Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Howto] Het etsen van je eigen printplaten

Pagina: 1
Acties:
  • 11.819 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oliviertje
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21-06-2014
[HowTo] Het etsen van je eigen printplaten
http://faq.tweakers.net/cme/etsen/etsen-banner.jpg
Dit artikel staat ook op http://etsen.tk/ / http://www.etsen.cjb.net

Het etsen van je eigen printplaten

.::De Materialen
  • Etsmiddel natriumsulfaat (250 gram)
  • Ontwikkelaar gootsteenontstopper (bijvoorbeeld "Crofty")
  • Epoxyprintplaat met fotolaag
  • Plastic pincet
  • Plastic thermometer
  • Printplaatboren 0,8 en 1,0 mm
  • 2 plastic bakken of schalen
  • Handschoentjes
  • Een (oud) pannetje
  • Belichtingsbak (bijvoorbeeld gemaakt van oude scanner en gezichtsbruiner)
.::De Voorbereiding
Om te beginnen moet je een goed sporenplan hebben van je schema. Maak het schema op de juiste grote met bijvoorbeeld Photoshop of een ander foto bewerking's programma. Je moet ook zorgen dat je je schema in spiegelbeeld zet.
Print je sporenplan uit in spiegelbeeld op een doorzichtige sheet. Zorg er wel voor dat je hem op een hoge kwaliteit uitprint, het liefst op 300 Dpi.

.::Het belichten
Voor het belichten kun je het makkelijkst een oude scanner en een oude gezichtbruiner met UV(A) lampen erin kopen. Je haalt alle onderdelen van de scanner eruit, en bouwt de lampen van de gezichtbruiner erin. Je kunt bij de kringloop al snel voor €15 een oude gezichtbruiner kopen, en een scanner kun je daar ook halen voor weinig geld. Verder heb je niks nodig behalve wat schroefjes etc.Je legt de sheet met het sporenplan erop op de glasplaat. Nu haal je de beschermlaag van de print eraf en leg je die met de koperen zijde op de sheet. Je kunt voor de zekerheid ook even de sheet met twee plakbandjes vastmaken op de glasplaat, zodat hij niet verschuift als je het printplaatje erop legt. Je doet de klep dicht, en je kunt hem aanzetten. Voor de zekerheid kun je een gewicht op de deksel leggen, zodat er geen licht onder het printje uit kan. Je moet maar even experimiteren hoelang je belicht, met mijn belichtingsbak hoef ik 90sec te belichten.
Als het belichten klaar is, pak je het printje eraf, en stopt hem even ergens in, bijvoorbeeld in een envelop. Nu kun je gaan ontwikkelen.

Mijn belichtingsbak:

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0001_Small.jpg
De belichtingsbak aan

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0002_Small.jpg
De belichtingsbak aan, met sheet

.::Het ontwikkelen
Voor het ontwikkelen kun je het beste gootsteenontstopper gebruiken. Het is goedkoop, en het gaat lang mee. Je lost 15 gram gootsteenontstopper op in 1liter water. Je moet zorgen dat echt alle korreltjes zijn opgelost, want anders zie je gewoon de fotolaag van je print afbranden.
Je legt nu rustig het belichte printje in het ontwikkelbadje en schud het bakje op en neer. Als het goed is zie je een rood/paarse gloed van de print afkomen, schud net zo lang totdat het ophoud. Als het goed is zie je nu het sporenplan een beetje afgedrukt staan. Je pakt het printje eruit en spoelt hem goed af met water.

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0004_Small.jpg
De bak met ontwikkelingsvloeistof

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0006_Small.jpg
Het afspoelen

.::Het etsen
Zorg dat je in een open ruimte zit, met een goede luchttoevoer. Zorg ook dat er altijd iemand anders thuis is in verband met ongevallen.
Je pakt het pannetje, en vult het met ¼ liter water. Je pakt een weegschaal en je weegt ongeveer 80 gram etsmiddel. Je lost het op in het water en zet het water op. Je moet de oplossing ongeveer tussen de 60 en de 70 graden verwarmen. Je moet het niet veel warmer laten worden, want dan kunnen er zich schadelijke gassen vormen.
Als de oplossing warm genoeg is, giet je het in de tweede plastic schaal. Je legt nu het printplaatje erin en schud de schaal weer. Je hoe meer je schud, hoe sneller het ets proces gaat.

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0003_Small.jpg
Het printje ligt er net in

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0005_Small.jpg
Het etsen is bijna klaar

Na ongeveer 10 a 15 minuten zie je dat het overige koper al een beetje verdwenen is.
Als het te lang duurt voordat het koper weg etst, zul je de oplossing weer even warmer moeten maken, of de oplossing een beetje versterken.
Als het allemaal is gelukt, en al het overige koper weg is, heb je ongeveer dit:

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0010_Small.jpg
Al het overige koper is weg

.::Het opslaan van het etsmiddel en de ontwikkelvloeistof
Je kunt de etsvloeistof en het ontwikkelvloeistof meerdere keren gebruiken. Een handige en veilige manier van het opslaan is in cola flessen. Doe de vloeistoffen in de flessen en berg ze veilig op. Leg ze ergens neer waar geen kleine kinderen komen. Doe het bijvoorbeeld in een kast met een slot erop! Voor de veiligheid, moet je de doppen van de flessen nooit helemaal afsluiten.
Als je etsmiddel helemaal is uitgewerkt, dan kun je het beste de oplossing mengen met gips en laten opdrogen tot een blok. Daarna kun je het gemakkelijk naar de chemokar brengen.

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0008_Small.jpg
De flessen met vloeistoffen

.::Het boren van de printplaat
Als laatste moet je nog boren. Je kunt het makkelijkst een kolomboor gebruiken. Je zet het 0.8mm boortje erin, en boort heel erg rustig het gaatje. Druk niet te hard, want dan breekt het boortje. Je kunt nu ook de 1mm gaatjes boren.

http://faq.tweakers.net/cme/etsen/100-0012_Small.jpg
Een close-up van het geboorde printje

.::Het slotwoord
Je printje is nu eindelijk klaar! Tegen oxidatie kun je ook nog printlak gebruiken. Het is niet echt nodig, maar het is wel fijner bij het solderen van de print.

Heb je nog vragen over dit artikel? Dan kun je mij altijd mailen: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/52495/FFFFFF/000000/1

Links:
- [elektronica] Etsen
- [EL] PCB-Etsen
- [EL] [PICS] Project: Printjes etsen.
- [CM] Scanner omgebouwt tot lichtbak (om te etsen) ---> PIC's

- Hoe printplaten te maken @ circuitsonline.net
- Elektronika ontwerpen: PCB
- Developing a PCB (fotoguide)
- Gedrukte bedrading of print @ Willem
- Hoe zelf elektronica printplaten fabriceren?

Changelog mod-edit (euss):
12-01-2004:
- Links-sectie toegevoegd

03-11-2003:
- React 1.9 verified (03-11-2003)
- HTML tabel ter duidelijkheid dat het méér dan een gewoon topic is.
- missende plaatjes opgelost door plaatjes op faq.tweakers te zetten
- plaatjes klikbaar gemaakt
- mailadres ontspamt
- van klikbare @anchors voorzien
- onderschriften bij plaatjes gezet en tekst gecontroleerd, in overeenstemming met http://www.etsen.cjb.net/

euss wijzigde deze reactie 02-12-2004 17:49 (78%)

• sjares
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-11-2015
Zeer mooie how-to! Dank hiervoor namens tweakend Nederland :P

• _bladerunner_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 31-01-2006

_bladerunner_

Nee, ik ben nog niet moe!

hahah lache dat ga ik ook proberen! TOP MAN!_/-\o_

ik maakmeestal m'n printjes altijd op school, daar hebben ze een bak met sproeiers er in.
dan ben je binnen 10min klaar met etsen, lekker snel dus en gratis :Y)

May the force of cafëine be with you!

• exter
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14-10-2013
Kleine aanvulling, leg altijd een gewicht op je printje als je gaat belichten.
Een stuk printmateriaal is nooit vlak, altijd wat gebogen en als je dunne printsporen hebt en er komt licht tussen de sheet en de print dan kun je na afloop het printje direct in het ronde archief deponeren want dan staan er geen dunne printsporen meer op, komt vooral voor in het midden.

• NicoDV
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-10-2011
Zeeer mooie how-to!!! Dat ga ik ook eens proberen tijdens de vakantie!!

Merci!!
quote:
exter schreef op 18 June 2003 @ 20:02:
Kleine aanvulling, leg altijd een gewicht op je printje als je gaat belichten.
Een stuk printmateriaal is nooit vlak, altijd wat gebogen en als je dunne printsporen hebt en er komt licht tussen de sheet en de print dan kun je na afloop het printje direct in het ronde archief deponeren want dan staan er geen dunne printsporen meer op, komt vooral voor in het midden.
Dit lijkt mij ook wel een bijzonder goeie tip!!

Er staat wel in de how-to om je deksel dicht te doen maar een gewichtje kan nooit kwaad denk ik. :)

Ook merci!! >:)

NicoDV wijzigde deze reactie 18-06-2003 20:10 (80%)

• Stig
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 27-12-2019
Goed idee van die scanner als behuizing.

Op die foto, onder het ontwikkelbadje, lijkt het net of er geen fotogevoelige laag op de plaatsen zit waar het koper moet blijven, en na het etsen haal je die laag ook niet weg. Heb ik wat gemist? :?

Kort leefde de kamerplant die aan een wilde orchidee.

• exter
Dat lijkt maar zo, die fotogevoelige laag is maar heel dun en dus doorzichtig.
Na het etsen moet je het laagje dus wel verwijderen, anders soldeert het zo moeilijk.

Je kunt het printje het best gelijk voorzien van een laagje soldeerflux anders gaat het koper oxideren, vooral op de plekker waar je het aangeraakt hebt en ook dat komt het solderen niet ten goede.

exter wijzigde deze reactie 18-06-2003 20:20 (38%)

• Oliviertje
quote:
Stig schreef op 18 June 2003 @ 20:16:
Goed idee van die scanner als behuizing.

Op die foto, onder het ontwikkelbadje, lijkt het net of er geen fotogevoelige laag op de plaatsen zit waar het koper moet blijven, en na het etsen haal je die laag ook niet weg. Heb ik wat gemist? :?
Ja, ik had het printje perongelijk al in de etsbak gedaan.. |:( Ik heb hem eruit gehaald, en afgespoeld.

Ik wil ook wel een tutorial maken over hoe je nou zo'n belichtingsbak maakt, maar is daar ook vraag naar?

Oliviertje wijzigde deze reactie 18-06-2003 20:28 (11%)

• cruger
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
leuk.
Er zijn verschillende soorten printplaat met gele of groene fotolaag
Het gele laagje is best moeilijk te zien.

Het plastic of overheadsheet waar het ontwerp op staat heeft een dikte van bijna nix maar toch kan de lichtbak er langs schijnen.
Zorg ervoor dat de inkt op de fotolaag ligt dan is het minimaal, anders worden de sporen net iets dunnen dan het ontwerp.

ik ets nog steeds met een zelfgemaakte lichtbak en een ovenschaal op het fornuis met ets erin.
Met beleid kom je wel ergens want ets-vlekken gaat niet meer van een metalen aanrecht af!!
Voor de ontwikkelaar is idd gootsteen onstopper heel goed te gebruiken ook in een ovenschaal.
Printontwerpen maak je heel makkelijk met coreldraw.

ehh 1mm boren is niet nodig , met 0.7 en 0.8mm is het al goed voor de meeste componenten.

Tweak!

• Oliviertje
quote:
cruger schreef op 18 June 2003 @ 20:40:

ehh 1mm boren is niet nodig , met 0.7 en 0.8mm is het al goed voor de meeste componenten.
Voor grote condensators heb je bijv wel 1mm nodig.

• EVILSalami
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01-03-2018

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Complimenten _0_

Snowboard

• bopitje86
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10-08-2010

bopitje86

Cooling @ WC

Zo dat heb je ff duidelijk op papier gezet !!
Nu snap ik ook grotendeels hoe zo iets inelkaar zit!
Echt top !

Specs Pctje : Klik hier<- Nieuwe casemod!

• exter
Voor trimpotjes heb je 1,1 mm boortjes nodig en voor gewone potmeters 1,25 mm.
Voor IC's en kleinsignaaldioden is 0,75 mm een mooie maat en voor kleinsignaaltorren zoals BC547 gebruik ik 0,7 mm.

• Stig
  • Laatst online: 27-12-2019
quote:
Oliviertje schreef op 18 juni 2003 @ 20:26:
[...]

Ja, ik had het printje perongelijk al in de etsbak gedaan.. |:( Ik heb hem eruit gehaald, en afgespoeld.

Ik wil ook wel een tutorial maken over hoe je nou zo'n belichtingsbak maakt, maar is daar ook vraag naar?
Tja, een beetje creativiteit en dan moet dat wel lukken, ik heb hier nog een kapotte hp6300c liggen.....moet te doen zijn.

Maar, jij hebt met een inktjet printer op een sheet afgedrukt....mmm gaat zoiets met een laserprinter op 600dpi ook goed, of komt daar nog teveel licht doorheen?

Kort leefde de kamerplant die aan een wilde orchidee.

• Freakaz0id
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01-08-2018

Freakaz0id

RC Geek

Dat heb ik altijd al eens willen proberen.
Dit ga ik morgen zeker eens n keertje doen voor mijn IRd module.
(zon knotje draadjes is ook niet alles.)

Ik moet nog wel even een belichtings bak versieren..
Is het mischien mogenlijk om em op de opklap hoogtezon van mijn ouders te leggen, met een A4tje ofzo eroverheen? (zonder brandgevaar?)

Hartelijk dank voor je goede uitleg.

• AcouSE
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 24-01 10:00

AcouSE

Swedish Chef

quote:
Oliviertje schreef op 18 June 2003 @ 19:13:
[..]

.::De Voorbereiding
Om te beginnen moet je een goed sporenplan hebben van je schema. Maak het schema op de juiste grote met bijvoorbeeld Photoshop of een ander foto bewerking's programma. Je moet ook zorgen dat je je schema in spiegelbeeld zet.
Print je sporenplan uit in spiegelbeeld op een doorzichtige sheet. Zorg er wel voor dat je hem op een hoge kwaliteit uitprint, het liefst op 300 Dpi.

[..]
Doe dat bij voorkeur niet met Photoshop e.d. maar gebruik een schema en routerprogramma. Voor kleine printjes is imho Eagle van Cadsoft absoluut het beste, maar aangezien er veel verschillende cadprogramma's zijn en iedere pcd-cadder zo z'n voorkeur heeft zou je ook gewoon wat andere programma's kunnen uitproberen en zo de software vinden die je zelf het gemakkelijkst vindt.

Grote voordeel is dat je -als je eenmaal een goed schema hebt- niet de verkeerde pinnen aan elkaar kan knopen/routingfouten maken.

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Woei, complimenten :D

Maar kun je niet de gewone scanner CCFL's gebruiken voor dit doeleinde :?

Of wordt de werking juist bepaald door die UV's :?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Atmosferic
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 24-03-2009

Atmosferic

One life, live it!

Ontwikkelen/ belichten kan in principe alleen met UV lampen. Je hebt behoorlijk wat UV nodig om dat snel te laten verlopen. een CCFL is een bepaalde lichtkleur, maar meestal met een laag UV gehalte...
Ik werk zelf met de zonnebank als belichtingsapparaat. Wel een beetje oversized maar ach... Maar die scanner is een errug goede tip!! _/-|o_ Ga ik ook eens maken denk ik!

Ik gebruik van dat "echte" etsmiddel, heb ik ooit eens een kilo van bij Conrad gekocht samen met een etsapparaatje. Dat kan prima op kamertemperatuur worden gebruikt, en kost nog geeneens zo erg veel... Mocht het zo zijn dat je een etsapparaatje gebruikt zoals ik, verwarmen gaat prima met een simpel element voor in een aquarium.

The lion is the king of the jungle...

• exter
Ik heb zo m'n bedenkingen bij het ombouwen van een scanner tot lichtbak.
Ik denk dat de afstand van de buizen tot de print te klein is en de afstand tussen 4 buizen onderling te groot is om een gelijkmatige belichting te krijgen, ook al zit er een reflektor achter. 6 buizen naast elkaar zal al beter voldoen.
Ook de mogelijkheid om de print goed aan te drukken ontbreekt, en dat is echt nodig bij grotere printplaten en spoortjes van bv 0.4mm.
En buigt de plexiplaat niet door als je een gewicht van enkele kilo's gebruikt?
Ikzelf heb gewoon een bak gemaakt van wit geplastificeeerd spaanplaat, afstand tussen de 6 buizen ca 5 cm en een plexiglas plaat van 8mm dik.
Twee schijfjes van 2,5 kg erbij en succes verzekerd. :)

• Mauritzzz
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23-01 17:26
als je het bewaard moeten er dan geen gaten in de fles, explodeert dan niet de hele boel?

• jackmcfox
  • Niet online

jackmcfox

Ik ben niet hier.

quote:
exter schreef op 19 June 2003 @ 09:04:
Ik denk dat de afstand van de buizen tot de print te klein is en de afstand tussen 4 buizen onderling te groot is om een gelijkmatige belichting te krijgen, ook al zit er een reflektor achter. 6 buizen naast elkaar zal al beter voldoen.
Ook de mogelijkheid om de print goed aan te drukken ontbreekt, en dat is echt nodig bij grotere printplaten en spoortjes van bv 0.4mm.
Ikzelf heb gewoon een bak gemaakt van wit geplastificeeerd spaanplaat, afstand tussen de 6 buizen ca 5 cm en een plexiglas plaat van 8mm dik.
Je mag aannemen dat het wel voldoet, anders zou het bij hem ook niet lukken. ;)

Lees deze draad voor je over me blaat!

• McFizban
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-01 13:03

McFizban

Hackito ergo sum.

Als je je natronlog en etsvloeistof in een fles stopt, zorg er dan voor dat er op de etiketten staat wat er in zit.
Beter is het nog om het oude etiket er helemaal af te weken met water en er een nieuw etiket op te plakken en dit te plastificeren.

Het is erg vervelend als er vrienden bij je op bezoek zijn die denken dat je een voorraadje drank voor ze hebt gemaakt ;)

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• exter
quote:
jackmcfox schreef op 19 juni 2003 @ 09:44:
[...]

Je mag aannemen dat het wel voldoet, anders zou het bij hem ook niet lukken. ;)
't is maar net wat voor eisen je stelt....
Heb wel printjes gezien waar de maker apetrots op was maar die bij mij regelrecht de container in zouden gaan.

• euss
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-04-2005
Handige guide _/-\o_ Oliviertje

Ik ben maar eens gelijk aan de gang gegaan a.d.h. van dit topic.

Zie: euss in -De CME FAQ: Geef hier je feedback

M-m was zo vrij om hem aan de CME FAQ toe te voegen.

euss wijzigde deze reactie 19-06-2003 14:18 (30%)

} Zoek! { irc://irc.tweakers.net/#hardewaren, hét hardwarekanaal

• equinoxe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07-09-2019

equinoxe

Member since 2001

Mooie en overzichtelijke faq Olivierje.

Bracht de PCB plotter naar GoT

• seth_belgie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-07-2004
misschien ff bijvertellen dat je de flessen met de ontwikkelaar en de etsvloeistof nooit niet helemaal mag dichtdraaien, aangezien er zich een druk kan opbouwen omdat de reactie nog ff verder gaat.
niet leuk als je erlangloopt en zo'n fles barst open

• Mauritzzz
quote:
seth_belgie schreef op 19 juni 2003 @ 14:42:
misschien ff bijvertellen dat je de flessen met de ontwikkelaar en de etsvloeistof nooit niet helemaal mag dichtdraaien, aangezien er zich een druk kan opbouwen omdat de reactie nog ff verder gaat.
of je boort gaten in de dop.

• Oliviertje
quote:
seth_belgie schreef op 19 June 2003 @ 14:42:
Ik heb het ff toegevoegd.

• Mauritzzz
quote:
Oliviertje schreef op 19 June 2003 @ 15:57:
[...]

ok _/-\o_

• w00Dy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 24-01 13:46

w00Dy

Make soap, not war

de meest domme vraaag tot nu toe:

Soms vind je printjes op internet waar de afmetingen niet van kloppen. Hoe weet je de % naarwaar je ze moet resizen, zonder heel de tijd af te printen en te vergelijken ?

http://www.plurk.com/buttonpresser && http://www.twitter.com/buttonpresser

• m-m
  • Niet online
quote:
Oliviertje schreef op 19 June 2003 @ 15:57:
[...]

en ik heb die wijziging ook direct maar even doorgepleurd in de CME FAQ :P
Trouwens, ik had begrepen dat je eht wel OK vond als het in de FAQ kwam maar ik zie het nu eigenlijk nergens staan. Vind je dat goed?

m-m wijzigde deze reactie 19-06-2003 18:32 (24%)

• Oliviertje
quote:
w00Dy schreef op 19 June 2003 @ 18:27:
de meest domme vraaag tot nu toe:

Soms vind je printjes op internet waar de afmetingen niet van kloppen. Hoe weet je de % naarwaar je ze moet resizen, zonder heel de tijd af te printen en te vergelijken ?
Je zult even de componenten moeten vergelijken met het sporenplan. Dus bijvoorbeeld of de IC's erop passen.
quote:
m-m schreef op 19 juni 2003 @ 18:30:
[...]

en ik heb die wijziging ook direct maar even doorgepleurd in de CME FAQ :P
Trouwens, ik had begrepen dat je eht wel OK vond als het in de FAQ kwam maar ik zie het nu eigenlijk nergens staan. Vind je dat goed?
Jawel hoor :)

• McFizban
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-01 13:03

McFizban

Hackito ergo sum.

Nog een tip over het bewaren van je vloeistoffen in een afgesloten fles:
Zoals eerder genoemd moet je ze niet helemaal dicht draaien of een gaatje in de dop boren.
Het nadeel hiervan is dat als je fles omvalt (ook al gebeurt dat natuurlijk niet bij jou) de vloeistof kan gaan lekken.
Een oplossing is om een gaatje in de dop te boren (0,5 mm is al meer dan genoeg) en hier een plakbandje overheen te plakken.
Je hebt nu een soort drukventiel. Wel regelmatig het plakbandje even aandrukken.

McFizban wijzigde deze reactie 20-06-2003 09:51 (6%)

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• bliksem
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08-12-2008
Goed idee. ik denk idd niet dat een volle fles snel omvalt en al zeker niet als hij in een kastje ofzo staat maar het is toch niet spul dat ik wil laten lekken.

• Atmosferic

Atmosferic

One life, live it!

quote:
exter schreef op 19 June 2003 @ 10:52:
[...]

't is maar net wat voor eisen je stelt....
Heb wel printjes gezien waar de maker apetrots op was maar die bij mij regelrecht de container in zouden gaan.
Ik ben normaal gewend met printen te werken die compleet strak zijn afgewerkt, in alle mogelijke kleuren van de regenboog, maar als je zelf wat gaat prutsen en je bereikt dan in elk geval een scherpe ontwikkeling/ etsing, mag je al erg blij zijn. Verder zijn er spraytjes en lakjes genoeg op de markt om het geheel netjes af te werken. Mijn printen zijn bijv. altijd rood als ik klaar ben... Ik heb helaas geen voorbeelden bij de hand, de meeste printen maak ik voor een ander.

Ik stel wel eisen aan het ontwerp, maar de uitvoering ervan lukt eigenlijk altijd erg goed. Hoe je een layout in elkaar prutst maakt feitelijk niet zoveel uit, zeker niet als je het in een doosje gaat stoppen. Sloop voor de gein maar eens je radio open, en dan begrijp je dat dat meestal ook gebeurt. Desalniettemin logisch dat je als elektrotechneut een print wilt met alleen rechte lijnen, geen haakse hoeken in sporen en de juiste afstanden gehandhaafd. Ziet er gewoon strak uit. Maar ja, dat leer je dan ook op school :).

Wellicht nog een extra tip:
Als je zelf een layout gaat maken, zorg er dan voor dat je zo min mogelijk koper hoeft weg te etsen. Als je voornamelijk met signaalleiders werkt, hoef je bijna geen ruimte tussen sporen te houden. Vul daarom alle open ruimte breder dan 4 mm op met sporen/ vlakken die aan de massa verbonden liggen. Houd natuurlijk wel ruimte vrij om geen kortsluiting te krijgen!! Zo voorkom je een enorme, onnodige afzet van koper in je etsmiddel waardoor je daar veel langer gebruik van kunt maken.

• Atmosferic

Atmosferic

One life, live it!

quote:
exter schreef op 19 June 2003 @ 09:04:
Als je de deksel dicht doet, heb je de maximale reflectie van licht in je lichtbak.
Vergeet niet dat de foto geen realistische licht weergave geeft, het is een zee van UV in dat ding hoor!
Maar met het idee wat jij gemaakt hebt, heb ik ook een poosje rondgelopen, maar zo'n scanner ding is veel ooglijker... (sorry :|). Aandrukken is niet zo'n probleem, als je deksel sluit en je legt bijv. de conrad catalogus erop ben je ook klaar.

Ik heb momenteel een ouwe gezichtsbruiner gekocht en een stukkele scanner. Ik wil er wel wat fannetjes in zetten tegen de warmteontwikkeling. Lijkt me wel nuttig. de timer van de bruiner gebruik ik als belichtingstimer, is wel handig.
Hoe lang moet je eigenlijk belichten bij gebruik van een gezichtsbruiner?
Bij een echte belichter is het iets van 2,5 minuut, maar hier is de hoeveelheid UV wellicht veel minder.

• flipje81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-12-2019
Nuttig zo'n etsguide..alleen ff een ding; hier wordt natriumsulfaat gebruikt, jammer dat er geen melding wordt gemaakt van ijzertrichloride (is dat de juiste naam ?). In ieder geval een vloeistof waarbij je gele bolletjes moet oplossen in water waardoor je een bruine etsvloeistof krijgt.

Voordelen hiervan zijn :
Je hoeft het niet perse op te warmen (gaat wel sneller)
Is lang houdbaar (ontbindt niet of langzaam)

Nadeel:
Is niet doorzichtig, dus moet je de print eruit vissen.
Vreet ook andere metalen aan dus....

is het niet verstandig om dit een een gewoon pannetje op te warmen. Dit aangezien de etsvloeistof behalve koper ook ijzer en verwante metalen aanvreet. Gebruik een glazen pot op een oud warmhoud plaatje. Of natuurlijk zo'n oud geemailleerd pannetje.

• exter
quote:
Atmosferic schreef op 20 June 2003 @ 10:52:
[...]

Als je de deksel dicht doet, heb je de maximale reflectie van licht in je lichtbak.
Vergeet niet dat de foto geen realistische licht weergave geeft, het is een zee van UV in dat ding hoor!
Maar met het idee wat jij gemaakt hebt, heb ik ook een poosje rondgelopen, maar zo'n scanner ding is veel ooglijker... (sorry :|). Aandrukken is niet zo'n probleem, als je deksel sluit en je legt bijv. de conrad catalogus erop ben je ook klaar.

Ik heb momenteel een ouwe gezichtsbruiner gekocht en een stukkele scanner. Ik wil er wel wat fannetjes in zetten tegen de warmteontwikkeling. Lijkt me wel nuttig. de timer van de bruiner gebruik ik als belichtingstimer, is wel handig.
Hoe lang moet je eigenlijk belichten bij gebruik van een gezichtsbruiner?
Bij een echte belichter is het iets van 2,5 minuut, maar hier is de hoeveelheid UV wellicht veel minder.
In dezelfde lichtbak waar ik nu die 6 buizen in heb zitten had ik eerst 2 veel groter dikkere UVbuizen en de bak van binnen helemaal bekleed met spiegels en toch nog last van een onregelmatige belichting.
Vandaar dat ik nu 6 buizen uit een gezichtsbruiner naast elkaar heb met een onderlinge afstand van 8mm en één reflectorplaat onder de buizen. Het resultaat is nu veel beter.

En wat dat aandrukken betreft, op een print van 16 x 10 cm leg ik tegenwoordig een gewicht van 5 kg nadat van eenzelfde printplaat met een schijf van 2,5 kg erop de 0,5mm printsporen in het midden de mist in gingen.

Hoe lang je moet belichten hangt helemaal van de configuratie van je lichtbak af, dus van het vermogen van je UVbuizen, het materiaal van de glasplaat, de afstand van de buizen tot de layout en het materiaal van de layout.

Mijn belichtingstijd is nu 4,5 minuten terwijl de tijd in de bak met andere buizen 9 minuten was, ik gebruik kalkeerpapier.

En wat het aanzicht van de bak betreft heb ik liever een lelijke bak en een goed resultaat dan een mooie bak waar ik matige printjes uit haal :)

exter wijzigde deze reactie 21-06-2003 11:59 (9%)

• Bluejacker
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 02-02-2009
eindelijk een duidelijke uitleg! bedankt.
ik heb nog een tip:

als je in de dop van de bewaar fles een klein gaatje boort en er vervolgens een fiets ventieltje op z'n kop indraait dan kan je de flessen gewoon dicht draaien en ligt niet heel je vloer onder de ommel als er een fles omvalt. als je geen schroefdraad tap hebt kan je ook het gaatje er in maken met een soldeerbout en het ventiel in het nog warme kunststof draaien.

• MrDummy
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10-10-2019

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je zit wel te reageren op topic uit 2003 :X
Er zullen wel meer nieuwe technieken zijn voor printplaten maken. Maar de basis blijft wel gelijk.

Ik onderzoek nog eens moderne methode om belichtingdeel over te slaan door middel van speciale tonertransfer vellen met behulp van aangepaste A4-laminator apparaat.
Zodra ik hier meer van weet, kom ik nog wel hierop terug.

• Xiphalon
  • Laatst online: 11:45
Ah, tonertransfer.

Doe ik ook :)

Recept:
- Strijkbout
- Printplaat zonder fotogevoelige laag
- Papier van de Hema (Fotopapier 25vel, A4, 170g glanzend, de nummers bij de streepjescode: 97.729.39 en 38.34.0011) Zit in een gele verpakking.
- Een laserprinter. De ncr printers op het werk doen het bragger, de HP Laserjet 6 prima, wel hp merk toner.
- Poets de printplaat met een oplosmiddel (ik gebruik thinner). Let erop dat er geen laagje rommel achterblijft van het oplosmiddel.
- Print het ontwerp in spiegelbeeld op het papier
- Leg het papier met de tonerlaag op een printplaat
- Goed strijken
- De printplaat + vastgestreken papier in een bak water + (veel) afwasmiddel gooien, en met een electrische tandenborstel goed schoonpoetsen.
- Printbanen niet goed? overnieuw proberen.
- Etsen
- De toner haal ik er dan af met thinner.

Klaar :) (op de afwerking na dan :) )

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even naar EL verplaatst, topic is dan wel oud, hij komt blijkbaar nog wel van pas. Hier in EL is hij beter terug te vinden.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True