Toon posts:

[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 281.542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KingOfDos
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-10-2018

KingOfDos

C:\DOS>_

Oké even wat nieuws, misschien wel wat voor dit topic.
http://tweakers.net/nieuws/39749
http://www.ambx.com
Het is de bedoeling dat amBX geïntegreerd wordt in onder andere ventilators, straalkachels en LED-verlichting. Deze kunnen dan via een draadloos netwerk, WiFi of Bluetooth worden aangestuurd.
[knip]
Ook onderhandelt Philips met fabrikanten van randapparatuur om speciale apparatuur die amBX mogelijk maakt te bouwen.
Er is op het moment op de website van ambx niet veel te vinden. Heeft iemand hier meer informatie over? Het lijkt me wel interesant, zeker omdat het over wifi kan. Lijkt me een stuk makkelijker / mooier op die manier :)

[edit]
Ik heb Philips een email verzonden met de vraag of ze voor hobbyisten deze techniek "openstellen" zodat we daarmee zelf aan de gang kunnen gaan. Ik ben benieuwd of er iets uit komt.

[Voor 13% gewijzigd door KingOfDos op 08-11-2005 08:44]

*NIX ftw

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19-10 09:45
Zeker leuk 8)

Grappig trouwens, een huisgenoot van mij zat net over m'n schouder mee te kijken naar F.E.A.R. (dat nieuwe spel, erg eng iig) en die vond ook dat met de aansturing van lampen vanuit de computer (thanks to sprite :)) de stap nog maar erg klein is om je lampen in te zetten voor special effects. Zou toch erg vet zijn als je knipperende lampen hebt in een donker/eng stuk van het spel waarbij je verlichting ook mee begint te knipperen :D

• mymind*
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19:29

mymind*

A Beautiful Mind

_ferry_ schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:41:
[...]

Die melding krijg ik ook met een klik-aan-klik-uit setje, blijkbaar een soort modulatie ofzo, of een extra bitje waar lirc niet mee om kan. Jammer dat je niet kan zien wat er precies verzonden wordt.
Ik heb het met een klik-aan-klik-uit setje aan de praat gekregen. Gewoon een goed signaal. uitlezen is geen probleem. Misschien heb je het verkeerde spoortje te pakken?

Als ik tijd heb al ik even de foto's van mijn ab en zender posten.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:01
j-a-s-p-e-r schreef op maandag 07 november 2005 @ 23:52:
Zeker leuk 8)

Grappig trouwens, een huisgenoot van mij zat net over m'n schouder mee te kijken naar F.E.A.R. (dat nieuwe spel, erg eng iig) en die vond ook dat met de aansturing van lampen vanuit de computer (thanks to sprite :)) de stap nog maar erg klein is om je lampen in te zetten voor special effects. Zou toch erg vet zijn als je knipperende lampen hebt in een donker/eng stuk van het spel waarbij je verlichting ook mee begint te knipperen :D
Zoiets dacht ik ook al, combineer je klik-aan-klik-uit/Girder systeempje met het LFE-kanaal van je DVD'tjes en geniet van knipperende verlichting bij explosies en onweer in films 8) Of zoiets :)

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:41

Atmoz

Techno!!

(jarig!)
j-a-s-p-e-r schreef op maandag 07 november 2005 @ 23:52:
Zeker leuk 8)

:D Daar heb ik Valve (de makers van Half-Life) en gewoon wat mensen die goed waren met levels maken enzo voor HL al jaren geleden voor gemaild. Als bijvoorbeeld die rode driehoekjes op je scherm komen (rechts, links, boven en onder) als je geraakt werd, dat er dan een signaal ergens naartoe gestuurd werd. Hetzij direct naar de LPT1 of COM poort of gewoon via software met een "WaitForSingleObject API functie". Maar helaas is hier verder niets uitgekomen. Maar dit idee zou dus wel (super makkelijk) door een programmeur gemaakt kunnen worden. Ook bij films (DVD) moet dat mogelijk zijn. Gewoon een DVD speler uitbrengen die extra relais uitgangen heeft, en dan DVD's zo maken dat ze op bepaalde momenten een trigger geven aan de DVD speler. Maar dat zou echt super vet zijn als je lampen (en andere dingen) interactief worden met je media _/-\o_ 8)

• ludo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21-10-2019
Ik zie de eerste virussen al voor me die je lampen gaan hacken :+

• the_stickie
  • Laatst online: 12-10 05:26
Voor de geïnteresseerden:
De config van mijn Elro setje.

_/-\o_ aan j-a-s-p-e-r en Sprite_tm

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12-10 05:24
The_Stickie: Dank :) Kan je misschien ook nog een piccie maken op welk spoortje van de zappert het signaal staat, of heb je het met 433MHZ zenders/ontvangers geregeld?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

SA007

Moderator Tweaking
KingOfDos schreef op maandag 07 november 2005 @ 21:37:
Oké even wat nieuws, misschien wel wat voor dit topic.
http://tweakers.net/nieuws/39749
http://www.ambx.com

[...]

Er is op het moment op de website van ambx niet veel te vinden. Heeft iemand hier meer informatie over? Het lijkt me wel interesant, zeker omdat het over wifi kan. Lijkt me een stuk makkelijker / mooier op die manier :)

[edit]
Ik heb Philips een email verzonden met de vraag of ze voor hobbyisten deze techniek "openstellen" zodat we daarmee zelf aan de gang kunnen gaan. Ik ben benieuwd of er iets uit komt.
Mm, heb het niet gelezen in de Philips today, misschien maandag 's het intranet doorzoeken en kijken welke afdeling dit ontwikkelt, kan goed zijn dat het vrij dicht bij mijn werkplek zit (loop stage bij phlips nijmegen)

Wel een kans dat het in eindhoven ontwikkelt wordt btw.

Klok is stuk :(

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:37
atmoz schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:32:
[...]

:D Daar heb ik Valve (de makers van Half-Life) en gewoon wat mensen die goed waren met levels maken enzo voor HL al jaren geleden voor gemaild. Als bijvoorbeeld die rode driehoekjes op je scherm komen (rechts, links, boven en onder) als je geraakt werd, dat er dan een signaal ergens naartoe gestuurd werd. Hetzij direct naar de LPT1 of COM poort of gewoon via software met een "WaitForSingleObject API functie". Maar helaas is hier verder niets uitgekomen. Maar dit idee zou dus wel (super makkelijk) door een programmeur gemaakt kunnen worden. Ook bij films (DVD) moet dat mogelijk zijn. Gewoon een DVD speler uitbrengen die extra relais uitgangen heeft, en dan DVD's zo maken dat ze op bepaalde momenten een trigger geven aan de DVD speler. Maar dat zou echt super vet zijn als je lampen (en andere dingen) interactief worden met je media _/-\o_ 8)
Is het niet mogelijk dit plugin-matig te gaan schrijven... En misschien dat het niet zo'n goed idee is, want waar je lampen kan schakelen, kan je ook stroomschokken schakelen (=heartattack bij game-over :))

• KingOfDos

KingOfDos

Klote de electronicawinkel heeft mn zender nog niet. Ze zouden bellen als hij er was. Nouja mooi niet dus hé. Hij zou binnen paar dagen daar zijn, tis nou week later, en nog niet :X
Dinsdag eens langs gaan, kijken of ze hem dan hebben.
SA007 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:05:
Wel een kans dat het in eindhoven ontwikkelt wordt btw.
Philips lightning zit iig in Eindhoven, daar kom ik 2x per week langs ofzo.

*NIX ftw

• the_stickie
Sprite_tm schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:59:
The_Stickie: Dank :) Kan je misschien ook nog een piccie maken op welk spoortje van de zappert het signaal staat, of heb je het met 433MHZ zenders/ontvangers geregeld?
ik heb geen digicam :X

maar euh het gaat om een remote met PT2262 chip, zoals eerder in dit topic besproken. Aansluiten op pin 16:
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 01:32:

Ik heb zelf een paar setjes van Trust (uit deze inkoopactie) en die maken gebruik van de PT2262 (zender) en PT2272 (ontvanger). Volgens de datasheet moet het pin 16 zijn, en spoortjes volgen zegt me hetzelfde :P

Dat is dus als je naar de bedrukte kant kijkt (niet de soldeerzijde, en met het nokje links zodat de tekst te lezen valt ;)) de 2e pin van de bovenste rij.
Als ik er wat meer tijd voor (lees: zin in :X :P) heb dan zal ik de soldeerbout warmstoken en codes uit gaan lezen :)
De codes die ik gepost heb zijn btw "maar" tot kanaal F, andere kanalen kan je héél eenvoudig "opnemen" door 1 toets ervan op te nemen: de eerste 2 rijene van 6 bits geven het kanaal aan, dus dmv wat copy-paste heb je snel de gewenste reeks...

Als zendertje heb ik touwens een module van velleman gebruikt (wat perfect werkt overigens, beter dan de oorspr afstandsbediening)

• j-a-s-p-e-r
KingOfDos schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:54:
Klote de electronicawinkel heeft mn zender nog niet. Ze zouden bellen als hij er was. Nouja mooi niet dus hé. Hij zou binnen paar dagen daar zijn, tis nou week later, en nog niet :X
Dinsdag eens langs gaan, kijken of ze hem dan hebben.

[...]

Philips lightning zit iig in Eindhoven, daar kom ik 2x per week langs ofzo.
Ook coditronix ofwel display in eindhoven?? Daar heb een tijd geleden zo'n ding besteld maar die komt idd maar niet. Anders ga ik ze wel in groningen (bij m'n ouders) halen, daar hebben ze ze wel (geloof ik). Als ik er een extra mee naar eindhoven moet nemen moet je het maar zeggen.

• KingOfDos

KingOfDos

j-a-s-p-e-r schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 21:32:
Ook coditronix ofwel display in eindhoven?? Daar heb een tijd geleden zo'n ding besteld maar die komt idd maar niet. Anders ga ik ze wel in groningen (bij m'n ouders) halen, daar hebben ze ze wel (geloof ik). Als ik er een extra mee naar eindhoven moet nemen moet je het maar zeggen.
Ah dus jij bent het persoon die hem in eindhoven besteld heeft :D
Ze zeiden al dat die toevallig in Eindhoven ook al besteld was toen ik er een ging bestellen.

* KingOfDos heeft hem in Den Bosch besteld.

[Voor 3% gewijzigd door KingOfDos op 13-11-2005 12:28]

*NIX ftw

• the_stickie
Ik heb ze hier in Antwerpen voor 6€50 of zoiets.
Als je hem dus sneller wil stuur me een mailke (at telenet.be) dan haal ik er een paar en stuur ze op per post; levertermijn een paar dagen(als ze natuurlijk nog binnen zijn ;) ) kostprijs: kosten module+postzegel :p

Nog een tip voor de knutselaars onder ons: Bij oudere versies van winlirc (lees alle behalve de laatste) zit "transmit.exe" wat je kan gebruiken om commandline (of in eens cript oid dus) een code te verzenden. :) Waarom het progsel er niet meer bijzit weet ik niet, maar het werkt alleszins nog wel :)
(syntax: transmit *naamAB* *naamknop* *herhaling*)

[Voor 7% gewijzigd door the_stickie op 14-11-2005 13:45]

• j-a-s-p-e-r
Je kan ook telnet gebruiken.. die kan meer geloof ik.

• the_stickie
Tuurlijk, daarvoor is telenet er natuurlijk. Maar om nu elke keer een telnet sessie te scripten...

Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn programmeerkunsten liggen ;)
(/me heeft geen idee hoe via telnet te communiceren met behulp van vbscript)

[Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 14-11-2005 17:59]

• KingOfDos

KingOfDos

Grmbl, kom ik aan bij Coditronix, om te vragen waar mn bestelling blijft. Hadden ze vandaag wel zooi van velleman binnen gehad, behalve de zender. Nou verwachten ze hem aan het einde van deze week ergens. Fijn :/
The_Stickie schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:56:
Tuurlijk, daarvoor is telenet er natuurlijk. Maar om nu elke keer een telnet sessie te scripten...

Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn programmeerkunsten liggen ;)
(/me heeft geen idee hoe via telnet te communiceren met behulp van vbscript)
Gebruik dan PHP, dat kan je zelfs via de CLI aanroepen, dus als script.
code:
1
C:\remotecontrol\php.bin\php.exe c:\remotecontrol\php.script\file.php *zapper* *knopnaam* *herhaling*

Verder werken via fsockopen en klaar. En anders socket_create, maar dan moet je wel de php_socks.dll enablen in de php.ini.

*NIX ftw

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

(jarig!)
KingOfDos schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:06:
Grmbl, kom ik aan bij Coditronix, om te vragen waar mn bestelling blijft. Hadden ze vandaag wel zooi van velleman binnen gehad, behalve de zender. Nou verwachten ze hem aan het einde van deze week ergens. Fijn :/

[...]

Gebruik dan PHP, dat kan je zelfs via de CLI aanroepen, dus als script.
code:
1
C:\remotecontrol\php.bin\php.exe c:\remotecontrol\php.script\file.php *zapper* *knopnaam* *herhaling*

Verder werken via fsockopen en klaar. En anders socket_create, maar dan moet je wel de php_socks.dll enablen in de php.ini.
Dus als je dat in de DOS prompt (cmd) in zou typen, en je hebt in die dir php geïnstalleerd en je hebt de juiste php file, dan werkt het ook? En dat kun je dan weer makkelijk in Delphi ofzo maken. (ik kan nu niet testen, want server is offline).

• j-a-s-p-e-r
Ja dat klopt.. Dat scriptje luisterd dus naar de input via $_arg[no] en daarmee stuurd ie winlirc weer aan.

even offtopic:
Atmoz, is het jou al gelukt om de boel werkend te krijgen?

• Smarty77
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17-10 03:09
Ik heb thuis een IKEA klik aan klik uit set.... met dimmer fuctie

Zou het aansluiten op de pc ook met deze set willen en is dan de dimmer functie ook te besturen???

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

(jarig!)
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:05:
Ja dat klopt.. Dat scriptje luisterd dus naar de input via $_arg[no] en daarmee stuurd ie winlirc weer aan.

even offtopic:
Atmoz, is het jou al gelukt om de boel werkend te krijgen?
Werkend wel. Maar niet op de manier hoe het hoort:

Op de server (trage pc) staat Apache. Hier is dus die PHP site gehost. En op de gewone computer (snelle pc) heb ik WinLIRC geïnstalleerd. En als ik dan via mijn MDA Vario (telefoon met internet) naar de site ga (op de server) en ik klik op de button, dan maakt de server dus verbinding met de snelle computer en dan stuurt die (via de COM-poort) het signaal naar de lampen. Een hele omweg dus. Maar het is nog veel gekker: omdat ik thuis (nog!) geen draadloos internet heb, maakt de telefoon verbinding (via WiFi) op de buren hun onbeveiligd netwerk. Dus daar moet het signaal ook nog langs. Het duurt dus zo'n 2/3 seconde voordat de lamp ook echt aan/uit gaat. Soms werkt het zelfs niet (komt gewoon geen signaal bij WinLIRC aan). Dus ik moet echt nog een en ander gaan uitzoeken. Maar je hebt me goed geholpen via de mail Jasper ;)

Even nog een heel andere vraag:

Is het erg moeilijk om de signalen wat WinLIRC nu via de COM-poort stuurt gewoon te verzenden via een PIC (met Max232)? Want dat kun je opzich ook zien als een COM-poort toch? Bijvoorbeeld met een 18F452? En daar dan gewoon zo'n RF zendertje aan hangen. Sprite_tm, jij moet dit toch weten of dat easy gemaakt kan worden?

• j-a-s-p-e-r
Smarty77 schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:24:
Ik heb thuis een IKEA klik aan klik uit set.... met dimmer fuctie

Zou het aansluiten op de pc ook met deze set willen en is dan de dimmer functie ook te besturen???
Ja kan opzich wel, dan moet je binnen de tijd dat hij zich uit zou schakelen nog een X aantal keer het uitsignaal versturen. Het is mij wel gelukt maar met een vervelende loop waardoor de versturende computer even blijft 'hangen' als ik dat doe. Maar het kan dus wel.
atmoz schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:39:
[...]

Werkend wel. Maar niet op de manier hoe het hoort:

Op de server (trage pc) staat Apache. Hier is dus die PHP site gehost. En op de gewone computer (snelle pc) heb ik WinLIRC geïnstalleerd. En als ik dan via mijn MDA Vario (telefoon met internet) naar de site ga (op de server) en ik klik op de button, dan maakt de server dus verbinding met de snelle computer en dan stuurt die (via de COM-poort) het signaal naar de lampen. Een hele omweg dus. Maar het is nog veel gekker: omdat ik thuis (nog!) geen draadloos internet heb, maakt de telefoon verbinding (via WiFi) op de buren hun onbeveiligd netwerk. Dus daar moet het signaal ook nog langs. Het duurt dus zo'n 2/3 seconde voordat de lamp ook echt aan/uit gaat. Soms werkt het zelfs niet (komt gewoon geen signaal bij WinLIRC aan). Dus ik moet echt nog een en ander gaan uitzoeken. Maar je hebt me goed geholpen via de mail Jasper ;)

Even nog een heel andere vraag:

Is het erg moeilijk om de signalen wat WinLIRC nu via de COM-poort stuurt gewoon te verzenden via een PIC (met Max232)? Want dat kun je opzich ook zien als een COM-poort toch? Bijvoorbeeld met een 18F452? En daar dan gewoon zo'n RF zendertje aan hangen. Sprite_tm, jij moet dit toch weten of dat easy gemaakt kan worden?
Mooie omweg, haha cool :)

Over die Maxim. Daar zat ik ook al aan te denken, dat is ook leuk opzich (ook voor andere toepassingen). Maar daar heb ik niet zo veel verstand van. Spreken die kastjes nu gewoon netjes RS232 of is het een soort van pwm signaal zoals bij IR afstandsbedieningen?

Een van de afstandsbedieningen hierboven kon je gewoon aanpassen door een bitje in de winlirc config te veranderen, dus dat klinkt wel hoopvol.

• Xevox
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:51
Praxis heeft deze week een setje van 2 en van 3 van het merk 'Flamingo' in de aanbieding, heeft een bereik van 50meter (zal wel open veld gemeten zijn ;) ) setje van 2 kost 14nogwat en die van 3 kost 18ehh nogwat :P

ik dacht ik zeg het even als tip :)

BramBoterham

• ice-T106
  • Laatst online: 22:46
Is het al iemand gelukt om de codes te leren met een RF-ontvanger?
We hebben namelijk hier thuis ook een kachel met afstandsbediening 8) .
En die afstandsbediening werkt denk ik ook op 433Mhz maar daar kan ik echt niet aan gaan solderen. Het is zowiezo handig omdat je dan nooit meer een afstandsbediening hoeft te slopen.

Zou d'r trouwens niet "ergens" een database met welk merk welke codes gerbruikt voor welke producten om conflicten te voorkomen?

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• j-a-s-p-e-r
Ik ben er mee bezig.

Het enige is dat ik nog een stabiele voeding moet zien te krijgen.
Daarvoor wil ik een 78L05 gebruiken, maar daar heb ik net een foutje er mee gemaakt. was helaas vergeten om de printbaan (gaatjesbord) onder de 78l05 langs door te krassen :( toen stond er dus een dikke 7 volt op de ontvanger.

Ben er nu mee bezig dus zometeen meer nieuws :D

[edit]

Hier is een heel snel gemaakt (heel lelijk) schema uit paint :p

http://members.home.nl/japser/rf/receiver.png

Het enige gekke is dat de RTS lijn in 'uitlees' modus (van winlirc) ongeveer 12 volt zou moeten geven. Dat klopt ook.

Als ik echter de boel opbouw volgens het bovenstaande schema, alleen sluit ik de VCC op de receiver (links dus) nog niet aan dan zou ik verwachten dat op die lijn keurig 5,0 volt staat.... maar dat is uiteraard niet zo :(

Op de RTS lijn staat dan nog maar 6,14 volt. En dat vind die 78l05 niet lief.. die wil 6,7 minimaal..

Zo die 78l05 stuk zijn of is het een ontwerpfout van mij??

[Voor 47% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 17-11-2005 21:42]

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mymind* schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:04:
[...]

Ik heb het met een klik-aan-klik-uit setje aan de praat gekregen. Gewoon een goed signaal. uitlezen is geen probleem. Misschien heb je het verkeerde spoortje te pakken?

Als ik tijd heb al ik even de foto's van mijn ab en zender posten.
al tijd gehad? O-)

• ice-T106
Komt dit niet gewoon door dat de seriele poort te weinig vermogen kan leveren. En dat de 7805 zelf of de ontvanger meer vermogen nodig hebben?

Staat er nog wel ongeveer 12volt op als de 7805 niet met de vcc verbonden is?

• j-a-s-p-e-r
Als ik de spanning op de RTS meet zonder dat er iets aan zit dan staat er ongeveer 12 volt op.
Dat klopt dus wel. Helaas ben ik niet echt een electrotechnicus (meer werktuigbouwkundige) dus ik kom er nog niet echt uit wat het nu is..
Het enige verschil met Sprite's schema (zie startpost) is dat hij een zener (of led +diode) gebruikt, dat doe ik niet. Maar dat is toch ook niet nodig als ik een 78l05 gebruik?

Ik zal de boel nog eens opnieuw opbouwen ofzo

[EDIT]

Als ik de n4148 loshaal, staat over dat punt en de gnd 11,4 volt. Dat zou normaliter meer dan genoeg moeten zijn voor die 78l05. Zou hij stuk zijn ofzo? Of kan dat bijna niet?

[EDIT2]

Ik heb net een extra condensatortje (10 nF) vóór de 78l05 gezet (dus over de RTS en de GND). Dat schijnt te helpen : 8)7
Iig nu een mooie strakke 5 volt op de VCC. Todat ik de module aansluit. Dan zakt de VCC naar 2,3 volt. Vaag vaag vaag...
Ga nog eens wat meer schema's opzoeken van de rx433 in 'actie'.. misschien daar daar tips bij zitten.

Iemand wel eens zo'n ding gebruikt? waar moet ik op letten?

[Voor 43% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 17-11-2005 22:11]

• ice-T106
Hoeveel vermogen verbruikt zo'n ontvanger? (ik heb er zelf nu geen dus kan niks voor je testen)
Als de ontvanger namelijk meer vermogen vraagt dan de serieele poort kan leveren dan is het niet vreemd dat de spanning inzakt. (vermogen dat een serieele kan leveren is ongeveer 10mA dacht ik)

Probeer anders een andere spanningsbron dan weer je je iig of het daar aan ligt.

• j-a-s-p-e-r
Nominaal zou hij 4,5 mA gebruiken. Dat zou opzich dus wel willen.

Maar ik zal er eens een andere voeding bij pakken, thnx voor het bericht iig!

[edit]

Het werkt nu eindelijk :D
Als er interesse is kan ik wel wat schema's ed posten. Allemaal vrij simpel.

Krijg alleen nog een hele hoop 'rotzooi' signaal mee bij winlirc, maar hij kan met de learn functie wel knoppen onderscheiden van een afstandsbediening. Dat is wel mooi dus.

Morgen weer verder :)

[Voor 59% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 18-11-2005 01:46]

• ludo
Ja, er is interesse ;)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

(jarig!)
Zeker interesse. En ook zoals iemand volgens mij al eens zei: de schema's + foto's op een webhost die het volgende maand ook nog doet ;) Wel zo handig voor mensen die nu geen tijd/zin hebben om alles nu te maken. Dat zou echt klasse zijn _/-\o_

• j-a-s-p-e-r
Ja dat is een goed plan.

Ik heb de boel op dit moment werkend met een 12 v trafo met daarachter een gelijkrichtertje. Dat is niet echt het uiteindelijke doel want het zou leuk zijn als de schakeling zijn voeding van de RTS kan pakken.

Van het weekend ben ik er niet maar volgende week zal ik de boel even netjes opschrijven enzo. Als iemand er van het weekend al mee aan de slag wil dan kan m'n bovenstaande schema prima. Gebruik dan alleen ipv. de RTS een DC spanning van boven de 9 volt

En nogmaals, de credits gaan naar Sprite voor dit geweldige plan, echt heel erg vet dat je alle tijd en moeite hebt genomen om dit zeer goed lopende topic uit de grond te stampen!

• ice-T106
Misschien een idee om de 5V spanning van een usb poort af te tappen en de 7805 weg te laten.

• KingOfDos

KingOfDos

atmoz schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:48:
Zeker interesse. En ook zoals iemand volgens mij al eens zei: de schema's + foto's op een webhost die het volgende maand ook nog doet ;) Wel zo handig voor mensen die nu geen tijd/zin hebben om alles nu te maken. Dat zou echt klasse zijn _/-\o_
Ok, ik als vrij ervaren PHP scripter bied me aan. Wat moet er allemaal op komen, dan bouw ik wel iets en host dat op een subdomain.

Ik dacht aan het volgende:
  • Een aantal standaard modules ter download aanbieden, wat in een systeem hangt wat vrij modulair is. Hierdoor kan je makkelijk extra toepassingen/functies maken.
  • Zapper database. Hier kan je config-files uploaden. Foto's van de zapper / set en de aansoldeerpunten.
  • Downloadpagina :+
Verder komt er geen forum, dat doen we mooi via dit topic. Als het echt nodig blijkt te zijn dan installeer ik wel phpbb ofzo, maar in het begin iig niet.

Welk subdomain willen we gebruiken?

*NIX ftw

• Nocturno
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-10 09:16
ik heb bij de blokker bij ons nog een setje gehaald , 3x stopcontact + 2x5 knops zender voor 14,95 , losse ontvangstopcontacten voor 4,99E Merk "Select Remote" :9

nog geen kans gehad om open te schroeven.
ik heb ook interesse in een voor electro-noob haalbare zenderoplossing, simpele schema's lukt me nog wel.

in mijn huis komt een touchscreen 12" (van de bekende inkoopactie) aan de muur te hangen.. zou leuk zijn om de lichten enzo daarmee te bedienen!!

[Voor 22% gewijzigd door Nocturno op 19-11-2005 16:49]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

(jarig!)
KingOfDos schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 16:10:
[...]

Ok, ik als vrij ervaren PHP scripter bied me aan. Wat moet er allemaal op komen, dan bouw ik wel iets en host dat op een subdomain.

Ik dacht aan het volgende:
  • Een aantal standaard modules ter download aanbieden, wat in een systeem hangt wat vrij modulair is. Hierdoor kan je makkelijk extra toepassingen/functies maken.
  • Zapper database. Hier kan je config-files uploaden. Foto's van de zapper / set en de aansoldeerpunten.
  • Downloadpagina :+
Verder komt er geen forum, dat doen we mooi via dit topic. Als het echt nodig blijkt te zijn dan installeer ik wel phpbb ofzo, maar in het begin iig niet.

Welk subdomain willen we gebruiken?
Zeker goed idee. Vind Sprite_tm dit ook allemaal oke? Ik denk van wel. Ik zou ook trots zijn als anderen mijn spullen gingen gebruiken in (andere) projecten. Zapper.Kingofdos.com lijkt me wel toepasselijk en niet te vaag. kakudb, tja dat is wel orgineel, maarja ik weet niet :+ Kijken wat anderen ervan vinden.

Ik wil er ook bij helpen, zeker bij het testen. Vanavond + paar dagen later ben ik uitgeschakeld (ga naar Qlimax). Dus woensdag ofzo, als ik weer boven water ben ga ik beginnen!!

• KingOfDos

KingOfDos

atmoz schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:45:
Zeker goed idee. Vind Sprite_tm dit ook allemaal oke? Ik denk van wel.
Ik ga er wel van uit, zoniet dan moet hij ff gil geven ;)
Ik zou ook trots zijn als anderen mijn spullen gingen gebruiken in (andere) projecten.
Gemaakt door de community, verbeterd door de community. Het blijft wel het zelfde product, ik lever alleen een service ;)

*NIX ftw

• Scout77
  • Laatst online: 12-10 15:29
Ziet er interresant uit, vraag ik me alleen af in hoevere een systeem kan worden uitgebreid. Kan zo'n blokker systeem met nog 6 van die stopcontacten worden uitgebreid? Zag er al een aantal met max 16, dat is dan wel genoeg maar 5 is dan wel net jammer. Ergens een overzicht?

offtopic:
he Sprite, wel een beetje een oude koe in de electuur van dec, leuke fotos hoor ;)

Lekker belangrijk

• Sprite_tm
Atmoz: Leef je uit :) Ik wil het spul zelfs nog wel op mijn server hosten als je wilt, Sprite (de servert) hangt aan een 100mbit UT-aansluiting :)

• KingOfDos

KingOfDos

Scout77 schreef op maandag 21 november 2005 @ 20:28:
Ziet er interresant uit, vraag ik me alleen af in hoevere een systeem kan worden uitgebreid. Kan zo'n blokker systeem met nog 6 van die stopcontacten worden uitgebreid? Zag er al een aantal met max 16, dat is dan wel genoeg maar 5 is dan wel net jammer. Ergens een overzicht?

offtopic:
he Sprite, wel een beetje een oude koe in de electuur van dec, leuke fotos hoor ;)
Die van trust kan ik instellen tot 16 apparaten (knoppen 1 tm 4, abcd) en 16 huiscodes (a tm p), dus totaal 256 apparaten als je hem via de computer zou aansturen. Dan doet het er niet toe in welke huiscode je pakt, dus kan je veel meer aansturen.

Ook kan je natuurlijk 2 ontvangers instellen op 1 apparaatcode hé, zodat je via 1 knop 2 of 200 lampen laat aan gaan. Zolang je genoeg ontvangers binnen berijk hebt werkt het.

Sprite_tm > ben jij het er mee eens dat ik website bak? Tis wel jou project nl ;)

[Voor 5% gewijzigd door KingOfDos op 21-11-2005 20:46]

*NIX ftw

• Nocturno
ik denk dat het blokker systeem max 5 apparaten is, helaas heb ik het op het moment niet thuis liggen, mijn vriendin heeft het ingepakt voor onder de kerstboom :/

ik wil er eerst eens een openschroeven en kijken of ik dat net zoals de anderen kan uitlezen zonder electro ervaring, zal wel pics posten.

een ontvangertje maken zou natuurlijk makkelijk zijn, dan kun je eventueel verschillende sets mixen.

• ludo
Ik ben vandaag even bij de Blokker langsgeweest en volgens mij is het Blokker systeem inderdaad voor maximaal 5 apparaten. Dat vind ik toch iets te weinig... Met het originele 'klik-aan-klik-uit' systeem zou je theoretisch inderdaad 256 apparaten aan kunnen sturen. Nou is dat weer een beetje overdreven, maar het bied toch een beter toekomst perspectief :) Het is alleen jammer dat dit systeem toch weer redelijk prijzig is in vergelijking met bijvoorbeeld dat Blokker setje.
Klik-aan-klik-uit heeft wel een speciaal 'promo-setje', maar daarbij kun je ook maximaal 4 contactdozen (afzonderlijk) gebruiken...

Die inkoopactie van die Trust dingen was erg mooi... Jammer dat ik hem zoveel te laat zie :)

• Sprite_tm
KingOfDos: Oeps, ik replyde op Atmoz maar ik bedoelde het @ jou: Prima; leef je uit, ik kan zelfs nog wel voor webspace op m'n servert zorgen mocht je het nodig hebben.

• j-a-s-p-e-r
Klik aan klik uit is ook in een uitvoering (exact hetzelfde) van het welbekende merk 'intertechno' 1x ab + 3x contactdoor à 19,- (bij de hornbach). Dus zo duur is het niet eens.

Zou wel heel vet zijn om een website ervoor te maken. Wel een mooie documentatie bron :)

Ik heb van de week helaas nog een herkansing mechanica 1 (kansloos) maar als die klaar is zal ik ff het ontvang schematje in elkaar painten. Werkt opzich al prima in de testopstelling :)

• Scout77
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 01:00:
Klik aan klik uit is ook in een uitvoering (exact hetzelfde) van het welbekende merk 'intertechno' 1x ab + 3x contactdoor à 19,- (bij de hornbach). Dus zo duur is het niet eens.
Hum, die intertechno dingen zijn pcies dezelfde maar wel even een stukje goedkoper. intertechno / klikaanklikuit.nl / ergens anders in duitsland nog goedkoper

Wat me wel opviel was dat die goedkope set een PAR-1000 als doos gebruikte en de PAR-1000R is in te stellen voor 12 kanalen. Kun je eens kijken of je iets op kunt instellen op die dozen?

[Voor 9% gewijzigd door Scout77 op 22-11-2005 11:05]

Lekker belangrijk

• AeroTech2
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 27-08 15:56

AeroTech2

The One doesn't excist

Ik vind dit wel knap ik doe het niet na

_/-\o_

\

• j-a-s-p-e-r
Je kan op de achterkant 12 'kanalen' in stellen. Dwz. kanaal 1 2 3 op A, B,C of D.

Heb hem net even opgeschroefd. Er zit zo te zien een soort trafotje in met 24 vDC uit. een paar condensatortjes, een ledje, stel diodes en een raar blokje met het opschrift:

22K275V~x2
CARLI MPX40/100/21
250V~

Verder nog een klein antennetje van een kleine spoel koper.

Zal als ik terug ben van de ub nog eens een kijkje nemen. Hij zit nog een beetje vastgelijmt dus dan de boel eens openbreken :p

• Scout77
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 13:03:
Je kan op de achterkant 12 'kanalen' in stellen. Dwz. kanaal 1 2 3 op A, B,C of D.
Ah kijk, dan ben ik er wel uit. Ipv 1 klikaanklikuit, 3 van deze. Helaas beperkt tot 12 kanalen maar daar is wel mee te leven.

Nog ergens foto's van the guts?

[Voor 8% gewijzigd door Scout77 op 22-11-2005 13:40]

Lekker belangrijk

• t!mP
  • Laatst online: 20:52

t!mP

is inflatie gevoelig

//offtopic

Wat wel grappig is maar totaal niks toevoegd aan dit topic. Laatst deed ik de auto op slot met de afstandsbediening, en ik loop naar binnen. Gelijk gaat de deurbel, en daar staat de overbuurman met de vraag of mijn ouders geen nieuwe auto willen kopen. Op het moment dat ik de deur vd auto op slot doe, gaan bij hun alle lichten uit :D (maken ook gebruik van zo'n wandcontactdoos met afst. bediening).

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:50
Nieuwe vorm van wardriven? Met je laptop en zendertje rondrijden en als een gek alle combinaties "bruteforcen"? :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Scout77
t!mP schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:39:
//offtopic

Wat wel grappig is maar totaal niks toevoegd aan dit topic. Laatst deed ik de auto op slot met de afstandsbediening, en ik loop naar binnen. Gelijk gaat de deurbel, en daar staat de overbuurman met de vraag of mijn ouders geen nieuwe auto willen kopen. Op het moment dat ik de deur vd auto op slot doe, gaan bij hun alle lichten uit :D (maken ook gebruik van zo'n wandcontactdoos met afst. bediening).
Hum is dat niet makkelijk op te lossen door een ander kanaal te kiezen voor de contactdoos? Of heeft die 433 zender van de autosleutel elk kanaal te pakken?
Gelukkig hebben die zenders een max bereik van een meter of 30 .. nu maar hopen dat je buurman/vrouw niet hetzelfde merk gebruikt :)

.. bedacht me net wat .. kan hij met zijn afstandsbediening de auto open krijgen?

[Voor 7% gewijzigd door Scout77 op 22-11-2005 18:24]

Lekker belangrijk

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik wil ook nog een RGB verlichtte muur op mijn kamer gaan maken. aangestuurd via PIC. Zou het makkelijk te doen zijn om dit te combineren met kllik-aan-klik-uit?

Ik zat zelf te denken om 1 zo'n contactdoos te kopen, en die te gebruiken als schakelaar aan de pic DMV wat onderdelen. En dat als je hem aan+uit schakelt je naar het volgende programma gaat. Maar het mooiste is dus als je alleen hoeft in te drukken na 0,5 sec. ofzo. Zodat je alleen op de On knop hoeft te drukken.

[Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 22-11-2005 18:58]

• KingOfDos

KingOfDos

Sprite_tm schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:30:
KingOfDos: Oeps, ik replyde op Atmoz maar ik bedoelde het @ jou: Prima; leef je uit, ik kan zelfs nog wel voor webspace op m'n servert zorgen mocht je het nodig hebben.
Ik volgde er ook al helemaal niets meer van, ik kon ook nergens een reactie vinden van Atmoz waar jij zo'n reactie op zou kunnen geven. :+
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:53:
Nieuwe vorm van wardriven? Met je laptop en zendertje rondrijden en als een gek alle combinaties "bruteforcen"? :P
Mja nee dat was eigenlijk niet mijn bedoeling van het geheel. Maar het zou best kunnen idd.
_ferry_ schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 18:57:
Ik wil ook nog een RGB verlichtte muur op mijn kamer gaan maken. aangestuurd via PIC. Zou het makkelijk te doen zijn om dit te combineren met kllik-aan-klik-uit?
Mja das dan wel handig dat ik nou net mijn trust systeem had open gemaakt en toevallig tot een leuke conclusie kwam.

Datasheeds van zend/ontvang IC:
PT2272-L4 - 4 data - ontvanger
PT2262 - 6 data - zender

De zapper heeft data pinnen 11 en 12 nog leeg, en de ontvanger 10, 11 en 12. Zo zou het dus best eens kunnen zijn dat je door "tijdelijk" je zapper verder te modden je lirc het commando leert. Als lirc het commando dan kent dan kan je de zapper ook weer terugbouwen, maar dan heb je het commando om de ontvanger aan te sturen.

Ik wil dit gaan gebruiken om meerdere dingen te schakelen, of signalen voor meerdere apparaten / lampen. Denk aan RGB verlichting en andere speciale effecten die meer kanalen nodig hebben dan "aan/uit".

Trouwens hier staat een lijst met bedrijven die de trust zenders/ontvangers leveren. Nee trust heeft dit niet zelf ontwikkeld, want ik zie het met veel stikkers geleverd worden. Zelfde hardware, andere stikker.
Tenminste Trust "zegt" dat daar bedrijven tussen staan, ik krijg ze zo snel niet gevonden :/

Hmz, de elektroboer heeft mijn zender nog niet binnen. Rare lui bij Velleman :/

[Voor 11% gewijzigd door KingOfDos op 22-11-2005 23:09]

*NIX ftw

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

KingOfDos schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 22:38:
[...]

[...]

Mja das dan wel handig dat ik nou net mijn trust systeem had open gemaakt en toevallig tot een leuke conclusie kwam.

Datasheeds van zend/ontvang IC:
PT2272-L4 - 4 data - ontvanger
PT2262 - 6 data - zender

De zapper heeft data pinnen 11 en 12 nog leeg, en de ontvanger 10, 11 en 12. Zo zou het dus best eens kunnen zijn dat je door "tijdelijk" je zapper verder te modden je lirc het commando leert. Als lirc het commando dan kent dan kan je de zapper ook weer terugbouwen, maar dan heb je het commando om de ontvanger aan te sturen.

Ik wil dit gaan gebruiken om meerdere dingen te schakelen, of signalen voor meerdere apparaten / lampen. Denk aan RGB verlichting en andere speciale effecten die meer kanalen nodig hebben dan "aan/uit".

Hmz, de elektroboer heeft mijn zender nog niet binnen. Rare lui bij Velleman :/
Okee :) al blijf ik denk ik wel bij het gebruik van een losse zapper IPV via de PC, want via de PC kan ik ook gewoon met de par./ser. poort die pic aansturen, de afstand daartussen is namelijk niet zo groot. Het ging mij meer om dat de ontvanger dus vanzelf weer laag wordt als je hem inschakelt (kan natuurlijk ook DMV die pic, die dan de stroom naar de ontvanger even onderbreekt)

[Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 22-11-2005 23:06]

• t!mP
  • Laatst online: 20:52

t!mP

is inflatie gevoelig

Scout77 schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 18:22:
[...]

Hum is dat niet makkelijk op te lossen door een ander kanaal te kiezen voor de contactdoos? Of heeft die 433 zender van de autosleutel elk kanaal te pakken?
Gelukkig hebben die zenders een max bereik van een meter of 30 .. nu maar hopen dat je buurman/vrouw niet hetzelfde merk gebruikt :)

.. bedacht me net wat .. kan hij met zijn afstandsbediening de auto open krijgen?
lol nee dat gelukkig niet.

Maar hij zou het zelf oplossen, ben nog nooit bij die arme mensen binnengeweest (hun zijn nieuw in de buurt ^^)

• mace
  • Registratie: juni 2003

mace

Sapere Aude

t!mP schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:39:
[...]

lol nee dat gelukkig niet.

Maar hij zou het zelf oplossen, ben nog nooit bij die arme mensen binnengeweest (hun zijn nieuw in de buurt ^^)
Hij moet gewoon een kooi van faraday om zijn huis heen bouwen. ;)

• ice-T106
scorpion303 schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 13:54:
[afbeelding]
http://www.lekkerdoen.nl/...=2&aanbiedingenpagina=210

Deze week bij de Digros, Dirck vd Broek en Bas vd Heijden.. een Ranex (jawel) draadloze schakelset voor 12 euro.. Ik heb er gisteren eentje gehaald en hij werkt naar behoren, dus ik denk dat ik er vanavond nog eentje haal.. Dan heb ik 6 stopcontact-schakelaars en twee afstandsbedieningen, waarvan ik er eentje kan aanpassen.. Iemand ervaring met deze schakelset?
Iemand al codes voor deze setjes uitgelezen?

Is het mogelijk om codes van verschillende soorten setjes in 1 config file te plaatsen, dmv copy/paste uit verschillende files?

• j-a-s-p-e-r
Ik ben nu dus bezig met het uilezen van AB's via een RX433 ontvanger, maar het wil helaas nog niet zo vlotten...

In Raw modus krijgt winlirc meer binnen dan hij kan verwerken. Helaas houd mijn electrotechnische kennis ook wel een beetje op nu. Iemand nog iedeeën? Ligt het aan het schema, of is winlirc meer de boosdoener?

Ik heb nu een afstandsbediening kunnen 'leren' maar dat was met meer geluk dan wijsheid. Deze is dus ook niet te analyseren. Zou jammer zijn als dat niet beter kan.

Anyone ideeën?

• ice-T106
Ik zou proberen de ontvanger in metalen kooi of bak te plaatsen om andere signalen zoveel mogelijk weg te filteren. En dan de afstandsbediening binnen die "kooi" te gebruiken,zodat die signalen niet gefilterd worden.

al geprobeerd de 5V spanning van een USB poort te gebruiken voor je ontvanger?

• WTBram
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:12
First things first: props voor deze howto! _/-\o_
Ik ben ook maar eens begonnen aan het knutselen met deze componentjes. Als het goed is ben ik zo'n beetje klaar om mijn AB uit te lezen via mijn seriële poort.

Ik loop nog tegen 2 problemen aan:

1) Mijn AB heeft een "apart" RF-gedeelte. Als ik op de print kijk, heeft hij maar 3 pootjes (Waar 4 mij normaal lijkt), waarvan er 2 zelfs op hetzelfde spoortje zitten. Ik verwacht minstens 3, eigenlijk 4 pinnen: de +, de -, het signaal en eventueel een antenne. Ik heb de Blokker versie (€15, AB en 3 ontvangers) aangeschaft.
Mijn probleem is dus dat ik niet weet waar ik het signaal vandaan moet halen, dus waar ik de 1k weerstand aan vast moet solderen. Ik heb wel een ledje; kan ik hem eventueel ook op de ingaande kant van de LED (microprocessor-LED spoortje) aansluiten?
Ik kan er vanavond of morgen even wat pics van plaatsen, foto's met mijn phone zijn niet scherp genoeg.

2) WinLIRC; bij het opstarten meldt hij mij:
WinLIRC failed to initialize. Would you like to change the configuration and try again?
In de howto staat: Volg gewoon de opties voor een homebuilt receiver op een serieele poort. Waar vind ik die opties? Niet in de readme, en ik kan het ook niet zo eenvoudig op de LIRC of WinLIRC site vinden. Zit hier soms het grote verschil tussen LIRC (linux) en WinLIRC? Kan iemand mij vertellen hoe en wat ik WinLIRC moet instellen? Heb ik een bepaalde configuratiefile nodig, of voer ik alleen een bestandsnaam in, waarin mijn instellingen worden opgeslagen? Welke instellingen vink ik aan?

Uiteraard heb ik al geprobeerd om verschillende opties aan te vinken, en verschillende pootjes om het singaal uit te lezen, maar ik heb winlirc nog niets kunnen leren...

[Voor 3% gewijzigd door WTBram op 26-11-2005 21:06]

Have no fear, the engineer is here

• the_stickie
Op 2 weet ik wel een antwoord: er is nig geen AB gkozen in Winlirc. Das ook eprfect normaal aangzien je er nog geen hebt :D
Bacicly moet je dat spull op je seriële poort hangen, winlirc starten, error wegkliken en dan op learn ;)

• WTBram
Tnx,
ik druk op learn (was ik al fulltime aan het proberen;)) en er gebeurt gewoon nagenoeg niets. Om de zoveel tijd verschijnt er Error reading signal; please try again.
Er komt dus blijkbaar geen leesbaar signaal bij hem binnen.
OF mijn gesoldeerde schakeling klopt niet (AFAIK klopt hij wel...)
OF er is een component kapot
OF ik hang hem aan het verkeerde pinnetje (grote kans, maar ik heb er al een aantal geprobeerd, ik zal morgen als ik een camera heb een foto posten, dan kunnen jullie meekijken)
OF mijn WinLIRC instellingen staan verkeerd (RX/DCD? Speed? Sense? Animax? Wat moet ik daar invullen?)

[Voor 8% gewijzigd door WTBram op 26-11-2005 21:34]

• j-a-s-p-e-r
Heb je wel hardware carrier aanstaan in winlirc? Anders krijg je weinig binnen.

[edit] gooi idd maar even een plaatje van de AB online, dan kunnen we iig meekijken.

[Voor 36% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 27-11-2005 02:59]

• Nocturno
als je hem uitgelezen krijgt zou ik graag de winlirc files hebben!

• ymoona
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:40
weet iemand misschien hoe het klikaanklikuit protocol opgebouwd is?
ik wil deze nu gaan decoderen met een losse ontvanger aangesloten op mijn PIC microcontroller.

voordat ik zelf het signaal zelf puls voor puls ga onderzoeken op startbits code paritie enz..
hier even mijn licht op steken

http://www.silverliningsoftware.nl/

• WTBram
edit:
Een nieuwe foto van mijn € 15 (5-kanaals) Blokker setje, nu met de goeie camera:

Klik voor de grote versie.
Voor alle duidelijkheid: omdat de componentjes niet op dezelfde kan van de chip zitten als de spoortjes heb ik de voor en de achterkant gefotografeerd, en vervolgens de achterkant gespiegeld. Zo moet duidelijk worden welke spoortjes er naar welke componenten lopen...
Kan iemand mij helpen de juiste pin aan te wijzen? De ronde 433Mhz transmitter heeft maar 3 pootjes (geen 4), en ik zou niet weten aan welk pootje ik het signaal zou kunnen uitlezen. Of moet ik dat niet aan zo'n pootje uitlezen, maar ergens anders in de schakeling...? :?
Zodra ik het werkend heb zal ik de juiste foto met het correcte "uitleespunt" hier plaatsen, evenals de Winlirc config files.

En mijn WinLirc instellingen, voordat ik op learn klik:

In learn mode gebruik ik de standaard "margin of error" en "gap and length". Ik heb verschillende pinnen geprobeerd, maar hij lijkt gewoon niets te ontvangen...
Het maakt ook niet uit of ik hem aan mijn laptop met Win98SE hang, of desktop met WinXP.
Lijkt me dus dat het daar niet aan kan liggen...

[Voor 128% gewijzigd door WTBram op 13-12-2005 11:40]

• Ierlandfan
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:54
icm misterhouse (!!gratis!!, home automation project onder Windows en Linux, Perl based, webinterface ) kan je hiermee heel wat leuke toepassingen maken. Maar ik hou het denk ik toch maar bij x10 hardware sinds je die in kan bouwen in je stopcontact. Ik heb hier nu 4 van die blokker dingen (non x10) op de muur hangen en ik vind het enorm lelijk eigenlijk. Misterhouse ondersteunt ook Ir/RF/winlirc functies en dus zou dat prima zjin voor sommige mensen die hun (non x10) setjes willen testen/gebruiken voor in huis. Denk aan startrek en dan weet je wat misterhouse kan, inclusief de voice command en een sexy vrouwenstem...of mannenstem, of duits, of net wat je wil natuurlijk. Zelfs de thermostaat aansturen (zo begon het allemaal voor mij) is mogelijk. Werkt met een hele hoop protocollen. kan ook werken met myhtv of media portal of MCE of andere paketten. Ideaal

• j-a-s-p-e-r
Je kan non X10 setjes ook gewoon inbouwen hoor. Zijn er genoeg van te krijgen.
Kijk maar eens; http://www.intertechno.at/

Maar ik zal eens naar je pakket kijken, klinkt wel leuk.

• Scout77
Klik aan klik uit setje bij de hema voor 18euro helaas maar 5 kanalen.
http://scout.kvz.tudelft.nl/joris/klikaanklikuit.gif

Lekker belangrijk

• Pino
  • Laatst online: 19-10 11:16
Heeft iemand de configfile voor klik-aan-klik-uit voor mij? Dan hoef ik niet zelf de afstandsbediening te slopen....

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Scout77
Misschien dat _ferry_ de boel inmiddels aan de praat heeft gekregen ... voor de rest niet hier een config voor de klik-aan-klik-uit gezien

Lekker belangrijk

• j-a-s-p-e-r
Als m'n uitlees ding werkt dan mag je ze hebben. Met de nadruk op als..

Hij zit nu zoveel 'ruis' op te vangen dan je nog niet echt config's ermee kan schrijven. Misschien heeft iemand ook al een ontvanger in elkaar zitten, of heeft iemand zin om me te helpen ermee? Zou namelijk vervelend zijn als ik naar het fysiek gedeelte kijk terwijl er gewoon een fout in m'n schema zit. :)

Als ik meer tijd heb weer bericht (vd week)

[Voor 4% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 13-12-2005 02:03]

• Pino
Scout77 schreef op maandag 12 december 2005 @ 23:22:
Misschien dat _ferry_ de boel inmiddels aan de praat heeft gekregen ... voor de rest niet hier een config voor de klik-aan-klik-uit gezien
Nee, ik ook niet, daarom vraag ik het ;)

Nou was mijn vraag ook wat magertjes, maar ik was druk aan het solderen en had geen tijd om een goede post te maken :o

Ik heb ondertussen mijn zender af, volgens het ontwerp van j-a-s-p-e-r, ik kan hem alleen niet testen omdat ik mijn usb serial convertor kwijt ben en mijn webserver met kernel 2.6.12 geen lirc modules wil compileren en daar niet teveel aan wil klooien, die is te belangrijk.

Als niemand die config heeft dan ga ik hem zelf wel uitlezen vanmiddag, dan plaats ik hem gelijk voor alle kanalen.

• WTBram
Sorry voor deze verwijzing naar mijn oudere post, maar ik heb in mijn post hierboven betere foto's van de Blokker afstandsbediening geplaatst. Als iemand mij kan helpen de locatie voor het uitlezen van deze AB te bepalen, zal ik de foto's van het juiste spoor / de juiste pin plaatsen.

[Voor 11% gewijzigd door WTBram op 13-12-2005 11:33]

• Sprite_tm
Pino schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:23:
[...]
Ik heb ondertussen mijn zender af, volgens het ontwerp van j-a-s-p-e-r, ik kan hem alleen niet testen omdat ik mijn usb serial convertor kwijt ben en mijn webserver met kernel 2.6.12 geen lirc modules wil compileren en daar niet teveel aan wil klooien, die is te belangrijk. [...]
Errm, even zodat je het weet: lirc met een usb-serial-converter gaat afaik niet werken: je hebt een serieele poort nodig die direct in de IO-space van je PC hangt, in andere woorden een poort op je mobo of een ISA- of PCI-kaart.

MasterBeer: Je ziet links op het printje, bij het ledje, een stukkie schakeling waar maar drie spoortjes heengaan. Dat stukkie is de zender, en de drie spoortjes zijn waarschijnlijk de plus, de ground en de signaallijn. Naar wat ik zo kan zien: de bovenste is de ground, de middelste de signaallijn en de onderste de plus, maar pin me d'r niet op vast.

[Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 13-12-2005 12:00]

• WTBram
Dat dacht ik ook, ik was er al achter dat dat de 433 Mhz transmitter is, maar als je goed naar de foto kijkt zie je (volgens mij) dat 2 pootjes op hetzelfde spoor zitten.

Ik had ook gegokt dat er een plus, een min, een signaal (en eventueel een antenne, hier dus niet) op zou zitten, maar dat strookt toch niet met het feit dat er 2 pootjes van de transmitter op hetzelfde spoor (lijken te) zitten? Of zie ik dat gewoon verkeerd, zitten ze niet op hetzelfde spoor?

• Pino
Sprite_tm schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 11:51:
[...]

Errm, even zodat je het weet: lirc met een usb-serial-converter gaat afaik niet werken: je hebt een serieele poort nodig die direct in de IO-space van je PC hangt, in andere woorden een poort op je mobo of een ISA- of PCI-kaart.
Op mijn laptop heb ik geen seriele poorten meer helaas. Ik heb nu een sweex ding eraan hangen en hoewel mijn zender nog niet de juiste codes heeft krijg ik met een led tussen pen 4 en 5 wel codes door van winlirc zo te zien!

[update]

Ja, ik kan codes leren en verzenden, het verzenden hoor ik via mijn pc speakers, de schakelaars reageren alleen niet :(

[update2]

Ik heb even een aantal Elektuurs doorgelezen en ik denk dat ik achter het probleem ben, voor het leren wordt de DCD lijn 'misbruikt' / creatief gebruikt en niet de RXD. Ik heb gelezen dat bij USB convertors daar de problemen optreden.

toch lijkt er niets aan de hand.

Dan blijft mijn vraag naar configfiles staan. Ik ga nu maar eens opzoek naar een echte RS232 poort....

[update3]

En inderdaad, ik heb een oud moederbord uit de kast getrokken er een HD aangehangen en er een debian kernel 2.4 installatie op gedaan met lirc en toen werkte het wel.

Ook als ik de config in winlirc zet werkt het niet via de usb-serial convertor. Helaas pindakaas, weer wat wijzer. Naja, kan ik dat linux bakje mooi als servertje gebruiken :)

[Voor 53% gewijzigd door Pino op 13-12-2005 22:09]

• Pino
Ik had beloofd mijn resultaten hier te posten, dus bij deze.

Ik heb de simpele KlikAan KlikUit:
http://martin.vrijbuiters.com/afstandsbediening.jpg

Het groene draadje is gesoldeerd aan de printbaan met het signaal, de zwarte is de massa (batterijhouder):

http://martin.vrijbuiters.com/print_klein.jpg

En de configfile: http://martin.vrijbuiters.com/lircd.conf

Hier staan alle codes voor kanaal A,B,C en D in.

Nog een kleine opmerking, met SEND_ONCE gaat het niet goed, ik heb dit opgelost doorhet volgende te sturen:
code:
1
irsend SEND_START klik A1ON;sleep 0.1;irsend SEND_STOP klik A1ON

Dat werkt heel bedrijfszeker, anders heb je kans dat enkele ontvangers niet reageren.

[Voor 22% gewijzigd door Pino op 14-12-2005 12:24]

• j-a-s-p-e-r
Super man! die config had ik alleen nog nodig!

Echt heel erg vet! thnx! :)

btw. met SEND_START en SEND_STOP; gebruik je dat onder windows of onder linux?

• Pino
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 14 december 2005 @ 12:40:
Super man! die config had ik alleen nog nodig!

Echt heel erg vet! thnx! :)

btw. met SEND_START en SEND_STOP; gebruik je dat onder windows of onder linux?
Onder linux, je moet onder windows even kijken of het met repeat lukt.

En jij bedankt voor het idee van de zender, dat werkt echt ideaal, heb ik mijn ab nog heel.

[Voor 12% gewijzigd door Pino op 14-12-2005 13:14]

• Scout77
Mooi man, dan ga ik ook maar eens op naar de gamma, klik-aan-klik-uit die jij nu hebt voor €17.99. Jammer dat de inkoopactie voor de 433mhz zenders niet echt opschiet, misschien bij de locale boer langs.

Nu ben ik alleen benieuwd of deze set met 3 uit te bereiden is met meer kanalen de uitgebreide versie k-a-k-u kan tot 256 kanalen dacht ik ergens gelezen te hebben.

Lekker belangrijk

• Pino
Scout77 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:56:
Mooi man, dan ga ik ook maar eens op naar de gamma, klik-aan-klik-uit die jij nu hebt voor €17.99. Jammer dat de inkoopactie voor de 433mhz zenders niet echt opschiet, misschien bij de locale boer langs.

Nu ben ik alleen benieuwd of deze set met 3 uit te bereiden is met meer kanalen de uitgebreide versie k-a-k-u kan tot 256 kanalen dacht ik ergens gelezen te hebben.
Ik heb die zendermodule bij Stuut en Bruin hier in Den Haag gehaald, 7,50. Ik was inclusief kastje voor 11 euro klaar.

• Scout77
Hoe heb je de zender opgebouwd? Ik zag bij jasper eerst een condensator en 2 diodes en in een later schema weer wat anders met een stabiele voeding enzo.

Lekker belangrijk

• Pino
Scout77 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:24:
Hoe heb je de zender opgebouwd? Ik zag bij jasper eerst een condensator en 2 diodes en in een later schema weer wat anders met een stabiele voeding enzo.
Dit schema: j-a-s-p-e-r in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer"

Aan de rechterkant zie je de Velleman module, aan de linkerkant een 9 pins subd connector.

• Scout77
Pino schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:07:
[...]

Dit schema: j-a-s-p-e-r in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer"

Aan de rechterkant zie je de Velleman module, aan de linkerkant een 9 pins subd connector.
Ah ok, en dan met de condensator 1000uf en de diodes 1n4148, uit sprite z'n topicstart?

Lekker belangrijk

• webdwaas
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 16-06-2011
ik snap niet hoe je die "password"="SEND_ONCE"
moet toevoegen kan iemand mij hier bij helpen

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Pino,

Ik heb voor mijn internet kerststsyteem dit gedaan:
1. De poort voor telnet interface goed instellen.
2. Met een socket erheen verbinden.
3. SEND_ONCE remote command 5
dan stuurt ie dat commando 5x.
Met php is dit best simpel:
PHP:
1
2
3
4
5
    $fp = fsockopen($location, $portnr);
    if ($fp) {
      fwrite($fp, "SEND_ONCE remote command 5\n");
      fclose($fp);
    }

Werkt stukken makkelijker :)

Vanaf command line kan het ook met
code:
1
irsend SEND_ONCE remote command command command command command

Dans stuurt ie 'm ook 5x.

• KingOfDos

KingOfDos

Owja, nog 2 dingen regelen:
• Zapper IC ding, was besteld voor me, maar nog niet binnen. Ik schiet morgen Coditronix wel even.
• Database website :+

[edit]
woei! post 6000, op naar mijlpaal 7000 :Y)

[Voor 16% gewijzigd door KingOfDos op 27-12-2005 04:08]

*NIX ftw

• j-a-s-p-e-r
Scout77 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 01:13:
[...]

Ah ok, en dan met de condensator 1000uf en de diodes 1n4148, uit sprite z'n topicstart?
Die diodes zijn 3 v zenerdiodes als ik me niet vergis. Heb helaas het spul niet bij de hand, anders zou ik even voor je kijken.

• j-a-s-p-e-r
webdwaas schreef op maandag 26 december 2005 @ 15:54:
ik snap niet hoe je die "password"="SEND_ONCE"
moet toevoegen kan iemand mij hier bij helpen
Met regedit je register openen (start > uitvoeren > regedit )

daarna deze key opzoeken: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\LIRC]

Dan aan de rechterkant van het scherm een nieuwe key aanmaken, die password noemen. Key openen en de waarde "SEND_ONCE" geven (zonder quotes uiteraard)

"password"="SEND_ONCE"

snapt u?

• remczero
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 26-02-2010
Even een schopje omhoog })

Ik heb vandaag ook zo'n klik aan klikuit setje gekocht (met de kleine afstandsbediening) ,en ik wil ook aan dit projectje gaan beginnen. Ik ben alleen niet zo goed met programmeren en ik kom er niet helemaal aan uit hoe jullie precies softwarematig werken.

Stel ik wil in windows xp een interface maken ,dan zal deze volgens mij in visual basic of php gemaakt moeten worden. Heeft iemand hier codevoorbeelden/knipsels van? Ik heb al even gezocht wat telnet precies is ,maar is dit ook noodzakelijk als ik lokaal wil werken? Als ik zeker weet dat de software schrijven niet te hoog gegrepen is durf ik het wel aan. Ik hoop dat iemand kort en simpel even kan uitleggen hoe ik dit sofwarematig het beste aan kan pakken.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je moet werken met winlirc (de windows versie van lirc) en daarmee doe jet hetzelfde als met lirc ;)

• Mr GAmba
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 13:35

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Over dat klikaan-klikuit systeem, wat is het maximale aantal stopcontacten dat je met de goedkopie set aan kan sluiten ? Of hoeveel kanalen gebruikt dat ding ?

Signature unavailable

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:03
Mr GAmba schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 20:51:
Over dat klikaan-klikuit systeem, wat is het maximale aantal stopcontacten dat je met de goedkopie set aan kan sluiten ? Of hoeveel kanalen gebruikt dat ding ?
Dat is afhankelijk van de set. Wij hebben thuis 1 van de eerdere klik aan klik uit sets die heeft 4 kanalen en per kanaal 4 knoppen. 16 kanalen dus. Maar je kunt als je bijv 2 lampen hebt die ver uit elkaar staan ook 2 stopcontacten op hetzelfde kanaal zetten.

De standaard klikaanklikuit sets die in dit topic genoemd worden hebben zo te zien maar 3 knoppen en ik weet niet hoveel kanalen, het wisselt dus nogal...

Ik ben nu opzoek naar setje voor mijn studentenflat... Lopen er nog goeie aanbiedingen (Ik blijf student natuurlijk)

EDIT:
Na wat zoeken zie ik dat ze bij de gamma een setje van 3 ontvangers + 1 AB hebben voor 18euro. Nette prijs?

[Voor 18% gewijzigd door Sander op 31-01-2006 21:28]

• Tribbles
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 02-09 17:29
Denk het wel , bij Karwei istie 2 Euro duurder.... Ook een 'aanbieding' :O

Toch maar eens 2 setjes halen morgen denk ik... ABCD maal 3 is toch 12 kanalen voor dit originele klik-aan klik-uit setje?

http://www.gammabouwmarkt...up.jsp?contentId=P31dgn04

Moest toch een rondje bouwmarkten doen voor wat spul.. (een eigen huis.... eindeloze hobby 8)7 ) plintjes, stopcontactjes etc...

[Voor 71% gewijzigd door Tribbles op 31-01-2006 23:44]

Live long and Prosper!

• Nocturno
ik ben geen electro freak maar ik heb de onderdelen voor de zender liggen, alleen heb ik per ongeluk 63v 1000uF condensators, kan ik deze wel gebruiken?

• mace
  • Registratie: juni 2003

mace

Sapere Aude

Nocturno schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 23:42:
ik ben geen electro freak maar ik heb de onderdelen voor de zender liggen, alleen heb ik per ongeluk 63v 1000uF condensators, kan ik deze wel gebruiken?
Dat maakt niets uit, want het is het maximale voltage, dus het is geen probleem.

Wel een beetje overkill, maar dat is wel vaker zo bij modden. ;)

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:50
De capaciteit is belangrijker dan het max voltage :) Aangezien de capaciteit gelijk is en Vcc nooit de 63V gaat halen (dan gaan er andere dingen kapot :+ ) kun je die gewoon gebruiken :)
Enige nadeeltje is dat hij waarschijnlijk nog groter is dan het 10V exemplaar uit de TS :+

Hij lijkt (! zo goed ben ik er niet mee) geen andere functie te hebben dan de relatief geringe stroom die je van een seriele poort krijgt te bufferen om zo de seriele poort niet over te belasten bij het zenden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee