Hele huis geaard via waterleiding?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.739 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik lees hier regelmatig dat je je pc niet moet aarden via waterleiding. Ik zit nu ook met dat probleem, en heb de groepenkast eens opengemaakt, en de aarde draad gevolgd. Nu blijkt dat deze vrolijk naar de waterleiding loopt. Hij zit net achter de watermeter aan de kant van het huis aangesloten. Is dit dan wel goed?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Ja daar is niets mis mee, ze doen dit ook vaak bij CV installaties e.d.

Meh ...

Verwijderd

nee dit mag niet. er moet een losse aarde geslagen worden.

de aardlek moet op die losse aarde staan.

cv installatie is iets anders als aarden aan de waterleiding.......

dan nog raad ik je niet aan je cv te aarden aan je cv

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 13:48 ]

• Felixje
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:47:
nee dit mag niet. er moet een losse aarde geslagen worden.

de aardlek moet op die losse aarde staan.
Maar is dat zo dan ook gevaarlijk?Het zat al zo toen we hier kwamen wonen. Waarschijnlijk door elektricien aangesloten.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Weet je zeker dat dat de definitieve aarding is? Het is namelijk sowieso wel wenselijk dat je waterleiding zelf op de aarde zit aangesloten.

Aangezien steeds meer waterleidingnet van plastic is is het verder inderdaad ook wel nodig dat er een aardpen geslagen is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Felixje schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:48:
[...]

Maar is dat zo dan ook gevaarlijk?Het zat al zo toen we hier kwamen wonen. Waarschijnlijk door elektricien aangesloten.
het gevaar is dat in de straat tegenwoordig plastic ligt...

plastic geleid niks... oftewel je hebt eigelijk geen aarde..

ook is het gevaar dat als jij geen goede aardlek hebt dat je jezelf electrocuteerd..

nou geleid water uit zichzelf niet.. maar door alle metaaldeeltjes die dr in komen als het door de buizen naar je huis gepompt wordt (ja dr liggen nog wel eens loden en koperen buizen tussen helaas) gaat het dus wel geleiden.

als je der een inspecteur van de nuon of ander energie bedrijf naar laat kijken wordt je installatie afgekeurt.

• Felixje
Orion84 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:52:
Weet je zeker dat dat de definitieve aarding is? Het is namelijk sowieso wel wenselijk dat je waterleiding zelf op de aarde zit aangesloten.

Aangezien steeds meer waterleidingnet van plastic is is het verder inderdaad ook wel nodig dat er een aardpen geslagen is.
Het zit zo: er gaan vanuit de groepenkast blanke ijzeren kabels, een naar de waterleiding, een dunne weer terug onder de elektriciteitsmeter (aan de kant van nuon dus), en een naar een hele rare plek waar ik niet veel aarding verwacht. Ik zal die toch nog eens wat beter te volgen.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Aarden via de waterleiding is niet verstandig aangezien hierin vaak kunststof wordt gebruikt en/of je ook last kan hebben van slecht geleidende koppelingen.

Maar ik neem aan dat je installatie niet is geaard via de waterleiding, maar dat je waterleiding op deze manier is geaard en er ergens anders nog een aardedraad naar een echte aarde loopt.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bij ons hadden de loodgieters die in de hele straat het gemeente deel van de waterleiding hadden vervangen dus bij iedereen die aarding van de waterleiding losgeknipt. "Want het gemeente deel is nu toch van plastic" 8)7

Die lui hadden dus totaal geen benul van elektriciteit en na een telefoontje naar Essent mochten ze in de hele straat al die draden weer gaan vastmaken :+

Maar check inderdaad even of het de aarding van de waterleiding betreft en er nog een aparte aardpen is. Zo ja, niks aan het handje, zo nee, niet goed genoeg gezocht, of je hebt een probleem :P

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 16-09-2006 13:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Twarp

Twarp

just grin...

Het geheel moet natuurlijk wel correct geaard zijn laten we dat voorop stellen, alleen het is niet erg dat je waterleiding ook geaard is. Dat is wat ik bedoel te zeggen. Bovendien is het handig om je CV te aarden alleen al om ongelukken te voorkomen. Alle electrische apparatuur die je via je lichtnet aansluit met een een metalen omhulsel of blank metaal wat aan te raken is oid moet geaard zijn, dus ook je CV! En dat mag via de pijpen en uiteraard moet dat ook via de stekkeraansluiting. Je waterleiding gaat dan automatisch ook mee, een extra aansluitpunt is dus geen probleem.

Meh ...

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 12:59
Veiligheidsaarding

De veiligheidsaarding is een essentieel onderdeel van de elektrische installatie van uw pand. Als deze niet in orde is kan een levensbedreigende situatie ontstaan. De N.V. Tilburgsche Waterleiding -Maatschappij (N.V. TWM) verricht zeer regelmatig werkzaamheden aan aansluitleidingen. Deze leidingen bestaan namelijk voor het grootste gedeelte uit geleidend materiaal (lood / koper) en moeten vervangen worden. Het aarden van elektrische installaties op de waterleiding is dan ook niet meer toegestaan.

Veiligheidsaarding elektrische installatie

Voor de veiligheidsaarding van elektrische installaties werd (vooral in oudere gebouwen) in het verleden veelal de drinkwaterinstallatie gebruikt. Deze manier van aarding is niet (meer) toegestaan. Door het gebruik van nieuwe, niet-geleidende materialen en verbindingstechnieken is een deugdelijke aarding via het waterleidingnet niet meer te garanderen. De betreffende wettelijke voorschriften geven aan dat de eigenaar van het pand en dus de eigenaar van de installatie, zorg dient te dragen voor een deugdelijke veiligheidsaarding.
bron: http://www.twm.nl/klachten.asp

Verwijderd

Het is waarschijnlijk niet zo dat je huis via de waterleiding is geaard, maar dat de waterleiding is geaard. :) Maar bij twijfel: raadpleeg je netbeheerder.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

eigenaar van het pand... de huurder of de vérhuurder(Ons Huis)?

als Ons Huis aansprakelijk is ga ik gelijk (maandag) ff bellen, der is hier namelijk vrijwel niks (pctjes ook niet) geaard en aardlek knalt der regelmatig door omdat alles in de keuken op 1 groep zit...

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 16-09-2006 23:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

bartgrefte schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 23:26:
[...]

als Ons Huis aansprakelijk is ga ik gelijk (maandag) ff bellen, der is hier namelijk vrijwel niks (pctjes ook niet) geaard en aardlek knalt der regelmatig door omdat alles in de keuken op 1 groep zit...
Dat heeft hier natuurlijk verder niks mee te maken. Het gaat hier om het feit dat er een deugdelijke centrale aardpen aanwezig moet zijn.

Dat jij apparaten op niet geaarde stopcontacten hangt is "je eigen schuld" net zoals het aansluiten van teveel apparatuur op één groep. Al kan je daar in overleg met de verhuurder wel verbeteringen in aan (laten) brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

bartgrefte schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 23:26:
[...]

Als de aardlek er regelmatig in klapt waarschuw dan de leverancier van stroom, deze kan namelijk de aarde meten.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 09:54
veel compoeter goeroes hier, weinig e-goeroes... :P

tip: schakel NIET je netbeheerder in!!
of vraag op zn minst naar de tarieven, de gemiddelde KOMO (keurmerk) electroboer op de hoek, kan t zelfde en vaak voor de helft van het geld...

enne, afhankelijk van de regio waar je zit, kan de aarde meegeleverd worden door de netwerk beheerder...

Volgens de NEN1010 (e-bijbel) in combinatie met de handleiding voor je cv ketel, hoort de voedingsspanning van je ketel uit een GEAARD stopcontact te komen...
(dus zijn de leidingen ook op die manier geaard). en heb je last van kunstof cv leidingen, is het sowieso geen probleem omdat ze dan geisoleerd zij opgesteld zoals dat heet (behalve in de douche..)

edit:

mijn pctje is ook geaard via de cv leiding..

[ Voor 38% gewijzigd door Japidoff op 17-09-2006 00:42 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:37
Maar je kan je pc gerust aarden via je cv installatie. Maar de reden dat het niet mag( of dat ze het niet willen) is dat als je metalen water/cv leidingen hebt en je zou die vervangen voor kunststof leidingen is je hele aarding weg. Dus als je zeker weet dat je cv leidingen geaard zijn kun je het doen, maar wel opletten bij eventuele renovatie van je water/cv leidingen.

In sommige huizen komt het nog voor dat de aarde vie de water leiding binnen komt, dit kun je makkelijk zien. Als er een aarde draad paralel over je watermeter zit dan krijg je het via de waterleiding, dit is gedaan om bij eventuele vervanging van de watermeter niet je aarding te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-10 08:15
Een aardedraad naar je waterleiding is normaal. Dit is om de waterleiding in huis te aarden en is volgens mij zelfs verplicht aangezien (zoals eerder opgemerkt) de waterleiding niet geaard is via het gemeentenetwerk.

Je moet in je huis zelf niet spullen gaan aarden met de waterleiding. Alhoewel plastic waterleidingen niet erg veel gebruikt worden hoeft dat niet altijd zo te zijn. Echter, de eerste beste loodgieter die onder spanning komt te staan door een onverantwoorde aarding aan de waterleiding zal niet blij met je zijn.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastloper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ShadowLord schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:19:...
Echter, de eerste beste loodgieter die onder spanning komt te staan door een onverantwoorde aarding aan de waterleiding zal niet blij met je zijn.
Zoals al eerder gezegd zorgt je CV ketel zelf ook al voor een aarding. Verder kan een loodgieter alleen onder spanning komen als je de 220 erop zet oid en als je dat doet schiet waarschijnlijk gelijk je stop of aardlek eruit en heb je dat snel genoeg door. Anders kan het alleen als je leiding echt gesisoleerd is met plastic en heb je hetzelfde als dat je je PC kast aanraakt. En daar heb ik ook nog geen sterfgevallen van gehoord.

Ook is een aardklem op een metalen leiding echt niet slechter dan een standaard draadje sterker nog ik durf te stellen dat dit zelfs beter is! Door een leiding kan namelijk een veel grotere stroom lopen en koperen leidingen verbind je met knelkoppelingen of soldeerkopellingen niet met plastic! En dat geeft echt een heel uitstekende elektrische verbinding.

Verder boeit het ook niet zo heel erg of de gemeente plastic gebruikt in de straat, zolang jouw metalen leiding maar eerst de grond (aarde) in gaat! Wat denk je dat een aardpen is? en dat Aarde uberhaupt voor staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Orion84 schreef op zondag 17 september 2006 @ 00:13:
[...]

Dat heeft hier natuurlijk verder niks mee te maken. Het gaat hier om het feit dat er een deugdelijke centrale aardpen aanwezig moet zijn.

Dat jij apparaten op niet geaarde stopcontacten hangt is "je eigen schuld" net zoals het aansluiten van teveel apparatuur op één groep. Al kan je daar in overleg met de verhuurder wel verbeteringen in aan (laten) brengen.
't kan zo niet anders.... dat is het probleem juist. Of wil jij een (niet stille) koelkast op je slaapkamer?
en het niet-aarden van apparaten, tsja.... zonder geaarde stopcontacten 8)7
we_are_borg schreef op zondag 17 september 2006 @ 00:20:
[...]

Als de aardlek er regelmatig in klapt waarschuw dan de leverancier van stroom, deze kan namelijk de aarde meten.
't komt door overbelasting van de groep waar de keuken aan zit, alles in de keuken zit op één groep en daardoor knalt ie erdoor maar ik mág geen extra groep plaatsen zonder toestemming van Ons Huis die mij dat toch niet geeft daar ik niet gestudeerd heb voor dit soort dingen...
Tenzij ik geld laat zien, dan wil OnsHuis de groepenkast wel aan de huidige eisen laten voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 17-09-2006 16:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Twarp

Twarp

just grin...

Bij gebruik van kunststof leidingen. zucht .... :O

Ik heb zelf nog even gezocht en de meningen zijn verdeeld. Het kan en en kan ook niet. Doe een beetje onderzoek en kijk of je installatie goed geaard is. zijn er meerdere punten waarbij je CV installatie een aardpunt heeft, prima, je kan gewoon je apparatuur aansluiten op je CV wat de aarding betreft. Is dit niet het geval, dan mag je zelf beslissen of je dit wil. Heb je kunststof leidingen, dan zou ik het niet doen. Kijk in ieder geval even of je radiator zelf geaard is via zijn eigen aardpen. (zie je wel zitten op je radiator, kan niet missen, een blanke metalen kabel die ergens in de grond of muur verdwijnt). Verhalen over teflon tape, sorry hoor maar meestal gebruikt men knelfittingen, teflon tape is bij lange na niet geschikt hiervoor!!! (gebruikt men voor gasleidingen)

Succes

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-10 08:15
Vastloper schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:42:
Zoals al eerder gezegd zorgt je CV ketel zelf ook al voor een aarding. Verder kan een loodgieter alleen onder spanning komen als je de 220 erop zet oid en als je dat doet schiet waarschijnlijk gelijk je stop of aardlek eruit en heb je dat snel genoeg door. Anders kan het alleen als je leiding echt gesisoleerd is met plastic en heb je hetzelfde als dat je je PC kast aanraakt. En daar heb ik ook nog geen sterfgevallen van gehoord.
Sterfgevallen, nee niet zo heel snel. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Je PC zet namelijk zo'n 110 volt op de aardeleiding. Bepaalde andere apperatuur doet dit ook. Dit is niet direct schadelijk omdat het een zeer kleine lekstroom is. Echter, als een loodgieter in een ongemakkelijke situatie staat en krijgt een schok kan dat nog best gevaar creeren. In ieder geval zal hij/zij zoals ik al zei, er niet blij mee zijn. (En vertrouw me erop als je er niet op de schok rekend schrik je er echt van.)
Ook is een aardklem op een metalen leiding echt niet slechter dan een standaard draadje sterker nog ik durf te stellen dat dit zelfs beter is! Door een leiding kan namelijk een veel grotere stroom lopen en koperen leidingen verbind je met knelkoppelingen of soldeerkopellingen niet met plastic! En dat geeft echt een heel uitstekende elektrische verbinding.
Het is niet beter. Als een lekstroom dermate groot is dat de aardedraad het niet aankan het je sowieso een probleem. Daarnaast ben je niet gegarandeerd dat je leidingnetwerk compleet geleid. En als dat al zo is dan loop je tegen het vorige probleem aan dat wanneer je leidingen gaat verbreken de persoon die dat doet ineens als aardeleiding gaat fungeren.
Verder boeit het ook niet zo heel erg of de gemeente plastic gebruikt in de straat, zolang jouw metalen leiding maar eerst de grond (aarde) in gaat! Wat denk je dat een aardpen is? en dat Aarde uberhaupt voor staat?
Een aardepen heeft een minimale diepte (deze is enkele meters geloof ik). Een paar centimeter de grond in zal absoluut niet aarden (droge grond geleid niet).

@Twarp:
Aan een CV aarden is ook not-done. Zelfde probleem als hierboven: onderhoud aan leidingen is risico. Daarnaast zie je heel veel kunstof leidingen in huizen voor de CV installatie. Die gaan absoluut niet geleiden. Het enige wat je wel 100% veilig kan doen is de aardedraad van de verwarming (als die er een heeft) gebruiken om dingen te aarden. Deze draad zit namelijk verbonden met je meterkast vanwaar de boel correct geaard is. (Die blanke draad is dus geen aardepen, maar een aardedraad).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 16:07
Ik gebruik niet eens een geaard stopcontact voor de PC.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:44

RainofDeath

DYUVSDFJ

De aarding via een stopcontact gaat via een aardelek die dus automatisch doorslaat als er een lekstroom van meer als 16mA door heen gaat, Dit hebben de koperen leidingen dus niet. Ik denk dat je het schokkend ( :P ) zou vinden als jij staat te douchen en je pc ( die je dan geaard hebt via de cv leiding) kortsluiting maakt. Mijn advies: Leg een aarde draad van je meterkast naar je wandcontactdoos van je pc, zo doe je het ook nog veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:37
RainofDeath schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 21:42:
De aarding via een stopcontact gaat via een aardelek die dus automatisch doorslaat als er een lekstroom van meer als 16mA door heen gaat, Dit hebben de koperen leidingen dus niet. Ik denk dat je het schokkend ( :P ) zou vinden als jij staat te douchen en je pc ( die je dan geaard hebt via de cv leiding) kortsluiting maakt. Mijn advies: Leg een aarde draad van je meterkast naar je wandcontactdoos van je pc, zo doe je het ook nog veilig.
Aarding van een stopcontact gaat dus absoluut niet door een aarlek. Een aardedraad(aarding) mag nooit geschakeld worden in een huis. Een aarlekschakelaar werkt op een manier van zeg, er gaat er 10A door de fase(plus) dan moet er 10A terugkomen via de nul, lekt er meer dan 30mA weg via de aarde klapt de aarlek eruit.

Waar je de aarde ook vandaan haalt, water leiding, gasleiding en misschien verwarming( nieuwe woningen zijn die leidengen van kunststof) is de aarde overal het zelfde, in de meterkast zitten die aarde's allemaal onder dezelfde schroef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik zie dat dit topic al best oud is alleen ik heb er toch nog een vraagje over. Ik zou graag willen weten of een water- en/of gasleiding die zowel een kunststof binnen- als buitenmantel heeft, geaard moeten worden? De leiding is geheel van kunststof, wel zijn er een aantal metalen koppelingen.

Op internet staan hier verschillende reacties/meningen over.

Alvast bedankt,
Mark
Pagina: 1