<h2>Klik-aan-klik-uit-systeem aan een computer HowTo</h2> | ||||||||||||||||||||||||
Wat aan een computer? | ||||||||||||||||||||||||
Nou, een klik-aan-klik-uit-systeem Best handig, maar ik heb al een infrarode afstandsbediening waarmee ik van alles en nog wat via mijn server kan regelen en ik heb een scheithekel aan twee afstandsbedieningen. (Fyi: van die IR-ab heb ik er al 2 zodat de kans dat al mijn afstandsbedieningen kwijtzijn een stuk lager ligt.) Voor mij is het dus een stuk practischer dat ik door middel van mijn server alle stopcontacten uit- en aan kan zetten. Ik heb er een howto van gemaakt omdat je er een stuk meer dingen mee kan doen dan alleen een andere afstandsbediening gebruiken: je kan er bijvoorbeeld mee zorgen dat 's ochtends je koffie gezet word, je wakker word door middel van 500KW aan bouwlampen op je gezicht, mensen via het Internet je lampjes aan en uit kunnen zetten, in de vakantie net doen alsof je d'r wel bent, ... Het heeft ook als voordeel dat je met de server meer dan 1 setje contactdozen kan aansturen. Deze howto is voor Linux bedoeld, maar onder Windows met winlirc is het ook aan de praat te krijgen. j-a-s-p-e-r heeft daar enkele opmerkingen over. Verder nog een opmerking van mijn kant: Deze howto is geschreven om een compleet onbekende zender/ontvanger werkend te krijgen. Een aantal mensen hebben echter al configs gemaakt voor een aantal merken, zie de eennalaatste kop voor wat we al hebben. Met een beetje geluk is het niet eens nodig je afstandsbediening te modden; zie deze post. | ||||||||||||||||||||||||
Wat gaan we doen? | ||||||||||||||||||||||||
De afstandsbediening van je klik-aan-klik-uit systeem bestaat uit drie delen: de knopjes, een chip die de knopjes uitleest en een stroompje pulsjes uitpuugt en een RF-zendertje wat die pulsjes naar de ontvangers toestuurt. Elk knopje van de afstandsbediening stuurt een unieke code uit. Wat we gaan doen is eerst die codes van de chip aftappen en aan Lirc leren, en daarna zorgen dat lirc de geleerde codes op commando rechtstreeks aan de rf-zender in de zapper kan voeren | ||||||||||||||||||||||||
Ok, dat wil ik ook. Wat heb ik nodig? | ||||||||||||||||||||||||
Je hebt nodig: • Een klik-aan-klik-uit-systeem-achtige. Ik heb de mijne bij de Aldi gekocht voor E17,99, hij staat op het moment van schrijven in de advertenties als 'draadloze contactdozen-set', van het overbekende • Wat losse onderdelen: 2 blauwe, uv of witte ledjes (of 2 zenerdioden van ongeveer 3 volt), 1 condensator van 1000uF, 1 female DB9-connector, 2 weerstanden van 1K, 1 transistor: BC550 of compatible, 2 1n4148-diodes. • Gereedschap: soldeerbout, tin. Als je hier vragen over hebt kan ik je aanraden om niet met het project te beginnen. • Losse pruttel als draad enzo. • Een computer met Linux erop en Lirc geinstalleerd. Waarschijnlijk kan het met WinLirc en windows ook prima, maar ik heb hier geen Windows en kan het dus niet testen. Heb je dat allemaal dan kunnen we met de opbouw beginnen. Dat bestaat uit twee delen: het laten leren van lirc welke codes 'ie moet gebruiken en het opbouwen van de uiteindelijke zenderhardware. | ||||||||||||||||||||||||
Lirc kunstjes leren | ||||||||||||||||||||||||
Ten eerste: kijk na of je klik-aan-klik-uit-doosjes het uberhaupt doen! Het zou een beetje jammer zijn als je een DoA-product niet meer kan inleveren omdat je 't opengemaakt hebt. Als je dat zeker weet, schroef je je afstandsbediening open. Zo'n zapper bestaat basically uit drie delen: een stuk printplaat met een heleboel spoeltjes en dergelijke erop en hooguit 1 klein ICtje (da's het RF-gedeelte, de 'zender' zeg maar), een microcontroller en een toetsenbord. De microcontroller kan duidelijk herkenbaar zijn (chipje met 'PICxxx' of 'AT90xxx' ofzo erop, stop maar in google en je bent er snel genoeg achter of het een microcontroller is) of een 'blob' zwart plastic waar een zut printspoortjes heenlopen. Wat we zoeken is het spoortje wat vanuit de microcontroller naar het RF-gedeelte loopt, en wat niet de plus of ground is. In sommige gevallen is 'tie ook herkenbaar omdat het spoortje ook via een weerstand naar het LEDje loopt. In mijn geval zat het spoortje hier: (klik = groot) ![]() Het rode spoortje is degene die we zoeken, de blauwe loopt naar de led toe. Zoals je misschien net niet kan zien zijn de 2 verbonden met een weerstandje. Mochten andere mensen voor andere merken het juiste spoortje gevonden hebben, maak aub even een foto ofzo en post het. Daar help je andere mensen mee. Bouw nu van je onderdelen het zwarte stuk van dit schema op. Mocht het niet werken, heb je namelijk toch niets aan het blauwe gedeelte, en een gedeelte ervan kan interfereren bij het volgende stuk. Ook de onderbreking bij X kan je negeren. ![]() Links zijn de aansluitingen aan het ab-printje, rechts aan de DB9-connector van de serieele poort. RF-Out verbind je aan het printspoortje wat je net geidentificeerd hebt, door een stukje groene beschermingslaag weg te krabben en een draadje aan het printspoortje te solderen of je draadje aan de goede kant van een onderdeel waar het spoortje langs loopt te solderen. Als alles klaar is kan je je lirc configureren. Volg gewoon de opties voor een homebuilt receiver op een serieele poort, en zorg dat je de optie om op die serieele poort te transmitten ook aanzet ('With transmitter diode'). Zorg dat 'software generated carrier' uitstaat, da's hier niet nodig. Volg nu gewoon de documentatie om je spul te compileren en installeren. Als je de module insert zou je 'lirc_serial: auto-detected active low receiver' moeten zien in je dmesg-output. Als lirc een active high receiver ziet, controleer je poort nog even; het kan zijn dat je een fout in het configureren van lirc of het opbouwen van je schakeling hebt zitten. Voor bepaalde merken zapper kan deze melding echter gebeuren zonder daadwerkelijk fout te zijn, maar vaak zal het niet voorkomen. Volg daarna gewoon de standaard methode om een zapper te configureren: gebruik irrecord volgens de handleiding om from scratch een nieuwe config te maken. Volg gewoon de tekst die irrecord uitspuugt en je kan haast niet foutgaan. Mocht je een tweede set stopcontact-units hebben kan je die ook met de computer aansturen: vul eerst de eerste set knoppen in (en ga nog niet uit irrecord), zorg daarna dat de afstandsbediening een nieuwe code kiest (knopje 'nieuwe code' op de ab indrukken of het draaischakelaartje een stand verder zetten, RTFM) en voer vrolijk de knoppen nog een keer in, maar dan met een naam waaruit je kan opmaken dat het de tweede set knoppen is. Als alles gelukt is kan je je config op de juiste plek starten: mv /tmp/lircd.conf /etc/. Start daarna lircd op en gebruik irw om te kijken of je de juiste response op de juiste knopjes krijgt. Is dat allemaal gelukt? Mooi, dan ben je er bijna. | ||||||||||||||||||||||||
Lirc kunstjes laten vertonen | ||||||||||||||||||||||||
Ok, je kan nu de zendhardware opbouwen: Snij het spoortje wat we in het vorige deel opgezocht hebben in tweeen, zodat je een stuk richting microcontroller en een stuk richting RF-gedeelte hebt. Het stuk richting microcontroller heet in het schema RF_OUT, het stuk richting RF-gedeelte heet RF_IN. Bouw met deze kennis ook het blauwe gedeelte van het schema op. De batterijen heb je nu niet meer nodig: soldeer ze eraf en verbind het punt 'VCC' uit het schema met het punt waar eerst de + van de batterijen zat. De twee ledjes die er staan moeten blauwe, witte of UV-ledjes zijn, niet omdat dat nou zo mooi staat maar meer omdat ze een doorlaatspanning hebben van ongeveer 3V. Je kan het ook met zenerdiodes oplossen: haal dan 2 zeners van ongeveer 3 volt en zet ze omgedraaid in de plaats van de 2 leds. De 1n4148's kan je dan weglaten. Leds hebben wel het voordeel dat ze ook als indicatie van de werking van het geheel dienen: als lirc leeft is de led aan de linkerkant van het schema aan, als er iets uitgezonden word is de rechterled even aan. Als dat opgebouwd is: sluit het geheel aan en als het goed is kan je met een commando als 'irsend SEND_ONCE rf-remote on1' je klik-aan-klik-uit-kastjes besturen. Het maken van een leuke webpagina of wekkerscript om dit proggie heen laat ik verder compleet aan jou over Nog 1 note: door het blauwe gedeelte van het schema werkt de hardware om lirc nieuwe codes te leren waarschijnlijk niet meer, je kan dus niet een nieuwe config maken. Om dat toch te doen kan je de verbinding bij X doorsnijden en de batterijen weer aan de ontvanger hangen. | ||||||||||||||||||||||||
Disclaimer | ||||||||||||||||||||||||
Omdat de ab met laagspanning werkt, kan er weinig foutgaan, maar als je toch iets opblaast of als er op een andere manier minder plezierige zaken gebeuren, ben ik niet verantwoordelijk. Alle info die hier staat is naar mijn weten correct, maar garanderen dat het ook goed is, doe ik niet. De contactdoosjes zelf werken met 220V; maak ze niet open en bekijk de handleiding van je set om uit te vinden wat je er wel en niet in mag prikken. | ||||||||||||||||||||||||
Voor andere systemen: | ||||||||||||||||||||||||
Als je niet zelf een config wilt maken of problemen hebt met het vinden van het juiste printspoortje: hier gaan we configs en pics van allerlei merken proberen te verzamelen.
| ||||||||||||||||||||||||
En als laaste: Pics! | ||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
[ Voor 142% gewijzigd door Sprite_tm op 16-07-2010 13:26 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog