Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Banen op printplaat maken

Pagina: 1
Acties:
  • 5.296 views sinds 30-01-2008

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Ik wil graag zelf een printplaatje maken, maar het hele fabriceerproces van belichten, ontwikkelen en etsen zie ik niet echt zitten gezien de spullen die ik hiervoor moet kopen voor deze ene keer dat ik dit wil.

Ik zat er dus aan te denken om een kant-en-klaar printplaatje bij Conrad te kopen. Ze hebben hier 1 plaatje met een enkel raster, of hie je het ook mag noemen. Allemaal gaatjes met een koper randje, welke niet met elkaar zijn verbonden.
Nu vraag ik mij af, hoe ik deze gaatjes op de achterkant van het printje netjes met elkaar kan verbinden. Ik kan wel alles erin solderen en aan de achterkant met draadjes alles doorverbinden, maar dan kan ik net zo goed een pak cornflakes gebruiken ipv een printje.

Ik had al verzonnen dat ik tussen die gaatjes met soldeersel kan verbinden, maar dat ziet er ook niet uit. Of misschien is vloeibaar zilver een idee?

• Freek
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:57
Ik trek idd altijd sporen van tin :)

• Corn
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-02 21:40

Corn

Raar jongetje

Gewoon met je soldeerbout op lage snelheid over de baantjes bewegen en steeds een beetje tin toevoegen. Wat ook handig is is om eerst een dun koperdraadje te leggen en die op elk veldje een beetje aantippen met tin en bout.

• Madouc
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 04-01-2013

Madouc

*aarg*

quote:
thacow schreef op 28 May 2003 @ 10:07:
Ik trek idd altijd sporen van tin :)
yuk, zat ziet er (over het algemeen) echt niet uit!
om nog maar te zwijgen over je signaal doorgifte

gewoon met draadjes?

• joca
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 03-03-2017
Idd, sporen van tin, of van een afgeknipt pootje van een weerstandje ofzo.

Ik gebruik ze regelmatig om wat uit te testen, werkt prima.
Als je een beetje netjes soldeerd zijn ze echt prima bruikbaar.

• Madouc

Madouc

*aarg*

als je dan toch met tinbanen aan de slag gaat zou ik er zowiezo een draadje doorheen leggen

• megaleo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:41

megaleo

Hoezo? Je mot geen bier?!

Ik leg er ook altijd ff een stukje (koper)draad tussen en dan rustig met je soldeerbout eroverheen. Werkt prima. En het ziet er netjes uit. :)

• CYRHelios
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-01-2004

CYRHelios

My honor demands it!

je kunt ook die printplaat kopen met banen, die kun je onderbreken met een kraspen of id en dan hoef je alleen maar verticale draad of tinbruggen te maken

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:10

Meneer aard

Porsche rulez!

bij techniek @ school moesten we altijd een plankje hout pakken, spijkers er in rammer op de punten waar iets kwam te zetten en die spijkers verbinden met staal draad, daaraan soldeerde ik de dingen die nodig waren en het werkte perfect.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• AcouSE
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 27-02 11:54

AcouSE

Swedish Chef

quote:
Meneer aard schreef op 28 May 2003 @ 11:40:
bij techniek @ school moesten we altijd een plankje hout pakken, spijkers er in rammer op de punten waar iets kwam te zetten en die spijkers verbinden met staal draad, daaraan soldeerde ik de dingen die nodig waren en het werkte perfect.
Da's wel heel lomp...

Gewoon verbinden met een stukje draad. Ik geef zelf trouwens de voorkeur aan printen met groepjes van 3 eilanden. Op die manier hoef je niet elke verbinding met een stukje draad te doen. Dat bespaart een hoop knip en stripwerk. Printen met lange banen vind ik weer niets omdat dat doorkrassen imho veel te lastig is.

vlnr: "Traces", "Links" en "Pads"
http://www.elfa.se/images/highres/h4038.jpg

• Muttley
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 05-02 12:53
Er bestaat z.g proto-draad. Dit draad heeft een lak-isolatie die je zonder strippen kan solderen. Die lak smelt alleen op de soldeerplaats. Het is in veschillende kleuren op een rol verkrijgbaar. Het is alleen vreselijk dun, dus niet geschikt voor grote stromen.

An 11 is a 10 that swallows

• Madouc

Madouc

*aarg*

quote:
Meneer aard schreef op 28 May 2003 @ 11:40:
en nu wachten op de eerste tweaker die z'n baybus op de houtje-spijkertje manier maakt :+

• exter
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14-10-2013
Op vergelijkbare manier werden vroeger radio's ed geassembleerd, gewoon alle componenten aan elkaar solderen en er werden plaatjes pertinax met soldeerlippen gebruikt
Aan die soldeerlippen werden de componenten dan net zoals aan koperen spijkertjes op een stukje triplex gesoldeerd.

• BJD
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 02-09-2019
quote:
_AscII_ schreef op 28 May 2003 @ 13:57:
[...]

en nu wachten op de eerste tweaker die z'n baybus op de houtje-spijkertje manier maakt :+
Op tnet frontpage:Tweakertje van 10 maakt eigen baybus me hout en spijkerjes.
Vroeger (klas 1) moesten we dat ook :( en de leraar was niet over te halen om het op printplaat te doen :( .
Dus ik mmakte alle conrad bouwpaketjes en de rest werkte met planken 8)7

BJD wijzigde deze reactie 28-05-2003 14:52 (12%)

• Benadski
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13-09-2018
Ja, met spijkers zou ik het niet doen, ik gebruik meestal punaises! Die zijn van koper (of messing?) en dus direct te solderen! :)

Benadski wijzigde deze reactie 28-05-2003 14:56 (6%)

• Madouc

Madouc

*aarg*

quote:
exter schreef op 28 mei 2003 @ 14:28:
Op vergelijkbare manier werden vroeger radio's ed geassembleerd, gewoon alle componenten aan elkaar solderen en er werden plaatjes pertinax met soldeerlippen gebruikt
Aan die soldeerlippen werden de componenten dan net zoals aan koperen spijkertjes op een stukje triplex gesoldeerd.
ach, dat is nogsteeds de beste methode om hoogfrequente schakelingen te maken als ik de electuur mag geloven :)

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:04
quote:
AcouSE schreef op 28 May 2003 @ 12:46:
[...]
Da's wel heel lomp...

Gewoon verbinden met een stukje draad. Ik geef zelf trouwens de voorkeur aan printen met groepjes van 3 eilanden. Op die manier hoef je niet elke verbinding met een stukje draad te doen. Dat bespaart een hoop knip en stripwerk. Printen met lange banen vind ik weer niets omdat dat doorkrassen imho veel te lastig is.

vlnr: "Traces", "Links" en "Pads"
[afbeelding]
Die traces en pads printjes heb ik in de conrad catalogus gezien, de 'links' niet, en die moet ik eigelijk hebben! :)
Enig idee waar ik die vandaan kan halen? Stukje van 10x20 is in principe genoeg, maar beetje reserve kan geen kwaad denk k :+

• insan1ty
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 22:46
quote:
frickY schreef op 28 May 2003 @ 17:29:
[...]

Die traces en pads printjes heb ik in de conrad catalogus gezien, de 'links' niet, en die moet ik eigelijk hebben! :)
Enig idee waar ik die vandaan kan halen? Stukje van 10x20 is in principe genoeg, maar beetje reserve kan geen kwaad denk k :+
Iedere lokale elektroboer heeft die wel... Bij ons hangen ze in zo'n groot rek in alle soorten en maten

• Sine
  • Laatst online: 21:07
de spijker / punaise methode is ERG lomp ja ..

een ictje daarop bakken is ook niet te doen, snelle test schakelingen bak je op een breadboardje

http://members.home.nl/guidomennen/bread.jpg

en meerdere de zelfde printjes maak ik bijna nooit, met het ontwerpen / etsen / boren van een "echte" print ben ik langer bezig dan met het maken van een schakeling op gaatjesbord en een schakeling op gaatjesbord is veel makkelijker te veranderen / verbeteren dan een ge-etst printje

ik gebruik altijd ronde eilandjes al dan niet dubbelzijdig

http://members.home.nl/guidomennen/pcb-top.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/pcb-bot.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/pcb-det.jpg

en zelfs voor vrij ingewikkelde schakelingen is dit prima te doen (op het printje hierboven zitten 45+ transistoren !)

de verbindigen leg ik meestal met vertind koperdraad 0.25 mm diam, met teflon isolatie zodat ik rustig de bout midden in een schakeling kan zetten zonder draden te smelten

Sine wijzigde deze reactie 28-05-2003 18:33 (3%)

Repareren doe je zo.

• Lord_Gaav
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 10-02 13:07
OMG! :o

Spaghetti! :>

offtopic:
wat is het eigenlijk? ;)

Lord_Gaav wijzigde deze reactie 28-05-2003 18:43 (51%)

• lordsnow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:09

lordsnow

I know nothing

Je kan je gemaakte print lay-out ook inleveren bij een goede electronica-zaak (Display of zo) met de vraag of zij het voor je etsen etc.

• HedKandi
  • Niet online

HedKandi

Koppensneller

quote:
Muttley schreef op 28 May 2003 @ 12:54:
Er bestaat z.g proto-draad. Dit draad heeft een lak-isolatie die je zonder strippen kan solderen. Die lak smelt alleen op de soldeerplaats. Het is in veschillende kleuren op een rol verkrijgbaar. Het is alleen vreselijk dun, dus niet geschikt voor grote stromen.
Voor 't snelle en goedkope prutswerk heb ik gewoon telefoonsnoer :)

Ideale dikte voor gatenprintjes, en last minute correcties, niet te dik, zodat 't erg goed te buigen is, kan behoorlijk wat stroom hebben. En de tin pakt meteen.

Er zit iig 1 ongeisoleerde koperdraad in, en rest van de geisoleerde draden zijn erg makkelijk te strippen (met zo'n auto-striptang uit de 2 eurobak van de Gamma oid :P ) en 't feit dat ze verschillende kleuren hebben, maakt 't mogelijk ook de boel nog uit elkaar te houden :)

Niets dan voordelen als je 't mij vraagt?

Ooit eens een tiental meters oud telefoonsnoer meegenomen O-) .. kan voorlopig goed vooruit :)

Human Intelligence is highly overrated.... And so is Grolsch
wtf'ed U mee: <LuNaTiC|divx> het mooiste is dat iemand een 3 ging representen en bleef betten en bluffen tot en met zijn allin op de river

• BJD
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 02-09-2019
quote:
lordsnow schreef op 28 May 2003 @ 18:48:
Je kan je gemaakte print lay-out ook inleveren bij een goede electronica-zaak (Display of zo) met de vraag of zij het voor je etsen etc.
De prijs?
Kan je beter dat spul op laupro kopen!

• bliksem
  • Laatst online: 08-12-2008
Wat ik meestal doe is een printplaat kopen met een heel vlak koper en dan gewoon met m'n dremel sporen frezen. Als je een dremel hebt hoef je er nik svoor te kopen van apperatuur.

• Rinusch
  • Laatst online: 24-02 15:19
quote:
Sine schreef op 28 mei 2003 @ 18:27:
de spijker / punaise methode is ERG lomp ja ..

een ictje daarop bakken is ook niet te doen, snelle test schakelingen bak je op een breadboardje

[afbeelding]

en meerdere de zelfde printjes maak ik bijna nooit, met het ontwerpen / etsen / boren van een "echte" print ben ik langer bezig dan met het maken van een schakeling op gaatjesbord en een schakeling op gaatjesbord is veel makkelijker te veranderen / verbeteren dan een ge-etst printje

ik gebruik altijd ronde eilandjes al dan niet dubbelzijdig

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

en zelfs voor vrij ingewikkelde schakelingen is dit prima te doen (op het printje hierboven zitten 45+ transistoren !)

de verbindigen leg ik meestal met vertind koperdraad 0.25 mm diam, met teflon isolatie zodat ik rustig de bout midden in een schakeling kan zetten zonder draden te smelten
GoT im Himmel!

... Life is what happens when you are busy planning other things...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AbelH
  • Laatst online: 28-11-2008

AbelH

aka CamelZonderFilter

Hier werkt het ook gewon met losse eilandjes... Waarom zoregen maken over hoe het eruit ziet? Zit toch nooit direct in het zicht. Neem aan tenminste dat er op de voorkant mooiere dingen zitten... :)

http://www.pan-european.eigenstart.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 21:07
quote:
tjah het is wat werk, maar het eindresultaat mag er zijn..

voor de mensen die zich nog meer afvroegen wat het moet voorstellen :

http://www.electricstuff.co.uk/guimnc.jpg

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Laatst online: 10-06-2018
quote:
bliksem schreef op 29 mei 2003 @ 21:28:
Wat ik meestal doe is een printplaat kopen met een heel vlak koper en dan gewoon met m'n dremel sporen frezen. Als je een dremel hebt hoef je er nik svoor te kopen van apperatuur.
dat kan ook prima, maar et ziet er niet uit! :P

http://members1.chello.nl/u.haarsma/Casemodding/Gally/DSC01889.jpg
dit is mijn baybus :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 22:46
Waar is dat potmetertje voor?
Zit er ergens een verborgen LM317?

insan1ty wijzigde deze reactie 30-05-2003 12:15 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AbelH
  • Laatst online: 28-11-2008

AbelH

aka CamelZonderFilter

Zoals ik al zei, ik doe het gewoon met eilandjes. Ziet er niet altijd even mooi uit, maar werkt goed hoor :)

Piccie, niet al te duidelijk, maar iig met telefoonsnoer, geweldig spulleke :p

http://www.lozeopslag.nl/abel/upload/vumeter-achter.jpg

http://www.pan-european.eigenstart.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Laatst online: 10-06-2018
quote:
insan1ty schreef op 30 mei 2003 @ 12:15:
Waar is dat potmetertje voor?
Zit er ergens een verborgen LM317?
dat potmetertje is om de felheid van de leds in te stellen in de dim mode... of op full power, of wat gedimd... maar om eerlijk te wezen gebruik ik het niet echt... of vol gas of uit :) op deze pcb zitten alleen maar weerstanden en diodes btw..

FiXeL wijzigde deze reactie 30-05-2003 17:32 (8%)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:56

Eraser127

Dordrecht

quote:
Sine schreef op 30 mei 2003 @ 01:28:
[...]

tjah het is wat werk, maar het eindresultaat mag er zijn..

voor de mensen die zich nog meer afvroegen wat het moet voorstellen :

[afbeelding]
woei, Nixie buizen :P goeie ouwe tijd :P

My Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tentacle1
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-09-2017

Tentacle1

60% Puur Sap!

Wat een gepruts, gewoon met verzinkt koperdraad werken:

http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Stealth/BackP.jpg

Sporen van draad maken, hier en daar vastsolderen aan een eilandje, als het klaar is alles vastsolderen.

System specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Verzinkt? Vertind, mag ik hopen?

En over het "probleem" van de TS: gebruik je fantasie, zou ik zeggen.
Durf te experimenteren; daar zijn we tweakers voor.

We zitten gelukkig allang niet meer in de tijd waarin elektronica voor iedereen een volkomen onbekend begrip is (zoals die man die een bouwkit voor een kristalontvanger kocht ergens in het begin van de vorige eeuw, en die keurig volgens het schema de onderdelen met draadjes verbond, en vervolgens niet snapte dat draadjes katoen geen betrouwbare verbinding opleverden 8)7), en waarin je dus zonder veel kosten heel eenvoudig uit kunt maken wat voor jou de beste manier is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True