plus en min van LEDs

Pagina: 1
Acties:
  • 8.008 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Topicstarter
We weten allemaal wel waar de anode en de kathode van een LED zitten.
Zelfs ik, tenminste, dat dacht ik.
Brede gedeelte in het LEDje de min, dunne gedeelte de plus.
Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/akleds.png

Zit ik naar de LEDs van m'n knightrider te kijken, zitten de LEDjes daar allemaal andersom, en toch werkt ie perfekt.
Helder rode LEDjes.
Ander LEDje parallel aan eentje gezet, werkt inderdaad andersom, dus zoals op het plaatje.

Ben ik nou langzaam gek aan het worden, of heeft iemand er een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 10:36

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://www.resettim.net/flightcase/DSCF5082.JPG

heeft Oeloe geschreven staat...
" + = eigenlijk - maar moet op +"

dat staat er volgensmij..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, heeft hij misschien ook zulke LEDs...

De LEDs die ik heb gebruikt zaten met z'n twintigen op een printje, ik denk uit een 3e remlicht voor een auto.

Heb ze toen even getest met een weerstandje en zonder verder ergens op te letten in m'n knightrider gesoldeerd.

Werkte prima.

Kan eigenljk nooit onthouden welke nou de anode is van een LED.
Ik kijk altijd naar het platte kantje, en hier zit het platte kantje ook bij het dunne deel.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-01-2003 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69124

post eens een schema van je knightraider :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
knightrider

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-01-2003 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 13:54

ThaHandy

Discovery Channel

et klopt wel
stroom gaat van plus naar min (practische) met de pijl mee (LED)
de leds zijn goed aangesloten hoor :z

/edit..
gaat i de boel editen :/ :P

spaM? :P

[ Voor 20% gewijzigd door ThaHandy op 08-01-2003 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo beter?

Ja, natuurlijk klopt het in het schema wel, maar in de praktijk niet.
Moet wel goed lezen.

Ik heb hier 2 LEDjes, bij de ene zit het platte kantje bij het brede gedeelte in de LED en bij de andere zit het platte kantje bij het dunne gedeelt e in de LED.

Het platte kantje geeft in beide gevallen de kathode aan.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-01-2003 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
offtopic:
Komt me zeer bekend voor... Mijn schema

Kathode = Kort
Anode = ....
...
Anode = Lang... :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

of KNAP = Kathode is Negatief en Anode is Positief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

gewoon: grote metalen gedeelte IN de led is de massa (-)

of lange poot plus, korte min (vergeet ik nooit)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 14:52

AcouSE

Swedish Chef

Zoals je op je plaatje zien zit er in de led een stukje halfgeleider (de eigenlijke diode) die licht uitstraald. De richting waarin dit wordt gedaan wordt bepaald bij het productieproces en is normaal gesproken in de richting van de anode en de wirebond. Volgens ongeschreven regels is de wirebond normaal gesproken de plus.

Maar in bepaalde gevallen laat het halfgeleidermateriaal niet toe een emiterrende anode te maken, en moet de die met de negatieve zijde omhoog gemonteerd worden. Omdat het draadje (de wirebond) nou eenmaal aan de bovenkant moet (hoe anders) wordt dan ook het dunne pootje de min (kathode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk, nou komen we verder.

Maar dat wil dus wel zeggen dat je de plaats van anode en kathode niet kunt bepalen door in het LEDje te kijken.

Goede indikatie bij een nieuwe LED is de lengte van de pootjes en bij een examplaar met afgeknipte draden kun je het dus alleen zien aan het platte vlakje dat de plaats van de kathode aangeeft.

3lm0www schreef: gewoon: grote metalen gedeelte IN de led is de massa (-)

Kijk, daar gaat het nou om, dit hoeft dus niet zo te zijn!!!

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-01-2003 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 14:52

AcouSE

Swedish Chef

Gewoon aanhouden dat het korte poortje (aan de afgevlakte kant) altijd negatief is. Je kan er gewoon niet vanuit gaan dat de kathode op het metaal ligt en de anode de emitterende kant is.

Deze onzekerheid wordt ook nog eens versterkt door de verschillende toegepaste halfgeleiders die tegenwoordig worden gebruikt om zeer hoge emissies te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 15:44

Super Snackman

Snekgek

Omdat ik zo onzeker ben van me zaak, en ik ooit een keer heeel veeel ledjes verkeerd om heb aangesloten, meet ik ze gewoon van te voren even door, en zet een zwarte streep op de +-kant.
(Tot nu toe is het geloof ik altijd zo geweest dat het grote stukje in het ledje de - was)

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45909

ik onthoud het heel simpel:

korte pootje is als het ware een '-'
lange pootje is langer en dus 2x een min: '- -'

min = -
en - - = + dus lange pootje = +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 11:33

M14

Dit kan zijn. Op school met een practicum opdracht hadden wij dit ook probleem. Bij groene led's zaten de vlaggetjes goed, bij de gele zaten ze andersom, en rode leds had je 2 vlaggetjes (eentje liep schuin naar boven, de ander schuin naar benede).

Dit is idd vrij wazig. Het beste kun je naar de lengte van de pootjes kijken. Het langste pootje is de + (oftewel, de Anode)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 31421 schreef op 08 January 2003 @ 07:09:
of KNAP = Kathode is Negatief en Anode is Positief
Inderdaad het bekende bruggetje, meest makkelijk te onthouden.

Kathode Negatief Anode Positief...
Korte Negatief Andere Positief...

Of als beide pootje zijn afgeknipt even opletten op de afgevlakte zijde, dit is normaal gesproken de Kathode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afgevlakte kant is hier ook de kathode, dus het enige kenmerk waar je 100% op kunt vertrouwen bij LEDjes waar de pootjes al van zijn ingekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55479

en de brede of smalle kant van een led hoef je niet op te letten
bij mij op school (roc electro te eindhoven) hebben ze oranje leds waar intern de brede kant de plus is en het smalle de min terwijl bij alle andere leds daaar het wel normaal is, let liever dus op de inkoping in de led of op de lengte van de pootjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Ik heb het idd gezien bij LEDjes uit een 3e remlicht dat het pennetje en het vlaggetje 'verkeerd ' om zaten, dat waren ook van die UltraBright dingen.
Blijkbaar heeft Acouse het goede verhaal, en ligt het aan het emitter-materiaal of het vlaggetje of het pennetje nou plus of min is.

Moeten we blijkbaar toch testen bij afgeknipte LEDjes, en kan je ook daar niet meer op vertrouwen. :(

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Heb ik weleens gehad met een IR-LEDje, ben ik erg lang mee bezig geweest voordat ik erachter kwam, niet leuk... :/

Maar meestal werken ze gewoon zoals ik gewend ben. Ik denk dat misschien 1% anders zit als normaal.

Wat heb je aan KNAP eigenlijk als je niet kan zien wat de anode of kathode is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Niet online
Benadski schreef op 09 January 2003 @ 13:31:
Heb ik weleens gehad met een IR-LEDje, ben ik erg lang mee bezig geweest voordat ik erachter kwam, niet leuk... :/

Maar meestal werken ze gewoon zoals ik gewend ben. Ik denk dat misschien 1% anders zit als normaal.

Wat heb je aan KNAP eigenlijk als je niet kan zien wat de anode of kathode is? :?
KNAP is ook van toepassing m.b.t. de lengte van de pootjes. Idd. als deze zijn afgeknipt uiteraard niet maar daar geld het volgende voor.

De platte zijde is kathode, en voila KNAP is ineens wel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 17:35

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Pak een multiemeter zet die op diode meten en meet de LED gewoon door.

PGEQRZEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gillie schreef op 09 januari 2003 @ 13:39:
[...]

KNAP is ook van toepassing m.b.t. de lengte van de pootjes. Idd. als deze zijn afgeknipt uiteraard niet maar daar geld het volgende voor.

De platte zijde is kathode, en voila KNAP is ineens wel van toepassing.
Dat KNAP daar gaat het hier niet om, dat is slechts een ezelsbruggetje voor mensen die niet kunnen onthouden of anode positief of negatief is.
Net als met die duimen voor links en rechts.

Je moet wel een echte electron00b zijn als je niet weet wat anode en kathode is.

Het gaat alleen om de plaats van het vlaggetje in de LED zelf en daar verandert geen KNAP wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17

reiker

dan jij!

het is toch helemaal niet erg als je een led verkeerd aansluit, het is immers een diode... die laat stroom alleen door als je m goed aansluit. verkeerd aansluiten kan dus geen kwaad, en je merkt t direct doordat t ledje niet werkt.

of zie ik dit nu fout?

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Maak jij eens een 220V gelijkrichter met 1N4148 diodes dan! >:)

Als voorbeeld dus de 1N4148, die mag maximaal 75V in sperrichting hebben, daarna slaat ie door en wordt ie een draadbrug of open contact.

Maak die gelijkrichter dus niet, dat levert vuurwerk op! (Of eerst je veiligheidsbril op. B))

De maximale sperspanning van LEDs is meestal ongeveer 5V. Hoger is dus niet goed, veel hoger is dodelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7477

Benadski schreef op 09 januari 2003 @ 15:47:
Maak jij eens een 220V gelijkrichter met 1N4148 diodes dan! >:)

Als voorbeeld dus de 1N4148, die mag maximaal 75V in sperrichting hebben, daarna slaat ie door en wordt ie een draadbrug of open contact.

Maak die gelijkrichter dus niet, dat levert vuurwerk op! (Of eerst je veiligheidsbril op. B))

De maximale sperspanning van LEDs is meestal ongeveer 5V. Hoger is dus niet goed, veel hoger is dodelijk!
Tja, daarom maak je ook geen gelijkrichter van 1n4148's net zomin als je een gelijkrichter maakt van leds. En aangezien de meeste leds wel even een sperspanning kunnen weerstaan is domweg proberen een redelijk optie. Zelf pak ik meestal de multi erbij. Het is zo'n [piep] werkje om een led weer los te solderen en dan om te draaien, vooral als het er meerdere zijn (yep done that, en het waren 12 IR leds. Gelukkig dat m'n broer op het idee kwam dat de leds verkeerd om zouden kunnen zitten).

Oftewel meten is weten, als je weet wat je meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, de sperspanning van een LEDje is maar een volt of 3 en dat ligt bij een gewone diode anders.
Maar in gevallen van een LED met voorschakelweerstand krijg je hem niet gauw stuk, nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Niet online
Anoniem: 26576 schreef op 09 januari 2003 @ 15:14:
[...]

Dat KNAP daar gaat het hier niet om, dat is slechts een ezelsbruggetje voor mensen die niet kunnen onthouden of anode positief of negatief is.
Net als met die duimen voor links en rechts.

Je moet wel een echte electron00b zijn als je niet weet wat anode en kathode is.

Het gaat alleen om de plaats van het vlaggetje in de LED zelf en daar verandert geen KNAP wat aan.
Feit is: Je kan niet vaststellen in welke richting je electronen zich gaan verplaatsen door met het blote oog naar de "vlaggetjes" te kijken...

Meten is weten is dit geval, en anders de algemene opbouw van de behuizing.

E.e.a. kan men waarschijnlijk wel terugvinden in databoeken van de desbetreffende fabrikant hoe de opbouw is van zijn LED. Maar aangezien LEDs (bijna) geen type markering hebben is dit onbegonnen werk.

Wat ik wil zeggen is, men dient op electron niveau te bekijken waar zich meer en minder electronen bevinden. Dit bepaald namelijk je stroom richting en niet het "vlaggetje" links of rechts.

offtopic:
Draai de LED eens 180 graden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed gesproken, maar zover waren we al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7477

offtopic, sorry

Aha, daar had ik m'n opmerking (meten is weten als je weet wat je meet) dus eerder gelezen, bij exter in z'n sig. Dien ik er voortaan een bronvermelding bij te plaatsen exter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee hoor, ik heb dat zelf ook niet bedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 19:07

Snoeiman

Snoeien maar!!!

He he reiker, eindelijk iemand die de praktijk erbij haalt.

ff testen en als ie het niet doet gewoon draaien...

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:20
Is dat schema niet om gelijkspanning om te zetten in wisselspanning??

;)
Pagina: 1