Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[LCD]HOWTO-iP: Aansluiten van monochrome laptop LCD's

Pagina: 1
Acties:
  • 2.065 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10-12 16:58
Naar aanleiding van het topic Laptop LCD aan VGA-kaart was ik aan het kijken om zelf ook een laptop-LCD-topic in elkaar te prutsen. Sinds er in het bovengenoemde topic alleen RGB-schermen besproken worden, open ik hier een topic over displays met DU/DL lijnen, wat voornamelijk de zwart/wit LCD's betreft.

Mijn LCD

http://www.stack.nl/~robinvs/morehtml/lcd_conn/thumb/IMG_0930.jpg

Mijn gesloopte laptop (met dank aan Peter van Mierlo, zit die op GoT??) leverde een 640x480 monochroom LCD op van Hitatchi. Niet al te groot, maar toch genoeg voor een mega-status display of iets dergelijks ;).

http://www.stack.nl/~robinvs/morehtml/lcd_conn/thumb/IMG_0931.jpg

Hier de andere kant van het LCD. Boven en onder zitten acht kolomcontrollers/drivers, welke aangestuurd worden via de DU/DL lijnen van de connector. De vier andere IC's zijn de rijdrivers/controllers, gestuurd door de kloksignalen. Er zitten tevens nog wat koppelcondensatoren en wat standaard logische poortjes op. En een CCFL met inverter voor het backlight (rechts).

http://www.stack.nl/~robinvs/morehtml/lcd_conn/thumb/IMG_0932.jpg

Hier een van de kolomdrivers, een M5299A van OKI, een standaard STN-kolomdriver.

http://www.stack.nl/~robinvs/morehtml/lcd_conn/thumb/IMG_0933.jpg

Het typenummer van Hitatchi, een MG5044XUFC. Mogelijk de Europese versie van de LMG5040XUFC, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ook is een rijcontroller zichtbaar, een OKI M5289A, het partnertje van de 5299A.

http://www.stack.nl/~robinvs/morehtml/lcd_conn/thumb/IMG_0943.jpg

Om nog maar even in de [CM] sfeer te blijven, hier een close-up van het CCFL met inverter.

Goed, we hebben het LCD, en nu??

Wat je eerst moet uitzoeken is de pinout van je LCD, met name waar je kloksignalen uithangen. Als je datalijnen verwisseld hebt is nog niet zo heel erg, maar dan is je beeld gewoon door elkaar geschuffeld.
Mogelijkheden om aan datasheets/pinouts te komen:

UTFS ;)

• Mail naar de betreffende fabrikant van het LCD, als dat niet lukt kun je de leverancier in EU/NL nog proberen.

• Trek iemand aan de bekende LCD discussiegroepen aan z'n hemd, bijvoorbeeld op EIO.

• Als dat nog niet lukt, kun je Circuits Online proberen.

AUB hier geen datasheet requests posten! Als je het niet kan vinden is de kans groot dat wij het ook niet kunnen.

OK, we hebben de pinout, maar ik kom niet wijs uit al die CLK's, DU's en DL's en wat nog allemaal meer.

OK, het aansluiten van een STN scherm is iets meer gedoe dan een RGB scherm, omdat de timing anders ligt en de datapinnen niet op een normale VGA-kaart passen. Als je een LCD hebt met 8 Panel Data lijnen, dus 4 DU's en 4 DL's of minder, heb je mazzel en kun je hem als het goed is aan de parallelle poort knopen. Helaas is er nog geen software op de markt die deze gevallen aan kan sturen, maar * Stoney3K is aan het werken aan een STN driver programma.

Overigens ben ik niet zeker of dit lukt, misschien met een dedicated systeem zoals een oude 486 of P1 die je dus alleen maar dat display aan laat sturen, want een snelle berekening laat zien dat je bij een refresh van 50 Hz (wat toch wel nodig is om flikkeren tegen te gaan) een datarate van 1,9 MByte/s nodig hebt. Ik denk niet dat de parallelle poort dat vol kan houden. Misschien wel als je de refresh rate halveert, maar dan moet je wel flikkeren voor lief nemen.

Heb je meer datalijnen, dan kun je meerdere dingen doen. Een optie is om een 2de parallelle poort te kopen, maar die beesten zijn niet overal meer 100% verkrijgbaar. De beste optie is denk ik om een microcontroller te gebruiken die hoge datarates aan kan. De vraag is nu waar je die op aan wilt sluiten. Om eerlijk te zijn ben ik daar ook nog niet 100% uit, maar mijn idee is om zelf een ISA-kaart te bouwen die dus de data parallel eruit schuift. ISA kan immers op 16 MHz iets sneller lopen dan de gemiddelde printerpoort.
Een andere optie is om USB te gebruiken, waarover veel artikelen staan in onder andere de Elektuur. Maar ik weet niet precies hoe het dan met drivers moet.

Timing van STN

STN LCD's zijn zoals ze dat noemen passive matrix. Dat houdt in dat er slechts één rij tegelijk actief is. Normale STN's hebben op de kolommen een stel schuifregisters staan en op de rijen een teller. De schuifregisters lezen de data in van je aansluitmogelijkheid (uC, LPT) en na het vulllen van één lijn wordt de betreffende lijn kortstondig zichtbaar gemaakt. Dan zijn de schuifregisters weer leeg en klaar voor de volgende lijn.

Nog een klein timing-diagrammetje voor de uitleg:

http://www.stack.nl/~robinvs/morehtml/lcd_conn/lcd_timing.gif

Hier de timing van een fictief LCD met 4 rijen en 36 kolommen. De 'shift clock' of 'dot clock' loopt gewoon als een blokgolf door en voorziet de schuifregisters van een kloksignaal. Na het lezen van 36 pixels (dit duurt 9 klokpulsen sinds het LCD horizontaal in vieren is gedeeld) mag de lijn het scherm op, dit gebeurt door 'LOAD' hoog te maken. Gevolg is dat de rijdriver geactiveerd wordt en de bovenste lijn en de 3de lijn (display is verticaal in tweeën gedeeld) zichtbaar worden, en de schuifregisters worden gereset. Aan het eind van het beeld, we zitten dus onderaan na 2 lijnen, wordt de rijcontroller weer gereset voor het volgende frame door de 'FRAME' lijn (je vraagt je toch af waar die z'n naam van krijgt ;))

De MOD lijn, of Modulation, wordt gebruikt om het LCD constant een variërende spanning op het substraat te geven (weet dit niet zeker), om het scherm te behoeden van schade door elektrolyse. Hier komt geloof ik ook de bias-spanning op die het contrast regelt en het LCD zichtbaar maakt. Een te lage bias geeft een te licht beeld met als uiterste dat 't helemaal niet zichtbaar is. Een te hoge bias geeft een te donker beeld, uiteindelijk zwart. Het kan ook dat je bias-spanning op een aparte lijn staat, moet je even naar de pinout van je LCD kijken.

Heeft iemand anders nog een laptop STN liggen en hem aan de gang? Laat het me dan van harte weten en met de methode die je gebruikt hebt, dan komt ie in onze 'hall of fame' te staan ;)

Stoney3K is niet aansprakelijk voor schade, op welke wijze dan ook, toegebracht door het lezen van dit topic. Laat je pa z'n laptop SVP heel ;)

AcouSE wijzigde deze reactie 26-01-2004 13:54 (2%)
Reden: [img=600]-tags toegepast zodat de opmaak niet vernield wordt

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• noobxxl
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-08-2004
Kaartjes voor een extra LPT poort kun je bij www.dkmpc.nl halen/bestellen. ;)

[edit]
Leuk dat ik de eerste poster ben van deze draad. :>
[edit/]

noobxxl wijzigde deze reactie 18-01-2004 21:17 (33%)

• Ibex
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09-12 23:11

Ibex

^^ met stom.

quote:
Stoney3K schreef op 18 januari 2004 @ 21:06:
*knip*

Overigens ben ik niet zeker of dit lukt, misschien met een dedicated systeem zoals een oude 486 of P1 die je dus alleen maar dat display aan laat sturen, want een snelle berekening laat zien dat je bij een refresh van 50 Hz (wat toch wel nodig is om flikkeren tegen te gaan) een datarate van 1,9 MByte/s nodig hebt. Ik denk niet dat de parallelle poort dat vol kan houden. Misschien wel als je de refresh rate halveert, maar dan moet je wel flikkeren voor lief nemen.

*knip*
Is een LCD scherm niet ongevoelig voor flikkeringen omdat de pixels altijd 'aan' blijven zolang je niet zegt dat ze 'uit' moeten, in tegenstelling tot een crt, waar de pixels 'uitdoven' als ze niet worden 'belicht'?
( wat een omslachtige zin :()

Interessante lap text in ieder geval, deze hou ik in het oog :)

Ibex wijzigde deze reactie 18-01-2004 21:21 (11%)
Reden: oepz, foutje

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Betaalbare open-source domotica - Komt uit .be

• Stoney3K
quote:
Ibex schreef op 18 januari 2004 @ 21:18:
[...]

Is een LCD scherm niet ongevoelig voor flikkeringen omdat de pixels altijd 'aan' blijven zolang je niet zegt dat ze 'uit' moeten, in tegenstelling tot een crt, waar de pixels 'uitdoven' als ze niet worden 'belicht'?
( wat een omslachtige zin :()

Interessante lap text in ieder geval, deze hou ik in het oog :)
Bij een STN panel zijn niet alle pixels tegelijk aan. Bij een TFT wel. Een STN heeft maar één lijn tegelijk actief en dus zichtbaar.

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10-12 23:20

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik vraag me af of dat daadwerkelijk zo makkelijk is als je doet voorkomen... Of liever gezegt zo simpel aan te sturen is...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:46

SA007

Moderator Tweaking
quote:
Stoney3K schreef op 18 januari 2004 @ 21:24:
[...]

Bij een STN panel zijn niet alle pixels tegelijk aan. Bij een TFT wel. Een STN heeft maar één lijn tegelijk actief en dus zichtbaar.
mm, ik heb een zo'n oud scherm, maar de fade-out tijd van da ding is zo lang dat je met een refreshrate van 5 fps nog steeds een stabiel beeld hebt })

Klok is stuk :(

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 27-11 11:24

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je ook nog zou kunnen proberen is (jahaa, ik ben en blijf er een fan van) de Vesa Feature Connector gebruiken :) Je hebt daar abstrakt gezien een poort die continue een hoeveelheid in te programmeren bytes over een 8-bits poort stuurt, met een tweetal 'notificatie-lijntjes' (de h- en v-sync) die je om de zoveel pixels even hoog kan laten worden. Wat je (iig in Dos) zou kunnen doen is even wat beter in de chipset van je VGA-kaartje duiken en dan handmatig de h- en vsync en klok enzo aanpassen dat je een 'scherm' van (640/8=)80*(480/2=)240 aanstuurt. Nu kan je door middel van de juiste bytes op de juiste plek in het videogeheugen zetten zorgen dat je beeld krijgt. Eventuele LCDs met 16-bits aan data-aansluitingen kan je met wat TTL-logica aansturen: tijdens de even pixels clock je de data in een latch voor de eerste 8 bit, de oneven pixels stuur je gewoon door naar de 2e 8 bit, en je geeft het LCD meteen een schop.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

• Stoney3K
quote:
Sprite_tm schreef op 20 januari 2004 @ 14:59:
Wat je ook nog zou kunnen proberen is (jahaa, ik ben en blijf er een fan van) de Vesa Feature Connector gebruiken :) Je hebt daar abstrakt gezien een poort die continue een hoeveelheid in te programmeren bytes over een 8-bits poort stuurt, met een tweetal 'notificatie-lijntjes' (de h- en v-sync) die je om de zoveel pixels even hoog kan laten worden. Wat je (iig in Dos) zou kunnen doen is even wat beter in de chipset van je VGA-kaartje duiken en dan handmatig de h- en vsync en klok enzo aanpassen dat je een 'scherm' van (640/8=)80*(480/2=)240 aanstuurt. Nu kan je door middel van de juiste bytes op de juiste plek in het videogeheugen zetten zorgen dat je beeld krijgt. Eventuele LCDs met 16-bits aan data-aansluitingen kan je met wat TTL-logica aansturen: tijdens de even pixels clock je de data in een latch voor de eerste 8 bit, de oneven pixels stuur je gewoon door naar de 2e 8 bit, en je geeft het LCD meteen een schop.
Kun je je VGA kaart niet gewoon in de 640x480 zwart-wit modus schoppen, dan staat op R, G en B lijnen de zelfde data. Is dat niet met een uC te multiplexen zodat de pixels op de juiste Panel Data lijnen terechtkomen? Ik denk dat dit op een per-beeldlijn basis wel te regelen is, als je een heel frame wil onthouden wordt dit denk ik lastig.
Maar jouw methode om een 160x240 scherm te bouwen zou denk ik ook wel lukken. Je moet er dan wel rekening mee houden dat ie een 8 keer zo hoge refresh nodig heeft, want je moet alle 8 'schermen' vullen om het LCD aan de gang te krijgen. Dit moet overigens wel met een stel latches te doen zijn, want de logica om die schuifregisters te vullen (via dotclock) is al aanwezig op de VGA.

Maar elke latch moet zijn data krijgen van een ander frame. Hoe wil je dat doen? Moet de latch wachten op een frame refresh van de VGA?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Errm, ik begrijp je niet zo goed? Voor zover ik weet moet de refresh gewoon 50Hz zijn, je vult de 'schermen' namelijk al met 8 pixels per clocktick. En de enige reden waarom je een latch nodig zou hebben is dat je bij een scherm met 16 data-ingangen alle data-ingangen data wil geven terwijl je met een 8-bits bus zit. Wat je dan doet is alle even bytes in het schermgeheugen mappen naar 8 pixels in het bovenste gedeelte van het scherm en alle oneven bytes naar 8 pixels in het onderste gedeelte.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik ben een beetje nieuw in het klungelen met lcd's, maar snap ik het nu goed als zo'n scherm elke keer een rij ontvangt en dan een soort "new line char"?

Volgens mij wel, maar dan zou het toch ook moeglijk om zo iets op een lpt aan te sluiten.

Als ik het goed snap kan je gewoon zelf een frequentie "verzinnen" omdat de schuifregisters gewoon vullen en dan "printen" en naar de volgende regel gaan.

dus als je een lpt met een lagere bitrate hebt dan vga heb je toch gewoon een lagere refresh rate.

Maar het is wel monochroom dus bij 640x480 is dat 600 kilobytes per plaatje en met een transfersnelheid van de lpt van ogeveer 2.3 mb/s zou dit betekenen dat je een refresh rate van ongeveer 4,5 f/s

maar bij de oude lcd's de hebben een zeer lange fade-out zodat je dan nog een helder beeld hebt. 9mijn oude 286 haalt echt 5 f/s niet :D)

Dus waarom zou het dan niet mogelijk zijn om zo iets gewoon op een lpt poort te hangen.

• Stoney3K
quote:
Sprite_tm schreef op 21 januari 2004 @ 15:50:
Errm, ik begrijp je niet zo goed? Voor zover ik weet moet de refresh gewoon 50Hz zijn, je vult de 'schermen' namelijk al met 8 pixels per clocktick. En de enige reden waarom je een latch nodig zou hebben is dat je bij een scherm met 16 data-ingangen alle data-ingangen data wil geven terwijl je met een 8-bits bus zit. Wat je dan doet is alle even bytes in het schermgeheugen mappen naar 8 pixels in het bovenste gedeelte van het scherm en alle oneven bytes naar 8 pixels in het onderste gedeelte.
Dat volg ik even niet 100%. Je kan met een VGA kaart toch maar één scherm tegelijk vullen? Als je je schermgrootte op 160x240 zet moet je dus 8 frames achter elkaar vulllen om een volledig beeld te krijgen. En de VESA feature kan toch maar één frame tegelijk uitsturen?

Wat misschien wel kan is de RGB waarden van het beeld zodanig aanpassen dat je dus op je R0 t/m R3 en G0... G3 enzovoort een datalijn hebt die je voor je monochome LCD kan gebruiken. In theorie heb je dan dus 3x4 = 12 bits tot je beschikking en kun je je VGA kaart een gewone modus aan laten nemen b.v. 640x480. Je moet dan wel in DOS gaan werken (of eventueel Linux met een aparte kernel driver) want je moet direct in je videogeheugen gaan schrijven. Zijn de R0 t/m R3 lijnen direct aangesloten op de RAMDAC? Dan is het op zich makkelijk want als je dan een VESA modus gebruikt b.v. 640 x 480 x 15 en dan het LSB van de RGB waarden ongemoeid laat, kun je het LCD *direct* zijn juiste data geven.

Edit: Heb net de pinout van de VESA connector even opgezocht en wat bijkt: Er zitten precies 8 DAC pinnen op! Voor mijn LCD dus uitstekend, de Panel Shift clock gaat aan de DAC clock, HSYNC en VSYNC aan de daarvoor bestemde plaatsen.

Alleen die Modulation ingang moet ik nog wat op vinden. Is die DAC blanking pen te gebruiken?

En ik heb een oude videokaart gevonden uit omstreeks 1994. Daar zit nog een ouwe edge connector op, weet iemand daar iets van? 't kan zijn dat dat ook een VESA is, maar zeker weten doe ik het niet.

(http://www.hardwarebook.net/connector/av/vesafeature.html)

Stoney3K wijzigde deze reactie 23-01-2004 17:33 (17%)

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hehe, het 2e wat je zei bedoel ik dus ook. 160x240*8bit(2*4)=640*480 :)
Modulation... Ik zou een 1-bits tellertje (=flipflop) pakken en die aan de VSync hangen. Uitgang is positief, nieuw scherm -> flipflop krijgt een schop -> uitgang is negatief... Nieuw scherm, flipflop krijgt een schop, uitgang positief... etc.

• Stoney3K
quote:
Sprite_tm schreef op 23 januari 2004 @ 18:28:
Hehe, het 2e wat je zei bedoel ik dus ook. 160x240*8bit(2*4)=640*480 :)
Modulation... Ik zou een 1-bits tellertje (=flipflop) pakken en die aan de VSync hangen. Uitgang is positief, nieuw scherm -> flipflop krijgt een schop -> uitgang is negatief... Nieuw scherm, flipflop krijgt een schop, uitgang positief... etc.
Je bedoelt voor Modulation? Moet die geen blokgolf hebben die even hard rent als het kloksignaal en omklapt op het moment dat het scherm ververst wordt? Anders kun je inderdaad een doodsimpele toggle flip-flop gebruiken.

En dan nog iets: Waar wil je in hemelsnaam -24V vandaan halen voor je Vee Bias?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

quote:
Stoney3K schreef op 23 januari 2004 @ 20:49:
En dan nog iets: Waar wil je in hemelsnaam -24V vandaan halen voor je Vee Bias?
Dat lijkt me makkelijk zat:
• Pak een adapter van 24V en hang die met de + op de gnd van je LCD
• Maak een voltage-inverter met behulp van een intelegente schakeling met een oscillator en een meuk dioden/condo's
• Gebruik een standaard DC/DC-converter-IC ervoor
• Maak zelf een DC-DC-converter. Google-termen: boost-converter, inverter, step-up-converter
• Koop een labvoeding en gebruik die
• Hang 16 penlites aan elkaar 8)7
• ....
Mogelijkheden zat lijkt me :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Vrachtwagenaccu's doen het ook goed hoor ik :P
of een paar autoaccu's
of je pakt een at voeding erbij met de +12 op de grnd en dan de -12 op de -24. (zelfde idee als labvoeding)
je kan ook een dynamo en een fiets pakken, gelijkrichtertje erbij, stabilisator erop... :D

• bobo1on1
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 27-10 14:51
Je kunt ook een paar stuks fruit in serie zetten :+

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09-12 10:18
Ehh begrijp ik het nou goed, dat wanneer je een VGA-kaart wilt misbruiken om een dergelijk LCD aan te sturen, dat je dan het beeld wat je in je videogeheugen zet, zeg maar softwarematig door elkaar moet husselen. Oftewel de eerste (160*120 / 640 =) 30 lijnen bevatten de data voor het 160*120-blok links boven en zo verder.
Dat is met een X-servertje nog wel te doen, maar helaas zal je er onder windows niet zoveel aan hebben.
Of komt er nog iets meer bij kijken (softwarematig)? Sorry als ik nu wat stoms vraag... dit is nog voor m'n eerste bakje koffie.
Toch wel gaaf, dat de vesa-connector nu min of meer gebruikt gaat worden als hi-speed output op de PC :)

* TD-er hoopt binnenkort wat meer tijd te hebben, maar heeft al wel een paar van dergelijke schermen klaarliggen :) (met dank aan Alexander Visser)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Stoney3K
Waar ik nog wel mee zit is hoe ik een VESA-compatible VGA-kaart in de 160x240 modus moet krijgen. Ik weet niet hoe je een VESA kaart hardwarematig (DOS! ;)) moet aansturen en welke registers er daarvoor zijn. En hoe de DAC data pinnen op de feature connector nou PRECIES ingedeeld zijn.

BTW: Ik heb hier nog een VLB VGA-kaart liggen met Feature connector (De enige, mijn onboard ATI Rage II+ DVD heeft een connector die verdacht veel lijkt op IDE, en heeft een MPEG decoder aan boord. Is een VLB kaart te gebruiken als legacy ISA?

(Xcuse me for typo's, mijn el cheapo USB toetsenbord heeft de neiging om in herhalingen te vallen :()

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
mm, die heel lange connector is volgens mij een sooft van extende vesa (d8 dat het vesa2 was ofzo), ig gewoon een vesa connector met 8 pinnen eraan geplakt...

geen idee waarvoor die laatste 8 zijn...

of is ie nog groter dan 34?

• Hasse
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:38
Ik heb enige tijd geleden ook wat LCD's gekocht met die zelfde lijn en kolom drivers. Ik heb daar toen een topicje voor geopend:

[LCD] Hoe aan te sluiten op PC?

Door tijdgebrek ben ik er mee gestopt en zijn de LCD schermpjes te koop. Nu ik dit topic zo doorlees, heb ik er toch weer zin in (maar heb er nog steeds geen tijd voor).

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• Stoney3K
quote:
SA007 schreef op 26 januari 2004 @ 13:37:
mm, die heel lange connector is volgens mij een sooft van extende vesa (d8 dat het vesa2 was ofzo), ig gewoon een vesa connector met 8 pinnen eraan geplakt...

geen idee waarvoor die laatste 8 zijn...

of is ie nog groter dan 34?
Nee hij is 40-PINS, een CD-ROM/IDE connector past er precies op, inclusief de dichtgemaakte pin in het midden. Op de kaart/mobo zijn er ipv één pin echter drie pinnen weg. Pic post ik straks nog.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
mm, die ken ik niet...
die van mij is gelijk aan een fdd kabel, maar die van jou is dus nog groter...

• Stoney3K
quote:
SA007 schreef op 26 januari 2004 @ 16:38:
mm, die ken ik niet...
die van mij is gelijk aan een fdd kabel, maar die van jou is dus nog groter...
Misschien heel idioot hoor, maar 't kan zijn dat je er direct een DVD-ROM drive aan kan knopen vanwege de ingebouwde MPEG decoder van m'n ATI Rage II+DVD.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
LOL, nu je zegt wat voor kaart het is :D

Ik heb precies eenzelfde liggen :D

idd wazige connector :)

• Candymirror3
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 07-05-2004
Is dit topic dood? Ik heb zelf een aantal Sharp LM64C152 9,2" 8 kleurenschermpjes liggen. Kan ze alleen niet aansturen zonder converter en om daar nu geld voor opzij te leggen...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Voor kleurenschermen kan je beter naar het laptop kleuren lcd topic gaan denk ik, want deze schermen worden anders aangestuurd, of je hebt natuurlijk een kleuren lcd met ud/dl lijnen, maar die zijn er niet zoveel, moderenere zitten niet meer met schuifregisters.

en idd, het topic is een beetje dood :(, heb zelf een lcd van 20x30 cm liggen })

• Xevox
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08-12 15:57
*een ontzettende mega schop*
ik heb hier een lcd liggen die uit een oude laptop komt, ik heb de data sheet gevonden: http://home.nikocity.de/woe/lcd/ecm_a0557.pdf
en dit is de pinout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
1- UD0
2- UD1
3- UD2
4- UD3
5-
6- EPSON010- 1
7- EPSON010- 1
8- VCC
9- VEE
10- GND
11- LD0
12- LD1
13- LD2
14- LD3
15- FRM
16- CP
17- LOAD
18- VCC
19- VEE
20- GND

het is een Epson ECM-A0557 lcd... ik heb hier ook al een topic over ge-opend: Epson ECM-A0557 lcd aansturen

ik zou deze graag aan mijn pc willen hangen maar...hoe!? :P

BramBoterham

• Xevox
okej mischien heeft iemand wat info over dit LCD, Het is een Sharp LM641481 640x480 lcd op de print zitten 16 SED1600 chips en op de print zit een flatcable met 14 pins... ik kan echt nergens iets van info over dit ding vinden... iemand wel?

BramBoterham

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heb zelf een Sharp lm641359, ik had sharp gemaild en kreeg dit terug:
quote:
Voor deze informatie kunnen wij u het beste verwijzen naar de firma's Texim
in Haaksbergen (telefoonnr. 053-5733333) of AV-Net in Breda (076-5722500).
Wij hopen u zo voldoende te hebben geinformeerd.
Heb hun nog niet gebeld... maar je zou het kunnen proberen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xevox
quote:
SA007 schreef op 30 april 2004 @ 20:08:

[...]

naar welk adres had je hun gemailt? dan mail ik ze ook wel een keertje en dan kan ik ook nog gaan bellen :)

BramBoterham

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danalog
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 28-08 15:32

danalog

electro>nick

quote:
SA007 schreef op 30 april 2004 @ 20:08:

[...]

Ik heb Texim gebeld met een vraag over de Sharp LM640. Ze verwezen me door naar de producent van desbetreffende laptop (Panasonic CF-150) waar de LM640 uit komt. Maar het scherm wordt ook in Tandy laptops gebruikt. Tot nu toe nog geen reactie van Panasonic.

Edit: De reactie van Panasonic:
quote:
Dear danalog,

Thank you for examining product of our company lately.

============================
Date: 04/05/19 pm 6:27:40
Name: danalog

--------------------------------------------------------------------------------

Question: I am looking for datasheet / pinout for (Sharp)
LCD LM640 used in CF-150b. The people from Sharp directed me
to you. (the marking LM640 has an extension in handwriting: 572).
Thank you!

--------------------------------------------------------------------------------

CF-150B is a product of 15 years or more ago,
there are already no replacement parts etc.,
and support is ended.
For this reason, the datasheet cannot be offered.

Please understand that it is not explanation.

Yours truly,

N.Shimizu
Customer Care Center,
Panasonic AVC Networks Company,
Matsushita Electric Industrial Co.,Ltd.
Helaas van Panasonic dus geen datasheet.

danalog wijzigde deze reactie 24-05-2004 17:48 (50%)

01100100011000010110111001100001011011000110111101100111001011100110111001101100

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 16:28
quote:
danalog schreef op 23 mei 2004 @ 18:56:
Ik heb Texim gebeld met een vraag over de Sharp LM640. Ze verwezen me door naar de producent van desbetreffende laptop (Panasonic CF-150) waar de LM640 uit komt. Maar het scherm wordt ook in Tandy laptops gebruikt. Tot nu toe nog geen reactie van Panasonic.
Heb hier ook nog zo'n LM640 liggen (komt bij mij uit een Tandy FD1100).
Ben ook al een jaar of zo ernaar op zoek (niet het hele jaar natuurlijk, zo af en toe als'k eens tijd heb :) ). Ik had iemand in Amerika gevonden die de Service manual voor die laptop had (waar normaalgezien ook de pinout in stond). Ik heb die dan ook gecontacteerd, hij wist nog van die service manual, maar hij vond ze niet meer. Hij ging ze eens zoeken, heb hem 2 maand later of zo nog eens gecontacteerd, maar geen reactie meer...
Hopelijk heb jij meer succes, en hopelijk laat je hier dan ook wat weten als je de pinout hebt gevonden _/-\o_ (ik zal dat iig doen, moest die gast ooit mailen :) )

ComBax wijzigde deze reactie 23-05-2004 19:37 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danalog

danalog

electro>nick

Okay, na wat creatief zoekwerk heb ik een datasheet gevonden wat lijkt op de LM640. Het is van een LM6064 Densitron 640x200. De datasheet (plus pinout in het pdf'je) staat in een lijstje van meerdere Sharp LCD's. Heel goed mogelijk dat dit de type (LM6064) het origineel is en dat de LM640 er een voor OEM's is.

Link: http://www.woe.onlinehome.de/lcddata.htm

Download PDF LM6064: http://home.nikocity.de/woe/lcd/lm6064.pdf

2 ComBax:
Als je hier iets mee kunt dan hoor ik graag van je. Ik zal er deze week op kantoor eens beter naar kijken. De pinout ziet er iig best vaag uit. Geen DU DL volgens mij.

01100100011000010110111001100001011011000110111101100111001011100110111001101100

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danalog

danalog

electro>nick

http://213.247.57.54/apocalypse/pics/lcd.jpg
De Sharp LM640.

Ik heb het scherpje werkend gehad (nog aan de oude Panasonic laptop) zonder backlight. Ziet er erg gaaf uit om een dosprompt te zien er en tegelijkertijd doorheen te kijken.

Het schermpje wordt dan ook absoluut gebruikt voor mijn casemod, mits aan de praat te krijgen natuurlijk. Via laptop wordt moeilijk aangezien helaas een aantal toetsen op het toetsenbord en het motortje van de floppydrive de geest hebben gegeven. Anders had ik direkt een terminal in mijn kast kunnen hebben.

[edit]plaatje, verhaaltje.

danalog wijzigde deze reactie 25-05-2004 10:14 (189%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ComBax
Tegenvaller, zal nog eens een mailtje sturen naar die pipo in Amerika, wie weet nu meer succes...
Ondertussen ook eens uitzoeken hoe/of jouw pinout aan een lpt-poort kan gehangen worden :)

[edit]
Kleine update:
Heb net een reactie gekregen van die gast in Amerika. De service manual van die Tandy ligt bij zijn ouders, die momenteel aan het verhuizen zijn, als hij ze vind na de verhuis gaat hij de pinout mailen. Afwachten dus...

ComBax wijzigde deze reactie 24-05-2004 16:14 (40%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Danalog: Tis een du/dl aansluiting maar dan zonder de dl's :) Een 4-bit data-aansluiting dus.

• danalog

danalog

electro>nick

Ok betreffende de LM640, de pinout zojuist verkregen dankzij de behulpzame David @ www.alternatezone.com :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1 = S (start signal for Scan)
2 = CP1 (Latch signal for input data)
3 = CP2 (Clock signal for data input)
4 = NC (Not connected, or +5VDC 100mA)
5 = VDD (+5V LogicSupply)
6 = VSS  (Ground)
7 = VEE (Supply voltage for LCD)
8 = DO (data bit 0)
9 = D1 (data bit 1)
10= D2 (data bit 2)
11 = D3 (data bit 3)
12 = Contrast

Heb het een beetje druk de komende weken dus zal wel even duren voordat ik er iets mee ga doen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Achja, had ik maar een pinout....

Ik kan 'm wel als terminal gebruiken, maar dan kan ik nog geen grafics (en de terminal is ook retetraag, 286 he...)

• ComBax
quote:
Wow, dat ziet er wel gaaf uit zo, is het een beetje leesbaar? Als het leesbaar is valt er wel iets mee te doen, even uitdokteren...
Bij mij zou het moeten dienen als grafisch lcd, dus niet als 'echte' monitor (wat denk ik de bedoeling is van de topicstarter). Is het mogelijk om dat ding dan aan mijn printerpoort aan te sluiten en bestaande software te gebruiken? Als iemand hier meer info over heeft: graag :D
Ow, en bedankt voor de pinout _/-\o_ Hoop dat die werkt :)

ComBax wijzigde deze reactie 18-06-2004 12:21 (6%)

• danalog

danalog

electro>nick

Het is prima leesbaar, glas is groen en letters zijn zwart. Ik wil hem in principe als monitor aan mijn server gaan hangen en daar wat stats op dumpen. Evt. zou het ook wel aan printerpoort kunnen, maar dat zie ik later wel.

• ComBax
quote:
danalog schreef op 18 juni 2004 @ 12:36:
Het is prima leesbaar, glas is groen en letters zijn zwart. Ik wil hem in principe als monitor aan mijn server gaan hangen en daar wat stats op dumpen. Evt. zou het ook wel aan printerpoort kunnen, maar dat zie ik later wel.
Weet je toevallig hoe je die aan je printerpoort kan hangen (zo zou ik het willen doen)? Welk progje + hoe verbinden? Ben nogal nieuw op dit vlak O-)
Zit er aan te denken om zoiets te fabriceren, moest die lcd dan nog doorzichtig zijn, zou het helemaal :9~ zijn :)

• Kage
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-06-2015

Kage

Enjijook

quote:
ComBax schreef op 18 juni 2004 @ 13:37:
[...]

Weet je toevallig hoe je die aan je printerpoort kan hangen (zo zou ik het willen doen)? Welk progje + hoe verbinden? Ben nogal nieuw op dit vlak O-)
Zit er aan te denken om zoiets te fabriceren, moest die lcd dan nog doorzichtig zijn, zou het helemaal :9~ zijn :)
dat kan nooit, parralelle poort is veel te traag lijkt mij

• ComBax
quote:
Kage schreef op 18 juni 2004 @ 17:28:
[...]

dat kan nooit, parralelle poort is veel te traag lijkt mij
Een grafisch lcd kan je er toch wel op aansluiten? Da's mijn bedoeling, niet als echt extra scherm, gewoon grafisch lcd met wat stats ed...
Zoiets dus:
http://www.dutchgamerz.net/powerlcd/photos/lcdgallery/algemene%20LCD%20pics/sysinfo-datavision.jpg

• X-G
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12-03-2018

X-G

Yeah.

quote:
danalog schreef op 24 mei 2004 @ 12:01:
[afbeelding]
De Sharp LM640.

Ik heb het scherpje werkend gehad (nog aan de oude Panasonic laptop) zonder backlight. Ziet er erg gaaf uit om een dosprompt te zien er en tegelijkertijd doorheen te kijken.

Het schermpje wordt dan ook absoluut gebruikt voor mijn casemod, mits aan de praat te krijgen natuurlijk. Via laptop wordt moeilijk aangezien helaas een aantal toetsen op het toetsenbord en het motortje van de floppydrive de geest hebben gegeven. Anders had ik direkt een terminal in mijn kast kunnen hebben.

[edit]plaatje, verhaaltje.
Wow.. in dat schermpje ben ik errrug geïntresseerd.. als ie werkend te krijgen valt op een nieuwere pc.. vooral als status schermpje ofzo.. of als soort van 'holo' deck om op te mircen ofzo :p... best vet...

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09-12 10:18
quote:
ComBax schreef op 18 juni 2004 @ 19:04:
[...]

Een grafisch lcd kan je er toch wel op aansluiten? Da's mijn bedoeling, niet als echt extra scherm, gewoon grafisch lcd met wat stats ed...
Zoiets dus:
[afbeelding]
Dat LCD wat jij hier laat zien, heeft een eigen controller.
De LCDs die je uit bijv een oude laptop sloopt moet je per beeldpunt telkens weer opnieuw aansturen en geeft dus veel meer data, wat voor een printerpoort te veel is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ComBax
quote:
TD-er schreef op 18 juni 2004 @ 23:55:
[...]

Dat LCD wat jij hier laat zien, heeft een eigen controller.
De LCDs die je uit bijv een oude laptop sloopt moet je per beeldpunt telkens weer opnieuw aansturen en geeft dus veel meer data, wat voor een printerpoort te veel is.
En is het dan mogelijk om daar zo'n controller op te steken? Of is dat specifiek voor iedere lcd?
Zoals al gezegd: ben nogal nieuw op dit vlak ;)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zou het misschien mogelijk om een pic als controller te gebruiken, volgens mij zijn die dingen er wel snel zat voor.... dan zou je 'm zelfs aan de com poort kunnen hangen....

SA007 wijzigde deze reactie 19-06-2004 13:28 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heh. Het probleem is niet dat de PIC niet snel genoeg zou zijn (nja, van de PIC weet ik het niet, AVRs kunnen iig rap genoeg zijn) maar dat de te displayen data ook ergens vandaan moet komen. En dat moet je extern aansturen -> kost meer tijd -> refreshrate wordt enorm traag. AVRs met meer geheugen zijn er ook wel, maar volgens mij lang niet zo snel als de kleintjes.

Mmmm.... of misschien wel? * Sprite_tm gaat es naar een ATMega128 variant kijken....
Edit: Never mind, het geheugen van die AVRs komt niet boven 4KB uit :/

Sprite_tm wijzigde deze reactie 20-06-2004 00:51 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ComBax
Dus als ik het goed doorheb zal het zo moeten:
vga-aansluiting pc -> controller -> lcd
juist?
Maar: de laptop waar die lcd aanhangt werkt nog perfect, dus zal het waarschijnlijk eenvoudiger zijn om de gegevens via seriële kabel door te sturen naar die laptop en dat die laptop de gegevens dan weergeeft. Enige probleem is dat het een 386 is met enkel een DD-diskettestation (dus geen hd) en een beperkte hoeveelheid ram...
Programmeren is ook nog niet echt mijn sterkste kant, dus als er daar iemand info over heeft: graag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:50
Als je het in c of c++ programmeert heb je daar meer dan genoeg aan. bootflop met ms-dos en je progje en draaien maar. Als je alleen status wilt weergeven is het werken met een serieele verbinding snel genoeg. Van borland kun je turbo c++ voor dos gratis downloaden.
Bij De Slechte kun je vast nog wel een goedkoop boek scoren over c(++).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ComBax
quote:
Wortelsoft schreef op 20 juni 2004 @ 13:25:
Als je het in c of c++ programmeert heb je daar meer dan genoeg aan. bootflop met ms-dos en je progje en draaien maar. Als je alleen status wilt weergeven is het werken met een serieele verbinding snel genoeg. Van borland kun je turbo c++ voor dos gratis downloaden.
Bij De Slechte kun je vast nog wel een goedkoop boek scoren over c(++).
Ok, heb vrijdag mijn laatste examen, zal mij er dan eens in verdiepen :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
die laptopzut dingen hebben toch gewoon videogeheugen?

Dit zou je met een heeel simpel stukje asm kunnen poken (en dus aanpassen)

Waardoor je dus de inhoud van het scherm kan aanpassen

Als je dit nou combineerd met com datatransfer (ook simpel) waarover je de pokes stuurt (memadres en waarde)

Dan zou je volgens mij in een stuk of 50 regels ofzo in asm wel een compoort gestuurt laptopscherm kunnen maken denk ik zo.

En in asm zal het 100+ keer op een floppy passen, bijna geen proc tijd zuipen en supersnel lopen...

• ComBax
quote:
SA007 schreef op 21 juni 2004 @ 14:03:
die laptopzut dingen hebben toch gewoon videogeheugen?
't Is een 386 met een paar honderd kb ram, zou me dus verbazen moest dat ding al videogeheugen hebben ;)

Wat bedoel je trouwens met ASM? Is dat ook één of andere programeertaal?

• euss
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-04-2005
386's hebben ook gewoorn videogeheugen (zelfs 8088/8086 met Hercules/CGA al).
ASM = Assembler

} Zoek! { irc://irc.tweakers.net/#hardewaren, hét hardwarekanaal

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
ASM = Asembly (of Assembler) dit is een zeer simpele programmeerteaal die direct omgezet kan worden naar machinecode (wat je processor snapt dus)
Dit betekend dat je een 386 nog vrij snel beelden kan laten produceren...

Ik ben trouwens samen met sprite_tm hier een plugin voor aan het maken om dit te doen...

Zie ook: [LCD] gLCD, generiek grafisch LCD aanstuurprogje

• Oet
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 10-12 23:21

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYB

Hej hallo!

Ik heb sinds kort ook een LCD scherm van een laptoppie :)
screamteam in "Laptop LCD aan VGA-kaart"
In deze post staat de nodige informatie over mijn scherm, nu weet ik echter niet waar ik moet beginnen, en zoek wat hulp....
Iemand die mij de goede richting in kan helpen?

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• Oet
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 10-12 23:21

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYB

Subtiel schopje ;)

Ben zelf nog nix wijzer geworden...

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:39
Mmm, ik ben wat bekend met het aansturen van signalen en dergelijke. Ik heb zelf met op school (Hoger Technische Informatica), een TV scherm aangestuurd. Hierbij is timing heel belangrijk, je moet het signaal direct sturen vanuit de parallelle poort. Hierbij hebben we het over een signaal waarbij je 25 beelden per seconde stuurt, interlaced (dus eerst even lijnen, daarna oneven lijnen) = 50hz, over 2 data lijnen en 1 ground. Resultaat: 4 kleuren. Hiervoor had je een redelijk snel systeem nodig met een realtime operating system, want timing is zeer belangrijk. Owja, resultaat van het project; wel beeld, maar crappy aan alle kanten.

Hoewel LCD's digitaal zijn, maar dat voor de rest niet uit. Wil je 60hz data uitpoepen over de parrallelle poort ondern windows, even serieus: Dat lukt nooit. Je hebt iets veel snellers nodig, en ongebufferd. Wat je wil hebben is een stuk geheugen, dat vervolgens op vaste timing naar het scherm schijft; een ramdac. Deze kun je kopen in hele duren LCD kaarten/drivers, of evt. zelfs maken, maar dan met beperkte functionaliteit m.b.v een Microcontroller. Je laat dan de microcontroller het scherm aansturen, en stuurt dan over seriele poort of zo wat data er heen, maar gezien het beperkte geheugen zal dat niet meer zijn dat wat tekst of zo.

Hoe het met de VESA connector zit weet ik niet, maareh waarom zoveel moeite doen als:
- Je net zo goed die laptop heel kunt laten en via een netwerk+programma ook beel op je laptop kan toveren
- een lcd controller meer kost dan een lcd schermpje met een tv ingang die veel makkelijk is aan te sturen.
- Een standaard lcd schermpje voor de pp die wat kleiner is net zoveel beeld op het scherm kan toveren
- De tijd die je nodig hebt beter kunt steken in een bijbaan en een kant en klaar scherm kuntk open.

Specs

• soepkip
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09-12 16:11

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Eeuh, is het niet een idee om een PIC, met geheugen te gebruiken als buffer ?,
laat die PIC op volle snelheid het LCD refreschen met wat er in zijn geheugen staat
en via de seriele/paralelle poort kun je die informatie updaten.

Je zult er geen grafisch geweld mee kunnen toveren, maar voor stats en simpele grafische toepassingen is het goed genoeg

Gayniggers from outer space Beste film ooit IMDB

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:39
Dat zeg ik PIC == Microcontroller. Moet toegeven, heb m'n berichtje nogal vlot geschreven

Specs

• ragingbull
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 03-12-2011
Als eerste sorry dat ik dit topic van bijna een jaar oud kick, maar om een nieuw topic te starten over hetzelfde onderwerp leek me oom niet goed. Ik kan altijd nog een appart topic openen...

Ik heb de G6481L-FF net uit een oude 386 laptop gesloopt en ben aan het zoeken gegaan. dit vond ik:

Hier staat wat over dit LCD
http://www.rtd.com/panels.htm

Reso: 640x480
Panel Drive: DD
Panel Interface: 8-bit
Panel Data Transfer: 8 Pixels/Clk
Panel Gray Levels: 2

Op pagina 232 staat de mogelijke pinout van dit scherm.
http://members.elysium.pl/ytm/doc-hardware/ct65548.pdf

Als ik er vanuit ga dat de link hierboven dus echt de pinout is dan heb ik dus 4 maal DL en 4 maal DU. (Nu staat er in de PDF dat het LD 0 tot 3 is en UD ook 0 tot 3 is. Ik ga er van uit dat hiermee hetzelfde bedoeld word..?)

Verder vliegen er nog meer termen over mijn scherm:
DF, CP, LOAD, FRAME, NC (Not Connected?), VSS, DISPOFF, VDD, VO, VAA.

Ik heb bij dit lcd ook nog 2 printjes die naast de lcd zaten. Eentje met potmeters voor de brigtnes en contrast. Het andere printje was voor de CCFL. (maak wel foto.)

Ik ga nu pics maken. Al is er niet veel te zien. Een stekkertje en 7 soldeerpunten aan de print van de LCD. Verder geen chips...

Graag zou ik weten met welke mothode ik dit scherm het beste kan aansluiten en Waar pin 1 begint bij de foto die ik zo ga posten ;) Kan ik verder nog iets met die 7 soldeerpunten?

Edit:
Ok hier volgend de pics:

Dit zijn 20 adertjes. En als waar het getalletje 20 staat ook ader 20 is dan weet ik dus ook welke ader dab ader 1 is...Niet zichtbaar op de foto, maar aan de linkerkant staat een kleine 20.

Dit zijn 7 overigge soldeer punten. Deze waren niet verbonden met de laptop!

Ben helaas vergeten wat de bovenkant en de onderkant is van dit scherm... maar als dit echt noodzakelijk is om te weten duik ik wel ff de kliko in om het frame van de laptop er uit te vissen...

Deze prut aan draden zat achter en naast h[img]et scherm. Aan de linkerkant loopt 1 x 10 connectors naar het board van de laptop en aan de rechterkant lopen 2 x 10 connectors naar het board van de lap.

Ok, hier zit waarschijnlijk de aansturing van het CCFL en ik denk dat deze ook het scherm voed. Aangezien er nog 4 adertjes naar de rechterkant lopen (aan de rechterkant zit het lcd aangesloten.)

Dit is dus de rechterkant. Hierop zitten de 2 potmeters voor Brightnes en Contrast. Ook zie je hier de 4 aderige draad van de vermoedlijke voeding van het scherm. Onderop zit de 20 aderige connector waarop het scherm zit.

De 2 x 10 adres aan de rechterkant die naar het moederbord lopen.

Dit is dus mijn duim en het de 10 aderige connector aan de linkerkant. Loopt ook richting mobo.

Aangezien we 20 aders op het schermpje hebben vraagt de kenner natuurlijk af waren lopen er dan 30 naar het mobo :? Hier is het antwoord: Er zit namelijk nog een stukje print waar wat ledjes opzitten die werken gebruikt voor numlock en hdd activity battery etc etc etc...

Dit zijn die 2 printjes dus die naast het scherm zitten maar dan van de achterkant. De bovenste zit links en was voor de CCFL en de onderste daarop zit het lcd. Je ziet duidelijk de grote 20 aderige connector.

Hier zie je het lcd aangesloten:

Hier alles even op 1 foto:

Hier staat dus op de achterkant het type nummer:

Wat kan ik nu het beste doen?

ragingbull wijzigde deze reactie 03-09-2005 15:42 (51%)

Your soul lives not in your body, your body lives in your soul.

• ragingbull
Is er niemand die mij kan helpen hiermee? Ik heb deze zondag net de tijd en het materiaal maar ik kan zo niet verder....

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Erm, waarom heb je niet gewoon je laptop 'intact' gelaten en daarmee het scherm aangestuurd, want je bent nu VEEL moeite aan het doen om het gedeelte wat in je laptop zit te vervangen :S

• ragingbull
quote:
SA007 schreef op zondag 04 september 2005 @ 13:37:
Erm, waarom heb je niet gewoon je laptop 'intact' gelaten en daarmee het scherm aangestuurd, want je bent nu VEEL moeite aan het doen om het gedeelte wat in je laptop zit te vervangen :S
Ik had geen voeding voor de laptop en als ik een 12 volt pc voeding op de contacten van de 12 accu aansloot deed hij niets. Dus ding was gewoon kapot. De draden lagen er ook uit waar de adapter op aangesloten zou moeten worden.

Kan iemand me verder helpen dan? Ik heb nog wel wat kaartjes liggen met een VESA connector er op..

• ragingbull
niemand meer?

• Stoney3K
Leuk dat je deze ook een keertje schopt, maar ik denk dat dit project voorlopig (ook voor mij) een beetje on-hold is geraakt. De theorie erachter is het probleem niet en die staat ook in veel STN datasheets vermeld. Maar het probleem is alleen om een high-speed 16-bit datasignaal aan je LCD aan te bieden, met gebruik van óf een VGA kaart of een printerpoort. Een real-time embedded driverkaart zou het makkelijk kunnen maar die kosten bakken vol €€€.

Edit: Met een 8-bit LCD kun je waarschijnlijk goed uit de voeten met je parallelle poort. Sinds DSTN schermen toch tergend traag zijn kun je makkelijk een tijdsduur van misschien wel 100 ms tussen twee frames gaan doen, en ik beloof je dat je dat onder Windows nog niet eens zult redden ;)

Als je het helemaal leuk wilt doen implementeer je een framebuffer in een DOS PC of een microcontroller met een SRAM chip, en dan haal je waarschijnlijk wel wat hogere framerates. Het is dat ik hier nergens een 8-bits STN heb liggen anders wilde ik wel wat prutsen.

Stoney3K wijzigde deze reactie 07-09-2005 22:40 (39%)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
denk zelf nog dat het meest simpele en het beste is je laptop zover mogelijk uit elkaar rukken (fdd/cdrom/etc allemaal eraf mikken), 'm verbinden via parralel/serieel/netwerk, eventueel voor stilte de hdd vervangen door een cf kaartje en gewoon gaan bitbashen in het videoram met een stukje asm...

• ComBax
quote:
SA007 schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:15:
denk zelf nog dat het meest simpele en het beste is je laptop zover mogelijk uit elkaar rukken (fdd/cdrom/etc allemaal eraf mikken), 'm verbinden via parralel/serieel/netwerk, eventueel voor stilte de hdd vervangen door een cf kaartje en gewoon gaan bitbashen in het videoram met een stukje asm...
Dat was mijn bedoeling ook, een jaar geleden. Door tijdgebrek is het er nog niet van gekomen.
Nu moet ik ook nog wat 'projectjes' afwerken, dus zal het nog maar ergens in oktober zijn voor ik er kan aan beginnen.
De laptop die ik heb werkt nog perfect (maar het is wel een heel oud beestje, harde schijf kent dat ding nog niet ;) ). De bedoeling is om in C/C++ (heb ik nu toch moeten leren voor mijn studies) een klein dos-programmaatje (max 720kB, want moet op een DD floppy passen) te schrijven dat de gegevens uitleest van de seriële poort.
Het programma op de 'master'-computer moet dan de nodige gegevens via de seriële poort doorsturen. Vooral dat uitlezen lijkt me nog niet zo eenvoudig, hoewel het, na wat lectuur, wel moet lukken.
Als ik er aan begin, zal ik hier (of in een nieuw topic) zeker de vorderingen laten weten. Alle hulp zal welkom zijn.

PS: let ook op het woord ALS. Ik heb er zeker zin in, maar ik heb geen flauw idee of ik er wel de tijd voor ga hebben :|

• ragingbull
Het probleem is dat de laptop zelf niets meer doet... heb alles zo los aangesloten maar nu blijkt dat het ding niet eens meer beeld geeft als ik hem aanzet. Zowel op VGA als LCD is niets te zien.

Ik heb hem zo van een rommelmarkt weten te plukken en er zat geen adapter bij, overiggens hingen de 3 draadjes (oranje, rood en bruin) uit de achterkant van de laptop waar waarschijnlijk voorheen een voeding aansluiting gezeten heeft.

De accu was dacht ik 12 volt dus ik heb gewoon de 2 aansluitpunten op het mobo van dat laptopje aan een AT voeding gekoppeld en ik zag de CCFL van het scherm aan gaan. maar dat was alles. Zelfs de ledjes bleven uit.

Ik weet niet waar die 3 draadjes voor zijn maar ik probeer het morgen wel een keer. Als het gaat roken is het jammer... ding koste me toch maar 2 euro :D

• ragingbull
Nou, het ging niet roken, in tegendeel! hij werkte!

Ik kan hem direct aansluiten op een 12 volt molex van een AT voeding! :D

Dus nu wil ik eigenlijk wel eens weten of er al programma's zijn waarmee ik dat scherm kan misbruiken via de LPT poort. (heb zoéen data kabel liggen van LPT naar LPT... dus liefst ook voor deze kabel :) )

Ik hem het hele zooitje nog los op een plank liggen, ik ga het ergens op/in bouwern als ik het draaiend heb! De hdd kan ik nog niet gebruiken. Het is een 80 mb, maar de floppy zal het wel doen... ff testen met een win98 bootfloppy...

Kan iemand me verder helpen met zoéen progje die data kan versturen naar de laptop en het dan kan weergeven op het scherm?

• ComBax
quote:
ragingbull schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 22:40:Kan iemand me verder helpen met zoéen progje die data kan versturen naar de laptop en het dan kan weergeven op het scherm?
Ik, binnen een maand of 2 als er niet teveel tussen komt :+

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@ragingbull, gefeli, is toch het makkelijkste zo ;)

Trouwens, in c (niet c++ pakken) is serieel/parralel doodsimpel, maar het blijft een trage verbinding, als er een uitbreidingsbus opzit kan dat ook misschien.

Meestal zit er trouwens ook een bus op voor extra geheugen (al is het een socket om losse mem chips in te doen), als je daar wat mee gaat klooien met logische poortjes kan je een memory-mapped i/o maken (retesnel en supersimpel), dan kan je met heel weinig asm (geen c, daar is het dan weer een stuk lastiger) een best heel erg snelle manier maken om het scherm te verversen.

Dan kan je als je een microcontroller haalt met een usb aansluiting en zat (30 ofzo) i/o poorten het scherm op een relatief simpele manier helemaal usb controlled maken.

Is wat lastiger dan het aan serieel of parrallel hangen, maar het resultaat is stukken sneller.

• ragingbull
quote:
SA007 schreef op zondag 11 september 2005 @ 00:18:
@ragingbull, gefeli, is toch het makkelijkste zo ;)

Trouwens, in c (niet c++ pakken) is serieel/parralel doodsimpel, maar het blijft een trage verbinding, als er een uitbreidingsbus opzit kan dat ook misschien.

Meestal zit er trouwens ook een bus op voor extra geheugen (al is het een socket om losse mem chips in te doen), als je daar wat mee gaat klooien met logische poortjes kan je een memory-mapped i/o maken (retesnel en supersimpel), dan kan je met heel weinig asm (geen c, daar is het dan weer een stuk lastiger) een best heel erg snelle manier maken om het scherm te verversen.

Dan kan je als je een microcontroller haalt met een usb aansluiting en zat (30 ofzo) i/o poorten het scherm op een relatief simpele manier helemaal usb controlled maken.

Is wat lastiger dan het aan serieel of parrallel hangen, maar het resultaat is stukken sneller.
Het blijft een mono scherm he... Dus veel meer als wat status laten zien zal er niet in zitten.. En daarbij komt ook nog eens kijken dat ik helemaal geen held ben in programmeren en helemaal niet in electronica...

Wel kan ik C programma's compillen met borland of MS visual studio... (Console apps dan he...) Dus ik zou graag eens proberen wat te doen met de parallel poort...

Heb je mischien wat goede links met uitleg over hoe ik daar mee kan gaan klooien? met wat uitleg over hoe ik de parallel poort aanstuur?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
parralel is simpel, hier is een voorbeeld proggie wat ik ergns op internet heb gevonden lang gelezen (is wel voor unix systemen, maar voor windows is het bijna hetzelfde)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
/*
 * outp.c -- write the port/value pairs specified in hex on the command
line
 *
 * Tested with 1.2 and 2.0 on the x86
 * It won't run on other platforms.
 */

#ifndef __i386__
#  error "This program can't compile or run on non-intel computers"
#else

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <unistd.h>
#include <asm/io.h>

int main(int argc, char **argv)
{
    unsigned int i,n,v;

setuid(0); /* if we're setuid, do it really */
    for (i=1;i<argc-1;i++) {
        sscanf(argv[i],"%x",&n);
        sscanf(argv[++i],"%x",&v);
        if (ioperm(n,1,1)) {perror("ioperm()"); exit(1);}
        outb(v,n);
    }
    return 0;
}

#endif /* __i386__ */

edit:
Het programma heeft 2 paremeters nodig, de poort en de waarde.

Poort:
&h378 voor de databits van lpt1 (standaard adres)

Waarde:
&hFF = alles aan, &h00 = alles uit, gewoon hexadecimaal dus

SA007 wijzigde deze reactie 11-09-2005 14:12 (17%)

• ragingbull
quote:
SA007 schreef op zondag 11 september 2005 @ 14:10:
parralel is simpel, hier is een voorbeeld proggie wat ik ergns op internet heb gevonden lang gelezen (is wel voor unix systemen, maar voor windows is het bijna hetzelfde)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
/*
 * outp.c -- write the port/value pairs specified in hex on the command
line
 *
 * Tested with 1.2 and 2.0 on the x86
 * It won't run on other platforms.
 */

#ifndef __i386__
#  error "This program can't compile or run on non-intel computers"
#else

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <unistd.h>
#include <asm/io.h>

int main(int argc, char **argv)
{
    unsigned int i,n,v;

setuid(0); /* if we're setuid, do it really */
    for (i=1;i<argc-1;i++) {
        sscanf(argv[i],"%x",&n);
        sscanf(argv[++i],"%x",&v);
        if (ioperm(n,1,1)) {perror("ioperm()"); exit(1);}
        outb(v,n);
    }
    return 0;
}

#endif /* __i386__ */

edit:
Het programma heeft 2 paremeters nodig, de poort en de waarde.

Poort:
&h378 voor de databits van lpt1 (standaard adres)

Waarde:
&hFF = alles aan, &h00 = alles uit, gewoon hexadecimaal dus
1. ik kan jiet compilen voor linux.
2. wat is dit voor programma?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
1. je zei dat je een windows compiler hebt, en daarvoor is het grotendeels hetzelfde
2. het is een console appje om je printerpoort aan te sturen...

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True