Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geen aarde voor PC

Pagina: 1
Acties:

• CaVeFiSh
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 28-09-2019
Momenteel woon ik in een oud gebouw via een stichting, in de woningen van dit gebouw is alleen een aarde te vinden bij het stopcontact in de keuken en verder nergens. Ik heb met de stichting van deze woningen gebeld en aangegeven liever een aarde te willen hebben bij de stopcontacten in de woonkamer, helaas willen ze hier niet aan meewerken.

Ik ben niet helemaal thuis in de elektrotechniek en vraag me af hoe schadelijk het voor bijvoorbeeld mijn PC is om deze niet geaard aan te sluiten? En welke opties heb ik om alsnog mijn PC geaard te krijgen mocht dit nodig zijn?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:35

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Het is in principe niet schadelijk nee. Wij hebben hier thuis sinds 1997 PC's staan, en NOOIT zijn deze geaard. Ik zou de 1e PC zo van het zolder kunnen trekken en er mee kunnen werken, gezien deze gewoon functioneerd.

Het is echter wel beter voor de PC, zeker als je last krijgt van lekstromen (Waarbij de kast onder stroom kan komen te staan).

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:56
quote:
CaVeFiSh schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:35:
Momenteel woon ik in een oud gebouw via een stichting, in de woningen van dit gebouw is alleen een aarde te vinden bij het stopcontact in de keuken en verder nergens. Ik heb met de stichting van deze woningen gebeld en aangegeven liever een aarde te willen hebben bij de stopcontacten in de woonkamer, helaas willen ze hier niet aan meewerken.

Ik ben niet helemaal thuis in de elektrotechniek en vraag me af hoe schadelijk het voor bijvoorbeeld mijn PC is om deze niet geaard aan te sluiten? En welke opties heb ik om alsnog mijn PC geaard te krijgen mocht dit nodig zijn?
Ik draai nu ruim 20 jaar tig verschillende configuraties op niet geaarde stopcontacten. Er is nog nooit iets overleden. Niet druk over maken.

Wil je jezelf indekken, dan kan je eventueel zelf een aarde draadje naar een verwarmingsbuis leggen.

• D4NG3R
  • Laatst online: 15:35

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

quote:
mcsluis schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:38:
Wil je jezelf indekken, dan kan je eventueel zelf een aarde draadje naar een verwarmingsbuis leggen.
Nee. Dit mag met reden al tientallen jaren niet meer.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Daar gaan we weer.

Als je geen aarde hebt: of netjes de bedrading vervangen, of laten voor wat het is. NIET via de verwarming of waterleidingen gaan aarden.

Ja, het werkt meestal wel, maar het kan ook gevaarlijke situaties opleveren. Niet doen dus.

Het netfilter van een pc werkt wel pas als de pc geaard is, maar de pc werkt ook wel zonder aarde.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:04

M2M

medicijnman

Of gewoon een verlengdoos aanleggen die vanuit de keuken loopt. Daar een stoptcontactje annexeren.

-_-

• YellowOnline
  • Laatst online: 10-12-2019

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

quote:
DrivinUCrazy schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:43:
Daar gaan we weer.

Als je geen aarde hebt: of netjes de bedrading vervangen, of laten voor wat het is. NIET via de verwarming of waterleidingen gaan aarden.

Ja, het werkt meestal wel, maar het kan ook gevaarlijke situaties opleveren. Niet doen dus.

Het netfilter van een pc werkt wel pas als de pc geaard is, maar de pc werkt ook wel zonder aarde.
^^

Ik woon ook in een oud appartement zonder aarde. Enige gevolg is dat ik dagelijks geëlectrocuteerd wordt (24V of zo) via mijn bureau (houten bureau met metalen kader) omdat ik ongewild aardinkje speel.

Neen, dat is helaas geen grap. Het is niet aangenaam als het gebeurt, maar het doet niet echt pijn ook.

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• RubenDJ
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:58

RubenDJ

Freude am fahren

In mijn ervaring kan een niet geaarde PC wel degelijk problemen vertonen. Niet in de zin dat hardware komt te overlijden maar met name zeer vage netwerkproblemen kunnen de kop opsteken.

De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht | specs

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08-01 13:32
Ik heb 3 voedingen en een pc gesloopt door het gebrek aan aarde. Daarom heb ik toen der tijd ook gewoon een kabel getrokken vanaf het dichts bijzijnde stopcontact. Inmiddels is het huis vervangen en heb ik overal aarde draad bij getrokken.

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
^ Met hierboven. Er komen wel degelijk problemen kijken. Bij mij veel voedingproblemen, dat is inclusief veel crashes die je niet 123 aan voeding/aarde zou toeschrijven.

Sinds ik mijn PC na 5 jaar geaard heb, heb ik veel minder crashes en minder problemen bij het recoveren van een crash. Ik heb net als jij geen aarde, maar heb een aardelijntje onder het tapijt doorgetrokken naar een geaard stopcontact in de bijkeuken.

Gewoon twee stekkers met 15 meter aarde ertussen. Ene kant in een geaard wandstopcontact in de bijkeuken, andere kant in de stekkerverdeeldoos bij mijn computer.

Redsandro wijzigde deze reactie 11-07-2011 15:53 (17%)

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• E-razor1984
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16-12-2019
quote:
D4NG3R schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:40:
[...]

De rede hier achter is, omdat de waterleidingen en verwarmingen aan elkaar liggen, krijg je een aardfout door wat voor reden dan ook, dan heb je kans als dat wanneer je onder de douche stapt en je de kraan opendraaid, je een behoorlijke schok kunt krijgen, al dan niet met serieuze afloop.

Gewoon zo blijven draaien of inderdaad een stopcontact gebruiken dat al in een vochtige ruimte (deze zijn normaal gesproken geaard) zit mbv een verlengsnoer. De andere optie is een aardedraad trekken en een randaarde stopcontact aanleggen. Maar dan zul je vanuit de meterkast naar het desbetreffende stopcontact moeten gaan.

• Rapier
  • Registratie: april 2000
quote:
D4NG3R schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:40:
[...]

En wat is die reden dan wel?
Wat ik zou gauw kon googlen, leverde op "zeer af te raden want":
"het werkt niet altijd, bv oxidatie enz" => bullshit reden, want geen randaarde werkt nooit, dus "niet altijd" lijkt mij beter.
"gevaar voor de monteur" => Ik denk dat de kans dat jij achter je PC zit waar spanning op de buitenkant staat(er gaat een keer een draad stuk, en dan blijft het gevaarlijk totdat iemand een schok krijgt, kan best weken later zijn) en stuk groter is dan de kans dat precies die draad stuk gaat wanneer er een monteur aan de verwarming bezig is, en dat hij precies de leiding zover uit elkaar heeft heeft dat de aardlek schakelaar geisoleerd wordt en hij zelf niet.
gaat de draad eerder of later stuk dan doet de schakelaar gewoon zijn werk, het moet precies gebeuren als hij aan het werk is.

Maar goed als je goed wil doen moet je gewoon zelf een aardedraad trekken. Super gevaarlijk is het niet, ik heb ook jaren zonder aardlek achter een pc gewerkt, maar uiteindelijk heb ik wel die 3de draad getrokken. (eigenlijk met name vanwege de audio-apparatuur)

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:59
quote:
RubenDJ schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:52:
In mijn ervaring kan een niet geaarde PC wel degelijk problemen vertonen. Niet in de zin dat hardware komt te overlijden maar met name zeer vage netwerkproblemen kunnen de kop opsteken.
Klopt. Vooral goedkopere systemen kunnen problemen geven als ze aan een wandcontactdoos zonder randaarde zijn aangesloten. Maar ook audiosystemen (ook dure) kunnen met randaarde soms beter functioneren dan zonder randaarde.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En even als tip als je een aarde draad "erbij trekt", zoals het in de volksmond heet. Draden trekt men niet bij. Trek de bestaande bedrading uit de buis, en trek dan alle 3 benodigde draden (fase, nul en aarde) tegelijk met een trekveer in de buis.

De reden hiervan is simpel: er zijn mensen die proberen met een trekveer een aarde draad naast de bestaande draden in één buis te trekken. Dit is zelfs mogelijk, met wat geduld. Alleen schuurt de trekveer de isolatie van de bestaande bedrading kapot met een (sluimerende) kortsluiting tot gevolg.

Je kunt wel de bestaande bedrading gebruiken om de trekveer makkelijk door de buis te trekken.

@ Hieronder: Dat kan natuurlijk. Maar over langere afstanden met een aantal bochten werkt dat niet meer. :)

DrivinUCrazy wijzigde deze reactie 11-07-2011 16:17 (7%)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08-01 13:32
quote:
DrivinUCrazy schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:02:
En even als tip als je een aarde draad "erbij trekt", zoals het in de volksmond heet. Draden trekt men niet bij. Trek de bestaande bedrading uit de buis, en trek dan alle 3 benodigde draden (fase, nul en aarde) tegelijk met een trekveer in de buis.

De reden hiervan is simpel: er zijn mensen die proberen met een trekveer een aarde draad naast de bestaande draden in één buis te trekken. Dit is zelfs mogelijk, met wat geduld. Alleen schuurt de trekveer de isolatie van de bestaande bedrading kapot met een (sluimerende) kortsluiting tot gevolg.

Je kunt wel de bestaande bedrading gebruiken om de trekveer makkelijk door de buis te trekken.
Ik gebruik ook bewust geen trekveer. Ik druk gewoon de aarde draad erbij want in mijn geval zat er nooit meer dan 2 meter pijp tussen de centraaldoos en het ongeaarde stopcontact, waarbij de centraal doos wel voorzien was van aarde >:)

• CaVeFiSh
  • Laatst online: 28-09-2019
Allemaal bedankt voor de tips, ziet er naar uit dat ik dus een aarde draadje ga laten door trekken. Momenteel staat de PC met randapparatuur aangesloten op een beveiligingsverlengdoos met aarde, uiteraard aangesloten op een niet geaarde contactdoos. Zou een storing in mijn PC (kortsluiting) er nu voor kunnen zorgen dat de rest van de apparatuur ook kapot gaat gezien ze allemaal op hetzelfde blok staan aangesloten qua aarde?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
In theorie wel, maar heb dat zelf nog nooit gehad. Om het extra lastig te maken zou dit ook juist nuttig kunnen zijn, omdat zoveel mogelijk apparatuur op dezelfde ongeaarde aarde een soort van aarde simuleert en daardoor meer kan incasseren.

Redsandro wijzigde deze reactie 11-07-2011 16:20 (65%)

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Gillie
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
TIP1: Gebruik een nylon trekveer als in een bestaande installatie draden trekt. Wel zo veilig (geen geleiding) als je richting MK draden trekt. En schuurt niet (geen ribbels, nylon glad) op de bestaande bedrading.

TIP2: In bestaande installatie en trekken gaat stroef? Beetje talkpoeder op de nieuw te trekken draad en hij floept over gladjes langs.

• ramond78
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 15-11-2019
TIP3: Gebruik de bestaande draden als "trekveer". M.a.w. knoop (twist) je nieuwe drie draden aan de bestaande 2 en trek deze vervolgens terug. Ben je in één keer klaar.

• marquis
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 24-01 20:29
quote:
Rapier schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:57:
[...]
En wat is die reden dan wel?
Omdat leidingen vaak niet meer mechanisch elektrisch met elkaar verbonden zijn. Dat wil zeggen dat er vaak pvc delen tussen de metalen leidingen gezet wordt. De aardpin is wel aangesloten op de waterleiding en verwarming maar de geleiding door pvc onderdelen is er niet altijd. Het wil daarom nog wel eens voorkomen, zoals al eerder is aangehaald, dat als iemand de waterleiding als aarde gebruikt, iemand die bijv onder de douche staat onder spanning komt te staan omdat die dan toevallig als geleider naar aarde speelt.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Rapier
TIP4: aangezien er helemaal geen randaarde op de bovenverdieping aanwezig was bij mij (en dus ook niet in de plafon verdeel punten), en alle kamers directe PC buizen met de meterkast hebben, maar de afstand ~20 meter bleek met veel bochten heb ik er nooit een trekveer doorheen gekregen.

Wat werkte wel: Een stofzuiger, vervolgens dun garen erdoorheen gezogen, aan de garen vervolgens nylon draad(vlieger draad: 200kg), en daar vervolgens de VD-draden aan.

Deze methode werkt later ook toen ik er 1 draad "bij" wilde trekken.

• __R__
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14:51
Ook gedaan.

Tip 5 : Paar draadjes wol aan de vliegerdraad (vislijn in mijn geval) van 10 cm binden. Zuig je het geheel nog makkelijker door de leiding.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:52
Dit doet me denken aan mijn stekkerdoos met 2 stekkers :) Ik moest ook aarde regelen bij mijn PC omdat je zonder aarde inderdaad de meest vage problemen kan krijgen mbt stabiliteit, maar ik had niet voldoende ruimte in de vloer om er een hele kabel door te trekken (fase, nul en aarde). Ik heb dus aparte aardedraad in het stekkerblok gemonteerd en die met veel moeite door de vloer weten te trekken en die beneden op een ander stopcontact aangesloten ;)

UNOX: The worst operating system

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 25-01 18:13

marcel87

editmaster

Goh, mooie tips, nooit van gehoord, maar wel goed om te onthouden. Hier misschien ook nog eens wat aarde rond trekken in het huis, want ook hier alleen in badkamer en keuken aarde aanwezig. Thnx! :)

V&A T.net || V&A Marktplaats

• Fabian
  • Laatst online: 12:21
En formeel is het zo dat wanneer je 1 stopcontact in een ruimte voorziet van aarde, dat ze allemaal voorzien moeten worden van aarde ;)

• timberleek
  • Laatst online: 12:58
zorg wel dat je alles aard en niet een enkel apparaat. het kan problemen geven.

op CO.net hadden we laatst een topic van iemand die de vga van een ongeaarde computer had aangesloten op een geaard apparaat bij zijn tv. de kortstondige puls wegens potentiaalverschil heeft zijn vga uitgang genekt.

waarschijnlijk een 1:100000 situatie, maar toch heel vervelend

• FiXeL
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10-06-2018
quote:
M2M schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:44:
Of gewoon een verlengdoos aanleggen die vanuit de keuken loopt. Daar een stoptcontactje annexeren.
In mijn vorige huis ook gedaan idd. Nu zit ik in een koop apartement, en de vorige eigenaars waren zo aardig om de complete groepenkast te vervangen omdat er geen gas meer gebruikt wordt voor het koken en warm water. En nog mooier was dat er een groep niet aangesloten was, dus heb ik via de oude telefoonleiding een aantal stopcontacten met randaarde kunnen aanleggen in de huiskamer. :)

Mn 3D printer blogje..

• Armageddon_2k
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13-01 11:49

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ik weet niet of het tegenwoordig met pc voedingen ook nog zo is, maar je hebt met ongeaarde systemen ook het probleem dat je systeemkast onder spanning kan komen te staan.
Het storings filter werkt dmv de aarde, als je deze niet aansluit gaat hij zich gedragen als spanningsdeler en krijg je ~110V op je systeemkast.

• Infant
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 25-01 13:35

Infant

It's a floating Dino!

Je moet maar zo denken, een laptop is ook niet geaard... :)

• Fabian
  • Laatst online: 12:21
quote:
Infant schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:43:
Dat verschilt per laptopvoeding ;)
Als je met een ongeaarde laptop op je schoot iets van metaal vast pakt voel je het ook wel licht bibberen.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het lijkt mij volledig veilig om de waterleiding of verwarming te gebruiken als aarde als ze dan ook daadwerkelijk geaard zijn. In huizen waar bv. in de keuken wel randaarde contactdozen te vinden zijn betekent het dat er een aardesysteem aanwezig is en dus ook deze leidingen aan aarde hangen.

Als er echt niets geaard is is het inderdaad niet verstandig om deze leidingen als aarde te gebruiken.
Aan te bevelen is dan ervoor te zorgen dat al je computer apparatuur bv. via een verdeeldoos met randaarde wel met de aarde aan elkaar te koppelen om potiaalverschillen te voorkomen.

Een optie is om een eigen aardepen te slaan, met wat zoeken kwam ik bij dit stukkie informatie:
http://www.klusidee.nl/Forum/about55248.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• isama
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 30-12-2019

isama

Nerd is een compliment!

quote:
timberleek schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:24:
zorg wel dat je alles aard en niet een enkel apparaat. het kan problemen geven.

op CO.net hadden we laatst een topic van iemand die de vga van een ongeaarde computer had aangesloten op een geaard apparaat bij zijn tv. de kortstondige puls wegens potentiaalverschil heeft zijn vga uitgang genekt.

waarschijnlijk een 1:100000 situatie, maar toch heel vervelend
Inderdaad, zo is ooit een keer een pc van mij overleden :(

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

quote:
memphis schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:53:
Het lijkt mij volledig veilig om de waterleiding of verwarming te gebruiken als aarde als ze dan ook daadwerkelijk geaard zijn. In huizen waar bv. in de keuken wel randaarde contactdozen te vinden zijn betekent het dat er een aardesysteem aanwezig is en dus ook deze leidingen aan aarde hangen.

Als er echt niets geaard is is het inderdaad niet verstandig om deze leidingen als aarde te gebruiken.
Aan te bevelen is dan ervoor te zorgen dat al je computer apparatuur bv. via een verdeeldoos met randaarde wel met de aarde aan elkaar te koppelen om potiaalverschillen te voorkomen.
En dan weet je niet of ze wel verbonden blijven. Geen goed idee dus, zoals al enige malen op dit forum vermeld.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:02

Rukapul

Moderator General Chat
Waarom toch die knutseloplossingen terwijl het gewoon netjes kan.

Stap 1 is om in de meterkast eens te kijken of daar aarde beschikbaar is (waarschijnlijk wel).
Stap 2 is om de bekabeling vanaf de wandcontactdoos eens terug te volgen naar de groepenkast via tussenliggende centraaldozen, etc. Met een beetje mazzel loopt het via een centraaldoos waar al aarde doorheen loopt.
Stap 3 is vanaf groepenkast danwel centraaldoos waar aarde beschikbaar is even de bekabeling opnieuw te trekken.

Voor een paar tientjes heb je al het materiaal in huis om in een dag op een nette wijze randaarde aan te leggen.

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 24-01 16:45

KatirZan

Wandelende orgaanzak

* KatirZan nooit ergens problemen mee gehad

Misschien omdat dat komt omdat ik ALTIJD een aarde aansluiting tot mijn bereik heb :) In mijn hele huis zijn stopcontacten met aarde aansluiting en vroeg bij mijn ouders thuis ook :)

Wel een hoop aangesloten via ongeaarde stopcontacten bij kennissen cq. vrienden, echter bij cliënten alleen maar op geaarde aansluitingen...

Wabbawabbawabbawabba

• Bloemstukje
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 25-01 00:20
quote:
Infant schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:43:
Een laptop is dan ook maar 100 watt maximaal. Een computer daarentegen is al snel over de 3/400 watt ;). Dan is het wel slim om te aarden. Het is gewoon niet fijn als iets sluiting maakt naar de behuizing toe van de computer kast waarna je kast onder spanning staat. 1 keer aanraken en je bent gefrituurd. Trek gewoon een aarde kabel langs de bestaande kabels in de wandcontactdoos zoals Rukapul zegt :). Is even werk misschien maar je hebt het dan meteen goed voor elkaar. Als je CV niet geaard is en je gaat je PC daar aan aarden ben je ook de sjaak, dus daar schiet je gewoon niks mee op. Gewoon kabel trekken en klaar :). Oja en @ D4NG3R; een kast staat onder spanning, niet onder stroom ;).

gewoon nee.

• Boudewijn
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

En een laptop is erop gebouwd om niet geaard te zijn (behuizing, maar ook electrisch ontwerp)... een desktop niet.

• timberleek
inderdaad is er verschil in apparaten.

een apparaat met geaarde stekker moet eigenlijk geaard blijven. de behuizing is over het algemeen geaard en zonder de ze aarde is er vaak een netfilter die er mooi een 115v op zet. voor jezelf is dit alleen vervelend. het netfilter heeft maar een heel klein lek, je voelt even een onaangename tik, maar niet gevaarlijk. maar voor aangesloten apparaten kan het desastreus zijn.

apparaten die niet geaard horen te zijn zijn ook zo gebouwd. dan heb je een apparaat met geisoleerde behuizing.

En ook ik blijf bij niet-via-de-waterleidingen verhaal. je weet het gewoon niet zeker hoe het allemaal zit.
buiten dat het gevaarlijk kan worden om allerlei redenen. bijvoorbeeld spanning op de leiding als de aarde in de meterkast losraakt of los gemaakt wordt. maar die waterleidingen zijn ook 'onbetrouwbaar', vaak zat zitten er plastic koppelstukken, slechte verbindingen (wel waterdicht, maar elektrisch waardeloos) en ook steeds vaker worden er stukken koper vervangen door kunststof bij verbouwingen.

en mocht er ooit wat gebeuren in huis kun je de verzekering waarschijnlijk wel op je buik schrijven.

eigenlijk zou ik zeggen, riskeer je apparatuur en evt jezelf niet voor die paar euro materiaal en een dagje werk.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

quote:
timberleek schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 17:36:
En ook ik blijf bij niet-via-de-waterleidingen verhaal. je weet het gewoon niet zeker hoe het allemaal zit.
buiten dat het gevaarlijk kan worden om allerlei redenen. bijvoorbeeld spanning op de leiding als de aarde in de meterkast losraakt of los gemaakt wordt. maar die waterleidingen zijn ook 'onbetrouwbaar', vaak zat zitten er plastic koppelstukken, slechte verbindingen (wel waterdicht, maar elektrisch waardeloos) en ook steeds vaker worden er stukken koper vervangen door kunststof bij verbouwingen.
.
En in een normaal huis kan de aarde ook niet eens spontaan ontkoppelt raken? Je kunt natuurlijk alle scenario's bedenken maar je moet ook realistisch blijven. En in een oud huis plastic koppelstukken? Ik weet dat het tegenwoordig bestaat maar de gemiddelde installateur diet nog alles met koper en soldeer.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• timberleek
in een huis met aarde kan deze inderdaad ook los raken. alleen is het verschil dan dat de waterleidingen niet onder spanning komen te staan. tenzij de breuk voor de meterkast zit, maar daar kun je nooit op voorzien.

plastic zie je ook vaak zat in oudere huizen. er wordt vaak zat verbouwd, ook in die huizen.
en waar de ene installateur zweert bij solderen leren ook steeds meer de eenvoud van plastic en knelkoppelingen kennen.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

quote:
Boudewijn schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:14:
En een laptop is erop gebouwd om niet geaard te zijn (behuizing, maar ook electrisch ontwerp)... een desktop niet.
Vind je ?

Mijn buurman heeft zo'n xps volgend mij, daar voel je de spaning op staan met de adapter er in hoor.

En voor de rest

De verwarming of waterleiding is geen aardpunt, klaar.
Ik vind eigenlijk dat dit eens een keer duidelijk in de faq mag komen er is tevaak discussie over
quote:
memphis schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:43:
[...]

En in een normaal huis kan de aarde ook niet eens spontaan ontkoppelt raken? Je kunt natuurlijk alle scenario's bedenken maar je moet ook realistisch blijven. En in een oud huis plastic koppelstukken? Ik weet dat het tegenwoordig bestaat maar de gemiddelde installateur diet nog alles met koper en soldeer.
Blijf dan ook realistisch en ga er vanuit dat een correct geinstalleerde aarde blijft werken. iets wat je niet mag verwachten van wat lijkt te werken als aarde maar vanalles mee kan gebeuren waardoor het niet meer als aarder werkt omdat daar gewoon geen rekening mee word gehouden. Juist in de hele oude huizen wordt er niet met koper en soldeer gewerkt maar gewoon met een gesneden draad deze word dan omwikkeld met hennep en wat vet en vastgedraaid. dit werkt juist isolerend
Vraag je af waarom in baskamers alles uitgebreid geaard moet worden. juist vanwegen dit soort dingen

Fish wijzigde deze reactie 12-07-2011 21:33 (69%)

Iperf

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
quote:
En voor de rest

De verwarming of waterleiding is geen aardpunt, klaar.
Ik vind eigenlijk dat dit eens een keer duidelijk in de faq mag komen er is tevaak discussie over
Sterker nog ik heb hier in maart vorig jaar al eens een DM aan gewaagd richting de mods maar ik denk dat ze het vergeten zijn. :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

leuke pdf, hier zie je bijv dat ook de verwarming in de badkamer geaard moet worden.
moraal: een verwarming is geen aardpunt
quote:
Aarding in een badruimte

Potentiaalvereffening

Met ingang van 1 april 2000 moet de “aarding” in een badruimte aangelegd worden
volgens het voorbeeld van figuur 1.
Aarding is eigenlijk niet de juiste benaming. De NEN1010 spreekt over
potentiaalvereffening.
Potentiaalvereffening wil eigenlijk zeggen: geen spanning (potentiaal) mogen
hebben!!
Dat houdt in dat alle vreemde geleidende delen en alle geleidende buitenekanten
van toestellen (gestellen*) onderling verbonden moeten zijn met een
vereffeningsleiding van voldoende doorsnede.
Voorbeelden van vreemde geleidende delen zijn:
• metalen wanden;
• metalen frames van bijvoorbeeld voorzetwanden;
• metalen frames in badkamerwanden.
Maar ook:
• warm- enkoudwaterleidingen;
• douchebak en/of badkuip;
• wapening in de vloer (de aardmat);
• wandcontactdoos voor wasmachine en/of wasdroger.
In bepaling 7.413.1.2.2 van NEN1010 staat dat deze vereffening plaatselijk moet zijn.
Dat wil zeggen dat alle beschermingsleidingen en vereffeningsleidingen binnen de
badkamer met elkaar verbonden moeten zijn!
Verandering voeding beschermingsleiding
Bij installaties die voor 1 januari 2001 aangelegd zijn, komt de beschermingsleiding
rechtstreeks vanuit de meterkast naar het centrale aardpunt (CAP) in de badkamer
met een blanke koperdraad van 4 mm2 (BC 4).
In installaties van na 1 januari 2001 komt de voeding voor het CAP vanuit de
centraaldoos in de badkamer met een groen/gele beschermingsleiding van 2,5 mm2
(VD 2,5).

Iperf

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ook ik draaide vroeger al mijn PC's ongeaard. Echter voelde ik spanning op de behuizing staan als ik met een korte broek aan de PC zat. Toen heb ik besloten om een losse aardedraad bij te trekken vanaf het aardepunt naar de woonkamer waar de computers staan. Deze aardedraad heb ik aangesloten aan een stekker, welke in een verdeeldoos met aarde zit. Op die manier zijn de computers en alle apparatuur op die stekkerdoos toch geaard. Het is een beetje een halfslachtige oplossing, maar er is wel dikke aardedraad gebruikt, en hij loopt recht naar het aardepunt :)

Sindsdien heb ik geen defecte hardware meer gehad! Of het toeval is weet ik niet, maar eerder had ik wel eens een defect moederbord na een jaar, of defect geheugen. Het zou in principe kunnen dat je wel eens wat statische elektriciteit doorgeeft aan de PC bij het inpluggen van randapparatuur. Zonder aarde kan dat niet weg.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het beste voorbeeld was toch wel mijn amiga vroeger geen aarde op de apparaten je zag en hoorde de vonken tussen mijn printerpoort en het rfi kartonnetje overslaan.ndat was gelukkig opgelost door alle aardes aan elkaar te knopen dmv een stekkerdoos met randaardecontacten (niet dt die in een geaard stopcontact zat) maar een gemeenschappelijke massa hielp al

Iperf

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:59
quote:
fish schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 21:22:
[...]

Vind je ?

Mijn buurman heeft zo'n xps volgend mij, daar voel je de spaning op staan met de adapter er in hoor.
Klopt. De standaardadapter van sommige XPS machines (65 watt met vierkante stekker) is geaard tot de adapter. Als je Dell belt en vraagt om een replacement adapter vanwege dit probleem, dan sturen ze je een 90 watt adapter op die de laptop wel verbindt aan de randaarde. Dan krijg je meteen de standaardstekker die op alle Dell laptops past ipv de XPS specifieke stekker en dan is het aardingsprobleem opgelost.

Trommelrem wijzigde deze reactie 13-07-2011 12:00 (3%)

• Shadoxfix
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 04-01 21:39
quote:
Boudewijn schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 13:14:
Ik zou dan nog steeds voor de veiligheid de kabel in een geaard stopcontact stoppen. Mijn laptop kan een flinke stroomschok geven als ik dat niet doe.

• Boudewijn
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

Ik reageerde hier op iemand die zei: een pc kan het , want een laptop kan het ;). Veel laptops hebben een ongeaarde stekker, waardoor het duidelijk is dat dit zo bedoeld is.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:02:
Ik reageerde hier op iemand die zei: een pc kan het , want een laptop kan het ;). Veel laptops hebben een ongeaarde stekker, waardoor het duidelijk is dat dit zo bedoeld is.
Deze had ook een ongeaarde stekker.
"features by design" het zit al in de term he ;)

Iperf

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True