Toon posts:

[HowTo] Wireless/USB LCD

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 15.285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022
http://img89.imageshack.us/img89/3752/howtolcd2op.jpg
Inleiding
De afgelopen zomervakantie heb ik mezelf bezig gehouden met het ontwerpen en bouwen van een draadloos karakter LCD voor mijn pc. In tussentijd zijn er hier op GoT een aantal topics voorbij gekomen over hetzelfde onderwerp, maar telkens zonder concrete resultaten, dus vandaar deze howto. :)

Wat heb je dan precies gedaan?
Voor dit project heb ik een eenvoudig 4x20 karakter LCD gebruikt, met HD44780 controller. Het display wordt aangestuurd door een PIC16F628A. De zender is ook rondom de 16F628 opgebouwd en wordt doormiddel van een CP2102 op de USB poort aangesloten. Voor de gegevensoverdracht gebruikt ik twee radiomodules van velleman (die had ik nog liggen van mijn profielwerkstuk van vorig jaar).

De zender wordt gevoed door de USB poort en het LCD door drie AA batterijen van 600mAh (NiCd). Op de printplaat van de LCD controller heb ik ook een batterij oplader en een DC-DC converter opgenomen. De lader is gebaseerd op de Max713 en kan tijdens het laden van de batterijen ook het LCD en de controller voeden. De converter bestaat uit een Max682 en wat condensators, deze zorgt er voor dat de spanning van de batterijen en de lader (3,0 tot 5,5V) wordt omgezet in een constante 5V spanning.

Het geheel heb ik ingebouwd in een zelfgemaakte behuizing van 1,0mm styreenplaat. Met een beetje polyesterplamuur en verf ziet dat er zo uit:

http://img326.imageshack.us/img326/6568/imag00952rl.th.jpg

Omdat de CP2102 een virtuele COM-poort aanmaakt op de computer, heb ik de PIC software zo geschreven dat het LCD commando's accepteert die eigenlijk bedoeld zijn voor CF634 LCD's van CrystalFontz, die op de seriële poort worden aangesloten. Hierdoor hoefde ik zelf geen software meer te schrijven voor de pc, omdat de CF634 al door veel bestaande programma's wordt ondersteund. Bovendien kon ik zo mooi gebruik maken van de CrystalFontz functie om het backlight via de pc te regelen in plaats van met een potmeter. :9

Schema's en ontwerp (batterijlader)
Ik heb de schema's voor de zender en ontvanger/controller in een aantal losse stukken opgedeeld, dat leek me iets duidelijker dan één groot schema met alles door elkaar. Ik begin met het schema van de batterijlader:
http://img352.imageshack.us/img352/2025/max7137eu.jpg
Wanneer er een gelijkspanning van 7,5 tot 15V op deze schakeling wordt aangesloten, zal de Max713 de batterijen op gaan laden met een stroom van ongeveer 250mA. Het laden stopt automatisch na 3 uur, of eerder als de batterijen sneller vol zijn. Voor een duidelijke uitleg van de werking van deze schakeling kan je in de datasheet van de Max713 kijken. De "3 - 5,5V" pijl geeft de aansluiting met de converter aan (zie ook hieronder). De potmeter R7 moet zo afgesteld worden dat er op de VLIMIT pin 1,8V komt de staan, hierdoor word de maximale ouput van de lader 3x 1,8 = 5,4V. Dit is nodig om de converter te beschermen, want die kan maximaal 5,5V aan.

R1 - 68kΩ
R2 - 22kΩ
R3 - 1Ω
R4 - 150Ω
R5 - 220Ω*
R6 - 470Ω
R7 - 10kΩ potmeter

C1 - 10nF
C2 - 1μF
C3 - 10μF
C4 - 10μF
C5 - 10nF

D1 - 1N4007**
D2 - LED

T1 - BD682***
G1 - Serieschakeling van drie oplaadbare 1,2V NiCd batterijen
IC1 - Max713

* Dit is een voorschakelweerstand voor D2, berekend op 20mA bij 7,5V, ik gebruik zelf namelijk een 7,5V adapter om de batterijen te laden. Bij een adapter met hoger voltage of bij lagere stroom door de LED moet een grotere weerstand worden gebruikt.
** 1N4001 kan ook gebruikt worden.
*** 2N6109 of andere transistor met vergelijkbare specificaties kan ook.

Schema's en ontwerp (DC-DC converter)
http://img352.imageshack.us/img352/7825/max6823sd.jpg
Deze dc-dc converter zal van de batterij spanning van ongeveer 3,5V of de laadspanning van maximaal 5,4V een stabiele 5V maken voor het LCD en de controller. Als de batterijspanning onder de 3V is gedaald werkt de converter niet goed meer en zul je de batterijen opnieuw moeten opladen.

R10 - 100kΩ

C6 - 1μF
C7 - 470nF
C8 - 4,7μF

IC3 - Max682

Schema's en ontwerp (LCD controller)
http://img409.imageshack.us/img409/7206/lcd7mu.jpg
Dit is de manier waarop ik de LCD controller heb aangesloten, het lijkt misschien wat onlogisch en rommelig, maar zo kwam het op de printplaat het beste uit. De pinout van het lcd is de "standaard" HD44780 pinout, omdat er soms afwijkende vormen voorkomen geef ik hem er voor de zekerheid even bij:

1 - GND
2 - VCC
3 - VLC
4 - RS
5 - R/W
6 - EN
7 - DB0 (niet aangesloten)
8 - DB1 (niet aangesloten)
9 - DB2 (niet aangesloten)
10 - DB3 (niet aangesloten)
11 - DB4
12 - DB5
13 - DB6
14 - DB7
15 - Backlight +
16 - Backlight -

En de onderdelen nog even:

R8 - 10kΩ
R9 - 100Ω

T2 - BC847*
IC2 - PIC16F628A

*BC547 of iets vergelijkbaars kan natuurlijk ook

Schema's en ontwerp (Ontvanger)
http://img352.imageshack.us/img352/9412/rx8rg.jpg
De ontvanger heb ik even apart van de controller genomen, ook al is het eigenlijk maar een klein onderdeeltje. Dat doe ik, omdat ik aanvankelijk wat problemen had om de ontvanger werkend te krijgen in combinatie met de Max682 als voeding. De Max682 schakelt op ongeveer 1MHz en dat gaf nogal wat storing in de ontvangst, om dit op te lossen heb ik de condensators C9 en C10 toegevoegd. Als je geen schakelende voeding, zoals de Max682, gaat gebruiken kan je deze condensators weglaten. Pinout van de ontvanger:

1 - GND
2 - Digital Out
3 - Analog Out
4 - VCC
5 - VCC
6 - GND
7 - GND
8 - Antenna

C9 - 3300μF
C10 - 22nF

RX1 - Velleman RX433

Schema's en ontwerp (Zender)
http://img352.imageshack.us/img352/9111/cp21020mu.jpg
Mensen die bekend zijn met de USB - UART IC's van FTDI zien nu misschien waarom ik voor de wat ongebruikelijkere CP2102 heb gekozen, namelijk vanwege de eenvoudige aansluiting en het kleine aantal externe componenten. Het enige nadeel was dat 'ie in een behuizing zat van 5x5mm 8)7.

R11 - 4,7kΩ

C11 - 100nF
C12 - 1μF

IC4 - CP2102

En dan de zender zelf. De PIC16F628A is eigenlijk overkill, maar daar had ik er nou eenmaal nog een boel van liggen, bovendien hebben ze onboard UART, wat weer scheelt in het programmeerwerk (ben natuurlijk lui :P)
http://img352.imageshack.us/img352/6513/tx1kx.jpg
R12 - 10kΩ

IC5 - PIC16F628A

TX1 - Velleman TX433N

Als je geen zin hebt om een CP2102 in MLP-28 package te solderen, kan je natuurlijk ook een FTDI chip gebruiken voor USB, of een Max232 / Max233 voor seriëel.

LCD rechtstreeks op USB poort (niet draadloos)
http://img361.imageshack.us/img361/9069/wirelcd3ps.jpg
Met dit schema kan je een HD44780 LCD rechtstreeks op de USB poort aansluiten, met een kabel dus. Je hebt ook hier een USB - UART converter voor nodig, je kunt daarvoor hetzelfde schema als wat hierboven staat gebruiken (met de de CP2102). Aansluiten met op de COM poort met een Max233 of Max232 kan ook, maar dan moet je nog wel ergens 5V vandaan zien te halen. De PIC code voor deze schakeling is, net als de draadloze versie, compatible met de CF-634, met als enige verschil dat deze schakeling op 9600baud werkt, en de draadloze op 2400baud.

R13 - 100Ω
R14 - 10kΩ

IC6 - PIC16F628A

T3 - BC547 of vergelijkbaar

Nog een paar foto's

http://img55.imageshack.us/img55/1162/imag00646ok.th.jpg http://img55.imageshack.us/img55/319/imag00841au.th.jpg http://img55.imageshack.us/img55/8743/imag00869tj.th.jpg

http://img55.imageshack.us/img55/8122/imag00964ks.th.jpg http://img55.imageshack.us/img55/1770/imag00980up.th.jpg http://img326.imageshack.us/img326/6568/imag00952rl.th.jpg

PIC Software
De software voor de PIC's kan je hier vinden:

Zender, ASM file
Zender, HEX file

Controller / ontvanger, ASM file
Controller / ontvanger, HEX file

Seriëel LCD (niet draadloos), ASM file
Seriëel LCD (niet draadloos), HEX file

Datasheets
Max713 datasheet
Max682 datasheet
Max232/233 datasheet

PIC16F628A datasheet
RX433 datasheet
TX433N datasheet
CP2102 datasheet

Disclaimer
Ik ben niet verantwoordelijk voor opgeblazen LCD's, USB poorten, batterijen of wat voor mislukkingen dan ook. De info in dit topic is naar mijn weten correct, maar er kan natuurlijk ergens een foutje ingeslopen zijn. Voor zo ver ik kan beoordelen is dit project redelijk ingewikkeld, maar met een beetje elektronica kennis moet er wel uit te komen zijn :). Heb je echter geen idee waar het allemaal over gaat, kan je dit denk ik beter laten zitten, de kans dat je een LCD sloopt of dat er vuurwerk uit je batterijen komt wordt dan redelijk groot ;).

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal was, veel plezier er mee :+

[Voor 23% gewijzigd door LWY op 02-01-2006 17:56]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 22:05
Hoe uber :D dit moet ik maken!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• syo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09-2008

syo

Verfant bmx'er

Oew is echt heel vet :D

Tik lekker mee :) Klik, klik, klikkerde klik!!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nice, mooie documentatie van je project :) Handel je trouwens fouten in de wireless verbinding nog af door middel van een crc of checksum of parity ofzo, of doet het display na een tig meter gewoon raar?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LWY
Nee, display gaat gewoon raar doen op een bepaalde afstand, mijn pc en de zender staan op zolder, het display werkt beneden in de woonkamer nog prima. Pas in de tuin begint 'ie bagger te ontvangen. Aangezien het ding normaal maar een paar meter van mijn computer staat is dat dus goed genoeg :).

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Leuke modules, maar waar heb je ze voor welke prijs gehaald?

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 08:50
Erg mooi gemaakt :D

Handig als mailchecker of tweakers headline tracker voor de tv / op de wc.

Wel jammer dat je geen verbinding terug naar je pc hebt dan zou je er mooie wireless winamp controller oed van kunnen maken.

• Emiel|IA2
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06-2013
Parcye schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 23:45:
Leuke modules, maar waar heb je ze voor welke prijs gehaald?
Het gaat hier om de TLP434A en de RLP434A, onder andere verkrijgbaar bij futurlec.com.

Verder, aardige howto inderdaad :). Ook leuk dat je eindelijk een fatsoenlijke batterij-lader gefixed hebt adv zo'n ic'tje.
DiLDoG schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:06:
Wel jammer dat je geen verbinding terug naar je pc hebt dan zou je er mooie wireless winamp controller oed van kunnen maken.
Het probleem is dat txrx modules idioot duur zijn en het afaik onmogelijk is de goedkope [TR]LP434A op een andere frequentie te laten werken, waardoor je protocol-wise allerlei vage dingen zult moeten implementeren om het 2-way communicatie op te zetten.

Nog een vraagje btw: hoe lang gaan de batterijen mee?

[Voor 42% gewijzigd door Emiel|IA2 op 14-10-2005 00:48]

paiq.nl

• DiLDoG
  • Laatst online: 27-03 08:50
Emiel schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:44:
Het probleem is dat txrx modules idioot duur zijn en het afaik onmogelijk is de goedkope [TR]LP434A op een andere frequentie te laten werken, waardoor je protocol-wise allerlei vage dingen zult moeten implementeren om het 2-way communicatie op te zetten.
mwa protocol is toch niet zo hele lastig? gewoon pc als master laten werken, knoppen uitlees commando sturen, gedurende xx ms niets zenden en rx uitlezen. en dat blijven herhalen zolang er niets naar lcd gezonden hoeft te worden.

• LWY
DiLDoG schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 01:57:
mwa protocol is toch niet zo hele lastig? gewoon pc als master laten werken, knoppen uitlees commando sturen, gedurende xx ms niets zenden en rx uitlezen. en dat blijven herhalen zolang er niets naar lcd gezonden hoeft te worden.
Daar heb ik ook aan nog gedacht en op zich is het wel mogelijk, maar niet als je dat met deze zelfde modules wilt doen. De ontvanger heeft namelijk even tijd nodig om zich te oriënteren op de zender, dus elke keer dat je van TX/RX paar wisselt, verlies je een paar milliseconden. Bovendien werkt de ontvanger maar op maximaal 4800baud en daar blijft vervolgens nog maar de helft van over door het protocol wat ik heb gebruikt, dus kom je op effectief 2400baud uit. Voor een-weg communicatie nog wel snel genoeg, maar voor twee-weg wordt het erg krap, zeker als je steeds een paar ms kwijt bent met wisselen van TX/RX.

@ Emiel:
Hoe lang de batterijen mee gaan hangt af van hoe fel je het backlight instelt. Op 100% gaan ze ongeveer 5 uur mee en op 20% zo'n 8 uur (20% is de laagst mogelijke stand, omdat je op dit soort lcd's niks meer kunt zien zonder fatsoenlijke backlight). Dus niet echt lang, maar het zijn dan ook maar 600mAh batterijen :P.

• coorz
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Uniek projectje _/-\o_ . Kan hij de winamp spectrum een beetje op snelheid weergeven?

Anoniem: 157115

Heel vet misschien iets om op te sturen naar het beste idee van nederland? (komt altijd op veronica)
Lijkt me een vette uitvinding. en bestaat geloof ik ook nog niet.. je zou het bijv ook anders kunnen gebruiken.. bijv voor vliegtuig maatschapijen als je bij een bepaalde gate werkt dat je alle vlucht informatie op een zat LCD scherm krijgt bijv.. of beter gezegt voor bijv een terras in de zomer

je ziet gewoon wat de status van jouw biertje of colatje is :)
"bestelt:
Cola € 1,40
Bier € 1,00
Totaal: € 2.40

Zijn natuurlijk geen realistische bedragen maar als je er dan nog een functie aan toevoegt dat je ook kan terug sturen zou je een afreken knop kunenn maken waardoor mensen laten zien ik iwl graag betalen via een systeem dat binnendraait zien ze aan de kassa welke tafel wil betalen (is handig met drukke terassen)

Ik geef maar een ideetje hoor ik hoor het wel

• Emiel|IA2
Anoniem: 157115 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:32:
Heel vet misschien iets om op te sturen naar het beste idee van nederland? (komt altijd op veronica)
Lijkt me een vette uitvinding. en bestaat geloof ik ook nog niet.. je zou het bijv ook anders kunnen gebruiken.. bijv voor vliegtuig maatschapijen als je bij een bepaalde gate werkt dat je alle vlucht informatie op een zat LCD scherm krijgt bijv.. of beter gezegt voor bijv een terras in de zomer

je ziet gewoon wat de status van jouw biertje of colatje is :)
"bestelt:
Cola € 1,40
Bier € 1,00
Totaal: € 2.40

Zijn natuurlijk geen realistische bedragen maar als je er dan nog een functie aan toevoegt dat je ook kan terug sturen zou je een afreken knop kunenn maken waardoor mensen laten zien ik iwl graag betalen via een systeem dat binnendraait zien ze aan de kassa welke tafel wil betalen (is handig met drukke terassen)

Ik geef maar een ideetje hoor ik hoor het wel
Right, net of dat nog niet bestaat :) Voor zoiets wil je eerder WLAN of iets anders betrouwbaars gebruiken.

paiq.nl

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Damn zo'n display moet ik ook :P maar eens ff iemand gaan vragen of die dat voor mij kan fixxen als ik onderdelen regel, kan zelf niet zo goed solderen :P

electronica kennis is ook best ver te zoeken bij mij helaas :|

[Voor 20% gewijzigd door woest85 op 14-10-2005 15:16]

[Signature]

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:05
Lang geleden dat er zó een goed project is langsgeweest in CME! Hulde _O_

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26
* dreamscape baalt enorm dat zijn soldeerkunsten niet zo geweldig zijn.

Het is echt een ontzettend gaaf ding. Is ook precies wat ik thuis nog nodig heb...

Punctuality is the politeness of kings

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Heel gaaf!

Ik voel een IA aankomen :P

Als topic starter het goed vind, mag dat en dat we dan kleine AVR's gebruiken en er een kit van maken? :)

[Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 14-10-2005 17:22]

Appeltaart is lekker!

• LWY
LED-Maniak schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:22:
Heel gaaf!

Ik voel een IA aankomen :P

Als topic starter het goed vind, mag dat en dat we dan kleine AVR's gebruiken en er een kit van maken? :)
Als er voldoende animo voor is, wil ik best meewerken aan een IA. Mail me anders maar even wat je precies in gedachte hebt (mail / msn staat in profiel).

@ Coorz:
Winamp spectrum analyzer had ik nog niet geprobeerd eigenlijk, dus ik heb even Smartie met de spectrum analyzer plugin gedownload. Werkte helaas niet helemaal soepel, al maakt dat voor mij niet zo veel uit, ik gebruik die analyzer toch niet :P (wat natuurlijk niet wegneemt dat anderen het wel een probleem kunnen vinden). Het is natuurlijk simpel op te lossen met snellere radiomodules, maar die heb ik niet op het moment.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 15:12

Dutch_guy

WYSIWYG

Echt heel gaaf hoor !

Een IA lijkt mij een uitstekend idee !

Wat mij handig lijkt is als je ook de mogelijkheid hebt om er een adapter op aan te sluiten, i.p.v. batterijen.

Ik ben niet zo into LCD's, maar zou je een melding kunnen weergeven dat je nieuwe mail hebt + de afzender erbij ?

Pay peanuts get monkeys !

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Dutch_guy schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:56:
Wat mij handig lijkt is als je ook de mogelijkheid hebt om er een adapter op aan te sluiten, i.p.v. batterijen.
Als je er toch een adapter op wilt aansluiten kan je net zo goed een niet-draadloze LCD maken, ben je een stuk goedkoper uit :)

• LED-Maniak
  • Laatst online: 01:06

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Reinier schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:05:
[...]

Als je er toch een adapter op wilt aansluiten kan je net zo goed een niet-draadloze LCD maken, ben je een stuk goedkoper uit :)
Neeh, want dat kan natuurlijk niet 10 meter van de computer tenzij je een heel lange bandkabel usb kabel gebruikt! 8)

[Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 15-10-2005 13:07]

Appeltaart is lekker!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Cool project, alleen jammer dat je DC-DC converter (MAX 682) bijzonder slecht leverbaar is.
Elektuur heeft dat ding ook een aantal keren gebruikt, maar daar zijn ze snel mee opgehouden toen ze klachten kregen.

• Reinier
LED-Maniak schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:06:
[...]

Neeh, want dat kan natuurlijk niet 10 meter van de computer tenzij je een heel lange bandkabel usb kabel gebruikt! 8)
Oja 8)7 Stond ik even niet bij stil.
Ik vind het een erg leuke howto en ik zou ook zeker geïnteresseerd zijn in een IA, al zou ik er zelf een (LCD-compatible) VFD instoppen.

• Xato
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-03 16:17
Is dit ook te gebruiken in combinatie met een DataVision Grafisch LCD met t6963c controller? Dat zou helemaal strak zijn :9~

• LWY
Kaj. schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:08:
Cool project, alleen jammer dat je DC-DC converter (MAX 682) bijzonder slecht leverbaar is.
Elektuur heeft dat ding ook een aantal keren gebruikt, maar daar zijn ze snel mee opgehouden toen ze klachten kregen.
Ik had 'em gewoon gesampled O-)
Xato schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:24:
Is dit ook te gebruiken in combinatie met een DataVision Grafisch LCD met t6963c controller? Dat zou helemaal strak zijn :9~
Ik weet niet of 2400baud snel genoeg gaat zijn voor een grafisch LCD en voor een andere controller dan HD44780 moet je natuurlijk het schema + PIC code aanpassen, maar in principe kan het.

Nog even over dat verhaal van die adapter: met dit schema kan je ook een adapter aansluiten, eigenlijk bedoeld om de batterijen te laden, maar die adapter voedt tijdens het laden (via de Max713) ook de rest van de schakeling. Als je de batterijen er uit haalt / weg laat werkt dat nog steeds.
Maar goed, als je dan toch met een adapter bezig gaat kan je net zo goed een USB kabel aan je LCD maken, heb je geen gedoe meer met voeding, want je kan gewoon de 5V van de USB poort gebruiken. En je kan dan ook je data een stuk sneller versturen, waardoor bijvoorbeeld die spectrum analyzer van Winamp wel goed werkt. PIC code daarvoor heb ik zo liggen, dus als er behoefte aan is kan ik die ook nog wel even posten met schema er bij. :)

• Reinier
LWY schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 14:00:
[...]

Maar goed, als je dan toch met een adapter bezig gaat kan je net zo goed een USB kabel aan je LCD maken, heb je geen gedoe meer met voeding, want je kan gewoon de 5V van de USB poort gebruiken. En je kan dan ook je data een stuk sneller versturen, waardoor bijvoorbeeld die spectrum analyzer van Winamp wel goed werkt. PIC code daarvoor heb ik zo liggen, dus als er behoefte aan is kan ik die ook nog wel even posten met schema er bij. :)
Zou je dat willen doen? Ik ben er wel in geïnteresseerd!

• LWY
Reinier schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 14:04:
Zou je dat willen doen? Ik ben er wel in geïnteresseerd!
Ik heb het toegevoegd aan de startpost ;).

edit:
En nog even een klein foutje verbeterd in het schema, ik had de aansluitingen op pin 15 en 16 van het LCD per ongeluk omgewisseld.

[Voor 26% gewijzigd door LWY op 15-10-2005 16:09]

• Reinier
LWY schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:22:
[...]

Ik heb het toegevoegd aan de startpost ;).
Bedankt! http://www.yegreate96.nl/pub/clap.gif

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:30
Ik heb een schema voor een lcd controller die werkt met een S1D13705
Zou dit kunnen gaan werken? En zo ja, is het dan de code aanpassen aan de karakteristieken voor de S1D13705? Dit ding stuurt een oud philips nino schermpje aan (de lcd's zitten ook in de (oude) Ipronto remote van philips.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-03 12:58
Zeer intressant allemaal :)
Misschien een idee om het met een OLED display uit te voeren? :) kun je veel langer mee met een setje batterijen, en een OLED scherm valt ook sneller aan te sturen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-03 00:24
Dit is weer eens iets ECHT cools, niet een ledje veranderen ofzo, maar echt iets nieuws, cool en mooi gedaan; echter lijkt het mij wat ingewikkeld, heb namelijk een halve trauma van pic-controllers over gehouden :P

Wat zijn de totale kosten (lcd+wireless+pic's+andere meuk)

[Voor 13% gewijzigd door Shuisman op 19-10-2005 14:36]

• LWY
De kosten heb ik niet echt bijgehouden, de meeste dingen weet ik nog wel uit m'n hoofd, dus ik kan je wel ongeveer een schatting geven...

LCD - 15 euro (bij een IA een jaar geleden)
Radiomodules - 2x 8 euro
CP2102 - 4 euro
PIC's - 2x 3 euro (ik heb gratis samples gebruikt)
Max682 - 4 euro (nog een sample)
Max713 - 4 euro (en nog een sample)
Printplaatjes - 2 euro (zelf geëtst)
Batterijen - 3x 0,60 euro
USB connector - 1,50 euro
Overige meuk - 5 euro (ongeveer)
Verzendkosten voor vanalles en nog wat - 12 euro (ongeveer)

Totaal zo'n 70 euro als je alles netjes koopt (of rond de 57 als je wat samples bestelt)

• Anoniem: 125123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dit is nou net wat ik moet gaan maken...

Heb al lcd en wat overige meuk liggen...

heeft iemand al n.a.v. deze how-to dit na gebouwd ?

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 125123 op 20-10-2005 16:08]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 10:38

Atmoz

Techno!!

Dit is echt wel super gemaakt!!
Heel erg leuk bedacht allemaal. Je brengt me op ideeën :D
Morgen zwingel ik de soldeerbout maar weer eens aan ;)

Prachtig!!!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 10:03
Werkt dit ook met een grafisch lcd scherm?

Zou heel leuk zijn :P

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 11:12

TrafeX

Tuned for life!

Heel netjes gemaakt!
Ik heb wel interesse in een IA, als er dan ook de mogelijkheid is om voorgesoldeerde LCD's te kunnen kopen.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• Robino
  • Laatst online: 27-03 15:11
Dit hele project was in 2002, het jaar waarin ik Crystal-LCD heb opgericht :), nog geheel ondenkbaar! Heel leuk om dit te lezen en je startpost is zeer duidelijk & uitnodigend om het zelf uit te gaan proberen :) Helaas heb ik tegenwoordig voor dit soort dingen geen tijd meer (maar als je met mijn eens wilt praten over Crystal-LCD dan zou ik zeggen: schiet mij maar aan :)).

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:30
als ik hiermee mijn seriele pda wil verbinden met een usb poort?
dus computer usb>wireless>serieel pda zou dat kunnen?

• LWY
amauer schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:03:
Werkt dit ook met een grafisch lcd scherm?

Zou heel leuk zijn :P
Was al gevraagd :)
LWY schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 14:00:
Ik weet niet of 2400baud snel genoeg gaat zijn voor een grafisch LCD en voor een andere controller dan HD44780 moet je natuurlijk het schema + PIC code aanpassen, maar in principe kan het.
Ik zou het graag willen proberen, maar ik heb geen grafische LCD's (behalve dan een paar hele kleine van 97x35 pixels :P)
Ierlandfan schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:57:
als ik hiermee mijn seriele pda wil verbinden met een usb poort?
dus computer usb>wireless>serieel pda zou dat kunnen?
Op zich kan dat, maar niet met dit schema. De radiomodules die ik gebruikt heb zijn voor one-way communicatie, dus de data gaat van de PC naar het LCD, maar het LCD stuurt niets terug. Voor een PDA zal je radiomodules moeten gebruiken die kunnen zenden én ontvangen, ipv alleen zenden of ontvangen.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Laatst heb ik een 433Mhz zend module gekocht (met 4 pinnen) en een 433Mhz ontvanger (met 9 pinnen). Hiermee kun je natuurlijk ook leuke dingen maken.

Maar ik vraag me af:

Als ik op de zender een hoog signaal zet (5 volt ofzo) komt diezelfde puls dan ook uit de ontvanger? Ik denk zelf van wel, maar weet het niet zeker. En kun je dan zo een draadloze RS232 verbinding maken? Dus aan de computer COM poort hang je de zender, en aan een PIC hang je de ontvanger. Zou dit werken? En zoja, met welke snelheid? Ik gebruik nu 9600Baud om te praten met de PIC.

• Emiel|IA2
atmoz schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:59:
Maar ik vraag me af:

Als ik op de zender een hoog signaal zet (5 volt ofzo) komt diezelfde puls dan ook uit de ontvanger? Ik denk zelf van wel, maar weet het niet zeker. En kun je dan zo een draadloze RS232 verbinding maken? Dus aan de computer COM poort hang je de zender, en aan een PIC hang je de ontvanger. Zou dit werken? En zoja, met welke snelheid? Ik gebruik nu 9600Baud om te praten met de PIC.
Dit klopt, al is het bij de meeste modules zo dat het signaal niet langer dan ~1/10e seconde hoog kan blijven, omdat de ontvanger het verschil tussen een hoog en een laag signaal dan niet kan bepalen. Sommige modules hebben echter ingebouwde manchester en/decoding, waardoor het wel kan

paiq.nl

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Emiel schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:13:
[...]

Dit klopt, al is het bij de meeste modules zo dat het signaal niet langer dan ~1/10e seconde hoog kan blijven, omdat de ontvanger het verschil tussen een hoog en een laag signaal dan niet kan bepalen. Sommige modules hebben echter ingebouwde manchester en/decoding, waardoor het wel kan
Bedankt :)

[offtopic]
Emiel, ik heb je al een paar keer proberen te mailen... Het gaat over die PIC's. Het wil maar niet lukken, en ik vroeg me af of jij die 3 stuks 12F629's kon proggen voor me...

• LWY
atmoz schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:59:
Ja in principe kan je de COM poort rechtstreeks op de zender aansluiten, maar je zult er nog wel op een of andere manier voor moeten zorgen dat de PIC weet waar het begin en einde van een byte zit.
Ik verzend een byte als 000001xxxx1yyyy1, hier is xxxx het eerst deel van een byte, en yyyy het tweede. De vijf nullen geven het begin aan, de drie enen zitten er tussen om te voorkomen dat er ergens anders nog eens vijf nullen worden verzonden (wat zou gebeuren als je bijvoorbeeld 1000.0010 zou willen versturen).
Van het probleem wat Emiel noemt heb je hier geen last zo lang er maar data wordt verzonden, de afwisseling tussen nullen en enen is dan snel genoeg. Als de COM poort geen nieuwe data stuurt laat ik de zender afwisselend nullen en enen sturen (010101 etc.). De ontvanger negeert dit gewoon, omdat er geen vijf nullen achter elkaar zijn en wacht tot er weer data komt.

• Ghannes
  • Laatst online: 22:56
heb de cp2102 en wat condensators besteld (weerstanden heb ik nog) voor de usb-lcd... dus
http://img352.imageshack.us/img352/9111/cp21020mu.jpg
en
http://img361.imageshack.us/img361/9069/wirelcd3ps.jpg

dit werkt dus met smartie? Of heb je er zelf een ander programmaatje om heen geschreven?

[Voor 17% gewijzigd door Ghannes op 27-10-2005 16:45]

• LWY
Dat werkt gewoon met smartie inderdaad, instellen op Crystalfontz @ 9600 baud. Je hebt ook drivers nodig voor de CP2102, als je die nog niet hebt kan je ze hier vinden: http://www.sparkfun.com/tutorial/USB-Drivers/

• Ghannes
moet het per se 16f628A zijn of ken 16f628 ook?

edit:
wat is trouwens het verschil?

[Voor 30% gewijzigd door Ghannes op 28-10-2005 10:39]

Anoniem: 107924

Ik heb nog een hele bak vol met LCD's, dit lijkt me wel een leuk projectje om binnenkort mee aan de slag te gaan! Werkt dit alleen met die Crystalfontz lcd's of ook met andere progjes?

• LWY
Anoniem: 107924 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 19:57:
Ik heb nog een hele bak vol met LCD's, dit lijkt me wel een leuk projectje om binnenkort mee aan de slag te gaan! Werkt dit alleen met die Crystalfontz lcd's of ook met andere progjes?
Dit LCD werkt met HD44780-compatible LCD modules, maar de aansturing gaat volgens het protocol van Crystalfontz. Dus je gebruikt een HD44780 LCD, maar je kiest in je LCD software de Crystalfontz 634 (4x20 characters). Het werkt, voor zo ver ik weet, met alle programma's die normaal ook de CF 634 ondersteunen.
Ghannes schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:28:
moet het per se 16f628A zijn of ken 16f628 ook?

edit:
wat is trouwens het verschil?
16F628 kan waarschijnlijk ook gewoon, maar ik kan het niet voor je uittesten (ik heb de SMD versie van de 16F628A gebruikt, dus omwisselen voor een 16F628 wordt een beetje lastig :P).

• Ghannes
heb hier nog smd versies van de 16f628. mag je hebben dan kun je uitproberen (mocht je dat willen)

• LWY
Eh ja, maar dat betekent dus dat ik of een nieuwe printplaat moet maken, of de 628A's eraf slopen... En daar heb ik niet zo veel zin in :P

[Voor 4% gewijzigd door LWY op 29-10-2005 14:55]

• Ghannes
hmm.... die cp2102 ken conrad niet leveren... waar heb jij 'm vandaan?

edit:
de lokale elektroboer heeft 'm niet, conrad niet en farnell levert niet aan mij!

[Voor 42% gewijzigd door Ghannes op 31-10-2005 18:05]

• LWY
Ik heb de CP2102 voor ongeveer $5,50 bij www.sparkfun.com gekocht (Shop -> IC's -> Exotics, onder aan de pagina). Ze vragen geloof ik $12 voor het verzenden, maar toen ik het vroeg kon het ook in een kartonnen envelop voor $7. Heb betaald met paypal en binnen een week had ik mijn bestelling thuis.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-03 12:56

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Uber dit.. draadloos is wel stoer maar niet noodzakelijk, maar die USB-interface wordt heel erg noodzakelijk voor casemodders die LCD's willen gebruiken aangezien een aantal moederborden tegenwoordig geen LPT-poort meer heeft!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• syo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09-2008

syo

Verfant bmx'er

Zou ook via een pci-kaartje kunnen :Y)

Tik lekker mee :) Klik, klik, klikkerde klik!!

• Demo

Demo

syo schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:23:
Zou ook via een pci-kaartje kunnen :Y)
Ja maar dat is ghetto :+ USB vind ik een veel elegantere oplossing :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Ghannes
meer mensen met interesse in een cp2102?

• Demo

Demo

Ghannes schreef op woensdag 02 november 2005 @ 12:06:
meer mensen met interesse in een cp2102?
Is zo'n breakout board niet een beter idee, gezien de afmetingen van het chipje? ;) Iets zegt mij dat ik dat ding nooit zelf gesoldeerd krijg..

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 23:04
Hmz, heeft crystalfontz ook 4x40 lcd's? heb er nu in 1 gebruik, maar ook discolitez opgebouwd en maar 1par poort!

/edit: en die break-out van sparkfun, is dat incl. IC?

[Voor 23% gewijzigd door LiquidSmoke op 03-11-2005 11:25]

• ice-T106
  • Laatst online: 18:19
Vind dit ook wel een elegante, en simpele oplossing. (beetje duur helaas)

http://www.sparkfun.com/t...ooth/bluetooth_primer.htm

Kun je trouwens ook leuk voor andere dingen toepassen, zoals draadloos een microcontroller aansturen via USB

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• LiquidSmoke
LiquidSmoke schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:56:
Hmz, heeft crystalfontz ook 4x40 lcd's? heb er nu in 1 gebruik, maar ook discolitez opgebouwd en maar 1par poort!

/edit: en die break-out van sparkfun, is dat incl. IC?
ffkes een schop maar, aangezien ik alle onderdelen al heb liggen;

Volgens mij is het verschil tussen een 4x20 en 4x40 lcd het gebruik van een 2e kloklijn, klopt dit?

En is dat te gebruiken icm dit project?

• Ghannes
ik weet dat er verschil tussen de 4x40 en de 'rest' zit. Misschien weet Atmoz hier wat meer van.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ghannes schreef op maandag 07 november 2005 @ 10:26:
ik weet dat er verschil tussen de 4x40 en de 'rest' zit. Misschien weet Atmoz hier wat meer van.
;)

Het verschil is dat de 4x40 2 controllers erop heeft zitten. Daardoor zitten er dus ook 2 E (enable) pinnen op. Je moet dus tussen deze 2 switchen om alle karakters te kunnen aansturen.

• LWY
LiquidSmoke schreef op maandag 07 november 2005 @ 09:59:
Volgens mij is het verschil tussen een 4x20 en 4x40 lcd het gebruik van een 2e kloklijn, klopt dit?

En is dat te gebruiken icm dit project?
Inderdaad, het enige verschil is de tweede kloklijn. Op zich zou het moeten werken, maar dan moet je wel de PIC code en het schema aanpassen. Het tweede probleem is dat ik het protocol gebruik van de Crystalfontz 634, een 4x20 LCD. Voor zo ver ik weet bestaan er geen seriële 4x40 LCD's van Crystalfontz (en dus is er ook geen software voor), dus je zult ook nog eens zelf de PC software voor een 4x40 LCD moeten gaan schrijven.

• Mr GAmba
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Maaruh is een IA misschien een optie ? Ook voor het andere topic ( Klik ) kunnen de 433 modules gebruikt worden.

Evt kunnen we ook de moeilijk te verkrijgen Max682, Max71382 en CP2102 misschien regelen.
Ik wil er evt wel een starten. Is niet te groot dus mooi om te beginnnen.

Signature unavailable

• Ghannes
ik doe dan zkr mee :)

• Bluedude3410
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-02 13:57
Ik ben ook héél erg voor :)
Denk dat het een slimme manier is om veel mensen in een keer aan de (ik begrijp enigsinds lastig verkrijgbare) onderdelen te helpen!
Ik zou graag meehelpen met organiseren (heb reeds aan ruim 20 ia's meegedaan), maar heb helaas niet de beschikking over de electronische kennis om voldoende support te kunnen geven... :/

[Voor 41% gewijzigd door Bluedude3410 op 08-11-2005 12:13]

• LiquidSmoke
LWY schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:25:
[...]

Inderdaad, het enige verschil is de tweede kloklijn. Op zich zou het moeten werken, maar dan moet je wel de PIC code en het schema aanpassen. Het tweede probleem is dat ik het protocol gebruik van de Crystalfontz 634, een 4x20 LCD. Voor zo ver ik weet bestaan er geen seriële 4x40 LCD's van Crystalfontz (en dus is er ook geen software voor), dus je zult ook nog eens zelf de PC software voor een 4x40 LCD moeten gaan schrijven.
Hmz, bij Crystalfontz hebben ze wel 4x40 lcd's, maar niet serieel; dan houdt het voor mij op, ik heb geen kennis van pic's helaas :(

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07-2022
* ken536 krijgt in een keer zin om dit ook te maken, zometeen maar is aan beginnen

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-03 11:15
* Robert doet ook mee als er een IA komt.

• Ghannes
hoop dat Mr GAmba de ia start _/-\o_

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-03 22:07
Ik ben ook geïnteresseerd. Hangt van de prijs af.

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ben bezig met de IA te starten, alleen de actie kan nog niet op zichtbaar gezet worden? Hij is nog niet gecontroleerd. Moet je dit ergens doorgeven ofzo ?

Signature unavailable

• LWY
Mr GAmba schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:25:
Ben bezig met de IA te starten, alleen de actie kan nog niet op zichtbaar gezet worden? Hij is nog niet gecontroleerd. Moet je dit ergens doorgeven ofzo ?
Je moet ze even een mailtje sturen, zie http://www.inkoopacties.net/topic/b7cny1dy

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Mja consider it done ;), zag de link ook net zelf dus,... Tis een mooi systeem, alleen her en der wat slecht gedocumenteerd.

Signature unavailable

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

IA is geopend !!!!, heb nog geen verzend methoden. En nog gewoon futurlec als leverancier. Ga van het weekend de details invullen, dan heb ik hopenlijk wat meer tijd.

Signature unavailable

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-03 22:07
Ik zie em nog niet staan (8> ?

• Ghannes
graag zou ik de cp2102 erin terug hebben gezien ;)

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Tis nog een animocheck, aangezien er nog niet genoeg duidelijk was. Met het weekend hoop ik meer tijd te hebben en er een IA van te maken.

Signature unavailable

• LWY
Mr GAmba schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:20:
Tis nog een animocheck, aangezien er nog niet genoeg duidelijk was. Met het weekend hoop ik meer tijd te hebben en er een IA van te maken.
Ik heb je toegevoegd op msn, wil het graag even hebben over de mogelijkheden voor een complete lcd-kit (ipv van alleen de moeilijk verkrijgbare onderdelen), aangezien daar toch redelijk wat animo voor lijkt te zijn ;)

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
ice-T schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:28:
Vind dit ook wel een elegante, en simpele oplossing. (beetje duur helaas)

http://www.sparkfun.com/t...ooth/bluetooth_primer.htm

Kun je trouwens ook leuk voor andere dingen toepassen, zoals draadloos een microcontroller aansturen via USB
Die is wel héél erg mooi zeg. Gewoon zonder externe componenten je lcd er op aansluiten en het werkt! Ongelofelijk. Zijn er geen goedkopere varianten?

Edit: Misschien is deze nog wel mooier...

[Voor 11% gewijzigd door DRAFTER86 op 12-11-2005 09:19]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-03 22:31

mace

Sapere Aude

Dit is wel zo stoer 8) :D

Ik heb de IC's van maxim en pic al gesamplet.
Ik moet nog ff de USB IC kopen,
PLED display dr bij en gaan!

Dat IC lijkt me niet echt makkelijk te solderen, MLP28 package is niet echt iets wat je zo soldeert.
Behalve als de TS enkele tips en aanwijzingen heeft. :P Anders koop ik gewoon het breakout board.

Weet iemand btw waar je goedkoop printjes kan laten etsen?

[Voor 4% gewijzigd door mace op 16-11-2005 10:28]

• LWY
Als je toch al een CP2102 en eventueel een breakout board bij sparkfun gaat bestellen dan zou je daar ook je printjes kunnen laten maken. Kost geloof ik $5 per inch².
Ik heb die chip op zijn kop op de printplaat gelijmd (dus met de soldeervlakjes naar boven) en toen de benodigde pins met dunne draadjes met de print verbonden, daarna met lijmpistool wat lijm er over zodat het niet meer kan beschadigen. Niet echt een 'mooie' oplossing, maar het was de enige mogelijkheid die ik had (heb geen smd soldeerstation of iets dergelijks).

• mace

mace

Sapere Aude

LWY schreef op woensdag 16 november 2005 @ 16:54:
Als je toch al een CP2102 en eventueel een breakout board bij sparkfun gaat bestellen dan zou je daar ook je printjes kunnen laten maken. Kost geloof ik $5 per inch².
Ik heb die chip op zijn kop op de printplaat gelijmd (dus met de soldeervlakjes naar boven) en toen de benodigde pins met dunne draadjes met de print verbonden, daarna met lijmpistool wat lijm er over zodat het niet meer kan beschadigen. Niet echt een 'mooie' oplossing, maar het was de enige mogelijkheid die ik had (heb geen smd soldeerstation of iets dergelijks).
Op ia.net loopt nu een IA met soldeerpasta, volgens mij kan je daarmee die IC solderen, moet je wel zon SMD hetelucht geval tot je beschikking hebben, of een geschikte oven.
Misschien werkt een verfafbrand föhn geval wel :P

Ik heb nog wel 30 AWG kynar wat ik gebruik voor ombouw, is >0,5mm oid, net zo dik als het draad van een spoel. Dat werkt ook wel.

Heb je ook gerbers oid van de print? of kijk ik niet goed genoeg in de SP.

Anders doe ik wel een eagle autoroute ofzo, werkt meestal wel goed. :P

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-03 20:09
Werkt die usb controler ook voor 2x16 LCD's? Dus als ik eht goed begrijp kun je met die PIC en die Transistor en die 2 weerstanden en usb kabel het LCD aansluiten? Omdat erbij staat "(met de cp2102)" Op het programmeer werk na dan.

[Voor 70% gewijzigd door luccie op 21-11-2005 20:02]

• Ghannes
luccie schreef op maandag 21 november 2005 @ 19:54:
Werkt die usb controler ook voor 2x16 LCD's? Dus als ik eht goed begrijp kun je met die PIC en die Transistor en die 2 weerstanden en usb kabel het LCD aansluiten? Omdat erbij staat "(met de cp2102)" Op het programmeer werk na dan.
Niet helemaal, maar wel zo:

[rml]Ghannes in "[ HowTo] Wireless/USB LCD"[/rml]

• luccie
Heej weer een vraagje van mij.

kan,om een LCD op de USB aan te sluiten dit niet worden gebruikt ?:

SK.net
Voor het discussie topic hier Topic

Greetz

• Emiel|IA2
luccie schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:25:
Heej weer een vraagje van mij.

kan,om een LCD op de USB aan te sluiten dit niet worden gebruikt ?:

SK.net
Voor het discussie topic hier Topic

Greetz
Nee, kan niet. Bij zo'n converter is het niet mogelijk de pins los in te stellen, enkel hele (print)streams kunnen verstuurd worden.

paiq.nl

• Ghannes
ik dacht dat de pc dat ding zag als een gewone lpt poort. Dus dan is dat lpt2 ofzo...
zo werkt dat iig wel bij usb->serieel

• luccie
Ghannes dat dacht ik ook.
Want als de computer hem ziet als LPT2 an fop je je pc gewoon en met drivers zet hij het om in usb signalen die de kabel dan weer omzet in LPT signalen. En daarbij wat de computer naar D0 stuurt komt ook gewoon op D0 uit? of niet?

• Ghannes
luccie schreef op zondag 27 november 2005 @ 12:24:
Ghannes dat dacht ik ook.
Want als de computer hem ziet als LPT2 an fop je je pc gewoon en met drivers zet hij het om in usb signalen die de kabel dan weer omzet in LPT signalen. En daarbij wat de computer naar D0 stuurt komt ook gewoon op D0 uit? of niet?
volgens mij wel.
'n serieel wacom tabled werkt bij mij nu ook via usb->serieel converter. En andere serieële interfaces werken ook gewoon. Je moet dus wel het juiste COM-nummer (com1 etc) invullen bij de software die je poort aanstuurt.

Kortom, ik geef luccie goede kans dat 't gaat werken, mits hij het lpt nummer goed invult in Smartie.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08-2022

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Een onderzoek naar alternatieven van MAX682 levert al aantal geschikte modellen op.

Vooral als je op Google zoekt op 'charge pump' zul je veel typen en merken tegenkomen.
Hier een greep van hoog-vermogen charge pumps. Daar zijn er niet zoveel van, en meesten zijn rond 100 mA of minder, speciaal bedoeld om LED verlichting in displays te voeden.

Mogelijke alternatieven:
TPS60110 is 5V en 300 mA
TPS60130/TPS60131 is 5V en 300 mA
AAT3112 is 5V met 200mA tot max 500 mA
Google op deze typenummers, dan heb je datasheets ;)
http://www.lumileds.com/pdfs/AB28.pdf heeft lijst van aantal hoog vermogen ic's welke je kunt uitkiezen (was eigenlijk voor flash led van Luxeon)

Let wel, sommige typen hebben vierkante chipbehuizing wat voor beginners lastig te solderen is.

Uiteraard kun je meerdere charge pumps parallel neerzetten voor meer output als je MAX682 niet kan vinden.

Ik was eigenlijk ook op zoek naar circuit die stabiele 5V kan leveren bij ingang van 3-5 Volt. Nou is charge pump meteen de antwoord op mijn probleem! _/-\o_ Daar had ik niet aan gekomen!
TI ic's zijn goed en weinig onderdelen nodig, maar wel veel pins.
MAX682 is makkelijker met 8 poten omheen.

[Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 27-11-2005 16:56]

• luccie
MrDummy schreef op zondag 27 november 2005 @ 16:40:
Een onderzoek naar alternatieven van MAX682 levert al aantal geschikte modellen op.

Vooral als je op Google zoekt op 'charge pump' zul je veel typen en merken tegenkomen.
Hier een greep van hoog-vermogen charge pumps. Daar zijn er niet zoveel van, en meesten zijn rond 100 mA of minder, speciaal bedoeld om LED verlichting in displays te voeden.

Mogelijke alternatieven:
TPS60110 is 5V en 300 mA
TPS60130/TPS60131 is 5V en 300 mA
AAT3112 is 5V met 200mA tot max 500 mA
Google op deze typenummers, dan heb je datasheets ;)
http://www.lumileds.com/pdfs/AB28.pdf heeft lijst van aantal hoog vermogen ic's welke je kunt uitkiezen (was eigenlijk voor flash led van Luxeon)

Let wel, sommige typen hebben vierkante chipbehuizing wat voor beginners lastig te solderen is.

Uiteraard kun je meerdere charge pumps parallel neerzetten voor meer output als je MAX682 niet kan vinden.

Ik was eigenlijk ook op zoek naar circuit die stabiele 5V kan leveren bij ingang van 3-5 Volt. Nou is charge pump meteen de antwoord op mijn probleem! _/-\o_ Daar had ik niet aan gekomen!
TI ic's zijn goed en weinig onderdelen nodig, maar wel veel pins.
MAX682 is makkelijker met 8 poten omheen.
Ehm waar heb jij het in gods naam over? Dat zijn toch alleen volt regulatoren?

• mace

mace

Sapere Aude

Zo, ik heb mijn picjes al binnen, nu is het wachten op de LCD die ik besteld heb, de RF zenders/ontvangers en de samples van maxim. :)

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-03 09:32
Begrijp ik het goed dat de zender en ontvanger module als een transparant medium werken waar je de tx en rx op aansluit en aan de ontvanger de tx en rx er weer uit krijgt?

Je kunt ze dus als een txrx kabel vervanger zien?

Realme x2 Pro

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-03 11:15
Ik wil nu dus een lcdtje rechtstreeks op de usb poort aansluiten, maar vroeg mij af welke tekst er op het schermpje staat als de pc aan het booten is. (en dus geen fatsoenlijk signaal binnen krijgt).

Het lijkt mij namelijk leuk dat er een standaard tekst op het schermpje staat zolang de bijbehorende software in windows nog niet opgestart is. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik heb namelijk niet heel veel verstand van die code in de pic.

• Ghannes
Robertstoppels schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:22:
Ik wil nu dus een lcdtje rechtstreeks op de usb poort aansluiten, maar vroeg mij af welke tekst er op het schermpje staat als de pc aan het booten is. (en dus geen fatsoenlijk signaal binnen krijgt).

Het lijkt mij namelijk leuk dat er een standaard tekst op het schermpje staat zolang de bijbehorende software in windows nog niet opgestart is. Kan iemand mij hierbij helpen? Ik heb namelijk niet heel veel verstand van die code in de pic.
toch ligt daar de oplossing denk ik....

• LWY
Je moet even zoeken naar dit stukje code (staat ergens aan het begin)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
;*****************************************************************************
; Initialize display
;*****************************************************************************
init
        call    lcdinit             ; Initialize LCDisplay
        movlw   0xFA                  ; Delay 125ms
        call     x_delay500

print@   'O', line1, 0x09      ; Display 'OK' at line 1, char 9
        print   'K'

Bij het opstarten staat er dan dus 'OK' op line1 (dit is de tweede regel, de eerste regel is line0), op de 10de (eerste positie is 0, dus 9 is de tiende) en 11de positie.

"print@" zet een letter op het scherm op de positie die je aangeeft, "print" zet elke volgende letter daar gewoon achter. Voorbeeld voor een tekst op de eerste regel (dit kan je voor elke volgende regel kopiëren, wel even line0 vervangen door line1, 2 of 3)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
        print@   'T', line0, 0x00      ; Display 'TEST Line 0 Pos 0-19' at line 0, char 0
        print   'E'
        print   'S'
        print   'T'
        print   ' '
        print   'L'
        print   'i'
        print   'n'
        print   'e'
        print   ' '
        print   '0'
        print   ' '
        print   'P'
        print   'o'
        print   's'
        print   ' '
        print   '0'
        print   '-'
        print   '1'
        print   '9'

• mace

mace

Sapere Aude

Zo, ik heb de maxim IC's ook binnen, ik heb alleen de max233 ipv de max232, maar dit mag toch niet veel uitmaken? andere pinbezetting + extra pins alleen maar toch?

edit: na inspectie van de datasheet zie ik dat de 233 geen condensators nodig heeft.

LCD heb ik ook binnen, 4x20 extra groot 8)
nu alleen nog de cp2102 en de rf dingen.

Edit2: wacht eens, die max233 heb ik helemaal niet nodig voor USB of wel :X |:(

[Voor 36% gewijzigd door mace op 30-11-2005 15:42]

• Ghannes

• mace

mace

Sapere Aude

Nouja, die bewaar ik wel voor een volgend project, een voltage inverter is sowieso wel handig. :)

De CP2102 staat in de bestelling, ik ben nu alleen mijn picjes kwijt, kan die krengen nergens vinden 8)7, nouja die komen wel weer boven water :)
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee