Even een korte review.
Sinds 2 dagen ben ik in het bezit van een tellstick van telldus zie
http://www.telldus.se/products/range. Dit is een kant en klare oplossing om verschillende kaku systemen via een computer te bedienen (vergelijkbaar met de rfxcom oplossingen)
Het apparaatje is niet groter als een usb stick met een grote antenne erop 3cm. Het bereik is voor zover getest redelijk (ongeveer 5 mtr met houten vloer ertussen).
De installatie was zeer eenvoudig, de software dient wel van de website gehaald te worden.
Standaard wordt er een configuratie programma bijgeleverd. Hierin kiest met het systeem/merk (in mijn geval kaku) vervolgens voert men de apparaat code in, en geeft het een naam, bijvoorbeeld tv of lamp woonkamer ed. ik heb 5 apparaten toegevoegd in nog geen 2 minuten.
Via dit zelfde configuratie programma kan er nu geschakeld worden.
Het mooie van dit systeem is dat er een kant en klare android app voor bestaat.Hiervoor dient het configuratie programma verbonden te worden met het internet (telldus live). Er moet een mail adress ingevuld worden waarna er een wachtwoord gemaild wordt. Deze gebruikt men in de app.
De app is zeer overzichtelijk, het weergeeft direct de apparaten in ingesteld zijn, met knoppen per apparaat om deze aan of uit te schakelen. Niets meer, niets minder.
Als laatste standaard programma wordt er nog een scheduler bijgeleverd. Hierin kan eenvoudig een nieuw schedule aangemaakt worden. Hierbij wordt het apparaat weergegeven, met de actie (dit is alleen aan of uit) en dan de tijd,dag herhaling ect.
Alles is heel basic, daarom eenvoudig en snel in te stellen en te gebruiken. Binnen 5 minuten had ik alles werkend geconfigureerd.
Telldus heeft ondersteuning voor diverse andere programma's die veel uitgebreider zijn. Hier heb ik nog niet mee gespeeld.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Eventueel vragen staat open