurs
- Wie zegt dat in een huis met veel ongeaarde stopcontacten de CV ketel wel in een geaard stopcontact zit?
- Alle aarding loopt via de buizen door de CV ketel naar het geaarde stopcontact, of bij ontbreken hieraan via de gasleiding. Denk je dat de elektronica in die CV ketel daar blij mee is?

Zolang je de installatie niet kent is het extreem onverstandig en onveilig om iets te aarden op waterleidingen of CV leidingen. Als je de installatie wel kent is het overigens nog steeds onverstandig.

Verder zou ik je afraden om apparatuur die niks met elkaar te maken heeft op een gedeeltelijk zwevende aarding aan te sluiten. Computer, beeldscherm en speakers op 1 doos met gedeelde zwevende aarding is nog te doen aangezien die dingen via de signaalkabels toch al met elkaar in verbinding staan, maar je wilt niet dat je PC gefrituurd wordt door de frituurpan of magnetron als daar iets mee gebeurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:15
quote:
Sabbi schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:33:
[...]

Waarom blijven de autolampen toch zo keurig branden bij een auto te water....
quote:
_JGC_ schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:23:
[...]

Hier zijn alle waterleidingen van koper, en zijn deze geaard op meerdere punten:
- waterleiding is geaard voor en na de meter (meter is grotendeels van plastic!)
- waterleiding is geaard in de douche

Beide keren is deze aarding gerealiseerd door te aarden aan een groengele draad die naar de groepenkast loopt en daar op de aardpin is aangesloten. Dat een waterleiding de grond in gaat is geen bewijs van goede aarde. De enige betrouwbare aarding is een aardpin diep genoeg in de grond geslagen, zoals dat ding waar de aarding van al je groepen in de meterkast naartoe gaan.
Volgens mij klopt dat dan niet, want ik de huizen die ik tot nu toe heb gezien, is water en CV leiding altijd geaard met blanke draad, die door een eigen aparte buis naar het aardblok in de meterkast loopt.

Daarnaast loopt er van dit aardblok een draadje groen-geel je groepenkast in, en dat verzorgt de aarding van je electriciteitsnet. Groen-geel wordt dus volgens mij niet gebruikt om leidingen te aarden.

En zelfs de aardpen mag je niet altijd vertrouwen, in mijn vorige huis pakte ik hem vast, en had ik 20cm losse pen in mijn handen. Doormidden geroest door het grondwater...

[Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 08-03-2009 22:49]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava profile
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• l.degroot01
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-10-2019
Er wordt hier wel steeds over een aardpen gesproken, maar dat is afhankelijk van welk stelsel er is toegepast, meestal heb jij bij woningen inderdaad een TT stelsel (aardpen, aardpennen van huizenblok parallel verbonden voor een lage vervangingsweerstand) maar TN-S en TN-C komen ook voor, TN-S krijg je een aparte aardlitze meegeleverd van de NUON, TN-C krijg je 1 / 3 fasen + nul binnen, en wordt de randaarde van de woning direct aan de nul gehangen. (in de meterkast voor de hoofdschakelaar)

Een aarde is in feite gewoon de nul, maar via een extra ader zodat deze nooit verbroken kan worden.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-04 11:25
quote:
l.degroot01 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:39:

Een aarde is in feite gewoon de nul, maar via een extra ader zodat deze nooit verbroken kan worden.
Of via een aardpen. (dan ligt de nul in de traforuimte ook aan de aarde via een aardpen)

• Techneut
  • Niet online
Dat laatste is altijd het geval. Daardoor heeft de nulleider het aardpotentiaal, Alleen doordat de stroom door de nulleider, ten gevolge van het niet gelijk zijn van de stromen in de drie fasen, nooit helemaal nul is, treedt er in die nulleider een niet te verwaarlozen spanningsverlies op. Daarom moet dat aarde aanbieden via de nulleider deze wel regelmatig van trafostation tot klant extra worden geaard. Doet men dat niet, dan is het beoogde aardpotentiaal niet gewaarborgd. Maar dit wordt dan bij die aardingsmethode verzorgd door het energiebedrijf.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:52

AlexanderB

7800 rpm

quote:
Techneut schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:07:
[...]
Voor de rest een uit stekend betoog, helemaal mee eens. Alleen op dit ene punt maak je toch de vergissing die heel veel mensen ook maken. Zo ziet nl. een PC-voeding er uit:
[afbeelding]
In dit schema is overduidelijk te zien dat via één van de twee condensatoren een ongeaarde PC de kast altijd op de helft van de netspannig staat. Een goede aarding elimineert die spanning.
denkfoutje gemaakt, in principe treden die condensatoren op als oneindige weerstand bij 50 hz. in feite zweeft de ground los op n willekeurig voltage. echter sommige condensatoren worden met tijd rot, en dan gaan ze deels geleiden, waardoor er inderdaad n bruggetje van 2x 115v ontstaat..

• tencoryn
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2016
Em nee? Op beide condensators staat eenzelfde lading Q. Met V = Q/C staat dan over beide condensators eenzelfde spanning, dus je krijgt de halve netspanning op de kast. Wat wel kan (en wellicht zo is), is dat de condensators niet helemaal identiek zijn, en over de één wat meer spanning staat, maar de spanning op de kast is dan nog steeds ongeveer de halve netspanning (of beter: ligt halverwege de spanningen van nul en fase, want de nul hoeft geen 0 V te zijn...)

• Techneut
  • Niet online
Nee, geen denkfout van mijn kant, Als electrotechnicus maak ik zo'n zeer elementaire denkfout ook niet.
Bij wisselspanning, ongeacht welke frequentie, krijgt elke condensator een wisselstroomweerstand, genaamd capacitantie: Xc = 1 / (2pi*fC). Doordat ze (uiteraard) gelijk zijn, staat over elke C de helft van de netspanning. Tegenhanger en tevens tegengesteld is inductie van een spoel, daar heet het reactantie, Hoe hoger de frequentie hoe hoger de reactantie: XL = 2pi*fL.

Heeft niets met rot worden van condensatoren te maken. Dat bruggetje zoals jij dat noemt is er altijd, alleen die 115V op je kast leidt je af naar de aarde als de kast is geaard.
Doe je dit niet, dan voel je dat aan een hinderlijke prikkeling bij gelijktijdige aanraking van computerkast en b.v. de radiator van de cv.

• tencoryn
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2016
Je hebt geeneens formules nodig. In wisselstroomregime is de stroom i door beide condensators gelijk, dus di/dt is gelijk, dus Q is gelijk (Q == di/dt) dus V is gelijk.

Met twee identieke elementen heb je gewoon een spanningsdeler, ongeacht de weerstand of impedantie.

De bewering dat de 'weerstand' van die condensatoren oneindig is bij 50 Hz is ook kul, dat is alleen een benadering tov. ev. andere elementen in de stroomkring. Als die elementen er niet zijn (zwevend aardpunt), heb je gewoon weer twee (erg grote) weerstanden en een spanningsdeler.

Als je de ongeaarde kast aanraakt wordt de symmetrie wel verbroken trouwens, en ontlaadt er één en ander zich via jouw lichaam, maar normaal zakt de kastspanning dan wel in (dus blijft niet op 115 V), je lichaam heeft nl. een lagere impedantie als het goed is (dwz. als er niets verrot is aan de voeding).

• Techneut
  • Niet online
@tencoryn,
Die formules zijn inderdaad niet nodig, heb je helemaal gelijk in, ik vermeldde ze alleen om te illustreren dat die condensatoren bij 50Hz niet een oneindig grote weerstand hebben.

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08-04 12:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Even een kleine topickaping.. Ik ben bezig met het verbouwen van mijn appartement uit 1980, waar alleen de keuken en de badkamer aarde hebben. Echter heb ik in één van de centraaldozen een randaarde ontdekt, die voor de badkamer gebruikt wordt. Vandaag ben ik met behulp van een vriend van mij bezig geweest om deze door te trekken naar de wandcontactdozen in de woonkamer en een van de slaapkamers, waardoor ik nu op deze plekken ook geaarde stopcontacten kan installeren :D
De vraag is echter, op mijn andere slaapkamer heb ik een ongeaard stopcontact wat ik ook graag wil aarden, maar de centraaldoos beschikt helaas niet over een aardedraad en voor zover ik weet, loopt de binnenkomende leiding direct de meterkast in. Nou zit er vanaf deze centraaldoos ook een leiding voor een lichtschakelaar, die direct naast een schakelaar van een andere groep (met aarde) uitkomt. Mag ik vanaf centraaldoos 1 een aardedraad naar de lichtschakelaars trekken en hem daarvandaan weer naar de andere centraaldoos trekken? Of is het niet zo lastig als ik denk om in de meterkast een extra aardedraad aan te sluiten? (kan/mag ik de zekeringenkast openmaken?)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad topickaping en bovendien offtopic,
Enfin, het antwoord is kort, je gemakkelijkste idee is niet toegestaan.
Een aarddraad trekken is op zich niet moeilijk, je moet alleen goed weten wat je doet. Dat is ook het geval met het openen van je groepenkast. Alleen met kennis van zaken mag je daaraan werken, en je vraagstelling getuigt van niet bekend zijn met de materie. Hij is niet verzegeld, dus niemand houdt je tegen, maar nogmaals weet wat je doet, je zit pal achter de hoofdzekering van het energiebedrijf en die is wel verzegeld. Roep bij de geringste onzekerheid de hulp in van een deskundige!
Overigens, zit op de bewuste groep echt geen enkel ander geaard stopcontact waardoor je halverwege een centraaldoos tegenkomt met een aarddraad?

Kijk wel uit bij het trekken van die aarddraad, beschadiging van bestaande draden is bij gebruik van een trekveer niet denkbeeldig, afgezien van de vraag of het lukt om die trekveer er in te krijgen. Een eenvoudige manier is om ook wat draad te kopen van een bestaande kleur. Maak een bestaande draad aan weerszijden los en verbind deze met de nieuwe van dezelfde kleur samen met de nieuwe aan te leggen aarddraad. Je gebruikt dan die bestaande draad als trekdraad.

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:31

Part

Helemaal niets.....

Je mag de aarde in die centraaldoos alleen gebruiken voor de groep die ook in die centraal doos zit.
Je mag dus niet de aarde van een centraaldoos doortrekken naar een andere groep.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True