[HowTo] Wireless/USB LCD

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 16.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 09:21

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zijn er alternatieven voor die CP2102? Ik wil best een USB-backpack maken voor LCD's, maar dat chippie is zo klein, ik krijg dat nooit gesoldeerd met mijn dikke vingers :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:44:
Zijn er alternatieven voor die CP2102? Ik wil best een USB-backpack maken voor LCD's, maar dat chippie is zo klein, ik krijg dat nooit gesoldeerd met mijn dikke vingers :X
Een PIC18F4550 ofzo, die heeft een native usb interface. Het enige probleem is dan het schrijven van de juiste software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:57

mace

Sapere Aude

of een FTDI, deze is ook SMD, maar heeft wel pinnen, ipv van die wazige BGA gevallen.

Ikzelf heb de breakout board besteld bij sparkfun, wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 09:21

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MaCe1337 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:11:
of een FTDI, deze is ook SMD, maar heeft wel pinnen, ipv van die wazige BGA gevallen.

Ikzelf heb de breakout board besteld bij sparkfun, wel zo handig.
Hoe gaat het bestellen bij Sparkfun? (betaalmethoden, verzendkosten etc) Want zo'n breakout board lijkt mij ook wel erg handig :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Demoniac schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:26:
[...]
Hoe gaat het bestellen bij Sparkfun? (betaalmethoden, verzendkosten etc) Want zo'n breakout board lijkt mij ook wel erg handig :)
Je kan betalen met creditcard of paypal, en standaard luchtpost is best goedkoop, ik had die CP2102 breakout board, een JDM programmer en 2 SO-8 naar DIP converters besteld, en de verzendkosten waren maar 5.60 ofzo.

Ik heb betaald met mijn mastercard, en ik kreeg gelijk een orderbevestiging, 3 seconden later een betalingsbevestiging, en 5 minuten later een shipping notice. Vlugge jongens daar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

En nu, 12 dagen later, zijn mijn spullen van sparkfun binnen, en wat ben ik blij dat ik niet een losse cp2102 heb besteld, sjeezus TS, hoe heb je het voor elkaar gekregen om dat ding te solderen 8)7
Respect _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
Ik heb net dit topic gevonden en dacht "damn, dit wou ik ook doen" ;)
Ik heb hier nog een grafische LCD liggen met T6963C en ben van plan om daar een USB aansluiting aan te maken. Draadloos had ik ook al in gedachten maar dan niet zozeer om info te versturen want daarvoor is de verbinding misschien wel iets te traag. Alhoewel daar een mouw kan aan aangepast worden. Een touchscreen zou natuurlijk ook nice zijn ;à
Nou ja, eerst ff LWY zijn projectje bekijken. Alvast bedankt dude, echt een mooie TS. Daar kunnen velen nog van leren!

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 13-12-2005 22:13 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TS, ik heb hier nog erges (zal vanmiddag ff kijken) een 2*16 karakter lcdtje liggen die aan printerpoort moet hangen worden. Ding komt bij htvision weg.
Enig idee of zo-een compatible is met die schakeling van jouw? (details van lcd komen vanmiddag zodra ik thuis ben en stof dervanaf is)

Dan nog een, linkje , werkt deze ook met jouw schakeling?

Aan iedereen: ik weet niet of er al anderen (naast de TS) zijn die deze schakeling werkend hebben, maar het zou handig zijn als er een lijstje wordt samengesteld met werkende karakter/grafische/oled lcd's. Dan kan iedereen zien welke wel en welke niet compatible zijn. (idee?)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Dan nog een, linkje , werkt deze ook met jouw schakeling?
Waarschijnlijk werkt dat inderdaad prima, aangezien de controller hetzelfde is, en er ook sprake is van een led backlight.
Aan iedereen: ik weet niet of er al anderen (naast de TS) zijn die deze schakeling werkend hebben, maar het zou handig zijn als er een lijstje wordt samengesteld met werkende karakter/grafische/oled lcd's. Dan kan iedereen zien welke wel en welke niet compatible zijn. (idee?)
Lijkt me nogal overbodig, aangezien de controller min of meer bepaalt of het lcd compatible is of niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 14:00 ]

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Topicstarter
bartgrefte schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:33:
Zoals Emiel al aangeeft is dat niet echt nodig, alle LCD's met een HD44780 (of compatible) controller zouden moeten werken. LCD's met 2x16 ipv 4x20 karakters werken ook, alleen moet je je PC software dan wel instellen op een CrystalFontz 632 ipv 634.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

luccie schreef op zondag 27 november 2005 @ 17:49:
[...]
Ehm waar heb jij het in gods naam over? Dat zijn toch alleen volt regulatoren?
De andere typen zijn alternatieven om MAX682 te kunnen vervangen als je niet kan bestellen. Ze zijn in staat ook 5V te behouden onafhankelijk van ingangsspanning, en verwerken 100-250 mA (meeste charge pumps doen niet zoveel mA's).

Eigenlijk kun je ze niet voltage regulator noemen, maar een charge pump. Charge pump regelt inderdaad op vaste uitgangspanning, maar kan ook ingangsspanning onder 5V verwerken. Dan gaat ie als boost werken. Een voltage regulator kan alleen werken bij voldoende ingangsspanning die minstes 0,6V tot 1,2V hoger is dan uitgangsspanning. Low current heeft genoeg aan klein verschil, een gewone heeft juist grote verschil nodig.

Charge pumps zijn erg nuttig voor batterijvoeding en zorgen ervoor dat je apparaat lang kan werken totdat batterij echt uitgeput is. Bijna tot laatste druppel energie. (in feite bij erg lage spanning)

Het valt wel op dat behuizing van charge pump ic vaak in SMD ontwerp is. Normale en makkelijk soldeerbare DIL is zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op donderdag 15 december 2005 @ 10:33:
TS, ik heb hier nog erges (zal vanmiddag ff kijken) een 2*16 karakter lcdtje liggen die aan printerpoort moet hangen worden. Ding komt bij htvision weg.
Enig idee of zo-een compatible is met die schakeling van jouw? (details van lcd komen vanmiddag zodra ik thuis ben en stof dervanaf is)

knipknip
ff een quotje van mijzelf.

Heb mijn karakter-lcd (2*16) derbij gepakt. Dit staat derop: GDM1602A, boven het zwarte IC(?) staat 94VO, en onderaan staat nog 2001.11.30. Is gewoon simpel 2*16 karakter lcd-tje. Denk dat die met dit projectje wel gaat werken, of niet?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
Jouw LCD heeft een HD44780 compatible controller (namelijk een KS0066U), dus het gaat gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

MrDummy schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 23:57:
[...]

Het valt wel op dat behuizing van charge pump ic vaak in SMD ontwerp is. Normale en makkelijk soldeerbare DIL is zeldzaam.
Daar zijn wel oplossingen voor:

*klikbaar*

Afbeeldingslocatie: http://cimarrontechnology.com/ProductImages/smadapters/970601.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sparkfun.com/images/PCB/PCB-SOIC-8.jpg

Ik heb ze allebei gehad, en ik vind persoonlijk die van brown dog beter, compacter en een nettere PCB.

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 18-12-2005 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LWY schreef op zondag 18 december 2005 @ 22:18:
Jouw LCD heeft een HD44780 compatible controller (namelijk een KS0066U), dus het gaat gewoon werken.
ok dan!

ff vraag. Hoe ziet de zender, die op de pc is aangesloten, eruit? Pics?

Lees net trouwens nog wat, backlight kan geregeld worden op de pc?? Wist nie eens dat dat kon :?

nóg een vraag :P : welke van de 2 schema's van de zender moet ik aanhouden?

en wéér een vraag: het display van een texas instruments ti-83+, bruikbaar met dit projectje?

schiet me nog een vraag te binnen (AUW!)... kun je met die zender meerdere draadloze karakterlcd's tegelijk aansturen?

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 19-12-2005 13:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

MaCe1337 schreef op zondag 18 december 2005 @ 23:29:
[...]

Daar zijn wel oplossingen voor:

*klikbaar*

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb ze allebei gehad, en ik vind persoonlijk die van brown dog beter, compacter en een nettere PCB.
Top! Ik ben nog aan het zoeken naar chargepump max682. Blijkt niet makkelijk te vinden op electronica shops.

Ik zoek iemand die me snel 2 stuks kan leveren. Dat mag ook jijzelf zijn, of goede webshop.
Ik heb ze dringend nodig voor mijn ddrmat ontwerp. Als je zelf niet meteen nodig binnen een week hebt of je hebt minstens 1 of 2 over... zeg het maar!
De bovenstaande SMD printplaatje als tussenstuk mag er ook bij :)
(wil graag deze week afronden, want volgende week wordt er weer gedansd en wordt er ook getest of charge pump werkt op PS2 poort. PS2 blijkt namelijk geen goede 5V te leveren waardoor mijn mat niet goed functioneert.)

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
bartgrefte schreef op maandag 19 december 2005 @ 10:08:
[...]ar

ok dan!

ff vraag. Hoe ziet de zender, die op de pc is aangesloten, eruit? Pics?
Gewoon een klein printplaatje, formaat van een USB geheugenstick ongeveer
Lees net trouwens nog wat, backlight kan geregeld worden op de pc?? Wist nie eens dat dat kon :?
Bij normale HD44780 LCD's op de printerpoort kan dat inderdaad niet, maar het Crystalfontz protocol (wat ik gebruik) ondersteunt dat wel.
nóg een vraag :P : welke van de 2 schema's van de zender moet ik aanhouden?
Welke van de twee schema's? Die heb alletwee nodig, het onderdeel met de CP2102 en het onderdeel met de PIC16F628A moet je combineren.
en wéér een vraag: het display van een texas instruments ti-83+, bruikbaar met dit projectje?
Nee
schiet me nog een vraag te binnen (AUW!)... kun je met die zender meerdere draadloze karakterlcd's tegelijk aansturen?
Ja, maar dan krijg je dus wel op alle LCD's hetzelfde beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dus de Tx, Rx en de 5V van die 2 moeten met elkaar verbonden worden, of zie ik het verkeerd? (slaapt half)
en de usb op de pc: welke is pootje/draadje 1 en 4, vanaf welke kant moet ik dit bekijken???

wat ben ik lastig he met al die vragen :P

[ Voor 54% gewijzigd door Raven op 19-12-2005 18:51 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
bartgrefte schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:48:
dus de Tx, Rx en de 5V van die 2 moeten met elkaar verbonden worden
Inderdaad (en de GND ook natuurlijk ;))
bartgrefte schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:48:
en de usb op de pc: welke is pootje/draadje 1 en 4, vanaf welke kant moet ik dit bekijken???
USB pinout is onder andere hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

MrDummy schreef op maandag 19 december 2005 @ 10:25:
[...]

Top! Ik ben nog aan het zoeken naar chargepump max682. Blijkt niet makkelijk te vinden op electronica shops.

Ik zoek iemand die me snel 2 stuks kan leveren. Dat mag ook jijzelf zijn, of goede webshop.
Ik heb ze dringend nodig voor mijn ddrmat ontwerp. Als je zelf niet meteen nodig binnen een week hebt of je hebt minstens 1 of 2 over... zeg het maar!
De bovenstaande SMD printplaatje als tussenstuk mag er ook bij :)
(wil graag deze week afronden, want volgende week wordt er weer gedansd en wordt er ook getest of charge pump werkt op PS2 poort. PS2 blijkt namelijk geen goede 5V te leveren waardoor mijn mat niet goed functioneert.)

Iemand?
We mailen wel ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LWY schreef op maandag 19 december 2005 @ 21:56:
[...]

Inderdaad (en de GND ook natuurlijk ;))

[...]

USB pinout is onder andere hier te vinden.
is dat de usb layout van een stekker die op de pc moet worden aangesloten of is dat de layout van de usb (contra?) in de pc?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
bartgrefte schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:41:
[...]

is dat de usb layout van een stekker die op de pc moet worden aangesloten of is dat de layout van de usb (contra?) in de pc?
Het wordt nu wel een beetje basic vind je niet? Er staat toch duidelijk een stekker naast getekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LWY schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 12:45:
[...]

Het wordt nu wel een beetje basic vind je niet? Er staat toch duidelijk een stekker naast getekend :P
ben nog nie helemaal wakker :Z doordat ik nogal weinig slaap heb gehad. :z ...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik heb zojuist mijn lcdtje gesoldeerd maar hij werkt nog niet helemaal.

Het is een 20x4 lcd en is hd44780 compatible. (VT204D) Hij is aangesloten via de pic op een sparkfun break-out board met de cp2102. Hij is dus gewoon met draad rechtstreeks aangesloten.

Echter als ik de software start (crystalfontz of lcdinfo oid) dan gaat alleen de backlight knipperen.
Als ik de software afsluit zie ik heel vaag de 1e en 3e regel oplichten dus hij zou wel stroom moeten krijgen.

De instellingen zijn: CF634, com3, baud=9600 en formaat 20x4

Weet iemand wat er aan de hand is 8)7 Voor zover ik weet is alles goed gesoldeerd maar ik zal het voor de zekerheid nog een keer nakijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Robertstoppels op 20-12-2005 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robertstoppels schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 18:45:
Ik heb zojuist mijn lcdtje gesoldeerd maar hij werkt nog niet helemaal.

Het is een 20x4 lcd en is hd44780 compatible. (VT204D) Hij is aangesloten via de pic op een sparkfun break-out board met de cp2102. Hij is dus gewoon met draad rechtstreeks aangesloten.

Echter als ik de software start (crystalfontz of lcdinfo oid) dan gaat alleen de backlight knipperen.
Als ik de software afsluit zie ik heel vaag de 1e en 3e regel oplichten dus hij zou wel stroom moeten krijgen.

De instellingen zijn: CF634, com3, baud=9600 en formaat 20x4

Weet iemand wat er aan de hand is 8)7 Voor zover ik weet is alles goed gesoldeerd maar ik zal het voor de zekerheid nog een keer nakijken.
Welke PIC gebruik je - het lijkt er nl op dat de oscillator niet goed is geconfigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 19:40:
[...]
Welke PIC gebruik je - het lijkt er nl op dat de oscillator niet goed is geconfigd?
Gewoon een PIC16F628A.
En de oscillator moet staan op..... :?
Met de std. instellingen brandt trouwens de backlight helemaal niet. Maar ik heb dr nou ook weer niet zoveel verstand van ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Robertstoppels op 20-12-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, op afstand is het zo moeilijk debuggen. Probeer eens wat backlight stuff aan te passen, want als dat werkt, werkt dus de cp2102 + control picjes. Verder, met welke programmer en welke software heb je je PIC geprogd? Oja, en kan je lcd controller clone wel in 4 bits mode werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*subtiel schopje*, inmiddels de crystalfontz rs232 interface werkend voor een ks0108 schermpje (zoals te koop op de hcc) - 20 x 8 chars:
Afbeeldingslocatie: http://public.emielmols.info/rs232lcd/smartie.png

**** fototoestel wil van dichtbij geen mooie fotos maken :(

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
Kleine update in startpost, na een paar keer op een neer gemaild te hebben met Robertstoppels ben ik er achter gekomen dat de aansluiting van de Enable lijn van het LCD (bij de draadloze versie) verkeerd stond, hierdoor werkte zijn LCD dus niet. De Enable lijn stond in het schema op RB6 (pin 12) van de PIC aangesloten, terwijl dit RB5 (pin 11) had moeten zijn, het schema is nu aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 03:26:

**** fototoestel wil van dichtbij geen mooie fotos maken :(
offtopic:
Wat je kunt proberen: van verderaf een foto maken en de overkill aan randen die je dan krijgt wegsnijden. Zo los ik hetzelfde probleem met mijn low-budget-cam op. (Olympus 3,2 mpix compact-ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 14:27
Ik vroeg me af welke draadloze zender/ontvanger ik het beste kan gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand toevallig nog een zender en ontvanger liggen die hij niet meer gebruikt en dus kan overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Na het lezen van dit interessante topic vraag ik me toch af of hier nog mensen mee bezig zijn.
(Het is namelijk een beetje stil de laatste tijd hiero)

In ieder geval, ben eens wat wezen zoeken naar zo'n USB-UART chippie en zag dat deze toch redelijk moeilijk te vinden zijn hier in NL.

Als vervanging voor de CP2102 kan dan misschien niet deze gebruikt worden :

FT232R(L)

The FT232R is a USB to serial UART interface with optional clock generator output, and the new FTDIChip-ID™ security dongle feature. In addition, asynchronous and synchronous bit bang interface modes are available. USB to serial designs using the FT232R have been further simplified by fully integrating the external EEPROM, clock circuit and USB resistors onto the device.

Is volgens mij een volwaardige vervanger voor de moeilijk verkrijgbare CP2102 aangezien hier ook alles in geintregeerd is + als grootste voordeel dat deze in een 28 pins SSOP verpakking te verkrijgen is (wat het solderen een stuk makkelijk zou moeten maken -> ook in vergelijking met de FT232BM waar tevens nog wat extra componentjes aan toegevoegd zou moeten worden)

Ik heb deze gezien voor de prijs van +/- €4,- per stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door o0SmOkE0o op 24-02-2006 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
De FT232R kan je inderdaad ook gebruiken, jammer eigenlijk dat die er een paar maanden geleden nog niet waren, want dan had ik deze genomen in plaats van de CP2102. De 28 pins SSOP behuizing maakt het zeker een stuk toegankelijker, en dat FTDI de EEPROM eindelijk geintegreerd heeft in de chip is ook mooi.
Die prijs van 4 euro, bij welke shop was dat? Klinkt wel interessant namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
LWY schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 22:56:
De FT232R kan je inderdaad ook gebruiken, jammer eigenlijk dat die er een paar maanden geleden nog niet waren, want dan had ik deze genomen in plaats van de CP2102. De 28 pins SSOP behuizing maakt het zeker een stuk toegankelijker, en dat FTDI de EEPROM eindelijk geintegreerd heeft in de chip is ook mooi.
Die prijs van 4 euro, bij welke shop was dat? Klinkt wel interessant namelijk :)
LOL,

dan mag ik niet liegen. €3,80 per stuk. Bij onze zuiderburen.

Webshop van Soudez

Ze hebben niet veel voorraad zoals je kunt zien in de webshop, dus niet gelijk alles nemen aub ;) (Ik wil er zelf ook nog eentje :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Hoe/waar heb je die link gevonden? Altijd handig om zo'n shops te kennen want het klein elektronicawinkeltje in de buurt heeft al die dingen niet.

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 25-02-2006 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
o0SmOkE0o schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 23:35:
LOL,

dan mag ik niet liegen. €3,80 per stuk. Bij onze zuiderburen.

Webshop van Soudez

Ze hebben niet veel voorraad zoals je kunt zien in de webshop, dus niet gelijk alles nemen aub ;) (Ik wil er zelf ook nog eentje :p)
Thx, gelijk maar eentje besteld, altijd handig voor toekomstige projectjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
LWY schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:37:
[...]

LOL,

beter hadden we samen kunnen bestellen (scheelt weer in porto :p).
Alhoewel, hoeveel is porto eigenlijk (aangezien ik niets op de site zelf kon vinden)
€1,40 zie ik al. De moeite niet waard (om gezamelijk te kopen, maar wel waard om te bestellen :p).

Volgens mij heb jij de laatste 2 FT245RL voor me neus weggekaapt haha ;( ik zie ze nu opeens niet meer staan.
Laagvliegerke schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:03:
Hoe/waar heb je die link gevonden? Altijd handig om zo'n shops te kennen want het klein elektronicawinkeltje in de buurt heeft al die dingen niet.
Uhhmzz.. eigenlijk zoals iedereen het hier doet denk ik. Gewoon www.google.nl.

Ik begon met de FT232BM en toen kwam ik een datasheet tegen van de FT232RL. En vond deze toch stukken interessanter (ook omdat de prijs een stuk lager lag en hij makkelijker te solderen was ivm SSOP)
En per toeval op bovenstaande site terecht gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door o0SmOkE0o op 25-02-2006 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:49:
Volgens mij heb jij de laatste 2 FT245RL voor me neus weggekaapt haha ;( ik zie ze nu opeens niet meer staan.
Volgens mij staan er nog 3 op hoor. Verzendkosten delen was op zich wel een leuk idee geweest, maar 1,40 vind ik de moeite niet waard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:49:
Uhhmzz.. eigenlijk zoals iedereen het hier doet denk ik. Gewoon www.google.nl.
Het kon eventueel zijn dat je wel één of andere elektronica-site of forum kent waar je al die info kan terugvinden. Maar google zal het idd ook wel doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Laagvliegerke schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 02:26:
[...]

Het kon eventueel zijn dat je wel één of andere elektronica-site of forum kent waar je al die info kan terugvinden. Maar google zal het idd ook wel doen ;)
Het beste forum is GOT toch ;), waar je van die leuke projectjes tegen komt !!
Geen andere plek nodig haha.
LWY schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 02:13:
[...]

Volgens mij staan er nog 3 op hoor. Verzendkosten delen was op zich wel een leuk idee geweest, maar 1,40 vind ik de moeite niet waard. ;)
Nopez, geen FT245RL's meer op die site. En de FT245RQ zo goed ben ik nou ook weer niet in solderen.En zie toevoeging in mijn post ;)

Heb in ieder geval een mailtje gestuurd, dus misschien heeft tie ze nog. Even afwachten dus maar.

Nu alleen nog een site waar ik de PIC's goedkoop kan vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door o0SmOkE0o op 25-02-2006 04:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
LWY schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:37:
[...]

Is jouw bestelling ook geannuleerd ivm fouten op de webshop ?
Gisterennacht besteld en vandaag mailtje binnengehad dat beide producten niet op voorraad waren, en dat het dus fout in de webshop stond.

Order is dus geannuleerd en dat ik over een paar dagen nog maar een keer moet kijken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 03:59:
Nopez, geen FT245RL's meer op die site. En de FT245RQ zo goed ben ik nou ook weer niet in solderen
Oh, 245 :P Ik heb de FT232RL besteld, dacht dat jij die ook bedoelde. Op het moment dat ik mijn bestelling plaatste stond de FT245RL overigens niet eens op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
LWY schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 19:54:
[...]

Oh, 245 :P Ik heb de FT232RL besteld, dacht dat jij die ook bedoelde. Op het moment dat ik mijn bestelling plaatste stond de FT245RL overigens niet eens op de site.
Bestellen is een, krijgen is een tweede :p zie mijn post boven die van jou !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
Ik heb anders nog geen annulering ontvangen hoor... maar we zullen zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij deze even een flinke kick :P
Op het (briljante) idee gebracht door LWY, en het betere kopieerwerk O-) heb ik het nagebouwd met 2 Attiny2313's als het kloppend hart van het systeem :)

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/pled.jpg

Op het moment is alleen de print van de ontvanger klaar, en is het ontvangst nog verre van optimaal (@2400baud), maar na een periode van heeel lang wachten op de RF-modules, maken&solderen van het printje, schrijven van de (nog incomplete) code, een werkend geheel :7

In de loop van volgende week zal ik, als de zender ook werkt, het programma af is en het vakantie is (:D) wel een update geven, met indien gewenst, de schema's & sources :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SlinkingAnt schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:48:
Bij deze even een flinke kick :P
Op het (briljante) idee gebracht door LWY, en het betere kopieerwerk O-) heb ik het nagebouwd met 2 Attiny2313's als het kloppend hart van het systeem :)

[afbeelding]

Op het moment is alleen de print van de ontvanger klaar, en is het ontvangst nog verre van optimaal (@2400baud), maar na een periode van heeel lang wachten op de RF-modules, maken&solderen van het printje, schrijven van de (nog incomplete) code, een werkend geheel :7

In de loop van volgende week zal ik, als de zender ook werkt, het programma af is en het vakantie is (:D) wel een update geven, met indien gewenst, de schema's & sources :)
dat is zeker gewenst! _/-\o_

'k zit net ergens over te tobben... waar staan die ANT1 en ANT2 voor die naast de zender en ontvanger ic zitten in de schema's?

ik krijg overigens net een idee. TS: is het mogelijk om het LCD op zonne energie te laten werken?? En dan op zo'n manier dat de batterijen (bij genoeg licht) ook opgeladen worden door licht?? en als der geen licht is dat er dan automatisch op batterijen wordt overgegaan?

binnenkort (wil nog steeds hieraan beginnen) es ff met eagle klooien om printplaat sporenplannetjes te maken, eagle library is alleen niet al te overzichtelijk met zoeken naar componenten

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 29-04-2006 19:40 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
bartgrefte schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:10:'k zit net ergens over te tobben... waar staan die ANT1 en ANT2 voor die naast de zender en ontvanger ic zitten in de schema's?
Antenne, niets meer dan een klein stukje draad.
bartgrefte schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:10:ik krijg overigens net een idee. TS: is het mogelijk om het LCD op zonne energie te laten werken?? En dan op zo'n manier dat de batterijen (bij genoeg licht) ook opgeladen worden door licht?? en als der geen licht is dat er dan automatisch op batterijen wordt overgegaan?
Je kan het best op zonne energie laten werken, maar ik denk dat je er een groot (en dus ook duur) zonnepaneel voor nodig gaat hebben. Bovendien, een paneel van bijvoorbeeld 20x20cm is een enigszins lompe oplossing om een simpel LCD'tje te voeden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
zeer zeer leuk topic (wrom lees ik hem nu pas :P )
En altijd leuk om zoiets te bouwen. Heb hier ook nog een lcdtje liggen, (2x20) dus ik kan er wel wat mee.

zonne ernergie lijkt me eigelijk net niks. Aangezien we niet echt veel zon hier in nederland hebben, maargoed tis te prberen. Je hebt sowieso een flink vlak nodig.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

B_FORCE schreef op zondag 30 april 2006 @ 12:40:
zeer zeer leuk topic (wrom lees ik hem nu pas :P )
En altijd leuk om zoiets te bouwen. Heb hier ook nog een lcdtje liggen, (2x20) dus ik kan er wel wat mee.

zonne ernergie lijkt me eigelijk net niks. Aangezien we niet echt veel zon hier in nederland hebben, maargoed tis te prberen. Je hebt sowieso een flink vlak nodig.
da's een "goed" argument ja....
maar met een klein accuutje erbij moet het denk ik wel kunnen. zon display vreet toch niet zo veel stroom, of wel??

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 30-04-2006 15:01 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
Het display op zich gebruikt inderdaad niet veel, maar het backlight wel. Die van mij trekt ongeveer 70mA bij 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LWY schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:18:
Het display op zich gebruikt inderdaad niet veel, maar het backlight wel. Die van mij trekt ongeveer 70mA bij 5V.
en daar is geen (klein) zonnepaneeltje voor? die zoveel kan leveren? + een kleine accu?

en die antenne, wat voor draadje, en hoe lang, kan ik er het beste aan hangen voor de beste zend/ontvangst??

bedenk me net zo ineens wat, ik heb geeneens een pic-programmer 8)7 , (nog meer op me bestellijsie.) Maar eerst ff materiaal voor maken/ontwikkelen/bewerken/boren van printjes halen.....

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 05-05-2006 14:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 10:03
Sorry voor de schop, maar kun je die PIC 16F628A zonder kristal/RC osc laten werken? Heeft die een interne oscillator? Of heb je ze gewoon niet op de schema's geplaatst?

Edit: ja dus, The PIC16F628A features 4MHz internal oscillator.

[ Voor 33% gewijzigd door Dupje op 04-06-2006 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ LWY: mag ik vragen waar je die CP2102 gekocht hebt? O-) Ik kan hen alleen vinden bij een paar winkels in de USA, maar daar heb je allemaal een creditcard bij nodig, en laat ik deze nou toevallig niet hebben.. :( Weet jij toevallig een shop in nederland/europa waar ik deze kan bestellen?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
ik wil hier kitjes voor ik vond het zo vet.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:51:
@ LWY: mag ik vragen waar je die CP2102 gekocht hebt? O-) Ik kan hen alleen vinden bij een paar winkels in de USA, maar daar heb je allemaal een creditcard bij nodig, en laat ik deze nou toevallig niet hebben.. :( Weet jij toevallig een shop in nederland/europa waar ik deze kan bestellen?
Ik heb ze gekocht bij sparkfun.com, in de USA dus. Ik dacht dat Farnell (http://nl.farnell.com) ze ook verkocht in Nederland, maar dat weet ik niet zeker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Zoals ik al eerder belooft heb, hier de schema's van de ontvanger in Eagle :)

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/ontvanger-schema.png
Klikbaar voor het schema :)
En ja, ik weet dat het plaatje te breed is, maar anders is het echt _niet_ leesbaar

Een paar weken geleden heb ik alle spullen gekocht om zelf printjes te kunnen etsen, en na een klein testje vorige week, zijn de resultaten boven mijn verwachting. Zodoende ga ik ook een nieuwe print maken, welke een stuk kleiner wordt, en waar een paar design-foutjes uitgehaald zijn :D
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/ontvanger-print.png
En ook deze is klikbaar voor het brd-bestand in Eagle-formaat :)

De broncode zal ik binnenkort ook hier online plaatsen, geschreven in C en gecompileerd met WinAvr. Er ontbreken nu nog een paar kleine functies, zoals custom-character en boot-tekst vanuit eeprom, maar dat ga ik deze week afmaken 8) Vakantie ftw :P

Op het moment wordt het oplaad-circuit getest, aangezien de batterij-spanning onder de 2.5V was gezakt, en de MAX682 er geen 5V meer van kon maken ")

ps. gebruik van deze schema's is natuurlijk op eigen risico :P

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

LWY, ik wil je draadloze lcd graag namaken :) ik vind heb supervet _/-\o_ . nu vroeg ik me af of je je ontwerp van je printje kon posten, ik heb er namelijk nog nooit een printje ontworpen en jij hebt hem waarschijnlijk tog nog liggen :P

elmoow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
  • Laatst online: 19-09 09:40
Is het ook mogelijk (eventueel door een alternatief voor de MAX682) om 4 batterijen te gebruiken zodat het schermpje wat langer kan meegaan?

De spanning zou dan op maximum ~6V komen te liggen. De specs van de MAX682 zeggen dat hij tot max 5.5V als ingangsspanning aankan. Zou het mogelijk zijn om een diode te nemen om een spanningsval van ~0.6V te creëren en dan de MAX682 alsnog te gebruiken om een stabiele 5V te krijgen, of zou dat het nut van een extra batterij te gebruiken teniet doen (dus dat de extra energie van die batterij gewoon naar die diode gaat)?

En het is dus mogelijk om elk HD44780 compatible LCD scherm aan te sturen met deze onderdelen? Moet er dan een aangepast programaatje in de PIC of worden de extra CrystalFontz functies gewoon genegeerd (bv backlight aanpassen). Verder heeft die CrystalFontz LCD die de TS gebruikte een RS232 interface, nietwaar? Dus moet de PIC-code aangepast worden als er een LCD scherm gebruikt wordt dat geen RS232 interface ondersteunt?

Verder nog één vraag: is de performance goed genoeg om een Winamp equalizer deftig weer te geven op een 4x20 schermpje?

Note: ik ken nog niet veel van elektronica, vandaar deze (misschien) simpele vragen, maar ik ben aan het bijleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:44
Titan, waarschijnlijk wil je oplaadbare batterijen gebruiken, die meestal een spanning hebben staan van maar 1.2V. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:
Is het ook mogelijk (eventueel door een alternatief voor de MAX682) om 4 batterijen te gebruiken zodat het schermpje wat langer kan meegaan?
Als je wilt dat het LCD het langer uithoudt zonder opladen kan je beter gewoon 3 batterijen met een hogere capaciteit nemen, ipv extra batterijen toevoegen. Ik zelf heb 600mAh batterijen gebruikt en dat is weinig voor AA batterijen. Neem je 3 batterijen van bijv. 1800mAh (kost tegenwoordig bijna niks meer) dan gaat het LCD dus al 3x langer mee.
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:
En het is dus mogelijk om elk HD44780 compatible LCD scherm aan te sturen met deze onderdelen? Moet er dan een aangepast programaatje in de PIC of worden de extra CrystalFontz functies gewoon genegeerd (bv backlight aanpassen). Verder heeft die CrystalFontz LCD die de TS gebruikte een RS232 interface, nietwaar? Dus moet de PIC-code aangepast worden als er een LCD scherm gebruikt wordt dat geen RS232 interface ondersteunt?
Het is inderdaad mogelijk om ieder HD44780 display aan te sturen (tot 4x20 characters maximaal). Verder heb ik geen serieel CrystalFontz LCD gebruikt, maar een gewone parallel aangestuurde HD44780. De PC stuurt seriele data voor een CF LCD naar de PIC, en die vertaalt dat naar HD44780.
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:Verder nog één vraag: is de performance goed genoeg om een Winamp equalizer deftig weer te geven op een 4x20 schermpje?
Die vraag is al eerder in dit topic gesteld. De verbinding (effectief 2400baud) is hier helaas niet snel genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He iedereen,

Kwam net langs dit topic, zie een vraag over de CP2102... ben zelf niet zo'n smd fan, dus ik heb een USB -> RS232 converter op ebay gekocht voor 6 euro'tjes. Die ga ik openslopen en kijken of ik er wat mee kan. Als iemand intresse heeft of dit een vervangende oplossing kan zijn dan post ik wel wat pic's hier.

M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
LWY schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:25:
[...]

Die vraag is al eerder in dit topic gesteld. De verbinding (effectief 2400baud) is hier helaas niet snel genoeg voor.
Is het niet mogelijk om gebruik te maken van een snellere transmitter en receiver om bijvoorbeeld 9600 baud te krijgen?

Bijvoorbeeld deze: http://www.okwelectronics.com/products/radio/qfmt6.html ?
of http://www.linxtechnologi...nts/TXM-xxx-LR_Manual.pdf

Of zou die dan misschien te veel verbruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door titan_pi8 op 24-10-2006 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Welk programma(programmeertaal) gebruiken jullie voor de aansturen van de zender ?
Ik zat te denken aan VB6. Als ik het goed heb, moet je de seriële drivers uit de dll's laden en zo aansturen ?
Want er zat een IC die een usb->serieel connectie maakt. Of is mijn redenering verkeerd ?
Bedankt _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Om het simpel uit te leggen: de zender zelf bestaat uit een PIC (geprogrammeerd in Assembly) die de codes van bestaande programma's (zoals Smartie) omzet naar codes die draadloos worden verstuurd. In de ontvanger worden die codes weer omgezet naar de originele codes en die worden naar het LCD schermpje gestuurd.

Visual Basic (of een andere high-level programmeertaal) komt er dus niet aan te pas.

PS: iemand nog een reactie op mijn vorige vraag (of het mogelijk is de zender/ontvanger te gebruiken die ik in mijn vorige post aanhaalde, om een hogere transferrate te krijgen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
Misschien is het een idee om ivm batterij besparing de backlight met de pic pwm te dimmen.. hoeft nauwlijks zichtbaar te zijn, en op 75% gaat de batterij al een stuk langer mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
titan_pi8 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:44:
Om het simpel uit te leggen: de zender zelf bestaat uit een PIC (geprogrammeerd in Assembly) die de codes van bestaande programma's (zoals Smartie) omzet naar codes die draadloos worden verstuurd. In de ontvanger worden die codes weer omgezet naar de originele codes en die worden naar het LCD schermpje gestuurd.

Visual Basic (of een andere high-level programmeertaal) komt er dus niet aan te pas.

PS: iemand nog een reactie op mijn vorige vraag (of het mogelijk is de zender/ontvanger te gebruiken die ik in mijn vorige post aanhaalde, om een hogere transferrate te krijgen)?
Bedankt voor je reactie.Maar er is nog iets wat ik niet begrijp.
Stel; je wilt de tijd op die display tevoorschijn toveren.
Moet je dit dan direct in de assembly code geprogrammeerd worden ?
Of hoe moet je dit dan doen ?

Heb het al gevonden.
Stomme vraag.
Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Deze is toch meer storingsgevoeliger dan FM ?

[ Voor 7% gewijzigd door software op 02-11-2006 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 11:38
software schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor je reactie.Maar er is nog iets wat ik niet begrijp.
Stel; je wilt de tijd op die display tevoorschijn toveren.
Moet je dit dan direct in de assembly code geprogrammeerd worden ?
Of hoe moet je dit dan doen ?

Heb het al gevonden.
Stomme vraag.
Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Maar wel makkelijker en legaler. Ik geloof dat de FM band gereserveerd was, ik weet echter niet of er een aantal frequenties van zijn vrijgegeven, ik geloof het niet omdat daar grof geld voor betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12:26
software schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:54:
[...]Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Heel simpel antwoord: die setjes zijn erg betaalbaar. Je kan zelf dingen in elkaar gaan prutsen, maar de vereiste kennis en materialen zijn meestal niet voorhanden, en tegen dat je een deftig resultaat hebt ben je al meer geld kwijt dan aan zo'n simpel 433MHz setje of dergerlijken (dan moet je de tijd dat je eraan bezig bent nog niet meerekenen).
Kopen, aansluiten en het werkt, is iets wat zelfs voor een tweaker erg handig kan zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Oki, bedankt is nu voor mij al een beetje duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje

Waarom zit er een 100 ohm weerstand tussen de collector van je transistor en de v- van je lcd? in (Schema's en ontwerp (LCD controller))

LCD brightness regel je toch met je PWM en Timer van je PIC?

Of mis ik iets...

M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

titan_pi8 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:55:
[...]

Is het niet mogelijk om gebruik te maken van een snellere transmitter en receiver om bijvoorbeeld 9600 baud te krijgen?

Bijvoorbeeld deze: http://www.okwelectronics.com/products/radio/qfmt6.html ?
of http://www.linxtechnologi...nts/TXM-xxx-LR_Manual.pdf

Of zou die dan misschien te veel verbruiken?
ik krijg nog wat binnen
Ontvanger doet max 4.8K . Zender max 9.6K
Laat wel even weten hoe ze het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:30:
He iedereen,

Kwam net langs dit topic, zie een vraag over de CP2102... ben zelf niet zo'n smd fan, dus ik heb een USB -> RS232 converter op ebay gekocht voor 6 euro'tjes. Die ga ik openslopen en kijken of ik er wat mee kan. Als iemand intresse heeft of dit een vervangende oplossing kan zijn dan post ik wel wat pic's hier.

M
Is dit nu gelukt ? Of ben je nog bezig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
software schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:49:
[...]
Is dit nu gelukt ? Of ben je nog bezig ?
Ik las ergens (routerhacking thread of site daarin gelinked) dat de USB serials niet vooruit te branden zijn. Lijkt me dan ook niet zo interessant voor om wireless link aan te sturen. Ik zou een echte serieele poort gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 01:51:
[...]

ik krijg nog wat binnen
Ontvanger doet max 4.8K . Zender max 9.6K
Laat wel even weten hoe ze het doen
Ahzo, maar als je ontvanger maar 4.8K kan doen, dan moet je je zender toch ook tot die snelheid beperken? Wat de effectieve snelheid weer op 2.4K legt (omwille van het gebruikte protocol).

Over welke zender/ontvanger modules hebben we het trouwens?

In ieder geval al bedankt voor het delen van je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kabel werkt los als een trein, en is snel genoeg. Dit weekeinde maar eens aansluiten. Door de week helaas geen tijd :(

was 14 euro kwijt voor 2 kabels inclusief verzendkosten.

Link naar kabel

(Titan_PI8, zender en ontvanger komt nog binnen)

M

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Sorry voor de bump...

Al wat nieuws over die transmitter en receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 22-09 19:15
Weet iemand iets meer over het gebruikt protocol (CF634)?
Ik heb nu een PIC met ingebouwde USB, die zich aanmeld als com poort, nu wil ik graag ook lcd smartie gebuiken.
zijn er datasheets van dit protocol?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
ymoona schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 11:24:
Weet iemand iets meer over het gebruikt protocol (CF634)?
Ik heb nu een PIC met ingebouwde USB, die zich aanmeld als com poort, nu wil ik graag ook lcd smartie gebuiken.
zijn er datasheets van dit protocol?
Het was even zoeken op de crystalfontz site, maar ik heb ze gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 22-09 19:15
bedankt SlinkingAnt!

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02-2024
ik ga dit ook proberen te maken, voor wat bij te leren :)

maar een stomme vraag waarschijnlijk maar toch.
hoe moet ik die PIC programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
jammy schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:24:
ik ga dit ook proberen te maken, voor wat bij te leren :)

maar een stomme vraag waarschijnlijk maar toch.
hoe moet ik die PIC programmeren?
Met een PIC-programmer, de rest vind je met de standaard methoden (FAQ, google, site van de fabrikant, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Een voorbeeld van een pic programmer kan zijn :
http://www.velleman.be/product/view/?lang=nl&id=364426

De rest staat in de datasheets van de pic.
Zoek in google op : datasheet picxxxxx
Waarbij de x een getal of letter voorsteld. Bv pic 16f628

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammy
dus als ik nu die PIC16F628A gebruik en ik zorg dat ik die met usb kan aansluiten op pc met behulp van de CP2102.
en daarna kan ik met lcd smartie het programma in laden met de pic-programmer.

zou dit werken, of raden jullie iets anders aan.

begin stillaan het licht te zien :)
(tis de eerste keer dat ik met lcd werk daarmee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Laatst online: 12:49
Ehm... Usb maken in een microcontroler is niet te doen voor een leek. Die PIC die jij opnoemt heeft ook geen usb hardware. Ik zou het lcd eerst maar eens aansluiten via de parallele poort ofzo en in je vrije tijd rustig beginnen met PIC's programmeren.

Lezen.. tis moeilijk..

[ Voor 6% gewijzigd door Zjosh op 15-01-2007 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammy
ok srry, overgekeken en ook nie bij stil gestaan.

[ Voor 31% gewijzigd door jammy op 15-01-2007 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een goedkope programmer wilt hebben, moet je hier eens kijken:

http://stores.ebay.com/eXtreme-Tekronics

Daar heb ik die van mij ook vandaan, werkt prima.

Microchips kun je makkelijk krijgen bij http://www.voti.nl/winkel/catalog.html

Groeten,
M

Owhja, heb mijn transmitters en recievers ook van ebay, way goedkoper dan velleman en conrad etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Nog een vraagje aan de topicstarter: kun je misschien wat meer info geven over hoe je die behuizing hebt gemaakt?

In je startpost staat dat je styreenplaat hebt gebruikt. Dus je hebt eerst de ruwe vorm met die styreenplaat gemaakt en dan bedekt met polyester? Krijg je de behuizing nu nog open (zonder iets open te breken) voor als je iets zou willen veranderen aan de binnenkant? En hoe heb je het LCD schermpje vastgemaakt aan de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
titan_pi8 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:34:
In je startpost staat dat je styreenplaat hebt gebruikt. Dus je hebt eerst de ruwe vorm met die styreenplaat gemaakt en dan bedekt met polyester? Krijg je de behuizing nu nog open (zonder iets open te breken) voor als je iets zou willen veranderen aan de binnenkant?
Klopt, en de behuizing kan inderdaad niet meer open.
titan_pi8 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:34:
En hoe heb je het LCD schermpje vastgemaakt aan de behuizing?
Snel een paar plaatjes via google:
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/9404/jtlcd20x4bl380ld2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/6389/cfah2004ayyhjpebackzn2.jpg

Het zwarte metalen kapje heb ik er af gehaald, dat doe je door aan de onderkant de haakjes terug te buigen. Vervolgens in een stuk styreenplaat (wat later dus de voorkant zou worden) een gat gemaakt iets groter dan het kapje, kapje er in gezet, polyester plamuur er overheen en schuren maar. Doorsnede (paint ftw :P):
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/6562/untitledrl4.jpg
Daarna spuit je het over en zet je het lcd weer terug in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Nice!

Enkel jammer dat je de behuizing niet zomaar open kan doen. De batterijen zitten toch niet aan de buitenkant? Maak je je geen zorgen dat de batterijen over x aantal laadbeurten versleten zullen zijn en dat je ze dan niet makkelijk zult kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
Er zit een klepje aan de onderkant voor de batterijen. Dus die kunnen nog wel vervangen worden, voor de rest zit alles dicht. Even twee foto's gemaakt (met telefoon dus geen superkwaliteit):

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/9066/photo0036yz2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/2964/photo0037pe4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Nogmaals: heel erg mooi gedaan.

Ook dat kastje met dat klepje voor batterijen enzo.
Net alsof je het zo uit een winkel hebt 8)

Super projectje!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Inderdaad, erg mooi gedaan!

Ik heb nu mijn 1x16 (werkt als een 2x8) aangesloten op een PIC16F628 die ik geprogrammeerd heb met de code (die ik zelf een beetje heb aangepast) voor een LCD aan de USB poort (met kabel) te hangen. Ik heb aan de PIC nog geen TX/RX lijnen naar de pc maar normaal zou het LCD scherm toch al moeten initialiseren en 'OK' tonen, nietwaar? Dat doet het dus niet.

Ik heb in de asm file de lijn-adressen aangepast voor het 1x16 schermpje en ook de 'OK' in lcdinit wordt niet pas op positie 9 van regel 1 geplaatst, maar op positie 0 van regel 0.
Ik heb het schema uit de startpost nog eens nagekeken en heb waarschijnlijk een foutje gevonden: PIN 6 (EN) van het LCD zit daar aan RB4, maar RB4 is geconfigureerd als RS. PIN 4 (RS) van het LCD zit aan RB6 maar RB6 is geconfigureerd als EN. Dus PIN 4 en 6 zouden omgewisseld moeten worden denk ik. Zou iemand dat kunnen controleren?

Echter, nu heb ik de pinnen omgewisseld in mijn testopstelling, maar er gebeurt nog steeds totaal niets met het LCD-scherm. Wat ik nog heb geprobeerd:
- wat meer tijd steken tussen het hoogmaken en laagmaken van de EN-pin
- de lcdbusy-routine vervangen door een delay van 5ms (zou toch zeker genoeg moeten zijn)

maar beiden leveren niets op. Het LCD scherm wordt dus blijkbaar niet geïnitialiseerd... Niet met mijn aangepast code en niet met de originele code (van LWY) en ook niet met een soort mengeling daarvan, qua code heb ik dus al vanalles geprobeerd.

Zou het eraan kunnen liggen dat ik een breadboard gebruik, dat heb verbonden met een female LPT connecter, daarop een mannelijke LPT connector en dan een kabel van ongeveer 40cm dat aan het LCD schermpje zit. Dus dat daar teveel storing op zit?

Hier wat foto's van mijn test-setup (klikken voor fullsize):
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/IMG_6204_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/IMG_6205_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/IMG_6206_thumb.jpg

Het wordt gevoed door een ~100W voeding die vroeger diende voor externe schijven of iets dergelijks, dus dat is normaal ook in orde. Het schermpje werkt wel als ik rechtstreeks aan de pc hang, met Smartie LCD (dus 8bit interface), dus het is niet kapot. Zou het kunnen dat dit schermpje de 4bit interface niet ondersteunt?

Ziet iemand wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Ik heb het opgelost. Het was een combinatie van factoren:
  • Het schermpje dat ik gebruikte is nogal oud en ondersteunt blijkbaar geen Busy Flag Checking in 4 bit modus. Edit: blijkbaar toch, was een foutje in de code...
  • Ik heb een andere initialisatieprocedure moeten gebruiken. Ik denk dat dit met mijn voeding te maken heeft. Ik volg nu de procedure zoals die beschreven staat in de datasheet van de HD44780 op pagina 213.
  • De RS en EN pinnen moesten omgewisseld worden.
Misschien is het mogelijk om de startpost aan te passen zodat de RS en EN pinnen in het schema omgewisseld zijn, ofwel gewoon in de code de adressen die aan RS en EN toegewezen omwisselen (dit is eigenlijk het makkelijkste).

Edit:
Nog een vraagje aan de LWY:
Is er een reden dat je de code van commando 17 voor de andere commando's hebt gezet? Ik heb namelijk veel problemen met dat commando, het wilt niet correct uitvoeren.

Deze code gebruik ik nu: die is hetzelfde als in het asm bestand van in de startpost, dus volledig letterlijk overgenomen (heb als highlighting even cpp genomen, want anders was de opmaak helemaal omzeep :? )
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
com_17
    call    getbyte         ; Receive column
    movf    inbyte, W
    movwf   temp2
    call    getbyte         ; Receive row
    movf    inbyte, W
    call    com_17a

;   movlw   line1
    addwf   temp2, W
    call    lcdsetpos       ; Send address to lcd
    goto    cfin

com_17a
    clrf    PCLATH
    addwf   PCL, F
    retlw   line0
    retlw   line1
    retlw   line2
    retlw   line3

Als ik die movlw line1 uncomment dan komt alles op de 2e regel, dat zou je ook verwachten. Maar met die regel als commentaar gezet wordt alles wat op de 2e regel zou moeten komen gewoon op de 1e regel gezet, maar 1 kolom verder naar rechts als normaal. Het vreemdste is dat als ik de code hierboven op een andere plaats in mijn asm bestand zet, dat de code zich dan wat anders gedraagt (maar ook nog niet correct): dan kom alles wat op de 2e regel zou moeten op de 2e regel, maar 6 character naar rechts geschoven. Ik heb maar een 2x8 schermpje momenteel, dus kan ik enkel de 1e letter van de 2e regel zien...

Allemaal zeer vreemd, lijkt wel een bug in de compiler te zijn. Weet iemand hier meer over?

Edit again:
Heb het opgelost door deze code zo ver mogelijk naar boven te plaatsen. Ik denk dat het te maken heeft met bepaalde 'barriers' te overschrijven, maar ik snap het nog niet helemaal. Ik heb wel een application note gevonden waar wat uitleg instaat. Die ga ik eens proberen te begrijpen :) .

[ Voor 58% gewijzigd door titan_pi8 op 03-02-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Ik ben klaar met mijn aangepaste versie van de code van LWY voor het aansluiten van een LCD op de USB poort (niet draadloos).

De code bevat natuurlijk alle functies die ook in het bestand van LWY zitten en daarbovenop nog een paar extra's:
  • Initialisatie-procedure is aangepast. Volgens mij werkt deze initialisatie in meer gevallen goed dan bij de oorspronkelijke code.
  • Ondersteuning voor instellen en weergeven van custom characters. Hierdoor is het mogelijk om een spectrum analyser of iets dergelijks te weergeven.
  • Sommige routines heb ik wat aangepast zodat ze sommige overbodige stappen niet moeten doen, hierdoor is het programma (onmerkbaar) sneller geworden
Verder staat er wat meer commentaar in de broncode, dat is vooral voor mijzelf (omdat dit mijn eerste ASM-programma is) maar kan ook nuttig zijn voor wie de code wilt lezen en begrijpen.

Voor de geïnteresseerden:
ASM Bestand
HEX Bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Ik heb mijn zender printje gemaakt met de CP2102.
Nu steek ik die in mijn Xp-bak en zet de pc 'Unknow Device'.
Heb geprobeerd de drivers te installeren maar deze werken niet. Windows zegt steeds dat hij de drivers niet kan updaten.
iemand idee ?

Ik heb ergens gelezen op internet dat je een development toolkit nodig hebt. Heb je dat nu nodig of niet?

[ Voor 18% gewijzigd door software op 06-02-2007 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
software schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:25:
Ik heb mijn zender printje gemaakt met de CP2102.
Nu steek ik die in mijn Xp-bak en zet de pc 'Unknow Device'.
Heb geprobeerd de drivers te installeren maar deze werken niet. Windows zegt steeds dat hij de drivers niet kan updaten.
iemand idee ?

Ik heb ergens gelezen op internet dat je een development toolkit nodig hebt. Heb je dat nu nodig of niet?
Heb ondetussen het probleem gevonden. De Vss en data+ waren van pin gewisseld. Nieuw draadje gelegd en alles werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
titan_pi8 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:30:
...
Heb het opgelost door deze code zo ver mogelijk naar boven te plaatsen. Ik denk dat het te maken heeft met bepaalde 'barriers' te overschrijven, maar ik snap het nog niet helemaal. Ik heb wel een application note gevonden waar wat uitleg instaat. Die ga ik eens proberen te begrijpen :) .
Als je teveel variabelen in het RAM gebruikt, zal je op een bepaald moment wel in een andere bank moeten kruipen met je verdere variabelen, en dus constant moeten switchen van bank (zoals je voor de TRIS-registers ook op bank1 moet zijn, terwijl de PORT-registers in bank0 zitten), maar voor zover ik weet heeft de ROM (waar je programma loopt) dat niet :?
100% zeker dat het identiek dezelfde code is, en dat je niets veranderd hebt bij het verplaatsen van dat stukje code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:35

RvL

Een vraagje. Ik wil de niet-draadloze versie gaan maken. Maar omdat de CP2102 een stuk moeilijker verkrijgbaar is wil ik gebruik maken van de FTDI FT232R.

In de datasheet staat een voorbeeld om hem aan te sluiten op een uC. Daar zitten alleen de CTS en DTS handshake lijnen ook aangesloten. Maar voor zover ik gelezen heb worden deze hier niet gebruikt. Dan kan ik ze dus ook weglaten?

Ook wordt CBUS0 verbonden met CLK_In en CBUS3 verbonden een I/O, maar die kan ik in deze applicatie toch ook weg laten??

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

CTS/DTS kun je weglaten, in principe zijn die wel nodig voor hoge datasnelheden omdat USB totaal anders werkt dan een echte seriele poort en de datastroom niet altijd kan garanderen. Als je ze aansluit kun je ze voor flow control gebruiken en zo zorgen dat er geen data verloren gaat als je controller of de FT232 zelf de hoeveelheid data even niet aankan. Maar meestal worden ze weggelaten.
CBUS0 kan je ook laten zitten. CBUS0 t/m 3 zijn generieke outputs die je kunt instellen op enkele opties. Een van die opties is een kloksignaal (48,24,12 of 6 MHz) die je kunt gebruiken voor je microcontroller. Maar meestal heb je daar zelf al iets voor.

www.madwizard.org

Pagina: 1 2 3 Laatste