Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[howto] Bouw je eigen LAN kabel tester

Pagina: 1
Acties:
  • 4.567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nl2ttl
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-06-2014
Heb al een tijdje een PLED display van HTvision liggen en heb met dit mooie weer maar eens een elektronica project gemaakt met dit ding.

Bouw je eigen UTP tester.

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/7.JPG

1. Begin met de opbouw van de print (zie schema).
2. Download de .hex code voor in de PIC
3. Brand deze in de PIC16F877
4. Controleer de print goed en sluit de spanning aan.
5. Vrees het display uit de behuizing.
6. Maak de gaten voor de UTP chassis delen, en de schakelaar.
7. Bouw alles netjes in het doosje.
8. Gebruik je UTP tester.

Benodigde onderdelen:

1 * PLED 16x2 met HD44780 of compatible controller. [url=http://www.htvision.com/product.asp?intProdID=73&strCatalog_NAME=PLED's&strSubCatalog_NAME=&strSubCatalogID=&intCatalogID=10008&CurCatalogID=]Hier gekocht[/url]
1 * Schuif schakelaar dubbel polig.
1 * Kastje (120*65*35)
1 * 9 Volt Batterij
1 * Batterijclip voor 9V batt.
2 * RJ45 connector voor chassis montage
9 * 100 KOhm weerstand ¼ watt
1 * 40 Pins IC voet (gedraaide bus)
1 * 10 KOhm Potmeter
1 * 4 MHz Kristal
1 * 100 nF 63V Condensator
1 * Gaatjes print (losse eilandjes)
4 * 2.5mm bout
4 * 2.5mm moer
4 * Afstandbus 5mm
1 * PIC 16F877(A) gratis sample van Microchip

Diverse onderdelen

Los montage snoer (soepel)
Los montage snoer (stug)

Source code voor in de PIC

Source code download (linkje)

Schema:

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/9.JPG

Foto’s

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/1.JPG

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/2.JPG

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/3.JPG

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/4.JPG

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/6.JPG

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/7.JPG

http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/8.JPG

nl2ttl wijzigde deze reactie 12-08-2004 21:39 (3%)

• Bartjeee
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
:9~ Netjes lijkt me best wel handig zo'n ding.

• Mister I
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=XPS1330=-

Zeer handig, deze zal ik zelf ook gaan maken. Weet nu al iemand die hem zou willen hebben, en ik wil er zelf ook wel 1. Dus heel erg bedankt :)

Lcd's zijn goedkoper bij worldled

• nl2ttl
In de nieuwe software versie komt ook een check voor kruiskabels te staan.

(PS het is een PLED) geen LCD

• rs-music
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12-02-2011
Vraagje, het systeem test niet of de twisted pairs op de juiste plek zijn aangeloten of wel?, het check alleen de fysieke verbindingen of pin 1 aan pin 1 zit enz?

Dit vraag ik omdat ik het volgende probeem had:

rs-music in "PC stuk na regedit??"

Dat zou je met dit apparaat dus niet kunnen afvangen, toch

• nl2ttl
De tester gaat van de volgende (officiele (zijn er meerdere) penning uit)

Stekker 1

1 = wit/oranje
2 = oranje
3 = wit/groen
4 = blauw
5 = wit/blauw
6 = groen
7 = wit/bruin
8 = bruin

Stekker 2

1 = wit/oranje
2 = oranje
3 = wit/groen
4 = blauw
5 = wit/blauw
6 = groen
7 = wit/bruin
8 = bruin

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Misschien domme opmerking hoor, maar als ik een kabel maak, trek ik deze dus ergens in/door/tussen.

Stel ik ga van de ene kamer naar de andere, Dan wordt het lastig testen, als de 2 uiteindes in 1 dossie moeten.
En ik vind het een beetje overdreven om een dubbele lengte te maken, waar ik daarna weer de RJ-45 plug af moet knippen.

Voor kleine kabels is't dan wel handig. Maar volgensmij zijn UTP-kabel-testers niet eens zo duur, en dat zijn dan 2 units, zodat je een weggewerkte kabel ook nog kan testen.

Eyyyy macarena !! \o/
Opbokken met die Identicons

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:31
Lijkt mij idd ook handiger als je een blokje aan de andere kant van de kabel zet, en op die manier test welke draden goed doorgeven. Maar dat neemt niet weg dat ik dit een erg mooi uitgevoerd idee vind! *applaus!*

• nl2ttl
zou idd een idee zijn als uitbreiding. Zal er eens over na denken.
Zou een kastje met b.v 8 leds op rij met pen 1,2,3,4,5,6,7,8 wat zijn dat je de leds's 1 voor 1 ziet aanspringen?

• Icey
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11-12 16:06
Zomaar een stom idee, maar is het mogelijk om een klein beetje stroom over een utp kabel te zetten?

Is het dat mogelijk om, 1 kant iets te maken dat om ste buurt van pin 1 t/m 8 een klein stroompje geeft (dus eerst pin 1, daarna pin 2, daarna pin 3 etc).

En aan de andere kant een kastje met 8 ledjes, zodat, als het goed aangesloten is, eerst lampje 1 gaat branden, dan lampje 2, dan lampje 3...

Dus een soort van knight-rider ledlampje wat heen en weer schuift als het correct is aangesloten.

Of is dit een heel stom plan :X

omfg, nl2ttl , jij heb dus hetzelfde idee :X, sorry, had nog niet op f5 geramt 8)7

Icey wijzigde deze reactie 12-08-2004 22:48 (8%)

• nl2ttl
Ik neem morgen de onderdelen mee, en ga meteen aan de slag, mijn resultaten post ik in het forum.

Voor een tutorial voor de PIC check www.usb2io.com ben er nog mee bezig. maar het begin is er.

• Korné
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 01-11-2005

Korné

FAN2

In een ver ver verleden heb ik ooit een techniek gehad op school en ik weet nog dat we een snoertester moesten maken. Beste handig en ongelooflijk simpel. Gewoon een batterij, een ledjeen 2 mooien gaatjes waar de uiteinden van het te testen draad in moesten. klaar. Het draad moet de kring sluiten en het ledje zal branden (of niet).
Als ik nu hiernaar kijk zou ik hier hetzelfde kunnen doen; alleen dan met 8 ledjes.

@RaZ: Dat kwam idd ook al bij me op. Met een tester kan je niet het draadje vanaf de b.g. tot de zolder testen, tenzij je die doorlust met een verlengsnoer door het trapgat natuurlijk. Om dit draad te testen zonder extra draad wordt het een stuk ingewikkelder. Ik ga er nog even over brainstormen.

Wil jij me vriendje zijn?

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:10
quote:
Korné schreef op 12 augustus 2004 @ 22:56:
In een ver ver verleden heb ik ooit een techniek gehad op school en ik weet nog dat we een snoertester moesten maken. Beste handig en ongelooflijk simpel. Gewoon een batterij, een ledjeen 2 mooien gaatjes waar de uiteinden van het te testen draad in moesten. klaar. Het draad moet de kring sluiten en het ledje zal branden (of niet).
Als ik nu hiernaar kijk zou ik hier hetzelfde kunnen doen; alleen dan met 8 ledjes.

@RaZ: Dat kwam idd ook al bij me op. Met een tester kan je niet het draadje vanaf de b.g. tot de zolder testen, tenzij je die doorlust met een verlengsnoer door het trapgat natuurlijk. Om dit draad te testen zonder extra draad wordt het een stuk ingewikkelder. Ik ga er nog even over brainstormen.
Ik neem aan dat deze tester ook de draadjes onderling test. Als je jouw manier gebruikt en draad 1 en 2 zijn kortgesloten dan branden je ledjes wel maar doet de kabel het niet.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Korné

Korné

FAN2

quote:
Steef1983 schreef op 12 augustus 2004 @ 22:59:
[...]

Ik neem aan dat deze tester ook de draadjes onderling test. Als je jouw manier gebruikt en draad 1 en 2 zijn kortgesloten dan branden je ledjes wel maar doet de kabel het niet.
Ik volg je niet helemaal. Op de methode die ik net vertelde bouw je 8 kringen. Als er een of meer van de ledjes niet branden is de kabel verloren. logischer kan imo niet.

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:10
Ik bedoel als de kabel niet onderbroken is maar dat twee kernen mekaar raken.
Je moet ze dan allemaal 1 voor 1 aanschakelen om te zien of 2 kernen contact maken. Lichten er meer dan 1 op dan is de kabel defect.

Ik heb op deze manier ook een simpele test kast gemaakt voor de control box die de vliegdekofficier bij de marine gebruikt.

Steefph wijzigde deze reactie 12-08-2004 23:15 (63%)

Alles is terug te redeneren naar 4

• Korné

Korné

FAN2

Ik heb er nog even over nagedacht en er is een heel eenvoudige methode om een kabel, die door verschillende ruimten gelegd is, te testen. Aan de ene kant de tester met 4 ledjes en aan de andere kan een 'slave'-tester die draad 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6 en 7 en 8 met elkaar verbind. Zo krijg je dus vier kringen. mocht led 1 niet branden, dan weet je dat draad 1 en/of draad 2 kapot is. Voor mijn is die info dan voldoende om het snoer weg te doen.

• Korné

Korné

FAN2

quote:
Steef1983 schreef op 12 augustus 2004 @ 23:14:
Ik bedoel als de kabel niet onderbroken is maar dat twee kernen mekaar raken.
Je moet ze dan allemaal 1 voor 1 aanschakelen om te zien of 2 kernen contact maken. Lichten er meer dan 1 op dan is de kabel defect.

Ik heb op deze manier ook een simpele test kast gemaakt voor de control box die de vliegdekofficier bij de marine gebruikt.
Goeie van je. zo had ik het nog niet bekeken.

• Big4SMK
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-12 18:03
het kan toch heel simpel? aan de ene kant een apparaatje wat pulsjes genereerd (1,2,3,4,5,6,7 & 8 )
en aan de andere kant een starter.

Meetmethode:
1) loop naar kant 1 en doe daar de puls generator en zet hem aan
2) loop naar de andere kant en sluit daar de echte tester op aan.
3) druk op de start knop bij de tester, deze zet dan even op alle draden stroom
4) de puls generator ontvangt over 1 of meerdere (wel/niet goede kabel) een stroompje en start zijn sequence
5) de tester ontvangt in een willekeurige volgorde de pulsjes van de puls generator en verteld in welke volgorde ie op welke pinnen de pulsjes kreeg. ZO kan hij heel makkelijk weergeven op een pled of LCD of het een wel/niet juister wel of niet gecrosste kabel is.

Dan heb je volgens mij precies wat je nodig hebt.

PLED voorbeeld

kapotte kabel:
code:
1
2
SIDE A: 1  2  3  4  5  6  7  8
SIDE B: 1  2  X  4  D  6  D  8

Goede straigt
code:
1
2
SIDE B: 1  2  3  4  5  6  7  8

goede cross:
code:
1
2
SIDE B: 3  6  1  4  5  2  7  8

waarbij X is geen puls ontvangen
D(ouble) is meer dan eens een puls ontvangen

Big4SMK wijzigde deze reactie 13-08-2004 00:44 (15%)

• miw
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10-12 12:25
Behalve controle op een Ohmse verbinding, wil je natuurlijk ook weten dat de kabel geschikt is voor 10/100/1000 Mbits/sec ethernet. Als je aan beide kanten dezelfde fout maakt kan DC prima gaan, maar zodra je er iets met een hogere frequentie over probeert te versturen kan je zien dat je bijv twisted pairs niet goed hebt gedaan.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:21
als je een tester wil maken die in verschillende ruimtes kan meten, kan je in het "slave-blokje" 8 weerstandjes maken die steeds van grootte verdubbelen.. en met je analoge ingang van de PIC kan je via een weerstandsdeler bekijken welke pin met welke is verbonden.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Pvt. Tux
  • Laatst online: 29-06-2009

Pvt. Tux

Penguin Squad

n00b vraag: waarom is het zo belangrijk dat de pairs goed bij elkaar zitten op bepaalde frequenties? ik dacht altijd dat je de kleuren in welke volgorde dan ook kon doen zolang het maar aan beide kanten hetzelfde is... (gelukkig heb ik toch altijd de kleurcode aangehouden omdat ik die uit mn hoofd wist :p)

En het idee van Big4SMK lijkt mij echt een handige tester, ik hoop dat daar ook een tut voor komt. dan ga ik zeker de moeite doen om er een te bouwen.

------Specs------

• KillerB the Supreme
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-04-2014
Leuk project, maar is een 877 niet een beetje overkill voor het meten van een paar doorverbindingen?

• Underground75
  • Laatst online: 05-12 10:42
Zou je de link naar het schema kunnen aanpassen. Hij verwijst nu hier naar:
http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP%20Tester/Schema.JPG

en het pad naar de pic is
http://www.usb2io.com/NL2TTL/UTP Tester/Schema.JPG

Een spatie gaaat niet bij een link. Verder een leuk project, ik ga er zeker een bouwen, just for the fun of it.

euss wijzigde deze reactie 13-08-2004 07:42 (24%)

• euss
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-04-2005
Schema.JPG bestaat niet meer, ik had hem nog wel bekeken gisteren :?

Nou ja, hier heb je degene uit mijn cache: http://www.tweakers.net/ext/f/39026/full.jpg

} Zoek! { irc://irc.tweakers.net/#hardewaren, hét hardwarekanaal

• nl2ttl
Foutje van mij het schema linkje doet het weer

en de 16F877 gebruik ik omdat dan de 16 poorten voor de UTP stekkers aanwezig zijn plus de 6 voor het LCD /PLED en een standaard 16F870 heeft geen 22 beschikbare poorten

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 17:21
quote:
nl2ttl schreef op 13 augustus 2004 @ 09:01:
Foutje van mij het schema linkje doet het weer

en de 16F877 gebruik ik omdat dan de 16 poorten voor de UTP stekkers aanwezig zijn plus de 6 voor het LCD /PLED en een standaard 16F870 heeft geen 22 beschikbare poorten
Tja, als je er toch een hebt liggen, waarom zou je hem dan niet gebruiken? :)
Maar de mensen die alleen maar kleinere hebben, zouden kunnen multiplexen.. Op die manier zou je het ook met een 16F628 kunnen maken, die heeft een interne Oscilator en is goedkoper.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• nl2ttl
En zoals ik geschreven heb, heb ik gewoon een free sample besteld bij microchip.

• crashoverride
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13-12 11:15

crashoverride

Koffie-Override

Erg netjes, en ik heb hier nog een 16*2 liggen :D
Na de vakantie eens kijken ;)

Hardware choice: "Important stuff like the colour of the front panel, how many lights there are, if it's got a cool name like INTERCEPTOR or something similar. That sort of thing..."
"Life's not fair," I reply. "But the root password helps."

• klaasbaas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 06-02 17:41
@nl2ttl: Doe je ook verzoekjes?

Je hebt geen mailadres in je profiel staan. Mail me svp ff.

• DanielB
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01-11 11:09
Hoe duur kost zo'n tester ongeveer? gewoon indicatie?

• BHQ
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12-12 22:46
quote:
DanielB schreef op 13 augustus 2004 @ 19:47:
Hoe duur kost zo'n tester ongeveer? gewoon indicatie?
Wil ik ook weten, al is zo'n chip gratis.

• jwbagger
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-09 08:02

jwbagger

,.-~'`'~-.,

quote:
Big4SMK schreef op 13 augustus 2004 @ 00:35:
het kan toch heel simpel? aan de ene kant een apparaatje wat pulsjes genereerd (1,2,3,4,5,6,7 & 8 )
en aan de andere kant een starter.

Meetmethode:
1) loop naar kant 1 en doe daar de puls generator en zet hem aan
2) loop naar de andere kant en sluit daar de echte tester op aan.
3) druk op de start knop bij de tester, deze zet dan even op alle draden stroom
4) de puls generator ontvangt over 1 of meerdere (wel/niet goede kabel) een stroompje en start zijn sequence
5) de tester ontvangt in een willekeurige volgorde de pulsjes van de puls generator en verteld in welke volgorde ie op welke pinnen de pulsjes kreeg. ZO kan hij heel makkelijk weergeven op een pled of LCD of het een wel/niet juister wel of niet gecrosste kabel is.

Dan heb je volgens mij precies wat je nodig hebt.

PLED voorbeeld

kapotte kabel:
code:
1
2
SIDE B: 1  2  X  4  D  6  D  8

Goede straigt
code:
1
2
SIDE B: 1  2  3  4  5  6  7  8

goede cross:
code:
1
2
SIDE B: 3  6  1  4  5  2  7  8

waarbij X is geen puls ontvangen
D(ouble) is meer dan eens een puls ontvangen
klinkt heel gaaf.... het idee tenminste...

alleen denk ik dat de uitwerking wat lastig kan worden (of denk ik te simpel?)

1: hoe wil je grounden :? per ader die je wilt testen steeds de overige 7 als ground nemen bij de pulsgenerator? Hoe moet de tester dat opvangen..?

2: als de tester geen signaal binnenkrijgt door een kapotte ader, moet deze een nummertje overslaan... daarvoor moet hij dus ergens een snelle timeout hebben, die 100% synchroon loopt met de pulsgenerator (na 3 kapotte aders na elkaar moet hij niet out of sync gaan)

3: als de kabel kortsluiting heeft tussen twee pinnen en de ene voor ground en een andere voor signal zorgt, kan de pulsgenerator hier een probleem mee krijgen.... moet ook erg goed worden beveiligd (lijkt mij?)

ik denk dat 't idee van de TS toch 't mooist is, en dan moet je de kabel maar testen vóórdat je hem gaat ophangen door je huis heen :)

of je moet de bovenstaande probleempjes (plus dingen waar ik misschien ook nog niet aan gedacht heb) toch eenvoudig kunnen oplossen/omzeilen, want dan is jouw idee verreweg het coolst :)

EOS 350D + BG E3 / Canon Speedlite 430EX / Peleng 8mm Fish / Sigma 10-20mm F4-5.6 EX HSM / Sigma 24-70mm F2.8 EX / Canon 50mm F1.8 / Sigma 55-200mm F4-5.6

• Big4SMK
  • Laatst online: 12-12 18:03
quote:
jwbagger schreef op 14 augustus 2004 @ 01:13:
[...]

klinkt heel gaaf.... het idee tenminste...

alleen denk ik dat de uitwerking wat lastig kan worden (of denk ik te simpel?)

1: hoe wil je grounden :? per ader die je wilt testen steeds de overige 7 als ground nemen bij de pulsgenerator? Hoe moet de tester dat opvangen..?

je hoeft toch helemaal geen ground te nemen, voor de testkant: geen signaal is geen signaal, of die nou ground is of "zweeft" hij zal nooit in de buurt komen van de puls

2: als de tester geen signaal binnenkrijgt door een kapotte ader, moet deze een nummertje overslaan... daarvoor moet hij dus ergens een snelle timeout hebben, die 100% synchroon loopt met de pulsgenerator (na 3 kapotte aders na elkaar moet hij niet out of sync gaan)

daar heb je wel een punt....anderzijds, als ie een keer geen puls krijgt als ie er wel eentje zou moeten krijgen, dan is de kabel dus sowieso kapot. Je zou ervoor kunnen kiezen om het dan als volgt te doen.
stel: verbinding 4 is stuk, dan wordt je output
[code]
SIDE A: 1 2 3 4 5 6 7 8
SIDE B: 1 2 3 4 5 6 7 X
[/code]
dan hoef je hem alleen aan het einde maar een timeout te geven en zit je dus niet met het synchroon lopen.

3: als de kabel kortsluiting heeft tussen twee pinnen en de ene voor ground en een andere voor signal zorgt, kan de pulsgenerator hier een probleem mee krijgen.... moet ook erg goed worden beveiligd (lijkt mij?)

zie 1, gewoon niks grounden

ik denk dat 't idee van de TS toch 't mooist is, en dan moet je de kabel maar testen vóórdat je hem gaat ophangen door je huis heen :)

Dat heeft geen nut. Ik duw een kabel door mn muur en maar er NA het doorduwen pas een RJ45 stekkertje aan, anders moet mijn gat in de muur een stuk groter zijn.
Het testen is vooral of de stekkertjes goedzitten, niet zozeer voor of de kabel goed is.

of je moet de bovenstaande probleempjes (plus dingen waar ik misschien ook nog niet aan gedacht heb) toch eenvoudig kunnen oplossen/omzeilen, want dan is jouw idee verreweg het coolst :)

• dwazer305
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 06-09-2007
quote:
RaZ schreef op 12 augustus 2004 @ 22:35:
Misschien domme opmerking hoor, maar als ik een kabel maak, trek ik deze dus ergens in/door/tussen.

Stel ik ga van de ene kamer naar de andere, Dan wordt het lastig testen, als de 2 uiteindes in 1 dossie moeten.
En ik vind het een beetje overdreven om een dubbele lengte te maken, waar ik daarna weer de RJ-45 plug af moet knippen.

Voor kleine kabels is't dan wel handig. Maar volgensmij zijn UTP-kabel-testers niet eens zo duur, en dat zijn dan 2 units, zodat je een weggewerkte kabel ook nog kan testen.
euuhhh ik wil niet zoveel zeggen hoor maar normaal test je eerst de kabel voordat je hem ergens aan gaat leggen... in de situatie die jij bedoeld bedoel je waarschijnlijk wanneer er al een kabel ligt en er een probleem voordoet, dan kan je idd met 2 kasjes gaan werken.. om het probleem te vinden.. :>

"you should always be prepared for trouble with windows"

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:18
Je moet eens proberen een kabel te trekken door een buis met de connector er aan...

Een ding weet je zeker die connector is stuk en die kabel waarschijnlijk ook.
Bij porfessionele testers heb je ook altijd een slave module die je aan de andere kant erop zet.

• nl2ttl
nl2ttl@hotmail.com mail mar klaas.

• nl2ttl
misschien dat er wel een versie 2 komt idd waar ook en slave module bij komt alleen moet ik even kijken of ik bij de huidige versie een ground er bij in kan fixen. Dit omdat ik geen FTP chassi delen hebgebruikt dus niet echt de beschikking over een ground heb.

Tenslotte de koste:

Tja LCD / PLED en kastje zijn het duurste, de rest avn deonderdelen kosten iets van 7.5 euro.

• intuliegend
  • Laatst online: 17-05-2018

intuliegend

Wist ik wel....

quote:
RaZ schreef op 12 augustus 2004 @ 22:35:

ok jij bent dus duidelijk geen tweaker |:(
Het is toch juist kei vet als je ziets kunt maken? en het ziet er wel mooier uit als welke standaard kabeltester dan ook want je kunt niet alleen je eigen design kiezen maar je hebt het dan ook nog eens zelf gemaakt, wat altijd mooier is.

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• Dred
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13-11 20:25
ok, ik ben niet zo bedreven in elektronica, maar gebaseerd op het idee van nl2ttl:
lang de de ene kant een bakje met batt en gewoon een systeempje die bv om de seconde stroom stuurt naar een andere draad, dus een running-light systeem (led1 dan 2 dan 3 dan 4 .... allemaal appart)
en langs de andere kant een bakje met 8 leds, die dan als alles goe zit om beurt op lichten, als er 1 niet oplicht is het omdat er geen contact is en als er 2 oplichten is het omdat de kernen elkaar raken.
en dan zou het toch moeten mogelijk zijn om een schakelaar(?) in te bouwen die er voor zorgt dat je zowel straight als crossed kan testen.
zou zoiets niet werken?

• Electronical
  • Laatst online: 02-12 22:41
Zal zo ook wel werken:
Bij kernen die elkaar raken gaan idd 2 LEDjes tegelijk aan. Als er een breuk is, dan zal het bijbehorden LEDje niet branden en bij een combinatie van deze twee, zal het ook zichtbaar zijn. Bij crossed zullen 4 LEDjes alleen in omgekeerde volgorde branden. Al met al lijkt het me een betrouwbaar id.

Als je het helemaal uitgebreid wil doen:
Achter elk koppel LED's (dus één van de ene kant van de kabel en één van de andere kant van de kabel) een XOR-poort, met daarachter een flipflopje en een rode LED, ter indicatie dat er iets niet goed zit in die kabel.
Want dan krijg je bij kernen die elkaar raken, dat er bij de kabel die op dat moment geen puls krijgt een rood LEDje gaat branden. Bij een gebroken lijn, zal er ook een rood LED'je gaan branden en blijven branden. Moet je er wel voor zorgen dat de flipflop niet kan resetten, anders ben je bij 2-kernen-raken 1 foutmelding kwijt.
Voor de LED-koppels dan bijv. groene LED's gebruiken en dan heb je volgens mij voor weinig geld toch een best goede tester. ;)

Electronical wijzigde deze reactie 15-08-2004 11:52 (7%)

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• Underground75
Misschien een hele domme vraag maar hoe test je de kabels nu precies?
Zit het ene eind in je PC/switch en het andere in de kabeltester?

• Electronical
Zoals je in de startpost kunt zien, zitten beide uiteinden van de kabel in het kastje, dus zo worden de kabels hier getest.

• Underground75
quote:
Electronical schreef op 15 augustus 2004 @ 11:38:
Zoals je in de startpost kunt zien, zitten beide uiteinden van de kabel in het kastje, dus zo worden de kabels hier getest.
Je kan dus alleen kabels testen die "los"liggen. Ik ga binnenkort alle leidingen wegwerken en dan krijg ik dat niet meer voorelkaar. Diverse onderdelen krijg ik binnenkort binnen, een slave module zou geweldig zijn, ik heb geduld.

• RA.Teunissen
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 28-12-2004
quote:
Pvt. Tux schreef op 13 augustus 2004 @ 01:50:
n00b vraag: waarom is het zo belangrijk dat de pairs goed bij elkaar zitten op bepaalde frequenties? ik dacht altijd dat je de kleuren in welke volgorde dan ook kon doen zolang het maar aan beide kanten hetzelfde is... (gelukkig heb ik toch altijd de kleurcode aangehouden omdat ik die uit mn hoofd wist :p)
Het is namelijk niet voor niets uTP = Twisted Pair.

1) Om iedere ader ontstaat een magnische veld en door de 'heen' en 'terug' ader te twisten heffen deze elkaars magnetisch veld op en storen daarmee niet de andere aders.

2) En wellicht een belangrijkere reden, als jouw UTP kabel in de buurt van een ander kabel ligt en iets van dit magnetisch veld oppikt, dan is dit effect in de 'heen' en 'terug' ader even groot en dus kun je dit effect - electrisch gezien - uitwissen. Je meet tenslotte het verschil tussen beide aders en door de twisting zal het effect op beide aders gelijk zijn, dus heb je er geen last van.

Hieruit kun je dus ook afleiden dat strakker twisten er voor zorgt dat de invloeden die de ene ander wel ondervindt en de andere niet kleiner wordt. Dis is dan ook __grofweg__ het verschil tussen de verschillende uitvoeringen CAT kabels - naat de mogelijk afscherming.

En hoe strakker je twist, des te meer meter ader je nodig hebt om 1 meter kabel te maken. Een van de oorzaken voor het verschil in prijs.

Dus als je NIET de aders niet in combinatie gebruik zoals het hoort dan heb je eigelijk gewoon het zelfde effect als ordinair telefoonsnoer en dat zal prima werken voor kleine stukjes, maar voor grote afstanden kan dat wel eens je kop kosten en een lager signaal kwaliteit / bitrate krijgen dan je zou hopen.
Overigens kun je dan net zo goed simpel 4 aderig telefoonsnoer nemen ipv CAT5(e) en is ook nog eens veel goedkoper.....

35 meter CAT3 werkte prima bij mij thuis voor 10mbit halfduplex verbindinkje tussen mijn kabel modem en firewall. Dus..

Anyway, die getwiste aders zijn er niet voor niets, maak er dus gebuik van.

Meestal zie de volgende combinatie:

1 oranje
2 oranje/wit
3 groen
4 blauw
5 blauw/wit
6 groen/wit
7 bruin
8 bruin/wit

Overigens maakt het niet uit als je de kleur en de kleur/wit omdraait, als je het dan maar wel concequent doet.

RA.Teunissen wijzigde deze reactie 15-08-2004 12:13 (6%)

Renee Teunissen - Embedded Software Developer - VxWorks - Linux - WinCE - http://reneeteunissen.nl

• Electronical
Nog over die kabels die niet/moeilijk met bovenstaande mogelijkheden getest kunnen worden doordat bijv. de uiteinden niet bij elkaar gebracht kunnen.

Je stuurt aan de ene kant op de looplicht manier naar alle even pins van de connector 5V. De oneven lijnen gebruik je als massa. Deze vang je aan de andere kant op met LEDs (met voorschakelweerstand uiteraard). Als alle even LEDs net als een looplicht gaan branden dan doen de even lijnen het.
Als dit goed ging, kun je ook nog het knopje omzetten, zodat over alle oneven lijnen 5V wordt gestuurd. Dan geldt hetzelfde verhaal als hierboven maar dan voor de oneven LEDs.

Als je dan kernen-die-elkaar-raken tegenkomt, dan zullen de LEDs niet als een zuivere looplicht gaan werken.

Even snel verzonnen, dus er kunnen nog wat problemen in zitten... ;)

EDIT:
Dus 4 keer deze schakeling:
http://members.home.nl/erikvankempen/tester.gif
Om alle oneven lijnen goed te kunnen testen moeten nog eens 4 van deze schakelingen gebouwd worden, maar dan omgekeerd, zodat de even lijn de massa is.

Electronical wijzigde deze reactie 15-08-2004 12:45 (15%)

• Kickasz
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 09:31
Heb ooit op school eens zo'n ding gemaakt. Heb even gekeken of ik het project toevallig nog had op mijn hdd en verekt nog aan toe. Heb het nog staan. Heb het geupload en het is hier te vinden

• Diamon
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08-12 21:51

Diamon

The Weird One

Ziet er leuk uit, maar heb je ook een pcb schema voor de andere slave kant ?

And The Only One

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 13-12 08:57

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

quote:
Diamon schreef op 15 augustus 2004 @ 13:23:
Ziet er leuk uit, maar heb je ook een pcb schema voor de andere slave kant ?
Mja.. dat heb je toch niet nodig ? Een stukje gaatjesboard is al voldoende hiervoor... Het zijn alleen maar een paar ledje's met een connector en een aantal diode's voor de leds.. lijkt me niet dat je daar een heel PCB voor nodig hebt.. als je dat wel wilt is het altijd heel makkelijk zelf te maken :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Electronical
quote:
Kickasz schreef op 15 augustus 2004 @ 13:08:
Heb ooit op school eens zo'n ding gemaakt. Heb even gekeken of ik het project toevallig nog had op mijn hdd en verekt nog aan toe. Heb het nog staan. Heb het geupload en het is hier te vinden
Dit is een veel beter idee, dan dat van mij (de basis is hetzelfde, maar qua uitwerking is dit natuurlijk veel mooier/beter)! Mooizo. En dit kost maar een fractie van wat de PIC en de PLED/LCD kosten. Misschien zien LEDjes er niet zo stoer uit, maar dan zou je die nog met de PIC en PLED of LCD vervangen.
offtopic:
Kijk trouwens wel uit met die artikeltjes van de Elektuur/Elektor ivm copyright enz. Dit artikel is nl. nog niet gratis te downloaden op de site van Elektuur zelf...

@Diamon: Het gaat om 17 componentjes, die allemaal overzichtelijk om een gaatjesbord kunnen worden gemaakt. En als je toch een pcb wilt hebben, dan kun je die toch gewoon zo zelf maken... Kwestie van 5 min. spelen met Eagle (of een ander progje).

• The Specialist
  • Laatst online: 22-08-2017
Ik heb een tijdje geleden ook eens een UTP kabel tester gebouwd (2 units), en die werkt inderdaad met een looplichtje zonder lampjes (LED's) wat gekoppeld wordt aan de ene kant. Aan de andere kant worden wat diodes weerstanden en leds geplaats voor de lampjes en het werkt al een trein. Het enige nadeel is dat je goed de volgorde van de led's moet weten bij een crosscable. Je kunt dit project met de 2 units hier vinden * klik *

Ik zou het wel makkelijker vinden als ik inderdaad iets met een display heb waarop ik snel kan aflezen. Mijn wishlist voor zoiets zou zijn:

- snel zien cross of straight kabel
- aangeven welke soort kabel (cross/straight) en welke ader er evt. fout zit of kapot is

Bij mijn 2e "wish" bedoel ik dat als ik bijv. een crosscable heb waarvan een ader kapot is, dat hij nog wel registreerd dat het een crosscable moet zijn, en dat hij dan aangeeft welke ader kapot is. Is zoiets mogelijk om te maken met een PIC'je?

The Specialist wijzigde deze reactie 16-08-2004 09:29 (39%)

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

• Electronical
quote:
The Specialist schreef op 16 augustus 2004 @ 00:07:
...Ik zou het wel makkelijker vinden als ik inderdaad iets met een display heb waarop ik snel kan aflezen. Mijn wishlist voor zoiets zou zijn:

- snel zien cross of straight kabel
- aangeven welke soort kabel (cross/straight) en welke ader er evt. fout zit of kapot is

Bij mijn 2e "wish" bedoel ik dat als ik bijv. een crosscable heb waarvan een ader kapot is, dat hij nog wel registreerd dat het een crosscable moet zijn, en dat hij dan aangeeft welke ader kapot is. Is zoiets mogelijk om te maken met een PIC'je?
Bij de schakeling die Kickasz gaf, gaat de LEDjes bij een crossover in de verkeerde volgorde branden (aldus het artikel). Dus ipv 1,2,3,6 wordt het dan 6,3,2,1. Als je iets met PICs wil doen kan je bijv. kijken welke ader wordt getest nadat bijv. ader 2 is getest, dan weet je de richting van het virtuele-looplicht-aan-de-ledkant en dus ook of die crossover is of straight. Maar stel nou dat er 2 kernen binnenin contact maken, dan detecteert die waarschijnlijk niet goed wat voor kabel het is. Als er kabelbreuk is en er komt na ader 2 geen andere led die licht geeft, dan detecteert die PIC natuurlijk ook niet wat voor kabel het is. Het is idd wel mooi om alles met een LCD of PLED te laten zien wat er mis is. Maar een oplossin voor zo'n idee is iets moeilijker, denk ik. Dus als je die van Kickasz bouwt, dan kun je aan de richting zien van de LED's zien wat voor kabel het is en als er een LED uitblijft, dan is er iets mis met die ader. Als je dan die pulsgever een beetje opvoert, dan is het nog snel te zien ook! ;)

offtopic:
Electronical gaat eens nadenken voor een uitwerking voor jou idee

• nl2ttl
In source code versie 2 die binnen kort te downloaden is vanaf usb2io.com
zit inderdaad een meting of er een crosskable in zit een patchkabel is dit iets lastiger omdat als je standaard 1 op 1 aansluit het zelfde zal meten als dat je de paartjes gedraaid dus:

oranje/wit
oranje
blauw/wit
groen
grown/wit
blauw
bruin/wit
bruin

aan beide kanten geeft het zelfde resultaat qua meting als dat je gewoon de aders naast elkaar legt zonder de twisting tussen blauw en groen.

Eventueel wil ik misschien nog wel iets gaan doen dat als er bij de meting 2 aders aan elkaar zitten dat hij een error geeft.

Ligt er aan hoeveel interresse hier voor is, zit namelijk wel wat werk in.
Ook komt binnen kort het schema van de dongel op de website te staan.

• nl2ttl
@ klaas baas,

waar vind ik je email adres dan?

• Electronical
Het is idd veel handiger als je in één oogopslag kan zien wat er mis is, maar het probleem is gewoon dat dit vrij moeilijk is te detecteren.

@The Specialist: als je voor elke LED een flipflop zet en ervoor zorgt dat de pulsgever (NE555) na één serie van 8 pulsen ermee ophoudt, dan kan je meteen zien welke aders niet goed functioneren:
Bij een paartje LEDs wat niet aan is, kan je zien dat er daar kernen elkaar raken. En als er 1 losse LED uit blijft, dan is er kabelbreuk op die ader.

@nl2ttl: keep up the good work! :) Ik vind het een mooi project.
offtopic:
Dat emailadres vind je in zijn myReact

Electronical wijzigde deze reactie 16-08-2004 10:19 (6%)

• RA.Teunissen
Waarom zet je er geen bit-patroon op de kabel?

Waar je de ader aan GND legt of aan Vcc? Dit pen 1 aan bit 0 en pen 8 aan bit 7 en dan in een lusje van 0 t/m 255 laten tellen samen met een moving 1-bit. If you get the drift.

Je kunt dan kortsluitingen, omgewisselde draden en dergelijke meten. Je zou ook nog de bit's over de kabel kunnen coderen via een graycode en evt extra runs in in inverse of niet. Zo kun je - denk ik - alles meten wat je wilt weten. Wat je nog niet kunt meten is of de paren goed zitten, maar met wat pulsje moet je een capaciteits meting kunnen doen,

Zelf heb in een grijs verleden eens zo iest gemaakt om NTDS kabels op zee-schepen door te meten. Dus wisselende patronen toe te passen kun je zo goed als alles meten. Gelukkig had ik een embedded PC (VxWorks) als stuur computer, dus voldoende CPU kracht, maar dat is niet perse noodzakelijk.

Pen1 heeft dus de hoogste freq, pen2 freq door twee, etc, etc. Met wat diodes (denk aan een brugcel) kun je de wisselende spanning (positief/negatief gebruiken om de decoder PIC aan de andere kant te voeden. Door de bits in een slime code te testen heb je altijd voldoende 1-en en 0-en om de voedingspspanning over te krijgen. Even over de code nadeken en je weet hoe fo wat. In de slave kant heb je dus alleen maar een simpel (pic-) tellertje nodig.

Eventueel zou je de freq over de pennen kunnen aanpassen om max.traffic rate te kunnen meten. Al is dat waarschijnlijk niet eenvoudig om te meten omdat je dan analoge karakeristieken moet bepalen en dat is niet eenvoudig. Of je moet natuurlijk simpel het aantal fouten per seconde gaan tellen ;)

Renee Teunissen - Embedded Software Developer - VxWorks - Linux - WinCE - http://reneeteunissen.nl

• Electronical
quote:
RA.Teunissen schreef op 16 augustus 2004 @ 10:23:
Waarom zet je er geen bit-patroon op de kabel?

Waar je de ader aan GND legt of aan Vcc? Dit pen 1 aan bit 0 en pen 8 aan bit 7 en dan in een lusje van 0 t/m 255 laten tellen samen met een moving 1-bit. If you get the drift.

Je kunt dan kortsluitingen, omgewisselde draden en dergelijke meten. Je zou ook nog de bit's over de kabel kunnen coderen via een graycode en evt extra runs in in inverse of niet. Zo kun je - denk ik - alles meten wat je wilt weten. Wat je nog niet kunt meten is of de paren goed zitten, maar met wat pulsje moet je een capaciteits meting kunnen doen,

Zelf heb in een grijs verleden eens zo iest gemaakt om NTDS kabels op zee-schepen door te meten. Dus wisselende patronen toe te passen kun je zo goed als alles meten. Gelukkig had ik een embedded PC (VxWorks) als stuur computer, dus voldoende CPU kracht, maar dat is niet perse noodzakelijk.

Pen1 heeft dus de hoogste freq, pen2 freq door twee, etc, etc. Met wat diodes (denk aan een brugcel) kun je de wisselende spanning (positief/negatief gebruiken om de decoder PIC aan de andere kant te voeden. Door de bits in een slime code te testen heb je altijd voldoende 1-en en 0-en om de voedingspspanning over te krijgen. Even over de code nadeken en je weet hoe fo wat. In de slave kant heb je dus alleen maar een simpel (pic-) tellertje nodig.

Eventueel zou je de freq over de pennen kunnen aanpassen om max.traffic rate te kunnen meten. Al is dat waarschijnlijk niet eenvoudig om te meten omdat je dan analoge karakeristieken moet bepalen en dat is niet eenvoudig. Of je moet natuurlijk simpel het aantal fouten per seconde gaan tellen ;)
Nou je het zegt, dit klinkt plausibel. Met bitpatronen kun je idd alles meten, als je PIC het aan kan. Dan is het wel een heel andere opzet dan alle bovenstaande testers én je moet nog een PIC hebben. Die kun je wel gratis sampelen, maar voor de mensen die er op een normale manier aan willen komen, die moeten dan nogal diep in de buidel tasten. Nou dan kunnen er 2 versies ontstaant: 1tje voor mensen die het simpel willen houden en voor weinig geld een tester hebben (moeten ze wel iets meer moeite doen met aflezen) en een andere versie voor de mensen die wat meer willen uitgeven, maar daar dan ook een profi systeempje hebben liggen, waarop ze de uitslag in één oogopslag kunnen aflezen.

@ RA Teunissen: zou jij dan een voorbeeldje/concept kunnen maken van zo'n systeempje, zoals jij voorstelt. Het zal overigens toch geen probleem zijn om de decoder-PIC te voeden met nog een batterij, is misschien nog wat makkelijker en betrouwbaarder. Owja nog een vraagje: hoe wordt het opgelost met de timing, want ik neem aan dat beide PICs synchroon moeten lopen, of heb ik het mis?

• Poelman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14-05-2007
Kijk hier eens ik snap helemaal niets van dat gelul van jullie allemaal want ik ben geen elektrotechnicus maar ik d8 misschien hebben jullie hier wat aan.

http://manuel.vansteenbergen.be/ELC5Opdracht3.pdf

GRTZ Poelman

http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=735&cat=9

Poelman wijzigde deze reactie 16-08-2004 10:52 (11%)

• RA.Teunissen
Je kunt natuurlijk ook nog een poor-mans version maken.

Eentje aan de printerpoort van je PC/Laptop en aan de andere kant het PIC-kastje. Ik heb al jaren geleden de actieve soldeerbout aan de wilgen gehangen - als hobby-ist - en zit nu bij een klant zonder soldeer mogelijkheden. Dus ik ga even kijken of ik iets in elkaar kan sleutelen wat in theorie zou moeten kunnen werken.

Dor slmi schakelen met diodes en pos/neg. potencialen moet je veel kunnen bereiken. Kom er nog op terug.

Gr,
Renee

• Ricvdp
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-12 13:13
Schopje.

Heeft iemand hier nog de images van, lijkt me wel leuk om te zien namelijk.

• Jannis
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 06:34
quote:
Ricvdp schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 19:15:
Schopje.

Heeft iemand hier nog de images van, lijkt me wel leuk om te zien namelijk.
Op techzine staat een tutorial hiervan, staan ook afb bij

Jannis wijzigde deze reactie 07-02-2006 09:44 (64%)

• Maxxi
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 07-12 15:56
Heeft iemand de sourcecode van versie 2?
De link is dood. Ik heb alleen een link van versie 1.2 gevonden.

• Wolkerson
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-12-2016
Ik weet dat het inmiddels al weer een oud topic is, maar had een vraag over de gebruikte
PIC. Volgens de tutorial is er een 16F877A nodig...
Mijn vraag is of het ook mogelijk is om de goedkopere uitvoering 16F77 te gebruiken?

Het voornamelijkste verschil tussen de 2 zijn:
* de A/D converter is 8-bit in plaats van 10,
* de 16F77 kan niet in zijn eigen code geheugen schrijven en er is geen EEPROM
Alvast bedankt.

• BlackBurn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14-11 13:58

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Stomme vraag waarschijnlijk, maar kunnen de pics gered worden, ik ben hier nml. ook wel in geïnteresseerd, wel beetje laat uiteraard :D

If it is broke, fix it. If it ain't broke, make it better!

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 27-11 11:24

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mochten de pics er nog zijn kan ik ze ook wel ff op crewspace zetten, verdwijnen ze wat minder snel.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

• Solfur_
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 02-01-2008
Misschien heb je hier wat aan:
schema, afgewerkt en ingebouwd

Welliswaar een beetje eenvoudiger dan de tester in de topicstart, maar hij doet z'n werk zeker zo goed. Hij is in 2 delen opgebouwd zodat je kabels die door de muur lopen ook kan testen zonder een verlengsnoer door het huis te moeten leggen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True