[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 293.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
<h2>Klik-aan-klik-uit-systeem aan een computer HowTo</h2>
Wat aan een computer?
Nou, een klik-aan-klik-uit-systeem :) Dat is in ieder geval de naam waarmee ik het ken. Het is een systeem wat je meestal voor een paar tientjes bij de Blokker of Conrad kan kopen, en wat je krijgt is een viertal kastjes die je in een stopcontact kan drukken. Daar kan je dan weer een lamp ofzo indrukken, en met de meegeleverde afstandsbediening kan je dan die lamp aan en uit zetten. Het hele systeem werkt op radiogolven, wat betekent dat je de ontvangers ook ergens achter je bank of in een kast kan plaatsen.

Best handig, maar ik heb al een infrarode afstandsbediening waarmee ik van alles en nog wat via mijn server kan regelen en ik heb een scheithekel aan twee afstandsbedieningen. (Fyi: van die IR-ab heb ik er al 2 zodat de kans dat al mijn afstandsbedieningen kwijtzijn een stuk lager ligt.) Voor mij is het dus een stuk practischer dat ik door middel van mijn server alle stopcontacten uit- en aan kan zetten.

Ik heb er een howto van gemaakt omdat je er een stuk meer dingen mee kan doen dan alleen een andere afstandsbediening gebruiken: je kan er bijvoorbeeld mee zorgen dat 's ochtends je koffie gezet word, je wakker word door middel van 500KW aan bouwlampen op je gezicht, mensen via het Internet je lampjes aan en uit kunnen zetten, in de vakantie net doen alsof je d'r wel bent, ... Het heeft ook als voordeel dat je met de server meer dan 1 setje contactdozen kan aansturen.

Deze howto is voor Linux bedoeld, maar onder Windows met winlirc is het ook aan de praat te krijgen. j-a-s-p-e-r heeft daar enkele opmerkingen over.

Verder nog een opmerking van mijn kant: Deze howto is geschreven om een compleet onbekende zender/ontvanger werkend te krijgen. Een aantal mensen hebben echter al configs gemaakt voor een aantal merken, zie de eennalaatste kop voor wat we al hebben. Met een beetje geluk is het niet eens nodig je afstandsbediening te modden; zie deze post.

Wat gaan we doen?

De afstandsbediening van je klik-aan-klik-uit systeem bestaat uit drie delen: de knopjes, een chip die de knopjes uitleest en een stroompje pulsjes uitpuugt en een RF-zendertje wat die pulsjes naar de ontvangers toestuurt. Elk knopje van de afstandsbediening stuurt een unieke code uit. Wat we gaan doen is eerst die codes van de chip aftappen en aan Lirc leren, en daarna zorgen dat lirc de geleerde codes op commando rechtstreeks aan de rf-zender in de zapper kan voeren
Ok, dat wil ik ook. Wat heb ik nodig?
Je hebt nodig:
• Een klik-aan-klik-uit-systeem-achtige. Ik heb de mijne bij de Aldi gekocht voor E17,99, hij staat op het moment van schrijven in de advertenties als 'draadloze contactdozen-set', van het overbekende :? merk Quigg. Andere setjes zijn ook bruikbaar (ik weet in ieder geval dat Blokker setjes verkocht heeft die bruikbaar zijn; als je een ander setje hebt zul je alleen zelf je spoortjes moeten tracen)
• Wat losse onderdelen: 2 blauwe, uv of witte ledjes (of 2 zenerdioden van ongeveer 3 volt), 1 condensator van 1000uF, 1 female DB9-connector, 2 weerstanden van 1K, 1 transistor: BC550 of compatible, 2 1n4148-diodes.
• Gereedschap: soldeerbout, tin. Als je hier vragen over hebt kan ik je aanraden om niet met het project te beginnen.
• Losse pruttel als draad enzo.
• Een computer met Linux erop en Lirc geinstalleerd. Waarschijnlijk kan het met WinLirc en windows ook prima, maar ik heb hier geen Windows en kan het dus niet testen.

Heb je dat allemaal dan kunnen we met de opbouw beginnen. Dat bestaat uit twee delen: het laten leren van lirc welke codes 'ie moet gebruiken en het opbouwen van de uiteindelijke zenderhardware.
Lirc kunstjes leren

Ten eerste: kijk na of je klik-aan-klik-uit-doosjes het uberhaupt doen! Het zou een beetje jammer zijn als je een DoA-product niet meer kan inleveren omdat je 't opengemaakt hebt.

Als je dat zeker weet, schroef je je afstandsbediening open. Zo'n zapper bestaat basically uit drie delen: een stuk printplaat met een heleboel spoeltjes en dergelijke erop en hooguit 1 klein ICtje (da's het RF-gedeelte, de 'zender' zeg maar), een microcontroller en een toetsenbord. De microcontroller kan duidelijk herkenbaar zijn (chipje met 'PICxxx' of 'AT90xxx' ofzo erop, stop maar in google en je bent er snel genoeg achter of het een microcontroller is) of een 'blob' zwart plastic waar een zut printspoortjes heenlopen. Wat we zoeken is het spoortje wat vanuit de microcontroller naar het RF-gedeelte loopt, en wat niet de plus of ground is. In sommige gevallen is 'tie ook herkenbaar omdat het spoortje ook via een weerstand naar het LEDje loopt.

In mijn geval zat het spoortje hier: (klik = groot)
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3121.jpg
Het rode spoortje is degene die we zoeken, de blauwe loopt naar de led toe. Zoals je misschien net niet kan zien zijn de 2 verbonden met een weerstandje.
Mochten andere mensen voor andere merken het juiste spoortje gevonden hebben, maak aub even een foto ofzo en post het. Daar help je andere mensen mee.

Bouw nu van je onderdelen het zwarte stuk van dit schema op. Mocht het niet werken, heb je namelijk toch niets aan het blauwe gedeelte, en een gedeelte ervan kan interfereren bij het volgende stuk. Ook de onderbreking bij X kan je negeren.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/ir-recv.png
Links zijn de aansluitingen aan het ab-printje, rechts aan de DB9-connector van de serieele poort. RF-Out verbind je aan het printspoortje wat je net geidentificeerd hebt, door een stukje groene beschermingslaag weg te krabben en een draadje aan het printspoortje te solderen of je draadje aan de goede kant van een onderdeel waar het spoortje langs loopt te solderen.

Als alles klaar is kan je je lirc configureren. Volg gewoon de opties voor een homebuilt receiver op een serieele poort, en zorg dat je de optie om op die serieele poort te transmitten ook aanzet ('With transmitter diode'). Zorg dat 'software generated carrier' uitstaat, da's hier niet nodig. Volg nu gewoon de documentatie om je spul te compileren en installeren. Als je de module insert zou je 'lirc_serial: auto-detected active low receiver' moeten zien in je dmesg-output. Als lirc een active high receiver ziet, controleer je poort nog even; het kan zijn dat je een fout in het configureren van lirc of het opbouwen van je schakeling hebt zitten. Voor bepaalde merken zapper kan deze melding echter gebeuren zonder daadwerkelijk fout te zijn, maar vaak zal het niet voorkomen.

Volg daarna gewoon de standaard methode om een zapper te configureren: gebruik irrecord volgens de handleiding om from scratch een nieuwe config te maken. Volg gewoon de tekst die irrecord uitspuugt en je kan haast niet foutgaan. Mocht je een tweede set stopcontact-units hebben kan je die ook met de computer aansturen: vul eerst de eerste set knoppen in (en ga nog niet uit irrecord), zorg daarna dat de afstandsbediening een nieuwe code kiest (knopje 'nieuwe code' op de ab indrukken of het draaischakelaartje een stand verder zetten, RTFM) en voer vrolijk de knoppen nog een keer in, maar dan met een naam waaruit je kan opmaken dat het de tweede set knoppen is.

Als alles gelukt is kan je je config op de juiste plek starten: mv /tmp/lircd.conf /etc/. Start daarna lircd op en gebruik irw om te kijken of je de juiste response op de juiste knopjes krijgt.

Is dat allemaal gelukt? Mooi, dan ben je er bijna.
Lirc kunstjes laten vertonen

Ok, je kan nu de zendhardware opbouwen:
Snij het spoortje wat we in het vorige deel opgezocht hebben in tweeen, zodat je een stuk richting microcontroller en een stuk richting RF-gedeelte hebt. Het stuk richting microcontroller heet in het schema RF_OUT, het stuk richting RF-gedeelte heet RF_IN. Bouw met deze kennis ook het blauwe gedeelte van het schema op. De batterijen heb je nu niet meer nodig: soldeer ze eraf en verbind het punt 'VCC' uit het schema met het punt waar eerst de + van de batterijen zat.

De twee ledjes die er staan moeten blauwe, witte of UV-ledjes zijn, niet omdat dat nou zo mooi staat maar meer omdat ze een doorlaatspanning hebben van ongeveer 3V. Je kan het ook met zenerdiodes oplossen: haal dan 2 zeners van ongeveer 3 volt en zet ze omgedraaid in de plaats van de 2 leds. De 1n4148's kan je dan weglaten. Leds hebben wel het voordeel dat ze ook als indicatie van de werking van het geheel dienen: als lirc leeft is de led aan de linkerkant van het schema aan, als er iets uitgezonden word is de rechterled even aan.

Als dat opgebouwd is: sluit het geheel aan en als het goed is kan je met een commando als 'irsend SEND_ONCE rf-remote on1' je klik-aan-klik-uit-kastjes besturen. Het maken van een leuke webpagina of wekkerscript om dit proggie heen laat ik verder compleet aan jou over :)

Nog 1 note: door het blauwe gedeelte van het schema werkt de hardware om lirc nieuwe codes te leren waarschijnlijk niet meer, je kan dus niet een nieuwe config maken. Om dat toch te doen kan je de verbinding bij X doorsnijden en de batterijen weer aan de ontvanger hangen.
Disclaimer
Omdat de ab met laagspanning werkt, kan er weinig foutgaan, maar als je toch iets opblaast of als er op een andere manier minder plezierige zaken gebeuren, ben ik niet verantwoordelijk. Alle info die hier staat is naar mijn weten correct, maar garanderen dat het ook goed is, doe ik niet. De contactdoosjes zelf werken met 220V; maak ze niet open en bekijk de handleiding van je set om uit te vinden wat je er wel en niet in mag prikken.
Voor andere systemen:

Als je niet zelf een config wilt maken of problemen hebt met het vinden van het juiste printspoortje: hier gaan we configs en pics van allerlei merken proberen te verzamelen.
MerkSpoortjeConfigDoor
Quigg (Aldi)Plaatje1 2Sprite_tm, config2: SA007
Aldi oud ('04, langwerpige ab)PostWinLirc j-a-s-p-e-r
Wibra, 'Excellent Tool'Post(n/a)Atmoz
Elro (AB600)(n/a)1The_Stickie
SelectRemote (Blokker), Impulse, Elro(n/a)PostR15

En als laaste: Pics!

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3118.jpg

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3119.jpg

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3120.jpg

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3122.jpg

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3123.jpg

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/projects/kaku-lirc/tmb-hpim3124.jpg

[ Voor 142% gewijzigd door Sprite_tm op 16-07-2010 13:26 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik snap er kaas van dit verhaal, wellicht zou het wat minder spreektaal wat meer een "stappen" plan nemen

het idee is dus vanuit een DIY(Do It Yourself) of DHZ (Doe Het Zelf) IR afstands bediening kitje een remote controle iets te maken met behulp van aansturing van je (linux) pc

zie http://www.lirc.org/ voor documentatie :)

bedenk dat ook tv/tuner/dvd/ en andere IR zut bediend kan worden met dit project

een stappen plan
1) u neme een goedkoop setje van bv de aldi waarmee u via infrarood een aantal apparaten in huis kan bedienen
2) u kijkt eerst of dit naar behoren werkt alvorens het te demonteren
3) u sloopt het netjes uit elkaar
etcera

dit houd het wat leesbaarder .. :)

overgens vind ik persoonlijk dit http://www.btkit.com/en/ een veel intressanter product om op deze wijze te bedienen .. kan namelijk vanuit altijd in handbereik zijnde mobiel(tjes) en pc met BT daarnaast .. kan je erhm pda's gebruiken met BT

en !!!
- het doet nog IR signalen verzenden/ontvangen
- je kan er termomethers of andere analoge zut op aansluiten/bedienen zodat pc aan/uit gaat.
- kan vanuit andere kamer(s)

enige nadeel kost iets meer namelijk 100 euro maar ja voor de tweakert :) is dit ideaaler :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Uhm, ik snap niet goed wat hier nou zo moeilijk aan is?
Ja, het kan ook anders, ja, je kunt ook dure modules kopen, of een K8000 van Velleman op gaan bouwen, of X10 gaan, of... Maar dat is niet de bedoeling van dit dingetje; dit is om aan te tonen dat je zoiets ook met 20 euro aan onderdelen en wat programmeerwerk zelf kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:17
Leuk zo'n draadloze versie van het paralelle poort-relais kaart project. Het kostte me wel even om te begrijpen wat je precies wilde, maar volgens mij ben ik er uit:
Eerst de ab openmaken en het signaal wat de microcontroller naar het RF gedeelte stuurt aftappen en opslaan. Vervolgens je pc dit na laten doen.
T is wel een gaaf idee, maar ik zou gewoon die afstandsbediening houden en die gebruiken. (Maar da's misschien omdat ik er slechts één heb op het moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Vso: Sorry, ik vind een stappenplan een stuk meer werk om mooi te schrijven, als iemand het zo wil zien mag 'ie het wat mij betreft omschrijven, maar ik ga het niet doen :) Ten tweede is dit geen IR (dat kan lirc zelf namelijk al, daar hoef ik geen howto voor te schrijven) maar via radiofrequenties.

Hopeloosje: Je hebt gelijk, ik was blijkbaar in alle haast vergeten te vertellen wat nou in 't kort de bedoeling is :) Zie de tweede kop, die heb ik net toegevoegd.

Ow, en nog een note, ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar in principe moet het mogelijk zijn: Als je je afstandsbediening niet kwijtwil, kan je na het 'lirc truukjes leren'-stuk de ab weer in elkaar zetten en een 433MHz-zender-module bij bijvoorbeeld de Conrad halen en die aansluiten op Vcc en rf_in, volgens mij zou dat ook moeten werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 13-10-2005 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 11:27
Nu vind ik dit heel leuk, maar is het niet mogelijk om een ontvangst module en een zendmodule te bouwen, los van een afstandsbediening, en dan met je ontvangstmodule de codes oppikken die je met je AB uitzend, en met je zendmodule dit weer reproduceren? Op deze manier is het namelijk niet mogelijk om je klik-aan-klik-uit setje te verprutsen, enkel de hardware die je bij de Conrad of waar dan ook gehaald heb.

Eventueel kunnen we dan met z'n allen zendcodes uitwisselen :) Denk aan de mogelijkheden op school met een laptop ;)

[ Voor 14% gewijzigd door _eXistenZ_ op 13-10-2005 13:54 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dat zou mogelijk moeten zijn, de el-cheapo modules draaien allemaal op 433MHz. Het schema en idee zou dan hetzelfde zijn, inplaats van je ab hang je er dan een 433MHz-module aan. Ik ga dit echter niet testen, ik heb die modules namelijk niet liggen en dit werkt zo prima voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Hm.. die 433 Mhz zendertjes zijn al voor 9 euro te krijgen. Best interessant :)

Zou iemand mij op weg kunnen helpen bij het verzinnen van een schakeling hiervoor? Ik neem aan dat er meer mensen zijn die niet hun afstandsbediening naar de klote willen helpen. Die zou ik graag willen blijven gebruiken om het licht op normale wijze te bedienen.

Je hebt dus iets van Lirc nodig, met een seriële poort en een klein schakelingetje plus een zender (die van conrad of okaphone.nl ofzo). Maar dan? Dan zou je de originele ab op een of andere manier nog 'uit' moeten zien te lezen..
Wie helpt er mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
De originele afstandsbediening kan je uitlezen door het eerste deel van de howto te gebruiken; daar sloop je namelijk niets mee, als je de twee draadjes naar je ab weer weghaalt doet 'ie het nog gewoon. Het alternatief is om een een 433MHz-ontvangertje te kopen, maar dan ben je weer meer geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
Hehe best interessant. 'k Zie het ook niet zo zitten om m'n afstandsbediening te slopen, maar wel vet dat het werkt.

Het lijkt me ook wel lachen als je zo'n receiver/transmitter module kan maken, die in je pc proppen en dan het licht, maar ook de tv en al die zut bedienen via je computer. In sommige pda's heb je gewoon de mogelijkheid om de afstandsbediening ervoor te leggen en de functies te kopiëren, dan hoef je ook niks uit elkaar te halen (makkelijke weg :P).
j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:18:
Dat is helaas alleen bij IR.. niet bij RF (of heb jij een pda op 433 MHz :p)
8)7 'k haal een beetje dingen door elkaar ja 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Winnetou op 13-10-2005 18:40 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Dat is helaas alleen bij IR.. niet bij RF (of heb jij een pda op 433 MHz :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sprite_tm schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 11:46:
Vso: Sorry, ik vind een stappenplan een stuk meer werk om mooi te schrijven, als iemand het zo wil zien mag 'ie het wat mij betreft omschrijven, maar ik ga het niet doen :) Ten tweede is dit geen IR (dat kan lirc zelf namelijk al, daar hoef ik geen howto voor te schrijven) maar via radiofrequenties.
|:( me bad... rf .. was ook zo lastig eruit te halen.

Maar geef toe leesbaarder zou het wel kunnen zijn. ook makkelijk voor de medetweaker om het te lezen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Laatst online: 08-05 18:47
Heel leuk idee! Jammer voor mij dat ik het theoretisch wel snap, maar dat mijn handjes niet altijd meewerken. Kga er misschien toch maar even aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Goed bedacht topicstarter!

Is het niet mogelijk om de uitgelezen codes op te slaan en hier te posten? dan kan namelijk het "uitlees" gedeelte overgeslagen worden en heb je al genoeg aan een 433Mhz zendertje van 10 euro.

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Heh, zolang er geen mensen bij me langsgaan en mijn lampen en shit aan- en uitzetten vind ik 't prima. Ik zal even een extra tabelletje maken in de startpost: merk/plek van printspoortje/configbestand, dan kunnen mensen hier ook configs enzo van andere merken posten.

@hierbeneden: Inderdaad, jij zei het ook al, daar zal ik dan wel overheen gelezen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 13-10-2005 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 11:27
Wat ik eigenlijk al voorstelde ;)
Great minds are all alike :P

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
PS werkt goed die kerstverlichtingaansturing!

Het enige wat ik hier kan aansturen met me PC dat is me TV.

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Ik ga van 't weekend ff zo'n 433Mhz zendertje halen en wat ander spul. Als ik m'n nieuwe soldeerbout heb kan ik de codes hopelijk uitlezen.

Echt waar, hulde voor Sprite, bedankt voor de moeite die je er in hebt gestopt. Erg vet dit soort projecten!

Volgende week meer dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 20:31
Is het systeem ook uitbreidbaar naar bv. 8 schakelunits ?

En natuurlijk kan dit leuk gecombineerd worden met spraakherkenning. :)

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nice! Ik had zelf eens het idee om met de LPT de knopjes op de AB te sluiten. Dat kan dus met een stukje software waarmee je de LPT hoog/laag maakt en een schema met wat torretjes over de knopjes heen. Geen probleem.

Punt 2 was het lirc gedeeltje, kwestie van even wat inputs inprogrammeren en klaar.

Punt 3 is het feit dat je lirc aan het programma moet koppelen waarmee je de LPT hoog of laag maakt. Zoals LPTpushbutton Dat ging mis. Via girder kun je bepaalde knoppen in programma's kiezen welke bij een lirc commando worden ingedrukt. Echter veranderde het nummer zeg maar wat een software knop kreeg elke keer als je het programma afsloot en weer opstartte. Dus girder kon de betreffende knop niet meer vinden.

De oplossing zou dus een programma zijn waarmee je de LPT uitgangen hoog/laag kunt maken en wat samenwerkt met (win)lirc. Ja dat is er geloof, en het heet Light control Maar dat werkt niet op mijn 2 pc's :(

Op die manier heb je dus enkel een simpel schema nodig waarmee je de knopjes indrukt zeg maar. En de code's inlezen met het bestaande schema, aangezien je gewoon je IR ab gebruikt, en die vervolgens toewijst aan het stukje software. Wellicht dat mensen dit simpel kunnen proggen? Ik heb daar verder geen ervaring mee

edit: zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68431/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 14-10-2005 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dr.DNA: Jahoor, geen probleem, zolang jij lirc maar leert wat 'ie moet versturen om die schakeleenheden aan te sturen.

_Ferry_: Kan ook, maar da's niet uitbreidbaar en gebruikt waarschijnlijk uiteindelijk meer onderdelen dan mijn schakelingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nouja, je hebt 8 uitgangen op de LPT, als je 1 daarvan maakt als shift key, net als het I-II-III-IV schuifje op de afstandsbediening, dan kun je er 8 aansturen, lijkt mij voldoende en met een torretje over de plek waar normaal het knopje zit lijkt mij dat het kan werken (wil ik zo wel even uitproberen).

edit: ja, met een torretje over de schakelaar werkt het, kom er nu wel net achter dat je dan dus zit met het feit dat je 8 knopjes nodig hebt voor 4 lampen, want je hebt natuurlijk aan en uit 8)7

edit2: Hmm, de led welke oplicht als je een knopje indrukt staat geloof ik parallel op de zender, ofwel, die vervangen door een IR led werkt misschien ook wel om te programmeren.

edit 3 :+ Dat gaat dus IDD, winlirc ziet de AB, maar krijgt geen regelmatig signaal.

[ Voor 48% gewijzigd door _ferry_ op 14-10-2005 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier IIG een foto, van mijn klik-aan-klik-uit bediening.
Afbeeldingslocatie: http://www.klikaanklikuit.nl/media/images/gr_YCT-100_front_nl.jpg

Binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://img428.imageshack.us/img428/9923/photo00762bu.th.jpg

Slechte qualiteit, maar op de plek van de led is er maar 1 spoortje (het signaal wat vanaf het IC komt) + de GND, daar dus even een IR ledje op solderen + weerstand en lirc krijgt een signaal. Alleen kan hij er niets mee, wie weet dat iemand anders er verder mee komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

_ferry_ schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:06:
Hier IIG een foto, van mijn klik-aan-klik-uit bediening.
[afbeelding]

Binnenkant:
[afbeelding]

Slechte qualiteit, maar op de plek van de led is er maar 1 spoortje (het signaal wat vanaf het IC komt) + de GND, daar dus even een IR ledje op solderen + weerstand en lirc krijgt een signaal. Alleen kan hij er niets mee, wie weet dat iemand anders er verder mee komt :)
Laat me raden komt van een bouwmarkt? Gamma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46

SA007

Moderator Tweaking
Voor de mensen die meer dan 1 setje tegelijk willen aansturen hiermee:

Ik heb een 6-tal kanalen omgezet naar lirc configs, kan er nu alleen niet echt meer testen ivm met tekort aan setjes :)

http://got.sa007.nl/Sets.tar.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anoniem: 25752 schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 12:01:
[...]

Laat me raden komt van een bouwmarkt? Gamma?
Uhu, dat is toch wel de meest standaard plaats waar je klik-aan-klik-uit koopt. Niet zo moeilijk om te raden lijkt mij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Ja wat denk je dat ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Ik heb vanmiddag dit gehaald: Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/tx433n.jpg
en nog wat zeners voor het uitlezen.

Ben erg benieuwd, ik ga er maandag mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Geen idee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Hm.. heb een set van de aldi van vorig jaar (een zwarte langewerpige ab)

Klikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/RF/ab_klein.jpg

Nu heb ik die losse weerstand zowel aan pin 1 als 4 gehad (die lijken beide naar de IC te lopen) maar ik krijg helemaal geen signaal in winlirc.
Kan iemand me verder helpen? Heeft iemand deze set toevallig al opengemaakt?

[EDIT]

ik geloof dat ik al iets gevonden heb :/ Toen ik de draadjes in de db9 opnieuw vastsoldeerde kreeg ik ineens wel iets binnen in winlirc. Ik schaam me dood 8)7
Maargoed, ik hoop dat ik daar iig wel een nuttig signaal uit kan krijgen :)

[ Voor 24% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 17-10-2005 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Nou eindelijk :)

Het werkt. Super bedankt Sprite! Echt heel vet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Prima :) Voel je vooral niet verplicht, maar ik denk dat je wat mensen een plezier zou doen als je je config zou posten + aan welk pinnetje je alles nou uiteindelijk vastgezet hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

Reinier

\o/

In de Elektuur van november staat ook een klik-aan-klik-uit modificatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

* Anoniem: 37691 heeft dit ook toegepast op een Trust device, die werkt iets anders.

[rml][ EL] Draadloos schakelsysteem (Trust)[/rml]

Binnekort solderen en testen. Het kan zonder PIC of met PIC, net hoe je het zelf wil. Als je het zonder PIC doet dan kan je maar 1 huis aansturen, met PIC zou je meer (256) apparaten kunnen aansturen (ipv 16 zonder PIC). PIC progger maken, USB device er van bakken. Extern kastje met USB ingang en voeding, dan gaan met de banaan.

[edit]
Ik ga zo thuis even meten of ik dat bepaalde spoortje ook kan vinden en of dit hele verhaal ook toepasbaar is op Trust klik-aan-klik-uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 18-10-2005 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:36

Technicality

Vliegt rechtsom...

Is dit niet commercieel in de markt te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

headhunternl schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:42:
klik-aan-klik-uit verkoopt het gewoon voor hun set, via USB, maar het kost iets van 100€, iets teveel van het goede IMHO :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

headhunternl schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:42:
Mja het trust systeem werkt vrij makkelijk. Dus je zou zelfs ontvangers zelf kunnen maken. Die ga ik binnekort ook maar eens een open maken en documenteren.

Verder is het zeker wel commercieel in de markt te zetten, kost alleen veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:36

Technicality

Vliegt rechtsom...

jah dat bedoel ik, gewoon goedkoper dus, Als jullie het al kunnen bouwen met vrijwel dezelfde onderdelen als in het kitje van 20 euro zitten, kun je het dan niet massaproduceren?

droomt verder ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Goed, voor de mensen met de vorige aldi set (van december '04 ofzoiets):

Klikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/ab_klein.jpg

Het is vrij handig om de GND aan de gnd van de batterij te knopen (onderaan de print), en daarna een draadbruggetje te maken om de schakelaar voor de kanalen (a,b,c en d) vast te zetten of a, b, c of d. Daarna knoop je de basis van de BC55 aan pin 4 van de zendunit (zie het plaatje hierboven).
Hiermee kan je dus de boel opnemen.

Wat je ook kan doen, is DEZE config file nemen. Daar staan alle mogelijk knoppen en kanalen van deze afstandsbediening in.
Als volgt ingedeeld:
kanaal A/B/C/D (een dus) en dan de knoppen volgorde:
1 a b (uit/aan)
2 a b (uit/aan)
3 a b (uit/aan)
4 a b (dimmer)

Vb. d1b via winlirc versturen geeft dus; kanaal d, knop 1, aan

Nu heb ik zelf gekozen voor een losse zender zodat m'n ab intact blijft. Van Velleman zijn die voor 9,95 te krijgen. Daar heb je 4 contactjes aan:
1 = gnd
2 = data
3 = vcc
4 = ant (staat ook op de print)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/zender_klein.jpg

Wat ook nog erg handig is om te weten voor de windowsgebruikers;
Winlirc werkt via een telnet server, die zit op kanaal 8765 (op localhost dus). Die accepteerd (bij mij althans) standaard GEEN commando's om te versturen. Wat is daarvoor moest doen was een regkey toevoegen aan het register onder:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\LIRC]

"password"="SEND_ONCE"

Vervolgens kan je met telnet connecten (dus iets van telnet localhost 8765) en daarna als commando:
SEND_ONCE [remote] [commando] [repeat]

Bijvoorbeeld om hier het licht aan te zetten: SEND_ONCE rf d1b 2

Hoop dat m'n gebrabbel al met al een beetje duidelijk is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
headhunternl schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:49:
jah dat bedoel ik, gewoon goedkoper dus, Als jullie het al kunnen bouwen met vrijwel dezelfde onderdelen als in het kitje van 20 euro zitten, kun je het dan niet massaproduceren?

droomt verder ;p
Dat denk ik wel, sterker nog, ik ben er bijna mee begonnen (samen met een paar andere enthousiatelingen).. maar.. kijk maar eens wat er voor X10 apparatuur te krijgen is.
Best veel, en dat begint ook steeds beter geprijsd te worden. Niet echt interessant dus denk ik (tenzij je niks te doen hebt verder).

Misschien wel als complete controller ofzo, die dingen kan je nu werkelijk voor bedragen van tig duizend euro kopen (om je hele huis te besturen) dus daar valt commercieel gezien nog wel wat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
j-a-s-p-e-r: ik heb referenties naar je post in de startpost gezet. Dank voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823

<!--16 uitgangen via de serieele poort van je PC, hiermee kun je ook je klik aan/uit bedienen.

Afbeeldingslocatie: http://www.sayang.demon.nl/projects/74HC595/images/74HC595_result.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sayang.demon.nl/projects/74HC595/images/74HC595_software.jpg

Meer info:

http://www.sayang.demon.nl/projects/74HC595/74HC595.html

Ik heb voor iemand ook al een versie met 40 uitgangen gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.sayang.demon.nl/projects/74HC595/images/74HC595_ULN2803_40.jpg-->
Nofi hoor, leuk projectje, maar in een topic voor het modden van klik-aan-klik-uit-apparatuur is dit toch een tikkie offtopic.

[ Voor 33% gewijzigd door Sprite_tm op 18-10-2005 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
geinig project, is het ook zo mogelijk om bv lampen etc aan te sturen voor disco's ed (eventueel op geluid).

Ik ben daar al een tijd lang bezig met een huisgenoot, en zoiets kunnen we daar best mooi voor gebruiken denk ik.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:01:
Goed, voor de mensen met de vorige aldi set (van december '04 ofzoiets):
*uitleg*
j-a-s-p-e-r , je bent echt mijn held :P, laat ik nou net dezelfde klik-aan-klik-uit-set heel actief gebruiken, nu is het dus een kwestie van goed afkijken en het softwarematig een beetje werkend krijgen ^^

[CM] Flightcase Mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Dat is altijd mooi om te horen :)

Ik heb dit schematje gemaakt om zo'n rf zendertje aan te sluiten (als je je originele niet wil slopen, that is).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/schema.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Hint: praxis heeft een setje in met 1 ab en 3 ontvangers vanaf 24,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Heeft er al iemand een leuke toepassing?

Ik heb tot nu toe alleen een php paginatje gemaakt die eigelijk de ab vervangt, maar andere dingen moet ik nog verzinnen. Ga zo nog ff een paar macro knoppen maken om bv een paar lampen uit te doen en een te dimmen, voor films kijken enzo :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/rfcontrol.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 10:19:
Dat is altijd mooi om te horen :)

Ik heb dit schematje gemaakt om zo'n rf zendertje aan te sluiten (als je je originele niet wil slopen, that is).

[afbeelding]
Werkt zo'n RF zendertje ook voor andere merken denk je? Zoja welk type nummer is het / waar op de site kan je hem vinden (welk menu?).

* Anoniem: 37691 denkt aan een universele USB zapper + open-source software :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 20-10-2005 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:29
BC550 "of compatible" Valt daar de (volgens mij _veel_ bekender) BC547 ook onder? Vmax, Imax en Pmax zijn gelijk, misschien dat de a/b/c varianten van beiden nog een andere stroomversterking kunnen bieden? Maar ja, er worden alleen bitjes verzonden (aan/uit) dus hoe gevoelig het versterkt lijkt me niet echt van belang? Ik zou dus zeggen van wel?

Ik heb zelf een paar setjes van Trust (uit deze inkoopactie) en die maken gebruik van de PT2262 (zender) en PT2272 (ontvanger). Volgens de datasheet moet het pin 16 zijn, en spoortjes volgen zegt me hetzelfde :P

Dat is dus als je naar de bedrukte kant kijkt (niet de soldeerzijde, en met het nokje links zodat de tekst te lezen valt ;)) de 2e pin van de bovenste rij.
Als ik er wat meer tijd voor (lees: zin in :X :P) heb dan zal ik de soldeerbout warmstoken en codes uit gaan lezen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 20-10-2005 20:46 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Yep, je kan eigenlijk elke NPN-kleinsignaaltor gebruiken, dus ook de BC547.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Anoniem: 37691 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 01:03:
[...]

Werkt zo'n RF zendertje ook voor andere merken denk je? Zoja welk type nummer is het / waar op de site kan je hem vinden (welk menu?).

* Anoniem: 37691 denkt aan een universele USB zapper + open-source software :)
Jazeker, alles wat op 433 Mhz werkt (en dat zijn er volgensmij een heleboel) kan hiermee worden bediend. Je hebt dan alleen nog maar de juiste 'key' (pulsen) nodig om een schakelaar aan te sturen.

Je kan hem oa bij okaphone vinden, en bij velleman

Dus zeker een goed plan zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 02:25:
Jazeker, alles wat op 433 Mhz werkt (en dat zijn er volgensmij een heleboel) kan hiermee worden bediend. Je hebt dan alleen nog maar de juiste 'key' (pulsen) nodig om een schakelaar aan te sturen.

Je kan hem oa bij okaphone vinden, en bij velleman

Dus zeker een goed plan zoiets :)
Dus zoeken op ID 350619 op de velleman site. Linken naar hun site werkt niet.

Ok ik kan niet "echt" programmeren, alleen "scripttalen" die voor het web zijn (buiten basic dan). Dus ik kan de software zelf niet maken. Maar hier een simpel opzetje:
  • Verschillende output methoden, makkelijk output-plugins schrijven.
  • Aanroep universeel. Bijvoorbeeld een paar DLL's voor de programeurs. En natuurlijk een executable voor over de CLI (PHP enzo). Zowel Windows als linux.
Je kan dus vanuit 1 programmatje (universele aanroep en uitgave) ieder type afstandsbediening gebruiken, "driver" downloaden en draaien maar. Afstandsbediening kan je makkelijk zelf bouwen, dus veel mensen hebben er plezier aan.

offtopic:
En om meteen een beetje te mieren neuken:
  • Goeie website, zorgen dat project over X jaar nog te vinden is.
  • Schema's niet uploaden op gare hosting, via search vind je vaak oplossingen zonder plaatjes. Dus mocht je iets posten in een schema, probeer dan ook flink wat onderdelen te beschrijven in de tekst.
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 01:32:
Ik heb zelf een paar setjes van Trust (uit deze inkoopactie) en die maken gebruik van de PT2262 (zender) en PT2272 (ontvanger). Volgens de datasheet moet het pin 18 zijn, en spoortjes volgen zegt me hetzelfde :P

Dat is dus als je naar de bedrukte kant kijkt (niet de soldeerzijde, en met het nokje links zodat de tekst te lezen valt ;)) de 2e pin van de bovenste rij.
Als ik er wat meer tijd voor (lees: zin in :X :P) heb dan zal ik de soldeerbout warmstoken en codes uit gaan lezen :)
2e van links is pin 16. Ik heb ook de setjes van Trust (zelfde IA), en daar zitten ze zo. Dit is trouwens wel een veel beter oplossing als die ik had, via PIC enzovoort. Veel sneller en makkelijker zo.

[ Voor 28% gewijzigd door crisp op 25-10-2005 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 10:08

mymind*

A Beautiful Mind

Ik zal zo ook een wat spulletjes gaan halen.
Als ik nu ook een ontvanger module koop kan ik die dan in het eerste schema hangen als 'leerontvanger'? Dus dat die het signaal van de AB opvangt en Lric kan programmeren? Of met de originele AB bijvoorbeeld de computer signalen kan laten ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:33
mmm wel leuke toepassing voor HTPC: Zodra je een film start automatisch de juiste lampen uit en/of dimmen ;)

Ik heb zo'n Aldi setje.. @ conrad staat voor 7.95 ook een zendertje 433Mhz, scheelt toch weer 2 eur tov dat Velleman ding (tenzij je m alsnog apart moet bestellen). Eens kijken of dat ook gewoon bruikbaar is.

[ Voor 50% gewijzigd door DJSmiley op 20-10-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Anoniem: 37691 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:27:
2e van links is pin 16. Ik heb ook de setjes van Trust (zelfde IA), en daar zitten ze zo. Dit is trouwens wel een veel beter oplossing als die ik had, via PIC enzovoort. Veel sneller en makkelijker zo.
Klopt, typefoutje :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Heb mijn zender nu ook af (op basis van j-a-s-p-e-r's schema) Ik moet zeggen dat het werkt als een zonnetje! Ik heb de zend-module in een wire-wrap voetje gestoken, en de andere onderdelen aan dit voetje gesoldeerd. Een (vast niet juist gedimensieerd, maar wel werkzaam) spoeltje als antenne, vervolgens het geheel in een behuizing, en dan ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://dbos.berflonet.nl/images/klik-aan/SIMG4975.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dbos.berflonet.nl/images/klik-aan/SIMG4976.jpg

Ik heb nog zitten denken om er een paar ledjes op te solderen, maar hij komt toch ergens achter de computer te liggen, dus dat is overbodig, maar mocht je zoiets commercieel willen maken, dan kunnen die natuurlijk niet ontbreken!

met een simpel web-interface-je kom je al een heel eind:

Afbeeldingslocatie: http://dbos.berflonet.nl/images/klik-aan/interface.jpg

Zijn er trouwens nog anderen die een interface in PHP geklust hebben? Ik kreeg het niet voor elkaar om WinLIRC te benaderen via fopensock o.i.d., heb het nu op de volgende manier opgelost:

PHP:
1
exec("echo \"SEND_ONCE $remote $command 1\" | telnet $host $port");

maar ideaal is dat natuurlijk niet. Iemand die dit wel fatsoenlijk aan de gang heeft gekregen? :)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
corani schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:40:
maar ideaal is dat natuurlijk niet. Iemand die dit wel fatsoenlijk aan de gang heeft gekregen? :)
Nu ja, niet ideaal :P Nu hoeft je webserver niet op dezelfde pc te hangen als je zendertje :P Bereikprobleem? 2e pc met zendertje 8)7 :P ethernet komt toch verder dan serieel.

Hoewel, RS485 is ook serieel :P Paar 485->232 slaafjes maken (met variabel adres) en een 232->485 master die je aan de pc hangt. 1km (kabel)bereik en meer zendertjes mogelijk dan er aan je pc passen :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 00:14:
Heeft er al iemand een leuke toepassing?
[afbeelding]
Remote de Senseo in en uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
corani schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:40:
Heb mijn zender nu ook af (op basis van j-a-s-p-e-r's schema) Ik moet zeggen dat het werkt als een zonnetje! Ik heb de zend-module in een wire-wrap voetje gestoken, en de andere onderdelen aan dit voetje gesoldeerd. Een (vast niet juist gedimensieerd, maar wel werkzaam) spoeltje als antenne, vervolgens het geheel in een behuizing, en dan ziet het er zo uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb nog zitten denken om er een paar ledjes op te solderen, maar hij komt toch ergens achter de computer te liggen, dus dat is overbodig, maar mocht je zoiets commercieel willen maken, dan kunnen die natuurlijk niet ontbreken!

met een simpel web-interface-je kom je al een heel eind:

[afbeelding]

Zijn er trouwens nog anderen die een interface in PHP geklust hebben? Ik kreeg het niet voor elkaar om WinLIRC te benaderen via fopensock o.i.d., heb het nu op de volgende manier opgelost:

PHP:
1
exec("echo \"SEND_ONCE $remote $command 1\" | telnet $host $port");

Mooi dat het werkt :) Dat heb je ook netjes gefixed.

Ik heb een simpel php scriptje om de boel aan de praat te krijgen, maar ben van het weekend helaas niet thuis. as. zondag zal ik de boel ff ctrl+c, ctrl+v-en hiero ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Kon het toch niet uitstaan, dus heb t nog ff opgezocht.
via php.net en dan ff zoeken op fsockopen.

PHP:
1
2
3
4
5
$cfgServer = "192.168.1.3";  // IP server
$cfgPort    = 8765;                //winlirc poort
$cfgTimeOut = 10;

$usenet = fsockopen($cfgServer, $cfgPort, &$errno, &$errstr, $cfgTimeOut);

en dan aanroepen met:

PHP:
1
fputs ($usenet, "SEND_ONCE $remote $code 9\r\n");

Daarbij heb ik remote gewoon vast staan. Die 9 staat voor het aantal repeats (dus evt aanpassen bij dimmers enzo).
De code geef ik door via een 'bediening.php?knop=d1a' dat werkt wel lekker universeel vind ik.

maargoed verder ben ik best wel een pruster in php :p

Ik ben ook nog bezig om de dimmer aan te sturen, en dat wil door zeer snel achterelkaar uit/uit/uit te sturen (of aan). Dus elke keer die functie aanroepen en dan pauzeren, aanroepen. Maar op mijn manier met usleep of via een timeout methode vreet dat helaas CPU, zoveel zelfs dat winamp ermee stopt. Het werkt dus wel, maar at a cost
Zondag vervolg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 06:01

Atmoz

Techno!!

Gister heb ik een 433Mhz zend module gekocht (met 4 pinnen) en een 433Mhz ontvanger (met 9 pinnen). Hiermee kun je natuurlijk ook leuke dingen maken.

Maar ik vraag me af:

Als ik op de zender een hoog signaal zet (5 volt ofzo) komt diezelfde puls dan ook uit de ontvanger? Ik denk zelf van wel, maar weet het niet zeker. En kun je dan zo een draadloze RS232 verbinding maken? Dus aan de computer COM poort hang je de zender, en aan een PIC hang je de ontvanger. Zou dit werken? En zoja, met welke snelheid? Ik gebruik nu 9600Baud om te praten met de PIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar aangezien het zo'n beetje een klik-aan-klik-uit mod-topic is, is dit misschien wel de beste plek...

Ik vroeg mij namelijk af of het misschien mogelijk zou zijn om infrarood signalen (van mijn harman/kardon afstandsbediening) op één of andere manier om te zetten naar een klik-aan-klik-uit RF signaal... Heb me al de tandjes gezocht, maar nog niet veel kunnen vinden... Is dit te doen, of moet ik het maar uit m'n hoofd zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Nja, je kan het iig via een PC doen: knoop een WinLirc-ontvanger en de ab van de klik-aan-klik-uit-dinges aan een PC en zorg dat zodra 'ie een knop van de H/K-zapper ziet, iets met de klik-aan-klik-uit-zapper doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Of via een PIC of iets dergelijks. Als je daar mee om kan gaan tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img487.imageshack.us/img487/4798/naamloos8ks.th.jpg
http://www.lekkerdoen.nl/...=2&aanbiedingenpagina=210

Deze week bij de Digros, Dirck vd Broek en Bas vd Heijden.. een Ranex (jawel) draadloze schakelset voor 12 euro.. Ik heb er gisteren eentje gehaald en hij werkt naar behoren, dus ik denk dat ik er vanavond nog eentje haal.. Dan heb ik 6 stopcontact-schakelaars en twee afstandsbedieningen, waarvan ik er eentje kan aanpassen.. Iemand ervaring met deze schakelset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Heeft er toevallig al iemand de codes van 'echte' klik aan klik uit set uitgelezen??
Of die van de hornbach (intertechno, 3 delige set, €19,95) want is op de kleur na EXACT het zelfde.

Daar zou ik erg blij mee zijn (ander moet ik weer nieuwe db9 connectortjes gaan halen, die zijn op :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

j-a-s-p-e-r schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 01:11:
Kon het toch niet uitstaan, dus heb t nog ff opgezocht.
via php.net en dan ff zoeken op fsockopen.

PHP:
1
2
3
4
5
$cfgServer = "192.168.1.3";  // IP server
$cfgPort    = 8765;                //winlirc poort
$cfgTimeOut = 10;

en dan aanroepen met:

PHP:
1
fputs ($usenet, "SEND_ONCE $remote $code 9\r\n");

Daarbij heb ik remote gewoon vast staan. Die 9 staat voor het aantal repeats (dus evt aanpassen bij dimmers enzo).
De code geef ik door via een 'bediening.php?knop=d1a' dat werkt wel lekker universeel vind ik.

maargoed verder ben ik best wel een pruster in php :p

Ik ben ook nog bezig om de dimmer aan te sturen, en dat wil door zeer snel achterelkaar uit/uit/uit te sturen (of aan). Dus elke keer die functie aanroepen en dan pauzeren, aanroepen. Maar op mijn manier met usleep of via een timeout methode vreet dat helaas CPU, zoveel zelfs dat winamp ermee stopt. Het werkt dus wel, maar at a cost
Zondag vervolg :)
Jasper, als ik hier thuis een webserver installeer (die PHP ondersteunt). Welke pagina's moet ik dan hebben om dat zo te doen zoals jij zegt? Zoieso "bediening.php" maar welke nog allemaal? Ik ga dus ook die zender maken die jij hebt gemaakt, dan dan wil ik het ook graag aansturen via PHP. Dus kun je misschien één simpel voorbeeld laten zien zodat ik het zelf kan uitwerken in een mooie site ofzo.. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Ik heb meerdere pagina's gemaakt. Eerst een simpele om uberhaupt de boel aan te kunnen sturen. Die heet bij mij rf2.php

Die luistert naar rf2.php?knop=XXX
Daar zou je dus een knop in moeten vullen die winlirc kent. Voor Winlirc moet je trouwens wel zo'n waarde in je register toevoegen, anders luistert ie helaas niet (zie dit topic).

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?php

if (isset($_GET['knop'])) {
          $knop = $_GET['knop'];
          }

$cfgServer = "192.168.1.202";
$cfgPort    = 8765;
$cfgTimeOut = 10;

if (isset($knop)) {

fputs ($usenet, "SEND_ONCE rf $knop 9\r\n");

}
?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">
<html>
<head>
  <meta name="generator" content=
  "RF_control pagina">

<title>RF CONTROL</title>
</head>

<BODY BGCOLOR="#004E98" TEXT="#000000" LINK="#0000FF" VLINK="#FF0000" ALINK="#FF0000">

<TABLE BORDER="1">

<tr>
    <td> <th>Licht</th></td>
    <td>
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d1a">
        <input type="submit" value="uit">
        </form>
    </td>
    <td>
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d1b">
        <input type="submit" value="aan">
        </form>
    </td>
</tr>
<tr>
    <td> <th>Ventilator</th></td>
    <td>
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d2a">
        </form>
    </td>
    <td>
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d2b">
        </form>
    </td>
</tr>
<tr>
    <td> <th>Nummer 3</th></td>
    <td>
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d3a">
        </form>
    </td>
    <td>
         <form method="post" action="rf2.php?knop=d3b">
         </form>
    </td>
</tr>
<tr>
    <td> <th>Lampjes bank<br><i>Dimbaar</i></i></th></td>
    <td>
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d4a">
        </form>
    </td>
    <td>
        <form method="post" action="rf2.php?knop=d4b">
        </form>
    </td>
</tr>
</table>

</body>
</html>

Wat ook een hele leuke toepassing is (waar ik best een beetje trots op ben) is een tijdsgestuurde schakeling. Omdat ik wel redelijk met php overweg kan wil ik dat gebruiken. Php heeft alleen zelf geen tijdsinterval schakeling dus je moet een scheduler gebruiken.
Het stuk hierna geldt dus alleen voor engelse windows. Voor NL windows zal je de tekst 'daily' moeten vervangen door 'dagelijks'.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/japser/rf/schedule.png

Ik gebruik een paar dingen:
schedule.php = feitelijke " GUI " voor instellingen
rfcmd.php = aanpassing van de rf2.php hierboven zodat hij via $argv[1] de eerste variabele binnenhaald en via telnet winlirc weer aanstuurd
mysql = om de standen en tijden bij te houden.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
<?php

// Errors vanwege onbekende variabelen weghalen (niet belangrijk)

error_reporting  (E_ERROR | E_WARNING | E_PARSE);

// Haal alle variabelen op uit GET en POST

if (isset($_GET['actie'])) {
          $actie = $_GET['actie'];
        }
if (isset($_GET['id'])) {
          $id = $_GET['id'];
        }
if (isset($_POST['knop'])) {
          $knop = $_POST['knop'];
        }
if (isset($_POST['uur'])) {
          $uur = $_POST['uur'];
        }
if (isset($_POST['minuut'])) {
          $minuut = $_POST['minuut'];
        }
// BELANGRIJK:
// Hier staat de link naar het script (een tweede) die aan de windows scheduler door wordt gegeven.
// Deze moet de meegestuurde variabele omzetten in een actie -> telnet
// Let vooral op het juiste gebruik van de slashes (anders krijg je rare fouten)

$rf = '\"c:\\Program Files\\Apache Group\\Apache2\\htdocs\\rfcmd.php\"';

// Zet een link op naar de mysql server

$link = mysql_connect('192.168.1.202', 'USERNAME', 'PASSWORD')
   or die('Could not connect to the mysql database' . mysql_error());
mysql_select_db('rf') or die('Could not select database'. mysql_error());

// Als schedule met ?actie=toevoegen aan wordt geroepen:
// 1) maak een rij in de mysql tabel waarin de knop en tijden staan
// 2) maar een nieuwe scheduled task in windows

if($actie == "toevoegen"){

mysql_query("INSERT INTO rf (knop, uur, minuut) values ('$knop', '$uur', '$minuut')") or die('Could not connect: ' . mysql_error());

$idn = mysql_insert_id();
          exec("c:\\windows\\system32\\schtasks /create /s server /ru USERNAME /rp PASSWORD /sc:daily /st $uur:$minuut:00 /tn $idn /tr \"c:\\php\\php.exe $rf $knop\"");

}

// Als schedule met ?actie=verwijder aan wordt geroepen:
// 1) haal het ID van de regel op (die zit in het form beneden)
// 2) verwijder de mysql regel
// 3) verwijder de scheduled task

if($actie == "verwijder"){
          exec("c:\\windows\\system32\\schtasks /delete /tn $id /F");
          $query = "DELETE FROM rf WHERE id = $id";
          mysql_query($query);
          }

mysql_close($link);

?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">
<html>
<head>
  <meta name="generator" content=
  "RF_control_scheduler">

<title>Schedule Pagina</title>
</head>

<BODY BGCOLOR="#004E98" TEXT="#00ff00" LINK="#0000FF" VLINK="#FF0000" ALINK="#FF0000">

<table border="0">
<tr><th>Knop</th><th>Uur</th><th>Minuut</th><th></th></tr>

<?php

$link = mysql_connect('192.168.1.202', 'USERNAME', 'PASSWORD')
   or die('Could not connect to the mysql database' . mysql_error());
mysql_select_db('rf') or die('Could not select database'. mysql_error());

$query  = "SELECT * FROM rf";
$result = mysql_query($query);

while(list($id,$knop,$uur,$minuut,$enable)= mysql_fetch_row($result))
{

echo "<FORM METHOD=\"post\" ACTION=\"";
$_SERVER['PHP_SELF'];

echo "?actie=verwijder&id=$id\">
<tr>
<td>
<SELECT NAME=\"knop\">
<OPTION>$knop</OPTION>
<OPTION>d1a</OPTION><OPTION>d1b</OPTION><OPTION>d2a</OPTION><OPTION>d2b</OPTION>
<OPTION>d3a</OPTION><OPTION>d3b</OPTION><OPTION>d4a</OPTION><OPTION>d4b</OPTION>
</SELECT></td>

<td>
<SELECT NAME=\"uur\">
<OPTION>$uur</OPTION>
<OPTION></OPTION><OPTION>00</OPTION><OPTION>01</OPTION><OPTION>02</OPTION><OPTION>03</OPTION><OPTION>04</OPTION>
<OPTION>05</OPTION><OPTION>06</OPTION><OPTION>07</OPTION><OPTION>08</OPTION><OPTION>09</OPTION><OPTION>10</OPTION>
<OPTION>11</OPTION><OPTION>12</OPTION><OPTION>13</OPTION><OPTION>14</OPTION><OPTION>15</OPTION><OPTION>16</OPTION>
<OPTION>17</OPTION><OPTION>18</OPTION><OPTION>19</OPTION><OPTION>20</OPTION><OPTION>21</OPTION><OPTION>22</OPTION>
<OPTION>23</OPTION>
</SELECT></td>

<td>
<SELECT NAME=\"minuut\">
<OPTION>$minuut</OPTION><OPTION></OPTION>
<OPTION>00</OPTION><OPTION>01</OPTION><OPTION>02</OPTION><OPTION>03</OPTION><OPTION>04</OPTION>
<OPTION>05</OPTION><OPTION>06</OPTION><OPTION>07</OPTION><OPTION>08</OPTION><OPTION>09</OPTION><OPTION>10</OPTION>
<OPTION>11</OPTION><OPTION>12</OPTION><OPTION>13</OPTION><OPTION>14</OPTION><OPTION>15</OPTION><OPTION>16</OPTION>
<OPTION>17</OPTION><OPTION>18</OPTION><OPTION>19</OPTION><OPTION>20</OPTION><OPTION>21</OPTION><OPTION>22</OPTION>
<OPTION>23</OPTION><OPTION>24</OPTION><OPTION>25</OPTION><OPTION>26</OPTION><OPTION>27</OPTION><OPTION>28</OPTION>
<OPTION>29</OPTION><OPTION>30</OPTION><OPTION>31</OPTION><OPTION>32</OPTION><OPTION>33</OPTION><OPTION>34</OPTION>
<OPTION>35</OPTION><OPTION>36</OPTION><OPTION>37</OPTION><OPTION>38</OPTION><OPTION>39</OPTION><OPTION>40</OPTION>
<OPTION>41</OPTION><OPTION>42</OPTION><OPTION>43</OPTION><OPTION>44</OPTION><OPTION>45</OPTION><OPTION>46</OPTION>
<OPTION>47</OPTION><OPTION>48</OPTION><OPTION>49</OPTION><OPTION>50</OPTION><OPTION>51</OPTION><OPTION>52</OPTION>
<OPTION>53</OPTION><OPTION>54</OPTION><OPTION>55</OPTION><OPTION>56</OPTION><OPTION>57</OPTION><OPTION>58</OPTION>
<OPTION>59</OPTION>
</SELECT></td>

<td>
<INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\"Verwijder\">
</form>
</td></tr>
";

}

mysql_close($link);
?>
</table>

<table>
<tr>
<td>
<FORM METHOD="post" ACTION="<?php $_SERVER['PHP_SELF']; ?>?actie=toevoegen">
<SELECT NAME="knop">
<OPTION></OPTION>
<OPTION>d1a</OPTION><OPTION>d1b</OPTION><OPTION>d2a</OPTION><OPTION>d2b</OPTION>
<OPTION>d3a</OPTION><OPTION>d3b</OPTION><OPTION>d4a</OPTION><OPTION>d4b</OPTION>
</SELECT></td>

<td>
<SELECT NAME="uur">
<OPTION></OPTION><OPTION>00</OPTION><OPTION>01</OPTION><OPTION>02</OPTION><OPTION>03</OPTION><OPTION>04</OPTION>
<OPTION>23</OPTION>
</SELECT></td>

<td>
<SELECT NAME="minuut">
<OPTION>23</OPTION><OPTION>24</OPTION><OPTION>25</OPTION><OPTION>26</OPTION><OPTION>27</OPTION><OPTION>28</OPTION>
<OPTION>29</OPTION><OPTION>30</OPTION><OPTION>31</OPTION><OPTION>32</OPTION><OPTION>33</OPTION><OPTION>34</OPTION>
<OPTION>35</OPTION><OPTION>36</OPTION><OPTION>37</OPTION><OPTION>38</OPTION><OPTION>39</OPTION><OPTION>40</OPTION>
<OPTION>41</OPTION><OPTION>42</OPTION><OPTION>43</OPTION><OPTION>44</OPTION><OPTION>45</OPTION><OPTION>46</OPTION>
<OPTION>47</OPTION><OPTION>48</OPTION><OPTION>49</OPTION><OPTION>50</OPTION><OPTION>51</OPTION><OPTION>52</OPTION>
<OPTION>53</OPTION><OPTION>54</OPTION><OPTION>55</OPTION><OPTION>56</OPTION><OPTION>57</OPTION><OPTION>58</OPTION>
<OPTION>59</OPTION>
</SELECT></td>

<td>
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Toevoegen">
</FORM>
</td></tr>
</table>

</body></html>

Vervang 'PASSWORD' en 'USERNAME' wel even ;)

Het gaat hier trouwens dus meer om ideen op te doen dan om jullie een compleet functionerend pakket te leveren. Voor eventuele fouten ben ik niet verantwoordelijk, voor lelijk programmeerwerk evenmin :p

Iemand nog leuke ideeën of nieuwe toepassingen? Laat maar horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Bedankt :)

Ik ga eerst eens kijken of WinLIRC werkt met mijn hardware (schema van jou gebruikt).

Welke instellingen moet ik hebben in het WinLIRC config menu?

Zou je daar misschien een screenshot van kunnen maken? Want het zijn nogal wat instellingen he ;)
De hardware heb ik 100% goed (niet moeilijk) dus het ligt aan de software/instellingen. Of natuurlijk dat mijn RF dingen met andere codes werken ;) Maar als ik al eens de instellingen goed heb ben ik al wat verder....

[ Voor 191% gewijzigd door Atmoz op 02-11-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grmbl, de electronicazaak hier heeft geen TX433N modules, maar kan ze gelukkig wel bestellen. 10 euro + klein extra bedrag omdat ze hem "normaal" niet leveren. Nouja geen probleem vind ik. Dus ik verwacht dat ik volgende week kan solderen en dan een cool PHP script in elkaar zetten. Ik zal even een designtje in elkaar zetten, moet natuurlijk wel leuk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sprite_tm schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 00:37:

Mochten andere mensen voor andere merken het juiste spoortje gevonden hebben, maak aub even een foto ofzo en post het. Daar help je andere mensen mee.
http://members.home.nl/atmoz2/RF_sender/ (gekocht bij de Wibra)

Alstublieft ;)
Als alles klaar is kan je je lirc configureren. Volg gewoon de opties voor een homebuilt receiver op een serieele poort, en zorg dat je de optie om op die serieele poort te transmitten ook aanzet ('With transmitter diode'). Zorg dat 'software generated carrier' uitstaat, da's hier niet nodig. Volg nu gewoon de documentatie om je spul te compileren en installeren. Als je de module insert zou je 'lirc_serial: auto-detected active low receiver' moeten zien in je dmesg-output. Als lirc een active high receiver ziet, controleer je poort nog even; het kan zijn dat je een fout in het configureren van lirc of het opbouwen van je schakeling hebt zitten. Voor bepaalde merken zapper kan deze melding echter gebeuren zonder daadwerkelijk fout te zijn, maar vaak zal het niet voorkomen.
Ik heb je ontvanghardware (zwarte schema) gemaakt. En hij "ziet" in WinLIRC ook dat er iets gebeurt, maar op het einde vraagt het configuratie programma om de button zolang in te drukken totdat hij STOP zegt. (64 pogingen als ik me niet vergis). Daarna komt de melding:

"Failed to get a consistent signal. Please try again."

En dit heb ik al 10 keer geprobeerd, maar niets wil helpen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik goed kan "leren"? Want alle bestaande config files werken niet met deze zender/ontvanger.

[edit]

Deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/RF_sender/Winlirc_fout.PNG

[ Voor 12% gewijzigd door Atmoz op 02-11-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Leuk, ik heb dezelfde maar de mijne komt bij de praxis vandaan. Twee mogelijke oplossingen: tussen het contactpunt waar je nu een draadje aanvast hebt gemaakt en de werkelijke 433 Mhz zender zit nog een weerstandje bij mij. Wat gebeurt er als je de draad na de weerstand vastmaakt?
Misschien kun je winlirc zo gek krijgen dat ie 2 samples neemt (je hebt immers 2 matches die wel goed zijn) en het dan goedkeurt. Ik denk dat de kans dan redelijk is dat ie het dan wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Hopeloosje schreef op woensdag 02 november 2005 @ 17:49:
Leuk, ik heb dezelfde maar de mijne komt bij de praxis vandaan. Twee mogelijke oplossingen: tussen het contactpunt waar je nu een draadje aanvast hebt gemaakt en de werkelijke 433 Mhz zender zit nog een weerstandje bij mij. Wat gebeurt er als je de draad na de weerstand vastmaakt?
Misschien kun je winlirc zo gek krijgen dat ie 2 samples neemt (je hebt immers 2 matches die wel goed zijn) en het dan goedkeurt. Ik denk dat de kans dan redelijk is dat ie het dan wel doet.
Als ik hem na de weerstand soldeer (of voor, tis maar net hoe je het bekijkt) dan krijg ik hetzelfde effect, alleen brand de "zend" LED op de afstandsbediening dan niet meer als ik op een knopje druk.

Hoe kan ik tegen WinLIRC zeggen dat'ie maar 2 samples neemt?

En zou je aub een screenshot willen maken van jou configuratie scherm van WinLIRC?
Dan kan ik eens kijken hoe alles moet staan.

[edit]

:( Pfff, op m'n normale pc werkt het wel gewoon.
Alleen op die trage server werkt het weer eens niet :(

Maarja, het werkt tenminste ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Atmoz op 02-11-2005 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Ik gebruik geen winlirc, alleen de afstandsbediening. Als het op je normale pc werkt dan zou ik gewoon de configfile kopieren. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Hopeloosje schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:56:
Ik gebruik geen winlirc, alleen de afstandsbediening. Als het op je normale pc werkt dan zou ik gewoon de configfile kopieren. Succes
Die werkt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 02-11-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oké, 8,10 euro voor de TX443N (meen ik) van Velleman. Als er vandaag een klant kwam voor bepaalde onderdelen voor een versterker dan is mijn ding morgen binnen. Komt die klant morgen of zaterdag dan gaat het dinsdag worden. Zodra ik het binnen heb kan ik leuk gaan spelen :)

Alvast een designtje gemaakt voor het websiteje dat ik ga draaien:
Afbeeldingslocatie: http://baracuda.homeip.net/pics/lightswitch/preview_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68885

:(

ik dacht dat ik uniek was.. ben sinds paar maanden ook met dit project bezig, gebruik hiervoor soortgelijk schema als in de startpost. heb het programma in VB geschreven en ga binnenkort een site maken waarbij ik met me telefoon(SPV) het klik aan klik uit systeem kan bedienen.

In de toekomst wil ik graag touchscreen waarmee ik de verlichting kan regelen. heb even geen tijd om het hele topic door te lezen, maar ik ben van plan alles in een kastje te bouwen waardoor je alleen een parallele kabel nodig hebt om de verbinding met de pc te maken. De relais en de afstandbediening worden allebei door een 12v adapter van stroom voorzien, binnekort even lezen hoe jullie dat doen hmm snap het al, gaat toch iets anders als ik het doe, jullie laten je pc het signaal via seriele aansluiting versturen.... ik houd dit topic iig in de gaten :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 68885 op 03-11-2005 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Deze manier (via Lirc) is ook wel een stuk efficienter. Hoe wil je ooit uitbreiden met zo'n schema?

Je kan hiermee elke willekeurige set laten 'leren' door de computer en hem daarna aan je config toevoegen. Werkt echt prima. Heb nu al 14 aan/uit schakelaars in huis zitten :D

[ Voor 8% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 03-11-2005 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:59:
Deze manier (via Lirc) is ook wel een stuk efficienter. Hoe wil je ooit uitbreiden met zo'n schema?

Je kan hiermee elke willekeurige set laten 'leren' door de computer en hem daarna aan je config toevoegen. Werkt echt prima. Heb nu al 14 aan/uit schakelaars in huis zitten :D
Welke computer gebruik je?
Op mijn 64bit PC'tje werkt het wel perfect, maar op mijn PII - 350 server doet niets het..
Echt super balen dus... Als het op de server werkt is het natuurlijk veel mooier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
atmoz schreef op donderdag 03 november 2005 @ 17:07:
[...]

Welke computer gebruik je?
Op mijn 64bit PC'tje werkt het wel perfect, maar op mijn PII - 350 server doet niets het..
Echt super balen dus... Als het op de server werkt is het natuurlijk veel mooier ;)
Je kan het gewoon capturen op je werkpc en met winlirc en al overzetten naar je server. Dat heb ik namelijk ook gedaan :)
Die server is een 1GHz, maar dat zou echt niets uit moeten maken.

Wat dat hij dan wel/niet op jouw server? Heb je wel de goede instellingen?
Niet inverted
wel hardware carrier
DTR

zoiets.
Anoniem: 37691 schreef op donderdag 03 november 2005 @ 14:26:
Oké, 8,10 euro voor de TX443N (meen ik) van Velleman. Als er vandaag een klant kwam voor bepaalde onderdelen voor een versterker dan is mijn ding morgen binnen. Komt die klant morgen of zaterdag dan gaat het dinsdag worden. Zodra ik het binnen heb kan ik leuk gaan spelen :)

Alvast een designtje gemaakt voor het websiteje dat ik ga draaien:
[afbeelding]
Dat ziet er echt zeer vet uit :D

Waar heb je dat mee gemaakt?

[ Voor 66% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 03-11-2005 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

atmoz schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:43:
[...]

http://members.home.nl/atmoz2/RF_sender/ (gekocht bij de Wibra)

Alstublieft ;)

[...]

Ik heb je ontvanghardware (zwarte schema) gemaakt. En hij "ziet" in WinLIRC ook dat er iets gebeurt, maar op het einde vraagt het configuratie programma om de button zolang in te drukken totdat hij STOP zegt. (64 pogingen als ik me niet vergis). Daarna komt de melding:

"Failed to get a consistent signal. Please try again."

En dit heb ik al 10 keer geprobeerd, maar niets wil helpen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik goed kan "leren"? Want alle bestaande config files werken niet met deze zender/ontvanger.

[edit]

Deze melding:

[afbeelding]
Die melding krijg ik ook met een klik-aan-klik-uit setje, blijkbaar een soort modulatie ofzo, of een extra bitje waar lirc niet mee om kan. Jammer dat je niet kan zien wat er precies verzonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:06:
[...]

Je kan het gewoon capturen op je werkpc en met winlirc en al overzetten naar je server. Dat heb ik namelijk ook gedaan :)
Die server is een 1GHz, maar dat zou echt niets uit moeten maken.

Wat dat hij dan wel/niet op jouw server? Heb je wel de goede instellingen?
Niet inverted
wel hardware carrier
DTR
Yes :) het werkt. Op de snelle pc staat hardware carrier uit, dus ik ging ervan uit dat die uit moest staan (omdat het daar juist werkte). Maar op de trage pc (server) moet'ie idd aanstaan. Dan werkt het wel haha. Mooi bedankt allemaal voor deze hele mooie dingen :>

[edit]

Jasper,

Ik heb dus die pagina van jou rf2.php
Als ik die benader via een andere pc dan krijg ik die mooie blauwe website. Maar als ik op een knopje klik dan komt deze melding boven in het scherm:

"Warning: Supplied argument is not a valid File-Handle resource in c:\apache\htdocs\rf2.php on line 14"

En zoals verwacht: WinLIRC doet niets...
Weet je hoe ik dit moet oplossen?

[ Voor 23% gewijzigd door Atmoz op 03-11-2005 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:24
moet je daarvoor ook niet die telnet poort openen?

zie de link hieronder naar de reply, staat vrij onderaan in die post

reply

[ Voor 9% gewijzigd door Wolf87 op 03-11-2005 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Wolf87 schreef op donderdag 03 november 2005 @ 20:21:
moet je daarvoor ook niet die telnet poort openen?

zie de link hieronder naar de reply, staat vrij onderaan in die post

reply
Ja, klopt. Maar dat had ik al gedaan. ;)

Ik denk dat er iets niet klopt in m'n PHP pagina. En ik heb er maar 1 moeten er niet meerdere zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:24
en via de command-line lukt het wel om via telnet wel iets te versturen zodat er een lamp of iets aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Wolf87 schreef op donderdag 03 november 2005 @ 20:38:
en via de command-line lukt het wel om via telnet wel iets te versturen zodat er een lamp of iets aangaat?
Hmzzz, als ik in commandline (DOS) doe:

telnet localhost 8765

dan komt de melding:

"Bezig met verbinding maken met localhost...Kan geen verbinding met de host maken, op poort 8765: De verbinding is mislukt"

Terwijl het gister wel werkte dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
ff winlirc opnieuw initializen.

Je kan ook kijken of winlirc het wel voor elkaar krijgt door in het 1ste config menutje van winlirc die remote en code en repeat in te vullen van het te testen knopje en die te sturen. Wil dat wel?
Als dat wil kan je het met telnet proberen. Dus in cmd:
> telnet 192.168.1.202 8765
[enter]
SEND_ONCE **ab-naam** **knop** 5 [enter]

die 5 staat voor het aantal repeats (en dat is meer dan genoeg) die extra return is trouwens omdat die telnet server niet altijd de eerste regel pakt.

Ohja, welke php heb je? ik heb 5.0.5 met apache 2, en daar werkt het goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:06
leuk projectje, ik heb ook deze aldi set, maar voordat ik eraan ga prutsen, er zat bij mij geen handleiding bij! Nu heb ik wel uitgevonden hoe het ding werkt, maar wie wil de handleiding even voor me inscannen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 03 november 2005 @ 21:41:
ff winlirc opnieuw initializen.

Je kan ook kijken of winlirc het wel voor elkaar krijgt door in het 1ste config menutje van winlirc die remote en code en repeat in te vullen van het te testen knopje en die te sturen. Wil dat wel?
Jazeker, dat werkt nu perfect (dankzij jou post van dat hardwarecarrier aanzetten) ;)
Als dat wil kan je het met telnet proberen. Dus in cmd:
> telnet 192.168.1.202 8765
[enter]
SEND_ONCE **ab-naam** **knop** 5 [enter]

die 5 staat voor het aantal repeats (en dat is meer dan genoeg) die extra return is trouwens omdat die telnet server niet altijd de eerste regel pakt.
Ja, dat probeer ik dus de hele tijd.
Als ik localhost pak of 192.168.1.116, beide werken niet. Gister wel trouwens....
En op de andere pc krijg ik ook die melding van mijn vorige post. Echt supervaag. Ik kan dus niet connecten....
Ohja, welke php heb je? ik heb 5.0.5 met apache 2, en daar werkt het goed mee.
Dat moet ik effe opzoeken...
Maarja, eerst moet telnet weer werken he ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Atmoz op 03-11-2005 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:06:
Dat ziet er echt zeer vet uit :D

Waar heb je dat mee gemaakt?
Photoshop, daar maak ik alle (designs voor) website's mee. Gewoon een geweldig pakket. Zodra ik de zender heb dan gooi ik het om in "nette" html icm een teplate parsertje.

[edit]
Update @ design:
Afbeeldingslocatie: http://baracuda.homeip.net/pics/lightswitch/preview_02.jpg
Zit typefout in ja, maar wil nu slapen :z :+

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 04-11-2005 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Echt heel mooi gemaakt man!!
Wat bedoel je met een "template parsertje"?? Is dat wat speciaals met HTML ofzo?

------------------

Ik heb iets gevonden waardoor ik op mijn server niet meer kan telnetten naar WinLIRC:
Als de server opstart krijg ik namelijk deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/RF_sender/foutmelding_server.PNG

En dat bestand dl.exe staat toevallig in de directory van WinLIRC. Dus daar zal het dan wel mee te maken hebben he ;) Op de (snelle) computer krijg ik die melding niet, en werkt het ook gewoon. Het is dus zaak om te zorgen dat die melding niet meer komt... Maar hoe....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Wat draai je op die computer? 16 bit klinkt als win98. Misschien eens wat anders erop zetten?

En als je winlirc eens handmatig start ná de start van windows, wil het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 10:57:
Wat draai je op die computer? 16 bit klinkt als win98. Misschien eens wat anders erop zetten?

En als je winlirc eens handmatig start ná de start van windows, wil het dan wel?
Ik draai precies dezelfde Windows XP Pro NL - SP2 als op m'n gewone PC. Hij start steeds een DOS file (dl.exe) op. Daar zit hem de fout. Volgens mij een of ander virus. Maarja kan toch bijna niet, pc is gister pas opnieuw geïnstalleerd. En ben helemaal niet op internet geweest behalve voor deze dingen uit te zoeken. Verder staat er ook niets op de pc behalve:

- BulletFTP server
- Apache (voor PHP)
- TightVNC (voor bureaublad te bedienen via andere pc)
- Skype (voor te bellen met vrienden, via externe USB telefoon)
- WinLIRC (om sjieke dingen mee te doen :P )

Maar dat dl.exe hoort denk ik helemaal niet bij WinLIRC, want op de gewone pc kom ik dat ook nergens tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

atmoz schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 08:07:
Echt heel mooi gemaakt man!!
Wat bedoel je met een "template parsertje"?? Is dat wat speciaals met HTML ofzo?
Ik heb een scheiding tussen HTML en PHP, zodoende staan die dus altijd in verschillende bestanden, zodat je makkelijk de layout kan veranderen, zonder enig PHP te openen. Dit werkt veel makkelijker dan HTML in PHP (en het is nog netter ook). PHP opent dat bestand, vervangt wat waardes en gooit het naar de gebruiker.

[offtopic]
atmoz schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:30:
Maar dat dl.exe hoort denk ik helemaal niet bij WinLIRC, want op de gewone pc kom ik dat ook nergens tegen...
Gezien je hem niet je andere computer kon vinden heb ik het maar even gegoogled. Daar komt dit uit.
File dl.exe is related to worm W32.Bagz which send itself to the email addresses harvested from the infected computer. The file is located at %WinDir%/System or %WinDir%/System32. It will disables the Windows firewall and download and execute remote files.
Hoe hem je die computer geinstalleerd? Aan het netwerk (of internet) gehangen voordat er een firewall en virusscanner werkte? Zoja dan raad ik aan om hem weer te herinstalleren, en ditmaal zonder netwerk. Even SP2 van internet downloaden en via CD verplaatsen van een schone pc naar die. Net als je drivers en virusscanupdates, daarna pas aan het netwerk hangen. Dit scheelt een kans op infectie vanaf je eigen netwerk of internet. Dit "hoeft" natuurlijk niet het geval te zijn, maar gezien de dl.exe dacht ik direct aan een worm. Anders even een antispyware/antirootkit draaien.

@Sprite_tm: Ja gelijk heb je wel :)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 04-11-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mag ik jullie er even op wijzen dat jullie op dit moment offtopic bezig zijn? Omdat een groot gedeelte van deze hack softwarematig is, wil ik een zekere mate van softwaretalk toelaten, maar het debuggen van fouten bij het opstarten van WinLirc zitten imo op het randje, en virussen horen in MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sprite_tm schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:30:
Mag ik jullie er even op wijzen dat jullie op dit moment offtopic bezig zijn? Omdat een groot gedeelte van deze hack softwarematig is, wil ik een zekere mate van softwaretalk toelaten, maar het debuggen van fouten bij het opstarten van WinLirc zitten imo op het randje, en virussen horen in MV.
Oke :)

Aangezien het emailadres van Jasper niet in z'n profiel staat zou ik dat graag nog hier willen vragen:

Jasper, wat is jou emailadres? Ik zou even wat willen vragen aan jou ;)
Je kunt mij ook mailen als je wilt: vanlumig AT gmail . com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Laatst online: 12-03 02:46
Ik heb zo'n afstandbediening geval. (Elro 600R) Leuk is de verkrijgbaarheid van bijhorende losse schakelaars en inbouwspullen
Het belangrijkste"nadeel" eraan is dat als je de dingen met dimmer gebruikt en je geeft het "dim" signaal, dan begint hij te dimmen van uit naar aan naar uit en terug en terug. Dat tot je nogmaals drukt.

Mijn vorige systeem was op dat vlak anders: 2 knopjes: AAN/UIT, en op de AAN "lang" duwen is dimmen van AAN naar UIT, op de andere knop van UIT naar AAN.

Dit laatste is imho beter aan te sturen: als je gedimd licht wil voor de film, dim je eerst volledig UIT en dan bijv 1s AAN. Het resultaat isdan altijd (ong) hetzelfde. Dat kan ik met de set die ik nu heb nooit doen :(

Daarom de bijkomende vraag: wat is nu echt een goed type van die dingen (op de verpakking staat meestal weinig zinvolle info).
Belangrijk: verkrijgbaarheid (ik wil geen set waar ik morgen geen extra contactdoos van kan halen) en dus de manier van dimmen.

Iemand een tip?

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 05-11-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 09:06
Wat is op het moment de goedkoopste set die ik kan halen? blokker? of heeft aldi ze nog (jaja, kweet ut, op zondag zijn de winkels dicht)

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 18:46

SA007

Moderator Tweaking
Aldi was halverwege vorige maand, denk niet dat het nog zin heeft dat te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
DJFliX schreef op zondag 06 november 2005 @ 15:21:
Wat is op het moment de goedkoopste set die ik kan halen? blokker? of heeft aldi ze nog (jaja, kweet ut, op zondag zijn de winkels dicht)
Als je tenminste de moeite had genomen om dit topic te lezen....

wibra, dirk vd broek, hornbach, gamma, voor de rest zoek je het zelf maar uit eigelijk.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste