ik heb een hele tijd terug een setje gekocht bij de lidl. ik hoor er hier niemand over, en dat is wel jammer. deze werkt volgens mij wel heel anders dan de hier beschreven setjes( qua bediening)
die set die ik heb bestaat uit een zender, drie contactdoosontvangers, en een dimmerontvanger.
je kunt de ontvangers ook op e ontvanger zelf bedienen, en er zit een controle lichtje op.
verder beschikt de set zeg maar over 4000 codes die hij kan gebruiken voor het schakelen
(identificatie')
op de zender zitten 4 grote aan knoppen en 4 kleine uit knoppen, een masterknop ( eigenlijk twe eschakelaars) voor alles aan en alles uit. ook zit er een dimmerknop op( net als de masterknop twee schakelaars)
op de ontvangers zit een learn knop. druk je een aan knop op de zender in , en tegelijkertijd de learn knop op een ontvanger dan koppel je daarmee dus de ontvanger aan die knop.
ook kun je meerdere ontvangers op 1 knop zetten
ik weet niet of het dan nog mogelijk is om bijvoorbeeld met 1 knop ontvanger 1, 2 en 3 te bedienen en dan bijvoorbeeld ontvanger 2 ook nog met een andere knop.
dit koppelen gaat met de keus uit 4000 codes.
heeft je buurman toevllig ook zo'n ding, dan kun je de zender nog herprogrameren( andere huiscode instellen) die hij dan kiest uit weer 4000 codes. dus volgens mij heb je theoretisch 4000 ontvangers die je kunt bedienen, of 4000 ontvanger/ knop id's keer 4000 zender id's de dimmer functie werkt dus met dimmen / helderder, met de knop id die je het laatst hebt gebruiktals je dus niet als laatste de dimmer hebt aan gezet doet de dimmer knop niets
hmm nou voor zover de lange beschrijving, maar ik doe dit toch even, omdat het programeren op deze manier wel heel anders gaat werken, , of juist vereenvoudigd, doordat je nu gewoon een signaal kunt sturen en een ontvanger leren daar op te reageren. maar dan heb ej nog steeds de moeilijkheid dat je de aan uitdimmen en helder commandos moet weten voor deze set, en de huiscodes moet kunnen instellen voor de zender.
iemand enig idee of dit toch simpel in een seriele zender vorm met lirc / winlirc te gieten is?
solderen kan ik wel, maar een schema maken heb ik geen verstand van. lirc werkend krijgen zou dan geen probleem moeten zijn, en een progje voor de bediening maken is dan pas weer de volgende horde ;-)
ook nog wat.. als je zon dure logitech harmonie hebt is het dan te doen om die codes te leren die ook werken met lirc? en kun je dan met die ab ook de klik aan klik uit systemen bedienen (die allerddurste ab heeft ook RF, maar kan die uberhaupt iets leren?)
[
Voor 7% gewijzigd door
engelbertus op 19-07-2006 23:07
]