[HowTo] Wireless/USB LCD

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 16.442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
ik wil hier kitjes voor ik vond het zo vet.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:51:
@ LWY: mag ik vragen waar je die CP2102 gekocht hebt? O-) Ik kan hen alleen vinden bij een paar winkels in de USA, maar daar heb je allemaal een creditcard bij nodig, en laat ik deze nou toevallig niet hebben.. :( Weet jij toevallig een shop in nederland/europa waar ik deze kan bestellen?
Ik heb ze gekocht bij sparkfun.com, in de USA dus. Ik dacht dat Farnell (http://nl.farnell.com) ze ook verkocht in Nederland, maar dat weet ik niet zeker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zoals ik al eerder belooft heb, hier de schema's van de ontvanger in Eagle :)

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/ontvanger-schema.png
Klikbaar voor het schema :)
En ja, ik weet dat het plaatje te breed is, maar anders is het echt _niet_ leesbaar

Een paar weken geleden heb ik alle spullen gekocht om zelf printjes te kunnen etsen, en na een klein testje vorige week, zijn de resultaten boven mijn verwachting. Zodoende ga ik ook een nieuwe print maken, welke een stuk kleiner wordt, en waar een paar design-foutjes uitgehaald zijn :D
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/ontvanger-print.png
En ook deze is klikbaar voor het brd-bestand in Eagle-formaat :)

De broncode zal ik binnenkort ook hier online plaatsen, geschreven in C en gecompileerd met WinAvr. Er ontbreken nu nog een paar kleine functies, zoals custom-character en boot-tekst vanuit eeprom, maar dat ga ik deze week afmaken 8) Vakantie ftw :P

Op het moment wordt het oplaad-circuit getest, aangezien de batterij-spanning onder de 2.5V was gezakt, en de MAX682 er geen 5V meer van kon maken ")

ps. gebruik van deze schema's is natuurlijk op eigen risico :P

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

LWY, ik wil je draadloze lcd graag namaken :) ik vind heb supervet _/-\o_ . nu vroeg ik me af of je je ontwerp van je printje kon posten, ik heb er namelijk nog nooit een printje ontworpen en jij hebt hem waarschijnlijk tog nog liggen :P

elmoow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 09:40
Is het ook mogelijk (eventueel door een alternatief voor de MAX682) om 4 batterijen te gebruiken zodat het schermpje wat langer kan meegaan?

De spanning zou dan op maximum ~6V komen te liggen. De specs van de MAX682 zeggen dat hij tot max 5.5V als ingangsspanning aankan. Zou het mogelijk zijn om een diode te nemen om een spanningsval van ~0.6V te creëren en dan de MAX682 alsnog te gebruiken om een stabiele 5V te krijgen, of zou dat het nut van een extra batterij te gebruiken teniet doen (dus dat de extra energie van die batterij gewoon naar die diode gaat)?

En het is dus mogelijk om elk HD44780 compatible LCD scherm aan te sturen met deze onderdelen? Moet er dan een aangepast programaatje in de PIC of worden de extra CrystalFontz functies gewoon genegeerd (bv backlight aanpassen). Verder heeft die CrystalFontz LCD die de TS gebruikte een RS232 interface, nietwaar? Dus moet de PIC-code aangepast worden als er een LCD scherm gebruikt wordt dat geen RS232 interface ondersteunt?

Verder nog één vraag: is de performance goed genoeg om een Winamp equalizer deftig weer te geven op een 4x20 schermpje?

Note: ik ken nog niet veel van elektronica, vandaar deze (misschien) simpele vragen, maar ik ben aan het bijleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:44
Titan, waarschijnlijk wil je oplaadbare batterijen gebruiken, die meestal een spanning hebben staan van maar 1.2V. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:
Is het ook mogelijk (eventueel door een alternatief voor de MAX682) om 4 batterijen te gebruiken zodat het schermpje wat langer kan meegaan?
Als je wilt dat het LCD het langer uithoudt zonder opladen kan je beter gewoon 3 batterijen met een hogere capaciteit nemen, ipv extra batterijen toevoegen. Ik zelf heb 600mAh batterijen gebruikt en dat is weinig voor AA batterijen. Neem je 3 batterijen van bijv. 1800mAh (kost tegenwoordig bijna niks meer) dan gaat het LCD dus al 3x langer mee.
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:
En het is dus mogelijk om elk HD44780 compatible LCD scherm aan te sturen met deze onderdelen? Moet er dan een aangepast programaatje in de PIC of worden de extra CrystalFontz functies gewoon genegeerd (bv backlight aanpassen). Verder heeft die CrystalFontz LCD die de TS gebruikte een RS232 interface, nietwaar? Dus moet de PIC-code aangepast worden als er een LCD scherm gebruikt wordt dat geen RS232 interface ondersteunt?
Het is inderdaad mogelijk om ieder HD44780 display aan te sturen (tot 4x20 characters maximaal). Verder heb ik geen serieel CrystalFontz LCD gebruikt, maar een gewone parallel aangestuurde HD44780. De PC stuurt seriele data voor een CF LCD naar de PIC, en die vertaalt dat naar HD44780.
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:Verder nog één vraag: is de performance goed genoeg om een Winamp equalizer deftig weer te geven op een 4x20 schermpje?
Die vraag is al eerder in dit topic gesteld. De verbinding (effectief 2400baud) is hier helaas niet snel genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He iedereen,

Kwam net langs dit topic, zie een vraag over de CP2102... ben zelf niet zo'n smd fan, dus ik heb een USB -> RS232 converter op ebay gekocht voor 6 euro'tjes. Die ga ik openslopen en kijken of ik er wat mee kan. Als iemand intresse heeft of dit een vervangende oplossing kan zijn dan post ik wel wat pic's hier.

M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
LWY schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:25:
[...]

Die vraag is al eerder in dit topic gesteld. De verbinding (effectief 2400baud) is hier helaas niet snel genoeg voor.
Is het niet mogelijk om gebruik te maken van een snellere transmitter en receiver om bijvoorbeeld 9600 baud te krijgen?

Bijvoorbeeld deze: http://www.okwelectronics.com/products/radio/qfmt6.html ?
of http://www.linxtechnologi...nts/TXM-xxx-LR_Manual.pdf

Of zou die dan misschien te veel verbruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door titan_pi8 op 24-10-2006 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Welk programma(programmeertaal) gebruiken jullie voor de aansturen van de zender ?
Ik zat te denken aan VB6. Als ik het goed heb, moet je de seriële drivers uit de dll's laden en zo aansturen ?
Want er zat een IC die een usb->serieel connectie maakt. Of is mijn redenering verkeerd ?
Bedankt _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Om het simpel uit te leggen: de zender zelf bestaat uit een PIC (geprogrammeerd in Assembly) die de codes van bestaande programma's (zoals Smartie) omzet naar codes die draadloos worden verstuurd. In de ontvanger worden die codes weer omgezet naar de originele codes en die worden naar het LCD schermpje gestuurd.

Visual Basic (of een andere high-level programmeertaal) komt er dus niet aan te pas.

PS: iemand nog een reactie op mijn vorige vraag (of het mogelijk is de zender/ontvanger te gebruiken die ik in mijn vorige post aanhaalde, om een hogere transferrate te krijgen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:16
Misschien is het een idee om ivm batterij besparing de backlight met de pic pwm te dimmen.. hoeft nauwlijks zichtbaar te zijn, en op 75% gaat de batterij al een stuk langer mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
titan_pi8 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:44:
Om het simpel uit te leggen: de zender zelf bestaat uit een PIC (geprogrammeerd in Assembly) die de codes van bestaande programma's (zoals Smartie) omzet naar codes die draadloos worden verstuurd. In de ontvanger worden die codes weer omgezet naar de originele codes en die worden naar het LCD schermpje gestuurd.

Visual Basic (of een andere high-level programmeertaal) komt er dus niet aan te pas.

PS: iemand nog een reactie op mijn vorige vraag (of het mogelijk is de zender/ontvanger te gebruiken die ik in mijn vorige post aanhaalde, om een hogere transferrate te krijgen)?
Bedankt voor je reactie.Maar er is nog iets wat ik niet begrijp.
Stel; je wilt de tijd op die display tevoorschijn toveren.
Moet je dit dan direct in de assembly code geprogrammeerd worden ?
Of hoe moet je dit dan doen ?

Heb het al gevonden.
Stomme vraag.
Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Deze is toch meer storingsgevoeliger dan FM ?

[ Voor 7% gewijzigd door software op 02-11-2006 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 06:16
software schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor je reactie.Maar er is nog iets wat ik niet begrijp.
Stel; je wilt de tijd op die display tevoorschijn toveren.
Moet je dit dan direct in de assembly code geprogrammeerd worden ?
Of hoe moet je dit dan doen ?

Heb het al gevonden.
Stomme vraag.
Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Maar wel makkelijker en legaler. Ik geloof dat de FM band gereserveerd was, ik weet echter niet of er een aantal frequenties van zijn vrijgegeven, ik geloof het niet omdat daar grof geld voor betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 22-09 15:33
software schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:54:
[...]Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Heel simpel antwoord: die setjes zijn erg betaalbaar. Je kan zelf dingen in elkaar gaan prutsen, maar de vereiste kennis en materialen zijn meestal niet voorhanden, en tegen dat je een deftig resultaat hebt ben je al meer geld kwijt dan aan zo'n simpel 433MHz setje of dergerlijken (dan moet je de tijd dat je eraan bezig bent nog niet meerekenen).
Kopen, aansluiten en het werkt, is iets wat zelfs voor een tweaker erg handig kan zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Oki, bedankt is nu voor mij al een beetje duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje

Waarom zit er een 100 ohm weerstand tussen de collector van je transistor en de v- van je lcd? in (Schema's en ontwerp (LCD controller))

LCD brightness regel je toch met je PWM en Timer van je PIC?

Of mis ik iets...

M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

titan_pi8 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:55:
[...]

Is het niet mogelijk om gebruik te maken van een snellere transmitter en receiver om bijvoorbeeld 9600 baud te krijgen?

Bijvoorbeeld deze: http://www.okwelectronics.com/products/radio/qfmt6.html ?
of http://www.linxtechnologi...nts/TXM-xxx-LR_Manual.pdf

Of zou die dan misschien te veel verbruiken?
ik krijg nog wat binnen
Ontvanger doet max 4.8K . Zender max 9.6K
Laat wel even weten hoe ze het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:30:
He iedereen,

Kwam net langs dit topic, zie een vraag over de CP2102... ben zelf niet zo'n smd fan, dus ik heb een USB -> RS232 converter op ebay gekocht voor 6 euro'tjes. Die ga ik openslopen en kijken of ik er wat mee kan. Als iemand intresse heeft of dit een vervangende oplossing kan zijn dan post ik wel wat pic's hier.

M
Is dit nu gelukt ? Of ben je nog bezig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
software schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:49:
[...]
Is dit nu gelukt ? Of ben je nog bezig ?
Ik las ergens (routerhacking thread of site daarin gelinked) dat de USB serials niet vooruit te branden zijn. Lijkt me dan ook niet zo interessant voor om wireless link aan te sturen. Ik zou een echte serieele poort gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 01:51:
[...]

ik krijg nog wat binnen
Ontvanger doet max 4.8K . Zender max 9.6K
Laat wel even weten hoe ze het doen
Ahzo, maar als je ontvanger maar 4.8K kan doen, dan moet je je zender toch ook tot die snelheid beperken? Wat de effectieve snelheid weer op 2.4K legt (omwille van het gebruikte protocol).

Over welke zender/ontvanger modules hebben we het trouwens?

In ieder geval al bedankt voor het delen van je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kabel werkt los als een trein, en is snel genoeg. Dit weekeinde maar eens aansluiten. Door de week helaas geen tijd :(

was 14 euro kwijt voor 2 kabels inclusief verzendkosten.

Link naar kabel

(Titan_PI8, zender en ontvanger komt nog binnen)

M

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Sorry voor de bump...

Al wat nieuws over die transmitter en receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 19:15
Weet iemand iets meer over het gebruikt protocol (CF634)?
Ik heb nu een PIC met ingebouwde USB, die zich aanmeld als com poort, nu wil ik graag ook lcd smartie gebuiken.
zijn er datasheets van dit protocol?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
ymoona schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 11:24:
Weet iemand iets meer over het gebruikt protocol (CF634)?
Ik heb nu een PIC met ingebouwde USB, die zich aanmeld als com poort, nu wil ik graag ook lcd smartie gebuiken.
zijn er datasheets van dit protocol?
Het was even zoeken op de crystalfontz site, maar ik heb ze gevonden

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 19:15
bedankt SlinkingAnt!

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02-2024
ik ga dit ook proberen te maken, voor wat bij te leren :)

maar een stomme vraag waarschijnlijk maar toch.
hoe moet ik die PIC programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
jammy schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:24:
ik ga dit ook proberen te maken, voor wat bij te leren :)

maar een stomme vraag waarschijnlijk maar toch.
hoe moet ik die PIC programmeren?
Met een PIC-programmer, de rest vind je met de standaard methoden (FAQ, google, site van de fabrikant, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Een voorbeeld van een pic programmer kan zijn :
http://www.velleman.be/product/view/?lang=nl&id=364426

De rest staat in de datasheets van de pic.
Zoek in google op : datasheet picxxxxx
Waarbij de x een getal of letter voorsteld. Bv pic 16f628

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammy
dus als ik nu die PIC16F628A gebruik en ik zorg dat ik die met usb kan aansluiten op pc met behulp van de CP2102.
en daarna kan ik met lcd smartie het programma in laden met de pic-programmer.

zou dit werken, of raden jullie iets anders aan.

begin stillaan het licht te zien :)
(tis de eerste keer dat ik met lcd werk daarmee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 13:17
Ehm... Usb maken in een microcontroler is niet te doen voor een leek. Die PIC die jij opnoemt heeft ook geen usb hardware. Ik zou het lcd eerst maar eens aansluiten via de parallele poort ofzo en in je vrije tijd rustig beginnen met PIC's programmeren.

Lezen.. tis moeilijk..

[ Voor 6% gewijzigd door Zjosh op 15-01-2007 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammy
ok srry, overgekeken en ook nie bij stil gestaan.

[ Voor 31% gewijzigd door jammy op 15-01-2007 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een goedkope programmer wilt hebben, moet je hier eens kijken:

http://stores.ebay.com/eXtreme-Tekronics

Daar heb ik die van mij ook vandaan, werkt prima.

Microchips kun je makkelijk krijgen bij http://www.voti.nl/winkel/catalog.html

Groeten,
M

Owhja, heb mijn transmitters en recievers ook van ebay, way goedkoper dan velleman en conrad etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Nog een vraagje aan de topicstarter: kun je misschien wat meer info geven over hoe je die behuizing hebt gemaakt?

In je startpost staat dat je styreenplaat hebt gebruikt. Dus je hebt eerst de ruwe vorm met die styreenplaat gemaakt en dan bedekt met polyester? Krijg je de behuizing nu nog open (zonder iets open te breken) voor als je iets zou willen veranderen aan de binnenkant? En hoe heb je het LCD schermpje vastgemaakt aan de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
titan_pi8 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:34:
In je startpost staat dat je styreenplaat hebt gebruikt. Dus je hebt eerst de ruwe vorm met die styreenplaat gemaakt en dan bedekt met polyester? Krijg je de behuizing nu nog open (zonder iets open te breken) voor als je iets zou willen veranderen aan de binnenkant?
Klopt, en de behuizing kan inderdaad niet meer open.
titan_pi8 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:34:
En hoe heb je het LCD schermpje vastgemaakt aan de behuizing?
Snel een paar plaatjes via google:
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/9404/jtlcd20x4bl380ld2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/6389/cfah2004ayyhjpebackzn2.jpg

Het zwarte metalen kapje heb ik er af gehaald, dat doe je door aan de onderkant de haakjes terug te buigen. Vervolgens in een stuk styreenplaat (wat later dus de voorkant zou worden) een gat gemaakt iets groter dan het kapje, kapje er in gezet, polyester plamuur er overheen en schuren maar. Doorsnede (paint ftw :P):
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/6562/untitledrl4.jpg
Daarna spuit je het over en zet je het lcd weer terug in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Nice!

Enkel jammer dat je de behuizing niet zomaar open kan doen. De batterijen zitten toch niet aan de buitenkant? Maak je je geen zorgen dat de batterijen over x aantal laadbeurten versleten zullen zijn en dat je ze dan niet makkelijk zult kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
Er zit een klepje aan de onderkant voor de batterijen. Dus die kunnen nog wel vervangen worden, voor de rest zit alles dicht. Even twee foto's gemaakt (met telefoon dus geen superkwaliteit):

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/9066/photo0036yz2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/2964/photo0037pe4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Nogmaals: heel erg mooi gedaan.

Ook dat kastje met dat klepje voor batterijen enzo.
Net alsof je het zo uit een winkel hebt 8)

Super projectje!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Inderdaad, erg mooi gedaan!

Ik heb nu mijn 1x16 (werkt als een 2x8) aangesloten op een PIC16F628 die ik geprogrammeerd heb met de code (die ik zelf een beetje heb aangepast) voor een LCD aan de USB poort (met kabel) te hangen. Ik heb aan de PIC nog geen TX/RX lijnen naar de pc maar normaal zou het LCD scherm toch al moeten initialiseren en 'OK' tonen, nietwaar? Dat doet het dus niet.

Ik heb in de asm file de lijn-adressen aangepast voor het 1x16 schermpje en ook de 'OK' in lcdinit wordt niet pas op positie 9 van regel 1 geplaatst, maar op positie 0 van regel 0.
Ik heb het schema uit de startpost nog eens nagekeken en heb waarschijnlijk een foutje gevonden: PIN 6 (EN) van het LCD zit daar aan RB4, maar RB4 is geconfigureerd als RS. PIN 4 (RS) van het LCD zit aan RB6 maar RB6 is geconfigureerd als EN. Dus PIN 4 en 6 zouden omgewisseld moeten worden denk ik. Zou iemand dat kunnen controleren?

Echter, nu heb ik de pinnen omgewisseld in mijn testopstelling, maar er gebeurt nog steeds totaal niets met het LCD-scherm. Wat ik nog heb geprobeerd:
- wat meer tijd steken tussen het hoogmaken en laagmaken van de EN-pin
- de lcdbusy-routine vervangen door een delay van 5ms (zou toch zeker genoeg moeten zijn)

maar beiden leveren niets op. Het LCD scherm wordt dus blijkbaar niet geïnitialiseerd... Niet met mijn aangepast code en niet met de originele code (van LWY) en ook niet met een soort mengeling daarvan, qua code heb ik dus al vanalles geprobeerd.

Zou het eraan kunnen liggen dat ik een breadboard gebruik, dat heb verbonden met een female LPT connecter, daarop een mannelijke LPT connector en dan een kabel van ongeveer 40cm dat aan het LCD schermpje zit. Dus dat daar teveel storing op zit?

Hier wat foto's van mijn test-setup (klikken voor fullsize):
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/IMG_6204_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/IMG_6205_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/IMG_6206_thumb.jpg

Het wordt gevoed door een ~100W voeding die vroeger diende voor externe schijven of iets dergelijks, dus dat is normaal ook in orde. Het schermpje werkt wel als ik rechtstreeks aan de pc hang, met Smartie LCD (dus 8bit interface), dus het is niet kapot. Zou het kunnen dat dit schermpje de 4bit interface niet ondersteunt?

Ziet iemand wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Ik heb het opgelost. Het was een combinatie van factoren:
  • Het schermpje dat ik gebruikte is nogal oud en ondersteunt blijkbaar geen Busy Flag Checking in 4 bit modus. Edit: blijkbaar toch, was een foutje in de code...
  • Ik heb een andere initialisatieprocedure moeten gebruiken. Ik denk dat dit met mijn voeding te maken heeft. Ik volg nu de procedure zoals die beschreven staat in de datasheet van de HD44780 op pagina 213.
  • De RS en EN pinnen moesten omgewisseld worden.
Misschien is het mogelijk om de startpost aan te passen zodat de RS en EN pinnen in het schema omgewisseld zijn, ofwel gewoon in de code de adressen die aan RS en EN toegewezen omwisselen (dit is eigenlijk het makkelijkste).

Edit:
Nog een vraagje aan de LWY:
Is er een reden dat je de code van commando 17 voor de andere commando's hebt gezet? Ik heb namelijk veel problemen met dat commando, het wilt niet correct uitvoeren.

Deze code gebruik ik nu: die is hetzelfde als in het asm bestand van in de startpost, dus volledig letterlijk overgenomen (heb als highlighting even cpp genomen, want anders was de opmaak helemaal omzeep :? )
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
com_17
    call    getbyte         ; Receive column
    movf    inbyte, W
    movwf   temp2
    call    getbyte         ; Receive row
    movf    inbyte, W
    call    com_17a

;   movlw   line1
    addwf   temp2, W
    call    lcdsetpos       ; Send address to lcd
    goto    cfin

com_17a
    clrf    PCLATH
    addwf   PCL, F
    retlw   line0
    retlw   line1
    retlw   line2
    retlw   line3

Als ik die movlw line1 uncomment dan komt alles op de 2e regel, dat zou je ook verwachten. Maar met die regel als commentaar gezet wordt alles wat op de 2e regel zou moeten komen gewoon op de 1e regel gezet, maar 1 kolom verder naar rechts als normaal. Het vreemdste is dat als ik de code hierboven op een andere plaats in mijn asm bestand zet, dat de code zich dan wat anders gedraagt (maar ook nog niet correct): dan kom alles wat op de 2e regel zou moeten op de 2e regel, maar 6 character naar rechts geschoven. Ik heb maar een 2x8 schermpje momenteel, dus kan ik enkel de 1e letter van de 2e regel zien...

Allemaal zeer vreemd, lijkt wel een bug in de compiler te zijn. Weet iemand hier meer over?

Edit again:
Heb het opgelost door deze code zo ver mogelijk naar boven te plaatsen. Ik denk dat het te maken heeft met bepaalde 'barriers' te overschrijven, maar ik snap het nog niet helemaal. Ik heb wel een application note gevonden waar wat uitleg instaat. Die ga ik eens proberen te begrijpen :) .

[ Voor 58% gewijzigd door titan_pi8 op 03-02-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Ik ben klaar met mijn aangepaste versie van de code van LWY voor het aansluiten van een LCD op de USB poort (niet draadloos).

De code bevat natuurlijk alle functies die ook in het bestand van LWY zitten en daarbovenop nog een paar extra's:
  • Initialisatie-procedure is aangepast. Volgens mij werkt deze initialisatie in meer gevallen goed dan bij de oorspronkelijke code.
  • Ondersteuning voor instellen en weergeven van custom characters. Hierdoor is het mogelijk om een spectrum analyser of iets dergelijks te weergeven.
  • Sommige routines heb ik wat aangepast zodat ze sommige overbodige stappen niet moeten doen, hierdoor is het programma (onmerkbaar) sneller geworden
Verder staat er wat meer commentaar in de broncode, dat is vooral voor mijzelf (omdat dit mijn eerste ASM-programma is) maar kan ook nuttig zijn voor wie de code wilt lezen en begrijpen.

Voor de geïnteresseerden:
ASM Bestand
HEX Bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Ik heb mijn zender printje gemaakt met de CP2102.
Nu steek ik die in mijn Xp-bak en zet de pc 'Unknow Device'.
Heb geprobeerd de drivers te installeren maar deze werken niet. Windows zegt steeds dat hij de drivers niet kan updaten.
iemand idee ?

Ik heb ergens gelezen op internet dat je een development toolkit nodig hebt. Heb je dat nu nodig of niet?

[ Voor 18% gewijzigd door software op 06-02-2007 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
software schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:25:
Ik heb mijn zender printje gemaakt met de CP2102.
Nu steek ik die in mijn Xp-bak en zet de pc 'Unknow Device'.
Heb geprobeerd de drivers te installeren maar deze werken niet. Windows zegt steeds dat hij de drivers niet kan updaten.
iemand idee ?

Ik heb ergens gelezen op internet dat je een development toolkit nodig hebt. Heb je dat nu nodig of niet?
Heb ondetussen het probleem gevonden. De Vss en data+ waren van pin gewisseld. Nieuw draadje gelegd en alles werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
titan_pi8 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:30:
...
Heb het opgelost door deze code zo ver mogelijk naar boven te plaatsen. Ik denk dat het te maken heeft met bepaalde 'barriers' te overschrijven, maar ik snap het nog niet helemaal. Ik heb wel een application note gevonden waar wat uitleg instaat. Die ga ik eens proberen te begrijpen :) .
Als je teveel variabelen in het RAM gebruikt, zal je op een bepaald moment wel in een andere bank moeten kruipen met je verdere variabelen, en dus constant moeten switchen van bank (zoals je voor de TRIS-registers ook op bank1 moet zijn, terwijl de PORT-registers in bank0 zitten), maar voor zover ik weet heeft de ROM (waar je programma loopt) dat niet :?
100% zeker dat het identiek dezelfde code is, en dat je niets veranderd hebt bij het verplaatsen van dat stukje code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:05

RvL

Een vraagje. Ik wil de niet-draadloze versie gaan maken. Maar omdat de CP2102 een stuk moeilijker verkrijgbaar is wil ik gebruik maken van de FTDI FT232R.

In de datasheet staat een voorbeeld om hem aan te sluiten op een uC. Daar zitten alleen de CTS en DTS handshake lijnen ook aangesloten. Maar voor zover ik gelezen heb worden deze hier niet gebruikt. Dan kan ik ze dus ook weglaten?

Ook wordt CBUS0 verbonden met CLK_In en CBUS3 verbonden een I/O, maar die kan ik in deze applicatie toch ook weg laten??

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

CTS/DTS kun je weglaten, in principe zijn die wel nodig voor hoge datasnelheden omdat USB totaal anders werkt dan een echte seriele poort en de datastroom niet altijd kan garanderen. Als je ze aansluit kun je ze voor flow control gebruiken en zo zorgen dat er geen data verloren gaat als je controller of de FT232 zelf de hoeveelheid data even niet aankan. Maar meestal worden ze weggelaten.
CBUS0 kan je ook laten zitten. CBUS0 t/m 3 zijn generieke outputs die je kunt instellen op enkele opties. Een van die opties is een kloksignaal (48,24,12 of 6 MHz) die je kunt gebruiken voor je microcontroller. Maar meestal heb je daar zelf al iets voor.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

In het geval van de 16F628 kun je dus net zo goed de interne oscillator gebruiken. Die is misschien wel wat minder nauwkeurig waarschijnlijk, maar wel zo makkelijk

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Waarschijnlijk werkt dat wel al wordt met RS232 wel aangeraden de maximale afwijking in baudrate onder de 1% te houden. Interne oscillators zijn meestal niet zo nauwkeurig dus dat kan een probleem zijn bij hogere baudrates. Een kristal is wel nauwkeurig genoeg.

Het kloksignaal van de FT232 is trouwens ook niet bijzonder nauwkeurig maar dit is wel dezelfde klok die de FT232 gebruikt voor de baudrate en dus loopt de seriele verbinding er mee synchroon. Dus het is op zich een goede oplossing om het kloksignaal daarvan te gebruiken.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

En de CLKOUT van de PIC, wat doe je daar mee?

Normaal gesproken zet je de kristal over In en Out met twee condensators naar ground. Moet je dat hier dan ook doen?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
naftebakje schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 20:53:
[...]
Als je teveel variabelen in het RAM gebruikt, zal je op een bepaald moment wel in een andere bank moeten kruipen met je verdere variabelen, en dus constant moeten switchen van bank (zoals je voor de TRIS-registers ook op bank1 moet zijn, terwijl de PORT-registers in bank0 zitten), maar voor zover ik weet heeft de ROM (waar je programma loopt) dat niet :?
100% zeker dat het identiek dezelfde code is, en dat je niets veranderd hebt bij het verplaatsen van dat stukje code?
Ik heb veel minder variabelen als in de originele code. Maar het is nu dus opgelost door de code gewoon wat naar boven te verplaatsen. Het is mogelijk om de code op de plaats die je wilt te zetten, maar dan moet je het PCLATH register goed instellen (zie mijn aangepaste code).
madwizard schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:59:
Waarschijnlijk werkt dat wel al wordt met RS232 wel aangeraden de maximale afwijking in baudrate onder de 1% te houden. Interne oscillators zijn meestal niet zo nauwkeurig dus dat kan een probleem zijn bij hogere baudrates. Een kristal is wel nauwkeurig genoeg.
[...]
In de datasheet van de PIC16F628A staat: 'Precision internal 4 MHz oscillator factory
calibrated to ±1%'. Dus dat zou in orde moeten zijn.

Ik ben zelf ook bezig met een schema en print te ontwerpen, waarbij ik de FT232R gebruik. Dit is de huidige print.
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~ga002655/print1.GIF
LET OP: Hier zitten waarschijnlijk nog fouten in! Dus deze print niet overnemen... (Er staat een verbeterde versie een aantal posts hieronder)

Misschien kunnen jullie mij verder helpen met enkele vragen die ik nog heb ivm de print:
- Mag ik een ongepolariseerde (decoupling) condensator altijd vervangen door een gepolariseerde als ik de polariteit respecteer?
- Maakt het iets uit of de decoupling condensators voor of na D1 en D2 staan in deze print? (D1 en D2 zijn schottky-diodes)?

[ Voor 8% gewijzigd door titan_pi8 op 10-02-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

titan_pi8 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 16:59:
In de datasheet van de PIC16F628A staat: 'Precision internal 4 MHz oscillator factory
calibrated to ±1%'. Dus dat zou in orde moeten zijn.
Ja dat zou moeten lukken.
Ik ben zelf ook bezig met een schema en print te ontwerpen, waarbij ik de FT232R gebruik. Dit is de huidige print.
[afbeelding]
LET OP: Hier zitten waarschijnlijk nog fouten in! Dus deze print niet overnemen...
Ik zou iig even een DRC doen want er lopen wat spoortjes tegen andere sporen/pootjes aan. En wat is die FT232RD? Een module met FT232R ofzo?
Misschien kunnen jullie mij verder helpen met enkele vragen die ik nog heb ivm de print:
- Mag ik een ongepolariseerde (decoupling) condensator altijd vervangen door een gepolariseerde als ik de polariteit respecteer?
Nee dat mag niet, vooral de 100nF condensators zijn juist keramisch omdat deze een beter gedrag hebben bij hogere frequenties (snelle schakelpulsen). Elco's zijn vrij slecht in hoge frequenties, keramische werken veel beter maar zijn er weer minder/duurder in grote waardes. Daarom zie je vaak een elco in combinatie met een kleinere keramische condensator.
- Maakt het iets uit of de decoupling condensators voor of na D1 en D2 staan in deze print? (D1 en D2 zijn schottky-diodes)?
Waar zijn de diodes voor? Heb je een schema erbij? Dat leest makkelijker.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
offtopic:
Ik dacht dat je Peter Agten zou heetten. Als dat zo was dan was de wereld weer erg klein, maar je bent het niet :P

Ik denk dat ik ook maar eens een wireless lcd ga maken. Kun je hem deels inbouwen in je pc en hem er dan uitpakken als er mensen bij staan. Staan ze je lekker aan te gapen :P

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@titan_pi8: het is erg belangerijk dat de onstoringscondensator vlakbij de PIC staat (erg vaak vind je die onder de PIC, zo'n Ctje kan goed onder een IC-voetje), vooral aangezien je met de voeding en massa nogal rondloopt op de print (ontststoring moet je neem ik aan nog eens bekijken van die print, ik zie ook nog een aantal rechte hoeken).
RvL schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:07:
En de CLKOUT van de PIC, wat doe je daar mee?

Normaal gesproken zet je de kristal over In en Out met twee condensators naar ground. Moet je dat hier dan ook doen?
Je hebt een aantal mogelijkheden om een kloksignaal in een PIC te krijgen:
-de genoemde methode met een kristal, dan zijn beide OSC-pinnen gebruikt.
-een extern kloksignaal aanhangen: dan kan je een van de 2 OSC-pinnen gebruiken als I/O-pin, of om de werkklok (1/4 van de oscillatorfrequentie) naar buiten te sturen.
-als er een interne oscillator aanwezig is: als je deze gebruikt kan je de 2 OSC-pinnen gebruiken als I/O pinnen, een ervan kan je ook weer gebruiken om de werkklok naar buiten te sturen.
Er zijn nog wat exotische mogelijkheden als aparte oscillator voor een timer, overschakelen tussen interne en externe klok waardoor je kan overschakelen tussen traag en extreem zuinig of snel en minder zuinig, ... daarvoor 1 adres: de datasheet.

[ Voor 64% gewijzigd door naftebakje op 09-02-2007 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Bedankt voor de tips over de printplaat!
Waarom is het niet goed om rechte hoeken te gebruiken? Is dat enkel omdat dat niet de korste weg is, of is daar nog een andere reden voor?

Hier is het schema dat bij het board hoort. Ik was vergeten te vermelden dat die print ook nog een aantal andere zaken kan doen:
- Er zit een verzendmodule op die ik ga gebruiken om te communiceren met een andere PIC. Waarschijnlijk ga ik daarmee RGB-ledjes aansturen, zoals in het RGB-moodlight topic.
- Er zit een header voor 3 knopjes op, bijvoorbeeld te gebruiken om elke kleur van de RGB's afzonderlijk te dimmen
- De print kan zowel gevoed worden via USB, als via een externe voeding, daarvoor staan die schottky diodes en die MOSFET (Q1) er. Het is de bedoeling dat ik op USB-voeding zowel tekst op het LCD scherm kan zetten als draadloos gegevens verzenden en op de externe voeding nog de knopjes kan gebruiken en aan de hand daarvan bepaalde gegevens kan verzenden.

Die FT232RD is een variant van de FT232R die ik zelf even heb uitgevonden: het is gewoon een FT232RL (dus SSOP28) op een SSOP naar DIP adapter.

Ik heb al DRC gedaan en ik heb geen foutmeldingen meer. De afstand tussen de baantjes staat op 8mil. ERC geeft wel nog een paar fouten, vooral dat bepaalde pinnen van de FT232R niet zijn aangesloten, maar dat geeft volgens de datasheet van die IC geen problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door titan_pi8 op 10-02-2007 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

titan_pi8 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:08:
Bedankt voor de tips over de printplaat!
Waarom is het niet goed om rechte hoeken te gebruiken? Is dat enkel omdat dat niet de korste weg is, of is daar nog een andere reden voor?
Een reden is er dat stompe hoeken beter geëtst kunnen worden. De andere reden is dat bij rechten hoeken de breedte van het spoor in de hoek groter is dan op een recht stuk, wat de impedantie verandert en bij snelle signalen voor een slechtere signaal overdracht zorgt (reflecties e.d.). Bij stompe hoeken is dit al veel minder. Maar dit laatste is eigenlijk alleen maar relevant bij echt snelle signalen waar je de sporen als transmissielijn moet gaan zien.
- De print kan zowel gevoed worden via USB, als via een externe voeding, daarvoor staan die schottky diodes en die MOSFET (Q1) er. Het is de bedoeling dat ik op USB-voeding zowel tekst op het LCD scherm kan zetten als draadloos gegevens verzenden en op de externe voeding nog de knopjes kan gebruiken en aan de hand daarvan bepaalde gegevens kan verzenden.
Volgens mij klopt dit wel zo, maar ik heb nog nooit de power switching optie gebruikt van de FT232R dus ik weet het niet zeker. Wel heb je de pinnummers van VCC en VCCIO omgedraaid. In dit geval gaat dat toevallig goed maar ik zou ze toch even fixen want het zijn heel verschillende pinnen.

Ook mis je nog een weerstand aan de basis van je transistor voor de achtergrond verlichting.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
De VCCIO en VCC pinnen zijn van plaats veranderd in het schema t.o.v. de figuur in de datasheet, maar de pinnummers kloppen volgens mij nog wel.

Ik heb de ontkoppelingscondensatoren zo kort mogelijk bij de IC's gezet, de meeste rechte hoeken vervangen door stompe en nog een weerstand voor de transistor van de backlight gezet (R9).
Nieuwe versie van de print

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

titan_pi8 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:39:
De VCCIO en VCC pinnen zijn van plaats veranderd in het schema t.o.v. de figuur in de datasheet, maar de pinnummers kloppen volgens mij nog wel.
Sorry je hebt gelijk, verkeerd gekeken :)

Print ziet er verder goed uit volgens mij, de 100nF na de 7805 kun je beter in plaats omwisselen met de 10uF, dan staat deze dichter bij het IC.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Yep, die print ziet er al heel wat beter uit.
Wat ik zelf wel nog graag doe, jij moet ervan doen wat je zelf wil, is er een massavlak over gieten, dat ziet er mooier uit imho, qua ontstoring is het beter, het kan geen kwaad (tenzij bij hoge frequentie's, dan kan het teveel parasitaire capaciteit geven, maar dat is niet aan de orde voor deze print), en het etst sneller (minder koper dat weg moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Zo, nog die 100nF met die 10µF omgewisseld.

Heel fel bedankt voor de tips i.v.m. dat bordje! Is een mooi resultaat voor mijn eerste printplaatje, al zeg ik het zelf :) .

Over dat massavlak: is er een functie daarvoor in Eagle, of maak je dat gewoon handmatig?

En waar laten jullie je PCB meestal ontwikkelen? Of etsen jullie het zelf? Ik heb eens op pcb-pool gekeken, maar daar kost het ongeveer 40$ voor de goedkoopste print, incl levering. Dat vind ik wel vrij duur... Is er zo niets in België of Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

titan_pi8 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:36:
Over dat massavlak: is er een functie daarvoor in Eagle, of maak je dat gewoon handmatig?
POLYGON 'GND' typen in de commandoregel en dan een vlak om je hele print heen maken (hoeft niet netjes, als het maar om de randen heen staat). Dan even ratsnest knopje indrukken en het gaat automatisch.
En waar laten jullie je PCB meestal ontwikkelen? Of etsen jullie het zelf? Ik heb eens op pcb-pool gekeken, maar daar kost het ongeveer 40$ voor de goedkoopste print, incl levering. Dat vind ik wel vrij duur... Is er zo niets in België of Nederland?
Meestal ets ik zelf en dat is waarschijnlijk ook het goedkoopst en snelst. Printjes laten maken kost wel redelijk wat, al zijn er wel twee categorieën. De eerste zijn kleine elektronicawinkels die de printjes voor jou etsen en eventueel boren. Die doen dus hetzelfde als je thuis zou etsen en zodoende kun je geen soldeermasker of silkscreen opdruk krijgen. Ook doormetaliseren kan meestal niet wat dubbelzijdige printen erg lastig maakt. Maar het kan daardoor wel goedkoop gedaan worden (denk aan 20 euro ofzo). Tweede categorie zijn echte PCB winkels zoals eurocircuits. Dit is gewoon professionele kwaliteit, hoge kwaliteit etsen, soldeermasker, opdruk e.d. Maar dat is ook gewoon een vrij duur proces. Meestal zijn de opstartkosten hier het hoogst en de prijs per printje dan weer heel laag. Wel voordelig dus bij meerdere printjes maar voor 1 printje is het dan relatief duur. Ook duurt dit proces langer, meestal 1 a 2 weken. 40$ is wel een gemiddelde prijs denk ik (hangt een beetje van de opties af die je gekozen had) maar er zijn ook duurdere en goedkopere. Enkele bekenden:

thepcbshop (eurocircuits): Een van de bekendste, goed en redelijk betaalbaar. Ook vrij snel en zit in europa geloof ik.
olimex: ook wel goedkoop, goed op de eisen letten wel.
futurlec: Zelf loop ik met een grote boog om futurlec heen maar er zijn geloof ik wel veel mensen tevreden met de PCBs. Wel goed letten op de specificaties, 8 mil clearance halen ze niet dacht ik.
LEDsee : Hier heb ik zelf ervaring mee, goede printjes en relatief erg goedkoop. Ongeveer 20 euro opstartkosten (hangt een beetje van je formaat af), daarna prijs per vierkante cm enkele centen. Komt uit de webshop van de Niels die ook LED inkoopacties op SK en IA houdt (nederlander die in Shanghai woont). Ook andere kleuren PCBs mogelijk. Duurt ongeveer 3 weken voordat je ze hebt.

Van de wat minder professionele PCB makers weet ik eigenlijk geen adressen, maar zoek eens op circuitsonline daar komen ze af en toe voorbij (zijn genoeg topics over PCBs maken).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Of een ander is ook :
http://www.eurocircuits.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Ik heb nog een probleem met mijn draadloze LCD display.
Als ik in smarty iets overzend dan zie ik op mijn LCD display alleen maar allerlei karakters verschijnen zonder betekenis. Ze komen niet overeen met de verzonden informatie. Zender en ontvanger staan 10 cm van elkaar.

Instellingen van Smarty : LCD size : 2X16
Baud rate : 2400 bps

Mijn LCD dispaly is anag vision AV1624yfby-sj
De controller is : KS0066
http://www.dst-gmbh.de/avkat/av1624.htm

Iemand idee wat er aan de hand kan zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door software op 16-02-2007 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Moet de baudrate niet 4800bps zijn?

Edit, sorry nee 2400bps is correct.

Ik zou alle datapinnen aan de ontvanger nog eens goed nakijken. Heb je de HEX file van deze site overgenomen of je eigen aangepaste versie gemaakt?

[ Voor 86% gewijzigd door titan_pi8 op 16-02-2007 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
titan_pi8 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:25:
Moet de baudrate niet 4800bps zijn?

Edit, sorry nee 2400bps is correct.

Ik zou alle datapinnen aan de ontvanger nog eens goed nakijken. Heb je de HEX file van deze site overgenomen of je eigen aangepaste versie gemaakt?
Ik heb de hex file van in de TS gebruikt.
Ik zie als ik de LCD aanleg de voorgeprogrammeerde tekst. Ik zal de datapinnen nog eens controleren.

[edit]
Alles gecontroleerd, niets mis mee volgens mij.
Die ontvanger, die moet toch niet worden afgeregeld zeker ?
Ik heb gemeten met de oscilloscoop en de ontvanger ontvangt dezelfde vorm van signaal dat gelijk is aan dat wat de zender stuurt.
Ik zie dat er bij de LCD informatie verschuift, er wordt dus informatie overgezonden.
Maar als ik de voorgeprogrameerde text zie, zijn de datapinnen van de pic goed verbonden ?

[ Voor 31% gewijzigd door software op 16-02-2007 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Dan ligt het probleem bij de verbinding tussen PC en zender. Werk je met een USB->UART chip of hangt hij via een MAX232 aan een COM-poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Via de USB->UART bridge .
Kan het niet zijn dat mijn lcd display niet compatibel is met de pic ?

Hoe kan ik controleren of dat mijn zender werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Als je LCD niet compatible zou zijn, dan zou de voorgeprogrammeerde tekst ook niet correct verschijnen. Hoe je je zender kan controleren weet ik niet precies, maar een mogelijkheid is om een test-opstelling te maken waarbij je aan je ontvanger een LED hangt en de input van de zender eens aan de +5V hangt en dan nog eens aan de GND. Als je LED dan respectievelijk aan en uit gaat, dan weet je dat de zender en ontvanger toch al samenwerken (hoewel je niet weet of ze ook goed werken op hogere snelheden). Maar ik ben niet zeker of dit zal werken, ik heb nog geen ervaring met TX/RX modules...

Ik heb vandaag mijn FT232RL ontvangen. Ik ben wel geschrokken van het formaat. Hoe ga ik dat ooit kunnen solderen 8)7?

Ik heb trouwens ook nog een paar kleine veranderingen aan de printplaat doorgevoerd:
- Ik heb de transistor voor de backlight vervangen door een FET. Die schakelt sneller en ik denk dat ik de weerstand die normaal aan de basis van de transistor zou hangen dan niet meer nodig heb (die heb ik dus ook weggelaten). Klopt dit eigenlijk?
- Ik heb nog wat componenten herschikt en baantjes verlegt zodat de print iets kleiner is.

[ Voor 21% gewijzigd door titan_pi8 op 17-02-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
titan_pi8 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:39:
Als je LCD niet compatible zou zijn, dan zou de voorgeprogrammeerde tekst ook niet correct verschijnen. Hoe je je zender kan controleren weet ik niet precies, maar een mogelijkheid is om een test-opstelling te maken waarbij je aan je ontvanger een LED hangt en de input van de zender eens aan de +5V hangt en dan nog eens aan de GND. Als je LED dan respectievelijk aan en uit gaat, dan weet je dat de zender en ontvanger toch al samenwerken (hoewel je niet weet of ze ook goed werken op hogere snelheden). Maar ik ben niet zeker of dit zal werken, ik heb nog geen ervaring met TX/RX modules...
Ik heb deze proef opstelling gemaakt. En wat blijkt :
Er is data overdracht (zoals eerder al gezegd).

Ik begin steeds meer en meer te denken dat de hex code van de ontvanger-pic niet goed is.
Hoewel de geprogrammeerde tekst goed wordt weergegeven.
Iemand een andere idee ? :$

Niemand de asm file zonder de Crystalfontz commands ? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Je zou de code van de zender wat kunnen aanpassen zodat die bijvoorbeeld 5x een bepaalde letter zendt. Als die letter dan goed weergeven wordt, dan weet je toch al dat de volledige ontvanger en TX433 goed werken.

Edit: Ik heb even de code van de zender aangepast zodat die eerst de cursor in de linkerbovenhoek zet en dan 4 keer een 8 print.

Hier is de HEX en de ASM

LET OP: Ik heb deze code niet kunnen testen, dus het zou goed kunnen dat er een fout in zit...

[ Voor 46% gewijzigd door titan_pi8 op 18-02-2007 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
De ontvanger ontvangt niets. Alleen rare tekens (bv :;;;: dr gs;sdf s en chinese tekens).
Is mijn zender kapot ?

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/mathieuallaert/print/tekens1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/mathieuallaert/print/tekens2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/mathieuallaert/print/tekens3.JPG

[ Voor 46% gewijzigd door software op 19-02-2007 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY

LWY

= Louie

Topicstarter
Heb je al geprobeerd om de zend- en ontvangst-PIC direct met een kabel te verbinden?, dus de uitgang die je normaal aan de zendmodule aansluit rechtstreeks aansluiten op de PIC ingang van de ontvanger (uiteraard ook GND doorvervinden als je dit doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Heb juist alles verbonden en de originele hex file terug ingeladen. Ik krijg nu een andere text.
Als ik 0010000001 instuurt krijgt op het scherm : ppppppp41qpqpppp.
Iets in deze aard.

Dit kreeg ik ook al met mijn zender - ontvanger erin.
Ik kan dus zeggen dat zender - ontvanger werken.
Kan het misschien een software fout zijn dan ? Omdat ik niet werk met een crystalfontz ?

[ Voor 46% gewijzigd door software op 19-02-2007 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Het zou moeten werken met elk HD44780-compatible LCD (niemand gebruikt een CrystalFontz, we emuleren die juist). Het is wel mogelijk dat je de lijn-adressen moet aanpassen omdat je geen 4x20 schermpje gebruikt, maar dan zouden die vreemde tekens nog niet mogen verschijnen...

Je zou ook eens met het testprogrammaatje van CrystalFontz kunnen spelen om zo te kijken wat er wel en niet werkt. Misschien werken sommige commands wel en kun je daaruit afleiden waar het probleem kan zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Ik heb het test programma gedownload en heb alle soorten letters en cijfers gestuurd.
Bv
0 Intypen resulteert in een p
0 --> p
1 --> q
2 --> r
3 --> s
, --> L
t --> Ohm-teken

Ik denk dat er iets mis is met de karakterset. Hoe kan ik de karakterset gaan wijzigen. Moet dit gebeuren via de pic ?
Kan iemand bevestigen dat de KS0066 compatibel is met de HD44780 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 18:57
software schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:52:
Ik heb het test programma gedownload en heb alle soorten letters en cijfers gestuurd.
Bv
0 Intypen resulteert in een p
0 --> p
1 --> q
2 --> r
3 --> s
, --> L
t --> Ohm-teken

Ik denk dat er iets mis is met de karakterset. Hoe kan ik de karakterset gaan wijzigen. Moet dit gebeuren via de pic ?
Kan iemand bevestigen dat de KS0066 compatibel is met de HD44780 ?
ja, de ks0066 is compatible, misschien is de wiring iets anders, maar de controller is compatible met HD44780

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
kan je opgeven welke pin van de pic verbonden is met welke databusingang van de LCD.
Is pin 11 op lcd bij jou Databus ingang 1 (DB1) op LCD ?
Dus maw is RB1 van de pic verbonden met DB1 op LCD.

Kan je de datasheet van de gebruikte lcd doorgeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
UPDATE:

We hebben ondervonden dat de karakters op het LCD scherm maar 1 "8ste bit ASCII" verschilt van de originele waarde.

00110000 =ASCII 0
Op display komen we ASCII p uit = 10110000.
Het ziet er naar uit dat we altijd op de 8ste bit een verkeerde waarde hebben.
Is dit een software of een hardware probleem ?

Daarnaast staat er ook een 41 in de reeks met karakters.
4 betekent End of transmission
1 betekent Start of Header.
Zie ook : http://nl.wikipedia.org/wiki/ASCII_(tekenset)

[ Voor 21% gewijzigd door software op 20-02-2007 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
wat vinden jullie heirvan?

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=115461

lcd op usb met control

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/2139/lcd27pr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zeg, als je die draadloze lcd met batterijen wilt voeden, zou dan een MintyBoost icm met 2 10.000mAh mono D-tjes niet wat zijn? Die gaan namelijk heel wat langer mee dan gewone penlites.

D'r komt 5 volt uit die MintyBoost dus zou (in theorie) moeten werken...

En iets anders, kun je naast de lcd een draadloos keypadje maken, die op dezelfde ontvanger werkt (!), om winamp/wmp mee te bedienen? (Dus geen 2e ontvanger @ pc nodig?)
Edit: bedenk me net dat het deel aan de pc een zender is, niet een ontvanger 8)7 , anyway, is het alsnog mogelijk dan? Draadloos keypadje a la draadloos lcd?

@ hierboven, regelbaar contrast of sow met die knop?

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 28-04-2007 15:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
Het is volgens mij wel mogelijk (en niet zo moeilijk) om een draadloos keypadje te maken op basis van dezelfde draadloze technologie en µC's als die van dit draadloze schermpje, maar je kan dan niet het schermpje en het keypad tegelijk gebruiken. Dat zou namelijk storing geven op elkaar.

Het is misschien wel mogelijk om één van de twee aparaten op een andere frequentie te laten uitzenden (is er niet zo'n 916 Mhz band die hiervoor kan gebruikt worden?), maar ik ken niet genoeg van elektronica om te besluiten of dat wel of niet storing zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Je kan idd setjes op verschillende frequentie's gebruiken, of 2 full-duplex bidirectionele transceivers gebruiken, dan verandert er niet veel aan het verhaal (het zenden en het ontvangen staat los van elkaar, loopt elkaar dus niet in de weg).

Wat ook een mogelijkheid is, om 2 setjes te gebruiken (die elkaar dus zouden verstoren), en een protocol programmeren waarbij de ontvangende kant zijn zender uitschakelt. Je moet natuurlijk op een of andere manier daar afspraken voor maken, aan elke kant een µC (PIC of AVR), en die zo programmeren dat als A gedaan is met verzenden, hij ook een instructie meezend waarin ie verteld dat het aan B is om te verzenden. Je zal wel wat overhead hebben, die instructie's en het starten van de zenders kost tijd, ws is 1/3 van de datasnelheid goed te doen.

Bovenstaande is echter nog flink algemeen, als je enkel (minder of gelijk aan) 8 knopjes op de LCD kant wil zetten kan je beter nu en dan eens die byte van de knopjes op te vragen (naar PC toe), en de rest van de tijd te spenderen aan het updaten van de LCD (van de PC weg), want het LCD heeft heel wat meer tijd nodig. Twee keer per seconde de knopjes uitlezen lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven_cooreman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04-2020
Sorry voor de bump, maar er is nu een actie gestart op samenkopen.net om printen te laten maken, en ik wou weten of hier iemand de .brd-bestanden voor eagle heeft (zowel zender als ontvanger, met 16F628A-PICjes (in DIL-formaat) en FT232RL-chip...)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

LWY schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:13:
[...]

Ja in principe kan je de COM poort rechtstreeks op de zender aansluiten, maar je zult er nog wel op een of andere manier voor moeten zorgen dat de PIC weet waar het begin en einde van een byte zit.
Ik verzend een byte als 000001xxxx1yyyy1, hier is xxxx het eerst deel van een byte, en yyyy het tweede. De vijf nullen geven het begin aan, de drie enen zitten er tussen om te voorkomen dat er ergens anders nog eens vijf nullen worden verzonden (wat zou gebeuren als je bijvoorbeeld 1000.0010 zou willen versturen).
Van het probleem wat Emiel noemt heb je hier geen last zo lang er maar data wordt verzonden, de afwisseling tussen nullen en enen is dan snel genoeg. Als de COM poort geen nieuwe data stuurt laat ik de zender afwisselend nullen en enen sturen (010101 etc.). De ontvanger negeert dit gewoon, omdat er geen vijf nullen achter elkaar zijn en wacht tot er weer data komt.
Dus je kunt zo'n RF zender + RF ontvanger NIET gebruiken ter vervanging van een 1-richting communicatie tussen een computer en bijvoorbeeld een PIC. Dus in plaats van een draadje tussen computer en PIC deze zender+ontvanger.

Zonder softwarematige (protocol) aanpassingen is het dus niet werkend te krijgen right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Niet zonder tussenkomst van een extra microcontroller. Zelf heb ik hier een Tiny13 voor (8pin's dip), maar ben nu bezig te experimenteren met avr-cdc, een usb-serieel converter in bijv een atmega8 (maar dat wil nog niet echt lukken :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

SlinkingAnt schreef op zondag 16 september 2007 @ 21:58:
Niet zonder tussenkomst van een extra microcontroller. Zelf heb ik hier een Tiny13 voor (8pin's dip), maar ben nu bezig te experimenteren met avr-cdc, een usb-serieel converter in bijv een atmega8 (maar dat wil nog niet echt lukken :P).
Oei, da's voor mij een probleem. Ik zou niet weten hoe ik die "tussenkomende" microcontroller dan moet programmeren.

Want als ik het goed begrijp moet die dus het RS232 signaal (bytes) omzetten naar een of ander bitpatroon zodat er niet teveel nullen achter elkaar komen, en dan pas via 433 versturen. En vervolgens moet die andere microcontroller van dit signaal weer "normale" bytes maken die in eerste instantie door de computer (COM poort) verstuurd waren?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 15:28:
zeg, als je die draadloze lcd met batterijen wilt voeden, zou dan een MintyBoost icm met 2 10.000mAh mono D-tjes niet wat zijn? Die gaan namelijk heel wat langer mee dan gewone penlites.

D'r komt 5 volt uit die MintyBoost dus zou (in theorie) moeten werken...

En iets anders, kun je naast de lcd een draadloos keypadje maken, die op dezelfde ontvanger werkt (!), om winamp/wmp mee te bedienen? (Dus geen 2e ontvanger @ pc nodig?)
Edit: bedenk me net dat het deel aan de pc een zender is, niet een ontvanger 8)7 , anyway, is het alsnog mogelijk dan? Draadloos keypadje a la draadloos lcd?

@ hierboven, regelbaar contrast of sow met die knop?
even kleine aanvulling.
Heb ff zitten brainstormen. Waarom een keypadje erbij? Ik heb afstandsbedieningen genoeg hier :) , mischien dat daar wat mee valt te doen? Ik bedoel, een IR reciever bij het draadloze lcdtje inbouwen...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Even een flinke kick ;)

Ik kom net het breakout board tegen met de cp2102 erop... Afbeeldingslocatie: http://www.sparkfun.com/commerce/images/cp2102_img.jpg
Daar er maar 3.3V wordt doorgegeven neem ik aan dat de dc-dc converter met de max682 tussen dat printje en de LCD (niet draadloos dus) moet?
Raven schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:24:
[...]

even kleine aanvulling.
Heb ff zitten brainstormen. Waarom een keypadje erbij? Ik heb afstandsbedieningen genoeg hier :) , mischien dat daar wat mee valt te doen? Ik bedoel, een IR reciever bij het draadloze lcdtje inbouwen...
Kan dat?

[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 14:19 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*kick*

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Natuurlijk kan dat, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat altijd een line-of-sight tussen je zender en ontvanger moet zijn, en ik weet niet of dat nou de bedoeling was ;).

Tenzij je de keypad alleen voor je lcd wilt gebruiken, maar je hebt dan geen interactie met de pc omdat de draadloze communicatie alleen van pc -> lcd gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm... en dit?:
Raven schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 16:09:
Even een flinke kick ;)

Ik kom net het breakout board tegen met de cp2102 erop... [afbeelding]
Daar er maar 3.3V wordt doorgegeven neem ik aan dat de dc-dc converter met de max682 tussen dat printje en de LCD (niet draadloos dus) moet?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Jup, aangezien je daar wel 5V nodig hebt, kun je er idd een max682 voor gebruiken. Of je soldeert zelf even op een pootje van die usb-connector een 5V draadje, wat een stuk makkelijker en goedkoper is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

da's ook een optie :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:57

mace

Sapere Aude

SlinkingAnt schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:30:
Of je soldeert zelf even op een pootje van die usb-connector een 5V draadje, wat een stuk makkelijker en goedkoper is :)
Sterker nog, dat bordje van sparkfun heeft de 5v doorgetrokken naar die rij gaatjes in het midden.
Teminste dat meen ik me te herinneren, als dat niet zo is dan zit het naast de connector.

[ Voor 42% gewijzigd door mace op 04-01-2008 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een PL2303 gebruikt, is ook een USB to seriel IC die uit een data kabel komet voor mijn oude siemens mc60 telefoon.

Alleen heeft iemand programma al zo gemodificeerd zodat die ook paar druk knopjes kan uitlezen ? Zou erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 07:15
hoi

ik kwam een tijdje geleden deze leuke howto tegen en heb er mee werk van gemaakt om al het materiaal bijeen te zoeken en een printje te maken.
Nu heb ik alles opgebouwd en in elkaar gesoldeerd maar ik kan met smartie geen tekst op lcd zetten.
hieronder vind je het schema en het printontwerp. Ik heb wel de ft232rl gebruikt aangezien deze een beter soldeerbare package heeft.

schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicastynus.be/ef/vdbeke/schema%20usb%20lcd.bmp
print:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicastynus.be/ef/vdbeke/print%20usb%20lcd.bmp

Ik verdenk de software voor de pic, aangezien het lcd geinistialiseerd word maar daar blijft het dan bij. De ft232rl word herkent door de pc als com3 en is ook geinstalleerd. dus dat lijkt me ook inorde.

paar foto's van de gesoldeerde print en het geheel:
zoals je kan zien is het solderen van de ft232rl gelukt maar het is niet perfect, het heeft me ook een hele tijd gekost om dat ding iets of wat "netjes" gesoldeerd te krijgen. Ik heb het nagemeten en er was nergens sluiting tussen de pootjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicastynus.be/ef/vdbeke/PIC_1655-800.jpg
highres

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicastynus.be/ef/vdbeke/PIC_1657-800.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicastynus.be/ef/vdbeke/PIC_1654-800.jpg
en dit is alles wat erop komt:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicastynus.be/ef/vdbeke/PIC_1663-800.jpg

wie weet wat ik fout gedaan heb of wie kan mij aanwijzingen geven.

Heeft er toevallig iemand de software voor de pic geschreven in picbasic?

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Veel verstand heb ik er nog niet van, ga in de komende weken ook met usb lcd's aan de gang als mijn chipjes binnenkomen. Maar ik weet wel dat die strepen aan de linkerkant er niet horen. En lijkt het nou zo of zitten daar meer dan 8 pixels boven elkaar? :/

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
idd die strepen horen daar niet. Misschien is het een teken dat er iets niet goed werkt oid maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:43
Die strepen betekenen meestal de INIT van het LCD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
ja dat weet ik, maar hij bedoelt de verticale streep helemaal links aan de rand van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Ik heb via lwy een tijdje gelden de software voor de pic gekregen, maar ik heb denk ik een foutje gevonden in de code. Zou iemand dit kunnen bevestigen en eventueel aanpassen voor mij.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
d4_port  equ PORTA    ; Data line 4 port
d5_port  equ PORTA    ; Data line 5 port
d6_port  equ PORTA    ; Data line 6 port
d7_port  equ PORTA    ; Data line 7 port
rs_port  equ PORTB    ; RS line port
rw_port  equ PORTB    ; R/W line port
en_port  equ PORTB    ; EN line port
rx_port  equ PORTB    ; Receiver port
tx_port  equ PORTB    ; Transmitter port
line0  equ 0x00    ; Line 0 address
line1  equ 0x40    ; Line 1 address
line2  equ 0x14    ; Line 2 address
line3  equ 0x54    ; Line 3 address
; LCD control bits
d4   equ 0x00    ; LCD data bit 4
d5   equ 0x01    ; LCD data bit 5
d6   equ 0x02    ; LCD data bit 6 
d7   equ 0x03    ; LCD data bit 7
rs   equ 0x04    ; LCD register select
rw   equ 0x05    ; LCD read/write
en   equ 0x06    ; LCD enable
rx   equ 0x02    ; Receiver port
tx   equ 0x03    ; Transmitter port

Volgens mij moet regel 19 en 21 omgedraaid worden zodat dit overeenstemt met het schema op de eerste pagina. dat ik hieronder ook nog eens heb neergezet.
zo dus:
code:
1
2
3
en   equ 0x04    ; LCD enable
rw   equ 0x05    ; LCD read/write
rs   equ 0x06    ; LCD select

Afbeeldingslocatie: http://img361.imageshack.us/img361/9069/wirelcd3ps.jpg

Pagina: 1 2 3 Laatste